@
grizley_24
Hallo
Ik vertel je graag over mijn ervaringen met de Solarfreezer.
Woning en bewoners
Ik woon in een woning gebouwd in 2017 en op een oppervlakte van 132 m² op 3 woonlagen. 2 dakkapellen met aan de westkant veel glas en oost een enkele ruit en twee afgeschermde en geïsoleerde ex-ramen. Verder op de begane grond en 1e verdieping triple glas. Alle isolatie volgens bouwbesluit. Met de later geplaatste dakkapellen wel meer kou op de 2e verdieping dan gedacht, verwacht en gewild. Elke ruimte verwarmd middels vloerverwarming.
Wij wonen en met z’n drieën. Moeder de vrouw, mijn dochter van zes en ik.
Mijn ervaringen van ’23…
Elk jaar leer je weer wat bij en soms vergeet je dat je iets al geleerd had.
Ik moest na de winter weer even wennen aan de waarden die getoond werden in de app. Aanvoer lager dan retour nu en een stijgende temperatuur van de bufferzak.
Het was mij gelukt om vanaf begin januari tot 9 maart de energie voor de verwarming en sww geheel uit de bufferzak te onttrekken. Dit deed ik zodat ik de zak dit jaar wel kon doen invriezen. Dat was dit jaar gelukt en ik heb heel februari een buffertemperatuur van om en nabij het vriespunt gehad.
/f/image/tt5CcrBlXf4BvqXWqccBwYCp.png?f=fotoalbum_large)
(aangegeven waarden kloppen niet helemaal, dit moet je 'leren' lezen)
/f/image/eYNcUB7VyNX6m6SehT5OZ6Xz.png?f=fotoalbum_large)
Op 9 maart dus kreeg ik er geen energie meer uit en werd het elektrisch element ingeschakeld.
/f/image/f1qDuopwlnSOdJalTKfrx5XL.png?f=fotoalbum_large)
Vanaf 10 maart tot 27 maart heb ik puur met de pvtbuffer gewerkt als bron.
De warmtepomp heeft geen problemen gehad met deze brontemperatuur maar verbruikte vanzelfsprekend wel meer stroom. Maar vanwege het salderen maakte ik mij daar niet zo druk om.
De koudste retour uit de wp was tegen de -8 en de wp kreeg daar een aanvoer van -2 voor terug.
Ik heb in april werk gehad aan de zonnepanelen, dus even de stroomvoorziening moeten afsluiten, en heb even niet opgelet op de instellingen van de installatie en een paar dagen regeneratie heeft eigenlijk een maand energie onttrekken nagenoeg tenietgedaan.
Gelukkig was het niet zo warm buiten en was koelen nog niet nodig en kon ik dus nog wat energie uit de bufferzak onttrekken. Ik kwam helaas niet meer bij het vriespunt waar ik na de koude wintermaanden eindelijk bij was gekomen, maar desalniettemin was er ruimte om mee te koelen. Regeneratie is dus zo gedaan en dat krijg je er niet 1,2,3 even uit.
Mijn woning heeft een lage energievraag. Ik werk met een redelijk lage stooklijn (3 met verschuiving 4) en heb tijdens de koudste dagen een aanvoer van rond de 27 graden richting de vloerverwarming gehad.
Ik heb wat met de naregeling moeten spelen om de flow richting alle vloeren gelijk te krijgen. Ondanks dat het systeem zeer zuinig kan werken, heb ik de woonkamer op 21°C en de rest van de woning op 20°C. Dit met een flowtemperatuur van 24-26°C. 26°C tijdens de koudste nachten.
In de zomer was de woning het hele jaar ook rond de 21á22°C. Met de vloerkoeling aan. Ben dit jaar later begonnen ivm de late start vd zomer. Lente was eventjes warm maar vooral nat. Zomer ging op dezelfde manier verder. Toen het eenmaal wat warmer werd heb ik de vloerkoeling ingeschakeld en bleef het heerlijk koel in de woning. Wel constant alle ramen en deuren dicht gehouden.
Je kan in dit huis beter in de winter de deur een kwartier open laten staan dan dat je dat in de zomer 5 minuten doet. Warmte eenmaal erin is warmte vasthouden.
Door deze manier van koelen regenereer je ook de bron/bufferzak naar het stookseizoen toe. En ook die stijgt zeer snel in temperatuur. Ik heb wat geluk dat ik wat water in de kruipruimte heb en dat dat beetje meehelpt om warmte af te voeren, maar ook daar zijn grenzen aan. Tegen het heetste punt vh jaar, in september, was de bron ook al voorbij de 20°C en steeg de temp in de woning naar 24°C. niet verkeerd bij 33°C buiten. De nachten waren te warm om te koelen via de pvtbuffer. En het zwembad was ook al te warm om SWW in te dumpen. Via zo'n dump onttrek je wat energie uit de buffer maar lang niet genoeg om daarna de woning ook weer te kunnen koelen.
Na deze warme week was het plan om zo lang mogelijk de energie te onttrekken uit de pvtbuffer om de woning te verwarmen , en wilde ik hiermee ook pas 1 november beginnen maar helaas begon het stookseizoen hier wat eerder(23 oktober). Ik heb tot 22 november via de pvtbuffer gewerkt en ben toen overgestapt op de bufferzak. Er werden toen al retourtemperaturen van -5°C naar de pvtbuffer gestuurd met een aanvoer naar de wp van -1°C. Op dat moment was er al wat energie uit de buffer gelekt en ik begon toen de buffer 20,5 graden was.
Dit huidige stookseizoen het huis verwamd naar 23 graden.

(ooohh wat slecht hoor ik mensen denken)
Een (vals) startje gemaakt in november. Vanaf 8 december tot 1 januari op de pvtbuffer omdat ik toch ergens toch nog wat angsten heb dat ik zonder energie kom te zitten half februari. En dus vanaf 1 januari tot op heden verwarmen met de bufferzak als bron met een huidige geschatte temp van tegen de 13°C. In de koude periode is er aardig wat energie uit getrokken. Begin van het jaar was de temp weer opgelopen tot over de 21°C. Dit komt door de warmte die uit de warme vloer toch door alle isolatie de kruipruimte in straalt. De last van hoog opstoken, eerder geen last van gehad of het was toen niet merkbaar, dat kan natuurlijk ook, de vorige seizoenen verwarmde ik tot 21°C.
Verbruik
Ik heb pas sinds eind augustus een kWh-meter op de wp zelf aangesloten om het echte verbruik te monitoren.
Ik heb wel wekelijks een rapport uit de wp getrokken via USB. Hieronder is goed te zien dat, het willen koelen in de zomer door alleen de buffer te gebruiken en tussentijdse regeneratie te blokkeren, mij rendement kost.
Water verversen
IK heb idd er wel eens over gedacht om het water te verversen. En na een jaar ermee gewerkt te hebben vind, ik persoonlijk, dat het de moeite niet waard is.
1. het is echt k.. werk om dat voor elkaar te krijgen.
2. je wil juist de koude meenemen naar de zomer en de warmte naar de winter.
Het systeem doet dat vanzelf. Steeds water verwisselen moet je dan elk seizoen doen en in de zomer wellicht elke maand, Met als resultaat dat je misschien in 3 maanden wat (en dan ook erg weinig) wint om allemaal gedoe te hebben in de kruipruimte. Een nat pak is dan je minste zorg. De WAF is dan ver te zoeken. Heb je de ruimte buiten ( en t geld) dan is de RAIN van Solarfreezer wat je zoekt, dan werk je idd op regenwater. De eerste keer vul je hem wss met leidingwater. Maar daarna een constantere temp, als het net als vorig jaar veel zal regenen.
Ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt. En mocht ik iets vergeten zijn of zijn er vragen bij je opgekomen, vraag maar raak