Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-08 14:39
Hallo,

Onze Innova 2.0 10HP doet het niet goed met deze extreme temperaturen. Hij hangt nu al twee jaar in onze slaapkamer en heeft altijd goed gewerkt. Ik merkte plots op dat ik geen lucht hoorde blazen uit de roosters buiten. We laten hem normaal altijd koelen tot 20 graden, maar met deze temperaturen zet ik hem ergens tussen 25-28 graden. Vanaf de middag slaat de compressor elke 2 minuten uit, en blijft de bovenste ventilator voor een minuut of 5 draaien, slaat de compressor weer aan voor 2 minuten, enzoverder... tot middernacht en dan doet hij het weer normaal.

De roosters buiten zijn vrij van vuil. Toen ik gisteren nog eens naar die roosters ging kijken was het rooster van de uitlaat lucht heel erg warm, bijna niet aan te raken. Het bovenste filter van de unit is goed schoon. Ik heb bij het schoonmaken van het bovenste filter gezien dat er druppels hangen op de koperen leidingen doorheen de koelvinnen. Is dat normaal? Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik weet dat dit af en aan slaan van de compressor niet zo hoort, want onze buren hebben op aanraden van ons ook een 10HP hangen en die koelt gewoon verder tot 22 graden met deze temperaturen. Het is bij ons niet meer koel te krijgen nu.

Iemand die hulp kan bieden?

Alvast bedankt.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-08 18:09
SubSun schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:45:
[...]
Heb niet het hele topic doorgelezen, in het verslag spreek je over verwarmen, hoe is de ervaring na zoveel jaar en vooral qua koeling / geluid? Merk je iets door de langere buis met bochten?
Ik vind verwarmen in voor- en najaar nog steeds best luidruchtig, maar het werkt wel. Koelen is beduidend stiller, heb ik de afgelopen dagen wederom mogen vaststellen. Koeling is ook met deze hittegolf afdoende gebleken.

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:51
Matomatisch schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:40:
Hallo,

....... Ik heb bij het schoonmaken van het bovenste filter gezien dat er druppels hangen op de koperen leidingen doorheen de koelvinnen. Is dat normaal?
Ja, dat is de verdamper, en dat daar condens vormt in koelend bedrijf is doodnormaal. Die koperen leidingen bevatten het koelmiddel, wat hier dus koud is. De goten onder de verdaper vangen veruit het meeste condens op en voeren het af naar de condenspan onderin de Innova. Wat druppels aan de koperen leidingen bovenin zijn geen probleem. Sterker nog, het duidt er op dat de Innova nog koelt, en dat is prima.

• rweust
Matomatisch schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:40:
Hallo,

.... Ik merkte plots op dat ik geen lucht hoorde blazen uit de roosters buiten. We laten hem normaal altijd koelen tot 20 graden, maar met deze temperaturen zet ik hem ergens tussen 25-28 graden. Vanaf de middag slaat de compressor elke 2 minuten uit, en blijft de bovenste ventilator voor een minuut of 5 draaien, slaat de compressor weer aan voor 2 minuten, enzoverder... tot middernacht en dan doet hij het weer normaal.
Dit lijkt toch sterk op een vervuilde condensor. Die zit binnenin het apparaat. Als de condensor te weinig lucht doorlaat, of de ventilator sterk vervuild is, wordt de condensor te heet. De druk wordt dan ook te hoog en dan schakelt de compressor af, tot de boel weer wat is afgekoeld. Dit verklaart het mindere koelen, de verminderde luchtstroom en het heet worden van de roosters buiten.

Ik zou de Innova eens open maken en goed reinigen binnenin. Waarschijnlijk zit de condensor verstopt met zaadpluizen o.i.d. vergeet ook reinigen van de condenspan niet, door de "natte condensor" van de Innova komt vuil ook daarin.

• rweust
In deze post op dit forum, staat hoe je dit onderhoud uitvoert:

rweust in "Innova 2.0 monoblock airco"

Hoe vaak dit reinigen moet hangt erg af van de situatie. Veel zaadpluizen, klein blad, e.d. door bomen en struiken in de buurt kunnen een condensor snel verstoppen. Sommige insecten kunnen een condensor ook nog behoorlijk dichtmetselen. De vervuiling kan ook nog per jaar sterk verschillen. In een jaar waarin de wind net gunstig staat in de weken dat sommige bomen en struiken veel zaden verspreiden, heb je soms nauwelijks last, terwijl in een ander jaar er juist een tapijtje van meer dan een centimeter dik vormt op je condensor.

Ik heb om dit te voorkomen 2mm maaswijdte staalgaas achter de roosters gemonteerd. Wat ik 1x per jaar demonteer en schoon maak.

[ Voor 71% gewijzigd door rweust op 27-06-2026 21:10 ]

• Matomatisch
rweust schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Dit lijkt toch sterk op een vervuilde condensor. Die zit binnenin het apparaat. Als de condensor te weinig lucht doorlaat, of de ventilator sterk vervuild is, wordt de condensor te heet. De druk wordt dan ook te hoog en dan schakelt de compressor af, tot de boel weer wat is afgekoeld. Dit verklaart het mindere koelen, de verminderde luchtstroom en het heet worden van de roosters buiten.

Ik zou de Innova eens open maken en goed reinigen binnenin. Waarschijnlijk zit de condensor verstopt met zaadpluizen o.i.d. vergeet ook reinigen van de condenspan niet, door de "natte condensor" van de Innova komt vuil ook daarin.
Dankje voor je reactie. Ik heb de Innova van de muur gehaald vorige week maar nog niet de tijd gehad om te reageren. De condensor zag goed vuil inderdaad, hetzelfde pluis als op het rooster aan de buitenzijde zat erop. Ik had eigenlijk foto's moeten nemen maar niet aan gedacht dat te doen. Condenspan viel goed mee wat vuil betreft.

• daflux
  • Laatst online: 08-08 13:32
Matomatisch schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:02:
[...]

Dankje voor je reactie. Ik heb de Innova van de muur gehaald vorige week maar nog niet de tijd gehad om te reageren. De condensor zag goed vuil inderdaad, hetzelfde pluis als op het rooster aan de buitenzijde zat erop. Ik had eigenlijk foto's moeten nemen maar niet aan gedacht dat te doen. Condenspan viel goed mee wat vuil betreft.
Werkt hij terug normaal na het reinigen?

• Matomatisch
daflux schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:15:
[...]

Werkt hij terug normaal na het reinigen?
Ja, koelt weer zoals het moet.

• daflux
Heeft er iemand hier ervaring met hoe deze moboblock functioneert tegenover de populaire Midea PortaSplit?

En dan gaat het om prestaties (koelen), geluidsproductie en verbruik.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:25
daflux schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:45:
Heeft er iemand hier ervaring met hoe deze moboblock functioneert tegenover de populaire Midea PortaSplit?

En dan gaat het om prestaties (koelen), geluidsproductie en verbruik.
Beetje flauw antwoord misschien, maar je kan natuurlijk van beide apparaten de kenmerkende specificaties opzoeken, zoals COP, stroomverbruik en geluidsproductie binnen en buiten.
Maar over het algemeen is de monoblock in het nadeel t.o.v. een split systeem. Nu kan het verschil met een mobiel apparaat wat kleiner zijn.
Er is ook een topic over de Midea: Midea PortaSplit vragen

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• daflux
JukeboxBill schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Beetje flauw antwoord misschien, maar je kan natuurlijk van beide apparaten de kenmerkende specificaties opzoeken, zoals COP, stroomverbruik en geluidsproductie binnen en buiten.
Maar over het algemeen is de monoblock in het nadeel t.o.v. een split systeem. Nu kan het verschil met een mobiel apparaat wat kleiner zijn.
Er is ook een topic over de Midea: Midea PortaSplit vragen
Inderdaad ik kon de cijfertjes opzoeken maar dat is niet wat ik wil.

Ik dacht dat er hier wel iemand zou zijn die misschien met beide real life ervaring had.
Want cijfertjes zijn een ding een product effectief gebruiken iets totaal anders

Ik heb alle pagina's van de Midea gelezen, maar daar vergelijken ze eerder met een mobiele airco en dat is weer totaal anders dan een mobiele multi split.

• rweust
daflux schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Inderdaad ik kon de cijfertjes opzoeken maar dat is niet wat ik wil.

Ik dacht dat er hier wel iemand zou zijn die misschien met beide real life ervaring had.
Want cijfertjes zijn een ding een product effectief gebruiken iets totaal anders

Ik heb alle pagina's van de Midea gelezen, maar daar vergelijken ze eerder met een mobiele airco en dat is weer totaal anders dan een mobiele multi split.
Ik ga er van uit dat mensen die een Innova 2-duct monoblock kopen, dit vooral doen, omdat ze geen buitenunit willen. De Innova 2.0 is niet echt goedkoper dan een split, en installatie vergt wel twee 160mm boringen in de buitenmuur. Bij installatie van een Innova 2.0 wordt niet met tijdelijke raamafdichtingen of houten platen in de ramen gewerkt,

Die Midea Portasplit valt wel meer in de categorie tijdelijke apparatuur, makkelijk mee te verhuizen, simpel neer te zetten, net als een mobiele airco. Alleen, door die aan het kozijn te hangen buitenunit, wel met een beduidend beter rendement, dan de mobiele, één slang airco. Mits je dat raam goed kunt afdichten natuurlijk, daar dus niet te veel warmte (en misschien ook geluid) door naar binnen trekt.

Een buitenunit die de Innova 2.0 bezitters echter niet wensen. Die zijn ook niet zo geïnteresseerd in mobiliteit, of tijdelijke voorziening. Een Innova 2.0 is gemaakt om een flink aantal jaren vast aan de muur te blijven hangen, en is daar ook op gebouwd. Waar de PortaSplit een leuke oplossing is voor huurders, die hun woning in oorspronkelijke staat moeten achterlaten, wordt de Innova 2.0 dus meer aangeschaft door mensen die wel aanpassingen aan de woning mogen doen, vaak eigenaren.

Ik verwacht dus niet dat je hier veel mensen gaat vinden met ervaring met beiden. De Innova 2.0 is duurder in aanschaf per koelende KW dan die PortaSplit, en naast meer esthetisch, waarschijnlijk ook wel wat degelijker gebouwd. Er zit zeer weinig plastic aan een Innova 2.0.

[ Voor 11% gewijzigd door rweust op 05-08-2026 16:25 ]

• Wrc99belgium
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:57
Vraagje, wij plannen ook een innova 12hp monoblock te plaatsen in de slaapkamer. Onze bedenking hierover is aangezien het om een plaatsing aan zee is en op de 6 verdieping, hoe gedraagt zich het geluid in de unit als er ( zeer) veel wind staat op de blaasmonden. Ga je dit goed horen of totaal niet. Zijn er eigenlijk kleppen in de unit die open gaan indien de unit in dienst is en sluiten bij unit uit dienst.

• rweust
Wrc99belgium schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:01:
Vraagje, wij plannen ook een innova 12hp monoblock te plaatsen in de slaapkamer. Onze bedenking hierover is aangezien het om een plaatsing aan zee is en op de 6 verdieping, hoe gedraagt zich het geluid in de unit als er ( zeer) veel wind staat op de blaasmonden. Ga je dit goed horen of totaal niet. Zijn er eigenlijk kleppen in de unit die open gaan indien de unit in dienst is en sluiten bij unit uit dienst.
Je kunt tegen twee problemen oplopen bij storm vol op de roosters, pal aan zee. Allereerst zal de sifon kunnen gaan borrelen. Door de winddruk op beide kanalen stijgt de luchtdruk in het condensor compartiment, waardoor luchtbellen door het water in de afsluitende condenssifon drukken, wat soms een borrelend geluid veroorzaakt. Het moet echter hard waaien voor dit kan gebeuren, en kan verder ook weinig kwaad, alleen wel storend zijn. De vraag is echter of aan zee dit borrelen niet wegvalt tegen het geluid van de storm.

Verder kan er bij zo'n storm aan zee misschien toch buisvocht en/of regen mee naar binnen geblazen worden. Wat theoretisch wel uit de kast van de Innova zou kunnen lekken. Normaal heeft de Innova daar geen last van, de wind blaast in een afgesloten condensor compartiment, wat dan daar dus wel de luchtdruk verhoogt, maar geen luchtstroom veroorzaakt die veel vocht van buiten mee kan nemen (bij een uitgeschakelde Innova, uiteraard). Ik zou dus wel goed letten op het voorgeschreven afschot van de kanalen, en i.p.v. lamellenroosters, misschien aan zee toch meer voor roosters met kappen gaan.

Windgeluid door de Innova naar binnen heb ik nooit last van gehad, ik woon echter niet aan zee. De kanalen zijn normaal open, aan de gevel afgewerkt met lamellenroosters. De opvouwbare, plastic klepventielen van Innova zelf, zou ik aan zee zeker niet gebruiken als gevelafwerking. Mochten die überhaupt nog meegeleverd worden, want volgens mij gebruikt bijna niemand die.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste