Inmiddels na 5,5 jaar heb ik aan één van de vier Innova’s 2.0 toch een kleine storing. De swivelklep wil op één apparaat niet meer open en dicht. Soms is dit beknelling, het grote aluminium lamel zet uit in verwarmend bedrijf, dan blijft die swivelklep wel eens open staan. Dit probleem los je mechanisch op, door de swivelklep meer ruimte te geven (voorplaat opnieuw monteren, boutgaten van de aanslag iets uitvijlen, ed.).
Hier stopte de klep echter in koelend bedrijf met werken. Door de voorplaat te verwijderen, de swivelklep helemaal te demonteren, en het apparaat even aan te zetten, kwam ik er vrij snel achter dat het motortje wel probeerde te draaien met kleine schokjes, maar ook vrij draaiend, zonder enige belasting, het asje niet meer in roterende beweging kwam.
Dit zijn kleine stappenmotortjes, met een overbrenging intern, daar lijkt dus wat in defect. Het kan ook de aansturing zijn, maar die 24BYJ48 stappenmotortjes zijn erg gangbaar, ook in airco’s, en makkelijk te verkrijgen. Let erop, dat je er één aanschaft voor 12V spanning, met de juiste bouwvorm, juiste afstand tussen de gaten in de bevestigingsoren, en dat de stekker goed overeenkomt. Ik had er op Aliexpress vrij snel één gevonden waarbij ook de kleurvolgorde van de draden overeenkwam met de stekker. Kosten, inclusief verzenden, iets meer dan 8 euro.
Dat stappenmotortje zit vooraan naast het display en is makkelijk te verwijderen, als je de zwarte afscherming (met het typeplaatje en serienummer erop) en het display verwijdert. Haal wel eerst de stekker uit het stopcontact en wacht een paar minuten tot die besturing echt helemaal spanningsloos is, voor je dit doet. Bij mij is het een dubbelpolige werkschakelaar die de Innova 2.0 (met vaste aansluiting) spanningsloos maakt, zie foto hieronder.
Het display kun je beter niet aan zijn kabel laten hangen. Ik gebruik een stukje schilderstape om deze even tijdelijk aan te hangen. De print naar voren, dan komt die print ook nergens tegen metalen delen.
De print bovenin het apparaat, die bevestigd is in de witte afstandhouders met klemmen, moet los geklikt worden en iets gedraaid (laat de bedrading verder aangesloten), dan is de connector van de stappenmotor beter te bereiken.
Hieronder de connector van de stappenmotor van de swivelklep.
De stekker van de nieuwe stappenmotor past netjes, en maar op één manier, in deze connector. Ik monteer de print weer in zijn afstandhouders en schroef de nieuwe stappenmotor vast in zijn positie.
Daarna fatsoeneer ik de bedrading wat en monteer ik het display weer. Nu kan even de spanning erop, om te kijken of die nieuwe stappenmotor wel draait, als het apparaat wordt aangezet, en dat doet ie.
Vervolgens monteer ik de elektrische afscherming en de swivelklep weer. Maak je nog niet te druk om de exacte stand van die swivelklep. Die stappenmotortjes kunnen slippen intern. Na aanzetten valt die klep altijd met de hand iets te verdraaien waardoor deze netjes sluit, maar vaak loopt ie, na een keer aan- en uitzetten, wel tegen zijn aanslag en komt vanzelf in de goede stand.
De voorplaat er weer voor, het rooster er weer op, en de reparatie lijkt goed geslaagd. Alles functioneert weer, zoals het moet. Dit leek me leuk om hier even te delen.