Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Bordje kwam hier na een maand..
Andere afdeling..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
DutchWing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:40:
Staan er vandaag ineens 4 oplaadpunten voor elektrische auto’s in mijn zijstraat…

Alleen niemand heeft een elektrische auto en degene welke wel, hebben een eigen oplaadpunt voor de deur _O-

Mag je op zo’n vak gewoon parkeren indien er geen bordje hangt? (Groot parkeerprobleem in de wijk)

Nadeel dat elektrisch rijden belasting technisch (na mijn weten) niet meer voordeliger is… Anders had ik allang een elektrische auto gevraagd.
Hangt van veel af
Zeker is dat het aantal elektrische auto’s blijft toenemen.
Volgens mij is het een stuk goedkoper
En zolang er geen borden bij staan zijn er geen beperkingen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BarryH schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:01:
[...]

Hangt van veel af
Zeker is dat het aantal elektrische auto’s blijft toenemen.
Aan de andere kant heb ik nu wel sneller de neiging om een elektrische auto aan te schaffen via mijn werkgever.

Laadpalen aan overvloed :+
Volgens mij is het een stuk goedkoper
Een fatsoenlijke elektrische auto is helaas ook 22% bijtelling.

Prijs verschil tussen een benzine auto en elektrische auto maakt het voor mij helaas niet voordeliger op het moment.
Zou de bijtelling naar ratio zijn qua formaat en klasse van een benzine auto dat had ik gelijk ja gezegd.

Hoe doen andere dit?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
DutchWing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:54:
[...]

Aan de andere kant heb ik nu wel sneller de neiging om een elektrische auto aan te schaffen via mijn werkgever.

[...]

Prijs verschil tussen een benzine auto en elektrische auto maakt het voor mij helaas niet voordeliger op het moment.
Zou de bijtelling naar ratio zijn qua formaat en klasse van een benzine auto dat had ik gelijk ja gezegd.

Hoe doen andere dit?
Ik betaal het allemaal zelf, dus ben heel blij met de lage brandstofkosten en weinig onderhoud. Hoe een leasemaatschappij de afschrijving inschat van een EV vs een ICE weet ik niet.

Daarnaast is natuurlijk de vraag hoe je eea vergelijkt. Ik vind na een paar jaar EV rijden een DSG automaat echt een ramp. Geef je gas, dan moet je eerst tot 3 tellen voor er wat gebeurt.
Ik denk dat een 100pk EV vgl rijdt met een 150 pk brandstofauto, maar dat hangt er ook vanaf wat je belangrijk vindt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:36
DutchWing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:40:
Staan er vandaag ineens 4 oplaadpunten voor elektrische auto’s in mijn zijstraat…

Alleen niemand heeft een elektrische auto en degene welke wel, hebben een eigen oplaadpunt voor de deur _O-

Mag je op zo’n vak gewoon parkeren indien er geen bordje hangt? (Groot parkeerprobleem in de wijk)

Nadeel dat elektrisch rijden belasting technisch (na mijn weten) niet meer voordeliger is… Anders had ik allang een elektrische auto gevraagd.
Ik meen dat dat toegestaan is indien er geen bord bij staat. (Bron: https://www.autoweek.nl/p...arkeren-bij-een-laadpaal/)
Zou wel even een foto maken, kan zomaar morgen of overmorgen anders zijn gezien de plaatsing van de oplaadpunten vandaag.
Kan handig zijn om een boete (ad €95) aan te vechten :P

[ Voor 5% gewijzigd door Peet-je op 25-04-2023 22:48 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:57
DutchWing schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:54:
[...]

[...]

Hoe doen andere dit?
elektrisch heeft het eerste deel tot het normbedrag een lagere bijtelling, deel erboven is 22%. met een beetje slimme keuzes is het qua bijtelling goedkoper. Verder is het all-in tarief vaak gunstiger vanwege lager onderhoud en brandstof, voor zelfde maandbedrag kun je dan meer auto rijden.
Maar goed, niet zo dolenthousiast voordelig als het een paar jaar teug was. Maar dat was ook gewoon een vorm van rijke mensen subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Lochnes Deze rijke mens heeft in 2017 voor het eerst een nieuwe auto gekocht van 35k.
En die rij ik inmiddels dus prive ivm stijging bijtelling na 60 maanden.
Daarvoor had ik een 20 jaar oude auto die ik van 250k tot 480k gereden heb. En dat was duurder rijden (nog even los van de bijtelling)

[ Voor 29% gewijzigd door BarryH op 26-04-2023 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

En weer enkele nieuwe borrelthema's geleverd door Rob Jetten:
"Kritiek van oppositie en brancheorganisaties op klimaatplan kabinet"
Er mag weer gespeculeerd worden over de precieze invulling,
bijvoorbeeld wat wordt de lagere energiebelasting bij verbruiken < 800 m³ en waarom deze grens?
Hoe hoog wordt de belasting bij verbruiken boven deze grens? - etc., etc., . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

IvoB2 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:50:
[...]

Slik.
Mijn continu normaal dagverbruik zit tussen de 100-200W. Incl. twee koel/vriescombinaties.
Tijdens de nacht schommelt dat tussen de 50-70W.
Uiteraard zonder de periodieke grootverbruikers (vaatwas, SWW,wasmachine,....) die het etmaalgemiddelde naar boven duwen.
Wanneer je die meerekent kom ik op een gemiddelde uurverbruik tussen de 125 Wh en 250 Wh.
Zo zie je maar dat er veel verschil zit tussen uiteenlopende verbruikersprofielen.
Idem hier, tussen de 50 - 70W 'snachts.

Incidentele verbruikers: 1 vaatwasmachine, 1 wasmachine (droogkast 'staat 's nachts nooit aan).
'Continue' verbruikers: modem en router, 1 middelgrote koelkast en 1 grote koel-vries combinatie, type C ventilatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Gramser schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 14:10:
Nou, dat ging sneller dan verwacht. Hij is al weg! Dan krijg je meteen het idee dat je te weinig hebt gevraagd...
Lol, dat gevoel had ik een jaar of 4 terug toen ik m'n auto verkocht, eerste kwartier na online zetten advertentie had ik zoveel inkomende oproepen dat ik er meerdere gemist had telkens ik er met eentje aan de lijn was.

half uur later was overeenkomst gemaakt en die namiddag auto weg.
Prijs was laag want auto had een elektronisch defect -gemeld in advertentie + pro-forma offerte van merkgarage voor eventuele reparatie- dus dat had ik van z'n waarde afgetrokken. Maar voor een opkoper boeit dat soort defecten vaak niet heb ik vernomen dus die was blij met de lage prijs. Vermoed dat de andere bellers ook vooral opkopers waren.

[ Voor 15% gewijzigd door PinusRigida op 27-04-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:12
dunklefaser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:00:
En weer enkele nieuwe borrelthema's geleverd door Rob Jetten:
"Kritiek van oppositie en brancheorganisaties op klimaatplan kabinet"
Er mag weer gespeculeerd worden over de precieze invulling,
bijvoorbeeld wat wordt de lagere energiebelasting bij verbruiken < 800 m³ en waarom deze grens?
Hoe hoog wordt de belasting bij verbruiken boven deze grens? - etc., etc., . . .
Er zou een regel moeten komen dat de belasting op fossiele brandstoffen (per kWh energieinhoud) altijd hoger is dan de belasting op elektriciteit voor kleingebruikers. Maar daar zijn we nog enorm ver van vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
Het kan ipv langzaam vooruit ook ineens gewoon terug achteruit gaan.
Op 1 april werd in België een energiebelasting (accijns) op elektriciteit en gas ingevoerd waarbij, verrekend per kWh, deze belasting voor elektriciteit meer dan 5 keer hoger was dan voor gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@IvoB2 Echt waar? - Dat valt dan bij mij en in toekomst serieus
onder een van de beste Belgen moppen (of 1 april grappen).
"terug achteruit" => dat is dan 2 x min = plus, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Echt waar.
Ook geen al te goed nieuws voor wie een dynamisch contract heeft en op zoek gaat naar de laagste uurtarieven.
Hoe lager de prijs van de naakte stroomcomponent hoe meer een vast kost per kWh doorweegt in de eindsom.
Door de federale overheid wordt het, naar goede gewoonte, via de media uiteraard verkocht als een besparing voor de "modale consument".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@IvoB2 Behalve het hele? verhaal heb ik bij de VRT o.a. het volgende gevonden:
"Het is opvallend dat op het fossiele en klimaatonvriendelijke gas "maar" 7,69 euro accijnzen [per MWh] wordt geheven, terwijl dat op elektriciteit maar liefst 33,88 euro is. Daardoor vergroot de kloof tussen de belastingen op gas en elektriciteit nog meer: in totaal heft de federale overheid 8,23 euro op gas en bijna 47,5 euro accijnzen op elektriciteit. Dat is bijna zes keer meer."
Per 1 april is de btw op energie in België definitief van 21% naar 6% verlaagd (geen grap).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
dunklefaser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:59:
@IvoB2 Behalve het [url="
Per 1 april is de btw op energie in België definitief van 21% naar 6% verlaagd (geen grap).
De grap is natuurlijk dat de BTW op elektriciteit EN gas al een ruime tijd op 6% stond.
Onder het mom van niet "terug" naar 21% te gaan (voor beiden!) werd er een vaste accijns ingevoerd voor gas en elektriciteit (waar overigens ook nog eens 6% BTW op geheven wordt) met de spreidstand tussen beiden, zoals hiervoor aangehaald.
Is weer, na het deels herberekenen van de nettarieven in een deels vaste kost in het capaciteitstarief een stap dichter bij veilig stellen van de inkomsten.
Consumenten gaan hun verbruik naar beneden halen: => men voert een vaste kost in onafhankelijk van het verbruik.
Consumenten gaan op zoek naar lagere prijzen (o.a. dynamisch sturen op uurprijzen): => we voeren een vaste kost per kWh in en geen % op de prijs (waarbij de inkomsten dalen als de prijs zakt).

Verwarmen met een WP in een gelijkaardige woning versus verwarmen met gas wordt door zo'n maatregelen uiteraard ook niet versneld. Het invoeren van een capaciteitstarief op vermogen (wel op elektriciteit niet op gas) uiteraard ook niet.
Men preekt de transitie van fossiel naar elektriciteit maar in de feiten handelt men telkens anders en blijft men het gebruik van elektriciteit meer bestraffen dan fossiel terwijl het eigenlijk net omgekeerd zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@IvoB2 Reken bij de overheid altijd met het ergste, vooral daarmee dat ze niet kan rekenen,
behalve als het om het innen van belastingen gaat. Credo: "Het moet (minimaal) budgetneutraal zijn."
De belastingdienst heeft per definitie geen verstand van energievraagstukken,
maar dat het in België zo erg zou zijn had ik niet verwacht.
Dat wordt de omgekeerde energietransitie met fantastische klimaateffecten,
gelukkig is België een klein land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
dunklefaser schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:31:
gelukkig is België een klein land.
In de feiten is het een Federaal land waar over klimaatvraagstukken alleen bij consensus mag beslist worden.
En Vlaanderen (tot grote ergernis van jullie Frans Timmermans) ligt dan altijd dwars onder het motto waar je lokaal het meeste stemmen mee kan winnen "haalbaar en betaalbaar voor Jan Modaal". In tegenstelling tot wat je zou verwachten willen Wallonië en Brussel wel vooruit. Maar worden ze bij EU stemmingen en internationale bijeenkomsten telkens afgeblokt door Vlaanderen.
Gelukkig is Vlaanderen een nog kleiner landsdeel. Spijtig genoeg heeft haar chaotisch bouwbeleid (of wat door voor moet doorgaan) verregaande industrialisering, luchthavens en havens een negatieve weerslag ver buiten het eigen grondgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Heeft er iemand interesse in een fossiel (interpreteer dat hoe je wil ;) ) Shell 95Wp zonnepaneeltje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I74_sYMBe55b-0urNJUFvjQ9CzA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNoFGeuXmmU32rQZqItfiBDZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Heeft "altijd binnen gestaan", nou ja, hangt zeker de helft van zijn leeftijd bij mij in de schuur omdat ik er nooit een OK4 omvormer bij heb kunnen vinden. :P Maar ik ben nu aan het ruimen dus hij moet weg, het liefst naar een plek waar hij nog dienst kan doen.

Paneel is echt in heel goede staat. Seals zijn perfect, geen vocht onder de glasplaat, contactdoos achter op is perfect. Hoewel ik de historie niet ken - ik weet niet eens meer hoe ik er aan ben gekomen - betwijfel ik of dit ding ooit ergens op een dak heeft gelegen.

Ik wilde hem op marktplaats zetten, maar die dieven willen zelfs voor dit museumstuk dat ik € 12 voor een advertentie betaal, ja daag.

Als een liefhebber hier op het forum iets mee kan, en diezelfde liefhebber overhandigt mij een sixpack van een lekker speciaalbier, dan hebben wij beiden een prima deal denk ik zo. Toch? Stuur maar een DM. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, ik heb er maar één. Ophalen in Hilversum.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 09:40
Vraagje; ik ben vrijwillig energie-adviseur in mijn jaren '30 wijk en ik denk daar best goed in te zijn. Nu recent ben ik door een collega gevraagd mee te denken in hun 2008 'nieuwbouw' huis. Ze willen sowieso over op een warmtepomp maar zitten met afgifte.

Beneden ligt een tegelvloer, vvw als bijverwarming, met IR camera gezien dat de slangen 30 cm hoh liggen. Daarnaast T33 en T22 radiatoren. 1e en 2e verdieping allemaal kleine radiatoren. Op een slaapkamer van 23 m² (plafond wel 2,5 m hoog schat ik) hangen twee T22 radiatoren van schat ik 100x65 cm.
Duidelijk ontworpen voor hoge temp verwarming.

Ik heb nu geadviseerd om gewoon zsm een warmtepomp te regelen en die op het systeem aan te sluiten. Daarna gaan ze van boven naar beneden verbouwen. Liefste vvw overal maar anders als het toch te koud wordt een grotere radiator bijhangen. Beneden denk ik dat ze het wel redden met de huidige setup maar anders persoonlijke keus om de hele vloer er uit te slopen (vvw ligt in 5 cm zandcement) en vvw als hoofdverwarming te leggen of grotere radiatoren bij te plaatsen.

Heeft iemand ervaring met zo'n project? Zit ik er ergens helemaal naast?
Als ik in de app 'HyTools de radiatoren van die slaapkamer zet dan kom ik op een slordige 3 kW vermogen bij 70/55/20 regime. Kan je dan stellen dat het verlies in een warmteverliesberekening ook 3 kw per 24 uur is of bereken je dat anders?

Thanks namens hen :)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:27
wheli schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:58:
Vraagje; ik ben vrijwillig energie-adviseur in mijn jaren '30 wijk en ik denk daar best goed in te zijn. Nu recent ben ik door een collega gevraagd mee te denken in hun 2008 'nieuwbouw' huis. Ze willen sowieso over op een warmtepomp maar zitten met afgifte.

Beneden ligt een tegelvloer, vvw als bijverwarming, met IR camera gezien dat de slangen 30 cm hoh liggen. Daarnaast T33 en T22 radiatoren. 1e en 2e verdieping allemaal kleine radiatoren. Op een slaapkamer van 23 m² (plafond wel 2,5 m hoog schat ik) hangen twee T22 radiatoren van schat ik 100x65 cm.
Duidelijk ontworpen voor hoge temp verwarming.

Ik heb nu geadviseerd om gewoon zsm een warmtepomp te regelen en die op het systeem aan te sluiten. Daarna gaan ze van boven naar beneden verbouwen. Liefste vvw overal maar anders als het toch te koud wordt een grotere radiator bijhangen. Beneden denk ik dat ze het wel redden met de huidige setup maar anders persoonlijke keus om de hele vloer er uit te slopen (vvw ligt in 5 cm zandcement) en vvw als hoofdverwarming te leggen of grotere radiatoren bij te plaatsen.

Heeft iemand ervaring met zo'n project? Zit ik er ergens helemaal naast?
Als ik in de app 'HyTools de radiatoren van die slaapkamer zet dan kom ik op een slordige 3 kW vermogen bij 70/55/20 regime. Kan je dan stellen dat het verlies in een warmteverliesberekening ook 3 kw per 24 uur is of bereken je dat anders?

Thanks namens hen :)
Denk dat je het beste in het L/W Warmtepomptopic kunt rondneuzen, en de Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Eenvoudig gezegd: zet de ketel op 30 graden max, stook 24/7 en kijk of je het warm houd in de winter. Eigenlijk ben je net een paar maanden te laat, maar we krijgen nog wat koude nachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:37

pietje63

RTFM

Ik zou me vooral geen zorgen maken over de slaapkamers. Daar hoeft het toch geen 20 graden te zijn?

@Zwartoog 30 graden? Dacht dat een wp ook prima tot 45 gaat. Lager is beter, maar een grote verbouwing (vloer) is ook niet goed voor milieu of portemonnee

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@Zwartoog ja die heb ik 12 maanden dagelijks gevolgd haha maar ik probeer het soort van theoretisch te onderbouwen. Of je dus eigenlijk kan schatten wat het warmteverlies per ruimte is op basis van hoe het toen gebouwd is zodat je daarmee kan schatten hoeveel vermogen je op een LT regime nodig hebt.
Zij zijn heel pro WP hoor, zouden prima oké zijn met lagere temperaturen tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:27
pietje63 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:45:
Ik zou me vooral geen zorgen maken over de slaapkamers. Daar hoeft het toch geen 20 graden te zijn?

@Zwartoog 30 graden? Dacht dat een wp ook prima tot 45 gaat. Lager is beter, maar een grote verbouwing (vloer) is ook niet goed voor milieu of portemonnee
Ja, maar als je die de komende koudere dagen nog nodig hebt, dan ga je het met een WP nooit redden als het een paar dagen stevig vriest. Bovendien maken ze dan een takkeherrie als ze bij -10 ineens 55 graden moeten leveren.

30 graden met VVW is een heel redelijke verwachting. Mits de verdelers geschikt zijn. Anders radiatoren dichtdraaien en verdelers op 30 graden zetten, weet je het ook :)
wheli schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:49:
@Zwartoog ja die heb ik 12 maanden dagelijks gevolgd haha maar ik probeer het soort van theoretisch te onderbouwen. Of je dus eigenlijk kan schatten wat het warmteverlies per ruimte is op basis van hoe het toen gebouwd is zodat je daarmee kan schatten hoeveel vermogen je op een LT regime nodig hebt.
Zij zijn heel pro WP hoor, zouden prima oké zijn met lagere temperaturen tijdelijk.
Tsja, over theorie kun je leuk filosoferen, maar een praktijktest is het eenvoudigst en het zekerst. Dan ben ik toch van het laatste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:26
De warmtetransmissie per ruimte hangt ook af van je stookgedrag. Reken er maar op dat je die toko niet warm houdt want juist in veel recente bouw is er onderbemeten afgifte voor LTV.

Ik zou een eigen topic bumpen in L/W WP topic en een staatje maken met ongeveer onderstaande informatie:
- geinstalleerde afgifte type per ruimte (Txx radiatoren/VV 30cm hoh etc) ;
- geïnstalleerde afgifte per ruimte in kW bij 35/30
- bouwschil opbouw per ruimte (ubakus transmissie berekening,)
- aantal m2;
- doelgebruik ruimte;
- type verdeler(s);
- Afmetingen van leidingwerk;
- potentiele locatie WP;
- potentiële SSW;
- gewenst comfort (bad, lang douchen, temperatuur wk/slk)
- budget;
- schets van technische installatie eventueel;
- andere relevante informatie.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Is het geen optie om met een splitsysteem te werken?
Hier hebben we dat opgelost door met één A2W buitenunit te werken, in de slaapkamers (wegens bijna geen gebruik van verwarming en beter koelen indien nodig) telkens een A2A binnenunit te hangen, in de badkamer een oversized "handdoek radiator" en in de andere ruimten met LT ventilo convectoren (waardoor de vloer niet moet uitgebroken worden en de bestaande wateraansluitingen voor radiatoren kan herbruikt worden).
De LT ventilo (Jaga DBE) convectoren werken doorgaans met een aanvoertemperatuur tussen de 27 en 35°C in een (gernoveerde) woning uit de jaren negentig van vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 21:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, Ik woon in een galerijflat uit 1964/1965.
VvE en Woningbouwcoöperatie hebben een aan een bouwadviesbureau gevraagd om te kijken naar verduurzamingsmogelijkheden.
Renovatie is omstreeks 2003 tot 2004 geweest. Dat bestond onder uit vervanging van ramen naar HR+ en vervanging kozijnen en vervanging gevelpanelen door asbestvrije varianten. Energielabel van de woningen schommelt daar van D tot G. (Er zit geen logica in. Want volgens mij hebben alle woningen dezelfde voorzieningen).

Wat kan ik verwachten als verduurzaming bij een flat uit de jaren 60?
-Zonnepanelen op platte dak?
-Vervanging ketels door aardgasvrije varianten?

Dit kan volgens mij niet.
Vloerverwarming is niet toegestaan. (staat in huishoudelijk reglement VvE)
Gevelisolatie in spouw is volgens mij nooit gedaan.

[ Voor 45% gewijzigd door MedionAkoya op 30-04-2023 12:11 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MedionAkoya
Spouwmuur isolatie is logisch
Isolatie van de gevelpanelen (maar kan je wellicht ook gewoon zelf doen, heeft mn zoon net ook gedaan, paneel onder raam was gewoon een houten plaat van 2cm dik in een kozijn)
vloerisolatie op de begane grond (plafond van de bergingen?)
dakisolatie op het dak (wellicht omgekeerd dak, dus isolatie op de dakbedekking)
Naar warmtepompen: koelgasmiddelleidingen door de oude schoorstenen, in de flat een koelkast maat unit met boiler erin
Verder: zonnepanelen op een gevel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:00:
VvE en Woningbouwcoöperatie hebben een aan een bouwadviesbureau gevraagd om te kijken naar verduurzamingsmogelijkheden.
Renovatie is omstreeks 2003 tot 2004 geweest. Dat bestond onder uit vervanging van ramen naar HR+ en vervanging kozijnen en vervanging gevelpanelen door asbestvrije varianten. Energielabel van de woningen schommelt daar van D tot G. (Er zit geen logica in. Want volgens mij hebben alle woningen dezelfde voorzieningen).

Hier portiekflat jaren 50. Ik zit in de duurzaamheidscommissie en wij hebben een advies gekregen waarover we binnenkort met medebewoners over beslissen.

Dat reglement zal wel stammen uit de oudheid met dat vloerverwarmingsverbod.

Spouwmuurisolatie is bij ons nauwelijks mogelijk vanwege 2cm spouw vol met mortelresten.

Gemeenschappelijk haalbaar zie ik:
Triple glas
Warmteopwekking
Ventilatie
Zonnepanelen (juridisch dingertje met dakvlakverdeling, kan ook aansluiten bij coöperatie)
Vloerisolatie
Dakisolatie
Buitengevelisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Het HR van VVE kun je als VVE wijzigen. Kost niets. Niet zo moeilijk hoor. Waar een wil is, is een weg.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

De vraag is eerder hoe gek wil je het maken?
Er zijn best al wat projecten geweest waarvan het bekenste een flat is in utrecht
https://tki-inside-out.nl/duurzame-renovatie-henriettedreef/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 10-09 13:51

Jullie zijn zelf de VVE, dus als er geen bouwkundige reden voor is (als alle leidingen bijvoorbeeld in de dekvloer liggen) zou ik dat proberen te laten schrappen. Hou alle opties voor ltv open.

Voordeel van een grotere VVE is dat je als VVE een financiering kan regelen, en dat je dat niet als persoon hoeft. Je kan dus op een iets langere termijn kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

overhyped schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:02:
[...]

Jullie zijn zelf de VVE, dus als er geen bouwkundige reden voor is (als alle leidingen bijvoorbeeld in de dekvloer liggen) zou ik dat proberen te laten schrappen. Hou alle opties voor ltv open.

Voordeel van een grotere VVE is dat je als VVE een financiering kan regelen, en dat je dat niet als persoon hoeft. Je kan dus op een iets langere termijn kijken.
Alle leidingen van CV en warm water hangen aan het plafond op 2,40m hoogte. (...behalve in de badkamer, daar is het wel weggwerkt) :)
De buizen zijn in ieder geval zichtbaar.

De vloeren zijn broodjesvloeren + deklaag.

Wat wel zo is....het is een flat waarbij ongeveer 55% sociale huur en 45% koop is.

En wat is ltv eigenlijk?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:47:
[...]
Dat reglement zal wel stammen uit de oudheid met dat vloerverwarmingsverbod.
Oke, misschien dit als agendapunt indienen bij de VvE..

Wat ik wel weet, woning heeft blokverwarming en alle woningen zijn voorzien van een convectoren ipv radiatoren. Dus die verdeelunit of mengverdeler voor CV en warmwater is helaas van de VvE dus ik weet niet tot hoever men daar aan mag sleutelen om het geschikt te maken voor verwarming.

Volgens mij is dit mogelijk de reden waarom ze het verbieden.
https://www.vloerverwarmi...0prima%20op%20te%20lossen.

[ Voor 22% gewijzigd door MedionAkoya op 30-04-2023 17:38 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:37:
[...]

Oke, misschien dit als agendapunt indienen bij de VvE..

Wat ik wel weet, woning heeft blokverwarming en alle woningen zijn voorzien van een convectoren ipv radiatoren. Dus die verdeelunit of mengverdeler voor CV en warmwater is helaas van de VvE dus ik weet niet tot hoever men daar aan mag sleutelen om het geschikt te maken voor verwarming.

Volgens mij is dit mogelijk de reden waarom ze het verbieden.
https://www.vloerverwarmi...0prima%20op%20te%20lossen.
Dat is eigenlijk een voordeel want als de verwarmingsinstallatie volledig tot de VvE behoort kun je er tot aan het breekwerk bij mensen binnen aan toe gezamelijk over beslissen. Hier is de verwarming ieder voor zich en het nadeel daarvan is dat iedereen met z'n eigen ketelleeftijd en afgifte zit. Daarom heb ik nu alvast een airco laten installeren want eer wij monoblocs op het dak zetten of op de schuurtjes zijn we wel 7 jaar verder.

Die mengverdeler is echt standaard voor HT installaties. Hoe denk je dat die mensen met vloerverwarming op de stadsverwarming regelen....

Je zou eigenlijk voor jezelf eens een 'ideale situatie ' moeten schetsen qua afgifte, warmteopwekking en leidingwerk op basis van comfort en het huidige warmteverlies. Dan kun je vanaf dat papiertje terugrekenen waar/hoe/wat er moet komen in ne eigen flatje. Sommetje maken van de kale kosten en dan weet je iets excl. installatiekosten.

En dan nog gezamelijk beslissen en een bedrijf vinden die het voor je regelt. Vergeet niet dat plafond- of wandverwarming ook een optie is dat scheelt hak-en breekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 10-09 13:51
MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:29:
[...]

Alle leidingen van CV en warm water hangen aan het plafond op 2,40m hoogte. (...behalve in de badkamer, daar is het wel weggwerkt) :)
De buizen zijn in ieder geval zichtbaar.

De vloeren zijn broodjesvloeren + deklaag.

Wat wel zo is....het is een flat waarbij ongeveer 55% sociale huur en 45% koop is.

En wat is ltv eigenlijk?
Sorry, te veel afkortingen: Lage Temperatuur Verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@MedionAkoya
Bij blokverwarming is overstap op een warmtepomp wel een hele logische. Desnoods een hybride oplossing als de E aansluiting anders te zwaar zou worden
En gewoon goed kierendichten hoort er ook zeker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:29:
[...]

Heeft de woningbouwcoöperatie ook de meerderheid van stemmen? In dat geval ben je vooral afhankelijk van wat zij willen en kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Iemand ervaring met glazen silica blokken als bouwstof? Er worden wat voorbeelden van isolerende lichtgewicht lichtdoorlatende panelen gegeven maar nu schijnen ze er draagkrachtig mee te kunnen bouwen.

Corrigeer me als ik het fout heb:
50.5 mW/(m·K) = Labda van 0,0505 dus net iets zwakker dan glaswol (0,036 - 0,032)
Druksterkte 45 dus beetje zoals uitgehard beton?

Lijkt me een leuk materiaal om binnenmuren uit op te trekken. Of je er een slagplug/ draadbout in kunt rossen of waarmee je moet metselen is dan een tweede vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wolly schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:57:
[...]

Heeft de woningbouwcoöperatie ook de meerderheid van stemmen? In dat geval ben je vooral afhankelijk van wat zij willen en kunnen doen.
Woningbouw heeft de meerderheid van de stemmen helaas.
Ik had eerder moeten weten.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
MedionAkoya schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:07:
[...]

Woningbouw heeft de meerderheid van de stemmen helaas.
Ik had eerder moeten weten.
Hoeft niet erg te zijn.
Zij hebben een duidelijke doelstelling op label verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
@MedionAkoya heb je de woningbouw ook al gevraagd wat hun plannen zijn? In mijn regio liepen ze enorm achter maar nu zie je straten waar om en om de daken wel verhoogd zijn na isolatie (woningbouw) en waar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

wheli schreef op maandag 1 mei 2023 @ 07:42:
@MedionAkoya heb je de woningbouw ook al gevraagd wat hun plannen zijn? In mijn regio liepen ze enorm achter maar nu zie je straten waar om en om de daken wel verhoogd zijn na isolatie (woningbouw) en waar niet.
Woningbouw wil mij niet helpen, omdat ik een koper ben, ze verwijzen mij door naar VvE.
Ze vragen om je straatnaam + huisnummer en de huizen staan in hun systeem geregistreerd. Mijn woning zit er niet in. (Misschien moet ik een keer aan mijn buurman vragen, of ik zijn adres mag opgeven).

De VvE-vergadering is medio week. Vantevoren kunnen er vragen ingediend worden.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Dan als vraag/agendapunt meenemen naar de VvE vergadering. Woningbouw zal daar als lid aanwezig zijn en hun plan delen.

Als je het er niet mee eens bent, dan is het een lange weg. Binnen VvE is het niet alleen een kwestie van de meeste stemmen, maar ook een kwestie van het belang van alle leden borgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Iemand dit gelezen over appartementen die zijn uitgesloten van de (hybride) warmtepomp verplichting.

Wat mij betreft een vertraging in de transitie als je kijkt naar het aantal huishoudens. Enige voordeel is dat de verduurzamingscapaciteit misschien zo door de eigenaren vraaggestuurd richting de woning met relatief het meeste warmteverlies gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

GudZ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:48:
Iemand dit gelezen over appartementen die zijn uitgesloten van de (hybride) warmtepomp verplichting.

Wat mij betreft een vertraging in de transitie als je kijkt naar het aantal huishoudens. Enige voordeel is dat de verduurzamingscapaciteit misschien zo door de eigenaren vraaggestuurd richting de woning met relatief het meeste warmteverlies gaat.
Volledig terechte beslissing. Het vraagstuk in gestapelde bouw is dermate complex dat dit de enige mogelijkheid is.
Laat onverlet dat er wel gewerkt moet worden. Wat mij betreft komt er een (niet verhandelbaar) energiebudget per huishouden. Mag je zelf beslissen hoe je het invult. Bescheiden wonen en elektrisch verwarmen of groot wonen, maar dan met een warmtepomp.
In een later stadium mag daar best het transport aan toegevoegd worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GudZ schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:48:

Lijkt me wel terecht gezien appartementen gemiddeld al veel minder verbruiken en minder geschikt zijn voor grote boilers en buitenunits.

De VvE bij ons was al aan het nadenken over van het gas af, hopelijk gaat dat wel gewoon door nu. In de praktijk verwarmen er al veel met airco's en dat werkt prima in een appartement.

Het grootste probleem voor mij is SWW: een warmtepompboiler is leuk in een groot huis maar voor een appartement minder geschikt. We hebben een groot ligbad dus een kleine boiler is ook niet echt een optie. Een CV-ketel is dan toch wel fijn als doorstromer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
user109731 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Lijkt me wel terecht gezien appartementen gemiddeld al veel minder verbruiken en minder geschikt zijn voor grote boilers en buitenunits.

De VvE bij ons was al aan het nadenken over van het gas af, hopelijk gaat dat wel gewoon door nu. In de praktijk verwarmen er al veel met airco's en dat werkt prima in een appartement.

Het grootste probleem voor mij is SWW: een warmtepompboiler is leuk in een groot huis maar voor een appartement minder geschikt. We hebben een groot ligbad dus een kleine boiler is ook niet echt een optie. Een CV-ketel is dan toch wel fijn als doorstromer.
Dit is echt zo’n typisch overheidsbericht. Wel het zoet melden maar niet het zuur.

Houd er maar rekening mee dat de gasprijs flink belast gaat worden voor deze mensen. Ook de netwerkkosten per aangesloten appartement zullen flink toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:56
Ik voorzie een run op nieuwe CV-ketels de komende tijd.
Bij mij komt er wel een nieuwe ketel, ik houd niet zo van overheidsbemoeienis achter de voordeur.
Afgezien daarvan krijg ik mijn huis uit 1921 niet warm met een lage watertemperatuur.

[ Voor 22% gewijzigd door gerritjan op 01-05-2023 18:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

user109731 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:03:
[...]

Groot ligbad vervangen door een douche en op de vrij gekomen plaats een warmtepompboiler, dus ook geschikt voor jou appartement ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
gerritjan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:49:
Ik voorzie een run op nieuwe CV-ketels de komende tijd.
Bij mij komt er wel een nieuwe ketel, ik houd niet zo van overheidsbemoeienis achter de voordeur.
Afgezien daarvan krijg ik mijn huis uit 1921 niet warm met een lage watertemperatuur.
Ze (=we) zullen uiteindelijk wel moeten natuurlijk. Op zich prima om deze keuze te maken als je weinig opties/geld hebt maar niet iedereen kan de keuze om in het verleden te blijven leven maken. Gas was een geweldige warmtebron gedurende 75 jaar maar een huis uit 1923 dat onder water staat is ook niet handig.
Hier ken ik iemand die met aardig wat moeite zijn huis uit hetzelfde bouwjaar gasloos heeft gemaakt binnen 5 jaar. Dus een bouwjaar an sich zegt niet zo veel. Maar het is moeilijker dan een nieuw(bouw) huis uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Zijn Jaga Tempo convectoren geschikt als men warmtepompen (blokverwarming) in een jaren 60-flat besluit te plaatsen?
Dat zou wel handig zijn, want die convectoren staan er al.

[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 01-05-2023 20:51 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

MedionAkoya schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:50:
Zijn Jaga Tempo convectoren geschikt als men warmtepompen (blokverwarming) in een jaren 60-flat besluit te plaatsen?
Dat zou wel handig zijn, want die convectoren staan er al.
In theorie wel, maar het hangt er natuurlijk erg vanaf wat de warmtevraag van je appartement is. HR++glas kan dan bijvoorbeeld het verschil maken. Zonder HR++ red je het misschien niet, met HR++ mogelijk wel. Maar dat is iets om te laten berekenen door specialisten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Je kan er altijd nog een (jaga)booster opzetten

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12
GudZ schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:58:
Iemand ervaring met glazen silica blokken als bouwstof? Er worden wat voorbeelden van isolerende lichtgewicht lichtdoorlatende panelen gegeven maar nu schijnen ze er draagkrachtig mee te kunnen bouwen.

Corrigeer me als ik het fout heb:
50.5 mW/(m·K) = Labda van 0,0505 dus net iets zwakker dan glaswol (0,036 - 0,032)
Druksterkte 45 dus beetje zoals uitgehard beton?

Lijkt me een leuk materiaal om binnenmuren uit op te trekken. Of je er een slagplug/ draadbout in kunt rossen of waarmee je moet metselen is dan een tweede vraag.
Ondanks de superlatieven in het artikel ben ik niet zo onder de indruk. Een lambda van 0.05 is vergelijkbaar met regulier foamglas van bijvoorbeeld perinsul. Het probleem met dit soort materialen is vooral dat ze kostbaar zijn. Die foamglasblokken worden vooral als koudebrug-onderbreker gebruikt. Die glas-blokken lijken met alleen nuttig als je ook iets met het lichtdoorlatende karakter wel (ik vrees wel voor de prijs). Als je een binnenmuur wil die constructief en isolerend tegelijk is kun je beter kijken naar cellenbeton. Maar ook dat isoleert maar matig vergeleken met PIR (lambda 0.02).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 11-08 09:25
Inmiddels een zooitje energiemeters hangen en die geven wel mooi inzicht. Bizar dat de quooker dik een derde meer stroom stroom vreet dan de WPB.

Nu heeft de WPB in maart vrij weinig verbruikt en de Quooker veel (o.a. veel kruikjes voor koukleum partner :P ) normaal is de verhouding meer gelijk, maar toch wel interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOB-pTpCpNMk7gGxMOaTFtzy1Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arB39OzQihy6W6QAvxR3EeJe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:10
Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:05:
Inmiddels een zooitje energiemeters hangen en die geven wel mooi inzicht. Bizar dat de quooker dik een derde meer stroom stroom vreet dan de WPB.

Nu heeft de WPB in maart vrij weinig verbruikt en de Quooker veel (o.a. veel kruikjes voor koukleum partner :P ) normaal is de verhouding meer gelijk, maar toch wel interessant.

[Afbeelding]
Hier eenzelfde ervaring mbt warm water.

Wij hebben een 200ltr wpb voor douchen, en 30ltr eboiler in de keuken (ook voor afwassen).

Het verbruik van de eboiler lag hier ook hoger dan van de wpb ondanks dat we er betrekkelijk zuinig mee omspringen. Handen wassen en om/afspoelen van servies/bestek gaat hier meestal met koud of net lauw water.

Inmiddels hebben we de temperatuur van de eboiler wat naar beneden gezet en dat helpt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:05:

[Afbeelding]
Wat is je verbruik van de quooker bij geen water tappen?
Bij mij was het jarenlang ca 13watt. Tot paar weken terug, toen werd het 50watt. Of de inlaatcombinatie of het mengventiel vervuild was de oorzaak.
vervangen en eea werkt weer goed. Scheelt toch 37*9=330kWh/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ericplan schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:34:
[...]

Dit lijkt nog een oudere versie inlaatcombinatie die je vziw kan vervangen door een universele inlaatcombinatie van de Gamma/Praxis/Karwei.
De inlaatcombinatie bleek aan 1 kant geen knelfitting aansluiting maar een platte kant met een fiber ring te hebben. Dus die van de gamma teruggebracht en die bij quooker besteld (met ook mengventiel en nieuw binnenwerk voor de quooker).
De quooker die ik heb wordt qua reserveonderdelen uitgefaseerd, dus dat binnenwerk maar vast gekocht in afwachting van een storing de komende jaren (quooker sinds 2010 in gebruik. in 2021 binnenwerk van de kraan vernieuwd (knop werd heet) en nu dan de inlaatcombinatie/mengventiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Wat is je verbruik van de quooker bij geen water tappen?
Bij mij was het jarenlang ca 13watt. Tot paar weken terug, toen werd het 50watt. Of de inlaatcombinatie of het mengventiel vervuild was de oorzaak.
vervangen en eea werkt weer goed. Scheelt toch 37*9=330kWh/jaar.
Ik heb helaas geen dag zonder verbruik. Hieronder wel een dag met minimaal verbruik. snachts verbruikt hij 1 watt met dan af en toe een biekje van 60/65 watt.

600 watt is dus 25 watt per uur met een beetje gebruik. Binnenkort vakantie dus dan zal ik eens kijken wat het is bij meerdere dagen geen gebruik van de Quooker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5AqA08zzEGH2wLwv_522X4Z0bs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXgBoNycm2lfGLJiKzclydZv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Evanrvb op 02-05-2023 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Sjamo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Hier eenzelfde ervaring mbt warm water.

Wij hebben een 200ltr wpb voor douchen, en 30ltr eboiler in de keuken (ook voor afwassen).

Het verbruik van de eboiler lag hier ook hoger dan van de wpb ondanks dat we er betrekkelijk zuinig mee omspringen. Handen wassen en om/afspoelen van servies/bestek gaat hier meestal met koud of net lauw water.

Inmiddels hebben we de temperatuur van de eboiler wat naar beneden gezet en dat helpt wel wat.
Wij gebruiken de Quooker wel voor warm water met het schoonmaken van pannen etc.

Dit wil ik binnenkort wel aan gaan passen want dan ga ik hiervoor het water uit de WPB gebruiken die aan de andere kant van de muur in de garage staat (plus ook de vaatwasser erop aansluiten). De quooker wordt dan alleen gebruikt voor kokend water. Ik ben benieuwd hoeveel dit gaat schelen. COP 3/3.5 is altijd beter dan COP 1. Alle beetjes helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

de Peer

under peer review

Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:23:
[...]

600 watt is dus 25 watt per uur
Wat je volgens mij probeert te zeggen:

600 Watt-uur is dus 25 Watt continu (als je het zou uitsmeren over de dag).

of:

0.6 kWh, is dus 25 Watt continu.

"Watt per uur" is niet een logische eenheid, aangezien Watt ook al een tijdseenheid bevat.
1 Watt is namelijk gelijk aan 1 Joule per seconde. dus jij zegt dan eigenlijk:
25 Joule per seconde per uur.

Dus al met al is dat nogal verwarrend :P

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:28:
[...]

of:

25 watt continu inderdaad. Wat niet helemaal klopt want dit zou ik lezen als stand-by verbruik wat niet klopt want je smeert nu pieken uit over de hele dag, maar dat zou technisch gezien wel de juiste omschrijving kunnen zijn idd.

Maar goed ik schrijf mijn eenheden wel vaker fout 8)7 :P Ooit zal ik alle eenheden nog eens goed gaan schrijven. De boodschap is helder iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:28:
[...]

of:

"Watt per uur" is niet een logische eenheid, aangezien Watt ook al een tijdseenheid bevat.
1 Watt is namelijk gelijk aan 1 Joule per seconde. dus jij zegt dan eigenlijk:
25 Joule per seconde per uur.

Dus al met al is dat nogal verwarrend :P
Ow wacht een edit. Maar het kwartje land nu wel bij mij waar die eerder niet viel ;) Watt per uur of Watt-uur. Daar zit het hem in, waarbij Watt per uur niet kan. Dus inderdaad 25 Watt continu en 600 Watt-uur als bijna stand-by verbruik bij de Quooker

Ik gok dat ik zonder gebruik van de Quooker op 0,3/0,4 kWh per dag zit, maar dit ga ik binnenkort checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Ow wacht een edit. Maar het kwartje land nu wel bij mij waar die eerder niet viel ;) Watt per uur of Watt-uur. Daar zit het hem in, waarbij Watt per uur niet kan. Dus inderdaad 25 Watt continu en 600 Watt-uur als bijna stand-by verbruik bij de Quooker
juist! :*)

Je zou ook nog kunnen zeggen: 25 Watt-uur per uur. dat maakt het niet per se duidelijker ;) maar is ook correct.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:27:
[...]
COP 3/3.5 is altijd beter dan COP 1. Alle beetjes helpen ;)
Inderdaad.
COP van de WP boiler was hier gisteren (bij 15°C buitentemp) 3,44.
edit: voor alle duidelijkheid het betreft hier een SWW boiler aangesloten op een A2A WP en geen afzonderlijke WPB.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 02-05-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Evanrvb Je kan ook morgenochtend direct na het opstaan even in homewizard kijken. dan heb je een aantal uren zonder verbruik van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Evanrvb schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Wij gebruiken de Quooker wel voor warm water met het schoonmaken van pannen etc.

Dit wil ik binnenkort wel aan gaan passen want dan ga ik hiervoor het water uit de WPB gebruiken die aan de andere kant van de muur in de garage staat (plus ook de vaatwasser erop aansluiten). De quooker wordt dan alleen gebruikt voor kokend water. Ik ben benieuwd hoeveel dit gaat schelen. COP 3/3.5 is altijd beter dan COP 1. Alle beetjes helpen ;)
Heb je een Quooker combi of combi+?
Ik heb een combi+ en de wpb als aanvoer van de quooker. Echter staat de wpb op zolder (en de quooker beneden). Dus als ik "een beetje" warm water gebruik komt er effectief alleen warm water vanuit de wpb in de leidingen. Moeilijk exact door te rekenen wat het meest efficiënt is, dus ik laat het maar even zo.

Hoe bepalen jullie overigens de feitelijk COP van je wpb? Die van mij (Ariston) geeft dat volgens mij niet..

[ Voor 11% gewijzigd door pietje63 op 02-05-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Goed, luxe probleem ineens hier.
Ik heb al jaren heel veel ( oude ) zonnepanelen.
Nu heb ik er een aantal betere bijgezet ( 5 kWp ).
Daar het koud is hier en de zon af en toe fel schijnt, zag ik ineens dat het vermogen dat terug het net in gaat 21 kW is. Ik heb 3x25 A smeltzekeringen ( oude kast, dus ik ga er van uit dat het smeltzekeringen zijn ).
Die hoofdzekeringen heb ik verder om mezelf een beter gevoel te geven 'beschermt' met 3xC25 automaten ( ik weet het, is niet failsafe ).
En de automaat die van de omvormers komt en de groepenkast ingaat is D20.
Kan allemaal nog net zolang die wolken maar af en toe langskomen.
Echter is het pas Mei, dus wat de komende maanden doen met het teveel?

De grootste omvormer heb ik al gelimiteerd, maar er liggen nog meer panelen klaar, en het blijft zonde.

Ik weet dat het niet toegestaan is om een 230 V leiding te leggen naar mijn buurman.
Maar mag ik wel een 'laagspanning' DC leiding naar hem leggen en daar met een omvormer het net op te gaan?
Of is er een andere oplossing die haalbaar is ( accu is wat prijzig helaas )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:12:
Ik weet dat het niet toegestaan is om een 230 V leiding te leggen naar mijn buurman.
Maar mag ik wel een 'laagspanning' DC leiding naar hem leggen en daar met een omvormer het net op te gaan?
Het gaat er volgens mij niet om op welke manier je het doet, je mag gewoon geen stroom verkopen of weg geven aan een ander.
Of is er een andere oplossing die haalbaar is ( accu is wat prijzig helaas )?
Juist door jouw situatie (stroom niet kwijt kunnen) wordt de business case voor een accu iets gunstiger (maar nog steeds niet heel aantrekkelijk).

Heb je al een electrische auto?

Of gewoon accepteren, zo heel veel verlies je nu ook weer niet waarschijnlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:52:
@Evanrvb Je kan ook morgenochtend direct na het opstaan even in homewizard kijken. dan heb je een aantal uren zonder verbruik van water.
Hmm goed idee, zal morgen eens kijken als ik het niet vergeet O-)

@pietje63 Volgens mij de combi+ (diegene waarbij je heet en warm door de Quooker kan laten doen, maar warm ook door de ketel).

Toen ik alleen nog een ketel had heb ik hem bewust zo aangesloten dat de ketel niet meer aangaat bij warm water. Maar nu de WPB op 1m afstand staat is het weer efficiënter/goedkoper om warm water niet door de Quooker te maken.

In jou geval is het nog een mooi rekensommetje inderdaad wat nu efficiënter is :p In mijn geval merk ik bijvoorbeeld dat het stilstand verlies bij de WPB best groot is afgezet tegen mijn verbruik. Door dus meer water uit mijn WPB te halen wat anders toch deels af zal koelen (in de winter dan he) komt het rekensommetje nog iets voordeler uit dan alleen het verschil in COP bij de Quooker vs WPB. Qua voordeel rommelen in de marge natuurlijk, maar goed we moeten toch een beetje blijven klussen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Het gaat er volgens mij niet om op welke manier je het doet, je mag gewoon geen stroom verkopen of weg geven aan een ander.

[...]

Juist door jouw situatie (stroom niet kwijt kunnen) wordt de business case voor een accu iets gunstiger (maar nog steeds niet heel aantrekkelijk).

Heb je al een electrische auto?

Of gewoon accepteren, zo heel veel verlies je nu ook weer niet waarschijnlijk.
Op zich zou ik dan natuurlijk een deel van het dak kunnen verhuren aan hem.
Maar het zal wel niet mogen helaas.

Ja, meerdere elektrische auto's, maar die zitten vol........
En als ze al niet vol zouden zitten, dan zijn ze binnen een dag met deze vermogens wel vol.

En wat het verlies betreft, nu is dat nog niet zoveel, maar ik heb nog een stuk of 40 panelen van 250 Wp liggen die het dak op gaan.
En dan wordt het wel een behoorlijke hoeveelheid die niet gebruikt wordt.

Die hoeveelheid heb ik omdat ik me nu ga voorbereiden op einde van het salderen.
Hopelijk duurt dat nog jaren, maar ik ben liever op tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Op zich zou ik dan natuurlijk een deel van het dak kunnen verhuren aan hem.
Maar het zal wel niet mogen helaas.
Het schijnt wel te kunnen. Het wordt specifiek genoemd als 1 van de redenen om een tweede slimme meter aan te schaffen (SAP, secundair allocatiepunt). Maar zal vast het nodige bij komen kijken.
Ja, meerdere elektrische auto's, maar die zitten vol........
En als ze al niet vol zouden zitten, dan zijn ze binnen een dag met deze vermogens wel vol.
Via bijvoorbeeld Home assistant kun je de auto laden met alleen je 'overschot', dus in jouw geval met alleen de stroom die je op het net niet kwijt kan. Daar heb je een auto niet zo maar vol mee.
En wat het verlies betreft, nu is dat nog niet zoveel, maar ik heb nog een stuk of 40 panelen van 250 Wp liggen die het dak op gaan.
Oke, maar wordt het dan niet handiger om gewoon op 3 x 35A over te stappen?

Houd er ook rekening mee dat als je omzet boven de 20.000 euro per jaar komt, je de KOR uit moet en btw moet gaan afdragen over je productie.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-05-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:58:
[...]

Het schijnt wel te kunnen. Het wordt specifiek genoemd als 1 van de redenen om een tweede slimme meter aan te schaffen (SAP, secundair allocatiepunt). Maar zal vast het nodige bij komen kijken.

[...]

Via bijvoorbeeld Home assistant kun je de auto laden met alleen je 'overschot', dus in jouw geval met alleen de stroom die je op het net niet kwijt kan. Daar heb je een auto niet zo maar vol mee.

[...]

Oke, maar wordt het dan niet handiger om gewoon op 3 x 35A over te stappen?

Houd er ook rekening mee dat als je omzet boven de 20.000 euro per jaar komt, je de KOR uit moet en btw moet gaan afdragen over je productie.
Het is allemaal prive, dus BTW en dat soort gedoe heb ik niet.
Ik koop die panelen altijd gebruikt, dat is sneller terugverdienen dan nieuw met BTW aftrek.
En 3x35 A zou kunnen al doe ik dat liever niet.
Dan heb ik jaarlijks iets van 600 euro extra aan kosten, en als het salderen stopt is dat een kostenpost die ik dan liever kwijt ben.
Ik heb nog wel zitten denken aan een collectief en dan een extra aansluitpunt aanvragen ( is dus iets anders dan zo'n SAP, die gaat door dezelfde zekeringen ).
Nog niet helemaal bekeken hoe dat zit en wat voor termijn en kosten daar voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Ik heb het ook over prive. Boven de 20.000 euro omzet moet je uit de KOR .
Ik heb nog wel zitten denken aan een collectief en dan een extra aansluitpunt aanvragen ( is dus iets anders dan zo'n SAP, die gaat door dezelfde zekeringen ).
Nog niet helemaal bekeken hoe dat zit en wat voor termijn en kosten daar voor staat.
Dat is best prijzig hoor. Dan kun je beter voor 3 x 35A gaan als je het graag wil.
Maargoed straks is die stroom van jou op de piekmomenten niet zo veel meer waard, dus kun je het maar beter 'dumpen' of op de een of andere manier nuttig besteden. Misschien buren de auto bij jou laten opladen ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:18:
[...]

Ik koop die panelen altijd gebruikt, dat is sneller terugverdienen dan nieuw met BTW aftrek.
En 3x35 A zou kunnen al doe ik dat liever niet.
Dan heb ik jaarlijks iets van 600 euro extra aan kosten, en als het salderen stopt is dat een kostenpost die ik dan liever kwijt ben.
3x35A = eur 1100 p jr extra
Een deel van je PV nagenoeg vertikaal plaatsen? dan is je winterpiek = zomerpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:22:
[...]

Ik heb het ook over prive. Boven de 20.000 euro omzet moet je uit de KOR .

[...]

Dat is best prijzig hoor. Dan kun je beter voor 3 x 35A gaan als je het graag wil.
Maargoed straks is die stroom van jou op de piekmomenten niet zo veel meer waard, dus kun je het maar beter 'dumpen' of op de een of andere manier nuttig besteden. Misschien buren de auto bij jou laten opladen ofzo?
Ok, ik drukte me niet goed uit.
Met prive bedoel ik dat ik niets te maken heb met dat soort regelingen.
Ik heb een bedrijf ( en tegenwoordig zelfs gedwongen een installatiebedrijf.... ) waar alles met BTW enzo geregeld wordt. De panelen hou ik daar buiten, en ik meld me ook niet aan als KOR daar ik dat niet ben.

Wat de stroom betreft, die 20.000 euro haal ik voorlopig echt niet, door de warmtepompen ( oud huis ) en elektrische auto's is het verbruik hier afgelopen jaar al 13.000 kWh geweest, en 'maar' 12.000 kWh terug.
Netto overigens toch nog een klein bedrag teruggekregen door de vermindering energiebelasting enzo.

Buren hebben helaas geen elektrische auto, anders was dat inderdaad wel een idee geweest.
Wat niet is kan nog komen natuurlijk.

Tot slot, ik heb geen slimme meter, alleen een hele oude digitale.
Dus voorlopig ook geen problemen of voordelen van het moment dat mijn stroom het net op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:23:
[...]

3x35A = eur 1100 p jr extra
Een deel van je PV nagenoeg vertikaal plaatsen? dan is je winterpiek = zomerpiek
Oh, ik meende gelezen te hebben dat het iets van 900 per jaar was, minus die 300 van 3x25 A.
Maar dat zal wel weer gestegen zijn.
Vertikaal heb ik al een aantal panelen, probleem is dat het bos ervoor staat.
Ooit een foto hier geplaatst toen ik raad zocht v.w.b. het maximale vermogen dat de omvormer terug kon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@annespruit1980 En je SWW boiler juist op de piek opwarmen? is dat nog een kleine optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:50:
@annespruit1980 En je SWW boiler juist op de piek opwarmen? is dat nog een kleine optie?
Klein ja, t.o.v. 21 kW is dat heel klein helaas.
Bovendien is het een enkele fase waar die op zit, en die 21 kW gaat over 3 fases.
Net wel al wasmachine en vaatwasser aangezet.
Meer kon ik niet bedenken, en ik moet ook nog even kijken op welke fases die zitten.
( is heel oud huis, en geen tekeningen of markeringen die aangeven welke leiding waar heen gaat uiteraard ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Ik heb een bedrijf ( en tegenwoordig zelfs gedwongen een installatiebedrijf.... ) waar alles met BTW enzo geregeld wordt. De panelen hou ik daar buiten, en ik meld me ook niet aan als KOR daar ik dat niet ben.
Oke, nou het gaat te veel off topic denk ik, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat je je panelen buiten je bedrijf houdt én niet de KOR in gaat. Maargoed ik weet ook niet hoe het zit met tweedehands panelen eerlijk gezegd.

Ik zit zelf maar net onder die 20k omzet dit jaar en ik heb minder PV opbrengst dan jij (maar wel een hoge TLV). Het besparen van hoge (inkoop)kosten moet je volgens mij ook als omzet zien.

Hoeven we verder niet over te discussieren hoor, maar misschien goed om nog eens over na te denken. Het zal wel los lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:10:
[...]

Oke, nou het gaat te veel off topic denk ik, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat je je panelen buiten je bedrijf houdt én niet de KOR in gaat. Maargoed ik weet ook niet hoe het zit met tweedehands panelen eerlijk gezegd.

Ik zit zelf maar net onder die 20k omzet dit jaar en ik heb minder PV opbrengst dan jij (maar wel een hoge TLV). Het besparen van hoge (inkoop)kosten moet je volgens mij ook als omzet zien.

Hoeven we verder niet over te discussieren hoor, maar misschien goed om nog eens over na te denken. Het zal wel los lopen.
Ik heb er heel even over gedacht om gas te blijven gebruiken en stroom terug te leveren aan ( ik meen ) Eneco. Maar dat ging me te ver. En ik was bezig van het gas af te gaan dus dat heb ik gedaan.
Overigens, bij 12.000 kWh a 0,80 kom je toch niet in de buurt van 20.000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@annespruit1980 Maar hoe kom je aan pieken van 21kW en maar 12k kWh/jaar opbrengst?
Ik heb pieken van 5,5kW (maar heel kort) en 6k kWh opbrengst (uit 8,6kWP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:47:
[...]

Dat is een verkeerde aanname. Iedereen met zonnepanelen in NL en een aansluiting aan het stroomnet is ondernemer. Alleen kan een groot aantal mensen deelnemen aan de KOR (omzet < 20.000) om zo geen btw over de eigenproductie af te hoeven dragen.

Ben je (al) zelfstandigondernemer (ZZP of eenmanszaak) voor de btw (en geen KOR deelnemer) dan moet je ook je btw over de opwek van je privé zonnepanelen afdragen (tenminste als het energiecontract op jouw naam staat).

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:21:
@annespruit1980 Maar hoe kom je aan pieken van 21kW en maar 12k kWh/jaar opbrengst?
Er staan veel bomen, dus ik heb een hoge piek in de zomer, en echt totaal geen opwek in de winter ( en lente en herfst weinig ).
En die piek van 21 kW is pas nadat ik 20 panelen van 250 Wp er even snel bij heb gezet ( heb ik liggen en het is zonde die dan niet te gebruiken ) op het gras.
Maar zoals gezegd, deze zomer ga ik er een heleboel bij leggen, en wel zover van het bos als mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

de Peer schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:10:
[...]

@annespruit1980 , je gaat echt te kort door de bocht. Het is complexe materie, zelfs een belastingadviseur heeft hierover tot aan de Hoge Raad moeten procederen (https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:HR:2021:1158), maar kort gezegd (i) je levert energie aan je energiemaatschappij en bent daarvoor ondernemer zie ook artikel 2..1.1 van https://wetten.overheid.n...g%20van%20dit%20besluit., (ii) hierbij worden al je ondernemersactiviteiten op één hoop gegooid.

Voor ZZP'ers kan dit complex zijn, al is het maar omdat je geen gebruik kunt maken van het forfait. Ik zou hier - zeker met jouw omzet - toch wel naar (laten) kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
ArjoK schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:29:
[...]

Dat is een verkeerde aanname. Iedereen met zonnepanelen in NL en een aansluiting aan het stroomnet is ondernemer. Alleen kan een groot aantal mensen deelnemen aan de KOR (omzet < 20.000) om zo geen btw over de eigenproductie af te hoeven dragen.

Ben je (al) zelfstandigondernemer (ZZP of eenmanszaak) voor de btw (en geen KOR deelnemer) dan moet je ook je btw over de opwek van je privé zonnepanelen afdragen (tenminste als het energiecontract op jouw naam staat).
Tja, ik heb een accountant waar ik eens per jaar een gesprek mee heb.
En dan krijg ik allemaal termen die me eigenlijk niets zeggen..... ( fout ik weet het ).
Dus hij zal daar wel wat mee doen, ik bemoei me daar niet mee.
Ik betaal wel BTW, de KOR heb ik als bedrijf al heel lang geleden achter me gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
pietje63 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:30:
[...]

@annespruit1980 , je gaat echt te kort door de bocht. Het is complexe materie, zelfs een belastingadviseur heeft hierover tot aan de Hoge Raad moeten procederen (https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:HR:2021:1158), maar kort gezegd (i) je levert energie aan je energiemaatschappij en bent daarvoor ondernemer zie ook artikel 2..1.1 van https://wetten.overheid.n...g%20van%20dit%20besluit., (ii) hierbij worden al je ondernemersactiviteiten op één hoop gegooid.

Voor ZZP'ers kan dit complex zijn, al is het maar omdat je geen gebruik kunt maken van het forfait. Ik zou hier - zeker met jouw omzet - toch wel naar (laten) kijken
Ok, bij het volgende gesprek zal ik het eens navragen.
Jammer dat ik niet die oude draaischijf meter heb hangen, dan was het niet te traceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
pietje63 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Een beetje buiten dit topic maar sinds dit jaar is het gebruik van forfait ook voor ZZP'ers toegestaan

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:21:
12k kWh?? - 6k kWh? - Wat vind je van 12 MWh en 6 MWh? Of wil je doorgaan met k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Om even duidelijk te maken hoe de situatie is ( van het merendeel van de panelen ) hier hopelijk een link naar die foto. De bomen staan aan het einde van de schuur en zijn heel hoog helaas......

https://tweakers.net/i/3f...NVYVs9kA.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:41:
Om even duidelijk te maken hoe de situatie is ( van het merendeel van de panelen ) hier hopelijk een link naar die foto. De bomen staan aan het einde van de schuur en zijn heel hoog helaas......

https://tweakers.net/i/3f...NVYVs9kA.jpg?f=user_large
Ik zie je uitdaging voor de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

annespruit1980 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Overigens, bij 12.000 kWh a 0,80 kom je toch niet in de buurt van 20.000 euro?
klopt. maar omdat je aangaf dat je nog zou gaan bij leggen.. en ik wist niet welke TLV je had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dunklefaser schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:41:
[...]

12k kWh?? - 6k kWh? - Wat vind je van 12 MWh en 6 MWh? Of wil je doorgaan met k?
wat maakt dat nu uit. ieder zijn voorkeur. Ik vind 12k kWh ook best duidelijk. Geldbedragen drukken we ook zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Ik wil ook zo'n dak. ;)

Maar nieuwe panelen doen het wel een heel stukje beter in de schaduw is het niet? Nog steeds een fractie van in de zon natuurlijk maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
JWT schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:04:
Ik wil ook zo'n dak. ;)

Maar nieuwe panelen doen het wel een heel stukje beter in de schaduw is het niet? Nog steeds een fractie van in de zon natuurlijk maar toch..
De andere oude panelen doen het beter ja. En ik leg de beste op het uiterste randje zodat ik zo lang mogelijk stroom heb.
Overigens is aan de rechterkant de situatie ook niet best, daar staan op globaal 20 meter afstand hoge bomen van mijn buurman, zodat het rond 17 a 18 uur wel weer over is met zonlicht op dat dak.
Maar het huis zelf is niet zo best, vandaar dat er hier vorig jaar zoveel stroom doorheen is gegaan.
Vlak voor de winter tripple glas er in gezet, dat was wel te merken aan de hoeveelheid stroom die opgenomen is afgelopen winter.
Nu deze zomer verder gaan met de panelen zonder dat de hoofdzekering er uit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@annespruit1980 Ik denk dat als je die extra panelen onder helling legt naar oost/west dat je dan waarschijnlijk een lagere piek hebt dan nu ze gewoon plat op het gras hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
BarryH schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:28:
@annespruit1980 Ik denk dat als je die extra panelen onder helling legt naar oost/west dat je dan waarschijnlijk een lagere piek hebt dan nu ze gewoon plat op het gras hebt liggen.
Ja, dat klopt wel, de 'nieuwste' 20 staan nu precies op het zuiden,overigens wel met een houten plank onder een hoek van ongeveer 35 graden ( paar weken geleden wilde ik nog het uiterste eruit hebben ).
Alleen komen er wel minimaal 40 bij, en zoals op de foto te zien is, is die hoek vrij plat waar ze komen.
Dus er zit niet zo heel veel verschil in de opbrengst 's ochtends en 's middags.
De niet zichtbare staan onder een grotere ( meer verticale ) hoek, maar dat zijn er veel minder.
En helaas kan ik de 40 nog te leggen panelen niet makkelijk op die andere plek leggen.
Maar ik zal vandaag die in het gras wat meer oost/west richten.
Dat zal in ieder geval helpen.
En de energiemaatschappij zal dat ook wel kunnen waarderen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
annespruit1980 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:32:
[...]

Ja, dat klopt wel, de 'nieuwste' 20 staan nu precies op het zuiden,overigens wel met een houten plank onder een hoek van ongeveer 35 graden ( paar weken geleden wilde ik nog het uiterste eruit hebben ).
Alleen komen er wel minimaal 40 bij, en zoals op de foto te zien is, is die hoek vrij plat waar ze komen.
Dus er zit niet zo heel veel verschil in de opbrengst 's ochtends en 's middags.
De niet zichtbare staan onder een grotere ( meer verticale ) hoek, maar dat zijn er veel minder.
En helaas kan ik de 40 nog te leggen panelen niet makkelijk op die andere plek leggen.
Maar ik zal vandaag die in het gras wat meer oost/west richten.
Dat zal in ieder geval helpen.
En de energiemaatschappij zal dat ook wel kunnen waarderen denk ik zo.
Nog een mogelijkheid om de extra panelen tegen de wanden van de loods te zetten? zeker de oost/west wand zorgt dan voor meer opwek ochtend/avond en weinig in de middag.
Is ook vrij makkelijk te testen.
Je kan ook een beetje spelen met pvcalc, voorbeeld met 10kWP op een oostwand versus panelen op zuid:
https://www.thomasberger....p_coeff2=-0.48&max2=10000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
BarryH schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:47:
[...]

Nog een mogelijkheid om de extra panelen tegen de wanden van de loods te zetten? zeker de oost/west wand zorgt dan voor meer opwek ochtend/avond en weinig in de middag.
Is ook vrij makkelijk te testen.
Je kan ook een beetje spelen met pvcalc, voorbeeld met 10kWP op een oostwand versus panelen op zuid:
https://www.thomasberger....p_coeff2=-0.48&max2=10000
Nee, dat gaat helaas niet lukken.
Zoals je op de foto ziet, staan er aan de linkerkant ( oost ) op iets van 3 meter een heleboel bomen.
Die zijn wel van mij, dus die zou ik kunnen omhakken, maar dat gaat me te ver.
En rechts ( west ) staan bomen van de buurman, dus daar kan ik al helemaal niets mee.
Ben al bezig om wat kabels te maken zodat ik de panelen in het gras wat meer oost/west kan zetten.
Dat oost/west in het gras had ik zelf moeten bedenken, maar dat was duidelijk te moeilijk voor me.
Gelukkig dat ik hier goede adviezen krijg.
Pagina: 1 ... 3 ... 80 Laatste