Midea PortaSplit vragen

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:32
StanTheMan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:49:
Heb de 12000btu versie sinds vanavond. Ben benieuwd komende dagen. Herkennen overige eigenaren ook een laag wat brommend geluid in de stilste stand?
Jep. Ik heb de Portasplit sinds afgelopen mei en ik heb alles afgezocht wat betreft de brom, maar het gaat aan "ons" liggen helaas, dit is namelijk normaal. Ik had ook verwacht er mee te kunnen slapen, zeker in de Silent mode en dat kan ook zeker als het geluid constant zou zijn, maar aangezien de brom gaat moduleren, word ik helaas wakker. Ik ben geëindigd met deze oplossing en die kan ik echt aanraden: https://www.alpine.nl/en/products/sleep-deep

Ik hoor echt niks meer en zelfs de Silent mode heb ik niet meer nodig. :) Zeker niet optimaal, maar ik slaap als een baksteen, dus het is niet anders.
TuLPMaN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:17:
Ik heb gelukkig nog een van de laatste bestellingen kunnen doen via Recharged (afgelopen zo avond besteld - gisteren opgehaald - nu operationeel op zolder).

De binnenunit maakt een gorgelend geluid - vooral in silence mode. Wie heeft daar nog meer last van? In de handleiding staat dat dit het rondpompen van de koelvloeistof is maar dat dit in enkele minuten moet verdwijnen.
Maakte jou unit dit geluid direct bij de eerste keer aanzetten? Want dat heb ik nog niet gehad. Wanneer ik dit wel heb, is als de airco bijvoorbeeld de nacht ervoor ook gebruikt is. Dan terwijl de airco uitstaat, zit er denk ik nog allemaal condens overal op, want dus tijdens het opwarmen weer langzaam in de binnen unit van de airco lekt. Als ik de airco dan de volgende avond aanzet, dan begint ie gelijk bij het opstarten met dat water wegpompen van de binnen naar de buiten unit en dan hoor ik wel echt van dat soort gorgelende geluiden, maar dat is dan ook wel gelijk weg na dat water wegpompen, dus zeg 5 seconden ofzo? En er komt dan dus ook best wel wat water in een keer uit, niet druppelend.

[ Voor 39% gewijzigd door dehardstyler op 23-06-2026 13:33 ]

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:11
Herr Flicker schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:39:
Vandaag eentje kunnen scoren in Hornbach Groningen. Was eentje gereserveerd maar persoon kwam deze niet ophalen. Goed gescoord voor 789 euro.

Heb wel het probleem dat mijn kozijn dikker is dan 4,5cm, namelijk 6,5cm. Voor nu een plank om deze nacht even te testen. Niet ideaal.

[Afbeelding]
Hier ook al, vind dat wel heel dom, super smal kan alleen. Iemand anders nog tips?

Ik heb de cool only, die valt qua vermogen ook wel tegen. Kleine slaapkamer prima, maar iets meer is al snel teveel.

• Evert_96
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:55
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Jep. Ik heb de Portasplit sinds afgelopen mei en ik heb alles afgezocht wat betreft de brom, maar het gaat aan "ons" liggen helaas, dit is namelijk normaal. Ik had ook verwacht er mee te kunnen slapen, zeker in de Silent mode en dat kan ook zeker als het geluid constant zou zijn, maar aangezien de brom gaat moduleren, word ik helaas wakker. Ik ben geëindigd met deze oplossing en die kan ik echt aanraden: https://www.alpine.nl/en/products/sleep-deep

Ik hoor echt niks meer en zelfs de Silent mode heb ik niet meer nodig. :) Zeker niet optimaal, maar ik slaap als een baksteen, dus het is niet anders.

[...]

Maakte jou unit dit geluid direct bij de eerste keer aanzetten? Want dat heb ik nog niet gehad. Wanneer ik dit wel heb, is als de airco bijvoorbeeld de nacht ervoor ook gebruikt is. Dan terwijl de airco uitstaat, zit er denk ik nog allemaal condens overal op, want dus tijdens het opwarmen weer langzaam in de binnen unit van de airco lekt. Als ik de airco dan de volgende avond aanzet, dan begint ie gelijk bij het opstarten met dat water wegpompen van de binnen naar de buiten unit en dan hoor ik wel echt van dat soort gorgelende geluiden, maar dat is dan ook wel gelijk weg na dat water wegpompen, dus zeg 5 seconden ofzo? En er komt dan dus ook best wel wat water in een keer uit, niet druppelend.
KetelKlets noemt in zijn laatste video over de Midea nog een mogelijke oorzaak. Het filter aan de achterkant kan mee resoneren. Die schijn je daarom lipje voor lipje vanaf de onderkant vast te moeten drukken en dan pas de bovenste 2 klemmetjes. En anders raadt hij de fan net 1 of 2% harder/zachter te doen, zodat de frequentie anders is.

Hopelijk helpt dit! Bij mij bromt ie af en toe, maar doorgaans niet eigenlijk.

• dehardstyler
Evert_96 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:47:
[...]

KetelKlets noemt in zijn laatste video over de Midea nog een mogelijke oorzaak. Het filter aan de achterkant kan mee resoneren. Die schijn je daarom lipje voor lipje vanaf de onderkant vast te moeten drukken en dan pas de bovenste 2 klemmetjes. En anders raadt hij de fan net 1 of 2% harder/zachter te doen, zodat de frequentie anders is.

Hopelijk helpt dit! Bij mij bromt ie af en toe, maar doorgaans niet eigenlijk.
Dat van die lipjes dat zegt mij niks, heb je daar meer informatie over? :)

Dat van die 1% / 2% harder heb ik wel mee zitten spelen, maar kan dus niet met de Silent mode. Dan zit alles namelijk gewoon vast op 1% en heb ik dus die gekke brom. Vervolgens tot 20% zitten spelen met de instellingen en hoewel inderdaad de toon verandert, blijft het in mijn ogen toch niet echt stil. En daarbij dus ook nog het probleem dat de airco op welke setting dan ook gaat moduleren en dat is voor het energieverbruik top, maar voor een resonerende brom is het echt klote. :P

Wel bedankt voor de tips! d:)b

• Evert_96
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Dat van die lipjes dat zegt mij niks, heb je daar meer informatie over? :)

Dat van die 1% / 2% harder heb ik wel mee zitten spelen, maar kan dus niet met de Silent mode. Dan zit alles namelijk gewoon vast op 1% en heb ik dus die gekke brom. Vervolgens tot 20% zitten spelen met de instellingen en hoewel inderdaad de toon verandert, blijft het in mijn ogen toch niet echt stil. En daarbij dus ook nog het probleem dat de airco op welke setting dan ook gaat moduleren en dat is voor het energieverbruik top, maar voor een resonerende brom is het echt klote. :P

Wel bedankt voor de tips! d:)b
Ik vermoed dat de bromtoon dan niet met meeresoneren te maken heeft. Was de kamer wel op temperatuur?

Ik bedoel dit stukje van de video: YouTube: Q&A: Midea PortaSplit Cool (vanaf 3:13)

Ps. Gezien je username; Veel plezier van t weekend 😎

• dehardstyler
Evert_96 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Ik vermoed dat de bromtoon dan niet met meeresoneren te maken heeft. Was de kamer wel op temperatuur?

Ik bedoel dit stukje van de video: YouTube: Q&A: Midea PortaSplit Cool (vanaf 3:13)

Ps. Gezien je username; Veel plezier van t weekend 😎
Ik heb het eigenlijk altijd, behalve als de kamer op temperatuur is inderdaad, dan wordt het binnen heel erg stil en is het top. Maar ik word dan echt weer wakker als de compressor (denk ik) weer aanslaat en dan is de brom terug. Wel nog een goede tip van de lipjes. Ik heb wel op alle panelen lopen duwen en ook op de achterkant, maar ik heb hem niet in de juist volgorde van onder naar boven vastgemaakt, dus dat kan zeker nog een tip zijn, dank daarvoor!

Voor wat betreft de PS. Ik heb gelukkig niks in de planning staan, dan raak ik zeker oververhit haha! Ik vind stilzitten al te warm nu. Pfff. :P

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06 12:23
thunder68 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Ik heb bijv een U-profieltje aan de buitenmuur gehangen waar je óf de standaard beugel óf de extra beugel aan kunt monteren. Zie foto[Afbeelding]
Heb je hier toevallig iets meer detail foto's van? Ik heb naar buiten draaiende ramen en aan de achterzijde kan ik de buitenunit gewoon op de overkapping zetten, maar aan de voorzijde heb ik die mogelijkheid niet.
Zat er zelf aan te denken om zo'n standaard airco muurbeugel te halen, die zijn iets van 25-40 EUR, alleen dan zit er wel het hele jaar zo'n beugel tegen de gevel. Die oplossing van jou met het u-profiel valt nagenoeg niet op, zeker wanneer je de meegeleverde beugel eraf haalt in de winter.

Lijkt echter op de foto's alsof je de zijkanten van het u-profiel dicht gelast hebt? En ben ook wel benieuwd hoe je dit stevig aan de gevel bevestigd hebt.

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 22:22
Ai, te lang gewacht, twijfels omdat ik dacht..."dadelijk is het nog "maar" èèn weekje zo heet en daarna niet meer. Plus het is toch €700 euro, Ik red het wel met de mobiele." Is ie volop uitverkocht, lol.

Ach. Dan inderdaad gewoon de mobiele airco zijn ding laten doen, dan maar lawaai. En hopen dat volgende week een stuk normaler wordt qua hitte. Wel absurd hoor dat Evolar nu 2000 durft te vragen ervoor. Fuck off bro! 😂

Ik had even door de thread gekeken en de cool and heat versie heeft een hogere BTU, dus? Dan spaar ik sowieso even door en ga ik uiteindelijk voor die. Sowieso eerst maar zien wanneer de prijzen weer normaal worden.

Ik weet nog een paar jaar geleden tijdens de zomer dat het even heet werd en ineens was echt nergens meer een airco te vinden. 🫪

[ Voor 11% gewijzigd door devilsnight op 23-06-2026 15:04 ]

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Flesym schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Ja, hij hangt onder het raam en nee, is niet hetzelfde als een U-profiel met standaard beugel. Hierbij de foto's. Op de rail heb ik een stukje buis isolatie geschoven om het Keralit niet te beschadigen. En ik overweeg nog afstandhouders tussen de rail en muur aan te brengen (zou bij jou makkelijk kunnen omdat je een uitstekende waterdorpel hebt) maar lijkt niet nodig. De koeling is prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Echt top, twee haakjes is ook te doen voor huurders want ze laten niet echt schade achter, ja een klein gaatje maar dit kun je later dichtplamuren .

Bedankt voor het delen :)

• tronmedia
  • Nu online
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:28:
[...]

[...]

Eventueel kun je de binnen-unit op een verhoging zetten en dan via een opvangbak ( bijvoorbeeld opvangbak condensdroger ) het condenswater aan de achterkant rechtstreeks opvangen, er zit achter en dan onder een dopje, sluit hier een slang aan, deze moet je wel zelf maken met een verloopstukje.

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1u959ox/mein_altbau_setup/#lightbox

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fmein-altbau-setup-v0-lmsn36jld18h1.jpg%3Fwidth%3D1080%26crop%3Dsmart%26auto%3Dwebp%26s%3D8c141e928dbc0adf611763ef756ea9f1aaf1d9d7

Je kan ook een stapje verder gaan met een terugslagventiel ( terugslagklep) maar dan moet de binnen-unit wel open, althans het deel waar de slang achter zit. ( denk aan garantie )

"om terugstroming naar de condenspomp te voorkomen en borrelende luchtgeluiden tegen te gaan "

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1ucuajf/r%C3%BCckschlagventil_der_gewinner/

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1u92qld/comment/osd4n7z/?context=3

Andere oplossing condenswater

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1uarphn/diy_eine_tempor%C3%A4re_l%C3%B6sung_f%C3%BCr_die_p1_fehler/

Dat de onderburen geen condenswater op hun hoofd krijgen.

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1ua6b8v/gamechanger_wenn_man_in_der_stadt_lebt_und_die/

[ Voor 21% gewijzigd door tronmedia op 23-06-2026 16:17 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:48
Humma Kavula schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:51:
Zijn er eigenlijk ook oplossingen voor een velux kantelraam met dit ding?
Ja, dat is gewoon ondersteund. Je moet alleen wel even de Midea dakraamhouder zien te vinden. Die zit niet in de verpakking. Alleen de normale raamhouder.
edit:
Was al beantwoord zag ik. Ik zat niet op de laatste pagina. Excuus.

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 23-06-2026 15:51 ]

UNOX: The worst operating system

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-06 22:26
Crazybyte schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Heb je hier toevallig iets meer detail foto's van? Ik heb naar buiten draaiende ramen en aan de achterzijde kan ik de buitenunit gewoon op de overkapping zetten, maar aan de voorzijde heb ik die mogelijkheid niet.
Zat er zelf aan te denken om zo'n standaard airco muurbeugel te halen, die zijn iets van 25-40 EUR, alleen dan zit er wel het hele jaar zo'n beugel tegen de gevel. Die oplossing van jou met het u-profiel valt nagenoeg niet op, zeker wanneer je de meegeleverde beugel eraf haalt in de winter.

Lijkt echter op de foto's alsof je de zijkanten van het u-profiel dicht gelast hebt? En ben ook wel benieuwd hoe je dit stevig aan de gevel bevestigd hebt.
Ik heb het u-profieltje laten maken; en voor de stevigheid dicht laten lassen om te voorkomen dat hij opengebogen wordt door de krachten die er op komen. Heb het profieltje met 3 M6-keilboutjes vastgezet. Is wel beetje pielen, U-profiel is 30mm diep dus een dopsleuteltje krijg je er niet op.

Meer detailfotos heb ik nog niet; maar laat maar weten wat je zou willen zien. Dan klim ik ff op een ladder om er bij te kunnen.

• daan_deurloo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06 12:29
thunder68 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Hoi, ben ook hier aan het kijken naar de Midea portasplit. Heb ook de review van ketelklets gelezen. Wij zijn van plan om áls we hem aanschaffen hem in de zomer te gebruiken om de slaapkamer te koelen (12m2) en in de winter beneden te plaatsen voor bijverwarming in de woonkamer/keuken (38m2) zodat de vloerverwarming niet/minder aan hoeft (gasgestookte cv).

Was vooral benieuwd naar een paar dingetjes waarvan ik hoop dat jij als ervaringsdeskundige die kunt beantwoorden:

-Hoeveel herrie maakt de buitenunit? Aangezien die dichtbij het raam hangt wat op een kiertje staat vraag ik mij af of dat hinderlijk is binnen?

- heb je een foto van de houten plaat? Heb je die dan in plaats van het raam geplaatst?

-bevalt hij goed vwb bedieningsgemak via app en/of afstandsbediening

-is hij beetje zuinig in gebruik?

bedankt alvast voor je reactie!

[mbr]Topic hi-jack wordt niet gewaardeerd => afgesplitst[/]
Buiten unit kan best wel wat geluid maken als die hard moet werken zoals nu.

YouTube: Midea PortaSplit outdoor unit sound.

50% fan en verbruikt constant tussen de 600-650w. Mijn apartment is niet geïsoleerd dus dat maakt ook nog best wel wat uit. Wel constant rond de 20-21 graden binnen.

• daflux
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:17
Ik hoor eigenlijk amper iets op het filmpje

• loezepoesje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10:46
daan_deurloo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:58:
50% fan en verbruikt constant tussen de 600-650w. Mijn apartment is niet geïsoleerd dus dat maakt ook nog best wel wat uit. Wel constant rond de 20-21 graden binnen.
Dat zijn echt hele nette statistieken. Ik heb nog een monoblock portable airco uit het jaar 0 (gekregen van mn oma). Dat ding slurpt stroom als de tierelier (ruim 1kW), en koelen doet die amper. Ik heb het geluk dat mn woning enorm goed geisoleerd is en vaak maar max 24 a 25 graden wordt (tijdens een hittegolf), maar zelfs dan is koelen naar 22 nog moeilijk.

Ik hoop dat ik komend jaar aan een portasplit kan komen, dan worden zulke dagen een stuk aangenamer. Vinden de hond en poes ook fijn O+

• TuLPMaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:51
Ja. Heb inmiddels een filmpje naar klantenservice van Recharged gestuurd. Verder doet de airco het prima, het is heerlijk koel hierboven. Wel had ik gehoopt dat de binnenunit stiller zou zijn (los van het gorgelende geluid). De buitenunit is wel heerlijk stil / monotoom. Heb zelfs het idee dat de buitenunit minder geluid produceert dan de binnenunit.

Bladiebla!

• dehardstyler
TuLPMaN schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:47:
[...]

[...]

Ja. Heb inmiddels een filmpje naar klantenservice van Recharged gestuurd. Verder doet de airco het prima, het is heerlijk koel hierboven. Wel had ik gehoopt dat de binnenunit stiller zou zijn (los van het gorgelende geluid). De buitenunit is wel heerlijk stil / monotoom. Heb zelfs het idee dat de buitenunit minder geluid produceert dan de binnenunit.
Ben benieuwd wat je daar op terugkrijgt, laat het vooral weten alsjeblieft! :)

Ik heb inderdaad ook het idee dat buitenunit stiller is en vooral ook monotoon.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58
Iemand nog ergens te koop gezien?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

:9~ _O-
Voor dat geld laat je gewoon er 1 aan de muur hangen. Of wat iemand al aangaf een leuke vakantie naar een kouder land.

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
2000 euro en een levertijd van van 2 weken. Voor dat geld kan je praktisch naar China vliegen om hem daar te kopen en hem als bagage mee terug nemen _O-

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 23:58

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• BlackDraakje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:45
Recharged.nl heeft er vanaf 30 juni de cool weer beschikbaar en zijn donderdagmiddag 25 juni bestelbaar!

Doe er je voordeel mee icm met Kortingscode: KetelKlets15 (Geldig tot: 06-08-2026)

I reject your reality and substitute my own

• tronmedia
  • Nu online
Dit is misbruik maken van de omstandigheden, dat ze daar nog in de spiegel kunnen kijken, heel slechte reclame van Evolar, ga je schamen.

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

BlackDraakje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:38:
Recharged.nl heeft er vanaf 30 juni de cool weer beschikbaar en zijn donderdagmiddag 25 juni bestelbaar!

Doe er je voordeel mee icm met Kortingscode: KetelKlets15 (Geldig tot: 06-08-2026)
Dan is er nog ergens voorraad. Misschien ook wel de 12000 versie die weer tevoorschijn plopt *O*
tronmedia schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Dit is misbruik maken van de omstandigheden, dat ze daar nog in de spiegel kunnen kijken, heel slechte reclame van Evolar, ga je schamen.
Vrij bizar ja. Zou er iemand zijn die voor dit bedrag er 1 koopt? Dikke kans dat je een annulering krijgt. Maar hebben ze wel even jouw €2000 paar weken op de bank gehad.

• landcross
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-06 20:05
dehardstyler schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Ben benieuwd wat je daar op terugkrijgt, laat het vooral weten alsjeblieft! :)

Ik heb inderdaad ook het idee dat buitenunit stiller is en vooral ook monotoon.
De buitenunit is/kan stiller zijn doordat (in tegenstelling tot een echte vaste split-airco) de compressor in de binnenunit zit. En de compressor kan op hogere vermogens nog best een aardig geluid produceren.

Semi-gerelateerd; (ik heb dit topic verder totaal niet helemaal doorgelezen, ik stuit er net pas op dus excuses als het al eerder genoemd is), maar ik zag hierboven wat mensen die vonden dat het ook op de stille stand niet geweldig slapen is. Hoewel ik het daar zeker niet helemaal mee oneens ben, vind ik het alleszins best te doen (zeker in vergelijking met de eerdere monoblock die ik had). Waar ik echter wel achter ben gekomen: als ik ga slapen zet ik de automatisch kantelende fan-uitgang op vast. Het motortje dat daarvoor wordt gebruikt maakt een geluidje dat zeker niet luid is maar, zeker in de stille stand, mij op de een of andere manier mateloos irriteert haha. Dus voor anderen; probeer dat ook eens uit zou ik zeggen.

• Timberly2
  • Laatst online: 12:02
Flesym schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:16:
[...]

Ja, hij hangt onder het raam en nee, is niet hetzelfde als een U-profiel met standaard beugel. Hierbij de foto's. Op de rail heb ik een stukje buis isolatie geschoven om het Keralit niet te beschadigen. En ik overweeg nog afstandhouders tussen de rail en muur aan te brengen (zou bij jou makkelijk kunnen omdat je een uitstekende waterdorpel hebt) maar lijkt niet nodig. De koeling is prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk, dit is echt top. Bedankt, en ik denk dat je naast mij hier nog veel meer mensen met openslaande ramen wijzer mee maakt. Ik wacht wel de hittegolf af en ga zoiets begin volgend jaar wel prepareren. Thanks!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
tronmedia schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.rb-becker.de/wp-content/uploads/2026/06/MOW26-scaled.gif

Marktwerking… ;w

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Afbeeldingslocatie: https://www.rb-becker.de/wp-content/uploads/2026/06/MOW26_AKT-scaled.gif
Hij staat al op uitverkocht dus hebben ze dit überhaupt geleverd?

Ziet eruit als een discounter die partijen (probeert) op te kopen voor weinig. Denk niet dat die prijs realistisch was.

Wear Sunscreen!

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Woooow... Wat een prijsverschil... Wel Ausverkauft inzwischen!
Dit lijkt me sowieso een lokkertje van die toko... Voor die prijs? Je zou een aanhanger moeten huren. Dagje op en neer. Stuk of 10 inladen en cashen in Nederland. Maar vraag me bij dit soort prijzen af hoeveel ze er überhaupt (da's ook Duits :P ) hebben gehad.

• tronmedia
  • Nu online
Humma Kavula schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:11:
[...]

[Afbeelding]
Hij staat al op uitverkocht dus hebben ze dit überhaupt geleverd?

Ziet eruit als een discounter die partijen (probeert) op te kopen voor weinig. Denk niet dat die prijs realistisch was.
Vrijheid van ondernemen, eindverkoper bepaalt de prijs, zo gaat dat.

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:24
Onder mijn kozijn zit maar 10 cm tussen kozijn en begin dakpannen. Weet iemand of dit genoeg ruimte is voor de poten van de standaard beugel. Afbeelding ter illustratie (gaat om omcirkelde gedeelte, gaat om een lessenaarsdak).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihRFJ5CRgp6FGcWGTAOL30YkNOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U87sNr0Z7V96DTPYTrHOWXpH.jpg?f=fotoalbum_large

Andere beugel gaat voor mij ook niet werken denk ik, enige hoop is de standaard beuegel

• tronmedia
  • Nu online
Benga1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 01:37:
Onder mijn kozijn zit maar 10 cm tussen kozijn en begin dakpannen. Weet iemand of dit genoeg ruimte is voor de poten van de standaard beugel. Afbeelding ter illustratie (gaat om omcirkelde gedeelte, gaat om een lessenaarsdak).[Afbeelding]

Andere beugel gaat voor mij ook niet werken denk ik, enige hoop is de standaard beuegel
Misschien kun je hier iets mee ( zie link )

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1u9vcof/montage_an_gaubenfenster/

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1ucs8vg/midea_nicht_eben/

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fportasplit-v0-l70lyzjy56qe1.jpeg%3Fwidth%3D2280%26format%3Dpjpg%26auto%3Dwebp%26s%3Dc277b9bbf85c0f942545dd6dcd26be81a9831c88

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wel vreemd dat de buitenunit niet waterpas hoeft te staan, dat is de eerste vereiste bij een normale buitenunit van airco of monobloc warmtepomp. Reden hiervoor was volgens mij voorkomen van onevenredige slijtage in de compressor.

In de handleiding spreken ze ook over waterpas, maar de commerciele foto's laten wat anders zien.

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:04
de compressor zit ook niet in de buitenunit maar in de binnenunit daarom maken ze lawaai de binnen units.

[ Voor 23% gewijzigd door Rayz25 op 24-06-2026 10:33 ]

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:27:
Wel vreemd dat de buitenunit niet waterpas hoeft te staan, dat is de eerste vereiste bij een normale buitenunit van airco of monobloc warmtepomp. Reden hiervoor was volgens mij voorkomen van onevenredige slijtage in de compressor.

In de handleiding spreken ze ook over waterpas, maar de commerciele foto's laten wat anders zien.
Niet zo vreemd toch? Alles zit in de binnenuit. Buiten is waarschijnlijk alleen een soort van radiator met fan er voor. Die kan best (een beetje) scheef staan.

• Wolly
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Niet zo vreemd toch? Alles zit in de binnenuit. Buiten is waarschijnlijk alleen een soort van radiator met fan er voor. Die kan best schijn staan.
Ah dat is het verschil! Dank je.

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:19

wontcachme

You catch me? No you wont

Net op tijd hebben wij 2 units gekocht vorige week donderdag bij de Mediamarkt. Maandag en gisteren geïnstalleerd en ze werk(t)en top.

De unit van mijn moeder werkt tot nu toe top. Alleen mijne heeft nu 2 problemen gehad.
  1. De unit zat "vast" op 330 Watt verbruik. Stroom eraf en erop heeft dat verholpen.
  2. Net uit het niets voor het eerst een P1 error dat de wateropvang vol zat en geleegd moest worden. Tot nu toe liep die netjes leeg buiten en opeens niet meer. Nu handmatig geleegd, leiding wat netter gedraaid en hopelijk leegt hij nu weer naar buiten :X . Aub niet nu kapot |:(

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• tronmedia
  • Nu online
/

[ Voor 15% gewijzigd door tronmedia op 25-06-2026 02:27 ]

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Zeg er net 1 voorbij komen op Marktplaats. €1100 voor apparaat van een jaar oud. En staat al 'gereserveerd' ook. Heeft iemand leuk aan verdiend. d:)b

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:58
Als ik had geweten dat hij bij de Hornback voor 789 te koop was had ik er wel 1 gehaald, vond de 999 die ik meestal zag alleen net teveel (en nu natuurlijk uberhaupt amper tot niet meer te krijgen, zie nu zelfs tokos die er 1999 voor vragen! Gekkenhuis...)

Voor nu nog maar even de lawaai makende niet zuinige mobiele airco (wat ook een drempel is/was is niet echt een mogelijkheid in de woonkamer om de buitenunit buiten te hangen. Maar kan hem wel in het aangrenzende keukentje op het balkon zetten,ding is volgens mij sterk genoeg om mijn hele appartemenet van ~55m2 te verkoelen).

Hopelijk na komende week weer wat normalere prijzen en voorraad.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ook niet in meegaan die idiote prijzen... dan gaan bedrijven alleen maar vaker dit soort dingen doen. dit staat imho gewoon gelijk aan scalpen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• m0ridin
Chaoss schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:48:
Ook niet in meegaan die idiote prijzen... dan gaan bedrijven alleen maar vaker dit soort dingen doen. dit staat imho gewoon gelijk aan scalpen.
Helemaal eens hoor, geen haar op mn hoofd. Hooguit dat ik dacht 'als ik m voor 950 a 999 kan krijgen, wat op zich de normale prijs is, dan is dat het overwegen waard ipv wachten op die 789'.

Maar echt het dubbele of honderden euros meer? Absoluut niet, gewoon schandalig. Maar ja, marktwerking en dynamische prijzen ofzo he. Alles voor het geld.

• wontcachme

wontcachme

Nou, ik kan een reparatie aanvragen. Elke 30 minuten P1 error dat waterbak vol zit. Pompt niet meer naar buiten.....

Net lekker puffend en zwetend twee Ikea Lack tafels opgebouwd en daar de binnenunit op geparkeerd. Vervolgens een aquarium waterpompje gesloopt voor de slang en die provisorisch met ducttape aan het tuitje gezet onderop de binnenunit. Emmer eronder en het werkt voorlopig weer. Na de hitte maar een reparatie aanvragen.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

wontcachme schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:53:
Nou, ik kan een reparatie aanvragen. Elke 30 minuten P1 error dat waterbak vol zit. Pompt niet meer naar buiten.....

Net lekker puffend en zwetend twee Ikea Lack tafels opgebouwd en daar de binnenunit op geparkeerd. Vervolgens een aquarium waterpompje gesloopt voor de slang en die provisorisch met ducttape aan het tuitje gezet onderop de binnenunit. Emmer eronder en het werkt voorlopig weer. Na de hitte maar een reparatie aanvragen.
_/-\o_ _/-\o_
Hoe heet dat forum hier ook alweer?

• tronmedia
  • Nu online
wontcachme schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:53:

Aha zoiets.

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1uarphn/diy_eine_tempor%C3%A4re_l%C3%B6sung_f%C3%BCr_die_p1_fehler/

Heeft waarschijnlijk te maken met het waterfilter wat snel verstopt raakt.

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fdas-leidige-thema-p1-v0-mq5ff0465sjf1.jpeg%3Fwidth%3D2934%26format%3Dpjpg%26auto%3Dwebp%26s%3D0d38e7a4c81314a4a6fdf661b9b469f2ae814f1a

• wontcachme

wontcachme

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:58
wontcachme schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Ongeveer dat plaatje. Alleen zonder pomp naar buiten.

Filter verstopt denk ik niet na 25 draaiuren. Zou veel te snel zijn.
Assumption is the mother of fuckups.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:45
Hebben jullie simpele oplossingen om de condensatie uit de buitenunit meer weg te leiden van de muur? Zowel met het slangetje als zonder slangetje komt het water vooral naar achteren uit de unit, waardoor de muur continu naar wordt. Heb het liever naar voren gericht zodat het gewoon lekker m'n grasveldje op druppelt. Het slangetje is niet echt om een handige manier vast te zetten voor zo ver ik kan zien.

• michielvh83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-06 18:07
Wekko306 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:59:
Vandaag ook een Portasplit neergezet, so far so good. Slang tussen binnen en buitenunit is wel wat korter dan ik dacht, met name omdat die ook zo stug is is het wel wat lastig manoeuvreren.

Inmiddels het ding ook in Home Assistant toegevoegd om ook de airco centraal te kunnen bedienen. Viel me daarin alleen op dat het stroomverbruik weergegeven in HA veel lager is dan in de Midea app. Heb het vermoeden dat HA helaas te laag aangeeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Wekko306 hoe heb je dit in HA aan de praat gekregen, bij de standaard intregratie zie ik allen Midea ccm15 AC Controller. Welke intregratie heb jij gebruikt hiervoor?

• Wekko306
michielvh83 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:07:
[...]

@Wekko306 hoe heb je dit in HA aan de praat gekregen, bij de standaard intregratie zie ik allen Midea ccm15 AC Controller. Welke intregratie heb jij gebruikt hiervoor?
Ik heb de Midea Smart AC integratie gebruikt, volgens mij via HACS. Was even wat gedoe om de token en key te achterhalen, maar na eenmalig instellen werkt het vooralsnog perfect op dus de vermogensweergave na.

• LJU
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:23

LJU

Wekko306 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:09:
[...]

Ik heb de Midea Smart AC integratie gebruikt, volgens mij via HACS. Was even wat gedoe om de token en key te achterhalen, maar na eenmalig instellen werkt het vooralsnog perfect op dus de vermogensweergave na.
Ik gebruik dezelfde integratie.

Dit zijn mijn instellingen en die geeft hem bij mij redelijk goed weer, maar dat kan voor iedereen weer anders zijn heb ik gelezen. Voor de energiesensoren loopt de app zelf wel enkele uren achter en is het soms wat lastig te vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e-GblITigOzQT5NdZax0vvg0IY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jU2bk5xG16w5U4fXovYK13hp.png?f=fotoalbum_large

Weheat Flint | 7x430 WP op Zuid | Tibber | Jaren ‘60 huis | Marstek Venus A 6,12 kWh | Home Assistant

• Wekko306
LJU schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:47:
[...]

Ik gebruik dezelfde integratie.

Dit zijn mijn instellingen en die geeft hem bij mij redelijk goed weer, maar dat kan voor iedereen weer anders zijn heb ik gelezen. Voor de energiesensoren loopt de app zelf wel enkele uren achter en is het soms wat lastig te vergelijken.

[Afbeelding]
Thanks! Ik ga deze instellingen ook eens testen.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-06 20:21
ManiacsHouse schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:20:
[...]

Woooow... Wat een prijsverschil... Wel Ausverkauft inzwischen!
Dit lijkt me sowieso een lokkertje van die toko... Voor die prijs? Je zou een aanhanger moeten huren. Dagje op en neer. Stuk of 10 inladen en cashen in Nederland. Maar vraag me bij dit soort prijzen af hoeveel ze er überhaupt (da's ook Duits :P ) hebben gehad.
Tweede keus exemplaren, dus aantal altijd begrenst, om een Germanisme te gebruiken.

• Blazings
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06 23:09
Nou lekker dan. Twee weken op vakantie geweest naar een koel land en toen ik de temperaturen hier zag ben ik gaan googelen naar een airco, aangezien ik super slecht tegen de warmte kan. Vandaag thuis en is deze overal uitverkocht :+ Was ook te verwachten natuurlijk.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Aan de nadelen van de vaste airco kan je nog toevoegen dat de installateurs dit jaar volboekt zijn en je krijgt een installatiedatum in 2027.
Dan kan je voorstellen hoe handig een verplaatsbare airco zonder de nadelen van een mobiele airco is.

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

rapture schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:42:
Aan de nadelen van de vaste airco kan je nog toevoegen dat de installateurs dit jaar volboekt zijn en je krijgt een installatiedatum in 2027.

[YouTube: Hittegolf: stormloop op airco]

Dan kan je voorstellen hoe handig een verplaatsbare airco zonder de nadelen van een mobiele airco is.
Of zelf deels installatie doen en in gebruik laten stellen. Moet je zin in hebben. Maar wat ik lees staan ze daar ook niet om te springen of krijg je ook de hoofdprijs.
Tis nu beetje afwachten of er binnenkort nog voorraad komt...

Ik zou eigenlijk verwachten dat gezien succes van dit apparaat dat er meer fabrikanten komen met deze modellen. Want het is wel echt ideaal als je in appartement zit of huur (zoals ik).

• tweakmemore
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05:01
In mijn zoektocht naar een adres waar ze mogelijjk nog (of weer) een unit op voorraad hebben kwam ik de volgende site tegen: https://braucheklima.de/ Deze geeft van een flink aantal Duitse ketens per filiaal aan of er voorraad is of niet: (Als deze data klopt dan is er op dit moment nog een unit in 1 filiaal in heel Duitsland😄)

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

tweakmemore schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:12:
In mijn zoektocht naar een adres waar ze mogelijjk nog (of weer) een unit op voorraad hebben kwam ik de volgende site tegen: https://braucheklima.de/ Deze geeft van een flink aantal Duitse ketens per filiaal aan of er voorraad is of niet: (Als deze data klopt dan is er op dit moment nog een unit in 1 filiaal in heel Duitsland😄)
Ik heb het via deze link formulier ingevuld met de vraag of ze in Kleve kunnen bestellen. Ben benieuwd. :D

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:04
Op tweedehands.be staan er ook op vanaf 500 euro

• tweakmemore
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05:01
ManiacsHouse schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:18:
[...]

Ik heb het via deze link formulier ingevuld met de vraag of ze in Kleve kunnen bestellen. Ben benieuwd. :D
Oh kun je dat ook doen? 😄 Ik had alleen het overzicht gezien en dat ze voor een klein bedrag je ook notificaties kunnen sturen

• tronmedia
  • Nu online
Wekko306 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:24:
Hebben jullie simpele oplossingen om de condensatie uit de buitenunit meer weg te leiden van de muur? Zowel met het slangetje als zonder slangetje komt het water vooral naar achteren uit de unit, waardoor de muur continu naar wordt. Heb het liever naar voren gericht zodat het gewoon lekker m'n grasveldje op druppelt. Het slangetje is niet echt om een handige manier vast te zetten voor zo ver ik kan zien.
condensslang verlengen of een stukje tuinslang met een verloopstukje

https://www.mijnklimaatshop.nl/condensslang-flexibel-20mm-binnendiameter.html

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/16164/files/401467062/1200x930x3/condensslang-flexibel-16-18-20mm.jpg Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/BZ7lkjA121Kx/zml7j6m/550x714.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door tronmedia op 25-06-2026 02:41 ]

• tronmedia
  • Nu online
ManiacsHouse schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:46:
[...]

Of zelf deels installatie doen en in gebruik laten stellen. Moet je zin in hebben. Maar wat ik lees staan ze daar ook niet om te springen of krijg je ook de hoofdprijs.
Tis nu beetje afwachten of er binnenkort nog voorraad komt...

Ik zou eigenlijk verwachten dat gezien succes van dit apparaat dat er meer fabrikanten komen met deze modellen. Want het is wel echt ideaal als je in appartement zit of huur (zoals ik).
Ze maken het niet makkelijk

" Na uw aankoop nemen wij telefonisch contact met u op om de gegevens van het installatiebedrijf op te vragen. Hiermee controleren wij of het bedrijf voldoet aan de eisen van de F-gassenverordening en BRL 100-gecertificeerd is. Zonder deze gegevens kunnen wij uw bestelling niet verwerken en storten wij het bedrag terug "

Voor een particulier wordt steeds verder de bankschroef aangedraaid. vandaag of morgen moet je voor een mobiele airco ook iemand laten komen , kijk hier zit de aan en uit knop, 350 euro..

• L vd Heijden
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Mijn kunstofkozijn loopt aan de buitenzijde scheef af. Ook is er geen stuk muur beschikbaar om daar iets aan de bevestigen. Heeft iemand al een oplossing gevonden hoe dan de beugel (of iets anders) te monteren waar de buitenunit op kan staan of aan hangen? Het betreft een kunststof dakkapel. Ik wil niet boren of schroeven in het kunststof.

Tweede vraag: Ik woon in een oud huis waar alleen in keuken en douche randaarde is. Dit betekent dat het apparaat elders in gewone, zonder randaarde geprikt wordt. In hoeverre moet ik mij zorgen maken en/of is dit gevaarlijk. Kans op schokken is me bekend, maar hoe groot is die kans?
Het ff trekken van randaarde zal in dit huis een behoorlijk gedoe zijn, dus is daarom geen optie.

• m0ridin
Zie dat de pagina bij de hornbach offline is gehaald, ding is daar ook niet meer te vinden... Vermoed dat het lastig wordt deze zomer er nog 1 voor een redelijke prijs te krijgen.

Trouwens, is de slang tussen binnen en buitenunit eventueel te verlengen op een of andere manier? 2m is net te kort om via het raam de binnenunit in woonkamer met buitenunit op balkon te verbinden (alternatief is balkonnetje in de keuken en binnenunit ook in de keuken, maar niet perse ideaal).

Los van het feit dat ik hem uberhaupt niet heb nog natuurlijk

[ Voor 50% gewijzigd door m0ridin op 25-06-2026 09:26 ]

• ecb1
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Voor degenen die geen exemplaar meer hebben kunnen bemachtigen...
Wees blij dat je veel geld bespaard hebt, aangezien de temperatuur vanaf volgende week dinsdag alweer ver zakt naar 21 tot 23 gr...
Gratis verkoeling! 😉

Maar idd, ik ben wel vrij verbijsterd over de soort van paniek over deze korte hittegolf. Het is doorgaans nl idd kort en daarna weer normaal of zelfs lager.
Even uitzitten en veel geld besparen lijkt mij nog steeds de beste methode (en gewoon een ventilator op jezelf richten). En dat terwijl ik echt een hekel heb aan warmte binnen... Buiten kan ik makkelijk tegen de hitte.

Dat gezegd hebbende...
Ik heb op zich toch ook evt wel interesse, haha. Maar dan vnl uit luxe, om het gewoon nooit te warm te hebben thuis. Ik heb echter ook echt een hekel aan te veel geluid thuis (en aan te veel gedoe, en aan lompe lelijke apparaten binnen), zeker als dat zo'n typische brom of iets dergelijks is.

Mijn vraag is ten eerste waarom deze Midea dan kennelijk zo populair is, terwijl er ook andere merken/types zijn?
En ten tweede hoe die andere types en merken het doen qua geluidsproductie, indien bekend.
En tot slot: hebben gebruikers hier ook ervaring met het plaatsen via de balkondeur?
Lijkt me dat die dan best ver open moet vanwege die slang en hoe los je dat dan netjes en efficiënt op? Heb wel wat voorbij zien komen op internet, maar nog niet iets waar ik enthousiast van word.

• m0ridin
ecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:30:
Wees blij dat je veel geld bespaard hebt, aangezien de temperatuur vanaf volgende week dinsdag alweer ver zakt naar 21 tot 23 gr...
Gratis verkoeling! 😉

Maar idd, ik ben wel vrij verbijsterd over de soort van paniek over deze korte hittegolf. Het is doorgaans nl idd kort en daarna weer normaal of zelfs lager.
Even uitzitten en veel geld besparen lijkt mij nog steeds de beste methode (en gewoon een ventilator op jezelf richten). En dat terwijl ik echt een hekel heb aan warmte binnen... Buiten kan ik makkelijk tegen de hitte.

Dat gezegd hebbende...
Ik heb op zich toch ook evt wel interesse, haha. Maar dan vnl uit luxe, om het gewoon nooit te warm te hebben thuis. Ik heb echter ook echt een hekel aan te veel geluid thuis (en aan te veel gedoe, en aan lompe lelijke apparaten binnen), zeker als dat zo'n typische brom of iets dergelijks is.

Mijn vraag is ten eerste waarom deze Midea dan kennelijk zo populair is, terwijl er ook andere merken/types zijn?
En ten tweede hoe die andere types en merken het doen qua geluidsproductie, indien bekend.
En tot slot: hebben gebruikers hier ook ervaring met het plaatsen via de balkondeur?
Lijkt me dat die dan best ver open moet vanwege die slang en hoe los je dat dan netjes en efficiënt op? Heb wel wat voorbij zien komen op internet, maar nog niet iets waar ik enthousiast van word.
Ik ga er vanuit dat dit vaker gaat voorkomen, zowel deze zomer als in de toekomst. De midea is daarnaast ook portable, makkelijk mee te nemen bij een eventuele verhuizing, makkelijk te installeren (neer te zetten).

Heb nu een gewoon zo'n ouderwetse mobiele airco en dat ding maakt lawaai, is onzuinig. Koelt op zich redelijk (na beetje klussen met een extra buis) maar is geen pretje om aan te hebben. Zonder airco wordt het hier in no time tegen de 30 binnen nu en waar ik er nog enigzins mee om kan gaan is het voor mijn hond niet te doen.

Deze midea is een van de weinigen die een dergelijke split unit setup hebben EN krachtig zijn. Ben wel wat caravan modellen tegengekomen, of een enkele variant die ik verder niet ken. De midea is ondertussen aardig bekend, veel positieve ervaringen, etc. Van de rest moet je maar afwachten wat je binnen krijgt.

• ecb1
  • Nu online
Ik bedoelde dat er ook andere merken zijn die ditzelfde systeem hebben, idd ook caravan-modellen, en die ook flink goedkoper zijn.
Daar ben ik wel benieuwd naar qua ervaringen, hoewel ik waarschijnlijk ook wel voor deze Midea zou gaan gezien de goede ervaringen.
Zeker niet die mobiele airco's, wat voor mij een absolute no-go is qua geluid, dikke slang, formaat.

• Evert_96
m0ridin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:24:
Zie dat de pagina bij de hornbach offline is gehaald, ding is daar ook niet meer te vinden... Vermoed dat het lastig wordt deze zomer er nog 1 voor een redelijke prijs te krijgen.

Trouwens, is de slang tussen binnen en buitenunit eventueel te verlengen op een of andere manier? 2m is net te kort om via het raam de binnenunit in woonkamer met buitenunit op balkon te verbinden (alternatief is balkonnetje in de keuken en binnenunit ook in de keuken, maar niet perse ideaal).

Los van het feit dat ik hem uberhaupt niet heb nog natuurlijk
Nee, de slang is niet te verlengen helaas. Het is een gesloten systeem.

• Evert_96
Gratis verkoeling! 😉

Dat gezegd hebbende...

Ik vond deze esthetisch het mooiste. De zekerheid dat ik (met een extra beugel) de airco kan gebruiken met naar buiten draaiende ramen was de laatste reden voor mij om 'm te nemen.

Gezien de slimme oplossingen in dit topic heb ik inmiddels een beetje spijt van de aanschaf van de extra beugel haha. Maar daar buiten, echt dik tevreden. De app is bijvoorbeeld ook enorm uitgebreid.

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

Lurkin in the shadows

@ecb1
Het is voorlopig nog niet komende maandag hè?
;)
Voor zover ik weet zijn de goedkopere varianten op dit systeem voor caravans met minder oppervlakte dus hebben ze veel minder vermogen.

Er is wel een concurrent voor deze midea airco, ik kom de Evolar huppeldepup ook tegen:

https://www.vergelijkeven...airco-met-wifi-tweedekans

• CrashOverDrive
  • Nu online
Daniel36 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:16:
@ecb1

Voor zover ik weet zijn de goedkopere varianten op dit systeem voor caravans met minder oppervlakte dus hebben ze veel minder vermogen.
Ik had zo'n split caravan ding op de slaapkamer en die deed het best goed. meestal ~7 graden koeler dan de kamer ernaast. Tot hij afgelopen zondag oververhit raakte :+

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

Lurkin in the shadows

CrashOverDrive schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Ik had zo'n split caravan ding op de slaapkamer en die deed het best goed. meestal ~7 graden koeler dan de kamer ernaast. Tot hij afgelopen zondag oververhit raakte :+
Daarom heb ik er niet zo eentje gekocht, ik wil de zolder koelen en die is best wel groot.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Jeetje dan kunnen we nog beter een busje huren en dan wat kopen in Duitsland met z'n allen

• ecb1
  • Nu online
Daniel36 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:16:
@ecb1
Het is voorlopig nog niet komende maandag hè?
;)

Er is wel een concurrent voor deze midea airco, ik kom de Evolar huppeldepup ook tegen:

https://www.vergelijkeven...airco-met-wifi-tweedekans
Die paar dagen zijn zo voorbij...😉
En gegarandeerd dat iedereen daarna weer gaat klagen over de juist te lage temperaturen etc.
Terecht trouwens, want het mooist zijn stabiele langere periodes met zomerse temperaturen vanaf 25 gr. ipv dit sterke geschommel.
Maar goed, het weer is en blijft een eeuwig onderwerp 😉

• ecb1
  • Nu online
Bij de Duitse Pepper (Mydealz) komt overigens af en toe nog een goedkoop exemplaar voorbij, maar dan ook weer snel uitverkocht (voor zover het überhaupt al daadwerkelijk beschikbaar was).

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:22
rapture schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:42:

[YouTube: Hittegolf: stormloop op airco]

Zolang het in het voorjaar van 2027 is, is dat wellicht op tijd voor de volgende hittegolf ;)

• Wolly
  • Niet online
Barryvdh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Zolang het in het voorjaar van 2027 is, is dat wellicht op tijd voor de volgende hittegolf ;)
Vanaf 2027 is R32 sowieso verboden, dan is een Portasplit ook niet meer legaal te koop. GWP van Porta Split is 675.
Vanaf 2027: Nieuwe monoblock-warmtepompen en monoblock-airconditioningsystemen met een vermogen van minder dan 12 kW mogen geen F-gassen met een Global Warming Potential (GWP) hoger dan 150 meer bevatten.
https://www.aircozonderst...alternatief-propaan-r290/

Propaan zie ik niet zo snel gebeuren binnenhuis in een apparaat op wieltjes.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:58
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Vanaf 2027 is R32 sowieso verboden, dan is een Portasplit ook niet meer legaal te koop. GWP van Porta Split is 675.

[...]

Vrijwel alle nu verkochte mobiele airco’s zijn al R290 net zoals je koelkast.

• Wolly
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Vrijwel alle nu verkochte mobiele airco’s zijn al R290 net zoals je koelkast.
:|
Ik dacht dat propaan vanwege de brandbaarheid alleen buitenshuis geinstalleerd mocht worden.

En de koelkast is niet een apparaat wat je (in potentie) continu verplaatst, wat bij de PortaSplit natuurlijk wel een verkoopargument is.

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 25-06-2026 10:53 ]

• lorenzopot
  • Laatst online: 12:10

lorenzopot

fenomenaal

Gratis verkoeling! 😉

Dat gezegd hebbende...

Het probleem is helaas bij velen nieuwbouwwoningen inclusief die van mij, niet alleen dat het heel warm wordt met de super hete dagen, maar ook dat het niet afkoelt. Ik weet gewoon nu al dat aankomende week met de zogenaamde “omslag” naar 25 graden zon, mijn woning in ieder geval alsnog 30+ graden blijft voor heel lang. Dan kan ik alles open zetten en luchten zoveel als dat ik wil, maar zodra één slaapkamer deur dicht gaat ‘s nachts dan schiet de temperatuur weer naar 30 graden.

Zo’n hitte golf is dan dus niet meer “enkele dagen” maar al gauw 2 weken plak nachten en last er van.

• ManiacsHouse
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Bij Hornbach zijn ze inmiddels helemaal van de site verdwenen.
Wellicht werden ze helemaal gestoord van alles vragen of de dingen nog weer op voorraad komen :9

• ecb1
  • Nu online
lorenzopot schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Het probleem is helaas bij velen nieuwbouwwoningen inclusief die van mij, niet alleen dat het heel warm wordt met de super hete dagen, maar ook dat het niet afkoelt. Ik weet gewoon nu al dat aankomende week met de zogenaamde “omslag” naar 25 graden zon, mijn woning in ieder geval alsnog 30+ graden blijft voor heel lang. Dan kan ik alles open zetten en luchten zoveel als dat ik wil, maar zodra één slaapkamer deur dicht gaat ‘s nachts dan schiet de temperatuur weer naar 30 graden.

Zo’n hitte golf is dan dus niet meer “enkele dagen” maar al gauw 2 weken plak nachten en last er van.
Klopt, warmte kan lang blijven hangen.

Mijn appartement is echter ook redelijke nieuwbouw en zelfs nu nog is de temperatuur nog vrij laag, nl 24 gr (hoewel ik alles boven 22 al te warm vind binnen), terwijl ik de hele middag en avond de zon er vol op heb.

Het blijft toch ook een kwestie van slim en logisch luchten (ik zeg overig niet dat jij dat niet doet).
En natuurlijk goede buitenzonwering, daar begint het echt mee.
Te veel mensen hebben nog ramen of roosters open op momenten dat de temperatuur buiten hoger is dan binnen. En dus ook vaak geen (goede) buitenzonwering.
Dan is het onbegonnen werk.
Hoewel uiteindelijk niemand de warmte echt langdurig buiten kan houden, vandaar ook het nut van airco.

* Moet sowieso altijd al wat 'lachen' om mensen die woningen kopen met bewust enorme ramen op het zuiden/(zuid)westen, want "dat laat zo mooi het licht binnen"...
En vervolgens hebben ze dan in de zomer alles noodgedwongen potdicht zitten tegen de warmte (en niet eens altijd goede buitenzonwering), dus weg licht, en in de winter ook vaak, tegen de laagstaande zon...en dan ook nog klagen.
Ja, daaag...

• lorenzopot
  • Laatst online: 12:10

lorenzopot

fenomenaal

ecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Klopt, warmte kan lang blijven hangen.

Mijn appartement is echter ook redelijke nieuwbouw en zelfs nu nog is de temperatuur nog vrij laag, nl 24 gr (hoewel ik alles boven 22 al te warm vind binnen), terwijl ik de hele middag en avond de zon er vol op heb.

Het blijft toch ook een kwestie van slim en logisch luchten (ik zeg overig niet dat jij dat niet doet).
En natuurlijk goede buitenzonwering, daar begint het echt mee.
Te veel mensen hebben nog ramen of roosters open op momenten dat de temperatuur buiten hoger is dan binnen. En dus ook vaak geen (goede) buitenzonwering.
Dan is het onbegonnen werk.
Hoewel uiteindelijk niemand de warmte echt langdurig buiten kan houden, vandaar ook het nut van airco.

* Moet sowieso altijd al wat 'lachen' om mensen die woningen kopen met bewust enorme ramen op het (zuid)westen, want "dat laat zo mooi het licht binnen"...
En vervolgens hebben ze dan in de zomer alles noodgedwongen potdicht zitten tegen de warmte (en niet eens altijd goede buitenzonwering), dus weg licht, en in de winter ook vaak, tegen de laagstaande zon...en dan ook nog klagen.
Ja, daaag...
Zoals je zelf aangeeft ligt het helaas aan velen factoren waar inderdaad sommige mensen niet verstandig mee om kunnen gaan :+

Ik heb wellicht het ergste geval. Bovenste appartement met plat zwart dak waar de hele dag de zon op schijnt. Ik word wakker met de zon op m’n slaapkamer raam en zit in de avond naast een broeiend woonkamer raam aan de andere kant. Ramen en gordijnen uiteraard overdag dicht, zodra de temperatuur in de avond lager is dan binnen alles open, maar helaas. De warmte zit echt al in het dak en de muren gebakken. Ik hoop dat ik toch ergens deze zomer de Midea kan scoren ergens.

[ Voor 3% gewijzigd door lorenzopot op 25-06-2026 11:38 ]

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

Lurkin in the shadows

Wij kijken uit op de achterkant van de huizen aan de overkant, die staan op het zuiden en daar zijn idd alle ramen donkergrijs van de dichtgetrokken screens.

Minimaal èèn huis daar heeft wel airconditioning en daar ben ik best een beetje jaloers op.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:00
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:44:
[...]

[...]

Dat gaat over monoblocken en niet over splitunits. Die mogen voorlopig volgens mij nog wel met R32. Of heb jij andere info?

• daflux

Ten eerste is het niet zomaar een korte hittegolf, ze is langer dan een week en elke dag verbreken we het temperatuursrecord.

Ook kan je er niet echt van meespreken aangezien het in jouw living max 24 graden is. Dat zou ik zelfs koud vinden het is nu binnen in mijn living 33 graden en dan red je het echt niet met gewoon een ventilator.

• ecb1
  • Nu online
lorenzopot schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:36:
[...]

Zoals je zelf aangeeft ligt het helaas aan velen factoren waar inderdaad sommige mensen niet verstandig mee om kunnen gaan :+

Ik heb wellicht het ergste geval. Bovenste appartement met plat zwart dak waar de hele dag de zon op schijnt. Ik word wakker met de zon op m’n slaapkamer raam en zit in de avond naast een broeiend woonkamer raam aan de andere kant. Ramen en gordijnen uiteraard overdag dicht, zodra de temperatuur in de avond lager is dan binnen alles open, maar helaas. De warmte zit echt al in het dak en de muren gebakken. Ik hoop dat ik toch ergens deze zomer de Midea kan scoren ergens.
Ik zit ook op de hoogste verdieping (zes woonlagen), dus ook direct onder het dak. Dat dak is overigens wel wit 😉
Maar idd, het gebouw pikt heel veel warmte op deze dagen (net zoals het in de winter juist de kou vasthoudt).

Ik heb mijzelf ook beloofd dat bij mijn volgende woning de woonkamer en slaapkamer volledig de andere kant op gericht moeten zijn, nooit meer op het (zuid)westen.
* Ik zou hier normaal overigens ook niet voor gekozen hebben bij mijn vorige verhuizing, maar moest snel wat vinden na een beëindigde samenwoonrelatie en dit was alleen beschikbaar...

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16

Ace

Happy Happy Joy Joy

De Cool variant is weer voorradig op Recharged.nl

• ecb1
  • Nu online
daflux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Ten eerste is het niet zomaar een korte hittegolf, ze is langer dan een week en elke dag verbreken we het temperatuursrecord.

Ook kan je er niet echt van meespreken aangezien het in jouw living max 24 graden is. Dat zou ik zelfs koud vinden het is nu binnen in mijn living 33 graden en dan red je het echt niet met gewoon een ventilator.
De hittegolf is ongeveer een week... Dat is niet lang. De periodes met lagere temperaturen zijn altijd langer.
Vandaag 31 gr, iets wat gewoon vaker voorkomt, altijd al zo geweest. Morgen is uiteraard wel een uitschieter.

Dat het in mijn appartement nu nog redelijk is met 24 gr heb ik puur aan mijzelf te danken door slim en efficiënt te luchten en vooral goede buitenzonwering en ook binnen geschikte zonwering te gebruiken.

Bij de meeste mensen waar ik kom en het erg warm binnen is, is het vooral door niet slim luchten en gebrekkige zonwering. Dan vraag je erom.

• tronmedia
  • Nu online
Gratis verkoeling! 😉

Dat gezegd hebbende...

" Maar idd, ik ben wel vrij verbijsterd over de soort van paniek over deze korte hittegolf. "

Ga Tante Annie 85 jaar 5 hoog achter met plat dak en 8 uur in de volle zon met 35 graden binnen en een hoge luchtvochtigheid vertellen dat ze niet in paniek moet raken.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:06

MrDrako

nep ict'er

Let wel op bij de recharged levering, de cool is dus slechts 8000btu ipv de 12000 bij de cool&heat.

Dat vind je alleen terug bij de kleine lettertjes als je een heel eind naar beneden scrolled. De prijs is daarmee ook niet erg interessant.

• ecb1
  • Nu online
tronmedia schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:02:
[...]

" Maar idd, ik ben wel vrij verbijsterd over de soort van paniek over deze korte hittegolf. "

Ga Tante Annie 85 jaar 5 hoog achter met plat dak en 8 uur in de volle zon met 35 graden binnen en een hoge luchtvochtigheid vertellen dat ze niet in paniek moet raken.
Heb ik al gedaan, door haar te vertellen dat ze nu toch echt eindelijk eens moet zorgen voor goede zonwering buiten en binnen, en ook niet steeds het raam open moet zetten, omdat dat de (foutieve) indruk wekt van zgn frisse lucht...
Echt, veel mensen doen dat allemaal gewoon niet goed, maar wel klagen...

Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen en voor ouderen is het sowieso een groter probleem (deels ook financieel), en zoals ik al noemde houdt niemand uiteindelijk de warmte langdurig buiten, tenzij je airco hebt.

Airco zou dan ook beter en goedkoper beschikbaar moeten zijn voor iedereen.

• CrashOverDrive
  • Nu online
ecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:09:
[...]

en ook niet steeds het raam open moet zetten, omdat dat de (foutieve) indruk wekt van zgn frisse lucht...
Verschilt gewoon enorm per pand. Ik heb hier alles open staan omdat dicht houden gewoon geen zin heeft in deze liberale huurwoning ;) Als mijn warmtecamera de muren nu al op 45 graden klokt dan maakt dat raam echt niet meer uit.

• daflux
ecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:56:
[...]

De hittegolf is ongeveer een week... Dat is niet lang. De periodes met lagere temperaturen zijn altijd langer.
Vandaag 31 gr, iets wat gewoon vaker voorkomt, altijd al zo geweest. Morgen is uiteraard wel een uitschieter.

Dat het in mijn appartement nu nog redelijk is met 24 gr heb ik puur aan mijzelf te danken door slim en efficiënt te luchten en vooral goede buitenzonwering en ook binnen geschikte zonwering te gebruiken.

Bij de meeste mensen waar ik kom en het erg warm binnen is, is het vooral door niet slim luchten en gebrekkige zonwering. Dan vraag je erom.
Wat je zegt klopt dus helemaal niet de hittegolf duurt nog minstens tot woensdag verder kan ik de temperatuur nog niet zien.

Een hittegolf is ten minste 5 opeenvolgende dagen 25 graden halen daar zitten we al een tijdje aan en zal deze hittegolf dus 2 weken duren.

Overigens is hiet hier in Brussel nu 37 graden en morgen geven ze er 40...

• ecb1
  • Nu online
CrashOverDrive schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:12:
[...]

Verschilt gewoon enorm per pand. Ik heb hier alles open staan omdat dicht houden gewoon geen zin heeft in deze liberale huurwoning ;) Als mijn warmtecamera de muren nu al op 45 graden klokt dan maakt dat raam echt niet meer uit.
Maar waarom wil je het raam open hebben dan...?
Dat zie ik echt niet, ook niet om voor jezelf de indruk te wekken dat het fris voelt (dat doet een ventilator bijv juist wel). Psychologisch trucje dat averechts werkt.
Dat laat logischerwijs juist extra warmte binnen.

Ik heb vanmorgen rond 08:00 uur alles dicht gedaan, vandaar nu 24 gr.
Zal deze dagen ook wel oplopen, maar minder dan als ik dat niet zou doen.

• CrashOverDrive
  • Nu online
ecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:18:
[...]

Maar waarom wil je het raam open hebben dan...?
Als ik na een dagje werk met alles potdicht thuis kom is het in huis de buiten temperatuur +5 graden. Heb ik alles open en blaas ik het door met fans, dan is het min of meer de buitentemperatuur.. dat verschil voel je.

Dat advies van potdicht is leuk in een woning met isolatie ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CrashOverDrive op 25-06-2026 12:21 ]

• ecb1
  • Nu online
daflux schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:17:
[...]

Wat je zegt klopt dus helemaal niet de hittegolf duurt nog minstens tot woensdag verder kan ik de temperatuur nog niet zien.

Een hittegolf is ten minste 5 opeenvolgende dagen 25 graden halen daar zitten we al een tijdje aan en zal deze hittegolf dus 2 weken duren.

Overigens is hiet hier in Brussel nu 37 graden en morgen geven ze er 40...
Ik ga uiteraard uit van Nederland, daar is dit forum ook op gericht...
Hoe lang de hittegolf ook is, de periode met lagere temperaturen is altijd langer, daarom heet het ook een golf en niet periode.

En vaak gaat in die langere periode de temperatuur ook nog eens dusdanig naar beneden dat het niet eens meer zomers is, dat is officieel nl 25 gr, en ook nog vaak met minder zon en daarnaast regen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhICCM3n_wlfnXdZc5FrdsiHi5o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Aa4EfOFpqHX3Ez2LysTLMqxM.png?f=fotoalbum_large

• tronmedia
  • Nu online
ecb1 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Heb ik al gedaan, door haar te vertellen dat ze nu toch echt eindelijk eens moet zorgen voor goede zonwering buiten en binnen, en ook niet steeds het raam open moet zetten, omdat dat de (foutieve) indruk wekt van zgn frisse lucht...

Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen en voor ouderen is het sowieso een groter probleem (deels ook financieel), en zoals ik al noemde houdt niemand uiteindelijk de warmte langdurig buiten, tenzij je airco hebt.

Airco zou dan ook beter en goedkoper beschikbaar moeten zijn voor iedereen.
Als huurder mag je niet zomaar zonwering aan de buitengevel monteren hier heb je toestemming voor nodig, laat staan een vaste Airco, alle tips die je geeft werkt niet bij iedereen omdat de situatie totaal anders is, warmte krijg je eenmaal binnen in de woning weer moeilijk eruit ook al lucht je in de hele nacht , bakstenen houden warmte dagen vast, verder moet je ook aan andere mensen denken zoals ouderen met een zwakke gezondheid en mensen met longproblemen, vooral bij een hoge luchtvochtigheid.

Prima dat je tips geeft maar doe dit dan algemeen en niet vanuit je persoonlijke situatie, hoge temperaturen zijn schadelijk voor je lichaam , je gezondheid en kan dodelijk aflopen.

We zijn hier om mensen te helpen die in deze extreem warme dagen naar verkoeling zoeken, iedereen levert hier zijn bijdrage aan, berichten van dit is allemaal paniek helpt echt niet.

Alvast bedankt.

Laten ons nu weer richten op de topic Midea portasplit.

• ecb1
  • Nu online
CrashOverDrive schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Als ik na een dagje werk met alles potdicht thuis kom is het in huis de buiten temperatuur +5 graden. Heb ik alles open en blaas ik het door met fans, dan is het min of meer de buitentemperatuur.. dat verschil voel je.

Dat advies van potdicht is leuk in een woning met isolatie ;)
Misschien heb je die hogere binnentemperatuur zelf veroorzaakt door vanaf het begin de warmte te veel binnen te hebben gelaten met die open ramen...😉

Maar serieus, ik snap dat het verschilt per woning.
In mijn ervaring speelt echter bij veel mensen echt dat ze niet goed aan klimaatbeheersing doen voor hun woning.
Pagina: 1 2 3 Laatste