Vraag

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:11
Fresno schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:02:
Ook hier lang nagedacht over airco's in onze woning. Eigenlijk vinden wij de vaste buiten units met bijbehorende leidingen geen fraai gezicht en afgelopen jaren aangemodderd met lawaai makende mobiele matig werkende airco's. Klopt dat deze gewoon alleen koude lucht blazen en vervolgens door de onderdruk weer warme lucht van buiten aanzuigen, maar het verkoeld tijdelijk.

Echter is er nu een nieuw product een verplaatsbare split airco. Voordeel: op meerdere locaties te gebruiken, fluisterstil, goedkoop ca €800 per unit, werkt als een vaste airco en geen muur aanpassingen nodig. Nadeel: raam/deur moet op een kier om de stugge 4x6 cm slang door te voeren.

Wij hebben voor een aantal ramen een houten paneel gemaakt waar de slang precies door past. Plaatsen van buitenunit is in minuutje gedaan.

We hebben 2 van deze units gekocht een beneden en 1 op de slaapkamer. Laten deuren op begane grond en eerste verdieping open en hier is het gewoon 22 graden. Koeler vinden we zelf onprettig. Airco staat alleen aan als we thuis zijn, gelukkig koelen ze snel.

Hier een goede review.
Hoi, ben ook hier aan het kijken naar de Midea portasplit. Heb ook de review van ketelklets gelezen. Wij zijn van plan om áls we hem aanschaffen hem in de zomer te gebruiken om de slaapkamer te koelen (12m2) en in de winter beneden te plaatsen voor bijverwarming in de woonkamer/keuken (38m2) zodat de vloerverwarming niet/minder aan hoeft (gasgestookte cv).

Was vooral benieuwd naar een paar dingetjes waarvan ik hoop dat jij als ervaringsdeskundige die kunt beantwoorden:

-Hoeveel herrie maakt de buitenunit? Aangezien die dichtbij het raam hangt wat op een kiertje staat vraag ik mij af of dat hinderlijk is binnen?

- heb je een foto van de houten plaat? Heb je die dan in plaats van het raam geplaatst?

-bevalt hij goed vwb bedieningsgemak via app en/of afstandsbediening

-is hij beetje zuinig in gebruik?

bedankt alvast voor je reactie!

Topic hi-jack wordt niet gewaardeerd => afgesplitst

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-05-2026 22:21 ]

Alle reacties

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:18
Over lawaai hoef je niet bezorgd te zijn, buiten unit is nauwelijks hoorbaar en op paar meter al helemaal niet. De binnen unit geeft op stand silence ongeveer 39dB dat is vergelijkbaar met koelkast die staat te koelen, of een ventilator die draait. Op 60% is het ongeveer 49dB en dat is nog relatief weinig.

Verbruik kun je op de app gewoon realtime meekijken. Is beduidend zuiniger dan een monoblock. De afstandsbediening werkt goed, maar als je eenmaal de app. hebt geinstalleerd dan gebruik je die niet meer, de app. geeft veel meer info en veel meer instellingen.

De houten plaat is een mdf paneel die ik precies passend in mijn kozijn van mijn naar binnen openslaande raam heb gemaakt. Deze geschilderd in witte kleur van mijn kozijn. Randen voorzien van tocht tape, zodat deze strak sluit in raam opening en niet klappert. Onderin een uitsparing voor de stugge slang. Raam zelf sluit ik na plaatsing zoveel mogelijk.

Hij koelt verschrikkelijk goed. Vandaag buiten bijna 32 graden en ons huis ligt op zw, ondanks dat in silence dus laagste stand bleef de temperatuur op 22,1 gedurende hele dag. Bij aanzetten vanmorgen wel even op hoogste stand gekoeld tot 22 graden bereikt was.

Grootste nadeel is dat de slang slechts 2 meter is en behoorlijk stug, kan ook niet losgekoppeld worden. Vind ik geen probleem, maar hou daar wel rekening mee.

Foto's heb ik nu niet gemaakt, spreekt denk ik voorzich.