Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:07
Wij gaan ook van het gas af! Is het plan :)
Plan is nu om een warmtepomp (monobloc) voor verwarming te plaatsen. Daarnaast een warmtepompboiler op zolder voor SWW.

Historisch gasverbruik: onduidelijk, we wonen hier pas. Maar ik reken op 1000 m³/jaar.
2024: februari, maart, april: 333 m³. Maar dat is inclusief warm water.
Beneden wordt dubbelglas nog vervangen door HR++ glas en wordt vloerisolatie aangebracht.
Tussenwoning uit 1980. Totale oppervlakte 129m². Inhoud 457m³.
Afgiftesysteem:
- 58 m² vloerverwarming beneden, slangen 10 cm HoH, 8 groepen, 8 daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren boven, zullen meestal dicht staan. Afhankelijk van ervaring komend najaar/winter worden die wellicht nog groter gemaakt / geoptimaliseerd.
SWW:
- Warmtepompboiler: Atlantic Explorer V4 270L
- 3 personen (maar capaciteit voor 4 gewenst + bad).
Warmtepompvoorkeur:
Panasonic WH-MDC05J3E5 (5kW) of Panasonic WH-MDC07J3E5 (7kW)
Bekend bij vriend die gaat helpen installeren.
WP komt in de voortuin, en hoe minder geluid hoe beter natuurlijk.
Overigens ken ik het sjabloon om de geluidsbelasting te berekenen, maar ik twijfel nog of ik me daar volledig in ga verdiepen, of gewoon een goed gesprek met de buren aan ga. Want uit die berekening zal ongetwijfeld komen dat het niet mag...
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf. Voor het grootste deel in elk geval.
Het plan
Aangepast nav feedback 15-5-2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3kapC-ZGTMMg8KxmG_6HMaqHvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/spUdMKRjX07A8mKBnfZsOcaO.png?f=fotoalbum_large
Vragen
Wat vinden jullie überhaupt van het plan zo?

Verwarming / warmtepomp
- 5kW of 7kW: ik denk zelf dat 5kW genoeg moet zijn. Maar uiteraard geen zin om deze winter in de kou te zitten.
- Er zit een nieuw vuilwaterfilter naast de cv op zolder. Uiteraard gaat de cv er uit, maar kan de filter blijven zitten? Op de plek van de verdeler is beperkte ruimte namelijk. Enig nadeel is dat er niet altijd circulatie naar zolder zal zijn (als alle radiatoren dicht staan).
- Welke maat / type buis gebruik ik om van WP naar zolder te gaan (en daar aan te sluiten op de huidige leidingen)?
- Op zolder zit tevens ontluchting + vulpunt. Die wil ik ook zo laten, want is handiger dan bij de verdeler (geen water daar).

SWW / warmtepompboiler
Er komt een 160mm geisoleerde dakdoorvoer, voor afvoer van de ventilatiewarmtepompboiler. Ik zit alleen ook nog met de mechanische ventilatie. Wat mij betreft 2 opties:
1. Uitgang MV aansluiten op inlaat WPB (+filter). Daar moet dan wel een extra inlaat bij voor als MV uit staat (en die levert sowieso niet genoeg lucht aan). Die extra inlaat kan dan vanaf buiten komen (=op huidige cv-afvoer) of van binnen (=warme lucht)
2. MV een eigen uitgang naar buiten (op huidige cv-afvoer). WPB eigen aanvoer (binnen of buiten) en afvoer (buiten).

Ik heb nu optie 1 ingetekend in bovenstaande.

Ter info: de warmwaterleiding vanaf zolder naar keuken blijft behouden, maar er komt een keukenboiler tussen. Zo hebben we sneller warm water in de keuken (duurt nu een jaar). Voordeel is dat we bij grote hoeveelheden indirect tappen uit de WPB én er komt geen doodlopend stuk warmwaterleiding (zolder>keuken).

Hopelijk ben ik niks vergeten, mocht er (cruciale) info missen: laat vooral weten. Ik benieuwd naar jullie mening / ervaring.

[ Voor 8% gewijzigd door MisterMailman op 21-05-2024 13:12 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 11:19
Klinkt als een goed plan.
Meestal is een 5kW wel genoeg voor een geïsoleerde tussenwoning, maar met zekerheid weet je het pas als je een goede berekening of meting doet.
Enige wat ik mis is of die VV-verdeler een open of gesloten verdeler is? (Moet een gesloten verdeler zijn, dus zonder eigen pomp.)
Of de leidingen tussen de WP en de VV-verdeler voldoende diameter hebben?
Als je toch aan het klussen bent zou ik de vuilfilter in de retour vlak voor de WP zetten waar hij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Paul C schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:36:
Klinkt als een goed plan.
Meestal is een 5kW wel genoeg voor een geïsoleerde tussenwoning, maar met zekerheid weet je het pas als je een goede berekening of meting doet.
Ja dat vind ik dus lastig, omdat we nog geen winter gehad hebben hier. Plus dat we extra gaan isoleren. Ik ga nu uit van 5, want ik maak me ergens meer zorgen over het tussenseizoen: teveel capaciteit + niet ver genoeg terug kunnen moduleren = pendelen
Enige wat ik mis is of die VV-verdeler een open of gesloten verdeler is? (Moet een gesloten verdeler zijn, dus zonder eigen pomp.)
Zonder pomp is toch juist open? :?
Ik dacht aan deze: https://www.technim.nl/ve...-open-verdeler-8-groepen/
Maar dat laat ik ook vooral aan de chef-vloerverwarming (dat ga ik niet zelf doen).
Of de leidingen tussen de WP en de VV-verdeler voldoende diameter hebben?
Dat wordt 33 binnendiameter (RVS flexibel). Deze: https://www.rjtec-shop.eu/de/edelstahlflexschlauch.html
Als je toch aan het klussen bent zou ik de vuilfilter in de retour vlak voor de WP zetten waar hij hoort.
Het is een beetje de vraag of dat nog past, want op de plek van de verdeler is niet zo heel veel ruimte. Of kan zo'n filter ook buiten? Lijkt me niet?
Ik zal 'm in ieder geval intekenen op de retour :)

[ Voor 6% gewijzigd door MisterMailman op 13-05-2024 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Dat is een veel voorkomend misverstand.
Een verdeler mét pomp en thermostaat heeft intern dus een verbinding tussen aanvoer en retour (daar waar de pomp zit). Die is dus open.
Een verdeler zonder pomp en thermostaat heeft die verbinding (en al die overbodige flow-beperkende meuk) niet en is dus gesloten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:07
Wat is de reden dat je je SWW met een WPB gaat verwarmen en niet met een WP? Puur nieuwsgierigheid hoor, ik overweeg namelijk dezelfde keuze te gaan maken, maar twijfel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Pana 5/7 zijn hetzelfde model, de 7 kan echter harder. Ik zou lekker voor de 5 gaan, lukt prima ermee!

Swpb zou ik los van de mechanische ventilatie houden. In de zomer wil je de lucht in je huis houden omdat ie het dan lekker afkoelt op zolder.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
technopeuter schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:00:
Swpb zou ik los van de mechanische ventilatie houden. In de zomer wil je de lucht in je huis houden omdat ie het dan lekker afkoelt op zolder.
Maar ga je dan voor een binnen/binnen opstelling? Want dat is in de winter best koud op zolder dan.

Ik heb hier ook al ergens een opstelling met kleppen gezien: in de winter koude lucht naar buiten en in de zomer koude lucht binnen houden. Wellicht maak ik (ooit) ook wel zoiets.

De aanvoer pak ik dan altijd van binnen.
Blijf ik wel met de afvoer van de MV zitten: die moet dan een eigen pijp naar buiten krijgen (wat op zich geen probleem is als de ketel weg is).
Jannibal23 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:51:
Wat is de reden dat je je SWW met een WPB gaat verwarmen en niet met een WP? Puur nieuwsgierigheid hoor, ik overweeg namelijk dezelfde keuze te gaan maken, maar twijfel nog.
2 redenen: (geen) extra leidingwerk van WP naar zolder voor een boilervat daar. En geluid: de WP slaat niet aan bij de warmwater-vraag, dus in de zomer geen geluid en in de winter kan de WP lekker steady draaien zonder pieken voor SWW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stel je maar niet teveel voor van ´afkoelen op zolder´ in de zomer, dat is peanuts vergeleken bij hoe warm zolders kunnen worden merk ik daar in ieder geval niets van met een huis van 17 jaar oud.

Verder ziet het er puik uit, denk dat je met 5kW ook goed zit. Je radiatoren zijn overigens zo goed als nutteloos met je wp, de aanvoertemperatuur zal rond de 30 liggen en dan hebben ouderwetse radiatoren echt heel weinig afgiftevermogen. Je kan het proberen te boosten door (veel) ventilators eronder te monteren maar het houdt niet over.

Probleem daarbij is nl. ook dat je thermostaat beneden hangt en je beneden niet in een sauna wil zitten om je slaapkamer voldoende te verwarmen.

Oja, ik zou twee seperate aardlekautomaten gebruiken. Dat scheelt tijd bij foutzoeken en dat geeft een betere WAF als je huis afkoelt in de winter.

Voor je WPB ook een seperate aardlekautomaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 14-05-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
De radiatoren zou ik lkkr laten zitten , doet niet veel ( ik zit rond de 28 graden) maar vooral als buffer, zodat de wp voldoende water heeft. Stiekem scheelt het toch een graadje boven

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-09 21:56
Inderdaad, met de warmtepomp maakt veel langere runs in tegenstelling tot een cv ketel dus is er ook langere tijd afgifte.
Hier werkt het icm met fans goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
technopeuter schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:10:
De radiatoren zou ik lkkr laten zitten , doet niet veel ( ik zit rond de 28 graden) maar vooral als buffer, zodat de wp voldoende water heeft. Stiekem scheelt het toch een graadje boven
Enige is dat we een werkkamer en babykamer hebben boven, die we wel wat warmer willen hebben. Dus daar moet waarschijnlijk wel iets anders / extra's qua radiator of bijverwarming. Dat de WP het vervolgens op temperatuur houdt ipv opwarmt, zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
MisterMailman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:09:
[...]

Enige is dat we een werkkamer en babykamer hebben boven, die we wel wat warmer willen hebben. Dus daar moet waarschijnlijk wel iets anders / extra's qua radiator of bijverwarming. Dat de WP het vervolgens op temperatuur houdt ipv opwarmt, zou mooi zijn.
Een radiator zal max 1/3e van het vermogen leveren. Met ventilators word dat 1/2. Eventueel vervang je ze door grotere types (t33) of een jaga. Die zie je wel eens op MP

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

T22 plaatsen of als je echt plaats hebt T33, deze geven echt nog wel warmte af bij 35 graden of hoger echter moet je vloerverwarming dit ook aankunnen en dan kom je weer op een mengverdeler uit, zo heb ik het bij mijn dochter geplaatst.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-09 21:11

hfa

[...]

Hier (juist) begonnen met een (LG) WPB 2 jaar geleden en sinds begin dit jaar ook de Panasonic 5kW WP i.c.m. standaard (LTV) T33 radiators (ps. stooklijn -5/40, 15/30). SWW kostte bij ons nog het meeste gas omdat wij in de winter met een inzethaard verwarmen. Erg tevreden tot nu toe, maar wellicht dat we radiators komende winter nog moeten boosten om de afgifte te vergroten.

Voordeel was - zoals je zelf ook aangeeft - 2 gescheiden systemen (geen leidingen van zolder naar beneden of vica versa) die onafhankelijk van elkaar functioneren, maar ook 2x subsidie 8) . In de keuken inderdaad een keukenboiler.

Daarnaast koelt de WPB de zolder enigszins in de zomer doordat we dan de afvoer (winter = buiten, zomer = binnen) wisselen met de aanvoer (winter = binnen, zomer = buiten). Voor koelen - maar inmiddels met name verwarmen op echt koude dagen - gebruiken we een 3,5kW airco (LG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Dank voor alle tips zover!

Net de tweede installateur voor advies over de vloer gehad. Beide partijen willen uiteraard zelf leveren en niet alleen aansluiten & in bedrijf nemen (toch wel irritant, want met alle marges e.d. toch als snel 5k extra).
Ook zag deze full electric niet echt zitten, 'want in 2030 wordt de elektra onbetaalbaar'. Niemand kan in de toekomst kijken, maar ik weet nooit of zo iemand het echt meent/gelooft, of dat ze vooral cv-ketels en -onderhoud willen blijven verkopen :P
En ook weer het advies om een buffervat van 50 of 100 L te plaatsen om pendelen te voorkomen. Maar dat kan wat mij betreft later altijd nog als er teveel gependeld wordt.

Nieuwe versie, met jullie feedback verwerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3kapC-ZGTMMg8KxmG_6HMaqHvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/spUdMKRjX07A8mKBnfZsOcaO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MisterMailman op 21-05-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Als je het zelf gaat doen met een vriend heb je toch geen installateur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Wolly schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:30:
Als je het zelf gaat doen met een vriend heb je toch geen installateur nodig.
Nou, ik wil wel graag de subsidie :+ En daar heb je toch een factuur van in bedrijfstelling voor nodig, van een installateur (of in elk geval een KvK-er).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MisterMailman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:37:
[...]

Nou, ik wil wel graag de subsidie :+ En daar heb je toch een factuur van in bedrijfstelling voor nodig, van een installateur (of in elk geval een KvK-er).
Begrijpelijk, maar als je daar 5k aan kwijt bent is het zonde van je tijd.

Ken je niemand met een kvk die de juiste sbi code kan toevoegen aan zijn inschrijving!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:56
Wat voor garanties geeft zo'n installateur eigenlijk? Wel fijn dat je ze zou kunnen bellen mocht er wat met je WP zijn. Als je alles zelf doet mag je ook zelf de warmtepomp uit elkaar halen en kijken welk onderdeeltje kapot is, midden in de winter uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Huur een loodgieter in en laat die op uurtarief jouw plan uitvoeren.
Dan hoef je ook de discussie niet aan met onwetende/onwillige installateurs.

De meesten vinden all-electric WP doodeng en hebben geen zin zich erin te verdiepen, en dan eindig je dus altijd met het verkeerde advies om een gasketel naast je warmtepomp te hangen.
Er zijn wel goede installateurs maar die moet je met een kaarsje zoeken en ze vragen de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Als de plek van het buitendeel geluidsgevoelig is. Neem dan geen Panasonic J.
Neem Daikin EDLA06. Of een Vaillant R290 monobloc type 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Tja, wat is geluidsgevoelig.
Plan is om m hier te zetten:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus komt niet rechtstreeks tegen de normale gevel, maar tegen wc/hal-gevel. Recht erboven zit badkamer, geen slaapkamer. Dus je zit best een stukje van verblijfsruimten. Ook bij de buren. En in de zomer (ramen open) draait ie niet, want SWW apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
Ok, nog 1 vraag over het leidingwerk.
Er komt een 26mm leiding van WP naar zolder t.b.v. radiatoren. Op zolder splitst de leiding zich in 2 circuits van 22mm stalen buis.
Ik wil natuurlijk zo min mogelijk capaciteit verliezen onderweg, dus wat is de beste manier van aansluiten? Mij lijkt het beter om eerst een (26mm-) T-stuk te plaatsen en dan pas te versmallen naar 2x22mm (i.p.v. eerst versmallen van 26 naar 22 en dan pas splitsen).

Zelf dacht ik aan zoiets, maar dat lijkt geknutsel:
1. 26mm buis
2. T-stuk 26mm > 2x 26mm
3. 26mm buis (kort)
4. 26mm > 3/4"
5. 3/4" naar 22mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
Met alle tips in het Panasonic-topic ben ik hopelijk weer een stapje verder. Maar het loodgieterswerk blijft een uitdaging :+

Voor het aansluiten van de WP (alleen verwarming, geen SWW) kom ik nu op het volgende.
De WP, verdeler en radiator-circuit zijn gegeven. Alles daartussen is bespreekbaar/aanpasbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtqohx882lrPfkguJ099tSjnoVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vNrxdrAc2rMUM2e6SOGLH79g.png?f=fotoalbum_large

1. 2x https://www.heima24.de/ro...fe-1-14-ig-x-1-14-ig.html
2. 2x https://benem.nl/caleffi-...veiligingsklep-1-1-4.html
3. 2x https://www.rjtec-shop.eu/de/edelstahlflexschlauch.html + https://www.rjtec-shop.eu/de/Iso-50-48.html
4. 2x https://www.heima24.de/ro...ippel-1-14-ag-x-1-ag.html
5. 1x https://www.heima24.de/in...it-entluefter-545306.html
6. 1x https://www.heima24.de/ro...elnippel-1-ag-x-1-ag.html
7. 2x https://www.heima24.de/ro...k-1-ig-x-1-ig-x-1-ig.html
8. 2x4=8x https://www.heima24.de/ro...rschicht-verbundrohr.html
9. 1x https://www.heima24.de/ro...ge-2-m-dvgw-geprueft.html
10. 2x https://benem.nl/vsh-supe...efbus-22-x-1-messing.html

Edit: oh toch nog wat vergeten... |:(
Ik wil tussen T-stuk en verdeler een kogelkraan en tussen T-stuk en radiatorcircuit een kogelkraan en aftap. En tussen filter en T-stuk een vulpunt.
Morgen even aanvullen.

[ Voor 6% gewijzigd door MisterMailman op 14-06-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

MisterMailman schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:07:
Met alle tips in het Panasonic-topic ben ik hopelijk weer een stapje verder. Maar het loodgieterswerk blijft een uitdaging :+

Voor het aansluiten van de WP (alleen verwarming, geen SWW) kom ik nu op het volgende.
De WP, verdeler en radiator-circuit zijn gegeven. Alles daartussen is bespreekbaar/aanpasbaar.

[Afbeelding]

1. 2x https://www.heima24.de/ro...fe-1-14-ig-x-1-14-ig.html
2. 2x https://benem.nl/caleffi-...veiligingsklep-1-1-4.html
3. 2x https://www.rjtec-shop.eu/de/edelstahlflexschlauch.html + https://www.rjtec-shop.eu/de/Iso-50-48.html
4. 2x https://www.heima24.de/ro...ippel-1-14-ag-x-1-ag.html
5. 1x https://www.heima24.de/in...it-entluefter-545306.html
6. 1x https://www.heima24.de/ro...elnippel-1-ag-x-1-ag.html
7. 2x https://www.heima24.de/ro...k-1-ig-x-1-ig-x-1-ig.html
8. 2x4=8x https://www.heima24.de/ro...rschicht-verbundrohr.html
9. 1x https://www.heima24.de/ro...ge-2-m-dvgw-geprueft.html
10. 2x https://benem.nl/vsh-supe...efbus-22-x-1-messing.html

Edit: oh toch nog wat vergeten... |:(
Ik wil tussen T-stuk en verdeler een kogelkraan en tussen T-stuk en radiatorcircuit een kogelkraan en aftap. En tussen filter en T-stuk een vulpunt.
Morgen even aanvullen.
De warmtepomp zelf vergeten :) In de 5 Kw J serie is deze nu nog extra voordelig voor een gering bedrag na de subsidie! Mooier kan de RVO het niet maken.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MisterMailman
Kick! Wat er is veel gebeurd in een paar maanden tijd. Compleet nieuwe benedenverdieping (keuken, vloerverwarming, vloer), isolatieglas, vloerisolatie en volledig van het gas af met WP + WPB.

Met dank aan velen hier voor alle tips en het vele leesvoer in alle topics _O_ En dan vind ik het wel zo netjes om ook het resultaat te laten zien :)

1. Weg met de CV-ketel. En de nieuwe meerlagenbuis van WP naar zolder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ildxXcH7FTFCT1-fMrFOhnLtJJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEQaK1cisKMJvyae3ibkvUxi.jpg?f=fotoalbum_large

2. WP buiten. Nog work in progress, want isolatie vind ik zelf niet netjes en ik wil er nog een kast omheen. Maar das voor later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_toozsv1ANaBNQBnZ5NSJVp99A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiO9pKQOFqXPAoCzw5ji69gG.jpg?f=fotoalbum_large

3. Verdeler nieuwe vloerverwarming. Leidingen door de muur van/naar WP, en door de vloer van/naar zolder (aansluiten op bestaande radiatorcircuit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HRUol-vospeXeKk_0lGQPi7QGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKMtFeiac6TMxJDPmuoH7uyk.jpg?f=fotoalbum_large

4. Via kruipruimte, trapkast, stukje woonkamer en slaapkamer boven lopen de leidingen (2x MLB, 2x elektra, 2x UTP, 1x loos):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDUzE9X_O_2Azfwqug80-QiAGfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62v1TAVWJbBUAQWXyKh5ZZ3n.jpg?f=fotoalbum_large

5. En als laatste ook de WPB op z'n plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyCHonYJtoiC5H5p9Bx7N7cMz28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u908yXyYFsWUulyyzKiiAhP2.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de financiële stand. Soms lastig om goed te berekenen, want wat tel je wel/niet mee.
Vloerverwarming zouden we sowieso doen, dus die heb ik er volledig uitgelaten. Maar er missen ongetwijfeld nog wat kosten hier en daar, die van de grote hoop gegaan zijn... Maar het geeft een beeld.
De grootste post mist overigens: mijn eigen uren om het uit te denken, voor te bereiden en in te kopen. Maar dat is de hobby dan maar. En fors goedkoper dan alles uitbesteden :P

OnderdeelPrijs
Atlantic Explorer v4 270L2150
Inhijsen300
Dakdoorvoer maken + materiaal580
Aansluiten en in bedrijf285
Klein materiaal100
Subsidie-725
Totaal2690

OnderdeelPrijs
Panasonic WH-MDC05J3E53400
Gaten boren door vloeren370
Uitbreiden groepenkast325
Aansluiten en in bedrijf285
Meerlagenbuis 26mm x 25m x2190
Koppelingen etc237
Slangen, isolatie en vloersteun240
Subsidie-3025
Verkoop cv-ketel :+ -60
Totaal1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:22
Proficiat. Indrukwekkend dat je dit voor elkaar hebt gekregen in zo'n korte tijd. Vastrecht gas al opgezegd?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:35
bensss schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:41:
Proficiat. Indrukwekkend dat je dit voor elkaar hebt gekregen in zo'n korte tijd. Vastrecht gas al opgezegd?
Inderdaad, en tegen heel redelijke kosten lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
bensss schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:41:
En ja, ik zit nu in discussie met Stedin over het MijnAansluiting.nl opzegging etc. Maar GreenChoice heeft zonder mopperen m'n gascontract dezelfde beëindigd :P
Dat is dan weer hier te volgen: MisterMailman in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
Batilan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Inderdaad, en tegen heel redelijke kosten lijkt me.
Zeker, al kost het je wel heel veel tijd en slapeloze nachten. Want zodra die ketel er eenmaal uit is, moet je wel door... Maar uiteindelijk wel blij en trots dat het gelukt is :*)

[ Voor 9% gewijzigd door MisterMailman op 14-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Oh man wat ben ik jaloers op mensen die zo handig zijn. Top prestatie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 07:56
Ziet er goed uit. de WP boiler nog duurder dan de WP.

Ik zelf neig zelf naar de route WP en E-boiler. Verbruikt wel iets meer, maar installatie is tegen een fractie van de prijs en nooit gedoe met SWW runs, legionella runs e.d.

En een groot gedeelte van het jaar rechtstreeks vanaf de zonnepalen te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:22
Guido7619 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:36:
Ziet er goed uit. de WP boiler nog duurder dan de WP.

Ik zelf neig zelf naar de route WP en E-boiler. Verbruikt wel iets meer, maar installatie is tegen een fractie van de prijs en nooit gedoe met SWW runs, legionella runs e.d.

En een groot gedeelte van het jaar rechtstreeks vanaf de zonnepalen te verwarmen.
Ik kan deze route aanbevelen, zeker icm een douche wtw als je dat voorelkaar krijgt. In de zomer schakel ik heel dom de boiler zodat het element van de boiler alleen vanaf 13.00 even een uur of twee aangaat. Zo pak ik heel simpel vrij veel zonnestroom mee.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
MotorBeast schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:42:
Oh man wat ben ik jaloers op mensen die zo handig zijn. Top prestatie. _/-\o_
Ik ben best handig, maar heb ook heel veel niet zelf gedaan. Puur omdat ik het niet kon, niet mocht (iets met subsidie) of het mij te veel tijd kostte en ik het dus niet wilde.
De winst voor mij zit m vooral in het uitdenken en regelen van de juiste oplossing en bijbehorende mensen.
Zoals diamantboorservice voor de gaten in vloer en gevel, sloper voor dakdoorvoer (toen ie mn schoorsteen sloopte), klusjesman voor het afdoppen van oude radiatorleidingen, transportbedrijf voor inhijsen boiler en niet te vergeten @Technician- voor het leveren en installeren van beide apparaten en het waterdicht aansluiten van de leidingen (waar ik blijkbaar geen talent voor heb :D ).

Verder gewoon een kwestie van een plan maken en gewoon beginnen :*)

Pagina: 1