Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 22:51
2 maanden geleden schreef ik in het vorige topic over MyGrid (draagbare/plug&play thuisbatterij met heel beperkte capaciteit maar ook relatief betaalbaar): Wim Leers in "De Duurzame Kroeg deel 4"

@ZuinigeRijder en @IvoB2 hadden er bedenkingen bij, over de toelaatbaarheid ervan op het Belgische elektriciteitsnetwerk.

Enkele dagen later kreeg ik een vaag antwoord: Wim Leers in "De Duurzame Kroeg deel 4"

Sinds vandaag is de Kickstarter live: https://www.kickstarter.c...y-homebattery/description — ze adverteren er nog steeds mee, maar er is nergens vermelding van Synergrid goedkeuring …

Ik heb het nogmaals gevraagd 🤓

EDIT: LOL, het "power outage" filmpje toont het gebruik van een broodrooster. Maar elke broodrooster die ik kan vinden verbruikt meer dan de 300W die de MyGrid ModuleOne maximaal kan leveren in eilandmodus :X

[Voor 18% gewijzigd door Wim Leers op 03-05-2023 13:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
IvoB2 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Inderdaad.
COP van de WP boiler was hier gisteren (bij 15°C buitentemp) 3,44.
edit: voor alle duidelijkheid het betreft hier een SWW boiler aangesloten op een A2A WP en geen afzonderlijke WPB.
Hoe meet jij het per dag?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wim Leers schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Hoe meet jij het per dag?
Ik heb een energiemeter die het aantal opgenomen kWh via de WP weergeeft (Z).
En in het boilervat een temperatuurmeter waardoor ik de start en eindtemperatuur ken (eindtemp. komt uiteraard overeen met de ingestelde doeltemperatuur). Daardoor kan ik de Delta t bepalen.
En een buitentemperatuurmeter aan de buitenunit van de WP. (T)

En volgens de gekende formule (Q = m x c x Delta t = X KJ/3600 sec. = Y kWh ) de COP omgerekend (Y/Z = COP).
Zo bekom ik de COP bij buitentemperatuur T.

Ik meet dat overigens niet per dag maar per opwarmbeurt.
Bv. 150 liter SWW opwarmen gedurende 60 minuten van 20°C naar 45°C (Delta t = 25) heeft via de WP 1,8 kWh (Z) energie opgenomen. Enz.

[Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 03-05-2023 16:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-06 13:59
Termy schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:34:
Was dat destijds niet daadwerkelijk negatief zelfs met belasting? Zover ik begreep is dat wel echt voorgekomen. Wel erg zeldzaam idd.

Hier overigens woensdag voor het laatst verwarmd in de woonkamer. Het begint alweer onaangenaam warm te worden in de slaapkamer :/.
Ik heb daadwerkelijke een negatieve stroom rekening, 2 zelfs. Mijn huis omdat de zonnepanelen voldoende opwekken om het verbruik te dekken. De teruggave energiebelasting maak de rekening negatief, daarnaast heb ik een vrijstaande schuur wat vroeger (jaren 70)een zelfstandig (timmer) bedrijf was. Die heeft een eigen meter en eigen huisnummer. Daar is het verbruik zo laag dat de teruggaaf energiebelasting ook zorgt voor een 0 rekening.

Acties:
  • 0Henk 'm!
andre metz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:29:
[...]
Ik heb daadwerkelijke een negatieve stroom rekening,
Ik ook al jaren hoor (sinds februari 2014, de dag dat ik huidig pand betrok).
Wel in :)B
Eerst door salderen en productievergoeding en nadien doordat op jaarbasis het terugleveren meer oplevert dan de afname kost.
In Vlaanderen dus heus niet zo uitzonderlijk voor wie PV heeft en meer opwekt dan zelf verbruikt.

[Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 03-05-2023 18:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim Leers
IvoB2 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Ik heb een energiemeter die het aantal opgenomen kWh via de WP weergeeft (Z).
En in het boilervat een temperatuurmeter waardoor ik de start en eindtemperatuur ken (eindtemp. komt uiteraard overeen met de ingestelde doeltemperatuur). Daardoor kan ik de Delta t bepalen.
En een buitentemperatuurmeter aan de buitenunit van de WP. (T)

En volgens de gekende formule (Q = m x c x Delta t = X KJ/3600 sec. = Y kWh ) de COP omgerekend (Y/Z = COP).
Zo bekom ik de COP bij buitentemperatuur T.

Ik meet dat overigens niet per dag maar per opwarmbeurt.
Bv. 150 liter SWW opwarmen gedurende 60 minuten van 20°C naar 45°C (Delta t = 25) heeft via de WP 1,8 kWh (Z) energie opgenomen. Enz.
Aha. Omdat je met die 150 liter opwarmen ook de "flow" kent — de COP berekenen van WP voor CV doeleinden puur adhv temperatuur is wat lastiger. (Of heb je daar ook een pragmatische oplossing voor die geen peperdure calorimeter vereist?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

andre metz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Ik heb daadwerkelijke een negatieve stroom rekening, 2 zelfs. Mijn huis omdat de zonnepanelen voldoende opwekken om het verbruik te dekken. De teruggave energiebelasting maak de rekening negatief, daarnaast heb ik een vrijstaande schuur wat vroeger (jaren 70)een zelfstandig (timmer) bedrijf was. Die heeft een eigen meter en eigen huisnummer. Daar is het verbruik zo laag dat de teruggaaf energiebelasting ook zorgt voor een 0 rekening.
Dat is niet hetzelfde als een uurprijs die dermate negatief is dat het zelfs met belastingen negatief is en daar ging het om. Meer opwekken dan je gebruikt en netto betaald worden is idd niet erg speciaal.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:38
Wie combineert er eigenlijk panelen met dynamisch contract, of is een tweede meetpunt hiervoor the way to go? Teruglever technisch natuurlijk niet ideaal.. ik verwacht op jaarbasis ca de helft van mijn verbruik op te wekken.

Iemand al overwogen om een schakelaar in te bouwen (en afhankelijk van de stroom prijs te leveren aan meetpunt 1 of 2)? Of is dat een heel gek idee?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

pietje63 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:44:
Wie combineert er eigenlijk panelen met dynamisch contract, of is een tweede meetpunt hiervoor the way to go? Teruglever technisch natuurlijk niet ideaal.. ik verwacht op jaarbasis ca de helft van mijn verbruik op te wekken.

Iemand al overwogen om een schakelaar in te bouwen (en afhankelijk van de stroom prijs te leveren aan meetpunt 1 of 2)? Of is dat een heel gek idee?
Over SAP en schakelaar hebben we een heel topic: Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Sommigen hebben een handmatige schakelaar, anderen een ATS (automatic transfer switch)

[Voor 11% gewijzigd door de Peer op 03-05-2023 23:00]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Termy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:15:
[...]

Dat is niet hetzelfde als een uurprijs die dermate negatief is dat het zelfs met belastingen negatief is en daar ging het om. Meer opwekken dan je gebruikt en netto betaald worden is idd niet erg speciaal.
Moet ook niet speciaal zijn. :)
Zolang het saldo negatief is ben ik al tevreden. Hoe je dat bereikt maakt uiteindelijk niet uit en meer moet dat (voor mij) niet zijn.

Ik woon overigens in Vlaanderen waar het saldo van de afname/teruglevering met een variabel contract (bij mijn verbruiksprofiel => meer terugleveren dan afnemen en niet salderen) bij een variabel contract (tot op heden) meer opbrengt dan rekenen op de uurprijzen van een dynamisch contract.
Lage uurprijzen voor afname (meestal over de middag) houdt immers ook een lage terugleververgoeding over de middag in (de urenwaarop PV het meeste produceert).

Ik heb al begrepen dat de situatie, door de saldering en terugvorderen belastingen bij terugleveren, in Nederland totaal anders is. Kan uiteraard altijd dat waneer salderen in Nederland wordt afgebouwd jullie ook in dezelfde situatie verzeilen. Maar dat is nu nog koffiedik kijken.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:42
Volgens mij een poos terug in dit topic al eens gehad over het na isoleren van een halfsteens met klamp muur van een 1930 woning.

Ik ben inmiddels begonnen.
In de grond tot onderkant funderings balk zit xps en dan verder richting dakgoot pir wat uiteindelijk wordt afgewerkt met thermowood.

Het is nu ongeisoleerd.. nou ja aan de binnenkant zitten latten met noppenfolie afgewerkt met 15mm fermacell maar dat schiet niet op.

Het zou ongeveer 9000kwh aan energie moet opleveren(minder verlies) per stook seizoen.

En uitgaande van een soortelijk gewicht van 270kilo per m2 komt er ook nog een paar ton massa bij binnen de geïsoleerde schil.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slapabeardon
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 15:37
Ronald.42 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:05:
Volgens mij een poos terug in dit topic al eens gehad over het na isoleren van een halfsteens met klamp muur van een 1930 woning.

Ik ben inmiddels begonnen.
In de grond tot onderkant funderings balk zit xps en dan verder richting dakgoot pir wat uiteindelijk wordt afgewerkt met thermowood.

Het is nu ongeisoleerd.. nou ja aan de binnenkant zitten latten met noppenfolie afgewerkt met 15mm fermacell maar dat schiet niet op.

Het zou ongeveer 9000kwh aan energie moet opleveren(minder verlies) per stook seizoen.

En uitgaande van een soortelijk gewicht van 270kilo per m2 komt er ook nog een paar ton massa bij binnen de geïsoleerde schil.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is de vochthuishouding van de wand nu in stand te houden? Is deze behandeld voordat je de isolatie bent gaan plaatsen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-06 08:56
Korte vraag over salderen in de toekomst: hoe wordt dat straks precies berekend?

Ik wek namelijk op dit moment ongeveer 5kW op, maar mijn wasmachine staat nu aan en vraagt 2kW. Dat is dus netto 3kW teruglevering, ware het niet dat ik over fase 1 (waar de wasmachine op zit) nu 500 watt gebruik en 3500 watt teruglever via fase 2 en 3.

Ik lees met de slimme lezer de gegevens uit en het komt regelmatig voor dat ik een wasmachine/wasdroger/vaatwasser aan heb staan en dat ik soms enkele seconden netto verbruik om daarna weer te gaan terugleveren. Wordt dat straks alsnog gesaldeerd, maar dan bijv. per minuut of per uur?

[Voor 30% gewijzigd door StephanVierkant op 05-05-2023 09:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
StephanVierkant schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:45:
Korte vraag over salderen in de toekomst: hoe wordt dat straks precies berekend?

Ik wek namelijk op dit moment ongeveer 5kW op, maar mijn wasmachine staat nu aan en vraagt 2kW. Dat is dus netto 3kW teruglevering, ware het niet dat ik over fase 1 (waar de wasmachine op zit) nu 500 watt gebruik en 3500 watt teruglever via fase 2 en 3.

Ik lees met de slimme lezer de gegevens uit en het komt regelmatig voor dat ik een wasmachine/wasdroger/vaatwasser aan heb staan en dat ik soms enkele seconden netto verbruik om daarna weer te gaan terugleveren. Wordt dat straks alsnog gesaldeerd, maar dan bijv. per minuut of per uur?
Je meter heeft twee telwerken: levering en teruglevering. De drie fases worden daarover intern gesaldeerd.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
Slapabeardon schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:34:
[...]

Hoe is de vochthuishouding van de wand nu in stand te houden? Is deze behandeld voordat je de isolatie bent gaan plaatsen?
De muur zal eerder droger worden dan dat er vochtproblemen komen.
Er kan geen regen meer tegen de muur komen.
Optrekkend vocht was aan de binnenkant al niet meer mogelijk door folie en schuimbeton tot ver voorbij onderzijde funderingsbalk.
Optrekkend vocht is nu van buiten ook nagenoeg niet meer mogelijk omdat de xps voorbij onderzijde funderingsbalk zit.
Hooguit nog vocht via de palen waar de betonbalk op ligt daar zie ik niet zo'n probleem in.

Grootste probleem met vocht dat ik wel had was in de hoek van de muur tussen oud en nieuwbouw.
De bestrating liep af naar die hoek en er stond dan altijd een plens water.
Dus de grond wat omhoog gehaald en de bestrating pas ik gaandeweg ook aan zodat het water weg loopt van ons huis.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
StephanVierkant schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:45:

Saldering over de fasen vind plaats in de meter.

Vermogen in en vermogen uit. Of dat nu via 1 of 2 of 3 fasen wordt gebruikt/opgewekt.

Dus totaal vermogen in wordt verrekend met totaal vermogen uit.
En de uitkomst daarvan komt op je telwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:20
Ronald.42 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:15:
Saldering over de fasen vind plaats in de meter.

Vermogen in en vermogen uit. Of dat nu via 1 of 2 of 3 fasen wordt gebruikt/opgewekt.

Dus totaal vermogen in wordt verrekend met totaal vermogen uit.
En de uitkomst daarvan komt op je telwerk.
Heeft iemand een idee hoe dat in de toekomst zal gaan? Wij gaan nl naar 3-fasen (dat is in totaal, Liander + aanpassing meterkast, nog behoorlijk duur zeg :/ ), en ik zit dus straks in de situatie dat ik verbruik over 3 fasen, maar zonnestroom lever over 1 fase.

Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment op de één of andere manier "aangemoedigd" gaat worden dat je ook netjes gebelanceerd over 3 fasen terug gaat leveren om het net in evenwicht te houden. Of is dat niet zo waarschijnlijk?

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
JeroenH schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Heeft iemand een idee hoe dat in de toekomst zal gaan? Wij gaan nl naar 3-fasen (dat is in totaal, Liander + aanpassing meterkast, nog behoorlijk duur zeg :/ ), en ik zit dus straks in de situatie dat ik verbruik over 3 fasen, maar zonnestroom lever over 1 fase.

Ik kan me voorstellen dat op een gegeven moment op de één of andere manier "aangemoedigd" gaat worden dat je ook netjes gebelanceerd over 3 fasen terug gaat leveren om het net in evenwicht te houden. Of is dat niet zo waarschijnlijk?
Zolang er nog draaischijf meters zijn stuit dat op rechtsongelijkheid.
Dan zullen ze waarschijnlijk eerst zonnepanelen bezitters moeten verplichten om een digitale meter te nemen...
Of op een andere manier mensen moeten overhalen een dergelijke meter te nemen met een vorm van financiële prikkel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
JeroenH schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:28:
[...]

Dat gaat niet gebeuren, de huidige meters voldoen aan de huidige Metrologiewet ( de Feraris standaard) en om zoiets in te voeren zal je ALLE meters in Nederland moeten vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Okay, voorlopig geen probleem dus. Thanks!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
JeroenH schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:56:
Okay, voorlopig geen probleem dus. Thanks!
Denk dat de netbeheerders wel wat anders aan hun hoofd hebben de komende 30 jaar....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ds23man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Dat gaat niet gebeuren, de huidige meters voldoen aan de huidige Metrologiewet ( de Feraris standaard) en om zoiets in te voeren zal je ALLE meters in Nederland moeten vervangen.
Kan het niet gewoon met een software update of een instelling wijzigen op de meters?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:22:
[...]

Kan het niet gewoon met een software update of een instelling wijzigen op de meters?
Nee, een meter is een officieel gekeurd ding. Daar mogen achteraf geen wijzigingen in aangebracht worden. Zelfs het aanpassen van de communicatie in het geval van een slimme meter betekend vervanging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:19
Kent iemand het bedrijf wat genoemd wordt in het artikel? Klinkt mij als te mooi om waar te zijn maar als..

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ymoona
  • Laatst online: 08-06 18:50
wheli schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:01:
Kent iemand het bedrijf wat genoemd wordt in het artikel? Klinkt mij als te mooi om waar te zijn maar als..
De basis is gebruikte olie die opgelapt word. Klinkt niet revolutionair, of mis ik iets?
Het is niet alsof ze synthetische diesel maken uit de lucht.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
En iedereen moet verplicht 3 keer per dag naar de Mac om voldoende frituurvet te hebben. Overigens kost het produceren van dit vet ook energie...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Termy

Termy

Als je uit gaat van de situatie dat je frituurvet hebt en daar van af moet dan is dit een goede optie ja. Als je hier alle diesel mee moet vervangen is het vast niet meer zo gunstig.

Nog los van alle niet-CO2 uitstoot van deze motoren die je gewoon niet in bewoond gebied wilt hebben.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46
ds23man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:42:
[...]

En dan is er nog het rechtsgelijkheid verhaal met enkelfase aansluitingen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21
ds23man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:17:
En iedereen moet verplicht 3 keer per dag naar de Mac om voldoende frituurvet te hebben. Overigens kost het produceren van dit vet ook energie...
Allemaal greenwashing, aangewakkerd door de EU door over de gehele linie brandstoffen het gebruik van 'biofuel' te verplichten en dit per 2030 alvast flink op te schroeven. Ze noemen als technische oplossing om dat gat te vullen: het verbouwen van niet-concurrerende gewassen op schraal land. Nou dat is nu eens een efficiënt gebruik van geld, machines en arbeid.

En die CO2 van die biofuelproductieketen moet dan ook goeddeels worden afgevangen (even doorscrollen) Allemaal zodat wij naar Griekenland en Bali kunnen voor drie weken. Vergeef me voor mijn oprechtheid maar ik vind dat we dit prima aan de vraagzijde kunnen oplossen. Voorbeeldje: M'n mede duurzaamheidscommissiegenoot van de VvE zag ik gisteren met een koffer zeulen en ik zei: Mallorca? 'nee, effe naar Sicilië'. Meh!

Plemp dat 'marginale land' vol met windmolens en zonnepanelen zou ik zeggen. Biofuel oogst je 1x voor een vlucht. Een molen of paneel produceert 25 jaar. Desnoods voedselbossen maar dit slaat in mijn opzicht echt de plank mis.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
GudZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Allemaal greenwashing, aangewakkerd door de EU door over de gehele linie brandstoffen het gebruik van 'biofuel' te verplichten en dit per 2030 alvast flink op te schroeven. Ze noemen als technische oplossing om dat gat te vullen: het verbouwen van niet-concurrerende gewassen op schraal land. Nou dat is nu eens een efficiënt gebruik van geld, machines en arbeid.

En die CO2 van die biofuelproductieketen moet dan ook goeddeels worden afgevangen (even doorscrollen) Allemaal zodat wij naar Griekenland en Bali kunnen voor drie weken. Vergeef me voor mijn oprechtheid maar ik vind dat we dit prima aan de vraagzijde kunnen oplossen. Voorbeeldje: M'n mede duurzaamheidscommissiegenoot van de VvE zag ik gisteren met een koffer zeulen en ik zei: Mallorca? 'nee, effe naar Sicilië'. Meh!

Plemp dat 'marginale land' vol met windmolens en zonnepanelen zou ik zeggen. Biofuel oogst je 1x voor een vlucht. Een molen of paneel produceert 25 jaar. Desnoods voedselbossen maar dit slaat in mijn opzicht echt de plank mis.
Zo was ik voor jaren terug ik denk zo'n 13 jaar. Aan het werk op de maasvlakte bij Loders Croclaan.
Dat was een fabriek welke palmolie verwerkte tot grondstoffen voor de voedingsmiddelen en chemie.
Er lag daar ook een dikke leiding naar Neste oil.

Google op Neste oil en je ziet de meest fantastische co2 reducerende brandstof oplossingen.

Hoe zat dat ook weer met die palmolie?? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy

Termy

GudZ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Tja, het probleem met deze redenatie is dat je de vraag moet stellen waar je de grens trekt. Waarom is vliegen naar Sicilië niet ok (en Mallorca wel, blijkbaar?) maar ander gebruik van grondstoffen niet? Een fiets maken en naar de andere kant van de stad fietsen?

Ik ben geen voorstander van 'minder' want dat wil niemand (behalve voor de ander besluiten wat zij zelf niet relevant vinden en dus wel gelaten kan worden..) en is ook helemaal niet nodig als je het maar efficiënt kan doen. Wat dat betreft zou het zeker beter zijn als die schrale gebieden volgepakt worden met zonnepanelen en/of windmolens (en batterijen). Daarna nog een kwestie van batterijen met genoeg energiedichtheid om ermee te kunnen vliegen over significante afstanden en dan is het volstrekt irrelevant geworden hoeveel energie het kost om dat te doen. Plus, het lijkt me heel goed om een brede horizon te hebben en wat van de wereld te zien en andere culturen te ervaren. Scheelt weer oorlogen en zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GudZ
Termy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:22:
[...]

Tja, het probleem met deze redenatie is dat je de vraag moet stellen waar je de grens trekt. Waarom is vliegen naar Sicilië niet ok (en Mallorca wel, blijkbaar?) maar ander gebruik van grondstoffen niet? Een fiets maken en naar de andere kant van de stad fietsen?

Ik ben geen voorstander van 'minder' want dat wil niemand (behalve voor de ander besluiten wat zij zelf niet relevant vinden en dus wel gelaten kan worden..) en is ook helemaal niet nodig als je het maar efficiënt kan doen. Wat dat betreft zou het zeker beter zijn als die schrale gebieden volgepakt worden met zonnepanelen en/of windmolens (en batterijen). Daarna nog een kwestie van batterijen met genoeg energiedichtheid om ermee te kunnen vliegen over significante afstanden en dan is het volstrekt irrelevant geworden hoeveel energie het kost om dat te doen. Plus, het lijkt me heel goed om een brede horizon te hebben en wat van de wereld te zien en andere culturen te ervaren. Scheelt weer oorlogen en zo.
Ik zal sarcasme voortaan aanduiden /s.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:19
@Termy ja ik denk dat dat afvangen van CO2 wel de crux is in die verhaal, had ik nog niet aan gedacht. Op de website van de startup staat dat ze het ook uit afvalplastic etc kunnen maken maar klinkt inderdaad als een mooie groene bubbel.

Ik vond die 1 kWh per liter wel indrukwekkend. Dat verbruikt mijn wasmachine al per cyclus.

Nb: ik post het niet voor niets hier hè, ik kan prima al jaren niet vliegen, op de (elektrische) fiets naar mijn werk en vegatarisch zijn :D

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Termy

Termy

wheli schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:01:
@Termy ja ik denk dat dat afvangen van CO2 wel de crux is in die verhaal, had ik nog niet aan gedacht. Op de website van de startup staat dat ze het ook uit afvalplastic etc kunnen maken maar klinkt inderdaad als een mooie groene bubbel.

Ik vond die 1 kWh per liter wel indrukwekkend. Dat verbruikt mijn wasmachine al per cyclus.

Nb: ik post het niet voor niets hier hè, ik kan prima al jaren niet vliegen, op de (elektrische) fiets naar mijn werk en vegatarisch zijn :D
De bewerking die nodig is om van frituurvet diesel te maken zal wel erg mild zijn. Zoals al aangegeven is het probleem dat er al een berg energie in is gegaan om tot frituurvet te komen dus alleen als je van frituurvet af moet is dit nuttig. CO2 afvangen in een auto lijkt me optimistisch. Het zou iedereen wel héél snel van de businesscase voor EVs overtuigen als het alternatief een ICE met CO2-afvanging is :+.

Overigens ben je zeker niet vegetarisch :p en gebruik je minstens 1 zwaar vervuilend apparaat om op dit forum te posten wat duidelijk nergens voor nodig is.

@GudZ daar zag ik idd niks van sarcasme nee..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het "energieloket" in Wijchen: "Warmtepomp de norm vanaf 2026"
Citaat: "Vanaf 2026 moeten eigenaren van vrijstaande woningen, twee-onder-een-kapwoningen en rijtjeshuizen verplicht een warmtepomp aanschaffen als hun cv-ketel vervangen moet worden. De verplichting geldt niet voor mensen die een appartement of monument bezitten of een woning die de komende jaren op een warmtenet wordt aangesloten.

Dat heeft minister De Jonge voor Volkshuisvesting bekendgemaakt in een Kamerbrief. Hij wil duidelijkheid bieden aan zowel woningeigenaren als aan de installatiebranche, omdat de regel al over drie jaar van kracht wordt."

Ik zou nu in aandelen van producenten van warmtepompen investeren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GudZ
Ipv een grote tank in de tuin of kelder wordt je huis nu een grote waterbuffer.

Ik heb slechts een jaartje natuurkunde gehad. Hoeveel kwh kun je opslaan in 20m3 aan water?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@GudZ Als je op de website van de producent de zgn. "calculator" gebruikt krijg je een idee van de (on)mogelijkheden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:32:
[...]

En dan is er nog het rechtsgelijkheid verhaal met enkelfase aansluitingen ;)
Dat is een verhaal wat nergens op gestoeld is. Zo zie je dat bij salderen onderscheid is geïntroduceerd tussen slimme meters en ferraris meters maar ik heb nergens vernomen dat dit verboden zou zijn.

Het onderscheid is bijvoorbeeld het geval bij Greenchoice waar ze per tariefperiode “salderen”, iets wat met een ferraris meter niet mogelijk is en waar ze dat dan ook niet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Uit de kamerbrief van minister De Jonge voor Volkshuisvesting:
"De verwachting is dat het over een aantal jaar voor installateurs verplicht wordt om bij installatie van een hybride warmtepomp ook het energielabel voor de installatie te bepalen. Daarnaast hebben fabrikanten zelf tools ontwikkeld op basis van hun ervaringen en veldtestgegevens, waarmee ze consumenten inzage geven in de mogelijke energiebesparing bij overstap op een (hybride) warmtepomp."

Een aantal jaren?? Maximaal 2 jaar zou ik zeggen. Immers vanaf 2026 wordt een (hybride) wp "verplicht".
Welke fabrikanten hebben tools ontwikkeld? - Ik ken alleen Remeha - en dit tool is met een grote brok zout te nemen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De installateurs die al tientallen jaren massaal de cv’s installeren op de meest onzuinige instelling gaan in de toekomst het energielabel bepalen.

Dat gaat natuurlijk nergens over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolly Het gaat waarschijnlijk niet om "Het Energielabel", maar om een nieuw label voor de verwarmingsinstallatie. Dit is mijn interpretatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:27:
@Wolly Het gaat waarschijnlijk niet om "Het Energielabel", maar om een nieuw label voor de verwarmingsinstallatie. Dit is mijn interpretatie.
Dat begrijp ik er ook uit maar feit blijft dat die verstokte groep “professionals” (uitzonderingen daargelaten) uitstekend hebben bewezen daar niet voor geschikt te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wolly Het is dan ook alleen maar een verwachting, nog niet eens een plannetje en eerder politiek wensdenken. Misschien is dit ook het resultaat van lobbywerk vanuit de "branche"?

Ik ben verder ook benieuwd hoe het "verplicht" waterzijdig inregelen uitpakt (evaluatie moment?)
en of de nieuwe gasketelwet meer bewerkstelligt dan het (lage?) aantal dodelijke CO-incidenten verder te reduceren.

Waterzijdig inregelen bij wp-installaties - een nieuwe uitdaging?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:44:
@Wolly Het is dan ook alleen maar een verwachting, nog niet eens een plannetje en eerder politiek wensdenken. Misschien is dit ook het resultaat van lobbywerk vanuit de "branche"?

Ik ben verder ook benieuwd hoe het "verplicht" waterzijdig inregelen uitpakt (evaluatie moment?)
en of de nieuwe gasketelwet meer bewerkstelligt dan het (lage?) aantal dodelijke CO-incidenten verder te reduceren.

Waterzijdig inregelen bij wp-installaties - een nieuwe uitdaging?
Bij nalezing is het inderdaad meer gebakken lucht om mensen te overtuigen om nu voor de hybride oplossing te kiezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
GudZ schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:50:
Ipv een grote tank in de tuin of kelder wordt je huis nu een grote waterbuffer.

Ik heb slechts een jaartje natuurkunde gehad. Hoeveel kwh kun je opslaan in 20m3 aan water?
1 kWh = 3 600 000 Joule.
De soortelijke warmte van water is 4186 J/kg K. Een liter water weegt bijna een kilo.
Dus er is 4186 Joule nodig om een liter water een graad Celsius te verwarmen. (Even geen verliezen meegerekend.)

Voor 20m3 water is er dus 4186 Joule * 20 Kuub * 1000 liter per kuub = 83 720 000 Joule nodig om 20 kuub water een graad warmer te maken. Dat is dus 83 720 000 / 3 600 000 = 23,25 kWh.

Dus in 20m3 water kan je 23,25 kWh opslaan als deze een graad warmer is dan de omgeving.
Een buffervat waarin je water van 20 naar 80 graden hebt verwarmt kan dus 1395 kWh aan warmte-energie bevatten.

Let er wel op dat je wel warmteverlies hebt, want ook door een dikke isolatielaag verdwijnt de warmte langzaam. En daarnaast is warmte-energie de laagste vorm van energie die niet eenvoudig is om te zetten naar een betere vorm van energie.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Onbekend De "calculator" op de website uit het artikel levert natuurlijk hetzelfde resultaat, ook gaat die maar tot 12.600 liter water.
Verder vrees ik ook voor waarschijnlijk relatief grote warmteverliezen en nog andere beperkingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:44
De truuck is de vorm zo optimaal mogelijk te houden, een 4 kante bak met goede isolatie doet nog steeds 540W… dus 12kW verlies/dag

diskeltische lurker

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
technopeuter schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:51:
De truuck is de vorm zo optimaal mogelijk te houden, een 4 kante bak met goede isolatie doet nog steeds 540W… dus 12kW verlies/dag
Als je echt een optimale vorm wil hebben, heb je een bol nodig. :) Deze heeft het kleinst mogelijke oppervlak op een zo groot mogelijke inhoud.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:55
Onbekend schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Als je echt een optimale vorm wil hebben, heb je een bol nodig. :) Deze heeft het kleinst mogelijke oppervlak op een zo groot mogelijke inhoud.
En dan nog een keer die energie door er ijs van te maken met w/w WP.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dapdodo schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:02:
[...]

En dan nog een keer die energie door er ijs van te maken met w/w WP.
Maar alleen als je er lekker schepijs van kan maken :+ !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:55
dunklefaser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Maar alleen als je er lekker schepijs van kan maken :+ !
knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan mijn huisje.... :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-06 17:04
dunklefaser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:31:
@Onbekend De "calculator" op de website uit het artikel levert natuurlijk hetzelfde resultaat, ook gaat die maar tot 12.600 liter water.
Verder vrees ik ook voor waarschijnlijk relatief grote warmteverliezen en nog andere beperkingen.
Ik gebruik een zak met water in de kruipruimte als buffer (vervanging grondboring) tbv mijn warmtepomp.

Ik moet zeggen dat dit geen geisoleerde zak is en dat dus de zak de temp in de ruimte wel degelijk beïnvloedt. In de winter als er energie uit de zak onttrokken wordt, is de ruimte een stuk kouder omdat de zak dus zelf energie uit de lucht onttrekt.
In de zomer stijgt de luchttemp in de kruipruimte dmv ventilatie en warmt de zak automatisch op. Voor mijn systeem perfect en ik kan zo de energiestroom uit en rond mijn woning gebruiken voor verwarming en sww. Ik moet mijn buffer wel leegtrekken in de winter om zo koud mogelijk de zomer te bereiken, want dan moet ik ermee gaan koelen Ondanks de stijging in temp door de ruimte en de bodem.

Mits er geen specifiek doeleinde is voor deze uitvinding is het een leuke gimmick maar brengt het wellicht een andere denker op pad naar deze specifieke oplossing ;)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=101145 Nibe S1255PC-6 aan Solarfreezer 18 Sonnestromfabrik 325(9× 75az. 9x 255 az.42 gr)3x Trinasolar 380 75az. 10 gr, 4x Jasolar 280. 255az. 10 gr.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 01:32
jurgen purgen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Ik gebruik een zak met water in de kruipruimte als buffer (vervanging grondboring) tbv mijn warmtepomp.

Ik moet zeggen dat dit geen geisoleerde zak is en dat dus de zak de temp in de ruimte wel degelijk beïnvloedt. In de winter als er energie uit de zak onttrokken wordt, is de ruimte een stuk kouder omdat de zak dus zelf energie uit de lucht onttrekt.
In de zomer stijgt de luchttemp in de kruipruimte dmv ventilatie en warmt de zak automatisch op. Voor mijn systeem perfect en ik kan zo de energiestroom uit en rond mijn woning gebruiken voor verwarming en sww. Ik moet mijn buffer wel leegtrekken in de winter om zo koud mogelijk de zomer te bereiken, want dan moet ik ermee gaan koelen Ondanks de stijging in temp door de ruimte en de bodem.

Mits er geen specifiek doeleinde is voor deze uitvinding is het een leuke gimmick maar brengt het wellicht een andere denker op pad naar deze specifieke oplossing ;)
Kan je hier wat meer over vertellen?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurgen purgen
BarryH schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:26:
[...]

Kan je hier wat meer over vertellen?
Het heet de SolarFreezer.

Innova 2.0 monoblock aircoInnova 2.0 monoblock airco[/TOPIC]

Solarfreezer eigenaren?

8)

[Voor 6% gewijzigd door jurgen purgen op 07-05-2023 20:34]

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=101145 Nibe S1255PC-6 aan Solarfreezer 18 Sonnestromfabrik 325(9× 75az. 9x 255 az.42 gr)3x Trinasolar 380 75az. 10 gr, 4x Jasolar 280. 255az. 10 gr.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:57
jurgen purgen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:30:
[...]

Het heet de SolarFreezer.

Innova 2.0 monoblock aircoInnova 2.0 monoblock airco[/TOPIC]

Solarfreezer eigenaren?

8)
Of Hydrobag
(heb ik verder geen aandelen in)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +6Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-06 19:30

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wat zijn zonnepanelen verslavend. Ik heb er drie van 250wp (plat, idd foei!) neergelegd voor de lol en vastgezet op mijn schuurtje; overigens totale investering < 100,- want de hele installatie is tweedehands. Dat gaat uiteraard niet al te veel opleveren dus ik wilde er verder niet zoveel mee doen en gewoon aan het einde van het jaar eens kijken.

Die installatie heb ik overigens puur gekocht omdat er een hele sloot aan bevestigingsmateriaal en kabels bij zat die ik ooit wil gebruiken. Die panelen hebben al onbepaalde tijd ergens op een dak gelegen dus die draaien op het moment voor spek&bonen.

Nu heb ik toevallig gezien op de app van mijn energieleverancier (slimme meter) dat ik vorige week op woensdag bijvoorbeeld -2,599kWh teruggeleverd heb. Sindsdien ben ik steeds aan het kijken of mijn data van de vorige dag al binnen is, dus ik ga binnenkort eens kijken hoe ik dat live kan monitoren.

Duseeh ik heb de smaak te pakken. Binnenkort ga ik een order doen van waarschijnlijk 7x JA Solar JAM72S30-545MR 545WP om maar op het dak (45° ZO) te mieteren met degelijk montagemateriaal en enphase omvormers. :*)

[Voor 12% gewijzigd door silverball op 09-05-2023 18:17]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ronald.42
Inmiddels operatie geslaagd met de isolatie.
Stukje wensdenken mischien maar volgens mij merken we het nu al.
De keuken (het brede deel achter)koelde anders in de nacht meer af dan voor.
De temperatuur blijft nu nagenoeg gelijk.
En het is nu ook nog steeds 22 graden in het hele huis terwijl we de zon nog niet gezien hebben.
Kleine kanttekening is dat het buiten ook niet echt koud meer is natuurlijk.. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:04
Lekker bezig! Hier komt toch nog wel wat tegenaan, iets van steenstrips ofzo? En was het lastig om hier een vergunning voor te krijgen?

OhSunnyDay

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald.42
Gramser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:14:
Lekker bezig! Hier komt toch nog wel wat tegenaan, iets van steenstrips ofzo? En was het lastig om hier een vergunning voor te krijgen?
Er komt thermowood voor.
Dus eerst ventilatie latten en dan verticale planken.

Vergunning? Ik heb mijn vrouw gevraagd en die vond het wel goed ;)

Het zou waarschijnlijk wel moeten omdat het huis wat groter wordt, maar geen slapende honden wakker makken dacht ik..
Het zit ook nog onder/binnen de oversteek van de dakgoten dus behalve het uiterlijk steen naar hout zie ik het probleem niet O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Ronald.42 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Er komt thermowood voor.

Vergunning? Ik heb mijn vrouw gevraagd en die vond het wel goed ;)

Het zou waarschijnlijk wel moeten omdat het huis wat groter wordt, maar geen slapende honden wakker makken dacht ik..
Het zit ook nog onder/binnen de oversteek van de dakgoten dus behalve het uiterlijk steen naar hout zie ik het probleem niet O-)
Volgens mij is dat JUIST de reden dat het vergunningsplichtig is: het aanzien van het huis verandert en daar moeten mensen iets van mogen vinden :+

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
Gramser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:33:
[...]

Volgens mij is dat JUIST de reden dat het vergunningsplichtig is: het aanzien van het huis verandert en daar moeten mensen iets van mogen vinden :+
In die trend vind ik de mening van de buurt dan ook belangrijker dan één of andere grapjurk op een kantoor die hier nooit langskomt.

Maar goed ik heb sowieso wat aversie tegen bepaalde regeltjes met vergunningen op mijn eigendommen.
Ondanks dat het soms best nuttig kan zijn om te voorkomen dat er al te uitbundige verbouwingen worden gerealiseerd...

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:27:
[...]
Er komt thermowood voor.
Idem isolatie en afwerking (noord thermowood, andere zijden ceder, aan de cederzijden een hardstenen plint met cm ruimte tussen verticale planken om te voorkomen dat deze vocht optrekken).
Plaats je geen dampscherm tussen het hout en de isolatiepanelen?

Thermowood horizontaal:

Ceder verticaal:

[Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2023 18:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Ronald.42 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:41:
[...]

In die trend vind ik de mening van de buurt dan ook belangrijker dan één of andere grapjurk op een kantoor die hier nooit langskomt.

Maar goed ik heb sowieso wat aversie tegen bepaalde regeltjes met vergunningen op mijn eigendommen.
Ondanks dat het soms best nuttig kan zijn om te voorkomen dat er al te uitbundige verbouwingen worden gerealiseerd...
Jouw eigendom kan bestaan dankzij vergunning… of is het ondanks… maar ik snap het wel hoor. Zo waren mijn zonnepanelen op de garage ook meldingsplichtig. Dikke doei. Als je verduurzaming in de hand wil werken moet je het mensen wel makkelijk maken.

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
IvoB2 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Idem isolatie en afwerking (noord thermowood, andere zijden ceder).
Zou dat nodig zijn?
Die isolatie is dampdicht dus ik dacht met ventilatie latten en dan thermowood kan het hout achterlangs ventileren en drogen, al komt er weinig tot geen regen tegen die kant.
Maar het zou nog kunnen moest het nodig zijn.
Wat is jou visie daarop dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
Gramser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Jouw eigendom kan bestaan dankzij vergunning… of is het ondanks… maar ik snap het wel hoor. Zo waren mijn zonnepanelen op de garage ook meldingsplichtig. Dikke doei. Als je verduurzaming in de hand wil werken moet je het mensen wel makkelijk maken.
Nou dat is ook wel een beetje mijn idee.
Mijn zonnepanelen op een dak van geglazuurde oranje pannen mag gewoon zonder wat voor melding dan ook en de invloed op het aanzicht van het huis daarvan vind ik nog al wat zwaarder wegen dan deze actie.

Maar goed regels zijn regels natuurlijk maar waar het kan vergeet ik wel eens wat.

Eigenlijk zou het ideaal zijn om ook de voorgevel zo te doen maar dat is me te link.
Dan kom ik over de rooilijn en dan is het aanzicht van het huis wel heel erg anders.
Een vergunning daarvoor zie ik ook niet gebeuren icm met die rooilijn.
Op één of andere manier is dat nogal wat een harde grens.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:00:
[...]

Zou dat nodig zijn?
Die isolatie is dampdicht dus ik dacht met ventilatie latten en dan thermowood kan het hout achterlangs ventileren en drogen, al komt er weinig tot geen regen tegen die kant.
Maar het zou nog kunnen moest het nodig zijn.
Wat is jou visie daarop dan?
Tja, ik heb het wel laten plaatsen dus mijn visie is duidelijk. :)
Je hebt dan wel een dubbel raamwerk nodig.
Maar die visie moet je uiteraard niet volgen gezien het bij goed afgedichte PIR niet echt nodig is.

Maar als ik het goed begrijp doe je dus niet alle wanden?
Indien niet zie ik daar het nut dan weer niet van in.
Hier is alles ingepakt, PIR voegen zijn niet afgeplakt maar afgekit vandaar dat ik een dampscherm geëist heb.
Zie dat het bij jou afgeplakt is dus idd dan geen meerwaarde.

[Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2023 18:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
IvoB2 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:17:
[...]

Tja, ik heb het wel laten plaatsen dus mijn visie is duidelijk. :)
Je hebt dan wel een dubbel raamwerk nodig.
Ja jij hebt het wel maar wat voegt het toe?
Er moet een duidelijke reden voor zijn en die mis ik even denk ik...
Veel extra werk is het niet en die paar meter hout en folie maken de kosten ook niet.
Maar als het niet bijzonder veel toevoegt zie ik het nut nog even niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
Ronald.42 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:06:
[...]

Nou dat is ook wel een beetje mijn idee.
Mijn zonnepanelen op een dak van geglazuurde oranje pannen mag gewoon zonder wat voor melding dan ook en de invloed op het aanzicht van het huis daarvan vind ik nog al wat zwaarder wegen dan deze actie.

Maar goed regels zijn regels natuurlijk maar waar het kan vergeet ik wel eens wat.

Eigenlijk zou het ideaal zijn om ook de voorgevel zo te doen maar dat is me te link.
Dan kom ik over de rooilijn en dan is het aanzicht van het huis wel heel erg anders.
Een vergunning daarvoor zie ik ook niet gebeuren icm met die rooilijn.
Op één of andere manier is dat nogal wat een harde grens.
Ah! ik dacht eigenlijk dat je heel je huis ging inpakken. Misschien gelden er idd wel andere regels voor als het maar een deel betreft dat vanaf de straat niet zichtbaar is, ofzo. Je zou eens (anoniem) kunnen checken op het omgevingsloket, als je het alsnog wil weten.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ronald.42 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:21:
[...]
Ja jij hebt het wel maar wat voegt het toe?
Op de foto zie ik dat je de voegen hebt afgeplakt met dampwerende tape. Dan voegt het idd niets toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Gramser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:22:
[...]
Je zou eens (anoniem) kunnen checken op het omgevingsloket, als je het alsnog wil weten.
Nooit slapende honden wakker maken. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
IvoB2 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Nooit slapende honden wakker maken. :)
Daarom gewoon invullen vanaf een computer van een ander in een andere plaats voor een adres waar je niet woont :+

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!
Het voegt nu niets meer toe want de werken zijn al uitgevoerd.
En verder ben ik het op dat vlak met Ronald eens (en waarschijnlijk met jou grondig oneens) dat anderen niets te vinden hebben aan hoe mijn woning eruit ziet. Leven en laten leven.
Het is hier overigens wel :)B , op dat vlak het tegengestelde van NL.
B, het land waar niets mag maar alles kan.
BL, het land waar alles mag maar niets kan.
:+

[Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2023 18:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald.42
IvoB2 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:57:
[...]

Idem isolatie en afwerking (noord thermowood, andere zijden ceder, aan de cederzijden een hardstenen plint met cm ruimte tussen verticale planken om te voorkomen dat deze vocht optrekken).

Thermowood horizontaal:
[Afbeelding]

Ceder verticaal:
[Afbeelding]
Heb jij overigens ook nog iets op dat thermowood gedaan?
Iets van olie of beits?
Ik was van plan er niks aan te doen namelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald.42
IvoB2 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:42:
En verder ben ik het op dat vlak met Ronald eens (en waarschijnlijk met jou grondig oneens) dat anderen niets te vinden hebben aan hoe mijn woning eruit ziet. Leven en laten leven.
Ik denk dat dat wel wat meevalt met dat grondig oneens gezien de panelen op zijn schuur ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Nee, niets.
De bedoeling was net dat ik er nooit nog onderhoud aan zou moeten hebben.
Staat wel op de noordzijde (het verschil in regenslag zie je duidelijk op de voorgaande foto's) en voor de helft droog onder een carport:

Droge helft:

De thermowood staat er van 2015 en de ceder van 2019.

Het open deel van het thermowood is na een aantal jaren onderaan wel groenig geworden.
In 2022 gewoon met de rugdrukspuit eens overgegaan met een bioproduct tegen groenaanslag en verder niets.
Groenaanslag na een paar dagen ook totaal verdwenen.

[Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2023 18:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jurgen purgen
CvP_tweakers schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Of Hydrobag
(heb ik verder geen aandelen in)
of https://mefa-energy-systems.nl/bron

of https://thermogen.nl/het-systeem/

Met een goed plan en kennis van je huis kan je van elk een goedwerkend systeem in huis plaatsen.
Zorg wel dat j ehet zelf snapt voor het toe te passen. Niet altijd is de installateur bij machte om je te komen helpen.

[Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 09-05-2023 18:49]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

https://decorrespondent.n...b2-04e4-3fdf-19fe9b85ad55

Stukje uit de correspondent (waar ik meestal niet veel soeps lees) wat volgens mij wel klopt.
Ben benieuwd hoe de energiemarkt er over 5 jaar uit ziet.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 07:04
Maasluip schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:19:

Stukje uit de correspondent (waar ik meestal niet veel soeps lees) wat volgens mij wel klopt.
Een vergelijkbare voorspelling deed Tony Seba in de fully charged podcast: https://open.spotify.com/...si=EeeEALQ7RZqIQgbo8yJNLg

Ik ben zelf ook heel benieuwd, ik hoop het van harte want alleen met een paar spaarzame duurzame circulaire mensen gaan we het verschil niet maken

[Voor 11% gewijzigd door LinuZZ op 09-05-2023 22:12]

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
LinuZZ schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Een vergelijkbare voorspelling deed Tony Seba in de fully charged podcast: https://open.spotify.com/...si=EeeEALQ7RZqIQgbo8yJNLg

Ik ben zelf ook heel benieuwd, ik hoop het van harte want alleen met een paar spaarzame duurzame circulaire mensen gaan we het verschil niet maken
PV wordt in ieder geval al gelegd door mensen die gewoon willen besparen/geld verdienen ;)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 08-06 08:46

Grappig, lees ook veel correspondent maar ben juist blij met eindelijk een medium dat nog een beetje research heeft en kleur durft te bekennen. Als een van de weinigen hebben ze een goede analyse van de toeslagen affaire gedaan.

Back on topic: Las ‘m ook vanmorgen: hoopvol beeld, me Nagenoeg onbeperkte energie wordt een hoop mogelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• overhyped
BarryH schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:29:
[...]

PV wordt in ieder geval al gelegd door mensen die gewoon willen besparen/geld verdienen ;)
Nog wel, maar veel mensen haken af vanwege de ruis qua salderen, het beeld leeft bij veel mensen dat het volledig onrendabel wordt zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BarryH
overhyped schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Nog wel, maar veel mensen haken af vanwege de ruis qua salderen, het beeld leeft bij veel mensen dat het volledig onrendabel wordt zo.
Ja, ik denk dat het afschaffen van salderen logisch is. Alleen dat zou betekenen dat de kleinverbruikers waarschijnlijk stoppen met PV leggen, tot ze door hebben doe ze daar toch veel geld mee kunnen besparen.
En dat is dan wel heel jammer. Zeker omdat al die PV wel zorgt voor een gemiddeld lagere stroomprijs.

Maar goed. Hier de komende 10 dagen 7 panelen van 450wp pal vertikaal op de zuidgevel aan het monteren. Daarmee ongeveer evenveel opwek (samen met het vol gelegde dak 2010-2015) als verbruik per jaar (incl. EV en hybride WP).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• overhyped
BarryH schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:38:
[...]

Ja, ik denk dat het afschaffen van salderen logisch is. Alleen dat zou betekenen dat de kleinverbruikers waarschijnlijk stoppen met PV leggen, tot ze door hebben doe ze daar toch veel geld mee kunnen besparen.
En dat is dan wel heel jammer. Zeker omdat al die PV wel zorgt voor een gemiddeld lagere stroomprijs.

Maar goed. Hier de komende 10 dagen 7 panelen van 450wp pal vertikaal op de zuidgevel aan het monteren. Daarmee ongeveer evenveel opwek (samen met het vol gelegde dak 2010-2015) als verbruik per jaar (incl. EV en hybride WP).
Een verplichte, reële terug lever vergoeding zou al veel oplossen, maargoed, ik ga ook gewoon door :). Heb zo 44 panelen liggen, volgend jaar nog verder zoeken naar het beste oost-en west stuk op m’n terrein voor setup 2:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:42

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Daarnaast moet er voor PV een afvalstrategie gemaakt worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
niki_lauda schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:43:
Daarnaast moet er voor PV een afvalstrategie gemaakt worden.
1/ De eerste 40 jaar niet weggooien
2/ Zolang ze het doen blijven gebruiken
3/ Mochten ze niet meer functioneren:
a/ eerst: aluminium en glas eraf. Rest verbradnen
b/ daarna: rest uitsorteren en hergebruiken

Lijkt me nog echt wel 20 jaar duren voor er echt volume beschikbaar komt voor recycling

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
overhyped schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:39:
[...]

Een verplichte, reële terug lever vergoeding zou al veel oplossen, maargoed, ik ga ook gewoon door :). Heb zo 44 panelen liggen, volgend jaar nog verder zoeken naar het beste oost-en west stuk op m’n terrein voor setup 2:)
in het "afbouw salderen" voorstel zit via amendement dat tot 2027 de terugleververgoeding minimaal 80% van het levertarief moet zijn....

..... dus voorlopig zit het wel goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

overhyped schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Ja, een collega van mij ook. Schuin dak op het noorden (zuiden is een rechte muur), 10 jaar geleden gekeken: niet rendabel. Nu wel, maar "gaan we niet doen want ik weet niet wat er met de regels gebeurt".
Terwijl het IMHO onafhankelijk van die regels tegenwoordig ook voor een dak op het noorden financieel zin maakt.

Open Source landkaart

• Gramser
Ik zou je best eens mee kunnen vallen wat dat betreft :+

Wat mijzelf nogal vervelend lijkt, is dat je heel veel moeite hebt gedaan om iets te bewerkstelligen (in dit geval de voorzetgevel) en dat er iemand langskomt die zegt “dat mag niet”, en dat-ie nog gelijk heeft ook. Als dat met een eenvoudige vergunningscheck (en dus misschien een vergunning) te vermijden is, prima. Ik ben wat dat betreft risicomijdend.

OhSunnyDay

• overhyped
BarryH schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:56:
[...]

in het "afbouw salderen" voorstel zit via amendement dat tot 2027 de terugleververgoeding minimaal 80% van het levertarief moet zijn....

..... dus voorlopig zit het wel goed.
Daar zat volgens mij een limiet op,(die belachelijk laag was) en er werdt toch weer iets te veel aan de markt over gelaten. Ik weet het, beetje klok klepel
Verhaal nu, maar dat mag in een kroeg toch ;)

zal de details weer eens doorlezen.

• overhyped
overhyped schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Daar zat volgens mij een limiet op,(die belachelijk laag was) en er werdt toch weer iets te veel aan de markt over gelaten. Ik weet het, beetje klok klepel
Verhaal nu, maar dat mag in een kroeg toch ;)

zal de details weer eens doorlezen.
https://www.rijksoverheid...ingsregeling-zonnepanelen

Dus toch 80% van het kale tarief. Wel jammer dat het niet 80% van het consumenten tarief is :) naja, reden te meer om nog wat verder uit te breiden zodat ik in de winter meer opwek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tot 2027. Daarna mag de minister het opnieuw vaststellen en kan het dus ook 0% zijn.

Je zou toch eens een stabiel beleid verwachten.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Termy

Termy

Wat ik het meest schokkend vind is dat dit zo overduidelijk is (en een herhaling van de geschiedenis) en toch massaal gemist of genegeerd wordt. Ach, uiteindelijk wint de technologie het toch van welke pessimist dan ook, want goedkoper en geld is koning.

• overhyped
Maasluip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:37:
Tot 2027. Daarna mag de minister het opnieuw vaststellen en kan het dus ook 0% zijn.

Ja precies, 80% van het marktarief, minimaal 0. Klaar. Duidelijkheid voor de langere termijn is wat nodig is.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

overhyped schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:55:
[...]

Ja precies, 80% van het marktarief, minimaal 0. Klaar. Duidelijkheid voor de langere termijn is wat nodig is.
Het staat niet met zoveel woorden, maar ik lees dat de 80% aangepast mag worden.
Want de bewoordingen voor vergoeding in
In het wetsvoorstel staat dat eigenaren van zonnepanelen een vergoeding krijgen voor elektriciteit
en
Vanaf 2027 stelt de minister iedere 2 jaar de vergoeding vast
zijn gelijk. Dus IMHO spreekt het artikel over de 80% die opnieuw vastgesteld mag worden.

Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
dat anderen niets te vinden hebben aan hoe mijn woning eruit ziet. Leven en laten leven.
Als een woning eigendom is, 101% mee eens!

Hier in Hilversum (en mogelijk elders ook wel) staat een bom op barsten. Ongeveer een kwart tot een derde van de gemeente valt sinds +/- 2015 onder iets van beschermd stadsgezicht, en als je een vergunning aanvraagt voor zonnepanelen aan de straatzijde doet men heel moeilijk als het er "te veel" zijn. Een dakvlak volleggen kun je vergeten. De insteek van de neezeggers is "minder", achterlijk natuurlijk maar het is wat het is.

Echter, tijdens mijn avondwandelingen zie ik het laatste +/- jaar een forse toename van installaties waar echt geen vergunning voor verleend is. Een heel dak vlak vol, keurig om een dakraampje heen gepuzzeld, portrait en landscape door elkaar om het bedekte oppervlak te maximaliseren, etc. Alleen al in mijn wijk (Oost) zijn het er meerdere tientallen, en heel Hilversum misschien wel 100 tot 200? En ik heb ook het idee dat de toename toeneemt.

Als er een keer een klacht over één van die installaties komt, en de gemeente gaat handhaven (ik heb nog geen zonnepanelenpolitie gezien, maar je weet nooit) dan komt bovenstaande aan het licht, en dan ben ik enorm benieuwd wat er dan gaat gebeuren.

Maasluip schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:37:

Bwa, hier in Vlaanderen is de regel betreffende injectievergoeding altijd al 0% geweest (de enige regel die niet aan verandering onderhevig is geweest) en bepaalt de leverancier zelf hoeveel hij geeft voor teruglevering (met als resultaat de laatste jaren een terugleververgoeding tussen 22 en 111% van de energiecomponent.
Ondanks dat krijg je de laatste jaren de PV installatie niet in voldoende mate aangesleept.

Er moet al veel mis gaan voordat een instalaltie die +20 jaar meegaat en na afbetaling investering gratis energie levert niet rendabel is. Ondanks wisselende regelgeving.
Wanneer ze het echt te gek gaan maken met de regelgeving (netkoppeling gaat meer kosten dan netontkoppeling) koppel je je gewoon los van het net (indien de mindset het toelaat) en kunnen ze met hun regels de boom in. :)
JeroenH schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:09:
[...]
Als een woning eigendom is, 101% mee eens!
Uiteraard.
Je gaat geen uitgebreide isolatiewerken aan een woning uitvoeren die niet je eigendom is. Toch?

Dat van dat bescherm stadszicht begrijp ik maar al te goed.
Ook een 20 jaar in een woning gewoond die deel uitmaakte van een beschermd stadszicht en UNESCO erfgoed. Mochten ook geen panelen op het dak (terwijl je ze met geen mogelijkheid vanaf straatniveau kon zien). Is zelfs een tijd later een regel ingevoerd dat je geen dubbel glas mocht plaatsen.
Is nu wel volledig gekeerd. Panelen (tot op daken van kerken en voormalige abdijen toe) zijn nu plots in dezelfde stad - sinds een jaar of twee - geen probleem meer.

Goed dat er patrimonium beschermd wordt maar je moet ook met de veranderende tijd durven meegaan.
Was men altijd van het standpunt uitgegaan dat patrimonium in zijn volstrekt originele staat moest beschermd worden waren het, bij wijze va spreken, nog allemaal plaggenhutten geweest.

[Voor 64% gewijzigd door IvoB2 op 10-05-2023 09:29]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JeroenH
IvoB2 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:23:
Uiteraard.
Je gaat geen uitgebreide isolatiewerken aan een woning uitvoeren die niet je eigendom is. Toch?
Nee, maar ook qua kleinere veranderingen (kleur kozijnen etc) ben ik er niet voor dat anderen er iets over te zeggen hebben. Eenheidsworst, dat is (kennelijk) wat ze willen. En dan is mijn lokale overheid nog grotendeels samengesteld uit mensen die zichzelf "liberaal" noemen, je zou zeggen dat die tegen overheidsbemoeienis zijn... Maar dat is in de praktijk toch echt anders.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Termy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:54:
[...]

Wat ik het meest schokkend vind is dat dit zo overduidelijk is (en een herhaling van de geschiedenis) en toch massaal gemist of genegeerd wordt. Ach, uiteindelijk wint de technologie het toch van welke pessimist dan ook, want goedkoper en geld is koning.
De Correspondent: energie wordt schoon en spotgoedkoop <= een heel topic hierover :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JeroenH
Dan wil ik het nog wel nuanceren.

Een werkelijk uniek gebouw (voorbeelden: Dom in Utrecht, Raadhuis in Hilversum, Muiderslot, Paleis op de Dam, dat soort werk) misschien maar niet voorzien van zonnepanelen en HR++ glas, daar kan ik dan mee leven. Dat zijn er relatief zo weinig, dan moet iedereen die zonnepanelen op zijn huis legt zich maar voorstellen dat 0,01% van de opgewekte energie naar een monument in de buurt gaat waar geen zonnepanelen op liggen.

Waar ik falikant tegen ben is het aanwijzen van hele wijken van normale woningen, die bijzonder zijn door hun stratenplan, hun samenhang in ontwerp, door het ontworpen zijn door een beroemde (stads-)architect, dat soort dingen. Als samenhang dus speciaal, maar als individuele woningen doodgewoon. Om daar het plaatsen van zonnepanelen (en ook andere duurzame maatregelen zoals echt goed isolatieglas) te limiteren is echt de burgers benadelen.

Een grijs gebied is dan iets als bv. een centrum van Volendam of Sneek of zo. Moet je daar zonnepanelen loslaten? Mijn mening is van wel, je moet als overheid je burgers ook vertrouwen* zelf het juiste te doen. Maar ik snap van zoiets ook wel dat er mensen zijn die dat anders zien.

* Dat is in deze tijd wel een wrange grap natuurlijk. Hallo toeslagenaffaire....

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee