Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:33
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:22:
[...]

Los je door verbruikers meer te doen betalen een technisch probleem op?
Misschien?

Ik denk dat hoger verbruik/terugleveren hoger belasten kan meehelpen mensen bewustere keuzes te laten maken inzake energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:42:
Zijn er hier mensen die al wat ervaring opgedaan hebben met home energy management systemen? Kon in het forum zo niets vinden, en google komt of uit bij hele dure KNX oplossingen, of zelfbouw.

Momenteel financieel nog niet zo heel nuttig, lang leve salderen, maar dat is natuurlijk eindig. Maar ook zonder dat het financieel voordeel heeft wil ik eigenlijk gewoon zo veel mogelijk van m'n electra uit m'n zonnepanelen zelf gebruiken :) Ik twijfel ene beetje of ik tijd in HASS, of geld in iets off the shelf ga besteden hiervoor.

dus: Wat gebruiken de mede tweakers? Als dit een beetje aanslaat kan ik er natuurlijk altijd een los topic voor openen.
https://github.com/wimleers/homebridge-sma-home-manager 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:24:
[...]

De auto moet niet langzamer of sneller gaan laden.
Het laden staat ingesteld op een vermogen dat PV levert bij de verwachte productie.
Momenteel dus laden op 17A (bij een productie van 4,2 kW)
Eventuele wolken of schommelingen in verbruik worden dan opgevangen door de thuisaccu.
Een thuisaccu is van Brussel (met Den Haag hebben we geen zaken) in :)B gewoon toegestaan. Toch als je de reglementering volgt..
L:euk, maar niet waar ik naar op zoek ben. Ik wil juist wel in kunnen grijpen. Laden dat productie volgt, niet de verwachte productie (en gezien de verschillende orientaties met schaduw op m'n huis slecht te voorspellen hier) hetzelfde voor m'n boiler, en in mindere mate de warmtepomp.

Accu laden zal daar vast bij komen in de toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Die had ik ook gezien idd, geen idee hoe "open" dat systeem is, toch eens wat dieper in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
wheli schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:25:
@overhyped ik heb verschillende meters van HomeWizard en hoop eigenlijk dat zij er mee bezig gaan. De energy socket kan je al sturen op zonne energie (soort iftt script) voor bijvoorbeeld de batterij van je fiets.
Voor wasmachine en droger etc loop ik er nog tegen aan dat hij de spanning wel in kan schakelen maar dat de machine dan nog aan moet gaan. Wasmachine kan ik besturen met een app als hij aanstaat maar je moet de was en het wasmiddel er natuurlijk wel op tijd in doen.

Mijn ouders hebben zonneplan dynamische tarieven en zonnepanelen en doen het inderdaad handmatig, scheelt dat ze altijd thuis zijn...
Ze zijn best leuk bezig inderdaad, ik gebuik die meters nu ook al, ik zie ze wel als een kanshebber om dit voor de '"huis tuin en keuken"gebruiker op te gaan lossen. Ben benieuwd of 't gaat passen voor de tweaker, denk dat veel gebruikers van homewizard hier local API aangezet hebben en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:38:
[...]
L:euk, maar niet waar ik naar op zoek ben. Ik wil juist wel in kunnen grijpen. Laden dat productie volgt, niet de verwachte productie (en gezien de verschillende orientaties met schaduw op m'n huis slecht te voorspellen hier) hetzelfde voor m'n boiler, en in mindere mate de warmtepomp.
Dat zou hier kunnen door de licentie te betalen van de loadbalancing via de UTP verbinding naar de P1 poort. Maar gezien geen noodzaak laten we die licentie voorlopig voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:33:
[...]

Misschien?

Ik denk dat hoger verbruik/terugleveren hoger belasten kan meehelpen mensen bewustere keuzes te laten maken inzake energie?
Wanneer je terugleveren aan het net gaat belasten ipv te belonen gaan mensen gewoon daar een workaround voor verzinnen of in het slechtste geval hun overproductie nodeloos opstoken. Daar heeft uiteindelijk niemand iets aan. En of het duurzaam is?
Of een capaciteitstarief als gevolg heeft dat men veel minder het net gaat belasten of doorgaans gewoon de rekening zal betalen (ik doe het laatste, of beter gezegd beiden maar het eerste deed ik al zonder capaciteitstarief) zal ik het begin volgend jaar weten te vertellen.

Lijkt me een beetje de omgekeerde wereld.
Eerst mensen aansporen van fossiel verbruik naar elektrisch verbruik om te schakelen, zelf niet willen meebetalen aan die transitie door het net op die omschakeling voor te bereiden om tenslotte de mensen die wel tijdig mee zijn in het verhaal het leven te gaan zuur maken?
Uiteindelijk krijg je dan een nog grotere tweedeling: consumenten die het kunnen betalen om hun eigen plan te trekken en verder kunnen zonder openbaar net en consumenten die dat niet kunnen en afhankelijk blijven van dat openbaar net en met minder dezelfde uitbatingskost moeten betalen.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:41:
[...]

Dat zou hier kunnen door de licentie te betalen van de loadbalancing via de UTP verbinding naar de P1 poort. Maar gezien geen noodzaak laten we die licentie voorlopig voor wat het is.
bij mij is de licentie al betaald in m'n lease contract, dat scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:45:
[...]

Wanneer je terugleveren aan het net gaat belasten ipv te belonen gaan mensen gewoon daar een workaround voor verzinnen of in het slechtste geval hun overproductie nodeloos opstoken. Daar heeft uiteindelijk niemand iets aan. En of het duurzaam is?
Of een capaciteitstarief als gevolg heeft dat men veel minder het net gaat belasten of doorgaans gewoon de rekening zal betalen (ik doe het laatste, of beter gezegd beiden maar het eerste deed ik al zonder capaciteitstarief) zal ik he begin volgend jaar weten te vertellen.
Voor mensen met voldoende geld is dat andere voorstel net zo makkelijk te omzeilen. Daar zullen de leveranciers van zonnepanelen wel blij van worden.

Het zullen vooral de mensen zijn die niet zoveel te besteden hebben die van de voorgestelde maatregel het meeste last hebben (kleine huizen-kleine daken-weinig plek voor zonnepanelen, lastig om geld te vinden om het verlies aan opbrengst te compenseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:49:
[...]
bij mij is de licentie al betaald in m'n lease contract, dat scheelt :)
Afhankelijk van je laadpaal kan je dan gewoon gaan tweaken om de paal aan te sturen volgens productie.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:50:
[...]

Afhankelijk van je laadpaal kan je dan gewoon gaan tweaken om de paal aan te sturen volgens productie.
klopt, via modbus is alles in te stellen. Dat is het probleem niet. Ik vraag mij af of er al toegankelijke, maar wel flexibele sytemen te koop zijn.

Via Home Assistant kan ik het prima bouwen. Maar dat is ook een flinke investering in tijd. Als er iets goed werkends is dan is dat de overweging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:24:
[...]

Een thuisaccu is van Brussel (met Den Haag hebben we geen zaken) in :)B gewoon toegestaan.
Hier mag dat ook gewoon, @overhyped doelt er op dat de netbeheerders beperkt zijn in hun mogelijkheden.

P.S. (y)

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Peet-je schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:05:
[...]
Hier mag dat ook gewoon, @overhyped doelt er op dat de netbeheerders beperkt zijn in hun mogelijkheden.
Dan ben ik idd niet mee.
Een thuisaccu (in combinatie met PV en eilandwerking) maakt je juist onafhankelijker van welke netbeheerder dan ook. Dan zal het je toch worst wezen wat hun toekomstige mogelijkheden al dan niet zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 05-04-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
IvoB2 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:12:
[...]

Dan ben ik idd niet mee.
Een thuisaccu (in combinatie met PV en eilandwerking) maakt je juist onafhankelijker van welke netbeheerder dan ook. Dan zal het je toch worst wezen wat hun toekomstige mogelijkheden al dan niet zijn?
Het gaat om het grote verhaal. Voor Nederland (ken de Belgische situatie niet :) ) zou op wijk niveau een grote batterij helemaal geen slecht idee zijn, alleen kan dat nu niet door de netbeheerder geregeld worden.

Ik kan thuis ook veel doen, woon ruim, kan investeren, maar dat ontslaat mij niet van nadenken en bijdragen aan het grote geheel. In tegendeel zou ik zelfs zeggen. Vandaar dat ik waar het kan nu al wil beginnen met load balancing en slim energie beheer.

[ Voor 18% gewijzigd door overhyped op 05-04-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@IvoB2
Heb niet de indruk dat er veel mensen een installatie met eilandwerking hebben.

De drempel om tot die investering over te gaan t.o.v. de nadelen van het net ligt waarschijnlijk nog veel te hoog.
Mede gezien de huidige salderingsregeling en het (momenteel) lage aantal accu-gebruikers.
Tevens moet je de capaciteit qua opwek sowieso grotendeels hebben, dat zal bij velen niet het geval zijn.

Of we hebben het inzicht gewoon (nog) niet...

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:28:
[...]
Het gaat om het grote verhaal. Voor Nederland (ken de Belgische situatie niet :) ) zou op wijk niveau een grote batterij helemaal geen slecht idee zijn, alleen kan dat nu niet door de netbeheerder geregeld worden.
d:)b Nu ben ik mee. :) Is hier niet anders.
Ik kan thuis ook veel doen, woon ruim, kan investeren, maar dat ontslaat mij niet van nadenken en bijdragen aan het grote geheel. In tegendeel zou ik zelfs zeggen. Vandaar dat ik waar het kan nu al wil beginnen met load balancing en slim energie beheer.
Idem.
Maar net omdat ik al jaren aan eigen energiebeheer doe zou loadbalancing hier niets uitmaken. Zonde van de kosten dus. Ik belast het openbaar net dan ook nauwelijks. Niet door afname en niet door injectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Peet-je schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:30:
@IvoB2
Heb niet de indruk dat er veel mensen een installatie met eilandwerking hebben.

De drempel om tot die investering over te gaan t.o.v. de nadelen van het net ligt waarschijnlijk nog veel te hoog.
Mede gezien de huidige salderingsregeling en het (momenteel) lage aantal accu-gebruikers.
Tevens moet je de capaciteit qua opwek sowieso grotendeels hebben, dat zal bij velen niet het geval zijn.

Of we hebben het inzicht gewoon (nog) niet...
Iedereen doet uiteraard wat hem het beste uitkomt.
Daarbij kan ik nog meegeven dat ik vrijwillig afstand gedaan heb van salderen in de BE situatie.
Productie van PV is ook niet uitzonderlijk hoog => 5,6 kWp bij 5.0 kVA en alles monofase.
Het enige waar je naar moet kijken is dat verbruik, productie en opslag op elkaar zijn afgestemd en dat is idd voor iedere situatie anders.
En voor wie toch de beslissing neemt om te investeren in een thuisaccu zou ik alleen maar aanraden om voor die kleine relatieve meerkost ze dan te voorzien voor eilandwerking. Bij netuitval of zelf afkoppelen van het net blijft de PV installatie dan immers gewoon verder produceren (bij voldoende zon) en schakelt ze zichzelf niet uit (zelfs als er voldoende zon is in BE een wettelijke verplichting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:38:
[...]

Accu laden zal daar vast bij komen in de toekomst :)
Ik heb hiervoor de Zappi van MyEnergi, die was niet duurder dan de meeste gewone laadboxen destijds. In ECO/ECO+ modus moduleert de laadsnelheid aan de hand van zonneoverschot. Is wel mooi om tijdens het laden te zien dat er nauwelijks import/export met het net plaatsvindt :Y) . Voor domme COP1 boilers hebben ze ook de Eddi die met PWM het boilervermogen kan moduleren.

WallBox kan ook modulerend EV opladen volgens mij, en er zijn er nog wel meer tegenwoordig dacht ik, in principe heb je alleen load balancing en de juiste software nodig. Maar als je nu al een laadbox hebt, snap ik dat je die niet zomaar gaat vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door RulazZ op 05-04-2023 14:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:09

pietje63

RTFM

Soms hoef je het ook niet te over engineeren... Ik heb mijn warmtepompboiler in de winter zo ingesteld dat hij 's-nachts het water opwarmt naar 50 graden (gemiddeld relatief laag dynamisch tarief, gebruik in ochtend bij douchen) en in de zomer stel ik hem zo in dat hij dit in de middag doet (gemiddeld relatief laag tarief door zon en hogere omgevingstemperatuur + voordeel retour koele lucht is gratis airco :). Het afkoelen tussen het middaguur en de ochtend neem ik dan maar voor lief.

Hetzelfde principe kun je toepassen met de wasmachine. De was moet je er toch handmatig instoppen. Zet dan de timer wat een gunstig moment is om aan te gaan.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
pietje63 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:45:
Soms hoef je het ook niet te over engineeren... Ik heb mijn warmtepompboiler in de winter zo ingesteld dat hij 's-nachts het water opwarmt naar 50 graden (gemiddeld relatief laag dynamisch tarief, gebruik in ochtend bij douchen) en in de zomer stel ik hem zo in dat hij dit in de middag doet (gemiddeld relatief laag tarief door zon en hogere omgevingstemperatuur + voordeel retour koele lucht is gratis airco :). Het afkoelen tussen het middaguur en de ochtend neem ik dan maar voor lief.

Hetzelfde principe kun je toepassen met de wasmachine. De was moet je er toch handmatig instoppen. Zet dan de timer wat een gunstig moment is om aan te gaan.
klopt, heb ik voor de boiler nu ook, alleen overdag gaat die aan. Warmtepomp loopt gewoon op WAR door, maar zelfs de warmtepomp is is kleingeld als ik aan 't laden ben: Vandaag heb ik ongeveer 70 Kwh in de auto gestopt. Dat is ook wat ik ongeveer opweg vandaag, mooie balans. ik stond vanmorgen alleen met zo'n 13 Kwh af te nemen, en ben momenteel 7500 watt aan het terug leveren. Dat vindt ik jammer. De auto had later mogen starten, rustiger mogen laden, en langer door mogen gaan. en zo met dynamische tarieven, zonder salderen, gaat dit een serieuze business case opleveren.

MAar tot nu toe nog geen tweakers met ervaringen, behalve @Wim Leers met de SMA unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Qua accus en ess systemen zijn er andere threads, is dat wat je bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
JWT schreef op woensdag 5 april 2023 @ 19:55:
Qua accus en ess systemen zijn er andere threads, is dat wat je bedoeld?
opslag boeit mij eigenlijk niet zo veel, ik vindt opslag per huis de verkeerde oplossing: dus als ik er in investeer is het puur financieel en dat duurt nog wel even voordat 't uit kan, maar een topic over home energy management (breder) had ik niet gevonden. Laat me graag leiden als 't bestaat, of anderfs moet ik er gewoon zelf even 1 aanmaken als ik een iets concretere post heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
overhyped schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:39:
[...]

Die had ik ook gezien idd, geen idee hoe "open" dat systeem is, toch eens wat dieper in duiken.
100% lokaal uitlezen, en in dit geval integratie met HomeKit. Maar kan ook prima met Home Assistant of whatever je gebruikt :)

Mijn Homebridge plugin (Homebridge laat toe om non-HomeKit devices in Apple Home te gebruiken) laat je toe om (real-time) energiesignalen te gebruiken als trigger voor een automation om zo overproductie op te gebruiken. Compleet onafhankelijk van

Ik zou dat in principe ook kunnen maken puur op basis van P1 poort, waardoor het voor elke inverter zou werken, en niet enkel voor die van SMA. Maar dan kan je niet meer je effectieve gebruik zien: P1 ziet niet wat je produceert of consumeert, enkel wat je exporteert of importeert.

[ Voor 44% gewijzigd door Wim Leers op 06-04-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@overhyped er is in ieder geval Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic wat aardig matcht met je doel, denk ik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 21:32
Nieuwere huizen met een goed energielabel verkopen voor meer geld dan oudere huizen met een laag energielabel, wie had dat gedacht :P

https://www.ad.nl/wonen/p...nevenredig-hard~a356916b/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Sinds 21 maart is hier de verwarming niet meer aan geweest. Gestapelde bouw gaat best efficiënt om met warmte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenH schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:03:
Nieuwere huizen met een goed energielabel verkopen voor meer geld dan oudere huizen met een laag energielabel, wie had dat gedacht :P

https://www.ad.nl/wonen/p...nevenredig-hard~a356916b/
Dat lijkt me van de kopers dan geen al te slim plan.
Een woning met een slecht energielabel kan je nog altijd opwaarderen naar een woning met een beter energielabel. Belangrijker voor onroerend goed lijkt me de ligging, ligging, ligging. Deze kan je immers niet meer veranderen.
Het optimum om als koper naar te streven is uiteraard een onroerend goed met een topligging maar met een lagere prijs dan gemiddeld door een minder energielabel (dat je daarna zelf nog kan upgraden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 21:32
IvoB2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:18:
Er zijn veel soorten huizenkopers. Je hebt de groep die denkt zoals jij, en je hebt de groep die (zoals het artikel beschrijft) een instapklare energiezuinig woning zoekt. Iedereen heeft zijn of haar eigen redenen voor de keuzes die ze maken.

Persoonlijk ben ik ook niet iemand die een huis koopt waarvan ik weet dat er nog veel aan moet gebeuren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
IvoB2 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:18:
[...]

Een woning met een slecht energielabel kan je nog altijd opwaarderen naar een woning met een beter energielabel. Belangrijker voor onroerend goed lijkt me de ligging, ligging, ligging. Deze kan je immers niet meer veranderen.
Het optimum om als koper naar te streven is uiteraard een onroerend goed met een topligging maar met een lagere prijs dan gemiddeld door een minder energielabel (dat je daarna zelf nog kan upgraden).
Ik denk dat het ook heel erg van 't segment afhangt. Ik ben verhuisd naar een huis in 't buitengebied. Zelfs met een bouwval dat gesloopt moest worden hadden we deze plek gekocht, (niet voor dezelfde prijs :) ) Wij hebben besloten een flinke verduurzamingsslag te doen, bovenop goed basis werk door de vorige bewoners. daar is budget voor, en we wisten dat 't een flinke klus zou zijn. Daardoor hebben we wel zolang de kunnen salderen negatieve kosten voor energie, en daarna aller redelijkste (Waar we nu zo'n 800e per jaar betaalden)

als je zo'n slag niet kan maken, en het budget is een stuk beperkter snap ik wel dat je nu het tochtige jaren 20 huis met enkelsteens muren laat schieten, energie is een significant deel van de rekening geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
overhyped schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:57:
[...]
als je zo'n slag niet kan maken, en het budget is een stuk beperkter snap ik wel dat je nu het tochtige jaren 20 huis met enkelsteens muren laat schieten, energie is een significant deel van de rekening geworden.
Ik kocht, alleen op basis van de ligging en de toekomstige mogelijkheden, een uitgewoond week-endverblijf dat nadien op de buitenmuren en het dak na volledig werd gestript (over een periode van 20 jaar).
Aankoopprijs voor de spreekwoordelijke appel en een ei. De heropbouwkosten vielen nadien ook mee gezien ze gespreid over de tijd konden uitgevoerd worden (lees wanneer budget beschikbaar).
Maar het eerste wat ik deed, drie jaar voor ik het ging bewonen, was het zuidelijk dakdeel vol PV panelen leggen. De energierekening is sindsdien het minste van mijn problemen want de laatste 12 jaar nog nooit negatief geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 13-04-2023 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:57
@IvoB2 Voor jou misschien geen probleem om een huis met een slecht energielabel te kopen, maar het bericht uit het AD gaat natuurlijk meer over de grote lijnen en over de situatie zoals die nu is. En dan snap ik wel wat uit het artikel blijkt.
Zelf zou ik nu ook geen huis kopen met een slecht energielabel, eerder misschien wel. Dit vanwege:
- hoge energiekosten totdat de woning is verduurzaamd;
- hoge kosten van verbouwing (uurloon, materialen);
- op dit moment lastig om een goede aannemer te vinden die op redelijk korte termijn tijd heeft;
- zelf niet veel tijd over om werkzaamheden uit te voeren en geen familie/kennissen die ik in kan schakelen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Iedereen doet uiteraard wat hij zelf wil maar ook nu zou ik geen (nieuwe) woning kopen met een zeer goed energielabel.
Zoals uit het artikel al blijkt zit dat al in de prijs vervat.
Een nieuwbouwwoning vind ik sowieso geen goed initiatief op basis van duurzaamheid (inname van natuurgrond terwijl er nog voldoende reeds bebouwde stukken grond zijn) en je moet de hele som van in het begin ter beschikking hebben (of tegen een kost gaan lenen voor tientallen jaren).
Een reeds bestaande gerenoveerde woning is steeds volgens de smaak van de vorige bewoner ingericht en een energielabel zegt ook niet alles. Je weet dus nooit hoe goed en zorgvuldig er gerenoveerd werd.
Dan liever een uitgeleefde woning voor een relatief lage prijs waar je nadien volledig toezicht hebt op technische uitvoeringen van de verbouwingen, alles kan inrichten volgens eigen wensen en smaak en waar je het budget kan spreiden in de tijd.
Zoals ik al zei was mijn eerste werk PV te laten plaatsen (en nadien een WP) zodat er al geen hoge energiekost meer was.
Een verbouwing vraagt een uurloon en materialen maar die prijs zit uiteraard ook al verwerkt in een hogere aankoopprijs van een (energetisch) gerenoveerde woning en dan moet nadien nog maar blijken of die meerprijs het echt waard was.
Afbreken kan iedereen (leren) en een vakman helpen en je ogen dan de kost geven ook.
Je hebt wel geduld nodig maar dat kost niets. Alleen een beetje karakter. :)

Maar uiteraard geen probleem wanneer de massa liever een "af" huis heeft.
Hoe minder gegadigden voor de overschot hoe lager de verkoopprijs. :+

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 13-04-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19
JeroenH schreef op donderdag 13 april 2023 @ 11:37:
Er zijn veel soorten huizenkopers. Je hebt de groep die denkt zoals jij, en je hebt de groep die (zoals het artikel beschrijft) een instapklare energiezuinig woning zoekt. Iedereen heeft zijn of haar eigen redenen voor de keuzes die ze maken.
Het slechtste wat je kan hebben is een woning die goed is afgewerkt of relatief nieuw is maar energetisch "net niet" is. Bijvoorbeeld een woning >2020 die niet gasloos is en alles open om er een WP in te krijgen, of een woning met vloerverwarming die ondergedimensioneerd is.

Ofwel iets kopen dat (energetisch) klaar is of beter iets kopen waar je de meerprijs niet betaalt en zelf goed doen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb nog een uitbouw waar ik wat zonnepanelen op kwijt zou kunnen, het dak van het huis heeft al zonnepanelen die meer opwekken dan we op dit moment verbruiken (bijna 1.000 kWh overschot per jaar).

Ik heb de zonnepanelen dus niet nodig voor mijzelf, maar doe dit hoofdzakelijk om een extra steentje bij te dragen in Nederland van het gas af te krijgen, al kan ik in de wintermaanden deze stroom zelf natuurlijk ook goed gebruiken.
Er is best wat schaduw. 's Ochtens harde schaduw van het huis, overdag een forse struik / boomachtige en 's avonds bomen die 20meter verderop staan.

Hieronder een foto, het gaat om het deel met de zilveren lijst + het iets lager gelegen dak ten westen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWunBCzKIZ64FU2VNGPaMNrYBjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bINsj0irIb2qBjDaVjTj52YV.png?f=user_large

In theorie zou ik hier tot 12 grote panelen in twee rijen / landscape op kwijt kunnen wanneer ik ze vol op het zuiden leg en misschien wel 18 wanneer ik ze in oost/west zou neerleggen. Dat gaat mij echter wel te veel in de papieren lopen, dus ik zat te denken om ergens een tweedehands setje van circa 6 panelen over te nemen, liefst natuurlijk met plat-dak systeem en micro's.

Maar hoe bepaal je nu de waarde van een tweedehands systeem? Kan je bijv. stellen dat een setje grofweg 10 ct per WP afschrijft per jaar? Uitgaande van 1 € per WP zou dan een 5 jaar oud setje € 0,50 per WP waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Tehh gewoon zelf doen met nieuwe panelen, heb ik ook gedaan. Meer Wp voor maar weinig geld meer.

Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak

[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-04-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tehh schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:21:
Ik heb nog een uitbouw waar ik wat zonnepanelen op kwijt zou kunnen, het dak van het huis heeft al zonnepanelen die meer opwekken dan we op dit moment verbruiken (bijna 1.000 kWh overschot per jaar).

Ik heb de zonnepanelen dus niet nodig voor mijzelf, maar doe dit hoofdzakelijk om een extra steentje bij te dragen in Nederland van het gas af te krijgen, al kan ik in de wintermaanden deze stroom zelf natuurlijk ook goed gebruiken.
Er is best wat schaduw. 's Ochtens harde schaduw van het huis, overdag een forse struik / boomachtige en 's avonds bomen die 20meter verderop staan.

Hieronder een foto, het gaat om het deel met de zilveren lijst + het iets lager gelegen dak ten westen.

[Afbeelding]

In theorie zou ik hier tot 12 grote panelen in twee rijen / landscape op kwijt kunnen wanneer ik ze vol op het zuiden leg en misschien wel 18 wanneer ik ze in oost/west zou neerleggen. Dat gaat mij echter wel te veel in de papieren lopen, dus ik zat te denken om ergens een tweedehands setje van circa 6 panelen over te nemen, liefst natuurlijk met plat-dak systeem en micro's.

Maar hoe bepaal je nu de waarde van een tweedehands systeem? Kan je bijv. stellen dat een setje grofweg 10 ct per WP afschrijft per jaar? Uitgaande van 1 € per WP zou dan een 5 jaar oud setje € 0,50 per WP waard zijn?
Op zich geen slecht idee om de kosten te drukken met 2e hands panelen en zo, maar dan juist het hele dak volleggen :). Of per dakvlak als je niet in 1 keer wilt investeren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:26:
@Tehh gewoon zelf doen met nieuwe panelen, heb ik ook gedaan. Meer Wp voor maar weinig geld meer.

Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak
Ah, dat topic heb ik nog wel gezien destijds.
Zo'n reactie zegt mij dan ook wel genoeg, dan blijven er 3 opties over:
- niets doen;
- een paar nieuwe halen;
- echt voor een habbekrats een set overnemen en het hele dak volleggen à la @Termy

Optie 2 en 3 hebben dan ongeveer dezelfde kosten & opbrengst, maar optie 2 is dan voor de toekomst interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 19:55
Tehh schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:31:
[...]

Ah, dat topic heb ik nog wel gezien destijds.
Zo'n reactie zegt mij dan ook wel genoeg, dan blijven er 3 opties over:
- niets doen;
- een paar nieuwe halen;
- echt voor een habbekrats een set overnemen en het hele dak volleggen à la @Termy

Optie 2 en 3 hebben dan ongeveer dezelfde kosten & opbrengst, maar optie 2 is dan voor de toekomst interessanter.
er zit best wat verschil in nieuwere panelen voor schaduw handling. ik heb zelf 4 "schaduwpanelen" gekocht en er is al een substantieel verschil tussen het half-cell paneel (met een dubbele busbar?) ten op zichte van de andere "dirt-cheap" full cell panelen die ik ergens nieuw goedkoop heb gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSXam1riNnt8dIhegOH2H4PkXzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sBdY9su5inMYQuLscnVt05Tq.png?f=fotoalbum_large
Hierbij zie je dus dat het paneel tussendak veel eerder "half" gaat produceren, als de zon voorbij het huis komt. paneel "garage 2" blijft op "vrijwel geen opbrengst" hangen tot ook de allerlaatste cel in de zon ligt. als ik het opnieuw zou doen, zou ik echt goed uitzoeken welke panelen de beste opbrengst hebben in de schaduw aangezien er best veel is veranderd (HJT, Half cut, en die gestapelde cellen waar ik de naam van vergeten ben: Shingled)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:21
Mijn quooker vertoont kuren:
standby verbruik was altijd 13wattuur in een uur.
Nu gestegen naar 50wattuur.
en de slangen met aanvoer koud en afvoer warm zijn beide vrij heet.
Ik denk dus ergens een warmtelek

Iemand een suggestie?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@BarryH Inlaatcombinatie cq terugslagklep defect?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ericplan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:22:
Bedankt voor de suggestie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In Delfzijl komt een batterijopslag van 1 GWh.
Dat zijn stappen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ericplan schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:22:
Weet je misschien hoe ik dit kan testen/ schoonmaken?
Het valt me op dat ook de koud waterleiding (Voor het overdruk-ding) warm aanvoelt.
Of is het een kwestie van een nieuwe inlaatcombinatie kopen?
De Quooker helpdesk komt niet verder dan "nieuwe quooker kopen, met ook een nieuwe kraan"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8_G3Sh7NKMiWtT1XmANqspd1_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQYAQagC1rP64NNH3D5mHqVa.jpg?f=fotoalbum_large

En inmiddels lijkt het probleem deels verdwenen, sinds zondagnacht weer 0,013-0,014 kWh per uur in de nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EefIySNfg7Eh7ShjpcA4mWKWfNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MF3JMWNbJERbjPPsoa6wMkHM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 17-04-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Begin idd eens met nieuwe inlaatcombinatie, met ook meteen een nieuw overdruk ding. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
teacher schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:27:
Begin idd eens met nieuwe inlaatcombinatie, met ook meteen een nieuw overdruk ding. :Y
ok, ik ga eens zoeken in de quooker webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:29:
[...]
ok, ik ga eens zoeken in de quooker webshop.
Dit lijkt nog een oudere versie inlaatcombinatie die je vziw kan vervangen door een universele inlaatcombinatie van de Gamma/Praxis/Karwei.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
ehtweak schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:28:
[...]

Die kende ik nog niet; zonnepanelen een natuurproduct? Wow... :+
Ze zijn groen... dat moet dus aan bomen groeien toch? En voor de recycling gaan ze straks op de composthoop >:)

We gaan maar verder in de kroeg => verplaatst

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 17-04-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:38:
[...]

Ze zijn groen... dat moet dus aan bomen groeien toch? >:)
_/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

CirclDigital schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:38:
[...]

En voor de recycling gaan ze straks op de composthoop >:)
Dat klopt op zich wel, dat neerdwarrelen. Heerlijk al die 'natuurlijke' deeltjes. :-(
Alleen niet op de goede manier...

https://www.brandveilig.c...ijfspand-etten-leur-72575

https://www.rtlnieuws.nl/...gevaarlijk-dat-etten-leur
https://www.rtlnieuws.nl/...-brand-dieren-naar-binnen

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
Geen idee waar ik het anders kon plaatsen :)
In principe onze eigen poging tot verduurzaming op kleine schaal.

Telkens wanneer ik denk dat we nu het meeste onnodige stroomverbruik hebben aangepakt duiken er weer andere dingen op.

We hebben de laatste weken in rap tempo ons huis een beetje smart gemaakt.
Video-voordeurbel, camera, hub (een klein schermpje wat zich gevraagd en ongevraagd met van alles bemoeit), speakers en nu ook chromecast (iets voor op de tv om op een domme tv slimme tv te kunnen kijken.

Al snel kwamen we er achter dat tv kijken met chromecast een stuk minder (hier zo'n zo'n 30Wh) minder verbruikte dan kijken via onze mediabox. Dat scheelt nogal, dus gelijk ook 1 voor boven gekocht.

Maar met al het testen van verbruik kwamen we er achter dat het verbruik van de mediabox boven in spaarstand toch nog zo'n 9Wh is, waar dat voor degene beneden veel minder was. Dus, mediabox boven afgekoppeld en gaan we terugsturen, 4 euro minder per maand, maar ook zo'n 75kWh per jaar minder sluipverbruik. De nieuwe chromecast zit nu samen met de tv achter een homewizzard socket en staat 20 uur per dag uit. Maar daarnaast gaat dus ook het kijken boven minder stroom verbruiken.

Daarnaast na lang aarzelen toch de proef op de som genomen met onze eboiler in de keuken, en temperatuur van 60 naar 40 graden gezet. Ik dacht dat het nauwelijks zou gaan schelen, maar alleen het standby verbruik is al meer dan gehalveerd. Dagelijke besparing van zeker 0,3kWh. Ik vind het erg veel.

Daarnaast hebben we besloten de airco in de tussenseizoenen uit te doen en hopen daar zo'n 5x 5,75kWh (standby maandverbruik) mee te besparen.
Hopenlijk volgend stookseizoen wat minder verbruik voor verwarming (730kWh van 1 oktober to nu, dat vinden we teveel).

We hebben nu onverwacht meer bespaard dan verwacht. Vooral gezien de nieuwe "apparatuur".

We zitten nu in de nacht exlusief koelkast/vriezer-combinatie en het verwarmingselement van het aquarium, op tussen de 80 en 100Wh constant, dat nog inclusief de 8Wh standby van de airco.
Duurzaam is de aanschaf van nieuwe apparatuur natuurlijk nooit. We zijn hier op sommige fronten behoorlijk duurzaam bezig, maar we hebben ook gebieden waarop we onzelf bepaalde "luxe" zaken toestaan.

Op dit moment wordt ons jaarlijks stroomverbruik in principe middels de saldering gedekt door onze 8 zonnepanelen (3160Wp op zuid), maar dit jaar lijkt het krapper dan vorig jaar (3700kWh-2022). Om in de toekomst wat meer ruimte te hebben hebben we ons voor genomen nog 4 panelen op het platte dak van onze schuur te leggen (oost-west). Lastig, want geen installateur wil dat doen blijkbaar, 4 is te weinig.
Dus nu zijn we ons aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn om het zelf te doen.

We rijden een oude auto, geen geld voor een electrische. We proberen dat te compenseren door zo min mogelijk te rijden (<2000km per jaar). Woonwerk-verkeer nu ipv met een oude snorfiets op mengsmering met een heel klein elektrisch bromscootertje wat met een lading van 1,4kWh zo'n 1,5 a 2 weken zijn werk doet. Onverwacht snel en makkelijk.

Zoveel keuzes te maken, maar ondanks dat we weten dat het beter kan, zijn we voor nu wel redelijk tevreden met waar we zijn.

Work in progress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Sjamo
-80-100W continuverbruik is nog best aanzienlijk. Kan je het verklaren?
- die 4 panelen kan je al snel zelf doen. Lees het PV topic maar eens door (of in ieder geval de OP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
BarryH schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:37:
@Sjamo
- die 4 panelen kan je al snel zelf doen. Lees het PV topic maar eens door (of in ieder geval de OP)
Wat daar sowieso onder valt nu is
19Wh filter aquarium
5Wh luchtpomp vijver
8Wh standby Airco
8Wh voor cam plus video-deurbel op infra-rood
3Wh voor genoemde hub

Onbekende hoeveelheid voor WiFi-router plus versterking

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:34:
Geen idee waar ik het anders kon plaatsen :)
In principe onze eigen poging tot verduurzaming op kleine schaal.

Telkens wanneer ik denk dat we nu het meeste onnodige stroomverbruik hebben aangepakt duiken er weer andere dingen op.

We hebben de laatste weken in rap tempo ons huis een beetje smart gemaakt.
Video-voordeurbel, camera, hub (een klein schermpje wat zich gevraagd en ongevraagd met van alles bemoeit), speakers en nu ook chromecast (iets voor op de tv om op een domme tv slimme tv te kunnen kijken.

Al snel kwamen we er achter dat tv kijken met chromecast een stuk minder (hier zo'n zo'n 30Wh) minder verbruikte dan kijken via onze mediabox. Dat scheelt nogal, dus gelijk ook 1 voor boven gekocht.

Maar met al het testen van verbruik kwamen we er achter dat het verbruik van de mediabox boven in spaarstand toch nog zo'n 9Wh is, waar dat voor degene beneden veel minder was. Dus, mediabox boven afgekoppeld en gaan we terugsturen, 4 euro minder per maand, maar ook zo'n 75kWh per jaar minder sluipverbruik. De nieuwe chromecast zit nu samen met de tv achter een homewizzard socket en staat 20 uur per dag uit. Maar daarnaast gaat dus ook het kijken boven minder stroom verbruiken.

Daarnaast na lang aarzelen toch de proef op de som genomen met onze eboiler in de keuken, en temperatuur van 60 naar 40 graden gezet. Ik dacht dat het nauwelijks zou gaan schelen, maar alleen het standby verbruik is al meer dan gehalveerd. Dagelijke besparing van zeker 0,3kWh. Ik vind het erg veel.

Daarnaast hebben we besloten de airco in de tussenseizoenen uit te doen en hopen daar zo'n 5x 5,75kWh (standby maandverbruik) mee te besparen.
Hopenlijk volgend stookseizoen wat minder verbruik voor verwarming (730kWh van 1 oktober to nu, dat vinden we teveel).

We hebben nu onverwacht meer bespaard dan verwacht. Vooral gezien de nieuwe "apparatuur".

We zitten nu in de nacht exlusief koelkast/vriezer-combinatie en het verwarmingselement van het aquarium, op tussen de 80 en 100Wh constant, dat nog inclusief de 8Wh standby van de airco.
Duurzaam is de aanschaf van nieuwe apparatuur natuurlijk nooit. We zijn hier op sommige fronten behoorlijk duurzaam bezig, maar we hebben ook gebieden waarop we onzelf bepaalde "luxe" zaken toestaan.

Op dit moment wordt ons jaarlijks stroomverbruik in principe middels de saldering gedekt door onze 8 zonnepanelen (3160Wp op zuid), maar dit jaar lijkt het krapper dan vorig jaar (3700kWh-2022). Om in de toekomst wat meer ruimte te hebben hebben we ons voor genomen nog 4 panelen op het platte dak van onze schuur te leggen (oost-west). Lastig, want geen installateur wil dat doen blijkbaar, 4 is te weinig.
Dus nu zijn we ons aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn om het zelf te doen.

We rijden een oude auto, geen geld voor een electrische. We proberen dat te compenseren door zo min mogelijk te rijden (<2000km per jaar). Woonwerk-verkeer nu ipv met een oude snorfiets op mengsmering met een heel klein elektrisch bromscootertje wat met een lading van 1,4kWh zo'n 1,5 a 2 weken zijn werk doet. Onverwacht snel en makkelijk.

Zoveel keuzes te maken, maar ondanks dat we weten dat het beter kan, zijn we voor nu wel redelijk tevreden met waar we zijn.

Work in progress.
Kijk wel goed uit voor 'verkeerde' besparingen.

-Boiler temperatuur naar 40 graden. Denk wel aan 1 x per week verwarmen naar 62 graden ivm legionella.
-Airco stekker eruit. Denk er wel aan dat je de airco niet mag inschakelen als het buiten vriest. Je moet hem dan eerst X uur de tijd geven om op te warmen. Anders loop je risico op beschadiging.
-Soms praten mensen over koelkast/diepvries uitschakelen tijdens de piek-uren (dynamische tarieven). Ook dat is echt af te raden ivm het effect op de voedselkwaliteit. vooral schommelingen in de vriezer zijn erg slecht voor de houdbaarheid/kwaliteit.

Wat ik zelf trouwens nog doe: aquarium alleen verwarmen in de goedkopere uren (dynamische tarieven) en soms ook net een beetje extra verwarmen als de stroom goedkoop is. Op die manier kan ik een beetje bufferen en de duurdere periodes omzeilen. heb 720 liter dus wel de moeite waard.

Heb je helemaal geen ventilatie in huis? Bij mij is dat een groot deel van het nachtverbruik. Heb een WTW installatie.

Ohja en het is W waar jij Wh zegt ;) .
W is vermogen, Wh is verbruik over een bepaalde duur.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
@Sjamo
Grappig, ik vind het best netjes. Als je mechanische ventilatie, koelkast, vriezertje, router, buitenlampen, klokjes, displays, oh en standby warmtepomp optelt, zit je daar al gauw aan toch? Daarmee kom ik ook tussen de 80 en 100W uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 17-04-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:48:
[...]

Grappig, ik vind het best netjes. Als je mechanische ventilatie, koelkast, vriezertje, router, buitenlampen, klokjes, displays, oh en standby warmtepomp optelt, zit je daar al gauw aan toch?
inderdaad, ik ben er jaloers op. ik zit boven de 200W, wat met name door de WTW komt (en aquarium, en 2 camera's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
[...]

Grappig, ik vind het best netjes. Als je mechanische ventilatie, koelkast, vriezertje, router, buitenlampen, klokjes, displays, oh en standby warmtepomp optelt, zit je daar al gauw aan toch? Daarmee kom ik ook tussen de 80 en 100W uit.
het was excl. de koelkast en het aquarium.

En idd met buitenlampen, routers, en oude mech. ventilatie zit je daar zo aan.
Maar als je dat uitzoekt is het wellicht een optie om buitenlampen en router een aantal uur per dag uit te zetten en de mech. ventilatie te vervangen door een model wat 3-5watt doet en co2 gestuurd werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02

DukeBox

loves wheat smoothies

offtopic:
maar hier moest ik wel even om proesten: "Mensen moeten daar hun ogen openhouden voor scherven."

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DukeBox schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:55:
[...]
offtopic:
maar hier moest ik wel even om proesten: "Mensen moeten daar hun ogen openhouden voor scherven."
Scherp ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:44:
[...]

Kijk wel goed uit voor 'verkeerde' besparingen.

-Boiler temperatuur naar 40 graden. Denk wel aan 1 x per week verwarmen naar 62 graden ivm legionella.
-Airco stekker eruit. Denk er wel aan dat je de airco niet mag inschakelen als het buiten vriest. Je moet hem dan eerst X uur de tijd geven om op te warmen. Anders loop je risico op beschadiging.
-Soms praten mensen over koelkast/diepvries uitschakelen tijdens de piek-uren (dynamische tarieven). Ook dat is echt af te raden ivm het effect op de voedselkwaliteit. vooral schommelingen in de vriezer zijn erg slecht voor de houdbaarheid/kwaliteit.

Ohja en het is W waar jij Wh zegt ;) .
W is vermogen, Wh is verbruik over een bepaalde duur.
Eerst voor wat betreft het laatste, excuus, ik ga het waarschijnlijk nooit leren om in mijn teksten het juiste te gebruiken. En je hebt natuurlijk gelijk, ik heb het in een aantal gevallen over de getallen die in onze energy app bij "now" staan. En die worden daar weergegeven met W.
Niet overal trouwens, dat is om het nog wat minder helder te krijgen. Ik beloof je dat ik beter mijn best zal doen :)

En ja, verkeerde besparingen.

Met de keukenboiler durven we dit aan omdat we het water niet spetterend gebruiken, zoals we douche-water wel doen. Ik heb begrepen dat juist inademen een probleem is mbt legionella. Verder is het vrij eenvoudig op deze boiler om op gezette tijden de temperatuur wat omhoog te jagen.

Airco uit is lastig. Ik weet dat hij niet zomaar weer gebruikt kan worden, maar ik verwacht hem mei/juni en sept-nov niet nodig te hebben. November verwarmen we zelden, dat is al jaren geleden. En in geval van nood staat hij zo weer aan en kunnen we hem de volgende dag weer gebruiken.

Koelkast-diepvries staan hier altijd aan, maar verbruiken betrekkelijk weinig, samen zo'n 15 tot 25kWh per maand afhankelijk van jaargetijde. Daarvoor gaan we niet knoeien met tijdelijk uit en aanzetten.

We proberen de bezuiniging te zoeken in dingen die we niet gebruiken. Bijvoorbeeld de 3W doorlopend van de cam overdag. Niet nodig, dus uit waarmee het naar ongeveer 0,5W doorlopend gaat. Voordeurbel willen we wel beschikbaar houden, dus die blijft aanstaan. Zo wegen we alles af. En die keuzes zullen ongetwijfeld niet altijd de beste zijn, maar wel wat hier voor ons lijkt te werken.

Wat ik al zei, soms lastige keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb de mechanische ventilatie ook op een tijdschakelaar, maar eigenlijk is dat gerommel in de marge. Buitenlampen zitten gewoon op een tijdklok, maar zuinige LED-verlichting werkt natuurlijk altijd.

Het is idd wel wat apart om koelkast en aquarium niet mee te tellen, álles doet er toch toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Is inderdaad niet overdreven.
Hier staat 's nachts en bij afwezigheid buiten koelkast, koelvriescombinatie, modem, Wifi AP in de leefruimte, standby WP, 1 digitaal klokje van de microgolf en wat meetapparatuur in de automatenkast alles van de stroom en dan kom je nog aan een 50-70W continu.
Buitenverlichting is LED en slaat alleen aan wanneer de bewegingsdetector iets registreert en schakelt na een tijdje terug uit.
Koelkast: 2-3 W met een piek tot 64W als de motor aanslaat.
Koelvries: 1-30 W met een piek tot 150W voor de ontdooifunctie
Modem: 15W
Extender + AP: 1,5 + 3W = 4,5W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:04:
[...]
Met de keukenboiler durven we dit aan omdat we het water niet spetterend gebruiken, zoals we douche-water wel doen. Ik heb begrepen dat juist inademen een probleem is mbt legionella. Verder is het vrij eenvoudig op deze boiler om op gezette tijden de temperatuur wat omhoog te jagen.
Uiteindelijk is het je eigen beslissing natuurlijk. Maar wees ervan bewust dat dit tegen de richtlijnen is die binnen Nederland gehanteerd worden. Namelijk: 1 x per week tot min 62 graden verwarmen.
Lijkt me toch geen fijn idee als die boiler een broeinest zou worden van legionella.
De kans op problemen is niet groot, maar de gevolgen kunnen dat wel zijn als het tegen zit.
Airco uit is lastig. Ik weet dat hij niet zomaar weer gebruikt kan worden, maar ik verwacht hem mei/juni en sept-nov niet nodig te hebben. November verwarmen we zelden, dat is al jaren geleden. En in geval van nood staat hij zo weer aan en kunnen we hem de volgende dag weer gebruiken.
prima :)
Koelkast-diepvries staan hier altijd aan, maar verbruiken betrekkelijk weinig, samen zo'n 15 tot 25kWh per maand afhankelijk van jaargetijde. Daarvoor gaan we niet knoeien met tijdelijk uit en aanzetten.
Precies, zo sta ik er ook in. bepaalde apparaten zou ik geen risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
BarryH schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:52:
[...]

het was excl. de koelkast en het aquarium.

En idd met buitenlampen, routers, en oude mech. ventilatie zit je daar zo aan.
Maar als je dat uitzoekt is het wellicht een optie om buitenlampen en router een aantal uur per dag uit te zetten en de mech. ventilatie te vervangen door een model wat 3-5watt doet en co2 gestuurd werkt
Het is inderdaad exclusief koelkast plus vriezer. Die geven dag en nacht pieken die ik hier niet heb meegeteld.

Het is inclusief 19W filtratie aquarium, maar exclusief verlichting (13W x 9 uur overdag) en de verwarming die in dit jaargetijde wel rond de 0,3 tot 0,5 kWh per dag doet.

Geen mechanische ventilatie hier (alleen natuurlijke ventilatie via raamroosters, plus decentrale ventilatie met wtw (co2-gestuurd) in de woonkamer, verbruik standby tussen 0 en 1 W, verbruik per maand 1,5 - 2 kWh.

We hebben wel WiFi met een aparte router, buitenlamp alleen aan tussen 21 en 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:15:
[...]

Het is inderdaad exclusief koelkast plus vriezer. Die geven dag en nacht pieken die ik hier niet heb meegeteld.

Het is inclusief 19W filtratie aquarium, maar exclusief verlichting (13W x 9 uur overdag) en de verwarming die in dit jaargetijde wel rond de 0,3 tot 0,5 kWh per dag doet.

Geen mechanische ventilatie hier (alleen natuurlijke ventilatie via raamroosters, plus decentrale ventilatie met wtw (co2-gestuurd) in de woonkamer, verbruik standby tussen 0 en 1 W, verbruik per maand 1,5 - 2 kWh.

We hebben wel WiFi met een aparte router, buitenlamp alleen aan tussen 21 en 24 uur.
buitenlamp op bewegingsensor is misschien nog een mooie besparing mee te halen.

En kijk niet alleen naar verbruik, maar ook de tarieven. Als je overstapt op uurprijzen voor stroom komt alles in een ander daglicht te staan. Nu pas ik soms juist nachtverhoging toe met mijn warmtepompen. Het huis in de nacht even flink opstoken (setpoint op 30 graden) omdat de stroomprijs 8 cent per kWh is (all in, prijzen uit 2022). Of dat ook duurzaam is weet ik eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:04:
[...]
Legionella zit uiteraard in waterdamp en niet in waterdruppels (spetters). Je kan met legionella besmet water zonder ziek te worden drinken maar niet de dampen inademen.
Legionella komt ook niet voor in doorstromers. Alleen bij opslag dat langdurig stilstaat (weinig gebruikte boilers en grote installaties).
Probleem in de douche is dat de meeste mensen het SWW continu op een relatief hoge gelijkmatige temperatuur houden en nogal (langdurig) erg warm water gebruiken in de douche waardoor je altijd waterdamp in de douche krijgt.
ps. ik woon in BE waar er geen verplichting is voor anti-legionella in een huishoudelijke installatie. Ieder moet dus volgens eigen situatie zijn eigen conclusies trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:18:
[...]
Of dat ook duurzaam is weet ik eerlijk gezegd niet.
Dat hangt er ook weer vanaf wat je met je zonnepanelen kunt afdekken. En soms levert dat tegenstrijdigheden op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:20:
[...]

Dat hangt er ook weer vanaf wat je met je zonnepanelen kunt afdekken. En soms levert dat tegenstrijdigheden op.
Het ging in mijn voorbeeld om 's nachts verwarmen met de warmtepomp. dus dan leveren mijn panelen niets op. En salderen op jaarbasis is sowieso niet duurzaam natuurlijk, aangezien dat slechts administratief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:21:
[...]

Het ging in mijn voorbeeld om 's nachts verwarmen met de warmtepomp. dus dan leveren mijn panelen niets op. En salderen op jaarbasis is sowieso niet duurzaam natuurlijk, aangezien dat slechts administratief is.
Salderen is inderdaad het beste voorbeeld van tegenstrijdigheid in duurzaamheid. Maar precies, 's nachts verwarmen omdat dat dan goedkoop is, terwijl je overdag je WP aan kunt zetten voor "gratis" stroom... heeft geen zin als je die warmte 's nachts nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gramser schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:32:
[...]

Maar precies, 's nachts verwarmen omdat dat dan goedkoop is, terwijl je overdag je WP aan kunt zetten voor "gratis" stroom... heeft geen zin als je die warmte 's nachts nodig hebt.
De warmte heb ik 's nachts niet nodig, ik verwarm het huis alvast voor de dag die komen gaat. Nachtverhoging dus. En bovendien heb ik overdag geen gratis stroom. In de winter van 2022 moest ik daar soms 40-60 cent per kWh voor betalen

(de zonnestroom verkoop ik voor 100%, dus die kan ik zelf niet gebruiken, administratief gezien dan).

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 17-04-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:35:
[...]

en bovendien heb ik overdag geen gratis stroom. In de winter van 2022 moest ik daar soms 40-60 cent per kWh voor betalen

(de zonnestroom verkoop ik voor 100%, dus die kan ik zelf niet gebruiken, administratief gezien dan).
Oh ja, jij hebt een SAP. Met een riant (terug)levertarief :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:18:
[...]

buitenlamp op bewegingsensor is misschien nog een mooie besparing mee te halen.

En kijk niet alleen naar verbruik, maar ook de tarieven. Als je overstapt op uurprijzen voor stroom komt alles in een ander daglicht te staan. Nu pas ik soms juist nachtverhoging toe met mijn warmtepompen. Het huis in de nacht even flink opstoken (setpoint op 30 graden) omdat de stroomprijs 8 cent per kWh is (all in, prijzen uit 2022). Of dat ook duurzaam is weet ik eerlijk gezegd niet.
Ik heb slechte ervaringen met een buitenlamp op een bewegingssensor (midden in de nacht tijdens storm en regen naar buiten omdat de lamp de hele tijd aan en uit gaat).

Ons alternatief is 3 uur per dag branden met klein led-lampje. Maar het kan de moeite waard zijn te checken of bewegingssensors verbeterd zijn :)

Wat betreft prijs.

Wij zijn geluksvogels. Wij hebben ongeveer 3 jaar geleden een 5-jaars contract afgesloten voor gas en elektra. Gas is hier vorig jaar afgesloten omdat we nu "all electric" zijn.

Onze prijs voor stroom was vorig jaar ongeveer 13 cent per kWh (inclusief alle extra's per kWh) en dit jaar ongeveer 21,5 cent per kWh.
Dat maakt de afschrijving van onze investeringen voor isolatie etc bijna eeuwigdurend volgens de geleerden maar daar zitten we niet zo mee. Ons doel is ons comfort verhogen, onze maandlasten zo mogelijk verlagen waarmee we weer kunnen sparen voor nieuwe investeringen, en verder proberen we een bescheiden bijdrage te leveren aan de energie-transitie.

Maar goed, ja, wij salderen, dat gaat hier tenzij je een sap hebt vanzelf. Maar we gebruiken onze stroom alsof we niet salderen, althans dat proberen we.

Dus we zijn erg fanatiek op gebruik van onze eigen zonne-energie. Opwarmen warm water zelfs in de winter vaak (deels) op zonne-energie. We verwarmen zelden in de nacht, bijna altijd overdag, wanneer vocht is verdreven door de zon (minder defrosts) en wanneer de temperatuur wat hoger is waardoor de efficientie van onze airco veel hoger ligt. En liefst wacht ik met opstarten van de airco tot we voldoende eigen zonne-energie hebben. Met koelen gaat dat natuurlijk nog beter. In de nacht met koelen proberen we het te redden met evt plafondventilator en de nachtstand van onze ventilatie (8 uur lang actief checken binnen en buitentemperatuur en bij voldoende verschil wordt frisse buitenlucht naar binnen geblazen).

En dit proberen we dus met veel dingen te doen. En we hopen tzt mbv een batterij ons rechtstreeks eigen verbruik nog fors te verhogen.

Het kan beter, maar ik merk steeds meer dat ook dit hier een "work in progress" is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Gramser schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:32:
[...]
Salderen is inderdaad het beste voorbeeld van tegenstrijdigheid in duurzaamheid. Maar precies, 's nachts verwarmen omdat dat dan goedkoop is, terwijl je overdag je WP aan kunt zetten voor "gratis" stroom... heeft geen zin als je die warmte 's nachts nodig hebt.
In een goed geïsoleerde woning is er 's nachts weinig tot geen behoefte aan verwarming.
Hier (al enige tijd geen saldering meer) werken de A2A en A2W WP'n (naargelang wat op het ogenblik het meest voordelig is) bv. overwegend overdag wanneer er iemand thuis is. 's Nachts liggen wij onder onze donsdeken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2023 16:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
En overmorgen wordt hier de warmtepompboiler geplaatst. Ik kan niet wachten om me te storten in het topic over gratis opzeggen van de gasaansluiting :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gramser schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:46:
En overmorgen wordt hier de warmtepompboiler geplaatst. Ik kan niet wachten om me te storten in het topic over gratis opzeggen van de gasaansluiting :+
Ondanks dat ik warm water het lastigste gedeelte vind van all electric (stiekem vond ik dat onze cv het erg goed deed met warm water), hou ik van onze wpb :)
Dat ding werkt hier fantastisch, en laat zich erg goed opladen op voor ons gunstige momenten. Ik wens je toe dat jullie er net zoveel plezier van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:49:
Ondanks dat ik warm water het lastigste gedeelte vind van all electric (stiekem vond ik dat onze cv het erg goed deed met warm water), hou ik van onze wpb :)
Je kan uiteraard een SWW boiler ook zonder probleem koppelen aan een elektrische verwarming (A2W). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gramser schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:04:
Ik heb de mechanische ventilatie ook op een tijdschakelaar, maar eigenlijk is dat gerommel in de marge. Buitenlampen zitten gewoon op een tijdklok, maar zuinige LED-verlichting werkt natuurlijk altijd.

Het is idd wel wat apart om koelkast en aquarium niet mee te tellen, álles doet er toch toe?
Het vaste gedeelte van het aquarium was meegeteld, het grillige gedeelte niet. Koelkast en vriezer hebben hier 0 als vast verbruik, en gaan alleen aan met soms pieken. Met het meetellen van piekverbruik geef ik niet een beeld van ons lage permanente verbruik. Daarvoor kijk ik naar het gemiddelde van de lage momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Sjamo schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:57:
[...]

Het vaste gedeelte van het aquarium was meegeteld, het grillige gedeelte niet. Koelkast en vriezer hebben hier 0 als vast verbruik, en gaan alleen aan met soms pieken. Met het meetellen van piekverbruik geef ik niet een beeld van ons lage permanente verbruik. Daarvoor kijk ik naar het gemiddelde van de lage momenten.
Je zou daarvoor een “langdurig gemiddelde” kunnen pakken, of iets dergelijks. Dat laat zich misschien best goed vergelijken, als je het aantal (k)Wh binnen een tijdsspanne geeft. Als in: tussen 22:00 en 06:00 verbruikt mijn woning 900Wh. Ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:45:
[...]

In een goed geïsoleerde woning is er 's nachts weinig tot geen behoefte aan verwarming.
Hier (al enige tijd geen saldering meer) werken de A2A en A2W WP'n (naargelang wat op het ogenblik het meest voordelig is) bv. overwegend overdag wanneer er iemand thuis is. 's Nachts liggen wij onder onze donsdeken. :)
Daar ga ik het volgende stookseizoen maar eens naar kijken - hoe optimaliseer ik de verbruikstijden, wetende dat ik nog best wat verlies heb, 's nachts. Misschien juist overdag de temperatuur verhogen zodat ik de nacht acceptabel doorkom. We will see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:16
de Peer schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:44:
[...]

Dat lijkt mij afhankelijk van het merk of type airco. Als ik de schakelaar van mijn airco inschakel in de vrieskou maar 'm nog niet laat verwarmen dan gebeurt er echt helemaal niets. Alleen een paar Watt stand-by verbruik. Ik heb een MHI.

Maar goed, de handleiding zou het moeten vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kalentum schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:25:
[...]

Dat lijkt mij afhankelijk van het merk of type airco. Als ik de schakelaar van mijn airco inschakel in de vrieskou maar 'm nog niet laat verwarmen dan gebeurt er echt helemaal niets. Alleen een paar Watt stand-by verbruik. Ik heb een MHI.

Maar goed, de handleiding zou het moeten vermelden.
Zou moeten ja. maar dat blijkt dus vaak niet het geval omdat ze er vanuit gaan dat je hem altijd aangesloten houdt. Daikin klantenservice was echter duidelijk hierover via e-mail.

Maar het zal ongetwijfeld verschillen per merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@BarryH Terugslagkleppen zijn nogal gevoelig voor vervuiling. Kan zomaar een scherfje, stukje steen of kalk tussen de klep gezeten hebben dat vanzelf is weggespoeld. Als het nu weer goed werkt lekker niets doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:19:
[...]

Legionella zit uiteraard in waterdamp en niet in waterdruppels (spetters). Je kan met legionella besmet water zonder ziek te worden drinken maar niet de dampen inademen.
Hier moet ik je even corrigeren want dit is precies verkeerd om (hoewel de 2e zin wel klopt).

Damp = gas, dus daar zit geen bacterie in. Waterdamp is wat je krijgt als je water voldoende verhit en dit is bv wat je krijgt als je water gaat destilleren. Gedestilleerd water is zeer schoon omdat het juist niks bevat dat niet meeverdampt. Zeker geen relatief grote dingen zoals een bacterie dus.

Aerosolen van spetterend water is geen damp en ze zijn ook relatief groot tov de grootte van een bacterie dus daar kunnen ze juist wél in zitten.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
[...]

Hier ca. 45W zonder aquarium maar met:
- Standby alle apparaten;
- koel-vriescombinatie;
- Router ;
- MV type C;
- CV-ketel;

Tel daar Sjamo's aanvullingen bij op en het komt net niet op 100W uit.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
Productief dagje- gisteren gasloos geworden, gascontract opgezegd / verwijdering aangevraagd (da's een beetje hetzelfde tegenwoordig), en zojuist de subsidie aangevraagd voor de warmtepompboiler die dus is geplaatst.

Hopelijk komt die gauw binnen, en dan heeft dit geintje van opdracht tot plaatsing net geen jaar geduurd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
@Sjamo
Ik zit op 300-400 watt.. nog niet echt naar gekeken, maar met m'n thuis netwerk, Quooker, WPB, WP, witgoed, Schrikdraad apparaat, airco, etc. loopt 't natuurlijk wel op. Als ik klaar ben met klussen maar eens kijken of er ergens iets is dat exorbitant veel gebruikt, of dat ik gewoon te veel dingen aan laat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Slik.
Mijn continu normaal dagverbruik zit tussen de 100-200W. Incl. twee koel/vriescombinaties.
Tijdens de nacht schommelt dat tussen de 50-70W.
Uiteraard zonder de periodieke grootverbruikers (vaatwas, SWW,wasmachine,....) die het etmaalgemiddelde naar boven duwen.
Wanneer je die meerekent kom ik op een gemiddelde uurverbruik tussen de 125 Wh en 250 Wh.
Zo zie je maar dat er veel verschil zit tussen uiteenlopende verbruikersprofielen.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:50:
[...]

Slik.
Mijn continu normaal dagverbruik zit tussen de 100-200W. Incl. twee koel/vriescombinaties.
Tijdens de nacht schommelt dat tussen de 50-70W.
Uiteraard zonder de periodieke grootverbruikers (vaatwas, SWW,wasmachine,....) die het etmaalgemiddelde naar boven duwen.
Wanneer je die meerekent kom ik op een gemiddelde uurverbruik tussen de 125 Wh en 250 Wh.
Zo zie je maar dat er veel verschil zit tussen uiteenlopende verbruikersprofielen.
Ik denk dat er ook nog wel wat te winnen is, maar met alle projecten heeft ‘t nog geen prioriteit gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
overhyped schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:32:
[...]

Ik zit op 300-400 watt.. nog niet echt naar gekeken, maar met m'n thuis netwerk, Quooker, WPB, WP, witgoed, Schrikdraad apparaat, airco, etc. loopt 't natuurlijk wel op. Als ik klaar ben met klussen maar eens kijken of er ergens iets is dat exorbitant veel gebruikt, of dat ik gewoon te veel dingen aan laat :)
Schrikdraad? Zulke vervelende kinderen?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
GudZ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 05:43:
[...]

Schrikdraad? Zulke vervelende kinderen?
Zo iets, beestjes die binnen moeten blijven en niet aan hekken mogen knagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 18:29
Heb zojuist de oplevering van mijn zonnepanelen ingepland, en nu popt bij mij een vraag op over de relatie tussen aanmelden en installeren van je installatie en de start van het salderen.

Mijn installatie wordt op 6 juni geplaatst. Ik verwacht meer opwek dan verbruik, iets van 1100 kWh en dat is ter voorbereiding op de komst van een warmtepomp tzt.

Stel dat ik de installatie nu meteen aanmeld bij energieleveren.nl, gaat dan de saldering in op datum aanmelden/registreren of op datum installatie? Of vanaf 1 januari jl?

Hier zit een financiele consequentie aan. Stel dat datum aanmelding ook datum start salderen is dan wordt Mei meegenomen in de saldering. Vorig jaar was mijn verbruik in Mei 165kWh, maar ik was toen de halve maand met vakantie. Dit jaar niet dus verbruik zal meer richting 250kWh gaan. Dat is toch 100 euro (tegen plafondtarief) en mooi meegenomen als dat wordt weggesaldeerd.

Helemaal mooi is het als de saldering vanaf 1 januari geldt. Dan levert dat enkele honderden euri op.

Het zijn geen bedragen waar ik van wakker lig maar 't is toch geld waar ik gewoon voor moet werken. En wie 't kleine niet eert is 't grote niet weerd zeggen ze.

Iemand hier die weet hoe dit zit?

Ik heb de electricteitswet opgezocht maar dat was te taaie kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
brxm schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:04:
Heb zojuist de oplevering van mijn zonnepanelen ingepland, en nu popt bij mij een vraag op over de relatie tussen aanmelden en installeren van je installatie en de start van het salderen.

Mijn installatie wordt op 6 juni geplaatst. Ik verwacht meer opwek dan verbruik, iets van 1100 kWh en dat is ter voorbereiding op de komst van een warmtepomp tzt.

Stel dat ik de installatie nu meteen aanmeld bij energieleveren.nl, gaat dan de saldering in op datum aanmelden/registreren of op datum installatie? Of vanaf 1 januari jl?

Hier zit een financiele consequentie aan. Stel dat datum aanmelding ook datum start salderen is dan wordt Mei meegenomen in de saldering. Vorig jaar was mijn verbruik in Mei 165kWh, maar ik was toen de halve maand met vakantie. Dit jaar niet dus verbruik zal meer richting 250kWh gaan. Dat is toch 100 euro (tegen plafondtarief) en mooi meegenomen als dat wordt weggesaldeerd.

Helemaal mooi is het als de saldering vanaf 1 januari geldt. Dan levert dat enkele honderden euri op.

Het zijn geen bedragen waar ik van wakker lig maar 't is toch geld waar ik gewoon voor moet werken. En wie 't kleine niet eert is 't grote niet weerd zeggen ze.

Iemand hier die weet hoe dit zit?

Ik heb de electricteitswet opgezocht maar dat was te taaie kost.
salderen geldt van jaarnota datum naar jaarnotadatum (of leverancierswissel)
Dus als je jaarnota in b.v. februari is geweest, komt de volgende februari 2024 en kan je over de hele 12 maanden salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

BarryH schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:06:
[...]

salderen geldt van jaarnota datum naar jaarnotadatum (of leverancierswissel)
Dus als je jaarnota in b.v. februari is geweest, komt de volgende februari 2024 en kan je over de hele 12 maanden salderen.
inderdaad, datum van panelen plaatsen is dus niet relevant, behalve dat je vanaf dat moment opbrengst hebt. maar die kan dus gesaldeerd worden ook over de periode dat je nog geen panelen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 18:29
Dank jullie wel voor het antwoord. Mijn contract liep af op 4 april dus dan telt april ook nog grotendeels mee.

Gezien de capaciteit van de installatie heb ik er wel vertrouwen in dat ik vanaf juni nog ruimschoots genoeg ga produceren om April en Mei ook te compenseren.

En voorlopig even niet van leverancier wisselen dus. Dat is niet erg want ik heb sinds Maart nog geen beter aanbod kunnen vinden dan waar ik nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Is het eigenlijk mogelijk om hier op Tweakers een advertentie te plaatsen van een gebruikte HR-ketel? Ik heb er nu een over, wegdoen is zonde, maar hij heeft een defect. Een handige klusser heeft er of een goede bak onderdelen aan, of na reparatie gewoon weer een prima werkende HR-ketel om te installeren naast een hybride WP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ja, die had ik wel gevonden, maar de categorieën zijn vrij beperkt. Dichtste wat in de buurt komt zijn de kamerthermostaten… ach, kijken wat-ie op marktplaats doet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Nou, dat ging sneller dan verwacht. Hij is al weg! Dan krijg je meteen het idee dat je te weinig hebt gevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Gramser schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:10:
Nou, dat ging sneller dan verwacht. Hij is al weg! Dan krijg je meteen het idee dat je te weinig hebt gevraagd...
Een tweedehands CV ketel kan best een goede optie zijn als je over twee jaar van het gas af wilt, maar je huidige ketel nu al fubar is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
big bang schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:45:
[...]

Een tweedehands CV ketel kan best een goede optie zijn als je over twee jaar van het gas af wilt, maar je huidige ketel nu al fubar is.
True, maar de mijne was ook niet helemaal goed meer. Was blijkbaar geen probleem voor de koper…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Staan er vandaag ineens 4 oplaadpunten voor elektrische auto’s in mijn zijstraat…

Alleen niemand heeft een elektrische auto en degene welke wel, hebben een eigen oplaadpunt voor de deur _O-

Mag je op zo’n vak gewoon parkeren indien er geen bordje hangt? (Groot parkeerprobleem in de wijk)

Nadeel dat elektrisch rijden belasting technisch (na mijn weten) niet meer voordeliger is… Anders had ik allang een elektrische auto gevraagd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Pagina: 1 2 ... 80 Laatste