Ik ben me aan het oriënteren of ik mijn huidige zonnepalen kan uitbreiden op mijn dubbele carport en/of schuin dak. Eventueel wil ik het (gedeeltelijk) zelf doen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k9vgn10eXMLgUKkTXbBmTEbV.jpg?f=user_large)
Ik heb een dubbele carport die naar het zuiden uitkijkt (aan de linkerkant zie je mijn dak):
:strip_exif()/f/image/JAZq5PiyRdG7eWWjLjBodRUW.jpg?f=fotoalbum_large)
Overzicht op dubbele carport vanuit dakraam schuin dak:
:strip_exif()/f/image/fBDG8s8zCr68vDjv73EJ4reC.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de rechterkant van de carport vanuit bovenstaande foto gezien, zou ik minder last hebben van schaduw (alleen aan eind van dag):
:strip_exif()/f/image/zAkLDQiU1gvMZYqsRXrPScil.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook op het schuin dak is nog plaats:
:strip_exif()/f/image/OvayCMfIsULbmVpZrQpcPLpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonnestand en zonnebaan:
/f/image/9x0E1Lb5F019vRVlx5xR5H54.png?f=fotoalbum_large)
Luchtfoto in de winter:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q4qjDVUsNAJlnLnQOfF3inid.png?f=user_large)
Schuin dak: Zie de maten op de foto's. 505 cm breed en 225 cm hoog. Hier zou ik 2 x 3 landscape dezelfde maat zonnepanelen kunnen plaatsen die ik nu heb (164 cm x 99 cm). Maar deze zijn denk ik niet meer te krijgen in deze maat. Wel zouden er 4 panelen in landscape of portrait geplaatst kunnen worden met meer vermogen.
De zonnepanelen op het schuin dak zullen ook in het westen laat in de middag in de schaduw vallen van de buren.
Huidige installatie PVOutput.
- 2 zonnepanelen JA Solar JAM66S-30-495-MR
- 3 maal betonvoet laag model 20 graden (28 euro per stuk) = 84 euro

Aan achterkant van dubbele carport achter koepel:
- 3 maal betonvoet hoog model 20 graden (40 euro per stuk) = 120 euro

Growatt omvormer met Wifi : MIC 2000TL-X
Ik weet niet of dit een goede keuze is voor maar 4 panelen, leveren maar 144 Volt in plaats van nominaal 360 Volt)
Voor schuin dak:
- 4 zonnepanelen JA Solar JAM66S-30-495-MR in portrait
- Growatt omvormer met Wifi : MIC 2000TL-X
Heel andere mogelijkheid zou zijn om de 20 zonnepanelen te vervangen door nieuwe zonnepanelen. Alleen lijkt dat een beetje zonde.
- Betere keuzes?
- Ander merk omvormer?
- Hoeveel opbrengstverlies is er door de (late) schaduw?
- Is deze uitbreiding zinvol?
- Eventueel kan ik proberen om 3 panelen achter elkaar te plaatsen op platdak (betonvoeten laag model + betonvoeten hoog model + betonvoeten hoog model met iets verhoogd geplaatst) zodat ik een soort schans opstelling krijg (tussen de koepels is ongeveer 240 cm ruimte). Maar dan moet ik het nog eens heel goed en precies nameten.
- Of 1x3 landscape schans + 1x landscape los
Foto's
Huidige situatie 20 zonnepanelen van 245 Wp (4900 Wp) op zuid-west (maat 1.640x990x40)::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k9vgn10eXMLgUKkTXbBmTEbV.jpg?f=user_large)
Ik heb een dubbele carport die naar het zuiden uitkijkt (aan de linkerkant zie je mijn dak):
:strip_exif()/f/image/JAZq5PiyRdG7eWWjLjBodRUW.jpg?f=fotoalbum_large)
Overzicht op dubbele carport vanuit dakraam schuin dak:
:strip_exif()/f/image/fBDG8s8zCr68vDjv73EJ4reC.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de rechterkant van de carport vanuit bovenstaande foto gezien, zou ik minder last hebben van schaduw (alleen aan eind van dag):
:strip_exif()/f/image/zAkLDQiU1gvMZYqsRXrPScil.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook op het schuin dak is nog plaats:
:strip_exif()/f/image/OvayCMfIsULbmVpZrQpcPLpl.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonnestand en zonnebaan:
/f/image/9x0E1Lb5F019vRVlx5xR5H54.png?f=fotoalbum_large)
Luchtfoto in de winter:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q4qjDVUsNAJlnLnQOfF3inid.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dubbele Carport: Zie de maten op de foto's. Door de koepel zou ik 2 zonnepanelen landscape aan de voorkant kunnen plaatsen (430 cm x 123 cm) en 2 zonnepanelen achter de koepel (430 cm x 80 cm).Schuin dak: Zie de maten op de foto's. 505 cm breed en 225 cm hoog. Hier zou ik 2 x 3 landscape dezelfde maat zonnepanelen kunnen plaatsen die ik nu heb (164 cm x 99 cm). Maar deze zijn denk ik niet meer te krijgen in deze maat. Wel zouden er 4 panelen in landscape of portrait geplaatst kunnen worden met meer vermogen.
Schaduw
De achterste rij op de dubbele carport zal in het westen in zomer schaduw van de buren hebben.De zonnepanelen op het schuin dak zullen ook in het westen laat in de middag in de schaduw vallen van de buren.
Jaarverbruik
Afgelopen jaar heb ik 2350 kWh niet zelf kunnen opwekken door thuisladen van de elektrische auto. Komend jaar verwacht ik 2000 kWh tekort te hebben.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A, volgens mij geen plaats om een vrije groep te plaatsen (misschien nog plaats voor 1, anders uitbreiden met nieuwe groepenkast). Huidige zonnepanelen zijn aangesloten op een 1 fase SMA SB4000TL uit 2012.Budget en doel
Zoveel mogelijk opwekken, mag meer zijn dan dat we nu tekort komen. Rond de 4000 euro.Wie gaat het project uitvoeren
Eventueel (gedeeltelijk) zelf doen, met name plat dak.Bijhouden van data
Graag mogelijkheid om uitlezen van data, eventueel naar PVoutput loggen.Huidige installatie PVOutput.
Reeds verkregen offertes
Nog geen aangevraagd, eventueel (gedeeltelijk) zelf doen.Regio
Den BoschHuidige ideeën
Aan voorkant van dubbele carport vóór koepel:- 2 zonnepanelen JA Solar JAM66S-30-495-MR
- 3 maal betonvoet laag model 20 graden (28 euro per stuk) = 84 euro

Aan achterkant van dubbele carport achter koepel:
- 3 maal betonvoet hoog model 20 graden (40 euro per stuk) = 120 euro

Growatt omvormer met Wifi : MIC 2000TL-X
Ik weet niet of dit een goede keuze is voor maar 4 panelen, leveren maar 144 Volt in plaats van nominaal 360 Volt)
Voor schuin dak:
- 4 zonnepanelen JA Solar JAM66S-30-495-MR in portrait
- Growatt omvormer met Wifi : MIC 2000TL-X
Heel andere mogelijkheid zou zijn om de 20 zonnepanelen te vervangen door nieuwe zonnepanelen. Alleen lijkt dat een beetje zonde.
Advies
- Is de combinatie omvormer met de panelen een goede keuze (opstart spanning, nominale spanning)?- Betere keuzes?
- Ander merk omvormer?
- Hoeveel opbrengstverlies is er door de (late) schaduw?
- Is deze uitbreiding zinvol?
- Eventueel kan ik proberen om 3 panelen achter elkaar te plaatsen op platdak (betonvoeten laag model + betonvoeten hoog model + betonvoeten hoog model met iets verhoogd geplaatst) zodat ik een soort schans opstelling krijg (tussen de koepels is ongeveer 240 cm ruimte). Maar dan moet ik het nog eens heel goed en precies nameten.
- Of 1x3 landscape schans + 1x landscape los
[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-03-2022 12:54 ]