Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 10:14
dunklefaser schreef op zondag 6 juli 2025 @ 08:47:
'Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd' - een verhaaltje voor de wc:
"Terugverdientijd warmtepomp kan meer dan tachtig jaar zijn - Wynia's Week"
van 25 juni 2025 - door Arnout Jaspers :+ _O- _O-
Ik vind dit nog al meevallen, de uitleg hoe een warmtepomp werkt voor leken is wel een mooie. Of de besparing nou gemaximaliseerd is op 300 euro hmmm.
De investering tussen 5 en 25 k klopt wel een beetje voor diegene die t niet zelf doet.
Daarnaast die netcongestie is wel een ding. En het klopt dat er uit dat gaspijpje zonder problemen 45 kW komt.
Ook als de buren dat ook doen.
Dat gaat met elektra echt niet lukken.
Ik heb al jaren "groen klanten" in de utiliteit die vragen een vervanging van de 1000 kW ketels voor een warmtepomp. Is mij helaas nog nooit gelukt laatste 10 jaar. Heel simpel een 300 KVA extra krijg ik niet. Een 4 duimse gasleiding is er wel.
Tja ik vind het een reëel stukje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Dezelfde soort verhaaltjes werden geschreven tijdens de overgang van steenkool naar aardgas.

Die gasleidingen groeien ook niet vanzelf en daar zit best wel complexe regelgeving achter want gas kan ontploffen. Gas vinden mensen nu normaal omdat het allemaal redelijk goed en streng geregeld is (door de overheid) maar in de tijd van het steenkool werd daar toch anders naar gekeken want steenkool kan niet ontploffen, kan je gemakkelijk bewaren in de kolenkeldet, de assen kon je gebruiken in de moestuin,...

Een aantal feiten worden dan wel juist beschreven maar de context niet. De factor tijd wordt weggelaten. Men laat uitschijnen dat van de ene dag op de andere alles anders moet. Terwijl het eigenlijk over een overgangsperiode van ruwweg 20 jaar gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In ons huis uit de jaren 60 in D hadden we meteen krachtstroom 3 x 63A
= 43,6 kW - standaard "Hausanschluss" - en een doorstromer van 24 kW.
3 x 100A is vandaag niet ongebruikelijk, maar dat is D.
Nederland loopt idd. wat achter wat de capaciteit van het net betreft, maar er wordt aan gewerkt.
Heeft natuurlijk wat tijd nodig - 10 jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 07-07-2025 10:19 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:08
dunklefaser schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:17:
In ons huis uit de jaren 60 in D hadden we meteen krachtstroom 3 x 63A
= 43,6 kW - standaard "Hausanschluss" - en een doorstromer van 24 kW.
3 x 100A is vandaag niet ongebruikelijk, maar dat is D.
Nederland loopt idd. wat achter wat de capaciteit van het net betreft, maar er wordt aan gewerkt.
Heeft natuurlijk wat tijd nodig - 10 jaar?
Maar wie gebruikt er nu regelmatig 3x64A? Is dat nog niet uit de tijd van Nachtspeicher? Waarbij je met COP 1 goedkoop je huis kon verwarmen met overproductie.

Een kennis van mij heeft 6 appartementen op 3x63 zitten. Inductie en hybride CV. Lijkt ondanks gelijktijdigheid gewoon goed te gaan. Peak schaving, zoals ook in België wordt gedaan door particulieren door de prijsprikkels, is wat mij betreft toch een prima oplossing om het bestaande netwerk rustig uit te kunnen breiden.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:32
Ik blijk een waardeloze klusjesman.
Ik heb voor de aanleg van een extra boiler (voor een bad) de warmwaterleiding afgetapt, ipv koud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNzbUTRuz4CIEDChO8RVtqywo3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srUbSsCpgLykvfCSe1vDKfSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:00
Echt niet :) @DaanTriple7
Een waardeloze klusjesman zou het niet testen en aftimmeren. Een professional zou vervolgens stug volhouden dat het aan de gebruiker ligt dat de boel niet functioneert.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:37
DaanTriple7 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:31:
Ik blijk een waardeloze klusjesman.
Ik heb voor de aanleg van een extra boiler (voor een bad) de warmwaterleiding afgetapt, ipv koud.

[Afbeelding]
Dan heb je een hotfill boiler. Als je andere boiler verwarmd wordt door een warmtepomp is dit wellicht een duurzame oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Er lopen twee 16mm meerlaagbuizen door die koof. Ik had niet gezien dat dat beide warm-waterleidingen waren. Ik moest 1 van de 3 22mm's hebben. Twee voor CV, 1 water.

De 22mm die het meest voor de hand lag was het niet, want net voor de doorvoer op zolder wisselen er twee van plek. Ik ben heel blij dat ik dit heb gezien voordat ik m'n keuze definitief heb gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyi1Oel_sVCQzLyOlmEN6prjDJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I93ZQOz8c0z5NtNyZMgHbmeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3PHebzBwoFNMAXrgdrjPX8QAKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUTa1u8SSklAmLU1SU4QDe6f.jpg?f=fotoalbum_large

@ZonnigY 8)7

@deejeebv

Klopt, maar dan badderen we de doucheboiler leeg. Op zolder staat een 80L (voor douchen), en hier in deze vaste kledingkast komt een platte 100L boiler voor het bad.

[ Voor 7% gewijzigd door DaanTriple7 op 03-08-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:59:
Er lopen twee 16mm meerlaagbuizen door die koof. Ik had niet gezien dat dat beide warm-waterleidingen waren. Ik moest 1 van de 3 22mm's hebben. Twee voor CV, 1 water.

De 22mm die het meest voor de hand lag was het niet, want net voor de doorvoer op zolder wisselen er twee van plek. Ik ben heel blij dat ik dit heb gezien voordat ik m'n keuze definitief heb gemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@ZonnigY 8)7

@deejeebv

Klopt, maar dan badderen we de doucheboiler leeg. Op zolder staat een 80L (voor douchen), en hier in deze vaste kledingkast komt een platte 100L boiler voor het bad.
Die zilverkleurige afsluiter is KIWA goedgekeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Wolly schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:24:
[...]

Die zilverkleurige afsluiter is KIWA goedgekeurd?
Er staat op de andere zijde wel groot KIWA op geprint.
Nu ga ik even google'n wat KIWA betekent.

Edit; mja drinkwater blabla. Oké, maar ik drink niet uit bad. Maakt het dan nog uit?

[ Voor 14% gewijzigd door DaanTriple7 op 04-08-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DaanTriple7 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Er staat op de andere zijde wel groot KIWA op geprint.
Nu ga ik even google'n wat KIWA betekent.

Edit; mja drinkwater blabla. Oké, maar ik drink niet uit bad. Maakt het dan nog uit?
Ja dat maakt uit. Je wilt je leidingen niet besmetten met zaken die er niet in thuis horen.

Ik ken ze alleen in messing variant die goedgekeurd zijn, de variant die jij hebt is in mijn ogen meer bedoeld voor een CV vulkraan maar als het inderdaad is gekeurd is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nog steeds interesse aan een elektrische cv-ketel? Blijkbaar - tenminste bij de installatiebranche welke bij Gawalo kijkt en adverteert.

En voor aankomende wp-installateurs heeft Gawalo ook iets wetenswaardigs:
Waarom de juiste snelheid van verwarmd water cruciaal is voor het rendement van warmtepompsystemen

"Bij het installeren van een (hybride) warmtepompsysteem is het van belang om inzicht te hebben in de snelheid waarmee het verwarmde water in het buffervat stroomt en daarna naar het afgiftesysteem gaat. Een te hoge snelheid van het verwarmde water kan de gelaagdheid in een buffervat verstoren."

Ja, ja - de rest hoef ik eigenlijk niet meer te lezen (zit achter een muurtje), alhoewel een beetje nieuwsgierig ben ik wel (vooral naar de bron).

[ Voor 55% gewijzigd door dunklefaser op 14-08-2025 15:48 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Binnenkort gaat de "Keeling curve" van de globale CO2- monitoring op de Mauna Loa niet meer stijgen.
Goed nieuws voor het klimaat? De wetenschap vindt van niet.
Het motto van Trump: "Ignorance is bliss"

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 25-08-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:43:
Nog steeds interesse aan een elektrische cv-ketel? Blijkbaar - tenminste bij de installatiebranche welke bij Gawalo kijkt en adverteert.

En voor aankomende wp-installateurs heeft Gawalo ook iets wetenswaardigs:
Waarom de juiste snelheid van verwarmd water cruciaal is voor het rendement van warmtepompsystemen

"Bij het installeren van een (hybride) warmtepompsysteem is het van belang om inzicht te hebben in de snelheid waarmee het verwarmde water in het buffervat stroomt en daarna naar het afgiftesysteem gaat. Een te hoge snelheid van het verwarmde water kan de gelaagdheid in een buffervat verstoren."

Ja, ja - de rest hoef ik eigenlijk niet meer te lezen (zit achter een muurtje), alhoewel een beetje nieuwsgierig ben ik wel (vooral naar de bron).
Chips, ik heb helemaal geen buffervat. Moet ik nu mijn warmtepomp verwijderen?

Maar serieus, ik kan het alleen maar toejuichen dat de conservatieve cv-installatiebranche wat bijleert over warmtepompen. Maar ik dacht eigenlijk dat gelaagdheid alleen gaat over sww-vaten die je halfleeg wil douchen, niet over vv-buffervaten waar het water 24/7 doorheen stroomt. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

KabouterSuper schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:10:
[...]

Chips, ik heb helemaal geen buffervat. Moet ik nu mijn warmtepomp verwijderen?

Maar serieus, ik kan het alleen maar toejuichen dat de conservatieve cv-installatiebranche wat bijleert over warmtepompen. Maar ik dacht eigenlijk dat gelaagdheid alleen gaat over sww-vaten die je halfleeg wil douchen, niet over vv-buffervaten waar het water 24/7 doorheen stroomt. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Nee - niet de wp verwijderen - je moet een parallel buffervat laten plaatsen! _O-
En wat de "gelaagdheid"? van een buffervat betreft:
Dat kan heel soms (in theorie) als het
a) om een parallel buffervat gaat en als
b) de volumestromen primair en secundair ten allen tijden exact gelijk zijn.
Hoe vaak zal dit zijn? - Misschien aan de redacteur van Gawalo vragen, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Mijn boiler heeft dit soort pluggen (is bedoeld voor een recirculatie systeem wat ik niet gebruik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6B4yv-lhoZXdkVY6iZtATTusXk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dP4tqFMWiwIpb7CWnQN0c974.jpg?f=user_large

Die dingen zijn heerlijk warm dus ik wil ze na-isoleren. Heeft iemand een goed idee hoe dat te doen? Ik zat al te frommelen met wat buis isolatie en duct tape maar dat zag er zo gebeund uit dat ik het weer eraf getrokken heb.
Bestaat er iets van een zelfklevende foam pad hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja deze.
1- inkorten en rand opnieuw voorzien van dubbelzijdige tape
2- ring van de boiler insnijden zodat deze er langs kan
https://www.groene-energi...uffervat-isolatiekap.html

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
martijn v o schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:28:
Ja deze.
1- inkorten en rand opnieuw voorzien van dubbelzijdige tape
2- ring van de boiler insnijden zodat deze er langs kan
https://www.groene-energi...uffervat-isolatiekap.html
Ah, dat is perfect natuurlijk, alleen de terugverdientijd is een beetje hoog. Maar dit brengt me wel op een idee, ik kan ook gewoon deze doormidden snijden dan heb ik er 2: https://pipoos.com/piepschuim-bal-8-cm-30987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
@mcDavid ik had nog wat armacell liggen, die kan je ook makkelijk op maat snijden en dan in 2 lagen plakken (eerst de ring ophogen en dan een cirkel er overheen plakken. Maar speciaal daarvoor kopen kan inderdaad financieel zeker niet uit.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Is het nou zo moeilijk om een stukje piepschuim van een ronding en uitholling te voorzien en erop te plakken.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Uiteindelijk niet natuurlijk, maar je moet het eerst even voor je zien.

En ondanks dat de boiler maar in een hoekje van de garage staat vond ik dat het wel wat netter mocht dan letterlijk een grote klont ducttape, wat ik eerst had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
Het komt in de praktijk echt voor dat mensen met 2000m3+ gasverbruik watergedragen vloerverwarming laten aanleggen en daar een elektrische cv ketel bij kopen.

1 voordeel: flinke hybride WP ernaast en de grootste ellende is opgelost

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:17
Op solar magazine vandaag een stuk met een advies van CE Delft om een verplichte registratie te organiseren door installateurs voor geplaatste verwarmingsinstallaties zoals cv-ketels, warmtepompen etc.
Dat met het idee beter zicht te krijgen op de staat van de verduurzaming, ongeveer.

https://solarmagazine.nl/...warmtepompen-en-cv-ketels

Ik heb hier toch wel moeite mee. Registratie per postcode zou ik anders vinden, dus anoniem, maar wat mij betreft heeft de overheid er niets mee te maken hoe wij verwarmen. Bovendien zegt het wat mij betreft weinig tot niets over verbruik.

Bovendien, weer meer gegevens die gestolen/gelekt kunnen worden.

Hebben andere mensen hier andere ideeën over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
dunklefaser schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Nee - niet de wp verwijderen - je moet een parallel buffervat laten plaatsen! _O-
En wat de "gelaagdheid"? van een buffervat betreft:
Dat kan heel soms (in theorie) als het
a) om een parallel buffervat gaat en als
b) de volumestromen primair en secundair ten allen tijden exact gelijk zijn.
Hoe vaak zal dit zijn? - Misschien aan de redacteur van Gawalo vragen, ik ben benieuwd.
Als je de volumestromen primair en secundair altijd gelijk wilt hebben, moet je het buffervat weghalen en kun je de secundaire pomp ook op marktplaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:26
Sjamo schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:18:
Op solar magazine vandaag een stuk met een advies van CE Delft om een verplichte registratie te organiseren door installateurs voor geplaatste verwarmingsinstallaties zoals cv-ketels, warmtepompen etc.
Dat met het idee beter zicht te krijgen op de staat van de verduurzaming, ongeveer.

Ik heb hier toch wel moeite mee. Registratie per postcode zou ik anders vinden, dus anoniem, maar wat mij betreft heeft de overheid er niets mee te maken hoe wij verwarmen. Bovendien zegt het wat mij betreft weinig tot niets over verbruik.

Ik ben wel voor een registratie van alle soort verbouwingen aan een woning. Ik wil zelfs nog verder gaan en zeggen dat een opdracht pas afgerond is als het door een onafhankelijke instelling gecontroleerd is.
Enerzijds om de installatie een soort van keuring te geven en ook om de installateur te "raten". Zo kan je ervoor zorgen dat de cowboys uit de markt gewerkt worden en dat je als consument dus een soort van bescherming hebt tegenover onkundigen die binnen een paar jaar snel binnen willen zijn.

Je zonnepanelen staan toch ook geregistreerd. Sws heb ik minder angsten over dataroof. Niet dat ik het onmogelijk acht, maar mijn vrees ervoor is minder. Als het gebeurt, vervelend, maar niet het einde vd wereld toch of iemand weet dat jij een wp hebt staan.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Er is nu al zoiets in de praktijk. Je zonnepanelen meldt je aan bij energieleveren.nl en als je je gasaansluiting opzegt wordt ook de vraag gesteld hoe je nu gaat verwarmen.
Dus alleen de EV is niet in zicht, maar dat weet de RDW, als de auto op je eigen adres staat geregistreerd.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Sjamo in het artikel staat handhaving uitgezonderd, maar daar lijkt het me juist onmisbaar voor.
Nu hebben grote warmtepompen al een logboekplicht (GWP gebaseerd, dus oude kleintjes ook) maar niemand weet waar die dingen allemaal staan. Soms weet de gebouwbeheerder het ook niet :)

Ik kan me voorstellen dat cowboys + brandbare koudemiddelen ook geen succes zijn en dat daar ook handhaving op opstellingsvoorschriften gaat verschijnen, zeker als daar ook splits van komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 29-08-2025 11:58 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli

Toch hebben we nu al een verplicht energielabel wat in combinatie met de informatie over wel/geen gasaansluiting al heel veel informatie geeft. Nu nog niet natuurlijk maar dat wordt steeds concreter. Ook je zonnepanelen moet je aanmelden. Als je subsidie wilt hebben voor je warmtepomp heb je daarvoor een aanvraag gedaan... Hoeveel privé denk je nog te hebben?

Ik heb vorige week mijn A+++ label voor een jaren '30 woning gekregen. Eigenlijk zegt dat al dat ik een goed geïsoleerd huis moet hebben met zonnepanelen en een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wheli schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:52:
[...]

Toch hebben we nu al een verplicht energielabel wat in combinatie met de informatie over wel/geen gasaansluiting al heel veel informatie geeft. Nu nog niet natuurlijk maar dat wordt steeds concreter. Ook je zonnepanelen moet je aanmelden. Als je subsidie wilt hebben voor je warmtepomp heb je daarvoor een aanvraag gedaan... Hoeveel privé denk je nog te hebben?

Ik heb vorige week mijn A+++ label voor een jaren '30 woning gekregen. Eigenlijk zegt dat al dat ik een goed geïsoleerd huis moet hebben met zonnepanelen en een warmtepomp.
En wat is je energie rekening aan het eind van het jaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@wheli Een (definitief) energielabel is ook nu pas verplicht bij verkoop - niet eerder voor zover ik weet.
De meeste particuliere huizen (jaren 80) in mijn straat (42 van 50) hebben/hadden geen definitief label.

Als je via een energievergelijker offertes aanvraagt krijg je nu idd. te zien als het adres geen gasaansluiting (meer) heeft. - Niet bij alle energievergelijkers trouwens.

Zonnepanelen zie je bijvoorbeeld via de diverse luchtfoto's (ook van de overheid - PDOK viewer)

Het advies van CE Delft voor een nieuw register heeft natuurlijk niets met de verkiezingen te maken,
de installatiebranche zit er zeker op te wachten O-) .

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 30-08-2025 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:58:
[...]

Toevallig was gisteren de laatste dag van mijn contract. Ik weet dat een modelcontract waarschijnlijk goedkoper was geweest maar ik wilde een jaartje experimenteren hoe koud men in huis zou accepteren als de prijzen hoog zijn (weinig ruimte in het gezin was de conclusie ;))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/as019fVvEIjXLJmcYx9EsMmCPP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfFJz39O0IlAEXoEGI6v4qwa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik kwam dit tegen en ik vraag me af of ik dit moet interpreteren als een precedent voor het algemeen toestaan van panelen aan een gevel. Best interessant wel.

Het argument wordt gemaakt dat zoiets slechts 10 cm uitsteekt, ruim geen meter, en daarom niet vergunningplichtig is. In dit geval bedekte het ook slechts de helft van de gevel waardoor het "ondergeschikt bleef aan de woning".

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:58:
Ik heb net m'n eerste jaarafrekening; -€3 levering en -€176 vanuit terugleververgoeding. Nog maar even genieten van 3-jaars contract en salderen :+

Afgenomen van net 6.722kWh en teruglevering 8.791kWh dus in de toekomst gaat de rekening er wel anders uit zien. Ook wel terecht, absurd natuurlijk om geld toe te krijgen op jaarbasis voor een grote all-electric woning en heel jaar autorijden.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 02-09-2025 14:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:06
assje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:15:
[...]

Ik heb net m'n eerste jaarafrekening; -€3 levering en -€176 vanuit terugleververgoeding. Nog maar even genieten van 3-jaars contract en salderen :+

Afgenomen van net 6.722kWh en teruglevering 8.791kWh dus in de toekomst gaat de rekening er wel anders uit zien. Ook wel terecht, absurd natuurlijk om geld toe te krijgen op jaarbasis voor een grote all-electric woning en heel jaar autorijden.
@assje jij vat het wel goed samen. Ik hoop dat de meerderheid van de mensen er zo naar kijkt.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook een fijne jaaropgave binnen van -95 euro omdat ik een kleine 800kwh over heb.
Maar wel slechts 2000 kwh van het net getrokken met een All-electric woning. Geen electrische auto, wel electrische bakfiets en speedpedelec :P

Dat geeft wel hoop voor de toekomst. Na saldering afbouw sal het zeker afgelopen zijn met negatieve rekeningen maar met die pah hem beet 20-30 euro per maand die ik zou gaan betalen voor dit verbruik kan wel leven :)
Nu nog dat verbruik vast houden...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wuursj schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:10:
Hier ook een fijne jaaropgave binnen van -95 euro omdat ik een kleine 800kwh over heb.
Maar wel slechts 2000 kwh van het net getrokken met een All-electric woning. Geen electrische auto, wel electrische baklfiets en speedpedelec.

Dat geeft wel hoop voor de toekomst. Na saldering afbouw sal het zeker afgelopen zijn met negatieve rekeningen maar met die pah hem beet 20-30 euro per maand die ik zou gaan betalen voor dit verbruik kan wel leven :)
Nu nog dat verbruik vast houden...
Dat doe je netjes. Er zijn denk ik niet veel all-electric huishoudens met zo'n lage afname uit het net. Probeer je je verbruik ook bewust te verplaatsen naar momenten van zonproductie?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

antonboonstra schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:23:
[...]

Dat doe je netjes. Er zijn denk ik niet veel all-electric huishoudens met zo'n lage afname uit het net. Probeer je je verbruik ook bewust te verplaatsen naar momenten van zonproductie?
Ja, met name de WP boiler probeer ik tijdens zon uren te laten draaien. Met ~350kwh/jr is dat na de WP (~700kwh/jr) een grootverbruiker. De wasmachine hangt aan de WP boiler en is zo voor een flink deel ook getimed zonder dat er wasjes gepland hoeven te worden. Over de vaatwasser twijfel ik nog, timing daar lukt momenteel nog slecht maar dat zou beter moeten kunnen door andere gewoonten.

Maar het is vooral de goede isolatie die het doet gezien het lage verbruik voor de WP. Die ging van ~2200kwh naar ~700kwh in de afgelopen jaren. Ben nu de beneden verdieping aan het verbouwen dus de verwarmde m2 gaan nog omhoog. Maar met ook goede isolatie daar (Dak Rc8.5, wand RC5 en vloer RC6, triple Glas U=0,7) hoop ik op ~1000kwh te blijven voor de WP. Tussenwoning helpt ook.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
antonboonstra schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:23:
[...]

Ik heb ook een all-electric huishouden (2 persoons), inclusief EV en ik verbruik ca. 6k tot 7k kWh en wek ca. 9k kWh op en heb 20 kWh batterijen. Mijn verbruik van het net is nog maar 2.500 kWh en in de periode maart tot oktober zit ik op een zelfvoorzieningsgraad van ca. 97-98%. Dat is wel de toekomst op deze manier. En vanaf 1-1-2027 ga ik NOM'en in periode mrt-okt en in de herfst en winter zoveel mogelijk goedkoop laden en dan zelf verbruiken op de dure uren. Ik hoop dan met ca. 15 euro per maand uit te komen is mijn verwachting.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mrme12345 Wat is je ervaring met die accu? is het idd RTE 75% oid? incl het standbyverbruik? en is dat 1f of 3f?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
BarryH schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:44:
@mrme12345 Wat is je ervaring met die accu? is het idd RTE 75% oid? incl het standbyverbruik? en is dat 1f of 3f?
RTE ligt rond de 85%. Ik heb 3 devices, 2 zitten zonnepanelen direct op aangesloten (en dan is RTE niet zo boeiend) en 1 is alleen AC laden en die zit op een RTE van 85%. Dus valt mee. Ik heb 3 zonnepaneel omvormers, elk op andere fase en de batterijen zitten verspreid op 2 fases. Richting 2027 wil ik dat ook over 3 fases gaan doen, maar heeft voor nu nog geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
Termy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:49:
Ik kwam dit tegen en ik vraag me af of ik dit moet interpreteren als een precedent voor het algemeen toestaan van panelen aan een gevel. Best interessant wel.

Het argument wordt gemaakt dat zoiets slechts 10 cm uitsteekt, ruim geen meter, en daarom niet vergunningplichtig is. In dit geval bedekte het ook slechts de helft van de gevel waardoor het "ondergeschikt bleef aan de woning".
Dit is wat mijn gemeente hierover zei (welstandscommissie)

Toepassing van zonnepanelen tegen de gevel is ongeeigend en heeft een te ernstige verstoring van het gevelbeeld tot gevolg.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Vind het helemaal niet absurd, je hebt er voor geïnvesteerd, je levert nog terug, is best wat waard voor het milieu, dus dat mag beloond worden.

Mijn jaar rekening is -2200 euro, nog veel absurder dus. Terug levering van 16000 kWh vanuit mijn label G huisje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Is niet absurd, het is jaren door overheid en energie sector gepromoot om maar zoveel mogelijk panelen te nemen, door slim gebruik te maken van allerlei regels en subsidies ben ik en velen hier gasloos en heb tegen een geringe prijs alles kunnen aanskopen daarvoor. Nu heb ik het idee dat we als paria van de maatschappij worden beschouwd. Hier afgelopen julis het eerste jaar van een 3 jarig contract (ook weer slim opgelet) uitbetaald gekregen a €900,-

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

LinuZZ schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:04:
[...]

Dit is wat mijn gemeente hierover zei (welstandscommissie)

Toepassing van zonnepanelen tegen de gevel is ongeeigend en heeft een te ernstige verstoring van het gevelbeeld tot gevolg.
Pff, matig :/.

Vooral in de winter zouden relatief hoge, verticale panelen best wat doen op zonnige dagen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mrme12345 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:38:
[...]
Ik heb ook een all-electric huishouden (2 persoons), inclusief EV en ik verbruik ca. 6k tot 7k kWh en wek ca. 9k kWh op en heb 20 kWh batterijen. Mijn verbruik van het net is nog maar 2.500 kWh en in de periode maart tot oktober zit ik op een zelfvoorzieningsgraad van ca. 97-98%. Dat is wel de toekomst op deze manier. En vanaf 1-1-2027 ga ik NOM'en in periode mrt-okt en in de herfst en winter zoveel mogelijk goedkoop laden en dan zelf verbruiken op de dure uren. Ik hoop dan met ca. 15 euro per maand uit te komen is mijn verwachting.
Sinds eind april heb ik een 5 kWh batterij. Als ik kijk naar mijn verbruik van 20 april tot nu toe, dan zit ik op een zelfvoorzieningsgraad van 99,90% :D In de zomermaanden is dat (relatief) makkelijk, maar ik ben benieuwd hoe het in het voor- en najaar zal gaan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
antonboonstra schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:21:
[...]

Sinds eind april heb ik een 5 kWh batterij. Als ik kijk naar mijn verbruik van 20 april tot nu toe, dan zit ik op een zelfvoorzieningsgraad van 99,90% :D In de zomermaanden is dat (relatief) makkelijk, maar ik ben benieuwd hoe het in het voor- en najaar zal gaan.
Mooi! The way to go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
mrme12345 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:38:
Ik heb ook een all-electric huishouden (2 persoons), inclusief EV en ik verbruik ca. 6k tot 7k kWh en wek ca. 9k kWh op en heb 20 kWh batterijen. Mijn verbruik van het net is nog maar 2.500 kWh en in de periode maart tot oktober zit ik op een zelfvoorzieningsgraad van ca. 97-98%. Dat is wel de toekomst op deze manier.
Financieel wel als gevolg van hoe e.e.a. ingericht wordt. Vanuit perspectief duurzaamheid blijven al die individuele batterij oplossingen jammer wat mij betreft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
[...]

Financieel wel als gevolg van hoe e.e.a. ingericht wordt. Vanuit perspectief duurzaamheid blijven al die individuele batterij oplossingen jammer wat mij betreft.
Ik snap je punt, maar als je op gemeentelijke of netbeheerders initiatieven wil wachten kan het lang duren. En daarnaast heb ik mijn footprint van energieverbruik huis met ca. 95% verlaagd in 10 jaar tijd en daar helpen de batterijen ook bij :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Termy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:49:
Ik hoop het wel. In het buitenland heb ik het al vaker gezien, van huizen met zonnepanelen aan de gevel tot een hele graansilo van boven naar onder behangen met zonnepanelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
mrme12345 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:24:
Ik snap je punt, maar als je op gemeentelijke of netbeheerders initiatieven wil wachten kan het lang duren. En daarnaast heb ik mijn footprint van energieverbruik huis met ca. 95% verlaagd in 10 jaar tijd en daar helpen de batterijen ook bij :-)
Dit gaat vanaf komend jaar bij mij het eigen verbruik aanzienlijk verhogen vermoed ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfElwhadPzwuv4-HJoukg2aFhUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0UJDFJKXrwgnwpeZNj3UkHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik mag verder dus geen sterke mening over duurzaamheid hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:26:
[...]

Dit gaat vanaf komend jaar bij mij het eigen verbruik aanzienlijk verhogen vermoed ik:
[Afbeelding]

Nee ik zou bijna zeggen wat doe je hier ;-) ga lekker zwemmen! Maar ziet er goed uit. En als je dat met warmtepompboiler verwarmt met je eigen zonnepanelen valt het per saldo misschien wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

assje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:26:
[...]

[Afbeelding]

Ik blijf erbij dat 'duurzaam' niet betekent dat niks meer mag maar dat je het tot in de eeuwigheid moet kunnen volhouden (als iedereen het zou doen). Dat lijkt me hier prima mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:05:
Vind het helemaal niet absurd, je hebt er voor geïnvesteerd, je levert nog terug, is best wat waard voor het milieu, dus dat mag beloond worden.

Mijn jaar rekening is -2200 euro, nog veel absurder dus. Terug levering van 16000 kWh vanuit mijn label G huisje
Het is best wat waard maar de vraag is hoeveel het waard is. Voor mijn casus is een terugleververgoeding van €0,05/kWh ook gewoon genoeg om terug te verdienen binnen 8 jaar. Met huidige situatie verdien ik mijn installatie al bijna terug in de 3 jaar van mijn Greenchoice contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM2JkgBhm8lNz07bmOrtCvUwAEg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HUvvZ6dbJcMyL5nkVC8Ct845.jpg?f=user_large

Salderen moet gewoon stoppen, het enige wat we nodig hebben is een eerlijke terugleververgoeding. Bij voorkeur variabel zodat je op momenten dat energie geld waard is (voorjaar/najaar) daarvoor gewoon een eerlijke prijs krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Termy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:45:
Ik blijf erbij dat 'duurzaam' niet betekent dat niks meer mag maar dat je het tot in de eeuwigheid moet kunnen volhouden (als iedereen het zou doen). Dat lijkt me hier prima mogelijk.
Eens hoor, energetisch zie ik hier nog niet eens zoveel probleem in. Het is natuurlijk wel wéér een voorbeeld van consumentisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
assje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:49:
[...]

Het is best wat waard maar de vraag is hoeveel het waard is. Voor mijn casus is een terugleververgoeding van €0,05/kWh ook gewoon genoeg om terug te verdienen binnen 8 jaar. Met huidige situatie verdien ik mijn installatie al bijna terug in de 3 jaar van mijn Greenchoice contract.
[Afbeelding]

Salderen moet gewoon stoppen, het enige wat we nodig hebben is een eerlijke terugleververgoeding. Bij voorkeur variabel zodat je op momenten dat energie geld waard is (voorjaar/najaar) daarvoor gewoon een eerlijke prijs krijgt.
Dan kun je gerust naar dynamisch overstappen, lager dan 6 cent terug levering heb ik nog niet gehoord, gemiddeld over jaar....
Dus dan kom jij makkelijk uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:58:
[...]

Dan kun je gerust naar dynamisch overstappen, lager dan 6 cent terug levering heb ik nog niet gehoord, gemiddeld over jaar....
Dus dan kom jij makkelijk uit
Nee logisch, er zijn ook nog geen miljoenen huishoudens over gestapt naar dynamisch, als salderen wegvalt dan wil bijna iedereen met zonnepanelen op de trein springen waar de meeste tlv te halen is. De nu reeds bekend gemaakte tlv in 2027 van €0,0025 zijn dan ook te belachelijk voor woorden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:05:
[...]

Nee logisch, er zijn ook nog geen miljoenen huishoudens over gestapt naar dynamisch, als salderen wegvalt dan wil bijna iedereen met zonnepanelen op de trein springen waar de meeste tlv te halen is. De nu reeds bekend gemaakte tlv in 2027 van €0,0025 zijn dan ook te belachelijk voor woorden.
Als die miljoenen wel overstappen, veranderd er niks aan de energie stromen in nl, dus ik verwacht ook niet dat de prijs daardoor veranderd. Hooguit dat de vaste contracten dan wat gaan stijgen met terug levering vergoeding, want ja ze moeten wel klanten blijven houden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:14:
[...]

Als die miljoenen wel overstappen, veranderd er niks aan de energie stromen in nl, dus ik verwacht ook niet dat de prijs daardoor veranderd. Hooguit dat de vaste contracten dan wat gaan stijgen met terug levering vergoeding, want ja ze moeten wel klanten blijven houden
Dan gaat er zeker wel wat veranderen, want dan hebben veel meer mensen een incentive om op goedkope uren te verbruiken. En zullen ze dus hun best doen om waar het kan hun verbruik te verschuiven. En dat is goed voor de energietranisitie, nu is zonne-energie in de zomer vaak waardeloos en op termijn krijgt het dan weer waarde. Je ziet het dit jaar ook al, omdat er al meer dan 800k huishoudens zijn met een dynamisch contract zijn de negatieve prijzen niet meer zo negatief (ze komen nog wel vaak voor, maar niet meer zo diep). Ook omdat steeds meer grote partijen ook curtailment (uitschakelen productie wind en zon bij negatieve prijzen) toepassen en dat bij nieuwe projecten ook verplicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mrme12345 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:43:
[...]

Dan gaat er zeker wel wat veranderen, want dan hebben veel meer mensen een incentive om op goedkope uren te verbruiken. En zullen ze dus hun best doen om waar het kan hun verbruik te verschuiven. En dat is goed voor de energietranisitie, nu is zonne-energie in de zomer vaak waardeloos en op termijn krijgt het dan weer waarde. Je ziet het dit jaar ook al, omdat er al meer dan 800k huishoudens zijn met een dynamisch contract zijn de negatieve prijzen niet meer zo negatief (ze komen nog wel vaak voor, maar niet meer zo diep). Ook omdat steeds meer grote partijen ook curtailment (uitschakelen productie wind en zon bij negatiebe prijzen) toepassen en dat bij nieuwe projecten ook verplicht wordt.
Nou de Nederlander is nogal lui, dus of ze daar echt hun best voor doen betwijfel ik, en zoveel scheelt het ook weer niet die paar wasmachines.
Maar we wachten het af

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
De verandering die er aan komt zorgt wel voor beweging: mensen laden de auto op zonnestroom ipv in de avond, de te verfoeien zonnestroomboiler (kan beter een WPB kopen) , etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
assje schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 16:23:
[...]

Ja en Nee, het is vooral inefficient als er voor grote batterijen gekozen wordt die het merendeel van het jaar niet gebruikt worden. Bij relatief kleine thuisaccu's is er nauwelijks technische overhead, worden ze goed uitgenut en bespaar je een hoop netverzwaring en verliezen uit om al die stroom van- en naar grote centrale batterijen te verplaatsen.

---------

Hier kwam de jaarafrekening in April binnen, kreeg 2,03 euro terug. Voorschot van 50 euro per maand goed ingeschat dus. :Y) All-electric woning bj 1930 met 2 EV's (~35kkm/jr). Hier leunen we wel echt enorm op salderen nog.

Netafname: 11.208kWh
Teruglevering: 8.999kWh
Opwek: 12.799kWh
Eigen verbruik: 30% van 12.800 = ~3800kWh
Totaal verbruik: ~15MWh.

Sinds begin dit jaar een andere (SmartEVSE) laadpaal geplaatst die op PV-overschot kan sturen, nou maken we omdat het wegens salderen toch niet uitmaakt daar nog niet altijd even veel gebruik van, maar ik verwacht hiermee toch al een stuk hoger eigenverbruik te realiseren.

Volgende stap is toch hoe dan ook een thuisaccu/ESS, simpelweg omdat de business case er voor ons wel is. En ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van het overheidsbeleid. De vraag is alleen nog hoe groot ie dan wordt. Ik geloof niet in een langdurig verdienmodel van onbalanshandel met een thuisaccu, dus ik zie vooral- en reken met 2 verdienmodellen:

Nachtverbruik voor de warmere maanden (benodigde capaciteit 5-10kWh) als primaire. En daarnaast het verschuiven van de netafname-uren in de winter (benodigde capaciteit 30kWh en de laadsnelheid/vermogen is hiervoor is ook een ding) en verschuiven van de teruglevering in de zomer naar de dure uren (zelfde verhaal).

Bij timeshifting is vooral de grote onzekerheid wat de nettarieven gaan doen, als we naar een capaciteitstarief of iets vergelijkbaars gaan wordt dat al snel een heel ander model, dan gaat het weer om peak-shaving ipv zo snel mogelijk (binnen de 2-3 goedkoopste uren) laden/ontladen.

Wil ik daarnaast ook volledige 3-fase noodstroom met behoud van alle PV-opwek dan kom ik alweer op minimaal 48kWh capaciteit uit (iig bij Victron). Dat wordt alweer wat lastiger om volledig te benutten.

-------

Wat ik nog steeds enorm mis in de NL'se markt is enige vorm van innovatie in tussenvormen tussen dynamisch en vaste contracten. Zoals waar Octopus in de UK ooit begonnen is, die bieden een hele suite van maatwerk-tarieven voor verschillende situaties. Inmiddels zitten ze ook in DE, FR, IT en ES, maar NL is blijkbaar (nog) niet interessant qua markt voor ze (of te klein).

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 03-09-2025 16:18 . Reden: typo in teruglevering, moest 8999 zijn. ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Even een afweging hier; ik wil een buitendouche met warm water bij mijn zwembad. Twee opties om aan te sluiten:
  • bestaande warmtepomp-boilervat -> ca. 22m leiding
  • close-in boiler in technische ruimte zwembad -> ca. 4m leiding
Gebruik van zo'n douche zal natuurlijk onregelmatig zijn. Vanuit bestaand vat duurt het ruim 35s voordat er warm water is; verder wel eenvoudiger. Afsluiten/aftappen van de leiding naar de douche zal eenvoudiger zijn met optie boiler denk ik. Aansluiten op bestaande boiler zal wellicht meer legionella risico geven (?).

Wat is hier de beste keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
assje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:59:
Even een afweging hier; ik wil een buitendouche met warm water bij mijn zwembad. Twee opties om aan te sluiten:
Gebruik van zo'n douche zal natuurlijk onregelmatig zijn. Vanuit bestaand vat duurt het ruim 35s voordat er warm water is; verder wel eenvoudiger. Afsluiten/aftappen van de leiding naar de douche zal eenvoudiger zijn met optie boiler denk ik. Aansluiten op bestaande boiler zal wellicht meer legionella risico geven (?).

Ik neeg in eerste instantie naar optie 1 en dan maar wat geduld hebben. En niet groter dan 15mm gaan en het drukverlies accepteren. Maar 35-40s wachten is natuurlijk wel erg lang.

Close-in bij het zwembad wel makkelijker natuurlijk, maar die zal je bij dit onregelmatige gebruik continu boven de 50C moeten houden. Als je het gebruik kan plannen is dat minder een ding, maar even spontaan de buitendouche gebruiken gaat dan niet echt. Al hoewel, een klein vaatje voor 1-2min afspoelen is zo warm natuurlijk. Komt er een elektrische cover? Dan zou je 'm met domotica daaraan kunnen linken (e.g. cover open = boiler aan) en alsnog wekelijks even inschakelen voor een legionella cycle).

Of out-of-the-box: Een buitendouche met dubbele kraan en daarvoor een mengventiel met vaste temperatuur van rond de 37C? Dan kan je kiezen, ongepland van binnenuit en gepland uit een close-in (maar dan moet je wel beide opties regelmatig gebruiken).

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bensss
Waarom geen doorstroomverwarmer?

Overigens, dit is de duurzame kroeg. Hoe duurzaam is dit zwembad? :+

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
We zitten hier nu op 10 van de 12 maanden van het nota jaar voor elektriciteit. Dat betekent dat ik nu redelijk een inschatting kan maken hoe we dat jaar gaan afsluiten.

Klein rijtjeshuis (1957), all electric, een brommer als EV voor woon-werkverkeer, auto voor het overige (150ltr benzine/jaar). Airco voor koelen en verwarmen. WPB en e-boiler voor warm water.
4900 Wp pv, waarvan 1740 Wp in de 4 koude maanden nagenoeg 0 opwek heeft. Onze opwek dit nota-jaar was (deels ingeschat) 4881 kWh wat meer is dan afgelopen jaren.

Ons totale verbruik gaat ongeveer 4223 kWh zijn.
Ons directe verbruik gaat zijn ongeveer 2727 kWh (rond de 55%). We gaan waarschijnlijk net onder de 1500 kWh afnemen over dit nota-jaar. Daarmee komen we op een zelfvoorziening van rond de 64%. De 2 voorgaande jaren zonder batterijen zaten we rond de 43%.

We zijn dit voorjaar gebruik gaan maken van thuisbatterijen. We hadden geen mogelijkheden meer onze zelfvoorziening op een andere manier op te hogen maar op deze manier lukt het dus wel. We gebruiken ze alleen voor het ophogen van verbruik eigen opwek bij een vast contract. Het gaat niet om enorme aantallen kWh’s, maar een totale afname voor het jaar van 1500 kWh, daar zijn we hier blij mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
bensss schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:27:

Als je dan je vakantie thuis viert ipv naar zuid spanje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
Sjamo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:27:
We zitten hier nu op 10 van de 12 maanden van het nota jaar voor elektriciteit. Dat betekent dat ik nu redelijk een inschatting kan maken hoe we dat jaar gaan afsluiten.

Klein rijtjeshuis (1957), all electric, een brommer als EV voor woon-werkverkeer, auto voor het overige (150ltr benzine/jaar). Airco voor koelen en verwarmen. WPB en e-boiler voor warm water.
4900 Wp pv, waarvan 1740 Wp in de 4 koude maanden nagenoeg 0 opwek heeft.Onze opwek dit nota-jaar was (deels ingeschat) 4881 kWh wat meer is dan afgelopen jaren.

Ons totale verbruik gaat ongeveer 4223 kWh zijn.
Ons directe verbruik gaat zijn ongeveer 2727 kWh (rond de 55%). We gaan waarschijnlijk net onder de 1500 kWh afnemen over dit nota-jaar. Daarmee komen we op een zelfvoorziening van rond de 64%. De 2 voorgaande jaren zonder batterijen zaten we rond de 43%.

We zijn dit voorjaar gebruik gaan maken van thuisbatterijen. We hadden geen mogelijkheden meer onze zelfvoorziening op een andere manier op te hogen maar op deze manier lukt het dus wel. We gebruiken ze alleen voor het ophogen van verbruik eigen opwek bij een vast contract. Het gaat niet om enorme aantallen kWh’s, maar een totale afname voor het jaar van 1500 kWh, daar zijn we hier blij mee.
Dus als ik goed reken dan is een kleine 882kWh door de thuisbatterij opgeslagen en weer gebruikt tov een jaar eerder zonder batterij. ( verschil eigen verbruik 64-43=21% Impact batterij 0.21*4200=882kWh totaal. Dan heb je maximaal 883*0.30=264 euro aan kosten vermeden. Als je mag salderen dan eigenlijk nog veel minder (alleen de teruleverboete over die 882kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
BarryH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:32:
[...]

Als je dan je vakantie thuis viert ipv naar zuid spanje...
Als :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ

Dat zou ook nog een hele goede optie kunnen zijn idd. Zeker als je een geschikte netaansluiting hebt of het benodigde extra vermogen uit een accusysteem kan halen.

Je zal dan wel echt even goed naar een buitendouche met eco-kop oid moeten zoeken zodat je ook met wat minder volume uitkomt. Als ik zo snel even kijk heeft een "normale" zwembaddouche zo 10-12L/min nodig, dan kom je al bij >20kW doorstromers uit. Dat is nogal wat vermogen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
bensss schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:38:
[...]

Dus als ik goed reken dan is een kleine 882kWh door de thuisbatterij opgeslagen en weer gebruikt tov een jaar eerder zonder batterij. ( verschil eigen verbruik 64-43=21% Impact batterij 0.21*4200=882kWh totaal. Dan heb je maximaal 883*0.30=264 euro aan kosten vermeden. Als je mag salderen dan eigenlijk nog veel minder (alleen de teruleverboete over die 882kWh).
De batterijen zullen straks ongeveer 803 kWh hebben bijgedragen. Het verschil met jouw uitkomst voer ik terug op een hogere opwek dit jaar.

We hebben geen financiële motieven voor de batterijen. We hebben het afgelopen jaar plus de komende 2 jaren geen variabele terugleverkosten (vast ongeveer 5 euro/mnd), en de energienota is geen probleem, ook niet straks wanneer het salderen is afgelopen.

De winst zit hem voor ons in een kleine bijdrage aan een lagere belasting van het stroomnetwerk, vooral op piektijden, en daarnaast meer comfort voor onszelf. Die 43% zelfvoorziening van afgelopen jaren daar moesten we behoorlijk ons best voor doen. Ons totale verbruik zo laag mogelijk houden, en ons verbruik zoveel mogelijk afstemmen op onze opwek.

Nu kunnen we op dat gebied de teugels wat laten vieren. We hebben het de afgelopen winter wat warmer gehouden hier. We hebben iets rianter gekoeld deze zomer. We gebruiken wat makkelijker warm water ipv koud bijvoorbeeld, waarbij de eboiler inmiddels op 60 graden staat. En meer van dat soort dingen.

Het zijn allemaal zelf opgelegde beperkingen, maar ze zijn er, het is hoe en wie we zijn.

De batterijen geven ons dus erg veel comfort waarbij we evengoed onze afname van het net nog iets verlagen, en dat vinden we prettig. Dat is waarvoor we ze hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 03-09-2025 13:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje

Het is een thermische opslag voor overtollige PV-opwek }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
assje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:58:
[...]

Het is een thermische opslag voor overtollige PV-opwek }:O
*O* bij deze weer on topic haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:37
assje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:59:

Een zonneboiler, ik neem aan dat hij vooral bij mooi weer gebruik wordt, dus zul je niet gauw zonder warm water zitten. Mogelijk kun je een tweedehands zonnecollector op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
Sjamo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:52:
[...]

De batterijen zullen straks ongeveer 803 kWh hebben bijgedragen. Het verschil met jouw uitkomst voer ik terug op een hogere opwek dit jaar.

We hebben geen financiële motieven voor de batterijen. We hebben het afgelopen jaar plus de komende 2 jaren geen variabele terugleverkosten (vast ongeveer 5 euro/mnd), en de energienota is geen probleem, ook niet straks wanneer het salderen is afgelopen.

De winst zit hem voor ons in een kleine bijdrage aan een lagere belasting van het stroomnetwerk, vooral op piektijden, en daarnaast meer comfort voor onszelf. Die 43% zelfvoorziening van afgelopen jaren daar moesten we behoorlijk ons best voor doen. Ons totale verbruik zo laag mogelijk houden, en ons verbruik zoveel mogelijk afstemmen op onze opwek.

Nu kunnen we op dat gebied de teugels wat laten vieren. We hebben het de afgelopen winter wat warmer gehouden hier. We hebben iets rianter gekoeld deze zomer. We gebruiken wat makkelijker warm water ipv koud bijvoorbeeld, waarbij de eboiler inmiddels op 60 graden staat. En meer van dat soort dingen.

Het zijn allemaal zelf opgelegde beperkingen, maar ze zijn er, het is hoe en wie we zijn.

De batterijen geven ons dus erg veel comfort waarbij we evengoed onze afname van het net nog iets verlagen, en dat vinden we prettig. Dat is waarvoor we ze hebben.
Ik oordeel niet over leefstijl maar jouw casus is wel een goede illustratie over de orde van grootte waarover we het hebben met batterijopslagsystemen. Bij veel opslagbezitters zijn er geen percentages zelfvoorzienendheid beschikbaar. En dan worden de cijfers na aankoop van de batterij achteraf heel rooskleurig voorgeschoteld terwijl ze dat niet zijn, in absolute kWh’s gesproken niet, en ook niet financieel.

Daarnaast is 880 kWh voor een netaansluiting over een heel jaar ook peanuts. Lijkt mij tenminste. Maar misschien heb ik het mis en helpt het wel enorm als ieder huishouden dit zou doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
deejeebv schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:29:
Een zonneboiler, ik neem aan dat hij vooral bij mooi weer gebruik wordt, dus zul je niet gauw zonder warm water zitten. Mogelijk kun je een tweedehands zonnecollector op de kop tikken.
Zou top zijn maar wat gaat dat kosten. Verder krijg ik geen goedkeuring van de directie voor heatpipes op het dak van onze overkapping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
bensss schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:30:
[...]

Ik oordeel niet over leefstijl maar jouw casus is wel een goede illustratie over de orde van grootte waarover we het hebben met batterijopslagsystemen. Bij veel opslagbezitters zijn er geen percentages zelfvoorzienendheid beschikbaar. En dan worden de cijfers na aankoop van de batterij achteraf heel rooskleurig voorgeschoteld terwijl ze dat niet zijn, in absolute kWh’s gesproken niet, en ook niet financieel.

Daarnaast is 880 kWh voor een netaansluiting over een heel jaar ook peanuts. Lijkt mij tenminste. Maar misschien heb ik het mis en helpt het wel enorm als ieder huishouden dit zou doen?
Er is volgens een recent artikel op solar magazine nu een batterij-leverancier die een terugverdientijd van 4 jaar garandeert. Het is bijna jammer dat we hier al voorzien zijn, want ik had de rekensom graag willen zien.

Ik ben helemaal niet bezig met de terugverdientijd. Het vakantiegeld dat we gebruikt hebben voor de aanschaf van de batterijen hadden we ook niet terugverdiend wanneer we met het vliegtuig op vakantie naar Griekenland waren gegaan (ik noem maar wat). Nu hebben we er nog het hele jaar plezier van. In onze ogen dan, daarom maken wij deze keuze :)

Ieder het zijne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
bensss schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:30:
[...]

Het helpt natuurlijk als iedereen het doet, maar als er een week weinig zon is in de wintermaanden dan zijn alle batterijen leeg en zonder gedragsaanpassing heb je dan alsnog krapte op het net. Lijkt me dat er uiteindelijk toch meer en/of dikkere kabels nodig zijn en dat we het op korte tot middellange termijn deels moeten hebben van gedragsaanpassing icm een paar batterijen. Hier zijn de aardappels vanmiddag al op PV voorgekookt iig :-).

Verder is 800kWh geen vreemde uitkomst in mijn ogen. Er zijn teveel factoren die per huishouden verschillen om cases makkelijk in detail te vergelijken. Gebruikspatroon is belangrijk, maar zal veranderen als je zo'n ding eenmaal hebt. Waarom zou je dat lampje in de zomer 's nachts uitzetten als ie toch de hele nacht nagenoeg gratis op bewaarde zonnestroom kan branden.

Voor mezelf sla ik het plat door per maand naar de netafname te kijken die afgedekt zou kunnen worden door teruggeleverde PV. Die verdeel ik dan evenredig over de dagen en als ik dan op een gemiddelde dag 4kWh afneem in juni (stel PV overschot op 500kWh), dan is de potentiïele besparing van een 5kWh accu in die maand 30*4=120kWh. D.w.z. 30 * min(min(teruglevering, netafname)/30, accucapaciteit) == 30 * min(min(500, 120)/30, 5) = 120kWh

In 8 van de 12 maanden zal die accu dan in theorie 8*120=960kWh kunnen leveren. In die maanden verwacht ik structureel zoveel terug te leveren dat de accu veelal dagelijks op kan laden. De andere 4 maanden valt er minder te besparen omdat WP en EV daar al het gros van het beetje PV opwek opvreten.

(Ont)laadverlies en allerlei andere randgevallen niet meegerekend uiteraard. Als ik zo'n ding neerzet en inprik dan haal ik in een jaar die 800kWh zonder inspanning. 1000kWh moet ook wel lukken (laaghangend fruit en gedragsaanpassing), daarboven wordt het mij teveel hobby.

Financiëel kan het nog niet uit natuurlijk (salderen is gratis batterij). Na einde saldering kan het zeker uit, de vraag is wanneer je in moet stappen gezien de snelle ontwikkeling in batterijland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
assje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:37:
[...]

Zou top zijn maar wat gaat dat kosten. Verder krijg ik geen goedkeuring van de directie voor heatpipes op het dak van onze overkapping.
Afhankelijk van de plaatsing heb je ook solar-zwembaddouches (dan kan je het ding onder de stelpost zwembaddouche aan de CFO verkopen ;) ). Maar als je ook buiten het echte zomerseizoen wil douchen zou ik dat niet doen, want dan heb je er niks aan, bijv. weer een extra legionella risico om te managen. Heatpipes/solarboilers leveren voor het merendeel van de tijd warmte waar je niks mee kan, kWh'tjes zijn veel universeler inzetbaar.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Wat batterijen betreft kijk ik het zelf nog even een jaartje aan.

Sedert april liggen er hier zonnepanelen en is de maandelijkse afname van het net gezakt van een goeie 100kWh per maand naar gemiddeld 25kWh/maand.

En dit vooral door 2 timers in te stellen:
- airco van 9h tot 17h.
- boiler 100L van 13h tot 15h.

In herfst/winter zal de airco op verwarmen staan en zal de boiler ook blijven verwarmen. Dus ieder sprietje eigen zonnestroom zal zowiezo zelf verbruikt worden.

Als de prijs nog zakt dan komt er misschien nog wel eens een batterij maar het zal waarschijnlijk een kleintje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
UUDIBUUDI schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:22:
[...]

Verder is 800kWh geen vreemde uitkomst in mijn ogen. Er zijn teveel factoren die per huishouden verschillen om cases makkelijk in detail te vergelijken. Gebruikspatroon is belangrijk, maar zal veranderen als je zo'n ding eenmaal hebt. Waarom zou je dat lampje in de zomer 's nachts uitzetten als ie toch de hele nacht nagenoeg gratis op bewaarde zonnestroom kan branden.
Dat effect had ik hier onderschat. We hadden in eerdere jaren rond de 2800kWh totaal verbruik, rond de 1700 kWh afname. Ik hield rekening met een overname van een paar honderd kWh per jaar door de batterij.
Een gedeelte van ons hogere verbruik was er net voor de batterij kwam, maar voor een ander gedeelte zijn we zeker losser geworden qua verbruik, want toch uit eigen opwek waar we vrijwel niets voor terugkrijgen.

De 800 kWh die de batterijen overnemen is wel een verrassing voor mij.

En in zekere zin kan je zeggen dat de batterijen hier een soort hobby zijn. Alleen dan een hobby waarbij we financieel gezien straks na einde salderen nog iets terug gaan zien van het geld dat we er in gestopt hebben.

Dit is niet de uiteindelijke situatie waar we naartoe willen. We willen graag naar een situatie waarbij pv en batterij volledig samenwerken, al of niet met dynamisch contract, waarbij het systeem ook volledig zelfstandig kan doorgaan bij stroomuitval. Onze huidige opzet geeft ons de mogelijkheid eea te leren daar over, en ook af te wachten wat de komende ontwikkelingen op dit gebied gaan zijn.

Maar voor nu al erg blij hiermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
RonJ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:38:
Netafname: 11.208kWh
Teruglevering: 9.999kWh
Opwek: 12.799kWh
Eigen verbruik: 30% van 12.800 = ~3840kWh
Totaal verbruik: ~15MWh.
Bovenstaande klopt natuurlijk niet.
Als je 12799 opwekt, en daarvan 9999 teruglevert, dan is je eigen verbruik 12799-9999 = 2800 kWh.
En geen 3840.

En dan zie je ook gelijk waar de potentiële winst zit. Met twee EV's en een full electric woning zou je veel meer direct zelf moeten verbruiken. Door het einde van de salderingsregeling wordt je daartoe nu extra gestimuleerd, wat alleen maar goed is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:05:
[...]

Bovenstaande klopt natuurlijk niet.
Als je 12799 opwekt, en daarvan 9999 teruglevert, dan is je eigen verbruik 12799-9999 = 2800 kWh.
En geen 3840.

En dan zie je ook gelijk waar de potentiële winst zit. Met twee EV's en een full electric woning zou je veel meer direct zelf moeten verbruiken. Door het einde van de salderingsregeling wordt je daartoe nu extra gestimuleerd, wat alleen maar goed is.
Dank voor het opmerken van de typo, dat moest natuurlijk 8999 zijn. En verder eens hoor, alleen eindigt de regeling voor mij pas in 2027. Tot die tijd is het vooral een beetje voorbereiden en experimenteren met wat wel- en niet werkt voor mij en met de spullen die we hebben. Dus, laadpaal solar-gestuurd gemaakt, smart-grid contacten van de WP in gebruik genomen en dat is het wel. De rest van de apparaten zijn sowieso geneuzel in de marge op het jaartotaal.

Eigenlijk werkt dit voor nu allemaal alleen maar averechts, want het is marginaal efficiënter de EV's "gewoon" volgas op te laden dan op een lager vermogen (=meer laadverlies). Idem met de WP, leuk dat ik wat kan marginale kWh'tjes bufferen in de boiler en vervolgens nog wat meer in de vloer. Maar dat is nu proven-to-work en is uiteindelijk onderaan de streep alleen maar inefficiënter (voor mijn energierekening nu).

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
RonJ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:16:
[...]

Dank voor het opmerken van de typo, dat moest natuurlijk 8999 zijn. En verder eens hoor, alleen eindigt de regeling voor mij pas in 2027. Tot die tijd is het vooral een beetje voorbereiden en experimenteren met wat wel- en niet werkt voor mij en met de spullen die we hebben. Dus, laadpaal solar-gestuurd gemaakt, smart-grid contacten van de WP in gebruik genomen en dat is het wel. De rest van de apparaten zijn sowieso geneuzel in de marge op het jaartotaal.

Eigenlijk werkt dit voor nu allemaal alleen maar averechts, want het is marginaal efficiënter de EV's "gewoon" volgas op te laden dan op een lager vermogen (=meer laadverlies). Idem met de WP, leuk dat ik wat kan marginale kWh'tjes bufferen in de boiler en vervolgens nog wat meer in de vloer. Maar dat is nu proven-to-work en is uiteindelijk onderaan de streep alleen maar inefficiënter (voor mijn energierekening nu).
Met de WP kun je gemakkelijk veel winnen:
- Nachtverlaging instellen, zodat ie hoofdzakelijk overdag verwarmt.
- SWW-run om 13 uur plannen.
- Legionellacyclus ergens midden overdag als er weinig mensen thuis zijn.
- Huis enkel overdag koelen (dus niet meer 's nachts als het rendement hoger is).

Al deze opties kosten niks en zorgen voor een stuk betere benutting van je PV.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
RonJ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:16:
[...]

Bij de auto hangt het nogal van het model af hoeveel de efficientie verschilt. Bij mij valt het verschil nogal mee, dus voldruppelen op 6A kan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Andrehj schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:22:
[...]

Met de WP kun je gemakkelijk veel winnen:
- Nachtverlaging instellen, zodat ie hoofdzakelijk overdag verwarmt.
- SWW-run om 13 uur plannen.
- Legionellacyclus ergens midden overdag als er weinig mensen thuis zijn.
- Huis enkel overdag koelen (dus niet meer 's nachts als het rendement hoger is).

Al deze opties kosten niks en zorgen voor een stuk betere benutting van je PV.
- Check. Automatische nachtverlaging wordt door HA toegepast wanneer de komende 48u de temperatuur niet onder de 4C komt, daaronder is 24/7 beter.
- Check. Daar gaat ie na volgende week weer naartoe, deze staat in de zomermaanden op 10u om onder de 25C buitentemp. te blijven maar tegen die tijd op de meeste dagen wel al volledig op PV-stroom te draaien, anders gaat een Daikin R32 unit z'n backup element erbij pakken. Staat tevens gedurende de geplande run op maximale geluidsbeperking (=vermogensbeperking) waardoor ie maar ~1300W gebruikt ipv piekt tegen de 4kW = meer PV eigengebruik.
- Idem. Direct na de SWW-run, deze staat op de legionelladag tot de maximale op-de-compressor-temp van 53C, de overige dagen 43C en op de dag dat we vaak klussen of sporten en dus daarna ook gelijk douchen.
- Semi-check. Doen we wel met de vloerkoeling (en die sowieso alleen op dagen met >30C), maar de airco staat wel 's-nachts aan, anders trekken de ruimtes eromheen c.q. de WTW het net weer teveel omhoog naar onze smaak. Kost zo'n 2kWh om 's-nachts de slaapkamers door te koelen naar 18.5-19C. Dat heb ik er graag voor over. Alternatief is de ruimtes eromheen ook zover omlaag te trekken of de WTW veel hoger te zetten op de bypass stand. Dat is vrijwel potato-potato qua verbruik.

Denk dat we al vrijwel het maximale doen als we echt zoveel mogelijk zouden PV-laden. Rond de 30% zelfverbruik van 16KWp (merendeel O/W) is al best veel imho.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 03-09-2025 17:06 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
assje schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:37:
[...]

Ik denk dat de meest relevante vraag in eerste instantie zou moeten zijn hoe vaak ga je de douche gebruiken. 22m lang leidingwerk aan een buffervat, waarbij de temperaturen meestal toch al lager zijn lijkt mij wel een ideale kweekvijver voor legionella. Dan kun je denk ik beter aan aftakking maken in het technisch hok, met een minder duurzame oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
BarryH schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:51:
[...]

Bij de auto hangt het nogal van het model af hoeveel de efficientie verschilt. Bij mij valt het verschil nogal mee, dus voldruppelen op 6A kan prima.
Dat klopt idd, begrijp me niet verkeerd, ik wou niet beweren dat het verschil heel groot is, maar het scheelt wel iets. 2-4% schat ik. Maar dat dan wel weer op veruit de grootste verbruiker. Dat zit 'm deels in de efficiency curve van de lader en deels in dat de boordcomputer minder lang uit z'n slaap gehouden wordt. Hoe nieuwer de EV hoe lager het verschil schat ik zo in, hoewel t altijd per merk/model zal verschillen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
RonJ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:13:
[...]

Dat klopt idd, begrijp me niet verkeerd, ik wou niet beweren dat het verschil heel groot is, maar het scheelt wel iets. 2-4% schat ik. Maar dat dan wel weer op veruit de grootste verbruiker. Dat zit 'm deels in de efficiency curve van de lader en deels in dat de boordcomputer minder lang uit z'n slaap gehouden wordt. Hoe nieuwer de EV hoe lager het verschil schat ik zo in, hoewel t altijd per merk/model zal verschillen.
Ja, idd. Jammer dat het slecht te vinden is hoeveel het scheelt voor diverse auto's

Anderzijds die 2-4% op het moment dat de zonnestroom overal over is, is natuurlijk goed te doen.
In theorie wil je dan de verschillende EVs in de straat na elkaar, ieder op volle snelheid, opladen, maar of je dat voor 2-4% kan coordineren vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
UUDIBUUDI schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:22:
[...]
Financiëel kan het nog niet uit natuurlijk (salderen is gratis batterij). Na einde saldering kan het zeker uit, de vraag is wanneer je in moet stappen gezien de snelle ontwikkeling in batterijland.
Hmm, na salderen blijft we toch maar 1000kWh over die je in de batterij stopt? Dat is dan 1000x0,30=300euro die jaarlijks verdient kan worden met pv opslag in batterij.

Met onbalans handel is het misschien nog anders maar daar is de onzekere factor de grootschalige ontwikkeling bij energieleveranciers en industrie.

• UUDIBUUDI
  • Niet online
bensss schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:39:
[...]

Hmm, na salderen blijft we toch maar 1000kWh over die je in de batterij stopt? Dat is dan 1000x0,30=300euro die jaarlijks verdient kan worden met pv opslag in batterij.

Met onbalans handel is het misschien nog anders maar daar is de onzekere factor de grootschalige ontwikkeling bij energieleveranciers en industrie.
De TvT van een accu (van toepasselijke omvang) na salderen ligt (nattevinger schatting) in de buurt van de TvT van een gemiddelde pv installatie.

€100/kWh/jaar besparing is voor de eerste kWh opslag wel haalbaar (met inzet), voor de volgende kWh's neemt het af. €300 hoort dan denk ik bij een flinke accu met teruglevering en inzet. Hoe dan ook, rendabel is het wel te maken (kaliber stekkerbatterij).

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Vriezers, koelkasten en koelvriescombinaties ouder dan 10 jaar kun je ook maar beter direct vervangen. De efficiëntie van koeltechniek is in die tijd van 20% naar 40% gegaan. Dat scheelt de helft aan energiegebruik."
staat in een boekje uit 2022.
Dus ik kan mijn vriezer uit 2004 en mijn koeler uit 2006 beter meteen vervangen?
Trouwens klopt dat met de efficiëntie?

• UUDIBUUDI
  • Niet online
Wat kort door de bocht klinkt dat. Onzuinig spul de deur uit doen is niet meer zo economisch als het was wanneer je pv over hebt en het vervangingsgeld gebruikt om een accu erbij te nemen. Restwarmte heeft ook nog meerwaarde.

Weet niet of de efficiëntie echt zo hard is verbeterd. In 2012 was de compressor toch wel aardig uitontwikkeld? Ik begrijp ook niet hoe ik de 20% en 40% moet lezen. 20% van wat?

• Bravo
  • Laatst online: 13-09 10:35

Bravo

Second Best

Meet het verbruik van je huidige apparaten en vergelijk dat met wat een nieuwe zou verbruiken. De uitspraak is zo algemeen dat er genoeg uitzonderingen zijn.
Mijn koel/vriescombinatie houdt zich aardig aan het label wat er bij zat, ca 175 kWh/jaar was de opgave, reeel verbruik 152 volgens de app.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@UUDIBUUDI Dus eigenlijk klopt "de helft van het toenmalige energiegebruik" niet?
Helaas staat in het boekje geen verdere toelichting waar 20% en 40% vandaan komt en wat de referentie is.
@Bravo Meten is weten - natuurlijk, maar daarom gaat het hier niet.

• BarryH
dunklefaser schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:02:
"Vriezers, koelkasten en koelvriescombinaties ouder dan 10 jaar kun je ook maar beter direct vervangen. De efficiëntie van koeltechniek is in die tijd van 20% naar 40% gegaan. Dat scheelt de helft aan energiegebruik."
Dus ik kan mijn vriezer uit 2004 en mijn koeler uit 2006 beter meteen vervangen?
Ik zou gewoon het verbruik gaan meten en dan eens kijken op internet of nieuwe versies veel minder verbruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:47
Ik vraag me dan direct af… van wie komt dat boekje? ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Bij de compressors is de afgelopen decennia nauwelijks nog wat gewonnen. Die apparaten worden alleen maar zuiniger doordat ze de isolatie steeds dikker maken. Probleem daarbij is dat de nuttige inhoud steeds kleiner wordt. Zo kon ik bij de (tafelmodel) vriezer die ik vroeger in de garage had staan prima 4 broden naast elkaar in een lade kwijt. Bij de huidige vriezer krijg ik er met moeite 3 in... :-(
Ik heb niet het idee dat dit in de efficiencycijfers mee wordt genomen.
Hetzelfde geldt voor de koelkasten. Die worden met elke nieuwe generatie steeds smaller en ondieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Daarom worden ze dus ook steeds groter, Amerikaans model met 2 deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BarryH schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:21:
[...]

Ik zou gewoon het verbruik gaan meten en dan eens kijken op internet of nieuwe versies veel minder verbruiken
Ik had waarschijnlijk beter kunnen schrijven:
"Dus mensen kunnen hun vriezer uit 200x en de koeler uit 200y beter meteen vervangen?"

Zoals ik boven jouw bijdrage al schreef: "Meten is weten"
(Maar weet wat je meet en wat de fabrikanten opgeven - ik weet mijn verbruiken trouwens)

Verder is dat natuurlijk niet de actuele vraag hier op of voor tweakers.

De vraag is of de claims uit het boekje enigszins hout snijden.
Ik heb nog een passage met percentages over "hybride warmtepompen".

Citaat: "...Zo kan veel gas worden vervangen door elektriciteit. De zo te behalen besparing op gas kan variëren van 20 tot zo'n 50%. Reken je daarom vooral niet rijk met de in advertenties in het vooruitzicht gestelde besparingen tot wel 80% die gewoon niet realistisch zijn voor oude woningen.
Dergelijke besparingen zijn alleen mogelijk bij extreem goed geïsoleerde woningen met vloerverwarming en een kleine warm water vraag. Dergelijke woningen gebruiken sowieso weinig gas en zijn daarmee geschikt voor een volwaardige warmtepomp."

@SebastiaanPs Ik noem de auteur en de titel bewust niet.

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste