I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En de dode muis lekker laten liggentronmedia schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:33:
[...]
Was bij mijn vader die heeft ook een mobile airco, kom binnen en denk was stinkt het hier, blijkt dat er een dode muis in de kruipruimte lag, airco trekt dus die kadavergeur uit kruipruimte zo door de hele woning, nu heb ik mijn vader blij gemaakt met en PortaSplit en een paar muizenvallen
UNOX: The worst operating system
In Duitsland nog enkele opties via Geizhals.de gezien rond de 950,-.
https://recharged.nl/ tot gisteren iigManiacsHouse schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:58:
Iemand nog een adresje waar ze wél écht op voorraad zijn? Ik was al aan het zoeken in Duitsland over de grens (vanaf Nijmegen even grens over). Maar vermoedelijk hebben daar de Nederlanders de boel ook al leeggekocht
Kozijn totaal 90cm breed, dan 6cm dik kozijn, nog eens 6cm dik kozijn iets later en dan de dorpel met baksteen.
Verder nog wel een dakraam, maar dat zit relatief dicht op de dakgoot en wijst ook richting de slaapkamers van de buren weer.
:strip_exif()/f/image/PZEqu25IefNZ3k1w2LqchvmK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Timberly2 op 21-06-2026 21:02 ]
Review net online door ketel kletsdonaldk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:58:
Recharged enkel nog de 8000BTU koelen-only versie.
Met kortingslink YouTube: Q&A: Midea PortaSplit Cool
Check ff hoe ik het gedaan heb, u-profieltje monteren op muur onder kozijn en daar de beugel aan. Misschien helpt jou dat ook. https://gathering.tweakers.net/forum/insert_bookmark/2336372/85531360Herr Flicker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:39:
Vandaag eentje kunnen scoren in Hornbach Groningen. Was eentje gereserveerd maar persoon kwam deze niet ophalen. Goed gescoord voor 789 euro.
Heb wel het probleem dat mijn kozijn dikker is dan 4,5cm, namelijk 6,5cm. Voor nu een plank om deze nacht even te testen. Niet ideaal.
[Afbeelding]
Verder heb ik ondertussen een plaat in het raam gezet met een uitsparing voor de slang zodat je minder last van warmte en geluid van buiten hebt. In het gat van de slang zet ik nog stukje buisisolatie zodat dat de slang beschermt en beter afsluit.
[ Voor 3% gewijzigd door thunder68 op 21-06-2026 23:03 ]
Wat je naast het u profiel ook nog kan doen is een balkje hard hout nemen, daar zaag/frees je een sleuf uit zodat daar de normale beugel in past. En het hard houten balkje schroef je in de muur. Dus zelfde idee, alleen hard houten balkje ipv u profiel.Timberly2 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:01:
Ik durf nog geen Midea te bestellen omdat ik dacht de beugel nodig te zijn, alleen die is bijna overal uitverkocht. Ik heb 2 naar buiten openslaande ramen. Maar er zit ook een stevige dorpel nog onder het kozijn. Nu dacht ik, omdat ik 2 openslaande ramen heb, is het wellicht te installeren als je 1 deel dicht laat en het andere deel open. Alleen beide moeten uiteindelijk redelijk dicht kunnen natuurlijk. Wie weet hoe ik het beste dit kan aanpakken, gaan voor de beugel of proberen zonder? De evolar lijkt sowieso niet te gaan passen hier met zijn standaard beugel ook.
Kozijn totaal 90cm breed, dan 6cm dik kozijn, nog eens 6cm dik kozijn iets later en dan de dorpel met baksteen.
Verder nog wel een dakraam, maar dat zit relatief dicht op de dakgoot en wijst ook richting de slaapkamers van de buren weer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let wel op dat dit ex btw is... Horeca Zuiddonaldk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:25:
Genoemde Horeca Zuid nu 900,- plus verzenden.
In Duitsland nog enkele opties via Geizhals.de gezien rond de 950,-.
Geizhals.de 8-12 weken levertijd om Duitsland. Heb er in Duitsland wel meerdere gezien maar die vertikken het om na NL te verzenden..ManiacsHouse schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:59:
[...]
Let wel op dat dit ex btw is... Horeca Zuid
[Afbeelding]
Ik durfde het via Horeca Zuid niet helemaal aan.. maar jij hebt wél een bestelling geplaatst?ManiacsHouse schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:59:
[...]
Let wel op dat dit ex btw is... Horeca Zuid
[Afbeelding]
Kon zo snel niet de gegevens vinden dat het om een echt bestaand bedrijf ging (adres e.d.)
Haha nee. Als een toko overal de lage prijs neerzet en pas bij afrekenen btw gaat rekenen dan vind ik het al stinken. Niet dat ze misschien onbetrouwbaar zijn, maar die voelt wel heel erg als meeliften op populariteit van een product. Je kunt bij afrekenen ook alleen betalen per bank, terwijl ze op de site logo's van PayPal, MasterCard etc ziet staan. Ver weg blijven van deze club.Whis! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Ik durfde het via Horeca Zuid niet helemaal aan.. maar jij hebt wél een bestelling geplaatst?
Kon zo snel niet de gegevens vinden dat het om een echt bestaand bedrijf ging (adres e.d.)
Staat gewoon in de Veelgestelde Vragen hoor. Alle prijzen zijn ex. BTWManiacsHouse schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:33:
[...]
Haha nee. Als een toko overal de lage prijs neerzet en pas bij afrekenen btw gaat rekenen dan vind ik het al stinken.
/f/image/DdfLzxcUEKvy4EG6vvUZQu3k.png?f=fotoalbum_large)
Echter.. de site van HorecaZuid komt me louche over. Er rammelen allerlei alarmbellen:
- geen fysiek adres te vinden
- geen telefoonnummer
- geen KVK nummer te vinden
Anyhow, ik was net bij Recharged.nl. Daar staan nog pallets met de "cool" versie. Ik heb ook even de buitenunit geluisterd. In low mode is deze al erg stil, in silent mode nog stiller
[ Voor 63% gewijzigd door Microkid op 22-06-2026 12:13 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Plus het btw verhaal verstoppen in 'Veelgestelde Vragen'.Microkid schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:44:
[...]
Staat gewoon in de Veelgestelde Vragen hoor. Alle prijzen zijn ex. BTW
[Afbeelding]
Echter.. de site van HorecaZuid komt me louche over. Er rammelen allerlei alarmbellen:
- geen fysiek adres te vinden
- geen telefoonnummer
- geen KVK nummer te vinden
Wat nogal discutabel is zie:
:strip_exif()/f/image/18KaiZMJfs11HpUSj7nJEV4b.jpg?f=fotoalbum_large)
Het mag dus gewoon niet hoe zij adverteren met de prijzen. En het alleen via bank kunnen betalen maar op de site wel logo van PayPal, creditcards etc tonen. Geen echte info over voorraad. Oh er staat wel 'op bestelling' bij de Midea. Heel ver weg blijven hiervan.
(Heb deze toko toch maar effe gemeld. Echt teveel alarmbellen. Hopelijk dat niet teveel mensen er in trappen)
[ Voor 13% gewijzigd door ManiacsHouse op 22-06-2026 12:38 ]
Bij Recharged ging de prijs vanmorgen van €799 naar €899 + afhalen vanaf 30 juni en inmiddels ook uitverkocht.Microkid schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:44:
[...]
Anyhow, ik was net bij Recharged.nl. Daar staan nog pallets met de "cool" versie. Ik heb ook even de buitenunit geluisterd. In low mode is deze al erg stil, in silent mode nog stillerEchter zou ik de 12.000BTU versie willen ivm omvang woonkamer, maar deze lijkt in heel NL uitverkocht...
Inmiddels het ding ook in Home Assistant toegevoegd om ook de airco centraal te kunnen bedienen. Viel me daarin alleen op dat het stroomverbruik weergegeven in HA veel lager is dan in de Midea app. Heb het vermoeden dat HA helaas te laag aangeeft.
:strip_exif()/f/image/U7poScOw6B00KYLQN9lp0YwO.jpg?f=fotoalbum_large)
ik zie een paar opties hoe dit kan gaan werken maar hoor graag jullie mening:
- Elke avond dat ding de trap op en ‘s morgens de trap af, dit lijkt me niet te doen.
- Hem standaard boven hangen, hij zal wel iets vermogen over hebben en beneden een klein beetje koelen, maar de slaapkamer is wel het heetst. met een echt grote hittegolf (ruim 30+) hem toch naar beneden verplaatsen en een matras beneden leggen.
- Hoe draagbaar is de unit om af en toe trap op en af te tillen?
- Hebben andere mensen met een kleine bovenverdieping hem boven gehangen en houd hij dan wat vermogen over voor de rest van het huis?
Zou hem gewoon boven hangen, daar profiteert de benedenverdieping ook (een klein beetje) van mee
Als je de structurele afwijking kunt herleiden zou je in HA een Helper entity met berekening kunnen aanmaken.Wekko306 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:59:
Vandaag ook een Portasplit neergezet, so far so good. Slang tussen binnen en buitenunit is wel wat korter dan ik dacht, met name omdat die ook zo stug is is het wel wat lastig manoeuvreren.
Inmiddels het ding ook in Home Assistant toegevoegd om ook de airco centraal te kunnen bedienen. Viel me daarin alleen op dat het stroomverbruik weergegeven in HA veel lager is dan in de Midea app. Heb het vermoeden dat HA helaas te laag aangeeft.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank, heb net in de instellingen een offset van 3,4 toegevoegd, daarmee komt het verbruik een stuk dichter in de buurt van wat de Midea app rapporteert.MJV schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:20:
[...]
Als je de structurele afwijking kunt herleiden zou je in HA een Helper entity met berekening kunnen aanmaken.
@MCKenzy99 , regelmatig de trap op en af sjouwen lijkt me echt niet te doen. In totaal weegt het ding zo'n 40-45kg.
Heb die van mij nu beneden staan, maar denk dat ik hem ook maar structureel boven ga zetten in de hoop dat de koude lucht dan ook nog wel naar beneden stroomt en de boel daar wat koeler houdt. Of toch maar een tweede kopen.
[ Voor 31% gewijzigd door Wekko306 op 22-06-2026 13:26 ]
Misschien een ideeMCKenzy99 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:09:
Hoe zouden jullie de draagbaarheid van de airco noemen? Ik woon in een twee verdiepingen appartement, met schuin dak boven. Ik slaap zelf boven en woon en werk beneden. Boven is ongeveer 30m2 en beneden is 50m2. Dat zal teveel worden voor de unit om beide te koelen.
ik zie een paar opties hoe dit kan gaan werken maar hoor graag jullie mening:Hieruit dus 2 vragen:
- Elke avond dat ding de trap op en ‘s morgens de trap af, dit lijkt me niet te doen.
- Hem standaard boven hangen, hij zal wel iets vermogen over hebben en beneden een klein beetje koelen, maar de slaapkamer is wel het heetst. met een echt grote hittegolf (ruim 30+) hem toch naar beneden verplaatsen en een matras beneden leggen.
Ik zou voor de combi unit gaan in dat geval, de cool heeft sowieso te weinig vermogen vermoed ik.
- Hoe draagbaar is de unit om af en toe trap op en af te tillen?
- Hebben andere mensen met een kleine bovenverdieping hem boven gehangen en houd hij dan wat vermogen over voor de rest van het huis?
https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1u8hg29/is_this_midea_portasplit_abuse/
Ze zijn helemaal trending nu. Plus dat je natuurlijk elke zomer zo'n koopgolf krijgt op alles wat ook maar een beetje koelt.Technician- schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:59:
Nog geen 2 weken geleden stonden er dozen tot aan het plafond bij Bauhaus
Ben benieuwd wanneer de politie waarschuwt voor inbreekgevaar bij het gebruik van dit model
Ik zag hem afgelopen week en dacht dat ik hem wel zou kunnen bestellen vandaag..
Weet iemand nog waar voorraad is?
Dat ... is het grootste geheim van vandaagA-ER schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:43:
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Asus G501
Ik slaap al 46 jaar zonder airco, dan ga ik niet nu ineens 400,- extra betalenRemcoINC08 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:26:
Ja ik dacht hem ook deze week wel ff op te pikken. Grootste probleem is nu eigenlijk ook de prijs ze zijn nu dik 1200, als ze er al zijn...
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_midea-midea-portasplit-mobiele-split-airco-wit-12000-btuh-142245268.htmlA-ER schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:43:
Het is werkelijk overal uitverkocht...
Ik zag hem afgelopen week en dacht dat ik hem wel zou kunnen bestellen vandaag..
Edit: inmiddels ook al weg/niet meer op voorraad.
Voor mij niet waard. Zit ik liever deze hitte even uit, wachten op dalende temperaturen en prijzen.
[ Voor 4% gewijzigd door BobW91 op 22-06-2026 15:04 ]
Die ga je niet krijgen.BobW91 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:40:
[...]
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_midea-midea-portasplit-mobiele-split-airco-wit-12000-btuh-142245268.html
Voor mij niet waard. Zit ik liever deze hitte even uit, wachten op dalende temperaturen en prijzen.
/f/image/sM37OZPdnk4kTdPaCT7NZg1y.png?f=fotoalbum_large)
Bol verkoopt niet zelf:
:strip_exif()/f/image/fyMtxvqUi31lmmpsmquqSJ8r.png?f=user_large)
En Evolar heeft zelf ook niks meer op voorraad.
[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 22-06-2026 14:48 ]
Kan natuurlijk zijn dat MM daar afspraken over heeft.Microkid schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Die ga je niet krijgen.
[Afbeelding]
En Evolar heeft zelf ook niks meer op voorraad.
Vanochtend een berichtje: helaas pas in augustus leverbaar. Dan wacht ik liever en sla ik bij de volgende batch toe voor hopelijk €750-800 i.p.v. nu de hoofdprijs betalen
Zat heel eventjes met een schuin oog te kijken naar concurrende modellen zoals de evolar of vonroc (of qlima, volgens mij zijn ze allemaal identiek). Zelfde specs. op papier en her en der nog wel berkrijgbaar maar inmiddels toch ook wel ruimvoorbij de €1000. Ook de reviews blijven wat achter op deze modellen.
[ Voor 38% gewijzigd door Whis! op 22-06-2026 14:47 ]
Echt geweldig dit. Ik heb al meerdere bouwsels voorbij zien komen tot aan 3d geprinte luchtverdelers. Ik ga wel vanuit dat hier binnenkort ook allerlei mooie bouwsels tevoorschijn komen
Was zelf ook al een beetje aan het kijken naar Evolar als alternatief. Maar zelfs daar zag ik een sprong in prijs van ongeveer 700 afgelopen weekend naar ruim 1000 vandaag. Ze gaan allemaal mee met de schaarste en koopgolf.Whis! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:45:
Zat heel eventjes met een schuin oog te kijken naar concurrende modellen zoals de evolar of vonroc (of qlima, volgens mij zijn ze allemaal identiek). Zelfde specs. op papier en her en der nog wel berkrijgbaar maar inmiddels toch ook wel ruimvoorbij de €1000. Ook de reviews blijven wat achter op deze modellen.
Ai, ik heb hem gisteren ook bij Ventilatieland besteld, nog geen bericht ontvangen. Duimen dat ze hem nog gaan leveren dan, nog geen verzendbevestiging...Whis! schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:45:
Bij ventilatieland gisteren: op voorraad, dus direct besteld voor bijna €1200
Vanochtend een berichtje: helaas pas in augustus leverbaar. Dan wacht ik liever en sla ik bij de volgende batch toe voor hopelijk €750-800 i.p.v. nu de hoofdprijs betalen
[..]
EDIT: En prijs is aangepast naar €899
[ Voor 7% gewijzigd door Icenezz op 22-06-2026 15:28 ]
Ga maar uit van niet. Ik heb ze zelf actief een bericht gestuurd (via de chat, linksonder op de website).WouterG schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:22:
[...]
Ai, ik heb hem gisteren ook bij Ventilatieland besteld, nog geen bericht ontvangen. Duimen dat ze hem nog gaan leveren dan, nog geen verzendbevestiging...
Orderbevestiging kwam wel gewoon binnen. Ik twijfelde diezelfde avond nog aan de voorraadstatus van de webshop, dus probeerde ik er 99 stuks in mijn winkelmand te plaatsten en uit te checken en dat was gewoon mogelijk.
Heb het toch via MM besteld. Wellicht hebben ze een aparte voorraad voor verkoop via MM.Wolly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:45:
[...]
Kan natuurlijk zijn dat MM daar afspraken over heeft.
We gaan het zien. Levering staat gepland op 25 Juni. Mochten ze toch aangeven dat het niet op voorraad is en ik moet wachten tot augustus, dan annuleer ik de order.
https://www.evolarshop.nl/midea-portasplit-mobiele-split-airco-12000btu-koelen-verwarmen-bracket-bundle-1
[ Voor 7% gewijzigd door Solaire op 22-06-2026 16:48 ]
Hahaha ja dit gaat echt helemaal nergens meer over. Goede tip die vakantie!!Solaire schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:47:
Is nu 1649 bij mediamarkt en 1999 bij Evolar zelf met levering deze week, of dat staat erbij in ieder geval. Voor dat prijsverschil wachten we de hittegolf wel even af of boeken we een weekje Scandinavië om af te koelen..
https://www.evolarshop.nl/midea-portasplit-mobiele-split-airco-12000btu-koelen-verwarmen-bracket-bundle-1
Jammergenoeg wist ik niet van de kortingscode van KetelKlets had toch nog wat gescheeld.
I reject your reality and substitute my own
Zou me ook niks verbazen als ze in oktober-november 2e hands op marktplaats staan voor een prikkie
Wat ik gedaan heb is denk ik nog simpeler, op de achterkant 2 stukken muurrail van plankendragers gemonteerd die 10cm boven de unit uitsteken. Verder twee haakjes in de muur gezet (die precies in de sleuven van de gordijn rails passen) waar ik de unit aan opgehangen heb.Timberly2 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:01:
Ik durf nog geen Midea te bestellen omdat ik dacht de beugel nodig te zijn, alleen die is bijna overal uitverkocht. Ik heb 2 naar buiten openslaande ramen. Maar er zit ook een stevige dorpel nog onder het kozijn. Nu dacht ik, omdat ik 2 openslaande ramen heb, is het wellicht te installeren als je 1 deel dicht laat en het andere deel open. Alleen beide moeten uiteindelijk redelijk dicht kunnen natuurlijk. Wie weet hoe ik het beste dit kan aanpakken, gaan voor de beugel of proberen zonder? De evolar lijkt sowieso niet te gaan passen hier met zijn standaard beugel ook.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.
Yep, er is een speciale beugel die daar voor geschikt is.Humma Kavula schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:51:
Zijn er eigenlijk ook oplossingen voor een velux kantelraam met dit ding?
Verder zijn er ook speciale afsluit-sets die de opening van het dakraam dicht maken. Zie bijvoorbeeld deze link: Klik
Nu een rare vraag: hoe breed is de beugel waarmee hij in het kozijn hangt? Ik moet even een strip RVS tegen de gevel schroeven gok ik, want heb een situatie waarbij de ramen naar buiten toe openen. Iemand enig advies?
Volgens mij ca 25cm. Ik heb een u-profieltje van 30cm gebruikt om hem aan te hangen, beetje speling gehouden….vpeters schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:58:
Heb mazzel gehad: net voor de hype er nog eentje voor 3.5kW kunnen kopen voor een fatsoenlijk bedrag.![]()
Nu een rare vraag: hoe breed is de beugel waarmee hij in het kozijn hangt? Ik moet even een strip RVS tegen de gevel schroeven gok ik, want heb een situatie waarbij de ramen naar buiten toe openen. Iemand enig advies?
Nice, ik wacht even tot de hype voorbij is om mijn moeder te verrassen voor volgend jaarthunder68 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:57:
[...]
Yep, er is een speciale beugel die daar voor geschikt is.
[Afbeelding] Verder zijn er ook speciale afsluit-sets die de opening van het dakraam dicht maken. Zie bijvoorbeeld deze link: Klik
Interessant, lees ik het dan goed dat je de buitenmuur bedoeld, en daarmee komt de unit ook onder de ramen te hangen? Ik heb helaas wel een huurwoning waardoor ik dit niet zomaar even kan doen, aan de andere kant, zulke grote haakjes hoef je niet in de muur te zetten natuurlijk. Dit klinkt als een eigen beugel oplossing wat net zo goed kan werken. Als je een foto van je methode hebt dan ben ik je dankbaar. Geen haast, aangezien alles toch uitverkocht is wacht ik een rustiger moment af.Flesym schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:54:
[...]
Wat ik gedaan heb is denk ik nog simpeler, op de achterkant 2 stukken muurrail van plankendragers gemonteerd die 10cm boven de unit uitsteken. Verder twee haakjes in de muur gezet (die precies in de sleuven van de gordijn rails passen) waar ik de unit aan opgehangen heb.
Dit is eenzelfde soort oplossing als een rvs U profiel tegen de muur aan schroeven waar je de standaard beugel weer op kunt gebruiken?
[ Voor 11% gewijzigd door Timberly2 op 22-06-2026 22:13 ]
Die speciale beugel kan ik ook nergens meer vinden. Overal uitverkocht. Ik dacht erover om zelf iets te klussen waarmee de buitenunit op het schuine dak kan staan. Een constructie die op de draagconstructie onder de zonnepanelen leunt. Al weet ik niet of dat nog 10 kilo extra aankan.Humma Kavula schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:51:
Zijn er eigenlijk ook oplossingen voor een velux kantelraam met dit ding?
Apart. Ik zou hem volgens de site nu kunnen bestellen voor €1599A-ER schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:36:
Mijn MM order is toch gecanceld. Helaas maar was te verwachten.
Ben benieuwd of ze uberhaubt nog met een voorraad van de huidige modellen komen. Enkele webshops zeggen dat het product nooit meer leverbaar is. Recharged.nl zegt bijvoorbeeld dat de 12000btu variant dit jaar niet meer in voorraad is. Als ze daadwerkelijk dit jaar niet meer in voorraad zijn, icm verbod op verkoop van R32 apparaten, dan hebben we of pech, of we moeten wachten op een R290 variant.afyzendo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:42:
Midea zal volgend jaar wel met een versie op R290 (propaan) moeten komen want vanaf 2027 mag je nieuwe apparaten met R32 niet meer verkopen.
Hopelijk hebben onze oosterburen of zuiderburen nog wat voorraad eind van het jaar
ik geloof dat voor aircos dit 2035 is:afyzendo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:42:
Midea zal volgend jaar wel met een versie op R290 (propaan) moeten komen want vanaf 2027 mag je nieuwe apparaten met R32 niet meer verkopen.
bron: https://www.wasco.nl/content/regelgeving-aircoPer 1 januari 2025 geldt er een verbod op systemen met een vulling van < 3 kg en een maximaal GWP van 750.
Nog 4 jaar R-32 in vrijwel de gehele single- en multisplitrange.
Vanaf 1 januari 2027 geldt het verbod ook voor lucht-waterwarmtepompen van ≤ 12 kW en een maximaal GWP van 150 (R-290).
Geen R-410a of R-32 meer in deze categorie.
Vanaf 1 januari 2029 is het verbod van toepassing op alle systemen > 12 kW met een maximaal GWP van 750 (R-32).
Geen R410a meer, alleen R32 in systemen vanaf 12 kW, inclusief VRF.
Vanaf 1 januari 2029 geldt het verbod voor lucht-luchtwarmtepompen van ≤ 12 kW en een maximaal GWP van 150 (R-290, R-454C, R-455A).
Geen R32 meer in de gehele single- en multisplitrange tot 12 kW.
Per 1 januari 2033 geldt het verbod voor alle systemen > 12 kW en een maximaal GWP van 150 (R290, R454C, R455A).
Geen R410a of R32 meer in single- en multiplitsystemen, ongeacht capaciteit, inclusief VRF.
Vanaf 1 januari 2035 is het F-gassenverbod van toepassing op alle split-systemen ≤ 12 kW.
[ Voor 66% gewijzigd door simon op 23-06-2026 09:13 ]
|>
Ik had hem voor 1049EU via Mediamarkt besteld.ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:32:
[...]
Apart. Ik zou hem volgens de site nu kunnen bestellen voor €1599(gaan we natuurlijk niet doen) en bezorging vrijdag. Mag ik vragen voor welk bedrag jij hem had besteld?
Ik schat dat de verkoper volgens MM beleid geen producten op de website mag hebben staan die niet op voorraad zijn, dus dat ze de prijs onrealistisch hoog opkrikken (na mijn aankoop poging) zodat ze een product toch op MM hebben staan maar niemand het koopt (dus ze het ook niet hoeven te leveren).
Ja, hij hangt onder het raam en nee, is niet hetzelfde als een U-profiel met standaard beugel. Hierbij de foto's. Op de rail heb ik een stukje buis isolatie geschoven om het Keralit niet te beschadigen. En ik overweeg nog afstandhouders tussen de rail en muur aan te brengen (zou bij jou makkelijk kunnen omdat je een uitstekende waterdorpel hebt) maar lijkt niet nodig. De koeling is prima.Timberly2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:09:
[...]
Interessant, lees ik het dan goed dat je de buitenmuur bedoeld, en daarmee komt de unit ook onder de ramen te hangen? Ik heb helaas wel een huurwoning waardoor ik dit niet zomaar even kan doen, aan de andere kant, zulke grote haakjes hoef je niet in de muur te zetten natuurlijk. Dit klinkt als een eigen beugel oplossing wat net zo goed kan werken. Als je een foto van je methode hebt dan ben ik je dankbaar. Geen haast, aangezien alles toch uitverkocht is wacht ik een rustiger moment af.
Dit is eenzelfde soort oplossing als een rvs U profiel tegen de muur aan schroeven waar je de standaard beugel weer op kunt gebruiken?
/f/image/uGPcDpebJj1qq3cmTFqhVGBj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3FD3sYbAm0wBRtK8jgpYYuSE.png?f=fotoalbum_large)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.
Je hebt gelijk, die had ik even weggehaald om de buitenunit aan de achterkant te fotograferen 😉Franciesco schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:54:
@Flesym screendoek aan de buitenzijde van het glas zullen aanvullend helpen om het binnen koeler te houden.
Beste van de 2 uitersten:FreddyFish schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:24:
Puur uit interesse, wat maakt deze unit interessant voor jullie? Ik krijg niet per se de indruk dat de installatie en het gebruik eenvoudiger zijn dan van een echte vaste split-unit. En op de meeste foto's hier zie ik meer dan genoeg mogelijkheden om zo'n vaste unit te installeren. Een nette muurdoorvoer is toch veel fijner dan een houten plaat of een kier in je raam?
- Vaste installatie met boren, installateur en bouwvergunningen (of de gemeente eist dat je de airco's weghaalt). De compressor en andere luide onderdelen hangen/staan buiten.
- Mobiele airco met 1 slang trekt de koude lucht van binnen om de condensor af te koelen en blaast de opgewarmde lucht naar buiten. Er ontstaat onderdruk in de kamer en warme lucht wordt vanbuiten door de kieren, kruipruimte,... naar binnen getrokken. In de VS zetten ze naast het bruto koelvermogen in BTU ook het netto koelvermogen op de doos. De volledige unit met alle warmte en lawaai staat binnen.
Met de PortaSplit is een kantelpunt bereikt. Je wilt niet teveel verbruiken voor beperkte koelvermogen met een inefficiente mobiele airco met 1 slang en je wilt niet teveel betalen voor een vaste installatie met installateur, wachttijden, boren,... Het is een no-brainer zoals de lage bijtelling lease-auto en de importeur wordt door de vraag overrompeld.
Als je een boze brief van de gemeente krijgt en je moet de airco in 14 dagen of een maand weghalen, dan haal je het na de hittegolf weg en een ambtenaar gaat de case/ticket sluiten. Daarna kan je bij de volgende hittegolf de airco op andere plek (bv een raam aan de achtergevel ipv voorgevel) uithangen en eens zien of de jaloerse buren weer gaan klagen.
Een container vanuit China rond Afrika naar Rotterdam sturen duurt anderhalve maand en dan zijn we in midden augustus.loezepoesje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:48:
[...]
Ben benieuwd of ze uberhaubt nog met een voorraad van de huidige modellen komen. Enkele webshops zeggen dat het product nooit meer leverbaar is. Recharged.nl zegt bijvoorbeeld dat de 12000btu variant dit jaar niet meer in voorraad is. Als ze daadwerkelijk dit jaar niet meer in voorraad zijn, icm verbod op verkoop van R32 apparaten, dan hebben we of pech, of we moeten wachten op een R290 variant.
Hopelijk hebben onze oosterburen of zuiderburen nog wat voorraad eind van het jaar![]()
[Afbeelding]
De lead time voor nieuwe bestellingen bij fabrikanten in Azië is half jaar en dan zijn we al in 2027.
Ik ga dit jaar nog met de plafondventilators moeten doen.
Elk jaar moet ik voor de zomer goed zoeken waar ik mijn ecocheques (in België zit bij de verloning meestal onbelaste maaltijdcheques voor in de supermarkt en ecocheques voor zuinige apparatuur, fietsspullen, tuinspullen, tweedehands,...) kwijt kan. Het blijft een irritante oefening om een webshop te vinden die binnen de protectionistische muur valt. Zelfs de Belgische winkelketens accepteren niet altijd online betalen met ecocheques. Coolblue is 1 van de eersten die wel online betalen met ecocheques accepteert.
Volgend jaar kan ik de opgespaarde ecocheques tegen een airco aansmijten.
De binnenunit maakt een gorgelend geluid - vooral in silence mode. Wie heeft daar nog meer last van? In de handleiding staat dat dit het rondpompen van de koelvloeistof is maar dat dit in enkele minuten moet verdwijnen.
Bladiebla!
Als iemand hierin geïnteresseerd is kan ik wel extra informatie delen. Op deze manier kan ik hem namelijk in mijn EVO Home integreren
Jep. Ik heb de Portasplit sinds afgelopen mei en ik heb alles afgezocht wat betreft de brom, maar het gaat aan "ons" liggen helaas, dit is namelijk normaal. Ik had ook verwacht er mee te kunnen slapen, zeker in de Silent mode en dat kan ook zeker als het geluid constant zou zijn, maar aangezien de brom gaat moduleren, word ik helaas wakker. Ik ben geëindigd met deze oplossing en die kan ik echt aanraden: https://www.alpine.nl/en/products/sleep-deepStanTheMan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:49:
Heb de 12000btu versie sinds vanavond. Ben benieuwd komende dagen. Herkennen overige eigenaren ook een laag wat brommend geluid in de stilste stand?
Ik hoor echt niks meer en zelfs de Silent mode heb ik niet meer nodig.
Maakte jou unit dit geluid direct bij de eerste keer aanzetten? Want dat heb ik nog niet gehad. Wanneer ik dit wel heb, is als de airco bijvoorbeeld de nacht ervoor ook gebruikt is. Dan terwijl de airco uitstaat, zit er denk ik nog allemaal condens overal op, want dus tijdens het opwarmen weer langzaam in de binnen unit van de airco lekt. Als ik de airco dan de volgende avond aanzet, dan begint ie gelijk bij het opstarten met dat water wegpompen van de binnen naar de buiten unit en dan hoor ik wel echt van dat soort gorgelende geluiden, maar dat is dan ook wel gelijk weg na dat water wegpompen, dus zeg 5 seconden ofzo? En er komt dan dus ook best wel wat water in een keer uit, niet druppelend.TuLPMaN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
Ik heb gelukkig nog een van de laatste bestellingen kunnen doen via Recharged (afgelopen zo avond besteld - gisteren opgehaald - nu operationeel op zolder).
De binnenunit maakt een gorgelend geluid - vooral in silence mode. Wie heeft daar nog meer last van? In de handleiding staat dat dit het rondpompen van de koelvloeistof is maar dat dit in enkele minuten moet verdwijnen.
[ Voor 39% gewijzigd door dehardstyler op 23-06-2026 13:33 ]
Hier ook al, vind dat wel heel dom, super smal kan alleen. Iemand anders nog tips?Herr Flicker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:39:
Vandaag eentje kunnen scoren in Hornbach Groningen. Was eentje gereserveerd maar persoon kwam deze niet ophalen. Goed gescoord voor 789 euro.
Heb wel het probleem dat mijn kozijn dikker is dan 4,5cm, namelijk 6,5cm. Voor nu een plank om deze nacht even te testen. Niet ideaal.
[Afbeelding]
Ik heb de cool only, die valt qua vermogen ook wel tegen. Kleine slaapkamer prima, maar iets meer is al snel teveel.
:strip_exif()/f/image/BPBKjAHDOn0TZY4uqMxAiIeE.jpg?f=fotoalbum_large)