Innova 2.0 monoblock airco

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08

Yucon

*broem*

J.Dekker schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:07:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Met steenwol ben ik wat bang voor dat de vezels losgetrokken worden op den duur. Heb je dit met gaas of iets dergelijks nog vast gezet? Zo ja, heb je daar een concreet voorbeeld van qua materiaal?

De zijdelingse afvoer heb ik ook aan gedacht, maar als er ergens water binnen komt, zou dat vanaf de rechter zijkant zijn. Daarnaast zit ik sowieso met de afvoer van condens, waardoor de opening aan de onderkant weer praktisch is.
Het gaat hier al twee jaar goed. Je zult het wel op den duur eens moeten vervangen lijkt me, maar eens in 4-5 jaar lijkt me niet zo'n punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Dekker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 29-08 09:29
Heb met de tips van jullie heb ik een andere versie ontworpen.
120mm steenwol krijg ik kwijt in het ontwerp met evengoed nog een doorstroom van 36cm x 5,6cm (201cm2).

In het eerste ontwerp, moest de lucht ca. 30cm afleggen in de geïsoleerde kamers.
Met dit ontwerp legt de lucht zo'n 50cm af in een geïsoleerde kamer.
Mijn aanname is, dat door de langere weg, de geluidsgolven beter geabsorbeerd kunnen worden.

Door de dikkere isolatie kan ik alleen de onderkant en bovenkant niet verder isoleren. Dan zou de doorstroom te klein worden ben ik bang.

Wat is jullie idee hierover? Eerste ontwerp of tweede ontwerp wat effectiever?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INygi8SmVYLcu4kjWDfU9_ZrAYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyDg5at9V1KJv4Lg0VGGI1MI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 15:03
....

[ Voor 98% gewijzigd door rweust op 19-04-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@J.Dekker

De plek van de inlaat en uitblaas van deze Innova is, wat geluidsreflecties betreft, inderdaad dramatisch gekozen. Het is echter wel begrijpelijk, gezien het feit dat het hier overduidelijk een historisch pand betreft, en een buitenunit van een airco plaatsen waarschijnlijk simpelweg niet mag.

Denk er wel aan dat historische panden, meestal onder monumentale wetten en regels, als ook beschermd dorps- of stadsgezicht, vallen. De kleine roosters van een Innova 2.0 worden dan nog wel eens toegestaan, maar het "buiten, op of vlak aan het pand, opstellen van een apparaat ten behoeve van verwarming of koeling" vaak niet.

Geen idee of zo'n suskast juridisch daar dan ook onder valt, maar houd er rekening mee dat er iemand van een gemeente of rijksdienst kan komen eisen dat deze weer weggehaald wordt. Men kan zich ook nog beroepen op gemeentelijke, dan wel rijksverordeningen, dat aan monumentale panden helemaal niets aan het aangezicht gewijzigd mag worden, zonder toestemming van de gemeente of rijksdienst.

Als dit amper in het zicht zit en makkelijk weer te verwijderen valt, kun je het risico soms wel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Dekker
rweust schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:18:
@J.Dekker

De plek van de inlaat en uitblaas van deze Innova is, wat geluidsreflecties betreft, inderdaad dramatisch gekozen. Het is echter wel begrijpelijk, gezien het feit dat het hier overduidelijk een historisch pand betreft, en een buitenunit van een airco plaatsen waarschijnlijk simpelweg niet mag.

Denk er wel aan dat historische panden, meestal onder monumentale wetten en regels, als ook beschermd dorps- of stadsgezicht, vallen. De kleine roosters van een Innova 2.0 worden dan nog wel eens toegestaan, maar het "buiten op of vlak aan het pand opstellen van een apparaat ten behoeve van verwarming of koeling" vaak niet.

Geen idee of zo'n suskast juridisch daar dan ook onder valt, maar houdt er rekening mee dat er iemand van een gemeente of rijksdienst kan komen eisen dat deze weer weggehaald wordt. Men kan zich ook nog beroepen op gemeentelijke, dan wel rijksverordeningen dat aan monumentale panden helemaal niets aan het aangezicht gewijzigd mag worden, zonder toestemming van de gemeente of rijksdienst.

Als dit amper in het zicht zit en makkelijk weer te verwijderen valt, kun je het risico soms wel nemen.
Het gaat inderdaad om een pand met beschermd stadgezicht. De gevel is belangrijk voor de gemeente.
Toevallig van de week iemand langs gehad voor de voorgevel. Ook naar de uitmonding van de airco gekeken, gemeente had er geen bezwaar tegen gelukkig.

Helaas kon de positie niet anders. Een suskast in de stijl van de aangebouwde aanbouw, lijkt mij mooi in het totaalbeeld vallen. Mocht er toch een probleem komen schroef ik 'm er weer vanaf ;)

@rweust wat denk je qua geluidsreductie de beste keuze is? Eerste optie of tweede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@J.Dekker

Sowieso de inlaat en de uitlaat fysiek scheiden, dus een schot er tussen, dat er geen kortsluiting in de luchtstroom kan ontstaan. Normaal hebben roosters hier geen last van. De Innova 2.0 blaast hard uit, de warme lucht meters weg van de gevel, terwijl de koelere buitenlucht, meer als bij een afvoerputje, langs de gevel opgezogen wordt. Bij een suskast wordt dit echter anders. De uitlaat links houden en inlaat rechts, lijkt mij dan zeer zinvol.

Verder minimaal de vrije doorlaat gelijk houden, die de 160 mm afvoerkanalen normaal ook hebben, isolatie daar dus omheen bouwen. De aanzuig zou ik zelf wat korter houden, de uitblaas maakt wat meer lawaai, daar helpt demping meer, en heb je ook luchtdruk van de ventilator, wat iets meer dempende obstructie mogelijk maakt.

Dan nog, vanwege de monumenten restricties, als je een suskast zo uitvoert, dat deze aan haken hangt, met rubber of schuim tegen de gevel, dan kun je een eventuele inspecteur laten zien, dat het geen permanent bevestigde constructie betreft en je hem er zo af kunt halen. Dat kan best schelen in het oordeel of die, al dan niet voorlopig, mag blijven hangen, of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:42

G7B

Even een vraag gerelateerd aan het Innova monoblock.

Heeft iemand een .stl file om een houder te 3d-printen voor de afstandsbediening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.Dekker
Hierbij een update over mijn suskast.
Deze is gemaakt van houten balkjes en 70mm steenwol, op de meeste plekken dubbel, dus 140mm steenwol.

De aanzuiging maakt het meeste geluid en die gaat nu naar boven toe waar ik een goot heb. Die steekt over en zodoende weinig kans op inregenen. Daarnaast licht laten aflopen weg van de opening.

Alles afgewerkt met EPDM om het waterdicht te maken.

De eerste tests gedaan en zeer tevreden! Op lagere standen amper nog te horen vanaf ca 5 meter.

De houten afwerking moet er nog netjes op geklikt worden en dan hang ik hem definitief op. Zal dan tevens proberen opnames te maken zodat het verschil in de zeer smalle steeg duidelijk wordt.

Ondertussen zit er in de aanvoeropening ook gaas om vervuiling tegen te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5YK97p5zf2cJeUlu4cAibZmH58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHfn5ZhPyr2CnrgxafmTSvaH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNFHQ_yJQ_ZuCpHNnAxihPmjc1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfNkYnnFcCGxbEne6OxldSTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gCMmatTCaKLyfImzpWvBKA4-0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17Cd5d3OeHxxl5kyz9baMiVl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gALs0w7JCVIeod0mPr3lKSqq3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQsmCPXcN6lCsDqUA2b80S67.jpg?f=fotoalbum_large

Een ander punt: binnen hoor ik buiten de luchtverplaatsing van de buitenventilator ook dat er lucht “lekt” vanaf de aanzuig buiten naar binnen.

Alsof de isolatie op de rug van het toestel niet helemaal lekker aansluit op de twee sparingen door de muur.

Ik voel aan de linkerkant van het toestel dat er ook een luchtstroom is van binnen naar de binnenkant van het toestel.

Iemand hier ervaringen mee? En belangrijker nog een oplossing? Dacht een beetje tochtband rondom de achterkant van het toestel of alleen om de aanvoer en afvoer aansluiting te doen.

De onderkant heb ik vast gezet tegen de muur en hij lijkt wel behoorlijk te klemmen tegen de muur.

Edit: net even toestel van de wand gehaald. Wat extra tochband rondom aangebracht en toestel fluit niet meer en voel hem ook niet meer binnen aanzuigen. Top! Is een tweedehands toestel uit 2021 dus misschien was de isolatie wat minder geworden.

Het is band wat indrukt tot 1 mm, dus zorgt niet dat hij te veel van de wand af komt.

Standaard/voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYsaIukPAfMxYSBYtUVmelcoAR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YD6f3HtQnocfnWcqAMXP9DN.jpg?f=fotoalbum_large

Aangepast/na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CfE0rxX4s6uwERUFHfqBw64IJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zf0cK36VzsNLYzWJaJoeb6Yr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door J.Dekker op 07-05-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:58
Mocht iemand op zoek zijn naar een 9HP mini in nieuwstaat, die van ons staat te koop.

v&a aangeboden: Innova 9HP mini monoblock airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Netjes gemaakt. Het is ook mijn ervaring dat veruit het meeste lawaai uit de inlaat komt, en niet uit de uitlaat zoals je zou verwachten,

Maar hoe gaat dat nou bij jou? Op deze manier lijkt het alsof er een heel blok isolatie zit dat doorweekt wordt als het regent. Gaat dat wel goed? Of ontbreekt er nog iets op de foto?

edit: of staat hij op de eerste foto op de kop?

Ik denk er zelf trouwens over om nog iets anders te proberen. Die houten constructie die ik heb gemaakt vind ik niet echt mooi. Als alternatief overweeg ik gewoon een netjes afgewerkte houten plaat van 75x150cm met aan de binnenkant een relatief dunne plaat isolatie op 10 cm afstand van de gevel te schroeven. En dan een balkje ertussen om aan en afvoer te scheiden. Ergens ook wel een beetje uit luiheid. M'n houten 'schutting' werkt beter dan die kant en klare kast dus met die laatste moet ik nog wat. Ik zou daar ook van die wolplaten in kunnen zetten maar dat wordt weer gedoe om vast te zetten in het metaal. En eigenlijk ook net een beetje net-niet aangezien die demo kasten net iets te klein zijn. En die schutting-versie vind ik ook niet zo mooi dus denk ik erover ze allebei te vervangen. Tegelijkertijd wil ik er ook weer niet teveel werk in stoppen want echt m'n hobby is het niet.

Jouw constructie met een blokje isolatie heb ik ook overwogen maar nooit durven te maken omdat ik het idee heb dat dat toch wel uit elkaar gaat vallen. Zo te zien hangt dit zonder ondersteuning los. Klopt dat? Misschien zou je dat op de een of andere manier met een extra stukje hout op z'n plaats moeten houden.

Mijn ontwerp is gemaakt rond het idee dat die isolatie een beetje nat mag worden maar wel van twee kanten kan ventileren, wat het ingewikkelder maakt. Maar aangezien de lucht niet door de isolatie gaat maar erlangs is de dikte volgens mij niet heel belangrijk. En als je het dan half zo dik maakt en ergens tegenaan schroeft komt dat wat betreft ventilatie op hetzelfde neer als wanneer het twee keer zo dik is en zwevend ophangt.

edit 2: nog iets dat me inviel: is die luchtstroom die je aan de binnenkant voelt niet een teken dat de doorstroom aan de buitenkant te laag is? Dan heb je mogelijk toch wat veel weerstand. Heb je die lekkage ook zonder die bak erop?

[ Voor 77% gewijzigd door Yucon op 09-05-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Dekker
Yucon schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 06:55:
[...]

Netjes gemaakt. Het is ook mijn ervaring dat veruit het meeste lawaai uit de inlaat komt, en niet uit de uitlaat zoals je zou verwachten,

Maar hoe gaat dat nou bij jou? Op deze manier lijkt het alsof er een heel blok isolatie zit dat doorweekt wordt als het regent. Gaat dat wel goed? Of ontbreekt er nog iets op de foto?

edit: of staat hij op de eerste foto op de kop?

Ik denk er zelf trouwens over om nog iets anders te proberen. Die houten constructie die ik heb gemaakt vind ik niet echt mooi. Als alternatief overweeg ik gewoon een netjes afgewerkte houten plaat van 75x150cm met aan de binnenkant een relatief dunne plaat isolatie op 10 cm afstand van de gevel te schroeven. En dan een balkje ertussen om aan en afvoer te scheiden. Ergens ook wel een beetje uit luiheid. M'n houten 'schutting' werkt beter dan die kant en klare kast dus met die laatste moet ik nog wat. Ik zou daar ook van die wolplaten in kunnen zetten maar dat wordt weer gedoe om vast te zetten in het metaal. En eigenlijk ook net een beetje net-niet aangezien die demo kasten net iets te klein zijn. En die schutting-versie vind ik ook niet zo mooi dus denk ik erover ze allebei te vervangen. Tegelijkertijd wil ik er ook weer niet teveel werk in stoppen want echt m'n hobby is het niet.

Jouw constructie met een blokje isolatie heb ik ook overwogen maar nooit durven te maken omdat ik het idee heb dat dat toch wel uit elkaar gaat vallen. Zo te zien hangt dit zonder ondersteuning los. Klopt dat? Misschien zou je dat op de een of andere manier met een extra stukje hout op z'n plaats moeten houden.

Mijn ontwerp is gemaakt rond het idee dat die isolatie een beetje nat mag worden maar wel van twee kanten kan ventileren, wat het ingewikkelder maakt. Maar aangezien de lucht niet door de isolatie gaat maar erlangs is de dikte volgens mij niet heel belangrijk. En als je het dan half zo dik maakt en ergens tegenaan schroeft komt dat wat betreft ventilatie op hetzelfde neer als wanneer het twee keer zo dik is en zwevend ophangt.

edit 2: nog iets dat me inviel: is die luchtstroom die je aan de binnenkant voelt niet een teken dat de doorstroom aan de buitenkant te laag is? Dan heb je mogelijk toch wat veel weerstand. Heb je die lekkage ook zonder die bak erop?
Hi!

De bovenkant is inderdaad open. Maar hij hangt straks vlak onder een behoorlijk ver uitstekende goot. Daarnaast staat een hoge woning, daar waar hij hangt wordt het nooit nat.

Daarnaast is de opening ook nog eens dicht tegen de gevel aan en hangt hij op afschot straks (voor de oplettende kijker, m’n zijgevel staat zo scheef als de toren van Pisa).
Ik moet het zeker in de gaten houden, maar qua inregenen was dit een betere optie dan de zijkant dacht ik. Mocht het toch nat worden, dan pas ik de kast wel aan. Vanaf buiten er tegen aan gekeken, rechts onderkant aanvoer dan en linker zijkant de opening voor uitblazende lucht. Zo ook geen recirculerende lucht én geen geluid naar rechts (daar zijn de dichtstbijzijnde tuinen en ramen).

Liever had ik aanzuig naar boven aangezien die dan, als je eronder door loopt die ook niet direct in je gehoorgang zit.

Die lekkage was er ook al zonder kast. De isolatie was echt een beetje plat én er zit een kleine kier van 2 gipsplaten die aansluiten waardoor hij wat floot denk ik.

De steenwol zit vastgeklemd. Zijkanten, voorkant en onderkanten zitten zo strak dat ik ze niet extra heb vastgezet. Los van dat ik alle kanten heb ingesprayt met contactlijm. Eigenlijk bedoeld voor het EPDM, maar merkte dat de Rockwool platen ook erg goed bleven plakken.

De bovenkanten leunen als het ware op de zijpilaren en ook die platen zijn weer verlijmd. Bij 1 stukje isolatie twijfelde ik, en heb ik met koperen elektra draden erin gestoken en doorgestoken zodat dat draagt. Is veel steviger geworden dan ik voor ogen had.

Het kan niet doorwaaien dus moet het vocht echt wel in de gaten houden. Het ontwerp wat jij nog zou willen maken heeft dat probleem natuurlijk niet en is waarschijnlijk de isolatie beter te vervangen en door te luchten. Ik denk echter dat deze gangen, nog meer isoleren. Maar echt vergelijken kan ik dit natuurlijk niet.

Vond dit maken leuk, wel even als hobby projectje. Maar vond het wel wat doorgeslagen en veel werk haha.

Resultaat is echt wel verbluffend. In de laatste stand hoor ik hem als ik zelfs in de steeg sta praktisch niet meer. Moet echt m’n best doen. Terwijl het eerst echt net m’n afzuigkap was op hoogste stand (werd echt behoorlijk versterkt door de wanden)

Zie hier foto hoe hij straks komt te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qunz_fQdVpxU3W52eI4RkR1ZbBE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fjklpryns17MHiqimb6GjYij.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door J.Dekker op 09-05-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
J.Dekker schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:51:

....
Een ander punt: binnen hoor ik buiten de luchtverplaatsing van de buitenventilator ook dat er lucht “lekt” vanaf de aanzuig buiten naar binnen.

Alsof de isolatie op de rug van het toestel niet helemaal lekker aansluit op de twee sparingen door de muur.

Ik voel aan de linkerkant van het toestel dat er ook een luchtstroom is van binnen naar de binnenkant van het toestel.

Iemand hier ervaringen mee? En belangrijker nog een oplossing? Dacht een beetje tochtband rondom de achterkant van het toestel of alleen om de aanvoer en afvoer aansluiting te doen.

De onderkant heb ik vast gezet tegen de muur en hij lijkt wel behoorlijk te klemmen tegen de muur.

Edit: net even toestel van de wand gehaald. Wat extra tochband rondom aangebracht en toestel fluit niet meer en voel hem ook niet meer binnen aanzuigen. Top! Is een tweedehands toestel uit 2021 dus misschien was de isolatie wat minder geworden.
....
Het is waarschijnlijk niet het lekken van de aansluiting op het 160 mm aanzuigkanaal geweest. Op jouw foto's is goed te zien dat het schuim aan de achterkant van de Innova goed is ingedrukt rond de aanzuig- en afvoerflens aan de muur. Die hebben zo echt wel voldoende op de flens afgesloten en echt geen lekkende luchtstroom veroorzaakt. Alleen is de vezelplaatwand niet erg dik, zie ik. Sluit het kanaal (de opgerolde kunststof plaat) zelf zo wel goed aan op die flens? Ondersteun je die plaat nog ergens in de muur? Te vrij hangend, zou zo'n opgerolde plaat ook uit kunnen zakken en gaan lekken binnenin jouw muur.

Verder kan het zijn dat je wat aanzuiglucht van de tangentiaalventilator bovenin het apparaat (die de binnenlucht circuleert) hebt gevoeld. Dat is overigens niet iets om je erg druk over te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door rweust op 10-05-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Dekker
@rweust Het gaat om een gipsen wand, daarachter osb. Dan van 140mm glaswol en dan een steens-muur.
Best wat dikte al met al. Waar het zat weet ik niet. Maar na m’n aanpassing met wat richtband volledig opgelost.

Vandaag de suskast iets verhangen. Zat een muuranker in de weg. Toen ik ‘m eraf haalde toch wel twijfels waar ik nu allemaal mee bezig was. Zwaar ding, Grote kast en dat terwijl die subtiele roostertjes eigenlijk een van de redenen waren voor mijn keuze voor de Innova 2.0

Heb de gelegenheid meteen gebruikt om een video te maken van geluid zonder kast en met kast.

Toen wist ik weer waarom ik die kast had gemaakt. Het is altijd lastig om geluid te bepalen, laat staan vast te leggen met een telefoon met windruis en omgevingsgeluid. Maar je krijgt wel een goed idee van het verschil denk ik.
Al met al vindt ik het zeker de moeite waard in mijn situatie.

Heb ook een unit opgehangen bij een vriend en bij mijn ouders. Die wonen landelijk met beide een boom tegenover de uitmondingen.
Hier is het bijv. absoluut niet nodig om de boel te dempen.

Zonder suskast

Met suskast

Nu nog mijn houten latten er terug op plaatsen.
Zal nog een foto delen als het klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:54
rweust schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:26:
[...]

Het probleem blijft dat de Innova 2.0 niet erg geschikt is als verwarming van een koude garage of schuur. Daar zijn anderen op dit forum ook al achter gekomen. Toen zij stroommetingen uitvoerden en de warmteopbrengst vergeleken met hun gewone elektrische ventilatorkachel in de schuur, bleek dat het verwarmend rendement behoorlijk tegenviel. Je gaat de vrij dure aanschaf van een Innova 2.0 dan niet snel terugverdienen in besparing aan elektrische energie.

Dat ligt trouwens niet aan de Innova, dit probleem speelt bij veel airco’s die als verwarming worden gebruikt. Dat werkt prima, zolang het nog niet te koud is buiten, maar bij lagere temperaturen, rond het vriespunt, vallen verwarmend rendement en vermogen erg tegen. Net wanneer de meeste warmte nodig is, blijkt dat die COP niet meer klopt.

Innova geeft in hun installatie manual voor een 12HP aan dat deze een verwarmend vermogen kent van 2,31 kW met een COP van 3,28. Dit betreft het maximaal nominaal vermogen van de 12HP, niet dual-power, wat een Innova 2.0 niet lang vol kan houden. Dit betekent dat er dus 2310 W / 3,28 = 704 W aan stroom nodig is om deze warmte op te wekken. Dit geldt echter bij buitenlucht met een temperatuur van 7 °C. Daarboven wordt die COP zeker ook gehaald, dus je kunt deze Innova 2.0 12HP prima als bijverwarming gebruiken.

Onder de 7 °C buitentemperatuur gebeurt er namelijk wat anders. De verdamper van een warmtepomp moet kouder zijn, anders kan er immers geen warmte uit de buitenlucht worden onttrokken. Vocht uit de lucht veroorzaakt op een gegeven moment dichtvriezen van de verdamper, ook al vriest het buiten nog niet eens. Een warmtepomp zal bij lagere buitentemperaturen dus regelmatig zijn verdamper moeten ontdooien en het smeltwater moeten afvoeren. Hiervoor wordt het compressorvermogen gebruikt om de verdamper weer op te warmen. Er wordt, tijdens zo’n ontdooicyclus, dus wel stroom verbruikt, zelfs snel enkele honderden Watts, maar geen nuttige warmte opgewekt. Hoe lager de buitentemperatuur, hoe vaker en langer zo’n ontdooicyclus duurt. De COP-waarde van warmtepompen geldt echter tijdens verwarmend bedrijf, houdt dus geen rekening met een ontdooicyclus.

Verder geldt dat een warmtepomp het moeilijker krijgt om nog warmte uit de buitenlucht te trekken, als die steeds kouder wordt. De COP daalt dus ook onder de 7 °C. Innova gaf dit ooit zelf aan in het volgende “power comparison” grafiekje voor een 12HP. Het verschil in afgegeven vermogen maakt de ELEC overigens puur door een ingebouwd 1000 W elektrisch verwarmingselement.

[Afbeelding]

Tegenwoordig heeft de ELEC een zwaarder 2000 W elektrisch element en is de 12HP met R32 koelmiddel gevuld. Het nieuwste grafiekje in de folder gebruikt echter ook de dual-power vermogens. Mooi plaatje ter vergelijk met de nieuwste ELEC, maar onbruikbaar voor de nominale verwarmingsvermogens bij lagere temperaturen van de 12HP. Ik gebruik hier dus bewust nog het oude "power comparison" grafiekje van Innova voor.

Maar wat betekent dit nu in de praktijk?

Bij lichte vorst, -2 °C buitenlucht temperatuur, zien we dat de Innova 12HP nog maar 1,55 kW maximaal aan verwarmingsvermogen levert. Zijn stroomverbruik zal, tijdens verwarmend bedrijf, niet afgenomen zijn. De COP is bij -2 °C dus al gedaald tot 1550 W / 704 W = 2,21. De Innova 12HP moet echter ook zijn verdamper nog ontdooien, dit kan zo’n 5 tot 10 minuten per uur kosten. Zijn werkelijk verwarmend vermogen is dan dus verder gedaald tot 5/6 x 1550 W = 1291 W. Dat is al niet echt veel meer, om een koude ruimte te moeten verwarmen bij lichte vorst buiten.

Tijdens de ontdooifunctie zal de compressor zo’n 350 W aan stroom op kunnen nemen. Het aan stroom opgenomen vermogen wordt dan (5/6 x 704 W) + (1/6 x 350 W) = 645 W. Het verwarmend rendement van de Innova 12HP is bij lichte vorst (-2 °C) zo gedaald tot 1291 W / 645 W = 200%, waar dit bij 7 °C buitentemperatuur nog 328% was.

Bij matige vorst (-7 °C buitenlucht temperatuur) wordt de situatie nog ongunstiger. De berekeningen bovenstaand volgend en rekening houdend met een ontdooicyclus van 10 min. tot een kwartier per uur, kom je bij matige vorst buiten uit op een werkelijk verwarmend vermogen van 825 W en een verwarmend rendement van 134%. Net wanneer je dus, bij echt koud weer, de meeste warmte nodig hebt, gaat de Innova 2.0 12HP zich dus als een klein, camping-ventilatorkacheltje met weinig verwarmingsvermogen gedragen en gebruikt bijna net zo veel aan stroom.

Kortom, er is een reden voor, dat de Innova 2.0 zijn warmtepomp uitschakelt bij buitenlucht temperaturen van -10 °C en lager. Net als bij splits, die vaak ook geen grote verdamper buiten bezitten om nog enigszins efficiënt warmte uit koude buitenlucht te kunnen halen, valt het rendement en verwarmend vermogen flink tegen bij lagere buitenlucht temperaturen.

De Innova 2.0 is en blijft in eerste instantie een airco. Schaf hem dan ook om die reden aan. Bonus is, dat je de Innova 2.0 ook als bijverwarming kunt gebruiken in het voorjaar en najaar om 's morgens en 's avonds woonkamer, keuken, werkkamer, ed. wat te verwarmen en hierdoor de CV een langere zomerperiode uit te laten staan. Ook kun je tijdens wat zachtere winterdagen (die zijn er genoeg tegenwoordig) bijverwarmen met een Innova 2.0, naast de CV, en zo wat aan duurder gas besparen.

Zorg bij dat laatste, als het dus meer om de portemonnee gaat, echter wel dat je weet wat je doet. Een m3 aardgas levert 10 kWh aan warmte in Nederland en kost momenteel zo'n EUR 1,25 . Indien het buiten net aan vriest, heeft een Innova 2.0 12HP nog maar een verwarmend rendement van 200% over. Om diezelfde 10 kWh aan warmte te leveren neemt een 12HP, bij -2 °C buiten, dus wel 5 kWh aan stroom op. Bij een stroomprijs van 25 eurocent per kWh of meer, bespaar je dan dus niets meer t.o.v. verwarmen op gas met de CV.

Het is financieel zinloos om bij kWh stroomprijzen, die niet minimaal 5x onder die van 1 m3 gas liggen, de Innova 2.0 12 HP bij lichte vorst nog te laten verwarmen, i.p.v. de CV ketel of gaskachel. Bij matige vorst dienen die kWh stroomprijzen zelfs minimaal 7,5x lager te liggen, dan die van 1 m3 gas.

Hierbij dus de redenen onderbouwd, waarom mensen na aanschaf van een Innova 2.0 als besparende verwarming, vaak toch weer schrikken van hun energierekening en waarom de verwarmingsprestaties toch tegenvallen in koudere omstandigheden. Mijn hier op dit forum vaker gegeven advies staat dan ook nog steeds en sluit aan bij wat @JanDoedel hierboven aangeeft.

Schaf een Innova 2.0 niet om reden van hoofdverwarming aan en ook niet om in de winter slecht geïsoleerde, koude ruimtes te willen verwarmen. Dat blijft allemaal nog steeds erg veel stroom kosten en is een garantie voor teleurstelling over het werkelijk geleverde verwarmend vermogen tijdens koudere dagen.
Bij -7 hebben normale lucht/water warmtepompen eigenlijk geen defrosts meer in het nl klimaat. Onder de -2 is de lucht zo droog dat het niet of nauwelijks aanvriest.
Is dit anders bij de Innova?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
BarryH schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:40:
[...]

Bij -7 hebben normale lucht/water warmtepompen eigenlijk geen defrosts meer in het nl klimaat. Onder de -2 is de lucht zo droog dat het niet of nauwelijks aanvriest.
Is dit anders bij de Innova?
1 m3 Verzadigde lucht kan bij -5 C nog steeds 3,26 g vocht bevatten, waar dit bij 0 C dus maximaal 4,84 g was. Die "droogheid" van de lucht bij -2 C vorst is dus behoorlijk relatief. Vergeet niet dat de verdamper nog kouder is (-7 C) dan de buitenlucht, en zal dus aanvriezen, ook bij vorst buiten gaat dit gewoon door. De Innova kan geen luchtvochtigheid meten, zal waarschijnlijk van het meest ongunstige geval uitgaan en heeft, wat verdamper ontdooien betreft, dus waarschijnlijk niet de beschikking over zo'n intelligent ontdooiprogramma, als wat moderne warmtepompen kennen.

De power comparison grafiek van Innova zelf, laat ook al zien dat het verwarmingsvermogen van de Innova bij lichte vorst al flink afneemt. Ervaringen bij matige vorst zijn dat verdamper ontdooien 10 min. tot kwartier per uur kan duren. De Innova 2.0 blijft echt meer een airco, dan een warmtepomp geschikt als hoofdverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 16-05-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:01
Ik heb ook 3 Innova’s in het huis dat we hebben gekocht. Ik kan alleen niet in het “menu” komen. Kan het zijn dat ik een ouder model heb? Ik zie nergens 2.0 staan. Ook display lijkt iets anders te zijn dan in de handleiding (online gevonden).

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
BugBoy schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:30:
Ik heb ook 3 Innova’s in het huis dat we hebben gekocht. Ik kan alleen niet in het “menu” komen. Kan het zijn dat ik een ouder model heb? Ik zie nergens 2.0 staan. Ook display lijkt iets anders te zijn dan in de handleiding (online gevonden).
Met "menu" neem ik aan dat je de airco's via de DuePuntoZero app wilt kunnen bedienen, en verbinding krijgen dus niet lukt. Normaal open je dit menu in de app met de overbekende "drie streepjes" knop links bovenin.

Hieronder vind je de link naar de handleiding van de paar jaar oudere Innova 2.0, nog met R410a koelmiddel. Op de site van Innova zelf (www.innovaenergie.com) staan de handleidingen voor de modernere 2.0 met R32 koelmiddel gevulde. Op het typeplaatje onder het rooster bovenin de Innova 2.0 (even oplichten en kijken dus) staat wel welk type Innova 2.0 je hebt.

Op pagina 23 van de oude handleiding staat hoe je de Wifi instellingen reset. Waarschijnlijk staan deze nog op SSID en WW van het wifi netwerk van de vorige eigenaar, wat er dus niet meer is. Je moet dan de wifi van de Innova resetten naar fabrieksinstellingen. De Innova 2.0 zend daarna zelf een wifi-acces uit waarmee de smartphone met de DuePuntoZero app er op dan verbinding kan leggen. Je moet dan echt in de buurt staan van het apparaat. Dit uitgezonden netwerk kan overigens verschillende namen hebben, iets met "Innova", "2.0" of "Due" erin is dan vaak de goede. Zet jouw smartphone hierbij ook eerst vast op dit, door het apparaat uitgezonden, wifi netwerk. Het probleem is vaak, dat een smartphone constant zelf een sterker netwerk zoekt en dan ongemerkt snel weer overschakelt naar het thuisnetwerk, dan mislukt echter de installatie.

Als die verbinding tussen apparaat en smartphone eenmaal tot stand is gebracht (en dus ook zo blijft) kun je de DuePuntoZero app openen en alles instellen nodig voor deze Innova 2.0 airco om via het wifi thuisnetwerk te werken (SSID en WW). Die instellingen staan daarna in het apparaat, waarna je de smartphone weer terug kunt zetten op het wifi thuisnetwerk. Dit moet je uiteraard voor alle drie de Innova 2.0 airco's bij jouw thuis ook herhalen.

https://www.gebruikershan...w-handleiding-862914.html

Daarna kun je de app proberen, en bij problemen, eventueel in de modem/router nog controleren of deze Innova's ook echt actief verbinding hebben met jouw wifi thuisnetwerk (ESP met een nummer). Het wil ook nog wel eens voorkomen dat het wifi thuisnetwerk niet sterk genoeg is voor die ESP ontvangertjes in die stalen Innova kast, dan moet je met sterkere acces points of wifi repeaters in de weer.

Succes,

Robert.

[ Voor 30% gewijzigd door rweust op 24-06-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:01
@rweust Bedankt voor de link. Deze manier van resetten werkt inderdaad. Heb mijn airco gekoppeld nu. De app lijkt overigens wel erg gedateerd, want de UI past niet echt lekker op een moderne iPhone. Maar het gaat me vooral om het koppelen met mijn domotica (Home Assistant). Dat wordt de volgende stap.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:18
Volgende week wordt mijn innova 2.0 bezorgd. Zijn er mensen die zelf de boringen hebben gedaan (nieuwbouw, 2013) of is het raadzaam dit uit te besteden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Hetisookwat schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:57:
Volgende week wordt mijn innova 2.0 bezorgd. Zijn er mensen die zelf de boringen hebben gedaan (nieuwbouw, 2013) of is het raadzaam dit uit te besteden?
Op de allereerste pagina van dit forumonderwerp, in de 7e post, staat bij de nadelen al:

1. De unit moet aan een buitenmuur geplaatst worden.
Hierin moeten twee gaten geboord van 162 mm diameter. Dit boorwerk is éénmalig, kost iets van EUR 150,- tot EUR 250,- en kun je niet zelf uitvoeren zonder goede diamantboor en professionele boormachine met stof afzuiging door de kern. Als je de uitgeboorde, bakstenen kern bewaart, kun je de gevel hier echter altijd weer redelijk mee afwerken.

Het is natuurlijk mogelijk om zelf een gat te hakken in een stenen muur, alleen krijg je dit nooit zo mooi rond afgewerkt dat het opgerolde kanaal er netjes in past en de roosters er mooi in vast klemmen. Je zult, mocht dit gat uiteindelijk groot genoeg zijn geworden, daarna flink met cement in de weer moeten om dit gat weer af te werken, en dat wordt echt niet mooi in een bakstenen buitenmuur. Plaatwanden is een ander verhaal, maar hebben ook weer hun specifieke problemen. De Innova 2.0 hangt het beste aan een massief stenen of betonnen muur.

Je kunt uiteraard ook zelf proberen ergens een zware betonboor met een lange, 160 mm diameter kernboor te huren. Alleen doen veel verhuurbedrijven dit niet zonder jouw aantoonbare ervaring met betonboren en ook niet zonder er ook nog een keer een statief bij te huren. Door beton moet je nat boren, daar komt dan nog een waterslang en goede waterstofzuiger bij. Door gasbeton, kalkzand- en baksteen kun je droog boren, maar denk niet dat jouw woonkamer of bouwmarkt stofzuiger dit afzuigen door de kern van zo'n grote boor aan kan, die geven waarschijnlijk binnen een minuut de geest. Daar komt dan dus nog de huur van een goede industriële, zware stofzuiger bij.

Een professioneel betonboorbedrijf is meestal in één tot anderhalf uur klaar met de twee 162 mm diameter gaten voor de Innova 2.0, heeft alles bij zich en maakt veel minder rotzooi. Boren kan met een 160 mm kernboor, de gaten vallen meestal 1 tot 2 mm groter uit. En ze kunnen dan ook gelijk de 16 mm condensafvoer boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
@rweust rweust is alles nog in orde? Heb je een update na 5 jaar gebruik?
Ben zelf aan het kijken naar een airco zonder buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:18
rweust schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Op de allereerste pagina van dit forumonderwerp, in de 7e post, staat bij de nadelen al:

1. De unit moet aan een buitenmuur geplaatst worden.
Hierin moeten twee gaten geboord van 162 mm diameter. Dit boorwerk is éénmalig, kost iets van EUR 150,- tot EUR 250,- en kun je niet zelf uitvoeren zonder goede diamantboor en professionele boormachine met stof afzuiging door de kern. Als je de uitgeboorde, bakstenen kern bewaart, kun je de gevel hier echter altijd weer redelijk mee afwerken.

Het is natuurlijk mogelijk om zelf een gat te hakken in een stenen muur, alleen krijg je dit nooit zo mooi rond afgewerkt dat het opgerolde kanaal er netjes in past en de roosters er mooi in vast klemmen. Je zult, mocht dit gat uiteindelijk groot genoeg zijn geworden, daarna flink met cement in de weer moeten om dit gat weer af te werken, en dat wordt echt niet mooi in een bakstenen buitenmuur. Plaatwanden is een ander verhaal, maar hebben ook weer hun specifieke problemen. De Innova 2.0 hangt het beste aan een massievere stenen of betonnen muur.

Je kunt uiteraard ook zelf proberen ergens een zware betonboor met een lange, 160 mm diameter kernboor te huren. Alleen doen veel verhuurbedrijven dit niet zonder jouw aantoonbare ervaring met betonboren en ook niet zonder er ook nog een keer een statief bij te huren. Door beton moet je nat boren, daar komt dan nog een waterslang en goede waterstofzuiger bij. Door gasbeton, kalkzand- en baksteen kun je droog boren, maar denk niet dat jouw woonkamer of bouwmarkt stofzuiger dit aan kan, die geven waarschijnlijk binnen een minuut de geest. Daar komt dan dus nog de huur van een goede industriële, zware stofzuiger bij.

Een professioneel betonboorbedrijf is meestal in één tot anderhalf uur klaar met de twee 162 mm diameter gaten voor de Innova 2.0, heeft alles bij zich en maakt veel minder rotzooi. Boren kan met een 160 mm kernboor, de gaten vallen meestal 1 tot 2 mm groter uit. En ze kunnen dan ook gelijk de 16 mm condensafvoer boren.
Ik had dat bericht inderdaad gelezen maar er zijn natuurlijk sindsdien ook 57 pagina's achteraan gekomen ;).
Dan gewoon laten boren en niet de knieperd gaan uithangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
abusimbal schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:16:
@rweust rweust is alles nog in orde? Heb je een update na 5 jaar gebruik?
Ben zelf aan het kijken naar een airco zonder buitenunit.
De eerste Innova 2.0 10HP, die ik aangeschaft heb, inderdaad bijna 6 jaar geleden, hangt op de vrij ruime slaap-/studeerkamer van mijn zoon, wordt onder het schuine dak voornamelijk als airco gebruikt, de laatste paar weken ook weer regelmatig, en doet dat gewoon prima. Tijdens echt warme nachten laat hij deze ook 's nachts aan en slaapt hier gewoon bij. In voor- en najaar wordt deze ook af en toe als bijverwarming gebruikt, echter alleen tijdens wat kille avonden, wanneer de CV nog uit is.

Daarna heb ik ruim 5 jaar geleden een 12HP voor in de woonkamer/keuken en een 10HP voor in onze eigen slaapkamer aangeschaft. Ook die doen gewoon nog altijd heel goed hun werk, voornamelijk als airco, waarbij de 12HP in de woonkamer ook iets meer als bijverwarming gebruikt wordt. De woonkamer iets opwarmen in de avonden, als tuindeuren in voor- en najaar overdag wat hebben open gestaan, of in de ochtend, als de zon nog moet doorkomen. De CV kunnen we dan iets langer uitlaten buiten het stookseizoen.

Twee jaar geleden is er nog een vierde Innova 2.0 bij gekomen, een 12HP in de woonkamer. De erker wordt in het huidige klimaat steeds warmer zomers en met die enkele 12HP die meer richting keuken hing, ging de 55 m2 woonkamer met aangebouwde keuken afkoelen steeds langer duren. Ook die functioneert gewoon probleemloos.

Geen defecten of tegenvallers dus, het zijn betrouwbare apparaten, ook na meer dan 5 jaar gebruik, en ze koelen prima. Alleen is onze slaapkamer iets te klein voor de 10HP die daar hangt, die gaat 's nachts soms pendelen. Dat vraagt soms wat gewenning om in slaap te komen. Bij voorkeur koelen we onze slaapkamer voor we gaan slapen. Mijn zoon heeft echter weer nergens last van.

De Innova 2.0 als hoofdverwarming willen gebruiken valt menigeen ook tegen, maar daar is vaak genoeg over gesproken op dit forum. Flink kunnen verwarmen, als het koud is buiten, is niet de sterke kant van de Innova 2.0, maar dat geldt voor meer airco's, ook splits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Bedankt voor de update.
Heb ik mijn woonkamer (appartement) een airco binnen unit en op het terras een buiten unit.
8 jaar geleden zei de installateur dat dat voldoende zou zijn als je de deuren naar de slaapkamers open zet.
Maar dat vind ik niet.
Om nu een binnen unit te zetten in elke slaapkamer en dan naar de buiten unit gaan is bijna niet mogelijk.
Zou kunnen via buizen, maar die zie je en moet ook met condens pompje.

Daarom dat dit misschien een goed alternatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

abusimbal schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:30:
Bedankt voor de update.
Heb ik mijn woonkamer (appartement) een airco binnen unit en op het terras een buiten unit.
8 jaar geleden zei de installateur dat dat voldoende zou zijn als je de deuren naar de slaapkamers open zet.
Maar dat vind ik niet.
Om nu een binnen unit te zetten in elke slaapkamer en dan naar de buiten unit gaan is bijna niet mogelijk.
Zou kunnen via buizen, maar die zie je en moet ook met condens pompje.

Daarom dat dit misschien een goed alternatief is.
Als je je split op die manier wil gebruiken moet hij zoveel mogelijk aanstaan. Dus al 's ochtends aanzetten zodat het de hele dag koel blijft. 's Avonds pas gaan koelen werkt dan niet.

Ik weet niet of je dat doet, maar dit zou een reden kunnen zijn dat het tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Klopt. Maar wil het liefst frisser in de slaapkamer dan in de woonkamer en dat gaat dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
abusimbal schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:04:
Klopt. Maar wil het liefst frisser in de slaapkamer dan in de woonkamer en dat gaat dan niet.
Een ruimte extra koelen gaat prima met een Innova 2.0, als je in een aangrenzende ruimte al een split hebt hangen. Alleen moet je voor een slaapkamer wat oppassen met het dan benodigde koelvermogen. Dit valt dan, zeker als de aangrenzende ruimte immers ook al gekoeld wordt, vaak vrij laag uit voor de slaapkamer. De kans is dan veel groter dat de Innova 2.0 's nachts meer gaat pendelen.

De Innova 2.0 heeft een inverter gestuurde compressor, kan dus zijn toerental (en dus koelvermogen) traploos regelen, maar daar zit wel een ondergrens aan aan dat toerental, waarbij die compressor nog goed werkt en de de motor niet te warm wordt. Helemaal terug regelen naar nul of weinig koelvermogen gaat dus niet. Als de slaapkamer 's nachts weinig koelvermogen meer nodig heeft en zijn temperatuur heeft bereikt, gaat de Innova 2.0 op een gegeven moment dus gewoon uit, om na een tijdje, als de kamer weer wat is opgewarmd, weer aan te slaan.

Dit geldt allemaal ook voor splits, alleen daarbij zit de compressor en condensorventilator in een een buitenunit, en laat men de tangentiaalventilator voor de verdamper in de binnenunit vaak zachtjes doordraaien. Bij splits heb je in een stille slaapkamer dus vaak weinig last van dat pendelen. De buren soms weer wel, maar dat is weer een ander verhaal. De Innova 2.0 is goed gedempt, de compressor hoor je vaak nauwelijks, maar dat de kanaalventilator stopt met lucht door condensor en apparaat blazen, valt 's nachts wel op in een stille slaapkamer. Als dit dan allemaal even later bij wat stijgende temperatuur weer aanslaat, kunnen de wat moeilijkere slapers hier wel problemen mee ondervinden.

Verder moet je bij de Innova 2.0 in flats en appartementen ook goed op de kanalen naar buiten letten voor aanzuig en uitblaas van buitenlucht. In galerijen en bij betonnen balkons treedt vaak erg veel reflectie op en kunnen buren dit geblaas uit de roosters soms erg goed horen. Als een buurman dan op enkele meters afstand hiervan, graag rustig zijn krantje leest of met het raam open slaapt, dan kan dit beslist ook overlastproblemen opleveren.

In de situatie die jij beschrijft zou ik dus zeker geen Innova 2.0 met een te hoog koelvermogen kiezen. Afhankelijk van de grootte van jouw slaapkamer, voldoet een 9HP Mini, dan waarschijnlijk al heel erg snel, maar ook die kan dus 's nachts gaan pendelen in kleine ruimtes.

Één en ander is dus ook afhankelijk van wat voor een slaper je bent, mijn zoon slaapt er altijd doorheen, en ik wen meestal na twee nachten al goed aan een airco op de slaapkamer, mijn vrouw vindt pendelen vaak wel weer vervelend. Gebruik je de Innova 2.0 meer overdag, dan hoor je deze 2-duct monoblock echt nauwelijks binnen. De slaapkamer even goed koelen, voor je gaat slapen, en daarna de Innova 2.0 vroeg in de nacht uitzetten, werkt vaak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:48
Heeft iemand een filmpje of geluidsopname van de Innova 12HP tijdens het koelen op verschillende standen?
Ik overweeg een Innova 12HP aan te schaffen voor op zolder.

Er zijn inmiddels vier airco-installateurs langs geweest, maar allemaal geven ze aan dat ze óf niet de juiste partij zijn voor deze klus, óf dat het zo duur wordt (meer dan €5.000) dat het eigenlijk niet verstandig is om het te doen (zie hier voor meer info).

Ik ben bang dat de enige reële optie een monoblock is met een dakdoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:57
Unkie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:40:
Heeft iemand een filmpje of geluidsopname van de Innova 12HP tijdens het koelen op verschillende standen?
Ik overweeg een Innova 12HP aan te schaffen voor op zolder.

Er zijn inmiddels vier airco-installateurs langs geweest, maar allemaal geven ze aan dat ze óf niet de juiste partij zijn voor deze klus, óf dat het zo duur wordt (meer dan €5.000) dat het eigenlijk niet verstandig is om het te doen (zie hier voor meer info).

gekke vraag maar heb je toevallg al een warmtepomp? want dan kan je dit toevoegen aan je systeem

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:48
Nee, dat heb ik (helaas) niet... Stadswarmte :/
Maar dit is toch de Innova 15HP H2O die ook op bestaande cv of een buffervat kan?

[ Voor 10% gewijzigd door Unkie op 27-06-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 18:57
Unkie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:28:
[...]

Nee, dat heb ik (helaas) niet... Stadswarmte :/
Maar dit is toch de Innova 15HP H2O die ook op bestaande cv of een buffervat kan?
Yep.. maar die heeft een facelift gehad. Er zijn ook een paar dingen veranderd. Volgens mij gebruiken deze nu propaan als koudemiddel. En er zijn 4 versies. 3 horizontaal geplaatste en 1 verticaal geplaatste.

Hiervoor kan je idd een buffervat gebruiken, maar dan moet je ook een manier vinden om dit vat af te koelen of te verwarmen als dat nodig is.
Een warmtepomp kan deze warmte afvoeren.

offtopic:
En stadsverwarming is eigenlijk niet verder ontwikkeld sinds zijn invoering en het is juist verkoeling wat eigenlijk tegenwoordig net zo ( en bij velen zelfs meer) van belang is als verwarmen. Er zou naast een warmte aanvoer ook een koude aanvoer moeten komen. Vooral bij de nieuw geplande netten zou je zeggen dat die bijgevoegd zouden moeten worden als je een jaarrond systeem wil leveren aan je klanten. Zeker met de huidige temperatuur uitschieters.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mic-x
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-07 10:31
Ik heb nu zo'n 2 jaar een Innova 2.0 12 HP. Deze hangt op zolder. Hij werkte altijd goed. Nu niet meer. Vorige week viel mij op dat hij nadat hij een defrost o.i.d. had gedaan enorm veel herrie ging maken. Ik denk dat dit de compressor is die tegen de behuizing of leidingen aan trilde.
Afgelopen zaterdag deed de Innova het nog, zondag heb ik hem 's ochtends aangezet en sindsdien doet hij niets meer. Hij blaast enkel nog lucht, maar koelt niet en verwarmt ook niet. Er was een beetje een chemische geur te ruiken. Het trillen van de compressor (?) heeft ook niet meer plaatsgevonden.

Vandaag even de voorplaat gedemonteerd, en het viel me op dat er enorm veel roest zit op de metalen constructie en de binnenbeplating van de monoblock.

Iemand enig idee wat er hier is misgegaan? Ik vrees wel dat het einde oefening is. Dat wordt dus sparen voor een andere oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
mic-x schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:16:
Ik heb nu zo'n 2 jaar een Innova 2.0 12 HP. Deze hangt op zolder. Hij werkte altijd goed. Nu niet meer. Vorige week viel mij op dat hij nadat hij een defrost o.i.d. had gedaan enorm veel herrie ging maken. Ik denk dat dit de compressor is die tegen de behuizing of leidingen aan trilde.
Afgelopen zaterdag deed de Innova het nog, zondag heb ik hem 's ochtends aangezet en sindsdien doet hij niets meer. Hij blaast enkel nog lucht, maar koelt niet en verwarmt ook niet. Er was een beetje een chemische geur te ruiken. Het trillen van de compressor (?) heeft ook niet meer plaatsgevonden.

Vandaag even de voorplaat gedemonteerd, en het viel me op dat er enorm veel roest zit op de metalen constructie en de binnenbeplating van de monoblock.

Iemand enig idee wat er hier is misgegaan? Ik vrees wel dat het einde oefening is. Dat wordt dus sparen voor een andere oplossing.
Klinkt als een gaslek, het circuit is zijn koelmiddel R410a of R32 kwijtgeraakt. De compressor draait dan loos, met onvoldoende tegendruk, zonder smering en geeft vrij snel de geest. Koelmiddel (gas) met wat (heet geworden) smeerolie, kun je vaak wel ruiken, soms als een verbrand plastic geurtje. Overmatige corrosie kan soms een oorzaak van een gaslekkage zijn, en dat kan weer verschillende oorzaken hebben, waarvan een niet goed functionerende condensafvoer de meest voorkomende is. Helaas, normaliter betreft een gaslek met vastgelopen compressor wel een afgelopen zaak voor een Innova 2.0.

Condens wat niet goed wegloopt naar de condenspan, kan de kast in lopen. Soms is dit maar weinig, maar als dit lang genoeg duurt kunnen die druppeltjes condens wel een flinke hoeveelheid corrosie veroorzaken. Die lekkage kan al bovenin het apparaat ontstaan. De goten onderlangs de verdamper kunnen bijvoorbeeld verstopt zijn door stofpluizen, waardoor ze ergens overlopen. De leiding naar de condenspan kan ook door stof en vuil verstopt raken, met name bij de sifon, opnieuw met overlopende opvanggoten tot gevolg.

Een andere mogelijkheid betreft het "natte condensor" pompsysteem binnenin. Als hier iets lekt of spuit, hoeft niet al dat condens weer over de condensor terug te lopen in de condenspan en kan er naast of op een andere plek overmatige corrosie veroorzaken.

En dan is er nog de condenspan zelf, als daar een vlotterschakelaar versmeerd of defect raakt, kan die pan overlopen. Weer met overmatige corrosie rond en naast de condenspan tot gevolg.

Andere oorzaken voor overmatige corrosie binnenin het apparaat, kan inregenen door de kanalen zijn, als ook teruglopen van condens naar het apparaat. Bijvoorbeeld door een niet goed naar buiten aflopend afblaaskanaal, waar in verwarmend bedrijf dus ook condens in kan vormen.

Hieronder vind je een link naar onderhoud wat ik een keer heb uitgevoerd aan een Innova 2.0, daar zie je de betreffende componenten wel zitten en kun je ook zien hoe het apparaat na vier jaar er nog uit hoort te zien:
https://gathering.tweaker...message/78246846#78246846

De werking van het apparaat, met verschillende componenten benoemd, vind je in de drie post vanaf hier:
https://gathering.tweaker...message/67949428#67949428

Condenslekkage is altijd een reden om het apparaat open te maken, te zoeken en de oorzaak te verhelpen. Hier vind je ook een post hierover in dit forum:
https://gathering.tweaker...message/72559482#72559482

Jammer dat je deze pech hebt met de Innova 2.0. Echt onderhoud, behalve het stofvrij maken van de kanalen en het rooster op de verdamper, hebben de Innova's normaal niet nodig. Ik maak ze hooguit eens in de paar jaar een keer wat verder open, om de condensor, condenspan en ventilatoren te controleren en eventueel wat schoon te maken van binnen. Wel heb ik RVS gaasjes met 2mm maaswijdte in de roosters aan de gevel geplaatst, die voorkomen dat de condensor binnenin vervuilt met blad, zaadpluizen, ed. Die gaasjes moet ik wel ieder jaar reinigen.

Robert.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 02-07-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdconcept
  • Laatst online: 12-09 16:43
We hebben een innova 2.0 hangen van vorige eigenaars.
Neem dat hij bijna 10y oud is.

Airco (in zomer):
werkt redelijk, niet super.
Er komt geen condens uit. Gene lekkage.

Verwarmen (in winter):
werkt zeer zwak, ook zeer veel waterafvoer naar buiten.. ook kleine lekkage aan onder kant (waar buisje richting -> afvoer buiten gaat).
wat zou reden kunnen zijn van het zwakke verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Mdconcept schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:58:
We hebben een innova 2.0 hangen van vorige eigenaars.
Neem dat hij bijna 10y oud is.

Airco (in zomer):
werkt redelijk, niet super.
Er komt geen condens uit. Gene lekkage.

Verwarmen (in winter):
werkt zeer zwak, ook zeer veel waterafvoer naar buiten.. ook kleine lekkage aan onder kant (waar buisje richting -> afvoer buiten gaat).
wat zou reden kunnen zijn van het zwakke verwarmen?
Je zou hem eens kunnen schoonmaken, ook binnenin. In de post hiervoor, in de links, staat precies beschreven hoe dit moet.

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 06-07-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdconcept
  • Laatst online: 12-09 16:43
rweust schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Je zou hem eens kunnen schoonmaken, ook binnenin. In de post hiervoor, in de links, staat precies beschreven hoe dit moet.
heb hem vorig jaar al eens licht gereinigd
heb hem nu met rel warme buitentemp laten verwarmen-> warmt en geen lek.
ik vermoed dat het te maken heeft met te koude buitentemp-> verwarmen lukt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
Unkie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:40:
Ik ken je situatie niet, maar kijk misschien even naar mijn verslag uit februari 2021. Ik heb dus dakdoorvoeren gemaakt, geheel tegen de instructies van de fabrikant in. Maar de Innova 2.0 hangt hier nog steeds en werkt perfect. In herfst en voorjaar als verwarming (ietwat luidruchtig), en in de zomer als airco (erg stil, erg efficiënt). Ik vind het nog steeds een superfijne machine.

En ik heb het al eens gezegd, maar wat een fijne informatieverstrekking van @rweust hier in dit topic, echt top! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Mdconcept schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:42:
[...]

heb hem vorig jaar al eens licht gereinigd
heb hem nu met rel warme buitentemp laten verwarmen-> warmt en geen lek.
ik vermoed dat het te maken heeft met te koude buitentemp-> verwarmen lukt niet meer.
Ik ga er toch meer van uit dat de condensor binnenin vervuild is. In koelend bedrijf wordt condenswater in de pan verzameld en de condensor hiermee nat gehouden. Een vervuilde condensor kan dan lekkage veroorzaken. Een vervuilde condensor verklaart dan ook gelijk waarom in verwarmend bedrijf (condensor is dan de verdamper geworden, die dus voldoende warmte uit de buitenlucht moet halen) de opbrengst tegen valt. In verwarmend bedrijf loopt condenswater direct weg, wat het feit verklaart dat je dan minder lekkage ondervindt.

Kijk ook de condenspan na, en reinig deze ook, want defecte vlotters kunnen ook lekkage veroorzaken, opnieuw dan alleen in koelend bedrijf. Staat echt allemaal wel in de links die ik dus al eerder heb genoemd.

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 10-07-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBos
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-08 12:53
Hallo allen,

Ik heb een vraag.
Onze Innova monoblock airco, nu ruim 2 jaar oud, lekt water binnen via de onderkant.
We hebben hem helemaal schoongemaakt aan de binnenkant, maar het lekken blijft.
Hij gooit ook wel water naar buiten, en lekt binnen niet iedere keer. Als hij binnen wel lekt is het toch een behoorlijke straal die naar beneden komt.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!

Groetjes,
Simone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
SBos schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:15:
Hallo allen,

Ik heb een vraag.
Onze Innova monoblock airco, nu ruim 2 jaar oud, lekt water binnen via de onderkant.
We hebben hem helemaal schoongemaakt aan de binnenkant, maar het lekken blijft.
Hij gooit ook wel water naar buiten, en lekt binnen niet iedere keer. Als hij binnen wel lekt is het toch een behoorlijke straal die naar beneden komt.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt!

Groetjes,
Simone
Voor dit soort analyses op afstand, hebben we iets meer info nodig, Simone.

1. Lekt ie in verwarmend bedrijf ook, of alleen in koelend bedrijf?
2. Komt die "behoorlijke straal" in één keer, en stopt het dan weer een tijdje? Of blijft er continu wat doordruppelen/doorlopen, als dit lekken eenmaal begint bij een in werking zijnde Innova?
3. Heb je ook het deksel van de condenspan binnenin losgeschroefd, deze gereinigd en de vlotters nagekeken?
4. Loopt de condenspan goed leeg, als het deksel (met de condensklep) er af is? Blijft er geen water in de condenspan staan door een (deels) verstopte afvoer?
5. Heb je de opvanggoten onder de verdamper bovenin ook bekeken? Zijn die schoon en vrij van stofpluizen? Loopt daar niets over en zit er niets verstopt in de afvoerleiding (met sifon) naar de condenspan?
6. Is de condensor echt schoon, ook aan de achterkant? Loopt condenswater, wat daar overheen gepompt wordt, makkelijk terug in de condenspan en niet ergens er naast?
7. Zijn de roosters in de 162mm aan- en afvoerkanalen voor de buitenlucht nog in orde? Lopen die kanalen iets op afschot af naar buiten en zijn die schoon? Dit i.v.m. inregenen of teruglopend condens.
8. Is de aansluiting naar de condensafvoerslang onderop nog in orde, geen scheuren of breuk in slang of kunststof, b.v. door een wilde stofzuiger?

In mijn post van 2 juli, hier vlak boven, vind je links naar hoe je dit allemaal na kunt kijken. Natuurlijk de Innova 2.0 spanningsloos maken, stekker uit het stopcontact, voor je deze open maakt. Ben je redelijk zeker dat bovenstaande punten in orde zijn, kun je het volgende nog proberen.

Je zou ook de vlotters kunnen testen door ze allebei tijdelijk in de bovenste stand met een tyrap o.i.d. vast te zetten. Vervolgens de connector van de condenspomp even los te halen, voorkomen dat de pomp droogloopt. Let op dat die loshangende stekkers geen metalen delen kunnen raken of nat kunnen worden (plastic zakje omheen knopen). Daarna het deksel weer op de condenspan monteren (twee schroeven bovenop). Vervolgens kan de verzinkte binnenplaat er weer even handvast, tijdelijk voor met een paar schroeven. Rooster bovenop en witte voorplaat kunnen er even af blijven voor de test, let wel op dat delen spanning kunnen gaan voeren en je deze dus niet aanraakt.

Als je nu de Innova 2.0 hierna onder spanning zet en zo aanzet, in koelend bedrijf, met laag vermogen, moeten er twee dingen gebeuren:
1. Als je bij een, zo met hoog geblokkeerde vlotters in koelend bedrijf werkende Innova, bovenin de condensgoot onder de verdamper water giet, c.a. een halve liter met behulp van een gietertje of trechtertje met een slangetje er aan in de condensafvoer van de goot, dan moet de Innova dit condenswater binnen enkele minuten weg laten lopen door de afvoer naar buiten. Zo niet, dan is er wat verstopt in de afvoerleiding met sifon naar de condenspan (merk je snel genoeg, laat deze niet te wild overlopen) of iets niet in orde met de condensklep of zijn aansturing.
2. Daarna moet er binnen 10 minuten een "OF" (oudere R410a types) of "Er10" (nieuwe R32 types) melding komen op het display. Ten teken dat de condenspan overloopt (overflow). Zo niet, dan kun je de condensklep vergeten en is er dus iets aan de hand met de vlotters of hun signaal naar de besturing.

[ Voor 25% gewijzigd door rweust op 14-07-2025 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBos
Dankjewel rweust voor je reactie, fijn!

Om terug te komen op je vragen, we kunnen ze niet allemaal met ja beantwoorden, dus we gaan er even mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3j_t_FGJvkLu5eJ9iM3fEdPeS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIniYUb0ijvPJeH8pMJuPKyB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMaiX7XaDJf4yjVaA-8VdfFKlko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Dg0lkTeNbS4T9xDNtwCekUM.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn erachter gekomen dat 2 onderdelen gescheurd zijn, of niet meer volledig afdichten.
We denken dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn dat hier de lekkage vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
De bovenste foto is de condensafvoerklep, die dicht alleen de afvoer vanuit de condenspan binnen af om voldoende condenswater te verzamelen om in koelend bedrijf over de condensor te kunnen pompen. Bij te hoog niveau in de condenspan, en in verwarmend bedrijf, gaat die open. Deze condensafvoerklep zou normaal dus geen lekkage kunnen veroorzaken, het condenswater stroomt dan immers naar buiten, ook al dicht dit rubber niet meer helemaal goed af.

De tweede foto is de terugslagklep achter de condenspomp, die voorkomt dat condenswater, wat omhoog gepompt wordt in koelend bedrijf over de condensor, te snel en te veel terugloopt in de condenspan, waardoor de vlotterregeling onnodig kan gaan pendelen. Die kan alleen lekkage veroorzaken, als het hier echt uit spuit of stroomt, wat mij hier nog niet het geval lijkt.

Even nog verder doorzoeken naar een mogelijkheid voor lekkage, is mijn advies. Heb je de opvanggoten bovenin onder de verdamper (let op, het zijn er twee, voor en achter) al goed vuil- en stofvrij gemaakt? Is de afvoer van deze goten naar de condenspan al geïnspecteerd en de sifon gereinigd?

Die gefotografeerde onderdelen zien er trouwens vrij slecht uit, voor een slechts twee jaar oude Innova 2.0. Heb je die wel bij een betrouwbare partij gekocht?

[ Voor 20% gewijzigd door rweust op 16-07-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBos
Hallo rweust,

Bedankt weer voor de reactie.
De goot voor hebben we schoongemaakt, die achter nog niet, alsook het sifon. Gaan we nog even proberen. We hebben de Innova gekocht bij monoblockspecialist.nl

Groet,
Simone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het viel me bij een bezoek aan de panasonic site op dat ze nu ook airco's zonder buitenunit aanbieden. RAC solo, kan ook verwarmen. De kleinste werkt met R290, de grotere met R32.

https://www.aircon.panaso...roduct/rac-solo-r290-r32/

https://cdn.aircon.panaso...let_RACSolo_NL_202507.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBos
@rweust weet u of we via de bovenkant bij de achterste goot kunnen komen?
De monoblock hangt namelijk redelijk in de nok van de zolder, en als we alleen via de achterkant bij de goot kunnen komen zal hij toch van de muur af moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
SBos schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:48:
@rweust weet u of we via de bovenkant bij de achterste goot kunnen komen?
De monoblock hangt namelijk redelijk in de nok van de zolder, en als we alleen via de achterkant bij de goot kunnen komen zal hij toch van de muur af moeten.
Met een penseeltje of dun, zacht kwastje, en door de stofzuiger met smal mondstiuk iets boven de verdamper te houden, kun je de achterste condensgoot meestal wel schoon krijgen. Let wel op de dunne aluminium lamellen van de verdamper, die beschadigen erg snel.

Als de Innova 2.0 hoog hangt, wordt dit soms wel lastig. Hem van de muur halen, kan dan wel eens minder werk zijn. Hoeft maar één schroef voor los, en de condensadvoer. Kun je hem verder wel makkelijk inspecteren.

Monblockspecialist was, voor zover ik hem ken, overigens, altijd wel een betrouwbare leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBos
@rweust We gaan nog even prutsen.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:14
Tele schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:40:
Het viel me bij een bezoek aan de panasonic site op dat ze nu ook airco's zonder buitenunit aanbieden. RAC solo, kan ook verwarmen. De kleinste werkt met R290, de grotere met R32.
Hmmm... rebranding door Panasonic? Lijken me als twee druppels water als iets dat Innova Energie maakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Aan de specs te zien is dit inderdaad exact hetzelfde toestel, ook nog in dezelfde prijs range. De Panasonic RAC Solo P-MOZ25IC5-E + kost rond de 2000 euro, ook volledig vergelijkbaar met de Innova 2.0 12HP. Misschien wel interessant, dat Panasonic onderhoud aan de Innova's kan gaan aanbieden. Het is wel wat makkelijker om op een grotere service organisatie terug te kunnen vallen, als je een defect of storing hebt. Misschien op Itec na, heeft Innova nu niet echt dealers die daar heel veel in doen in Nederland.

Maar goed, zover lijkt het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
Hier in huis hangt al een poosje, naar volle tevredenheid, een Innova airco.

‘s nachts met de temperatuur ingesteld op 22 graden wil de airco nogal pendelen (zeg 10-15 keer per uur).

Qua geluid is dit geen probleem, maar ik vraag mij wel af in hoeverre dit de levensduur van bv de compressor of ventilatoren beïnvloedt? Iemand die hier iets over kan zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door sjigr op 21-07-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
sjigr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:44:
Hier in huis hangt al een poosje, naar volle tevredenheid, een Innova airco.

‘s nachts met de temperatuur ingesteld op 22 graden wil de airco nogal pendelen (zeg 10-15 keer per uur).

Qua geluid is dit geen probleem, maar ik vraag mij wel af in hoeverre dit de levensduur van bv de compressor of ventilatoren beïnvloedt? Iemand die hier iets over kan zeggen?
Ondanks dat dit vaak is, mag dit geen probleem zijn. Voor de moderne inverter gestuurde airco's opkwamen, konden de ouderwetse aan/uit airco's alleen maar pendelen. Dat was heel normaal en die gingen lang mee. Ook splits kunnen echt wel pendelen, alleen daar zit de compressor en condensorventilator dus in de buitenunit, laat men de tangentiaalventilator over de verdamper in de binnenunit altijd zachtjes doorlopen en merk je dit (binnen) dus niet zo.

Bij 2-duct monoblocks, zoals de Innova 2.0, kan pendelen in een slaapkamer iets vervelender zijn, hangt sterk af van de gevoeligheid van de slaper. Dit pendelen treedt echter alleen op als het minimale koelvermogen waarop invertergestuurde compressor en EC kanaalventilator kunnen aftoeren, toch nog te groot blijkt. Pendelen treedt dus niet altijd op, maar hangt af van de omstandigheden (hoeveelheid warmte die de kamer in stroomt, te koelen volume van de kamer, verschil tussen binnen- en buitentemperatuur, etc.).

Bij 10 tot 15x per uur pendelen in een slaapkamer, tijdens de warmte van afgelopen dagen, mag je jezelf wel afvragen of je de airco niet te groot in koelvermogen hebt gekozen voor deze ruimte. Maar goed, behalve vaker aan en uit springen, pendelen dus, kan dit verder echt geen kwaad. Moderne inverters sturen de inschakelstromen van compressormotor ook beter aan, waardoor deze veel soepeler aanloopt, dan de ouderwetse aan/uit airco. Hetzelfde geldt voor de EC regeling van de permanentmagneet ventilatormotor.

P.S. Innova heeft, tot voor een paar jaar geleden nog, de 8HP verkocht, dit betrof geen invertergestuurde airco, in tegenstelling tot de rest van de 2-duct 2.0 HP types. Bij deze oude Innova 2.0 8HP is pendelen dus heel normaal, hij kan immers niet anders, als ouderwetse aan/uit airco.

[ Voor 12% gewijzigd door rweust op 21-07-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
@rweust Thanks voor de uitgebreide reactie!

Dat het technisch geen kwaad kan is een geruststelling.

Vermogen van de airco klopt op zich aardig voor het gehele appartement (ca 60m2), maar 's avonds gaat de tussendeur dicht en wordt alleen de slaapkamer + stukje gang gekoeld, en dan is hij wat aan de zware kant.

Wat ook meespeelt is dat het hier echt niet ijskoud hoeft te zijn, 23 graden 's nachts is prima en op dit moment is het zonder airco zo'n 24 graden binnen (nieuwbouw // beton). Met name het ontvochtigen is wel wenselijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehowi
  • Laatst online: 31-08 22:35
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds 4 jaar een binnenunit van het type Innova. Hij heeft altijd goed gewerkt, werkt trouwens nog steeds, maar sinds vandaag maakt hij nadat hij ongeveer 20 seconden aanstaat een vreemd piepend geluid. Dit geluid blijft duren totdat de ventilator na het uitschakelen helemaal uitstaat (video voor het geluid aan te tonen: YouTube: 24 juli 2025 )

We hebben het toestel volledig gereinigd, maar dit bood geen oplossing. We vinden het vreemd dat het geluid altijd pas te horen is na 20 seconden. Precies een waarschuwingsgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
jehowi schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:14:
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds 4 jaar een binnenunit van het type Innova. Hij heeft altijd goed gewerkt, werkt trouwens nog steeds, maar sinds vandaag maakt hij nadat hij ongeveer 20 seconden aanstaat een vreemd piepend geluid. Dit geluid blijft duren totdat de ventilator na het uitschakelen helemaal uitstaat (video voor het geluid aan te tonen: YouTube: 24 juli 2025 )

We hebben het toestel volledig gereinigd, maar dit bood geen oplossing. We vinden het vreemd dat het geluid altijd pas te horen is na 20 seconden. Precies een waarschuwingsgeluid.
Expansieventielen kunnen soms fluiten, al vind ik dit wel een erg hoge frequentie. Tegen dit fluiten zit er vaak demping rond de leidingen in koelkasten, vriezers en ook airco's, een soort dik, teerachtig goedje, wat er soms uit kan lopen als die koeling inwendig toch te heet is geworden. De Innova 2.0 heeft dit niet, voor zover ik weet, die heeft rubber demping en mufflers (gewichtjes) rond sommige leidingen om gefluit te voorkomen. Misschien dat er daar één los is geraakt. Gefluit van een expansieventiel is hoogst irritant, maar kan technisch verder weinig kwaad.

Regelingen van motoren veroorzaken sons ook hoge frequenties, als storing op het sinussignaal wat ze maken. Als er een filter in die elektronische regeling niet meer goed werkt, kan dit soms ook resulteren in een fluitende of heel hoog piepende motor. Bij de EC motor van de condensorventilator, zit die regeling in de ventilator zelf. Als de condensorventilator dit gefluit veroorzaakt, is vervangen van de hele condensorventilator de enige optie. Als het echter de compressor is, die fluit, lijkt er een filter in de motorregeling op een aparte besturingsprint defect. Ook hier geldt, dat de Innova 2.0 nog best lang kan doorwerken met dit, zij het hoogst irritante, gefluit.

Een kapot lager kan ook nog een oorzaak zijn, van dit gefluit. Dat lijkt me hier niet het geval, het gefluit zou dan meer afhankelijk moeten zijn van het toerental. Hier lijkt het meer monotoon.

Wegbrengen voor reparatie is hier wel het meest zinvol, lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jehowi
  • Laatst online: 31-08 22:35
rweust schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:13:
[...]

Expansieventielen kunnen soms fluiten, al vind ik dit wel een erg hoge frequentie. Tegen dit fluiten zit er vaak demping rond de leidingen in koelkasten, vriezers en ook airco's, een soort dik, teerachtig goedje, wat er soms uit kan lopen als die koeling inwendig toch te heet is geworden. De Innova 2.0 heeft dit niet, voor zover ik weet, die heeft rubber demping en mufflers (gewichtjes) rond sommige leidingen om gefluit te voorkomen. Misschien dat er daar één los is geraakt. Gefluit van een expansieventiel is hoogst irritant, maar kan technisch verder weinig kwaad.

Regelingen van motoren veroorzaken sons ook hoge frequenties, als storing op het sinussignaal wat ze maken. Als er een filter in die elektronische regeling niet meer goed werkt, kan dit soms ook resulteren in een fluitende of heel hoog piepende motor. Bij de EC motor van de condensorventilator, zit die regeling in de ventilator zelf. Als de condensorventilator dit gefluit veroorzaakt, is vervangen van de hele condensorventilator de enige optie. Als het echter de compressor is, die fluit, lijkt er een filter in de motorregeling op een aparte besturingsprint defect. Ook hier geldt, dat de Innova 2.0 nog best lang kan doorwerken met dit, zij het hoogst irritante, gefluit.

Een kapot lager kan ook nog een oorzaak zijn, van dit gefluit. Dat lijkt me hier niet het geval, het gefluit zou dan meer afhankelijk moeten zijn van het toerental. Hier lijkt het meer monotoon.

Wegbrengen voor reparatie is hier wel het meest zinvol, lijkt mij.
Hartelijk dank voor deze info. Iemand vinden die hem wilt nakijken is wel geen sinecure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
jehowi schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 03:02:
[...]

Hartelijk dank voor deze info. Iemand vinden die hem wilt nakijken is wel geen sinecure.
Probeer Itec Luchtreiniging in Twello eens. Die hebben een aardige, eigen werkplaats, de laatste keer dat ik daar was. Ik weet niet of ze als groothandel ook reparaties aan niet door hen verkochte Innova's uitvoeren, maar als jouw leverancier je niet kan of wil helpen, kun je dit altijd vragen. Waarschijnlijk moet je hem daar dan wel naar toe brengen.

Inderdaad een nadeel van de Innova 2.0 's, ze worden in veel landen, onder verschillende namen, door allerlei webshops en zzp-ers verkocht, zonder dat die verkopers over veel kennis of service mogelijkheden beschikken. Ik heb die fout ook een keer gemaakt, de "expert" bleek een 70-jarige te zijn die vanuit huis de Innova's 2.0 direct van de groothandel in Barendrecht bij de particulieren liet afleveren. Pure drop shipping handel, verder kon en deed hij weinig. Inmiddels is hij niet meer actief en ook die goothandel gestopt met leveren van de Innova 2.0. Dit gaf 5 jaar terug echter wel wat problemen, toen de aan mij, als zijnde nieuw, geleverde Innova een slecht gemonteerd (veel dolgedraaide plaatschroeven), incompleet en rammelend showroom model bleek te zijn. Dit werd na flinke moeilijkheden, uiteindelijk wel opgelost. Al moest ik wel daarvoor naar Weert rijden om de Innova 2.0 zelf om te ruilen.

Van dit soort leveranciers valt helaas erg weinig after sales service te verwachten, zoals hulp bij reparaties na een aantal jaar gebruik. Misschien dat dit verandert nu Panasonic ook Innova 2.0 toestellen verkoopt, zij het weer onder een andere naam en type aanduiding. Die twee zijn onlangs een samenwerking gestart.

[ Voor 98% gewijzigd door rweust op 04-08-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASCr
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-08 14:40
Hallo Tweakers,

Sinds kort heb ik een Innova 9HP mini hier aan de muur. ik merk alleen dat er een vrij hoge toon van het apparaat af komt. Dit hoge geluid schaalt ook mee met drie snelheden, waardoor het altijd wel hoorbaar is.

iTec heeft de unit al vervangen sinds de vorige unit problemen had met watervorming. Bij beide units was het hoge pitch geluid echter wel hoorbaar, waardoor ik twijfel of het zo hoort te zijn.

Hebben andere eigenaren, vooral met de 9HP, hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASCr
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-08 14:40
Daarnaast draait de compressor op de laagste stand op een lage toerental waardoor er een soort brommer geluid van het apparaat af komt. Is dit ook bij anderen zo te horen?

Bijgevoegd een geluidsprofiel op 2m afstand van de Innova op de laagste stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZF55qmH2QjTP8Bhj64UQgZBPVs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cpHKbjEvOPUK8Q0Kn21pqEv5.png?f=user_large

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08 09:35
Kent er iemand een goede installateur voor deze toestellen voor Belgie? Ik ga liever niet de DIY toer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
Hier hebben wij ook in 2023 via monoblockspecialist.nl 5 airco's laten plaatsen. We hebben beneden 1 een grote open verdieping van rond de 110 m2 en hebben 2x 15HP 2.0 innova laten plaatsen. Één in mijn kantoor aan de ene kant van de verdieping en de andere kant de 2e airco. Met beide aan werkt het prima en houden ze de temperatuur een stuk lager.

Boven op de 3 slaapkamers zijn we niet voor innova gegaan maar voor de Zymbo Silent met 1200w verwarming. Boven wilden we alleen koelen maar boven ook verwarmen aangezien we een lage temperatuur warmtepomp hebben en dat niet ideaal is met radiatoren nog boven bij hele koude temperaturen. Deze koelen en verwarmen wat mij betreft meer dan prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rweust
Inmiddels na 5,5 jaar heb ik aan één van de vier Innova’s 2.0 toch een kleine storing. De swivelklep wil op één apparaat niet meer open en dicht. Soms is dit beknelling, het grote aluminium lamel zet uit in verwarmend bedrijf, dan blijft die swivelklep wel eens open staan. Dit probleem los je mechanisch op, door de swivelklep meer ruimte te geven (voorplaat opnieuw monteren, boutgaten van de aanslag iets uitvijlen, ed.).
Hier stopte de klep echter in koelend bedrijf met werken. Door de voorplaat te verwijderen, de swivelklep helemaal te demonteren, en het apparaat even aan te zetten, kwam ik er vrij snel achter dat het motortje wel probeerde te draaien met kleine schokjes, maar ook vrij draaiend, zonder enige belasting, het asje niet meer in roterende beweging kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acoLa4y1bKvw-yRFN-npScn6xcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6H9EGvjhiEzv0kgCYoP7EHI.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn kleine stappenmotortjes, met een overbrenging intern, daar lijkt dus wat in defect. Het kan ook de aansturing zijn, maar die 24BYJ48 stappenmotortjes zijn erg gangbaar, ook in airco’s, en makkelijk te verkrijgen. Let erop, dat je er één aanschaft voor 12V spanning, met de juiste bouwvorm, juiste afstand tussen de gaten in de bevestigingsoren, en dat de stekker goed overeenkomt. Ik had er op Aliexpress vrij snel één gevonden waarbij ook de kleurvolgorde van de draden overeenkwam met de stekker. Kosten, inclusief verzenden, iets meer dan 8 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyF3EcfvreLDEsCvfXtd2Ii-XeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDUYcylsk4X28E9C5lJ3MRTI.jpg?f=fotoalbum_large

Dat stappenmotortje zit vooraan naast het display en is makkelijk te verwijderen, als je de zwarte afscherming (met het typeplaatje en serienummer erop) en het display verwijdert. Haal wel eerst de stekker uit het stopcontact en wacht een paar minuten tot die besturing echt helemaal spanningsloos is, voor je dit doet. Bij mij is het een dubbelpolige werkschakelaar die de Innova 2.0 (met vaste aansluiting) spanningsloos maakt, zie foto hieronder.

Het display kun je beter niet aan zijn kabel laten hangen. Ik gebruik een stukje schilderstape om deze even tijdelijk aan te hangen. De print naar voren, dan komt die print ook nergens tegen metalen delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9Vbmzrfh0T80Q7yFkP2Q_OePuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyamJyVzijEwTvdE1gq3WnOI.jpg?f=fotoalbum_large

De print bovenin het apparaat, die bevestigd is in de witte afstandhouders met klemmen, moet los geklikt worden en iets gedraaid (laat de bedrading verder aangesloten), dan is de connector van de stappenmotor beter te bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVGT7RUvBeTc8H1fNl-0t3t7HHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MG1I0z4mUTvuhl7NIhcZ4BOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de connector van de stappenmotor van de swivelklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4jg5PS0J9LnxGjfq0qdfb2oPc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TpSTDs2dfZqVlOCMSZXZGyR.jpg?f=fotoalbum_large

De stekker van de nieuwe stappenmotor past netjes, en maar op één manier, in deze connector. Ik monteer de print weer in zijn afstandhouders en schroef de nieuwe stappenmotor vast in zijn positie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgEa1UWU31j-84w3-gZAaEi5Hb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zY80BQNlMFjvG4HEIR9I38A7.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna fatsoeneer ik de bedrading wat en monteer ik het display weer. Nu kan even de spanning erop, om te kijken of die nieuwe stappenmotor wel draait, als het apparaat wordt aangezet, en dat doet ie.

Vervolgens monteer ik de elektrische afscherming en de swivelklep weer. Maak je nog niet te druk om de exacte stand van die swivelklep. Die stappenmotortjes kunnen slippen intern. Na aanzetten valt die klep altijd met de hand iets te verdraaien waardoor deze netjes sluit, maar vaak loopt ie, na een keer aan- en uitzetten, wel tegen zijn aanslag en komt vanzelf in de goede stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReT8PIguhZB74A_cezyUwtvHx4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiQ6xtyGLJdntSVJ65c8BYmo.jpg?f=fotoalbum_large

De voorplaat er weer voor, het rooster er weer op, en de reparatie lijkt goed geslaagd. Alles functioneert weer, zoals het moet. Dit leek me leuk om hier even te delen.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste