darkvalias schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:19:
Afgelopen weekend bij mijn vader een H2O op zolder gehangen. Zodra de L/W warmtepomp buitenunit hangt en aangesloten is, wordt deze ook op het CV circuit aangesloten. Dat gaat de eerste ervaring worden met een proper aangesloten systeem. Vraagstuk bij dit type aansluiting is vaak hoe de warmtepompen van elkaar weten dat er vraag/afgifte is. Mijn plan is dit op te lossen via Home Assistant.
Verder gaan we nog onderzoeken in welke mate het interessant/haalbaar is om ook een koppeling te leggen voor tapwaterverwarming of een verwarmingsbatterij in de mechanische ventilatie om daar passief al wat warmte uit het water te krijgen zodat de buiten L/W warmtepomp minder hoeft te doen (soort mini wtw).
Daarnaast in ons oude huis ervaring met een POC gesloten circuit, lees: Innova -> radiator -> reservoir -> pomp -> Innova. Dit concept werkte opzich prima, wel warmde het water enorm snel op in de koelmodus. Het idee was om een buffervat (100 liter) te koppelen in combinatie met een verwarmingsbatterij in de afvoer van de mechanische ventilatie (MV). Pompje zou dan blijven draaien ookal staat de WP uit. Dit zodat de buffer weer zou afkoelen omdat ik verwacht dat de WP een te groot vermogen heeft om te koelen met enkel MV lucht (pendelgedrag). Wel interessant om te zien was dat de H2O er vrij weinig moeite mee had om het water tegen de 50 graden te duwen zonder veel meer lawaai te maken of sterk (voelbaar) in te leveren op koelcapaciteit. Dit idee was ontstaan omdat we in ons huurhuis geen vaste airco's mochten plaatsen en i.v.m. allergieën de ramen minder/niet open willen. Insteek was om hiermee dus een soort WTW te realiseren.
Het lijkt of wij hetzelfde pad bewandelen.
In '20 na weer een hete zomer in ons 3e jaar in onze nieuwe woning is mijn zoektocht begonnen naar een airconditioning. Ik had een simpele airconditioning kunnen nemen maar wilde absoluut niet door de isolatie heen boren.
Naar mijn mening had ik t dak al verziekt met de dakkapellen. 'K had toen nog het idee dat de luchtlekken bij het aftimmeren wel zouden worden verholpen. Voor 90% is dat gelukt maar er komt toch ergens nog wat lucht via het dak naar binnen.
Dat merken we nu vooral aan het feit dat de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming omhoog moet om de 2e verdieping te verwarmen in de winter en zo ook in de zomer, daar heb ik niks meer aan de vloerkoeling omdat er warme lucht naar binnen komt. En hangt daar in de technische ruimte de omvormer van de zonnepanelen. Leuk om de was snel te drogen maar ondanks externe zonwering warmt die verdieping veel te snel op. Soms tot wel 27°C.
Zo kwam ik '20 via Google bij de Innova H2O.
Alleen moest ik een manier bedenken om een lus te maken. En die ook nog te koelen.
De L/W viel sws al af want gaten in muur.
Zo kwam ik op een gegeven moment bij een watertank. Een regenton was zo geregeld maar het traject erheen zou 100x meer kosten dan de regenton.
Na wat graafwerk bij een bedrijf gekomen die zakken op maat maakte, die je in je kruipruimte kon plaatsen en kon vullen met water. Kijk .. dat kan ik wel met een paar maten. Kratje bier en we fixen dat in een weekend.
Bedrijf bleek alleen B2B te verkopen. Vooral bedoeld voor mest en water opslag bij boerderijen.
Toen kwam ik via warmtepomp-weetjes.nl ook weer die zak tegen maar toen met PVT....😳🤯😳🤯😳🤯....
Lang verhaal kort ..
Bedrijf gevonden en aangegeven dat ik een systeem zocht met een bufferzak en PVT. Om mijn airconditioning bron te zijn.
Ik dacht dat ik uitgelachen zou worden maar de persoon aan de andere kant gaf aan dat hij heel m'n woning kon verwarmen EN koelen. En toen dat ook laten plaatsen. Dus sinds nov '21 draait het systeem.
Plan voor H2O nooit echt laten gaan. En verwachtte teveel van de vloerkoeling. Op de beganegrond en de 1e verdieping werkt het perfect. Sinds de screens er zijn nog beter natuurlijk maar daar geen last. Maar op de 2e verdieping is het niet uit te houden.
Dus kwam weer het plan voor de H20 in mijn hoofd naar voren. Ik ben op beurzen waar ze stonden geweest om vragen te stellen vanwege problemen die ik voorzag bij het toevoegen van een H20 aan mijn bufferzak en PVT.
Wiskunde en natuurkunde zijn niet my cup of tea dus ik heb een paar kennissen gevonden om mij hierbij te helpen om het vermogen te berekenen. T is moeilijk te berekenen want er zijn zoveel factoren van belang bij het bepalen, zoals wind, regen, zonlicht, dikke bewolking of laaghangende mist. Dus het ene moment is het 0,4 kW en drie uur later met de PVT in de volle zon plots 4kW.
De H2O zou mijn bufferzak te snel opwarmen ook al is die 10.000 liter. En daardoor zou ik niet via de vloerkoeling kunnen koelen. En met warme nachten zou ik niet genoeg vermogen hebben om de bufferzak te koelen.
Ik moet dus de warmte opvangen en opslaan.
Vanwege mijn NIBE warmtepomp wilde ik alleen een NIBE boiler/buffervat. Plaats voor en tweede zak was er wel, het probleem is dat de bufferzak van de NIBE dan via het grondwater, waar beiden zakken dan inliggen, verwarmd zou worden en dus ook weer het 1e plan in de war zou gooien.
Na het bepalen van wat ik wilde heb ik de AHPS S300 gevonden. Die wordt mijn warmte/koude accu.
Via een verdeler hebben 2 WLHP's de buffer als hun bron. De warmte zou ik dan via Passief koelen kunnen afvoeren via de PVT.
Ik heb nu met behulp van Google Gemini een hele reeks berekeningen gemaakt om te bepalen aan welke eisen de buffertank moet voldoen. Het komt er eigenlijk op neer dat ik mijn PVT capaciteit moet verdubbelen om de pieken om te vangen.
Toen kwam het idee om via SWW-VOORVERWARMING. Zou ik ook zo nog energie uit de tank kunnen onttrekken?. Dus aan de SWW spiraal ingang van de buffertank komt dan het verse leidingwater binnen en wordt in de spiraal verwarmd tot wat op dat moment mogelijk is. Dus terwijl de tank opwarmt, warmt dat water ook op. Tijdens het douchen wordt er ongeveer 200-240 liter water gebruikt voor 3 personen. Het verwarmde water komt bij de wp op 34 graden binnen. Dus daar minder uren op de compressor. Alleen mis ik dan wel warmteonttrekking van de wp op de bufferzak. Via Gemini erachter gekomen dat de bodem ook erg veel warmte aan de bufferzak onttrekt.En in de zomer hebben we ook het zwembad. Dat wordt ook regelmatig aangevuld. Dus er is via die weg een optie om wat extra energie uit de buffer te trekken, maar ondanks dat we dagelijks douchen zal ik niet dagelijks het zwembad vullen. T moet wel duurzaam blijven.
Dus er moet dus toch PVT bij om mijn idee te laten slagen.
Vanwege de directe verbinding met de buffertank, bufferzak en PVT kan er sneller temperatuur uitgewisseld worden. Gemini geeft aan dat het met 27m2, er tijdens een gemiddelde nacht genoeg energie via de PVT afgevoerd kan worden om genoeg plaats te maken voor een dag koelen. Dit vanwege de hoge temperatuur van het medium. Zolang de temperatuur het toelaat zal de PVT het bronmedium koelen terwijl de hoofdwarmtepomp het medium rondpompt.
Dat is eigenlijk de manier die ik bedacht had om het toe te voegen aan het systeem.
Er is dus ook een mogelijkheid om de vloerkoeling gewoon te vergeten en de bufferzak op te warmen. De reden dat ik dat niet doe is omdat de hoofdwarmtepomp maar een aanvoer mag van 25°C. En de Innova'd duwen de temperatuur daar ver overheen in een zomer. Dus ook dat valt af.
Het is nu nog een idee maar ook de reden dat ik aan het sparen ben. Ik wil alles zelfs eerst doordacht hebben voor ik naar de installateur stap. Ik wil bewapend met feiten en berekeningen aankomen want niemand heeft dit. En niemand wil slechte review's op FB. Dus als ik t ga doen wordt het een mega verbouwing. Vrouwlief weet nog niet wat er in m'n kop speelt want de WAF will be gone als ze eenmaal ziet hoe de zolder in puin ligt voor twee airco's. Maar dan wel bijna compleet circulair, op eigen zonneenergie. Ik heb nog een douche wtw, maar als t huis toch ondersteboven ligt moet je dat dan ook meenemen.
Toch een stuk langer geworden dan ik dacht.😯
Maar zo weet je een beetje op welk level ik nu zit ten opzichte van de WLHP's.
Ik vond de 1e gen een mooie kast. Maar gen2 is wel een stuk mooier. Die is sindskort ook bij die ene shop die sws al die H20 verkocht, naast die luchtbehandelingsapparatuur.
Vanwege de hoge kosten van het hele project kijk je al gauw naar alles in een keer nieuw. Maar via MP een op de kop tikken is geen gek idee. Werkt t niet swap je 'm voor nieuw en doet ie t wel, Sparen voor een nieuwe. Verbouwingen zijn al duur genoeg.