Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
Reactie op eerdere vraag: Welke in- of uitgang geeft het meeste geluid van de 12 HR innova.

De ingang geeft het meeste geluid omdat de ventilator in de Innova voor de ingang zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven F.
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-04 07:50
!null schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:59:
Ik weet niet of het al besproken is. Maar er is hier dus een nieuwe versie van de (R)innova 2.0?
Welicht is het alleen de verticale Rinnova, maar ze hebben eindelijk de logische stap gemaakt waar ik al jaren over nadacht, namelijk verse lucht ook toevoeren van buiten. Dan heb je dus Airco+WTW ventilatie in 1.

En ik lees ook een COP van 4.4 bij -5 buiten en 20 graden binnen. Dat is even serieus beter dan een COP van 3 boven 0, en onder 0 gewoon elektrisch.

Geluid staat nog steeds op 41 db, jammer dat ze niet de tredes hebben laten zien en laten zien wat de laagste stand doet.

Ik vind mijn Rinnova op zich okee voor de kinder slaapkamer, maar niet enorm tevreden over. Maar met de WTW ventilatie unit en veel betere werking (COP) van warmtepomp is het een stuk serieuzer product.
Did you know that the North American subsidiary, named Ephoca, does offer an ERV option for the 2.0 monoblock?

A very sophisticated solution even with entalpic heat exchanger for humidity recovery.

Find details on their website

https://ephoca.com/aio-wall-mounted-standard/

I am wondering why this ventilation/heat-recovery option is not offered in Europe?
They are producíng this units in Italy, so why?

Also, if you see the specifications, you notice a little higher COP and a lower minimum outside temperature range for heating mode with the U.S. models.

Can somebody check/ask Innova why they don't offer this option for the European market?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-04 16:39
Sven F. schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:02:
[...]

Did you know that the North American subsidiary, named Ephoca, does offer an ERV option for the 2.0 monoblock?

A very sophisticated solution even with entalpic heat exchanger for humidity recovery.

....

I am wondering why this ventilation/heat-recovery option is not offered in Europe?
They are producíng this units in Italy, so why?

....
The Innova model with heat recovery and ventilation is called the Rinnova in Europe. Vertical, build-in, ceiling and duct unit are already longer available. Looks like two newer 2.0 horizontal models still have to be introduced.

[ Voor 8% gewijzigd door rweust op 03-07-2024 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven F.
But the Rinnova has nothing to to with the Ephoca 2.0 ERV option. This is a totally different product.

I really hope there will be the ERV-Option for the 2.0 Monobloc as well for Europe some day.

I asked a guy from Ephoca and he assured me that the ERV can also be added afterwards on existing 2.0 installations and therefore make use of the existing 2 holes for not also heating/cooling but also ventilation.

This would be a big asset on the market over any competitor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Sven F. schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:07:
But the Rinnova has nothing to to with the Ephoca 2.0 ERV option. This is a totally different product.

I really hope there will be the ERV-Option for the 2.0 Monobloc as well for Europe some day.

I asked a guy from Ephoca and he assured me that the ERV can also be added afterwards on existing 2.0 installations and therefore make use of the existing 2 holes for not also heating/cooling but also ventilation.

This would be a big asset on the market over any competitor!
Not quite, the Rinnova combines ERV (energy recovery ventilation) with heating or cooling as well.

In heating mode the warm ventilation air blown out is passing the evaporator low in the device first, were all the heat is extracted before reaching outdoors. This heat is used again to warm the condenser in the top of the device. The cold outdoor ventilation air sucked in, passes this warm condenser and warms up before being blown into the room. So, also reusing the heat extracted from the ventilation air blown out.

In cooling mode this works vice versa. So colder ventilation air is passing the condenser low in the device first, before reaching outdoors. The warm condenser passes it’s heat to this air, warming the air up before reaching outdoors. This heat is extra extracted from the cold evaporator in the top of the device, and helps cooling down the warm ventilation air sucked in.

This is described at page 3 form the Rinnova catalog and also an effective way to recover heat from ventilation air.

The Wall Mounted Epocha with a separate ERV module works with an air-to-air heat exchanger mounted behind a “normal” wall mount horizontal 2.0. A different way to recover ventilation air energy, but both, the Rinnova and Epocha with separate ERV module mounted behind, recover ventilation air energy.

The biggest advantage of the Epocha with separate ERV module is, that the air-to-air heat exchanger also works, when the heat pump is off. It has a small vent build in the ERV module to provide continous ventilation when the heat pump isn't working to warm or cool the room.

[ Voor 6% gewijzigd door rweust op 07-07-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanDoedel
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21-09-2024
Sven F. schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Since 5/2024 Innova offers a optional "Condensate Drain Pipe Heater Kit" for the 2.0 models.

Named GB1119 Resistor Kit
The 'Condensate Drain Pipe Heater Kit' is designed for the new Innova model released in May 2024. This has a specially made connector under the device where it is plugged in and works on 220V. I'm not a fan of this, especially in combination with water. This is the solution for models with serial numbers lower than <IN23*****. This works on 12V. Although with an adapter, because the older models simply do not have a connector on the bottom of the device:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubr3sVCOOTWWZsYo-SJ543wAQE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f380dCcESN4guJbcuug9uxJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1qBaM--OuTQPMog5fY1c5JDq08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhUcJPipCmoUaBK9JqKoFvyL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y8O21gBrJZ2TRivECXpPuOGdEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YidWJxWqFEC0h84M8iivKlZW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0yiRhRo1m3tuCrPBsTEkc5zq6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wExFZ7mNbNzZ30O5nVdqbiM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanDoedel
JanDoedel schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:56:
[...]

The 'Condensate Drain Pipe Heater Kit' is designed for the new Innova model released in May 2024. This has a specially made connector under the device where it is plugged in and works on 220V. I'm not a fan of this, especially in combination with water. This is the solution for models with serial numbers lower or equal than <IN23*****. This works on 12V. Although with an adapter, because the older models simply do not have a connector on the bottom of the device:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brrrrr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AQF5hMS7KbqiNY7icx9_m5E_tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBREdrKBBjYiiWRzJ8cYi4dl.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvulling demper voor Innova 12 HP, horizontaal. De gleuven in de kast maken herrie doordat ze gaan trillen. De evolarkast is van erg dun aluminium. Door deze van onder naar boven vol te douwen met doorgesneden 15 mm C.V. buis isolatie wordt het geluid weer veel minder. De zijkanten zijn met een decoupeerzaag makkelijk te openen op maat. Dan heb je het compleet en dempt erg veel dB. Zeg geen getal wat dan krijg ik weer discussie waar ik niet op zit te wachten. In ieder geval heel stil geworden in mijn gangetje als de Innova werkt op de grootste stand. Eenvoudig complete beschrijving terug te vinden( 2 bladzijde terug), zitten foto's bij. Succes.

[ Voor 20% gewijzigd door brrrrr op 08-07-2024 12:32 . Reden: Iets vergeten te melden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zackito
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 15:17
Wij zijn op zolder aan het verbouwen, er staat een nokverhoging op met dakkapel. Bij warme dagen wordt het erg snel warm en we hebben eventueel nu nog de optie om makkelijk een monoblock te installeren. Dak van de zolder is compleet geïsoleerd na hedendaagse standaarden. Rolluiken zijn ook aanwezig om de zon er vanaf de buitenkant af te houden.

Wat me tot nu toe tegenhoud is de prijs van de Innova en de mensen die zeggen dat hij veel lawaai maakt. Is dit binnenin hoorbaar of enkel buiten? De uitlaten komen bij mij op een metertje 8-9 hoog uit op een schuin dak dus dan lijkt me dat verwaarloosbaar?

Iemand nog tips voor de uitlaten op een schuindak? (dakpannen, sneldekkers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Mijn ervaringen met de Innova zijn veelal positief. Echter, geluid maakt ie zeker wel (15HP in dit geval).

Binnen zo’n 35 dB(A) (in situ, dit zal per ruimte enigszins verschillen). Dit is echt niet heel hard, maar met een achtergrondgeluid van nog geen 20 dB(A) is alles wat je nog hoort afkomstig van de airco, en dus zeker aanwezig. Ik slaap er zelf wel doorheen, maar dit is natuurlijk erg persoonlijk. 35 dB(A) is vergelijkbaar met een koelkast die een beetje ratelt of een gemiddelde kamerventilator. Resumé; je gaat hem zeker horen, of je er last van hebt is heel persoonlijk. Een binnenunit van een split airco zit tegenwoordig rond de 20 dB(A), dat is echt aanmerkelijk stiller.
Nachtmodus van de Innova heb ik nooit helemaal begrepen, voor mijn gevoel doet dat nagenoeg niets.

Dan geluid aan de buitenkant; houd een richtafstand van 15 meter aan dan zit je eigenlijk altijd wel goed. Op minder 10 meter zou ik ‘s nachts voorzichtig doen, stand 1 zal niet zo snel overlast geven.
Hier een afstand van 5 meter tot de buren (appartement dus helemaal niet vergelijkbaar), en heb ik er zelf een demper voor moeten maken om het acceptabel te krijgen (ik laat hem ‘s nachts graag aanstaan)
Hoop dat je er wat aan hebt!

[ Voor 8% gewijzigd door sjigr op 15-07-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
sjigr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:57:
Mijn ervaringen met de Innova zijn veelal positief. Echter, geluid maakt ie zeker wel (15HP in dit geval).

Binnen zo’n 35 dB(A) (in situ, dit zal per ruimte enigszins verschillen). Dit is echt niet heel hard, maar met een achtergrondgeluid van nog geen 20 dB(A) is alles wat je nog hoort afkomstig van de airco, en dus zeker aanwezig. Ik slaap er zelf wel doorheen, maar dit is natuurlijk erg persoonlijk. 35 dB(A) is vergelijkbaar met een koelkast die een beetje ratelt of een gemiddelde kamerventilator. Resumé; je gaat hem zeker horen, of je er last van hebt is heel persoonlijk. Een binnenunit van een split airco zit tegenwoordig rond de 20 dB(A), dat is echt aanmerkelijk stiller.
Nachtmodus van de Innova heb ik nooit helemaal begrepen, voor mijn gevoel doet dat nagenoeg niets.
...
De nachtmodus zet de tangentiële ventilator bovenin in de Innova 2.0 die de binnenruimte ventileert op de laagste vermogensstand, de centrifugaalventilator binnenin, die de buitenlucht door de kanalen en condensor blaast, volgt dan ook. In zoverre is er weinig verschil met de gewone laagste vermogen stand (die ik meestal gebruik i.p.v. de nachtmodus). Maar de nachtmodus past de Innova 2.0 ook een hogere temperatuur hysterese toe. Dus als je 20 C instelt, koelt het apparaat door tot b.v. 18 C. Het laatste traject op zo laag mogelijk vermogen, maar zonder de compressor en kanaalventilator uit te zetten. Tot temperatuur ook onder de 18 C dreigt te komen, dan schakelt het apparaat de compressor wel uit, maar inschakelen gebeurt dan pas weer bij ruim 21 C.

Op deze manier wordt pendelen verminderd. De binnen ruimte ventilator blijft wel zachtjes doordraaien bij een uitgeschakelde compressor, maar in een stille slaapkamer, kan het regelmatig aanslaan en weer uitgaan van de compressor (als ook op- en aftoeren van de kanaalventilator) wel hoorbaar en hinderlijk zijn. De nachtmodus rekt dit wat meer uit in de tijd, zodat de meeste mensen wel inslapen onder een redelijk constant geluid. Heb je een wat grotere slaapkamer en, in verhouding, een niet te grote Innova 2.0 in vermogen gekozen, dan heb je al veel minder last van pendelen en merk je weinig verschil met tussen nachtmodus en gewoon het laagste vermogen.

Heb je een te groot vermogen Innova 2.0 gekozen, b,v, een 15HP, in een te kleine slaapkamer dan volgt al heel snel pendelen, het vrij snel in- en weer uitschakelen van de compressor, als ook veel wisseling in toeren van de kanaalventilator, en helpt de nachtmodus ook weinig meer. De compressor van de Innova 2.0 is wel inverter geregeld (alle modellen, behalve vroeger de 8HP), dit werkt echter maar tot een bepaald laagste operationele toerental. Is er nog minder koelvermogen nodig, dan gaat de compressor alsnog uit.

Verder zet de nachtmodus de Innova 2.0 na 6 uur bedrijf ook gewoon uit. 's Morgens draait de airco dan niet meer bij het wakker worden.

Geluidsniveaus kloppen wel bij de Innova 2.0. Voor een 12HP geldt 27 dB(A) brongeluid binnen tot 41 dB(A) op vol (geen dual-power) vermogen. Afhankelijk van de reflecties en resonanties in de ruimte kan dit tussen de 30 en 45 dB(A) uitkomen (gemeten op 2m afstand). Buiten moet je voor een 12HP rekenen op 38 dB(A) tot 45 dB(A) brongeluid. Afhankelijk van reflecties en resonanties tussen dicht op elkaar staande gevels, muren en over harde bestrating, kan dit tussen de 40 dB(A) op laag vermogen tot 50 dB(A) op vol vermogen (geen dual-power) uitkomen, gemeten op 2m afstand.

Op laag vermogen zal een Innova 2.0 12HP toch vrij snel aan de geluidsnorm voor buitenunits van airco's voldoen, mits er een beetje vrije ruimte is tot de erfgrens. Iedere afstand verdubbeling, zakt het geluidsniveau normaal met 6 dB(A), dus tot 12 dB(A) minder op 8m afstand. Dit geldt alleen niet op plaatsen waar reflecties en/of resonanties optreden, zoals nauwe steegjes tussen woningen of langs lange gevels met harde bestrating er onder. Verder moet je oppassen met voor de Innova 2.0 meten in de volle uitblaas luchtstroom. Voelbare wind beïnvloed geluidsmetingen al veel.

Om echt een idee te krijgen over de geluidsniveaus werken akoestische bureaus altijd met een geijkte geluidsbron. Die opstellen op een ingesteld brongeluid niveau en dan op afstand meten geeft een redelijke indicatie over de invloed van resonanties en reflecties op de geluidsniveau's en dus ook de mogelijke overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
Als de Innova niet teveel, 2 a 3 graden temperatuurverschil heeft in de automaat stand werkt 'ie redelijk zacht, binnen en buiten. Hoe hoger het temperatuurverschil hoe harder 'ie moet draaien en hoe meer geluid. In de buurt van mijn huis hebben ze een innova, geschat, 8 mtr. hoog en ongeveer 15 mtr. afstand, op de grond. Rechte afstand is dus ongeveer 17 mtr. De buren van de innova gebruiker ervaren hiervan ernstige overlast. Dempers zijn dus zeker aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Op 17 meter afstand kan er echt geen sprake zijn van ernstige geluidsoverlast door één enkele Innnova 2.0, hoe hoog deze ook hangt. Dat is schromelijk overdreven. Ik weet waar ik over praat, ik heb hier al vier jaar drie Innova 2.0 airco's hangen, die allen op één zijmuur uitblazen.

De zijgevel van de buurman zit 5 m verderop, met zijn garage er nog tussen, en hij heeft nergens last van. Ik heb wel eens 's avonds achter bij hem gezeten op zijn terrasje, met zicht op de roosters van één van mijn hoger in de gevel geplaatste Innova's, die dus ook nog aan stond 10 m verderop. De vogeltjes overstemden het restje aan blaasgeluid volledig.

Het enige wat ik niet doe is iedere dag opnieuw, langdurig, vol vermogen verwarmen met de Innova's. Ik gebruik ze als airco en af en toe in het voorjaar of najaar een keer als bijverwarming. Precies waar de Innova 2.0 voor bedoeld is, het is in de eerste plaats gewoon een airco.

@brrrrr blijft enorm overdrijven: schrijven dat er z.g. 60 dB(A) geluid wordt geproduceerd, buren die in de woonkamer binnen zelfs geen gesprek meer konden voeren, ernstige geluidsoverlast, nu zelfs op 17 m afstand, enz. enz. Ondertussen worden er dempers gebouwd die steeds voller worden gepropt en wij krijgen de "resultaten" weer voorgeschoteld.

Prima, dat hij dit post, en anderen die te dicht bij de buren zitten, in een veel meer geluid reflecterende omgeving, hebben hier misschien wat aan, maar neem hier wel mee dat de "bevindingen" van @brrrrr echt niet voor ons allemaal gelden. Boven de 10 m afstand zullen alleen heel erg gevoelige mensen nog last kunnen hebben van een Innova 2.0 en zullen de geluidsnormen op de erfgrens voor airco-buitenunits normaliter ruimschoots gehaald worden.

[ Voor 20% gewijzigd door rweust op 19-07-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDoedel
rweust schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:21:
Op 17 meter afstand kan er echt geen sprake zijn van ernstige geluidsoverlast door één enkele Innnova 2.0, hoe hoog deze ook hangt. Dat is schromelijk overdreven. Ik weet waar ik over praat, ik heb hier al vier jaar drie Innova 2.0 airco's hangen, die allen op één zijmuur uitblazen. De buurman zit 5 m verderop en heeft nergens last van.

Het enige wat ik niet doe is continu verwarmen met de Innova's. Ik gebruik ze als airco en af en toe in het voorjaar of najaar een keer een paar uur als bijverwarming. Precies waar de Innova 2.0 voor bedoeld is, het is in de eerste plaats gewoon een airco.

@brrrrr blijft enorm overdrijven: schrijven dat er z.g. 60 dB(A) geluid wordt geproduceerd, buren die in de woonkamer binnen zelfs geen gesprek meer konden voeren, ernstige geluidsoverlast, nu zelfs op 17 m afstand, enz. enz. Ondertussen worden er dempers gebouwd die steeds voller worden gepropt en wij krijgen de "resultaten" weer voorgeschoteld.

Prima, dat hij dit post, maar neem hier wel mee dat de "bevindingen" van @brrrrr hier echt niet voor ons allemaal gelden. Boven de 10 m afstand zullen alleen heel erg gevoelige mensen nog last kunnen hebben van een Innova 2.0 en zullen de geluidsnormen op de erfgrens voor airco buitenunits met vrij grote zekerheid gehaald worden.
U heeft wel erg veel verstand van de Innova's 2.0. Bent u soms een vertegenwoordiger of verkoopt u deze toestellen ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
JanDoedel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:20:
[...]

U heeft wel erg veel verstand van de Innova's 2.0. Bent u soms een vertegenwoordiger of verkoopt u deze toestellen ook?
Nee, ik ben techneut, zoals al eerder uitgelegd in dit topic. Ik houd van realiteit, objectiviteit en duik graag dieper in de tecchniek, zoals velen in dit Tweakers forum. Ik ben één van de eerste die hier vier jaar geleden zijn ervaringen met de Innova 2.0 postte, waarbij ik ook netjes de nadelen heb belicht. Verder licht ik ook de technische kant van de Innova's toe, heb werkingsschema's opgezet, onderhoud toegelicht en uitgelegd hoe men benodigd koelvermogen berekend. Ook over geluid is al het nodige geschreven in dit forum topic. 4 Jaar geleden was dit ook al een issue, toen heb ik de normen toegelicht, het verschil tussen brongeluid en lokaal gemeten waarden uitgelegd en uitgelegd welke situaties bepalend zijn voor de geluidsbeleving.

Wel zag ik soms wat liever dat mensen de zoekfunctie in dit topic wat beter zouden gebruiken, voor men iets vraagt of stelt. Er is in vier jaar hier echt al veel aan de orde geweest.

Emotionele, overdreven reacties houd ik echter niet van, daar zal ik dus op reageren. Zeker als ze herhaaldelijk gesteld worden en niet realistisch zijn. Niet om mensen terecht te wijzen, maar wel om uit te leggen waarom hun oordeel over een product een heel stuk genuanceerder ligt, dan men hier zo openlijk even publiceert. Een eigen oordeel zal ik altijd netjes onderbouwen. Ook voor mijn reactie hierboven heb ik dit al gedaan, daar moet je echter wel een paar posts voor terug lezen.

[ Voor 28% gewijzigd door rweust op 19-07-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDoedel
rweust schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Nee, ik ben techneut, maar als je dit forum topic een beetje volgt (of de moeite neemt wat terug te lezen) had je het antwoord ook kunnen weten. Ik houd van realiteit en objectiviteit. Ik ben één van de eerste die hier vier jaar geleden zijn ervaringen met de Innova 2.0 postte, waarbij ik ook netjes de nadelen heb belicht. Verder licht ik ook de technische kant van de Innova's toe, heb werkingsschema's opgezet en onderhoud uitgelegd.

Emotionele, overdreven reacties houd ik niet van, daar zal ik dus op reageren. Zeker als ze herhaaldelijk gesteld worden en niet realistisch zijn. Niet om mensen terrecht te wijzen, maar wel om uit te leggen waarom hun oordeel over een product een heel stuk genuanceerder ligt, dan men hier publiceert. Een eigen oordeel zal ik altijd netjes onderbouwen. Ook voor mijn reactie hierboven heb ik dit al gedaan, daar moet je echter wel een paar posts voor terug lezen.
Niet negatief bedoeld hoor! Ik hou van techneuten zoals u die zich vastbijten en zich inzetten voor deze toestellen, vandaar mijn vraag. U heeft er gewoon erg veel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
JanDoedel schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:46:
[...]

Niet negatief bedoeld hoor! Ik hou van techneuten zoals u die zich vastbijten en zich inzetten voor deze toestellen, vandaar mijn vraag. U heeft er gewoon erg veel verstand van.
Ik had het al gezien en mijn reactie ook aangepast. Je reageert wel snel !

😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDoedel
rweust schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Ik had het al gezien en mijn reactie ook aangepast. Je reageert wel snel !

😉
Haha ja klopt. Ik wou je even persoonlijk te woord staan, maar dat laat Tweakers niet toe vanwege mijn IP-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mm_n
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-07-2024
Even een vraag mbt onze 12hp. Afgelopen dagen voor het eerst goed kunnen gebruiken met de warme dagen. Het viel mij alleen op de er onderaan de binnenunit kleine condensdruppel ontstaan. Is hier wat aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Mm_n schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:16:
Even een vraag mbt onze 12hp. Afgelopen dagen voor het eerst goed kunnen gebruiken met de warme dagen. Het viel mij alleen op de er onderaan de binnenunit kleine condensdruppel ontstaan. Is hier wat aan te doen?
Zou niet mogen gebeuren. De onderzijde van de Innova 2.0 bevat, in koelend bedrijf, alleen componenten die warm worden: midden onderin de condensor, rechts onderin de accumulator, compressor en, achter de linker zijkant, de vermogenselektronica. Daarnaast is de kast aan de binnenzijde geïsoleerd met minerale wol en Armaflex.

Wel zit er een condenspan onderin en wordt de condensor nat gehouden met het hieruit opgepompte condenswater. Bovenin het apparaat zit de koude verdamper die de binnenruimte koelt, daar ontstaat de condens en die wordt, via kunststof goten, slangen met een sifon er tussen, naar de condenspan gevoerd.

Het kan dus zijn dat er iets in het condenssysteem verstopt is waardoor een opvanggoot over loopt (b.v. door stofpluizen) of dat er iets van het over de condensor gepompte water naast de condenspan uit komt ipv netjes terug loopt in de pan. Overlopen van de condenspan is de Innova tegen beveiligd met een vlotterschakelaar, dat is niet waarschijnlijk.

Kan het verder niet een gewone lekkage zijn van de condensafvoer onderaan het apparaat? Soms scheurt hier de uitlooptule van de pan door onvoorzichtige montage of dicht er iets er de condensslangen en het stopje niet goed af. Een andere mogelijkheid betreft nog naar binnen gezogen vocht, fijne druppels, b.v. bij regen buiten. Al heb ik daar zelf bij vier Innova's nooit enig last van gehad. De geboorde kanalen door de gevel horen iets op afschot naar buiten te lopen.

In ieder geval lijkt het mij verstandig dit apparaat even verder te onderzoeken. Daar moet ie wel voor open. Mocht je dit zelf willen doen, zie je hier hoe:
https://gathering.tweaker...message/78246846#78246846

De werking van het apparaat en condensafvoer vind je hier in dit zelfde topic:
https://gathering.tweaker...message/67949428#67949428
https://gathering.tweaker...message/67953374#67953374

Succes,
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
Elke situatie voor geluidsoverlast is niet te vergelijken. Veel mensen, ik ook, gaan van hun eigen situatie uit. Bijvoorbeeld dat er een garage tussen de buren en jou zit. Of dat, is dit geval, er niets tussen de woningen zit en je beroep met geluid te maken heeft. Rweust, vergelijk geen appels met peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
brrrrr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:49:
Elke situatie voor geluidsoverlast is niet te vergelijken. Veel mensen, ik ook, gaan van hun eigen situatie uit. Bijvoorbeeld dat er een garage tussen de buren en jou zit. Of dat, is dit geval, er niets tussen de woningen zit en je beroep met geluid te maken heeft. Rweust, vergelijk geen appels met peren.
Dat doe ik dan ook niet. Als je even de moeite had genomen om mijn reacties en posts goed te lezen, had je kunnen inzien dat ik ruim 3 jaar geleden in dit topic al schreef dat reflecties en resonanties in de situatie ter plekke de geluidsbeleving en ook metingen flink kunnen beïnvloeden. Vaak wordt er fout gemeten, soms zelfs in volle luchtstromen, soms met contact- of met verstorend achtergrond geluid.

Ik reageer alleen op het feit dat je hier even in een openbaar forum stelt dat de Innova 60 dB(A) aan brongeluid zou produceren, de buurvrouw in jouw situatie binnen geen gesprek meer zou kunnen voeren zonder jouw suskast en de Innova 2.0 op 17m afstand zelfs nog ernstige overlast zou veroorzaken. Dat is simpelweg allemaal niet waar, en geeft mij het volle recht hierop te reageren.

De Innova 2.0 veroorzaakt blaasgeluid buiten, en ja, dat is meer dan een afzuigkap gemiddeld doet. Maar in vergelijk tot veel buitenunits van splits is dit zeker niet meer aan geluidsniveau. Al zijn hier tegenwoordig erg stille types te koop. Enige relativatie op jouw posts is dus echt wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
Ik beschrijf een andere situatie. Niet de situatie van mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:38
Vraagje over deze airco’s, ik heb ze nog niet maar overweeg het sterk. Ik lees hier in het topic over een ventilatie stand. In de handleiding kan ik niet zo duidelijk terugvinden of dat een ventilatie stand is met buitenlucht? Of is dat ventilatie met behandelde (gekoeld/verwarmd en eventueel ontvochtigde) binnenlucht? In de normale werking van de airco wordt er neem ik aan geen buitenlucht naar binnen geblazen, en zijn dat twee gescheiden circuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 19:47
Puntenwolk schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:16:
Vraagje over deze airco’s, ik heb ze nog niet maar overweeg het sterk. Ik lees hier in het topic over een ventilatie stand. In de handleiding kan ik niet zo duidelijk terugvinden of dat een ventilatie stand is met buitenlucht? Of is dat ventilatie met behandelde (gekoeld/verwarmd en eventueel ontvochtigde) binnenlucht? In de normale werking van de airco wordt er neem ik aan geen buitenlucht naar binnen geblazen, en zijn dat twee gescheiden circuits.
Nee, zoals je zegt, alleen circuleren van binnenlucht.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-04 13:37
Wij hebben sinds een aantal weken een Innova 2.0 15HP ELEC - 2.87kW (model 2024). We moesten deze wel nemen omdat er al een bestaand gat (van 15 cm ) aanwezig was van onze vorige airco. Deze gat vergroten naar 16 cm was geen optie ivm een betonnen muur. Daarom gedwongen gekozen voor de 15 versie. Deze heeft gaten van 21 cm en dat zou makkelijker zijn…..

De airco hangt in een slaapkamer van 6 x 3 dus 18m2. Te veel capaciteit maar dit zou geen probleem zijn volgens de leverancier.
Een 15HP kan in een slaapkamer, u heeft dan wel heel veel koeling, maar beter te veel dan te weinig en u kunt de airco dan op een lagere stand inzetten.
Geluid…is subjectief en kan ik niet voor u invullen. De stilste stand is 27DB , luidste stand 47DB”

Het geluid vinden wij wel erg hoog. Een half uur voor het slapen gaan zet ik de airco op stand A en op 20 graden. In de slaapkamer zakt de temperatuur van 25 graden naar 22 graden.
Dan zet ik ventilator op de laagste stand en op de slaap/stille stand. Airco blijft dan veel lawaai maken om in te slapen. Ook zie ik dat de airco ieder uur aanslaat gedurende een uur en dan voor 15 weer “uitschakelt”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_SxIEKkdrweMU0AdIfWH8sFGfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvTntPt03l0EVMRs2kwbfCiR.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is het advies om de airco zo stil als mogelijk te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Jakob1969 Het is volgens mij beter om de airco overdag te laten draaien om te voorkomen dat het huis zelf en alles wat er in staat te veel opwarmt.
Want al die opgeslagen warmte moet je nu in 1 uur allemaal weer koelen. De lucht zelf lukt misschien nog wel, want lucht kan niet veel warmte opslaan. Maar in alle vaste materialen is een veelvoud aan warmte opgeslagen.
En dat komt gedurende de nacht langzaamaan weer vrij, zodat de airco telkens weer aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 20:51

bonzz.netninja

Niente baffi

JukeboxBill schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:47:
@Jakob1969 Het is volgens mij beter om de airco overdag te laten draaien om te voorkomen dat het huis zelf en alles wat er in staat te veel opwarmt.
Want al die opgeslagen warmte moet je nu in 1 uur allemaal weer koelen. De lucht zelf lukt misschien nog wel, want lucht kan niet veel warmte opslaan. Maar in alle vaste materialen is een veelvoud aan warmte opgeslagen.
En dat komt gedurende de nacht langzaamaan weer vrij, zodat de airco telkens weer aanslaat.
Ja dat zei onze airco boer ook. Laat hem nou maar gewoon de hele dag (of vanaf een uur of 12) lekker pruttelen, dan wordt de massa tenminste niet zo heet. Nu vind ik het prima als de temp gedurende de nacht wat oploopt als hij uitstaat als ik maar in slaap kan komen. En als het maar niet binnen 10 minuten weer loei heet is

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-04 13:37
JukeboxBill schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:47:
En dan airco uitzetten als je gaat slapen? Of gewoon aanlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Jakob1969 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:01:
[...]

En dan airco uitzetten als je gaat slapen? Of gewoon aanlaten?
Ik gebruik de Innova niet om te koelen, maar lees in dit topic hier al geruime tijd mee.
Als het goed is zit er een soort sluimerstand op. Dan maakt ie niet zo veel lawaai maar gaat dan zo nodig wel weer koelen. Maar dat zou niet nodig zijn als je op de dag genoeg gekoeld hebt.
En niet al te laag afstellen voor de nacht. Dan gaat ie ook niet zo snel weer koelen.

's Nachts is het buiten ook niet meer zo warm, dan kan je ook een raam openzetten voor het slapen gaan.
Maar het is net als @bonzz.netninja aangeeft, als je eenmaal slaapt, dan blijf je wel slapen, ook al wordt het weer warmer.

Kwestie van een beetje experimenteren wat voor jou het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 20:51

bonzz.netninja

Niente baffi

JukeboxBill schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:11:
[...]

Ik gebruik de Innova niet om te koelen, maar lees in dit topic hier al geruime tijd mee.
Als het goed is zit er een soort sluimerstand op. Dan maakt ie niet zo veel lawaai maar gaat dan zo nodig wel weer koelen. Maar dat zou niet nodig zijn als je op de dag genoeg gekoeld hebt.
En niet al te laag afstellen voor de nacht. Dan gaat ie ook niet zo snel weer koelen.

's Nachts is het buiten ook niet meer zo warm, dan kan je ook een raam openzetten voor het slapen gaan.
Maar het is net als @bonzz.netninja aangeeft, als je eenmaal slaapt, dan blijf je wel slapen, ook al wordt het weer warmer.

Kwestie van een beetje experimenteren wat voor jou het beste werkt.
vannacht wordt het trouwens echt kei warm :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
bonzz.netninja schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:12:
[...]

vannacht wordt het trouwens echt kei warm :)
Hangt er van af waar je woont, denk ik dan.
Op dit moment is het buiten alweer iets koeler dan hier op de slaapkamer. En volgens de weerberichten wordt het vannacht 13 graden.

Maar ik zet wel een disclaimer in mijn sig "uitzonderingen daargelaten" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
"Ook zie ik dat de airco ieder uur aanslaat gedurende een uur en dan voor 15 weer “uitschakelt”."

Een airco met te groot koelvermogen in een te kleine ruimte installeren veroorzaakt pendelen. Een verschijnsel veroorzaakt door het feit dat er op een gegeven moment te weinig koelvermogen nodig is om de ruimte op temperatuur te houden. Tenminste, minder dan de inverter gestuurde compressor minimaal kan leveren. Dan koelt de ruimte toch verder af, dan de ingestelde temperatuur, en gaat de compressor bij te laag geworden ruimtetemperatuur gewoon helemaal uit. De ventilatoren reageren hier ook op, en dat hoor je bij een Innova 2.0 's nachts in een stille slaapkamer. Loopt de temperatuur van de ruimte daarna weer wat op, gaat de compressor weer aan en begint de pendelcyclus vrolijk opnieuw.

Het plaatje van @Jakob1969 laat dit mooi zien. De pendelcyclus van ongeveer een uur valt trouwens nog erg mee. Er stroomt kennelijk nog redelijk wat warmte de ruimte binnen, ook al is die vrij klein.

Er zit een ondergrens aan het toerental, waarbij ook een inverter geregelde compressor nog functioneert, zonder dat te veel compressieverlies optreedt en zonder dat de motor te warm loopt. Nog lager vermogen draaien gaat dus niet en valt ook niet in te stellen.

Wat de Innova wel heeft is de nachtstand, die maakt de hysterese groter koelt dus wat lager in temperatuur dan je instelt en laat, na uitschakelen, de temperatuur weer wat hoger oplopen voor de compressor weer in komt. Na 6 uur koelen schakelt de airco op de nachtstand helemaal uit.

Dit verlengt wel de in-/uitschakel periodes, maar voorkomt pendelen dus niet helemaal. Bij een 15HP in een te kleine slaapkamer zal dit effect ook niet groot genoeg zijn om makkelijker bij in slaap te vallen, ben ik bang. Een 15HP is helaas niet snel geschikt voor een slaapkamer, daar heeft ie gewoon te veel koelvermogen voor.

Inderdaad, de ruimte voor het slapen gaan goed koelen en dan de Innova 2.0 15HP uit laten, als je naar bed gaat, werkt het beste bij een redelijk geïsoleerd huis. Een andere mogelijkheid is een raam iets op een kier laten, zolang het buiten warmer is. Zoveel, dat het minimaal vermogen van de compressor nodig blijft en de 15HP dus niet te snel uitschakelt. Dan blijft het geluidsniveau laag, redelijk monotoon en kun je er wel bij slapen. Alleen is dit wel zonde van het energieverbruik, een deel van je koelvermogen vliegt dan helaas het raam uit.

Zoals ook vaker op dit forum vermeld, de "A" stand liever niet gebruiken, dan schakelt de Innova 2.0 automatisch over van koelen naar verwarmen en vice versa. Dat veroorzaakt onnodig geluid door omschakelen van de 4-wegklep, droog moeten draaien van verdamper en zorgt ook voor een veel slechtere temperatuurregeling. Gewoon zomers als airco gebruiken op sneeuwvlokje stand en 's winters eventueel als bijverwarming op zonnetje.

[ Voor 23% gewijzigd door rweust op 01-08-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanDoedel
Jakob1969 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:36:
Wij hebben sinds een aantal weken een Innova 2.0 15HP ELEC - 2.87kW (model 2024).
We moesten deze wel nemen omdat er al een bestaand gat (van 15 cm ) aanwezig was van onze vorige airco.

`ik mag toch hopen dat uw voorgaande airco ook een Innova was. In dat geval is het aannemelijk dat u gaten heeft van in ieder geval 160mm, anders zijn deze te klein geboord`.

Deze gat vergroten naar 16 cm was geen optie ivm een betonnen muur. Daarom gedwongen gekozen voor de 15 versie. Deze heeft gaten van 21 cm en dat zou makkelijker zijn…..

`Om de volledige capaciteit te benutten van een 15HP model, zijn in ieder geval gaten van 200mm nodig`.

De airco hangt in een slaapkamer van 6 x 3 dus 18m2. Te veel capaciteit maar dit zou geen probleem zijn volgens de leverancier.
“[i]Een 15HP kan in een slaapkamer, u heeft dan wel heel veel koeling, maar beter te veel dan te weinig en u kunt de airco dan op een lagere stand inzetten.

Het geluid vinden wij wel erg hoog. Een half uur voor het slapen gaan zet ik de airco op stand A en op 20 graden. In de slaapkamer zakt de temperatuur van 25 graden naar 22 graden.
Dan zet ik ventilator op de laagste stand en op de slaap/stille stand. Airco blijft dan veel lawaai maken om in te slapen. Ook zie ik dat de airco ieder uur aanslaat gedurende een uur en dan voor 15 weer “uitschakelt”

`Gebruik de A-stand niet. Leuk bedacht, maar voor het klimaat in nederland zal het toestel te snel omschakelen naar verwarmen of koelen, dit gaat gepaard met wat geluid, i.v.m. het omschakelen van de 4-weg klep. De nachtstand maakt een cyclus van 8 uur. De eerste 6 uur probeert het toestel de setpunt te bereiken, daarna zal het toestel het volgende uur de temp met 1 uur doen stijgen, het volgende uur ook nog 1 graad, daarna schakelt het toestel uit, De reden hiervoor is dat u onnodig te koud wakker wordt, zo is het toestel geprogrammeerd voor de nachtstand. Probeer eens de ontvochtigingsstand, dit is in feite stand 1 in de koelstand (compressor snelheid is iets aangepast) , maar het toestel heeft geen invloed op temperatuur of andere dingen, waardoor het toestel gewoon dezelfde compressorsnelheid en uitblaassnelheid behoud (en dus niet gaat pendelen, wat 's nachts mateloos irritant is), wat er ook gebeurd. Immers, met een constant geluid altijd, slaap je gewoon beter! Probeer het maar eens."

[Afbeelding]

Wat is het advies om de airco zo stil als mogelijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweevoud
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-08-2024
Beste forumleden,

Ik heb een probleem met mijn Innova 2.0 12HP waar ik jullie advies graag voor wil inwinnen. Ik heb deze topic al eens doorgenomen, maar heb niet echt een aanknopingspunt gevonden.

Het probleem is heel eenvoudig: mijn Innova koelt niet meer (in koelingsmode, dus niet stand A, gevraagde temperatuur is 16). Eigenlijk blaast hij ongekoelde, maar ook wel niet verwarmde, lucht.

Wat ik heb kunnen vaststellen:
  • Ik heb met een infraroodthermometer gemeten, onmiddellijk na het opstarten. Dan wordt de onderkant van dat rooster bovenaan (met al die dunne vinnen, waar ook een temperatuursensor op bevestigd is) tot 14 graden. Dus dat lijkt ok.
  • Na een tijdje, enkele minuten ongeveer, lijkt dat volledig te stoppen. Op diezelfde plaats stijgt de temperatuur weer. Als ik lang genoeg wacht, kom ik dichtbij de kamertemperatuur. Ik hoor hem na die enkele minuten ook "stilvallen" (is dat het pendelen wat vaak terugkomt in dit topic?).
  • Ik heb ook het paneel vooraan losgemaakt. Rechts in het midden staat er zo'n zwarte, verticale tank (ik veronderstel van de motor?). Daar wordt de temperatuur tot 85 graden.
  • Op de ontvochtigingsstand komt er wel beduidend koudere lucht naar buiten, en lijkt het ook nooit stil te vallen. Dit is echter niet genoeg om bij deze temperaturen de kamertemperatuur veel te laten zakken (ongeveer 2 graad gedaald over een hele nacht). Op zich ook logisch, want ik heb gelezen dat ontvochtigingsstand eigenlijk min of meer overeenkomt met de laagste koelstand. Maar het is wel bijzonder dat hij in deze mode wel niet beslist om ernee op te houden.
Iemand een idee met deze informatie wat er mis kan zijn? Of wat ik kan uitproberen of bekijken? Het probleem is dat mijn installateur ondertussen ermee gestopt is, dus ik sta er alleen voor :(. Ik ben uit regio Zuid-Limburg in Belgie, dus als je iemand kent die mij kan verder helpen, is dat uiteraard zeer welkom!

Hartelijk bedankt.

[ Voor 14% gewijzigd door tweevoud op 14-08-2024 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@tweevoud

Dit probleem lijkt ernstig genoeg om de importeur van Innova in België te benaderen. Geen idee wie dit is, maar jouw gestopte installateur heeft deze Innova ook vast ergens bij een groothandel gekocht of anders direct zelf vanuit Italië geïmporteerd. De fabriek in Italië kan aan het serienummer waarschijnlijk ook wel zien wie de airco heeft geïmporteerd.

Als de Innova redelijk nieuw is, zal de fabriek ook garantie geven. Tenzij de airco dus "mishandeld" is, b.v. gekanteld (er zit een indicator achter het rechter zijpaneel) en door vloeistof in de compressor of andere gemaakte fouten tijdens transport, installatie of gebruik beschadigd is geraakt, zullen ze je normaliter wel helpen.

Als eerste zou ik dus het rechter paneel losnemen en de Tip-N-Tell indicator bekijken. Is de Innova gekanteld geweest, dan kan er vloeistof in de koelcompressor zijn beland. Is de airco na kantelen dan te snel in bedrijf genomen, dan is het bij dit soort verschijnselen meestal een afgelopen verhaal. De compressor is dan intern beschadigd geraakt door vloeistofslag, haalt zijn compressie niet meer, wordt ingesteld op hoger vermogen te warm en valt dan regelmatig uit.

Dit heeft verder allemaal niets te maken met het pendelen, wat bij een te groot vermogen airco geïnstalleerd in een te kleine ruimte op treedt.

Heeft de Innova voor deze storing wel een flinke tijd goed gewerkt of is de Tip-N-Tell indicator gewoon nog in orde, scherpe horizontale lijn, nergens blauwe vloeistof doorgelopen, dan kan er van allerlei anders aan de hand zijn. Bijvoorbeeld een defect expansieventiel, besturing die de expansie niet meer goed regelt, defecte temperatuursensor, koelvloeistof lek, compressor defect (om andere reden dan vloeistofslag), etc. Hoe dan ook, niet iets waar je zonder kennis, testbank, goede koeltechnische apparatuur en gereedschap zomaar uitkomt. Terugsturen naar importeur en waarschijnlijk zelfs fabriek is dan de enige optie.

[ Voor 14% gewijzigd door rweust op 15-08-2024 11:18 ]

• Heins20
  • Laatst online: 24-09-2024
ik heb nu 3 jaar een monoblock 2.0 12Hp hangen naar zeer tevredenheid, maar sinds kort is er lekkage aan de linkerzijde van de kast naast de ventilator. De lekbak zit vol tot net onder de rand. De afvoer is afgedopt.
op een nacht is het makkelijk een halve liter vaan condenswater.

is er iemand die weet heeft waar dit condenswater vandaan komt? En wat het defect is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rweust
Heins20 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:03:
ik heb nu 3 jaar een monoblock 2.0 12Hp hangen naar zeer tevredenheid, maar sinds kort is er lekkage aan de linkerzijde van de kast naast de ventilator. De lekbak zit vol tot net onder de rand. De afvoer is afgedopt.
op een nacht is het makkelijk een halve liter aan condenswater.

is er iemand die weet heeft waar dit condenswater vandaan komt? En wat het defect is?
Ja, al dat vocht komt uit de lucht in jouw binnenruimte. Tenminste, als je de Innova als airco gebruikt. Die lekbak (condenspan) mag normaal niet overstromen. Er zit een maximaal vlotter in, die een "OF" (overflow) melding op het display moet geven en de airco uit moet schakelen, als die condenspan toch te vol dreigt te worden.

Is dit niet het geval, kijk eerst eens na of die maximaal niveau vlotter niet vervuild is geraakt en vast zit. Hier, in ditzelfde topic, zie je hoe je die condenspan open maakt en waar die vlotters zitten:
https://gathering.tweaker...message/78246846#78246846

Heb je dat condenssysteem eenmaal open, kijk dan ook of de pomp niet vervuild is geraakt en of het condenswater nog goed over de condensor gepompt wordt. Als hier iets verstopt of defect is, wordt er ook minder condens verdampt en met de warme lucht naar buiten geblazen. Hoe de Innova als airco werkt, inclusief dit natte condensor systeem, zie je hier:
https://gathering.tweaker...message/67949428#67949428

Kijk ook de stekkers en bedrading van de vlotters en condenspomp goed na en maak die schoon met wat contactspray (voorzichtig en weinig in de stekkers gebruiken). Dit om storingen door vervuilde, gecorrodeerde contacten eventueel te verhelpen.

Als er veel vocht in de lucht zit binnen (maar ook buiten) en je gebruikt de airco volop, zonder aansluiting op een afvoer, dan bestaat er kans dat de Innova zijn condens niet altijd goed kan verdampen en met de warme lucht mee naar buiten af kan voeren. Dan kan er, bij een Innova met afgedopte afvoer, toch af en toe een condenswater overflow melding komen op het display en schakelt het apparaat uit. Als je de Innova dus zonder aansluiting op een afvoer, puur als airco gebruikt, moet je er wel rekening mee houden dat je, in sommige weersomstandigheden en afhankelijk van de hoeveelheid vocht in de lucht van jouw binnenruimte, toch condenswater onder aan het apparaat af moet kunnen tappen.

Laat je te lang condenswater in die condenspan staan, dan kan er van alles in gaan groeien aan schimmels, algen en bacteriën. Vervuiling die ook storingen kan veroorzaken in het condenssysteem. Het is dus ook erg verstandig om die condenspan af te tappen voor je het apparaat langdurig (bijvoorbeeld de winterperiode) niet meer gebruikt. Bovendien kunnen er, bij zo'n bak water wat langdurig in de Innova blijft staan, ook andere vochtproblemen ontstaan in de kast. Normaal voorkomt de Innova dit soort problemen allemaal zelf, laat door openen van zijn condensklep al zijn condenswater na uitschakelen weglopen, maar als die afvoer is afgedopt, werkt dit natuurlijk niet meer en moet je hier zelf aan denken.

Verder geldt dat dit condenswater dus over de aluminium lamellen van de condensor in het apparaat wordt gepompt. De Innova heeft in airco bedrijf een z.g. natte condensor. Als je het condenssysteem schoonmaakt, doe dit dan niet met agressieve reinigingsmiddelen, zoals chloor, azijn of ontkalker, dat tast het aluminium van de condensor aan. Kom ook niet op het "goede" idee om een reinigingstablet achter te laten in de condenspan (zoals sommige airco monteurs standaard doen bij condensafvoeren). Dat kost je op den duur geheid de condensor.

Als laatste, kijk ook even na of jouw condenspomp überhaupt wel ingeschakeld staat "EN" (enabled). Het hele natte condensor systeem kan ook uitgeschakeld worden. Hier zie je hoe dat gaat:
https://gathering.tweaker...message/73575378#73575378

Succes, en laat ons de bevindingen hier ook even weten.

[ Voor 11% gewijzigd door rweust op 22-08-2024 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heins20
ik had in eerder post al gelezen over het reinigen van de lekbak en het controleren van de vlotters.
Dat er veel vocht in de lucht zit is duidelijk, maar had zelfs ontzettend veel condens op de beweegbare uitlaatklep.

Heb de airco nu ingeschakeld en warempel de condenspomp staat op "EN". Heb deze nu ingeschakeld op "DS", nu eens afwachten wat gebeurd.

Wordt vervolgd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Heins20 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:37:
ik had in eerder post al gelezen over het reinigen van de lekbak en het controleren van de vlotters.
Dat er veel vocht in de lucht zit is duidelijk, maar had zelfs ontzettend veel condens op de beweegbare uitlaatklep.

Heb de airco nu ingeschakeld en warempel de condenspomp staat op "EN". Heb deze nu ingeschakeld op "DS", nu eens afwachten wat gebeurd.

Wordt vervolgd
Op "DS" (disabled) wordt er in airco bedrijf geen condenswater meer over de warme condensor gepompt. Ergo, dat verdampt ook niet meer en wordt niet meer met de warme lucht mee naar buiten geblazen. Wel wordt op "DS" de condensklep continu geopend, zodat het condenswater doorlopend uit de condenspan afgevoerd wordt. Alleen heb jij geen condensafvoer en de aansluiting hiervoor onderop de Innova afgedopt.

Ofwel, dat condenswater kan geen kant op, de condenspan raakt voller en voller en je zou dan een "OF" (overflow) foutmelding op het display moeten krijgen, waarbij de Innova dus af schakelt.Je moet dan echt handmatig het stopje onderop de Innova openen en het condenswater weg laten lopen, voor je het apparaat weer aan kunt zetten.

Dit allemaal als de maximaal vlotter tenminste nog goed werkt en tijdig voorkomt dat de condenspan overloopt. Maar waarom maak je hem niet gewoon even open, om te kijken hoe het gesteld is met die condenspan, pomp, vlotters en mogelijke vervuiling?

• Heins20
de airco loopt nu 4 uur zonder dat er lekkage aan de onderkant is. Maar de beweegbare uitlaatklep is bezet met condensvocht.
Heb nu weer omgeschakeld naar 'EN'. Kijken wat nu gebeurd.

Ik heb de kast al meermaals open gehad om te onderzoeken. Lekbak schoon gemaakt. Slangen schoongemaakt. Vlotters bewegen (kan niet controleren of ze ook werken/ reageren).

De overflow melding heb ik nog nooit gehad.

Waar zou het condenswater anders vandaan kunnen komen? Het is enkel links van de ventilator nat.

• rweust
Heins20 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:19:
de airco loopt nu 4 uur zonder dat er lekkage aan de onderkant is. Maar de beweegbare uitlaatklep is bezet met condensvocht.
Heb nu weer omgeschakeld naar 'EN'. Kijken wat nu gebeurd.

Ik heb de kast al meermaals open gehad om te onderzoeken. Lekbak schoon gemaakt. Slangen schoongemaakt. Vlotters bewegen (kan niet controleren of ze ook werken/ reageren).

De overflow melding heb ik nog nooit gehad.

Waar zou het condenswater anders vandaan kunnen komen? Het is enkel links van de ventilator nat.
Misschien de witte condensopvanggoten die onder de verdamper bovenin zitten? Kijk eens na of daar geen opgehoopt stof of vuil die goten ergens doen overlopen waar het niet hoort. Volg ook even de leidingen naar de condensbak. Die zitten rechts met een sifon (in schuim gepakt) er tussen. Kijk die sifon zeker ook na, maar aan de muurkant onder de verdamper zit ook een goot. Verder nog de verdamper goed reinigen, als daar flinke stofpluizen ergens aan hangen kan condens via die pluizen misschien ook naast de goot druppelen.

Als je geen overflow melding krijgt en de condenspan ook niet overloopt, lijkt mij onderin de boel waarschijnlijk wel in orde. Dan moet je dus bovenin gaan zoeken, daar ontstaat de condens op de koude verdamper en lekt er aan de linkerkant waarschijnlijk iets door naar beneden. Dat de swivelklep condenseert betekent ook dat daarachter erg veel vocht aanwezig is en misschien niet alle condens netjes via de goten en door de slangen naar beneden loopt naar de condenspan.

[ Voor 8% gewijzigd door rweust op 22-08-2024 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heins20
ik hoop dat ik het euvel gevonden heb. In de witte condensopvanggoot lag wat vuiligheid, waardoor condens niet afloopt naar de afvoerpijp. Maar aan de linkerzijde over de goot liep. Dit verklaart ook waarom zoveel condenswater op de swivelklep zit.

we gaan weer een test draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Heins20 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:01:
ik hoop dat ik het euvel gevonden heb. In de witte condensopvanggoot lag wat vuiligheid, waardoor condens niet afloopt naar de afvoerpijp. Maar aan de linkerzijde over de goot liep. Dit verklaart ook waarom zoveel condenswater op de swivelklep zit.

we gaan weer een test draaien.
Er zijn twee witte opvangoten, en die zijn ook nog met elkaar verbonden. Als er rommel in de goten lag, moet je ook even de sifon nakijken. Dat kan anders makkelijk de volgende verstopping in jouw condensafvoer worden. En die sifon is geisoleerd om te voorkomen dat die te snel opdroogt. Die isolatie moet er weer om heen, anders kun je in sommige gevallen bij een droge sifon geborrel (weglopend water uit de condenspan) en meer lawaai uit het condensorcompartiment gaan horen.

Blij dat het gevonden lijkt. De boel even goed op laten drogen is, voor je alles weer dicht schroeft, is ook verstandig.

• Heins20
na 5 halve dagen koelen werkt alles weer naar behoren.
Heb wel op gemerkt dat de condensopvanggoot nagenoeg waterpas in het apparaat zit. Of met moet zijn dat de binnenin afwerking enig afschoot heeft.
Dank!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Heins20 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:02:
na 5 halve dagen koelen werkt alles weer naar behoren.
Heb wel op gemerkt dat de condensopvanggoot nagenoeg waterpas in het apparaat zit. Of met moet zijn dat de binnenin afwerking enig afschoot heeft.
Dank!!
Condensafvoer gaat niet over volumestromen, het betreft druppels vanaf de koude verdamper die worden opgevangen. Daar is echt geen groot afschot voor nodig bij die opvanggoten. Er ligt een stoffilter over de verdamper om te voorkomen dat zich hier te veel vuil verzamelt, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoelang en hoe vaak je de airco gebruikt, als ook omstandigheden in de binnenruimte zelf. Af en toe schoonmaken kan dan soms wat vaker nodig zijn.

Wel is het sterk aan te raden bij Innova's 2.0 die niet op een condensafvoer zijn aangesloten (afgedopt), om de condenspan helemaal af te tappen voor het apparaat wat langduriger niet meer gebruikt wordt. Bakje er onder en stopje onderop loshalen, vlak voor je de Innova 2.0 uitschakelt in koelend bedrijf. Even 10 minuten wachten, na uitschakelen. Daarna gaat de condensklep open en kan er maximaal 1,5 L condenswater uit komen. Dit aftappen voorkomt groei van bacteriën, schimmels en algen in het condenssysteem, als ook ophoging van vuil en stof in condenspan, pomp en natte condensor circuit, een stuk beter.

P.S. Bij Innova 2.0's, die wel op een condensafvoer zijn aangesloten, hoeft dit niet. Daar regelt de Innova 2.0 het helemaal laten leeglopen van zijn condenpan en -systeem zelf, na uitschakelen.

[ Voor 15% gewijzigd door rweust op 30-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-04 10:18
Ik heb ondertussen het hele topic doorgelezen en hierdoor ook de beslissing genomen om de garage te voorzien van een innova. Hier heb ik namelijk besloten geen radiator meer terug te plaatsen maar wil het i.v.m. mijn zonnepanelen elektrisch verwarmen/koelen.

Ik dacht ik ergens in dit topic gelezen dat de innova's (niet elec versie), niet meer kunnen verwarmen onder 0 graden?

Nu zag ik in de ccatalogo__2_0_2024 het volgende staan:
Operating limits::
Min. cooling temperature T environment 18°C / T external -5 °C
Max. cooling temperature T environment 32°C / T external 43 °C
Min. heating temperature T environment 5 °C / T external -15 °C (- 25 °C for ELEC versions)
Max. heating temperature T environment 25 °C / T external 18 °C
Bron (pagina 39) https://www.innovaenergie...atalogo__2_0_2024_-en.pdf

Kan ik hieruit opmaken dat je met een niet ELEC versie van het 2024 model tot -15graden nog kan verwarmen (uiteraard niet efficiënt)?

Ik twijfel namelijk of ik voor mijn garage een elec versie moet nemen. Gedurende winter wil ik het hier niet boven de 15 graden hebben, wil enkel aangezien het een inpandige garage is de echte kou eruit houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@jur! Onder nul graden verwarmt de Innova nog wel enigszins, maar de condensafvoer slang buiten bevriest.
Is hier ook aan de orde geweest. Oplossing is om een verwarmingsdraad in de slang te stoppen
https://gathering.tweaker...message/78254594#78254594
of de slang binnen hangen en het water opvangen of afvoeren. Ga ik ook doen komende winter.

Maar als het mogelijk is laat dan een split airco installeren. Bij de goede merken is het rendement daarvan bij onder nul veel hoger dan de Innova.

[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 04-09-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jur!
JukeboxBill schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:36:
@jur! Onder nul graden verwarmt de Innova nog wel enigszins, maar de condensafvoer slang buiten bevriest.
Is hier ook aan de orde geweest. Oplossing is om een verwarmingsdraad in de slang te stoppen
https://gathering.tweaker...message/78254594#78254594
of de slang binnen hangen en het water opvangen of afvoeren. Ga ik ook doen komende winter.

Maar als het mogelijk is laat dan een split airco installeren. Bij de goede merken is het rendement daarvan bij onder nul veel hoger dan de Innova.
Ja een split airco had ook mijn voorkeur, echter kan ik deze alleen destructief installeren (plafonds eruit voor leidingen etc.). Ik had de hoop omtrent airco's eigenlijk al opgegeven maar kwam dus via innova fancoils (wat helaas ook geen optie is aangezien er geen geïsoleerde leidingen zijn toegepast in mijn woning) uit bij de innova 2.0's.

Ik had dat inderdaad gelezen, maar Is dat probleem met het bevriezen van de condensafvoer ook niet opgelost in de 2024 modellen aangezien er nu de catalogus staan dat ze kunnen opereren tot -15 en de Elec zelfs tot -25?

• rweust
De Innova 2.0 werkt in verwarmingsmodus tot -10 C buitentemperatuur, staat nog steeds in de installatiehandleiding. Alleen is het rendement dan wel erg laag. Dit begint onder de +7 C buitentemperatuur al terug te lopen.

Ten eerste door het proces zelf. Het is nu eenmaal moelijker om uit koude buitenlucht nog warmte te halen, daar hebben trouwens alle warmtepompen last van.

Ten tweede door de ontdooicyclus die regel matig wordt gestart om de verdamper te ontdooien. Die 5 minuten tot een kwartier wordt wel stroom verbruikt, maar niet verwarmd. Ook iets wat niet alleen voor de Innova 2.0 geldt.

Maar boven alles, de Innova 2.0 is in eerste instantie een airco, Je kunt er mee verwarmen, maar deze is niet bedoeld als hoofdverwarming. Gebruik de zoekfunctie eens in dit topic en kijk eens op de site van Innova in Italië zelf. Daar staat veel informatie op.

• jur!
rweust schreef op donderdag 5 september 2024 @ 09:54:
De Innova 2.0 werkt in verwarmingsmodus tot -10 C buitentemperatuur, staat nog steeds in de installatiehandleiding. Alleen is het rendement dan wel erg laag. Dit begint onder de +7 C buitentemperatuur al terug te lopen.

Ten eerste door het proces zelf. Het is nu eenmaal moelijker om uit koude buitenlucht nog warmte te halen, daar hebben trouwens alle warmtepompen last van.

Ten tweede door de ontdooicyclus die regel matig wordt gestart om de verdamper te ontdooien. Die 5 minuten tot een kwartier wordt wel stroom verbruikt, maar niet verwarmd. Ook iets wat niet alleen voor de Innova 2.0 geldt.

Maar boven alles, de Innova 2.0 is in eerste instantie een airco, Je kunt er mee verwarmen, maar deze is niet bedoeld als hoofdverwarming. Gebruik de zoekfunctie eens in dit topic en kijk eens op de site van Innova in Italië zelf. Daar staat veel informatie op.
Zoals eerder aangegeven heb ik het topic doorgelezen en heb ik nu een specifieke vraag over de informatie die op de innova website staat met name gerelateerd op het 2024 model en niet een model van 3 jaar geleden.

Zojuist de installatie manual bekeken waar je naar verwijst, maar waar zie jij staan dat de verwarmingsmodus enkel werkt tot -10 graden?

In de installatie manual staat namelijk het volgende:
with external temperature < -10 °C, operation with only resistance is activated
bron: https://www.innovaenergie...tallazione_rev__07_en.pdf (pagina 36)

Edit:
Zie nu toch staan dat er op 1 bladzijde (pagina 56) meerdere operating limits zijn aangegeven, vreemd
Operating limits:
Min. Temp. cooling Ambient T 18 °C / Outdoor T -5 °C
Max Temp. cooling Ambient T 32 °C / Outdoor T 43 °C
Min. Temp. heating Ambient T 5 °C / Outdoor T -10 °C
Max Temp. heating Ambient T 25 °C/ Outdoor T 18 °C

Operating limits:
Indoor environment T External environment T
Maximum operating temperature in cooling mode DB 35°C - WB 24° C DB 43°C - WB 32° C
Minimum operating temperature in cooling mode DB 18°C DB -5°C
Maximum operating temperatures in heating mode DB 27°C DB 24°C - WB 18° C
Minimum operating temperatures in heating mode DB 5°C DB 10°C

[ Voor 22% gewijzigd door jur! op 05-09-2024 11:09 ]

• JukeboxBill
jur! schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:31:
[...]

Ja een split airco had ook mijn voorkeur, echter kan ik deze alleen destructief installeren (plafonds eruit voor leidingen etc.). Ik had de hoop omtrent airco's eigenlijk al opgegeven maar kwam dus via innova fancoils (wat helaas ook geen optie is aangezien er geen geïsoleerde leidingen zijn toegepast in mijn woning) uit bij de innova 2.0's.

Ik had dat inderdaad gelezen, maar Is dat probleem met het bevriezen van de condensafvoer ook niet opgelost in de 2024 modellen aangezien er nu de catalogus staan dat ze kunnen opereren tot -15 en de Elec zelfs tot -25?
Maar er staat ook nog steeds op pag.13:
In winter, during heat pump operation,
the condensate drip tray is constantly
preheated, so there is no risk of the water
freezing.
Hetzelfde staat in de 2021 catalogus.
Misschien is die verwarming verbeterd, maar dat zou ook meer rendementsverlies betekenen.

Overigens vind ik de meerprijs voor een Elec vrij hoog. Voor een fractie van dat bedrag heb je een elektrisch kacheltje. Je hebt dan alleen niet het gemak van een geïntegreerd systeem. Voor in huis is het misschien wel waard, maar voor in een garage?

• jur!
JukeboxBill schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:09:
[...]

Maar er staat ook nog steeds op pag.13:

[...]

Hetzelfde staat in de 2021 catalogus.
Misschien is die verwarming verbeterd, maar dat zou ook meer rendementsverlies betekenen.

Overigens vind ik de meerprijs voor een Elec vrij hoog. Voor een fractie van dat bedrag heb je een elektrisch kacheltje. Je hebt dan alleen niet het gemak van een geïntegreerd systeem. Voor in huis is het misschien wel waard, maar voor in een garage?
Ik heb nu ook de gehele woning voorzien van elektrische convector kachels aangesloten via een smart plug en een zigbee temperatuursensor, deze worden aangestuurd door Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2M9gkLmbXZ4uVjm6vwpSyymNpM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tw3oCQ3N4i3VksKtK03oqvYy.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4KeiT0CKIU5JlmOEBAEViUU3zs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkrwHtXbIKKzAAMzkOd0Fgnw.jpg?f=fotoalbum_large

Met 30 zonnepanelen hoop overproductie en de huidige salderingsregeling lukt het me om met COP1 de woning voordelig te verwarmen. De salderingsregeling wordt afgebouwd en dus straks niet meer interessant om de gehele woning met in efficiënte convector kachels te verwarmen.

• JukeboxBill
@jur! Je kan elektrische kachels wel vervangen door airco maar ik vraag mij af of het voor een garage wel veel zin heeft om voor die paar weken dat het echt koud is het elec model te nemen.
Hangt er natuurlijk ook van af hoe goed de garage geisoleerd is.
Je geeft aan dat 15 graden meer dan voldoende is. Houdt er rekening mee dat je de temperatuur niet lager in kan stellen dan 16 graden.
Nu kan je dat opvangen met een tijdschema en uitvogelen hoe lang en met welke interval de airco aan moet staan. Zo doe ik dat met mijn Innova in de werkplaats. Daar hoeft het ook niet continu 16 graden te zijn.

• jur!
@JukeboxBill daar twijfelde ik dus ook over. Ja de enige reden die ik dus eigenlijk had is dat de normale versie zou stoppen met verwarmen bij 0 graden en ik dit niet kon vinden bij de elec versie. Maar dan ga ik voor een normale versie!

Ik verwarm de garage nu dus met een convector kachel ingesteld op 1250w en kreeg het hier van de winter toch ook op 20 graden, toen ik dagje in de garage aan het werk was.

Het uiteindelijke doel is ook om de garage als proef te gebruiken en als het dan bevalt, dan stap voor stap de convector kacheltjes in de andere woonruimtes te vervangen voor een innova.

• rweust
jur! schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:58:
[...]

Zojuist de installatie manual bekeken waar je naar verwijst, maar waar zie jij staan dat de verwarmingsmodus enkel werkt tot -10 graden?

In de installatie manual staat namelijk het volgende:
with external temperature < -10 °C, operation with only resistance is activated

Edit:
Zie nu toch staan dat er op 1 bladzijde (pagina 56) meerdere operating limits zijn aangegeven, vreemd
Operating limits:
Min. Temp. cooling Ambient T 18 °C / Outdoor T -5 °C
Max Temp. cooling Ambient T 32 °C / Outdoor T 43 °C
Min. Temp. heating Ambient T 5 °C / Outdoor T -10 °C
Max Temp. heating Ambient T 25 °C/ Outdoor T 18 °C

Operating limits:
Indoor environment T External environment T
Maximum operating temperature in cooling mode DB 35°C - WB 24° C DB 43°C - WB 32° C
Minimum operating temperature in cooling mode DB 18°C DB -5°C
Maximum operating temperatures in heating mode DB 27°C DB 24°C - WB 18° C
Minimum operating temperatures in heating mode DB 5°C DB 10°C
Lijkt mij duidelijk, toch? Jouw eerste citaat geeft aan dat de Innova 2.0 Elec verwarmt met zijn warmtepomp tot een buitentemperatuur van -10 C. Daaronder gaat de warmtepomp uit en werkt alleen zijn elektrische verwarmingselement nog, tenminste bij de nieuwste versie. Dan heb je dus gewoon een elektrisch ventilatorkacheltje, geen warmtepomp meer.

Jouw tweede citaat betreft de temperatuurlimieten voor de Innova 2.0, niet alleen de Elec. De Innova 2.0 koelt als airco bij binnentemperaturen tussen de 18 en 32 C en bij buitentemperaturen tussen de -5 en 43 C. De warmtepomp werkt als verwarming bij binnentemperatuur tussen de 5 en 25 C en buitentemperaturen tussen de -10 en 18 C. Opnieuw staat hier dat de Innova 2.0 dus niet als verwarmende warmtepomp werkt beneden de -10 C buitenluchttemperatuur.

Buiten deze temperatuurbereiken krijg je Innova 2.0 niet aan. Stopt met verwarmen bij buitentemperaturen onder de -10C, maar werkt ook niet als verwarming, als de garage kouder is dan 5 C binnen. Dat heeft er mee te maken dat het koelmiddel R410a, tegenwoordig R32, bij de geldende drukken in het koelcircuit anders niet meer goed verdampt en condenseert. Het betreft dus echt systeembeperkingen, niet iets wat je even oplost door een software tweak of update.

DB is "droge bol temperatuur", WB is "natte bol temperatuur", in het Engels dan. Dat zijn niet de luchttemperaturen. Deze zeggen meer over de vochtomstandigheden in relatie tot de luchttempertauren. Volledige uitleg gaat hier wat te ver, maar je kunt je voorstellen dat vocht condenserend op een verdamper, moeilijker warmte uit de binnenlucht op laat nemen (condenserend vocht voert namelijk ook warmte toe). Veel of weing vocht in de lucht binnen, heeft dus, naast de min/max operating temperaturen, ook invloed op de prestaties. Voor buiten geldt hetzelfde. Daar laat vocht in de lucht de warmte juist makkelijker afvoeren in airco bedrijf, maar zorgt in verwarmend bedrijf juist weer voor meer beperkingen.

[ Voor 14% gewijzigd door rweust op 06-09-2024 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanDoedel
jur! schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:17:
Ik heb ondertussen het hele topic doorgelezen en hierdoor ook de beslissing genomen om de garage te voorzien van een innova. Hier heb ik namelijk besloten geen radiator meer terug te plaatsen maar wil het i.v.m. mijn zonnepanelen elektrisch verwarmen/koelen.

Ik dacht ik ergens in dit topic gelezen dat de innova's (niet elec versie), niet meer kunnen verwarmen onder 0 graden?

Nu zag ik in de ccatalogo__2_0_2024 het volgende staan:
Operating limits::
Min. cooling temperature T environment 18°C / T external -5 °C
Max. cooling temperature T environment 32°C / T external 43 °C
Min. heating temperature T environment 5 °C / T external -15 °C (- 25 °C for ELEC versions)
Max. heating temperature T environment 25 °C / T external 18 °C
Bron (pagina 39) https://www.innovaenergie...atalogo__2_0_2024_-en.pdf

Kan ik hieruit opmaken dat je met een niet ELEC versie van het 2024 model tot -15graden nog kan verwarmen (uiteraard niet efficiënt)?

Ik twijfel namelijk of ik voor mijn garage een elec versie moet nemen. Gedurende winter wil ik het hier niet boven de 15 graden hebben, wil enkel aangezien het een inpandige garage is de echte kou eruit houden.
Warmtepompen doen überhaupt niet zoveel meer bij -3 buiten, simpelweg omdat er niet zoveel warmte meer uit de buitenlucht te halen valt, Het ELEC element springt bij als het erg koud is, Dit is een gewoon verwarmingselement die je ook vindt in de elektrische kacheltjes bij de Action of bouwmarkt, De COP is dan gewoon 1. 1kw elektriciteit geeft dan ook 1kw aan warmte. Het nieuwste model 2024 staat standaard ingesteld op 1kW bijverwarming door het ELEC element, Je zou deze ook nog kunnen instellen op 2kw, maar volgens de NEN1010 heb je dan wel een aparte groep nodig, houdt hier rekening mee! De pomp zal her en der wel proberen mee te draaien, maar het elektriciteits verbruik ligt gewoon veel hoger door inzet van het ELEC element. Gaat de pomp alsnog wat condenswater produceren dan is het zeer belangrijk om bij vriestemperaturen de condensafvoer naar buiten gangbaar te houden. Met regelmaat groeien hier dikke pegels aan en zo kan het condenswater dus niet naar buiten. Het restwater wat dan in de condenspan ophoopt zal opvriezen met lekkage als gevolg. Check effe dit filmpje om de condenswaterafvoer aan de buitenzijde gangbaar te houden, als je geen lekkage wenst met gebruik van de pomp in de winter: YouTube: Instructie filmpje verwarmingsdraad voor de condenswaterafvoer Innov...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jur!
Bedankt allen voor de informatie.

Ik heb besloten om voor de normale (non ELEC) versie te kiezen, kan dan in principe altijd nog bij verwarmen met de elektrische convector kachels die ik nu ook al heb staan indien het nodig is.

Ik moet nu dus aan de slag met berekening om te bepalen welke versie ik nodig heb qua capaciteit, en waar ik hem uiteindelijk ga bestellen.

Ik zag dat er nogal een prijs verschil zit of je ze in Nederland besteld of in Italië.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@jur! Misschien heb je het al gevonden, er is hier ook een topic over airco importeren uit het buitenland.

Ikzelf zou daar toch een beetje huiverig voor zijn. Airco's zijn gevoelig voor verkeerd transport doordat de koelvloeistof in de compressor kan lopen als ze niet rechtop staan.
Bij een willekeurige vervoerder heb je die kans eerder dan dat de importeur een hele partij rechtstreeks laat komen, welke niet 2 of 3 keer worden overgeladen.

Als blijkt dat de airco verkeerd is vervoerd, dan vervalt ook de garantie, wat op zich al een probleem kan zijn als je in het buitenland bestelt.

De koelvloeistof kan wel weer goed komen als je het apparaat een paar dagen in de normale stand laat staan zonder aansluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rweust
jur! schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:42:
Bedankt allen voor de informatie.

Ik heb besloten om voor de normale (non ELEC) versie te kiezen, kan dan in principe altijd nog bij verwarmen met de elektrische convector kachels die ik nu ook al heb staan indien het nodig is.
....
Het probleem blijft dat de Innova 2.0 niet erg geschikt is als verwarming van een koude garage of schuur. Daar zijn anderen op dit forum ook al achter gekomen. Toen zij stroommetingen uitvoerden en de warmteopbrengst vergeleken met hun gewone elektrische ventilatorkachel in de schuur, bleek dat het verwarmend rendement behoorlijk tegenviel. Je gaat de vrij dure aanschaf van een Innova 2.0 dan niet snel terugverdienen in besparing aan elektrische energie.

Dat ligt trouwens niet aan de Innova, dit probleem speelt bij veel airco’s die als verwarming worden gebruikt. Dat werkt prima, zolang het nog niet te koud is buiten, maar bij lagere temperaturen, rond het vriespunt, vallen verwarmend rendement en vermogen erg tegen. Net wanneer de meeste warmte nodig is, blijkt dat die COP niet meer klopt.

Innova geeft in hun installatie manual voor een 12HP aan dat deze een verwarmend vermogen kent van 2,31 kW met een COP van 3,28. Dit betreft het maximaal nominaal vermogen van de 12HP, niet dual-power, wat een Innova 2.0 niet lang vol kan houden. Dit betekent dat er dus 2310 W / 3,28 = 704 W aan stroom nodig is om deze warmte op te wekken. Dit geldt echter bij buitenlucht met een temperatuur van 7 °C. Daarboven wordt die COP zeker ook gehaald, dus je kunt deze Innova 2.0 12HP prima als bijverwarming gebruiken.

Onder de 7 °C buitentemperatuur gebeurt er namelijk wat anders. De verdamper van een warmtepomp moet kouder zijn, anders kan er immers geen warmte uit de buitenlucht worden onttrokken. Vocht uit de lucht veroorzaakt op een gegeven moment dichtvriezen van de verdamper, ook al vriest het buiten nog niet eens. Een warmtepomp zal bij lagere buitentemperaturen dus regelmatig zijn verdamper moeten ontdooien en het smeltwater moeten afvoeren. Hiervoor wordt het compressorvermogen gebruikt om de verdamper weer op te warmen. Er wordt, tijdens zo’n ontdooicyclus, dus wel stroom verbruikt, zelfs snel enkele honderden Watts, maar geen nuttige warmte opgewekt. Hoe lager de buitentemperatuur, hoe vaker en langer zo’n ontdooicyclus duurt. De COP-waarde van warmtepompen geldt echter tijdens verwarmend bedrijf, houdt dus geen rekening met een ontdooicyclus.

Verder geldt dat een warmtepomp het moeilijker krijgt om nog warmte uit de buitenlucht te trekken, als die steeds kouder wordt. De COP daalt dus ook onder de 7 °C. Innova gaf dit ooit zelf aan in het volgende “power comparison” grafiekje voor een 12HP. Het verschil in afgegeven vermogen maakt de ELEC overigens puur door een ingebouwd 1000 W elektrisch verwarmingselement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jJjizC5MP62W-eGOECY3HwoRuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kX4JscvlobFXfOIF3Wwk0TS6.jpg?f=fotoalbum_large

Tegenwoordig heeft de ELEC een zwaarder 2000 W elektrisch element en is de 12HP met R32 koelmiddel gevuld. Het nieuwste grafiekje in de folder gebruikt echter ook de dual-power vermogens. Mooi plaatje ter vergelijk met de nieuwste ELEC, maar onbruikbaar voor de nominale verwarmingsvermogens bij lagere temperaturen van de 12HP. Ik gebruik hier dus bewust nog het oude "power comparison" grafiekje van Innova voor.

Maar wat betekent dit nu in de praktijk?

Bij lichte vorst, -2 °C buitenlucht temperatuur, zien we dat de Innova 12HP nog maar 1,55 kW maximaal aan verwarmingsvermogen levert. Zijn stroomverbruik zal, tijdens verwarmend bedrijf, niet afgenomen zijn. De COP is bij -2 °C dus al gedaald tot 1550 W / 704 W = 2,21. De Innova 12HP moet echter ook zijn verdamper nog ontdooien, dit kan zo’n 5 tot 10 minuten per uur kosten. Zijn werkelijk verwarmend vermogen is dan dus verder gedaald tot 5/6 x 1550 W = 1291 W. Dat is al niet echt veel meer, om een koude ruimte te moeten verwarmen bij lichte vorst buiten.

Tijdens de ontdooifunctie zal de compressor zo’n 350 W aan stroom op kunnen nemen. Het aan stroom opgenomen vermogen wordt dan (5/6 x 704 W) + (1/6 x 350 W) = 645 W. Het verwarmend rendement van de Innova 12HP is bij lichte vorst (-2 °C) zo gedaald tot 1291 W / 645 W = 200%, waar dit bij 7 °C buitentemperatuur nog 328% was.

Bij matige vorst (-7 °C buitenlucht temperatuur) wordt de situatie nog ongunstiger. De berekeningen bovenstaand volgend en rekening houdend met een ontdooicyclus van 10 min. tot een kwartier per uur, kom je bij matige vorst buiten uit op een werkelijk verwarmend vermogen van 825 W en een verwarmend rendement van 134%. Net wanneer je dus, bij echt koud weer, de meeste warmte nodig hebt, gaat de Innova 2.0 12HP zich dus als een klein, camping-ventilatorkacheltje met weinig verwarmingsvermogen gedragen en gebruikt bijna net zo veel aan stroom.

Kortom, er is een reden voor, dat de Innova 2.0 zijn warmtepomp uitschakelt bij buitenlucht temperaturen van -10 °C en lager. Net als bij splits, die vaak ook geen grote verdamper buiten bezitten om nog enigszins efficiënt warmte uit koude buitenlucht te kunnen halen, valt het rendement en verwarmend vermogen flink tegen bij lagere buitenlucht temperaturen.

De Innova 2.0 is en blijft in eerste instantie een airco. Schaf hem dan ook om die reden aan. Bonus is, dat je de Innova 2.0 ook als bijverwarming kunt gebruiken in het voorjaar en najaar om 's morgens en 's avonds woonkamer, keuken, werkkamer, ed. wat te verwarmen en hierdoor de CV een langere zomerperiode uit te laten staan. Ook kun je tijdens wat zachtere winterdagen (die zijn er genoeg tegenwoordig) bijverwarmen met een Innova 2.0, naast de CV, en zo wat aan duurder gas besparen.

Zorg bij dat laatste, als het dus meer om de portemonnee gaat, echter wel dat je weet wat je doet. Een m3 aardgas levert 10 kWh aan warmte in Nederland en kost momenteel zo'n EUR 1,25 . Indien het buiten net aan vriest, heeft een Innova 2.0 12HP nog maar een verwarmend rendement van 200% over. Om diezelfde 10 kWh aan warmte te leveren neemt een 12HP, bij -2 °C buiten, dus wel 5 kWh aan stroom op. Bij een stroomprijs van 25 eurocent per kWh of meer, bespaar je dan dus niets meer t.o.v. verwarmen op gas met de CV.

Het is financieel zinloos om bij kWh stroomprijzen, die niet minimaal 5x onder die van 1 m3 gas liggen, de Innova 2.0 12 HP bij lichte vorst nog te laten verwarmen, i.p.v. de CV ketel of gaskachel. Bij matige vorst dienen die kWh stroomprijzen zelfs minimaal 7,5x lager te liggen, dan die van 1 m3 gas.

Hierbij dus de redenen onderbouwd, waarom mensen na aanschaf van een Innova 2.0 als besparende verwarming, vaak toch weer schrikken van hun energierekening en waarom de verwarmingsprestaties toch tegenvallen in koudere omstandigheden. Mijn hier op dit forum vaker gegeven advies staat dan ook nog steeds en sluit aan bij wat @JanDoedel hierboven aangeeft.

Schaf een Innova 2.0 niet om reden van hoofdverwarming aan en ook niet om in de winter slecht geïsoleerde, koude ruimtes te willen verwarmen. Dat blijft allemaal nog steeds erg veel stroom kosten en is een garantie voor teleurstelling over het werkelijk geleverde verwarmend vermogen tijdens koudere dagen.

[ Voor 26% gewijzigd door rweust op 20-09-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03 21:20
Beste Forumleden, ik weet niet of ik deze post hier mag zetten.
Ik verkoop mijn 3 x Innova 2.0 12hp ELEC. Airco/Warmtepomp ze zijn In NIEUWSTAAT.
De Innova Monoblock Airco/Warmtepomp met ingebouwde elektrische Heater voor gebruik bij zeer lage temperaturen Consistente verwarming, ook bij zeer lage buitentemperaturen. ZONDER buiten of binnen unit, zie, link hieronder voor meer info, zeer interessant.
Aankoopdatum = 07/10/2022 dus nog op deze datum nog in GARANTIE. Factuur word meegeleverd en onderhoud, plaatsing kan ook gedaan / overgenomen worden door mijn installateur Longo Heating uit Genk die deze thuis komt afbreken en mijn zwaardere Innova’s komt plaatsen = Zijn Geplaatst / Verkocht door Longo Heating. Nieuwpoortlaan 21 Bus 19 - 3600 Genk GSM Longo Salvo (Salvatore) = 0473/63.78.05 GSM Longo Alexander = 0477/53.91.99 E-Mail = info@longoheating.be Site = https://www.longoheating.be/ Nieuwprijs = € 2.149 het Stuk. Min.
Mijn Vraagprijs = +- € 1.600 het Stuk. (Bespreekbaar).

Worden verkocht wegens aankoop zwaarder model.
Men kan ze komen bezichtigen voor eventuele azankoop.
Alle bijhorigheden om de Airco / Warmtepomp te plaatsen worden NIEUW geleverd want de zwaardere die ik wil kopen / plaatsen zit alles nieuw in de doos en bij mij is dat al gemonteerd. Deze zijn alles samen geen 2 weken gebruikt wegens gebruik in de winter van mijn Super Ser straalkachels om mijn stroomoverschotten van mijn zonnepanelen op te krijgen met mijn nog voorlopig terugdraaiende teller. Zie foto. Men kan altijd eerst komen kijken voor eventuele aankoop. Meer informatie zie link en info hieronder = Kunnen direct in een stopcontact aangesloten / gestoken worden zonder breekwerk. • Voorzien van een extra elektrische heater (bijverwarming 1kWh bij vriestemperaturen) voor gebruik bij zeer lage buitentemperaturen. • De extra capaciteit stelt het toestel in staat stiller te werken, de ruimte is sneller op de gewenste temperatuur • Koelende en verwarmende werking met warmtepomp technologie • Slank design, slechts 165mm diep • Stille werking • Voldoet aan Europese veiligheidsstandaard EN60335.2.40 • Laag energieverbruik • Zeer onderhoudsarm • Eenvoudige bediening via bedieningspaneel, afstandsbediening of smartphone • Wifi-connected voor bediening op afstand • Zelf-afsluitende luchtroosters, alle benodigde (bevestiging Nieuwe materialen meegeleverd die dan uit de doos komen van het zwaarder model die ik wil kopen.
• Geschikt voor ruimten tot ca. 48m² (120m³), afhankelijk van de omstandigheden • Het toestel is door uzelf of uw aannemer/klusbedrijf/installateur te plaatsen, of door mijne verkoper / installateur die deze thuis geplaatste heeft. Overzicht van de eigenschappen • Koelende en verwarmende werking, de Innova 2.0 kan de lucht zowel koelen (max. 3.1kW) als verwarmen (max. 3.05kW), als het toestel alleen voor koelen wordt gebruikt is een afvoer van het condenswater overbodig. • Slank design, met een diepte van slechts 165mm is de Innova 2.0 zeer ondiep en kan het eenvoudig in het interieur geïntegreerd worden, of een bestaande radiator vervangen. • Geluidsarme werking, door toepassing van de meest hoogwaardige onderdelen, dempingsmaterialen en -technieken is de Innova zo stil dat deze nauwelijks meer te onderscheiden is van een toestel met buitenunit, de inverter technologie en de stille, contactloze fanmotoren zorgen dat de geluidsproductie bij lage fansnelheid slechts 27dB is, deze nieuwe technieken zorgen dat niet de compressor maar de luchtsnelheid de grootste factor in geluidsproductie is geworden. • Laag energieverbruik, de inverter technologie en de BLDC fanmotoren besparen energie terwijl tegelijkertijd de werking door de inverter technologie krachtiger is, de ruimte zal sneller op de gewenste temperatuur zijn en met een lager energieverbruik op temperatuur gehouden worden. • Eenvoudige installatie, de Innova 2.0 kan zowel laag als hoog aan de muur geplaatst worden, door het ontbreken van een buitenunit is plaatsing eenvoudig, Het plaatsen van een ophangbeugel en lucht aan- en afvoerkanalen is voldoende. Hiervoor is geen STEK-gecertificeerde monteur nodig en hoeven geen koelmiddel-leidingen te worden aangesloten, hierdoor worden lekkages voorkomen en is de bedrijfszekerheid gegarandeerd. • Eenvoudige bediening, de Innova 2.0 is eenvoudig via het bedieningspaneel of de meegeleverde Nieuwe afstandsbediening te bedienen, met de timer functie is een in- of uitschakelmoment te kiezen en het bedieningspaneel is te blokkeren voor ongewenst gebruik. • Koeling, Verwarming en Ontvochtiging, naast koelen is de Innova 2.0 met de warmtepomp tevens in staat de ruimte op een efficiënte manier te verwarmen, hierbij wordt ook bij lage temperaturen nog warmte aan de buitenlucht onttrokken om de temperatuur binnen op een aangenaam niveau te houden. Tevens is de Innova 2.0 met de ontvochtigingsfunctie in staat een woning, chalet, vakantiehuis of hotelkamer te ontvochtigen. • Bediening op afstand via smartphone, tablet of computer, de Innova 2.0 is Wifi-connected zodat u het toestel vanaf iedere locatie met internetverbinding kunt bedienen, hiermee kunt u de Innova 2.0 op afstand laten koelen, verwarmen of ontvochtigen zodat de ruimte reeds op een aangename temperatuur is als u arriveert of om een vakantiewoning vochtvrij te houden. • Nachtwerking, de Innova 2.0 heeft een speciale werkingsstand voor werking 's nachts, hierbij doet de airco na een uur de temperatuur met een graad stijgen, na het tweede uur stijgt de temperatuur weer met een graad, hierna blijft de temperatuur gelijk, en zal na 8 uur de airco in de stand-by modus schakelen. In de verwarmingsstand is de werking gelijk, alleen stijgt de temperatuur in plaatst van dalen. De ventilator zal op de laagste stand blazen voor een minimum aan geluid, houdt u er wel rekening mee dat de compressor 's nachts nog wel aan kan slaan om te koelen, dit is normaalgesproken nauwelijks te horen, echter wordt 's nachts in alle stilte ieder geluid sneller opgemerkt.
Bij de ELEC wordt in de nachtstand alleen het elektrische verwarmingselement gebruikt, de warmtepomp is uitgeschakeld voor extra stille werking.
Er zijn tevens stalen luchtroosters met gaas tegen vervuilingen beschikbaar.
Gebruiksaanwijzing = https://www.gebruikershan...w-handleiding-862913.html
Meer info = https://www.itecluchtrein...mp-met-verwarmingselement https://www.monoblockspec...nnova-2.0-12-HP-elec.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0pW5V5RV81IR4iz91m42AyRAkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9RWGbLbPgRGpHBn8IKndtPfJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOt8vbP99gkRS2W4xtOmwhkYhYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTXiQpeIhwO8PbMpeG8b6zZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzwMdvYJIQmjQgW932S54-m0uxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZ2q4yfselO0QbYBg49uAku1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsO_oVMyJJFwddX-XNhdseRggo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mr0g399CJUczOwn2ZbjrzKGT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Leo-01 op 27-09-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario.bourgois
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik heb sinds een maand of 4 een Innova AircoHeater 2.0. 12HP aangekocht en door een installateur laten plaatsen. Het is een aicro monoblock voor op onze slaapkamer. De bedoeling is om me dit toestel te kunnen verwarmen en koelen. Koelen is geen probleem maar verwarmen lukt niet. Telkens het toestel gaat verwarmen is het precies of dat de ingebouwde thermostaat in de flow van de warmte zit en meteen opwarmt. Als het in de kamer 18 graden is en ik vraag het toestel 21 graden gaat die meteen opwarmen maar de ingebouwde thermostaat gaat meteen ( na nog geen 3 minuten ) de hoogte is zodat het toestel denkt, het is in de kamer warm genoeg en het toestel valt uit. Is er nog iemand met dit probleem. Ze hebben van de fabriek al komen kijken, een heel verhaal gekregen mousseband gekleefd maar nog steeds hetzelfde probleem. Zijn er nog mensen die hetzelfde toestel hebben maar geen problemen bij het verwarmen.

alvast mijn dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@mario.bourgois
Staat de airco misschien op automatisch?
Voor verwarmen kan je hem het beste op alleen verwarmen zetten.
In de handleiding kan je dat vinden in hoofdstuk 1,4 (althans in die van mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-03 15:50
Ik heb het R32 model, waarbij het aanzetten van de Wifi anders verloopt (instelling menu > uP > St).

Echter slaag ik er maar niet in om de Innova een Wifi netwerk te laten uitstralen. Ik heb ook een Wifi reset geprobeerd. Remote control aan en af ook geprobeerd.

Heeft iemand dit probleem ook al voorgehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-04 08:41
Welke applicatie gebruik je hiervoor? Die van Windows of die voor je gsm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-03 15:50
Ik gebruik iOS, maar dat is het probleem niet.
Het probleem is dat in de aircoheater niet in Wifi station mode krijg. Het toestel begint nooit een Wifi netwerk uit te stralen om op te verbinden en vervolgens dus via de app in te stellen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Robain schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:11:
Ik gebruik iOS, maar dat is het probleem niet.
Het probleem is dat in de aircoheater niet in Wifi station mode krijg. Het toestel begint nooit een Wifi netwerk uit te stralen om op te verbinden en vervolgens dus via de app in te stellen…
Soms helpt het om ook eerst even het apparaat stroomloos te maken, dus stekker er uit, voordat je een wifi reset doet.
En de wifi module zit in de stalen kast waardoor de ontvangst erg slecht is. Je moet vlak bij de Innova gaan staan met de telefoon.

En misschien een overbodige opmerking, maar om het eerste contact te leggen moet je de telefoon naar een nieuw netwerk laten zoeken. Als die verbinding is gelegd dan kan je de app gebruiken om de rest in te stellen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:02

Yucon

*broem*

Mijn 10HP geeft een E6 foutmelding. Dat zou een defecte externe ventilator zijn, maar als je kijkt naar het lage aantal draaiuren lijkt me dat sterk. Heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad? Is dit de ventilator die de buitenlucht aanzuigt?

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 19-12-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
Hola! Nu het de laatste weken wat kouder is, merk ik dat de Innova hier best wat kou ‘lekt’ van buiten naar binnen (apparaat is uitgeschakeld). Dat wil zeggen; isolatie van het apparaat lijkt tegen te vallen. Is allemaal natuurlijk relatief, maar in een appartement van 50 m2 valt het wel op in ieder geval.

Anderen hier die daar ook last van hebben? En eventueel een leuke DIY fix 🤠

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
sjigr schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:58:
Hola! Nu het de laatste weken wat kouder is, merk ik dat de Innova hier best wat kou ‘lekt’ van buiten naar binnen (apparaat is uitgeschakeld). Dat wil zeggen; isolatie van het apparaat lijkt tegen te vallen. Is allemaal natuurlijk relatief, maar in een appartement van 50 m2 valt het wel op in ieder geval.

Anderen hier die daar ook last van hebben? En eventueel een leuke DIY fix 🤠
Als je het binnenwerk bekijkt dan is dat ook verklaarbaar.
Links zit de ventilator die de lucht naar binnen trekt en dat hele gedeelte links van de radiator is gevuld met koude lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLBoI7h8A_zuhhYQu0fOI1BqBfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cGQBmmwxf037cAyZVeRkiGyA.png?f=fotoalbum_large

Misschien is het voorpaneel aan de binnenkant wel bekleed met iets van demping/isolatiemateriaal, maar dat zal niet erg dik zijn.

Kan ook zijn dat er een lek zit tussen airco en buitenmuur. Daar zit wel een schuimrubber plaat, maar bij mij sloot het in eerste instantie niet goed aan, omdat er een leiding uitstak, waardoor de kast niet strak tegen de muur wilde. Heb een stuk uit de muur gehakt en toen zat het wel goed.

Verder is het mogelijk dat de kleppen van de luchtinlaat aan de buitenkant open waaien en dan blaast de wind zo naar binnen.

Maar ik heb er verder geen last van, want bij mij hangt de airco in de werkplaats en die zet ik al een poosje aan voordat ik daar bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdconcept
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-04 18:01
ons huidige woning (1 jaar in bezit) heeft zo een innova 2.0 monoblock bj 2017

heb 2 vragen:
** bij verwarmen krijgt het toestel de verwarming niet hoger dan stand 2 van de 7 (rode thermometer indicator). Wat zou de reden kunnen zijn? (buitentemp: 3 graden)
** Bij verwarmen is er lichte water lekkage aan onderkant, voorzijde. Wat zou daar oorzaak van kunnen zijn (heb hem al eens deels opengevezen, zal dat nogmaals doen).

dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Mdconcept schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:23:
ons huidige woning (1 jaar in bezit) heeft zo een innova 2.0 monoblock bj 2017

heb 2 vragen:
** bij verwarmen krijgt het toestel de verwarming niet hoger dan stand 2 van de 7 (rode thermometer indicator). Wat zou de reden kunnen zijn? (buitentemp: 3 graden)
De indicator op het apparaat zelf zal overeenkomen met het instelbereik van 16 tot 31 graden, maar is nogal onnauwkeurig want meet in het toestel zelf en wijkt altijd naar beneden toe af van de kamertemperatuur.
De Innova is in de eerste plaats voor koeling. Verwarmen doen ze wel maar de capaciteit loopt terug bij een temperatuur vanaf 7 graden buiten.
Onder nul kan je ook problemen krijgen met bevriezing van de afvoerslang. Ik zet hem dan uit als het de hele dag zo koud blijft.
** Bij verwarmen is er lichte water lekkage aan onderkant, voorzijde. Wat zou daar oorzaak van kunnen zijn (heb hem al eens deels opengevezen, zal dat nogmaals doen).
Het apparaat heeft een condens opvangbak onderin. Op het plaatje in mijn vorige post kan je hem zien, dat grijze ding onderaan.
Dat wordt van tijd tot tijd leeggepompt maar als dat niet goed werkt kan die bak overlopen.
In dit topic is daar al vaker over geschreven. Gebruik de zoekfunctie even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Als je het binnenwerk bekijkt dan is dat ook verklaarbaar.
Links zit de ventilator die de lucht naar binnen trekt en dat hele gedeelte links van de radiator is gevuld met koude lucht.

[Afbeelding]

Misschien is het voorpaneel aan de binnenkant wel bekleed met iets van demping/isolatiemateriaal, maar dat zal niet erg dik zijn.

Kan ook zijn dat er een lek zit tussen airco en buitenmuur. Daar zit wel een schuimrubber plaat, maar bij mij sloot het in eerste instantie niet goed aan, omdat er een leiding uitstak, waardoor de kast niet strak tegen de muur wilde. Heb een stuk uit de muur gehakt en toen zat het wel goed.

Verder is het mogelijk dat de kleppen van de luchtinlaat aan de buitenkant open waaien en dan blaast de wind zo naar binnen.

Maar ik heb er verder geen last van, want bij mij hangt de airco in de werkplaats en die zet ik al een poosje aan voordat ik daar bezig ben.
Dank voor de gedetailleerde uitleg! Ik heb open roosters, dus zonder terugslagklep. Omdat ik er echter wel goed bij kan (gelijkvloers), zit ik eraan te denken om de aan- en afvoer aan de buitenzijde tijdelijk dicht te maken dmv een opgepropte handdoek of iets dergelijks.

Wel een aanvullende vraag; de condensafvoer gaat via een pompje (Sanicondens) naar de hemelwaterafvoer. Kan het kwaad als dit maandenlang stilstaat? Als in; kan dit dichtslippen bijvoorbeeld? Bevriezing kan niet voorkomen omdat de gehele leiding binnen loopt en via meterkast naar de afvoer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdconcept
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-04 18:01
JukeboxBill schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:52:
[...]

De indicator op het apparaat zelf zal overeenkomen met het instelbereik van 16 tot 31 graden, maar is nogal onnauwkeurig want meet in het toestel zelf en wijkt altijd naar beneden toe af van de kamertemperatuur.
De Innova is in de eerste plaats voor koeling. Verwarmen doen ze wel maar de capaciteit loopt terug bij een temperatuur vanaf 7 graden buiten.
Onder nul kan je ook problemen krijgen met bevriezing van de afvoerslang. Ik zet hem dan uit als het de hele dag zo koud blijft.

[...]

Het apparaat heeft een condens opvangbak onderin. Op het plaatje in mijn vorige post kan je hem zien, dat grijze ding onderaan.
Dat wordt van tijd tot tijd leeggepompt maar als dat niet goed werkt kan die bak overlopen.
In dit topic is daar al vaker over geschreven. Gebruik de zoekfunctie even.
bedankt voor info.
eerste punt ging inderdaad over het feit dat de warme lucht die hij blaast maar 'matig' warm is om slaapkamer te verwarmen.

tweede punt ga ik na wnr ik tijd heb.
toch bedankt voor advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
sjigr schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:48:
[...]

Dank voor de gedetailleerde uitleg! Ik heb open roosters, dus zonder terugslagklep. Omdat ik er echter wel goed bij kan (gelijkvloers), zit ik eraan te denken om de aan- en afvoer aan de buitenzijde tijdelijk dicht te maken dmv een opgepropte handdoek of iets dergelijks.
Op zich is de Innova beter geïsoleerd, dan de foto van de opegewerkte Innova, door @JukeboxBill hierboven geplaatst, doet vermoeden. Alleen de bodem heeft een enkele plaat afdichting, maar is aan onder- en bovenzijde, dubbel geïsoleerd met rubberschuim. De zijkanten bestaan uit een holle ruimte, en onder de swivelklep en tangentieel ventilator voor binnen, zit een flink schuimblok, waarboven de verdamper ook weer een eigen ruimte vormt. Ook aan de voorzijde zit, achter de omkasting, eerst nog een verzinkte plaat met 1cm Armaflex (gesloten rubbercel isolatie) hierachter geplakt. Later gaat hier de omkasting hier nog voor. De hele binnenzijde van de Innova is ook geïsoleerd met Armaflex. Dit heeft een warmtegeleidbaarheid van 0,033 W/m.K en isoleert, ondanks zijn geringe dikte, dus heel behoorlijk.

Ik heb het wel eens uitgerekend, bij 20 °C temperatuurverschil, dus temperaturen rond vriespunt buiten, zou de lekkende warmtestroom net 15 W kunnen bedragen. Daarbij uitgaand dat die binnenruimte onderin, rond de condensor van de Innova, dan ook het vriespunt bereikt, wat dus inderdaad alleen lukt, als de wind van buiten hier vrij doorheen kan blazen. Iets wat normaal echter niet snel optreedt, als het apparaat uit staat.

Ik pas ook open roosters toe, zelfs voor twee Innova's hoog aan de gevel, maar een flinke luchtstroom door het apparaat treedt nergens op, als het apparaat uit staat. Houd er ook rekening mee, dat de centrifugaal ventilator nog direct achter één opening zit, en de andere opening, zich de condensor achter bevindt. Wind die vrij door het binnen-compartiment van een uitstaande Innova blaast, lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Wel kan de luchtdruk in het apparaat toenemen bij wind vol op de gevel en de roosters, maar die koude lucht kan normaal verder nergens heen.

Maar goed, een warmtestroom van 15 W is vergelijkbaar met het warmteverlies veroorzaakt door een vrij klein HR++ isolatieglasraam van 0,6 m2 onder dezelfde vriespunt-buiten omstandigheden. De tochtval langs zo'n kleine, rondom afgesloten, HR++ isolaieglasruit, zonder roosters, zou je misschien kunnen voelen, theoretisch dan. Al heb ik zelf 4 Innova's inmiddels hangen en nooit iets van kou of tocht rond een uitstaand apparaat bij vorst buiten gemerkt. De meesten hier kennen geen problemen met tocht of koud aanvoelende (uitstaande) Innova's bij temperaturen rond het vriespunt, naar ik weet.

Jij hebt hier kennelijk wel last van. Kijk dus inderdaad eens goed na of bij jou de afsluiting rond de kanalen wel in orde is. Ofwel, of het apparaat goed tegen de muur hangt, die schuimplaat aan de achterzijde goed aansluit (rond de flenzen van de kanalen goed aandrukt) en hier geen koude lucht langs kan lekken, ook niet langs de kanalen zelf, door de spouwmuur, bij wind vol op de gevel. Kijk ook eens na of deze tocht misschien niet uit de condensleiding van de verdamper komt. Die staat in verbinding met de condenspan onderin de Innova, die tocht zou dan bovenuit het rooster, rechts voelbaar moeten zijn.

Mocht hier bij sterke wind op de gevel koude lucht uit komen, is dat makkelijk te verhelpen. Rooster bovenop optillen en voorzichtig met een gietertje wat water in de sifon gieten. Dat zou deze koude luchtstroom genoeg moeten blokkeren voor een tijdje. Pas op, dat je in de witte condensgoot giet en niet er naast, eventueel een slangetje of trechtertje gebruiken. Zie foto beneden, voor waar dit water in moet, een half theekopje vol, ca. 100 ml, zou al voldoende moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J366k0U8viM3bc0628rPmQ5TPiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9faUmiiEGcZgifWH0kgltGyG.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 20-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Yucon schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:47:
Mijn 10HP geeft een E6 foutmelding. Dat zou een defecte externe ventilator zijn, maar als je kijkt naar het lage aantal draaiuren lijkt me dat sterk. Heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad? Is dit de ventilator die de buitenlucht aanzuigt?
Ik wilde nog even melden dat dit weer uit zichzelf verdwenen is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Yucon schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Ik wilde nog even melden dat dit weer uit zichzelf verdwenen is :)
Het betreft hier inderdaad een foutmelding van de condensorventilator, de grote centrifugaalventilator binnen in het apparaat die de buitenlucht door de condensor blaast (in airco bedrijf). Probleem is echter dat deze condensorventilator een EC ventilator betreft. Die hebben motoren met een permanentmagneet, waarbij de vermogenselektronica die de spoelen van de motor aansturen, ook in de motorbehuizing/ventilator is gebouwd. Er hoeft alleen voeding op en een 0-10V signaal om het toerental van die ventilator volledig traploos te kunnen regelen, waarbij die motoren ook nog eens erg zuinig zijn.

Er komt ook een tacho- of foutsignaal terug naar de elektronica van de Innova, waarmee die ziet of de ventilator wel goed draait. Dat zit samen met het 0-10V aanstuursignaal op stekkertje CN9 op de besturingsprint (heb ik uit een oud schema, dus beslist geen zekerheid). Let op, dat je de goede print neemt. De Innova kent ook nog een vermogensprint voor de inverter (links, onder de zijkap) en een voedingsprint.

Je zou misschien eens kunnen kijken of die connector CN9 nog goed contact maakt en of de ventilator nog goed aangesloten is op de voeding en aarde, als je verstand hebt van elektronica. Uiteraard apparaat uitschakelen en afkoppelen van de netstroom voor je dit doet, bij de meeste EC motoren is die voeding AC en staat daar dus gewoon de netspanning, als voeding op die motor.

Ik zou zelf eerst eens kijken of niet iets de waaier blokkeert of dat de ventilator ergens aanloopt. Daarvoor moet de kast ook open en kijk ook eens van buiten in het aanzuigkanaal niets zit wat de waaier kan iets tegenhouden. Maar als er echt wat is met deze ventilatormotor, valt er weinig anders aan te doen, dan de hele ventilator te vervangen.

Ik zou hier eerst wel melding van maken naar degene van wie je deze Innova hebt gekocht, en dit niet zelf doen, zolang het apparaat nog onder garantie valt. Die E6 foutmelding komt erg weinig voor, naar ik weet.

[ Voor 33% gewijzigd door rweust op 20-01-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven F.
A new model is coming!
Very promising :)
I hope they will integrate a kind of ERV/HRV solution as well

https://www.innovaenergie.../novita-2025-2.0-america/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
Sven F. schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:46:
A new model is coming!
Very promising :)
I hope they will integrate a kind of ERV/HRV solution as well

https://www.innovaenergie.../novita-2025-2.0-america/
Warmteterugwinning uit ventilatielucht via een warmtepomp blijkt helaas niet zo effectief in de praktijk. Het zou in de Innova 2.0 best te doen zijn om, in koelend bedrijf, de lucht vanuit de binnenruimte over de warme condensor op te warmen, voor die naar buiten gaat, en de verse ventilatielucht van buiten via de koude verdamper eerst af te koelen. Maar het energievoordeel treedt alleen op, als het apparaat aan staat en ook werkelijk werkt in airco-bedrijf. Dat is vaak niet het geval, zomers. Ook al staat zo'n airco soms wel langer aan, draait echter een groot deel van de tijd geen, of nauwelijks, koelend vermogen. Ook in verwarmend bedrijf geldt een vergelijkbare situatie.

Ventilatie is echter iets wat continu nodig is in een woning en zelfs meer afhankelijk van ander gebruik, dan verwarmen of koelen, zoals b.v. douchen of koken. Het is dus veel effectiever om warmteterugwinning uit ventilatielucht continu mogelijk te maken via een lucht/lucht warmtewisselaar en balansventilatie, dan via een warmtepomp die slechts periodiek voor koelen of verwarmen wordt gebruikt. Onafhankelijk werkende WTW uit ventilatielucht blijkt dus veel effectiever, waarbij de m3/h ventilatie ook nog gestuurd kan worden afhankelijk van vocht- en CO2-gehalte binnen.

Bovendien is enkele posts hiervoor al aangegeven, dat een Innova 2.0 in de winter, als hoofdverwarming willen gebruiken, nog vrij veel nadelen kent. Bij gebruik, enkel als bijverwarming, gaat het energievoordeel van ventilatielucht WTW over de warmtepomp nog weer verder onderuit.
https://gathering.tweaker...message/80163852#80163852

[ Voor 4% gewijzigd door rweust op 02-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04 21:30

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Ik heb dit topic best uitvoerig gelezen en heb wat vragen, maar zal het eerst even inleiden om de situatie te schetsen. Lang verhaal, maar dan krijg je vaak de beste antwoorden

Wij wonen nu 2 jaar in onze woning en hebben een tuinhuisje van zo'n 12 m2. Van origine is dat niet geïsoleerd, 3/4 houtskeletbouw en glas en 1/4 steensmuur. Afgelopen jaar wilde we het tuinhuisje wat broodnodige liefde en onderhoud geven, maar kwamen er al snel achter dat door een ontwerp/constructiefout een te korte loodslab is aangebracht en de dakbedekking niet hoog genoeg was doorgetrokken. Resultaat was dat de voorgaande 20 jaar regenwater onder de loodslap is geblazen waardoor het dak een paddestoelenkwekerij was geworden. Daarom hebben we het gehele dak moeten laten vervangen en, omdat het toch al behoorlijk in de papieren liep, hebben we ons voorgenomen om het dan goed aan te pakken en het echt een functie te geven ipv alleen een opslagplek. Daarom hebben we het dak en de vaste wanden laten isoleren. Het glas gaat in de komende periode geïsoleerd worden dmv voorzetramen en onder de vloer brengen we ook isolatie aan. Dit is dan nog altijd niet uitmuntend geïsoleerd, maar een stuk beter dan het was. Dit huisje staat echter volledig los van de woning. De woning is niet op gas aangesloten, maar op stadsverwarming. Een gasleiding doortrekken is dus niet mogelijk en de stadsverwarming kan je er ook niet naartoe doortrekken. Hout/pelletkachels zijn helaas geen optie ivm gezondheid. Blijft over een elektrische verwarming of petroleum kachel. Omdat je het in de zomer graag ook wat wil kunnen koelen is een airconditioning geen overbodige luxe. Dus kwam ik uit bij een lucht/lucht warmtepomp.

Een mini split is nogal overkill en is niet netjes te installeren, dus kwam ik op een monoblock zoals de innova uit.

Ik weet al dat de efficiëntie bij lage buiten temperaturen rap afneemt, maar bij de keuze tussen een losse airconditioning (mobiel) en kachel, of een combinatie van beide in een monoblock, is voor mij de keuze makkelijk.

Nu de volgende vragen:

- Wat is een reële capaciteit/model om voor te gaan? 9, 10, 12, 15? Want pendelen zitten we ook niet op te wachten.
- Als het echt koud wordt, willen we wel verwarmen, maar alleen om vocht buiten te houden. Het hoeft dan dus niet constant tot 18/19 graden verwarmd te worden, maar periodiek inschakelen, om te zorgen dat het tussen de 5 en 10 graden blijft is dan wel erg gewenst. Is dat te doen met deze apparaten met buitentemperatuur rond 0 graden? Dat het niet erg efficiënt is, snap ik, maar zolang het maar meer is dan COP 1, Noem ik het winst tov een convectorkachel.
- Er zijn best wel wat verschillende merken/modellen te krijgen, met behoorlijke prijsverschillen. Hoe verhouden een Qlima en Innova zich tov elkaar? Zit er een substantieel verschil in de prestaties of betrouwbaarheid of ligt het technisch allemaal dicht bij elkaar? Waarom zou je specifiek voor een Innova kiezen? Want het prijsverschil is zomaar 1000/1500 Euro. Is het prijsverschil te verantwoorden op basis van de ervaringen?
- Bijna alle modellen zijn ongeveer 1m breed. De breedste wand waar ik het apparaat kan plaatsen is echter 95 cm breed. Gezien ze ook 10 cm uit de hoek geplaatst moeten worden (meen ik) steekt het apparaat dan zo'n 15 cm uit voor een raam. Ruimte erachter is geen probleem, want de wand en het raam verspringen ook wel een 5 cm, maar zijn er grote problemen te verwachten als 15% van de beugel "loshangt"?
- Als ik de condensslang naar buiten verwarmd aanleg, is er dan nog een risico voor lekkages of is dat alleen van toepassing als de verdamper/condensor nat wordt gehouden?

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
@The PyroPath

Ik zou op zoek gaan naar een kleine, compacte, single split airco, met hoger verwarmende COP, die bij beduidend lagere temperaturen dan -10 °C ook nog verwarmt. Er zijn er bij die de -20 °C halen tegenwoordig. dan heb je, zelfs bij lichte vorst, meestal al een beter verwarmend rendement, dan bij de Innova 2.0. Dat komt simpelweg, omdat de verdamper in zo'n los staande buitenunit groter kan zijn dan ingebouwd in die esthetisch gebouwde, klein gehouden Innova 2.0.

Verkijk je ook niet op de aangegeven vermogens. Voor verwarmen bij vorst zijn de benodigde vermogens sowieso veel groter dan bij zomers koelen. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, wat zo'n warmtepompje moet overbruggen, is in verwarmend bedrijf bij vorst immers snel meer dan het dubbele t.o.v. koelen op een warme zomerdag. Een compacte single split met 2 tot 2,5 kW nominaal vermogen is dan geen overkill voor een klein tuinhuisje, ook al is die deels geïsoleerd. Bij matige en strenge vorst ga je echt wel verwarmingsvermogen nodig hebben om zo'n tuinhuisje binnen op 5 tot 10 °C te kunnen houden, laat staan, als je dit tuinhuis dan op wilt warmen om er toch even te kunnen verblijven.

Ook een split heeft een nuttig rendement wat daalt in verwarmend bedrijf bij vorst, maar als je er één uitzoekt die bij 7 C buiten al een hogere COP heeft, dan de Innova 2.0, en een stuk verder doorgaat met verwarmen in het lage temperatuur bereik, zeker tot in strenge vorst, -15 of -20 °C, heeft die gemiddeld een hoger nuttig rendement, tijdens de periodes dat je juist veel moet verwarmen. Dat ga je dus echt wel merken in de portemonnee aan stroomverbruik.

Verder kan een Innova 2.0 opgehangen in een houten schuur of tuinhuis best wat lawaai maken, door blaaslucht van de kanaalventilator, korte kanalen (dunne wanden) en resonerende houten wanden. Ik zou de Innova 2.0 ook zeker niet deels vrij laten hangen, maar er voor zorgen dat ie met zijn schuimplaat over de volle achterzijde, goed aansluit aan een stevige, zware, dempende wand. Bij een split kun je de buitenunit ergens opstellen, waar je hier minder last van hebt, buiten in de tuin op de dempende grond, op betontegels met rubber isolatie zetten. De binnenuit van een compacte single split is kleiner, lichter en maakt nauwelijks lawaai, dus ook niet in een klein tuinhuis.

Tel hierbij op dat een kleine split airco, inclusief installatie, niet duurder hoeft te zijn, dan een Innova 2.0, en ik snap eigenlijk niet waarom je in deze situatie een Innova 2.0 als verwarming kiest, die onder de 7 C buiten rendement verliest, bij vorst simpelweg slecht verwarmd, bij -10 C buiten stopt met verwarmen en zelfs uit gaat.

Wat de verschillen tussen de verschillende merken aan 2-duct monoblocks, zoals de Innova 2.0, betreft, daar zit veel verschil in bouwkwaliteit, veel plasic i.p.v. volledig metalen omkasting, goedkopere componenten binnenin, etc. Ook kom je bij die andere merken nog wel eens aan/uit gestuurde compressoren tegen i.p.v inverters, wat scheelt in geluid, inschakelstromen en rendement. Sommigen kunnen zelfs niet eens verwarmen. Geluid, demping en goede toerenregeling van de ventilatoren wil ook nog wel eens minder zijn. Al moet ik zeggen dat ik zelf deze apparaten niet bezit, anders dan 4 stuks Innova 2.0, en dus geen ervaring heb met andere merken.

Verder is de app van Innova wel handig, zeker bij een airco in een andere ruimte buitenshuis om temperatuur daar af te kunnen lezen, instellen en bedienen. Daar moet dan wel een goed Wifi-netwerk zijn. Daar zou ik dus ook op letten, ook bij aanschaf van een split, of die dus via een app te besturen valt. De meeste zullen dat tegenwoordig ook wel zijn, verwacht ik.

Condens ontstaat altijd op het deel wat koud gehouden wordt bij een warmtepomp, dat is dus de verdamper.
In aircobedrijf zit die verdamper binnen, dan moet condens dus van binnenuit afgevoerd worden. Bij een split zit meestal een slangetje naar buiten vanuit de binnenunit, of wordt er in een condenspompje verzameld en condens weggepompt ergens naar een afvoer. Er ontstaat bij een split in verwarmend bedrijf echter geen condens binnen. In de winter hoef je dus niet bang te zijn voor lekkage binnen bij een split. Condens ontstaat dan in de buitenunit. In verwarmend bedrijf zit de koude verdamper bij een split immers buiten.
Bij de Innova 2.0 zitten condensor en verdamper altijd binnen, zowel in aircobedrijf, als verwarmend. Alleen kan de Innova 2.0 in aircobedrijf het condenswater gebruiken om zijn warme condensor extra te koelen. Veel van dit condenswater verdampt daar dan en wordt door het uitblaaskanaal, met de warme lucht mee, naar buiten geblazen. In verwarmend bedrijf moet de Innova 2.0 echter altijd condens naar buiten af kunnen voeren en doet dit ook, continu druppelend. Daarbij ontstaat dus meer kans op bevriezing van het afvoerslangetje naar buiten en lekkage binnen. Al is de Innova 2,0 wel extra beveiligd tegen overstromen van zijn condenspan, hij gaat dan wel uit.

[ Voor 50% gewijzigd door rweust op 06-02-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04 21:30

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Allereerst bedankt voor je reactie, maar misschien dat mijn hele verhaal niet helemaal helder is/was, waardoor de indruk ontstaat dat ik vooral op zoek ben naar een verwarming, maar dat ben ik dus nadrukkelijk niet. Op dit moment is het tuinhuisje in gebruik (geweest) als een soort opslag, maar we willen het meer gaan gebruiken als een tijdelijke verblijfsruimte, om te kunnen werken af en of te hangen als het zonnetje lekker schijnt, maar het buiten nog te koud is om te zitten. Dus hoofdzakelijk in voor en najaar als de temperatuur er binnen al heel snel goed te doen is. Vandaag liep in de zon de temperatuur al zonder enige hulp op tot 16 graden. Het is dus nadrukkelijk niet het idee om het huisje altijd en constant op te stoken en ook op die manier te gebruiken als het echt koud is buiten. Het gaat er meer om dat ik me afvraag of zo'n apparaat het voor elkaar krijgt om die 1% goed koude dagen van het jaar de temperatuur enigszins boven 0 kan houden (eventueel met wat hulp). Neem bijvoorbeeld een dag/nacht als afgelopen zaterdag. In de nacht was het hier - 2,5 graden buiten. In het (nu niet verwarmde) tuinhuisje was het op z'n koudst +3 graden. Dat is dus nog steeds boven 0. Het aantal vorstdagen en ijsdagen in Nederland neemt alleen maar af en hier in het westen, even boven Amsterdam, zijn het er nog minder dan gemiddeld door de invloed van water. Laat staan dat het hier regelmatig ook maar in de buurt van 10 graden vorst komt.

Als we dan voor 99,9 procent van de tijd af kan met zo'n unit (en ingebouwde electrische verwarming) en voor de extreme situaties een keer een electrisch of petroleum kacheltje bij moeten plaatsen, dan ben ik tevreden. Het is niet dat ik er moet en zal zitten als het vriest, maar meer dat we redelijk consequent kunnen voorkomen dat het er binnen vriest, door een beetje (bij) te verwarmen overdag. En dat lukt nu ook prima met een convectorkacheltje 750 Watt, maar die heb ik liever niet permanent geïnstalleerd staan.

Voor de warmere dagen hebben we dan de airconditioning stand om het koeler en aangenaam te houden, want die ramen die voor de grote hoeveelheid zo'n en warmte binnen zorgen, zorgen er dus in het latere voorjaar tot het vroege najaar voor dat het binnen te warm of zelfs heet is. Dus daar zal het echt hoofdzakelijk voor gebruikt worden. En een beetje bijverwarming in na- en voorjaar.

We hebben gekeken naar de mogelijkheden van een split airconditioning, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat we gewoon geen (goede) plek hebben om de buitenunit te plaatsen op de grond. Dan staat dat ding namelijk midden in de wereld (door de plaats van de vaste wanden van het huisje) of hij staat op het terras waar we in de zomer het liefste zitten, waardoor we daar niet meer kunnen zitten. Mijn lieftallige wederhelft breekt nog liever dat tuinhuis af dan dat ze die plek opgeeft :+

Op het dak is ook geen optie, want er loopt rondom een zwevend afdak, behalve aan 1 zijde, maar dat is de tuin van de buren. Een heel traject van kanalen, buizen en leidingen om de luifel bouwen is ook een gevalletje nee, dankjewel, want we hebben juist veel moeite gedaan om het strak en afgewerkt te maken, met inbegrip van het wegwerken van de HWA uit het zicht. Leidingen en buizen door het plafond en dak gaan we niet aan beginnen, omdat anderen daar grote problemen en slechte ervaringen mee hebben gehad. Daarnaast hebben we ook geen plaatst voor de binnenunit van een mini split, want die komen nagenoeg allemaal groter uit :| dus geen wand die lang genoeg is om die aan op te kunnen hangen. En tenslotte moeten we voor een mini split een hele nieuwe grondkabel laten trekken met een eigen groep en dat wordt echt te gortig.

Overigens bedoel ik dus met houtskeletbouw geen blokhut van de bouwmarkt. De muren zijn zo'n 8 cm dik en de steensmuur is ongeveer 15 cm dik. Het is dus echt wel een huisje en niet een schuurtje met planken van een cm dik ;)

Over het merk en de prijs/kwaliteit lijken de meningen nog wel eens verdeelt in het topic. En eerlijk is eerlijk, ik kende het hele merk niet voordat ik hier binnen kwam. Dus vandaar de vraag hoe het gepositioneerd is.

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Om je een concreet idee te geven: ik gebruik het als hoofdverwarming op m'n (kleine) werkkamertje. Als het buiten vriest zet ik een straalkacheltje aan omdat je merkt dat het dan niet meer zo lekker gaat. Hij slaat dan vaak af, volgens mij om te ontdooien. En het valt me op dat zolang je maar niet te extreem stookt het stroomverbruik van zo'n straalkacheltje ook nog wel meevalt.

Bij mij vanwege het kleine oppervlakte, bij jou vanwege de kleine gewenste temperatuurstijging. Het doet als tweaker wel een tikje pijn dat zo'n ding minder efficiënt is maar als je kijkt naar het totale energieverbruik is het ook niet zo indrukwekkend.

Wel moet je bij die Innova's rekening houden met het geluidsniveau buiten. Als je wat terugbladert zie je dat de meningen wat verdeeld zijn, maar persoonlijk vind ik het zonder dempers in de zomer niet acceptabel voor gebruik in de gemiddelde Nederlandse tuin. In de winter maakt het niets uit want dan zit toch niemand buiten. Goedkope splits maken trouwens ook lawaai maar bij de wat duurdere kun je wel stillere vinden. Ik zou hem zelf niet opnieuw kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
@The PyroPath

Het eerlijke verhaal van @Yucon. De Innova 2.0 voldoet prima als airco, tijdens zomerse dagen, waar je vanwege voorschriften of uit esthetisch oogpunt geen buitenunit kwijt kunt. Het rendement is in koelend bedrijf ook wel in orde, mede door zijn "natte" condensor en het feit dat in koelend bedrijf niet al te grote temperatuurverschillen optreden tussen binnen en buiten, waardoor een kleine, ingebouwde condensor de warmte nog goed kan afvoeren.

Geluid is best te doen, binnen prima voor een woon- of studeerkamer, een slaapkamer kan bij sommigen wat gewenning vragen. Plaats niet een te groot koelvermogen in een slaapkamer, want pendelen kan 's nachts wel irritatie opwekken. Buiten is de Innova 2.0 ook zeker geen luidruchtig apparaat, zeker niet als inverter en EC ventilator terug moduleren naar een lager vermogen. Je moet er echter wel op letten dat niet pal op een terrasje of balkon van de buurman wordt uitgeblazen, ook niet op een eigen terras, als je daar zelf met warm weer nog graag rustig zit. De Innova blaast veel lucht uit, en dat blazen hoor je, minimale afstand tot de buren zeker 5m, oplopend tot 10m in rustiger omgevingen. Dit geldt ook voor afstand tot slaapkamerramen, al is niet iedere buurman hetzelfde in ondervinden van overlast. Resonantie van slappere wanden en reflecties over harde muren en bestrating, in b.v. steegjes of galerijen, kunnen de geluidssituatie behoorlijk verergeren. Dempende beplanting en struiken juist weer verminderen.

Verwarmen is echter echt niet iets waar de Innova 2.0 in uitblinkt, vooral door zijn kleine, ingebouwde verdamper. Juist in koude periodes heb je veruit het meeste verwarmingsvermogen nodig en levert de Innova 2.0 t.o.v. een echte warmtepomp, met een grote verdamper buiten, dus al een slecht rendement. Door zijn sterk teruglopende verwarmingsvermogen bij vorst, draait de Innova dan veel harder en langer, wat je dus merkt in geluidsproductie, maar ook weer meer energie kost. De besparing in elektrische energie gaat dan dus flink tegenvallen. Dit negeren via uitspraken, als: "bij vorst zet er wel een elektrisch kacheltje bij", "ik hoef dan geen 20 C binnen te stoken", etc. maakt dit gegeven echter niet anders. Een Innova 2.0 ga je niet snel terugverdienen in besparing aan elektrische energie, als je die als hoofdverwarming of verwarming van koude, minder geisoleerde ruimtes, als schuur, garage, werkplaats of tuinhuisje, gaat gebruiken. Schaf hem daar dus niet voor aan.

Als airco voldoet ie prima, en ook als bijverwarming in het najaar of voorjaar, waardoor je de CV wat langer uit kunt laten.

[ Voor 36% gewijzigd door rweust op 10-02-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven F.
rweust schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Warmteterugwinning uit ventilatielucht via een warmtepomp blijkt helaas niet zo effectief in de praktijk. Het zou in de Innova 2.0 best te doen zijn om, in koelend bedrijf, de lucht vanuit de binnenruimte over de warme condensor op te warmen, voor die naar buiten gaat, en de verse ventilatielucht van buiten via de koude verdamper eerst af te koelen. Maar het energievoordeel treedt alleen op, als het apparaat aan staat en ook werkelijk werkt in airco-bedrijf. Dat is vaak niet het geval, zomers. Ook al staat zo'n airco soms wel langer aan, draait echter een groot deel van de tijd geen, of nauwelijks, koelend vermogen. Ook in verwarmend bedrijf geldt een vergelijkbare situatie.

Innova is actually offering a ERV/HRV-Option as attachment to the 2.0. See the details under https://ephoca.com/aio-wall-mounted-standard/

This solution works independent from the heat pump and allows to renew the room air more or less permanently. According to the technical specs ther is also a improvement of the total efficiency of both, heating and cooling. It works mainly passive and independent from the heat pump through a recovery core but also uses the thermodynamic of the heat pump in addition.

This is exactly what I am looking for. Together with additional resistance heater or separate extra heating it should do the job even in harsh winter conditions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Dat betreft dan gewoon een Innova 2.0 waarachter dus een lucht/lucht warmtewisselaar is ingebouwd. Waarschijnlijk ook nog met een extra ventilatortje, want de 90W EC centrifugaalventilator die in koelend/verwarmend bedrijf de lucht door de kanalen blaast, lijkt mij hiervoor te groot. Dit ventilatortje kan dan ook draaien als de Innova 2.0 niet in koelend/verwarmend bedrijf werkt en via de warmtewisselaar wat energieverlies door ventilatie voorkomen. In verwarmend of koelend bedrijf wordt dan wel de warmtepomp gebruikt om de ventilatielucht op temperatuur te brengen.

Daar zijn echter ook andere oplossingen voor. Sinds 1995 hebben veel huizen in Nederland al een warmte-terugwin balansventilatie ingebouwd, over alle leefruimtes met kanalen naar een grotere lucht/lucht warmtewisselaar op zolder. Ook zijn er decentrale ventilatie-units met WTW te koop die je in een geboord kanaal naar buiten plaatst, sommigen echt klein en esthetisch gebouwd. Voordeel van die systemen is dat ze dus volledig onafhankelijk werken en ook nog de ventilatie kunnen sturen, afhankelijk van vocht- en CO2 gehalte in de binnenlucht, wat dus ook meer energie spaart.

Er is nauwelijks dus voordeel aan die in de Innova 2.0 ingebouwde WTW ventilatie-unit, anders dan dat je geen extra ventilatiekanaal hoeft te boren, mocht je niet al balansventilatie met WTW bezitten. Je krijgt er echter ook een grotere kast voor terug. Ik denk dat er in Nederland daarom nauwelijks een markt voor is deze Innova's met WTW ventilatie via een extra ingebouwde lucht/lucht warmtewisselaar met ventilator, en dus brengt Innova die hier nog niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 12-02-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Laatst online: 22-04 12:13
Hallo, ik overweeg om een monoblock airco in de slaapkamer te plaatsen ongeveer 20m2, zowel voor verkoeling in de zomer als verwarming in de winter. Ik hoef de kamer niet heel warm te krijgen, zo’n 18/19 graden is voldoende—het gaat er vooral om de ergste kou eruit te halen.

Nu hoor ik wisselende verhalen over de verwarmingscapaciteit van monoblock airco’s in de winter. Klopt het dat ze voornamelijk bedoeld zijn als bijverwarming en dat ze de kamer bij echt koude dagen niet goed op temperatuur krijgen?

Zijn er hier mensen die een monoblock airco op hun slaapkamer hebben? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen voordat ik er een aanschaf. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

CodeBaker schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:51:
Hallo, ik overweeg om een monoblock airco in de slaapkamer te plaatsen ongeveer 20m2, zowel voor verkoeling in de zomer als verwarming in de winter. Ik hoef de kamer niet heel warm te krijgen, zo’n 18/19 graden is voldoende—het gaat er vooral om de ergste kou eruit te halen.

Nu hoor ik wisselende verhalen over de verwarmingscapaciteit van monoblock airco’s in de winter. Klopt het dat ze voornamelijk bedoeld zijn als bijverwarming en dat ze de kamer bij echt koude dagen niet goed op temperatuur krijgen?

Zijn er hier mensen die een monoblock airco op hun slaapkamer hebben? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen voordat ik er een aanschaf. Alvast bedankt!
Ik voor m'n kantoor, ook 18/19 graden. Dat gaat goed tot ongeveer het vriespunt. Overigens denk ik dat je een slaapkamer meestal net iets koeler zult houden, maar ik denk niet dat dat verder heel veel verschil zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
CodeBaker schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:51:

Hierboven staat al mijn (negatieve) advies van 6 februari 2025 over verwarmen met de Innova 2.0, als hoofdverwarming of voor koude slecht geïsoleerde ruimtes, en de onderbouwing staat hier:
https://gathering.tweaker...message/80163852#80163852

Voor een slaapkamer van 20m2 kun je niet een te groot aircovermogen installeren, anders krijg je problemen met pendelen en dat kan de nachtrust tijdens warme zomernachten verstoren. Voor verwarming in de winter zul je dan echter snel vermogen te kort komen. Ook bij slechts 18 °C verwarmen, kan bij matige vorst het te overbruggen temperatuurverschil (tussen binnen en buiten) al 25 °C bedragen, waar dit voor koelen in de zomer net 10 °C bedraagt, 's nachts vaak nog veel minder. Isolatie en situatie maakt uiteraard uit voor de benodigde vermogens, maar feit blijft dat voor verwarmen bij vorst snel het drievoudige vermogen nodig is, dan voor zomers koelen en de Innova 2.0 dit dan lang niet meer levert.

Met "hier wisselende verhalen horen" impliceer je, dat je ook mensen hebt gevonden op dit forum die kennelijk wel goed tevreden zijn over de verwarmende prestaties van de Innova 2.0, als hoofdverwarming, en ook over zijn capaciteiten op het gebied van energiebesparing in verwarmend bedrijf. Ik ben wel benieuwd welke posts dat zijn. De vraag is wel vele malen gesteld en het antwoord ook al vele malen gegeven, maar erg positieve resulaten heb ik nog niet gezien.

Als airco werkt de Innova 2.0 prima en, zolang het niet te hard vriest, kun je hem ook goed als bijverwarming gebruiken, maar voor verwarmen van een slaapkamer zou ik hem echt niet aanraden. Beneden een buitentemperatuur van +7 °C gaat ie, in verwarmend bedrijf, ook steeds vaker en langer ontdooien, waaraan een moeilijke slaper zich ook nog wel eens kan storen.

[ Voor 12% gewijzigd door rweust op 24-02-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo-01
  • Laatst online: 08-03 21:20
Interessant Tegen Bevriezing Condenswater in de afvoerslang naar buiten.
Voor alle horizontale Innova 2.0 12HP + ELEC Monoblock toestellen vanaf modeljaar 2018 !!!!!

Warmtedraad met krachtige ontdooiende werking voor betrouwbare afvoer van condenswater, ook bij zeer lage buitentemperaturen. Voor alle horizontale Innova 2.0 Monoblock toestellen vanaf modeljaar 2018 !!!!!
Deze warmtedraad is eenvoudig toe te passen bij alle horizontale Innova 2.0 Monoblock toestellen vanaf modeljaar 2018 waarbij de afvoerslang door de muur naar buiten loopt.
De draad is aan te brengen via de standaard aftapplug onder aan iedere airco, hier is geen gereedschap voor nodig.
De antivriesdraad wordt geleverd met een adapter voor in het stopcontact, met het oog op de veiligheid is het voltage 12 Volt, het stroomverbruik is slechts 6 Watt.
De draad is geschikt voor Innova 2.0 toestellen vanaf 2018, dit zijn de toestellen met een vierkant bedieningspaneel. Voor de oudere toestellen met ovaal bedieningspaneel is deze draad niet geschikt.
https://www.monoblockspec...2_Innova-warmte-lint.html

Voor NIEUWE Innova 2.0 12HP + ELEC vanaf levering mei 2024
Voorkomt bevriezing van de condenswater afvoer als de Innova 2.0 (vanaf model: levering mei 2024) als de verwarming wordt gebruikt.
Gebruik van deze draad voorkomt bevriezing van de condenswaterafvoer van een Innova 2.0 monoblock warmtepomp. (vanaf model: levering mei 2024)
https://www.monoblockspec...2.0-Warmtedraad-230V.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
Heeft iemand het hier eigenlijk al eens voor elkaar gekregen om de Innova zichtbaar te maken in Apple HomeKit? Bijvoorbeeld via Homebridge.

De airco via de API aansturen gaat al redelijk, alleen kan ik nog geen geschikte plug-in in homebridge vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-04 16:40
Beste Tweakers,

Is er iemand hier geïnteresseerd in een mini 9HP? Wij moeten deze helaas wegdoen. De airco is zo goed als nieuw en is zeer weinig gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door remcodh078 op 22-03-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
Ik heb een vraag over Mesh verbinding met de Innova 2.0.

Ik heb een nieuwe provider en ook een nieuwe modem/router, een Fritz!box 5530. Voor wifi dekking in het hele huis is een Fritz!repeater aangeschaft, de 3000 AX. Deze is verbonden met de modem/router via een directe LAN kabel, zonder switch er tussen. De repeater en de router geven beide aan dat ze een Mesh mode verbinding hebben opgezet en via de LAN zijn verbonden. De snelheid (wifi 6) is wel beduidend hoger dan in de oude situatie, waarbij een oude ASUS modem/router in LAN-bridge, als extra access point fungeerde. Wifi netwerk SSID namen en WW zijn uiteraard hetzelfde gebleven, de 5GHz wifi verbinding heeft bij mij wel een andere SSID (naam) dan de 2.4GHZ wifi.

Dit gaat allemaal prima, alleen niet met de Innova's 2.0. Die maken wel wifi verbinding en zijn via de Duo app benaderbaar, als je handmatig een wifi-kanaal vast zet in de Fritz!box, maar daar wordt in de Mesh mode bij de Fritz!box, als bij de repeater vrij snel een extra kanaal aan toegevoegd, lijkt het via de Wifi analyser app op de tablet. Dan zijn er twee AP's zichtbaar op het 2.4GHz netwerk met dezelfde SSID (de modem/router en de repeater neem ik aan), alleen niet met één enkel kanaal er achter. Er staat dan bv. kanaal 5+7 bij het ene AP en kanaal 10 bij het andere. Op het moment dat dit gebeurt, verliest de Innova 2.0 zijn verbinding. Het 2.4GHz netwerk lijkt dus sterk genoeg, alleen kan de Innova niet overweg met deze dubbele kanaal instellingen op een AP in het 2.4GHz wifi netwerk.

Ik heb wat zitten proberen in de router/modem en repeater om deze beide op één eigen 2.4GHz wifi kanaal vastgezet te kunnen krijgen, maar dat lijkt niet makkelijk te lukken bij deze Fritz!box en repeater. De kanalen veranderen toch weer. Ipv kanaal 5+7 heb ik ook wel eens 5(7) voorbij zien komen op een AP, ondanks dat kan de Innova 2.0 dan geen verbinding maken.

Verbinding lukt alleen even, als je aangeeft dat de repeater niet de instellingen van de modem/router automatisch moet overnemen en de vaste kanalen ingeeft op modem/router en repeater. Alleen duurt dit niet lang, voor dit toch weer verandert en de Innova's hun verbinding verliezen.

Er zitten hier misschien mensen die dit soort problemen vanuit home automation kennen of die kundiger zijn dan ik (leek) op gebied van Mesh instellingen met een Fritz!box op wifi netwerken. Als iemand een oplossing weet, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@rweust
Het lijkt mij dat je vraag niet speciaal met de Innova te maken heeft. Vooropgesteld dat je het voorheen wel een goede verbinding had
Misschien kan je beter de vraag stellen in een netwerk topic of een nieuw topic beginnen.

Hier valt de wifi verbinding gem. 10 keer op een dag uit, terwijl ik ook een bedrade repeater vlak bij de airco heb staan.
Heb nu maar in Home Assistant een automatische melding naar mijn telefoon gemaakt als er verbinding is. Dan kan ik op dat moment met de Innova app instellingen doen als het nodig is of de werking van het toestel controleren. Want de weekprogrammering valt soms ook uit en staat ie weer op handbediening. Terwijl dat volgens mij in de ESP module is geprogrammeerd.
Iets direct automatiseren in HA was onbegonnen werk met zo'n onbetrouwbare verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rweust
JukeboxBill schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:39:
@rweust
Het lijkt mij dat je vraag niet speciaal met de Innova te maken heeft. Vooropgesteld dat je het voorheen wel een goede verbinding had
Misschien kan je beter de vraag stellen in een netwerk topic of een nieuw topic beginnen.

Hier valt de wifi verbinding gem. 10 keer op een dag uit, terwijl ik ook een bedrade repeater vlak bij de airco heb staan.
Heb nu maar in Home Assistant een automatische melding naar mijn telefoon gemaakt als er verbinding is. Dan kan ik op dat moment met de Innova app instellingen doen als het nodig is of de werking van het toestel controleren. Want de weekprogrammering valt soms ook uit en staat ie weer op handbediening. Terwijl dat volgens mij in de ESP module is geprogrammeerd.
Iets direct automatiseren in HA was onbegonnen werk met zo'n onbetrouwbare verbinding.
Ik ben niet van mening dat dit off-topic is. Het betreft hier puur een probleem met de wifi netwerkinstellingen bij een modem/router en repeater, beide in Mesh modus, en de Innova 2.0. Ik meen dat er hier meer dit soort problemen hebben gehad met Mesh wifi netwerken en de Innova's. Posten van mogelijke oplossingen zou dus een bijdrage kunnen zijn en ik zou hier dankbaar voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p38cyq
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-04 08:41
Zelf zit ik hier met een gelijkaardig systeem: een router (als root) en twee Mesh AP's als nodes. Deze laatsten verbinden het netwerk met 2 Innova's.
Werkte in het begin niet erg stabiel.
Na een tijdje de instellingen aangepast: het MAC adres van de Innova's gekoppeld aan een vast IP adres (MAC binding toegepast).
Sindsdien geen uitval meer.
Let wel dat van de Innova's hun 2.4 Ghz ESP module niet van de meest efficiënte is: kleine PCB antenne en opgesloten in een metalen omhulsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rweust
p38cyq schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:23:
Zelf zit ik hier met een gelijkaardig systeem: een router (als root) en twee Mesh AP's als nodes. Deze laatsten verbinden het netwerk met 2 Innova's.
Werkte in het begin niet erg stabiel.
Na een tijdje de instellingen aangepast: het MAC adres van de Innova's gekoppeld aan een vast IP adres (MAC binding toegepast).
Sindsdien geen uitval meer.
Let wel dat van de Innova's hun 2.4 Ghz ESP module niet van de meest efficiënte is: kleine PCB antenne en opgesloten in een metalen omhulsel.
De Innova's een vast IP-adres geven in de router, heb ik geprobeerd, maar werkt helaas bij mij niet afdoende. Ik heb het nu anders opgelost. Het nieuwe Mesh Wifi 6 netwerk in huis met de Fritz!box en de Fritz!repeater heb ik nu gewoon een andere SSID (netwerknaam) gegeven en de Fritz!box, als master, verder alles automatisch laten instellen. Met als gevolg, goede dekking in de hele woning en de tuin en een snel Wifi 6 netwerk, daar schort het niet aan.

Alleen die Innova's, die doen het nog steeds niet goed op dit Mesh Wifi 6 netwerk. Daar heb ik dus maar een oude Asus modem/router gepakt. Deze een vast IP-adres gegeven en dit vastgezet in de Fritz!box, de DHCP-server in de Asus uitgeschakeld en aangegeven dat DHCP via de Fritz!box loopt (IP-adres van de Fritz!box als DHCP-server ingeven). Via de LAN poorten en UTP-kabel daarna deze Asus met de Fritz!box verbonden. Deze oude Asus werkt nu als wifi access point in LAN bridge, maar maakt dus een eigen, onafhankelijk, wifi netwerk.

Deze oude Asus hoeft geen snel wifi netwerk te leveren, het gaat hier om bereik, naar slechts een paar clients (hier 4 Innova's). Dus alleen de 2.4GHz Wifi band aangezet, op een vast kanaal aan het eind van de band, en de 5GHz band helemaal uitgeschakeld. Vervolgens nog het SSID (dus een andere dan mijn nieuwe Mesh Wifi 6 netwerk) en WW ingegeven wat de Innova's nog kennen, en daarna het SSID verborgen, zodat niemand in de toekomst nog per ongeluk deze (langzame) wifi verbinding gebruikt, enkel nog de Innova's.

En voila, ook zonder repeater bereikt dit oude modem/routertje van Asus alle vier mijn Innova's door het hele huis. Via dit tweede, verborgen 2.4GHz wifi netwerk zijn ze weer bereikbaar in de Due app op de smartphone. Probleem via deze omweg dus opgelost, maar ik snap nog steeds niet waarom die Innova's hier niet goed kunnen verbinden met een moderner Mesh Wifi 6 netwerk, wat volgens de wifi analyser apps toch een betere signaalsterkte en dekking kent.

[ Voor 7% gewijzigd door rweust op 09-04-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Dekker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-04 20:36
Goedemiddag,

Ik zal mezelf even voorstellen. Nadat ik helemaal warm ben gelopen voor de Innova 2.0 na het lezen van dit forum en alle bijdragen van iedereen heb ik de knoop doorgehakt en een 12HP model aangeschaft en geïnstalleerd. Deze mondt uit in een smalle steeg. Naast mij woont niemand waar hij tegenaan blaast, dus qua geluid niet echt een issue.

Echter door de smalle steeg kaatst het geluid alle kanten op zoals eerder besproken in dit forum. Dit was een bekend risico.
Zo heftig dat hij op middelste stand de achterburen die ca. 20 meter verder wonen (niet aangesloten aan de steeg overigens) er wel last van zouden kunnen ervaren.

Nu heeft @Yucon hier al het een en ander over geschreven en gemaakt met Rockwool meen ik en later een demo omkasting gemonteerd om zijn sparingen.

Ook heeft @brrrrr geschreven over het materiaal Easy Whisper. 50mm geluidsabsorberend materiaal wat geschikt is voor buiten.

Met beide ideeën ben ik naar de tekentafel gegaan voor mijn situatie.
Gezien de steeg erg smal is, wil ik de aanvoer en afvoer van elkaar weg hebben.

Mijn idee is om de aanvoerlucht van boven te gaan pakken. De unit komt vlak onder mijn goot te hangen. Daarbij staat er een hoge woning naast en wordt het daar eigenlijk nooit nat van de regen. Ik verwacht daar geen problemen. Eventueel vocht kan er altijd nog uit lopen omdat de omkasting niet volledig dicht is aan de onderzijde. Maar al het materiaal kan tegen vocht, dus ook al zou er wat water in staan denk ik niet dat er meteen een probleem ontstaat.

Idee is om er latten om te plaatsen op een beugel systeem. Dit systeem wordt normaliter gebruikt als gevelbekleding.

De doorstroom van de absorberende kamers en afvoer bedraagt 253cm2 terwijl een ronde sparing van 16cm diameter een oppervlakte heeft van zo'n 201cm2.

De aan- en afvoer wordt dus niet verkleind en zal zelfs wat groter zijn ten opzichte van een ronde sparing van 16cm mét schoepenrooster. Deze wil ik er namelijk vanaf halen om de doorstroom nog gemakkelijker te laten gaan.

Hebben jullie nog ideeën of tips m.b.t. dit ontwerp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUzmZi9LUkMo_COt7srzOhx954g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKFEz9Co9zwTWe9hZFQYmlqO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itpybQQeq4nD38qkfAsZkyA-rkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hl1ovNY6DKr0MFCA62S0BrkT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CV9j_GTgRIfairJ0P2FNJ0bsjX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSObkCxGxZZiP94X8egCeakr.jpg?f=fotoalbum_large

Groet Jesse en iedereen bedankt voor het levendig en actueel houden van dit topic. Echt ontzettend waardevol!

Nog even inhakend op het probleem van @rweust met de wifi:
Ik heb zelf een Mesh netwerk Google. Werkt zonder enige problemen.
Meen dat dit geen Wifi 6 netwerk is maar 5, dus misschien dat daar het probleem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjigr
  • Niet online
@J.Dekker

Ontwerp ziet er goed uit! Heb bij mij een vergelijkbare constructie gemaakt, maar dan een die los op de grond staat. Tikt er met gemak een krappe 10 dB vanaf!

Qua geluid; houd er rekening mee dat de Innova veel energie rond de 250 Hz uitstraalt, en dat dat pas geabsorbeerd wordt bij 100mm dik steenwol (liefst nog wat dikker zelfs).

Easywhisper is een leuk materiaal, maar absorbeert minder geluid dan steenwol (die laatste is tevens goedkoper). Steenwol en water gaan redelijk samen, maar vermindert wel tijdelijk de absorberende werking. Je zou de openingen ook aan de zijkanten kunnen doen, dan vormt water helemaal geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Dekker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-04 20:36
sjigr schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:01:
@J.Dekker

Ontwerp ziet er goed uit! Heb bij mij een vergelijkbare constructie gemaakt, maar dan een die los op de grond staat. Tikt er met gemak een krappe 10 dB vanaf!

Qua geluid; houd er rekening mee dat de Innova veel energie rond de 250 Hz uitstraalt, en dat dat pas geabsorbeerd wordt bij 100mm dik steenwol (liefst nog wat dikker zelfs).

Easywhisper is een leuk materiaal, maar absorbeert minder geluid dan steenwol (die laatste is tevens goedkoper). Steenwol en water gaan redelijk samen, maar vermindert wel tijdelijk de absorberende werking. Je zou de openingen ook aan de zijkanten kunnen doen, dan vormt water helemaal geen probleem meer.
Bedankt voor je reactie!
Met steenwol ben ik wat bang voor dat de vezels losgetrokken worden op den duur. Heb je dit met gaas of iets dergelijks nog vast gezet? Zo ja, heb je daar een concreet voorbeeld van qua materiaal?

De zijdelingse afvoer heb ik ook aan gedacht, maar als er ergens water binnen komt, zou dat vanaf de rechter zijkant zijn. Daarnaast zit ik sowieso met de afvoer van condens, waardoor de opening aan de onderkant weer praktisch is.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste