• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:11
Wozmro schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:59:
[...]

De betrokken partijen moeten slim zijn en voorzien. Maar tegelijk mogen ze ook niet teveel weten en niet teveel regels opleggen?

Realistisch?
Je draait hier de volgorde om. "Ze" komen zelf met regels vanuit klimaatambities in de vorm van allerlei verduurzamings/maakbaarheidsplannen die ze de inwoners opleggen, zonder de gevolgen (laat staan de gevolgen van de gevolgen) daarvan te overzien of iig, deze voldoende mee te wegen.

Men blijft maar lekker makkelijk de elektrificatie aan de voorkant steeds verder versnellen, terwijl dat zonder subsidie, dwang en drang ook al sneller gaat dan de installateurs en vooral de netbeheerders momenteel kunnen bijbenen (mede ook weer vanwege regels die "ze" bedacht hebben). Zie bijv. ook de pseudobijtelling die leasend Nederland de facto in een EV dwingen, maar er is helemaal geen netcapaciteit om op korte termijn de laadinfrastructuur voldoende op te schalen.

All-electric.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:30:
[...]

Waarom een combinatie als de combiketel al voldoende verwarmt? Het lijkt me dat de ketel eruit mieteren en een full-electric dan de betere optie is. Dan kan het gas gewoon de deur uit en bespaar je ook nog eens op vastrecht. Voor het uitvallen van elektriciteit zet je dan een generator klaar als 1-malige investering.
Het vernietigen van een investering is nooit verstandig. Het vastrecht voor gas aanzienlijk lager dan voor elektra.

Als je in hartje winter in de kou wil zitten dan wens ik jou full-electric verwarmingsmethode toe. De netbeheerders kunnen immers niet garanderen dat er altijd stroom beschikbaar is om daar dan mee te kunnen verwarmen.

Nood breekt wet.

• esphome
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:32:
[...]

Wat is dat voor een edge-case? Wanneer is er voor het laatst de stroom uitgevallen waardoor je leven in gevaar was omdat je niet kon verwarmen?

En een thuisaccu die autonoom 230 V levert is ook een speciaal geval. Een standaard thuisaccu doet dat niet.
Tijdens een donkerflauwte zullen wij de stroomlevering aan Duitsland moeten stoppen om onze eigen stroomvoorziening overeind te houden. Het probleem is dat men op moment supreme aan het goochelen is met de gasvoorraden en de vullingsgraad.

De ultieme keuze is dan laat je de centrales draaien en produceer je stroom voor de warmtepompen of geef je het beschikbare gas aan huishoudens.

Er zijn genoeg mensen in Nederland die geld van de gemeente krijgen om het huis te kunnen verwarmen omdat zij op indicatie van de huisarts niet in de kou mogen komen te zitten. Die zijn dan de eersten die gaan lijden en dan de ouderen die zelf niet genoeg lichaamswarmte kunnen genereren om bij 5 graden kamer temperatuur nog zich warm te houden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nood breekt wet.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:58
RonJ schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:35:
[...]

Je draait hier de volgorde om. "Ze" komen zelf met regels vanuit klimaatambities in de vorm van allerlei verduurzamings/maakbaarheidsplannen die ze de inwoners opleggen, zonder de gevolgen (laat staan de gevolgen van de gevolgen) daarvan te overzien of iig, deze voldoende mee te wegen.

Men blijft maar lekker makkelijk de elektrificatie aan de voorkant steeds verder versnellen, terwijl dat zonder subsidie, dwang en drang ook al sneller gaat dan de installateurs en vooral de netbeheerders momenteel kunnen bijbenen (mede ook weer vanwege regels die "ze" bedacht hebben). Zie bijv. ook de pseudobijtelling die leasend Nederland de facto in een EV dwingen, maar er is helemaal geen netcapaciteit om op korte termijn de laadinfrastructuur voldoende op te schalen.
Ik weet het niet hoor. Tot nu toe kan het netwerk de elektrificatie aan. Geen reden om daar mee te stoppen zolang we in de winter geen significante uitval hebben. Isolatiemaatregelen lopen door, de FE vermogens blijken minder belastend dan de rapporten van 5 jaar geleden aangaven. Dus prima om volop in te zetten op FE en als het echt niet anders kan hybride.

EV laden is uiteindelijk de hete aardappel. Maar dit kan makkelijk met dynamisch laden en beprijzing opgelost worden. Laadinfra gaat echt wel verbeteren, 10 jaar geleden hadden niet veel mensen gedacht dat we al zo ver zouden komen met EV adoptie en infra.

De infra voor verwarmen met kolen werd ook ooit uit de markt geduwd door een door de staat aangelegde infrastructuur die duur was, zeer gevaarlijk (in de publike opinie) en gigantisch invasief voor burgers omdat de woningen helemaal ingericht waren op het opslaan en stoken van kolen. Over 5-10 jaar zijn we blij dat we van dat rare gasinfuus af zijn. En we kunnen ons straks ook echt niet meer voorstellen dat we die smerige fossiele brandstoffen verbranden in onze autos.

Wat wel echt schadelijk is voor burgers is het huidige jojobeleid (met dank aan kabinet Schoof). Dit beleid heeft er voor gezorgd dat burgers onnodig dure gasketels hebben gekocht die elke maand een gat slaan in het huishoudboekje. Vervolgens moeten ze alsnog een hybride kopen en met een beetje pech moeten ze die weer vervangen door een FE. Cooperaties hebben een speciale verantwoordelijkheid om burgers niet op te zadelen met dure oplossingen zoals; hybrides waar ze niet nodig zijn of dure warmtenetten.

En ja, dat jojo beleid heeft er ook voor gezorgd dat de beschikbare cv monteurs zich niet hebben laten omscholen. Met stabiel beleid beweegt de markt echt wel mee. Zie de beschikbaarheid van EV’s, zelfs de traditionele automerken kunnen nu goeie EVs bouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door bensss op 07-10-2026 14:43 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16
bensss schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:28:
EV laden is uiteindelijk de hete aardappel. Maar dit kan makkelijk met dynamisch laden en beprijzing opgelost worden.
Voor netcongestie hoeft EV laden juist helemaal geen issue te zijn. Er is geen enkele reden waarom die opgeladen moeten worden op piekmomenten (buiten een klein deel via snelladers).

EV's zijn eerder een (potentiele) oplossing dan een probleem voor netcongestie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:22
assje schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:40:
Voor netcongestie hoeft EV laden juist helemaal geen issue te zijn. Er is geen enkele reden waarom die opgeladen moeten worden op piekmomenten (buiten een klein deel via snelladers).
Ik denk dat wat het denken over EV's beïnvloedt is dat de vroege gebruikers van EV's hebben vaak een eigen oprit hebben en relatief veel rijden. Die groep zal iedere avond/nacht relatief veel laden en heeft geen enkele reden om later te beginnen met laden.

Als over een paar jaar de nettarieven tijdsafhankelijk worden dan zal het de moeite lonen juist niet op piek tijden te gaan laden.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:22
RonJ schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:35:
[...]

Ja, oorzaak en gevolg zijn soms moeilijk uit elkaar te houden.

Dan is het cowboylandje Nederland die achterloopt.

In België met al zijn regeltjes wordt momenteel het elektriciteitsnet aan een fenomenale snelheid uitgebreid. De invoering van de digitale teller is een strategische meesterzet gebleken.

Informatie = Actor x Context x Substantie

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:33
esphome schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:41:
[...]

Het vernietigen van een investering is nooit verstandig. Het vastrecht voor gas aanzienlijk lager dan voor elektra.

Als je in hartje winter in de kou wil zitten dan wens ik jou full-electric verwarmingsmethode toe. De netbeheerders kunnen immers niet garanderen dat er altijd stroom beschikbaar is om daar dan mee te kunnen verwarmen.
Eens. Overigens schat ik het risico hier niet hoog in, de hoofdmoot van overbelast netwerk gaat hier over teruglevering (WKK koppeling, nog te plaatsen windmolens, etc). Inmiddels staan er onder de huidige lokale windmolens ook de nodige accu's (11GW). Er worden momenteel extra middenspanningskabels (20kV?) aangelegd en een nieuw 150kV verdeelstation bijgeplaatst. Gaat het allemaal helpen? Geen idee. Maak ik me zorgen als ik compleet van het gas af zou willen? Nee.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:58
Dit beeld is zowel grappig als illustratief voor interesse in techniek vanuit de journalistiek 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLXRn6pOZ4d2cemg8cbTdUDjnsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59LtmejLmDwmNDyICZdgOhMB.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• esphome
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:52:
[...]

Ik denk dat wat het denken over EV's beïnvloedt is dat de vroege gebruikers van EV's hebben vaak een eigen oprit hebben en relatief veel rijden. Die groep zal iedere avond/nacht relatief veel laden en heeft geen enkele reden om later te beginnen met laden.

Als over een paar jaar de nettarieven tijdsafhankelijk worden dan zal het de moeite lonen juist niet op piek tijden te gaan laden.
In mijn familie heeft een stel in de parkeerkelder van het appartementencomplex zelfs twee laadpunten naast elkaar hangen. Eén voor hem en één voor haar en zo heeft elke auto zijn eigen parkeerplaats en laadpunt. Geen zonnepanelen aanwezig zo de opzet van regering om te laden via zonnestroom gaat dan niet op. Maar goed die auto's zijn overdag ook niet daar op de plek.

Nood breekt wet.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
assje schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 11:53:
[...]

Daarom ben ik voorstander van veel ruimere en voordeligere financieringsopties vanuit de overheid in plaats van subsidie. Duurzaamheidsleningen zonder afsluitkosten, eenvoudige acceptatiecriteria, looptijd van 10 jaar en wat mij betreft rentevrij. Lening zou (zonder kosten) overdraagbaar moeten zijn bij verkoop. De overheid kan het risico hiervan prima dragen en relatief voordelig financieren.
Leenregels verruimen zorgt dat substantieel meer mensen die al een koopwoning bezitten (doorgaans winnaars qua belastingvoordeel en inkomen ) meer en sneller kunnen lenen. Ik vermoed dat het gevolg is: Oververhitte markt en meer matige installaties.

@Andrehj zonder onderbouwing van mijn kant: ik vind hybride een te makkelijk gedachte oplossing voor de overheid. Als slim sturen verplicht wordt, kan er prima FE gedraaid worden. De gelijktijdigheid van de hybride warmtepompen zou wel eens voor een hoge piek rond het vriespunt + vaak bivalent punt- kunnen zorgen tov goed gedimensioneerde FE installaties.

Het scheelt een slok op een borrel als je niet twee keer hoeft te investeren. Zelfs een kleine thuisaccu van 2K voor peakshaving zou nog gunstiger zijn dan nu 6K hybride + 12K over tien jaar, in plaats van nu 12K.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:22
esphome schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:59:
In mijn familie heeft een stel in de parkeerkelder van het appartementencomplex zelfs twee laadpunten naast elkaar hangen. Eén voor hem en één voor haar en zo heeft elke auto zijn eigen parkeerplaats en laadpunt. Geen zonnepanelen aanwezig zo de opzet van regering om te laden via zonnestroom gaat dan niet op. Maar goed die auto's zijn overdag ook niet daar op de plek.
Ik zie het probleem niet. In de winter is er 's nachts vaak genoeg stroom van windturbines. Het is ook hoeveel je per jaar rijdt. Bijv. 10,000 km per jaar is gemiddeld 27 km per dag. Dus ongeveer 2 kWh per dag. Als je dat op een willekeurig moment in de nacht laadt dan raakt er niets overbelast.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:49

dunklefaser

Point Of KnowReturn

phicoh schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:09:
[...]

Ik zie het probleem niet. In de winter is er 's nachts vaak genoeg stroom van windturbines. Het is ook hoeveel je per jaar rijdt. Bijv. 10,000 km per jaar is gemiddeld 27 km per dag. Dus ongeveer 2 kWh per dag. Als je dat op een willekeurig moment in de nacht laadt dan raakt er niets overbelast.
Ik weet niet wat voor een EV je in gedachte hebt maar 7,4 kWh per 100 km is minder dan de helft van wat de meeste EV's verbruiken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• esphome
  • Niet online
@phicoh In de winter kan een donkerflauwte voorkomen en dan gaat het krap worden. Zijn er dan nog meer EV's en warmte pompen dan gaat het krap worden of het stroomnet kent uitval.

Nood breekt wet.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:22
'Volgende winter zal het krap worden' is ook wel een riedeltje dat ieder jaar in deze periode terugkomt.

De afgelopen jaren vooral gericht op energie uit zon en wind. Maar eigenlijk doen we dit al sinds het begin van de mens.

Informatie = Actor x Context x Substantie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34
Met afschaffen van salderen en de introductie van thuisbatterijen denk ik dat het wel mee gaat vallen.

Je gaat straks niet meer met 2000W kacheltjes je PV overschot wegstoken.
Pagina: 1 ... 102 103 Laatste