Ja en Nee, het is vooral inefficient als er voor grote batterijen gekozen wordt die het merendeel van het jaar niet gebruikt worden. Bij relatief kleine thuisaccu's is er nauwelijks technische overhead, worden ze goed uitgenut en bespaar je een hoop netverzwaring en verliezen uit om al die stroom van- en naar grote centrale batterijen te verplaatsen.
---------
Hier kwam de jaarafrekening in April binnen, kreeg 2,03 euro terug. Voorschot van 50 euro per maand goed ingeschat dus.

All-electric woning bj 1930 met 2 EV's (~35kkm/jr). Hier leunen we wel echt enorm op salderen nog.
Netafname: 11.208kWh
Teruglevering: 8.999kWh
Opwek: 12.799kWh
Eigen verbruik: 30% van 12.800 = ~3800kWh
Totaal verbruik: ~15MWh.
Sinds begin dit jaar een andere (SmartEVSE) laadpaal geplaatst die op PV-overschot kan sturen, nou maken we omdat het wegens salderen toch niet uitmaakt daar nog niet altijd even veel gebruik van, maar ik verwacht hiermee toch al een stuk hoger eigenverbruik te realiseren.
Volgende stap is toch hoe dan ook een thuisaccu/ESS, simpelweg omdat de business case er voor ons wel is. En ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van het overheidsbeleid. De vraag is alleen nog hoe groot ie dan wordt. Ik geloof niet in een langdurig verdienmodel van onbalanshandel met een thuisaccu, dus ik zie vooral- en reken met 2 verdienmodellen:
Nachtverbruik voor de warmere maanden (benodigde capaciteit 5-10kWh) als primaire. En daarnaast het verschuiven van de netafname-uren in de winter (benodigde capaciteit 30kWh en de laadsnelheid/vermogen is hiervoor is ook een ding) en verschuiven van de teruglevering in de zomer naar de dure uren (zelfde verhaal).
Bij timeshifting is vooral de grote onzekerheid wat de nettarieven gaan doen, als we naar een capaciteitstarief of iets vergelijkbaars gaan wordt dat al snel een heel ander model, dan gaat het weer om peak-shaving ipv zo snel mogelijk (binnen de 2-3 goedkoopste uren) laden/ontladen.
Wil ik daarnaast ook volledige 3-fase noodstroom met behoud van alle PV-opwek dan kom ik alweer op minimaal 48kWh capaciteit uit (iig bij Victron). Dat wordt alweer wat lastiger om volledig te benutten.
-------
Wat ik nog steeds enorm mis in de NL'se markt is enige vorm van innovatie in tussenvormen tussen dynamisch en vaste contracten. Zoals waar Octopus in de UK ooit begonnen is, die bieden een
hele suite van maatwerk-tarieven voor verschillende situaties. Inmiddels zitten ze ook in DE, FR, IT en ES, maar NL is blijkbaar (nog) niet interessant qua markt voor ze (of te klein).
[
Voor 8% gewijzigd door
RonJ op 03-09-2025 16:18
. Reden: typo in teruglevering, moest 8999 zijn. ]
All-electric.