Bordje kwam hier na een maand..
Andere afdeling..
Andere afdeling..
Hangt van veel afDutchWing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:40:
Staan er vandaag ineens 4 oplaadpunten voor elektrische auto’s in mijn zijstraat…
Alleen niemand heeft een elektrische auto en degene welke wel, hebben een eigen oplaadpunt voor de deur
Mag je op zo’n vak gewoon parkeren indien er geen bordje hangt? (Groot parkeerprobleem in de wijk)
Nadeel dat elektrisch rijden belasting technisch (na mijn weten) niet meer voordeliger is… Anders had ik allang een elektrische auto gevraagd.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Aan de andere kant heb ik nu wel sneller de neiging om een elektrische auto aan te schaffen via mijn werkgever.BarryH schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:01:
[...]
Hangt van veel af
Zeker is dat het aantal elektrische auto’s blijft toenemen.
Een fatsoenlijke elektrische auto is helaas ook 22% bijtelling.Volgens mij is het een stuk goedkoper
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik betaal het allemaal zelf, dus ben heel blij met de lage brandstofkosten en weinig onderhoud. Hoe een leasemaatschappij de afschrijving inschat van een EV vs een ICE weet ik niet.DutchWing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:54:
[...]
Aan de andere kant heb ik nu wel sneller de neiging om een elektrische auto aan te schaffen via mijn werkgever.
Laadpalen aan overvloed
[...]
Een fatsoenlijke elektrische auto is helaas ook 22% bijtelling.
Prijs verschil tussen een benzine auto en elektrische auto maakt het voor mij helaas niet voordeliger op het moment.
Zou de bijtelling naar ratio zijn qua formaat en klasse van een benzine auto dat had ik gelijk ja gezegd.
Hoe doen andere dit?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik meen dat dat toegestaan is indien er geen bord bij staat. (Bron: https://www.autoweek.nl/p...arkeren-bij-een-laadpaal/)DutchWing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:40:
Staan er vandaag ineens 4 oplaadpunten voor elektrische auto’s in mijn zijstraat…
Alleen niemand heeft een elektrische auto en degene welke wel, hebben een eigen oplaadpunt voor de deur
Mag je op zo’n vak gewoon parkeren indien er geen bordje hangt? (Groot parkeerprobleem in de wijk)
Nadeel dat elektrisch rijden belasting technisch (na mijn weten) niet meer voordeliger is… Anders had ik allang een elektrische auto gevraagd.
[ Voor 5% gewijzigd door Peet-je op 25-04-2023 22:48 ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
elektrisch heeft het eerste deel tot het normbedrag een lagere bijtelling, deel erboven is 22%. met een beetje slimme keuzes is het qua bijtelling goedkoper. Verder is het all-in tarief vaak gunstiger vanwege lager onderhoud en brandstof, voor zelfde maandbedrag kun je dan meer auto rijden.DutchWing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:54:
[...]
Aan de andere kant heb ik nu wel sneller de neiging om een elektrische auto aan te schaffen via mijn werkgever.
Laadpalen aan overvloed
[...]
Een fatsoenlijke elektrische auto is helaas ook 22% bijtelling.
Prijs verschil tussen een benzine auto en elektrische auto maakt het voor mij helaas niet voordeliger op het moment.
Zou de bijtelling naar ratio zijn qua formaat en klasse van een benzine auto dat had ik gelijk ja gezegd.
Hoe doen andere dit?
[ Voor 29% gewijzigd door BarryH op 26-04-2023 00:08 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Idem hier, tussen de 50 - 70W 'snachts.IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:50:
[...]
Slik.
Mijn continu normaal dagverbruik zit tussen de 100-200W. Incl. twee koel/vriescombinaties.
Tijdens de nacht schommelt dat tussen de 50-70W.
Uiteraard zonder de periodieke grootverbruikers (vaatwas, SWW,wasmachine,....) die het etmaalgemiddelde naar boven duwen.
Wanneer je die meerekent kom ik op een gemiddelde uurverbruik tussen de 125 Wh en 250 Wh.
Zo zie je maar dat er veel verschil zit tussen uiteenlopende verbruikersprofielen.
Lol, dat gevoel had ik een jaar of 4 terug toen ik m'n auto verkocht, eerste kwartier na online zetten advertentie had ik zoveel inkomende oproepen dat ik er meerdere gemist had telkens ik er met eentje aan de lijn was.Gramser schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:10:
Nou, dat ging sneller dan verwacht. Hij is al weg! Dan krijg je meteen het idee dat je te weinig hebt gevraagd...
[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 27-04-2023 15:05 ]
Er zou een regel moeten komen dat de belasting op fossiele brandstoffen (per kWh energieinhoud) altijd hoger is dan de belasting op elektriciteit voor kleingebruikers. Maar daar zijn we nog enorm ver van vandaan.dunklefaser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:00:
En weer enkele nieuwe borrelthema's geleverd door Rob Jetten:
"Kritiek van oppositie en brancheorganisaties op klimaatplan kabinet"
Er mag weer gespeculeerd worden over de precieze invulling,
bijvoorbeeld wat wordt de lagere energiebelasting bij verbruiken < 800 m³ en waarom deze grens?
Hoe hoog wordt de belasting bij verbruiken boven deze grens? - etc., etc., . . .
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De grap is natuurlijk dat de BTW op elektriciteit EN gas al een ruime tijd op 6% stond.dunklefaser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:59:
@IvoB2 Behalve het [url="
Per 1 april is de btw op energie in België definitief van 21% naar 6% verlaagd (geen grap).
In de feiten is het een Federaal land waar over klimaatvraagstukken alleen bij consensus mag beslist worden.dunklefaser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:31:
gelukkig is België een klein land.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Denk dat je het beste in het L/W Warmtepomptopic kunt rondneuzen, en de Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topicwheli schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:58:
Vraagje; ik ben vrijwillig energie-adviseur in mijn jaren '30 wijk en ik denk daar best goed in te zijn. Nu recent ben ik door een collega gevraagd mee te denken in hun 2008 'nieuwbouw' huis. Ze willen sowieso over op een warmtepomp maar zitten met afgifte.
Beneden ligt een tegelvloer, vvw als bijverwarming, met IR camera gezien dat de slangen 30 cm hoh liggen. Daarnaast T33 en T22 radiatoren. 1e en 2e verdieping allemaal kleine radiatoren. Op een slaapkamer van 23 m² (plafond wel 2,5 m hoog schat ik) hangen twee T22 radiatoren van schat ik 100x65 cm.
Duidelijk ontworpen voor hoge temp verwarming.
Ik heb nu geadviseerd om gewoon zsm een warmtepomp te regelen en die op het systeem aan te sluiten. Daarna gaan ze van boven naar beneden verbouwen. Liefste vvw overal maar anders als het toch te koud wordt een grotere radiator bijhangen. Beneden denk ik dat ze het wel redden met de huidige setup maar anders persoonlijke keus om de hele vloer er uit te slopen (vvw ligt in 5 cm zandcement) en vvw als hoofdverwarming te leggen of grotere radiatoren bij te plaatsen.
Heeft iemand ervaring met zo'n project? Zit ik er ergens helemaal naast?
Als ik in de app 'HyTools de radiatoren van die slaapkamer zet dan kom ik op een slordige 3 kW vermogen bij 70/55/20 regime. Kan je dan stellen dat het verlies in een warmteverliesberekening ook 3 kw per 24 uur is of bereken je dat anders?
Thanks namens hen
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ja, maar als je die de komende koudere dagen nog nodig hebt, dan ga je het met een WP nooit redden als het een paar dagen stevig vriest. Bovendien maken ze dan een takkeherrie als ze bij -10 ineens 55 graden moeten leveren.pietje63 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:45:
Ik zou me vooral geen zorgen maken over de slaapkamers. Daar hoeft het toch geen 20 graden te zijn?
@Zwartoog 30 graden? Dacht dat een wp ook prima tot 45 gaat. Lager is beter, maar een grote verbouwing (vloer) is ook niet goed voor milieu of portemonnee
Tsja, over theorie kun je leuk filosoferen, maar een praktijktest is het eenvoudigst en het zekerst. Dan ben ik toch van het laatstewheli schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:49:
@Zwartoog ja die heb ik 12 maanden dagelijks gevolgd haha maar ik probeer het soort van theoretisch te onderbouwen. Of je dus eigenlijk kan schatten wat het warmteverlies per ruimte is op basis van hoe het toen gebouwd is zodat je daarmee kan schatten hoeveel vermogen je op een LT regime nodig hebt.
Zij zijn heel pro WP hoor, zouden prima oké zijn met lagere temperaturen tijdelijk.
De warmtetransmissie per ruimte hangt ook af van je stookgedrag. Reken er maar op dat je die toko niet warm houdt want juist in veel recente bouw is er onderbemeten afgifte voor LTV.wheli schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:49:
@Zwartoog ja die heb ik 12 maanden dagelijks gevolgd haha maar ik probeer het soort van theoretisch te onderbouwen. Of je dus eigenlijk kan schatten wat het warmteverlies per ruimte is op basis van hoe het toen gebouwd is zodat je daarmee kan schatten hoeveel vermogen je op een LT regime nodig hebt.
Zij zijn heel pro WP hoor, zouden prima oké zijn met lagere temperaturen tijdelijk.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Is het geen optie om met een splitsysteem te werken?wheli schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:49:
[ Voor 45% gewijzigd door MedionAkoya op 30-04-2023 12:11 ]
Trein?
Hier portiekflat jaren 50. Ik zit in de duurzaamheidscommissie en wij hebben een advies gekregen waarover we binnenkort met medebewoners over beslissen.MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:00:
Hoi, Ik woon in een galerijflat uit 1964/1965.
VvE en Woningbouwcoöperatie hebben een aan een bouwadviesbureau gevraagd om te kijken naar verduurzamingsmogelijkheden.
Renovatie is omstreeks 2003 tot 2004 geweest. Dat bestond onder uit vervanging van ramen naar HR+ en vervanging kozijnen en vervanging gevelpanelen door asbestvrije varianten. Energielabel van de woningen schommelt daar van D tot G. (Er zit geen logica in. Want volgens mij hebben alle woningen dezelfde voorzieningen).
Wat kan ik verwachten als verduurzaming bij een flat uit de jaren 60?
-Zonnepanelen op platte dak?
-Vervanging ketels door aardgasvrije varianten?
Dit kan volgens mij niet.
Vloerverwarming is niet toegestaan. (staat in huishoudelijk reglement VvE)
Gevelisolatie in spouw is volgens mij nooit gedaan.
Het HR van VVE kun je als VVE wijzigen. Kost niets. Niet zo moeilijk hoor. Waar een wil is, is een weg.MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:00:
VvE en Woningbouwcoöperatie hebben een aan een bouwadviesbureau gevraagd om te kijken naar verduurzamingsmogelijkheden.
Renovatie is omstreeks 2003 tot 2004 geweest. Dat bestond onder uit vervanging van ramen naar HR+ en vervanging kozijnen en vervanging gevelpanelen door asbestvrije varianten. Energielabel van de woningen schommelt daar van D tot G. (Er zit geen logica in. Want volgens mij hebben alle woningen dezelfde voorzieningen).
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
De vraag is eerder hoe gek wil je het maken?MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:00:
Jullie zijn zelf de VVE, dus als er geen bouwkundige reden voor is (als alle leidingen bijvoorbeeld in de dekvloer liggen) zou ik dat proberen te laten schrappen. Hou alle opties voor ltv open.MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:00:
Alle leidingen van CV en warm water hangen aan het plafond op 2,40m hoogte. (...behalve in de badkamer, daar is het wel weggwerkt)overhyped schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:02:
[...]
Jullie zijn zelf de VVE, dus als er geen bouwkundige reden voor is (als alle leidingen bijvoorbeeld in de dekvloer liggen) zou ik dat proberen te laten schrappen. Hou alle opties voor ltv open.
Voordeel van een grotere VVE is dat je als VVE een financiering kan regelen, en dat je dat niet als persoon hoeft. Je kan dus op een iets langere termijn kijken.
Trein?
Oke, misschien dit als agendapunt indienen bij de VvE..GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:47:
[...]
Dat reglement zal wel stammen uit de oudheid met dat vloerverwarmingsverbod.
[ Voor 22% gewijzigd door MedionAkoya op 30-04-2023 17:38 ]
Trein?
Dat is eigenlijk een voordeel want als de verwarmingsinstallatie volledig tot de VvE behoort kun je er tot aan het breekwerk bij mensen binnen aan toe gezamelijk over beslissen. Hier is de verwarming ieder voor zich en het nadeel daarvan is dat iedereen met z'n eigen ketelleeftijd en afgifte zit. Daarom heb ik nu alvast een airco laten installeren want eer wij monoblocs op het dak zetten of op de schuurtjes zijn we wel 7 jaar verder.MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:37:
[...]
Oke, misschien dit als agendapunt indienen bij de VvE..
Wat ik wel weet, woning heeft blokverwarming en alle woningen zijn voorzien van een convectoren ipv radiatoren. Dus die verdeelunit of mengverdeler voor CV en warmwater is helaas van de VvE dus ik weet niet tot hoever men daar aan mag sleutelen om het geschikt te maken voor verwarming.
Volgens mij is dit mogelijk de reden waarom ze het verbieden.
https://www.vloerverwarmi...0prima%20op%20te%20lossen.
Sorry, te veel afkortingen: Lage Temperatuur Verwarming.MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:29:
[...]
Alle leidingen van CV en warm water hangen aan het plafond op 2,40m hoogte. (...behalve in de badkamer, daar is het wel weggwerkt)![]()
De buizen zijn in ieder geval zichtbaar.
De vloeren zijn broodjesvloeren + deklaag.
Wat wel zo is....het is een flat waarbij ongeveer 55% sociale huur en 45% koop is.
En wat is ltv eigenlijk?
Heeft de woningbouwcoöperatie ook de meerderheid van stemmen? In dat geval ben je vooral afhankelijk van wat zij willen en kunnen doen.MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:29:
[...]
Wat wel zo is....het is een flat waarbij ongeveer 55% sociale huur en 45% koop is.
Woningbouw heeft de meerderheid van de stemmen helaas.Wolly schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:57:
[...]
Heeft de woningbouwcoöperatie ook de meerderheid van stemmen? In dat geval ben je vooral afhankelijk van wat zij willen en kunnen doen.
Trein?
Hoeft niet erg te zijn.MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:07:
[...]
Woningbouw heeft de meerderheid van de stemmen helaas.
Ik had eerder moeten weten.
Woningbouw wil mij niet helpen, omdat ik een koper ben, ze verwijzen mij door naar VvE.wheli schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:42:
@MedionAkoya heb je de woningbouw ook al gevraagd wat hun plannen zijn? In mijn regio liepen ze enorm achter maar nu zie je straten waar om en om de daken wel verhoogd zijn na isolatie (woningbouw) en waar niet.
Trein?
Volledig terechte beslissing. Het vraagstuk in gestapelde bouw is dermate complex dat dit de enige mogelijkheid is.GudZ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:48:
Iemand dit gelezen over appartementen die zijn uitgesloten van de (hybride) warmtepomp verplichting.
Wat mij betreft een vertraging in de transitie als je kijkt naar het aantal huishoudens. Enige voordeel is dat de verduurzamingscapaciteit misschien zo door de eigenaren vraaggestuurd richting de woning met relatief het meeste warmteverlies gaat.
A'dam PVOutput
Lijkt me wel terecht gezien appartementen gemiddeld al veel minder verbruiken en minder geschikt zijn voor grote boilers en buitenunits.GudZ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:48:
Iemand dit gelezen over appartementen die zijn uitgesloten van de (hybride) warmtepomp verplichting.
Wat mij betreft een vertraging in de transitie als je kijkt naar het aantal huishoudens. Enige voordeel is dat de verduurzamingscapaciteit misschien zo door de eigenaren vraaggestuurd richting de woning met relatief het meeste warmteverlies gaat.
Dit is echt zo’n typisch overheidsbericht. Wel het zoet melden maar niet het zuur.user109731 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:03:
[...]
Lijkt me wel terecht gezien appartementen gemiddeld al veel minder verbruiken en minder geschikt zijn voor grote boilers en buitenunits.
De VvE bij ons was al aan het nadenken over van het gas af, hopelijk gaat dat wel gewoon door nu. In de praktijk verwarmen er al veel met airco's en dat werkt prima in een appartement.
Het grootste probleem voor mij is SWW: een warmtepompboiler is leuk in een groot huis maar voor een appartement minder geschikt. We hebben een groot ligbad dus een kleine boiler is ook niet echt een optie. Een CV-ketel is dan toch wel fijn als doorstromer.
[ Voor 22% gewijzigd door gerritjan op 01-05-2023 18:50 ]
Groot ligbad vervangen door een douche en op de vrij gekomen plaats een warmtepompboiler, dus ook geschikt voor jou appartementuser109731 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:03:
[...]
Lijkt me wel terecht gezien appartementen gemiddeld al veel minder verbruiken en minder geschikt zijn voor grote boilers en buitenunits.
De VvE bij ons was al aan het nadenken over van het gas af, hopelijk gaat dat wel gewoon door nu. In de praktijk verwarmen er al veel met airco's en dat werkt prima in een appartement.
Het grootste probleem voor mij is SWW: een warmtepompboiler is leuk in een groot huis maar voor een appartement minder geschikt. We hebben een groot ligbad dus een kleine boiler is ook niet echt een optie. Een CV-ketel is dan toch wel fijn als doorstromer.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ze (=we) zullen uiteindelijk wel moeten natuurlijk. Op zich prima om deze keuze te maken als je weinig opties/geld hebt maar niet iedereen kan de keuze om in het verleden te blijven leven maken. Gas was een geweldige warmtebron gedurende 75 jaar maar een huis uit 1923 dat onder water staat is ook niet handig.gerritjan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:49:
Ik voorzie een run op nieuwe CV-ketels de komende tijd.
Bij mij komt er wel een nieuwe ketel, ik houd niet zo van overheidsbemoeienis achter de voordeur.
Afgezien daarvan krijg ik mijn huis uit 1921 niet warm met een lage watertemperatuur.
[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 01-05-2023 20:51 ]
Trein?
In theorie wel, maar het hangt er natuurlijk erg vanaf wat de warmtevraag van je appartement is. HR++glas kan dan bijvoorbeeld het verschil maken. Zonder HR++ red je het misschien niet, met HR++ mogelijk wel. Maar dat is iets om te laten berekenen door specialisten.MedionAkoya schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:50:
Zijn Jaga Tempo convectoren geschikt als men warmtepompen (blokverwarming) in een jaren 60-flat besluit te plaatsen?
Dat zou wel handig zijn, want die convectoren staan er al.
A'dam PVOutput
Ondanks de superlatieven in het artikel ben ik niet zo onder de indruk. Een lambda van 0.05 is vergelijkbaar met regulier foamglas van bijvoorbeeld perinsul. Het probleem met dit soort materialen is vooral dat ze kostbaar zijn. Die foamglasblokken worden vooral als koudebrug-onderbreker gebruikt. Die glas-blokken lijken met alleen nuttig als je ook iets met het lichtdoorlatende karakter wel (ik vrees wel voor de prijs). Als je een binnenmuur wil die constructief en isolerend tegelijk is kun je beter kijken naar cellenbeton. Maar ook dat isoleert maar matig vergeleken met PIR (lambda 0.02).GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:58:
Iemand ervaring met glazen silica blokken als bouwstof? Er worden wat voorbeelden van isolerende lichtgewicht lichtdoorlatende panelen gegeven maar nu schijnen ze er draagkrachtig mee te kunnen bouwen.
Corrigeer me als ik het fout heb:
50.5 mW/(m·K) = Labda van 0,0505 dus net iets zwakker dan glaswol (0,036 - 0,032)
Druksterkte 45 dus beetje zoals uitgehard beton?
Lijkt me een leuk materiaal om binnenmuren uit op te trekken. Of je er een slagplug/ draadbout in kunt rossen of waarmee je moet metselen is dan een tweede vraag.
Regeren is vooruitschuiven
Hier eenzelfde ervaring mbt warm water.Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:05:
Inmiddels een zooitje energiemeters hangen en die geven wel mooi inzicht. Bizar dat de quooker dik een derde meer stroom stroom vreet dan de WPB.
Nu heeft de WPB in maart vrij weinig verbruikt en de Quooker veel (o.a. veel kruikjes voor koukleum partner) normaal is de verhouding meer gelijk, maar toch wel interessant.
[Afbeelding]
Wat is je verbruik van de quooker bij geen water tappen?Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:05:
Inmiddels een zooitje energiemeters hangen en die geven wel mooi inzicht. Bizar dat de quooker dik een derde meer stroom stroom vreet dan de WPB.
Nu heeft de WPB in maart vrij weinig verbruikt en de Quooker veel (o.a. veel kruikjes voor koukleum partner) normaal is de verhouding meer gelijk, maar toch wel interessant.
[Afbeelding]
De inlaatcombinatie bleek aan 1 kant geen knelfitting aansluiting maar een platte kant met een fiber ring te hebben. Dus die van de gamma teruggebracht en die bij quooker besteld (met ook mengventiel en nieuw binnenwerk voor de quooker).ericplan schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:34:
[...]
Dit lijkt nog een oudere versie inlaatcombinatie die je vziw kan vervangen door een universele inlaatcombinatie van de Gamma/Praxis/Karwei.
Ik heb helaas geen dag zonder verbruik. Hieronder wel een dag met minimaal verbruik. snachts verbruikt hij 1 watt met dan af en toe een biekje van 60/65 watt.BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:14:
[...]
Wat is je verbruik van de quooker bij geen water tappen?
Bij mij was het jarenlang ca 13watt. Tot paar weken terug, toen werd het 50watt. Of de inlaatcombinatie of het mengventiel vervuild was de oorzaak.
vervangen en eea werkt weer goed. Scheelt toch 37*9=330kWh/jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Evanrvb op 02-05-2023 13:24 ]
Wij gebruiken de Quooker wel voor warm water met het schoonmaken van pannen etc.Sjamo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:11:
[...]
Hier eenzelfde ervaring mbt warm water.
Wij hebben een 200ltr wpb voor douchen, en 30ltr eboiler in de keuken (ook voor afwassen).
Het verbruik van de eboiler lag hier ook hoger dan van de wpb ondanks dat we er betrekkelijk zuinig mee omspringen. Handen wassen en om/afspoelen van servies/bestek gaat hier meestal met koud of net lauw water.
Inmiddels hebben we de temperatuur van de eboiler wat naar beneden gezet en dat helpt wel wat.
Wat je volgens mij probeert te zeggen:
[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 13:31 ]
25 watt continu inderdaad. Wat niet helemaal klopt want dit zou ik lezen als stand-by verbruik wat niet klopt want je smeert nu pieken uit over de hele dag, maar dat zou technisch gezien wel de juiste omschrijving kunnen zijn idd.de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:28:
[...]
600 Watt-uur is dus 25 Watt continu (als je het zou uitsmeren over de dag).
of:
0.6 kWh, is dus 25 Watt continu.
Ow wacht een edit. Maar het kwartje land nu wel bij mij waar die eerder niet vielde Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:28:
[...]
600 Watt-uur is dus 25 Watt continu (als je het zou uitsmeren over de dag).
of:
0.6 kWh, is dus 25 Watt continu.
"Watt per uur" is niet een logische eenheid, aangezien Watt ook al een tijdseenheid bevat.
1 Watt is namelijk gelijk aan 1 Joule per seconde. dus jij zegt dan eigenlijk:
25 Joule per seconde per uur.
Dus al met al is dat nogal verwarrend
juist!Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:42:
[...]
Ow wacht een edit. Maar het kwartje land nu wel bij mij waar die eerder niet vielWatt per uur of Watt-uur. Daar zit het hem in, waarbij Watt per uur niet kan. Dus inderdaad 25 Watt continu en 600 Watt-uur als bijna stand-by verbruik bij de Quooker
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 13:47 ]
Inderdaad.Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:27:
[...]
COP 3/3.5 is altijd beter dan COP 1. Alle beetjes helpen
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2023 14:18 ]
Heb je een Quooker combi of combi+?Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:27:
[...]
Wij gebruiken de Quooker wel voor warm water met het schoonmaken van pannen etc.
Dit wil ik binnenkort wel aan gaan passen want dan ga ik hiervoor het water uit de WPB gebruiken die aan de andere kant van de muur in de garage staat (plus ook de vaatwasser erop aansluiten). De quooker wordt dan alleen gebruikt voor kokend water. Ik ben benieuwd hoeveel dit gaat schelen. COP 3/3.5 is altijd beter dan COP 1. Alle beetjes helpen
[ Voor 11% gewijzigd door pietje63 op 02-05-2023 14:01 ]
Het gaat er volgens mij niet om op welke manier je het doet, je mag gewoon geen stroom verkopen of weg geven aan een ander.annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:12:
Ik weet dat het niet toegestaan is om een 230 V leiding te leggen naar mijn buurman.
Maar mag ik wel een 'laagspanning' DC leiding naar hem leggen en daar met een omvormer het net op te gaan?
Juist door jouw situatie (stroom niet kwijt kunnen) wordt de business case voor een accu iets gunstiger (maar nog steeds niet heel aantrekkelijk).Of is er een andere oplossing die haalbaar is ( accu is wat prijzig helaas )?
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 14:34 ]
Hmm goed idee, zal morgen eens kijken als ik het niet vergeetBarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:52:
@Evanrvb Je kan ook morgenochtend direct na het opstaan even in homewizard kijken. dan heb je een aantal uren zonder verbruik van water.
Op zich zou ik dan natuurlijk een deel van het dak kunnen verhuren aan hem.de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:33:
[...]
Het gaat er volgens mij niet om op welke manier je het doet, je mag gewoon geen stroom verkopen of weg geven aan een ander.
[...]
Juist door jouw situatie (stroom niet kwijt kunnen) wordt de business case voor een accu iets gunstiger (maar nog steeds niet heel aantrekkelijk).
Heb je al een electrische auto?
Of gewoon accepteren, zo heel veel verlies je nu ook weer niet waarschijnlijk.
Het schijnt wel te kunnen. Het wordt specifiek genoemd als 1 van de redenen om een tweede slimme meter aan te schaffen (SAP, secundair allocatiepunt). Maar zal vast het nodige bij komen kijken.annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:54:
[...]
Op zich zou ik dan natuurlijk een deel van het dak kunnen verhuren aan hem.
Maar het zal wel niet mogen helaas.
Via bijvoorbeeld Home assistant kun je de auto laden met alleen je 'overschot', dus in jouw geval met alleen de stroom die je op het net niet kwijt kan. Daar heb je een auto niet zo maar vol mee.Ja, meerdere elektrische auto's, maar die zitten vol........
En als ze al niet vol zouden zitten, dan zijn ze binnen een dag met deze vermogens wel vol.
Oke, maar wordt het dan niet handiger om gewoon op 3 x 35A over te stappen?En wat het verlies betreft, nu is dat nog niet zoveel, maar ik heb nog een stuk of 40 panelen van 250 Wp liggen die het dak op gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 14:59 ]
Het is allemaal prive, dus BTW en dat soort gedoe heb ik niet.de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:58:
[...]
Het schijnt wel te kunnen. Het wordt specifiek genoemd als 1 van de redenen om een tweede slimme meter aan te schaffen (SAP, secundair allocatiepunt). Maar zal vast het nodige bij komen kijken.
[...]
Via bijvoorbeeld Home assistant kun je de auto laden met alleen je 'overschot', dus in jouw geval met alleen de stroom die je op het net niet kwijt kan. Daar heb je een auto niet zo maar vol mee.
[...]
Oke, maar wordt het dan niet handiger om gewoon op 3 x 35A over te stappen?
Houd er ook rekening mee dat als je omzet boven de 20.000 euro per jaar komt, je de KOR uit moet en btw moet gaan afdragen over je productie.
Ik heb het ook over prive. Boven de 20.000 euro omzet moet je uit de KOR .annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Het is allemaal prive, dus BTW en dat soort gedoe heb ik niet.
Dat is best prijzig hoor. Dan kun je beter voor 3 x 35A gaan als je het graag wil.Ik heb nog wel zitten denken aan een collectief en dan een extra aansluitpunt aanvragen ( is dus iets anders dan zo'n SAP, die gaat door dezelfde zekeringen ).
Nog niet helemaal bekeken hoe dat zit en wat voor termijn en kosten daar voor staat.
3x35A = eur 1100 p jr extraannespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:18:
[...]
Het is allemaal prive, dus BTW en dat soort gedoe heb ik niet.
Ik koop die panelen altijd gebruikt, dat is sneller terugverdienen dan nieuw met BTW aftrek.
En 3x35 A zou kunnen al doe ik dat liever niet.
Dan heb ik jaarlijks iets van 600 euro extra aan kosten, en als het salderen stopt is dat een kostenpost die ik dan liever kwijt ben.
Ik heb nog wel zitten denken aan een collectief en dan een extra aansluitpunt aanvragen ( is dus iets anders dan zo'n SAP, die gaat door dezelfde zekeringen ).
Nog niet helemaal bekeken hoe dat zit en wat voor termijn en kosten daar voor staat.
Ok, ik drukte me niet goed uit.de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:22:
[...]
Ik heb het ook over prive. Boven de 20.000 euro omzet moet je uit de KOR .
[...]
Dat is best prijzig hoor. Dan kun je beter voor 3 x 35A gaan als je het graag wil.
Maargoed straks is die stroom van jou op de piekmomenten niet zo veel meer waard, dus kun je het maar beter 'dumpen' of op de een of andere manier nuttig besteden. Misschien buren de auto bij jou laten opladen ofzo?
Oh, ik meende gelezen te hebben dat het iets van 900 per jaar was, minus die 300 van 3x25 A.BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:23:
[...]
3x35A = eur 1100 p jr extra
Een deel van je PV nagenoeg vertikaal plaatsen? dan is je winterpiek = zomerpiek
Klein ja, t.o.v. 21 kW is dat heel klein helaas.BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:50:
@annespruit1980 En je SWW boiler juist op de piek opwarmen? is dat nog een kleine optie?
Oke, nou het gaat te veel off topic denk ik, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat je je panelen buiten je bedrijf houdt én niet de KOR in gaat. Maargoed ik weet ook niet hoe het zit met tweedehands panelen eerlijk gezegd.annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:47:
[...]
Ok, ik drukte me niet goed uit.
Met prive bedoel ik dat ik niets te maken heb met dat soort regelingen.
Ik heb een bedrijf ( en tegenwoordig zelfs gedwongen een installatiebedrijf.... ) waar alles met BTW enzo geregeld wordt. De panelen hou ik daar buiten, en ik meld me ook niet aan als KOR daar ik dat niet ben.
Ik heb er heel even over gedacht om gas te blijven gebruiken en stroom terug te leveren aan ( ik meen ) Eneco. Maar dat ging me te ver. En ik was bezig van het gas af te gaan dus dat heb ik gedaan.de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:10:
[...]
Oke, nou het gaat te veel off topic denk ik, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat je je panelen buiten je bedrijf houdt én niet de KOR in gaat. Maargoed ik weet ook niet hoe het zit met tweedehands panelen eerlijk gezegd.
Ik zit zelf maar net onder die 20k omzet dit jaar en ik heb minder PV opbrengst dan jij (maar wel een hoge TLV). Het besparen van hoge (inkoop)kosten moet je volgens mij ook als omzet zien.
Hoeven we verder niet over te discussieren hoor, maar misschien goed om nog eens over na te denken. Het zal wel los lopen.
Dat is een verkeerde aanname. Iedereen met zonnepanelen in NL en een aansluiting aan het stroomnet is ondernemer. Alleen kan een groot aantal mensen deelnemen aan de KOR (omzet < 20.000) om zo geen btw over de eigenproductie af te hoeven dragen.annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:47:
[...]
Ok, ik drukte me niet goed uit.
Met prive bedoel ik dat ik niets te maken heb met dat soort regelingen.
Ik heb een bedrijf ( en tegenwoordig zelfs gedwongen een installatiebedrijf.... ) waar alles met BTW enzo geregeld wordt. De panelen hou ik daar buiten, en ik meld me ook niet aan als KOR daar ik dat niet ben.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Er staan veel bomen, dus ik heb een hoge piek in de zomer, en echt totaal geen opwek in de winter ( en lente en herfst weinig ).BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:21:
@annespruit1980 Maar hoe kom je aan pieken van 21kW en maar 12k kWh/jaar opbrengst?
Ik heb pieken van 5,5kW (maar heel kort) en 6k kWh opbrengst (uit 8,6kWP)
@annespruit1980 , je gaat echt te kort door de bocht. Het is complexe materie, zelfs een belastingadviseur heeft hierover tot aan de Hoge Raad moeten procederen (https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:HR:2021:1158), maar kort gezegd (i) je levert energie aan je energiemaatschappij en bent daarvoor ondernemer zie ook artikel 2..1.1 van https://wetten.overheid.n...g%20van%20dit%20besluit., (ii) hierbij worden al je ondernemersactiviteiten op één hoop gegooid.de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:10:
[...]
Oke, nou het gaat te veel off topic denk ik, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat je je panelen buiten je bedrijf houdt én niet de KOR in gaat. Maargoed ik weet ook niet hoe het zit met tweedehands panelen eerlijk gezegd.
Ik zit zelf maar net onder die 20k omzet dit jaar en ik heb minder PV opbrengst dan jij (maar wel een hoge TLV). Het besparen van hoge (inkoop)kosten moet je volgens mij ook als omzet zien.
Hoeven we verder niet over te discussieren hoor, maar misschien goed om nog eens over na te denken. Het zal wel los lopen.
Tja, ik heb een accountant waar ik eens per jaar een gesprek mee heb.ArjoK schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Dat is een verkeerde aanname. Iedereen met zonnepanelen in NL en een aansluiting aan het stroomnet is ondernemer. Alleen kan een groot aantal mensen deelnemen aan de KOR (omzet < 20.000) om zo geen btw over de eigenproductie af te hoeven dragen.
Ben je (al) zelfstandigondernemer (ZZP of eenmanszaak) voor de btw (en geen KOR deelnemer) dan moet je ook je btw over de opwek van je privé zonnepanelen afdragen (tenminste als het energiecontract op jouw naam staat).
Ok, bij het volgende gesprek zal ik het eens navragen.pietje63 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:30:
[...]
@annespruit1980 , je gaat echt te kort door de bocht. Het is complexe materie, zelfs een belastingadviseur heeft hierover tot aan de Hoge Raad moeten procederen (https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:HR:2021:1158), maar kort gezegd (i) je levert energie aan je energiemaatschappij en bent daarvoor ondernemer zie ook artikel 2..1.1 van https://wetten.overheid.n...g%20van%20dit%20besluit., (ii) hierbij worden al je ondernemersactiviteiten op één hoop gegooid.
Voor ZZP'ers kan dit complex zijn, al is het maar omdat je geen gebruik kunt maken van het forfait. Ik zou hier - zeker met jouw omzet - toch wel naar (laten) kijken
Een beetje buiten dit topic maar sinds dit jaar is het gebruik van forfait ook voor ZZP'ers toegestaanpietje63 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:30:
[...]
Voor ZZP'ers kan dit complex zijn, al is het maar omdat je geen gebruik kunt maken van het forfait. Ik zou hier - zeker met jouw omzet - toch wel naar (laten) kijken
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
12k kWh?? - 6k kWh? - Wat vind je van 12 MWh en 6 MWh? Of wil je doorgaan met k?BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:21:
@annespruit1980 Maar hoe kom je aan pieken van 21kW en maar 12k kWh/jaar opbrengst?
Ik heb pieken van 5,5kW (maar heel kort) en 6k kWh opbrengst (uit 8,6kWP)
Ik zie je uitdaging voor de winterannespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:41:
Om even duidelijk te maken hoe de situatie is ( van het merendeel van de panelen ) hier hopelijk een link naar die foto. De bomen staan aan het einde van de schuur en zijn heel hoog helaas......
https://tweakers.net/i/3f...NVYVs9kA.jpg?f=user_large
klopt. maar omdat je aangaf dat je nog zou gaan bij leggen.. en ik wist niet welke TLV je had.annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:18:
[...]
Overigens, bij 12.000 kWh a 0,80 kom je toch niet in de buurt van 20.000 euro?
wat maakt dat nu uit. ieder zijn voorkeur. Ik vind 12k kWh ook best duidelijk. Geldbedragen drukken we ook zo uit.dunklefaser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:41:
[...]
12k kWh?? - 6k kWh? - Wat vind je van 12 MWh en 6 MWh? Of wil je doorgaan met k?
De andere oude panelen doen het beter ja. En ik leg de beste op het uiterste randje zodat ik zo lang mogelijk stroom heb.JWT schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:04:
Ik wil ook zo'n dak.
Maar nieuwe panelen doen het wel een heel stukje beter in de schaduw is het niet? Nog steeds een fractie van in de zon natuurlijk maar toch..
Ja, dat klopt wel, de 'nieuwste' 20 staan nu precies op het zuiden,overigens wel met een houten plank onder een hoek van ongeveer 35 graden ( paar weken geleden wilde ik nog het uiterste eruit hebben ).BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:28:
@annespruit1980 Ik denk dat als je die extra panelen onder helling legt naar oost/west dat je dan waarschijnlijk een lagere piek hebt dan nu ze gewoon plat op het gras hebt liggen.
Nog een mogelijkheid om de extra panelen tegen de wanden van de loods te zetten? zeker de oost/west wand zorgt dan voor meer opwek ochtend/avond en weinig in de middag.annespruit1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:32:
[...]
Ja, dat klopt wel, de 'nieuwste' 20 staan nu precies op het zuiden,overigens wel met een houten plank onder een hoek van ongeveer 35 graden ( paar weken geleden wilde ik nog het uiterste eruit hebben ).
Alleen komen er wel minimaal 40 bij, en zoals op de foto te zien is, is die hoek vrij plat waar ze komen.
Dus er zit niet zo heel veel verschil in de opbrengst 's ochtends en 's middags.
De niet zichtbare staan onder een grotere ( meer verticale ) hoek, maar dat zijn er veel minder.
En helaas kan ik de 40 nog te leggen panelen niet makkelijk op die andere plek leggen.
Maar ik zal vandaag die in het gras wat meer oost/west richten.
Dat zal in ieder geval helpen.
En de energiemaatschappij zal dat ook wel kunnen waarderen denk ik zo.
Nee, dat gaat helaas niet lukken.BarryH schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:47:
[...]
Nog een mogelijkheid om de extra panelen tegen de wanden van de loods te zetten? zeker de oost/west wand zorgt dan voor meer opwek ochtend/avond en weinig in de middag.
Is ook vrij makkelijk te testen.
Je kan ook een beetje spelen met pvcalc, voorbeeld met 10kWP op een oostwand versus panelen op zuid:
https://www.thomasberger....p_coeff2=-0.48&max2=10000
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq