• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09
Lochnes schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 22:04:
Wat dat betreft denk ik dat het belgische systeem met max afname beprijzen op een eerlijkere en haalbaardere manier beter gedrag aanmoedigt dan een puur kwh beprijzing.
Juist niet want dat raakt totaal niet aan de doelstelling. Op een zonnige zomermiddag is dat hoge vermogen mogelijk juist positief voor netcongestie.

Ik geloof wel in de variabele prijzen op termijn, daar went de consument wel aan. Juist top als dat combimatie van bewchikbaarheid energie en transport is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Voor teruglevering is het capaciteitstarief niet van toepassing.

Maar inderdaad er kan nog iets verder geoptimaliseerd worden door het capaciteitstarief op sommige momenten niet in rekening te brengen of tijdelijk te verhogen. Maakt de berekening wel weer een beetje complexer.

Informatie = Actor x Context x Substantie

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Lochnes schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 22:04:
Wat dat betreft denk ik dat het belgische systeem met max afname beprijzen op een eerlijkere en haalbaardere manier beter gedrag aanmoedigt dan een puur kwh beprijzing.
Dat is maar hoe je het bekijkt en in welke situatie je zit.
Het Vlaamse systeem (er bestaat geen Belgisch systeem want binnen België is ieder Gewest bevoegd voor zijn eigen netbeheer en eigen wetten daarover) is overigens een combinatie van:
- Vaste aansluitvergoeding (door middel van een minimaal forfaitair captar van 2,5 kW dat je ook betaalt bij 0 afname en een vast meettarief).
- Netvergoeding per afgenomen kWh uit het net
- Netvergoeding voor elk vermogen dat per klokkwartier boven de 2,5 kW gaat en aangerekend wordt per kW overschrijding (bij combinatie jouw WP en EV laden zou je je dus waarschijnlijk hieraan blauw betalen) gelockd per maand (iedere maand begint terug vanaf nul) en jaarlijks aangerekend over het lopend gemiddelde van de laatste 12 maandwaarden.

De laatste 2 worden niet aangerekend bij een jaarverbruik onder de 420 kWh (waarde die tot nu toe jaar na jaar kleiner wordt).
Maar ook geen forfaitaire terugbetaling van 600 plus euro EB.

Dat systeem moedigt dus al helemaal geen 3f verbruik aan (want wordt berekend op het totaal afgenomen netvermogen en niet per fase) en ontmoedigt bij dynamische tarieven om veel kWh goedkoop in te kopen (wanneer er doorgaans meer aanbod HE en/of wind is dan vraag naar netenergie) tijdens de goedkope uren (want dat vraagt op korte tijd veel vermogen = veel extra captar wat de goedkopere kWh-prijs in het beste geval teniet doet) want het captar kent geen tijdsblokken doch is 24/7 en het hele jaar door gelijk.

Idealer - mijn mening - zou een combinatie van beiden zijn: captar boven een minimaal vrijgesteld vermogen volgens (seizoens/dynamische)tijdsblokken.

Wonend in Vlaanderen (BE)

Pagina: 1 ... 103 104 Laatste