• tweakmemore
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:20
Raaa010 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:12:
Leuk nieuws over de portasplit in het Nederlands

Midea overweegt daarnaast nog een nagekomen reparatiekit die condensatieproblemen bij bestaande units helemaal moet oplossen. Concrete details daarover zijn er nog niet.

De nieuwe generatie krijgt een radiochip met ingebouwde ondersteuning voor Matter 1.6, de nieuwste versie van de smarthome-standaard. Daarmee kun je de airco rechtstreeks in je lokale smarthome opnemen, zonder dat de besturing via een cloudserver van Midea hoeft te lopen.

Wanneer kun je hem kopen, en moet je wachten?

De tijdlijn

Midea plant de verkoopstart van de propaanversie voor de zomer van 2027. Tot het einde van 2026 worden er nog gewoon reguliere R32-modellen naar Europa geïmporteerd, en die mogen dealers ook in 2027 nog legaal verkopen.
Dank voor het delen. Dit maakt me wel benieuwd naar de reparatiekit en hoe ze dit dan aan gaan bieden, via garantie of apart aan te schaffen. Sowieso weet ik niet of ik deze kit nodig heb trouwens, heb de portasplit nog niet zo lang dus hij is ook amper aan geweest😄 Verder weet ik ook niet wat ze voor de huidige portasplits kunnen doen wat connectiviteit betreft.

Ik begreep juist dat ze bijv die api keys verder dichtgezet hadden, wat conflicterend klinkt met juist een open en lokale matter 1.6 functionaliteit.

Hier ben ik in elk geval al een paar stappen aan het zetten in de goede richting: afgelopen week heb ik een nieuwe router geinstalleerd met daarop een apart VLAN voor alle smart devices, dat is iets wat ik al langer wilde in verband met de vaak slecht geregelde/lakse security features op smart devices. Liever heb ik die niet in hetzelfde netwerk als mijn pc bijv.

Volgende stap is een raspberry pi met home assistant daaraan toevoegen voor de aansturing van o.a. de portasplit. En ook heb ik door deze upgrade op de router de mogelijkheid om, indien nodig, de portasplit helemaal los te koppelen van het internet zodat ik bijvoorbeeld wel alles via homeassistant kan besturen maar er verder niemand aan kan komen zoals dat nu bijv wel kan bij zonnepanelen. https://www.telegraph.co.uk/money/consumer-affairs/air-conditioning-torn-from-homes-under-net-zero-clampdown/

• phoney870
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20:51
Raaa010 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:12:
de verkoopstart van de propaanversie voor de zomer van 2027. Tot het einde van 2026 worden er nog gewoon reguliere R32-modellen naar Europa geïmporteerd, en die mogen dealers ook in 2027 nog legaal verkopen.
Het huidige model zal wel beter werken denk ik? Maar ik heb geen scheikunde gehad, misschien iemand die daarover wat kan zeggen?

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:17

rvk

phoney870 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:56:
[...]
Het huidige model zal wel beter werken denk ik?
Huidige R32 effectiever bij koelen en R290 beter in verwarmen toch?

• Raaa010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:04
phoney870 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:56:
[...]

Het huidige model zal wel beter werken denk ik? Maar ik heb geen scheikunde gehad, misschien iemand die daarover wat kan zeggen?
Staat ook op de zelfde pagina maar bij deze,

Waarom propaan, en waarom dat te overzien is

R32, het huidige koudemiddel in de PortaSplit, heeft een klimaatimpact (GWP) van ongeveer 675. R290, oftewel propaan, komt uit op ongeveer 3. Dat is meer dan tweehonderd keer lager. Vandaar de keuze.

Propaan is wel brandbaar, en dat verdient een eerlijke uitleg. Koudemiddelen worden ingedeeld in veiligheidsklassen: R32 valt onder A2L, licht ontvlambaar. R290 valt onder A3, wat betekent dat het makkelijker ontbrandt. Dat klinkt als een achteruitgang, maar drie dingen zetten dat in perspectief.

Ten eerste is R290 helemaal niet nieuw in airco’s. Het is al de gangbare keuze in de meeste mobiele airco’s die je nu al kunt kopen, precies omdat de hoeveelheid koudemiddel in zulke apparaten klein is en het systeem hermetisch gesloten zit. Ten tweede is de veiligheidsnorm voor dit soort apparaten onlangs herzien: de maximale vulling met een brandbaar koudemiddel als propaan in een niet-geventileerde ruimte ging van ongeveer 150 gram naar bijna 1.000 gram, mits fabrikanten aan strengere eisen voldoen voor lekdichtheid en minimale luchtstroom. Die norm is precies waarom je nu meer split-airco’s met propaan gaat zien verschijnen. Ten derde zit de buitenunit, waar het grootste deel van het koudemiddel doorheen stroomt, letterlijk buiten. Een eventuele lekkage verdunt zich daar in de buitenlucht, in plaats van zich op te hopen in je woonkamer.

Kortom: propaan in je airco is geen experiment, het is de richting waar de hele markt al naartoe beweegt. Klik voor meer nieuws over de portasplit in het nederlands

Hoewel R32 effectiever koelt, stapt de markt voor warmtepompen steeds vaker over op R290. Dit komt door de extreem lage Global Warming Potential (GWP) van 3, in tegenstelling tot de 675 van R32

[ Voor 8% gewijzigd door Raaa010 op 05-09-2026 22:24 ]

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:02
R454C of wat ze in koelkasten gebruiken zouden ook nog opties kunnen zijn.

Maar R454C is enkel interessant voor conventionele splits. Niet voor een Porta"split"

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:02
rvk schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:00:
[...]

Huidige R32 effectiever bij koelen en R290 beter in verwarmen toch?
Bij erg lage buitentemperaturen moet R32 het ook winnen met verwarmen. Maar dat is niet relevant voor Nederland.
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de midea portasplit.
Ander apparaat bespreken? Kijk of er al een topic voor is. Zo nee, maak vooral een nieuw topic aan. :)

Er zijn momenteel veel scammers actief rond dit product. Wees daarom extreem terughoudend met het plaatsen of delen van links. Wil je iemand waarschuwen voor een scamlink, dan is een Topic Report meestal de snelste en meest effectieve manier.
Reageer je toch in het topic, zorg er dan voor dat je de scamlink niet mee quote. Door de link opnieuw te plaatsen, vergroot je het bereik ervan en maak je het opruimen voor ons alleen maar moeilijker.