Vraag


  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Fresno schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:02:
Ook hier lang nagedacht over airco's in onze woning. Eigenlijk vinden wij de vaste buiten units met bijbehorende leidingen geen fraai gezicht en afgelopen jaren aangemodderd met lawaai makende mobiele matig werkende airco's. Klopt dat deze gewoon alleen koude lucht blazen en vervolgens door de onderdruk weer warme lucht van buiten aanzuigen, maar het verkoeld tijdelijk.

Echter is er nu een nieuw product een verplaatsbare split airco. Voordeel: op meerdere locaties te gebruiken, fluisterstil, goedkoop ca €800 per unit, werkt als een vaste airco en geen muur aanpassingen nodig. Nadeel: raam/deur moet op een kier om de stugge 4x6 cm slang door te voeren.

Wij hebben voor een aantal ramen een houten paneel gemaakt waar de slang precies door past. Plaatsen van buitenunit is in minuutje gedaan.

We hebben 2 van deze units gekocht een beneden en 1 op de slaapkamer. Laten deuren op begane grond en eerste verdieping open en hier is het gewoon 22 graden. Koeler vinden we zelf onprettig. Airco staat alleen aan als we thuis zijn, gelukkig koelen ze snel.

Hier een goede review.
Hoi, ben ook hier aan het kijken naar de Midea portasplit. Heb ook de review van ketelklets gelezen. Wij zijn van plan om áls we hem aanschaffen hem in de zomer te gebruiken om de slaapkamer te koelen (12m2) en in de winter beneden te plaatsen voor bijverwarming in de woonkamer/keuken (38m2) zodat de vloerverwarming niet/minder aan hoeft (gasgestookte cv).

Was vooral benieuwd naar een paar dingetjes waarvan ik hoop dat jij als ervaringsdeskundige die kunt beantwoorden:

-Hoeveel herrie maakt de buitenunit? Aangezien die dichtbij het raam hangt wat op een kiertje staat vraag ik mij af of dat hinderlijk is binnen?

- heb je een foto van de houten plaat? Heb je die dan in plaats van het raam geplaatst?

-bevalt hij goed vwb bedieningsgemak via app en/of afstandsbediening

-is hij beetje zuinig in gebruik?

bedankt alvast voor je reactie!

Topic hi-jack wordt niet gewaardeerd => afgesplitst

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 26-05-2026 22:21 ]

Alle reacties


  • Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 14:29
Over lawaai hoef je niet bezorgd te zijn, buiten unit is nauwelijks hoorbaar en op paar meter al helemaal niet. De binnen unit geeft op stand silence ongeveer 39dB dat is vergelijkbaar met koelkast die staat te koelen, of een ventilator die draait. Op 60% is het ongeveer 49dB en dat is nog relatief weinig.

Verbruik kun je op de app gewoon realtime meekijken. Is beduidend zuiniger dan een monoblock. De afstandsbediening werkt goed, maar als je eenmaal de app. hebt geinstalleerd dan gebruik je die niet meer, de app. geeft veel meer info en veel meer instellingen.

De houten plaat is een mdf paneel die ik precies passend in mijn kozijn van mijn naar binnen openslaande raam heb gemaakt. Deze geschilderd in witte kleur van mijn kozijn. Randen voorzien van tocht tape, zodat deze strak sluit in raam opening en niet klappert. Onderin een uitsparing voor de stugge slang. Raam zelf sluit ik na plaatsing zoveel mogelijk.

Hij koelt verschrikkelijk goed. Vandaag buiten bijna 32 graden en ons huis ligt op zw, ondanks dat in silence dus laagste stand bleef de temperatuur op 22,1 gedurende hele dag. Bij aanzetten vanmorgen wel even op hoogste stand gekoeld tot 22 graden bereikt was.

Grootste nadeel is dat de slang slechts 2 meter is en behoorlijk stug, kan ook niet losgekoppeld worden. Vind ik geen probleem, maar hou daar wel rekening mee.

Foto's heb ik nu niet gemaakt, spreekt denk ik voorzich.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
Oké, in theorie een heel mooi product... maar ik zou hem alleen kopen na persoonlijke ervaring met de geluidsbeleving!

Wel verfrissend... gewoon hard de data die je nodig hebt: 59 dB(A) geluidsvermogen. Dat is voor een 3,5kW unit heel hoog... maar past wel bij zo'n heel kleine lichte buitenunit.

Op vol vermogen zou je dat gewoon echt duidelijk moeten horen door het niet-gesloten raam.
Houdt je hem altijd aan, dan blijf je waarschijnlijk in 30-70% deellast en zal het een hoop minder zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 14:29
In huis horen we niets van de buitenunit, terwijl raam op kier staat. De buitenunit is vooral een grote ventilator. Op 3 meter hoor je niet dat hij aanstaat. Zal vrijdag de dB meter er bij houden.

In onze slaapkamer maakt de binnen unit ongeveer zelfde geluid als een zacht draaiende ventilator. Staat dan ook op silence, maar dat is ook voldoende om onze slaapkamer 15 m2 op 18 graden te houden.

  • Yar2002
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 08:19
Heeft iemand misschien een oplossing voor de installatie van de buitenunit. Het raamkozijn, kunststof, is net te breed en loopt in 2 laagjes af. Enig idee hoe ik dit kan oplosssen?

  • Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 14:29
Yar2002 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:40:
Heeft iemand misschien een oplossing voor de installatie van de buitenunit. Het raamkozijn, kunststof, is net te breed en loopt in 2 laagjes af. Enig idee hoe ik dit kan oplosssen?
Zelfde hier, maar eenvoudig opgelost met 2 geleidehouders.

Boven doen we het met een plankenhouder, die we er in het najaar afhalen.


Raam

  • Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 14:29
Zou buiten geluid meten, maar dat is niet te doen. Wonen aan redelijk drukke straat en dan is het geluid van het verkeer te hoog. Wat ik op rustig moment zie is dat buiten unit rond de 40dB zit op 1 meter.

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
thunder68 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Hoi, ben ook hier aan het kijken naar de Midea portasplit. Heb ook de review van ketelklets gelezen. Wij zijn van plan om áls we hem aanschaffen hem in de zomer te gebruiken om de slaapkamer te koelen (12m2) en in de winter beneden te plaatsen voor bijverwarming in de woonkamer/keuken (38m2) zodat de vloerverwarming niet/minder aan hoeft (gasgestookte cv).

Was vooral benieuwd naar een paar dingetjes waarvan ik hoop dat jij als ervaringsdeskundige die kunt beantwoorden:

-Hoeveel herrie maakt de buitenunit? Aangezien die dichtbij het raam hangt wat op een kiertje staat vraag ik mij af of dat hinderlijk is binnen?

- heb je een foto van de houten plaat? Heb je die dan in plaats van het raam geplaatst?

-bevalt hij goed vwb bedieningsgemak via app en/of afstandsbediening

-is hij beetje zuinig in gebruik?

bedankt alvast voor je reactie!

[mbr]Topic hi-jack wordt niet gewaardeerd => afgesplitst[/]
Hier een kleine update: heb deze uiteindelijk gekocht, was voor mooie prijs €789 bij Hornbach nog op voorraad. Vandaag getest in de woonkamer, geplaatst naast achterdeur zodat de buitenunit op de grond kon staan. Ding werkt perfect, behoorlijk stil en veel instelmogelijkheden vooral in de app. Verbruik valt ook mee, zo rond de 380/400 watt met af en toe uitschieters naar 560watt.

Helaas moet ik voor het goed kunnen monteren van de raambeugel wel een aanpassing maken, maar dat ligt aan mijn kozijn. Een alu profielstrip op de dorpel van het kozijn zit in de weg voor een stevige montage. Maar met een aanpassing zonder het profiel te verwijderen gaat het wél lukken.

Verder besloten om ook een houten plaat in het kozijn te plaatsen met daarin een uitsparing waar de slang doorheen past. Zowel voor dempen van buiten-geluid in het algemeen als warmte is dat fijner.

Hierbij wat plaatjes van de profielstrip van het kozijn, daar ga ik de beugel niet aan monteren. Het systeem van de beugel is verder wel goed doordacht en stevig overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBKTKhFID1Sy4FlTFZLv4a9_JQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzCjK5tJDb8mau2eQVsPcOw3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhHvljmSxVEMc0b6l3WahKTma5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRLbPSUvsZBet5ycEdkaSkPG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmYl06h_W3CBinPDdoXoZmtLt-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2hNphWUBqYxsTQIdTEMZbC3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpTA3XdQC3anGSvW5cPTKu3gQRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlX3o40UcFan445FnAfiWHdn.jpg?f=fotoalbum_large

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Fresno schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Zelfde hier, maar eenvoudig opgelost met 2 geleidehouders.

Boven doen we het met een plankenhouder, die we er in het najaar afhalen.


[Afbeelding: Raam]
Bedankt voor je foto’s! Wat een geniale oplossing! Zou in mijn situatie ( met alu-stripje op raamdorpel, zie foto’s hierboven) ook perfect zijn. Ff de juiste beugels scoren, met aan de voorkant ook een steun waardoor de buitenunit er niet af kan vallen zoals ik ook bij jou zie, én ergens een oogje waaraan de meegeleverde stalen kabel kan worden bevestigd dan is het keurig. Bijkomend voordeel is dat de buitenunit dan lager geplaatst kan worden en de screen/zonwering verder naar beneden kan.

  • Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-06 14:29
Doe aan de plaat die je gaat maken rubberen tochtband, zodat de plaat veel beter sluit.

  • Yar2002
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 08:19
Fresno schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:37:
Zou buiten geluid meten, maar dat is niet te doen. Wonen aan redelijk drukke straat en dan is het geluid van het verkeer te hoog. Wat ik op rustig moment zie is dat buiten unit rond de 40dB zit op 1 meter.
Ziet er netjes uit, goede oplossing. Bij ons kan het niet op het kozijn en zit op 1e verdieping, waar kunststof onder het kosin zit, waar je niets op kan bevestigen. ;(

Dus ben nog steeds op zoek naar een passende oplossing

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Fresno schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:01:
Doe aan de plaat die je gaat maken rubberen tochtband, zodat de plaat veel beter sluit.
Dat is het plan inderdaad. En, omdat op die kant van ons huis (zuid) vaak veel wind staat ga ik hem ook borgen met van die schuifpinnen die dan in gaten in het kozijn vallen. Dan gaat hij geen kant meer op.

Bedankt voor het delen en meedenken allemaal! Zodra het af is zal ik ff foto’s delen.

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Yar2002 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Ziet er netjes uit, goede oplossing. Bij ons kan het niet op het kozijn en zit op 1e verdieping, waar kunststof onder het kosin zit, waar je niets op kan bevestigen. ;(

Dus ben nog steeds op zoek naar een passende oplossing
-edit- niet goed gelezen. Aan het kunststof kun je zoals je aangeeft niets bevestigen. Je zou eens kunnen kijken of je de andere beugel die zij leveren; waarmee je de buitenunit ook aan een Frans balkon of dakraam kunt ophangen, iets aan het bovenste deel van die beugel kunt aanpassen zodat je hem daarmee aan je kozijn kunt hangen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k43yldikBhQeW1i_tG53pO7MHqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aNJGIsRsNr09asOoFuLuOTl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door thunder68 op 29-05-2026 19:28 ]


  • Yar2002
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 08:19
Bedankt, maar helaas kan het niet werken bij ons kozijn, te breed en dan moet je vreemde constructie zelf bouwen denk ik.

  • Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 07:15

Creesch

bla bla!

Yar2002 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:18:
[...]

Bedankt, maar helaas kan het niet werken bij ons kozijn, te breed en dan moet je vreemde constructie zelf bouwen denk ik.
Heb je een foto van je kozijn voor de beeldvorming?

  • PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY9mEByjxccJPhD3bD7GctpJ5H4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAcEaOVjcGajspeAfu1OrRPU.jpg?f=fotoalbum_large

  • PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
Voor dit naar buiten openslaand raam moet ik ook een oplossing verzinnen, buitenunit kan ik gewoon buiten op terras zetten, maar hoe doe ik daarmee zo’n raam.? Iemand tips?

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Daar kun je de andere beugel voor gebruiken, die ook voor dakramen en Franse balkons gebruikt wordt. Zit een opzetstuk bij voor muurmontage. Je hangt hem dan aan je raamkozijn waarbij de beugel aan de onderkant tegen de muur rust. Let op, die beugel moet je wel apart bestellen, bijvoorbeeld hier Linkje

[ Voor 55% gewijzigd door thunder68 op 02-06-2026 19:02 ]


  • PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
Buitenunit zet ik op t terras, maar raam wil ik zover mogelijk dichtdoen, hoe beveiligen want lijkt mij inbraakgevoelig als een kier open blijft waar de slang van 2,7 cm doorheen gaat.

  • Yar2002
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 08:19
@Creesch

Hier zijn wat foto's die duidelijk maken dat de 'montagebeugel' helaas niet past. Contact gehad met leverancier van de airco en die wist ook geen oplossing te bedenken. Wel jammer, want airco is wel top..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uROBURuJik7RoaYByEFM-GofpF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju0ZpUm9RkdwOHsS7mzBo2VF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqLHnrc-EroXgxEOFC6GdnRBlYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcwrUYxZ1PI8huC8IlGva7Rm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tu2U8fq8r_ERDnJysA5T5yjkop0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8T7MPNl9jk87pwd3bLGb2UC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSBTSWhFJUTvxa8JTN7zh1V-sHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWFzh0PoqSGs3WegDHeYP0Q8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--ToteYjZri7XmDYUhuf4TNNvVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRz1940lJRgTvBbqI9ThTio6.jpg?f=fotoalbum_large

  • Wieltje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:35
Yar2002 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
@Creesch

Hier zijn wat foto's die duidelijk maken dat de 'montagebeugel' helaas niet past. Contact gehad met leverancier van de airco en die wist ook geen oplossing te bedenken. Wel jammer, want airco is wel top..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een strook multiplex van 5 tot 10 cm hoog in je raamkozijn zetten?

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Of kijken of je die andere beugel, waarmee je hem aan dakraam of Frans balkon kunt bevestigen, zo aan kunt passen dat je hem daarmee aan je raamkozijn kunt hangen? Zo doen ze het ook bij naar buiten draaiende ramen. De foto komt uit een filmpje wat ik vond. Zoals gezegd heb je hiervoor de beugel nodig die je er los bij koopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mPofTSSNEair3GnGjGyS5Ycl4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eg6ilCUxYbUJ9zDQGUxVFQX.jpg?f=fotoalbum_large

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Jammer dat je niets aan de gevel kunt schroeven bij jou. Anders zou een u-profieltje van 30mmx30mm een optie zijn. Daar kun je dan de beugel die je nu hebt in haken en vastzetten. Zo ga ik het doen, zal foto’s plaatsen als het gemonteerd is.

  • bart231
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 13:32
Goedemorgen,

Ik heb een raamkozijn dat naar buiten openslaat. Ik heb zojuist dit product besteld, maar ik vraag me af hoe ik dit het beste kan installeren.

Het raam kan namelijk volledig openzwaaien, maar dat is natuurlijk niet wenselijk. In dat geval kan het raam mogelijk niet meer goed gesloten worden.

Past de andere beugel op dit systeem? Ik heb namelijk gehoord dat dit niet het geval is.

Heeft iemand hier ervaring mee of een mogelijke oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nk8jp3d1mJNh4Rs48V5BhB-9bM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9G4ItqXazSUPpgcjPrvOiHGp.jpg?f=fotoalbum_large

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
bart231 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:04:
Goedemorgen,

Ik heb een raamkozijn dat naar buiten openslaat. Ik heb zojuist dit product besteld, maar ik vraag me af hoe ik dit het beste kan installeren.

Het raam kan namelijk volledig openzwaaien, maar dat is natuurlijk niet wenselijk. In dat geval kan het raam mogelijk niet meer goed gesloten worden.

Past de andere beugel op dit systeem? Ik heb namelijk gehoord dat dit niet het geval is.

Heeft iemand hier ervaring mee of een mogelijke oplossing?

[Afbeelding]
Ik denk dat je een voorzetraam moet maken aangezien de beugel die wordt geleverd voor ramen zijn die naar binnen opengaan, een universele beugel gaat misschien maar dan blijft het raam een behoorlijk stuk open, een andere optie is een gevelbeugel zodat je de buiten-unit iets lager kunt hangen, ik weet niet of het hier gaat om een koop of huurwoning.

Reddit heeft een behoorlijke topic over de Midea PortaSplit https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/

[ Voor 6% gewijzigd door tronmedia op 03-06-2026 20:15 ]


  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Volgens mij moet de andere beugel (los te bestellen, zit er niet standaard bij) hier voor passen. Die heeft verschillende opzetstukken waarmee de beugel geschikt is voor dakraam-montage, of aan een Frans balkon óf muurmontage. Zie het plaatje wat ik deelde in het bericht boven jouw post. Als je twijfelt kun je recharged.nl eens contacten, zij zijn dealer/leverancier voor dit merk en kunnen ook die beugel leveren.

[ Voor 24% gewijzigd door thunder68 op 03-06-2026 19:56 ]


  • Marty12345
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JShQU5vxZ4hbEqSahuArnhul-Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64lON73SPo4uuf4IswcGczDs.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI-kNgsUNuuMhysLr7YnNy3iRjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXcWBCNNLNW1kSQU1IR4gLtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij een vergelijkbaar probleem. Het raamkozijn is te breed aan de buitenkant en loop ook schuin af. Het gaat hier om een dakkapel dus de andere beugel voor dakraam past hier niet (heb ik al geprobeerd).

Een houten plankje plaatsen in het raamkozijn heb ik ook aan gedacht alleen zit het dan nog steeds niet vast aan het raamkozijn.

Iemand een zelfde situatie al opgelost?

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Je zou kunnen proberen om een stuk stalen kokerprofiel in de sponning van je kozijn te plaatsen net boven waar je op de foto nu de beugel hebt zitten? Iets lager dan wat ik hieronder aangeef. Als het klem in de rails zit zou dat misschien werken. Of anders een dikke lat in je dorpel leggen die hoog genoeg is om de beugel overheen te kunnen laten vallen, en daar de beugel aan hangen/klemmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Jm4byDmKg7iSBh7aPoFndAufwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9mDL35nrnPJoSU8FAzv7qdJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door thunder68 op 05-06-2026 20:52 ]


  • FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:12
Puur uit interesse, wat maakt deze unit interessant voor jullie? Ik krijg niet per se de indruk dat de installatie en het gebruik eenvoudiger zijn dan van een echte vaste split-unit. En op de meeste foto's hier zie ik meer dan genoeg mogelijkheden om zo'n vaste unit te installeren. Een nette muurdoorvoer is toch veel fijner dan een houten plaat of een kier in je raam?

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
FreddyFish schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:24:
Puur uit interesse, wat maakt deze unit interessant voor jullie? Ik krijg niet per se de indruk dat de installatie en het gebruik eenvoudiger zijn dan van een echte vaste split-unit. En op de meeste foto's hier zie ik meer dan genoeg mogelijkheden om zo'n vaste unit te installeren. Een nette muurdoorvoer is toch veel fijner dan een houten plaat of een kier in je raam?
Ik denk dat het vooral gaat om huurwoningen waar je niet zo snel een vast systeem kunt plaatsen, trouwens bij een koopwoning is het ook niet altijd mogelijk, zeker in een appartementencomplex, de Midea PortaSplit is het beste alternatief wat nu op de markt is, het is even uitzoeken hoe je het beste de buitenunit kunt plaatsen, beugels zijn niet echt op maat gemaakt dus er zijn wat aanpassingen nodig..

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Marty12345 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:37:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Bij mij een vergelijkbaar probleem. Het raamkozijn is te breed aan de buitenkant en loop ook schuin af. Het gaat hier om een dakkapel dus de andere beugel voor dakraam past hier niet (heb ik al geprobeerd).

Een houten plankje plaatsen in het raamkozijn heb ik ook aan gedacht alleen zit het dan nog steeds niet vast aan het raamkozijn.

Iemand een zelfde situatie al opgelost?
Voor het dakraam is er een andere beugel op de markt .

YouTube: PortaSplit installatie met dakraam beugel

  • Martijn08
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-06 08:49
FreddyFish schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:24:
Puur uit interesse, wat maakt deze unit interessant voor jullie? Ik krijg niet per se de indruk dat de installatie en het gebruik eenvoudiger zijn dan van een echte vaste split-unit. En op de meeste foto's hier zie ik meer dan genoeg mogelijkheden om zo'n vaste unit te installeren. Een nette muurdoorvoer is toch veel fijner dan een houten plaat of een kier in je raam?
Ik heb in principe de mogelijkheid om een vaste unit te installeren, echter vind ik zo'n kast aan de gevel esthetisch gezien ontzettend lelijk. Ook zit zo'n unit dan vast aan één ruimte. Met deze unit berg je hem gewoon makkelijk op en klaar.

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Martijn08 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Ik heb in principe de mogelijkheid om een vaste unit te installeren, echter vind ik zo'n kast aan de gevel esthetisch gezien ontzettend lelijk. Ook zit zo'n unit dan vast aan één ruimte. Met deze unit berg je hem gewoon makkelijk op en klaar.
Klopt, dan zijn er nog allerlei voorwaarden waar veel mensen niet rekening mee houden

Zie artikel

De airco's aan zijn gevel moet hij van de gemeente Hoorn vóór 16 juli verwijderen.

De airco's mogen van de gemeente alleen aan de achterkant van de woning worden gehangen en bij voorkeur zoveel mogelijk uit het zicht. Daarvan zegt Van den Engh niet van op de hoogte te zijn geweest. 

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/359371/mart-81-moet-dankzij-een-klager-zijn-aircos-van-zijn-woning-halen

[ Voor 11% gewijzigd door tronmedia op 06-06-2026 10:57 ]


  • Marty12345
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 19:57
Bedankt voor het meedenken maar dit is een dakkapel, geen dakraam.

  • Bahsin Junior
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:01
Hi allemaal,

Ik heb sinds deze week ook de Midea Portasplit aangeschaft, deze op de zolder geplaatst en de buitenunit via het raam van het dakkappel met de meegeleverde beugel opgehangen.
Ik heb de andere meegeleverde pootjes geïnstalleerd zoals omschreven in de handleiding voor als de ondergrond schuine is (schuine dak met dakpannen in mijn geval), dit staat trouwens niet in de online handleiding vermeld maar wel in de papieren handleiding.

Wat mij is opgevallen is dat tijdens het verwarmen (vanaf 400watt) de binnen unit een hele lichte brommend/dreunend geluid maakt, denk vanwege de compressor die in de binnenunit is verwerkt. hebben jullie dit ook ervaren?

[ Voor 9% gewijzigd door Bahsin Junior op 07-06-2026 13:22 ]


  • Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 07:15

Creesch

bla bla!

Bahsin Junior schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:20:
Hi allemaal,

Ik heb sinds deze week ook de Midea Portasplit aangeschaft, deze op de zolder geplaatst en de buitenunit via het raam van het dakkappel met de meegeleverde beugel opgehangen.
Ik heb de andere meegeleverde pootjes geïnstalleerd zoals omschreven in de handleiding voor als de ondergrond schuine is (schuine dak met dakpannen in mijn geval), dit staat trouwens niet in de online handleiding vermeld maar wel in de papieren handleiding.

Wat mij is opgevallen is dat tijdens het verwarmen (vanaf 400watt) de binnen unit een hele lichte brommend/dreunend geluid maakt, denk vanwege de compressor die in de binnenunit is verwerkt. hebben jullie dit ook ervaren?
Is mij ook opgevallen bij koelen, alleen heb ik 'm nog niet genoeg gebruikt om er echt iets over te zeggen. Bij er naar zoeken kwam ik diverse mensen tegen die hetzelfde rapporteren. Heeft sowieso met de compressor te maken.

  • Bahsin Junior
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:01
Creesch schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:52:
[...]


Is mij ook opgevallen bij koelen, alleen heb ik 'm nog niet genoeg gebruikt om er echt iets over te zeggen. Bij er naar zoeken kwam ik diverse mensen tegen die hetzelfde rapporteren. Heeft sowieso met de compressor te maken.
Het hele lichte gebrom/gedreun is bij mijn binnenunit alleen bij het verwarmen, bij het koelen hoor ik verder geen vreemde geluid dan alleen de ventilator.

  • PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
Ik ben er ook nog niet uit met dit uitzetraam op de begane grond, ik kan de buitenunit op het terras zeten, raam op een kier zetten maar beveiliging tegen inbraak is dan wel nodig, heeft iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcQ9rvqf2eQiDYgklb3dCM2VjD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wy0XanpsKvbcVy9l5lkXeVF0.jpg?f=fotoalbum_large

  • koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:12
Misschien een hele gekke gedachte, die 5 x 2 cm uit de onderplint en buitenbewegende deel van het raam zagen? En in het najaar weer terugzetten?


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl-y_ECiOezGB9A9dopLoIfLSF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/vfbr1vXP7BTt0DsCuZbROa67.avif?f=user_large

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?


  • PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
koppie schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:11:
Misschien een hele gekke gedachte, die 5 x 2 cm uit de onderplint en buitenbewegende deel van het raam zagen? En in het najaar weer terugzetten?


[Afbeelding]
Inderdaad een mogelijkheid, wel slim 🧐 (maar is een huurhuis)

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
PietB51 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:00:
Ik ben er ook nog niet uit met dit uitzetraam op de begane grond, ik kan de buitenunit op het terras zeten, raam op een kier zetten maar beveiliging tegen inbraak is dan wel nodig, heeft iemand een idee?

[Afbeelding]
Eventueel een voorzetraam maken ( zie voorbeeld ) doorvoer voor de slang moet echter anders dan op de foto, met schuifsloten erop is het meteen veilig

Afbeeldingslocatie: https://www.frankbogers.nl/raamdoorvoer-mobile-airco/raamdoorvoer-afdichting-mobile-airco.jpg

  • PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
Het originele raam blijft dan open staan met dit voorzetraam? Voldoet helaas niet aan de veiligheidseisen🤔

  • TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:37
PietB51 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:00:
Ik ben er ook nog niet uit met dit uitzetraam op de begane grond, ik kan de buitenunit op het terras zeten, raam op een kier zetten maar beveiliging tegen inbraak is dan wel nodig, heeft iemand een idee?

[Afbeelding]
Misschien is zo een raamuitzetten voor je een optie. Deze heeft een SKG rating van 2 sterren en een politiekeurmerk veilig wonen.

Raamuitzetter

Deze kost iets van 40 euro bij de bouwmarkt.

Je kunt eventueel nog een barrière stang plaatsen.

Ik heb een soortgelijke opzet voor mijn porta split. Alleen heb ik nog een plexiglas voorzet plaat tussen zitten.

Correctie: je moet ook natuurlijk de buiten unit tussen krijgen. En bij mij is het een deur dus niet helemaal vergelijkbaar.

Je kunt dan kijken naar zo een combi sluiting, wel minder gangbaar voor een klep raam. Het is flink duurder.

Combi raam kierstandhouder

Ik heb deze houder in combinatie de flex begrenzer:

Flex raambegrenzer

Sorry voor de verwarring.

[ Voor 21% gewijzigd door TekkenLord op 08-06-2026 07:59 ]


  • PietB51
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:27
Inderdaad, die buitenunit moet erdoor kunnen, en op de begane grond moet het raam geheel dicht, dus wat Koppie hierboven voorstelt ga ik doen, bedankt all voor het meedenken

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Deze is verstelbaar dus het raam kan eerst helemaal open en dan eenmaal op een kier zet je deze op slot

Afbeeldingslocatie: https://daniekd.sg-host.com/image/catalog/raambeslag/raam%20kierstandhouders/kierstandhouder-raam.jpg

  • Lungoraymundo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-06 18:37
Weet iemand waarom de beugel voor schuin dakraam nergens meer verkrijgbaar is ?

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Lungoraymundo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:08:
Weet iemand waarom de beugel voor schuin dakraam nergens meer verkrijgbaar is ?
Zijn eind juni als het goed is weer verkrijgbaar, nu kun je alleen een bestelling plaatsen via Pre-order.

  • Lungoraymundo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-06 18:37
tronmedia schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:27:
[...]

Zijn eind juni als het goed is weer verkrijgbaar, nu kun je alleen een bestelling plaatsen via Pre-order.
👍🏻

  • MarkJM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-06 11:45
Hi, ik sta op het punt de PortaSplit te kopen tot ik erachter kwam dat de slang niet los te koppelen is en niet te vervangen is door een langere.

Ik wil de unit plaatsen door een klein raampje, waar de buitenunit precies op zijn kant doorheen kan, maar ik begreep dat de slang vrij stug is. Hoe is de ervaring hiermee en hoeveelbewegingsruimte zit er daadwerkelijk in.

Probleem 2 wat ik zie is dat dat kleine raampje op 160 cm hoog van de grond zit. Hoe lang is de slang en/of kan je de binnen unit op een verhoging zetten?

  • eatmydust
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:25
De slang is zeer stug. Als de unit er net door zou passen afgaande op de afmetingen van de buitenunit, is dit niet mogelijk door de slang.

Binnenunit staat op wieltjes en is behoorlijk zwaar, dus die even op een tafeltje zetten is niet aan te raden.


De slang is 2 meter lang, maar 2 meter van elkaar kan je de units niet plaatsen. Doordat de slang zo stug is, speel je al snel een halve meter kwijt aan elke unit.

[ Voor 25% gewijzigd door eatmydust op 16-06-2026 15:46 ]


  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
MarkJM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:34:
Hi, ik sta op het punt de PortaSplit te kopen tot ik erachter kwam dat de slang niet los te koppelen is en niet te vervangen is door een langere.

Ik wil de unit plaatsen door een klein raampje, waar de buitenunit precies op zijn kant doorheen kan, maar ik begreep dat de slang vrij stug is. Hoe is de ervaring hiermee en hoeveelbewegingsruimte zit er daadwerkelijk in.

Probleem 2 wat ik zie is dat dat kleine raampje op 160 cm hoog van de grond zit. Hoe lang is de slang en/of kan je de binnen unit op een verhoging zetten?
Je kunt eventueel een wasmachine verhoger hiervoor gebruiker of zelf iets maken, zolang de ondergrond maar stevig en stabiel is en de MIDEA PortaSplit ( Binnen-unit ) niet kan wegrollen, hiervoor worden er ringen bijgeleverd, deze plaats je dan onder de wieltjes.

Voorbeeld

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-Yy4Hn-ipUikdVWp1YmmDHtpm2aqTFVq6UA&s

  • sjoerdiew
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-06 08:44
Weet iemand al een website waar de beugel voor Frans Balkon leverbaar is?

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
MarkJM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:34:
Hi, ik sta op het punt de PortaSplit te kopen tot ik erachter kwam dat de slang niet los te koppelen is en niet te vervangen is door een langere.

Ik wil de unit plaatsen door een klein raampje, waar de buitenunit precies op zijn kant doorheen kan, maar ik begreep dat de slang vrij stug is. Hoe is de ervaring hiermee en hoeveelbewegingsruimte zit er daadwerkelijk in.

Probleem 2 wat ik zie is dat dat kleine raampje op 160 cm hoog van de grond zit. Hoe lang is de slang en/of kan je de binnen unit op een verhoging zetten?
De slang is vrij stug maar met wat moeite schat ik in dat je hem wel door het raampje krijgt.
De slang is 2 meter; de aansluiting zit bovenop de buitenunit dus dat geeft wat ruimte. Uiteraard kun je het ding op een verhoging zetten. Anders kun je met wat hobby-isme de andere beugel die los (weer bijna) verkrijgbaar is hiervoor gebruiken. Ik heb bijv een U-profieltje aan de buitenmuur gehangen waar je óf de standaard beugel óf de extra beugel aan kunt monteren. Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FngLK7Igngf4ah3YoTQT6U7Pidk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jbYcek3BNBBTJ4wMJviBzRr.jpg?f=fotoalbum_large

  • MarkJM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-06 11:45
Thanks! Begin inmiddels wel te twijfelen, voor de zekerheid 2 foto's.
Idee is dat de binnenunit op het kastje komt te staan en de buitenunit op het platte dak.

Raampje kunnen we losschroeven en kan dan volledig open. Als we de binnen unit eerst op het kastje zetten hebben we hoop ik genoeg speelruimte voor de slang? Of denk ik nu te makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP-syPxdrAJ99P6lX_FbHTpP_UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGH6rLOaw0hO57K4g9EdLzmA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxmwCacadhdI9vm_8nvUyXVc85I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoflfOBHGcOySmgmgl2gSyhw.jpg?f=fotoalbum_large

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
MarkJM schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:11:
Thanks! Begin inmiddels wel te twijfelen, voor de zekerheid 2 foto's.
Idee is dat de binnenunit op het kastje komt te staan en de buitenunit op het platte dak.

Raampje kunnen we losschroeven en kan dan volledig open. Als we de binnen unit eerst op het kastje zetten hebben we hoop ik genoeg speelruimte voor de slang? Of denk ik nu te makkelijk.
Lijkt mij te doen ja, als je zeker weet dat de buitenunit er door past dan is het zo gek nog niet. Hoe hoog zit het raam tov het platte dak? Als ik het kastje zo zie waar de binnenunit op komt past de slang zo’n beetje direct door het raam. De slang komt op ca 45cm hoogte uit de binnenunit.

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Bij de Britse versie is er een andere ophangbeugel voor aan de buitengevel, zodat deze onder het raam komt te hangen, vreemd dat deze beugel hier niet leverbaar is.

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1tn6wun/uk_fitting/


Afbeeldingslocatie: https://recharged.nl/wp-content/uploads/2026/01/Beugel-voor-naar-buiten-opengaand-raam-midea-porta-split.png

[ Voor 17% gewijzigd door tronmedia op 17-06-2026 01:02 ]


  • AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-06 21:15
Wordt bij jullie de slang ook behoorlijk warm nu bij deze temperaturen? Wilde hem iets verplaatsen en schrok er een beetje van. Het is niet bloedheet maar wel goed warm..

Hij staat op een plat dak vol in de zon. Is het nog nuttig deze iets te verhogen op het dak?

Werkt perfect trouwens. Had hem iets stiller verwacht maar op geen enkele manier te vergelijken met een normale mobiele airco.

  • L vd Heijden
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:48
Sinds vandaag ben ik ook bezitter van de Midea Portasplit.

Wat me tegenvalt is de enorme stijfheid van de slang. Dit beperkt je toch wel in bewegingsruimte van neerzetten. Ook als je ze wilt stapelen valt dit niet mee. Door de stijfheid van de slang neemt het ‘opbergen’ ook beduidend meer ruimte in beslag. Ik vraag me trouwens af of er gebruikers zijn die er iets van schuim omheen hebben gedaan om beschadigingen te voorkomen.

De afwerking is goed. Het geluid…..welk geluid? Als ik het vergelijk met de mobiele slang airco mijn buren is die stil te noemen. Ook de buiten unit valt reuze mee. Natuurlijk hangt het er ook vanaf hoe heet het is en daardoor hoe hard hij moet werken. De instellingen spelen hier ook een grote rol in mee. Het downloaden van de goed app had even voeten in aarde, maar eenmaal gedaan was het snel gepiept. Nu is het ontdekken hoe en waar alles en zit en hoe het werkt. Mijn eerste indruk is in ieder geval goed te noemen.

Mij valt op dat hij nog wat ‘stinkt’. Hij blaast een specifieke geur de kamer in. Ik heb hem op die ionic gehad en er vanaf. Maakte niks uit. De geur ….zou dit nig nieuwigheid kunnen zijn?

Helaas ontdek ik nu (niet goed gekeken) dat mijn kunststof kozijn (dakkapel) ook aan de buitenkant scheef afloopt. Het monteren van de ophang beugel wordt hierdoor nog een dingetje. Ik zat te denken aan een panlat klemmen (geen schroefwerk) tussen de zijkanten van het kozijn. Of dit het gaat houden is de vraag. Er zit geen stenen muur onder om daar iets te fabriceren. Ik sta open voor suggesties.

  • Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 07:15

Creesch

bla bla!

AEN77 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:29:
Wordt bij jullie de slang ook behoorlijk warm nu bij deze temperaturen? Wilde hem iets verplaatsen en schrok er een beetje van. Het is niet bloedheet maar wel goed warm..

Hij staat op een plat dak vol in de zon. Is het nog nuttig deze iets te verhogen op het dak?

Werkt perfect trouwens. Had hem iets stiller verwacht maar op geen enkele manier te vergelijken met een normale mobiele airco.
Yup, is ook te verwachten. Dat is de warmte die wordt afgevoerd, aircos zijn immers warmtewisselaars ;)

En inderdaad ik had 'm ook stiller verwacht. Schijnt erg te verschillen per unit. Ik heb mijn binnenunit wel op een platform gezet met airco dempingveren dat scheelde wat in het gebrom van de compressor.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

@thunder68 misschien omdat het topic is afgesplitst kan ik niet vinden over welk model we het in dit topic hebben. Ik dacht dat er twee versies zijn? Eentje die ook kan verwarmen en waarschijnlijk deze die alleen kan koelen?
Welke heb jij?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • L vd Heijden
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:48
Er zijn inderdaad 2 versies. Een die kan koelen en verwarmen en een die alleen koelt. Het liefst had ik die alleen koelt gehad, maar dan zak je enorm terug in de BTU. Je hebt. Dan maar 8000btu. De airco die verwarmt en koelt heeft 12000btu. Dan kan die gewoon net wat meer aan. Ik vond het verschil in btu gewoon te groot. Het zou mij niet verbazen dat het merendeel van de kopers de airco hebben met dubbele functie puur en alleen vanwege de BTU en niet om het ook kunnen verwarmen er mee. Want de ventilator die buiten staat is zeker niet storm en heftige regenbuien bestendig.

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
franssie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:32:
@thunder68 misschien omdat het topic is afgesplitst kan ik niet vinden over welk model we het in dit topic hebben. Ik dacht dat er twee versies zijn? Eentje die ook kan verwarmen en waarschijnlijk deze die alleen kan koelen?
Welke heb jij?
Ik heb de variant die kan koelen en verwarmen. Heb hem bij hornbach gekocht en dat was slechts €70,- duurder dan de alleen koelen variant bij Recharged.nl. Aangezien ik hem in de winter als (bij)verwarming wil gebruiken was die meerprijs een no-brainer.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

thunder68 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Ik heb de variant die kan koelen en verwarmen. Heb hem bij hornbach gekocht en dat was slechts €70,- duurder dan de alleen koelen variant bij Recharged.nl. Aangezien ik hem in de winter als (bij)verwarming wil gebruiken was die meerprijs een no-brainer.
Top, heb je een type nummer? Dan kan het aan de topic start worden toegevoegd middels een report

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
L vd Heijden schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:41:
Sinds vandaag ben ik ook bezitter van de Midea Portasplit.

Wat me tegenvalt is de enorme stijfheid van de slang. Dit beperkt je toch wel in bewegingsruimte van neerzetten. Ook als je ze wilt stapelen valt dit niet mee. Door de stijfheid van de slang neemt het ‘opbergen’ ook beduidend meer ruimte in beslag. Ik vraag me trouwens af of er gebruikers zijn die er iets van schuim omheen hebben gedaan om beschadigingen te voorkomen.

De afwerking is goed. Het geluid…..welk geluid? Als ik het vergelijk met de mobiele slang airco mijn buren is die stil te noemen. Ook de buiten unit valt reuze mee. Natuurlijk hangt het er ook vanaf hoe heet het is en daardoor hoe hard hij moet werken. De instellingen spelen hier ook een grote rol in mee. Het downloaden van de goed app had even voeten in aarde, maar eenmaal gedaan was het snel gepiept. Nu is het ontdekken hoe en waar alles en zit en hoe het werkt. Mijn eerste indruk is in ieder geval goed te noemen.

Mij valt op dat hij nog wat ‘stinkt’. Hij blaast een specifieke geur de kamer in. Ik heb hem op die ionic gehad en er vanaf. Maakte niks uit. De geur ….zou dit nig nieuwigheid kunnen zijn?

Helaas ontdek ik nu (niet goed gekeken) dat mijn kunststof kozijn (dakkapel) ook aan de buitenkant scheef afloopt. Het monteren van de ophang beugel wordt hierdoor nog een dingetje. Ik zat te denken aan een panlat klemmen (geen schroefwerk) tussen de zijkanten van het kozijn. Of dit het gaat houden is de vraag. Er zit geen stenen muur onder om daar iets te fabriceren. Ik sta open voor suggesties.
Slang is inderdaad nogal stug, maar dit moet ook anders komt er een knik in en knijp je de koelleidingen af, tevens is er nog de condensafvoerslang voor het condenswater daar mag ook geen knik inkomen, er zit een mantelbuis ( 2x ) in de slang ( zie foto ), zou de slang zeker niet met geweld buigen of draaien , je moet even de juiste draai vinden dan is het best wel te doen.

Dit is meer een voorbeeld .

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYH775-SFR9Dqo1GbXXmcaGzLwtI-cZJQVNXWEV6hBs5rtHIt6

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Creesch schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Yup, is ook te verwachten. Dat is de warmte die wordt afgevoerd, aircos zijn immers warmtewisselaars ;)

En inderdaad ik had 'm ook stiller verwacht. Schijnt erg te verschillen per unit. Ik heb mijn binnenunit wel op een platform gezet met airco dempingveren dat scheelde wat in het gebrom van de compressor.
Kan firmware zijn, tevens kun je via de smart home app alles optimaliseren, heeft meer mogelijkheden dan de afstandsbediening.

  • Evert_96
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:16
tronmedia schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 00:49:
Bij de Britse versie is er een andere ophangbeugel voor aan de buitengevel, zodat deze onder het raam komt te hangen, vreemd dat deze beugel hier niet leverbaar is.

https://www.reddit.com/r/MideaPortaSplit/comments/1tn6wun/uk_fitting/


[Afbeelding]
Zo'n beugel zit bij de losse beugel die je kunt bestellen, voor Frans balkon of dakraam. Ik gebruik die ook vanwege naar buiten draaiende ramen.

Als je inzoomt op de foto, zie je aan de onderkant van de buitenunit nog die muurbeugel zitten. Werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAVaO2f0WuZZ2nyMgrolixfiv0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTnCTtYNcECdEgs3WFEzfLuj.jpg?f=fotoalbum_large

  • Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 07:15

Creesch

bla bla!

tronmedia schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 01:48:
[...]

Kan firmware zijn, tevens kun je via de smart home app alles optimaliseren, heeft meer mogelijkheden dan de afstandsbediening.
Kan ook een verschil maken idd. Maar sommige geluiden hebben ook echt te maken met de afwerking vanuit de fabriek. Ik zat toevallig vorige week op de subreddit te kijken bevolkt door onze oosterburen. Veel mensen daar hebben last van het feit dat de behuizing contact maakt met iets intern wat voor nog wat extra geratel zorgt bijvoorbeeld. Ook is de compressor voor sommige mensen stiller dan anderen (weer te maken met de behuizing waar deze in zit).

Enfin, het dingen is nog steeds stiller dan de Iventum AC127WSET mobiele airco (met twee slangen) die we voorheen hadden.

  • Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 08:20
Marty12345 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:37:
[Afbeelding] [Afbeelding]

Bij mij een vergelijkbaar probleem. Het raamkozijn is te breed aan de buitenkant en loop ook schuin af. Het gaat hier om een dakkapel dus de andere beugel voor dakraam past hier niet (heb ik al geprobeerd).

Een houten plankje plaatsen in het raamkozijn heb ik ook aan gedacht alleen zit het dan nog steeds niet vast aan het raamkozijn.

Iemand een zelfde situatie al opgelost?
Heb een identiek dakkappel raam, en wil ook de portasplit installeren. Heb je al een goede oplossing hiervoor gevonden inmiddels?

Ontspan.


  • theo777
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:32
Weet iemand waar de 1200 btu versie nog te koop is voor rond de €850 incl. verzendkosten?

  • Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 07:15

Creesch

bla bla!

theo777 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:26:
Weet iemand waar de 1200 btu versie nog te koop is voor rond de €850 incl. verzendkosten?
Ik zie bij diverse Hornbach vestigingen nog een enkele op voorraad https://www.hornbach.nl/p/midea-portasplit-mobiele-split-airco-12000-btu-h-3-5-kw/12356554/

Maar dan moet je 'm wel zelf ophalen.

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
franssie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Top, heb je een type nummer? Dan kan het aan de topic start worden toegevoegd middels een report
de typenaam is 'portasplit cool&heat', ook te herkennen aan de hogere BTU: 12000 BTU / 3,5 kW

  • Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-06 00:56
Ik zat ook naar deze oplossing te kijken, maar als ik het goed begrijp is de slang niet los te koppelen van de buitenunit?

Ik zou graag de mogelijkheid hebben om het raam volledig te sluiten als ik van huis ben i.v.m. veiligheid, maar het lijkt erop dat dit niet kan zolang de buitenunit op de beugel staat?

Kun je het raam nog wel sluiten als de buitenunit van de beugel af is maar de beugel nog wel op z'n plek zit?

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Zie dit draadje; op die manier blijft het raam wel een beetje open maar sluit je hem geheel af. Zo ga ik het ook doen. Klik

  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Evert_96 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:32:
[...]

Zo'n beugel zit bij de losse beugel die je kunt bestellen, voor Frans balkon of dakraam. Ik gebruik die ook vanwege naar buiten draaiende ramen.

Als je inzoomt op de foto, zie je aan de onderkant van de buitenunit nog die muurbeugel zitten. Werkt perfect.

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad netje uit, bedankt voor de tip.

Dit is de doos ?

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSID3y4LbcI8yerwS_XmM_nzBom4Zy1RQn7wDWFi5gm1g&s

[ Voor 9% gewijzigd door tronmedia op 19-06-2026 17:42 ]


  • DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Iemand al geprobeerd dit ding aan home assistant te koppelen? Lijkt mij ideaal om overtollige stroom van de zonnenpanelen te gebruiken door dit ding. Maar dan moet home assistant hem wel aan/uit kunnen zetten.

  • Evert_96
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:16
DRaakje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:33:
Iemand al geprobeerd dit ding aan home assistant te koppelen? Lijkt mij ideaal om overtollige stroom van de zonnenpanelen te gebruiken door dit ding. Maar dan moet home assistant hem wel aan/uit kunnen zetten.
Je kan hem koppelen met de Midea AC LAN HACS integratie, maar dat is helaas niet lokaal.

  • devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 10:09
Ik werd erg blij toen iemand op Reddit mij deze aanraadde omdat het hier in de zomer echt hels is qua warmte. Maar nou begin ik toch te twijfelen of deze airco gaat lukken bij mij. Want waar de beugel (zo heet het toch?) moet vast klemmen is hier 6,5cm. Is dat niet te dik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLbMhp4TrQYAc4jnh0sk3BGHpgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPxjtPN8tJDbAyWyXxZEE3I2.jpg?f=fotoalbum_large

Dat hele stuk. En yep, ik moet dit echt eens schoonmaken, haha.

[ Voor 44% gewijzigd door devilsnight op 19-06-2026 17:35 ]


  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
devilsnight schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:31:
Ik werd erg blij toen iemand op Reddit mij deze aanraadde omdat het hier in de zomer echt hels is qua warmte. Maar nou begin ik toch te twijfelen of deze airco gaat lukken bij mij. Want waar de beugel (zo heet het toch?) moet vast klemmen is hier 6,5cm. Is dat niet te dik?

[Afbeelding]

Dat hele stuk. En yep, ik moet dit echt eens schoonmaken, haha.
Kan eventueel tussen het raamrubber.

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fbracket-for-attaching-ac-unit-too-small-it-wont-fit-over-v0-csk1l513bx7h1.jpg%3Fwidth%3D1080%26crop%3Dsmart%26auto%3Dwebp%26s%3Da9c946445010416e28f6f076382098ca6dd43d6b

  • devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 10:09
Ach wtf, hahaha. Hoe zag ik dat nou niet? Ik geef de warmte de schuld. Dat is erg fijn om te zien. Dan denk ik dat ik deze jongen misschien deze zomer nog wel haal. Het is jammer dat we niet kunnen zien of we de hele zomer zulke achterlijke hoge temperaturen krijgen, want dan was de beslissing heel snel gemaakt.

Ik heb voor nu nog een behoorlijke fan die eigenlijk alleen nuttig is als het nog niet warm in de woonkamer is, en een Rowenta mobiele airco die opzich OK koelt, maar ik wordt tureluurs van het lawaai.


Laat staan slapen ermee.

  • Evert_96
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:16
tronmedia schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Ziet er inderdaad netje uit, bedankt voor de tip.

Dit is de doos ?

[Afbeelding]
Klopt idd! Die middelste is de muurbeugel :)

  • dijks005
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 11:21
Voordat ik hem aanschaf. Zou de beugel op dit raamkozijn passen? Er van uitgaande dat ik de hor dan verwijder natuurlijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1oNlQjwtZq-2-4_FCu2ZnivdIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kimM5L628lufghtQGlxnZETI.jpg?f=fotoalbum_large

  • Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06 07:15

Creesch

bla bla!

dijks005 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:37:
Voordat ik hem aanschaf. Zou de beugel op dit raamkozijn passen? Er van uitgaande dat ik de hor dan verwijder natuurlijk.[Afbeelding]
Zeer waarschijnlijk wel. Kan je sowieso aanraden even naar de subreddit te gaan (wel merendeel in Duits) voor inspiratie mocht het even niet direct passen. Als je enigszins handig bent is er al een hoop meer mogelijk als de beugel zelf niet direct werkt.

  • dijks005
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 11:21
Dank je, op naar de Hornbach...........Oh, toch niet. Overal uitverkocht ;-)

  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:03

ManiacsHouse

Scheisse!

dijks005 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:08:
Dank je, op naar de Hornbach...........Oh, toch niet. Overal uitverkocht ;-)
Ja daar kwam ik vanmorgen ook achter. Gisteren nog 7 in Duiven op voorraad. Dacht ga er vandaag 1 halen... Vergeet het maar...

  • dijks005
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 11:21
:-(

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
dijks005 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:37:
Voordat ik hem aanschaf. Zou de beugel op dit raamkozijn passen? Er van uitgaande dat ik de hor dan verwijder natuurlijk.
Mocht het niet passen dan is er vast wat mogelijk als je creatief bent. Bij mij zou bijvoorbeeld de beugel aan een dun profiel stripje wat op m’n kozijn zit geschroefd komen te hangen waar ik geen vertrouwen in had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmYl06h_W3CBinPDdoXoZmtLt-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2hNphWUBqYxsTQIdTEMZbC3.jpg?f=fotoalbum_large Heb op de muur net onder het kozijn een u-profieltje van 30x30mm gemonteerd en daar de beugel aan gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FngLK7Igngf4ah3YoTQT6U7Pidk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jbYcek3BNBBTJ4wMJviBzRr.jpg?f=fotoalbum_largeOmdat hij daardoor wel lager hangt en we bij het naar binnen halen van de buitenunit niet bij de ontgrendelingsknoppen kunnen om de buitenunit naar achteren te kunnen schuiven heb ik een plankje op de originele beugel geschroefd waar de buitenunit stevig op staat en er niet af kan vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY7Z3J003QytnJUMrtFhJxfG_hU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DwKcooUqD3Id7L63YSQ13s2.jpg?f=fotoalbum_large

Vwb werking, comfort en energiegebruik ben ik er erg blij mee, zou hem zeker aanraden.

  • dijks005
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 11:21
Dat is wel een heel creatieve oplossing _/-\o_

  • MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:04
n/m

[ Voor 98% gewijzigd door MailMan op 21-06-2026 14:53 ]


  • Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:36
ManiacsHouse schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:34:
[...]

Ja daar kwam ik vanmorgen ook achter. Gisteren nog 7 in Duiven op voorraad. Dacht ga er vandaag 1 halen... Vergeet het maar...
Hier vorige week woensdag besteld, wordt morgen geleverd. Had zelfs vrijdag al geleverd kunnen worden maar ik was weg :) Was al jaren aan het wachten op een grotere mobiele split unit of een mobiele met dubbele slang en deze twee weken geleden 'ontdekt'. Zit in een huurappartement met een balkondeur die aan de muurkant opent dus zo'n dubbele-slang-unit zou al erg lastig worden. Dit gaat gewoon prima lukken al moet de deur waarschijnlijk alsnog relatief ver open. Enkele slang zou hier echt 0 zin hebben omdat door die deuropening gewoon alle onderdruk-compensatie van buiten wordt aangezogen precies ook op dat warme punt.

[ Voor 40% gewijzigd door Korvaag op 21-06-2026 15:13 ]

UNOX: The worst operating system


  • tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:17
Korvaag schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:07:
[...]

Hier vorige week woensdag besteld, wordt morgen geleverd. Had zelfs vrijdag al geleverd kunnen worden maar ik was weg :) Was al jaren aan het wachten op een grotere mobiele split unit of een mobiele met dubbele slang en deze twee weken geleden 'ontdekt'. Zit in een huurappartement met een balkondeur die aan de muurkant opent dus zo'n dubbele-slang-unit zou al erg lastig worden. Dit gaat gewoon prima lukken al moet de deur waarschijnlijk alsnog relatief ver open. Enkele slang zou hier echt 0 zin hebben omdat door die deuropening gewoon alle onderdruk-compensatie van buiten wordt aangezogen precies ook op dat warme punt.
Was bij mijn vader die heeft ook een mobile airco, kom binnen en denk was stinkt het hier, blijkt dat er een dode muis in de kruipruimte lag, airco trekt dus die kadavergeur uit kruipruimte zo door de hele woning, nu heb ik mijn vader blij gemaakt met en PortaSplit en een paar muizenvallen ;)

  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Iemand nog een adresje waar ze wél écht op voorraad zijn? Ik was al aan het zoeken in Duitsland over de grens (vanaf Nijmegen even grens over). Maar vermoedelijk hebben daar de Nederlanders de boel ook al leeggekocht :(

  • donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:18
Fresno schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:12:
Grootste nadeel is dat de slang slechts 2 meter is en behoorlijk stug, kan ook niet losgekoppeld worden. Vind ik geen probleem, maar hou daar wel rekening mee.
Tja je wilt geen vaccuumverlies en of koudemiddellekken. Anders val je ook onder installateurregels.

  • croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:45
Weet iemand of zo'n ding ook geschikt is om meerdere kleine kamers samen te koelen? Mijn bovenverdieping is circa 40m2, moet de zwaardere versie aankunnen, maar dat is verdeeld over 3 slaapkamers, een mini badkamer en de gang. Als ik hem in 1 slaapkamer zet, met een goede ventilator voor luchtstroom en de deuren open, koelt dan alles redelijk af of alleen die ene slaapkamer?

  • eatmydust
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:25
Dat gaat sowieso de algemene temperatuur en luchtvochtigheid verlagen. Geeft dus een merkbaar resultaat.

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
croissantje13 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:34:
Weet iemand of zo'n ding ook geschikt is om meerdere kleine kamers samen te koelen? Mijn bovenverdieping is circa 40m2, moet de zwaardere versie aankunnen, maar dat is verdeeld over 3 slaapkamers, een mini badkamer en de gang. Als ik hem in 1 slaapkamer zet, met een goede ventilator voor luchtstroom en de deuren open, koelt dan alles redelijk af of alleen die ene slaapkamer?
Yep, moet kunnen. Had ergens in een comment op een duitse review op youtube daar iets over gelezen. Kan filmpje ff niet meer vinden helaas. Op dit moment staat hij bij ons op de eerste verdieping met 3 slpkmrs en alle deuren open te draaien, zonder extra ventilator en met de ingebouwde fan op 10%. Heeft al merkbaar effect, zelfs in de hal beneden voelt het wat koeler.

  • donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:18
Deze claimt voorraad: https://recharged.nl/airco/midea-portasplit/

Deze ook, maar 1200,-! https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/midea-portasplit-mobiele-split-airco-35-kw/38775/1

1050,- https://www.maxi-trade.nl/midea-mobiele-split-airco-3-5kw-portasplit/ Deze zou ook omkering en dus verwarming functie hebben, hebben ze dat allemaal?

  • ekkie1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:34
Was ook aan het zoeken. Maar die bij recharged is de 8000 BTU versie ipv 12000 BTU.

  • ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Vziw is de 12000BTU 3,5kw koelen en verwarmen. De 8000 versie alleen koelen.

Ze weten er wel de prijsjes op te zetten... Let op! Bij die recharged is de 8000 alleen koelen versie. Daar kon je eerst nog kiezen maar nu niet meer.

  • donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:18
Ik zie het Cool & Heat is 12000 BTU, Cool is 8000 BTU koelen.

Toom vraagt 799,- voor de 12K BTU, maar nicht verfugbar.

  • thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:06
Jeetje, ze worden snel duurder overal. Recharged had de 8000BTU versie vrij recent nog voor 699, nu voor €799. Zie dat zij zelfs de 12000BTU (die ook kan verwarmen) niet meer op voorraad hebben. Had de mijne, 12000BTU, bij Hornbach voor €789.

Hier bij Technim nog bestelbaar, niet op voorraad maar wel redelijk geprijsd: Portasplit 12000BTU . Bij Horecazuid (ken ze niet, zou vooraf ff contacten) is hij voor €899 op voorraad: Portasplit HorecaZuid .
Pagina: 1 2 Laatste