Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren of ik mijn huidige zonnepalen kan uitbreiden op mijn dubbele carport en/of schuin dak. Eventueel wil ik het (gedeeltelijk) zelf doen.
Foto's
Huidige situatie 20 zonnepanelen van 245 Wp (4900 Wp) op zuid-west (maat 1.640x990x40):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SQlkFZ6d-eH2S19PCJ5OP40k1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k9vgn10eXMLgUKkTXbBmTEbV.jpg?f=user_large

Ik heb een dubbele carport die naar het zuiden uitkijkt (aan de linkerkant zie je mijn dak):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l6IpqwrGv1SgqVCNm9P43GkbPv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAZq5PiyRdG7eWWjLjBodRUW.jpg?f=fotoalbum_large

Overzicht op dubbele carport vanuit dakraam schuin dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aq7Wz9O8GJQA02p-xeB02DdPQ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBDG8s8zCr68vDjv73EJ4reC.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de rechterkant van de carport vanuit bovenstaande foto gezien, zou ik minder last hebben van schaduw (alleen aan eind van dag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0JOCZ-Iz-H-Fh_LqZfgeyt1rvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAkLDQiU1gvMZYqsRXrPScil.jpg?f=fotoalbum_large

En ook op het schuin dak is nog plaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLP4xrQsw5I5P29uZG9AQ7ZgaJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvayCMfIsULbmVpZrQpcPLpl.jpg?f=fotoalbum_large

Zonnestand en zonnebaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQlBVEQszKu6kBP3z0Y3PxG5ls8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9x0E1Lb5F019vRVlx5xR5H54.png?f=fotoalbum_large

Luchtfoto in de winter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wsiLp5JVNGklT4LbZ46V4LI0t8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4qjDVUsNAJlnLnQOfF3inid.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dubbele Carport: Zie de maten op de foto's. Door de koepel zou ik 2 zonnepanelen landscape aan de voorkant kunnen plaatsen (430 cm x 123 cm) en 2 zonnepanelen achter de koepel (430 cm x 80 cm).

Schuin dak: Zie de maten op de foto's. 505 cm breed en 225 cm hoog. Hier zou ik 2 x 3 landscape dezelfde maat zonnepanelen kunnen plaatsen die ik nu heb (164 cm x 99 cm). Maar deze zijn denk ik niet meer te krijgen in deze maat. Wel zouden er 4 panelen in landscape of portrait geplaatst kunnen worden met meer vermogen.
Schaduw
De achterste rij op de dubbele carport zal in het westen in zomer schaduw van de buren hebben.
De zonnepanelen op het schuin dak zullen ook in het westen laat in de middag in de schaduw vallen van de buren.
Jaarverbruik
Afgelopen jaar heb ik 2350 kWh niet zelf kunnen opwekken door thuisladen van de elektrische auto. Komend jaar verwacht ik 2000 kWh tekort te hebben.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A, volgens mij geen plaats om een vrije groep te plaatsen (misschien nog plaats voor 1, anders uitbreiden met nieuwe groepenkast). Huidige zonnepanelen zijn aangesloten op een 1 fase SMA SB4000TL uit 2012.
Budget en doel
Zoveel mogelijk opwekken, mag meer zijn dan dat we nu tekort komen. Rond de 4000 euro.
Wie gaat het project uitvoeren
Eventueel (gedeeltelijk) zelf doen, met name plat dak.
Bijhouden van data
Graag mogelijkheid om uitlezen van data, eventueel naar PVoutput loggen.
Huidige installatie PVOutput.
Reeds verkregen offertes
Nog geen aangevraagd, eventueel (gedeeltelijk) zelf doen.
Regio
Den Bosch
Huidige ideeën
Aan voorkant van dubbele carport vóór koepel:
- 2 zonnepanelen JA Solar JAM66S-30-495-MR
- 3 maal betonvoet laag model 20 graden (28 euro per stuk) = 84 euro
Afbeeldingslocatie: https://www.degrootbeton.nl/wp-content/uploads/2021/03/z-1-280x280.jpg

Aan achterkant van dubbele carport achter koepel:
- 2 zonnepanelen JA Solar JAM66S-30-495-MR
- 3 maal betonvoet hoog model 20 graden (40 euro per stuk) = 120 euro
Afbeeldingslocatie: https://www.degrootbeton.nl/wp-content/uploads/2021/03/IMG_2202-1-280x280.jpg

Growatt omvormer met Wifi : MIC 2000TL-X
Ik weet niet of dit een goede keuze is voor maar 4 panelen, leveren maar 144 Volt in plaats van nominaal 360 Volt)

Voor schuin dak:
- 4 zonnepanelen JA Solar JAM66S-30-495-MR in portrait
- Growatt omvormer met Wifi : MIC 2000TL-X

Heel andere mogelijkheid zou zijn om de 20 zonnepanelen te vervangen door nieuwe zonnepanelen. Alleen lijkt dat een beetje zonde.
Advies
- Is de combinatie omvormer met de panelen een goede keuze (opstart spanning, nominale spanning)?
- Betere keuzes?
- Ander merk omvormer?
- Hoeveel opbrengstverlies is er door de (late) schaduw?
- Is deze uitbreiding zinvol?
- Eventueel kan ik proberen om 3 panelen achter elkaar te plaatsen op platdak (betonvoeten laag model + betonvoeten hoog model + betonvoeten hoog model met iets verhoogd geplaatst) zodat ik een soort schans opstelling krijg (tussen de koepels is ongeveer 240 cm ruimte). Maar dan moet ik het nog eens heel goed en precies nameten.
- Of 1x3 landscape schans + 1x landscape los

[ Voor 13% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-03-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Even gekeken naar ValkTriple, maar deze zijn niet geschikt voor de JA Solar JAM66S-30-495-MR (te breed, te lang):
- Geschikt voor paneelafmetingen: lengte circa 1650 mm, breedte max. 1005 mm
- Extra verlengset beschikbaar voor paneelbreedte tot max. 1100 mm

[ Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-02-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
Advies
- Is de combinatie omvormer met de panelen een goede keuze (opstart spanning, nominale spanning)?
-> een APS voor 4 panelen lijkt me beter (4x mppt, betere opbrengst bij schaduw)
- Betere keuzes?
- Ander merk omvormer?
- Hoeveel opbrengstverlies is er door de (late) schaduw?
-> moeilijk te zeggen. einde dag tikt niet hard aan. midden dag wisselt nogal ivm mate waarin MPPT dit opvangt
- Is deze uitbreiding zinvol?
zeker
- Eventueel kan ik proberen om 3 panelen achter elkaar te plaatsen op platdak (betonvoeten laag model + betonvoeten hoog model + betonvoeten hoog model met iets verhoogd geplaatst) zodat ik een soort schans opstelling krijg (tussen de koepels is ongeveer 240 cm ruimte). Maar dan moet ik het nog eens heel goed en precies nameten.
- Of 1x3 landscape schans + 1x landscape los

daarnaast kan je kijken of op MP nog dezelfde panelen als je al hebt langskomen en die in de strings erbij zetten (op je schuine dak). wel controleren of je string dan niet de lang wordt (hoge VOc). alternatief ook hier een APS of een kleine goodwe (Schijnt beter met schaduw om te gaan dan growatt)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:36:
Advies
-> een APS voor 4 panelen lijkt me beter (4x mppt, betere opbrengst bij schaduw)
De APS QS1 micro omvormer neem ik aan, maar specsheet zegt: hoogste uitgangsvermogen van 300W per kanaal

Gooi ik dan niet vaak veel opbrengst weg met de 495 Wp panelen? Ze zullen wel meer opbrengen bij minder zon, maar ook veel aftoppen op gunstige omstandigheden?
daarnaast kan je kijken of op MP nog dezelfde panelen als je al hebt langskomen en die in de strings erbij zetten (op je schuine dak). wel controleren of je string dan niet de lang wordt (hoge VOc).
Dat zou kunnen, nu zitten er per MPPT tracker 10 zonnepanelen, daar kunnen er nog bij. Alleen denk ik dat mijn type niet te krijgen is, maar misschien wel met ongeveer dezelfde maten en Wp en/of spanning Ik zal MP in de gaten houden. Moeten de specs dan exact hetzelfde zijn, of mag daar enige variatie in zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@ZuinigeRijder je kan in sunnydesign modelleren wat er gebeurt met je opbrengst. Dan doe je ipv 1 paneel 10 panelen en een omvormer van 3 kW versus 5kW.
Vaak heb je bij omvormervermogen = 70% van paneelvermogen nauwelijks verlies.

kleine afwijkingen in Ampp kunnen wel. ga ervan uit dat de laagste Ampp dan de bottleneck wordt.
overigens: als je er 9 panelen bijplaatst op dat stuk dan kan er wel een eigen omvormer bij.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

Aangezien je graag zoveel mogelijk wilt opwekken lijkt het me het beste om eerst te gaan puzzelen om zoveel mogelijk Wp op je daken kwijt te raken en daar zoek je dan de beste omvormer bij. De QS1 is niet fantastisch geschikt voor 495 Wp panelen nee, maar de DS3 wel.

Nadeel van bijleggen op je schuine dak is dat dat er waarschijnlijk niet heel fraai uit gaat zien aangezien je niet zulke panelen meer zult kunnen/willen leggen (of misschien 2e hands?).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Termy m.b.t. afschaffen van saldering zou het beste zijn om op het plat dak panelen te leggen (zuid), aangezien ik al 4900 Wp op zuid-west heb liggen en ik met het plat dak dus ook de ochtendzon meepak. Dan heb ik over de dag heen meer opwek.

En met een andere maat paneel kan ik misschien meer vooraan op het platdak kwijt (minder schaduw). Keuzes, keuzes.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:26:
@Termy m.b.t. afschaffen van saldering zou het beste zijn om op het plat dak panelen te leggen (zuid), aangezien ik al 4900 Wp op zuid-west heb liggen en ik met het plat dak dus ook de ochtendzon meepak. Dan heb ik over de dag heen meer opwek.

En met een andere maat paneel kan ik misschien meer vooraan op het platdak kwijt (minder schaduw). Keuzes, keuzes.....
Gezien het minimale verschil in opbrengst tussen Zuid en Oost/West met platte sets heb je er meer aan om gewoon zo veel mogelijk op je dak te stoppen in wat voor oriëntatie dan ook. Noord/Zuid is op jaarbasis hetzelfde als Oost/West. Echt spannend qua spreiding over de dag is plat Oost/West niet, maar het is beter dan Zuid en zonder saldering is dat extra relevant. Dunno waarom je blijkbaar juist denkt dat je ivm afschaffen van salderen op Zuid wilt leggen, want dat is dus het tegenovergestelde van wat hier doorgaans geadviseerd wordt.

Je kent vast het beroemde plaatje van migjes, maar dat is alleen voor relatief steil dak. Mijn platte Oost/West heeft niet eens zichtbare schouders van de verschillende oriëntaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdYAUfo1WvbKmdIli4guoRMAwyo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ce7l5Ic5ned8TQUk5FGnb6TN.png?f=fotoalbum_medium.

Als je meer Wp/m2 kwijt kunt op je dak met dakjes O/W of N/Z (soms komt het gewoon niet uit en dan kan je beter evenveel panelen op Zuid leggen), dan is dat gunstiger. Is niet al het platte dak dat je laat zien van jou? Je 2e foto suggereert dat niet alleen dat gehoekte stuk dat je vanuit je dakraam ziet van jou is..?

Je kunt natuurlijk altijd gewoon een berekening er op los laten en kosten vs opbrengst in kWh en TVT, etc, bekijken. Maar als je gewoon het meest mogelijk wilt opwekken dan zou het me verbazen als je niet voor dakjes moet gaan. Heb je geen foto's van hoe die schaduw over het platte dak heen loopt in maart-september? Je kunt het ook namaken in Sketchup of zo en de schaduw simuleren.
Mocht het niet zo uitkomen dat een stringomvormer er goed mee om kan gaan dan micro's wel, zoals bv die DS3 van APS.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Termy mijn huidige set staat dus helemaal op west gericht op het schuin dak (nou ja, niet helemaal, maar zuid-west georiënteerd). Om daar nog meer bij te leggen, heb ik nog meer op richting west. Het platdak staat naar zuid, dus meer vroege zon (beter voor salderen). Nog beter zou Oost zijn, maar dat kan niet op het platdak door echt teveel schaduw (staat de ene kant naar mijn huis te wijzen en de andere kant naar het huis van de buren).

Eventueel kan ik ook op het stuk plat dak achter de carport (dubbele garage van mij) in het midden nog panelen kwijt (die dan ingeklemd staan tussen mijn huis en de buren). Daar zal dus maar een paar uur vol de zon op kunnen vallen. Dat gaat alleen werken met micro-omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Mijn punt is dat de oriëntatie van je platte dak niet relevant is omdat de verschillen tussen plat zuid/oost/west/noord miniem zijn en je dus beter af bent gewoon dat te doen waarmee je dak het volst ligt. Harde schaduw kunnen zowel goede stringomvormers (als je binnen de specs blijft voor stringvoltage, etc) als micro's makkelijk mee overweg dus daar zou ik me niet zo druk over maken.

Gezien de ligging van je huis/dak zou het vast beter zijn om noord/zuid te leggen dan oost/west, maar niet als je daardoor (veel) minder panelen kwijt kunt. Als je echt zo veel schaduw hebt in de relevante maanden van het jaar (maart-september/oktober dus) dan betekent dat hoogstens dat je goedkope (lees: 2e hands) panelen moet kopen, niet dat die panelen niks nuttigs gaan doen. Op dat dak kan je het makkelijk zelf leggen dus de kosten zouden sowieso niet heel buitensporig moeten zijn lijkt me :).

Hoe dan ook valt of staat dit bij een legplan maken, wmb. Alleen als je weet wat je daadwerkelijk kwijt kunt in de verschillende opstellingen (+ welke schaduw er daadwerkelijk is) valt er een zinnige keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 11:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk inderdaad eens naar je hele woning, alsof er nog geen panelen op liggen. Waar kan je wat kwijt? Leg op de allerbeste plekken nieuwe dikke panelen. Vul de minder courante plekken op met je huidige panelen.

Of, je huidige set is nog niet (mentaal) afgeschreven, dan zou ik er gewoon wat bijleggen idd.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Na wat dubben, denk ik dat ik alleen zonnepanelen op mijn carport leg. Minder schaduw en ideale ligging op zuiden. Het schuin dak heeft wel plek, ligt op westen en er komt best nog wel wat schaduw aan het einde van de dag van het huis van de buren. Het schuine dak kan altijd nog in de toekomst.

Ik heb wat preciezer afgetekend hoeveel panelen ik kwijt kan (maat 1754 x 1096 x 35 mm) op de carport. Ik wil betonvoeten gebruiken, omdat die meteen de ballast zijn én dat deze geen dwars-verbinding hebben, zodat deze (gedeeltelijk) over een lichtkoepel kunnen.

De voorste rij (blauw, groen, paars) wil ik betonvoeten gebruiken van 20 graden, 36 kg, lengte 75 cm, breedte 17 cm, hoogste punt 38 cm, laagste punt 9,5 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ1NAq581b03CvNrCywvoA_SxZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QyvRw3sj3mpCddBDgsp6Mrji.jpg?f=user_large

De achterste rij (rood, oranje) wil ik hoog model betonvoeten gebruiken van 20 graden, 65 kg, lengte 75 cm, breedte 17 cm, hoogste punt 72 cm, laagste punt 48 cm. Het voordeel hiervan is dat ik een virtuele schans maak, zodat ik die aansluitend kan neerleggen én dat dit over een van de lichtkoepels kan lopen én dat dit zo goed als geen schaduw geeft. En de achterste panelen liggen dan ook zover mogelijk naar voren, dus minder schaduw van mijn eigen huis en van de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lldc-9iKrk9L0W0iCkq9N19DqjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5eKm3TUKm5OODekIjHuSK1w1.jpg?f=user_large

Dan komt dat ongeveer zo te liggen.
Bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igYA5uuqODAtTjxilSvlq9F8TTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H78Hz6orJO5225dieLR2Hea0.jpg?f=fotoalbum_large

Achteraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRG7ebtHdFwekmgpOYWurMCiYMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AQKV1eBOA7QzX0L0KTR3ONI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wsiLp5JVNGklT4LbZ46V4LI0t8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4qjDVUsNAJlnLnQOfF3inid.png?f=user_large

Ik was aan het kijken welke zonnepanelen met maat 1754 lang en de volgende lijkt me wel wat:

Trina Vertex Mono 400 Wp Half Cut PERC (TSM-400DE09.08 (Vertex S))

Dit door Sunny Design gegooid en er zijn 3 keuzes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9Z-vanV4aHgQn70S3t_XBvHUws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ROK3iNuOfnFDa1MzX0L3J7Ub.png?f=user_large

Wie heeft suggesties voor welke zonnepanelen?
Welke omvormer?
Nog andere suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-04-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik zat zelf te denken aan de Growatt MIC 1500 TL-X omvormer met Growatt Wifi module. Met 5 zonnepanelen in serie kom ik op 160 Volt uit (NOCT), terwijl de nominale waarde van de omvormer 250 Volt is. Andere omvormers hebben allemaal een hogere nominale waarde van rond de 360 Volt. Ook het start voltage is laag met 50 Volt.

Andere optie van zonnepanelen i.p.v. Trina Vertex Mono 400 W Half Cut PERC is JA Solar 405 Wp Black-White Half Cell (JAM54S30 400 HC). Zit er veel verschil in deze panelen of zijn ze technisch hetzelfde? Met 5 van deze panelen in serie kom ik op 150 Volt uit (NOCT).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Uiteindelijk zijn het 5 zonnepanelen geworden voor op de carport: Trina Vertex 400Wp TSM-400-DE09.08
Vandaag de betonvoeten en panelen het dak op en neergelegd.
Aanzicht vanuit de overkant van de straat (ingezoomd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBjb2Zhe_6FvW7LIxlJNsFdGai4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2ZQxElzw9AnSPCZWs4dxtY1.jpg?f=fotoalbum_large

De achterste hoge betonvoeten 20 graden kwamen net iets lager uit dan de lage betonvoeten vooraan van 20 graden, maar met een tussenafstand van 13 cm tussen de panelen lijkt het net een schans O-)

Bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pRSfrEl1d_M0PbHvqvXUfO8NWF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijnfma88BpE0f7yiplJtSoot.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto vanonder de koepel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Tnlt_S5wJYLH_JNk3xgbOGb13w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8w0ehrpiohcyW8G4WeHLbFZH.jpg?f=fotoalbum_large

Van dichtbij gefotografeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJWzTVJpDoNmBT2gRV5eQlo0xHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiUs5X2e9lU0ALgUCko3f23V.jpg?f=fotoalbum_large

En aan de achterkant kun je mooi zien dat de voorste zonnepaneel gedeeltelijk over de koepel gaat en de achterste bijna helemaal. De koepel aan de linkerkant ligt vrij, de voorste rij ligt voor de koepel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EWH4QHbk-ju0koBipiFyWhRiJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GS9WV8WnGXpj0O27cUXG7hIP.jpg?f=fotoalbum_large

Er is nog niets aangesloten, ik ben al een maand aan het wachten op de Growatt MIC-1500TL-X met Wifi. Zag wel dat om 17:00 uur er nog schaduw van de buren op de linkerpanelen kwam (zie eerste foto en derde foto).

Ik heb deze solar stell middenklem m8 gebruikt met m8 inbusbouten. Omdat ik niet zeker wist of een eindklem paste, heb ik een 1 meter lange stalen vierkante buis gekocht ter dikte van het zonnepaneel profiel en in 8 stukken gezaagd, zodat deze toch goed vastzit aan de uiteinden (goed te zien op foto 4).

[ Voor 25% gewijzigd door ZuinigeRijder op 23-05-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ZuinigeRijder

Wellicht gewoon op MP een gebruikte omvormer kopen? kost minder en eerder opbrengst.

of 5 micro's

[ Voor 18% gewijzigd door BarryH op 30-04-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ziet er wel leuk uit.
Lijkt niet al teveel wind te kunnen pakken zo, anders zou ik het niet aandurven.
stormpje die we laatst gehad hebben was echt niet de laatste.

die panelen op het schuine dak vind ik dan wel echt een minder mooi plaatje. zover ik weet heb ik geen heftige ocd, maar dit vind ik toch echt niet mooi zo.

Ik heb wel net 7x Ja Solar JAM66S-30-495-MR erop gelegd (had al 14x330w op schuin dak).
https://tweakers.net/i/ec...lyZcl2Be.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Powrskin op 30-04-2022 20:50 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
In het weekend gaan we de set aansluiten. Hoe kan ik dit het beste aansluiten, ook om een inductielus te voorkomen en de string zo kort mogelijk te houden?

Zoiets, de rode string terug laten lopen langs de zwarte string? Of is de inductielus zo klein dat ik net zo goed met de rode string korter terug naar de omvormer ga?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7Zy-R4_-XCN_6gU4rN-1vxhLWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2E8AIeATztpCyIgWAML9cVI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Zaterdag 28 mei de omvormer en zonnepanelen aangesloten. Ik ben achteraf blij dat ik voor de Solis omvormer (Solis S6-GR1P1.5K-M) gegaan ben, omdat deze een piek AC vermogen heeft van 1650 Watt. De Growatt mic1500tl-x heeft maar een piek AC vermogen van 1500 Watt. Ook was de Solis wel leverbaar en de Growatt was het maar afwachten.

Met de 2000 Wp zie je toch dat er iets afgetopt wordt. In de SolisCloud App of via de browser op de PC kun je op een zonnige dag (tot rond 15:00 uur) zien dat er afgetopt wordt tussen 12:30 en 13:45. Met maar 5 panelen en 160 Volt zou waarschijnlijk een grotere omvormer minder rendement hebben, de Solis heeft een nominale spanning van 200 Volt, andere omvormers vaak 360 Volt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0L1kADFZ-aVk8uyAO-G_2B1ge0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRPGFmSEu8CL54lgfeu1iBzj.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een perl script gemaakt om achteraf de SolisCloud gegevens te exporteren (handmatig via SolisCloud op de pc, Report rechtsbovenaan) en daarna automatisch xls naar csv te converteren, daarna naar pvoutput formaat en dan naar PVOutput te sturen. Jammer genoeg is de resolutie van de opwekking van de dag per 100 Watt oplopend, dus misschien wil ik daar nog iets aan verbeteren. Hier 3 juni.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64IP7h12sKFuXrPp84ODXZeSHkg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wFQWt2Eob85DA24COYcfbeXF.png?f=fotoalbum_large

Hier dezelfde dag met mijn 4900 Wp op mijn schuin dak op Zuid-West:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhFwNxwn91f0iSEVOQFvsI7uOAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sdcg0zgcij9ZZwMuH9Uc3fnp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-06-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb ook maar een script gemaakt dat mijn 2 systemen combineert. Bij een PVOutput donatie is er een optie meerdere systemen te combineren, maar heb gewoon een ander user/systeem aangemaakt met de combinatie van 4900 Wp dak en 2000 Wp dubbele carport en een script dat de 2 andere PVOutput systemen uitleest en combineert tot een nieuw PVOutput systeem. Het 4900 Wp dak heeft een hoek van 50 graden en is Zuid-ZuidWest (231 graden) georiënteerd en het 2000 Wp systeem een hoek van 20 graden en Zuid-ZuidOost (165 graden) georiënteerd. Je ziet niet het typische patroon zoals bij een Oost-West opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3qxivqw2a9NPHtK9Jpk4QWWelA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0nnc6go9OlDr77oFq3jBlkaa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Nog even de totaalkosten op een rijtje gezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Prijs (euro)    Omschrijving
362 Solis S6-GR1P1.5K-M-DC (incl. Wifi en verzendkosten)
963 5 x Trina Vertex Mono 400 W Half Cut PERC  (incl. verzendkosten)
294 4 x laag model betonsteunen en 3 x hoog model betonsteunen 20 graden (incl. verzendkosten)
19  14 x middensteunen (incl. verzendkosten)
10  1 meter staalbuis Hornbach
115 aansluiten meterkast + materiaal (2 x 20 meter DC kabels 4 mm, aardekabel 6 mm, 2 meter grijze AC kabel, elektrabuizen + clips, kabelgoot, 2x MC4 connectoren)

1763    Totaal

2000    Totaal Wp

0.88    per Wp incl. BTW
0.70    per Wp excl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik had nog niet geschreven hoe we de meterkast aangepast hebben. Wilde ik een groep bijplaatsen, moest ik eigenlijk een hele nieuwe meterkast of groepenkast plaatsen. Bij een nieuwe meterkast zit je al snel in de richting van 400 euro of meer.

Echter ik heb een groep kunnen vrijmaken aangezien ik een aparte groep had voor de wasmachine en droger.

De wasmachine is maximaal 2400 Watt. We hebben een warmtepompdroger en die gebruikt maximaal 1200 Watt (normale droger gebruikt meer). Dus samen maximaal 3600 Watt. Daarnaast gebruiken we bijna nooit de wasmachine en droger tegelijkertijd. Dus de droger groep gebruikt voor de nieuwe PV installatie en de droger verplaatst bij de groep van de wasmachine. Dus dat scheelde in de kosten, zowel voor nieuwe meterkast als installatie kosten.

Aangezien de omvormers naast de meterkast hangen, heb ik geen extra werkschakelaar geplaatst, de omvormers kun je eenvoudig uitzetten door de 2 groepen (met PV sticker) uit te zetten ín de meterkast.

De 4000 Watt SMA omvormer (4900 Wp) zit op fase 3 en de 1650 Watt Solis omvormer (2000 Wp) op fase 2.

Daarnaast een PV sticker uitgeprint/rood gekleurd en in de meterkast geplakt bij de groep van de nieuwe PV installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/5c54fc70238bef524d2e22833aa6529c91f1f272/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2Fffyo2A2t.png

[ Voor 22% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-06-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
15 juni was een bijna volledig zonnige onbewolkte dag met blauwe lucht. Goed om de zonnepanelen te vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLFs1zMhd8d4ygYyxTXJkABYINs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHPSxjd5Wj4pCcDSxfo8cxAL.png?f=fotoalbum_large

Goed te zien is dat er 's morgens (mijn eigen huis tot 8:40) én 's avonds (huis van de buren vanaf 16:40) schaduw is op een of meerdere panelen, dus dan wordt er nog opbrengst gemist. Ook topt de omvormer iets af, maar niet veel volgens PVcalc. Maximum zou 1731 Watt zijn, echter maximum van Solis omvormer is 1650 Watt. Mijn PVOutput systeem op bijna zuid (165 graden) en 20 graden hellingshoek van de dubbele carport kun je hier vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bVGpGMxlt03icdwhNd3zk-XvXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yq4Wr2AhV5gWF8YkRitR5qwF.png?f=fotoalbum_large

Mijn 10 jaar oude 4900 Wp systeem van het dak op Zuid-West (231 graden) en hellingshoek van 50 graden kun je hier vinden. Hier wordt er niet afgetopt met een SMA 4000TL omvormer die 4000 Watt AC kan terugleveren. Dit komt omdat het te warm is en de temperatuurcoëfficiënt van Pmax voor de oude panelen met -0.5%/graden Celsius natuurlijk veel slechter als die van de nieuwe panelen (-0.34%/graden Celsius). In het voorjaar bij koudere temperaturen topt dit systeem wel een klein beetje af. Volgens PVcalc zou het maximum 3899 Watt zijn, terwijl het echte maximum 3799 Watt was. Natuurlijk is er ook degradatie van de zonnepanelen na 10 jaar, maar ik merk er nog weinig van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tqMhlFuZ_9PHcK8cWz964o4Jpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fcs0kMbhEsXQzlVT2cAasCKi.png?f=fotoalbum_large

Hier het gecombineerde systeem, goed te zien dat ik nu veel vroeger al meer opbrengst heb, zodat ik tussen 9:30 en 20:30 meer dan 1000 Watt opbrengst per uur heb.

Aangezien we de vaatwasser, wasmachine en droger overdag aanzetten (niet tegelijkertijd) wordt het net zo weinig mogelijk belast. Warmtepompboiler kan ik ook nog overdag instellen (maximaal 300 Watt). Ook laad ik de IONIQ 5 EV zoveel mogelijk overdag op met de thuislader op 2100 Watt. Desalniettemin heb ik in de winter gewoon PV tekort en in de zomer overschot, dus wanneer per 2025 salderen met stappen achteruit gaat, is het minder voordelig, ondanks dat ik over een jaar op ongeveer 0 elektriciteitsverbruik ga komen :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiVr2Kr5QU6IZSeAfMD-w31fYjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4T8u4UKScDuzn8VC9QYAkxr9.png?f=user_large

Een thuisbatterij zal ook niet heel veel brengen, aangezien het merendeel in de "goede" maanden overschot is en alleen de avond/ochtend overbrugt zal worden (misschien 2 kWh per dag?). In principe zou de IONIQ 5 EV ook deze periode kunnen overbruggen (max. 3600 Watt V2L), maar de huisaanpassing (off grid schakelaar tussen 21:00 en 7:00 en gewenste gebruikers op V2L aansluiten) zal ook niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Particular
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-09-2023
Vraagje

ik heb zelf ook Trina Vertex 400Wp panelen die in landscape alleen op het uiteinde bevestigd zijn.
nu viel het me op dat de panelen iets doorhangen circa 4mm in het midden is dit bij jou ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:28
Terechte vraag, als hier een lekker pak Hollandse sneeuw op ligt word het werk kritisch denk ik!.

Hoe heb je dat bedacht, zo'n grote overspanning?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
De panelen zullen dit zeker wel kunnen dragen, zeker omdat deze ook nog op 20 graden liggen. Volgens de fabrikant:

Mechanical performance up to 5400 Pa positive load and 2400 Pa negative load

Hier een artikel welke het een en ander uitlegt. Hoewel dit niet meteen iets zegt over sneeuw op de panelen. Daar wordt in dit artikel ook over gesproken.

De kans op veel sneeuw in Nederland is al klein natuurlijk, dus maak me niet meteen zorgen. En anders even de sneeuw eraf schuiven, is goed voor de opbrengst :+
Pagina: 1