Allereerst bedankt voor je reactie, maar misschien dat mijn hele verhaal niet helemaal helder is/was, waardoor de indruk ontstaat dat ik vooral op zoek ben naar een verwarming, maar dat ben ik dus nadrukkelijk niet. Op dit moment is het tuinhuisje in gebruik (geweest) als een soort opslag, maar we willen het meer gaan gebruiken als een tijdelijke verblijfsruimte, om te kunnen werken af en of te hangen als het zonnetje lekker schijnt, maar het buiten nog te koud is om te zitten. Dus hoofdzakelijk in voor en najaar als de temperatuur er binnen al heel snel goed te doen is. Vandaag liep in de zon de temperatuur al zonder enige hulp op tot 16 graden. Het is dus nadrukkelijk niet het idee om het huisje altijd en constant op te stoken en ook op die manier te gebruiken als het echt koud is buiten. Het gaat er meer om dat ik me afvraag of zo'n apparaat het voor elkaar krijgt om die 1% goed koude dagen van het jaar de temperatuur enigszins boven 0 kan houden (eventueel met wat hulp). Neem bijvoorbeeld een dag/nacht als afgelopen zaterdag. In de nacht was het hier - 2,5 graden buiten. In het (nu niet verwarmde) tuinhuisje was het op z'n koudst +3 graden. Dat is dus nog steeds boven 0. Het aantal vorstdagen en ijsdagen in Nederland neemt alleen maar af en hier in het westen, even boven Amsterdam, zijn het er nog minder dan gemiddeld door de invloed van water. Laat staan dat het hier regelmatig ook maar in de buurt van 10 graden vorst komt.
Als we dan voor 99,9 procent van de tijd af kan met zo'n unit (en ingebouwde electrische verwarming) en voor de extreme situaties een keer een electrisch of petroleum kacheltje bij moeten plaatsen, dan ben ik tevreden. Het is niet dat ik er moet en zal zitten als het vriest, maar meer dat we redelijk consequent kunnen voorkomen dat het er binnen vriest, door een beetje (bij) te verwarmen overdag. En dat lukt nu ook prima met een convectorkacheltje 750 Watt, maar die heb ik liever niet permanent geïnstalleerd staan.
Voor de warmere dagen hebben we dan de airconditioning stand om het koeler en aangenaam te houden, want die ramen die voor de grote hoeveelheid zo'n en warmte binnen zorgen, zorgen er dus in het latere voorjaar tot het vroege najaar voor dat het binnen te warm of zelfs heet is. Dus daar zal het echt hoofdzakelijk voor gebruikt worden. En een beetje bijverwarming in na- en voorjaar.
We hebben gekeken naar de mogelijkheden van een split airconditioning, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat we gewoon geen (goede) plek hebben om de buitenunit te plaatsen op de grond. Dan staat dat ding namelijk midden in de wereld (door de plaats van de vaste wanden van het huisje) of hij staat op het terras waar we in de zomer het liefste zitten, waardoor we daar niet meer kunnen zitten. Mijn lieftallige wederhelft breekt nog liever dat tuinhuis af dan dat ze die plek opgeeft
Op het dak is ook geen optie, want er loopt rondom een zwevend afdak, behalve aan 1 zijde, maar dat is de tuin van de buren. Een heel traject van kanalen, buizen en leidingen om de luifel bouwen is ook een gevalletje nee, dankjewel, want we hebben juist veel moeite gedaan om het strak en afgewerkt te maken, met inbegrip van het wegwerken van de HWA uit het zicht. Leidingen en buizen door het plafond en dak gaan we niet aan beginnen, omdat anderen daar grote problemen en slechte ervaringen mee hebben gehad. Daarnaast hebben we ook geen plaatst voor de binnenunit van een mini split, want die komen nagenoeg allemaal groter uit
dus geen wand die lang genoeg is om die aan op te kunnen hangen. En tenslotte moeten we voor een mini split een hele nieuwe grondkabel laten trekken met een eigen groep en dat wordt echt te gortig.
Overigens bedoel ik dus met houtskeletbouw geen blokhut van de bouwmarkt. De muren zijn zo'n 8 cm dik en de steensmuur is ongeveer 15 cm dik. Het is dus echt wel een huisje en niet een schuurtje met planken van een cm dik
Over het merk en de prijs/kwaliteit lijken de meningen nog wel eens verdeelt in het topic. En eerlijk is eerlijk, ik kende het hele merk niet voordat ik hier binnen kwam. Dus vandaar de vraag hoe het gepositioneerd is.
Als we dan voor 99,9 procent van de tijd af kan met zo'n unit (en ingebouwde electrische verwarming) en voor de extreme situaties een keer een electrisch of petroleum kacheltje bij moeten plaatsen, dan ben ik tevreden. Het is niet dat ik er moet en zal zitten als het vriest, maar meer dat we redelijk consequent kunnen voorkomen dat het er binnen vriest, door een beetje (bij) te verwarmen overdag. En dat lukt nu ook prima met een convectorkacheltje 750 Watt, maar die heb ik liever niet permanent geïnstalleerd staan.
Voor de warmere dagen hebben we dan de airconditioning stand om het koeler en aangenaam te houden, want die ramen die voor de grote hoeveelheid zo'n en warmte binnen zorgen, zorgen er dus in het latere voorjaar tot het vroege najaar voor dat het binnen te warm of zelfs heet is. Dus daar zal het echt hoofdzakelijk voor gebruikt worden. En een beetje bijverwarming in na- en voorjaar.
We hebben gekeken naar de mogelijkheden van een split airconditioning, maar we zijn tot de conclusie gekomen dat we gewoon geen (goede) plek hebben om de buitenunit te plaatsen op de grond. Dan staat dat ding namelijk midden in de wereld (door de plaats van de vaste wanden van het huisje) of hij staat op het terras waar we in de zomer het liefste zitten, waardoor we daar niet meer kunnen zitten. Mijn lieftallige wederhelft breekt nog liever dat tuinhuis af dan dat ze die plek opgeeft
Op het dak is ook geen optie, want er loopt rondom een zwevend afdak, behalve aan 1 zijde, maar dat is de tuin van de buren. Een heel traject van kanalen, buizen en leidingen om de luifel bouwen is ook een gevalletje nee, dankjewel, want we hebben juist veel moeite gedaan om het strak en afgewerkt te maken, met inbegrip van het wegwerken van de HWA uit het zicht. Leidingen en buizen door het plafond en dak gaan we niet aan beginnen, omdat anderen daar grote problemen en slechte ervaringen mee hebben gehad. Daarnaast hebben we ook geen plaatst voor de binnenunit van een mini split, want die komen nagenoeg allemaal groter uit
Overigens bedoel ik dus met houtskeletbouw geen blokhut van de bouwmarkt. De muren zijn zo'n 8 cm dik en de steensmuur is ongeveer 15 cm dik. Het is dus echt wel een huisje en niet een schuurtje met planken van een cm dik
Over het merk en de prijs/kwaliteit lijken de meningen nog wel eens verdeelt in het topic. En eerlijk is eerlijk, ik kende het hele merk niet voordat ik hier binnen kwam. Dus vandaar de vraag hoe het gepositioneerd is.
Breek je nek voorzichtig
:strip_exif()/f/image/FKFEz9Co9zwTWe9hZFQYmlqO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hl1ovNY6DKr0MFCA62S0BrkT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hSObkCxGxZZiP94X8egCeakr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zyDg5at9V1KJv4Lg0VGGI1MI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHfn5ZhPyr2CnrgxafmTSvaH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NfNkYnnFcCGxbEne6OxldSTi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/17Cd5d3OeHxxl5kyz9baMiVl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NQsmCPXcN6lCsDqUA2b80S67.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4YD6f3HtQnocfnWcqAMXP9DN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zf0cK36VzsNLYzWJaJoeb6Yr.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Fjklpryns17MHiqimb6GjYij.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZIniYUb0ijvPJeH8pMJuPKyB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Dg0lkTeNbS4T9xDNtwCekUM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b6H9EGvjhiEzv0kgCYoP7EHI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PDUYcylsk4X28E9C5lJ3MRTI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JyamJyVzijEwTvdE1gq3WnOI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MG1I0z4mUTvuhl7NIhcZ4BOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2TpSTDs2dfZqVlOCMSZXZGyR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zY80BQNlMFjvG4HEIR9I38A7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BiQ6xtyGLJdntSVJ65c8BYmo.jpg?f=fotoalbum_large)