Graag gedaan. Sowieso een fantastische website.
Ik denk niet dat het worden van een bedelaar een bevredigende levensstijl is. De basis moet op orde zijn (Maslow) en dit vind ik lastig te combineren met een inkomen uit bedelen.
Klopt, maar ik trok het gewoon in het extreme om te laten zien dat het m.i. een foutief beeld is. Als je zelf bepaalde dingen niet doet, maar wel leunt op anderen die het wel doen, dan is het hypocriet die anderen aan te spreken op dat gedrag (als in, productief zijn etc).
Maar waar ik het wel met de youtuber mee eens ben is de drang naar meer meer meer die in de huidige maatschappij aanbevolen wordt (the rat race). Kinderen opvoeden mag de kinderopvang doen, als ouders moet je allebei werken om dat grotere huis met die grotere tuin en die twee auto's te betalen. En die huizen worden alleen maar duurder als iedereen meer geld te besteden heeft, zo werkt de markt nou eenmaal. Dus je moet vooral blijven doorwerken om in de opdrijvende huizenmarkt dat grotere huis te kunnen bewonen. Of vermogende ouders hebben die je het zetje kunnen geven om te kunnen starten.
Komt er een correctie in de economie als meer mensen de keuze maken om niet zo productief/efficient mogelijk te zijn? Waarschijnlijk wel. En er ontstaat een nieuw evenwicht.
Het is lastig idd dat de standaard van tweeverdiener er voor zorgt dat je een tweeverdiener moet zijn om aan die standaard te voldoen. Maar wat is precies die "meer meer meer"? Dit riekt wmb allemaal naar een beetje wazige moralistische prietpraat die volledig voorbij gaat aan wat mensen nou echt willen in het leven. Het lijkt mij nogal overdreven om te stellen dat het gros van de bevolking zich een slag in de rondte werkt om steeds 'meer' te hebben, ipv 'gewoon leven'. Overigens heeft kinderopvang niks te maken met opvoeding. Het is gewoon absoluut noodzakelijk als je nog iets aan werk wilt doen, zeg ik als vader van 2 onder de 4. En wat is het alternatief? De opa's en oma's dwingen zorg op zich te nemen? De vader of moeder dwingen thuis te blijven?
En ja, als de vraag sterk afneemt dalen de prijzen vanzelf. Het probleem is uiteraard alleen dat de vraag naar huizen niet zomaar afneemt. Aan de andere kant is het voordeel weer wel dat mensen er maar 1 nodig hebben dus het is niet alsof je zoveel kunt bouwen dat mensen opeens 10 huizen zullen hebben. Uiteindelijk moet er iemand in wonen anders doet het weinig.
Klopt, er wordt al heel lang voedsel verbouwt. Met ups en downs qua opbrengsten. Dat laatste heeft zich de laatste decennia gestabiliseerd, door veredelde rassen die alleen goed functioneren met bijpassende kunstmest en bestrijdingsmiddelen.
Vroeger werden de gewassen gerouleerd om (zonder kunstmest) de grond vruchtbaar te houden, tegenwoordig moet de overheid dit als regel opleggen om ziektes te verminderen en de bodem te laten verbeteren.
De reden waarom we in Nederland voedsel verbouwen zijn zeer divers, van vruchtbare grond in eerdere tijden tot koploper in veredeling van rassen in de laatste periode. Daarnaast zijn er de politieke drijfveren (die in het verleden hebben geleid tot een boterberg, melkplas, ...)
Ja, dus om stikstof etc terug te krijgen moest je destijds dat doen en nu stoppen we het er zelf in. Wat is daar zo enorm anders aan? Buiten de problemen met het overschot aan mest dat niet daar terecht komt waar we het willen. Dat is dus juist een pre voor meer efficiente manieren zoals dat vertical farming. Eens overigens dat de extreme druk om meer melk te maken (zie ook
dit filmpje over de VS, btw) vrij bizar en weinig zinvol is. Ooit, wellicht, maar nu duidelijk niet meer.
Uiteindelijk is alles terug te leiden tot 'waarde voor de/een mens', echter is de waardering verschillend.
Als iedereen op onze levensstandaard komt met onze levensstijl is de aarde na 5 maanden voor een jaar verbruikt (country overshoot day NL: 5 mei 2025). Is dit houdbaar op de lange termijn? Ik verwacht van niet. Gaat een efficientere voedselvoorziening hier verbetering in brengen? Ik denk dat de
Jevons Paradox dit voorkomt.
De natuur doet enorm veel voor ons als medebewoners op deze rondtollende bol in de ruimte. Meer dan we momenteel begrijpen en vastleggen in allerlei modellen, waardoor we best guesses doen over onze impact op de leefbaarheid van onze leefomgeving. We kunnen niet anders.
Welke waarde heeft de natuur dan?
Ik verwacht zeker dat dat houdbaar is. We gebruiken nog lang niet zoveel energie als beschikbaar (op aarde, zit nog een factor 1000-10000 tussen) en het probleem is niet dat de materialen er niet zijn. Het probleem is dat de makkelijk winbare wat schaars zijn en dat het (terug)winnen van de moeilijkere te duur is, mede omdat energie nog zo duur is. Overigens is dat artikel van de guardian ernstig gedateerd met bv
deze vondst.
Het is moeilijk voor te stellen dat met de enorme berg massa van de aarde we nu ook maar in de buurt komen van het 'op' maken van elementen zoals fosfor. Makkelijk winbare olie en zo, vast, maar fosfor? Lijkt me sterk. Sowieso dus iets dat een heel ander verhaal wordt als energie praktisch gratis is met (enorme) overschotten aan zon (of kernfusie

).
Overigens piekt de wereldbevolking zoals het er nu naar uit ziet rond de 10 miljard, als het niet lager is, en voedselgebrek is overduidelijk niet de reden van die piek, dus je zult even moeten uitleggen hoe efficientere landbouw dat gaat doorbreken. Een voorname reden om niet meer kinderen te hebben is (gebrek aan) geld, dus wellicht dat een algemene verbetering van de welvaart weer tot groei zal leiden, maar het is momenteel moeilijk voor te stellen dat er makkelijk weer miljarden bijkomen. Qua grondstoffen zou het prima kunnen.