Doel je op de periode '04 - '08 dat het eerste potlood het papier raakte voor de concepten van de salderingsregeling om de transitie naar duurzame energie te bevorderen tot uiteindelijk de salderingsregeling?Termy schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:13:
[...]
Het zou wmb zeker beter zijn als ze het wel kunnen maar dat is nu niet de situatie, dat is alles.
Verder ben ik erg benieuwd naar je reactie op mijn vergelijking met PV. Stond je destijds ook op de barricaden dat het niet aan particulieren is om zelf schone energie op te wekken en hoe zie je de stand van PV in NL nu?
Of doel je op de periode dat consumenten meer en meer PV gingen plaatsen toen ze er financieel voor geprikkeld werden omdat de plaatsing goedkoper werd en de stroom duurder werd?
Bij die eerste zat ik zo rond die tijd op de middelbare school, anders dan dat ik er sporadische een (ik denk) wiskunde of natuurkunde docent hoorde over hun zonnecollectoren leefde dat in mijn wereld totaal niet.
Bij die tweede snap dat meer en meer PV gingen plaatsen. De prijzen van stroom gingen omhoog en de prijzen voor het plaatsen omlaag dat terwijl de panelen qua piekvermogen tot zo twee keer zo hoog waren t.o.v. zo'n 7-10 jaar daarvoor. Het was tegen die tijd dat iedereen en z'n moeder ze ging plaatsen wel een bewezen methode om je energierekening te reduceren en de investeringskosten terug te verdienen binnen de tijd dat de salderingsregeling nog actief zou moeten zijn. Bij die laatste heb je natuurlijk altijd consumenten er tussen die niet wisten dat de salderingsregeling zou aflopen en consumenten die een verkoper tegenover zich hadden die de terugverdientijd gewoon door bleven rekenen na het aflopen van de salderingsregeling. Dit alles nog los van de financiële prikkel om te plaatsen voor een teruglevertarief van tientallen centen tot zelfs meer dan een hele euro (!). Daar is natuurlijk niets duurzaam aan. Of het plaatsen van een tweede meter (SAP) om via die weg op een financieel gunstiger contract terug te leveren dan je contract waar je je hele jaarverbruik al op gesaldeerd hebt voordat mei begint.
Wat m.i. de grote verschillen tussen thuisbatterijen en PV-installaties voor consumenten zijn, kijkend naar wat de overheidsstimulans was, dat er voor het bevorderen van de transitie vanuit de overheid gekozen is om PV te stimuleren: salderingsregeling en later btw-tarief verlagen naar 0%. Dit is voor de thuisbatterij beiden niet het geval de overheid stimuleert dit niet (btw op thuisbatterij zie verderop*). Andere prikkels die ik mij zo kan heugen die consumenten treffen zijn BPM op PHEV en BEV, SEPP en recent de ERE die zijn er allemaal in meer of mindere mate om de transitie te bevorderen en CO2 voetafdruk te verminderen.
De thuisbatterij is precies weer iets wat nu door consumenten gebruikt wordt om hun energierekening te drukken, al dan niet om de investering voor PV wat minder te laten afhangen van de onduidelijkheid en ongemakken van de terugleverkosten. De combinatie van thuisbatterij en dynamische tarieven is dan ook nog een vreemde eend in de bijt gezien de wens om meer en meer van het gas af te gaan naar hybride of FE warmtepompen (althans dat was het idee ..) met dynamische tarieven en een (FE) WP ga je de hoofdprijs betalen in het stookseizoen wat totaal onwenselijk is voor de consument.
En ja ik geloof direct dat er mensen zijn die de thuisbatterij hebben aangeschaft om hun CO2-voetafdruk te reduceren, dat zijn de zonnecollectoren eigenaren van de jaren '05 - '10. Maar ik geloof geen moment dat dat meer is dan 5% en dan denk ik dat ik al heel gunstige aannames doe. Men plaatst die thuisbatterij of stekkerbatterij niet uit goodwill voor de aarde, maar goodwill voor hun eigen individualistische portemonnee - weinig duurzaam aan.
*btw op de thuisbatterij terugvragen met KOR is identiek als btw op de PV terugvragen was voor de verlaging van het btw-tarief door de overheid, door het handelen in stroom/terugleveren kun je gezien worden als ondernemer en dan mag je de btw terugvragen daar zijn naar mijn weten geen verdere regelingen voor getroffen om dit fiscaal zo in te regelen, maar komt voort uit wat we in NL al langer vinden/vonden van ondernemerschap en handelen in stroom.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente