@
The PyroPath
Ik zou op zoek gaan naar een kleine, compacte, single split airco, met hoger verwarmende COP, die bij beduidend lagere temperaturen dan -10 °C ook nog verwarmt. Er zijn er bij die de -20 °C halen tegenwoordig. dan heb je, zelfs bij lichte vorst, meestal al een beter verwarmend rendement, dan bij de Innova 2.0. Dat komt simpelweg, omdat de verdamper in zo'n los staande buitenunit groter kan zijn dan ingebouwd in die esthetisch gebouwde, klein gehouden Innova 2.0.
Verkijk je ook niet op de aangegeven vermogens. Voor verwarmen bij vorst zijn de benodigde vermogens sowieso veel groter dan bij zomers koelen. Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten, wat zo'n warmtepompje moet overbruggen, is in verwarmend bedrijf bij vorst immers snel meer dan het dubbele t.o.v. koelen op een warme zomerdag. Een compacte single split met 2 tot 2,5 kW nominaal vermogen is dan geen overkill voor een klein tuinhuisje, ook al is die deels geïsoleerd. Bij matige en strenge vorst ga je echt wel verwarmingsvermogen nodig hebben om zo'n tuinhuisje binnen op 5 tot 10 °C te kunnen houden, laat staan, als je dit tuinhuis dan op wilt warmen om er toch even te kunnen verblijven.
Ook een split heeft een nuttig rendement wat daalt in verwarmend bedrijf bij vorst, maar als je er één uitzoekt die bij 7 C buiten al een hogere COP heeft, dan de Innova 2.0, en een stuk verder doorgaat met verwarmen in het lage temperatuur bereik, zeker tot in strenge vorst, -15 of -20 °C, heeft die gemiddeld een hoger nuttig rendement, tijdens de periodes dat je juist veel moet verwarmen. Dat ga je dus echt wel merken in de portemonnee aan stroomverbruik.
Verder kan een Innova 2.0 opgehangen in een houten schuur of tuinhuis best wat lawaai maken, door blaaslucht van de kanaalventilator, korte kanalen (dunne wanden) en resonerende houten wanden. Ik zou de Innova 2.0 ook zeker niet deels vrij laten hangen, maar er voor zorgen dat ie met zijn schuimplaat over de volle achterzijde, goed aansluit aan een stevige, zware, dempende wand. Bij een split kun je de buitenunit ergens opstellen, waar je hier minder last van hebt, buiten in de tuin op de dempende grond, op betontegels met rubber isolatie zetten. De binnenuit van een compacte single split is kleiner, lichter en maakt nauwelijks lawaai, dus ook niet in een klein tuinhuis.
Tel hierbij op dat een kleine split airco, inclusief installatie, niet duurder hoeft te zijn, dan een Innova 2.0, en ik snap eigenlijk niet waarom je in deze situatie een Innova 2.0 als verwarming kiest, die onder de 7 C buiten rendement verliest, bij vorst simpelweg slecht verwarmd, bij -10 C buiten stopt met verwarmen en zelfs uit gaat.
Wat de verschillen tussen de verschillende merken aan 2-duct monoblocks, zoals de Innova 2.0, betreft, daar zit veel verschil in bouwkwaliteit, veel plasic i.p.v. volledig metalen omkasting, goedkopere componenten binnenin, etc. Ook kom je bij die andere merken nog wel eens aan/uit gestuurde compressoren tegen i.p.v inverters, wat scheelt in geluid, inschakelstromen en rendement. Sommigen kunnen zelfs niet eens verwarmen. Geluid, demping en goede toerenregeling van de ventilatoren wil ook nog wel eens minder zijn. Al moet ik zeggen dat ik zelf deze apparaten niet bezit, anders dan 4 stuks Innova 2.0, en dus geen ervaring heb met andere merken.
Verder is de app van Innova wel handig, zeker bij een airco in een andere ruimte buitenshuis om temperatuur daar af te kunnen lezen, instellen en bedienen. Daar moet dan wel een goed Wifi-netwerk zijn. Daar zou ik dus ook op letten, ook bij aanschaf van een split, of die dus via een app te besturen valt. De meeste zullen dat tegenwoordig ook wel zijn, verwacht ik.
Condens ontstaat altijd op het deel wat koud gehouden wordt bij een warmtepomp, dat is dus de verdamper.
In aircobedrijf zit die verdamper binnen, dan moet condens dus van binnenuit afgevoerd worden. Bij een split zit meestal een slangetje naar buiten vanuit de binnenunit, of wordt er in een condenspompje verzameld en condens weggepompt ergens naar een afvoer. Er ontstaat bij een split in verwarmend bedrijf echter geen condens binnen. In de winter hoef je dus niet bang te zijn voor lekkage binnen bij een split. Condens ontstaat dan in de buitenunit. In verwarmend bedrijf zit de koude verdamper bij een split immers buiten.
Bij de Innova 2.0 zitten condensor en verdamper altijd binnen, zowel in aircobedrijf, als verwarmend. Alleen kan de Innova 2.0 in aircobedrijf het condenswater gebruiken om zijn warme condensor extra te koelen. Veel van dit condenswater verdampt daar dan en wordt door het uitblaaskanaal, met de warme lucht mee, naar buiten geblazen. In verwarmend bedrijf moet de Innova 2.0 echter altijd condens naar buiten af kunnen voeren en doet dit ook, continu druppelend. Daarbij ontstaat dus meer kans op bevriezing van het afvoerslangetje naar buiten en lekkage binnen. Al is de Innova 2,0 wel extra beveiligd tegen overstromen van zijn condenspan, hij gaat dan wel uit.
[
Voor 50% gewijzigd door
rweust op 06-02-2025 11:47
]