Dank voor het delen. Dit maakt me wel benieuwd naar de reparatiekit en hoe ze dit dan aan gaan bieden, via garantie of apart aan te schaffen. Sowieso weet ik niet of ik deze kit nodig heb trouwens, heb de portasplit nog niet zo lang dus hij is ook amper aan geweest😄 Verder weet ik ook niet wat ze voor de huidige portasplits kunnen doen wat connectiviteit betreft.Raaa010 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:12:
Leuk nieuws over de portasplit in het Nederlands
Midea overweegt daarnaast nog een nagekomen reparatiekit die condensatieproblemen bij bestaande units helemaal moet oplossen. Concrete details daarover zijn er nog niet.
De nieuwe generatie krijgt een radiochip met ingebouwde ondersteuning voor Matter 1.6, de nieuwste versie van de smarthome-standaard. Daarmee kun je de airco rechtstreeks in je lokale smarthome opnemen, zonder dat de besturing via een cloudserver van Midea hoeft te lopen.
Wanneer kun je hem kopen, en moet je wachten?
De tijdlijn
Midea plant de verkoopstart van de propaanversie voor de zomer van 2027. Tot het einde van 2026 worden er nog gewoon reguliere R32-modellen naar Europa geïmporteerd, en die mogen dealers ook in 2027 nog legaal verkopen.
Ik begreep juist dat ze bijv die api keys verder dichtgezet hadden, wat conflicterend klinkt met juist een open en lokale matter 1.6 functionaliteit.
Hier ben ik in elk geval al een paar stappen aan het zetten in de goede richting: afgelopen week heb ik een nieuwe router geinstalleerd met daarop een apart VLAN voor alle smart devices, dat is iets wat ik al langer wilde in verband met de vaak slecht geregelde/lakse security features op smart devices. Liever heb ik die niet in hetzelfde netwerk als mijn pc bijv.
Volgende stap is een raspberry pi met home assistant daaraan toevoegen voor de aansturing van o.a. de portasplit. En ook heb ik door deze upgrade op de router de mogelijkheid om, indien nodig, de portasplit helemaal los te koppelen van het internet zodat ik bijvoorbeeld wel alles via homeassistant kan besturen maar er verder niemand aan kan komen zoals dat nu bijv wel kan bij zonnepanelen. https://www.telegraph.co.uk/money/consumer-affairs/air-conditioning-torn-from-homes-under-net-zero-clampdown/