• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:57
Sinds kort moeten wij hier in de streek (Vlaanderen) GFT apart buiten zetten voor ophaling.

De intercommunale maakt daar dan biogas en compost van.

Alle beetjes gas helpen 🙂

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:23
Wozmro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:27:
Sinds kort moeten wij hier in de streek (Vlaanderen) GFT apart buiten zetten voor ophaling.

De intercommunale maakt daar dan biogas en compost van.

Alle beetjes gas helpen 🙂
hoe werkte dat daarvoor dan?
gewoon je groen afval bij je huisvuil?
ik kan me niet anders herinneren dan dat GFT altijd al los ingezameld werd in NL voor compost enzo.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
esphome schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:19:
[...]

En dat scheelt toch een slok op een borrel dat je nog jouw zonnepanelen hebt. Oeps en toen was er een donkerflauwte en gascentrales kunnen het nog maar net bijhouden.....of juist niet. Gaat spanned worden.

Bij een huurwoning kun je niet de isolatie op orde brengen en ben je afhankelijk van de verhuurder...die juist zonnepanelen op het dak legde om zo van het C label af te komen.

Ik hoorde vandaag een reclame op de radio waar je in de zomer dynamisch hebt en in de winter de winter vast. Vooral interessant voor de klanten zonder zonnepanelen.
Zoveel vreet een beetje goed ingerichte warmtepomp niet. Die van mij doet 1380W op vol vermogen. Het wordt pas spannend als je zo'n hip 4KW A7/W35 binnen opgesteld ding met 9KW backup heater gekocht hebt. Dan pleeg je gewoon een aanslag op het stroomnet als het echt koud wordt.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
pc_freak1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[...]

ik kan me niet anders herinneren dan dat GFT altijd al los ingezameld werd in NL voor compost enzo.
Idd vroegah had iedereen een compost bak en de zakken met huisvuil langs de weg. Daarna kwamen de containers papier, gft en restafval.

Grote afval acties in de tuin gingen naar een boer of de gemeentewerf.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Wat quotes betreffende het openhouden van gascentrales uit een artikel van NOS:
Als er centrales verdwijnen, heeft dat gevolgen. Want ze draaien weliswaar minder, maar gascentrales blijven nodig als vangnet. Zonnepanelen en windturbines leveren niet altijd stroom op momenten dat we die nodig hebben. Diverse rapporten(opent in nieuw venster) waarschuwen dat zonder ingrijpen de kans op stroomuitval toeneemt. Zeker als de kolencentrales na 2030 geen stroom meer mogen opwekken met steenkool.
"Er is een lobby van energiebedrijven om dit reservemechanisme zo ruim mogelijk te maken", zegt Ruut Schalij, van adviesbureau eRisk Group. Zo kunnen bedrijven hun centrale nog zoveel mogelijk gebruiken en zoveel mogelijk geld verdienen.

Schalij erkent dat er iets moet gebeuren, maar volgens hem is maar beperkt subsidie nodig. Zo heeft Nederland nog redelijk veel centrales en kunnen kolencentrales worden omgebouwd om iets anders te verbranden. Wat hem betreft kiest het kabinet voor een strategische reserve, en geen markt.
Bron: https://nos.nl/artikel/26...-ze-open-te-kunnen-houden

Het ziet er naar uit dat wij gaan betalen als belastingbetaler voor de tijd dat centrales niet draaien omdat er dan voldoende hernieuwbare stroom beschikbaar is. Tennet vergoed al de tijd als die central in standby staat om bij te springen.

De kolencentrales zou ik wel zo houden dat zij ook kolen kunnen verstoken omdat je nooit weet of gas wel altijd in voldoende mate beschikbaar blijft. Kernenergie is er nog niet in Nederland afgezien van Borsele.

• Wozmro
pc_freak1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[...]

Inderdaad, alles mocht bij elkaar.

Ik had wel een eigen composthoop, maar veel meerwaarde heeft die niet als je er niet zelf actief mee bezig bent met overscheppen en zo.

Ik ben onlangs voor het werk eens geweest op de verwerkplaats van de GFT. Als ik zie hoe efficiënt het daar allemaal verloopt is de keuze snel gemaakt, weg met de eigen composthoop en wekelijks emmertje buiten zetten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:57
Ronald.42 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Idd vroegah had iedereen een compost bak en de zakken met huisvuil langs de weg. Daarna kwamen de containers papier, gft en restafval.

Grote afval acties in de tuin gingen naar een boer of de gemeentewerf.
Mijn vroegah was dan eerder... Bij ons ging de boel een gat in en werd begraven. Grof vuil (inclusief asbest) werd gedumpt in een sloot die van lieverlee toch gedempt moest worden. Daar liggen vermoedelijk nog steeds golfplaten, wagenonderstellen, assen en gewoon huisvuil. Snoeihout werd verbrand, groen ging op de mesthoop en werd jaarlijks mee uitgereden.

Ik kan me nog herinneren dat een loonwerker een enorm gat kwam graven waar de inhoud van de (verstopte) septic tank in werd gedumpt. De grond is daar jaren blijven dalen ;)

• Ronald.42
  • Niet online
DjoeC schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Mijn vroegah was dan eerder... Bij ons ging de boel een gat in en werd begraven. Grof vuil (inclusief asbest) werd gedumpt in een sloot die van lieverlee toch gedempt moest worden. Daar liggen vermoedelijk nog steeds golfplaten, wagenonderstellen, assen en gewoon huisvuil. Snoeihout werd verbrand, groen ging op de mesthoop en werd jaarlijks mee uitgereden.

Ik kan me nog herinneren dat een loonwerker een enorm gat kwam graven waar de inhoud van de (verstopte) septic tank in werd gedumpt. De grond is daar jaren blijven dalen ;)
Ja dat gebeurde hier ook, complete auto onder de grond zien verdwijnen. Dat ding is jaren later weer opgegraven tijdens de ruilverkaveling, hoe komt die nou hier😂

In de tuin hadden we een strook die grensde aan een sloot dat moest tuin worden in plaats van gras dus alles omkeren het begon voor aan het erf met porselein en glazen medicijnpotjes etc. Naarmate we richting de achterkant van het erf kwamen veranderen dat meer en meer in plastic rommel.

En er werdt ook een hoop zooi opgefikt in een oude 200 liter oliedrum.

Wat dat betreft is de huidige afvalverwerking echt wel een vooruitgang.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Wozmro
Kost toch wel 1,25€ per keer de emmer buitenzetten (en restafval afgerekend per kilogram) 🙂

Maar toch veel goedkoper dan grond saneren. Bij verkoop van woningen moet er in België een grondattest bij zitten, waarop dan nog meestal wel staat : 'niet gekend'. Maar dat zal ook nog wel strenger worden en dus al dan niet invloed hebben op de woningwaarde.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@esphome Ik weet niet of kerncentrales, net zoals gascentrales, als snelle stand-by geschikt zijn.
Misschien over 15 jaar de SMR - als die er dan al gereed is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald.42
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:58:
Kost toch wel 1,25€ per keer de emmer buitenzetten (en restafval afgerekend per kilogram) 🙂

Maar toch veel goedkoper dan grond saneren. Bij verkoop van woningen moet er in België een grondattest bij zitten, waarop dan nog meestal wel staat : 'niet gekend'. Maar dat zal ook nog wel strenger worden en dus al dan niet invloed hebben op de woningwaarde.
Restafval gaat hier ook met een bedrag per leging en dan nog zoveel cent per kilo.

Gft zou je zelf voor een groot deel kunnen composteren en in de tuin gebruiken mits je in die omstandigheden bent, als je geen tuin hebt of geen zin het gedoe dan moet je betalen. Geen idee of we voor die groene bak ook moeten betalen eigenlijk...
edit:
Even snel gecheckt afgelopen jaar restafval 1 euro per leging en ik moest 100 euro betalen voor 272kilo dus dat was 120 euro totaal aan restafval.
Voor gft betalen we niks ook niet per leging.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 12-05-2026 14:13 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:14
_JGC_ schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:43:
@Wozmro Meter aan de buitengevel in een waterdichte en afgesloten kast is ook nog een optie. Wordt vaak bij vakantiehuisjes gedaan zodat ze snel de meters kunnen opnemen, maar ook ivm ruimtegebrek en eisen aan de plaatsing ervan.
Mijn voormalig buurman is destijds verhuisd naar een jaren '20 huis, die had de gasmeter ook gewoon buiten zitten.
In Engeland staan veel gas meters nog buiten tegen de gevel. Maargoed, daar gaat ook vaak nog het riool en electra van de bovenverdieping langs buiten. Ziet er altijd uit als een spaghetti. En dan hebben ze wel veel ondergrondse leidingen door de straat... Zou toch een stuk netter zijn om de huizen zonder opbouw meuk te hebben en dan een paar masten door de straat zoals in Frankrijk.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
offtopic:
Ik het VK is geen vergunning nodig om telegraaf palen te plaatsen om de woningen te voorzien van internet. Dus die palen worden daar nog dagelijks geplaatst in de straten en de bewoners moeten dan in de weer om die weer weg zien te krijgen uit hun straat als die ongelukkig staat. Het ziet er niet uit met palen waar al die kabels naar huizen lopen. Blij dat in Nederland de glasvezel onder de stoeptegels mag in een ondiepe geul.

https://www.telecomreview...minimize-telegraph-poles/

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De warmtetransitie als opgave:
Onderstaand de verdeling van de energiedragers voor huishoudelijke warmte.
Bron van het plaatje: "De energietransitie uitgelegd" 4de editie - Sanne de Boer

Het vertrekpunt voor NL in Europa is vrij uniek.
Ca. 90% van de huishoudens zijn nog steeds van gas afhankelijk (2024)
Ook het aandeel duurzame energie is lager dan in Europa
- ook minder warmtenetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0Bz_2aT6tBAqQFYyUeBfyISIpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWg0MuahmOKOjq9ttDlSTIey.jpg?f=fotoalbum_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste