• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:08:
[...]

Ja MaAr DiE wArMtEpOmP kOsT zO dUuHuUr!

Ik mag lijen dat mensen alleen naar de energierekening kijken, maar die zien € 10.000 en gaan dan op vakantie of kopen een andere auto.
Recentelijk wel eens een offerte opgevraagd voor een warmtepomp? Dan heb ik het niet over de gemiddelde tweaker die dingen zelf kan doen of de unit uit Spanje haalt, maar Mick & Yvonne die niets van installaties en energie weten en het aan hun huisinstallateur vragen. Het start bij 17k, maar 20k+ is niet ongewoon.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:12
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:00:
[...]

Maar laat ons niet vergeten dat de installatie van een WP gewoon een grote zak geld kost, en alleen mogelijk is voor mensen die hun huis in eigendom hebben en wat geld opzij hebben. Zelfs dan is de business case niet makkelijk. Ik verstook voor ca 1200€ gas per jaar, en met een WP kan die kost misschien halveren. Om daarvoor 10-15k te investeren vind ik er ook over. De gasketel van 5 jaar oud mag eerst nog een paar jaar zijn werk doen, en dan zal er wel een WP komen.
maar waarom denk je dat wachten dan beter is? want je cvketel is een 'sunk cost', dat geld is weg. Is er iets beter aan 5 jaar wachten en een hogere energierekening hebben versus nu wat doen?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Skyaero En dan valt de, volgend jaar weer dalende, subsidie voor warmtepompen bijna in het niets. Er moet eigenlijk nog een vergunningsplicht voor laadpalen op privéterrein komen. O-)
@hanev001 Vanaf 2028 mag je sowieso alleen nog slimme laadpalen plaatsen die desnoods door de netbeheerder beperkt of uitgeschakeld kunnen worden (tenminste in B)
Dan wordt de netcongestie minder snel nog erger.

[ Voor 36% gewijzigd door dunklefaser op 11-09-2026 12:23 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 22:22
Fr33z schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:48:
[...]

maar waarom denk je dat wachten dan beter is? want je cvketel is een 'sunk cost', dat geld is weg. Is er iets beter aan 5 jaar wachten en een hogere energierekening hebben versus nu wat doen?
Mijn spaargeld levert me ca 8% op, dus 20k een jaar later uitgeven is 1600€ gespaard. Die spaar ik niet met een WP. Ik gebruik sowieso mijn 4 airco's al zo veel mogelijk om te verwarmen, dus dat gasverbruik is al relatief beperkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:42
Maar dat er mensen zijn die dit niet kunnen (of willen) betalen zal waarschijnlijk geen parameter zijn in je eigen persoonlijke afweging. Want als je dat meeweegt dan moet je niets meer doen want er zal altijd wel iemand zijn die het niet kan of wil.

Het is allemaal risicoanalyse. Stel dat we terug een periode meemaken zoals in 2022? Je weet dat sommige dingen kunnen gebeuren, je kent alleen niet de timing.

Net zoals toen zullen er dan ook weer veel mensen zijn die net in die crisisperiode beginnen geld uit te geven aan zonnepanelen, warmtepompen, batterijen,... en dan wordt het nog eens extra duur want offertes worden dan zowat blanco cheques.

Ik probeer daar zelf, in de mate van het mogelijke, wel een beetje op te letten. Liever tussen de crisissen door geld besteden. Mijn zonnepanelen heb ik gekocht april 2025, mijn EV februari 2026.

[ Voor 10% gewijzigd door Wozmro op 11-09-2026 11:20 ]

Informatie = Actor x Context x Substantie

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:29
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:00:
Dat mensen in een huurhuis met oplopende gasrekening en geen zicht op 'van het gas af' dan zuur reageren snap ik ergens wel. Dat er dan gekke uitspraken gebeuren iets minder.

De instap naar een EV is ook makkelijker als je een bedrijfswagen hebt dan wanneer je nu met een 12jaar oude Picanto rijdt en je moet lenen voor je volgende (2dehands) auto.
Niet leuk voor mensen met weinig geld, maar wat maatschappelijke druk kan geen kwaad. Tot nu toe denken heel veel mensen dat de overheid wel met een grote zak geld komt zodat de energietransitie niets kost.

• Tommie12
phicoh schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:33:
[...]

Niet leuk voor mensen met weinig geld, maar wat maatschappelijke druk kan geen kwaad. Tot nu toe denken heel veel mensen dat de overheid wel met een grote zak geld komt zodat de energietransitie niets kost.
Ik ken de situatie in NL niet zo goed, maar ik verwacht wel dat er vroeg of laat wat premies of belastingsaftrek of lagere BTW komt op de installatie van een WP. En bovendien, de concurrentie mag ook wel wat spelen. Ik snap niet waarom dat 20k moet kosten als een airco ca 2500€ kost.

Misschien kan ik gewoon 2-3 extra airco units plaatsen die dan het gasverbruik vrijwel helemaal naar beneden duwen en zo de stap zetten gecombineerd met een WP boiler....

Dat is niet de meest elegante oplossing, maar het werkt wel. Nu kan ik zeker in het tussenseizoen met de airco de woonkamer, keuken en mijn home office verwarmen zonder gas. Alleen als het richting 0 gaat is de capaciteit net te klein.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tommie12 De subsidies op warmtepompen in NL worden volgend jaar juist lager.
"Vereniging warmtepompen: Verlaging subsidie is te drastisch"
Als je echt hoge prijzen voor warmtepompinstallaties wil zien moet je naar D kijken.
De subsidies zijn er ook naar passend.

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 11-09-2026 12:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:34
Ik snap het sommetje eerlijk gezegd niet zo goed. De getallen zijn al voor inflatie gecorrigeerd, de netbeheerkosten zullen wel oplopen, maar gaan die in 4 jaar verdubbelen?

Voor €1200 per jaar kan je namelijk knap veel kWh'tjes afnemen, zelfs met een vast contract. De vast kosten zijn op dit moment €40 voor de netbeheerder en laten we het naar boven afronden €10 voor de energieboer. €50*12=€600. Vermindering energiebelasting is €629 in '26. voor '27 moet het nog vastgesteld worden. Die 2 strepen dus makkelijk tegen elkaar weg en dan reken ik aan de negatieve kant. Houden we dus €1200 over om kWh'tjes van te kopen, vast contract is nu iets van €0.28 per kWh. Dan kun je dus al 4300 kWh uit het net trekken voor je aan €1200 zit.

Gezien het bericht gaan ze er vanuit dat iedereen met een WP aardig wat PV heeft liggen, anders was die prijsstijging nooit zo extreem geweest. Stel dat er 4000 WP gemiddeld ligt, 10 paneeltjes moet toch wel haalbaar zijn gemiddeld genomen. 30% direct eigen verbruik is nog eens 1300 kWh die 'gratis' beschikbaar is. Een gemiddeld huis moet toch wel met aanzienlijk minder kWh rond kunnen komen en op temperatuur kunnen blijven.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:34
dunklefaser schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:50:
@Skyaero En dan valt de, volgend jaar weer dalende, subsidie voor warmtepompen bijna in het niets. Er moet eigenlijk nog een vergunningsplicht voor laadpalen op privéterrein komen.
Vergunningsplicht laadpalen. Wat een vreemd idee. Je hangt in feiten gewoon een gebruiker aan je huisaansluiting. Waar dat gebruik voor is doet niet ter zaken. Je kan nooit meer gebruiken dan het maximale vermogen van de aansluiting waarvoor je betaald.

• hanev001
dunklefaser schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:50:
@Skyaero En dan valt de, volgend jaar weer dalende, subsidie voor warmtepompen bijna in het niets. Er moet eigenlijk nog een vergunningsplicht voor laadpalen op privéterrein komen. O-)
@hanev001 Vanaf 2028 mag je sowieso alleen nog slimme laadpalen plaatsen die desnoods door de netbeheerder beperkt of uitgeschakeld kunnen worden (tenminste in B)
Gelukkig woon ik in Nerderland waar voor zoiets eerst wel wetgeving nodig is. Daarnaast is het een schijnoplossing. Je kan in plaats van een laadpaal ook een stekkerlader gebruiken. Gaat wat minder snel maar het resultaat is het zelfde.

• Tommie12
hanev001 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:30:
[...]

Gelukkig woon ik in Nerderland waar voor zoiets eerst wel wetgeving nodig is. Daarnaast is het een schijnoplossing. Je kan in plaats van een laadpaal ook een stekkerlader gebruiken. Gaat wat minder snel maar het resultaat is het zelfde.
Het gaat juist om die pieken. Dus een stekkerlader is véél minder belastend dat een pak 11kW laders. Als iedereen bij thuiskomst inplugt en van 17 tot 19h 11kW gaat trekken terwijl ondertussen gekookt wordt en de verwarming bijwarmt want 'overdag verlaagd', dan geeft dit zeker netproblemen.

Om die reden is dat captar in België niet zo gek, ik laad trager en vermijd de avondpiek.

• Tommie12
phicoh schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:33:
[...]

Die maatschappelijke druk werkt meestal omgekeerd. En duwt mensen in de richting van de extreem rechtse partijen.

Met honing vang je meer vliegen. Maak het interessant, makkelijk en een 'no-brainer', dan volgt de kritische meute wel nadat de eerste 'schapen' door het hek lopen. De laatste schapen die toch niet willen... dat is dan wolvenvoer.

• hanev001
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:47:
[...]

Het gaat juist om die pieken. Dus een stekkerlader is véél minder belastend dat een pak 11kW laders. Als iedereen bij thuiskomst inplugt en van 17 tot 19h 11kW gaat trekken terwijl ondertussen gekookt wordt en de verwarming bijwarmt want 'overdag verlaagd', dan geeft dit zeker netproblemen.

Om die reden is dat captar in België niet zo gek, ik laad trager en vermijd de avondpiek.
In Nederland wil men dat anders aanpakken. Door het invoeren van een variabel netwerktarief. Je kan dan de keuze maken om te laden in de dure uren of dat te doen in uren die goedkoper zijn. Echter zonder ingrijpen en bemoeienis van een externe organisatie. De keuze blijft bij de gebruiker en dat is in mijn ogen een betere benadering.

Hoe dan ook het idee van een vergunning specifiek voor een laadpaal is nonsens. Waarom dan niet ook een vergunning voor alle andere gebruikers die je kan aansluiten op je huisaansluiting.

• Fr33z
Oilman schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:09:
Ik snap het sommetje eerlijk gezegd niet zo goed. De getallen zijn al voor inflatie gecorrigeerd, de netbeheerkosten zullen wel oplopen, maar gaan die in 4 jaar verdubbelen?

Voor €1200 per jaar kan je namelijk knap veel kWh'tjes afnemen, zelfs met een vast contract. De vast kosten zijn op dit moment €40 voor de netbeheerder en laten we het naar boven afronden €10 voor de energieboer. €50*12=€600. Vermindering energiebelasting is €629 in '26. voor '27 moet het nog vastgesteld worden. Die 2 strepen dus makkelijk tegen elkaar weg en dan reken ik aan de negatieve kant. Houden we dus €1200 over om kWh'tjes van te kopen, vast contract is nu iets van €0.28 per kWh. Dan kun je dus al 4300 kWh uit het net trekken voor je aan €1200 zit.

Gezien het bericht gaan ze er vanuit dat iedereen met een WP aardig wat PV heeft liggen, anders was die prijsstijging nooit zo extreem geweest. Stel dat er 4000 WP gemiddeld ligt, 10 paneeltjes moet toch wel haalbaar zijn gemiddeld genomen. 30% direct eigen verbruik is nog eens 1300 kWh die 'gratis' beschikbaar is. Een gemiddeld huis moet toch wel met aanzienlijk minder kWh rond kunnen komen en op temperatuur kunnen blijven.
nee? is toch simpeler dan je beschrijft? die vermindering energiebelasting heeft iedereen, ook met gas, dus die mag je niet bij optie A wel.wegstrepen en bij optie B niet. Verder idd een beetje vaag zonder definities maar zeg 2500-3000 kWh/jaar voor verwarming en warmtepomp. tegen 30 cent al 900 euro. Dan nog wat stijgende nettarieven en je bent zomaar een eind.

• Fr33z
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:03:
[...]

Mijn spaargeld levert me ca 8% op, dus 20k een jaar later uitgeven is 1600€ gespaard. Die spaar ik niet met een WP. Ik gebruik sowieso mijn 4 airco's al zo veel mogelijk om te verwarmen, dus dat gasverbruik is al relatief beperkt.
ja maar die som.gaat elk jaar opnieuw op toch? dus maakt niet uit of je over 2 of 4 naar dit uitgeeft. Want je kunt het altijd zo zien als 'als ik het niet uitgeef levert het me in een jaar 1600 euro op'.

je vergeet ook inflatie, goede kans daf warmtepompen over 5 jaar bijv 15-20% duurder zijn zoals veel.diensten en producten. Dat nadeel pak je ook mee door te wachten.

• phicoh
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:54:
Met honing vang je meer vliegen. Maak het interessant, makkelijk en een 'no-brainer', dan volgt de kritische meute wel nadat de eerste 'schapen' door het hek lopen. De laatste schapen die toch niet willen... dat is dan wolvenvoer.
Dus de overheid moet met een enorme hoeveelheid subsidie het een 'no-brainer' maken. Maar dat kan natuurlijk niet. Dat geld moet toch ergens vandaan komen. En hoe meer subsidie hoe groter de winstmarge van de bedrijven die in die sector werken.

• Tommie12
phicoh schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:51:
[...]

Dus de overheid moet met een enorme hoeveelheid subsidie het een 'no-brainer' maken. Maar dat kan natuurlijk niet. Dat geld moet toch ergens vandaan komen. En hoe meer subsidie hoe groter de winstmarge van de bedrijven die in die sector werken.
Dat hoeft niet noodzakelijk door de subsidie te gaan, maar maak het makkelijk door een simpele regulering, en planningszekerheid.

• Tommie12
Fr33z schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:02:
[...]

ja maar die som.gaat elk jaar opnieuw op toch? dus maakt niet uit of je over 2 of 4 naar dit uitgeeft. Want je kunt het altijd zo zien als 'als ik het niet uitgeef levert het me in een jaar 1600 euro op'.

je vergeet ook inflatie, goede kans daf warmtepompen over 5 jaar bijv 15-20% duurder zijn zoals veel.diensten en producten. Dat nadeel pak je ook mee door te wachten.
100% financieel bekeken levert een WP voor mij momenteel niks op. De kosten overtreffen de mogelijke besparing, dus ik wacht. En ik wacht tot ofwel mijn business case klopt (groter verschil tussen gas en electriciteit, lagere prijs van de WP,..) of tot de gasketel het begeeft.

Voor een EV hetzelfde, privé is er een 10 jaar oude Polo die nog perfect in goede staat is met 50k op de teller. Dat wordt ooit een EV, ofwel als de Polo begeeft, of als het echt heel gortig wordt met de brandstofprijzen. Maar met 4-5k per jaar is brandstof niet mijn grootste zorg.

• phicoh
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:56:
Dat hoeft niet noodzakelijk door de subsidie te gaan, maar maak het makkelijk door een simpele regulering, en planningszekerheid.
Misschien kan je dat uitleggen. Voor een huishouden betekent energietransitie in basis verwarmen met electriciteit en een EV.

Dat zijn forse investeringen. Hoe gaan 'regulering, en planningszekerheid' dat oplossen?

• Tommie12
phicoh schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:10:
[...]

Misschien kan je dat uitleggen. Voor een huishouden betekent energietransitie in basis verwarmen met electriciteit en een EV.

Dat zijn forse investeringen. Hoe gaan 'regulering, en planningszekerheid' dat oplossen?
- geen vergunningen nodig om een buitenunit te plaatsen

- geen risico's dat je nadien je buitenunit elders moet zetten, en ook oplossingen zoeken dat je buitenunits kan en mag plaatsen bij appartementsgebouwen.

- de automatische toelating om een laadpaal in de garage van een appartement te zetten

- transparant prijs en taksbeleid over jaren zodat je na de installatie niet met gekke prijssprongen geconfronteerd wordt.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:19
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:36:
[...]

- geen vergunningen nodig om een buitenunit te plaatsen

- geen risico's dat je nadien je buitenunit elders moet zetten,
Dus als je buurman een Chinese herriebak vlak bij de erfgrens onder je slaapkamerraam plaatst heb je gewoon pech? De regulering werkt op termijn juist positief voor de transitie. Minder gezeik = meer draagvlak.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Wozmro
Inderdaad, als een overheid begint met reguleren dan is dat een signaal dat het serieus is.

De meeste mensen staan er niet bij stil maar je moet eens kijken naar de regulering van fossiele energiesystemen.

Ik reed toevallig daarnet nog langs een tankstation waar een technieker bezig was met de calibratie van een benzinepomp, dat dient elk jaar te gebeuren (of na een herstelling). Keuring explosieveiligheid van elke benzinepomp is ook jaarlijks.

Om nog maar te zwijgen over gasleidingen, gasketels, schoorstenen, opslagtanks,...

Het barst van de regulering. En ik denk niet dat iemand dat anders zou willen.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Op veel beleidsterreinen gaat een regering (te laat) reageren en niet regeren (regeren = vooruitzien).
Helaas ook op gebieden waar een regering de expertise van buiten nodig heeft.
Deze kennis en ervaring is meestal al bekend, maar wordt niet gebruikt en eerder op zij geschoven.
Bij (fossiele) energiesystemen gaat het natuurlijk ook om belastinginkomsten.

• Tommie12
Mjier schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:06:
[...]

Dus als je buurman een Chinese herriebak vlak bij de erfgrens onder je slaapkamerraam plaatst heb je gewoon pech? De regulering werkt op termijn juist positief voor de transitie. Minder gezeik = meer draagvlak.
Er is nog een verschil tussen ‘geen vergunning’ en duidelijke regels.

Je wil gewoon kunnen bestellen zonder dat je een heel dossier moet maken, en je wil zeker zijn dat het kan als je die basisregels (afstand en geluid) volgt. Als dat simpel is, dan kan een installateur dat ook volgen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:36:
[...], en voor de gebruikers zonder PV stijgt de stroomprijs of distributiekost.
Gebruikers zonder PV profiteren van de verlaagde prijzen zonder de investering gedaan te hebben.
Wat blijkbaar gegarandeerd 8% waard is hè…

De verhoogde beheerskosten zijn dus gewoon terecht collectief, maar dat wordt nu met een bult marketing afgewimpeld op de mensen die de investering gedaan hebben met “terugleverkosten”…

Nog altijd heeft de meerderheid van de klanten geen PV, dus de marketing machine draait wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WoLFjuh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 21:12
Een stapje kleiner dan PV, WTW, WP enzovoort:

Afgelopen zomer werd ik op Fri3D Camp in Vlaanderen (hacker/maker outdoor weekend) aangesproken door een ‘stofzuigerverkoper’. Hij kwam onze voortent stofzuigen ter promotie van een project waar hij duidelijk zijn ziel en zaligheid in steekt. (Theofiel Boemerang grapjes incomming)

Aan het begin van zijn verhaal over de FairVacuum was ik nogal sceptisch. Het leek mij vooral een oplossing waarmee mensen in ontwikkelingslanden ons afgedankte materiaal konden upcyclen.

Artikel op Autodesk Instructables

Toch heeft het idee me wel aan het denken gezet. Als mijn huidige stofzuiger het begeeft, overweeg ik om er zelf een te bouwen. Minimaal just for fun. Bij stofzuigers is het vaak niet de motor die stukgaat, maar bijvoorbeeld het snoeroprolmechanisme of een lastig te vervangen plastic onderdeel. Ik kan zelf de behuizing printen met de STL-modellen en ik hoop dat ze een bundel van losse componenten gaan aanbieden zodat ik deze niet zelf zou hoeven inkopen. En zou ik daar een onderhoudsvriendelijke, aanpasbare en geupcyclede stofzuiger aan kunnen overhouden.

Hoe kijken jullie tegen zo’n initiatief aan?

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 21:09

JWT

Ronald schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:23:
[...]

Gebruikers zonder PV profiteren van de verlaagde prijzen zonder de investering gedaan te hebben.
Wat blijkbaar gegarandeerd 8% waard is hè…

De verhoogde beheerskosten zijn dus gewoon terecht collectief, maar dat wordt nu met een bult marketing afgewimpeld op de mensen die de investering gedaan hebben met “terugleverkosten”…

Nog altijd heeft de meerderheid van de klanten geen PV, dus de marketing machine draait wel.
Waarschijnlijk krijgen de niet pv-ers nieteens lagere prijzen, ze zijn hier toch al aan gewend..

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:49
WoLFjuh schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:37:

Afgelopen zomer werd ik op Fri3D Camp in Vlaanderen (hacker/maker outdoor weekend) aangesproken door een ‘stofzuigerverkoper’. Hij kwam onze voortent stofzuigen ter promotie van een project waar hij duidelijk zijn ziel en zaligheid in steekt. (Theofiel Boemerang grapjes incomming)

Aan het begin van zijn verhaal over de FairVacuum was ik nogal sceptisch. Het leek mij vooral een oplossing waarmee mensen in ontwikkelingslanden ons afgedankte materiaal konden upcyclen.

Toch heeft het idee me wel aan het denken gezet. Als mijn huidige stofzuiger het begeeft, overweeg ik om er zelf een te bouwen. Minimaal just for fun. Bij stofzuigers is het vaak niet de motor die stukgaat, maar bijvoorbeeld het snoeroprolmechanisme of een lastig te vervangen plastic onderdeel. Ik kan zelf de behuizing printen met de STL-modellen en ik hoop dat ze een bundel van losse componenten gaan aanbieden zodat ik deze niet zelf zou hoeven inkopen. En zou ik daar een onderhoudsvriendelijke, aanpasbare en geupcyclede stofzuiger aan kunnen overhouden.

Kan, het probleem hier is dat de meeste mensen geen 3d printer thuis hebben staan en veelal ook geen verstand hebben hoe je een stofzuiger moet repareren, het is veel eenvoudiger om via bol.com een nieuwe te bestellen, hoef je niets eens het huis voor uit.

• Wozmro
Ik vind het in ieder geval een inspirerend project.

Maar je zit wel met een aantal uitdagingen op gebied van veiligheid en aansprakelijkheid waardoor de kans dat dit iets groot (en dus goedkoop) wordt eerder klein is.

Maar zoals gezegd: misschien werkt het inspirerend voor de fabrikanten en kunnen ze de stofzuiger nog verbeteren in die richting.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
WoLFjuh schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:37:

Was gisteren F1 aan het kijken en daar stond de F1 bolide in de Ferrari pitbox en kwam een slang tevoorschijn van een Nifiks GM80P om in de cockpit iets op te zuigen. Dat ding is zeker tientallen jaren oud en dan ook onverslijtbaar. Alleen de koolborstels vervangen om de zoveel jaar. Oprolmechanisme, je wikkelt het stroomsnoer om de stofzuiger...dat is het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqPmtOTj18bFsefVvFSawtJRaks=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cupTz0coYmvXwCL6b0vpiWSZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHLlhNnQH3rgb-F7pUCnHnk0kOA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wklEfvLgN2FJ9QdcsWZypKum.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.avodesch.nl%2Fimages%2Fthumbs%2F0030436_nilfisk-stofzuiger-gm80p-lc-eu.jpeg&f=1&nofb=1&ipt=7ff687dcb79028bb1c4247344f1ce833ec97781105207c7156185fe89a270a4f

Erg duurzaam in een omgeving waar miljoenen euros worden besteed om 0,1sec van de rondetijd af te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door esphome op 12-09-2026 11:21 . Reden: Screenshots erbij ]

Nood breekt wet.

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste