• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Termy schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:13:
[...]

Het zou wmb zeker beter zijn als ze het wel kunnen maar dat is nu niet de situatie, dat is alles.

Verder ben ik erg benieuwd naar je reactie op mijn vergelijking met PV. Stond je destijds ook op de barricaden dat het niet aan particulieren is om zelf schone energie op te wekken en hoe zie je de stand van PV in NL nu?
Doel je op de periode '04 - '08 dat het eerste potlood het papier raakte voor de concepten van de salderingsregeling om de transitie naar duurzame energie te bevorderen tot uiteindelijk de salderingsregeling?
Of doel je op de periode dat consumenten meer en meer PV gingen plaatsen toen ze er financieel voor geprikkeld werden omdat de plaatsing goedkoper werd en de stroom duurder werd?

Bij die eerste zat ik zo rond die tijd op de middelbare school, anders dan dat ik er sporadische een (ik denk) wiskunde of natuurkunde docent hoorde over hun zonnecollectoren leefde dat in mijn wereld totaal niet.
Bij die tweede snap dat meer en meer PV gingen plaatsen. De prijzen van stroom gingen omhoog en de prijzen voor het plaatsen omlaag dat terwijl de panelen qua piekvermogen tot zo twee keer zo hoog waren t.o.v. zo'n 7-10 jaar daarvoor. Het was tegen die tijd dat iedereen en z'n moeder ze ging plaatsen wel een bewezen methode om je energierekening te reduceren en de investeringskosten terug te verdienen binnen de tijd dat de salderingsregeling nog actief zou moeten zijn. Bij die laatste heb je natuurlijk altijd consumenten er tussen die niet wisten dat de salderingsregeling zou aflopen en consumenten die een verkoper tegenover zich hadden die de terugverdientijd gewoon door bleven rekenen na het aflopen van de salderingsregeling. Dit alles nog los van de financiële prikkel om te plaatsen voor een teruglevertarief van tientallen centen tot zelfs meer dan een hele euro (!). Daar is natuurlijk niets duurzaam aan. Of het plaatsen van een tweede meter (SAP) om via die weg op een financieel gunstiger contract terug te leveren dan je contract waar je je hele jaarverbruik al op gesaldeerd hebt voordat mei begint.

Wat m.i. de grote verschillen tussen thuisbatterijen en PV-installaties voor consumenten zijn, kijkend naar wat de overheidsstimulans was, dat er voor het bevorderen van de transitie vanuit de overheid gekozen is om PV te stimuleren: salderingsregeling en later btw-tarief verlagen naar 0%. Dit is voor de thuisbatterij beiden niet het geval de overheid stimuleert dit niet (btw op thuisbatterij zie verderop*). Andere prikkels die ik mij zo kan heugen die consumenten treffen zijn BPM op PHEV en BEV, SEPP en recent de ERE die zijn er allemaal in meer of mindere mate om de transitie te bevorderen en CO2 voetafdruk te verminderen.
De thuisbatterij is precies weer iets wat nu door consumenten gebruikt wordt om hun energierekening te drukken, al dan niet om de investering voor PV wat minder te laten afhangen van de onduidelijkheid en ongemakken van de terugleverkosten. De combinatie van thuisbatterij en dynamische tarieven is dan ook nog een vreemde eend in de bijt gezien de wens om meer en meer van het gas af te gaan naar hybride of FE warmtepompen (althans dat was het idee ..) met dynamische tarieven en een (FE) WP ga je de hoofdprijs betalen in het stookseizoen wat totaal onwenselijk is voor de consument.
En ja ik geloof direct dat er mensen zijn die de thuisbatterij hebben aangeschaft om hun CO2-voetafdruk te reduceren, dat zijn de zonnecollectoren eigenaren van de jaren '05 - '10. Maar ik geloof geen moment dat dat meer is dan 5% en dan denk ik dat ik al heel gunstige aannames doe. Men plaatst die thuisbatterij of stekkerbatterij niet uit goodwill voor de aarde, maar goodwill voor hun eigen individualistische portemonnee - weinig duurzaam aan.

*btw op de thuisbatterij terugvragen met KOR is identiek als btw op de PV terugvragen was voor de verlaging van het btw-tarief door de overheid, door het handelen in stroom/terugleveren kun je gezien worden als ondernemer en dan mag je de btw terugvragen daar zijn naar mijn weten geen verdere regelingen voor getroffen om dit fiscaal zo in te regelen, maar komt voort uit wat we in NL al langer vinden/vonden van ondernemerschap en handelen in stroom.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-05 21:36
De combinatie van thuisbatterij en dynamische tarieven is dan ook nog een vreemde eend in de bijt gezien de wens om meer en meer van het gas af te gaan naar hybride of FE warmtepompen (althans dat was het idee ..) met dynamische tarieven en een (FE) WP ga je de hoofdprijs betalen in het stookseizoen wat totaal onwenselijk is voor de consument.
Ik snap je hier niet. Je denkt toch niet dat mensen met een vast contract andere stroom kopen dan die met een dynamisch contract? Bij een vast contract betaal je een gemiddelde energieprijs van het hele jaar (inclusief terugleverboete indien zonnepanelen en daardoor dus ook een negatief verbruik).
Wat je met een vast contract enkel afdekt is een beperkte stijging van de energieprijzen binnen je contractperiode. Als er extreme stijgingen zijn dan gaat de firma gewoon failliet en ben je je voorschot kwijt. Dalen de prijzen in je periode dan heb je gewoon teveel betaald en dat is winst voor de firma. Met een dynamisch contract loop je als klant dat risico zelf.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

• wheli
esphome schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:22:
[...]

Dan is het eens tijd om die productie uit dat ontwikkelingsland terug te halen opdat zij niet hun land niet door het putje trekken, en ons ook dan meezuigen.

Met de het gijzelen van de Straat van Hormuz door Iran, is maar eens weer duidelijk geworden wie er dan van die olie afhankelijk zijn. China en India samen kopen bijna 50% van de olie daar op en Europa 4% en USA minder dan Europa. De rest van Azië koopt de rest op.
Ik ben groot voorstander van lokaal kopen en doe dat zelf ook zoveel mogelijk (tip: r/buyfromEU op Reddit). Maar veel zaken kan je niet 1-2-3 hier zomaar maken en als het al zou kunnen exploderen de prijzen.
Je kan bijvoorbeeld prima Nederlandse zonnepanelen kopen

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5 | Zendure SF2400AC+

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:04:
Doel je op de periode '04 - '08 dat het eerste potlood het papier raakte voor de concepten van de salderingsregeling om de transitie naar duurzame energie te bevorderen tot uiteindelijk de salderingsregeling?
Of doel je op de periode dat consumenten meer en meer PV gingen plaatsen toen ze er financieel voor geprikkeld werden omdat de plaatsing goedkoper werd en de stroom duurder werd?

Bij die eerste zat ik zo rond die tijd op de middelbare school, anders dan dat ik er sporadische een (ik denk) wiskunde of natuurkunde docent hoorde over hun zonnecollectoren leefde dat in mijn wereld totaal niet.
Bij die tweede snap dat meer en meer PV gingen plaatsen. De prijzen van stroom gingen omhoog en de prijzen voor het plaatsen omlaag dat terwijl de panelen qua piekvermogen tot zo twee keer zo hoog waren t.o.v. zo'n 7-10 jaar daarvoor. Het was tegen die tijd dat iedereen en z'n moeder ze ging plaatsen wel een bewezen methode om je energierekening te reduceren en de investeringskosten terug te verdienen binnen de tijd dat de salderingsregeling nog actief zou moeten zijn. Bij die laatste heb je natuurlijk altijd consumenten er tussen die niet wisten dat de salderingsregeling zou aflopen en consumenten die een verkoper tegenover zich hadden die de terugverdientijd gewoon door bleven rekenen na het aflopen van de salderingsregeling. Dit alles nog los van de financiële prikkel om te plaatsen voor een teruglevertarief van tientallen centen tot zelfs meer dan een hele euro (!). Daar is natuurlijk niets duurzaam aan. Of het plaatsen van een tweede meter (SAP) om via die weg op een financieel gunstiger contract terug te leveren dan je contract waar je je hele jaarverbruik al op gesaldeerd hebt voordat mei begint.

Wat m.i. de grote verschillen tussen thuisbatterijen en PV-installaties voor consumenten zijn, kijkend naar wat de overheidsstimulans was, dat er voor het bevorderen van de transitie vanuit de overheid gekozen is om PV te stimuleren: salderingsregeling en later btw-tarief verlagen naar 0%. Dit is voor de thuisbatterij beiden niet het geval de overheid stimuleert dit niet (btw op thuisbatterij zie verderop*). Andere prikkels die ik mij zo kan heugen die consumenten treffen zijn BPM op PHEV en BEV, SEPP en recent de ERE die zijn er allemaal in meer of mindere mate om de transitie te bevorderen en CO2 voetafdruk te verminderen.
De thuisbatterij is precies weer iets wat nu door consumenten gebruikt wordt om hun energierekening te drukken, al dan niet om de investering voor PV wat minder te laten afhangen van de onduidelijkheid en ongemakken van de terugleverkosten. De combinatie van thuisbatterij en dynamische tarieven is dan ook nog een vreemde eend in de bijt gezien de wens om meer en meer van het gas af te gaan naar hybride of FE warmtepompen (althans dat was het idee ..) met dynamische tarieven en een (FE) WP ga je de hoofdprijs betalen in het stookseizoen wat totaal onwenselijk is voor de consument.
En ja ik geloof direct dat er mensen zijn die de thuisbatterij hebben aangeschaft om hun CO2-voetafdruk te reduceren, dat zijn de zonnecollectoren eigenaren van de jaren '05 - '10. Maar ik geloof geen moment dat dat meer is dan 5% en dan denk ik dat ik al heel gunstige aannames doe. Men plaatst die thuisbatterij of stekkerbatterij niet uit goodwill voor de aarde, maar goodwill voor hun eigen individualistische portemonnee - weinig duurzaam aan.

*btw op de thuisbatterij terugvragen met KOR is identiek als btw op de PV terugvragen was voor de verlaging van het btw-tarief door de overheid, door het handelen in stroom/terugleveren kun je gezien worden als ondernemer en dan mag je de btw terugvragen daar zijn naar mijn weten geen verdere regelingen voor getroffen om dit fiscaal zo in te regelen, maar komt voort uit wat we in NL al langer vinden/vonden van ondernemerschap en handelen in stroom.
Hieruit maak ik op dat je vooral subsidie vanuit de overheid mist :). Dat is nu dus het verschil tussen PV destijds en de thuisbatterij nu. Verder is het idee hetzelfde: druk je energierekening (voor de particulier). De financiele prikkel is tenslotte hoe de overheid gedrag stuurt. Het lijkt mij overigens heel logisch dat die subsidie er binnenkort gaat komen want je wilt toch graag die avondpiek zien weg te poetsen. Wat blijft er over van de avondpiek als alle PV-eigenaren niks meer afnemen in de avond? In Australië gaat deze subsidie iig als een speer.

Zit je zelf dynamisch? Gezien je opmerking heb ik het gevoel van niet iig. Ik zit al 3,5 jaar dynamisch en mijn ervaring is helemaal niet dat het in de winter "super duur is". Ik laad m'n auto niet noemenswaardig duurder dan met een vast contract in de nacht en vaak goedkoper als het waait. M'n airco die het gros van de verwarming doet draait ook prima op de goedkope uren maar vaak zat maakt het gewoon niet zoveel indruk met 600W verbruik met de koude dagen en dan is het comfortabeler/beter om hem gewoon aan te laten. Een batterij zou leuk zijn geweest om alle duren uren weg te poetsen, dan was het helemaal mooi. Volgend jaar zit ik als het goed is in ons nieuwe huis met L/W WP en dan zit ik zeker ook lekker dynamisch. Als het meezit ook met ruim 2x zoveel PV én een batterij ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
wheli schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:24:
[...]

Ik ben groot voorstander van lokaal kopen en doe dat zelf ook zoveel mogelijk (tip: r/buyfromEU op Reddit). Maar veel zaken kan je niet 1-2-3 hier zomaar maken en als het al zou kunnen exploderen de prijzen.
Je kan bijvoorbeeld prima Nederlandse zonnepanelen kopen
met 310 Wp niet bepaald een hoog opbrengst per paneel.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wheli schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:22:
Wat je met een vast contract enkel afdekt is een beperkte stijging van de energieprijzen binnen je contractperiode. Als er extreme stijgingen zijn dan gaat de firma gewoon failliet en ben je je voorschot kwijt. Dalen de prijzen in je periode dan heb je gewoon teveel betaald en dat is winst voor de firma. Met een dynamisch contract loop je als klant dat risico zelf.
Als een contract afsluit bij de kleine cowboy leveranciertjes dan heb je misschien gelijk. Maar als je dat doet bij de grote leveranciers dan is jouw stelling forse onzin.

In dat geval slikt de leverancier bij grote stijging gewoon het verlies en heb je geen enkele risico bij een vast contract. Bij een dynamisch contract neem jij al het risico op je en maakt de leverancier altijd winst.

• wheli
Jan-tweak schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:33:
[...]

met 310 Wp niet bepaald een hoog opbrengst per paneel.
Met prima bedoelde ik dat het prima mogelijk is, niet dat het prima panelen zijn :+

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik sprak net even snel mijn broer, dis wil een verduurzamingsslag gaan doen. Had offerte laten opmaken voor een warmtepomp en zonnepanelen.

De PV kost zo'n 3500 voor 5 x 475 WP op micro omvormers, ik vermoed enphase. Argument was dat je dan betere verdeling over de fases hebt zodat je beter gebruik kunt maken van de panelen. :? ook "ja voor als je de wasmachine gebruikt als de zon schijnt". Rijtjeshuis, dak op zuid, geen boom in de buurt.

Wat is een beetje courante installatieprijs tegenwoordig? Ik zou denken dat het nu ruim onder een euro per WP moet zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Beekforel op 15-04-2026 19:43 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:45
Dat is idd zeker 1000-1500 teveel. En waarom zou je in hemelsnaam 5x475W over fases moeten gaan verdelen? En nog meer rare verhalen. Next!

Is de warmtepomp offerte net zo'n drama?

All-electric.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik zou zeggen gemiddeld iets rond de 1€/Wp.

En afhankelijk van de omstandigheden (werken in de hoogte, speciaal dak, bijkomende wensen, totale hoeveelheid Wp,... een variatie van pakweg 0,7€/wp tot 1,3€/Wp.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:51
Beekforel schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:42:
Ik sprak net even snel mijn broer, dis wil een verduurzamingsslag gaan doen. Had offerte laten opmaken voor een warmtepomp en zonnepanelen.

De PV kost zo'n 3500 voor 5 x 475 WP op micro omvormers, ik vermoed enphase. Argument was dat je dan betere verdeling over de fases hebt zodat je beter gebruik kunt maken van de panelen. :? ook "ja voor als je de wasmachine gebruikt als de zon schijnt". Rijtjeshuis, dak op zuid, geen boom in de buurt.

Wat is een beetje courante installatieprijs tegenwoordig? Ik zou denken dat het nu ruim onder een euro per WP moet zitten?
Nice! ruim 1000 euro te duur, prachtige aanbieding. Die omvormers zijn bijna 150% van de prijs per paneel. Enphase is echt onzin, vrijwel altijd. Kijk voor de lol eens op een website als solar-bouwmarkt.nl Klik ik in 5 min een set voor je bij elkaar die ze voor 2300 euro totaal op je dak komen plaatsen :+
en om de prijs te drukken kun je beter 8 panelen doen dan 5. Evenveel moeite, kost misschien 500 meer totaal dus dan ben je voor minder dan 3.000 euro echt wel klaar. Een los paneel is ~70-85 euro tegenwoordig dus dat zijn de kosten echt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/te4ttrPo9AZ0gRFuu6FM86ADxNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iamnnMY7dGfGN0utyFVsTAX1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 15-04-2026 20:03 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:51
Termy schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:13:
[...]

Het zou wmb zeker beter zijn als ze het wel kunnen maar dat is nu niet de situatie, dat is alles.

Verder ben ik erg benieuwd naar je reactie op mijn vergelijking met PV. Stond je destijds ook op de barricaden dat het niet aan particulieren is om zelf schone energie op te wekken en hoe zie je de stand van PV in NL nu?
ik heb een ander bezwaar tegen de thuisbatterij-hype. Het kan zomaar problematisch worden voor ons energiesysteem en ons stroomnet juist omdat het niet vanuit de netbeheerder komt of netjes aangestuurd wordt door een centraal systeem. Iedereen die enthousiast wordt doet maar wat en koopt een random batterij met een "AI" - aansturing. En dan maar hopen dat je energierekening genoeg daalt.... Wat best zou kunnen gebeuren maar er gaan ook massa's mensen van een koude kermis thuiskomen. En de gedachte dat je er netcongestie mee verminderd bijv. vind ik leuk in theorie maar is in de praktijk ook twijfelachtig. Bij batterijen is de wijze van aansturing/het algoritme de belangrijkste factor in hoeveel geld je verdiend maar ook in hoeveel netbelasting je veroorzaakt of verminderd. En laat dat nou net iets zijn waar je als consument slecht of zelfs niet op kunt sturen omdat je helemaal niet weet of er in jouw straat of regio op een bepaald congestie is. De enige parameter om op te sturen is (meestal) de landelijke stroomprijs. En die zegt niks over netcongestie bij jou in de buurt.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dank voor de bevestiging @RonJ @Fr33z @Wozmro

Zal het dit weekend even in detail bekijken. De offerte van de WP zal ook niet veel beter zijn idd. ;(

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 21:51

JWT

Fr33z schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:08:
[...]

ik heb een ander bezwaar tegen de thuisbatterij-hype. Het kan zomaar problematisch worden voor ons energiesysteem en ons stroomnet juist omdat het niet vanuit de netbeheerder komt of netjes aangestuurd wordt door een centraal systeem. Iedereen die enthousiast wordt doet maar wat en koopt een random batterij met een "AI" - aansturing. En dan maar hopen dat je energierekening genoeg daalt.... Wat best zou kunnen gebeuren maar er gaan ook massa's mensen van een koude kermis thuiskomen. En de gedachte dat je er netcongestie mee verminderd bijv. vind ik leuk in theorie maar is in de praktijk ook twijfelachtig. Bij batterijen is de wijze van aansturing/het algoritme de belangrijkste factor in hoeveel geld je verdiend maar ook in hoeveel netbelasting je veroorzaakt of verminderd. En laat dat nou net iets zijn waar je als consument slecht of zelfs niet op kunt sturen omdat je helemaal niet weet of er in jouw straat of regio op een bepaald congestie is. De enige parameter om op te sturen is (meestal) de landelijke stroomprijs. En die zegt niks over netcongestie bij jou in de buurt.
Voltage van de fase zegt al iets :).

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Ga eens winkelman of jenm zonnepanelen langs, klik wat bij elkaar en kieper het in je mandje. Dan zie je wat deze partij aan installatie kosten rekenen. Voor max 2k moet dit setje er echt wel liggen inclusief alles.

Ik zou elders even kijken ;)

• Termy

Termy

Fr33z schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:08:
[...]

Netcongestie lijkt me minder relevant dan de gaspiekers die in de avond nodig zijn. De 'hype' nu is vooral zorgen dat je nog kunt 'salderen' vanaf 2027. Ik denk niet dat iemand een batterij koopt om de netcongestie te verminderen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:51
Beekforel schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:31:
Dank voor de bevestiging @RonJ @Fr33z @Wozmro

Zal het dit weekend even in detail bekijken. De offerte van de WP zal ook niet veel beter zijn idd. ;(
Zie ook de template: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen voor als je een eigen topic wil openen voor gedetailleerd advies.

Ik zou een stringomvormer doen, eentje die valt terug te regelen.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:19
De PV kost zo'n 3500 voor 5 x 475 WP op micro omvormers.
Ik zou ook kijken of er geen grotere panelen op passen, scheelt materiaal. Daarnaast wil je de DC denk ik wel naar binnen hebben zodat je hier een hybride thuisbatterij op kunt plaatsen, wellicht dat zelfs direct doen en de kosten voor een string omvormer uitsparen? Dan kan het zelfs een idee zijn om meerdere kleinere strings naar binnen te brengen als het voltage te hoog is voor de batterij MPPT, binnen kan je ze altijd nog doorlussen.

[ Voor 42% gewijzigd door HeldereM op 16-04-2026 09:18 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Termy schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:28:
[...]

Hieruit maak ik op dat je vooral subsidie vanuit de overheid mist :). Dat is nu dus het verschil tussen PV destijds en de thuisbatterij nu. Verder is het idee hetzelfde: druk je energierekening (voor de particulier). De financiele prikkel is tenslotte hoe de overheid gedrag stuurt. Het lijkt mij overigens heel logisch dat die subsidie er binnenkort gaat komen want je wilt toch graag die avondpiek zien weg te poetsen. Wat blijft er over van de avondpiek als alle PV-eigenaren niks meer afnemen in de avond? In Australië gaat deze subsidie iig als een speer.

Zit je zelf dynamisch? Gezien je opmerking heb ik het gevoel van niet iig. Ik zit al 3,5 jaar dynamisch en mijn ervaring is helemaal niet dat het in de winter "super duur is". Ik laad m'n auto niet noemenswaardig duurder dan met een vast contract in de nacht en vaak goedkoper als het waait. M'n airco die het gros van de verwarming doet draait ook prima op de goedkope uren maar vaak zat maakt het gewoon niet zoveel indruk met 600W verbruik met de koude dagen en dan is het comfortabeler/beter om hem gewoon aan te laten. Een batterij zou leuk zijn geweest om alle duren uren weg te poetsen, dan was het helemaal mooi. Volgend jaar zit ik als het goed is in ons nieuwe huis met L/W WP en dan zit ik zeker ook lekker dynamisch. Als het meezit ook met ruim 2x zoveel PV én een batterij ;).
Blijkbaar had ik een notificatie weg geklikt en zie ik dit nu pas.
Ik mis wel wat meer dan alleen subsidie van de overheid ik mis vooral richting. Ik kan mij simpelweg niet voorstellen dat iedereen aan de thuisbatterij (al dan niet stekker) verstandig of duurzaam is.
Bij de PV was het duidelijk: aantoonbaar besparend én duidelijke regels om het in gebruik nemen te stimuleren. Dit is met de thuisbatterij niet het geval. Zeker met in het achterhoofd de laatste jaren waar er qua overheid milieukeuzes gemaakt zijn om de transitie te versnellen en waarbij er allerlei genomen afslagen weer worden 'gebacktrackt'. Dit bij vooral zaken waarbij er een terugverdientijd is die langer op zich laat wachten is het voor de consument lastig hiermee om te gaan.

Ik zie een subsidie voor een avondpiek ook niet snel gebeuren (en je mag deze bookmarken en mij over x-maanden quoten ;)), de avondpiek is ook deels te wijten aan de netbeheerders en dat is ook een strijd tussen overheid en netbeheerders om die pijn bij de ander te beleggen. Subsidie zal een soort van erkenning van verantwoordelijkheid zijn en de politiek is er de laatste decennia beter en beter in geworden om die verantwoordelijkheid maar niet te willen nemen.

En nee ik heb geen dynamisch contract, voor mij veel te weinig garantie en veel te veel risico dat er in de wintermaanden toch iets gebeurd waardoor je wel richting die 40ct / kWh moet gaan betalen. Dat is mij het risico t.o.v. 23ct / kWh vast het hele jaar door (en geen terugleverkosten) mij absoluut niet waard.
Wat mij betreft is een airco om te verwarmen is wel een beetje een vreemde eend in de bijt, alleen in de uitzonderingen is dat een optie, de buitenunits maken zoveel geluid met verwarmen dat ze vrijwel nooit in een dertien in dozijn woonwijk te plaatsen zijn zonder dat je in de WPAC-berekening al ziet dat die niet geplaatst mag worden.

• Jan-tweak
  • Nu online
True schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:11:
[...]

Ik mis wel wat meer dan alleen subsidie van de overheid ik mis vooral richting. Ik kan mij simpelweg niet voorstellen dat iedereen aan de thuisbatterij (al dan niet stekker) verstandig of duurzaam is.
Bij de PV was het duidelijk: aantoonbaar besparend én duidelijke regels om het in gebruik nemen te stimuleren. Dit is met de thuisbatterij niet het geval. Zeker met in het achterhoofd de laatste jaren waar er qua overheid milieukeuzes gemaakt zijn om de transitie te versnellen en waarbij er allerlei genomen afslagen weer worden 'gebacktrackt'. Dit bij vooral zaken waarbij er een terugverdientijd is die langer op zich laat wachten is het voor de consument lastig hiermee om te gaan.

Ik zie een subsidie voor een avondpiek ook niet snel gebeuren (en je mag deze bookmarken en mij over x-maanden quoten ;)), de avondpiek is ook deels te wijten aan de netbeheerders en dat is ook een strijd tussen overheid en netbeheerders om die pijn bij de ander te beleggen. Subsidie zal een soort van erkenning van verantwoordelijkheid zijn en de politiek is er de laatste decennia beter en beter in geworden om die verantwoordelijkheid maar niet te willen nemen.

En nee ik heb geen dynamisch contract, voor mij veel te weinig garantie en veel te veel risico dat er in de wintermaanden toch iets gebeurd waardoor je wel richting die 40ct / kWh moet gaan betalen.
heb je wel eens naar de echte spreiding van dynamische prijzen gekeken, en dan m.n. tijdens de winter.
Hieronder een overzicht van het eerste half jaar van 2025, prijs is incl EB en BTW.
De echt hoge prijzen in dat jaar kun je op één hand tellen (per uur).
Kijk m.n. naar de prijs van het derde kwartiel, dat heeft een veel beter beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXCX6zGOAz9xT5S8r7msUihnw34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XcT3KqKqK7SXbZZagByGhJYe.png?f=fotoalbum_large
Dat is mij het risico t.o.v. 23ct / kWh vast het hele jaar door (en geen terugleverkosten) mij absoluut niet waard.
Wat mij betreft is een airco om te verwarmen is wel een beetje een vreemde eend in de bijt, alleen in de uitzonderingen is dat een optie, de buitenunits maken zoveel geluid met verwarmen dat ze vrijwel nooit in een dertien in dozijn woonwijk te plaatsen zijn zonder dat je in de WPAC-berekening al ziet dat die niet geplaatst mag worden.

• Termy

Termy

True schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:11:

Ik snap je niet. Hoe draagt een batterij niet bij aan duurzaamheid? Is de zon al onder tijdens de avondpiek? Het gros van de tijd: ja. Hoe zorg je dat je dan alsnog niet een gascentrale nodig hebt? Batterij (en wind). Wat maakt het uit wat de politiek doet. Als jij zelf stroom opwekt, opslaat en verbruikt achter de meter dan kan de politiek daar weinig mee.
En nee ik heb geen dynamisch contract, voor mij veel te weinig garantie en veel te veel risico dat er in de wintermaanden toch iets gebeurd waardoor je wel richting die 40ct / kWh moet gaan betalen. Dat is mij het risico t.o.v. 23ct / kWh vast het hele jaar door (en geen terugleverkosten) mij absoluut niet waard.
Dan heb je duidelijk nog nooit gekeken naar wat er daadwerkelijk gebeurt (of je bent extreem risicoavers). De keren dat het (heel) duur is is dat beperkt tot een 1-2 uur 1 of 2 keer per jaar. Weet je hoe je daar helemaal geen last van hebt? Met een batterij ;). Mijn gemiddelde stroomprijs zit onder die 23 ct/kWh (en dat is al best laag voor vast), zeker nu ik via grid rewards m'n auto laad wat uiteraard een groot gebruiker is met woon/werkverkeer van ~85 km 4x in de week.
Een budget crapper niet nee, maar de betere wel, zeker met ombouw. Dat is niet geweldig, maar een stuk beter dan met gas blijven verwarmen.

Je lijkt vooral beren op de weg te zien :P.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 21:44:
[...]
heb je wel eens naar de echte spreiding van dynamische prijzen gekeken, en dan m.n. tijdens de winter.
Hieronder een overzicht van het eerste half jaar van 2025, prijs is incl EB en BTW.
De echt hoge prijzen in dat jaar kun je op één hand tellen (per uur).
Kijk m.n. naar de prijs van het derde kwartiel, dat heeft een veel beter beeld.
[Afbeelding]

[...]
Het is mij vooral het risico op prijswijzigingen. In een tijd waar we in amper vier jaar drie keer een energiecrisis gehad hebben/huidig hebben. Je weet gewoon niet wat de gas en elektra prijzen gaan doen. Als jij door het hele jaar heen gemiddeld op die 20ct/kWh uit kunt komen met een WP én dynamisch vind ik dat heel mooi. Maar ik ga mijn 23ct/kWh (vast) voor dat prijsverschil niet opgeven. De impact op een prijsverdubbeling in de maanden dat ik 80% van mijn verbruik heb (EVSE bewust even uitgesloten die gaat 1:1 naar de werkgever) is mij te groot voor zo'n prijsverschil.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Termy schreef op maandag 20 april 2026 @ 00:18:
[...]

Ik snap je niet. Hoe draagt een batterij niet bij aan duurzaamheid? Is de zon al onder tijdens de avondpiek? Het gros van de tijd: ja. Hoe zorg je dat je dan alsnog niet een gascentrale nodig hebt? Batterij (en wind). Wat maakt het uit wat de politiek doet. Als jij zelf stroom opwekt, opslaat en verbruikt achter de meter dan kan de politiek daar weinig mee.

[...]

Dan heb je duidelijk nog nooit gekeken naar wat er daadwerkelijk gebeurt (of je bent extreem risicoavers). De keren dat het (heel) duur is is dat beperkt tot een 1-2 uur 1 of 2 keer per jaar. Weet je hoe je daar helemaal geen last van hebt? Met een batterij ;). Mijn gemiddelde stroomprijs zit onder die 23 ct/kWh (en dat is al best laag voor vast), zeker nu ik via grid rewards m'n auto laad wat uiteraard een groot gebruiker is met woon/werkverkeer van ~85 km 4x in de week.

[...]

Een budget crapper niet nee, maar de betere wel, zeker met ombouw. Dat is niet geweldig, maar een stuk beter dan met gas blijven verwarmen.

Je lijkt vooral beren op de weg te zien :P.
Ik doe een aanname dat 99% van de eigenaren van een thuisbatterij die koopt vanwege kostenbesparing en niet vanwege het compenseren van CO2 uitstoot. Dat maakt de koop van een thuisbatterij in mijn ogen niet duurzaam, die koopimpuls (al helemaal zonder onderbouwing of gestoeld op vele aannames) zouden we moeten voorkomen.

Ik ben inderdaad risicomijdend, maar extreem zou ik het zeker niet noemen. Mijn 23ct/kWh is niet hoog nee, maar dat heeft mij elk jaar al met al eigenlijk weinig moeite gekost om die zekerheid weer te borgen. Alleen dit jaar was het echt lastig, heeft mij een goede week gekost om eens te gaan kijken naar de modelcontracten waar bleek dat die vele malen interessanter zijn daar waar je relatief veel opwekt én veel verbruikt (PV + WP) als ik dat geweten had, had ik t.o.v. mijn vorige contract bij Essent gemakkelijk 20-30€/mnd kunnen besparen en dat terwijl ik met ik meen €83/mnd echt niet veel kwijt was voor energie (2-onder-1 kap, 140m2, '95).

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:56
True schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:04:
[...]
...
weinig duurzaam aan
...
Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens,.maar je observatie geeft nog duidelijker aan: een overheid met visie kan door financiële stimulans zorgen dat de burgers zodanig investeren dat dit uiteindelijk goed zou kunnen zijn voor klimaat, onafhankelijkheid, begroting en andere doelen.

Als iets financieel loont, gaan voldoende lemmings rennen om een verschil te maken. Alleen ideologie levert te weinig impact helaas.

Mijn mening over die financiële stimulans: als overheid moet je zorgen dat er een kop en een staart aan zit. Dan kan een burger (of bedrijf) beter inschatten wanneer het nuttig is om.in te stappen.

Bij de introductie van de salderingsregeling had direct ook een einde moeten zijn aangekondigd; bijvoorbeeld iets als dat de.gemiddelde terugverdientijd zonder salderen minder dan 6 (of x) jaar.zou worden,.dat dan de afbouw zou starten.

En natuurlijk 20.jaar.geleden starten met het vergroten van netcapaciteit, ik begrijp nog altijd niet dat we met zijn allen hebben gewacht tot er echt problemen ontstaan...

• Jan-tweak
  • Nu online
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:26:
[...]

Het is mij vooral het risico op prijswijzigingen. In een tijd waar we in amper vier jaar drie keer een energiecrisis gehad hebben/huidig hebben. Je weet gewoon niet wat de gas en elektra prijzen gaan doen. Als jij door het hele jaar heen gemiddeld op die 20ct/kWh uit kunt komen met een WP én dynamisch vind ik dat heel mooi. Maar ik ga mijn 23ct/kWh (vast) voor dat prijsverschil niet opgeven. De impact op een prijsverdubbeling in de maanden dat ik 80% van mijn verbruik heb (EVSE bewust even uitgesloten die gaat 1:1 naar de werkgever) is mij te groot voor zo'n prijsverschil.
klopt, dat is een risico-afweging die iedereen voor zich zelf moet gaan nemen, en als je zeker wilt zijn ga je daar ook gewoon een prijs voor betalen. Of je achteraf goedkoper uit was geweest is natuurlijk een heel andere vraag.
mijn huidig verbruik geprojecteerd zal zich met name in 5 maanden zitten en dat zijn mn de iets duurdere maanden. het probleem zit hem mn in de teugleverkosten of boete (hoe je dat ook benoemd), want als je die ook nog gaat meerekenen komt er toch behoorlijk wat extra kosten op je af.

Echter als ik vast en dynamisch verrgelijk kom ik onder de streep op toch een zeer aanzienlijk verschil van circa 50% tussen deze twee uit.
Gas zou ik ook niet dynamisch gaan nemen, echter zelfs dat zou voor mij met een zeer laag gasverbruik relatief weinig uit maken.
daarnaast heb ik bij een dynamische stroomtarieven ook nog de mogelijkheid om mn de hogere energieprijzen te omgaan door deze juist (mn in de winter) goedkoop in te kopen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jurjen_g schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:17:
[...]
En natuurlijk 20.jaar.geleden starten met het vergroten van netcapaciteit, ik begrijp nog altijd niet dat we met zijn allen hebben gewacht tot er echt problemen ontstaan...
Bewuste deel-quote.
Puur omdat men het toen ging voelen: de prijs van kWh ging omhoog en als je een goed contract uitkoos, tijdig een SAP liet plaatsen of nog snel genoeg PV kon laten plaatsen (voor skyhigh prijzen overigens) kon je tot €1,40 per teruggeleverde kWh vangen.
Resumé de financiële prikkel, niet de duurzame keuze.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jan-tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:27:
[...]

klopt, dat is een risico-afweging die iedereen voor zich zelf moet gaan nemen, en als je zeker wilt zijn ga je daar ook gewoon een prijs voor betalen. Of je achteraf goedkoper uit was geweest is natuurlijk een heel andere vraag.
mijn huidig verbruik geprojecteerd zal zich met name in 5 maanden zitten en dat zijn mn de iets duurdere maanden. het probleem zit hem mn in de teugleverkosten of boete (hoe je dat ook benoemd), want als je die ook nog gaat meerekenen komt er toch behoorlijk wat extra kosten op je af.

Echter als ik vast en dynamisch verrgelijk kom ik onder de streep op toch een zeer aanzienlijk verschil van circa 50% tussen deze twee uit.
Gas zou ik ook niet dynamisch gaan nemen, echter zelfs dat zou voor mij met een zeer laag gasverbruik relatief weinig uit maken.
daarnaast heb ik bij een dynamische stroomtarieven ook nog de mogelijkheid om mn de hogere energieprijzen te omgaan door deze juist (mn in de winter) goedkoop in te kopen.
Maar vergelijk je nu vast (incl. boetes) met dynamisch? Of vergelijk je een vast modelcontract (zonder boetes) met dynamisch? Want het verschil voor mij was vlak voor VS/Iran tussen Essent met een ietwat concurrent vast aanbod van Essent en vast modelcontract van Energiek €45 per maand (!).

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:11
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:31:
[...]

Ik doe een aanname dat 99% van de eigenaren van een thuisbatterij die koopt vanwege kostenbesparing en niet vanwege het compenseren van CO2 uitstoot. Dat maakt de koop van een thuisbatterij in mijn ogen niet duurzaam, die koopimpuls (al helemaal zonder onderbouwing of gestoeld op vele aannames) zouden we moeten voorkomen.
Ik lees dit nu drie keer en ik snap er niets van.

Als 99% van de eigenaren van een thuisbatterij die koopt vanwege kostenbesparing en dat leidt er toe dat er minder CO2 uitstoot is, dan is dat toch alleen maar goed?

• Jan-tweak
  • Nu online
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:34:
[...]

Maar vergelijk je nu vast (incl. boetes) met dynamisch? Of vergelijk je een vast modelcontract (zonder boetes) met dynamisch? Want het verschil voor mij was vlak voor VS/Iran tussen Essent met een ietwat concurrent vast aanbod van Essent en vast modelcontract van Energiek €45 per maand (!).
wat ik aangaf wat inderdaad vast versus dynamisch, een modelcontract is vaak wat lastiger te vergelijken omdat die gegevens wat lastiger te krijgen zijn. en dat zijn prijzen van vandaag.

• Termy

Termy

True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:31:
[...]

Hier verschillen we duidelijk van mening. Ik ben pragmatisch ingesteld en dan is iets dat financieel niet uit kan waardeloos om grote verandering teweeg te brengen. Als het wel iets is dat goed is voor de lange termijn dan moeten de financiën gunstig gemaakt worden door de overheid. Die heeft nl de zorgplicht voor de bevolking, niet het individu.
Ik ben inderdaad risicomijdend, maar extreem zou ik het zeker niet noemen. Mijn 23ct/kWh is niet hoog nee, maar dat heeft mij elk jaar al met al eigenlijk weinig moeite gekost om die zekerheid weer te borgen. Alleen dit jaar was het echt lastig, heeft mij een goede week gekost om eens te gaan kijken naar de modelcontracten waar bleek dat die vele malen interessanter zijn daar waar je relatief veel opwekt én veel verbruikt (PV + WP) als ik dat geweten had, had ik t.o.v. mijn vorige contract bij Essent gemakkelijk 20-30€/mnd kunnen besparen en dat terwijl ik met ik meen €83/mnd echt niet veel kwijt was voor energie (2-onder-1 kap, 140m2, '95).
Mwah, als je denkt dat een paar uur per jaar hoge tarieven ervoor zorgt dat je veel duurder uit bent dan een vast contract op 23ct/kWh dan lijkt mij de term "extreem risicomijdend" wel terecht want dan heb je er niet aan gerekend en je alleen blindgestaard op die paar uur hoge tarieven ipv de 1000 uur van <13 ct/kWh. Zelfs in de winter kan het erg goedkoop zijn dankzij wind. En wederom, áls je een batterij hebt dan heb je nooit last van die dure uren, zelfs met een WP. Je zou er zelfs aan kunnen verdienen maar goedkope stroom op het net zetten voor gasprijzen en zo gascentrales besparen is natuurlijk niet duurzaam ;).

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kalentum schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:57:
[...]

Ik lees dit nu drie keer en ik snap er niets van.

Als 99% van de eigenaren van een thuisbatterij die koopt vanwege kostenbesparing en dat leidt er toe dat er minder CO2 uitstoot is, dan is dat toch alleen maar goed?
Ik snap het ook allemaal niet en het zijn ook wel lange leesdingen, maar denk wel te begrijpen dat de een voornamelijk aan de centen denkt, terwijl in de duurzame kroeg men eerder aan duurzaam denkt dan aan centen. Natuurlijk is iedereen vrij om persoonlijke argumenten aan te dragen, maar ik persoonlijk ben wel klaar met de centen kwestie, vind ik wel saai worden nu.
Daarnaast, nee, niemand is het "orakel" ;-)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Schijnbaar zijn er vanmiddag negatieve prijzen voor mensen met dynamische energiecontracten.
Ik heb gelukkig nog een vast contract en hoef dus niet met prijzen bezig te zijn.

Voor mensen voor wie het wel prijstechnisch loont vanmiddag meer stroom te gebruiken is het misschien een idee indien weer nodig:

Nu de vriezer te ontdooien en vanmiddag weer aan te zetten.
Of vanmiddag de wasmachine te reinigen middels het reinigingsprogramma of dmv een was met lege trommel op 90 graden.
Of vanmiddag indien nodig en mogelijk het zelfreinigende programma van de oven te laten draaien.

Er vanuitgaande dat lage (negatieve) prijzen een stroomoverschot betekenen zal meer stroom verbruiken overwegend goed zijn voor het net?

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
Sjamo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:10:
Schijnbaar zijn er vanmiddag negatieve prijzen voor mensen met dynamische energiecontracten.
Ik heb gelukkig nog een vast contract en hoef dus niet met prijzen bezig te zijn.

Voor mensen voor wie het wel prijstechnisch loont vanmiddag meer stroom te gebruiken is het misschien een idee indien weer nodig:

Of vanmiddag de wasmachine te reinigen middels het reinigingsprogramma of dmv een was met lege trommel op 90 graden.
Of vanmiddag indien nodig en mogelijk het zelfreinigende programma van de oven te laten draaien.

Er vanuitgaande dat lage (negatieve) prijzen een stroomoverschot betekenen zal meer stroom verbruiken overwegend goed zijn voor het net?
Klopt, zonnepanelen naar het minimum en maximaal verbruiken van het net levert straks geld op. Gelukkig gaat dit allemaal automatisch met een energie management systeem.

Of het goed is voor het net? Als daarmee lokale zonneproductie meer lokaal wordt gebruikt wel, als heel veel wind van zee naar de verbruikers moet niet. Gezien de diepte van de negatieve prijzen zal er wel een combi van veel windenergie en veel zonneenergie zijn.

• Termy

Termy

Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat die negatieve prijzen er niet zijn omdat de gascentrales op hol geslagen zijn...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben een hele post kwijt door een refresh v.d. pagina zonder mijn toedoen, dus een verkorte versie nogmaals. :X
Termy schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:51:
[...]

Hier verschillen we duidelijk van mening. Ik ben pragmatisch ingesteld en dan is iets dat financieel niet uit kan waardeloos om grote verandering teweeg te brengen. Als het wel iets is dat goed is voor de lange termijn dan moeten de financiën gunstig gemaakt worden door de overheid. Die heeft nl de zorgplicht voor de bevolking, niet het individu.
Dit ben ik volledig met je eens.
[...]

Mwah, als je denkt dat een paar uur per jaar hoge tarieven ervoor zorgt dat je veel duurder uit bent dan een vast contract op 23ct/kWh dan lijkt mij de term "extreem risicomijdend" wel terecht want dan heb je er niet aan gerekend en je alleen blindgestaard op die paar uur hoge tarieven ipv de 1000 uur van <13 ct/kWh. Zelfs in de winter kan het erg goedkoop zijn dankzij wind. En wederom, áls je een batterij hebt dan heb je nooit last van die dure uren, zelfs met een WP. Je zou er zelfs aan kunnen verdienen maar goedkope stroom op het net zetten voor gasprijzen en zo gascentrales besparen is natuurlijk niet duurzaam ;).
Ik vind online snel deze website: https://www.stroomperuur.nl/historie/365-dagen
De gemiddelde inkoopprijs in de afgelopen 365 dagen was € 0,0900 per kWh.
Inclusief energiebelasting en BTW was de gemiddelde stroomprijs de afgelopen 365 dagen € 0,2198 per kWh.

Aanname: gemiddelde prijs en ook gemiddeld verbruik, daar waar mensen met een WP (zoals ik) een veel hoger verbruik hebben in de maanden dat er gestookt moet worden. Met een beetje sturen kun je van die 22ct/kWh wellicht nog 21ct/kWh maken en in vergelijking met mijn 23ct/kWh vast modelcontract is dat dus 2ct/kWh goedkoper. Met mijn verbruik zonder EVSE van 4400 kWh/jr is dat dus 88€/jr of 7,33€/mnd. Dat bedrag betaal ik voor zekerheid; het risico van een 'shit hits the fan' situatie in het stookseizoen mitigeer ik daarmee.

Ik ben dan niet 'extreem risicomijdend' nee dan ben ik gewoon één van die bijna 8 miljoen huishoudens met een vast contract, volgens onze eigen Tweakers FP post: nieuws: Aantal dynamische energiecontracten stijgt in Nederland naar boven 1 ... in vergelijk met 1 miljoen huishoudens met een dynamisch contract.

Is een thuisbatterij niet meer risicomijdend dan een vast contract? Omdat je de risico's van de dynamische prijzen zo veel mogelijk wil mitigeren? ;)

• pietje63
  • Laatst online: 10:36

pietje63

RTFM

Ik zou even tot morgen wachten. -35 cent, wow! Ik baalde even vandaag met auto op pad te zijn, maar morgen opladen is leuk!

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:56
Termy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:37:
Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat die negatieve prijzen er niet zijn omdat de gascentrales op hol geslagen zijn...
Nee, maar toch draait er nog wel wat gascentrale mee. Zal vast wel een reden hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du2rJDNVvwBfT3wrnZbbFJlPo9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNUOHPeN8BlVBogherVrEgS7.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:56
Kalentum schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:57:
Die Co2 TVT is alleen nog een beetje de vraag. Zeker is dat die grondstoffen en € op andere manieten méér Co2 besparing op hadden kunnen leveren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb gelukkig een dynamisch contract en alles geautomatiseerd, dus ik hoef ook niet met prijzen bezig te zijn. Maar heb er wel de voordelen van.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Termy

Termy

True schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:40:
Ik ben een hele post kwijt door een refresh v.d. pagina zonder mijn toedoen, dus een verkorte versie nogmaals. :X

[...]

Dit ben ik volledig met je eens.

[...]

Ik vind online snel deze website: https://www.stroomperuur.nl/historie/365-dagen
De gemiddelde inkoopprijs in de afgelopen 365 dagen was € 0,0900 per kWh.
Inclusief energiebelasting en BTW was de gemiddelde stroomprijs de afgelopen 365 dagen € 0,2198 per kWh.

Aanname: gemiddelde prijs en ook gemiddeld verbruik, daar waar mensen met een WP (zoals ik) een veel hoger verbruik hebben dan in de maanden dat er gestookt moet worden. Met een beetje sturen kun je van die 22ct/kWh wellicht nog 21ct/kWh maken en in vergelijking met mijn 23ct/kWh vast modelcontract is dat dus 2ct/kWh goedkoper. Met mijn verbruik zonder EVSE van 4400 kWh is dat dus 88€/jr of 7,33€/mnd. Dat bedrag betaal ik voor zekerheid; het risico van een 'shit hits the fan' situatie in het stookseizoen mitigeer ik daarmee.

Ik ben dan niet 'extreem risicomijdend' nee dan ben ik gewoon één van die bijna 8 miljoen huishoudens met een vast contract, volgens onze eigen Tweakers FP post: nieuws: Aantal dynamische energiecontracten stijgt in Nederland naar boven 1 ... in vergelijk met 1 miljoen huishoudens met een dynamisch contract.

Is een thuisbatterij niet meer risicomijdend dan een vast contract? Omdat je de risico's van de dynamische prijzen zo veel mogelijk wil mitigeren? ;)
Mijn opmerking kwam doordat je aanhaalde dat de hoge prijzen een groot probleem zouden zijn. Zoals je al aangeeft zijn de gemiddelden niet zo hoog. Als ik kijk naar afgelopen januari, toen ik nog niet via grid rewards laadde en het koud was, had ik een gemiddelde kWhprijs van 25,6 cent voor afname. Dit was met 0 optimalisatie van de WP (airco, gewoon 24/7 aan), 's nachts laden van de EV en het draaien van de vaatwasser en overdag de was doen op m'n thuiswerkdag en het weekend. Een totaal van 1250 kWh.
In februari was dit 23,8 ct/kWh en maart 21,7. De laatste week van maart heb ik al wat via grid rewards geladen.
Nu in april laad ik vrijwel exclusief via grid rewards en is m'n gemiddelde afnameprijs 15,3 ct/kWh.
Ik heb geen batterij nodig om een risico te vermijden, het zou gewoon m'n kosten verder drukken nadat de saldering eraf is, mits de batterij goedkoop genoeg is, uiteraard. Gelukkig dalen de prijzen snel.
Het lijkt mij gewoon erg mooi en noodzakelijk om de avondpiek op die manier te dempen en zo de gascentrales overbodig te maken. Dat is nl ook waarom gas nog aan staat, @assje, want uit/aan is duur en ze zijn in de avond nodig. Dat en onregelbare zonneopwek van particulieren is ongetwijfeld ook waarom de prijzen zo negatief worden.

Ik ben overigens wel benieuwd waarom je zo zeker bent dat die grondstoffen voor iets anders dan thuisbatterijen gebruiken beter zou zijn @assje. Dat lijkt mij allemaal rommelen in de marge terwijl we de mammoet van olie en gas op alle manieren moeten aanpakken. Het is ook niet alsof die grondstoffen verloren gaan, itt fossiele brandstoffen.

• Sjamo
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:54:
[...]

Ik heb gelukkig een dynamisch contract en alles geautomatiseerd, dus ik hoef ook niet met prijzen bezig te zijn. Maar heb er wel de voordelen van.
Nou dat is fantastisch natuurlijk. Fijn dat je dat zo goed geregeld hebt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Sjamo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:35:
[...]

Nou dat is fantastisch natuurlijk. Fijn dat je dat zo goed geregeld hebt.
Dat was niet het doel van mijn bericht, verwoorde hem bewust op exact dezelfde manier.

Je gaf aan blij te zijn met een vast contract waardoor je niet met prijzen bezig hoeft te zijn. Ik wilde alleen aangeven dat je met een dynamisch contract ook niet met prijzen bezig hoeft te zijn om er voordeel uit te halen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Sjamo
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:56:
[...]

Dat was niet het doel van mijn bericht, verwoorde hem bewust op exact dezelfde manier.

Je gaf aan blij te zijn met een vast contract waardoor je niet met prijzen bezig hoeft te zijn. Ik wilde alleen aangeven dat je met een dynamisch contract ook niet met prijzen bezig hoeft te zijn om er voordeel uit te halen.
Dit dreigt een gesprek te worden van het niveau: Ik vind rood een mooie kleur. Ja maar, groen is ook een mooie kleur.

Ik gaf in mijn bericht opties om meer energie te verbruiken tijdens een lage (negatieve) stroomprijs. Dat omdat ik her en der in diverse topics zag dat mensen daar mee bezig waren.

Ik gaf daarbij aan dat ik, ik dus, een vast contract heb en dat de negatieve prijzen voor mij niet gelden omdat ik een vast contract heb. En dat ik dat een prettige situatie vind, dat ik niet met prijzen bezig ben.
Overigens allemaal niets anders dan een opmaat naar wat ik daadwerkelijk wilde zeggen.

Ik gaf daarbij niet aan dat er geen andere mogelijkheden zijn om niet met prijzen bezig te zijn of dat een ander dat ook zo moet ervaren.

Maar blijkbaar ligt deze materie bij jou erg gevoelig, vandaar mijn positief bedoelde reactie.

• wheli
Om toch meer 'body' aan deze discussie te geven (hoop ik): ik gebruik sinds begin dit jaar home assistant om mijn persoonlijke CO2 uitstoot te berekenen. Ik vermenigvuldig het actuele verbruik van mijn P1 meter met de actuele CO2 intensiteit van Electricitymaps.
Nu zit ik met de nerdvraag wat nu de eerlijkste methode is om het eindresultaat te berekenen. Is mijn zonne-opwek ook negatieve uitstoot? Wat vinden jullie?
Vandaag heb ik zonder de zonne-opwek een uitstoot van 0.6 kg maar als ik teruglevering meetel -1.6 kg CO2.
Op jaarbasis zit ik op ca 1 ton CO2 als ik mijn negatief tellende zonne-opwek niet meetel schat ik (dat compenseer ik weer met het opkopen van CO2 rechten.

• Taro
  • Niet online

Taro

Sjamo schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:16:
[...]
Ik gaf daarbij aan dat ik, ik dus, een vast contract heb en dat de negatieve prijzen voor mij niet gelden omdat ik een vast contract heb. En dat ik dat een prettige situatie vind, dat ik niet met prijzen bezig ben.
En ik wilde zeggen dat je ook prima een dynamisch contract kunt hebben en dat dat prettig is, zonder dat je met dynamische prijzen bezig hoeft te zijn.
Maar blijkbaar ligt deze materie bij jou erg gevoelig, vandaar mijn positief bedoelde reactie.
Nee hoor, ik wilde alleen aangeven dat je ook de voordelen van dynamisch kunt benutten door automatisering, zonder er dus mee bezig te zijn. Ligt totaal niet gevoelig, is je eigen keuze toch? Maakt mij niet uit of een ander voor vast kiest.

Sterker nog, als anderen voor vast kiezen, dan heeft dat voordelen voor dynamisch. Dergelijke prijzen komen alleen tot stand omdat er nog mensen met vaste contracten zijn. Dus bedankt daarvoor.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Taro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:54:
[...]

En ik heb een vast contract (zonder teruglever boete) en kan alles salderen, dus ik 'verkoop' vandaag stroom die -44ct waard is voor +36ct (mijn contract prijs van 2,5 jaar geleden, wat ik in de winter gebruik voor de warmtepomp) ;).

Zo kun je op verschillende manieren profiteren, afhankelijk van de situatie..

In januari was mijn verbruik 2012kWh (2 ev's + warmtepomp voor een woning van 275m2) , ik geloof niet dat een dynamisch contract dan heel veel voordeliger is/was.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2026 09:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Taro
  • Niet online

Taro

Sport_Life schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:14:
[...]

En ik heb een vast contract (zonder teruglever boete) en kan alles salderen, dus ik 'verkoop' vandaag stroom die -44ct waard is voor +36ct (mijn contract prijs van 2,5 jaar geleden, wat ik in de winter gebruik voor de warmtepomp) ;).

Zo kun je op verschillende manieren profiteren, afhankelijk van de situatie..
Ja idd :)

Maar hier zie je ook direct weer waarom de salderingsregeling in de oude vorm niet langer houdbaar is. Ik misgun het je niet, laat dat duidelijk zijn, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij nu stroom voor 36 ct/kWh op het net gaat dumpen terwijl er al een overschot is en men dat aan de andere kant moet compenseren met zwaar negatieve dynamische prijzen om het hele stroomnet niet te laten klappen. Voorbeeld: Vervolgens komt die stroom voor je warmtepomp in de winter misschien wel uit kolen en zet je hem nog een graadje warmer voor extra comfort omdat je toch voldoende overschot had in de zomer. Het zorgt ervoor dat men erg veel naar de eigen situatie ipv het grotere plaatje gaat kijken.

We hebben deze uitdagingen met zijn allen op te lossen en vanuit dat oogpunt zijn vaste contracten zonder aan het grotere geheel te denken niet meer van deze tijd.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Taro schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:22:
[...]

Ja idd :)

Maar hier zie je ook direct weer waarom de salderingsregeling in de oude vorm niet langer houdbaar is. Ik misgun het je niet, laat dat duidelijk zijn, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij nu stroom voor 36 ct/kWh op het net gaat dumpen terwijl er al een overschot is en men dat aan de andere kant moet compenseren met zwaar negatieve dynamische prijzen om het hele stroomnet niet te laten klappen. Voorbeeld: Vervolgens komt die stroom voor je warmtepomp in de winter misschien wel uit kolen en zet je hem nog een graadje warmer voor extra comfort omdat je toch voldoende overschot had in de zomer. Het zorgt ervoor dat men erg veel naar de eigen situatie ipv het grotere plaatje gaat kijken.

We hebben deze uitdagingen met zijn allen op te lossen en vanuit dat oogpunt zijn vaste contracten zonder aan het grotere geheel te denken niet meer van deze tijd.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Al moet ik zeggen dat we natuurlijk wel behoorlijk hebben geïnvesteerd om deze woning gasloos te krijgen.

En ik probeer nu al zoveel mogelijk direct te verbruiken, dus de auto's hebben ieder een eigen laadpaal en die staan ingesteld op laden via zonnestroom. Dat werkt best goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2026 09:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Taro
  • Niet online

Taro

Sport_Life schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:14:
[...]
In januari was mijn verbruik 2012kWh (2 ev's + warmtepomp voor een woning van 275m2) , ik geloof niet dat een dynamisch contract dan heel veel voordeliger is/was.
In januari hier gemiddeld afnametarief van 23 ct/kWh en teruglevertarief van 33,4 ct/kWh met 2 EV's en combinatie 3xwarmtepomp L/L en HR-ketel met gas tbv vloerverwarming.

2026 tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YbJG-s_wQ2mSUoxntEbFZ3wxYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Sx97pfbPHwPLCdRROHnrPwGQ.png?f=fotoalbum_large

Die 157 Euro poetsen we volgende maand wel weg en dan in de min over dit jaar, als ik gas niet meereken. Maar daar kan ik hier verder niet op sturen. Vermoedelijk krijg ik het gemiddelde afnametarief dit jaar wel rond de 17 ct/kWh all-in en terugleveren probeer ik boven de 30 ct/kWh te houden. Leuke sport :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Taro schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:27:
[...]

In januari hier gemiddeld afnametarief van 23 ct/kWh en teruglevertarief van 33,4 ct/kWh met 2 EV's en combinatie 3xwarmtepomp L/L en HR-ketel met gas tbv vloerverwarming.

2026 tot nu toe:
[Afbeelding]

Die 157 Euro poetsen we volgende maand wel weg en dan in de min over dit jaar, als ik gas niet meereken. Maar daar kan ik hier verder niet op sturen. Vermoedelijk krijg ik het gemiddelde afnametarief dit jaar wel rond de 17 ct/kWh all-in en terugleveren probeer ik boven de 30 ct/kWh te houden. Leuke sport :)
Voor mij is het een sport om zoveel mogelijk direct te verbruiken van de pv panelen.
De boiler draait dagelijks om 13u, auto's laden van ~april tm september bijna volledig op zonnestroom. Ondanks salderen, dus het levert nog niks op.

En voor wat betreft netcongestie is het eenvoudig de warmtepomp vooral te laten draaien op daluren. Levert ook niks op voor mij persoonlijk, maar als iedereen dat doet helpen we elkaar.

Ik hoop/verwacht trouwens dat na salderen de kosten ook vrij laag zijn, alle zonnestroom die de leaseauto in gaat krijgen we vergoed voor 22ct.
Dat levert ongeveer net zoveel op als de kosten van de warmtepomp in de winter.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 26-04-2026 09:36 ]

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 20:00
wheli schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:50:
Om toch meer 'body' aan deze discussie te geven (hoop ik): ik gebruik sinds begin dit jaar home assistant om mijn persoonlijke CO2 uitstoot te berekenen. Ik vermenigvuldig het actuele verbruik van mijn P1 meter met de actuele CO2 intensiteit van Electricitymaps.
Nu zit ik met de nerdvraag wat nu de eerlijkste methode is om het eindresultaat te berekenen. Is mijn zonne-opwek ook negatieve uitstoot? Wat vinden jullie?
Nee, het is geen negatieve maar vermeden CO2 uitstoot, er verdwijnt immers geen broeikasgas uit de atmosfeer.

Ik zou er een apart postje voor maken. ;)

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:11
wheli schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:50:
Vandaag heb ik zonder de zonne-opwek een uitstoot van 0.6 kg maar als ik teruglevering meetel -1.6 kg CO2.
Op jaarbasis zit ik op ca 1 ton CO2 als ik mijn negatief tellende zonne-opwek niet meetel schat ik (dat compenseer ik weer met het opkopen van CO2 rechten.
Zonnenpanelen nemen geen CO2 op dus de uitstoot is nooit negatief. Het fabriceren van die zonnepanelen kost ook wat, ook energie uit zonenpanelen heeft CO2 uitstoot.

Ik zou dus een schatting maken van de CO2 kosten van je panelen, die over de verwachte levensduur uitspreiden (bv 20 jaar) en je kWh opbrengst op jaarbasis delen door de CO2-'kosten' op jaarbasis.

• Wozmro
  • Nu online
Ik hou al een tiental jaar mijn energiecijfers bij op een website van mijn energieleverancier.

En daar zit ook een analysefunctie in om de CO2 uitstoot te berekenen.

2016: 1331kg (elek + gas)
2025: 17,3kg (enkel elektriciteit, ook uit eigen zonnepanelen)

Mijn energieleverancier is wel een energiecoöperatie met eigen windmolens (ongeveer een 30tal) en eigen grote pv-installaties op bedrijven en openbare gebouwen. Dit jaar een eerste batterij in gebruik genomen van 640kWh, later dit jaar volgt er nog eentje van 20MWh.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05 20:00
Kalentum schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:06:
[...]
Zonnenpanelen nemen geen CO2 op dus de uitstoot is nooit negatief. Het fabriceren van die zonnepanelen kost ook wat, ook energie uit zonenpanelen heeft CO2 uitstoot.

Ik zou dus een schatting maken van de CO2 kosten van je panelen, die over de verwachte levensduur uitspreiden (bv 20 jaar) en je kWh opbrengst op jaarbasis delen door de CO2-'kosten' op jaarbasis.
Dat is een manier om ernaar te kijken.

Ik denk dat je verantwoordelijk wordt voor de CO2 uitstoot van de productie en installatie van je systeem op het moment van aanschaf.
Op dat moment zit die CO2 namelijk al in de lucht en draagt de komende 20 jaar bij aan de klimaatverstoring.

Naast procentjes en rekenmethoden gaat het toch om de absolute hoeveelheid broeikasgassen in het nu.
(En er is niet echt veel investeringsruimte meer over in de atmosfeer dacht ik)

• Wozmro
  • Nu online
Dan kun je de vraag anders stellen:
Hoeveel zou je moeten investeren in hoeveelheid natuurgebied (oppervlakte) om in 20 jaar de uitgestoten CO2 bij productie van de zonnepanelen terug uit de lucht te halen?

• wheli
Ik neig er zelf ook naar om de bruto uitstoot te gebruiken (dus zonder negatieve uitstoot). Die koop ik dan ook af. Als iemand een serieus goede manier weer om carbon negative te worden hou ik me aanbevolen. Ik vond het opkopen van CO2 rechten het meest concreet nuttig omdat je zeker weet dat ze uit de handel gaan en andere certificaten dus duurder worden. De incentive van bedrijven om te verduurzamen wordt daarmee groter waardoor ik hoop dat er dan daadwerkelijk minder uitgestoten gaat worden.
Bossen is op papier geweldig natuurlijk, maar ik kocht in 2016 voor een vakantievlucht toen ook al de carbon credits op en er zouden bossen mee geplant worden maar de hoeveelheid bos daalt jaar op jaar nog steeds...

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:51
Even een hele domme vraag: waardoor komen de day ahead prijzen nu regelmatig op -0,40 tot -0,50 eur /kWh?
Is dat omdat er nog zoveel PV opwek door de salderingsregeling altijd blijft produceren? wat in combinatie met must run en kerncentrales dan teveel stroom produceert?

De grote pv parken en windmolens zullen inmiddels toch aangestuurd worden hierop? Of is dit via PPA's daarvan afgeschermd?

[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 30-04-2026 17:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JBtL
  • Laatst online: 10:09
@BarryH Het wordt internationaal bepaald - er draaien veel kerncentrales in Frankrijk die niet zomaar even afschakelen overdag. Over 28 dagen gaat het overigens tot -0,60 eur. Morgen (1 mei, dus een feestdag overal behalve in NL) de 2e dag in korte tijd dat de prijzen op -0,50 komen. Dat is aanleiding om de grens op te schuiven. Halen ze dan de -0,60 dan wordt het een maand later -0,70 eur etc.

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 30-04-2026 18:16 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:51
Iets meer gevonden: er moet toch ook wat meer PV met sturing op de prijs komen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CN1Tn8lPXh8K07nGz27gfoy9Egg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sGPD5cYFnl6aBNpyaspbnzDa.png?f=fotoalbum_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:10
Wat een prijzen!

Helaas in de Zweedse regio, anders zou ik de volle 24 kW trekken voor die periode. Over de negatieve inkoopprijzen krijg ik wél BTW terug.

• pietje63
  • Laatst online: 10:36

pietje63

RTFM

Moet ik nu mijn vrouw vragen om morgen de benzine auto mee naar kantoor te nemen zodat ik rond de middag de EV kan laden? Ontlast dat het net of scheelt het alleen een paar euro..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pietje63 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:32:
Moet ik nu mijn vrouw vragen om morgen de benzine auto mee naar kantoor te nemen zodat ik rond de middag de EV kan laden? Ontlast dat het net of scheelt het alleen een paar euro..
Beide, maar duurzaam is het niet.

• Taro
  • Niet online

Taro

pietje63 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:32:
Of ze rijdt met de EV naar het werk waardoor de SoC nog wat lager is als ze aankomt en er nog meer geladen kan worden tijdens de piekmomenten om het net nog beter te ontlasten. Maar is het dan voor het net of de eigen portemonnee? :)

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:10
Als ze daar een laadpaal hebben ten minste!

Tot €-6/MWh krijg ik nog een terugleververgoeding, dus met rond de € -4,70 hoef ik nog niet af te knijpen.

De home assistant integratie werkt niet goed met afknijpen nog.

[ Voor 67% gewijzigd door surcharge op 30-04-2026 23:10 ]

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste