MisterMailman schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:05:
[...]

Vraag en aanbod: veel mensen willen een WP en (nog) weinig aanbod van installateurs l. De kosten zitten vooral in het werk, niet het apparaat.
De kosten van het apparaat blijven vrij hoog door de subsidie heb ik soms het idee. En ook maar net welke versie je koopt natuurlijk ;)
als je even over de grens richting oosten gaat krijgen zie je juist dat gebeuren, om maar eens een klein voorbeeld te noemen: een vrij bekend merk hier en daar (nog in de startup fase daar)
Nederland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC61fU8BcUF6WoYAILqfWLz7xLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MttOtcRVoDuWsCpwX73AtGJ6.png?f=fotoalbum_large
Duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NoyA0F0RYGfHVmCclT1xDHsAPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BtjGjUijynntoIxlGjZPNEWb.png?f=user_large
verschil van bijna 3.000 euro, dat is dus in Duitsland bijna 70% meer, terwijl in Duitsland de subsidies nog veel hoger zijn.
en ik denk dat je dat bij andere merken ook zo zult gaan zien.
Wellicht zit ik er naast, maar dit is beetje mijn beeld.
Ook de reden dat ik mijn eigen installatie zelf heb uitgedacht en deels zelf heb aangelegd. Vooral het uitdenken en voorbereiden scheelt een hoop installatiewerk en dus kosten.
Zie Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Jan-tweak schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:11:
[...]
als je even over de grens richting oosten gaat krijgen zie je juist dat gebeuren, om maar eens een klein voorbeeld te noemen: een vrij bekend merk hier en daar (nog in de startup fase daar)
Nederland:
[Afbeelding]
Duitsland:
[Afbeelding]
verschil van bijna 3.000 euro, dat is dus in Duitsland bijna 70% meer, terwijl in Duitsland de subisdies nog veel hoger zijn.
en ik denk dat je dat bij andere merken ook zo zult gaan zien.

[...]
Goed gevonden. Maar als ik naar quatt.de ga, staat er: "Quatt ist noch nicht in Deutschland aktiv. Trag dich ein und erfahre als Erster, wann unsere Wärmepumpe auch zu dir kommt."

Dus ze gaan net die markt op, nog geen volume, onderdelenketen, etc. dus ze zullen zoals wel vaker de early adopters die er toch wel zijn de hoofdprijs vragen. Tov de nog hogere marktprijzen daar is het nog steeds concurrerend. En vergis je ook vooral niet in hoeveel extra regelgeving en papierwinkel bij een Duitse installatie en bedrijfsvoering komt kijken.

Maar je hebt verder wel gelijk hoor qua subsidies en prijsopdrijvende effecten. Als ik bijv. naar de Daikin prijslijsten keek van een paar jaar terug hier in NL toen de subsidie in een paar stappen omhoog ging, volgden de inkoopprijzen voor installateurs vrijwel 1:1 de stijging van de subsidie. Ofwel, die ging direct volledig in de zakken van de importeur.

All-electric.

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste