Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
hoe werkte dat daarvoor dan?Wozmro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:27:
Sinds kort moeten wij hier in de streek (Vlaanderen) GFT apart buiten zetten voor ophaling.
De intercommunale maakt daar dan biogas en compost van.
Alle beetjes gas helpen 🙂
gewoon je groen afval bij je huisvuil?
ik kan me niet anders herinneren dan dat GFT altijd al los ingezameld werd in NL voor compost enzo.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Zoveel vreet een beetje goed ingerichte warmtepomp niet. Die van mij doet 1380W op vol vermogen. Het wordt pas spannend als je zo'n hip 4KW A7/W35 binnen opgesteld ding met 9KW backup heater gekocht hebt. Dan pleeg je gewoon een aanslag op het stroomnet als het echt koud wordt.esphome schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:19:
[...]
En dat scheelt toch een slok op een borrel dat je nog jouw zonnepanelen hebt. Oeps en toen was er een donkerflauwte en gascentrales kunnen het nog maar net bijhouden.....of juist niet. Gaat spanned worden.
Bij een huurwoning kun je niet de isolatie op orde brengen en ben je afhankelijk van de verhuurder...die juist zonnepanelen op het dak legde om zo van het C label af te komen.
Ik hoorde vandaag een reclame op de radio waar je in de zomer dynamisch hebt en in de winter de winter vast. Vooral interessant voor de klanten zonder zonnepanelen.
Idd vroegah had iedereen een compost bak en de zakken met huisvuil langs de weg. Daarna kwamen de containers papier, gft en restafval.pc_freak1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[...]
hoe werkte dat daarvoor dan?
ik kan me niet anders herinneren dan dat GFT altijd al los ingezameld werd in NL voor compost enzo.
Grote afval acties in de tuin gingen naar een boer of de gemeentewerf.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als er centrales verdwijnen, heeft dat gevolgen. Want ze draaien weliswaar minder, maar gascentrales blijven nodig als vangnet. Zonnepanelen en windturbines leveren niet altijd stroom op momenten dat we die nodig hebben. Diverse rapporten(opent in nieuw venster) waarschuwen dat zonder ingrijpen de kans op stroomuitval toeneemt. Zeker als de kolencentrales na 2030 geen stroom meer mogen opwekken met steenkool.
Bron: https://nos.nl/artikel/26...-ze-open-te-kunnen-houden"Er is een lobby van energiebedrijven om dit reservemechanisme zo ruim mogelijk te maken", zegt Ruut Schalij, van adviesbureau eRisk Group. Zo kunnen bedrijven hun centrale nog zoveel mogelijk gebruiken en zoveel mogelijk geld verdienen.
Schalij erkent dat er iets moet gebeuren, maar volgens hem is maar beperkt subsidie nodig. Zo heeft Nederland nog redelijk veel centrales en kunnen kolencentrales worden omgebouwd om iets anders te verbranden. Wat hem betreft kiest het kabinet voor een strategische reserve, en geen markt.
Het ziet er naar uit dat wij gaan betalen als belastingbetaler voor de tijd dat centrales niet draaien omdat er dan voldoende hernieuwbare stroom beschikbaar is. Tennet vergoed al de tijd als die central in standby staat om bij te springen.
De kolencentrales zou ik wel zo houden dat zij ook kolen kunnen verstoken omdat je nooit weet of gas wel altijd in voldoende mate beschikbaar blijft. Kernenergie is er nog niet in Nederland afgezien van Borsele.
Inderdaad, alles mocht bij elkaar.pc_freak1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[...]
hoe werkte dat daarvoor dan?
Ik had wel een eigen composthoop, maar veel meerwaarde heeft die niet als je er niet zelf actief mee bezig bent met overscheppen en zo.
Ik ben onlangs voor het werk eens geweest op de verwerkplaats van de GFT. Als ik zie hoe efficiënt het daar allemaal verloopt is de keuze snel gemaakt, weg met de eigen composthoop en wekelijks emmertje buiten zetten.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Mijn vroegah was dan eerder... Bij ons ging de boel een gat in en werd begraven. Grof vuil (inclusief asbest) werd gedumpt in een sloot die van lieverlee toch gedempt moest worden. Daar liggen vermoedelijk nog steeds golfplaten, wagenonderstellen, assen en gewoon huisvuil. Snoeihout werd verbrand, groen ging op de mesthoop en werd jaarlijks mee uitgereden.Ronald.42 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Idd vroegah had iedereen een compost bak en de zakken met huisvuil langs de weg. Daarna kwamen de containers papier, gft en restafval.
Grote afval acties in de tuin gingen naar een boer of de gemeentewerf.
Ik kan me nog herinneren dat een loonwerker een enorm gat kwam graven waar de inhoud van de (verstopte) septic tank in werd gedumpt. De grond is daar jaren blijven dalen
Ja dat gebeurde hier ook, complete auto onder de grond zien verdwijnen. Dat ding is jaren later weer opgegraven tijdens de ruilverkaveling, hoe komt die nou hier😂DjoeC schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:43:
[...]
Mijn vroegah was dan eerder... Bij ons ging de boel een gat in en werd begraven. Grof vuil (inclusief asbest) werd gedumpt in een sloot die van lieverlee toch gedempt moest worden. Daar liggen vermoedelijk nog steeds golfplaten, wagenonderstellen, assen en gewoon huisvuil. Snoeihout werd verbrand, groen ging op de mesthoop en werd jaarlijks mee uitgereden.
Ik kan me nog herinneren dat een loonwerker een enorm gat kwam graven waar de inhoud van de (verstopte) septic tank in werd gedumpt. De grond is daar jaren blijven dalen
In de tuin hadden we een strook die grensde aan een sloot dat moest tuin worden in plaats van gras dus alles omkeren het begon voor aan het erf met porselein en glazen medicijnpotjes etc. Naarmate we richting de achterkant van het erf kwamen veranderen dat meer en meer in plastic rommel.
En er werdt ook een hoop zooi opgefikt in een oude 200 liter oliedrum.
Wat dat betreft is de huidige afvalverwerking echt wel een vooruitgang.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Maar toch veel goedkoper dan grond saneren. Bij verkoop van woningen moet er in België een grondattest bij zitten, waarop dan nog meestal wel staat : 'niet gekend'. Maar dat zal ook nog wel strenger worden en dus al dan niet invloed hebben op de woningwaarde.
Misschien over 15 jaar de SMR - als die er dan al gereed is.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Restafval gaat hier ook met een bedrag per leging en dan nog zoveel cent per kilo.Wozmro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:58:
Kost toch wel 1,25€ per keer de emmer buitenzetten (en restafval afgerekend per kilogram) 🙂
Maar toch veel goedkoper dan grond saneren. Bij verkoop van woningen moet er in België een grondattest bij zitten, waarop dan nog meestal wel staat : 'niet gekend'. Maar dat zal ook nog wel strenger worden en dus al dan niet invloed hebben op de woningwaarde.
Gft zou je zelf voor een groot deel kunnen composteren en in de tuin gebruiken mits je in die omstandigheden bent, als je geen tuin hebt of geen zin het gedoe dan moet je betalen. Geen idee of we voor die groene bak ook moeten betalen eigenlijk...
Even snel gecheckt afgelopen jaar restafval 1 euro per leging en ik moest 100 euro betalen voor 272kilo dus dat was 120 euro totaal aan restafval.
[ Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 12-05-2026 14:13 ]
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik die kanttekening zelf al had gemaakt dat de insteek van PV plaatsen doorheen de jaren veranderd is. Daar is verder niets flauws aan, maar je moet wel ook de goede bedoeling wíllen zien. De rest van mijn reactie was hulpvaardig bedoeld. Ik bedoelde eerder of er geen mogelijkheid was om een deel van het verbruik te verschuiven naar momenten dat er opwek was omdat je 1) gigantisch veel opwek hebt en 2) zelf niet veel gebruikt daarvan.martinenjohn schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:18:
Maart, april, september, oktober zijn de maanden dat ik 10 - 15 kWh stroom per dag/avond/airco's afneem vh het en dat zou ik mooi kunnen invullen met batterij stroom. Zo kan ik van maart tot en met oktober bijna onafhankelijk zijn en dat vind ik leuk.
Ik hoef niet qua prijs er alles uit te halen maar vind het leuk om in ieder geval niet de energiemaatschappij gratis van stroom te voorzien. Die gun ik niets met hun boetes etc. Met 3 batterijen kan ik van maart tot en met half oktober NOM draaien. Dat vind ik leuk.
Een EV is op komst.
De opmerkingen van "ik begrijp deze pv-opstellingen nooit zo" is behalve irritant ook flauw want uiteraard zou ik dat nu niet meer zo inrichten. Dit systeem ligt er van net voor alle idiote onbetrouwbare overheids-, energiemaatschappij- en ACM-maatregelen zoals teruglever boetes en in eens afschaffen salderingsregeling. Maar dat is wijsheid achteraf, en daarom dus ook irritant om voortdurend op te merken. Wat heb ik daar nou en nu aan? Niks.
Gelukkig was mijn hele instantie echt bizar goedkoop dus boeien. Plus bij verhuizing kan ik een aantal van mijn panelen mee verkopen en de rest meenemen, helemaal prima.
Voor nu wilde ik alleen weten: werken die MT batterijen fatsoenlijk en waar zijn ze het goedkoopste te koop. Bedankt voor het meedenken...
Die discussie mag in de kroeg gedaan worden => schopje
[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 16-05-2026 10:35 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Met wat zonnepanelen nu kosten zou ik "alles" vol leggen. Je kan je installatie altijd stilleggen in geval van boetes maar capaciteit uitbreiden is moeilijker (kleine installaties zijn duurder per kWp en esthetisch minder want je vindt meestal dezelfde panelen niet meer).Druppeltje_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:50:
[...]
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat ik die kanttekening zelf al had gemaakt dat de insteek van PV plaatsen doorheen de jaren veranderd is. Daar is verder niets flauws aan, maar je moet wel ook de goede bedoeling wíllen zien. De rest van mijn reactie was hulpvaardig bedoeld. Ik bedoelde eerder of er geen mogelijkheid was om een deel van het verbruik te verschuiven naar momenten dat er opwek was omdat je 1) gigantisch veel opwek hebt en 2) zelf niet veel gebruikt daarvan.
Dan ben ik alvast blij dat niet iedereen die redenering volgt. Panelen leggen om te leggen is in de huidige tijd gewoon waanzin. Net als enkel naar het financiële plaatje kijken ifv terugleverboetes en dergelijke. En 9 kansen op 10 zijn mensen met deze gedachtegang de eerste die een klachtenbrief schrijven als de omvormer uitvalt door te hoge netspanning.Driehoek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:57:
[...]
Met wat zonnepanelen nu kosten zou ik "alles" vol leggen. Je kan je installatie altijd stilleggen in geval van boetes maar capaciteit uitbreiden is moeilijker (kleine installaties zijn duurder per kWp en esthetisch minder want je vindt meestal dezelfde panelen niet meer).
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
In Engeland staan veel gas meters nog buiten tegen de gevel. Maargoed, daar gaat ook vaak nog het riool en electra van de bovenverdieping langs buiten. Ziet er altijd uit als een spaghetti. En dan hebben ze wel veel ondergrondse leidingen door de straat... Zou toch een stuk netter zijn om de huizen zonder opbouw meuk te hebben en dan een paar masten door de straat zoals in Frankrijk._JGC_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:43:
@Wozmro Meter aan de buitengevel in een waterdichte en afgesloten kast is ook nog een optie. Wordt vaak bij vakantiehuisjes gedaan zodat ze snel de meters kunnen opnemen, maar ook ivm ruimtegebrek en eisen aan de plaatsing ervan.
Mijn voormalig buurman is destijds verhuisd naar een jaren '20 huis, die had de gasmeter ook gewoon buiten zitten.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ik het VK is geen vergunning nodig om telegraaf palen te plaatsen om de woningen te voorzien van internet. Dus die palen worden daar nog dagelijks geplaatst in de straten en de bewoners moeten dan in de weer om die weer weg zien te krijgen uit hun straat als die ongelukkig staat. Het ziet er niet uit met palen waar al die kabels naar huizen lopen. Blij dat in Nederland de glasvezel onder de stoeptegels mag in een ondiepe geul.
https://www.telecomreview...minimize-telegraph-poles/
Onderstaand de verdeling van de energiedragers voor huishoudelijke warmte.
Bron van het plaatje: "De energietransitie uitgelegd" 4de editie - Sanne de Boer
Het vertrekpunt voor NL in Europa is vrij uniek.
Ca. 90% van de warmte voor huishoudens komt direct uit de verbranding van gas. (update 5/2024)
Ook het aandeel duurzame energie is lager dan in Europa
- ook minder warmtenetten.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 13-05-2026 19:01 . Reden: opmerkingen verwerkt ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Punt 1: er staat hier 2022, niet 2024dunklefaser schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:51:
De warmtetransitie als opgave:
Bron van het plaatje: "De energietransitie uitgelegd" 4de editie - Sanne de Boer
Ca. 90% van de huishoudens zijn nog steeds van gas afhankelijk (2024)
[Afbeelding]
Punt 2: 90% warmteverbruik is niet hetzelfde als 90% van de huishoudens. Veel warmtepompen staan in/bij nieuwbouwhuizen met een lage warmtevraag.
Punt 3: is voor duurzaamheid de primaire fossiele energieconsumptie voor verwarming per huishouden niet relevanter dan de finale energieconsumptie?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
dunklefaser schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:51:
De warmtetransitie als opgave:
Ca. 90% van de huishoudens zijn nog steeds van gas afhankelijk (2024)
[Afbeelding]
SebastiaanPs schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:54:
[...]
Punt 1: er staat hier 2022, niet 2024
Punt 2: 90% warmteverbruik is niet hetzelfde als 90% van de huishoudens. Veel warmtepompen staan in/bij nieuwbouwhuizen met een lage warmtevraag.
Punt 3: is voor duurzaamheid de primaire fossiele energieconsumptie voor verwarming per huishouden niet relevanter dan de finale energieconsumptie?
- Correct. het gaat om het gebruik van warmte in 2022, geupdatet in 2024 met betere informatie
- Sterker nog het gaat om het verbruik voor het opwekken van warmte. Er is dus geen relatie met het aantal huishoudens.
- Ik vind het erg sterk van dit overzicht dat het ook de warmte meeneemt die warmtepompen uit hun omgeving onttrekken, omdat je anders makkelijk in de val trapt dat efficientere oplossingen geen effect lijken te hebben op het verbruik van fossiele energie (zie de 8% truuk bij Andreas Schmitz)
🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10
Een Nederlandse dierentuin die zich bezig houdt met behouden van diverse diersoorten is voor de merchandise overgestapt op knuffels gemaakt van gerecyclede petflessen wat natuurlijk prachtig is. Beetje knullig dat de bestaande +/-100 m³ aan voorraad de verbrandingsoven in gaat. Heb persoonlijk een aantal zakken gered en ben die aan het herverdelen onder kinderen die het kunnen gebruiken.
Misschien niet helemaal de gedachte van dit topic, maar ik trek het me enorm aan dat zo'n hoeveelheid gewoon weg gegooid wordt om te worden verbrand om vervolgens in hoofdletters te adverteren met "GEMAAKT VAN GERECYCLDE PET-FLESSEN"
[ Voor 6% gewijzigd door Miglow op 15-05-2026 19:55 ]
Och, ik heb meubels aan meubelzaken door Europa en bloemen/wijn aan supermarkten in Europa verkocht. Over verspilling gesproken wat kleine voorbeelden:
Voor een miniscuul krasje onderzijde tafel ging een nieuwe tafel terug en een nog nieuwere heen. Soms werd deze gewoon vernietigd omdat de marge van herverkoop niet op woog tegen retourtransport en handelingen.
In de bloemen printten we barcodes en artikelnamen al heel veel jaren op het etiket in plaats van vaste barcodes op verpakkingen. Klanten wisselden tussen seizoenen en jaar op jaar van steelaantal, lengtes, samenstelling of deel van de inhoud en daarmee moest de barcode ook wijzigen. Hoeveel EAN's we ook driedubbel moesten controleren en gehannes met Printmachines er was om die verpakkingen niet te hoeven wisselen. Toch ging er daardoor weinig verpakking verloren op grote vaste lijnen. Ik heb ook wel meegemaakt dat er pallets aan boekethoezen werden gestort vanwege wijzigingen door de supermarktketen, door een lullig n=10 consumentenonderzoek dat lichtgroen beter zou verkopen dan donkerder groen. Opslag kost ook geld.
In dezelfde bloemenwereld wordt kostbare grond met daarop nog kostbaardere kassen gebruikt om 10-20% van het product te storten voordat het wordt verkocht aan de verwerkers (bloemist/boeketterie/groothandel). Te krom/kort/beschadigd/afwijkend. Dan 3-5% derving tijdens verwerking. Nog eens 10-25% van het product wordt niet verkocht in de winkel. Voorbeelden van 200.000 rozen uit Kenia die net te lang iets te warm waren bij het laden en daardoor geweigerd worden door QC. Dan kun je wel ff een containertje laten komen hoor. Hier thuis staan daarom nauwelijks nog bloemen op tafel door het jaar heen.
De wijn, och de wijn. Uit het buitenland wordt veel in containerzakken gekocht en in Europa gebotteld. Dan heb je verkoopcijfers, indicaties en korte en lange termijn prognose van een klant en haalt die zn aantallen opeens niet. Prima maar als die handel 18 weken van tevoren moet varen om op tijd gebotteld, gecontroleerd door extern lab en in de schappen te staan kun je wel denken dat het eens mis gaat. Moet het nieuwe wijnjaar erin, want de concurrent doet het ook of die andere is te oud qua smaak. Kun je zelf het risico nemen om te bottelen onder een of ander vrij label of een van je andere klanten wil het doen. Maar 20.000 liter raak je niet zomaar kwijt. Kan je die wijn gewoon de Zaan in laten lopen.
Rant modus uit.
Ik weet niet hoe hier misbruik van te maken valt maar het lijkt me de moeite waard van het uitvogelen hoe dit effectief af te dwingen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
U wordt op uw wenken bediend:Termy schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 02:06:
Hier ligt m.i. een taak voor de EU om iets beters dan dit af te dwingen. Doneren aan de voedselbank oid. Forceer ze maar om het niet te vernietigen ofwel door direct verbod of door het de duurste optie te maken.
Ik weet niet hoe hier misbruik van te maken valt maar het lijkt me de moeite waard van het uitvogelen hoe dit effectief af te dwingen.
Nos
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Kijk even verder dan de overgangsperiode. Als er overschot aan zonnepanelen op onze daken ligt kan de omvormer gewoon afschakelen als er teveel vermogen op het net gepompt wordt. Dat gebeurt ook gewoon automatisch bij elke gekeurde omvormer en bij vele omvormers kan je dat ook aansturen en wordt nu al toegepast bij jullie door de Nederlandse terugleverboetes als ik het goed begrijp. Dat zijn meestal ook de momenten dat electriciteit negatief geprijsd is dus de incentive is er al om ze zelfstandig uit te schakelen los van de 253V. In sommige topics hier zijn er zelfs mensen die de zonnepanelen uitschakelen en tegelijkertijd de batterijen vol laden.Druppeltje_ schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:11:
[...]
Dan ben ik alvast blij dat niet iedereen die redenering volgt. Panelen leggen om te leggen is in de huidige tijd gewoon waanzin. Net als enkel naar het financiële plaatje kijken ifv terugleverboetes en dergelijke. En 9 kansen op 10 zijn mensen met deze gedachtegang de eerste die een klachtenbrief schrijven als de omvormer uitvalt door te hoge netspanning.
Eens het dynamisch contract gemeengoed wordt kunnen en zullen de buren zonder zonnepanelen laden met gratis (of zelfs betaald worden voor!) electriciteit van de zonnepanelen in de straat. Dat verlaagt enerzijds de netcongestie (en de spanning) gedurende de zonneuren en anderzijds verlaagt het de druk op het net tijdens de donkere uren. Het maakt stroom ook goedkoper voor de mensen die geen zonnepanelen kunnen leggen.
Moest iedereen maximaal panelen leggen heb je tijdens de winter ook een mooi basisvermogen wat ook weer de netcongestie verlaagt.
Binnen een paar jaar heeft praktisch elk huishouden hopelijk een thuisbatterij en kunnen al die panelen lokaal de electriciteitsproductie grotendeels voorzien zonder verzwaring van het netwerk richting grote centrales. We worden ook minder afhankelijk van klassieke centrales voor huishoudelijk verbruik.
Kort samengevat: de combinatie van grote hoeveelheden afschakelbare groene energie met thuis- of wijkbatterijen resulteren in goedkope groene energie, lagere stroomprijzen, lagere netcongestie.
Roepen dat iets waanzin is en verwijten (de eerste die klagen) zijn leuk maar inhoudelijke argumenten zijn leuker.
Duitstalige bronnen helaas, er wordt in NL wat beperkter over geschreven lijkt het.
Meestal nog verbrandt in cementovens, of het wordt op andere continenten verbrand of gestort. Kwaliteit is ook steeds geringer en mengstoffen nemen nog steeds toe in aantallen (nauwelijks recyclebaar).
(2023, wellicht iets gedateerd) Of dan wordt het in balen doorverkocht en in kachels verbrand in dorpjes.
Wij kopen vooral tweedehands kleding omdat dit doorgaans sterkere kwaliteit is en de lifecycle verlengd wordt. Toch belandt ook mijn kleding na hergebruik in die stromen.
[ Voor 4% gewijzigd door GudZ op 16-05-2026 10:01 ]
Er zit een enorme fout in jouw samenvatting. Om tot een grote hoeveelheid afschakelbare energie te komen zal je ook een hele grote investering in de daarvoor benodigde opwek en opslag methoden moeten doen.Driehoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Kort samengevat: de combinatie van grote hoeveelheden afschakelbare groene energie met thuis- of wijkbatterijen resulteren in goedkope groene energie, lagere stroomprijzen, lagere netcongestie.
Roepen dat iets waanzin is en verwijten (de eerste die klagen) zijn leuk maar inhoudelijke argumenten zijn leuker.
Als je die kosten gaat meetellen dan klopt jouw stelling van lagere stroompijzen niet. omdat de capaciteit die wordt afgeschakeld bij overschot geen economische opbrengst heeft tegenover de investering en dus die kosten in de stroomprijs verwerkt moeten worden.
De netcongestie wordt niet minder van afschakeling omdat die primair veroorzaakt wordt door gebruik. Capaciteit die is afgeschakeld heeft geen invloed op het net.
Ik heb als Belg weinig te maken met Nederlandse terugleverboetes, dus dat is het punt niet. Ik volg je redenering maar voor een klein gedeelte. Een afschakelende omvormer wegens te hoge netspanning is knap vervelend als je op dat moment de PV stroom volop aan het verbruiken bent. Je zou maar net volop je EV aan het laden zijn op dat moment. Dat staat volledig los of je nu een dynamisch, vast of variabel contract hebt.Driehoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Kijk even verder dan de overgangsperiode. Als er overschot aan zonnepanelen op onze daken ligt kan de omvormer gewoon afschakelen als er teveel vermogen op het net gepompt wordt. Dat gebeurt ook gewoon automatisch bij elke gekeurde omvormer en bij vele omvormers kan je dat ook aansturen en wordt nu al toegepast bij jullie door de Nederlandse terugleverboetes als ik het goed begrijp. Dat zijn meestal ook de momenten dat electriciteit negatief geprijsd is dus de incentive is er al om ze zelfstandig uit te schakelen los van de 253V. In sommige topics hier zijn er zelfs mensen die de zonnepanelen uitschakelen en tegelijkertijd de batterijen vol laden.
Eens het dynamisch contract gemeengoed wordt kunnen en zullen de buren zonder zonnepanelen laden met gratis (of zelfs betaald worden voor!) electriciteit van de zonnepanelen in de straat. Dat verlaagt enerzijds de netcongestie (en de spanning) gedurende de zonneuren en anderzijds verlaagt het de druk op het net tijdens de donkere uren. Het maakt stroom ook goedkoper voor de mensen die geen zonnepanelen kunnen leggen.
Moest iedereen maximaal panelen leggen heb je tijdens de winter ook een mooi basisvermogen wat ook weer de netcongestie verlaagt.
Binnen een paar jaar heeft praktisch elk huishouden hopelijk een thuisbatterij en kunnen al die panelen lokaal de electriciteitsproductie grotendeels voorzien zonder verzwaring van het netwerk richting grote centrales. We worden ook minder afhankelijk van klassieke centrales voor huishoudelijk verbruik.
In jouw redenering ga je ervan uit dat een dynamisch contract een algemeen begrip wordt, maar dat zie ik de eerstkomende 10 jaren nog niet gebeuren.
Het zijn communicerende vaten, als de opslag niet lokaal gedaan wordt dan gaan de klanten door de kunstmatige prijsprikkel van onbalanskosten gaan die investeren in thuisbatterijen. Mijn stelling is altijd al geweest dat de netbeheerder goedkoper en een beter gebruik kunnen van die opslagcapaciteit omdat zij een totaal overzicht hebben van het aanbod en verbruik. Ook zo een noodstroom voorziening hebben totdat de noodaggregaat arriveert op een vrachtwagen, om de lokale stroomuitval te ondervangen.
Waar overdag het stroomverbruik hoog is voor productie methoden zijn lokale batterijen ook zelfs een vereiste vanuit de netbeheerder. Dit kan de netcongestie dan lokaal ondervangen want in de nacht kan de batterij laden en overdag zo het lokale stroomnet ondersteunen. Je haalt zo de factor tijd, uit de netcongestie wat het niet voldoende stroom te kunnen transporteren op een bepaald moment.
Ja is een aanzienlijke investering maar je krijgt er het dubbele voor terug. Je hoeft zo transport capaciteit niet te verhogen, die dan in de nacht dan bijna compleet ongebruikt blijft.
De onbalanskosten, inkoopverschillen door de energieleverancier, zijn juist helemaal uit de energieprijs gehaald en toegewezen aan diegenen die energie leveren vanuit hernieuwbare energiebronnen.
Howel ik denk dat het allemaal iets genuanceerder is kan ik het met je basis argument eens zijn.esphome schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:02:
@hanev001
Het zijn communicerende vaten, als de opslag niet lokaal gedaan wordt dan gaan de klanten door de kunstmatige prijsprikkel van onbalanskosten gaan die investeren in thuisbatterijen. Mijn stelling is altijd al geweest dat de netbeheerder goedkoper en een beter gebruik kunnen van die opslagcapaciteit omdat zij een totaal overzicht hebben van het aanbod en verbruik. Ook zo een noodstroom voorziening hebben totdat de noodaggregaat arriveert op een vrachtwagen, om de lokale stroomuitval te ondervangen.
Waar overdag het stroomverbruik hoog is voor productie methoden zijn lokale batterijen ook zelfs een vereiste vanuit de netbeheerder. Dit kan de netcongestie dan lokaal ondervangen want in de nacht kan de batterij laden en overdag zo het lokale stroomnet ondersteunen. Je haalt zo de factor tijd, uit de netcongestie wat het niet voldoende stroom te kunnen transporteren op een bepaald moment.
Ja is een aanzienlijke investering maar je krijgt er het dubbele voor terug. Je hoeft zo transport capaciteit niet te verhogen, die dan in de nacht dan bijna compleet ongebruikt blijft.
De onbalanskosten, inkoopverschillen door de energieleverancier, zijn juist helemaal uit de energieprijs gehaald en toegewezen aan diegenen die energie leveren vanuit hernieuwbare energiebronnen.
Waar ik echter een einde aan wilde maken is de mythe dat energieprijzen zullen gaan dalen. De kosten moeten linksom of rechtsom betaald worden. Als er op dat gebied al een voorspelling te maken is dan is een prijsstijging, als alle kosten worden meegeteld, waarschijnlijker.
Het ging erom dat als je zonnepanelen plaatst je beter ineens maximaal kan plaatsen omdat de prijs per Wp drastisch inzakt. Je terugverdientijd stijgt nauwelijks en daarvoor krijg je extra energie wanneer het nodig is (voor jezelf of voor de buren) en kan je die afschakelen wanneer het contraproductief is. Ik zeg niet dat we vandaag elk leeg dak vol moeten leggen.hanev001 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:31:
[...]
Er zit een enorme fout in jouw samenvatting. Om tot een grote hoeveelheid afschakelbare energie te komen zal je ook een hele grote investering in de daarvoor benodigde opwek en opslag methoden moeten doen.
Als je die kosten gaat meetellen dan klopt jouw stelling van lagere stroompijzen niet. omdat de capaciteit die wordt afgeschakeld bij overschot geen economische opbrengst heeft tegenover de investering en dus die kosten in de stroomprijs verwerkt moeten worden.
De netcongestie wordt niet minder van afschakeling omdat die primair veroorzaakt wordt door gebruik. Capaciteit die is afgeschakeld heeft geen invloed op het net.
Als dat een wijdverspreide strategie wordt, komen er een heel aantal dagen op een jaar waar stroom negatief geprijsd wordt waardoor de terugverdientijd van opslagcapaciteit hard daalt waardoor het probleem van netcongestie vermindert omdat je langzaam kan laden en snel verbruiken zoals @esphome ook aangeeft.
Hoe vaker er in het nieuws komt dat er negatieve stroomprijzen zijn (en de analyses dat meeste huishoudens beter af zijn met dynamisch) hoe sneller die omschakeling zal gebeuren.Druppeltje_ schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:22:
[...]
Ik heb als Belg weinig te maken met Nederlandse terugleverboetes, dus dat is het punt niet. Ik volg je redenering maar voor een klein gedeelte. Een afschakelende omvormer wegens te hoge netspanning is knap vervelend als je op dat moment de PV stroom volop aan het verbruiken bent. Je zou maar net volop je EV aan het laden zijn op dat moment. Dat staat volledig los of je nu een dynamisch, vast of variabel contract hebt.
In jouw redenering ga je ervan uit dat een dynamisch contract een algemeen begrip wordt, maar dat zie ik de eerstkomende 10 jaren nog niet gebeuren.
Dat afschakelen van een omvormer wanneer je het niet wilt is uiteraard niet handig maar dat ligt altijd aan een probleem aan de kant van het net en moet daar opgelost worden.
Daarnaast kan je quasi elke omvormer overdimensioneren. Dus of ik op mijn sunnyboy 5.0 nu 5000 of 10000 Wp aansluit heeft nul invloed op de 253 volt.
Hoe leg je negatieve prijzen dan uit? Er zijn nu toch al dagen dat energieprijzen dalen? Zijn er voorspellingen dat dit gaat minder vaak zal gebeuren in de toekomst? Dit sluit natuurlijk niet uit dat er via nettarieven en/of belastingen weer gecompenseerd wordt.hanev001 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:15:
[...]
Howel ik denk dat het allemaal iets genuanceerder is kan ik het met je basis argument eens zijn.
Waar ik echter een einde aan wilde maken is de mythe dat energieprijzen zullen gaan dalen. De kosten moeten linksom of rechtsom betaald worden. Als er op dat gebied al een voorspelling te maken is dan is een prijsstijging, als alle kosten worden meegeteld, waarschijnlijker.
Netto voor ons gezin zijn de energieprijzen al lager dan pakweg 5 jaar geleden omdat we door zonnepanelen en thuisopslag steeds onafhankelijker worden van externe factoren.
Je kijkt naar een enkele factor. De dag aanbod van stroom. Die wordt verhandeld op een markt en net als op alle andere markten varieren de prijzen op basis van vraag en aanbod. Je moet echter naar de totaal kosten kijken. Bv de windparken die op sommige momenten een overschot leveren zijn met subsidie gebouwd . Dat is geld dat uit de staatskas is gekomen en via belastingen is betaald. Dat is dus ook een component van de energieprijs het staat alleen niet op de factuur van de leverancier maar op je loonstrook of aangifte biljet Inkomstenbelasting. Denk ook een aan de bedragen die door huiseigenaren in zonnepanelen zijn gestopt. Per woning lijkt het niet veel, tel het eens over alle huizen en je praat over miljarden die uit spaarpotten zijn gehaald. Ook dat is een onderdeel van de energieprijs. Die zelfde kant gaan we op met thuisbatterijen..Driehoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:15:
[...]
Hoe leg je negatieve prijzen dan uit? Er zijn nu toch al dagen dat energieprijzen dalen? Zijn er voorspellingen dat dit gaat minder vaak zal gebeuren in de toekomst? Dit sluit natuurlijk niet uit dat er via nettarieven en/of belastingen weer gecompenseerd wordt.
Netto voor ons gezin zijn de energieprijzen al lager dan pakweg 5 jaar geleden omdat we door zonnepanelen en thuisopslag steeds onafhankelijker worden van externe factoren.
Kortom de energie prijs is niet de kWh prijs die op je factuur van de leverancier staat maar de totale kosten van de hele keten die daarbij betrokken is. Het is alleen niet direct zichtbaar.
Ik snap je punt niet helemaal. Het is toch niet omdat je investeert dat je kosten niet kunnen zakken op termijn? Mijn eerste set zonnepanelen was op minder dan 3 jaar terugverdiend. Die leveren de rest van hun levensduur dus "gratis" stroom.hanev001 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:29:
[...]
Je kijkt naar een enkele factor. De dag aanbod van stroom. Die wordt verhandeld op een markt en net als op alle andere markten varieren de prijzen op basis van vraag en aanbod. Je moet echter naar de totaal kosten kijken. Bv de windparken die op sommige momenten een overschot leveren zijn met subsidie gebouwd . Dat is geld dat uit de staatskas is gekomen en via belastingen is betaald. Dat is dus ook een component van de energieprijs het staat alleen niet op de factuur van de leverancier maar op je loonstrook of aangifte biljet Inkomstenbelasting. Denk ook een aan de bedragen die door huiseigenaren in zonnepanelen zijn gestopt. Per woning lijkt het niet veel, tel het eens over alle huizen en je praat over miljarden die uit spaarpotten zijn gehaald. Ook dat is een onderdeel van de energieprijs. Die zelfde kant gaan we op met thuisbatterijen..
Kortom de energie prijs is niet de kWh prijs die op je factuur van de leverancier staat maar de totale kosten van de hele keten die daarbij betrokken is. Het is alleen niet direct zichtbaar.
Er is geen enkel persoon in België (en in Nederland nog minder met salderingsregeling gok ik) die zich beklaagt dat hij ooit zonnepanelen gelegd heeft.
Hoe variabeler de stroomprijs is, hoe interessanter opslag wordt. En dan investeer je inderdaad een groot bedrag maar je verdient dit terug voor het einde van de levensduur. We komen steeds dichterbij dat punt
Nu verander je van toon. Van het is al goedkoper naar het kan mogelijk op termijn goedkoper worden.Driehoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:38:
[...]
Ik snap je punt niet helemaal. Het is toch niet omdat je investeert dat je kosten niet kunnen zakken op termijn? Mijn eerste set zonnepanelen was op minder dan 3 jaar terugverdiend. Die leveren de rest van hun levensduur dus "gratis" stroom.
Er is geen enkel persoon in België (en in Nederland nog minder met salderingsregeling gok ik) die zich beklaagt dat hij ooit zonnepanelen gelegd heeft.
Hoe variabeler de stroomprijs is, hoe interessanter opslag wordt. En dan investeer je inderdaad een groot bedrag maar je verdient dit terug voor het einde van de levensduur. We komen steeds dichterbij dat punt
En nog kijk je alleen naar je directe kosten. Zoals al eerder gezegd veel kosten zijn niet direct zichtbaar maar dienen wel meegeteld te worden.
hanev001 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:58:
[...]
Nu verander je van toon. Van het is al goedkoper naar het kan mogelijk op termijn goedkoper worden.
En nog kijk je alleen naar je directe kosten. Zoals al eerder gezegd veel kosten zijn niet direct zichtbaar maar dienen wel meegeteld te worden.
hanev001 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:15:
[...]
...
Waar ik echter een einde aan wilde maken is de mythe dat energieprijzen zullen gaan dalen. ...
Driehoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Resulteren
1) Voortkomen 2) Voortspruiten 3) Voortvloeien 4) Resultaat 5) Uitmonden 6) Uitlopen 7) Uitkomen 8) Volgen opIk las vandaag nog in de Financial Times een stuk over hoe het tijdperk van 24/7 solar power aangebroken is nu opslag zo goedkoop geworden is dat zon + opslag goedkoper is dan een gascentrale.
Zeker in deze tijden van Iranoorlog en een geblokkeerde Straat van Hormuz lijkt het me een boude stelling om te beweren dat meer panelen slechter is. Het mooie van zon en wind is dat je niet móet produceren.
Dak vol en zorgen dat je omvormer zero export kan doen
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dat het systeem in de lente/zomer dan bij momenten tot 10GW aan vermogen uitbraakt is simpelweg een nice problem tot have, het is optioneel, als je het niet nodig hebt dan regel je gewoon wat terug. Want het kost niets extra bovenop de prijs voor 1GW.
Dit kunstje is simpelweg niet mogelijk met traditionele vormen van energievoorziening.
Als 1GW 24/24 uit zon/wind/batterij evenveel (of minder) kost als 1GW uit meer traditionele vormen waarom zou je daar niet voor kiezen?
Er zijn de argumenten: neemt veel plaats in, gebruikt veel grondstoffen,... Maar die zijn gemakkelijk te counteren met: maar wat met...?
Niet op klikken als je geen fan bent van utopisch denken!
https://www.rethinkx.com/energy/understandingstellarenergy
YouTube: Stellar: A World Beyond Limits | Tony Seba, James Arbib
[ Voor 15% gewijzigd door Wozmro op 16-05-2026 23:10 ]
dunklefaser schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:45:
Subsidieaanvragen voor warmtepompen in de periode jan - april 2026 met 40% gedaald (RVO cijfers) vergeleken met 2025. Zet deze vermeende trend door? En wat zijn de eventuele oorzaken?
- Per 1 januari 2026 een (kleine) daling van de subsidie voor warmtepompen, met name de kleinere vermogens. De consument reageert zoals gewoonlijk heftig, ook al is de daling beperkt. Een verklaring voor de waargenomen daling?
- Op 28 februari vielen de VS en Israël Iran aan: start van een nieuwe energiecrisis. De gasprijzen stegen minder hard dan in 2021, maar volgens mij hebben veel installateurs een stijging van de vraag naar warmtepompen bemerkt. Ben benieuwd wat de vraag na Q1 doet.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Hierdoor was er eind 2024 een hoger aantal subsidieaanvragen, of niet?
De Iranoorlog begon 28 februari, dus de sterke daling bij de particulieren was dan in januari/februari?
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 17-05-2026 15:46 ]
Maar eens offertes opvragen later dit jaar. De enige offerte die ik kreeg van een partij was veeel te duur.dunklefaser schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:45:
Subsidieaanvragen voor warmtepompen in de periode jan - april 2026 met 40% gedaald (RVO cijfers) vergeleken met 2025. Zet deze vermeende trend door? En wat zijn de eventuele oorzaken?
DMEGC 4,2kWp Zuid | Goodwe ESA 5kWh/5kW | Zaptec Go 2 | Daikin Sensira single split 2,5kW+multi split 2,5+3,5/5kW
https://www.wattisduurzaam.nl/50556/energie-beleid/met-een-warmtepomp-of-ev-betaalde-je-altijd-al-voor-co2-uitstoot/
Eens.Wozmro schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:46:
Over ETS1 en vanaf 2028 ETS2. We kunnen alleen maar hopen dat politici in de loop van 2027 niet zenuwachtig beginnen te worden zoals we gezien hebben bij dat gedoe met de uitfasering van de verbrandingsmotor vanaf 2035 waarmee Europa alleen maar in eigen voet heeft geschoten.
https://www.wattisduurzaam.nl/50556/energie-beleid/met-een-warmtepomp-of-ev-betaalde-je-altijd-al-voor-co2-uitstoot/
Het stapelt alles bij elkaar wel... De rekensom wat financieel wijsheid is om te doen is voor particulieren de komende 3 jaar eigenlijk niet te maken:
- afschaffing salderingsregeling resulteert in een totaal onvoorspelbaar effect op de prijs bij energieleveranciers
- Nettarieven verschuiven van vast bedrag naar per kWh en tijdsblok
- Deze CO2 heffing van onbekende hoogte
Denk dat het vooral het signaal is om tot actie over te gaan en je energieverbruik te verlagen, te beginnen met de installatie van een warmtepomp. Hoe sneller van het gas af hoe beter, hoe minder energie nodig hoe beterZonnigY schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:19:
[...]
Eens.
Het stapelt alles bij elkaar wel... De rekensom wat financieel wijsheid is om te doen is voor particulieren de komende 3 jaar eigenlijk niet te maken:Ik snap dat mensen even de hand op de knip houden qua investeringen.
- afschaffing salderingsregeling resulteert in een totaal onvoorspelbaar effect op de prijs bij energieleveranciers
- Nettarieven verschuiven van vast bedrag naar per kWh en tijdsblok
- Deze CO2 heffing van onbekende hoogte
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik snap dat niet (helemaal). Ja, niet alles is zeker (welkom in het leven) maar minder afnemen is vrijwel altijd gunstig. PV en evt een thuisbatterij zorgen daarvoor, isoleren van je woning, enz. Dat rendeert al bij de huidige prijzen, en ik denk dat de kans goed is dat de energieprijzen gaan stijgen.ZonnigY schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:19:
Ik snap dat mensen even de hand op de knip houden qua investeringen.
Als je voldoende PV en een eigen parkeerplaats hebt, en je rijdt niet heel weinig, dan is een (tweedehands) EV financieel eigenlijk ook een nobrainer.
Ja, er gaan dingen veranderen, ja de overheid is onbetrouwbaar, maar je kunt je ook op een onvoorspelbare situatie m.i. best goed voorbereiden.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat gezeur de hele tijd over de overheid. Als hun beleid het verschil maakt heb je m.i. grotere problemen. Die EV of WP wordt er niet meer of minder efficiënt van. De opwek die je achter de meter houdt gaat er ook niet meer of minder door kosten en isolatie gaat nog steeds je energievraag verminderen en comfort verhogen.
Dus als je de vraag stelt of het wel uit kan heb je wmb niks te klagen. Dan heb je blijkbaar keuzes en dan moet je maar prioriteiten stellen. Als je de vraag stelt of een verandering van beleid ervoor zorgt dat je nog wel kan eten deze maand, dán heb je recht van klagen en moet er zorgvuldig gekeken worden naar de effecten van beleid. Deze hele exercitie is niet voor de lol. We willen energieafhankelijkheid afbouwen, de omgeving schoner maken en droge voeten houden. Dat heeft als voordelen dat het op de langere termijn ook goedkoper wordt maar op de korte termijn vraagt het om investering.
Eens hoor, minder verbruiken is goed. Maar ik kom bij mensen thuis als energiecoach, daarvan hebben de meeste niet de luxe alles te doen. Niet alleen financieel, alles begrijpen is moeilijk en een automation opzetten is al helemaal een brug of 3 te ver. Wat gekozen wordt moet dan ook echt wel een beetje renderen vaak. En dan niet alleen voor beun de haas met zijn glimmende folders.JeroenH schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:21:
[...]
Ik snap dat niet (helemaal). Ja, niet alles is zeker (welkom in het leven) maar minder afnemen is vrijwel altijd gunstig. PV en evt een thuisbatterij zorgen daarvoor, isoleren van je woning, enz. Dat rendeert al bij de huidige prijzen, en ik denk dat de kans goed is dat de energieprijzen gaan stijgen.
Als je voldoende PV en een eigen parkeerplaats hebt, en je rijdt niet heel weinig, dan is een (tweedehands) EV financieel eigenlijk ook een nobrainer.
Ja, er gaan dingen veranderen, ja de overheid is onbetrouwbaar, maar je kunt je ook op een onvoorspelbare situatie m.i. best goed voorbereiden.
De keuze 'wat eerst' is gewoon heel erg lastig nu, al is isolatie meestal nog wel een goede (maar bij huur ook weer lastig).
Als je heel weinig rijdt zou ik naar een deelauto gaan trouwens.
Om te beginnen vermeng je politiek en de (uitvoerende) overheid. De politiek, zeker in Nederland, houdt zich nauwelijks bezig met het soort vraagstukken waar het in dit forum over gaat. Hooguit hele grote lijnen als: we zetten vol in op duurzame energie: subsidie voor iedereen! En in een volgende ronde: we gaan 180 graden de andere kant op, want netcongestie! En wordt de politiek hierop afgerekend? Hooguit als er geen andere issues zijn op de voorgrond of als het echt heel nijpend wordt.Termy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:46:
De overheid is extreem betrouwbaar. Die wordt nl afgerekend op hun beloften. Daarom staat NL ook vrij hoog op de democratieranglijst. De vólgende regering waar men zelf voor kiest kan dingen anders inrichten, maar dat is dan ook geen verrassing. Langjarig beleid waar al decennia over gedebatteerd wordt is ook geen verrassing.
Dat gezeur de hele tijd over de overheid. Als hun beleid het verschil maakt heb je m.i. grotere problemen. Die EV of WP wordt er niet meer of minder efficiënt van. De opwek die je achter de meter houdt gaat er ook niet meer of minder door kosten en isolatie gaat nog steeds je energievraag verminderen en comfort verhogen.
Daarmee moeten de ambtenaren het dan maar oplossen. Dan zijn we dus wel bij de overheid aangekomen. En daar wordt vooral met allerlei 'belanghebbenden' gepraat, maar nooit met jou of mij. Bijvoorbeeld door de ACM. Het resultaat is dat er altijd weer voorstellen komen die de kosten vooral neerleggen bij kleinverbruikers die nauwelijks inspraak hebben. Dat staat in schril contrast met de RVO die nog altijd strooit met enorme subsidies met hele lange looptijden voor oa grootschalige opwek. En eindeloze zakelijke fiscale aftrekposten voor de meest onzinnige 'duurzame' maatregelen. In welk verkiezingsprogramma vind ik al die fratsen terug? Wie kan ik daar bij de volgende verkiezingen eens lekker op 'afrekenen'? Kom nou, geloof je het zelf.
Excuses voor deze rant, maar ik kots hier inmiddels behoorlijk van en trek dit soort 'preachy' bijdrages die ook nog eens voor dit systeem in de bres springen maar matig. Komt op mij een beetje als stockholmsyndroom over.
Ligt er aan wat je als betrouwbaar ziet. Want op zich hebben we inderdaad een betrouwbare regering als je kijkt naar corruptie e.d. Kijk je echter naar dat langjarige beleid zijn ze een stuk minder betrouwbaar. Voor zover er al een langjarig beleid is,wordt het keer op keer volledig omgegooid. Kijk je b.v. naar het salderen, was er een manier afgesproken om het af te bouwen. Alleen dat werd eerst verlengd, daarna waren de wetten niet op tijd in orde, om dan plotseling in 1 klap te worden afgeschaft omdat het budget ergens anders voor nodig is. Waarbij er geen vervanging wordt gegeven en het de leveranciers zelfs wordt toegestaan om haaks op het beleid maatregelen te nemen. Dat kan ik met geen mogelijkheid betrouwbaar (of op zijn minst voorspelbaar) beleid noemen.Termy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:46:
De overheid is extreem betrouwbaar. Die wordt nl afgerekend op hun beloften. Daarom staat NL ook vrij hoog op de democratieranglijst. De vólgende regering waar men zelf voor kiest kan dingen anders inrichten, maar dat is dan ook geen verrassing. Langjarig beleid waar al decennia over gedebatteerd wordt is ook geen verrassing.
Was er maar een duidelijk meerjarenplan. Want dan hadden we nu ook een stuk minder problemen op het stroomnet gehad. Want uiteindelijk is het de ACM/regering die extra investeringen in het net jarenlang heeft tegengehouden. Dus nee, dat noem ik geen betrouwbaar meerjarenbeleid.
Dus als je de vraag stelt of het wel uit kan heb je wmb niks te klagen. Dan heb je blijkbaar keuzes en dan moet je maar prioriteiten stellen. Als je de vraag stelt of een verandering van beleid ervoor zorgt dat je nog wel kan eten deze maand, dán heb je recht van klagen en moet er zorgvuldig gekeken worden naar de effecten van beleid. Deze hele exercitie is niet voor de lol. We willen energieafhankelijkheid afbouwen, de omgeving schoner maken en droge voeten houden. Dat heeft als voordelen dat het op de langere termijn ook goedkoper wordt maar op de korte termijn vraagt het om investering.Dat gezeur de hele tijd over de overheid. Als hun beleid het verschil maakt heb je m.i. grotere problemen. Die EV of WP wordt er niet meer of minder efficiënt van. De opwek die je achter de meter houdt gaat er ook niet meer of minder door kosten en isolatie gaat nog steeds je energievraag verminderen en comfort verhogen.
[/quote]
Klinkt leuk, alleen als je naar het beleid kijkt klopt het verhaal gewoon niet. Als dit nl. het uitgangspunt was zouden er wel andere keuzes worden gemaakt. De huidige keuzes zijn echter vooral gericht om de bedrijven voordelen te geven ipv het energieprobleem op te lossen.
En naar mijn idee gaat het dan vooral om je uitspraak dat "als je de vraag stelt of het wel uit kan heb je wmb niks te klagen.". Het probleem is enerzijds dat de verandering uiteindelijk wel vanuit die groep moet komen en je daar sturing voor nodig hebt. Anders gaan die pas over als het rendabel is, en het wordt pas rendabel als er veel mensen overstappen. Anderzijds zijn het juist de mensen die die vraag niet kunnen stellen (omdat ze het geld niet hebben) die er de meeste last van hebben. Want ik plaats wel wat extra zonnepanelen en een batterij als de stroom echt te duur wordt. Maar degene die dat geld daarvoor niet hebben krijgen juist extra kosten waardoor ze steeds verder achter gaan lopen bij het verduurzamen.
[removed]
Ja, ze kunnen een beetje trachten de boel te beheren afhankelijk welke kiezers ze hebben maar uiteindelijk stoomt de trein gewoon verder. Zelfs een trump-regime is maar een heel klein beetje in staat om te vertragen maar in het grote plaatje zal het weinig verschil maken.
Ook niet de eerste keer dat dit gebeurd in de geschiedenis.
Amper 2 jaar geleden waren EV's, zonnepanelen, warmtepompen nog woke of zo.
De volgende ludditische crisis/politiek strijdtoneel zal waarschijnlijk AI zijn.
Regeren was (misschien) vooruitzien - nu lijk het op
Regeren is (vaak) te laat en "verkeerd" reageren ( en de verkeerde signalen afgeven!)
Over de mogelijke oorzaken kan je hier prima speculeren.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 19-05-2026 11:37 ]
Dit proces moet je zien in de context van decennia, niet jaren.
Niet alleen in Nederland, kijk maar bijvoorbeeld naar Duitsland.
Je kan de indruk krijgen dat de politieke besluitvorming op dit moment idd. bijna uitsluitend door korte termijn denken gestuurd wordt.
Zoals gezegd de oorzaken voor de lagere prioriteit zijn divers en niet allemaal duidelijk.
Langzamerhand komen er nu eerste inzichten over de wijzigingen die er aan komen:ZonnigY schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:49:
[...]
Eens hoor, minder verbruiken is goed. Maar ik kom bij mensen thuis als energiecoach, daarvan hebben de meeste niet de luxe alles te doen. Niet alleen financieel, alles begrijpen is moeilijk en een automation opzetten is al helemaal een brug of 3 te ver. Wat gekozen wordt moet dan ook echt wel een beetje renderen vaak. En dan niet alleen voor beun de haas met zijn glimmende folders.
De keuze 'wat eerst' is gewoon heel erg lastig nu, al is isolatie meestal nog wel een goede (maar bij huur ook weer lastig).
Als je heel weinig rijdt zou ik naar een deelauto gaan trouwens.
1/ ETS2: 10-24 ct/m3 volgens recent PBL onderzoek (https://www.pbl.nl/system/files/document/2026-05/pbl-2026-ets2-en-de-gevolgen-voor-huishoudens-5921.pdf) -> impact warmtepomp lonender en efficientie minder belangrijk
2/ GroenGas bijmenging: Essent heeft wat onderzoek laten doen (wellicht beetje gekleurd): 5-10% op kale gasprijs (peildatum 2025) https://www.essent.nl/over-essent/nieuws/download/64864cc0-ecb1-445f-94d3-d44f533bf321/hansvancleef-eqolibrium-onderzoekgroengas.pdf. totaal eur 35-200 per jaar (1000 m3 gas??) -> 4-20 ct/m3?
3/ De tijdafhankelijke nettarieven: Jan Willem Zwang heeft op linkedin een rekenmodel geplaatst (https://www.linkedin.com/posts/janwillemzwang_op-1-mei-heeft-netbeheer-nederland-het-codewijzigingsvoorstel-share-7460645287985065985-xzMK/?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAABsmz4B983DIJ8X5JUDmeGMS9COqXGbxuE) : resultaat in de winter een kwH tarief voor netwerk van 6 tot 12 cent (ex btw), gemiddeld 10 ct incl. btw.
Bij 1 m3 gas wordt 3kwh stroom voor de warmtepomp: 1m3 gas wordt +14-44ct, 3kWh stroom + 30 ct?
Dus 1,30+0,14-0,44=1,44-1,74 vs 0,75 + 0,30 = 1,05
Als eerste idee, nog los van ontwikkelingen van de energiebelasting.
Wat eerst is beetje situatie afhankelijk
De warmtepomp staat wel hoog op die lijst. eventueel met spouwmuurisolatie en enkel glas verbeteren. De rest is toch meer obv comfortbehoefte, groot onderhoud en bereidheid om te investeren met een wat langere terugverdientijd.
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 19-05-2026 11:29 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
En als het dan helemaal fout gaat, dan gaat de overheid het nog beter uitleggen aan de burgers.dunklefaser schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:15:
In de context van "(on)betrouwbare overheden" - en de regering:
Regeren was (misschien) vooruitzien - nu lijk het op
Regeren is (vaak) te laat en "verkeerd" reageren ( en de verkeerde signalen afgeven!)
Over de mogelijke oorzaken kan je hier prima speculeren.
de investering in een FE-warmtepomp sneller en beter "rendeert" dan in additionele, relatief dure isolatie te investeren, ook als je de subsidiemogelijkheden voor isolatie optimaal benut (ISDE + NIP etc.)
Ik bespaar nu al ca. € 1500,- per jaar en mijn laatste jaarafrekening is negatief.
Additionele isolatie en ventilatie type D bespaart misschien nog ca. 30-40% op het energieverbruik maar is vermoedelijk minder rendabel (en mijn wp is dan te groot). Comfort mag natuurlijk ook wat kosten.
Die korte termijn en lagere prioriteit zijn niet het (enige) probleem. Voorbeeldje: In veel gemeenten wordt momenteel massaal ingezet op warmtenetten van rest- en geo-warmte om woonwijken van het gas af te halen.dunklefaser schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:21:
@Kalentum Overal in Europa krijgt de energietransitie een andere, lagere politieke prioriteit.
Niet alleen in Nederland, kijk maar bijvoorbeeld naar Duitsland.
Je kan de indruk krijgen dat de politieke besluitvorming op dit moment idd. bijna uitsluitend door korte termijn denken gestuurd wordt.
Zoals gezegd de oorzaken voor de lagere prioriteit zijn divers en niet allemaal duidelijk.
Dit is een systeem dat a: een technische oplossing biedt en b: wellicht de enige optie is die een gemeente zijn inwoners kan bieden. Dit laatste is voor gemeentes een verplichting of tenminste voelen ze dit zo.
De burgers kiezen echter in steeds grotere getalen voor c: een eigen warmtepomp. Dit heeft negatieve consequenties voor de businesscase van het warmtenet. Je kunt nu al voorspellen dat die warmtenetten er maar heel beperkt gaan komen. Daarmee is het eigenlijk duidelijk: de overheid moet een andere keuze maken. Maar dan moet iemand dus die logge mamoettanker gaan bijsturen. Dat terwijl de WCW net klaar is en gemeentes warmtebedrijven inrichten. Het vergt gewoon jaren voordat dit besef echt is ingedaald en er op wordt geacteert.
De overheid is dus heel betrouwbaar maar incapabel om snel en effectief te reageren op veranderingen. Daar komt die hele zigzag rondom salderen ook vandaan volgens mij.
De dingen achteraf bekijken is gemakkelijk. Ik kan zelf niet in de toekomst kijken dus ik verwacht dat ook niet van de diverse overheden/politici.
[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 19-05-2026 12:20 ]
Zeker, dat is ook wat ik bedoel. De overheid beslist op basis van een bepaalde omstandigheid. Vervolgens verandert de wereld en dan is er nu eenmaal veel tijd nodig om de eerdere koers om te leggen.Wozmro schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:19:
Ja maar, moest de overheid dan ook niet luisteren naar die hele grote groep mensen die pakweg de afgelopen 10 jaar warmtepompen, EV's, zonnepanelen,.. allemaal maar niets vonden? En voor hun op de rem gaan staan? Democratische principes en zo.
De dingen achteraf bekijken is gemakkelijk. Ik kan zelf niet in de toekomst kijken dus ik verwacht dat ook niet van de diverse overheden/politici.
Op de rem staan? Waarbij precies?
Waarschijnlijk waren er ook andere zgn. "lobbygroepen" actief.
@blissard De WCW heeft blijkbaar (nog) geen positief effect op businesscases.
In mijn gemeente is een MT-warmtenet (3de generatie?) ondanks promotie/ondersteuning
door de politiek blijkbaar al in een relatief vroeg stadium recent uit beeld geraakt.
Waarom exact weet ik (nog) niet - betreft mij ook niet direct.
Dat vind ik wat kort door de bocht. We doen graag alsof corruptie alleen bestaat in "bananenrepublieken" en niet in ons schone aangeharkte land. Maar we gaan ook op dit vlak helaas achteruit. We volgen redelijk de europese trend maar NL is bijv. in een aantal jaar gezakt van een score van 82 op de "Corruptions Perceptions Index" naar 78. https://www.transparency.org/en/cpi/2025/index/nld We hebben ook echt wel een probleem met lobbyen , de tweede kamer krijgt al jaren te horen dat er meer transparantie over nevenfuncties, giften en andere dingen nodig is. Zie bijv. de overstap van bepaalde ministers naar grote multinationals en de "draaideur" die is ontstaan. Niet erg fris.redwing schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:39:
[...]
Ligt er aan wat je als betrouwbaar ziet. Want op zich hebben we inderdaad een betrouwbare regering als je kijkt naar corruptie e.d. Kijk je echter naar dat langjarige beleid zijn ze een stuk minder betrouwbaar.
ik wil vooral zeggen dat we het relatief niet slecht doen maar het is niet verstandig te denken dat wij geen corruptie hebben.
extra: de minister die ik bedoelde - https://nos.nl/artikel/2502916-minister-bemoeide-zich-toch-met-energiesector-voor-ze-lobbyist-werd Cora van Nieuwenhuizen (VVD) zette de stap van minister naar lobbyist en heeft daarbij alle schijn tegen (quote van een Leidse hoogleraar bestuurskunde)
[ Voor 14% gewijzigd door Fr33z op 19-05-2026 13:01 ]
Je zou kunnen concluderen dat de overheid naar niemand echt luistert en daar concrete en snelle actie aan koppelt. Niemand echt tevreden, niemand echt ontevreden.dunklefaser schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:42:
@Wozmro Ik weet niet of de overheid echt geluisterd heeft naar de groep mensen die er niets van vonden.
Op de rem staan? Waarbij precies?
Waarschijnlijk waren er ook andere zgn. "lobbygroepen" actief.
@blissard De WCW heeft blijkbaar (nog) geen positief effect op businesscases.
In mijn gemeente is een MT-warmtenet (3de generatie?) ondanks promotie/ondersteuning
door de politiek blijkbaar al in een relatief vroeg stadium recent uit beeld geraakt.
Waarom exact weet ik (nog) niet - betreft mij ook niet direct.
Ik heb het al eens gezegd: overheidsbeleid is grotendeels reactief. Politici reageren pas als ze druk voelen van hun kiezers, al dan niet in de vorm van lobbygroepen.
Overheidsbeleid met langetermijnvisie heeft volgens mij nooit bestaan in de geschiedenis. Dat lijkt mij eerder een vorm van nostalgisch wensdenken, de tijd als filter van alle onnozele uitspraken, halve maatregelen, proefballonnetjes,...
Daar zijn wel voorbeelden van wat mij betreft. Het ETS bijvoorbeeld, maar ook het (inmiddels afgebroken) VROM-beleid, of überhaupt het bestaan van onze waterschappen. Niet perfect, maar zeker wel beleid met langetermijnvisie.Wozmro schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:26:
[...]
Overheidsbeleid met langetermijnvisie heeft volgens mij nooit bestaan in de geschiedenis. Dat lijkt mij eerder een vorm van nostalgisch wensdenken, de tijd als filter van alle onnozele uitspraken, halve maatregelen, proefballonnetjes,...
[ Voor 22% gewijzigd door ZonnigY op 19-05-2026 13:49 ]
ps. nog 1 aanvulling: de prognose is dat E netwerk kosten nog gaan verdubbelen. Dan wordt het dus 0,75+0,60 (indien stroom niet gemiddeld goedkoper wordt/energiebelasting niet daalt). En wat gaat het gasnet kosten??BarryH schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Langzamerhand komen er nu eerste inzichten over de wijzigingen die er aan komen:
1/ ETS2: 10-24 ct/m3 volgens recent PBL onderzoek (https://www.pbl.nl/system/files/document/2026-05/pbl-2026-ets2-en-de-gevolgen-voor-huishoudens-5921.pdf) -> impact warmtepomp lonender en efficientie minder belangrijk
2/ GroenGas bijmenging: Essent heeft wat onderzoek laten doen (wellicht beetje gekleurd): 5-10% op kale gasprijs (peildatum 2025) https://www.essent.nl/over-essent/nieuws/download/64864cc0-ecb1-445f-94d3-d44f533bf321/hansvancleef-eqolibrium-onderzoekgroengas.pdf. totaal eur 35-200 per jaar (1000 m3 gas??) -> 4-20 ct/m3?
3/ De tijdafhankelijke nettarieven: Jan Willem Zwang heeft op linkedin een rekenmodel geplaatst (https://www.linkedin.com/posts/janwillemzwang_op-1-mei-heeft-netbeheer-nederland-het-codewijzigingsvoorstel-share-7460645287985065985-xzMK/?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAABsmz4B983DIJ8X5JUDmeGMS9COqXGbxuE) : resultaat in de winter een kwH tarief voor netwerk van 6 tot 12 cent (ex btw), gemiddeld 10 ct incl. btw.
Bij 1 m3 gas wordt 3kwh stroom voor de warmtepomp: 1m3 gas wordt +14-44ct, 3kWh stroom + 30 ct?
De warmtepomp staat wel hoog op die lijst. eventueel met spouwmuurisolatie en enkel glas verbeteren. De rest is toch meer obv comfortbehoefte, groot onderhoud en bereidheid om te investeren met een wat langere terugverdientijd.
En dit is dan weer onder de aanname dat het gem # kWh geleverd per aansluiting niet stijgt (ondanks verzwaring netwerk), want als het stijgt zijn er meer kWh om de kosten over te verdelen
[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 20-05-2026 07:57 ]
Dat het niet zo simpel is als een nieuwe regering kiezen en alles komt goed snap ik ook, maar uiteindelijk is het toch echt een regering (wetgevende macht, nationaal dan wel EU) die opdracht geeft tot bepaalde zaken, wetten opstelt, etc. Dat lobbygroepen daar tussen zitten is wel vervelend en dat is dan ook wel een terechte opmerking @Fr33z.
@redwing M.i. is de overheid betrouwbaar als de regering niet zonder goede reden van koers wijzigt binnen 1 kabinet. Je kunt niet verwachten dat bv PvdA/Groenlinks niks gaat veranderen aan beleid van PVV en BBB. Dat is tenslotte waarom er een heel andere politieke keuze gemaakt is door de kiezers. Dat het stoppen met salderen er steeds niet door kwam en een (subtiel andere) samenstelling van regering opeens deze keuze maakte is misschien zuur te noemen, maar aangezien salderen eigenlijk allang weg had gemoeten niet eens heel slecht. Dan hadden we wellicht ook geen terugleverboetes gehad.
Fair punt wel dat de groep die de keuze kan maken en de incentive nodig heeft belangrijk is om het geheel momentum te geven. Ik zeg zelf tenslotte ook met regelmaat dat duurzame keuzes irrelevant zijn als ze niet uit kunnen. Het gaat wel mij wel een stuk te ver als men dan gaat klagen dat het opeens allemaal waardeloos is oid als er iets als salderen 'opeens' af gaat.
En tja, als je een planeconomie wilt met een sterke consistente regering met lange-termijnvisie dan moet je naar een dictatuur als China. Dat heeft z'n voordelen, maar ik vind ze niet opwegen tegen de nadelen.
En zo stuur je dan wel dat de EV's gaan laden op een later tijdstip maar duwt zo een ander duurzaam middel weer omver. Je zou dat natuurlijk weer kunnen oplossen door een aparte meter te eisen voor het opladen van EV's. En daar dan weer een separate tarieven voor te creëren.Voor warmtepompgebruikers betekent de door de netbeheerders voorgestelde opzet een opslag per kilowattuur elektriciteit. De branchevereniging onderzoekt momenteel de concrete effecten op de energierekening. In het voorstel willen netbeheerders met hogere nettarieven op specifieke momenten van de dag piekbelasting dempen. Het tijdsblok tussen 16.00 en 23.00 uur zou het hoogste tarief krijgen. Vereniging Warmtepompen maakt zich daar zorgen over, omdat dat blok niet geheel te vermijden is door een warmtepomp flexibel in te zetten.
bron: https://solarmagazine.nl/...aken-warmtepompen-duurder
Hieronder een overzicht van de tijdsafhankelijk nettarief.

Bron: https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43786/acm-maakt-inhoud-voorstel-tijdsafhankelijke-nettarieven-bekend-deadline-mogelijk-niet-gehaald
Simpele oplossing: tot ~2kWh per uur laag belasten. Dan pak je nog steeds de EVSE, inductiekookplaten en vergelijkbare hoog verbruikers. Maar een goed ingestelde WP voor een kleine of middelgrote woning zal hierin niet over die 2 kWh per uur komen. Uitzonderingen zijn een FE WP waarbij de backup heater nodig is voor een defrost, maar dit impliceert of zeer zeer strenge winter of niet goed ingerichte installatie.esphome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:50:
Helaas maakt de tijdsafhankelijk nettarief die onlangs door de ACM zijn vastgesteld het verwarmen met een warmtepomp dan weer onaantrekkelijker.
[...]
En zo stuur je dan wel dat de EV's gaan laden op een later tijdstip maar duwt zo een ander duurzaam middel weer omver. Je zou dat natuurlijk weer kunnen oplossen door een aparte meter te eisen voor het opladen van EV's. En daar dan weer een separate tarieven voor te creëren.
[Afbeelding: ACM: tijdsafhankelijke nettarieven]
Bron: https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i43786/acm-maakt-inhoud-voorstel-tijdsafhankelijke-nettarieven-bekend-deadline-mogelijk-niet-gehaald
edit: 'per uur' toegevoegd
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Mijn ervaring met een zeker niet perfect geïsoleerde woning uit 1920 met vloerverwarning is dat er juist veel warmtevraag is tijdens de nacht en in de vroege ochtend. De buitentemperatuur is dan laag en er is weinig andere activiteit die warmte afgeeft. In de avond zie ik veel meer koken als een groot gebruiker van elektra. Verder is SWW natuurlijk goed te sturen.esphome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:50:
Helaas maakt de tijdsafhankelijk nettarief die onlangs door de ACM zijn vastgesteld het verwarmen met een warmtepomp dan weer onaantrekkelijker.
Dat zal anders zijn als je 's nachts en in een leeg huis de verwarming laag zet.
Dat is een andere methode dan wat de netwerkbeheerders bij de ACM hebben ingedient. Waar jij op doelt is een capaciteits tarief. Dus niet een simpele oplossing.True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:12:
[...]
Simpele oplossing: tot ~2kWh laag belasten. Dan pak je nog steeds de EVSE, inductiekookplaten en vergelijkbare hoog verbruikers. Maar een goed ingestelde WP voor een kleine of middelgrote woning zal hierin niet over die 2 kWh komen. Uitzonderingen zijn een FE WP waarbij de backup heater nodig is voor een defrost, maar dit impliceert of zeer zeer strenge winter of niet goed ingerichte installatie.
Het is toch geen enkel probleem als we op ons stroomnet een soort rekeningrijden hebben? De warmtepomp wordt niet onaantrekkelijker, het accent verschuift alleen naar zuiniger en gelijkmatiger. Een goede warmtepomp is geen piekverbruiker. Mijn WP heeft afgelopen winter max 2100 Watt gebruikt, in een jaren 70 hoekwoning.esphome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:50:
[...]
En zo stuur je dan wel dat de EV's gaan laden op een later tijdstip maar duwt zo een ander duurzaam middel weer omver. Je zou dat natuurlijk weer kunnen oplossen door een aparte meter te eisen voor het opladen van EV's. En daar dan weer een separate tarieven voor te creëren.
Het idee van laat de WP maar blazen want ik moet mijn zonnestroom overschot opstoken wordt verleden tijd. Het nieuwe modern is isoleren, en heel gelijkmatig met een kleine installatie stoken. Mijn gevoel is dat het dan wel mee zal vallen met die rampscenario's die nu worden geschetst.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Wie worden hiermee gepakt? Juist de middenklasse die ook het belastinggeld binnen brengen en die verduurzamen (omdat ze daar de middelen voor hebben). Natuurlijk kan je van alles automatiseren en met thuisbatterijen werken etc. Maar ook dit vraagt weer investeringen en een andere manier van leven. De overheid moet eerst maar eens komen met een doordacht middellange termijn plan, waar ze zich aan houden. En ijkpunten aangeven wanneer ze wat kunnen veranderen aan de regelingen, zodat de burger hierop kan anticiperen.esphome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:50:
[...]
Maar dat is alleen zichtbaar als je je wat verder verdiept dan de oppervlakkige losse berichten.
BarryH schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Langzamerhand komen er nu eerste inzichten over de wijzigingen die er aan komen:
Vreemde redenatie. Mijn warmtepomp draait op basis van de ultieme factor waar niemand controle over heeft namelijk de buiten temperatuur. Juist de uren waarin de hoogste netwerkprijs gerekend gaat worden zijn ook de uren waarin de pomp de meeste draaiuren zal maken. Het effect is dus duidelijk gericht op het onaantrekkelijk maken van warmtepomp gebruik.Mjier schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Het is toch geen enkel probleem als we op ons stroomnet een soort rekeningrijden hebben? De warmtepomp wordt niet onaantrekkelijker, het accent verschuift alleen naar zuiniger en gelijkmatiger. Een goede warmtepomp is geen piekverbruiker. Mijn WP heeft afgelopen winter max 2100 Watt gebruikt, in een jaren 70 hoekwoning.
Het idee van laat de WP maar blazen want ik moet mijn zonnestroom overschot opstoken wordt verleden tijd. Het nieuwe modern is isoleren, en heel gelijkmatig met een kleine installatie stoken. Mijn gevoel is dat het dan wel mee zal vallen met die rampscenario's die nu worden geschetst.
? De koudste temperaturen zijn tussen 0.00 en 7.00. Die zijn juist relatief goedkoop...hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:05:
[...]
Vreemde redenatie. Mijn warmtepomp draait op basis van de ultieme factor waar niemand controle over heeft namelijk de buiten temperatuur. Juist de uren waarin de hoogste netwerkprijs gerekend gaat worden zijn ook de uren waarin de pomp de meeste draaiuren zal maken. Het effect is dus duidelijk gericht op het onaantrekkelijk maken van warmtepomp gebruik.
Mijn betonvloer is een grote buffer. Als ik tussen 16.00 en 22.00 de thermostaat lager zet merk ik dat amper.
Zal van je installatie en je gebruik afhangen. Naar gelang het kouder wordt moet mijn pomp meer uren maken Zodra de temperatuur naar de nul graden gaat draait de pomp continue. Uitzetten is geen optie tenzij ik gas wil ga bijstoken.ZonnigY schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:11:
[...]
? De koudste temperaturen zijn tussen 0.00 en 7.00. Die zijn juist relatief goedkoop...
Mijn betonvloer is een grote buffer. Als ik tussen 16.00 en 22.00 de thermostaat lager zet merk ik dat amper.
Maar dat is juist het hele idee: netbelasters daadwerkelijk laten betalen.esphome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:50:
gewoon weer huilie huillie van de branchvereniging. Het is net alsof de ANWB klaagt dat elektrische auto's om 5 uur 's avonds in de file moeten staan.
In plaats van huillie huillie zouden ze ook een educatieprogramma op kunnen zetten voor installateurs, zodat ze betere systeemontwerpen maken die flexibeler zijn. Maar ja, dat vereist arbeid en kennis.
Toch ben jij degene met de vreemde redenering.hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:05:
Vreemde redenatie. Mijn warmtepomp draait op basis van de ultieme factor waar niemand controle over heeft namelijk de buiten temperatuur. Juist de uren waarin de hoogste netwerkprijs gerekend gaat worden zijn ook de uren waarin de pomp de meeste draaiuren zal maken. Het effect is dus duidelijk gericht op het onaantrekkelijk maken van warmtepomp gebruik.
Ten eerste zijn de koudste uren van de dag de nachtelijke uren. En dan is (vooral in de winter) de stroom het goedkoopst.
In herfst en voorjaar, als je WP soms ook nog wat moet bijstoken, hoef je enkel overdag te verwarmen, en dat kan mooi op zonnestroom.
Juist met een warmtepomp kun je het verbruik mooi op de stroomprijs afstemmen. Zo is het niet zo ingewikkeld om met een thermostaat de WP op de duurste uren even uit te zetten. De meeste WP-bezitters hebben immers vloerverwarming, wat als een enorme buffer functioneert. Een paar uurtjes de WP uit gaat dan echt prima.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een warmtepomp presteert het best als de CV temperatuur zo laag mogelijk is. Dat bereik je met veel afgifte, massa/thermische buffer en zo min mogelijk verschil in ruimtetemperatuur (het opwarmen en afkoelen van de woning). Het effect van de buitentemperaturen speelt natuurlijk wel. Als je denkt na een nachtverlaging 's morgens de boel weer op te stoken moet je rekening houden met: in de vroege ochtend is de temperatuur het laagst (COP gaat naar beneden), om op te stoken moet je CV-watertemperatuur omhoog (COP gaat naar beneden). Straks komt daar nog een keer bij dat dan de nettarieven in de vroege ochtend omhoog gaan. Dat is een derde argument om zo gelijkmatig mogelijk te stoken.hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:05:
[...]
De warmtepomp wordt echt niet onaantrekkelijk, er is alleen een prikkel om efficiënt te stoken.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Dan is je warmtepomp te klein.hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:25:
Zal van je installatie en je gebruik afhangen. Naar gelang het kouder wordt moet mijn pomp meer uren maken Zodra de temperatuur naar de nul graden gaat draait de pomp continue. Uitzetten is geen optie tenzij ik gas wil ga bijstoken.
Als je warmtepomp netjes is afgestemd op het benodigde vermogen bij -10, dan zal deze op 99.9% van de dagen vermogen over hebben en kun je hem dus op de dure uren prima even uit zetten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is allemaal makkelijk gezegd maar dat zijn slechte argumenten. Ik ga niet een nieuw installatie aanschaffen omdat de netwerkprijzen veranderen. Mijn afgifte systeem is een combinatie van vloerverwarming in een deel van het huis en de rest radiatoren. ook dat is iets dat je niet goedkoop oplost. Ook het argument van lagere tarieven werkt niet als je een vast contract hebt.
Kortom in mijn geval zijn hogere netwerktarieven een slechte zaak en dat zal voor veel mensen die met name een hybride installatie in een bestaand huis hebben geplaatst het geval zijn.
Als ik mijn thermostaat lager zet gaat de wp niet uit, maar zachter draaien.hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:25:
[...]
Zal van je installatie en je gebruik afhangen. Naar gelang het kouder wordt moet mijn pomp meer uren maken Zodra de temperatuur naar de nul graden gaat draait de pomp continue. Uitzetten is geen optie tenzij ik gas wil ga bijstoken.
Mijn wp heeft bij 0 graden nog zat ruimte 'over' om een beetje in te lopen als de tarieven wat gunstiger liggen, dat zal iedere goed gedimensioneerde wp ook moeten hebben imo.
Vervang even kWh door kW, momenteel is je post enorm verwarrend.True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:12:
Simpele oplossing: tot ~2kWh laag belasten. Dan pak je nog steeds de EVSE, inductiekookplaten en vergelijkbare hoog verbruikers. Maar een goed ingestelde WP voor een kleine of middelgrote woning zal hierin niet over die 2 kWh komen. Uitzonderingen zijn een FE WP waarbij de backup heater nodig is voor een defrost, maar dit impliceert of zeer zeer strenge winter of niet goed ingerichte installatie.
- stel dat de sommetjes van Jan Willem Zwang kloppen
- dan obv kwartierwaarden etc: eur 280 per jaar extra kosten voor mijn huidige gedrag.
- omdat de netkosten stijgen zou dat nog kunnen toenemen. Maar de afname van kWh zal ook wel stijgen met de netverzwaring, dus het tarief per kWh zal minder hard stijgen
- als ik een 10kWh thuisaccu koop dan kan ik de meerkosten ongeveer halveren.
n.b. sinds 1/1/26 kan ik ERE 's verkopen voor ca. eur 300 per jaar. Dus vooralsnog dalen de kosten
Tja, hybride is dubbele kosten. Het lijkt goedkoop bij de beginbeslissing, maar daarna kom je er achter dat je 2 systemen in de lucht moet houden. Dus doe altijd all electric ready als je all electric te spannend vind.hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:53:
De 3 bovenstaande reacties hebben allemaal het zelfde thema. Je installatie is niet groot genoeg, je hebt geen vloerverwarming en je gebruikt de installatie verkeerd.
Dat is allemaal makkelijk gezegd maar dat zijn slechte argumenten. Ik ga niet een nieuw installatie aanschaffen omdat de netwerkprijzen veranderen. Mijn afgifte systeem is een combinatie van vloerverwarming in een deel van het huis en de rest radiatoren. ook dat is iets dat je niet goedkoop oplost. Ook het argument van lagere tarieven werkt niet als je een vast contract hebt.
Kortom in mijn geval zijn hogere netwerktarieven een slechte zaak en dat zal voor veel mensen die met name een hybride installatie in een bestaand huis hebben geplaatst het geval zijn.
Daar los je het probleem van de hoge vaste netkosten voor de mensen die weinig stroom verbruiken (b.v. door warmtenet of gewoon super geisoleerd) niet mee opTrue schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:12:
[...]
Dat is een volkomen nutteloos advies als het om een al bestaande situatie gaat Ook gaat het voorbij aan het probleem dat een woning geschikt moet zijn voor een all-electric oplossing . Als dat alleen kan met dure aanpassing aan de woning is dat geen optie.BarryH schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:13:
[...]
Tja, hybride is dubbele kosten. Het lijkt goedkoop bij de beginbeslissing, maar daarna kom je er achter dat je 2 systemen in de lucht moet houden. Dus doe altijd all electric ready als je all electric te spannend vind.
Het is gratis advies, dus doe ermee wat je wilt.hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Dat is een volkomen nutteloos advies als het om een al bestaande situatie gaat Ook gaat het voorbij aan het probleem dat een woning geschikt moet zijn voor een all-electric oplossing . Als dat alleen kan met dure aanpassing aan de woning is dat geen optie.
Ik lees in je reactie een aantal zaken die klinken alsof je nog niet helemaal bij bent qua inzichten mbt warmtepompen. Sinds 2023 is elke warmtepomp met een scop van 2 (na variabilisering nettarieven 2,5-3) of beter gunstig. De kunst is niet meer dat je een warmtepomp optimaal moet inzetten. De kunst is dat je geen nieuwe gasketel meer koopt.
Eigenlijk is elke woning wel geschikt. En als je aan je hybride nog een tweede warmtepomp knoopt komt het misschien bij jouw specifieke situatie ook goed.
De stelligheid waarmee jij zaken opschrijft klopt naar mijn idee niet met je kennisniveau.
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 20-05-2026 11:31 ]
Juist als je de dure aanpassing op dit moment niet kan doen is all-electric ready heel handig.hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Dat is een volkomen nutteloos advies als het om een al bestaande situatie gaat Ook gaat het voorbij aan het probleem dat een woning geschikt moet zijn voor een all-electric oplossing . Als dat alleen kan met dure aanpassing aan de woning is dat geen optie.
Wij betalen op dit moment ongeveer 26ct per afgenomen kWh, (€ 475 incl btw pr jr/ 1800kWh/jr). Dat vind ik best veel. Wellicht dat het voor ons gunstig gaat uitpakken.
Zie de linkedin post van Jan Willem Zwang (post van gisteren door mij)Sjamo schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:42:
Ik ben benieuwd naar de werkelijke tarieven zoals die gerekend gaan worden voor netwerkkosten.
Wij betalen op dit moment ongeveer 26ct per afgenomen kWh, (€ 475 incl btw pr jr/ 1800kWh/jr). Dat vind ik best veel. Wellicht dat het voor ons gunstig gaat uitpakken.
Ik zie deze maatregel dan alsnog als positief aangezien het de business case voor investering in FE ten opzichte van hybride verbetert. Het is wat mij betreft logisch dat een relatief inefficiente warmtepomp hogere kosten heeft dan een efficiente, goed gedimensioneerde installatie.hanev001 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:25:
We hoeven alleen maar te zorgen dat verwarming op gas (nog) duurder blijft/wordt zodat die transitie niet afgeremd wordt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Waarom zou dat moeten?Andrehj schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:04:
[...]
Vervang even kWh door kW, momenteel is je post enorm verwarrend.
Mijn punt is juist: de eerste 2 kWh per uur laag belasten en daarboven de dynamische uur netbeheerder prijs hanteren.
Die wegingsfactor is een rekenmogelijkheid om het aantal centen per kWh in één specifiek uur van een dag meer of minder te belasten. Ik stel: de eerste 2 kWh mogen lager daarboven binnen dat uur moet je meer belasten, dan pak je dus niet de WP gebruikers en een (elektrisch(!)) piekvermogen van een FE WP in een defrost doet niet direct pijn.
Ook op de koude dagen een relatief laag vermogen van laten we zeggen 1 tot 1,5 kW kan dan prima.
Ik zie even niet in waarom ik kWh moet vervangen voor kW in mijn vorige post.
Die zijn toch helemaal niet hoog? Daar krijg je een dikke korting bij vanuit de overheid.BarryH schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:22:
[...]
Daar los je het probleem van de hoge vaste netkosten voor de mensen die weinig stroom verbruiken (b.v. door warmtenet of gewoon super geisoleerd) niet mee op
Ze stijgen sterk (van minder dan eur 300 3 jaar terug naar nu eur 475) en door het hoge investeringsniveau zullen ze nog een aantal jaren doorstijgen.True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:41:
[...]
Die zijn toch helemaal niet hoog? Daar krijg je een dikke korting bij vanuit de overheid.
Verder ben ik het met je een dat het op totaalniveau erg meevalt, bij mij is de rekening zelfs negatief EN ik rij er ook nog 20.000 km mee
Die ERE meenemen in je berekening vind ik daarin niet correct. Nul garantie wat die waardes zullen zijn bij verkoop namelijk.BarryH schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:44:
[...]
Ze stijgen sterk (van minder dan eur 300 3 jaar terug naar nu eur 475) en door het hoge investeringsniveau zullen ze nog een aantal jaren doorstijgen.
Verder ben ik het met je een dat het op totaalniveau erg meevalt, bij mij is de rekening zelfs negatief EN ik rij er ook nog 20.000 km mee
FE zo vroeg mogelijk installeren, zonder hybride tussenstap.
Mijn huidig, virtueel maandbedrag van vermoedelijk ca. € 140-150,- (met gas volgs. vergelijkingssites)
is nu ca. -10,- sinds 2 jaar met FE (en voor zolang salderen nog loopt) - daarna misschien ca. € 20,-
Een maximale na-isolatie van mijn woning zou zeer ingrijpend zijn en is vermoedelijk veel minder rendabel dan de investering in de FE-oplossing was met warmtepomp en warmtepompboiler en enkele aanpassingen/optimalisaties aan het afgiftesysteem. - Misschien ga ik nog iets aan comfortverbetering doen.
@True Je bedoelt natuurlijk kW (vermogen) en niet kWh (energie) in jouw bijdrage vanochtend,
mag je wat mij betreft laten staan. Het gebeurt vaker met de eenheden.
Ik zie hier ook regelmatig andere voutjes langskomen (KwH, mw, ect.)
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 20-05-2026 12:56 ]
De rekening was al negatief voordat ik de ERE in het visier kreeg.True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:45:
[...]
Die ERE meenemen in je berekening vind ik daarin niet correct. Nul garantie wat die waardes zullen zijn bij verkoop namelijk.
100% eens, n=1, ik baal dat ik 3 jaar geleden een hybride WP geplaatst heb die ik verder vrijwel vlekkeloos FE draai. Enkel op de echt zeer koude dagen moet die nog iets bijspringen wat logisch is met '95 isolatie, stoken in de garage/bijkeuken met enkel glas en nergens vloerverwarming én dimensionering op hybride en niet op FE.dunklefaser schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:46:
Ik kan alleen uit mijn eigen verduurzamingstraject naar gasloos voor mijzelf concluderen
FE zo vroeg mogelijk installeren, zonder hybride tussenstap.
Mijn huidig, virtueel maandbedrag van vermoedelijk ca. € 140-150,- (met gas volgs. vergelijkingssites)
is nu ca. -10,- sinds 2 jaar met FE (en voor zolang salderen nog loopt) - daarna misschien ca. € 20,-
Een maximale na-isolatie van mijn woning zou zeer ingrijpend zijn en is vermoedelijk veel minder rendabel dan de investering in de FE-oplossing was met warmtepomp en warmtepompboiler en enkele aanpassingen/optimalisaties aan het afgiftesysteem. - Misschien ga ik nog iets aan comfortverbetering doen.
Doordat de hybride WP wel 99,5% FE draait is het nog steeds erg zuinig en goedkoop, maar het kan voor mij nog veel goedkoper door gas er helemaal uit te doen.
Zou mij over de duim zo'n €500/jr schelen in vastrecht + meerprijs voor duurder gas dan elektra voor SWW + laatste beetje verwarmen.