Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 20:39
Heeft er hier iemand ervaring met een Innova 2.0 (Vertical) monoblock airco?

Vanwege plaatsingsproblemen is dit zowat de enige optie die mij rest om ueberhaupt een airco te kunnen plaatsen. Die monoblock airco's waren vroeger 'luide rammelbakken' en sta dus nogal een beetje sceptisch tegenover die dingen. Technologie evolueert echter. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor raar plaatsingsprobleem heb je dat je wel zo'n gigantisch gat in de buitenwand kunt maken maar geen split kunt plaatsen...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merion
De binnenunit mag maximaal 60 cm breed zijn. Smalste binnenunit die ik kan vinden is 75cm. Die Innova heeft overigens geen gigantisch gat in de muur enkel 15cm om de warmte af te voeren en een klein pijpje voor het condensatievocht.

[ Voor 78% gewijzigd door Merion op 15-08-2019 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twee keer 162mm, niet 1*150

En dan alsnog een triest rendement...

Maar als je inderdaad zo'n harde breedte limiet hebt... meeste binnenunits zijn inderdaad 70+ cm breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Kan je geen plafondmodel nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Dan kan, maar zo'n opbouw plafondmodel is ook niet echt esthetisch. Lijkt wel een winkel :) bij mij. Heb inmiddels een alternatief, een LG console model 70cm met aan de achterzijde een spacerblok van een cm of vier tegen de muur. Denk dat dit de oplossing gaat worden.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 22:21
Ik heb inmiddels de (horizontale) Innova 2.0 10HP opgehangen op de slaapkamer van mijn zoon. Deze bevalt wat geluid en vermogen betreft zo goed, dat ik deze week een 12HP (3,1 KW max koelvermogen, 2,4 KW nominaal) en nog een 10HP (2,6 KW max koelvermogen, 2,0 KW nominaal) erbij heb aangeschaft.

Deze vaste monoblock airco's hebben een aantal voordelen:

1. Geen buitenunit nodig.
Wel roosters in de muur (zelfs 2 per unit), maar dit is esthetisch echt een verademing vergeleken bij zo'n buitenunit. Ik heb een vrijstaand huis, zonder groot plat dak, het was niet echt mogelijk om ergens een buitenunit te plaatsen zonder dat deze vol in het zicht zat. De omkastingen die hiervoor in de handel zijn blinken overigens ook niet echt uit in schoonheid.

2. Geen leidingwerk om weg te werken.
De monoblock unit bevat compressor, condensor, verdamper en koelmiddel in één. Er lopen dus geen leidingen met koelmiddel van de buitenunit naar de binnenunits die vaak lastig zijn weg te werken, indien een multi-split airco wordt aangelegd in een bestaande woning. De kunststof kanalen die voor afwerking in de handel zijn, blijven helaas grote blikvangers aan gevel en binnenwanden.

3. Geen aparte 230V~vermogensgroep nodig.
Ik heb hier nu samen 8,3 KW max. koelvermogen geïnstalleerd. Bij een multi-split airco met dit koelvermogen was er zeker een aparte groep voor de buitenunit nodig geweest. Deze Innova's zijn in de verschillende ruimtes nu over meerdere groepen verdeeld. Met een maximaal opgenomen elektrisch vermogen van 630W (10HP) en 730W (12HP) kunnen ze gewoon bij bestaande wandcontactdozen (stopcontacten) op.

4. Het zijn inverter gestuurde airco's met koolborstelloze DC motoren.
Dit houdt in dat ze de compressor en ventilatoren traploos in toeren kunnen regelen, wat ze ook doen naar het benodigde koel/verwarming vermogen. Dit geeft voordeel in geluidsproductie (gemiddeld zijn ze stiller), voordeel in energieverbruik (betere belastingverdeling, efficiënte motor met permanentmagneet), maar beperkt vooral ook inschakelstroom pieken en laat de airco's netjes met laag vermogen in- en uitschakelen. Het is hierdoor geen enkel probleem om deze airco op een groep te zetten, waar bijvoorbeeld ook al een 1500W magnetron op zit en geeft ook niet direct problemen als de vrouw de stofzuiger of waterkoker er nog bij aanzet.

5. Ze zien er goed uit.
Ze zijn maar 16,5 cm diep. Ondanks dat ze mooi zijn vormgegeven, is het wel een grote kast. Ze vallen echter prima laag te plaatsen onder vensterbanken en zien er dan uit als een design, plat gevelkachtje. Ik had een aantal plekken beschikbaar waar geen radiatoren waren geplaatst onder de vensterbanken, hier blijken ze prima te passen, ook in een woonkamer. Het is ook mogelijk om ze op hoogte aan de wand te plaatsen.

6. Uiteraard zijn het volledige lucht-lucht warmtepompen en kunnen ze naast koelen ook verwarmen. Gebruik je ze echter alleen om te koelen, dan is geen condensafvoer nodig, het vocht wordt dan verdampt in de warme, naar buiten geblazen lucht. Ik heb echter wel een 16 mm Hostalit pijpje door de gevel geboord voor condensafvoer, dit valt uit het zicht weg te werken achter/onder de unit.

7. Geen F-gassen (STEK) montage of keuring nodig.
De monoblock unit is compleet samengebouwd en voorgevuld met gas, je kunt hem helemaal zelf ophangen. Met een inhoud van minder dan 700 gram R-410A aan koelmiddel is ook geen jaarlijks verplichte keuring of koelmiddelregistratie nodig.

8. Via een app op afstand te bedienen.
Je kunt de airco vast inschakelen voor je naar huis gaat via een app of op afstand uitzetten, mocht je dit vergeten zijn. Het apparaat heeft ook een losse afstandbediening en een heel net, klein, weinig opvallend touch screentje voor de bediening op het apparaat zelf.

Er zijn echter ook nadelen:

1. De unit moet aan een buitenmuur geplaatst worden.
Hierin moeten twee gaten geboord van 162 mm diameter. Dit boorwerk is éénmalig, kost iets van EUR 150,- tot EUR 250,- en kun je niet zelf uitvoeren zonder goede diamantboor en professionele boormachine met stof afzuiging door de kern. Als je de uitgeboorde, bakstenen kern bewaart, kun je de gevel hier echter altijd weer redelijk mee afwerken.

2. Er komen roosters aan de gevel.
In de geboorde gaten komen luchtkanalen (opgebouwd uit kunststof plaat) en roosters (allemaal bijgeleverd). De op te vouwen, kunststof roosters van Innova zijn van binnenuit aan de buitengevel te installeren (zonder ladder op hoogte) en bevatten klepventielen die door de luchtstroom opengaan bij een inschakelende airco. Bij uitgeschakelde airco zijn ze min of meer dicht (op een randje na). Dit werkt allemaal wel, maar bij iets meer windbelasting worden deze kleppen opzij geblazen en blijven dan wel eens hangen en wat langer openstaan. Ik heb hier wel eens last van nestelende wespen, veldmuizen, steenmarters en ander rovend en struinend gespuis. Hoog aan de gevel is een openblijvende klep niet altijd een probleem, de wind of opnieuw inschakelen sluit hem t.z.t. wel weer, maar lager bij de grond heb ik dit liever niet.

Ik heb dus vaste, gegoten aluminium lamelroosters gemonteerd van 160-159 mm binnenmaat. Deze passen precies in het kanaal, zien er ook nog mooier uit (vallen vlak en strak aan de gevel) en bezitten al grofmazig gaas tegen de meeste ongenode gasten. Tegen nestelende wespen heb ik 2 mm maaswijdte RVS gaas achter dit rooster gemonteerd. Het geheel past prima in de buis en klemt vast met een beetje nakloppen met de rubber hamer, schroeven is niet nodig.

3. Aanzuig van en geblaas naar de buitenlucht.
Door één van deze deze gaten zuigt een ventilator lucht aan die door de condensor (binnenin de unit) weer naar buiten wordt geblazen door het andere kanaal. Dit gaat natuurlijk vrij wild bij dit soort koelvermogens. De condensorventilator hoor je nauwelijks, de compressor zelfs helemaal niet, maar de blazende lucht door de kanalen en roosters hoor je buiten wel, zeker indien de airco op vol vermogen werkt. Deze condensorventilator regelt echter ook (deze kanaalventilator wordt aangedreven door een 90W koolborstelloze DC motor en PWM geregeld). Op een lagere stand verstoort het geblaas een stuk minder, dan kun je er buiten wel een boekje bij lezen.

Dit geblaas in en uit de gevelkanalen hoor je binnen praktisch niet, bij vol vermogen staat mijn raam ook niet open, maar monteer deze airco niet in een wand die op het balkonnetje of in buurt van het terras van de buurman uit komt, dit gaat geheid klachten opleveren. Het is trouwens niet zo dat deze geboorde kanalen een kortsluiting in aangezogen koele lucht en uitgeblazen warme lucht veroorzaken. De uitblaas blaast de lucht bijna meters weg van de gevel, de aanzuig zuigt de lucht vlak langs de gevel op.

Ik heb, ook vanwege het door mij geplaatste gaas in de roosters (beperkt de doorstroom iets) bij wat kouder weer getest of de airco langdurig op vol vermogen (dual power) kon verwarmen. Dit gaf geen enkel probleem, temperatuur van ingaande lucht bleef gelijk aan de omgevingslucht (gemeten) en de uitgaande lucht nam ook niet extreem af in temperatuur over de tijd. Deze monoblock airco heeft wel een goed rendement volgens het energielabel. Voor het +7 C opwarmen van de slaapkamer van mijn zoontje (4,5x5,5m) had hij bij een buitentemperatuur van 6 C iets minder dan 2 uur nodig. Opwarmen van de kamer met een 600W elektrisch ventilatorkacheltje had zeker 3 keer langer geduurd. Het opgegeven A rendement (verwarmen) en A+ rendement (koelen) lijkt dus wel te kloppen.

4. Geluid binnen.
Op vol vermogen maakt deze airco wel meer geluid dan een binnenunit van een split systeem. Het is niet de compressor die je hoort, maar je hoort wel de luchtstroom door het apparaat. Op laag vermogen is dit geluid echter praktisch gelijk aan dat van een split systeem binnenunit. Het geluid is echter zeker acceptabel en mijn zoon maakt gewoon zijn huiswerk naast deze (nu nog verwarmende) airco. De fabrikant geeft 27dB (erg stil) tot 41dB (blazend op vol vermogen) op, dit lijkt dus ook wel te kloppen.

De airco heeft ook nog een speciale stand voor de gevoelige mens om in slaap te kunnen komen. De airco laat dan over twee uur tijd de temperatuur bewust ietwat verder zakken, zodat de geluidsproductie 2 uur langer op een lager niveau blijft, zonder te veel pendelen. Dit kan mooi met de inverter gestuurde compressor en geregelde ventilatoren. Echter de condensorventilator toert wel op of af, indien het benodigde koelvermogen varieert en dit blijkt toch snel zo in een kleinere slaapkamer gedurende een warme zomernacht. Deze ventilator blaast de lucht door de kanalen en de toerenverschillen kun je wel horen. Helemaal stil is deze airco dus niet op de nachtstand en het geluid is ook niet echt monotoon. Dit vraagt wel wat gewenning bij lichte slapers.

5. Met plaatsen op de luchtstroom letten.
Bij lage plaatsing (onder een vensterbank o.i.d.) kan de uitblaas van de koude lucht naar binnen makkelijker tocht veroorzaken dan een hoog geplaatste binnenunit van een split systeem. De airco heeft wel een swivel klep die je met afstandbediening of app meer omhoog kunt richten, maar je moet bij lage plaatsing er wel rekening mee houden dat je bank of bed er niet pal voor staat.

Indien je besluit om deze monoblock airco op hoogte te hangen, kun je de swivelklep wel omdraaien. De unit blaast dan omlaag en/of naar voren i.p.v. omhoog en/of naar voren.

Ik vind het een mooi product, wat goed in een bestaande woning valt te integreren. Je kunt dit helemaal zelf doen en het is dan zeker mooier afgewerkt dan een multi-split systeem. Ik ben alleen iets minder tevreden over de bijgeleverde kunststof klepventiel buitenroosters. Voor drie tientjes heb ik dit echter opgelost met gegoten, aluminium lamellenroosters en wat werend RVS gaas.

Robert.

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 18-10-2023 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frent
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-07-2021
rweust schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:58:
Ik heb inmiddels de (horizontale) Innova 2.0 10HP opgehangen op de slaapkamer van mijn zoon. Deze bevalt wat geluid en vermogen betreft zo goed, dat ik deze week een 12HP (3,1 KW max koelvermogen, 2,4 KW nominaal) en nog een 10HP (2,6 KW max koelvermogen, 2,0 KW nominaal) erbij heb aangeschaft.
Over wat voor oppervlakte spreken we dan dat je er 3 plaatst?
En ook hoe goed zijn die ruimtes geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Goed geïsoleerd, mijn huis is in 2001 gebouwd, dus al overal HR++ dubbelglas en Rc = 3.0 m2.K/W vloer-, spouw- en dakisolatie. Het zijn er drie geworden, omdat het drie te koelen ruimten betreft: 2x een slaapkamer en 1x een woonkamer, de laatste is 50 m2 met open keuken er aan vast. Voor de woonkamer zal de 12HP nog wat te klein zijn. Ik probeer dit echter eerst eens uit, eventueel kan ik er nog een bijplaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 24-04-2020 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevsk
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Ik twijfel zelf ook om voor een dergelijke monoblock te gaan. Ik heb namelijk geen mogelijkheid voor een buitenunit dus dit lijkt me een betere oplossing dan zo'n mobiele unit.

Het lijkt alleen alsof dit model onder verschillende namen wordt uitgebracht. (Innova 2.0, MaxiCool Thermo Comfort Como 2.0, Cooper & Hunter CH-VC13TH)
Echter kan ik nergens fatsoenlijke reviews vinden. Dus ben wel benieuwd hoe het tot nu toe bevalt en of het de redelijk forse investing waard is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Ik heb er drie, heb ze nu een paar maanden in gebruik en ben tevreden. De verschillende "merken" die je tegenkomt schijnen allemaal uit dezelfde Italiaanse fabriek te komen. De omkasting is soms iets anders, net als het besturingsprintje (wel of geen app en wifi bijvoorbeeld). Verder hebben niet alle typen inverter motoren en drives, dit is natuurlijk wel een punt om op te letten.

De Innova apparaten zijn in orde, kijk echter wel uit waar je ze koopt. Ik bleek dit via een website te hebben gedaan waar slechts een eenmanszaak achter zat (iemand werkend vanaf huis). Toen ik één van de units opende, bleek deze ipv nieuw al gebruikt/gerepareerd te zijn geweest of betrof een demo-model. In ieder geval was deze weer gemonteerd door iemand die veel van de ST4.2 plaatschroeven van de condensor afschermplaat en andere delen volledig had dol gedraaid. Verder ontbrak de originele beugel die de compressor op zijn dempers fixeert tijdens transport en lag de elektrische afscherming helemaal los te rammelen (schroeven ontbraken).

Dit leek mij geen fout van de fabriek, nog van de eenmanszaak, maar wel van de groothandel (die deze airco ook bij mij had afgeleverd). Deze unit moest dus retour, wat niet bepaald vlekkeloos ging. De eenmanszaak was natuurlijk verantwoordelijk, maar verschool zich achter de groothandel uit Barendrecht die de zaak onbehoorlijk op zijn beloop liet. Na ruim 6 weken, veel emails, een termijn stellen en op een gegeven moment zelfs moeten dreigen met stappen via mijn rechtsbijstandverzekering kon ik uiteindelijk een nieuwe unit in Weert bij de eenmanszaak ophalen.

Kijk dus uit bij wie je deze Innova monoblock koopt, vraag even na of ze uit eigen magazijn komen of via een groothandel rechtstreeks worden afgeleverd. Vraag ook even naar de garantievoorwaarden en of er nog meerdere op voorraad zijn, mocht er wat met het geleverde model zijn. Reviews zijn er helaas bijna niet, geldt ook voor veel andere airco merken overigens.

Dit probleem is echter niet terug te voeren op de kwaliteit van de Innova, die lijkt in orde. Helaas gaat dit niet helemaal op voor de (internet) handel in deze apparatuur. Al is het uiteindelijk wel opgelost, moeiteloos ging dit bepaald niet en ik zat bijna 7 weken met grote, geboorde gaten in de gevel.

[ Voor 3% gewijzigd door rweust op 30-05-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corianne1986
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-06-2020
Mag ik vragen waar je ze gekocht had? En ze koelen dus verder naar tevredenheid?

Hebben jullie de montage verder zelf gedaan? Is dit vrij eenvoudig of beter laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Montage is heel makkelijk, zeker met stekker en stopcontact. Voor vaste elektrische aansluiting via een werkschakelaar moet het apparaat wel worden opengemaakt en heb je iets elektrische kennis nodig.

De 162 mm kanalen door de gevel moet je professioneel laten boren, anders krijg je dit nooit netjes.

Zoals aangegeven, de apparaten zijn prima in orde, maar ik ga hier ook niet openlijk de iets minder goede handelaren aan de schandpaal nagelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corianne1986
Helder, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frent
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-07-2021
Het is handig om wat informatie te krijgen van iemand die ze effectief heeft.
Ben nu ook aan het zien voor de beste prijs en om deze te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
De horizontale Innova 2.0 monoblocks koelen goed, denk er alleen wel aan dat een Innova 2.0 10HP Inverter een nominaal koelvermogen van 2,0 KW heeft (2,6 KW in dual-power mode, maar dit houdt ie niet langdurig vol bij echt warm weer). Dit is voldoende om een slaapkamer te koelen tot 30 m2, mits deze redelijk geïsoleerd is (spouwisolatie, dubbelglas), niet te veel glasoppervlak heeft en het geen ligging onder een plat dak of zolderkamer met veel schuine dakdelen betreft.

De Innova 2.0 12HP Inverter heeft 2,4 KW nominaal koelvermogen (3,1 KW in dual-power mode). Dit is normaal voldoende voor een klein kantoor of woonkamer tot 35 m2, opnieuw mits redelijk geïsoleerd (dubbelglas, spouw- en vloerisolatie) en deze geen overdaad aan glasoppervlak bezit of zich (deels) onder een plat dak bevindt. Heeft je woonkamer een open keuken met veel warmte veroorzakende apparatuur, grote schuifpui tot op de grond of een erker met veel glas dan heb je bij echt warm zomerweer ook al snel meer koelvermogen nodig.

Het voordeel van deze volledig geïntegreerde, zelfstandige units is dat je er makkelijk een tweede bij kunt zetten, bv. als je woonkamer groter is of je een slechter geïsoleerd huis bezit. Je kunt ook eerst proberen hoe het met één unit gaat, mocht je verwachten wat koelvermogen te kort te komen, maar houdt er met plaatsen dan wel rekening mee dat er eventueel een tweede unit bij komt. Het zijn mooie platte kasten, de compressor en de condensor met kanaalventilator zitten hier echter ook in en ze hebben hierdoor natuurlijk geen onbeperkt koelvermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door rweust op 01-06-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
@rweust : goed dit te lezen; ik overweeg een Innova 2.0 12 HP om de woonkamer extra te koelen. We gaan een L/W WP laten installeren met de mogelijkheid om via het vloerverwarmingscircuit te koelen, koeling via de vloer zal echter nooit voldoende zijn om de temperatuur fors te verlagen (via speciale LTV radiatoren met boosters gaat dat al beter).

Het gaat om een ruimte van ca. 50 m2, vrij goed geïsoleerd, niet al te veel raamoppervlak op Zuiden, Oost en West en er komen binnenkort screens om de lichtinval te beperken. En er zal dus ook een stukje gekoeld gaan worden via de vloerverwarmingsbuizen (gaat dan water van 17 a 18 graden doorheen).

Zijn er nog zaken waarop ik moet letten? Is condensafvoer wenselijk? Moet er gaas voor de openingen naar buiten toe?

En wat voor koeleffect kan ik verwachten? Werkt het net zo goed als een reguliere airco met een soortgelijke capaciteit?

[ Voor 7% gewijzigd door Dieken Taffert op 03-06-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Ja, zijn koelvermogen klopt wel, zoals ik nu inschat. De 12HP heeft een dual power mode waarin hij 3,1 KW koelt. De inverter motoren worden dan wat hoger aangestuurd voor tijdelijk iets meer vermogen. Ik zeg tijdelijk, want zijn condensor is hier niet op ontworpen, dus deze zal bij echt warm weer, dan ook te warm worden. Bij een te warme condensor wordt het koelmiddel niet meer goed vloeibaar en zal de airco zijn vermogen terug regelen. In de handleiding staat dat na ongeveer een half uur op dual power de 12HP terug regelt naar zijn nominale koelvermogen van 2,4 KW.

Even dual power koelen is lekker voor een fris briesje in een te warme woonkamer, maar duurt dus niet lang als het echt warm is. Het nominale koelvermogen van 2,4 KW is ook niet genoeg voor het koelen van een 50m2 woonkamer. Maar als ruimte redelijk geïsoleerd is en je de hele vloer naar 18-20 C kunt trekken met koud water, dan wordt dit een ander verhaal. Ik ken jouw situatie niet, maar denk dat deze combinatie dan wel goed gaat. Het kan dan alleen wel even gaan duren voor je woonkamer goed afgekoeld is.

Condensafvoer is niet nodig bij alleen airco gebruik. De naar buiten geblazen warme lucht verdampt dan de condens voldoende. Ga je echter ook verwarmen met de 12HP dan is condensafvoer wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantoman
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-05 02:40
rweust schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:58:
3. Aanzuig van en geblaas naar de buitenlucht.
Door één van deze deze gaten zuigt een ventilator lucht aan die door de condensor (binnenin de unit) weer naar buiten wordt geblazen door het andere kanaal. Dit gaat natuurlijk vrij wild bij dit soort koelvermogens. De condensorventilator hoor je niet, evenmin de compressor, maar de blazende lucht door de kanalen en roosters hoor je buiten wel, zeker indien de airco op vol vermogen werkt. Deze condensorventilator regelt echter ook (net als de compressor wordt deze aangedreven door een koolborstelloze DC motor). Op een lagere stand verstoort het geblaas een stuk minder, dan kun je er buiten wel een boekje bij lezen.

Dit geblaas in en uit de gevelkanalen hoor je binnen praktisch niet, bij vol vermogen staat mijn raam ook niet open, maar monteer deze airco niet in een wand die op het balkonnetje of in buurt van het terras van de buurman uit komt, dit gaat geheid klachten opleveren.
Ik ben ook op zoek naar een monoblock airco voor mijn werkkamer op zolder (~19m2 / 63m3).

Ik was eerst van plan om een Invise WZ-32 (WZ-28EC) aan te schaffen. Een stuk goedkoper dan de Innova 2.0 12HP en ook meer koelvermogen (max 3,5kW), maar het geluidsniveau is wat hoger (37-48 dB). Ergens zag ik dat het geluidsniveau buiten zelfs 41-50 dB is :/ Leek mij dus niet de goede keuze, want ik wil straks geen problemen met de buren, maar ook vanwege de toekomstige geluidseis. Dus ik ging op zoek naar een alternatief.

Mijn zoektocht bracht mij daarna bij de Innova 2.0 12HP, maar toen zag ik jouw commentaar en dat baart me zorgen. Ik kan in de handleiding niks vinden over het geluidsniveau buiten. Moet ik mij echt zorgen maken hierover ?
rweust schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 00:55:
Condensafvoer is niet nodig bij alleen airco gebruik. De naar buiten geblazen warme lucht verdampt dan de condens voldoende. Ga je echter ook verwarmen met de 12HP dan is condensafvoer wel nodig.
Volgens de installatiehandleiding (pagina 10) heb je het wel nodig als je de airco wil gebruiken bij een buitentemperatuur onder de 23C. Lijkt mij niet nodig om de airco bij zulke temperaturen te gebruiken, maar ieder zijn ding :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Ik denk dat de Innova op vol vermogen, buiten, op één meter afstand van de uitblaas, ongeveer 45dB-50dB levert. Dit is goed hoorbaar, maar natuurlijk ook geen enorm lawaai. Hoe dit ervaren wordt, hangt er helemaal vanaf hoe je woont. Een straat waar rustig stadsverkeer op 40m afstand langs komt levert al gauw hetzelfde niveau, pratende mensen zelfs behoorlijk meer. De Innova levert dit wat hardere geblaas ook alleen op vol vermogen en regelt vaak al snel terug naar een veel lager geluid niveau. 's Avonds de nachtstand gebruiken helpt ook de buren te vriend te houden. Houdt in een stille of rustige omgeving echter een straal van zo'n 10 meter aan waarbinnen je deze airco buiten wel zou kunnen gaan horen.

Als je rustig woont dan hoor je deze monoblocks buiten dus weldegelijk, ze maken door de krappere luchtkanalen en roosters ook wat meer (blaas)lawaai dan een buitenunit van een split-systeem. Al hoor je bij buitenunits van grotere multi-split systemen vaak weer de compressor brommen, wat de Innova dus absoluut niet heeft. Het blaasgeluid is op lager vermogen echter al weer minder dan onze afzuigkap doet aan zijn uitblaas. Zit je buurman normaal pal onder of naast deze kanalen op zijn rustige terrasje, dan zou ik hier echter geen monoblock laten uitblazen. Hetzelfde geldt voor een slaapkamerraam van een buurman, wat hij normaal altijd 's nachts open heeft, op wat kortere afstand.

Ik blaas met een 10HP en een 12HP uit aan de zijmuur van mijn huis, dan nog 3m tuin en een 3,5m garage van mijn buurman voor zijn huis begint. Zijn ramen zitten aan de voorzijde en de achterzijde, geen openslaande ramen aan deze zijkant, wel zijn voordeur. Er zit echter weer een schutting tussen de uitblazen en zijn voordeur. Hij heeft er in deze opstelling zo geen last van.

[ Voor 25% gewijzigd door rweust op 30-07-2022 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phantoman
rweust schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:45:
Ik denk dat de Innova op vol vermogen, buiten, op één meter afstand van de uitblaas, ongeveer 45dB-50dB levert.
Je hebt gelijk, toch de info gevonden op hun Amerikaanse site, zie brochure (pagina 55): 38/45/51 dB.

Ik woon in een rijtjeshuis en de afstand vanaf de uitlaat tot de ramen van de buren is ongeveer 2,5m aan de ene kant en 4m aan de andere kant. We wonen 'gelukkig' wel aan een hoofdweg, dus best veel verkeer gedurende de dag. In de avond is het wat stiller, maar er komt om de zoveel tijd wel een auto langs. Misschien valt het dan toch mee. Op deze video lijkt het geluidsniveau van een monoblock airco in ieder geval mee te vallen: YouTube: Geluidsniveau monoblock airco-warmtepomp

Dit weekend maar de knoop doorhakken. Bedankt voor alle info, zeer informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:55
Ik zit ook te twijfelen of het een TC Como 2.0 12HP of een split unit vloermodel van LG wordt. Zijn er inmiddels al meer ervaringen te melden? Ben wel erg gecharmeerd van het monoblock om esthetische redenen. Sommige specs vind ik wel wat lastig vindbaar als wel/geen inverter, R32 koelmiddel etc..

[ Voor 18% gewijzigd door r0bb op 11-06-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
De Thermo Comfort Como 2.0 12HP lijkt mij volledig identiek aan de Innova, alleen een klein verschil in de omkasting. Innova heeft een design prijs gewonnen met de 2.0 12HP en maakt reclame met de inverter techniek. Aan de vermogens en geluidsniveaus te zien heeft de Como 2.0 12HP dit echter ook. Ze schijnen uit dezelfde Italiaanse fabriek te komen, prijzen zijn ook ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Nadeel van Innova, Como, ed. is dat ze niet echt een dealer netwerk hebben, maar aan allerlei (groot)handelaren en inkooporganisaties leveren. Exclusiviteit wordt ook niet geboden aan hun afnemers, ze leveren dezelfde techniek gewoon onder verschillende merknamen. Via installateurs, kleine webshops en eenmanszaken worden deze apparaten weer doorverkocht aan particulieren. Geldt voor veel andere airco's ook overigens, zeker als de apparaten makkelijk zelf te installeren zijn.

Op een gegeven moment verkoopt bijna iedereen ze en zakken de prijzen. Let echter wel op dat je bij de kleine handelaren geen service ontvangt en de apparaten moeilijk terug genomen worden als er wat mee is. Ik heb geen slechte ervaring met de apparaten zelf, die zijn goed, maar helaas wel al mindere ervaring gehad met de handelaar en achterliggende groothandel, zie mijn eerdere post hierboven.

Ik zou niet meer zomaar voor de handelaar met laagste prijs gaan, maar even navragen of iemand eigen voorraad houdt, garantie en service levert, en zeker ook of hij zelf in staat is onderhoud uit te voeren. Een installateur is dan blijkbaar toch vaak een betere keus dan een alleen maar handelende eenmanszaak.

[ Voor 11% gewijzigd door rweust op 12-06-2020 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
Ik ben terecht gekomen bij de monoblockspecialist. Aan de telefoon direct het gevoel dat deze man verstand van zaken heeft -kon ook direct aangaan op koolborstelspeca etc. Heeft eigen voorraad en wordt einde maand geïnstalleerd thuis.

Ben eerst in zijn showroom geweest voor de ervaring. Innova 2.0 staat ver boven alle andere monoblocks.

De TC Como 2.0 blijken de oudere modellen te zijn uit dezelfde fabriek. De Innova 2.0 is het nieuwste model met dus die koolborstelloze dc en stiller en zuiniger.

[ Voor 11% gewijzigd door r0bb op 13-06-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Ik heb vaker gehoord dat de Como het oudere model betreft, maar specificaties zijn exact gelijk en kennelijk heeft de fabriek er een belang bij om ze gewoon te blijven produceren, waarschijnlijk om meer afnemers te kunnen leveren door meerdere merknamen te blijven gebruiken. De Innova heeft een mooi design, maar verschilt verder volgens mij niet zo veel van de TC-Como 2.0 12HP, behalve dat de Como zo te zien geen app heeft om de airco met je smartphone op afstand te bedienen (is in de praktijk wel handig, vast aanzetten voor je thuiskomt).

Ik ken MonoblockSpecialist, uit Enschede (Boekelo). Hij werkt ook vanuit huis, maar komt wel kundig en betrouwbaar over, houdt eigen voorraad en zit in ieder geval niet bij dezelfde groothandel, waar ik wat service problemen mee had. Hij installeert ook zelf, de betonboorder die hij veel gebruikt (Ron Beton uit mijn woonplaats, Glanerbrug) levert ook goed werk, schijnt alleen soms wat chaotisch in zijn afspraken te zijn.

Succes.

[ Voor 85% gewijzigd door rweust op 26-07-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DianaSalet
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-06-2020
Hoi RWeust,

k heb een slaapkamer van 3x3.5 met een groot raam 200x260 waar de hele middag de zon op schijnt.
Is deze Innova 2.0 hier wel geschikt voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
DianaSalet schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:49:
Hoi RWeust,

k heb een slaapkamer van 3x3.5 met een groot raam 200x260 waar de hele middag de zon op schijnt.
Is deze Innova 2.0 hier wel geschikt voor?
Tja, normaal redt de 10HP dit al. Maar iets meer info zou handig zijn bij dit soort impulsieve vragen.

Isolatieglas? Plat of schuin dak er boven? Spouwmuur met isolatie? Wat voor een vloer zit er boven (houten vloer naar warme zolder)? Veel buitenmuren of maar één in deze kamer? Rolluiken of zonwering? Gasbeton of gipswandjes naar de aangrenzende, warmere ruimtes? Het maakt allemaal uit natuurlijk.

Als je een slaapkamer gaat koelen met zo'n groot raam, zou ik zeker ook wat aan zonwering aan de buitenkant doen (screens, knikarm scherm, markiezen, oid.).

[ Voor 15% gewijzigd door rweust op 13-06-2020 20:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rweust
Vandaag even goed gebruik kunnen maken van de Innova's, nu 29 C hier in Enschede. Misschien is een impressie even leuk, het wordt dan ook gelijk duidelijk waarom ik voor de Innova 2.0 airco's heb gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcuWidA1z47u8zygN2VOr0aVPTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HYiYk5xBNYqJIdZsSYt3ari.jpg?f=fotoalbum_large

De zijmuur van mijn huis, hier zijn aan de binnenzijde een Innova 2.0 10HP in een slaapkamer boven en een 12HP in een woonkamer beneden geplaatst. Zoals je ziet, geen in het oog springende buitenunit, geen lelijke kanalen met koelleidingen langs de gevel en de roosters vallen nauwelijks op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb40VwwXtTEfd5zq0LNXM9eugt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKSYuXI65Oa1HkHnVsQBTrSH.png?f=fotoalbum_large

Aan de voorzijde idem, hier is ook een Innova 2.0 10HP geplaatst in een slaapkamer, weer geen opvallende buitenunit of kanalen met leidingen aan de voorgevel. De roosters moet je echt al zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPkFe0Id68tG6PxaAMrAxZmIYHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/va2RM6RKoNpxgQvjwG4rrOys.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen valt het ook allemaal netjes af te werken. Ik plaats de units bij voorkeur onder vensterbanken (let er op dat de luchtinlaat aan de bovenzijde niet te veel door de vensterbank wordt geblokkeerd) en voorzie ze van een werkschakelaar met vaste aansluiting (geen zichtbaar snoer met stekker). Hieronder de 10HP unit aan de voorgevel, boven in de slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqyzsw1JVtC8JTQXBG2KlJVRvQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjg8PLHr9Qd8B97KG0IPVyYH.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de 12HP unit in de woonkamer heeft een dubbelpolige 16A werkschakelaar met vaste aansluiting. Werkschakelaars naast het apparaat, moeten wel duidelijk gemarkeerd zijn (1-0), maar hoeven voor onderhoud niet geblokkeerd (hangslot) te kunnen worden, mits ze binnen 1,5m goed in het zicht vanaf het apparaat zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjy4wUiJ3kFTAVDE0JEIvvZgf10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLBtKQFiDx1wSESOUpHN3myj.jpg?f=fotoalbum_large

Deze monoblock units zijn groter dan een binnenunit van een split-airco systeem en maken binnen iets meer lawaai (al is de plafondunit op mijn werk beslist weer luidruchtiger dan deze monoblocks), maar vallen toch erg netjes en esthetisch te plaatsen.

Buiten hoor je ook de kanalen uitblazen, vooral uitblaasroosters hoog aan de gevel hoor je goed blazen, natuurlijk. Maar het is geen hard of irritant geluid, mijn buurman heeft er geen last van zo.

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 15-06-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

DoctorV64

Cosmopoliet

Ik ben me ook aan het oriënteren voor installatie van airco in ons rijtjeshuis.
Split unit is de meest voor de hand liggende optie voor meerdere kamers maar daar komt dus allemaal leidingwerk bij.

De monoblock is handiger wat dat betreft. Maar kan een van de gebruikers in DB aangeven hoeveel geluid het maakt? Wij wonen in een rustige buurt met wel wat afstand naar de achterburen, maar de zijburen zitten in het rijtje gewoon (beukmaat huizen 5 meter).

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantoman
DoctorV64 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:51:
Ik ben me ook aan het oriënteren voor installatie van airco in ons rijtjeshuis.
Split unit is de meest voor de hand liggende optie voor meerdere kamers maar daar komt dus allemaal leidingwerk bij.

De monoblock is handiger wat dat betreft. Maar kan een van de gebruikers in DB aangeven hoeveel geluid het maakt? Wij wonen in een rustige buurt met wel wat afstand naar de achterburen, maar de zijburen zitten in het rijtje gewoon (beukmaat huizen 5 meter).
Zie mijn bericht en antwoord van rweust hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Nog even een opmerking hierbij. Ik snap dat geluid binnen en buiten een issue is bij airco's en warmtepompen. Hier is ook een reden voor, ze veroorzaken overlast en, zoals @Phantoman al aangaf, m.i.v. 1 januari 2021 mag nog maar 45 dB geluid op de erfgrens meetbaar zijn, 's nachts 40 dB.

De stilste buitenunits van warmtepompen en multi-split aircosystemen op de markt leveren nog steeds 42 dB geluidsniveau op vol vermogen. De meeste gangbare split-airco buitenunits zitten hier echter ruim boven, sommige leveren zelfs 60dB geluidsniveau. Buitenunits zijn echter wat flexibeler te plaatsen, soms kun je ze op meer afstand van de buren of om-een-hoekje plaatsen, waarbij het geluid minder verstorend is.

Dit waar de Innova 12HP op vol vermogen buiten dus slechts 45 dB max, gemeten op één meter afstand van de uitblaas, levert. Op dual power (boost functie, bewust handmatig ingeschakeld) is dit tijdelijk 51 dB. Het betreft hier echter geen irritant, monotoon gebrom, zoals bij de meeste buitenunits, maar voornamelijk ruisend blaasgeluid met een heel klein beetje tonaal geluid van de ventilator.

Buiten gemeten is de Innova 2.0 12HP met maximaal 45 dB dus kennelijk één van de stillere airco's in de markt. De condensor (kanaal)ventilator van de Innova is ook PWM geregeld, in normaal bedrijf is het geluidsniveau veel lager. Daarnaast is er nog de stillere, laag vermogen nachtstand, waarbij het geluidsniveau buiten niet boven de 38 dB uitkomt. Uitblazende roosters, 38-45 dB aan geluid veroorzakend, hoog aan een vlakke gevel, kun je echter in een rustige omgeving nog steeds goed horen.

Iedere airco of warmtepomp maakt buiten helaas beduidend meer lawaai dan binnen en kan overlast geven voor de omgeving. Dit geldt ook voor deze monoblock Innova's die de condensor en compressor binnen hebben, maar wel veel lucht van en naar buiten moeten blazen. Houdt dus rekening bij plaatsen en bij gebruik met de buren. Bij rijtjeshuizen of flats en buren met terrasjes, balkonnetjes of open slaapkamerramen binnen 10m afstand kan iedere airco of warmtepomp moeilijk worden. Je zult dan soms afspraken moeten maken over het geluid en niet altijd op vol vermogen de airco kunnen gebruiken.

Verder verzoek ik mensen, voor ze vragen stellen, om wel even dit hele topic door te nemen. Veel zaken over welke ruimte geschikt is en hoeveel lawaai er geproduceerd wordt zijn ondertussen al behandeld.

Ik ben ook geen expert op gebied van deze monoblocks, heb me alleen verdiept voor ik er drie heb aangeschaft en geïnstalleerd. Graag deel ik mijn ervaring, maar veel informatie valt ook uit de user manual en installation manual van de Innova 2.0 te halen.

Deze staan gewoon online op de site van Innova:

User manual: https://www.innovaenergie...nuale_Utente_REV09_EN.pdf

Installation manual: https://www.innovaenergie...nstallazione_REV08_EN.pdf

Daarnaast bevat de Amerikaanse brochure die @Phantoman heeft gevonden nog wat informatie over geluid aan de buitengevel die weer niet in de Europese documenten staat: https://innova-usa.com/wp...oads/2020/01/Brochure.pdf

Robert.

[ Voor 60% gewijzigd door rweust op 17-06-2020 21:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roel Gielissen
  • Laatst online: 16-06-2020
Beste, wij hebben vorige zomer twee toestellen laten plaatsen. 2 x de 12HP versie. Zeer tevreden van. Is meer dan voldoende in een slaapkamer van 3.5x3m. In onze living van 8x4 hebben we een open doorgang naar de keuken van +- 14m2...ook hier voel je wel degelijk het verschil als de airco opstaat. Al is het natuurlijk minder dan in de slaapkamer. Toestellen zijn relatief stil en denk niet dat de buren er rap last van zullen hebben tenzij je huis echt bijna op de erfgrens staat ofzo. De darm voor waterafvoer heb ik een pvc buisje over getrokken langs de buitengevel, vond dit persoonlijk iets mooier afgewerkt....enkel foto's bijgevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFl9H16vM3nNvXKQMkyk3IhZbTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDtAmzyvrxEm3CsbzbCQOoYx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9RX1AHhYedTF0DR89quGPH5Tjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYrH2aPf9StQvN9b2XBeqLVC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYGs9BwhPUPUz3gHFu7pUVnTVSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7A6ZTbMsGfO2v3vH3pdvUNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sN4nMFNZqNHmO_rwywJSh1qSqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5NuLtwCt6swF5GprtA5iO4P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKgwqouE3inY2HMEObWDzdS3Cn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gz0YWWyohNIhGb8oCqLjlXeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80v08ze3PG4Flz_4nAyAOox-I5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2dSJ7ipzE3dzo6AdrFpcbTE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWKVInzb1m9rQ2clKp1SamhqqYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEBSoWgM7DJgtV97tThHooYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rA81VjfLz0N_vxV1ULSEy4NxKng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSJQTZBnGXVSvF3z3sVvvNvU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cV7md3fUSlLqEP2Cil5-qDK-9vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9HC42hKXdFbQmUyHdH4tvU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkP-RDQ86E_XKdku4KSWfKcq0eA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tX6WAGuRFQeWFa3nC3ELNBct.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@Roel Gielissen
Leuke montage foto's en goed om te zien dat de Innova 2.0 12HP Inverter in België weer onder een andere naam werd verkocht: "EnrOne".

Mooi opgehangen ook. Ik heb ook voor een PVC (Hostalit) pijpje van 16 mm gekozen voor de condensafvoer door de muur, de siliconen slang uit de 12HP klemt hier mooi strak omheen. Gegoten aluminium roosters met 2-3 mm maaswijdte gaas er achter vind ik ook een betere oplossing dan de klepventielen die Innova mee levert. Ging dit overigens goed vorige zomer met deze roosters bij extreem warme temperaturen van 40 C ?

Robert.

____________________________________________________________________________________

Geluid is een issue bij elke airco of warmtepomp (zie mijn vorige post). Ik ben me hier iets meer in gaan verdiepen.

Neem je een buitenunit van een multi-split systeem, dan staat hier vaak iets van 42dB tot soms zelfs 60dB bij als geproduceerd geluidsniveau, dit wordt gemeten op vol vermogen op één meter afstand van deze buitenunit. Geluid van een puntbron neemt bij iedere verdubbeling van de afstand 6dB in niveau af. Om de dagnorm van 45dB, die in Nederland op de erfgrens gaat gelden m.i.v. 1 januari 2021, te halen zul je deze 60dB buitenunit dus zo'n 7m van de erfgrens moeten plaatsen. Wil je de nachtnorm van 40dB op de erfgrens bij vol vermogen kunnen halen, dan wordt dit bijna 12m. Bij de stille 42dB buitenunit is theoretisch iets meer dan 1,5m afstand tot de erfgrens al voldoende om de nachtnorm te kunnen halen.

Dit zijn hele globale indicaties, geldend voor puntbronnen in het vrije veld. Indien er van alles mee resoneert, dan kan er geen sprake meer zijn van een puntbron en neemt geluid helaas minder dan 6dB af per verdubbeling van de afstand, tot slechts 3dB bij lijnbronnen. Hetzelfde geldt, als de buitenunit, zoals vaak het geval, met beugels voor een harde, geluid reflecterende gevel wordt gehangen. De benodigde afstand tot de erfgrens wordt dan flink groter door geluidreflectie. Echter kunnen materialen de omgeving ook weer een dempend en afschermend effect hebben, waardoor de benodigde afstand weer wat kleiner kan worden.

Verder geldt dat bij tonaal geluid (geluid met vaste frequenties, zoals luid brommen of fluiten, wat als extra hinderlijk worden ervaren) weer lagere normen gelden van 40dB maximaal op de erfgrens overdag en 35dB maximaal op de erfgrens 's nachts. Voor hier net genoemde 60dB op vol vermogen leverende, flink brommende buitenunit van een multi-split systeem zou dit dus een afstand tot de erfgrens worden van zo'n 12m om de geluidsnorm van 40dB met tonaal geluid overdag en ruim 20m voor de norm van 35dB 's nachts te kunnen halen.

De Innova 2.0 12HP maakt ook lawaai door de uitblazende en aanzuigende roosters. Volgens de documentatie 45dB op vol vermogen. Ik heb ook het idee dat dit wel klopt. Op de booster functie (dual power) is dit 51dB, maar dit moet je bewust aanzetten en de airco regelt binnen het half uur weer terug naar vol vermogen. De Innova levert voor zover ik kan beoordelen ook bijna geen tonaal geluid, het is meer blazen en ruisen wat je hoort.

Theoretisch zo de Innova 2.0 12HP dus al op 1m afstand van de erfgrens geplaatst kunnen worden om aan de dagnorm van 45dB, ingaande 1 januari 2021 te voldoen. In de praktijk blijkt het geluid van de uitblaas van de Innova echter geen puntbron. Het wilde blazen smeert het geluid over meer dan een meter uit, 2 m afstand tot de erfgrens is het absolute minimum en dan moet je niet veel reflecties door muren en harde bestrating in de buurt kennen. Wil je ook 's nachts op vol vermogen kunnen verwarmen of koelen (geen dual power), dan is 5 m afstand voldoende om de nachtnorm van 40dB op de erfgrens te kunnen halen, opnieuw, mits weinig reflecties. Gebruik je de airco op de nachtstand (laag vermogen max 38dB), dan is 2 m afstand tot de erfgrens meestal weer voldoende.

Alles hierboven is echter theoretisch, metingen moeten uitwijzen of dit werkelijk klopt, rekening houdend met alle mogelijke resonanties, afscherming, reflecties en demping, wat in iedere situatie weer anders is. Verder vind ik deze 45dB geluidsniveau die de Innova op vol vermogen, gemeten op 1m afstand van zijn uitblaas levert toch wel vrij luid voor een buurman die hier vlak bij lekker rustig op zijn terrasje of balkonnetje zit. Hoog aan de gevel valt dit geluid ook meer op. Veder kan ik me voorstellen dat 's nachts 40dB zelfs nog wat te luid is, bv. als de buurman zelf geen airco heeft en op enkele meters afstand van de uitblaas met open ramen wil/moet slapen. Houd hier dus rekening mee, ongeacht wat er straks aan geluidsnorm in Nederland gaat gelden voor buitenunits van airco's en warmtepompen.

Ik was er voor dit topic niet zo mee bezig, mijn buurman zit op enige afstand, maar blijkbaar is deze Innova wat buitengeluid betreft kennelijk ook één van de "stillere" oplossingen op de markt. Buitenunit van splits moeten vaak nog meer moeite doen om deze geluidsnormen te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door rweust op 26-07-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenéT06
  • Laatst online: 04-08-2020
Ik heb sinds kort ook dit monoblock op de slaapkamer. Koelen gaat prima. Kan iemand mij de nachtmodus uitleggen. Ik ging ervan uit dat deze de hele nacht het lage geluidsniveau van 27db zou produceren. Helaas springt de airco al snel over op een hogere stand en dus meer geluid. Hoe los ik dit op. Of moet ik hem anders instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenéT06
  • Laatst online: 04-08-2020
Nog een vraag: bij mijn roosters zie ik alleen aan de inlaatzijde een horgaas. Klopt dit wel?

[ Voor 5% gewijzigd door RenéT06 op 25-06-2020 12:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corianne1986
Hier ook 2x een innova monoblock 10HP hangen sinds een week. We zijn er enorm blij mee! Bij de specialist gekocht in Apeldoorn en dat was een zeer goede ervaring!
We hebben 1 verticale en 1 horizontale. De verticale maakt op vol vermogen wat meer geluid dan de horizontale en koelt voor ons gevoel wat beter/sneller (maar deze hangt ook hoger). Als we boven de deuren open zetten, voel je beneden in de hal al dat de airco's aanstaan, koelen doen ze dus echt goed met deze dagen! En daarbij hebben we een zeer slecht geisoleert huis wat erg snel opwarmt boven en dan dezelfde temperaturen krijgt als buiten..
Qua geluid kan ik me niet voorstellen dat buren er last van zouden hebben.. Wij zetten ze zelf wel 's nachts uit en gebruiken ze dus vooral om koel te gaan slapen.
We hebben ze zelf gemonteerd, ook dat is prima te doen als je het juiste gereedschap hebt. Tevreden dus hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rweust schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:29:
Vandaag even goed gebruik kunnen maken van de Innova's, nu 29 C hier in Enschede. Misschien is een impressie even leuk, het wordt dan ook gelijk duidelijk waarom ik voor de Innova 2.0 airco's heb gekozen.

[Afbeelding]

De zijmuur van mijn huis, hier zijn aan de binnenzijde een Innova 2.0 10HP in een slaapkamer boven en een 12HP in een woonkamer beneden geplaatst. Zoals je ziet, geen in het oog springende buitenunit, geen lelijke kanalen met koelleidingen langs de gevel en de roosters vallen nauwelijks op.

[Afbeelding]

Aan de voorzijde idem, hier is ook een Innova 2.0 10HP geplaatst in een slaapkamer, weer geen opvallende buitenunit of kanalen met leidingen aan de voorgevel. De roosters moet je echt al zoeken.

[Afbeelding]

Binnen valt het ook allemaal netjes af te werken. Ik plaats de units bij voorkeur onder vensterbanken (let er op dat de luchtinlaat aan de bovenzijde niet te veel door de vensterbank wordt geblokkeerd) en voorzie ze van een werkschakelaar met vaste aansluiting (geen zichtbaar snoer met stekker). Hieronder de 10HP unit aan de voorgevel, boven in de slaapkamer.

[Afbeelding]

Ook de 12HP unit in de woonkamer heeft een dubbelpolige 16A werkschakelaar met vaste aansluiting. Werkschakelaars naast het apparaat, moeten wel duidelijk gemarkeerd zijn (1-0), maar hoeven voor onderhoud niet geblokkeerd (hangslot) te kunnen worden, mits ze binnen 1,5m goed in het zicht vanaf het apparaat zitten.

[Afbeelding]

Deze monoblock units zijn groter dan een binnenunit van een split-airco systeem en maken binnen iets meer lawaai (al is de plafondunit op mijn werk beslist weer luidruchtiger dan deze monoblocks), maar vallen toch erg netjes en esthetisch te plaatsen.

Buiten hoor je ook de kanalen uitblazen, vooral uitblaasroosters hoog aan de gevel hoor je goed blazen, natuurlijk. Maar het is geen hard of irritant geluid, mijn buurman heeft er geen last van zo.
Dus in plaats van een unit buiten (die je nagenoeg nooit ziet).. heb je nu een kolossaal bakbeest binnen (die laag staat ipv het voor airco gewenste hoog) en twee gigantische gaten in je thermische schil :X

Maargoed; ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bratzz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:11
Is die extra condensleiding die moet geboord worden echt nodig ?
Kan deze niet in één van de grote gaten gelegd worden ?
Ik vind 2 gaten van 160 mm al meer dan genoeg, om dan ook nog eens een gat van 30 voor de condens te moeten voorzien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is misschien een wat retorische vraag, maar vinden jullie het niet spannend om zulke gaten in je gevel te (laten) boren voor een installatie die misschien wel over enkele jaren al kapot gaat? Een vervangend apparaat zal vast niet exact dezelfde gatpositie hebben. Dat houdt mij namelijk toch wel een beetje tegen om voor deze oplossing te kiezen. Ik ben namelijk wel erg gecharmeerd van het principe,

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 25-06-2020 20:01 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bratzz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:46:
Is die extra condensleiding die moet geboord worden echt nodig ?
Ik vind 2 gaten van 160 mm al meer dan genoeg, om dan ook nog eens een gat van 30 voor de condens te moeten voorzien....
Nee, kan ook naar binnen in een emmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bartvl schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:01:
Het is misschien een wat retorische vraag, maar vinden jullie het niet spannend om zulke gaten in je gevel te (laten) boren voor een installatie die misschien wel over enkele jaren al kapot gaat? Een vervangend apparaat zal vast niet exact dezelfde gatpositie hebben. Dat houdt mij namelijk toch wel een beetje tegen om voor deze oplossing te kiezen. Ik ben namelijk wel erg gecharmeerd van het principe,
Bij oude huizen kun je de (weer) dichtgemetselde gaten van de gevelgaskachels hergebruiken. Nouja, ten dele natuurlijk, want dit is nog veel lomper.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-06-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Vanochtend zou mijn Innova 2.0 12HP dan eindelijk geinstalleerd worden. Echter bleek al binnen een kwartier dat het hem niet ging worden. Onze ideale lokatie is ipv een radiator onder het grote slaapkamer raam, maar dit muurtje bleek aan de buitenkant dusdanig laag dat de benodigde gaten het loodslab kapot zouden boren.

Een alternatief zou de verticale Innova kunnen zijn in de hoek van de slaapkamer, maar die is behoorlijk duurder plus wel echt een bakbeest. De andere optie is toch een split unit van Daikin Nexura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bratzz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:11
Na wat zoekwerk vond ik ook nog deze Windy.
Alles gaat hier door 1 gat, ook de condensleiding.
Toestel ziet er wel niet zo elegant uit maar 1 opening voor alles lijkt mij toch een enorm voordeel.
https://windy-airco.nl/producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:36:

Dus in plaats van een unit buiten (die je nagenoeg nooit ziet).. heb je nu een kolossaal bakbeest binnen (die laag staat ipv het voor airco gewenste hoog) en twee gigantische gaten in je thermische schil.
Tjonge jonge, 2 gaten van 162 mm afgedekt met twee roostertjes, dat is natuurlijk een grove inbreuk in een gevel. Lekker zwaar aangezet ook: kolossaal bakbeest, gigantische gaten, thermische schil. Je zou bijna denken met een expert te doen te hebben.

In werkelijkheid is deze inbreuk in de "thermische schil" door een stukje schuim, een beetje pur of desnoods oude lap weer te repareren en kun je de met een diamantboor uitgeboorde bakstenen kern weer bijna onzichtbaar terug in de gevel lijmen met wat epoxymortel, mocht dit ooit nodig zijn.

Verder heeft de Innova 2.0 12HP een muuroppervlak wat inderdaad bijna 2x zo groot is, als een split binnenuit, maar is deze met 165 mm diepte wel 30% platter. Qua volume stoort dit niet, sterker nog, het design maakt nog meer goed.

De Innova kan ook gewoon hoog gehangen worden In dit topic had je al kunnen lezen wat de mogelijkheden zijn. In de praktijk blijkt schuin omhoog gericht koude lucht uitblazen van onder een vensterbank geen enkel probleem, zolang je er maar niet vlak voor zit.

Tja, en dan de split buitenunit, die nog veel groter is, maar kennelijk bijna nooit opvalt (?). Ik ben bang dat heel veel buren van airco eigenaren in Nederland dit echt niet met je eens zijn. Naast de buitenunit moet je ook de koelleidingen naar de binnenunits nog wegwerken. Dit lukt buiten lang niet altijd onder de dakpannen, wat vaak lelijke, lange kanalen langs de gevel oplevert.

Daarnaast krijg je bij split systemen binnen ook nog leidingwerk om weg te werken. Particulieren hebben vaak geen systeemplafond , wat dus nog meer leidingkanalen door je huis oplevert. Dit alles zal ook niet gaan zonder een flink aantal gaten te boren.

Inderdaad, ieder zijn smaak, maar zo'n denigrerende reactie verdienen deze Innova's niet. Deze 2-duct monoblocks zijn volwassen alternatieven geworden voor mensen die geen buitenunit willen of kunnen plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door rweust op 28-06-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rweust schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:13:
[...]

Tjonge jonge, 2 gaten van 160 mm afgedekt met twee roostertjes, dat is natuurlijk een grove inbreuk in een gevel. Lekker zwaar aangezet ook: kolossaal bakbeest, gigantische gaten, thermische schil. Je zou bijna denken met een expert te doen te hebben.

In werkelijkheid is deze inbreuk in de "thermische schil" door een stukje schuim of desnoods oude lap weer te repareren en kun je de met een diamantboor uitgeboorde bakstenen kern weer bijna onzichtbaar terug in de gevel lijmen met wat epoxymortel, mocht dit ooit nodig zijn.

Verder heeft de Innova 2.0 12HP een muuroppervlak wat inderdaad bijna 2x zo groot is, als een split binnenuit, maar is deze met 165 mm diepte wel 30% platter. Qua volume stoort dit niet, sterker nog, het design maakt nog meer goed.

Tja, en dan de buitenunit, die nog veel groter is, maar kennelijk bijna nooit opvalt (?). Ik ben bang dat heel veel buren van airco eigenaren in Nederland dit echt niet met je eens zijn. Naast de buitenunit moet je ook de koelleidingen naar de binnenunits nog wegwerken. Dit lukt buiten lang niet altijd onder de dakpannen, wat vaak lelijke, lange kanalen langs de gevel oplevert.

Daarnaast krijg je bij split systemen binnen ook nog leidingwerk om weg te werken. Particulieren hebben vaak geen systeemplafond , wat dus nog meer leidingkanalen door je huis oplevert. Dit alles zal ook niet gaan zonder een flink aantal gaten te boren.

Inderdaad, ieder zijn smaak, maar zo'n denigrerende reactie verdienen deze Innova's niet. Deze 2-duct monoblocks zijn volwassen alternatieven geworden voor mensen die geen buitenunit willen of kunnen plaatsen.
Je vergeet waarom dit zo'n bakbeest is; dit ding 'bezet' vloeroppervlak; iets wat een binnenunit van een split niet doet.

Al had je daar een buitenunit neergezet... wie had die gezien dan? Een ruime meter verderop zit er al een schutting. Ik kan me nog wel voorstellen dat je geen buitenunit laag bij de grond wilde omdat je er anders niet meer langs kunt.

Ja, die leidinggoten moeten ze eens wat vaker in de kleur van de gevel plaatsen, dat is absoluut waar.

Het is verder nagenoeg nooit een alternatief voor mensen die geen buitenunit "mogen" plaatsen; want dat zit hem bijna altijd in geen gaten mogen maken (wat meestal trouwens een bullshit regel is), en voor dit ding moet je juist twee -relatief gezien- gigantische gaten maken.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Ik hou er mee op, de expert heeft gesproken. Vloeroppervlak is inderdaad het grootste probleem bij deze platte, onder de vensterbank, aan de muur hangende Innova's en ik had beter een mooie buitenunit hoger aan de zijgevel kunnen plaatsen, helemaal gelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door rweust op 28-06-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Is die extra condensleiding die moet geboord worden echt nodig?
Alleen als je ook wilt kunnen verwarmen, zie ook eerder in topic.
Nee, condens opvangbak met uitloop zit lager, zie documentatie van Innova, link eerder in dit topic.
16mm Hostalit pijpje gaat prima, zie ook eerder in dit topic.

Lees wel even het topic goed, voor je allerlei vragen stelt, als dit al behandeld is of erg voor de hand ligt, krijg je soms ook wat onzinnige antwoorden terug.

Boren in je gevel zal bij aanleg van airco's redelijk onvermijdbaar zijn. Ook als je voor een split systeem kiest moet je met koelleidingen en condensleidingen naar buiten (en vaak ook nog door binnenmuren en langs gevels). Koelleidingen van split airco's zijn vaak al meer dan 30mm in diameter met de isolatie, hier worden voor twee leidingen samen doorvoeren ook soms 75-80mm gaten geboord (de grootte van een installatiedoos van een stopcontact), die daarna worden volgeschuimd met pur. Condensleidingen zijn echter veel kleiner een 16mm gat met een Hostalit (slagvast, grijs PVC) pijpje werkt dan prima.

Denk bij split systemen ook aan de elektrische voeding van de buitenunit, er komt dan nog een 16mm PVC buis bij, die vaak samen met de koelleidingen door hetzelfde grotere gat worden meegenomen, en soms moet de buitenunit ook nog aan de gevel bevestigd worden met beugels. Ook hier geldt dat je redelijk wat kleinere en grotere gaten moet herstellen aan je gevel, na eventueel vervangen of verwijderen van de airco.

Robert.

[ Voor 43% gewijzigd door rweust op 30-06-2020 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
RenéT06 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:20:
Kan iemand mij de nachtmodus uitleggen. Ik ging ervan uit dat deze de hele nacht het lage geluidsniveau van 27db zou produceren. Helaas springt de airco al snel over op een hogere stand en dus meer geluid. Hoe los ik dit op. Of moet ik hem anders instellen?
De airco blijft in de Nachtmodus op de laagste vermogenstand staan (één blokje). Alleen de Inverter regelt nog wel de compressor en ook de ventilatoren blijven PWM geregeld. Kortom de airco zal stil zijn, indien geen koelvermogen nodig is, maar wel optoeren, indien je kamer toch warmer wordt, tot maximaal de toerentallen die bij de laagste vermogensstand (ca. 1kW koelvermogen) horen. Hier hoort iets meer dB bij, echter met 33dB nog niet vergelijkbaar met het maximaal vermogen.

De regeling loopt in Nachtmodus de eerste twee uur, langzaam naar iets lagere temperatuur dan ingesteld. Door iets daling wat langer te tolereren zal er vloeiender geregeld worden. Wordt de kamer echter veel te koud, dan zal de airco dus wel stoppen en bij opwarmen weer langzaam gaan draaien. Na twee uur wordt de regeling ook weer actiever.

Ondanks dat de airco weldegelijk op de laag vermogensstand blijft, kun je dit regelen horen, zeker in een stille slaapkamer. Ik werd de eerste paar nachten ook enkele keren wakker, het went echter snel. Ik slaap nu door.

Na 6 uur Nachtmodus (zonder instelling wijzigen) gaat de airco vanzelf uit.

EDIT: Als je de airco op de nachtmodus hebt uitgeschakeld, dan start deze bij opnieuw aanzetten ook weer in op de nachtmodus. Het display geeft dan echter automatische vermogensmodus aan, wandelende blokjes. De nachtmodus een keer uitzetten en weer aanzetten, zet de airco weer op laagvermogen, kleinste blokje.

[ Voor 20% gewijzigd door rweust op 19-10-2023 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
r0bb schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:55:
Onze ideale lokatie is ipv een radiator onder het grote slaapkamer raam, maar dit muurtje bleek aan de buitenkant dusdanig laag dat de benodigde gaten het loodslab kapot zouden boren.
Op de site van Innova staat ook de installatie handleiding, met hierin op pagina 9 precies de maten en posities van de gaten en schroeven, zie de link in de post van 14 juni hierboven. Ook is er een boorsjabloon te downloaden.

Het is verstandig om even uit te meten waar gaten komen en na te gaan of er problemen kunnen ontstaan, voor je er één aanschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
rweust schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Op de site van Innova staat ook de installatie handleiding, met hierin op pagina 9 precies de maten en posities van de gaten en schroeven, zie de link in de post hierboven. Ook is er een boorsjabloon te downloaden.

Het is verstandig om even uit te meten waar gaten komen en na te gaan of er problemen kunnen ontstaan, voor je er één aanschaft.
Ik heb mijn geld inmiddels terug van de vriendelijke verkoper. Ik baal er nog steeds van dat de Innova bij mij niet mogelijk bleek. Het buitenmuurtje is simpelweg te laag hiervoor, helaas. Ik wend mij nu wss naar de Daikin Nexura omdat ik perse de radiator wil vervangen voor een (vloer)airco ivm esthetische waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Rob van MonoblockSpecialist ?

Netjes !

[ Voor 17% gewijzigd door rweust op 28-06-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry007
  • Laatst online: 02-07-2020
En wat met het verwarmen van deze monoblock? Ik zou em namelijk willen plaatsen in een appartement waar geen buitenunit tegen de muur mag....en wat met het verbruik? Is dit vergelijkbaar met een split airco met inverter? En moeten de buizen altijd recht achter het toestel zitten? Want dat gaat bij mij al niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Gerry007 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:03:
En wat met het verwarmen van deze monoblock? Ik zou em namelijk willen plaatsen in een appartement waar geen buitenunit tegen de muur mag....en wat met het verbruik? Is dit vergelijkbaar met een split airco met inverter?
Het rendement van de Innova 2.0 12HP valt bij koelen in de A+ categorie (3,2 EER) en in de A categorie (3,3 COP) bij verwarmen. Theoretisch krijg je bij verwarmen dus 3,3x de hoeveelheid warmte terug, dan die je er elektrisch in stopt. Het grootste deel van de warmte wordt dus uit de buitenlucht gehaald bij verwarmen.

Bij koelen geldt dat ze 3,2x meer warmte afvoeren dan dat je er elektrisch in stopt aan vermogen. Hierin schelen ze niet zo heel veel meer met split systemen. Waar bij de zuinigste (duurdere) A+++ systemen bij koelen tegenwoordig 4,0 EER of zelfs iets meer halen, is echter een koelrendement van 3,5 EER bij A++ split systemen meer gangbaar. Een gangbaar A++ multi-split systeem heeft dus ongeveer 10-15% beter rendement bij koelen dan deze A+ 2-duct Monoblock Innova's. Dit komt omdat de condensor bij de Innova klein is ingebouwd met een relatief grote kanaalventilator en er iets meer warmte door de isolatie inwendig kan lekken dan bij een split systeem.

Dit is allemaal via een genormeerde manier van meten (EU 626/2011) bepaald en op het energie label aangegeven. Let op dat de EER factor bij 35C buitentemperatuur en 27C binnen bepaald wordt en de, vaak ook aangegeven, SEER geldt bij gemiddelde seizoentemperaturen. Bij een gemiddeld lagere buitentemperatuur koelt een airco natuurlijk beter. De SEER is daarom altijd een flink stuk hoger dan de EER factor. Om apparaten onderling op koelprestatie bij echt warm weer te vergelijken is de EER factor bruikbaar, om de gemiddelde energieopname gedurende een koelseizoen te vergelijken is de SEER (of Europees de ESEER) weer meer bruikbaar.

Nu de situatie bij verwarmen. Hier speelt meer dat een airco bij verwarmen als een lucht-lucht warmtepomp werkt en dit niet een erg hoog rendement oplevert bij lagere buitenlucht temperaturen. Uit koudere lucht is het immers moeilijker om nog warmte te halen (net wanneer je het meeste verwarmingsvermogen nodig hebt). Dit ligt niet aan de Innova, maar geldt voor split systemen evenzo. Ga er van uit dat beneden buitentemperaturen van 7C het rendement gaat dalen en je bij -6C bijna alleen nog het elektrisch vermogen van de airco zelf aan warmte terug ontvangt. Innova geeft 1,1KW aan geproduceerde warmte bij -6C buitentemperatuur op voor zijn 12HP. Bij buitenlucht temperaturen van -10C of lager wordt de verdamper te koud en stopt de airco zelfs met verwarmen.

Als je ook bij buitentemperaturen onder nul, nog wat meer wilt verwarmen met een airco, bijvoorbeeld op plekken waar geen extra verwarming aanwezig is, zoals kleine vakantiehuisjes, dan is er de mogelijkheid om een airco aan te schaffen die een extra elektrisch verwarmingselement heeft ingebouwd. Bij Innova is dit de 2.0 12HP ELEC, deze heeft een extra ingebouwd verwarmingselement van 1000W en kan dus 2,1KW verwarmen bij -6C. Je trekt dan echter ruim 1,7KW elektrisch vermogen, dus van een goed rendement is bij deze lage buitentemperaturen geen sprake meer. Je bent dan eigenlijk gewoon elektrisch aan het verwarmen, net als met een ventilatorkacheltje.

Het is ook mogelijk om een Innova 2.0 12HP met een geïntegreerde fancoil unit aan te schaffen. Deze wordt dan gevoed door warm water uit de CV en kan een ruimte extra verwarmen. Dit heeft voordeel als je de Innova ipv een radiator wilt plaatsen, maar toch het verwarmingsvermogen van de radiator voor de winter wilt behouden. De omkasting van de Innova wordt dan met een extra convector en ventilator er in wel een stuk dikker.

Nogmaals, dit rendementsverlies bij lagere buitenlucht temperaturen is een probleem bij alle airco's die als lucht-lucht warmtepomp worden gebruikt om te verwarmen. Sterker nog, het is ook de reden dat veel mensen die een dure lucht-water warmtepomp als hoofdverwarming voor hun huis hebben aangeschaft, toch schrikken van hun energierekening. Of erger nog, er in koude winters achter komen dat hun verwarmingscapaciteit niet eens voldoende is.
Gerry007 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:03:
En moeten de buizen altijd recht achter het toestel zitten? Want dat gaat bij mij al niet...
Innova heeft mogelijkheden om de airco niet direct aan de buitenmuur te hangen maar de twee ducts via een kast er achter om een hoek te leiden. Dit kost ruimte en gaat volgens mij echter niet over grote afstanden. Kijk eens in de installatiehandleiding (post van 14 juni hierboven), op hun website hieronder of vraag een goede installateur.

https://www.innovaenergie...ithout-external-unit-2-0/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur23v3wCCmXOqEghLcIhZH73-7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/exeiVkFkJ3lz6NRA0IhWngdL.jpg?f=user_large

Robert.

[ Voor 28% gewijzigd door rweust op 01-07-2020 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waarom geeft Inova dan de SEER en SCOP waardes niet op? Iets te verbergen? 35/27 is natuurlijk iets wat niet al te vaak voorkomt.

Bij -10 al uitschakelen is ook al wel rap. Kijk je in het topic van de L/L warmtepompen (gewoon airco's dus) dan staat er een hele lijst, en -15 is het slechtste. Er staan er ook een heleboel die tot -25 en -30 gaan. Rendement zakt dan natuurlijk wel in.

Efficiëntie bij verwarmen bij lage buitentemperaturen hangt enorm van de luchtvochtigheid af. Kurkdroge lucht bij 0 graden gaat je veel minder defrosts geven dan moeraslucht van 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Dubbel, zie onder.

[ Voor 97% gewijzigd door rweust op 05-07-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:02:
[...]

Waarom geeft Inova dan de SEER en SCOP waardes niet op? Iets te verbergen? 35/27 is natuurlijk iets wat niet al te vaak voorkomt.
Nee hoor, niets te verbergen. Het zijn airco's die als 2-duct monoblock beperkte ruimte hebben en dus een iets kleinere condensor, die natuurlijk als verdamper moet werken bij verwarmen. Ze geven netjes de EER op die gestandaardiseerd is bij 35C buiten en 26,6C binnentemperatuur. Hier moet iedere andere airco fabrikant zich ook aan houden, als deze de EER op zijn energielabel vermeldt ipv de SEER. De EER zegt meer over de efficiëntie bij maximaal koelvermogen, de SEER meer over gemiddeld verbruik.

Zoals al aangegeven is de SEER dus altijd hoger, de drie temperaturen waarbij deze efficiëntie bepaald wordt staan ook in de handleiding met de benodigde waarden, voel je vrij om dit om te rekenen naar een SEER of SCOP.

Wat verwarmen bij koude buitentemperaturen betreft, kunnen sommige airco's lager gaan, als ze veel vaker hun verdamper ontdooien. Ze doen dit door de werking tijdelijk om te draaien en hier dus warmte uit de woning voor te gebruiken. Van enig gunstig rendement of redelijk verwarmingsvermogen is dan meestal helemaal geen sprake meer. Echte warmtepompen om te verwarmen hebben een veel grotere verdamper om dit bevriezen meer te voorkomen. Buitenunits van split-systemen hebben dit niet. Airco's zijn meestal alleen als bijverwarming bij niet te lage buitentemperaturen geschikt, Innova niet uitgezonderd.

Zelf heb ik nu genoeg aangegeven over de voor- en nadelen van deze Innova's. Het zijn prima bruikbare airco's met beslist ook veel voordelen boven split-systemen (geen buitenunit, geen koelleidingen, geen STEK montage, etc). Ze zijn wel wat groter dan binnenunits van split-systemen en hebben iets minder rendement (10-15%), maar het zijn volwaardige systemen, waarbij de fabrikant voldoende opties biedt voor afwijkende situaties. Volwaardige, volwassen oplossingen, dus ze verdienen jouw hetze niet, zoals al eerder aangegeven.

Of heb jij zelf iets te verbergen? Verkoop of installeer je zelf misschien split-systemen?

[ Voor 22% gewijzigd door rweust op 05-07-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rweust schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:25:
[...]

Nee hoor niets te verbergen. Het zijn airco's die als 2-duct monoblock beperkte ruimte hebben en dus een iets kleinere condensor, die natuurlijk als verdamper moet werken bij verwarmen. Ze geven netjes de EER op die gestandaardiseerd is bij 35C buiten en 26,6C binnentemperatuur. Hier moet iedere andere airco fabrikant zich ook aan houden, als deze de EER op zijn energielabel vermeld IPV de SEER. De EER zegt meer over de efficiëntie bij maximaal koelvermogen, de SEER meer over gemiddeld verbruik.

Zoals al aangegeven is de SEER dus altijd hoger, de drie temperaturen waarbij deze efficiëntie bepaald wordt staan ook in de handleiding met de benodigde waarden, voel je vrij om dit om te rekenen naar een SEER op SCOP.

Zelf heb ik nu genoeg aangegeven over de voor- en nadelen van deze Innova's. Het zijn prima bruikbare airco's met beslist ook voordelen boven split-systemen. Ze zijn iets groter dan een binnenunits van een split-systemen en hebben iets minder rendement (10-15%). Ze verdienen jouw Hetze dus niet, zoals al eerder aangegeven.

Of heb jij zelf iets te verbergen? Verkoop of installeer je zelf misschien split-systemen?
Het mindere rendement moet je nog vermeerderen met de minder effectieve werking omdat de plaatsing verkeerd is. Koude lucht gaat vanzelf al naar beneden; dan moet je de binnenunit niet ook al beneden plaatsen.

En nee, ik verkoop geen splits.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rweust
Je wordt vermoeiend, bent niet erg objectief en valt in herhaling. Hier is al antwoord op gegeven, zie post van 27 juni.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phantoman
rweust schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:50:
Je wordt vermoeiend, bent niet erg objectief en valt in herhaling. Hier is al antwoord op gegeven, zie post van 27 juni.
Don't feed the Trolls! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rweust schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:50:
Je vergeet er alleen bij te vermelden dat die testgegevens natuurlijk niet op basis van die montage zijn. Hij gaat dan relatief koudere lucht happen, waarmee je rendement dus verder zakt voor hetzelfde koelvermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Is inderdaad zinloos, heeft duidelijk nog nooit een 12HP van dichbij gezien, nog de handleiding gelezen, neemt ook geen moeite om verder terug in dit topic te lezen, maar blijft doorgaan met afbrekend commentaar.
Diepe zucht... :F

[ Voor 24% gewijzigd door rweust op 05-07-2020 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rweust schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:21:
[...]

Is inderdaad zinloos, heeft duidelijk nog nooit een 12HP van dichbij gezien, nog de handleiding gelezen, neemt ook geen moeite om verder terug in dit topic te lezen, maar blijft doorgaan met afbrekend commentaar.
Diepe zucht... :F
Ik hoef dat ding helemaal niet in het echt gezien te hebben om dat te weten. Dat jij er snel omheen draait bevestigd het alleen maar; dat rendement zakt dus nog verder in als je hem zo laag monteerd. Lage montage is natuurlijk wel gunstig om mee te verwarmen. Maar de winter lijkt helaas met pensioen te zijn..

Verder terug in het topic komt dit ook niet terug trouwens.

Het is een prachtig apparaat om geen F-gassen monteur nodig te hebben. En een split waar te weinig koudemiddel inzit heeft ook een flutrendement. Maar verder; meh.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-07-2020 02:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Goed hoor, ik heb je al eerder gelijk gegeven. Inderdaad, waarom zou je zo'n apparaat überhaupt bekeken moeten hebben voor een goed oordeel?

Mag ik wel je objectieve en deskundige oordeel vanaf de 2e post in dit topic even samenvatten? Ik zal er niet omheen draaien en eerlijk je eigen woorden gebruiken:

- Gigantisch gat in de buitenwand.
- Triest rendement.
- Buitenunit van een split-systeem zie je nagenoeg nooit.
- Kolossaal bakbeest.
- Twee gigantische gaten in je thermische schil (isolatie van de woning is hier nu het probleem).
- Condensafvoer kan in een emmer.
- Dit ding bezet vloeroppervlak.
- Innova heeft iets te verbergen door COP en EER waardes op het energielabel te vermelden ipv SEER en SCOP.
- Koelende werking is minder effectief, omdat de Innova altijd laag geplaatst moet worden (2x aangegeven).

Zullen we alle andere mensen die een positief oordeel over deze 2-duct monoblock's hebben of objectief voordelen en nadelen tegen elkaar afwegen en dit met anderen willen delen, maar gewoon negeren en jouw deskundigheid hier dit topic laten leiden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rweust schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:47:
Goed hoor, ik heb je al eerder gelijk gegeven. Inderdaad, waarom zou je zo'n apparaat überhaupt bekeken moeten hebben voor een goed oordeel?

Mag ik wel je objectieve en deskundige oordeel vanaf de 2e post in dit topic even samenvatten? Ik zal er niet omheen draaien en eerlijk je eigen woorden gebruiken:

- Gigantisch gat in de buitenwand.
Is gewoon objectief waar.
Beetje afhankelijk van de definitie van triest, maar ook gewoon waar; rendement is een stuk lager.
- Buitenunit van een split-systeem zie je nagenoeg nooit.
Correct. Zeker van binnen niet.
Overduidelijk te zien op de foto's. Gaat er in het echt niet anders uitzien dan op de foto..
- Twee gigantische gaten in je thermische schil (isolatie van de woning is hier nu het probleem).
Ja, gaat misschien nog wel samen met een geluidslek ook. Dat het ding naar buiten ook nog eens meer herrie maakt dan een split buitenunit miste ook in je eerste verhaal.
- Condensafvoer kan in een emmer.
Ja, dat was inderdaad een troll opmerking van mij :$
- Dit ding bezet vloeroppervlak.
Correct. Ik zou hem hier geeneens kwijt kunnen. Heb nergens zo'n groot stuk buitenmuur waar geen ruit zit of kast staat B)
- Innova heeft iets te verbergen door COP en EER waardes op het energielabel te vermelden ipv SEER en SCOP.
Als gegevens moeilijk vindbaar zijn is dat vaak wel zo ja.

Net zoals het wat langer zoeken was om er achter te komen hoeveel en wat voor koelmiddel er in zit. Er zit dus R410A in; de hele split wereld zit al een tijdje op R32, wat een veel lager GWP heeft. En nee, de kleinere hoeveelheid compenseert dat niet. Maargoed, dat punt wordt teniet gedaan door -als het goed is- veel en veel lagere kans op lekken. En dat is toch wel een groot pluspunt van zo'n monoblock.
- Koelende werking is minder effectief, omdat de Innova altijd laag geplaatst moet worden (2x aangegeven).
Dat ging over het getoonde voorbeeld, niet over de unit an sich, die dus wel hoog geplaatst kan worden.
Zullen we alle andere mensen die een positief oordeel over deze 2-duct monoblock's hebben of objectief voordelen en nadelen tegen elkaar afwegen en dit met anderen willen delen, maar gewoon negeren
Als het over matige koeloplossingen gaat is het over het algemeen een goed idee mensen die er positief over zijn te negeren.

Wellicht mis je ook een stukje perspectief; het aanprijzen van dingen laat ik over het algemeen aan andere mensen over; het zit meer in mijn lijn om dingen te vinden die (potentieel) fout zijn en alles aan te duiden wat niet deugd. Dat komt dan vaak wat negatief over. Mijn split heb ik overigens ook genoeg over te klagen hoor. Met name de afhankelijk van een F-gassen prutser...
en jouw deskundigheid hier dit topic laten leiden?
Goed idee. Nogmaals; prachtig product vergeleken met de mobiele airco's, maar qua rendement etc. niet interessant tov een split en ook niet goedkoper in aanschaf in de meeste gevallen. Zeker niet als je de boringen moet laten doen. Vooral interessant omdat je de F-gassen monteur kunt skippen en wellicht bij "beschermd stadsgezicht".

Als je trouwens door de topics over mobiele airco bladerd zul je zien dat ik dingen als dit daar juist heb aangeraden ;)

Ik ga pitten. Bij het geluid van een split binnenunit die heerlijk rustig op auto draait (na de 3e reparatie in 2 jaar..) :z

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-07-2020 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Ook welterusten. R410A (staat overigens gewoon in de specs) is niet giftig en niet brandbaar, dit in tegenstelling tot R32. Hierom wordt het veel gebruikt.

Mooi verhaal en bijzonder hoe je toch iedere keer weer nieuwe zaken weet te bedenken die je dan zwaar als nadeel aanzet en als ultieme wijsheid presenteert. Je negatieve lijstje wordt alleen maar langer en langer.

Niet de prettigste, zinvolste of meest objectieve eigenschappen voor op een forum en waarschijnlijk meer gedreven door een plezier in afkraken dan door drang tot eerlijkheid en objectiviteit. Maar goed, laat iedereen er zelf maar over oordelen.

[ Voor 70% gewijzigd door rweust op 23-07-2020 22:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rweust schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:44:
Ook welterusten. R410A (staat overigens gewoon in de specs) is niet giftig en niet brandbaar, dit in tegenstelling tot R32. Hierom wordt het veel gebruikt.
Haha. Om R32 te laten branden moet je toch echt heel erg je best doen. Dichtbij een lek is de uitstroomsnelheid te hoog om het in de fik te krijgen, verderop is de concentratie te laag.

Het was uiteindelijk wel vindbaar, maar bij de splits is dit veel sneller vindbaar.

R410A is overigens een mengsel van R32 en R125

Dat die Innova nog R410A heeft zit hem echt niet in de veronderstelde brandbaarheid van R32, maar gewoon dat ze nog geen zin hadden het ontwerp wat aan te passen voor R32.

Mijn split heeft ook R410A... :/ maar dat is omdat mijn installateur nog wat achter liep. Had liever een R32 exemplaar gehad.
Dankjewel :)
rweust schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:44:
en bijzonder hoe je toch iedere keer weer nieuwe zaken weet te bedenken die je dan zwaar als nadeel aanzet en als ultieme wijsheid presenteert. Je negatieve lijstje wordt alleen maar langer en langer.

Niet de prettigste, zinvolste of meest objectieve eigenschappen voor op een forum en waarschijnlijk meer gedreven door een plezier in afkraken dan door drang tot eerlijkheid en objectiviteit. Maar goed, laat iedereen er zelf maar over oordelen.
De rol van het ding de hemel aanprijzen was reeds vervuld, en om het dan in balans te krijgen moest alleen nog even iemand (anders) de minpunten wat aanstippen. Volgens mij is dat wel geslaagd :)

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-07-2020 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobHav
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-11-2020
Er wordt aangegeven dat de gaten voor de Innova 2.0 162 mm moeten zijn.
Is het een probleem als er gaten van 160 mm worden geboord of passen de roosters en aansluitmanchetten dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
162 mm is een vrij normale boormaat voor afvoerkanalen. Er gaat bij Innova een opgerolde plaat 1 mm dik kunststof in als kanaal, die bijna half overlapt. Inwendig wordt het kanaal dus ongeveer 2,5-3 mm kleiner in diameter.

Luchtroosters hebben vaak een 159 mm diameter pasrand die nog wat taps kleiner wordt naar het eind naar ca. 156-157 mm. Dit past hier dus prima bij 162 mm geboorde gaten. Let wel, dit betreft gekochte, aluminium, gegoten lamellen roosters, niet de plastic klepventielen van Innova.

Ik moest echter deze alu roosters bij mij echter nog wat aankloppen met de rubber hamer. Ze klemmen daarna goed vast in het kanaal, hoefde niets te kitten of te schroeven. Ik heb bij mij de gaten niet opgemeten, maar heb het idee dat ze dus ook wat kleiner zijn dan 162 mm. Waarschijnlijk ook geboord met een 160 mm boor door de betonboorder. Het gat is misschien weer wel wat groter geworden door het uit de vrije hand boren.

De Innova kleproosters heb ik ook gemonteerd gehad. Dit paste wel. Het lijkt mij dus niet op de 2mm kritisch, maar zal vanavond (ben laat thuis) de kleproosters eens voor je opmeten.

De Innova kunststof binnenflens en buitenroosters hoeven overigens niet te klemmen, je spant ze met kettinkjes en trekveren door het kanaal naar elkaar. Ze hebben daarom misschien nog wel wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Opgemeten, de opvouwbare roosters hebben een pasrand 159 mm verticaal gemeten in diameter (over de klepscharnieren) en 158 mm horizontaal gemeten. Als je precies 160 mm gaat boren, kan het kanaal dus theoretisch wat te krap worden. Wordt het gat bij uit de hand boren wat groter dan 160 mm, bv iets boven de 161 mm, dan gaat dit al beter passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQnq5lmaCp0YT65pY-foi8Xob1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qR8VrsPz66ECfeLi7HbLoDi.png?f=user_large

Verticaal buiten komt de diameter ook iets kritischer, vanwege de klepscharnieren die hier zitten, dan horizontaal. De kunststof opklapbare buitenroosters met kleppen van Innova zijn dus kritisch, binnen in de woning zit een soort ronde flens in het kanaal die aangedrukt wordt door de demping schuimplaat achterop de Innova die ook gelijk als pakking dient. Deze past makkelijk, naar ik mij herinner. Deze flens heeft een randje wat dieper in dit schuim drukt voor goede afdichting en kan geen kant op.

Verder heeft de binnenflens twee haakjes om met kettinkjes en trekveren het buitenrooster, goed tegen de gevel en in het kanaal te houden. Ik heb dit buitenrooster dus niet gebruikt, omdat ik ronde, gegoten, aluminium lamellenroosters heb geplaatst. Zie hiervoor mijn eerste post in dit topic.

[ Voor 78% gewijzigd door rweust op 09-07-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanishd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-12-2023
Hallo,
Hoe lang is de kabel met stekker bij de Innova 2.0 ?
Met dank voor het antwoord.
Yves

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Het snoer heeft een totale lengte van 2m, hiervan steekt echter zo'n 1,2m buiten het apparaat, links onder uit, maar het is erg eenvoudig een langer netsnoer te monteren. Let er wel op dat je een 3x1.5mm2 netsnoer neemt bij de 10HP en 12HP, er zitten schroef klemmen en trekontlasting in het apparaat.

[ Voor 15% gewijzigd door rweust op 13-07-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-04 10:45
rweust schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:19:
[...]

De airco blijft in de Nachtmodus op de laagste vermogenstand staan (één blokje). Alleen de Inverter regelt nog wel de compressor en ook de ventilatoren blijven PWM geregeld. Kortom de airco zal stil zijn, indien geen koelvermogen nodig is, maar wel optoeren, indien je kamer toch warmer wordt, tot maximaal de toerentallen die bij de laagste vermogensstand (ca. 1kW koelvermogen) horen. Hier hoort iets meer dB bij, echter met 33dB nog niet vergelijkbaar met het maximaal vermogen.

De regeling wordt in Nachtmodus de eerste twee uur minder gevoelig gemaakt. Door iets temperatuurstijging/daling wat langer te tolereren zal er vloeiender geregeld worden. Wordt de kamer echter veel te warm, dan zal de airco dus wel optoeren en bij te veel afkoelen weer lager vermogen gaan draaien. Na twee uur wordt de regeling ook weer actiever.

Ondanks dat de airco weldegelijk op de laag vermogensstand blijft, kun je dit regelen horen, zeker in een stille slaapkamer. Ik werd de eerste paar nachten ook enkele keren wakker, het went echter snel. Ik slaap nu door.

Na 6 uur Nachtmodus (zonder instelling wijzigen) gaat de airco vanzelf uit.
Ik heb een 10HP hangen in de slaapkamer. Die 33db haal ik bij lange na niet. Gemeten op iPhone 11 Pro met Decibel X (met dezelfde app op een iPhone X krijg ik andere waarden gek genoeg) kom ik in de nachtstand op 45db uit als hij optoert om bij te koelen en op 39db uit als hij op de laagste stand staat.

Die 39db is acceptabel, maar dat optoeren naar 45db vind ik wel storend, zeker in de nachtstand. Als ik m op de laagste stand zet, dan zou hij op de laagste stand moeten blijven en niet binnen die stand nog moeten wisselen. Raar dat ik dat niet vast kan zetten.

Edit: verschil in meting tussen iPhone X en 11 Pro is 10db. Waarbij de X 10db lager meet dan de 11 Pro. Naast elkaar liggend zonder hoesje.

[ Voor 3% gewijzigd door Binos op 16-07-2020 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Binos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:18:
[...]

Ik heb een 10HP hangen in de slaapkamer. Die 33db haal ik bij lange na niet. Gemeten op iPhone 11 Pro met Decibel X (met dezelfde app op een iPhone X krijg ik andere waarden gek genoeg) kom ik in de nachtstand op 45db uit als hij optoert om bij te koelen en op 39db uit als hij op de laagste stand staat.

Die 39db is acceptabel, maar dat optoeren naar 45db vind ik wel storend, zeker in de nachtstand. Als ik m op de laagste stand zet, dan zou hij op de laagste stand moeten blijven en niet binnen die stand nog moeten wisselen. Raar dat ik dat niet vast kan zetten.

Edit: verschil in meting tussen iPhone X en 11 Pro is 10db. Waarbij de X 10db lager meet dan de 11 Pro. Naast elkaar liggend zonder hoesje.
"De laagste stand" is dan zeker alleen voor de fan aan de "binnenzijde"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantoman
Binos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:18:
[...]

Is dit in dB(A) ? De gratis versie van Decibel X meet normaal gesproken in dB(Z). Je moet extra betalen als je ook in dB(A) wil meten en de dB(A) waarde is normaal gesproken minder dan de dB(Z) waarde.

Niet dat ik veel verstand heb hierover, maar iedereen kan Googlen tegenwoordig :) Zie ook Wikipedia:

"Voor het weergeven van het geluidniveau wordt in veel gevallen een zogenaamde A-weging toegepast (een frequentie-afhankelijke weging). Hieruit resulteert de dB(A). Deze wegingskromme komt het meest overeen met de geluidsbeleving van een mens. Andere wegingskrommen zijn de B- en C-krommen."

dB(Z) betekent trouwens dat er helemaal geen weging wordt toegepast (Z = Zero).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binos
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:05:
[...]

"De laagste stand" is dan zeker alleen voor de fan aan de "binnenzijde"?
1 streepje voor de fan speed, de fan aan de binnenzijde inderdaad.
Phantoman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 00:41:
[...]

Is dit in dB(A) ? De gratis versie van Decibel X meet normaal gesproken in dB(Z). Je moet extra betalen als je ook in dB(A) wil meten en de dB(A) waarde is normaal gesproken minder dan de dB(Z) waarde.

Niet dat ik veel verstand heb hierover, maar iedereen kan Googlen tegenwoordig :) Zie ook Wikipedia:

"Voor het weergeven van het geluidniveau wordt in veel gevallen een zogenaamde A-weging toegepast (een frequentie-afhankelijke weging). Hieruit resulteert de dB(A). Deze wegingskromme komt het meest overeen met de geluidsbeleving van een mens. Andere wegingskrommen zijn de B- en C-krommen."

dB(Z) betekent trouwens dat er helemaal geen weging wordt toegepast (Z = Zero).
Ik heb een decibelmeter besteld. Er zijn wel meer apparaten die naar mijn idee luider zijn dan geadverteerd.
Als ik die binnen heb zal ik de meting nog een keer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Binos schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:36:
[...]

1 streepje voor de fan speed, de fan aan de binnenzijde inderdaad.
Maar dat zegt dus niks over hoeveel de compressor doet (die je dus ook binnen hoort).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Geluidsmetingen aan apparaten worden in akoestisch dode ruimtes gedaan met gevoelige microfoons op voorgeschreven (1 m) afstand/hoogte en met gecallibreerde apparatuur. Zo voorkom je dat resonanties en reflecties in de ruimte de meting verstoren en kun je allerlei apparatuur (niet alleen airco's) vergelijken op gebied van hun bron geluidsproductie.

Binnen thuis resoneert er van alles mee, zoals ramen, deuren, etc. en reflecteert geluid tegen plafonds, muren en soms harde vloeren. Dit geeft bij alle apparatuur dus hogere waarden, als je hier met een dB handmetertje of smartphone gaat meten.

Dus, een aantal dB meer aan geluidsniveau ervaren in een kleine kamer waar geluid van meerdere kanten reflecteert, waar resonanties optreden en waar interferentie kan spelen, is (helaas) bijna altijd zo. Dit geldt ook voor allerlei andere apparatuur als diepvriezers, koelkasten, vaatwassers, etc. Dit ligt niet aan de opgegeven waarden door de fabrikant, die meet anders en bepaalt alleen het brongeluid van het apparaat zelf.

Vergelijk dit maar eens met een radiootje buiten in het vrije veld. Zelfs als het heel stil is, moet je deze buiten al snel twee strepen op de volumeknop harder zetten dan binnen op dezelfde afstand om muziek en spraak nog goed te kunnen volgen.

Handmeters zijn bruikbaar voor vergelijken van geluidsniveaus in dezelfde ruimte, mits goed gecalibreerd. De door de fabrikant opgegeven dB(A) waarden vergelijken verschillende apparaten onderling als geluidsbron, maar zeggen dus minder over absolute dB waarde optredend in jouw slaapkamer.

Als ik je een tip mag geven? Koel je kamer goed voor je naar bed gaat. Zet de airco op het moment dat je gaat slapen één graadje hoger en op de nachtstand. Afhankelijk van hoe goed de slaapkamer is geïsoleerd en warm het buiten is, duurt het dan even voor het optoeren begint, meestal lang genoeg om in te slapen. Het is niet heel veel lawaai wat deze Innova maakt (maak je niet druk om de compressor, een inveter type van Mitsubishi, die is heel goed gedempt, onze "expert" hierboven oordeelt weer zonder ooit een Innova te hebben gehoord) en je went er snel aan om door te slapen. In stille slaapkamers klinkt alles luid en de één slaapt moeilijker in dan de ander.

EDIT: Als je de airco op de nachtmodus hebt uitgeschakeld, dan start deze bij opnieuw aanzetten ook weer in op de nachtmodus. Het display geeft dan echter automatische vermogensmodus aan, wandelende blokjes. De nachtmodus een keer uitzetten en weer aanzetten, zet de airco weer op laag vermogen, kleinste blokje.

[ Voor 32% gewijzigd door rweust op 26-07-2021 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

@kabeltjekabel @rweust jullie gaan het niet eens worden, dat is duidelijk. Maar respecteer elkaars keuzes en ervaringen. Deze discussie mag verder dus stoppen.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binos
De decibelmeter is binnen, deze meet in dB(A).
Voor de gein eens naast de iPhone 11 Pro met Decibel X gemeten in dB(Z) gelegd. Tot mijn verbazing kwamen de waarden erg overeen. In de instellingen van de app zag ik dat je Decibel X ook op dB(A) kan zetten. Op deze setting komen de waarden van de iPhone 11 Pro meer overeen met die van de iPhone X (veel lager)

Als ik van de decibelmeter mag uitgaan dan is de laagste stand waarop hij niet hoeft bij te koelen 39 dB en 45 dB als hij (nog steeds op de laagste stand ingesteld: 1 streepje) toch bij gaat koelen.

Het feit dat je de fan speed niet volledig zelf kan controleren/vastzetten vind ik wel een minpunt.

Nog iets wat me is opgevallen is dat soms bij het aanzetten van de airco waarin hij even hard gaat blazen dan lijkt er iets mee te vibreren of resoneren voor een paar seconden. Meestal heb je er daarna geen last van, maar ook iets wat niet ideaal is. Wellicht dat dit te maken heeft met de combinatie van de montage, de muur en de roosters (de door rweust aanbevolen metalen roosters)
Of is het de compressor die aanslaat? Die zou je toch de hele tijd moeten horen lijkt me...
kabeltjekabel schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:57:
[...]

Maar dat zegt dus niks over hoeveel de compressor doet (die je dus ook binnen hoort).
Het constante geluid wat ik hoor is alleen het blazen van de airco.

[ Voor 15% gewijzigd door Binos op 19-07-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Geen last hier van lawaai bij opstarten of gerammel. Je hebt toch wel de schroeven (vleugelbouten onderop) die de compressor tijdens transport zekeren volledig verwijderd?

Heb je anders de voorplaat al een keer los gehad (twee schroeven bovenop lossen en optillen, staat in de handleiding)? Misschien dat je dan wat vindt wat los zit en voel dan de ST4.2 plaatschroeven van de verdamper/compressor afdekplaat ook even na. Kijk ook eens onder de elektrische afscherming (kunststof plaatje zit met twee schroeven bij het display vast). Hier zitten kabels een aansluitingen onder, misschien dat hier wat mee rammelt (een connector tegen een zijplaat o.i.d.). Uiteraard wel even eerst de stekker er uit voor je hem openmaakt.

Wees niet bang voor een garantie probleem, deze voorplaat en elektrische aansluiting mogen (moeten) los voor vaste elektrische aansluiting ipv snoer met stekker. Wel de ST4.2 plaatschroeven met beleid weer vastzetten (nooit met een schroefaccuboor o.i.d.). Met de hand even de oude schroefdraad weer opzoeken (voelen) en pas meer kracht zetten, als je zeker bent dat de draad goed pakt. Het zijn zelftappers, anders draai je de schroefdraad in de plaat kapot.

[ Voor 82% gewijzigd door rweust op 21-07-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanishd
Hallo, de Innova 2.0(in België verkocht onder de naam “enrOne” hebben ze vorige week komen plaatsen en ben er tot nu toe heel tevreden over.
Heb toch een klein vraagje, om de hoeveel tijd (weken,maanden) moet men de filters reinigen bij een normaal gebruik ? Bij huidig weer staat hij wel van s’morgens tot s’avonds aan maar bij min of meer normaal gebruik ? Ik vind dit nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:08
Vanishd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:21:
Hallo, de Innova 2.0(in België verkocht onder de naam “enrOne” hebben ze vorige week komen plaatsen en ben er tot nu toe heel tevreden over.
Heb toch een klein vraagje, om de hoeveel tijd (weken,maanden) moet men de filters reinigen bij een normaal gebruik ? Bij huidig weer staat hij wel van s’morgens tot s’avonds aan maar bij min of meer normaal gebruik ? Ik vind dit nergens terug.
Door welke firma heb je dit laten doen? Hoeveel heb je betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Vanishd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 14:21:
De gaasfilters die bovenin het apparaat op de verdamper liggen hoef je normaal maar 1x per jaar te reinigen, tenzij deze in meer stoffige ruimtes staat, dan moet het vaker. Je kunt dit makkelijk af en toe controleren door even het losse rooster op te lichten en het filter te bekijken.

Heb je zelf fijn 2-3 mm gaas tegen insecten in de aan- en afvoerkanalen naar buiten aangebracht, bv achter aluminium lamellenroosters, zoals ik, dan moet je deze ook af en toe bekijken en in de gaten houden. Tot nu is dit bij mij, dit 1/2 jaar niet nodig geweest deze te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 11:40
Interessante topic, @rweust: bedankt voor de fijn gedetaiileerde info! Ik heb alles doorgelezen. Ik wil de trollen niet wakker maken, maar soms is een split unit gewoon GEEN optie, punt. En of splits dan efficiënter, stiller, goedkoper etc. zijn, dat is dan gewoon GEEN factor.

Ik heb wel een vraag: ik zag even die knotsgekke 90-graden buis-unit langskomen, maar ik wil eigenlijk iets heel anders doen: onder een schuin dak heb ik bovenin een setje dakdoorvoeren voor uitlaat van respectievelijk CV-ketel, WTW-unit, rioolontspanning en wasdroger bij elkaar gegroepeerd, en onderaan het dakvlak (8 meter verder/lager) neem ik verse lucht in voor de WTW. Ik zou graag zo'n monoblock via WTW-buis aansluiten, en dan de invoer op het dak naast de invoer van de WTW zetten, en de uitlaat van de monoblock bij de uitlaten. Maar het gaat dan wel om flink wat meters extra 150mm WTW buis (2 + 5). Wat denken jullie, (on-)mogelijk? Zijn er andere monoblocks die wel gewoon met langere luchtleidingen kunnen worden aangelegd? In principe hoef ik ook niet perse zo'n machine binnen aan de muur te hebben, maar kan ik die machine ook elders (maar wel IN (!) huis) kwijt. Maar dat zal wel lastig worden, want je wilt wel die swing-mechaniekjes enzo. Ik zoek eigenlijk een split-unit waarbij de buiten-unit binnen geplaatst kan worden... hmmm... (en nee, zo'n HomeEvap aan de WTW koppelen, dat klinkt niet als een goed alternatief voor airco).

Update 5 minuten later: oh ja, even in de installatiemanual kijken helpt:
The maximum length of the holes is 1 m and there must be no bends. Use the supplied grids or grids with the same characteristics.

[ Voor 7% gewijzigd door TCMR op 08-08-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
TCMR schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:36:Ik zou graag zo'n monoblock via WTW-buis aansluiten, en dan de invoer op het dak naast de invoer van de WTW zetten, en de uitlaat van de monoblock bij de uitlaten. Maar het gaat dan wel om flink wat meters extra 150mm WTW buis (2 + 5).
Het aantal m3 wat deze Innova over zijn condensor blaast per minuut is echter wel groot. Zeker niet vergelijkbaar met een huis-ventilatieinstallatie. Naar mijn mening wordt de weerstand al snel ontoelaatbaar op deze manier, zal je condensor onvoldoende gekoeld worden bij warm weer en het apparaat snel uitschakelen met een foutcode.

Tot muurdiktes van 35 cm kun je nog wat extra weerstand in de rechte D160 kanalen plaatsen dmv een fijn gaasrooster (2-3mm maaswijdte), zonder dat je direct problemen krijgt. Zo'n roostertje geeft echter al gauw een verdubbeling van de weerstand in zo'n kanaal. Wat jij hier wilt veroorzaakt echter nog meer kanaalweerstand (een korte bocht is voor de vuist weg vergelijkbaar met zo'n 10m leiding) en lijkt mij daarom niet toepasbaar.

Voor dit soort specifieke problemen lijkt het mij verstandig een goede installateur op te zoeken met ruime ervaring in koeling en ventilatie.

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 08-08-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanishd
Citroen schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:39:
[...]

Door welke firma heb je dit laten doen? Hoeveel heb je betaald?
Aquaprotect.
2700 €
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 11:40
rweust schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:56:
[...]Wat jij hier wilt veroorzaakt echter nog meer kanaalweerstand (een korte bocht is voor de vuist weg vergelijkbaar met zo'n 10m leiding) en lijkt mij daarom niet toepasbaar.
Ben oprecht benieuwd waar je die weerstandsfactor voor een bocht vandaan haalt. Ik zie hier in het datablad van Burgerhout WTW3000 buis die ik hiervoor zou gebruiken voor een 90 graden bocht 1.4Pa t.o.v. 1 meter recht 1.0Pa. Maar die weerstanden van de dakdoorvoeren op datzelfde datablad maken me iets minder optimistisch.

Bij nader inzien zit ik ook veel dichter bij het dak dan ik dacht, en maakt het blijkbaar niet veel uit of de aan- en afvoeren dicht bij elkaar zitten (waarom die luchtstromen niet gaat "kortsluiten" zoals jij dat noemt begrijp ik niet helemaal). Dus ik blijf qua afstand behoorlijk binnen de in de Innova handleiding genoemde "1 meter holes" (die handleiding is geschreven in prachtig Italiaans-Engels :-)

Voor alle duidelijkheid: de twee buizen aan de Innova zijn gewoon de circulatie voor de condersor, toch? Want hier lees ik bij kop "Monobloc air conditioning units" hetvolgende:
The hot air is removed from the room and evacuated outside via a hose.
Eh, nee, dat lijkt me sterk. Die beschrijving lijkt me gewoon een woonhuisventilator zonder warmtewisselaar...

En deze "Windy monobloc" heeft twee verschillende diameters voor aan- en afvoerlucht (100mm aanvoer, 150 afvoer). Dat is ook raar.
[b]rweust in "Innova 2.0 monoblock airco"Voor dit soort specifieke problemen lijkt het mij verstandig een goede installateur op te zoeken met ruime ervaring in koeling en ventilatie.
Bedankt voor het advies. Ik ga m'n best doen, maar ik heb een redelijk stevige allergie voor installateurs. Ongeacht wat ze installeren, ik kom er zelden eentje tegen die werkelijk verstand van zaken heeft. Daarom zit ik hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Ik lees hier heel veel over de Innova als monoblock airco. Ik heb ook de Olympia Splendid gevonden (bijvoorbeeld bij vantubo). Heeft iemand enig idee wat het verschil is, op de prijs na?
De Innova schijnt (bij de monoblockspecialist) geen 8HP te hebben voor slaapkamers, maar meteen de 10HP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
De Windy heeft de afvoerbuis in de aanvoerbuis, naar ik meen, net als een CV ketel tegenwoordig, dus één gat in de gevel voor aanvoer en afvoer.

De 10m leidingweerstand geldt inderdaad als vuistregel meer bij een scherpe knie, maar 1,4 voor een bocht vind ik ook erg weinig. Geldt dit ook bij de hoge luchtsnelheden die de Innova blaast? Je past ook 150mm buis toe, de Innova verlangt 160mm inwendig kanalen.

Een vrij open lamellenrooster en een 2-3 mm maaswijdte insectenwerend gaas gaat nog net wat weerstand betreft, mits de muur niet te dik wordt. Dit alles volgens sites van verkopers die Innova's installeren.

Als de Innova uit een 160 mm kanaal blaast de vrije ruimte in, maak je een straal die na een meter of twee pas goed divergeert. De aanzuig werkt als een afvoerputje en neemt veel lucht dichter bij de gevel weg. Dit mengt dus amper met elkaar, ondanks dat de uitblaast en aanvoer dicht bij elkaar zitten.

Ik heb dit ook wel gemeten met een temperatuursensor in het aanzuig kanaal. Bij menging verwacht je dat de temperatuur oploopt door het deel van de warmere uitblaaslucht wat aangezogen wordt. Dit gebeurt echter niet, tenminste niet binnen de 0,1 C tolerantie van mijn meter met sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Ik lees nu over de Windy, de Coolbuddy, de Innova en de Olimpia Splendid Unico maar nergens een goede vergelijking helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 15:22

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik ben van plan begin volgend jaar een innova 2.0 te kopen. Ik heb nu een tarrington house mobiele unit 8.000 BTU (op de gevel aangesloten) die de hele bovenverdieping van 33m2 op 24 graden houdt met open trapgat terwijl de bg de pui openstaat. Hij staat wel de hele dag aan op vol vermogen tot we gaan slapen.

Ik heb gekozen voor de 12HP die ik zelf ga installeren. ik heb al een goede italiaans webshop gevonden die hem levert. ik verbaas me wel over het prijsverschil tov de leveranciers hier in Nederland, bijna 2x zo duur. de 10 HP kost 1.000 ex verzend en de 12HP 1300,- bizar wat een enorm verschil dit oplevert.

[ Voor 27% gewijzigd door Zuluman op 08-08-2020 20:01 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:01
Zuluman schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:57:
Ik ben van plan begin volgend jaar een innova 2.0 te kopen. Ik heb nu een tarrington house mobiele unit 8.000 BTU (op de gevel aangesloten) die de hele bovenverdieping van 33m2 op 24 graden houdt met open trapgat terwijl de bg de pui openstaat. Hij staat wel de hele dag aan op vol vermogen tot we gaan slapen.

Ik heb gekozen voor de 12HP die ik zelf ga installeren. ik heb al een goede italiaans webshop gevonden die hem levert. ik verbaas me wel over het prijsverschil tov de leveranciers hier in Nederland, bijna 2x zo duur. de 10 HP kost 1.000 ex verzend en de 12HP 1300,- bizar wat een enorm verschil dit oplevert.
Zou je die webshop kunnen delen? Zit zelf ook te kijken of ik de innova zal kopen volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Met mij ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

chrisborst schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Zou je die webshop kunnen delen? Zit zelf ook te kijken of ik de innova zal kopen volgend jaar.
ik weet niet in hoeverre dat mag in dit forum maar hier is de link.

https://www.acquaclick.co...-8_hp/1869-stock-in_stock

Er zijn nog een paar andere aanbieders. zal die ook even opzoeken.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:08
Zuluman schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:05:
[...]

[...]

ik weet niet in hoeverre dat mag in dit forum maar hier is de link.

https://www.acquaclick.co...-8_hp/1869-stock-in_stock

Er zijn nog een paar andere aanbieders. zal die ook even opzoeken.
Van een impulsaankoop gesproken. Momenteel zo'n 28 graden binnen...
Baby van 1/2 jaar ligt hier ook zielig te zweten. Het is ook al het 4de jaar op rij ofzo.

Laat maar snel komen die airco.

[ Voor 7% gewijzigd door Citroen op 08-08-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Citroen schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

Van een impulsaankoop gesproken. Momenteel zo'n 28 graden binnen...
Baby van 1/2 jaar ligt hier ook zielig te zweten. Het is ook al het 4de jaar op rij ofzo. Dus laat maar snel komen die airco.
Heb je m besteld? Ik heb bij het maken van het gat in de gevel voor de mobiele airco al rekening gehouden met de innova 2.0. handleiding gedownload en met een karton een mal gemaakt. Even beoordeeld waar de innova komt te hangen en daar t gat voor de mobiele airco gemaakt. lokatie was geen toeval omdat daar geen metselwerk zit. gips ene kant en pleisterwerk op fermacell plaat aan de andere. ik heb een kanaal met een stille terugslagklep erin gezet.

Ik moest toch de witte strook, kader en kozijnen schilderen en de zonwering ophangen. Als de innova er is dan maak ik t 2e gat. Moet dan wel weer een steiger huren. Het geluid van de mobiele airco op vol vermogen valt reuze mee op die hoogte. niemand heeft nog geklaagd en hij staat nu zeker tot 01:00 aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiKOU2iMKpbexLB3aUbi-lcJLbs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtVhREWZenFYL0uazQYP2j7N.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iH5ETVyHnCrQD6TnfRI_kbmHUI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuecucWNQuaVadLvjEQGoRau.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9AmmdBxzjw1HGvWyZl-Bn_WJTA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFPnf8gyaRNhCaivRYtHBJI9.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Wel even 107 euro verzendkosten aftikken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

dirkmuis schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:05:
Wel even 107 euro verzendkosten aftikken.....
Nog steeds dik voordeel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Dat wel inderdaad. En als je er 3 besteld 214 euro (dus 1 gratis dan).
Pagina: 1 2 ... 15 Laatste