Ik heb een woning met een glas-in-lood ruit boven de voordeur. De ruit is even breed als de deur en nagenoeg vierkant. Ik heb gekeken naar isolatiemogelijkheden als een voorzetraam, maar dat isoleert niet geweldig, en het laten inbouwen van de glas-in-lood ruit in bijvoorbeeld dubbel glas. Het nadeel daarvan is dat het duur is en dat de structuur van de ruit verloren gaat: het ziet eruit alsof de ruit in een soort glazen vitrine zit. Nu is dat aan de binnenkant niet zo’n ramp (ik sta niet vaak in de hal naar de ruit boven m’n deur te staren) maar ivm beschermd stadsgezicht en de uitstraling van de woning wel aan de buitenkant.
Nu is het kozijn waar de ruit in zit vrij diep, naar mijn idee ruim diep genoeg voor een HR++ paneel erbij. Ik vraag me nu af of het mogelijk is om aan de binnenkant simpelweg een HR++ paneel voor de ruit te zetten. Je hebt dan in feite een voorzetraam, maar veel beter isolerend, en de glas-in-lood-ruit is aan de buitenkant nog gewoon vrij.
Is dit een goed idee of haal ik mezelf hierbij problemen op de hals? Gaat dit beslaan aan de binnenkant? En als het wel een goed idee is, laat ik dan een kleine spouw tussen de ruit en het HR++ paneel of kan ik hem er het beste zo dicht mogelijk tegenaan zetten?
Nu is het kozijn waar de ruit in zit vrij diep, naar mijn idee ruim diep genoeg voor een HR++ paneel erbij. Ik vraag me nu af of het mogelijk is om aan de binnenkant simpelweg een HR++ paneel voor de ruit te zetten. Je hebt dan in feite een voorzetraam, maar veel beter isolerend, en de glas-in-lood-ruit is aan de buitenkant nog gewoon vrij.
Is dit een goed idee of haal ik mezelf hierbij problemen op de hals? Gaat dit beslaan aan de binnenkant? En als het wel een goed idee is, laat ik dan een kleine spouw tussen de ruit en het HR++ paneel of kan ik hem er het beste zo dicht mogelijk tegenaan zetten?