Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:40
Hallo,

Onze Innova 2.0 10HP doet het niet goed met deze extreme temperaturen. Hij hangt nu al twee jaar in onze slaapkamer en heeft altijd goed gewerkt. Ik merkte plots op dat ik geen lucht hoorde blazen uit de roosters buiten. We laten hem normaal altijd koelen tot 20 graden, maar met deze temperaturen zet ik hem ergens tussen 25-28 graden. Vanaf de middag slaat de compressor elke 2 minuten uit, en blijft de bovenste ventilator voor een minuut of 5 draaien, slaat de compressor weer aan voor 2 minuten, enzoverder... tot middernacht en dan doet hij het weer normaal.

De roosters buiten zijn vrij van vuil. Toen ik gisteren nog eens naar die roosters ging kijken was het rooster van de uitlaat lucht heel erg warm, bijna niet aan te raken. Het bovenste filter van de unit is goed schoon. Ik heb bij het schoonmaken van het bovenste filter gezien dat er druppels hangen op de koperen leidingen doorheen de koelvinnen. Is dat normaal? Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik weet dat dit af en aan slaan van de compressor niet zo hoort, want onze buren hebben op aanraden van ons ook een 10HP hangen en die koelt gewoon verder tot 22 graden met deze temperaturen. Het is bij ons niet meer koel te krijgen nu.

Iemand die hulp kan bieden?

Alvast bedankt.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:19
SubSun schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:45:
[...]
Heb niet het hele topic doorgelezen, in het verslag spreek je over verwarmen, hoe is de ervaring na zoveel jaar en vooral qua koeling / geluid? Merk je iets door de langere buis met bochten?
Ik vind verwarmen in voor- en najaar nog steeds best luidruchtig, maar het werkt wel. Koelen is beduidend stiller, heb ik de afgelopen dagen wederom mogen vaststellen. Koeling is ook met deze hittegolf afdoende gebleken.

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:59
Matomatisch schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:40:
Hallo,

....... Ik heb bij het schoonmaken van het bovenste filter gezien dat er druppels hangen op de koperen leidingen doorheen de koelvinnen. Is dat normaal?
Ja, dat is de verdamper, en dat daar condens vormt in koelend bedrijf is doodnormaal. Die koperen leidingen bevatten het koelmiddel, wat hier dus koud is. De goten onder de verdaper vangen veruit het meeste condens op en voeren het af naar de condenspan onderin de Innova. Wat druppels aan de koperen leidingen bovenin zijn geen probleem. Sterker nog, het duidt er op dat de Innova nog koelt, en dat is prima.

• rweust
Matomatisch schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:40:
Hallo,

.... Ik merkte plots op dat ik geen lucht hoorde blazen uit de roosters buiten. We laten hem normaal altijd koelen tot 20 graden, maar met deze temperaturen zet ik hem ergens tussen 25-28 graden. Vanaf de middag slaat de compressor elke 2 minuten uit, en blijft de bovenste ventilator voor een minuut of 5 draaien, slaat de compressor weer aan voor 2 minuten, enzoverder... tot middernacht en dan doet hij het weer normaal.
Dit lijkt toch sterk op een vervuilde condensor. Die zit binnenin het apparaat. Als de condensor te weinig lucht doorlaat, of de ventilator sterk vervuild is, wordt de condensor te heet. De druk wordt dan ook te hoog en dan schakelt de compressor af, tot de boel weer wat is afgekoeld. Dit verklaart het mindere koelen, de verminderde luchtstroom en het heet worden van de roosters buiten.

Ik zou de Innova eens open maken en goed reinigen binnenin. Waarschijnlijk zit de condensor verstopt met zaadpluizen o.i.d. vergeet ook reinigen van de condenspan niet, door de "natte condensor" van de Innova komt vuil ook daarin.

• rweust
In deze post op dit forum, staat hoe je dit onderhoud uitvoert:

rweust in "Innova 2.0 monoblock airco"

Hoe vaak dit reinigen moet hangt erg af van de situatie. Veel zaadpluizen, klein blad, e.d. door bomen en struiken in de buurt kunnen een condensor snel verstoppen. Sommige insecten kunnen een condensor ook nog behoorlijk dichtmetselen. De vervuiling kan ook nog per jaar sterk verschillen. In een jaar waarin de wind net gunstig staat in de weken dat sommige bomen en struiken veel zaden verspreiden, heb je soms nauwelijks last, terwijl in een ander jaar er juist een tapijtje van meer dan een centimeter dik vormt op je condensor.

Ik heb om dit te voorkomen 2mm maaswijdte staalgaas achter de roosters gemonteerd. Wat ik 1x per jaar demonteer en schoon maak.

[ Voor 71% gewijzigd door rweust op 27-06-2026 21:10 ]

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste