Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-04 19:46
Ik heb een woning met een glas-in-lood ruit boven de voordeur. De ruit is even breed als de deur en nagenoeg vierkant. Ik heb gekeken naar isolatiemogelijkheden als een voorzetraam, maar dat isoleert niet geweldig, en het laten inbouwen van de glas-in-lood ruit in bijvoorbeeld dubbel glas. Het nadeel daarvan is dat het duur is en dat de structuur van de ruit verloren gaat: het ziet eruit alsof de ruit in een soort glazen vitrine zit. Nu is dat aan de binnenkant niet zo’n ramp (ik sta niet vaak in de hal naar de ruit boven m’n deur te staren) maar ivm beschermd stadsgezicht en de uitstraling van de woning wel aan de buitenkant.

Nu is het kozijn waar de ruit in zit vrij diep, naar mijn idee ruim diep genoeg voor een HR++ paneel erbij. Ik vraag me nu af of het mogelijk is om aan de binnenkant simpelweg een HR++ paneel voor de ruit te zetten. Je hebt dan in feite een voorzetraam, maar veel beter isolerend, en de glas-in-lood-ruit is aan de buitenkant nog gewoon vrij.

Is dit een goed idee of haal ik mezelf hierbij problemen op de hals? Gaat dit beslaan aan de binnenkant? En als het wel een goed idee is, laat ik dan een kleine spouw tussen de ruit en het HR++ paneel of kan ik hem er het beste zo dicht mogelijk tegenaan zetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
als je wijzigingen wilt aanbrengen die aan de buitenkant zichtbaar zijn moet je eerst even met de gemeente overleggen. je kunt prima binnen een HR++ ruitje zetten maar dat moet wel open en dicht kunnen om vocht weg te kunnen halen als het er zit. Dus niet vast in het bestaande kozijn zetten dat HR++ ruitje.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
hoe goed is de rest van de voordeur/hal geïsoleerd?
Misschien is een eenvoudig voorzetraam een verbetering, en HR++ overkill?

Bij mijn moeder was deze ruit vergeten bij het isoleren van de woning, en geeft alleen een dunne kunststoffolie als voorzetraam al veel minder koude en meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-04 17:35
HooksForFeet schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:18:
Is dit een goed idee of haal ik mezelf hierbij problemen op de hals? Gaat dit beslaan aan de binnenkant? En als het wel een goed idee is, laat ik dan een kleine spouw tussen de ruit en het HR++ paneel of kan ik hem er het beste zo dicht mogelijk tegenaan zetten?
Ik ga zelf het avontuur aan door HR++ of HR+++ in een licht binnenkozijn voor mijn glas in lood ramen te plaaten. Heb ook diepe vensterbanken vanwege binnenmuurisolatie en wil ook de uitstraling vanaf de buitenkant origineel houden.

Ik wil ze tochtdicht gaan monteren (wel demontabel met schroeven) en dan zakjes silicagel erin leggen tegen de eventuele condensvorming: https://www.de12ambachten...x136-03-09-dubbelglas.php

Wat betreft de spouw. Een luchtspouw isoleert ook met een R waarde van ~ 0,3 bij 2 cm dikte. Er dicht tegenaan zetten is niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Dat is fascinerend, ik ben benieuwd hoe goed dat werkt. Wanneer ben je van plan dit aan te pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:22
Ik heb dit in oktober gedaan in mijn huis: HR++ glasplaat met kunststof 'warm edge' afstandhouders aan de binnenkant tegen alle glas in lood-ramen. Je kan ook het glas in lood eruit laten halen en het tussen twee glasplaten laten monteren, maar daar zijn een aantal nadelen aan verbonden:
  • Kosten zijn veel hoger: voor de 3m² glas in lood kostte het rond de 5000€. Voor hr++ voorzetramen was dit 640€.
  • je hebt aan beide zijden een glasplaat, waardoor je de textuur van het glas in lood minder goed ziet, en het gaat spiegelen als het donker is. Met een voorzetraam hou je aan een kant in elk geval nog het originele uitzicht
  • de isolatiewaarde is veel lager, omdat er door het glas in lood in de spouw geen edelgas ingespoten kan worden. Bij een HR++ voorzetraam heb je wel de volledige isolatiewaarde, en zelfs meer, omdat het GIL zelf een derde glasplaat is met stilstaande lucht.
Het is wel even zoeken naar een glaszetter die hr++ voorzetramen wil/kan leveren.Ik heb met een vijftal glaszetters gesproken, en slechts 2 werkten met HR++ voorzetramen. De rest alleen met enkel glas. En altijd om kunststof afstandhouders vragen: kost maar een paar euro extra, maar zorgt wel voor een 10% betere isolatiewaarde, doordat er geen aluminium afstandhouders inzitten die een koudebrug vormen. Dit is voornamelijk van belang bij kleine ramen met veel rand ten opzichte van het totale oppervlak, zoals bij glas in lood.

Condensatie tussen de glasplaten: het zit er nu 3 maanden in, en ik heb nog geen condensatie gehad, buiten sinds een aantal dagen in een raam. Maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door een defecte dakgoot boven het raam waardoor er extra veel water op het kozijn regent, en het dus extra vochtig is.

[ Voor 3% gewijzigd door marvel27 op 16-01-2023 13:33 ]

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Is het een optie - als het kozijn diep genoeg is natuurlijk - om helemaal geen afstandshouders te gebruiken maar de sleuven voor de hr++ plaat gewoon op een afstandje van het GIL in het kozijn te frezen? In feite dient het hout van je kozijn dan als afstandshouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:06

pietje63

RTFM

Ik zou het er zo dicht mogelijk tegenaan zetten, dan zie je van binnen ook minder dat het er voor zit.

Ik heb zelf (binnenkort) alle opties.
- glas in lood tussen glas; ziet er goed uit. Is 1e verdieping en van buiten zie je het verschil niet. Isolatiewaarde valt wel tegen (en kosten hoog)
- lood tussen hr++ glas met argon (https://glasmaatje.nl/dub...ilver-messing-brons-lood/) recent gekocht, moet nog worden geplaatst. Buurman erg tevreden. Kan niet met gekleurd glas (want tussen het “lood” zit geen glas. Als je met je neus erop zit zie je het verschil, maat zeer acceptabel
- achterzetraam hr++ (jouw oplossing) voor gekleurd glas boven erker. Wordt eind van de maand geplaatst, met rubbers (om eventueel vocht weg te kunnen halen). Heb bij het raam ook nog even een voorzetraam waardoor ik geen vocht verwacht (laat ik voorlopig zitten, maat is wel op)
- folie (in kelder) werkt boven verwachting simpel en efficiënt
- voorzetraam (worden allen vervangen). werkt “ok” (geen condens bij stoken / mits glas in lood in goede staat)

Glaszetter ondersteunt jouw oplossing, met daarbij het advies om rubbers te gebruiken ipv kit.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Bedankt voor de info!
pietje63 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:40:
- achterzetraam hr++ (jouw oplossing) voor gekleurd glas boven erker. Wordt eind van de maand geplaatst, met rubbers (om eventueel vocht weg te kunnen halen). Heb bij het raam ook nog even een voorzetraam waardoor ik geen vocht verwacht (laat ik voorlopig zitten, maat is wel op)

[...]

Glaszetter ondersteunt jouw oplossing, met daarbij het advies om rubbers te gebruiken ipv kit.
Interessant, hoe werkt dit precies met die rubbbers en het vocht verwijderen? Haal je dan die hele glasplaat eruit of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

HooksForFeet schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:40:
Interessant, hoe werkt dit precies met die rubbbers en het vocht verwijderen? Haal je dan die hele glasplaat eruit of zoiets?
Dat verwacht ik wel, maar ze komen het volgende week pas plaatsen. Ze plaatsen dan iig de rubbers als alternatief voor kit. Denk dat je dan met een zuignap het hele raam naar voren haalt. Hoop overigens dat het nooit nodig is :)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 22:46
Is het geen oplossing om er HR++ glas aan de binnenkant te plaatsen (paar latjes tussen glas/lood en HR++ en aan de binnenkant een latje om het HR++ glas op te spannen).
Om condens tegen te gaan zou ik een (of 2) klein gaatje in het oude glas boren zodat het vocht eruit kan.

Op deze manier kan het vocht erin en eruit en blijf je de looks houden en is het HR++ glas goed ingespannen.

Eventueel een condensplug erin:
https://www.dijkman.com/i...hniek/wartels/condensplug

[ Voor 11% gewijzigd door genesisfm op 16-01-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Bij ons zal (toch) zwakke ventilatie worden toegepast. Het HR++ glas wordt op normale wijze achter het glas in lood geplaatst. In het hout waar het glas in lood op rust worden ventilatie-openingen aangebracht, onder de loodslab die tussen glas en hout zit; dus geheel onzichtbaar. In de ventilatie-openingen wordt ook nog RVS-wol geplaatst om het insectenhoteleffect te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-03 22:33
pietje63 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Dat verwacht ik wel, maar ze komen het volgende week pas plaatsen. Ze plaatsen dan iig de rubbers als alternatief voor kit. Denk dat je dan met een zuignap het hele raam naar voren haalt. Hoop overigens dat het nooit nodig is :)
Heb je al wat ervaringen hoe het is geworden met dat HR++ glas er achtet?
Heb je wellicht ook een paar foto’s van hoe eea is gedaan met de rubbers?
Ben heel erg benieuwd hoe goed het werkt (geen condens) met het plaatsten van HR++ achter glas in lood!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Snelle foto in het donker..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgepcRGpk9m_tE4S-F1lefNQHEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unUAcFh2rAfCUEzyQk1LIlVW.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag geplaatst, tevreden over de looks
- glas zit vast met rubbers (geen kit/glasband), daardoor zonder schade te verwijderen. Maar er zitten ook glaslatten voor (nu alleen nog in de grondverf :+). Voor weghalen vocht moeten die dus wel los (hopelijk nooit). Glaslatten erop ging sneller dan ik in de gaten had. Oogt natuurlijk beter dan zonder, maar als het puur voor de looks is had ik deze liever op het raam geplakt (ivm kunnen verwijderen)
- in het donker is het glas zichtbaar (de grijs/groene look van isolatieglas), maat valt nog steeds niet erg op (ook gezien de locatie). Geen zichtbare spiegelingen tussen de glas in lood ramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank voor de foto en uitleg!
Het is volgens mij 1 HR++ plaat die ze daar hebben gebruikt. Hoeveel glas en lood raampjes heb je daar bij die bovenlichten? Heb je ook overwogen per bovenlicht-sponning 1 HR++ raampje te plaatsen achter het GIL ‘in de dag’ van zo’n raampje?

Betreffende de glaslatten, zou het ook een idee zijn om die geschroefd vast te zetten met ‘schroefbusjes’ in de bestaande sponningen en dan kleine boutjes met witte kop of heel kleine torx?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU9k56IPwfyZd-ObEywS1h90zzI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uLk2l2HeI9sQVRaGeEa2E4Ax.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neBbsRSuMLPL-rsrF4AgMifzRTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qCKAPAj4Zv8ebxGe86DebeNx.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Marc_Sway op 26-01-2023 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:57

orf

Bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94R2CQDsSBfJDZRD8yMMZuRivEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnsMqZlRXM3eUjcJMVokFzdp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCIRqcRTA1hENVUcn253LiLqUjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auDD8cgfkLXHpf2Yri1OQhvu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23WSenmIV7jD-zRwyuFSHepWq2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CuUvvkQNQ7DxtGaucRzM1is.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCqw_NUAIPy9MLziMsTyYgQDRSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rtp3taT39jlKhDvkpF68534a.jpg?f=fotoalbum_large

De opbouw van binnen naar buiten is als volgt:
  • Aluminium dibond als afwerking aan de twee zijkanten en de bovenkant. Die plaatjes zijn direct op de hr-ruit geplakt met high tack kit. De randen zijn afgekit met acrylaat. Dibond is maar 2 of 3 mm dik. Daardoor valt het optisch helemaal weg.

Aan de bovenkant heb ik een hardhouten latje geplaatst die de ruit tegen houdt.

Aan de onderkant, op het kozijn eronder staat een aluminium hoeklijn. Die is geschroefd en als ik die losschroef en de kit op de hoeken doorsnij, kan de hele hr-ruit eruit. Dat heb ik gedaan om er altijd bij te kunnen.

Alles is netjes mee geschilderd met het kozijn, zodat het zoveel mogelijk weg valt.
  • De hr-ruit
  • Glasband met houten latjes als afstandhouder tot het glas-in-lood. Naast deze latten heb ik extra aluminium kader geplaatst met droogmiddel. Dat is alu koker die ook in dubbelglas zit en geperforeerd is. Daarin heb ik droogmiddel gegoten. Met het idee dat hierin vocht opgenomen kan worden. Op de laatste foto kan je dat zien. Dat zie je alleen als je hoog staat en erop kijk. Maar daar heb ik een trap voor nodig. Droogmiddel en alu kader heb ik hier besteld: https://www.kittyglasinlo..._info.php?products_id=306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Helemaal geweldig! En erg veel dank voor het delen van de details en erg duidelijke foto’s!!! 😁

Heb je al eens iets van condens gezien achter het HR++ (en hoe lang zit deze oplossing al achter je GIL)?

Zitten er nog voorzetramen aan de buitenkant tegen het GIL?

En heb je nog iets van ventilatie gaatjes geboord van direct achter het GIL (dus aan de binnenzijde) richting de buitenlucht of is dat allemaal nog dicht en streef je naar een luchtdichte situatie tussen het GIL en de HR++ plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Dit zit er nu 2 jaar. Gelukkig nog geen condens gezien, want daar was ik een beetje bang voor.

Ik heb het zo goed mogelijk luchtdicht gemaakt. Dat zal het niet 100% zijn, maar ik denk dat lucht langs het lood makkelijker kan ontsnappen dan dat er vocht van binnenuit in komt. En dat droogmiddel kreeg ik als tip. Dat werkt volgens mij goed voor regulatie.

Aan de buitenkant zit niets. Dat is gewoon origineel. Juist dat wilde ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Heel mooi!! Veel dank voor de extra uitleg. Kan denk ik allemaal goed helpen met wat ik hier wil. Ook ik wil geen ‘andere look’ hebben aan de buitenkant en wil ook niet het bestaande GIL er uithalen en bijv vervangen door GIL binnen 2 nieuwe glasplaten.
Dat laatste wordt wel veel aangeboden, maar naast dat ik het minder mooi vind aan de buitenzijde (en toch nog zeer aan de prijs is), isoleert t ook minder goed omdat er geen gas in zit (zoals Argon).

Ik lees verder Internet dat er wel al wat bedrijven (meer ateliers) bezig zijn met GIL tussen dubbelglas waar ze wel gas on doen voor betere isolatie. Maar ik weet niet hoe goed de ervaringen daarmee momenteel mee zijn in de markt, en het is nog steeds duur en ik zie nergens dat ze garanties geven van meer dan 5 jaar.

Dat is dus allemaal teveel risico en met te weinig garantie en hoge kosten en ziet er ook nog niet hetzelfde uit aan de buitenzijde tov het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKJArit9Ceqc5dzo9QZh3uGYNmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReZqqOKzzYHSqj5GRHnN70us.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl1FMXjoi7Xh84dGYjWhWtkA_3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJsRL65i8pdZRVHbbK0Bswlu.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog 2 foto’s
- zelfde als eerdere maar dan bij daglicht. Betreft 3 raampjes met 1 hr++ plaat. Gekozen voor 1 ivm beschikbare ruimte in sponning per raam
- glas in lood hr++. Stiekem is het lood look (naar ik begrijp omdat echt lood gaat werken / daarom niet goed gaat in hr++). Zelf zeer content met looks (en kwam door de WAF heen). Zeker aan de prijs en geen subsidie (kunnen geen exacte isolatie waarde geven). Deze ramen zijn voelbaar een stuk warmer dan glas in lood tussen glas. Heb er spijt van dat ik twee jaar geleden daar 7 grote van heb gekocht.. Niet mogelijk met gekleurd glas (want er zit geen glas in het “lood”)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Geweldige info pietje63 en orf! Ik ga hier zeker ook mee aan de slag met het ruitje boven m'n voordeur, dit lijkt me echt een prima oplossing. Zeker als ik hoor dat er na twee jaar nog geen condens is ontstaan (en het alsnog open kan mocht dat toch gebeuren.)
Marc_Sway schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:57:
Ik lees verder Internet dat er wel al wat bedrijven (meer ateliers) bezig zijn met GIL tussen dubbelglas waar ze wel gas on doen voor betere isolatie. Maar ik weet niet hoe goed de ervaringen daarmee momenteel mee zijn in de markt, en het is nog steeds duur en ik zie nergens dat ze garanties geven van meer dan 5 jaar.
Dit is extreem duur inderdaad, Tenzij je een extreem dun kozijn hebt waar maar één plaat in kan lijkt het me eigenlijk nooit een goeie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Geinig om allemaal te zien die mooie foto’s van iedereen.
Voor mij zal de grootste uitdaging worden enkele ramen in ons trappenhuis die nogal hoog in de muur zitten waar je niet zelf bij kan.

Hebben anderen hier ook ervaring daarmee om HR++ daar achter bestaande ruiten te plaatsen?

Iemand wel eens zelf daarvoor een trapsteiger voor gehuurd en opgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HooksForFeet
Marc_Sway schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:30:
Geinig om allemaal te zien die mooie foto’s van iedereen.
Voor mij zal de grootste uitdaging worden enkele ramen in ons trappenhuis die nogal hoog in de muur zitten waar je niet zelf bij kan.

Hebben anderen hier ook ervaring daarmee om HR++ daar achter bestaande ruiten te plaatsen?

Iemand wel eens zelf daarvoor een trapsteiger voor gehuurd en opgezet?
Mijn vader zette vroeger altijd schragen op een trede met daarop een brede plank waar hij vervolgens een keukentrapje op had staan. Ik raad je aan dit niet te doen. ;)

Ik heb wel eens gewerkt op zo'n vouwladder: die vouw je in een omgekeerde V waarvan één poot langer is dan de andere. Lange poot zet je op een lage tree, korte poot zet je op een hogere. Moet er wel zo'n speciale voet onder beide poten kunnen anders slip je alsnog weg, maar het is te doen als je niet mégahoog hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank voor de suggestie met de vouwtrap, daar had ik nog niet aan gedacht.
Issue hier is eigenlijk: plafondhoogte begane grond is ca 3.20, die hoogte heb je dus ook als je de trap opgaat naar de 1e verdiepingsvloer. En dan beginnen die ramen bij het trapgat vanaf ca 1.60 de hoogte in, dus totaal zit je dan al op 4.80 boven de begane grond. En dan nog een HR++ plaat er in hangen… 🤣

[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 26-01-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mensen, ik heb nog even een vraag, als je rubber wil hebben als afsluiting tussen je HR++ plaat en je sponning heeft iemand hiervan een voorbeeld van een goed rubber (eventueel een plaatje) of een fabrikaat wat vaak specifiek wordt toegepast voor dit soort beglazingstoepassingen?

Ik wil nl niets dichtkitten en het makkelijk demontabel houden, maar toch zoveel mogelijk luchtdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Zijn er hier mensen met ervaringen met achterzetramen achter GIL in een (scharnierbaar) frame met daarin dun isolatieglas?

Ik zat de denken een een glasproduct als deze:
https://monuglas.nl/solutions/stm-c0820w/

2mm Monumentenglas - 3mm Kryptonspouw wit - 3mm Neutral = totaal 8 mm dik.

Is dus met Kryptongasvulling. Je haalt geen HR++ isolatienorm (het heeft een U van 2.0), maar pal achter GIL geplaatst haal je denk ik toch een aardige isolatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Marc_Sway op 29-01-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Ik heb zoiets in een vorig huis gehad achter twee kantelbare GIL bovenraampjes waar je dus bij moest kunnen als je ze wilde openen. Ik kan er weinig van zeggen wat betreft isolatiewaarde omdat toen de hele voorgevel onder handen is genomen. Het werkte wel goed verder, geen condens oid maar het was een voorzetraam dat strak tegen het kozijn zat geklemd, ik vraag me af hoe luchtdicht dat echt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank voor de reactie. Ik neem aan dat zo’n dubbelglas achterzetraam wat open kon, ook de sponning zelf overdekte (dus pal tegen dat hout aan), en je dus nog een extra luchtspouwje (van 1.5 - 2 cm) had tussen het GIL glas en het glas van het achterzetraam?

In dat geval zit er dan nl weinig luchtvolume tussen het oorspronkelijke GIL glas en het dubbelglas van het achterzetraam, waardoor er waarschijnlijk weinig of geen condens optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Valt op zich mee, hij overdekte het kozijn maar de GIL raampjes hadden zo’n arm die je opzij moet klappen en dan naar voren moet duwen om het raam open te duwen. Het voorzetraam zat daar wel strak tegenaan maar zo’n arm is toch al gauw een centimeter of drie, vier breed, zo uit m’n geheugen gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank! Is duidelijk - blijkbaar werkte het goed bij jou met dat achterzet dubbelglas vlak achter het oorspronkelijke GIL.

Ik heb net even bij mijn eigen GIL ramen goed gekeken en heb nu gezien dat bij de onderste raampjes naar het liggende sponningsdeel, de boel eigenlijk helemaal niet waterdicht is! Daar kan zo slagregewater zo het raamhout inlopen en mogelijk zelfs onder het glas door!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pATMtedNjjMo6JC_7fFS4gTSP1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePTrcZHCpw2l59viJv3OsAgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBNMEZ8GNotM88VKON6g5ravz9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vb4WpZ5ltbB4nH7f5UneJyxK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet dit soort kieren tussen het GIL en het raamhout als eerste maar eens goed dichtsmeren met kit: Zwaluw Monustop®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 16:20
Bedankt voor alle informatie m.b.t. GIL, leerzaam en mooi visuele beelden ook _/-\o_ . Zelf nog 28 enkel glas ruiten te vervangen, waarvan 6 GIL in stalen kozijnen. Leuk weer een nieuwe variant :)
De ramen zitten verticaal in schuine muren (heeft een technische naam, maar is even niet paraat 8)7 )

Zelf zat ik te denken na lezen van dit forum ook HR++ glas aan de binnenzijde te plaatsen in rubbers met dunne profielen. Profiel bovenin vast en op de zijkanten gepakt en onderin demontabel spreekt mij wel aan. Onderin is bijna geen zichtwerk dus lijkt dit beter.

Als iemand tips heeft, dan stel ik dat zeer op prijs.
Zal er nog een dagje en nachtje over nadenken hoe en wat
Leuk om alle voorbeelden te zien en ook de ervaringen met vocht en de oplossingen top!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2e-ufxZcF9Sm8HXpLPjVfhcCFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQS9QFq6rqV717NXcfhWs0II.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLZp2xoXfMrddL_HTEJtn3Gj0mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/il2cfk9nmJX4GTvUHFEflABA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Karmusch op 02-03-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Als je HR++ glas pal achter GIL plaatst (dus zo dicht mogelijk tegen het GIL aan) dan kan je bij kleine raampjes als trapopgang raampje of een smal/klein tochtportaal raam de boel permanent vastzetten met gelakte latjes, eventueel nog afgekit tussen die latjes en het HR++. Ik heb dat al jaren zo bij diverse GIL raampjes in het huis en zie daar nooit condens.

Zijn het wat grotere GIL ramen, zoals in woonkamers, slaapkamers, trapopgangen, dan kan ook het HR++ zo dicht mogelijk tegen het GIL geplaatst worden, maar dan moeten die achterzetramen (met het HR++) of open kunnen (dus een draaiend raamdeel) of demontabel zijn. Dit om vervuiling/condens er weg te kunnen halen. Bij dit soort wat grotere GIL ramen krijg je nl. vroeg of laat altijd condens, wat niet vanzelf makkelijk weg gaat - en zeker niet tijdens het winterseizoen.

Noot dat GIL (vooral de grotere ramen) nooit lucht/waterdicht zijn, en het vocht dus ook vanaf de buitenzijde door het GIL komt.

Waar ik zelf nog naar aan het kijken ben als optie is het plaatsen van pre-fabricated kunstof kozijnen met HR++ die open kunnen en pal acht de wat grotere GIL ramen hier kunnen worden geplaatst. Dus zeg maar een volledig zeer goed isolerend 2e kozijn met HR++ achter het GIL.
Dan haal ik vast bijna de isolatiewaarden zoals de Zwitsers hebben voor hun ramen in de Alpen ;-)

De triple-glas versie zoals hieronder is natuurlijk dan niet echt nodig…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDMb5zoERAWbdGoHtJU6w1aGPEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/82SEV0BSkX4vk4QRFJ9sOEqM.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Marc_Sway op 02-03-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Nog een aanvulliing: voor op maat gemaakte kunstof kozijnen met HR++ er in, is bijv. voor een kozijn van 700 x 1450 mm de prijs tussen de €350-400 (incl BTW en ex verzending). Dat vind ik niet heel duur en heeft een top isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met achterzetramen in aluminium frame (met scharnieren) waar dun dubbelglas in zit (dus niet HR++ wat nogal dik is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
orf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:29:

De opbouw van binnen naar buiten is als volgt:
  • Aluminium dibond als afwerking aan de twee zijkanten en de bovenkant. Die plaatjes zijn direct op de hr-ruit geplakt met high tack kit. De randen zijn afgekit met acrylaat. Dibond is maar 2 of 3 mm dik. Daardoor valt het optisch helemaal weg.

Aan de bovenkant heb ik een hardhouten latje geplaatst die de ruit tegen houdt.

Aan de onderkant, op het kozijn eronder staat een aluminium hoeklijn. Die is geschroefd en als ik die losschroef en de kit op de hoeken doorsnij, kan de hele hr-ruit eruit. Dat heb ik gedaan om er altijd bij te kunnen.
Echt ontzettend netjes gedaan!!

Begrijp ik goed dat je op de randen van het kozijn niets hebt zitten, dus de ruit net zo groot als de opening is?

Ik heb dit ruitje boven mij deur, je idee lijkt mij een ideaal concept, maar dan met de hoeklijnen aan de zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xNGQG1i1K1_5wPmuZxEKZoA1UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gb1Xt5Ny8o1FxQsbF4kput71.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Megalomania schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:24:
[...]

Echt ontzettend netjes gedaan!!

Begrijp ik goed dat je op de randen van het kozijn niets hebt zitten, dus de ruit net zo groot als de opening is?

Ik heb dit ruitje boven mij deur, je idee lijkt mij een ideaal concept, maar dan met de hoeklijnen aan de zijkant.

[Afbeelding]
Klopt ja. De ruit heeft rondom ongeveer 3-4mm speling. De ruit staat op twee kunststof blokjes (zoals dat met gewoon isolatieglas in de sponning ook staat). En de ruit dus afgedekt met dibond en een hoeklijn en dat meegeschilderd met het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
orf schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:21:
[...]

Klopt ja. De ruit heeft rondom ongeveer 3-4mm speling. De ruit staat op twee kunststof blokjes (zoals dat met gewoon isolatieglas in de sponning ook staat). En de ruit dus afgedekt met dibond en een hoeklijn en dat meegeschilderd met het kozijn.
Zou je van jouw set-up met dat raam ook nog enkele foto's hier op t forum kunnen plaatsen zodat we een beetje kunnen zien hoe t zit? Ik ben nl erg geïnteresseerd! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Marc_Sway schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:47:
[...]

Zou je van jouw set-up met dat raam ook nog enkele foto's hier op t forum kunnen plaatsen zodat we een beetje kunnen zien hoe t zit? Ik ben nl erg geïnteresseerd! :-)
Er staan al wat foto's in dit topic van mijn glas-in-loodramen. Of wilde je iets anders zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik heb even terug gekeken op dit topic en zie idd je erg mooie foto's van afgelopen jaar.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, waar nu precies die dibond zit en de functie daarvoor. Kan je daar nog wat extra over uitleggen, eventueel met een foto waar het goed te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Als ik het goed begrijp op het raam geplakt om een kozijn te simuleren. De aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Megalomania schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:21:
Als ik het goed begrijp op het raam geplakt om een kozijn te simuleren. De aan de voorkant.
Precies dat inderdaad. De dibond dekt het kader van de dubbelglasruit af en is geschilderd in de kleur van het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp hoe dat zit. Is het mogelijk een detail fotootje hiervan te plaatsen op het forum (met wellicht een gekleurde lijn er omheen), zodat je het kan zien zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Marc_Sway schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:35:
Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp hoe dat zit. Is het mogelijk een detail fotootje hiervan te plaatsen op het forum (met wellicht een gekleurde lijn er omheen), zodat je het kan zien zitten?
Ik hoop dat dit het iets duidelijk maakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azl8BrqXZvC-MlUdmAXiNzDnSng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/feIpH2YcrZXpO6jMQ7KDbvcu.jpg?f=user_large

Als je goed kijkt bij de gele markering, zie je dat er een plaatje op ruit zit. Bij de markering zit de naad van het horizontale en het verticale deel. Die plaatjes zijn alleen maar decoratief, zodat de ruit zo onzichtbaar mogelijk is in het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, veel dank voor de uitleg! Ik dacht eerst dat je daar Aluminium (wit geverfd) had gebruikt voor dat raamprofiel.
Heb je dat dibond gebruikt omdat het kunststof is (niet gevoelig voor vocht), en dat het relatief goedkoop en ook stijf is? Heb je het zelf wit geverfd of kwam het als witte dibond van de winkel?
Zit dat dibond vast op het glas met high tack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Marc_Sway schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:53:
OK, veel dank voor de uitleg! Ik dacht eerst dat je daar Aluminium (wit geverfd) had gebruikt voor dat raamprofiel.
Heb je dat dibond gebruikt omdat het kunststof is (niet gevoelig voor vocht), en dat het relatief goedkoop en ook stijf is? Heb je het zelf wit geverfd of kwam het als witte dibond van de winkel?
Zit dat dibond vast op het glas met high tack?
Onderin staat een aluminium hoeklijntje. Dat is zichtbaar op een andere foto in dit topic.

Ik vind dibond makkelijk spul. Je kan het makkelijk zagen, zelfs inzagen en zetten (de hoek omvouwen) en makkelijk schilderen. En inderdaad, het werkt helemaal niet, dus je kunt het strak zetten. Ik heb het in de primer gezet (Sudwest allgrund) en meegelakt met het kozijn. Het is creme-kleur (Sikkens G0.05.85 Mergel-wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Helemaal top, veel dank voor de extra info, echt goed om te weten!

Verder zag ik ook nog een Alu profiel wat er extra tussen zit, zie graag rood-omcirceld hieronder. Heeft dat nog een speciale functie of heb je dit puur om esthetische reden geplaatst? En hoe heet dat type profiel/waar kan je dit kopen?

Zit daar wellicht ook vochtvreter-materiaal in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVJqXn4cKLvFUUUP6SckcQmD6iU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t67Takm2mFzRMT8YcsNykQlC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Marc_Sway schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:07:
Helemaal top, veel dank voor de extra info, echt goed om te weten!

Verder zag ik ook nog een Alu profiel wat er extra tussen zit, zie graag rood-omcirceld hieronder. Heeft dat nog een speciale functie of heb je dit puur om esthetische reden geplaatst? En hoe heet dat type profiel/waar kan je dit kopen?

Zit daar wellicht ook vochtvreter-materiaal in?

[Afbeelding]
In mijn eerste reactie staat dat al:
Glasband met houten latjes als afstandhouder tot het glas-in-lood. Naast deze latten heb ik extra aluminium kader geplaatst met droogmiddel. Dat is alu koker die ook in dubbelglas zit en geperforeerd is. Daarin heb ik droogmiddel gegoten. Met het idee dat hierin vocht opgenomen kan worden. Op de laatste foto kan je dat zien. Dat zie je alleen als je hoog staat en erop kijk. Maar daar heb ik een trap voor nodig. Droogmiddel en alu kader heb ik hier besteld: https://www.kittyglasinlo..._info.php?products_id=306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ja, heel veel dank - ik zag dat net ook toen ik je post van vorig jaar terug las.

Klopt het dat dat Alu kader met het droogmiddel alleen zit op het horizontale onderdeel van het raam? En heb je over de jaren dat deze oplossing met het dubbelglas er zit ooit condens gezien tussen dat dubbelglas en het GIL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Marc_Sway schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:22:
Ja, heel veel dank - ik zag dat net ook toen ik je post van vorig jaar terug las.

Klopt het dat dat Alu kader met het droogmiddel alleen zit op het horizontale onderdeel van het raam? En heb je over de jaren dat deze oplossing met het dubbelglas er zit ooit condens gezien tussen dat dubbelglas en het GIL?
Het zit links, rechts en horizontaal. Links en rechts op de stijl geplakt van het glas-in-loodraam.

Ik heb geen condens gehad. Wel zag ik laatst hele lichte vervuiling ertussen. Dat komt tussen het lood vandaan (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, erg mooie oplossing die je hebt gemaakt! Heel fijn dat je alle details hier hebt gedeeld op het forum. Ik heb erg veel aan die info voor waarschijnlijk eenzelfde project hier bij enkele ramen. Dank nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Dank voor de uitgebreide uitleg @orf ! Ook nuttig om redelijk goedkoop wat alu kozijn zolder ramen te isoleren.

Laatste vraag: dibond heb je waar gekocht? Gezaagt met een ijzerzaag oid of zelfs met een invalzaag langs een lineaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Megalomania schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:09:
Dank voor de uitgebreide uitleg @orf ! Ook nuttig om redelijk goedkoop wat alu kozijn zolder ramen te isoleren.

Laatste vraag: dibond heb je waar gekocht? Gezaagt met een ijzerzaag oid of zelfs met een invalzaag langs een lineaal?
Ik heb een aardig voorraadje dibond. Ooit gekocht bij een lokaal bedrijf die lichtreclame doet. Online is het ook veel verkrijgbaar. Ik zaag het op de zaagtafel en met de invalzaag. Dat gaat supermakkelijk en is gelijk helemaal strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Is die dibond helemaal van kunststof of is het kunststof kern met dun laagje echte Alu aan de platte zijden?
Heb je daar ook een fotootje van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Marc_Sway schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:41:
Is die dibond helemaal van kunststof of is het kunststof kern met dun laagje echte Alu aan de platte zijden?
Heb je daar ook een fotootje van?
Eerste link van Google:

https://kunststofplatensh...dibond-wit-3-mm-ral-9003/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mooi spul hoor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvA6vDir7ojpMNSY0HbMTKrZYQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SL3WlMuCDNhQohXPwDjBZwDL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1