Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:28
In de verkenning naar verduurzaming(soplossingen) ben ik op zoek naar eigenaren van het solarfreezer systeem.
Zijn die hier toevallig ook? Er zijn wel wat berichtjes hier op het forum, maar die stroom droogt in 2016 behoorlijk op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 02:18

TheBorg

Resistance is futile.

Is allemaal leuk bedacht maar persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar een paar grote buffervaten. Daar moet je wel de plek voor hebben natuurlijk maar dat lijkt me wat duurzamer dan een plastic zak in de kelder.

Zoek ook eens naar hydrobag en sun tank. Dat is iets soortgelijks maar andere fabrikant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik dacht dat @jurgen purgen er 1 in gebruik heeft.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
TheBorg schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:15:
Is allemaal leuk bedacht maar persoonlijk zou mijn voorkeur uitgaan naar een paar grote buffervaten. Daar moet je wel de plek voor hebben natuurlijk maar dat lijkt me wat duurzamer dan een plastic zak in de kelder.

Zoek ook eens naar hydrobag en sun tank. Dat is iets soortgelijks maar andere fabrikant.
Ik heb 80 vierkante meter kruipruimte met een betonnen vloer met afwatering. Daar kan zo'n zak perfect in. Ik heb ook ruimte voor buffervat(ten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er zitten volgens mij nog kinderziektes in
https://www.saxion.nl/nie...allemaal-een-solarfreezer

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Ja, ken die filmpjes. Daarom zoek ik gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Er lopen op diverse plaatsen topics over oa bij VE op hun forum:
https://community.eigenhu...teem-van-solarfreezer-377
Daar hadden het ca 2 j geleden nog over een investering van ~ €35.000.
Imho is dat een benadering waar je weinig aan isolatie kunt doen.

Zodra je de warmtevraag enorm weet terug te brengen en je met een minimalistische warmtepomp het al red.... is dat imho direct het failliet voor dit soort ontwikkelingen en zeker voor een collectief warmte net.
Veel van die zaken hebben veel te weinig rekening gehouden met de potentiele enorme reductie in warmte vraag.

Ergo blijft over: Speciale toepassingen en daar waar je zulke systemen niet kunt toepassen/installeren.

De info waar hier om gevraagd werd kwam maar niet...het kan zijn ivm patenten maar dat werd blijkbaar niet terug gemeld, zou een legitieme reden zijn.
Ik zou zulke inzichten ook wel eens willen lezen, meer begrijpen dan alleen dat wat algemeen bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Die 35000 klopt wel schat ik zo in. Een kennis heeft een offerte voor een solarfreezer systeem gekregen van 41000, maar zonder kruipruimte was dat snel bekeken.(snap niet helemaal waarom er toch is aangeboden, maar goed) de kennis dus ook geen gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Andere thermodynamische warmte pompen:
https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/td-panelen/

Lees ook vooral de inschatting van de auteur vd site:
Nu ga ik het zelf ook even uitrekenen:...
Je ziet dat je als lezer zonder een complet overzicht te kunnen lezen en begrijpen het bijzonder lastig is om de originele "data" op waarde in te schatten. En dan ben ik nog ooit thermodynamisch onderlegd, zou er in principe uit moeten komen, tis wel een stuk weggezakt na zoveel jaren (beginjaren 80') maar het is geen rocket science, het is vooral eerst het opstellen van het complete plaatje met welke vraag je exact wilt beantwoorden en dat kan al lastig zijn. Mijn 1e warmpomp berekeningen gingen over het warmte verschil tussen water op verschillende dieptes in zee, wat is daar de thermodynamische potentiaal van en met welk rendement zou je dat kunnen oogsten...(vraag van onze UU prof.dr. A. Schuijff)

Deze nieuwe TD pomp vragen omvatten veel meer dan dat.....

Terug dus:
Bijvoorbeeld: http://www.ikwilvanmijnen.../verbruik-thermodynamisch
GEMIDDELD VERBRUIK VAN EEN THERMODYNAMISCHE WARMTEPOMP
Uw gaskosten min 60 tot 90% zijn de elektra kosten van de thermodynamische warmtepomp! (dit is afhankelijk van de toepassing). Een reële gemiddelde waarde is: -70%

LET OP!! Bent u particulier en verbruikt u minder dan 2000m3 gas? Dan is alleen een thermodynamsiche warmtepomp voor sanitair warm water geschikt! De thermodynamsiche warmtepomp voor centrale verwarming heeft een lange terugverdientijd door de investering i.c.m. het lage gasverbruik!

Hieronder enkele voorbeelden hoe u dit berekenen kan.

voorbeeld 1:

Huidig verbruik woning 3500m³ gas (2900m³ verwarming + 600m³ heetwater).
Gemiddelde gasprijs per m³ is € 0,65 cent.

3500 x 0,65 = € 2275,- euro per jaar gaskosten.

Voor deze woning is een Block 12HT TDenergie warmtepomp nodig.
Elektrisch opgenomen vermogen van deze pomp is 1950 Watt per uur (1,95kWh).
Gemiddeld loopt deze 4 uur per dag.
Elektriciteit kost gemiddeld € 0,20 cent per kWh.

1,95 x 4 = 7,8kWh x 0,20 = € 1,56 euro per dag.

1,56 x 365 = € 569,40 euro per jaar elektrakosten.

Uw besparing: 2275 – 569,40 = € 1705,60 euro per jaar

Dit is een verhouding van 1:3995. U bespaart dus 75% op uw energiekosten!

Elektra verbruik opvangen (voor een € 0,- euro verbruik)

De pomp verbruikt in dit geval 2847 kWh per jaar (7,8 kWh per dag x 365 dagen)
gemiddeld in Nederland levert een zonnepaneel 85% aan kWh van het aantal Watt Piek, dit is 1.15

2847 kWh x 1.15 = 3274 Watt Piek
1 zonnepaneel levert 255 Watt Piek
3274 gedeeld door 255 = 12,83. Afgerond zijn er 13 zonnepanelen nodig om het stroomverbruik van de warmtepomp op € 0,- euro te krijgen.

De 12 thermodynamische panelen van de warmtepomp kunnen onder de 13 zonnepanelen geplaatst worden.

Voorbeeld 2:

Verbruik woning 1968m³ gas voor heetwater met een Badgeiser.
De badgeiser is vervangen door een thermodynamische warmtepomp met een 250 Liter boiler. De thermodynamische warmtepomp heeft 1 thermodynamisch paneel en een verbruik van 0,41 kWh

Gemiddelde gasprijs per m³ is € 0,65 cent.

1968 x 0,65 = € 1279,20 euro per jaar gaskosten.

Elektrisch opgenomen vermogen van deze pomp is 411 Watt per uur (0,41kWh).
Gemiddeld loopt deze 3,42 uur per dag. (jaarverbruik was 1250 kWh)
Elektriciteit kost gemiddeld € 0,20 cent per kWh.

0,41 x 3,42 = 1,40 kWh x 0,20 = € 0,28 euro per dag.

0,28 x 365 = € 102,50 euro per jaar elektrakosten.

Uw besparing: 1279,20 – 102,50 = € 1176,70 euro per jaar

Dit is een verhouding van 1:12,48. U bespaart dus 92% op uw energiekosten!

Elektra verbruik opvangen (voor een € 0,- euro verbruik)

De pomp verbruikt in dit geval 1250 kWh per jaar (3,42 kWh per dag x 365 dagen)
gemiddeld in Nederland levert een zonnepaneel 85% aan kWh van het aantal Watt Piek, dit is 1.15

1250 kWh x 1.15 = 1437,50 Watt Piek
1 zonnepaneel levert 255 Watt Piek
1437,50 gedeeld door 255 = 5,64. Afgerond zijn er 6 zonnepanelen nodig om het stroomverbruik van de warmtepomp op € 0,- euro te krijgen.

Het thermodynamische paneel van de warmtepomp kan onder de 6 zonnepanelen geplaatst worden.

Bovenstaande voorbeelden zijn in het echt gemeten en kloppend. Echter is elke situatie verschillend en kan er een verschil zitten in verbruik en besparing!
Deze website via de homepage benaderd is nu under construction.
http://www.ikwilvanmijnenergiekostenaf.nl/
Ben erg benieuwd naar hun upgrade van de info.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 22-05-2022 08:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:23
tcw82 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:45:
In de verkenning naar verduurzaming(soplossingen) ben ik op zoek naar eigenaren van het solarfreezer systeem.
Zijn die hier toevallig ook? Er zijn wel wat berichtjes hier op het forum, maar die stroom droogt in 2016 behoorlijk op.
@tcw82 hallo.

Ik ben zoals @Rol-Co aangaf idd een trotse bezitter van een SolarFreezer opstelling. Ik heb op vereniging eigen huis al een verhaal staan. Ik vraag je dat eerst even te lezen. Mochten er daarna nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Mvg en bvd Jurgen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
Er zijn meerdere variaties mogelijk. Zo is er ook een versie met ketels van een bepaald volume, die ingegraven zijn onder het maaiveld. Misschien heeft de persoon hiervoor een offerte ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
jurgen purgen schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:43:
[...]

@tcw82 hallo.

Ik ben zoals @Rol-Co aangaf idd een trotse bezitter van een SolarFreezer opstelling. Ik heb op vereniging eigen huis al een verhaal staan. Ik vraag je dat eerst even te lezen. Mochten er daarna nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Mvg en bvd Jurgen
Heb je daar een linkje naar toe, want ik kan geen redactionele stukjes vinden bij veh.

[ Voor 6% gewijzigd door tcw82 op 04-07-2022 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
Hallo @tcw82

Hierbij de link naar mijn gesprek met een andere eigenaar van een SolarFreezer.

https://community.eigenhu...ngen-met-solarfreezer-540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@tcw82
Heb je de antwoorden gevonden die je zocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
jurgen purgen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:30:
@tcw82
Heb je de antwoorden gevonden die je zocht?
Ik ben nog niet aan het lezen toegekomen. Waarschijnlijk dit weekend wat ruimte om er in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@tcw82
Oh ok. Dan wens ik je veel leesplezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:44
jurgen purgen schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:52:
@tcw82
Oh ok. Dan wens ik je veel leesplezier.
Interessant verhaal om te lezen.
Boerenverstand modus:
Zou het niet wat zijn om de kruipruimte meer te ventileren? Je schrijft dat het vaak 0 graden is. Het is vrij simpel te bouwen: buitentemp hoger dan kruipruimtetemperatuur: afzuigen die handel. Ik heb geen gevoel bij warmteberekeningen maar denk als je gewoon rustig afzuigt dat dat best rendabel kan zijn :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Hallo @ybos

Ik wil even voor de duidelijkheid aangeven dat de TS van de bovengenoemde topic degene is met de koude kruipruimte en de achterblijvende prestaties.

Mijn systeem draaide de afgelopen warme winter als een zonnetje. Ik heb mijn installatie pas sinds 1 december werkend, dus een deel van het stookseizoen heb ik nog gedaan op de stadsverwarming. Jaarlijks verbruik was nog geen 20GJ. Met vastrecht betaalde in dat jaar €775,-. Dat was 2021 voor de prijsstijgingen maar '20 betaalde ik nagenoeg hetzelfde.

De TS van de topic gaat nu zijn derde winter in. Er zijn aanpassingen gedaan aan zijn opstelling en ook ik kijk uit naar het volgende verslag.

Om op jouw vraag terug te komen. Ventilatie in mijn kruipruimte heb ik geregeld voor de plaatsing van de bufferzak in de kruipruimte. Ik heb leidingen aan de oostwand en westwand verwerkt en die lopen naar de garage waar ze vanuit de vloer naar het dak gaan. En zo de ruimte voorzien van verse lucht.Ik heb ook TONZON folie op de bodem liggen om zo het vochtgehalte onder controle te houden. De meningen of dit juist was zijn verschillend. De een zegt uit condensvorming op de bufferzak kan het water sneller energie uit de lucht halen. Ik zeg droge lucht isoleert beter. Ik laat het aan de jongens met de rekenmachines over om mij te vertellen wat juist is . Ik weet dat voor mijn situatie, ik er vaker naar beneden wilde en niet elke keer vies uit de kruipruimte wilde komen.
Voor de rest van het jaar doet de opstelling het ook goed, warm water produktie op aangeleerde momenten of op basis van vraag en/of aanbod energie (temp bufferzak of opbrengst solar).
Ik heb nu zelfs het luxe probleem dat met de vloerkoeling in gebruik, de bufferzak juist te warm wordt . Om dat te verhelpen, moet ik langer douchen of iig meer warmte onttrekken aan de buffer. Ik had zelf graag meer pvt gehad. Om de bufferzak in de winter makkelijker warm te krijgen, en in de zomer gebruik je de extra pvt om tijdens de koelere nachten het water in de vloer te koelen. Zo krijg je de vloer ook sneller koud. Niet kouder dan 18°C. Maar dat regelt de pomp zelf.

Dus zou ik het aanraden? Ja.
Is alles goed gegaan? mwhaäa.
Kan het beter? Vast
Waar ligt dan aan? Meerdere mogelijkheden..

Verwachtingen over de koeling waren aan mijn kant wat te hoog.. of iig niet de juiste. Maar na wat ervaringen gedurende de afgelopen weken heb ik voor mijn situatie een manier gevonden om de woning te koelen. Zoals ik schreef in mijn bijdrage op VEH zou ik graag een w/l airco aansluiten op het cv-zijdig buffervat. Ik ga na de vakantie weer eens bellen met mijn eigen installateur van de SolarFreezer om dit voor elkaar te krijgen. Want dan kan in overdag ook echt koelen ipv alleen gedurende de nacht.

Het zou fijn zijn als je meer eigen controle heb over het beheer van de buffer en de kleppen. Ik denk dat men hier op de site er gek van zou worden om geen controle te hebben over een systeem dat in jouw woning de ideeën van een ander uitvoert. De regeling doet niet altijd wat ik nu eigenlijk wil. Handmatig bijsturen of aanpassen kan men niet. De regeling is in principe niet verkeerd. Maar niet elke gebruiker of woning zijn gelijk aan elkaar. Daar zou wel wat meer aandacht naar mogen mijns inziens.

Verder ben ik gezien het verbruik ook positief verrast. COP's van 5,6 en hoger. December was een leermaand en ook de maand met het hoogste verbruik. Daarna elke maand minder verbruik qua stroom tegenover het, gelijk gebleven, geleverde werk.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ps. Mocht je niet hoeven te heien waar jij woont en je hebt de ruimte, kijk naar de SolarFreezer Rain opstelling.

Met vriendelijke groeten

Jurgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-05 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jurgen purgen ik begrijp je standpunt qua monitoring niet helemaal. Begrijp ik goed dat je geen seizoen-COP bijhoudt en de geleverde warmte niet vergelijkt met de oude stadsverwarmingssituatie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een beetje lucht/water warmtepomp haalt al een COP van 6,5. Sommige merken nog veel hoger, maar dat ligt ook aan de onnauwkeurigheid van de (interne) meting haha.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-07-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Proton_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 16:28:
@jurgen purgen ik begrijp je standpunt qua monitoring niet helemaal. Begrijp ik goed dat je geen seizoen-COP bijhoudt en de geleverde warmte niet vergelijkt met de oude stadsverwarmingssituatie?
Ik houdt het nu per maand bij wat er aan data uit de pomp komt, maar ik ben voornemens om een externe 3 fase meter aan de pomp te hangen. De data uit de pomp slaat hij zelf op. Ik zelf denk niet dat die data niet klopt. Maar meten is weten.
Dit alles heeft eigenlijk niet direct iets met de SolarFreezer. De buffer is op 17 graden en dat is dus ook de temperatuur die de warmtepomp gevoed krijgt.

Voor een SCOP moet ik even een heel jaar door. Ik kan eind december een jaarscore eraan hangen.

Mijn verbruik in mijn tijd bij Vattenfall heb ik niet per maand bijgehouden. Maar ik zat met mijn verbruik elk jaar onder het gemiddelde voor mijn woningtype. Waar Vattenfall rekende op 35GJ voor mijn woning zat ik '21 op een jaartotaal van 18,9GJ. Wat mij naar een warmtepomp heeft gedreven zijn de hoge vastrecht kosten. En de huur van materiaal als inkomstenbron. Wilde ik niet aan meewerken.
Ik houdt het nu iig per maand bij wat er verbruikt wordt. En met de zonnepanelen wordt nu ook veel zonnestroom verbruikt. Dus eigen opwek eerst.

Dank voor je reactie

Jurgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ah, er is dus wel een meting van geleverde warmte, dat is alvast iets :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Vast ergens gemist, maar wat kost het systeem bij jou @jurgen purgen

Mijn lucht/water warmtepomp heb ik zelf kunnen installeren een paar jaar geleden en was voor onder de 1000 euro klaar. Nu is een eenvoudige lucht/water warmtepomp natuurlijk beproefde techniek, maar hoeveel duurder is die solarfreezer nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Dre schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:57:
Een beetje lucht/water warmtepomp haalt al een COP van 6,5. Sommige merken nog veel hoger, maar dat ligt ook aan de onnauwkeurigheid van de (interne) meting haha.
Hallo.

Een COP van 5,6 had ik in december. Toegegeven dat het geen koude december was en de bron werd op 1 december gevuld met water van 12 graden C. Dat heeft geholpen. Maar januari had ik en COP van 5,8 en elke maand erna hoger. Vooral door de pvt te gebruiken buiten de buffer om.

Maar COP'S zijn maand cijfers. De prestaties waar u over spreekt, heb ik bij vrienden ook gezien. Alleen waren dat cijfers uit de warme tijden van het jaar. Maar ik ga mee dat er momenten zijn dat de prestaties van warmtepompen onderling andere prestaties hebben.

Met het delen van deze kennis en ervaringen kunnen we elkaar helpen

Jurgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Dre schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:21:
Vast ergens gemist, maar wat kost het systeem bij jou @jurgen purgen

Mijn lucht/water warmtepomp heb ik zelf kunnen installeren een paar jaar geleden en was voor onder de 1000 euro klaar. Nu is een eenvoudige lucht/water warmtepomp natuurlijk beproefde techniek, maar hoeveel duurder is die solarfreezer nu?
Voor de installatie door installateur x was ik €32000 kwijt. De pomp staat in de catalogus voor €10000. De rest zijn kosten vd buffer en pvt en natuurlijk de premie voor de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Proton_ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 17:25:
Ah, er is dus wel een meting van geleverde warmte, dat is alvast iets :)
De NIBE warmtepomp heeft meerdere warmte meters en houdt ook zn verbruik bij. Naast MODBUS waren deze meters de hoofdreden om voor deze warmtepomp te kiezen.

Jurgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:21
jurgen purgen schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Voor de installatie door installateur x was ik €32000 kwijt. De pomp staat in de catalogus voor €10000. De rest zijn kosten vd buffer en pvt en natuurlijk de premie voor de installateur.
Ik ken je situatie niet, dus weet niet hoeveel vermogen de warmtepomp kan leveren etc, maar ik schrik best wel van 32k

Ons huidige energie verbruik (oude prijzen, alleen gasafname) is 720 euro per jaar. Laat dat 1600 euro zijn met de huidige prijzen, dan nog heb je 20jaar nodig en dan heb je het extra electra verbruik nog wat binnenkort niet meer gesaldeert kan worden.

Wat is jouw motivatie geweest om deze investering te doen? Tot 1 jaar terug dacht ik nog 2500 euro nodig te hebben voor een nieuwe CV.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
morpheus schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:34:
[...]

Ik ken je situatie niet, dus weet niet hoeveel vermogen de warmtepomp kan leveren etc, maar ik schrik best wel van 32k

Ons huidige energie verbruik (oude prijzen, alleen gasafname) is 720 euro per jaar. Laat dat 1600 euro zijn met de huidige prijzen, dan nog heb je 20jaar nodig en dan heb je het extra electra verbruik nog wat binnenkort niet meer gesaldeert kan worden.

Wat is jouw motivatie geweest om deze investering te doen? Tot 1 jaar terug dacht ik nog 2500 euro nodig te hebben voor een nieuwe CV.
Mijn motivatie tot het aanschaffen van een warmtepomp waren niet de marktprijzen voor gas etc.
Ik wil een airco op water laten plaatsen en die heeft een warmtepomp nodig. Dus niets te maken met de gasprijzen etc. Ik wilde zo eigenlijk onafhankelijk mogelijk zijn van externe energielevering. En alles zelf willen regelen.
Ik wilde geen airco aan de buitenmuur hebben hangen. En ik had wat geld over. Allen niet de redenen die voor anderen gelden. Meer uit luxe.

Sws kan ik zelf stroom maken en gas niet. Daarom de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

jurgen purgen schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:46:
[...]

Hallo.

Een COP van 5,6 had ik in december. Toegegeven dat het geen koude december was en de bron werd op 1 december gevuld met water van 12 graden C. Dat heeft geholpen. Maar januari had ik en COP van 5,8 en elke maand erna hoger. Vooral door de pvt te gebruiken buiten de buffer om.
COP volgens Nibe neem ik aan? Wat was je bron temperatuur en welke temperatuur bij afgifte. Kan ik even kijken of dat overeenkomt met het carnot diagram.

De COP van een zonnecollector is super natuurlijk, maar van een warmtepomp met PV panelen is de COP vaak nog beter ;) Mijn warmtepomp+PV verbruikt 0 kWh en levert toch nog 4000 kWh per jaar aan warmte. Of hoe reken je dat uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Dre schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:11:
[...]

COP volgens Nibe neem ik aan? Wat was je bron temperatuur en welke temperatuur bij afgifte. Kan ik even kijken of dat overeenkomt met het carnot diagram.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Db0gp3lLf76hfqlX39M3vUYi54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQs30px3hCuWS5Jup1Hx4NQd.jpg?f=fotoalbum_large
De COP van een zonnecollector is super natuurlijk, maar van een warmtepomp met PV panelen is de COP vaak nog beter ;) Mijn warmtepomp+PV verbruikt 0 kWh en levert toch nog 4000 kWh per jaar aan warmte. Of hoe reken je dat uit ;)
De COP is prestatie van de omzetter. In dit geval dus de NIBE idd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhB7yai2KT9NL4SIPhBPcD_VtSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNi5wxyDgDJP07SRfBKfqlg5.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven de prestaties onderverdeeld in werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zo'n COP is gewoon netjes, driedubbel dakgebruik is niet gek en als je een geluidsarm en onzichtbaar systeem een meerprijs van €20k waard vind dan mag je erg tevreden zijn :)
Ik blijf natuurlijk wel nieuwsgierig naar het gedrag in een Elfstedenwinter.

@Dre het staat je vrij om in je spreadsheet de uitgaven voor PV onder de verwarmingskosten te scharen, maar je maakt het je wel lastig dan. Uiteindelijk komt de warmte van een L/W warmtepomp ook van de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Proton_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:20:
Zo'n COP is gewoon netjes, driedubbel dakgebruik is niet gek en als je een geluidsarm en onzichtbaar systeem een meerprijs van €20k waard vind dan mag je erg tevreden zijn :)
De onafhankelijkheid van externe partijen vond en vind ik belangrijker.

In een utopie hebben we warmtenetten van 12°C en zijn de dakbuffer en de zak in de kruipruimte niet nodig. Maar het warmtenet bij ons komt met 60°C binnen en kostte €29/GJ.
Ik blijf natuurlijk wel nieuwsgierig naar het gedrag in een Elfstedenwinter.
Daar zit ik ook op te wachten. Ik zal na de warmste periode als ik niet meer hoef te koelen, de buffer opwarmen tot z'n max temperatuur, 25°C. En dan kijken hoeveel van die temperatuur ik verbruik in het stookseizoen. De pvt zal bijspringen om de buffer te ontzien wanneer mogelijk en ook temperatuur weer naar de buffer sturen als het buiten warmer is dan in de bufferzak.

[

[ Voor 9% gewijzigd door jurgen purgen op 17-01-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:07
Hoi @jurgen purgen, nu hebben we natuurlijk nog geen Elfsteden winter gehad, maar je hebt nu ondertussen wel een compleet jaar het systeem gebruikt. Hoe is het koelen gegaan van de zomer en de laatste 2 maanden hadden we ook een paar koude dagen... Heb je misschien een update?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurgen purgen
@twimj hallo en een leuk dat u interesse heeft in het bij mij opgestelde systeem.

Ik heb al een jaartje het systeem aan het werk en ik ben eigenlijk heel erg tevreden.
Tijdens de zomermaanden bleek dat ik in de winter eigenlijk te weinig energie uit de buffer had getrokken om de buffer zo ver te koelen dat het invroor. Ik had ook eens in een test de buffer te warm gekregen en die temp ging er niet meer uit. Daardoor had ik in mei een buffer temperatuur van tegen de 20°C.
Die fout probeer ik dit jaar te voorkomen en ik heb nu meer energie uit de buffer getrokken en ik ben sinds een paar dagen op een aanvoer uit de buffer van rond het vriespunt. Ik hoop zo voldoende koelvermogen te hebben richting de zomer. Het regenereren via de pvt heb ik even geblokkeerd. Door de regeneratie dmv de pvt ben ik vorig jaar dus niet ingevroren. Je kan ook zeggen dat mijn verbruik te laag was om tot het invriezen te komen.

Het koelen was gedurende de zomer de ene dag beter merkbaar dan een andere. Als ik het vergelijk met de temp bij buren zonder koeling was ik idd 1,5 graden koeler. Men moet hier geen airco-achtige werking van verwachten. Het is meer het afremmen van het verwarmen van de woning. Het is wel lekker om op een koude vloer te lopen met je blote voeten. Maar koud wordt de woning niet. Ik had het vorig jaar wel een keer koud in huis, maar dat was nog vroeg in het voorjaar tijdens een test. De koeling eigenlijk wat te vroeg ingeschakeld.
Ik moet nog wel terug naar mijn installateur mbt vloerverwarming. De koppeling tussen de vloerverwarming en de warmtepomp is niet geheel goed gegaan. Ik kom van de stadsverwarming, en heb dus een pomp op de verdeler van de begane grond en de 1e verdieping. De verdeler van de tweede verdieping heeft geen pomp. Die vloer krijgt pas voldoende flow als de onderste verdeler zich deels sluit omdat de vloeren/ruimten op temp zijn. Niks direct met de wp te maken, maar het zorgt wel voor een hoger verbruik.

Ff cijfers.
Uit het net heeft de wp 1037 kWh getrokken en daarvoor heeft de wp 5834 kWht mijn woning ingepompt. Dit is zonder de 2-5 kWh/dag voor de circulatiepompen. Maar die zitten ook in een ketel, dus tja. Een COP van 5,6. De maanden november en december een respectievelijke COP van 6,1 en 6,2.

Ik zou het iedereen meteen aanraden, vooral voor nieuwbouw. Ik zou wel willen benadrukken een warmteverliesberekening te laten maken als je een oudere woning hebt. Het systeem zal de warmte leveren maar als de woning die warmte niet binnenhoudt, kan het een dure winter worden.

Ik heb in oktober een test gedaan met alleen de pvt als bron, en ik eindigde met een COP van 4,4. Gemiddelde aanvoer uit de pvt gelijk aan de buitentemperatuur. Ik heb januari zoals eerder aangegeven de pvt geblokkeerd en ik heb nu een COP van 2,9 met een invriezende buffer, de maand met een buffer van 11°C aangevangen.

Verder is het een fijn werkend systeem dat je gewoon zn gang kan laten gaan, zoals je dat ook doet met de ketel. De koppeling met de solaromvormer is ook fijn zodat je meer eigen opgewekte stroom verbruikt. Mijn wp heeft ook de mogelijkheid om met dynamische tarieven te werken. Dus werken ls het goedkoop is en aftoeren bij een hogere prijs. Maar dit zijn dan de trucjes van de wp. De NIBE S1255PC. De SF is eigenlijk de bron tbv de NIBE. Er kan dus een andere wp gekozen worden. Let wel dat er een maximale hoeveelheid energie in de buffer aanwezig is. De temp van de buffer bepaald dan ook de kosten om die energie eruit te krijgen. Hoe kouder hoe duurder. Het is dan alsof je in de winter je l/w wp op het randje van z'n kunnen krijgt en dat ie dus extra moet werken om de woning op temp te krijgen. De ijsvorming die daar ontstaat blokkeert de warmtepomp, en bij de SF is er daarna nog een bak energie te vinden. Van een last een lust gemaakt.

Wat leuk dat ik je er even over kon vertellen. Mocht je meer willen weten, hoor ik 't graag.

Met vriendelijke groet
Jurgen Purgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizley_24
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 16:14
@jurgen purgen Enorm interessant om je ervaringen te lezen - ik moet nog even gaan zitten voor je VEH verhaal. Zelf ben ik me aan het orienteren op een modern verwarmingssysteem (evt ook koelen, maar veel minder belangrijk) voor ons huis uit de jaren 20. Isolatie is gedaan, vloerverwarming in de woonkamer werkt perfect en de normale radiatoren lijken ook voldoende te zijn voor wat wij nodig hebben. Op 45 graden krijgen we alles prima op temperatuur, ook als het 's nachts 10 graden vriest. Ik heb de CV net van 45 graden naar 35 graden gezet en dat lijkt goed te werken, zelfs op deze koudere dagen! Maar nog wel even afwachten of het goed genoeg blijft. Anders een enkele radiator vervangen door een grotere reguliere of een LTV radiator.

Ik ben erg benieuwd of er nog een update is over je ervaringen met het systeem nu de dagen de laatste week geregeld onder het vriespunt kwamen en hoe het koelen in de zomer zijn gegaan. Ik kan me voorstellen dat een nieuwe zomer weer nieuwe inzichten heeft geboden over hoe je het systeem moet gebruiken.

Verder vroeg ik me af toen ik je laatste post las, of je wel eens overwogen hebt om het water in je bufferzak te verversen. Ik kan me voorstellen, dat als je bufferzak richting het vriespunt gaat, dat als je al je water in je bufferzak voor leidingwater (wat in de winter toch geregeld boven de 10 graden is, meen ik) vervangt, dat je dan een rendementsverhoging kunt behalen. Uiteraard kost dat water geld en wellicht wat zonde van het schone water, maar zou in essentie natuurlijk ook regenwater kunnen zijn. Hier wel eens over nagedacht?

En, je hebt het wellicht ergens genoemd, of het staat in het VEH artikel, maar hoe groot is jullie huis en hoeveel personen wonen daar? Dan kan ik het even op waarde schatten in vergelijking met mijn eigen huis.

Alvast bedankt, ik kijk uit naar een reactie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurgen purgen
@grizley_24

Hallo

Ik vertel je graag over mijn ervaringen met de Solarfreezer.

Woning en bewoners

Ik woon in een woning gebouwd in 2017 en op een oppervlakte van 132 m² op 3 woonlagen. 2 dakkapellen met aan de westkant veel glas en oost een enkele ruit en twee afgeschermde en geïsoleerde ex-ramen. Verder op de begane grond en 1e verdieping triple glas. Alle isolatie volgens bouwbesluit. Met de later geplaatste dakkapellen wel meer kou op de 2e verdieping dan gedacht, verwacht en gewild. Elke ruimte verwarmd middels vloerverwarming.
Wij wonen en met z’n drieën. Moeder de vrouw, mijn dochter van zes en ik.

Mijn ervaringen van ’23…

Elk jaar leer je weer wat bij en soms vergeet je dat je iets al geleerd had.

Ik moest na de winter weer even wennen aan de waarden die getoond werden in de app. Aanvoer lager dan retour nu en een stijgende temperatuur van de bufferzak.

Het was mij gelukt om vanaf begin januari tot 9 maart de energie voor de verwarming en sww geheel uit de bufferzak te onttrekken. Dit deed ik zodat ik de zak dit jaar wel kon doen invriezen. Dat was dit jaar gelukt en ik heb heel februari een buffertemperatuur van om en nabij het vriespunt gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzK4Gg3kTVAoNQUBnqRrzy1J2FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tt5CcrBlXf4BvqXWqccBwYCp.png?f=fotoalbum_large
(aangegeven waarden kloppen niet helemaal, dit moet je 'leren' lezen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEghD_QfT1pb2L8y7WDkrLV-VeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYNcUB7VyNX6m6SehT5OZ6Xz.png?f=fotoalbum_large
Op 9 maart dus kreeg ik er geen energie meer uit en werd het elektrisch element ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvdjf9ZK1QDB_SqPd4afZciYt24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f1qDuopwlnSOdJalTKfrx5XL.png?f=fotoalbum_large
Vanaf 10 maart tot 27 maart heb ik puur met de pvtbuffer gewerkt als bron.

De warmtepomp heeft geen problemen gehad met deze brontemperatuur maar verbruikte vanzelfsprekend wel meer stroom. Maar vanwege het salderen maakte ik mij daar niet zo druk om.
De koudste retour uit de wp was tegen de -8 en de wp kreeg daar een aanvoer van -2 voor terug.

Ik heb in april werk gehad aan de zonnepanelen, dus even de stroomvoorziening moeten afsluiten, en heb even niet opgelet op de instellingen van de installatie en een paar dagen regeneratie heeft eigenlijk een maand energie onttrekken nagenoeg tenietgedaan. :o :'(
Gelukkig was het niet zo warm buiten en was koelen nog niet nodig en kon ik dus nog wat energie uit de bufferzak onttrekken. Ik kwam helaas niet meer bij het vriespunt waar ik na de koude wintermaanden eindelijk bij was gekomen, maar desalniettemin was er ruimte om mee te koelen. Regeneratie is dus zo gedaan en dat krijg je er niet 1,2,3 even uit.

Mijn woning heeft een lage energievraag. Ik werk met een redelijk lage stooklijn (3 met verschuiving 4) en heb tijdens de koudste dagen een aanvoer van rond de 27 graden richting de vloerverwarming gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THxOZnHURDFiRhgo_wWx-fDGDe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0u8R0AWBuJepzQi9peQv1D48.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wat met de naregeling moeten spelen om de flow richting alle vloeren gelijk te krijgen. Ondanks dat het systeem zeer zuinig kan werken, heb ik de woonkamer op 21°C en de rest van de woning op 20°C. Dit met een flowtemperatuur van 24-26°C. 26°C tijdens de koudste nachten.

In de zomer was de woning het hele jaar ook rond de 21á22°C. Met de vloerkoeling aan. Ben dit jaar later begonnen ivm de late start vd zomer. Lente was eventjes warm maar vooral nat. Zomer ging op dezelfde manier verder. Toen het eenmaal wat warmer werd heb ik de vloerkoeling ingeschakeld en bleef het heerlijk koel in de woning. Wel constant alle ramen en deuren dicht gehouden.
Je kan in dit huis beter in de winter de deur een kwartier open laten staan dan dat je dat in de zomer 5 minuten doet. Warmte eenmaal erin is warmte vasthouden. :S :Y

Door deze manier van koelen regenereer je ook de bron/bufferzak naar het stookseizoen toe. En ook die stijgt zeer snel in temperatuur. Ik heb wat geluk dat ik wat water in de kruipruimte heb en dat dat beetje meehelpt om warmte af te voeren, maar ook daar zijn grenzen aan. Tegen het heetste punt vh jaar, in september, was de bron ook al voorbij de 20°C en steeg de temp in de woning naar 24°C. niet verkeerd bij 33°C buiten. De nachten waren te warm om te koelen via de pvtbuffer. En het zwembad was ook al te warm om SWW in te dumpen. Via zo'n dump onttrek je wat energie uit de buffer maar lang niet genoeg om daarna de woning ook weer te kunnen koelen.

Na deze warme week was het plan om zo lang mogelijk de energie te onttrekken uit de pvtbuffer om de woning te verwarmen , en wilde ik hiermee ook pas 1 november beginnen maar helaas begon het stookseizoen hier wat eerder(23 oktober). Ik heb tot 22 november via de pvtbuffer gewerkt en ben toen overgestapt op de bufferzak. Er werden toen al retourtemperaturen van -5°C naar de pvtbuffer gestuurd met een aanvoer naar de wp van -1°C. Op dat moment was er al wat energie uit de buffer gelekt en ik begon toen de buffer 20,5 graden was.

Dit huidige stookseizoen het huis verwamd naar 23 graden. :o (ooohh wat slecht hoor ik mensen denken) :o
Een (vals) startje gemaakt in november. Vanaf 8 december tot 1 januari op de pvtbuffer omdat ik toch ergens toch nog wat angsten heb dat ik zonder energie kom te zitten half februari. En dus vanaf 1 januari tot op heden verwarmen met de bufferzak als bron met een huidige geschatte temp van tegen de 13°C. In de koude periode is er aardig wat energie uit getrokken. Begin van het jaar was de temp weer opgelopen tot over de 21°C. Dit komt door de warmte die uit de warme vloer toch door alle isolatie de kruipruimte in straalt. De last van hoog opstoken, eerder geen last van gehad of het was toen niet merkbaar, dat kan natuurlijk ook, de vorige seizoenen verwarmde ik tot 21°C.

Verbruik

Ik heb pas sinds eind augustus een kWh-meter op de wp zelf aangesloten om het echte verbruik te monitoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1OgY4Idj-hRtoeNC5HmgGxaZ_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JtJCq26xEF85e1pmBMyAz1mU.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel wekelijks een rapport uit de wp getrokken via USB. Hieronder is goed te zien dat, het willen koelen in de zomer door alleen de buffer te gebruiken en tussentijdse regeneratie te blokkeren, mij rendement kost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkzkz0VoSUxTpw5aJpQ1ObUPKE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBB99FZRsiCVsDX3Z1Xlv3Zt.png?f=fotoalbum_large

Water verversen

IK heb idd er wel eens over gedacht om het water te verversen. En na een jaar ermee gewerkt te hebben vind, ik persoonlijk, dat het de moeite niet waard is.
1. het is echt k.. werk om dat voor elkaar te krijgen.
2. je wil juist de koude meenemen naar de zomer en de warmte naar de winter.
Het systeem doet dat vanzelf. Steeds water verwisselen moet je dan elk seizoen doen en in de zomer wellicht elke maand, Met als resultaat dat je misschien in 3 maanden wat (en dan ook erg weinig) wint om allemaal gedoe te hebben in de kruipruimte. Een nat pak is dan je minste zorg. De WAF is dan ver te zoeken. Heb je de ruimte buiten ( en t geld) dan is de RAIN van Solarfreezer wat je zoekt, dan werk je idd op regenwater. De eerste keer vul je hem wss met leidingwater. Maar daarna een constantere temp, als het net als vorig jaar veel zal regenen.

Ik hoop dat je hier wat aan gehad hebt. En mocht ik iets vergeten zijn of zijn er vragen bij je opgekomen, vraag maar raak d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grizley_24
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 16:14
Beste Jurgen Purgen, dank voor je snelle en uitgebreide antwoord. Ik ga nog eens wat meer lezen en mezelf verder goed informeren over allerlei verschillende opties, maar deze informatie helpt zeker.

Ik zit hier in een (veel) ouder huis en heb denk ik aanzienlijk minder ruimte onder de vloer. Daardoor maak ik me iets meer zorgen over de lage aanvoertemperaturen waar jij het over hebt en of dat dan toereikend zou zijn voor dit huis en we niet juist hele hoge kosten gaan krijgen, doordat de warmtepomp te veel werk moet leveren door het jaar heen. Daarnaast vraag ik me af of ik in mijn huidige situatie de tijd ga hebben om het te blijven monitoren en keuzes te maken door het jaar heen of ik naar de PVT panelen of bufferzak zou overschakelen - nog een keuze die ik zelf moet maken of ik daar mee bezig wil zijn.

Dat gezegd hebbende, tot nu toe gaat het de afgelopen dagen prima met 35 graden aanvoertemperatuur, ondanks dat het nog niet veel boven nul is geweest hier sinds ik die verandering heb doorgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
grizley_24 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:24:

Ik zit hier in een (veel) ouder huis en heb denk ik aanzienlijk minder ruimte onder de vloer.
Ik heb zelf met behulp van een zandzuiger de ruimte uitgediept en de bodem met vijverfolie, noppenfolie en daarna Tonzon bodemafdekker afgescheiden. De bufferzak ligt op deze lagen folies.
Daardoor maak ik me iets meer zorgen over de lage aanvoertemperaturen waar jij het over hebt en of dat dan toereikend zou zijn voor dit huis en we niet juist hele hoge kosten gaan krijgen, doordat de warmtepomp te veel werk moet leveren door het jaar heen.
Mijn verbruik is wellicht ook wat hoger vanwege de hogere temp die gemaakt wordt omdat ik met 2 vloerverwarming verdelers moet werken waarvan 1 er geen pomp heeft. Ik moet de naregeling in de maling nemen en groepen knijpen zodat er nog flow over is voor de verdeler zonder pomp. Ook is het verlies na het plaatsen van de dakkapellen op die verdieping naar mijn mening ook te hoog. Wordt hopelijk als het meezit in '25 aangepakt
Daarnaast vraag ik me af of ik in mijn huidige situatie de tijd ga hebben om het te blijven monitoren en keuzes te maken door het jaar heen of ik naar de PVT panelen of bufferzak zou overschakelen - nog een keuze die ik zelf moet maken of ik daar mee bezig wil zijn.
Die tijd ga je er niet voor vrij hoeven maken. Als je de regeling in auto zet, zal je er nooit meer naar hoeven kijken eigenlijk. Ik ben een beetje aan het pielen om het naar mijn hand te zetten. Op automatische stand is het door het jaar heen een stuk zuiniger zoals ik op de foto liet zien.
Wil je het vergelijken met andere PVT systemen, dan raad ik je aan om de topic van Qsilence te volgen )Wat vinden jullie van het nieuwe Qsilence PVT systeem?) en ook het grote w/w warmtepomp topic even door te lezen. Je zal dan zien dat dit systeem zuiniger kan werken dan beiden. The best of both worlds zeg maar.
In automatische stand regenereert de regeling op elk moment dat het kan. Dus maandag weten we nu al dat het bv 10°C zal zijn, en dan zal je zien dat ie plots z'n retour eerst over de PVT gooit om daar energie op te halen. De bufferzak zal daardoor minder aangesproken worden. Sterker nog, de bufferzak kan zelf weer energie krijgen die hij op zal slaan. Dus de aanvoer naar de warmtepomp zal hoger zijn met een hoger rendement als gevolg.
Dat gezegd hebbende, tot nu toe gaat het de afgelopen dagen prima met 35 graden aanvoertemperatuur, ondanks dat het nog niet veel boven nul is geweest hier sinds ik die verandering heb doorgevoerd.
Verwarmen is een fluitje voor de warmtepomp. En met een redelijke aanvoertemperatuur vanuit de zak, ook nog eens met weinig moeite.

Waarom ik aan de knoppen draai dan???
Ik heb het systeem gekocht om passief mee te koelen. En mijn verbruik, met daarnaast ook de regeneratie gedurende het stookseizoen, is te laag gebleken om de zak goed te doen afkoelen. Zoals ik zei warmt dit hok sneller op dan t afkoelt. En met mijn spielerei kan ik het regenereren voorkomen.

Ik heb de installateur een plannetje doorgestuurd om een watergekoelde airco/W/L warmtepomp bij het systeem toe te voegen. Alleen hij heeft het nu te druk. Was ook niet bekend met de techniek. Ik ga ervan uit dan volgend jaar als de orderboeken weer leger zijn dat hij de klus wel zou willen aannemen. Mijn idee is om met een airco te gaan koelen en de warmte niet naar buiten te dumpen, maar om die op te slaan in een buffervat of boiler. Deze warmte gebruik ik dan voor SWW productie. En zo kan het apparaat met een hoog rendement het huis koelen in de zomer en in de winter als back-up verwarmen wanneer ik dat nodig acht. Met de efficiëntie van de wp kan het zelfs zijn dat ie niks doet gedurende de wintermaanden. Maar dat is voor '25

Ter info:
https://www.itecluchtrein...denswaterpomp-aansluitkit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 09:36

BasilFX

BasilFX

Ik heb nog niet zo'n uitgebreide analyse gedaan zoals @jurgen purgen, maar ook ik heb sinds vorig jaar een SolarFreezer-systeem.

Mijn installatie bestaat uit 8 panelen, een Nibe F1255-6PC en een 13 m3 bufferzak. Het systeem is sinds 16 oktober '23 operationeel, maar is nog niet aangesloten zoals het hoort. Doordat er nog waterleidingen in de weg zitten, kan mijn buffer op dit moment niet meer dan 10m3 water bevatten. Ook is het PVT-deel niet aangesloten volgens de normen, waardoor het rendement lager is. Wordt allemaal opgelost, maar desondanks erg tevreden.

De warmtepomp heb ik in mijn garage laten plaatsen. Ik heb een hoekhuis, de garage zit daar aan vast. Op de garage liggen 4 panelen op het zuiden, en op de uitbouw van de woning zelf ook nog eens vier op oost-west. 's winters heb ik maximaal een uurtje of 2 dat er zon op die 4 panelen staan. Daar was ik nogal wat skeptisch over, maar PVT wint ook als de zon niet schijnt.

Mijn CV zat eerst op zolder. Door alles in de garage te plaatsen, en het platte dak te gebruiken, zijn de leidingen naar het dak en de bufferzak zo kort mogelijk. Daarentegen moet de CV-leiding nu iets meer afstand overbruggen. Deze wil ik nog na-isoleren (is nu 32mm Uponor met slechts 6 mm isolatie). Ik ervaar verder geen geluidsoverlast van de warmtepomp. Op z'n maximale 90 Hz hoor je 'm echt heel zachtjes in de naastgelegen keuken (die met een opdekdeur gescheiden wordt). De inverter van de zonnepanelen maakt nog meer herrie.

Mijn huis is een nieuwbouwhuis van ongeveer 180 m2. Daarvan verwarmen we alleen de benedenverdieping (circa 60 m2), de badkamer (5 m2) en twee slaapkamers (25 m2, max 18 graden). Ik heb hiervoor ook nog zoneregeling laten plaatsen, maar deze is nog niet ingeregeld. Ik heb overal lage-temperatuur vloerverwarming en geen radiatoren.

Mijn warmtepomp draaide overigens al sinds 21 mei '23 electric-only. 16 oktober '23 is het systeem door SolarFreezer in bedrijf gesteld en kon de warmtepomp ook z'n ding doen. Het energieverbruik tot nu toe is 1660 kWh, waarvan 1000 kWh sinds oktober. Ik verwacht rond de 2000 kWh te kunnen eindigen. Mijn gasverbruik was overigens zo'n 1000 m3 bij een gewenste temperatuur van 20 graden. De Nibe staat overigens op een stooklijn van 4 (zonder verschuiving), al heb ik wel wat lopen spelen op standje 3 en 5.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
@BasilFX

Hallo

Ik was even geïnteresseerd of je PVT al op de juiste manier aangesloten was en hoe jij de winter doorgekomen bent.
Is het een beetje naar je verwachting geweest en ben jij van plan om ermee te koelen?

@BasilFX en @Ruud Welling

Is de bufferzak temperatuur bij jullie ook plots 10°C hoger dan je verwacht?

Ik heb mijne gemeten met een laser en kwam toen op 0 5°C uit terwijl de cloud 11 °C aangaf. Het lijkt erop SF de regeling heeft aangepast om zo het opwarmen van de bufferzak in de zomer af te remmen.

Hoe is dat bij jullie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 09:36

BasilFX

BasilFX

jurgen purgen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:14:
Ik was even geïnteresseerd of je PVT al op de juiste manier aangesloten was en hoe jij de winter doorgekomen bent.
Is het een beetje naar je verwachting geweest en ben jij van plan om ermee te koelen?
Het is inmiddels aangesloten zoals het hoort, door SolarFreezer zelf. Vrijwel al het leidingwerk is vervangen, want de eerste installateur had overal staal gebruikt. Dat roestte al als een gek.

Ik heb zonder problemen de winter overleeft. Mijn verwachting van 2000 kWh is uitgekomen op 2250 kWh, maar dat verklaar ik deels door een nog wat kouder april. Al met al erg tevreden, en ik kan de zak nog met 3 m3 vullen. Dat moet ik nog doen. De buffer is niet bevroren geweest, en de koudste aanvoer was nog net geen -1 graden Celsius.

Ik ben van plan om te koelen, maar dat is niet mijn hoofddoel. Als ik de scherpe randjes eraf kan halen, is het mooi meegenomen. Toevallig afgelopen week dat voor het eerst aangezet. Ik heb ook begrepen van SolarFreezer dat koelen nodig is, zodat ie de buffer regenereert.

Ik heb mijne gemeten met een laser en kwam toen op 0 5°C uit terwijl de cloud 11 °C aangaf. Het lijkt erop SF de regeling heeft aangepast om zo het opwarmen van de bufferzak in de zomer af te remmen.

Hoe is dat bij jullie??
De buffer is bij mij 18,6 graden nu volgens de regeling. Ik heb nog niet in de kruipruimte gemeten, maar als ik de aanvoer bekijk, dan zie ik wel dat ie 15 graden is. Lijkt dus wel soort van te kloppen. Ergens had ik van een monteur vernomen, dat ze 'm op 15 graden willen houden. Daar ging ik dan ook vanuit, maar blijkbaar moet ik daar wel voor gaan koelen. Zonder een koel-signaal gaat de sturing niet affakkelen op het dak.

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
BasilFX schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:23:
[...]

Het is inmiddels aangesloten zoals het hoort, door SolarFreezer zelf. Vrijwel al het leidingwerk is vervangen, want de eerste installateur had overal staal gebruikt. Dat roestte al als een gek.
Wat vervelend dat alles er weer uit moest :( . Mijn installateur/ installatiebedrijf plaatste bij mij hun eerste Solarfreezer en werden de twee dagen begeleid door een expert van SF zelf. Door SF was ook heel de lijst met onderdelen voorbereid en door het bedrijf meegenomen. Daar heb ik echt geluk mee gehad aangezien het bedrijf dus van oorsprong, plat gezegd, een gasketelboer was. Die vonden het idd allemaal overkill om de aangeleverde materialen toe te passen. Er valt in die zin nog veel te leren in de sector.
Ik heb zonder problemen de winter overleeft. Mijn verwachting van 2000 kWh is uitgekomen op 2250 kWh, maar dat verklaar ik deels door een nog wat kouder april.
Volgens de kWh-meter heb ik vanaf half oktober tor en met eind april ( mijn stookseizoen) 2274 kWh verbruikt voor al het werk van de wp. Jij hebt een aanzienlijk grotere woning zoals ik lees. Ik heb verwarmt tot 23 graden en douchen met z'n drieën( ik dan wel in mn eentje)(hahah :P ). Vrouw en dochter genoten af en toe van een warm bad na school of het werk.
Al met al erg tevreden, en ik kan de zak nog met 3 m3 vullen. Dat moet ik nog doen. De buffer is niet bevroren geweest, en de koudste aanvoer was nog net geen -1 graden Celsius.
Ik heb mijn buffer ook tot 10 m³ gevuld en heb het net als vorig jaar tot invriezen weten te brengen. Echter, ik heb de PVT uitgeschakeld. Dit doe ik expres omdat ik dus wel koelen als prio heb. Mijn huis is mega geïsoleerd en heb daardoor juist meer behoefte aan koeling in de zomer. Ik heb dit jaar met de stooklijn en de koelcurve geëxperimenteerd om tot een automatische schakeling te komen. De afgelopen 2 zomers stond de wp op handmatig koelen omdat dat mij zo was verteld te doen. Na twee jaar wilde ik nu minder zelf schakelen maar de sweetspot vinden waarop de wp zelfs schakelde. Als de optie erop zit dan wilde ik hem ook idd zelf het werk laten doen. Er zijn nog wat fijne aanpassingen te doen want soms stopt ie overdag met koelen en start ie in de avond weer wel. Ook merk te ik vorig jaar dat als ik de handmatige koeling uitschakelde dat er plots overdag voor bepaalde korte perioden het cv medium verwarmt werd. Dit probeer ik nu met wat finetuning te voorkomen. Sinds aanvang koeling is het toch twee keer voorgekomen dat er weer verwarmt werd. Ik heb de minimale temp nu ingesteld op 16,5°C en de maximale temp doe ik overdag op 22°C en in de nachten, omdat ik via ventilatie ook probeer te koelen, op 18°C. Ik zal, als ik in het weekend de tijd ervoor vind, weer even wat aanpassingen doorvoeren. Even de koelcurve en stooklijn wat aanpassen. Stooklijn staat nu op 1 met verschuiving 0 en de koelcurve op 2 en verschuiving-1.
Ik ben van plan om te koelen, maar dat is niet mijn hoofddoel. Als ik de scherpe randjes eraf kan halen, is het mooi meegenomen. Toevallig afgelopen week dat voor het eerst aangezet. Ik heb ook begrepen van SolarFreezer dat koelen nodig is, zodat ie de buffer regenereert.
Ik heb de regie overgenomen van de SF regeling.( :X :X) Regeneratie doe ik idd middels koelen maar dat wil ik nu nog niet doen. Dat komt wel in oktober. Tot die tijd wil ik de buffer zo koud mogelijk hebben. Dit zorgt wel voor een hoger stroomverbruik tijdens SWW-productie maar het meeste gebeurt toch tijdens zonneopwek van de zonnepanelen. Zeker met de huidige saldering toch beter om je stroom te gebruiken.
In de nachten is de pvt ingeschakeld en de bufferzak wordt afgesloten en fakkel ik dus warmte uit het cv-medium af via de pvt. Er is dan minder koeling dan als de bufferzak meedoet, echter dan warmt de zak dus ook op en dat wil ik zo goed als ik kan voorkomen. De zak koelt overdag en de pvt dus in de nachten. Vannacht wordt het wss 10°C en dan kan ik veel energie kwijt. Het cv-medium is nu 19°C en dat wordt netjes op pijl gehouden via de pvt. De zak houdt dat ook wel goed strak, alleen er blijft dan een bak energie achter die ik niet daar wil hebben. Nog niet. In het najaar mag de zak weer naar 20 graden. Al heb ik gemerkt dat met 15°C de winter beginnen, zonder regeneratie, voor mij het beste werkt om de winter door te komen en de zak te doen invriezen voor koeling.

Mijn SWW vraag is te weinig om genoeg energie uit de bufferzak te onttrekken en ook door de opwarmende bodem onder en rondom de zak trekt er veel energie ook de zak in. Ik begon mijn koelproces met 2 °C als wp-in. Ik zit na 1,5 week al bij de 8°C. Via de pvt heb ik gedurende de nachten een wp-in van 12-15°C.
[...]

De buffer is bij mij 18,6 graden nu volgens de regeling. Ik heb nog niet in de kruipruimte gemeten, maar als ik de aanvoer bekijk, dan zie ik wel dat ie 15 graden is. Lijkt dus wel soort van te kloppen. Ergens had ik van een monteur vernomen, dat ze 'm op 15 graden willen houden. Daar ging ik dan ook vanuit, maar blijkbaar moet ik daar wel voor gaan koelen. Zonder een koel-signaal gaat de sturing niet affakkelen op het dak.
Ik heb van de begeleider, die de installateurs kwam helpen, een jaar later ook begrepen dat de buffer op 15°C ingesteld zou worden om genoeg koelvermogen te houden. Omdat ik denk dat ze niets aan de programmatuur wilde (konden🤷‍♂️) veranderen is het makkelijker om de temperatuur 10 graden boven werkelijk in te stellen zodat de software eerder gaat affakkelen en sws niet gaat regenereren. Bij mij geeft de regeling nu 16°C aan maar de aanvoer is tegen de 8°C als er geen vraag is en de bronpomp op een laag vermogen draait en bij koeling is het vaak wat kouder. Ik denk dat het water door de lange weg naar de wp op de 2e verdieping wat opwarmt ondanks de isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
@BasilFX

Hallo

@BasilFX en @Ruud Welling

Hoe is dat bij jullie??
Even een update mbt de sensoren vd Solarfreezer.

Al een tijdje geeft de sensor van de bufferzak een valse waarde aan. Nu ben ik op vakantie en kijk af en toe of de regeling het huis op temperatuur weet te houden in de automatische stand.

Het vervelende is nu dat de regeling te vroeg in de avond de PVT inschakelt en dus warmte naar de buffer trekt en de bufferzak dus verwarmt. In de ochtend schakelt de regeling te laat terug en trekt zo ook weer teveel warmte naar de bufferzak.

Ik heb dit gemeld in de hoop dat dit een softwarematig probleem zou zijn. Ik heb '23 ook al een sensor moeten vervangen omdat ook deze een valse waarde aangaf. Sinds een paar dagen geleden vertoont de sensor van de bufferzak hetzelfde gedrag als vorig jaar met de andere sensor. En op het moment van schrijven geeft de sensor van de bufferzak nu een waarde van 42°C aan. Het koste mij €400,- om de andere sensor te vervangen. Zo ben je al je besparingen wel weer kwijt aan deze sensoren.

Ik ben echt wel blij met het concept, maar mis wel wel een beetje de aftersales service van SolarFreezer. Als ik kijk naar andere bedrijven die PVT concepten op de markt brengen zoals bv Qsilence en andere merken, merk ik op dit forum dat zij wel meer bezig zijn met aftersales en klanttevredenheid.

Door deze ervaringen ben ik steeds minder geneigd dit systeem aan andere aan te raden en hoop ik dat Solarfreezer en de installateur hier nu echt werk van gaan maken want je vervangt dit systeem niet ff snel voor wat anders.

Als iemand weet welke sensoren beter betrouwbaar zijn, sta ik open voor het advies om deze zelf te vervangen want ik wil niet elk jaar sensoren blijven vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gentics
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-03 15:21
@jurgen purgen

Dank voor je uiteenzetting over het systeem. Wij hebben ook een SolarFreezer, deze zat al in het huis toen we het kochten. Als het werkt, is het heerlijk, maar als het niet werkt..... Hier een vergelijkbare slechte ervaring op de aftersales.

Na eerder een defect expansieventiel in de NIBE warmtepomp (een hele hoop gedoe geweest om dit te laten repareren) is nu de sensor van onze bufferzak is ook defect, gedurende afgelopen jaar is deze langzaam opgelopen to boven de 50 graden (sensor drift).

Als gevolg schakelt het systeem ook de PVT panelen niet meer in. Toen de kou vorige week inzette trok het systeem alle capaciteit uit de bufferzak, die als resultaat volledig bevroren is. En de warmtepomp kon toen enkel nog elektrisch bijverwarmen.

Het is me gelukt om de PVT panelen handmatig in te schakelen en de bufferzak begint langzaam te ontdooien, nu het buiten weer iets warmer is. Ook de warmtepomp is weer in staat om warmte te genereren.

Maar dit is slecht een containment, uiteindelijk moet de sensor weer werken. De originele installateur geeft niet thuis. Die zegt gestopt te zijn met SolarFreezer systemen en wil niet langskomen. Ik heb SolarFreezer vorige week zelf proberen te bereiken, maar nog geen reactie.

Heb jij wellicht meer achtergrond informatie over merk/type van sensor / waar te bestellen? Met de juiste hardware wil ik zelf wel een poging doen dit te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
gentics schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:11:
@jurgen purgen

Dank voor je uiteenzetting over het systeem. Wij hebben ook een SolarFreezer, deze zat al in het huis toen we het kochten. Als het werkt, is het heerlijk, maar als het niet werkt..... Hier een vergelijkbare slechte ervaring op de aftersales.

Na eerder een defect expansieventiel in de NIBE warmtepomp (een hele hoop gedoe geweest om dit te laten repareren) is nu de sensor van onze bufferzak is ook defect, gedurende afgelopen jaar is deze langzaam opgelopen to boven de 50 graden (sensor drift).

Als gevolg schakelt het systeem ook de PVT panelen niet meer in. Toen de kou vorige week inzette trok het systeem alle capaciteit uit de bufferzak, die als resultaat volledig bevroren is. En de warmtepomp kon toen enkel nog elektrisch bijverwarmen.

Het is me gelukt om de PVT panelen handmatig in te schakelen en de bufferzak begint langzaam te ontdooien, nu het buiten weer iets warmer is. Ook de warmtepomp is weer in staat om warmte te genereren.
Hallo @gentics
Ik vindt het echt vervelend om te horen dat jij ook last van hebt deze klachten mbt de SF- sensoren. Het is helaas de enige zwakte van het systeem en het is op zich een makkelijk oplosbaar probleem, maar zoals je zelf aangeeft is de aftersales ruk.

Ik ben ergens wel benieuwd hoe jij de PVT aan de gang hebt gekregen. :?
Maar dit is slecht een containment, uiteindelijk moet de sensor weer werken. De originele installateur geeft niet thuis. Die zegt gestopt te zijn met SolarFreezer systemen en wil niet langskomen. Ik heb SolarFreezer vorige week zelf proberen te bereiken, maar nog geen reactie.

Heb jij wellicht meer achtergrond informatie over merk/type van sensor / waar te bestellen? Met de juiste hardware wil ik zelf wel een poging doen dit te repareren.
IK ben zelf ook al een tijdje bezig geweest erachter te komen welke sensoren gebruikt worden. Ik heb toevallig 2 december 2 monteurs van SF over de vloer ( of eigenlijk in de kruipruimte) die de sensoren kwamen vervangen en die gaven aan dat er idd erg vaak sensoren sneuvelen. Zij kwamen na bijna twee maanden mailen naar de installateur van dienst (na een foutieve weergave sinds januari) langs omdat ze in de buurt waren voor een andere klus. De monteurs waren erg vakkundig en hadden de sensor zo vervangen. Ze wilden echter niet vrijgeven welke sensoren ze gebruiken. Als ze het überhaupt wisten wat ze plaatsen.

Ik was eigenlijk voornemens om op Amazon een setje sensoren te bestellen want voor zover ik zie zijn het dezelfde die gebruikt zijn voor de installatie. De sensor die op de aanvoer vanaf het dak zit, is een beetje gelijk een deze sensor
Met deze connector kan je de kortere kabels naar de regeling vervangen. Er zijn ook andere plekken op de regeling waar je met kabels de connectie moet maken. De witte connector wordt er dan vanaf geknipt.
Ik hoop dat het je lukt als je de sprong waagt het zelf te proberen. Ik heb het vorig jaar gezien hoe sensor vijf vervangen werd en dat was idd plug uit en plug in. Ik zal even op zoek op de vliering om te kijken of ik de achtegelaten papieren van tijdens de installatie kan vinden.

Ik weet dat @Ruud Welling ook oa last had van defecte daksensoren. Ik weet niet of bij hem de monteurs/ installateur alweer langs zijn geweest om zijn daksensor te vervangen.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze info, al denk ik dat je zelf deze sensoren ook wel gevonden had. Ik heb het geluk dat mijn installateur nog wilde mailen naar SF. Maar na een paar keer zelf bellen, en mailen naar SF toch een afspraak weten te maken.

In ieder geval sterkte met de verwarming deze winter en als het je lukt om de PVT de bufferzak te laten regenereren zou ik dat zo vaak mogelijk doen om de winter door te komen.

Laat maar via DM weten of je de nr's van de juiste mensen wil hebben om zelf contact op te nemen met SF.

succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als het een ntc is, dan is het wel te reverse engineeren met een potmeter, mits je realtime de meting kan zien.
Belangrijk is dan de weerstandswaarde die hoort bij 25 graden en bij 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Proton_ schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:35:
Als het een ntc is, dan is het wel te reverse engineeren met een potmeter, mits je realtime de meting kan zien.
Belangrijk is dan de weerstandswaarde die hoort bij 25 graden en bij 0 graden.
Ik weet niet of het een NTC of PTC sensor is. Wat zijn de verschillen in gebruik? Ik meet de bufferzak die kan invriezen en de PVT die in de zomer op de zwarte zonnepanelen schijnt, dus ik moet een groot bereik kunnen meten. Kan ik hier ergens de juiste info over vinden om een keuze te kunnen maken?

Alvast dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Beide zijn temperatuursafhankelijke weerstanden.
Een NTC krijgt een hogere weerstand bij lagere temperatuur, een PTC krijgt een hogere weerstand bij hogere temperatuur.
Het gaat er om, dat de vervangende sensor zoveel mogelijk dezelfde karakteristiek heeft zodat de besturing de weerstandswaarde naar de juiste temperatuur vertaalt.
Welke weerstandswaarde bij welke temperatuur hoort kun je dus uitzoeken door in plaats van de sensor een regelbare weerstand (potmeter) aan te sluiten en te kijken bij welke weerstandswaarde de besturing 0 graden aangeeft en bij welke waarde 25 graden aangegeven wordt.
Bijvoorbeeld als 10k (10000 ohm) matcht met 25 graden en 32650 ohm matcht met 0 graden, dan is dit een passende vervanging met B waarde 3988.
Jouw Amazon linkje heeft B3950 en zal bij 0 graden dus iets minder meten (ca 31500 ohm?). Of dat verschil significant is weet ik niet :)
Beide zijn '10k' ntc's maar of de originele ook een 10k ntc is zal je dus moeten testen.

Er is ook een kans dat de collector een andere sensor dan de zak gebruikt. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Proton_ schreef op zondag 8 december 2024 @ 19:28:
Beide zijn temperatuursafhankelijke weerstanden.
Een NTC krijgt een hogere weerstand bij lagere temperatuur, een PTC krijgt een hogere weerstand bij hogere temperatuur.
Het gaat er om, dat de vervangende sensor zoveel mogelijk dezelfde karakteristiek heeft zodat de besturing de weerstandswaarde naar de juiste temperatuur vertaalt.
Welke weerstandswaarde bij welke temperatuur hoort kun je dus uitzoeken door in plaats van de sensor een regelbare weerstand (potmeter) aan te sluiten en te kijken bij welke weerstandswaarde de besturing 0 graden aangeeft en bij welke waarde 25 graden aangegeven wordt.
Bijvoorbeeld als 10k (10000 ohm) matcht met 25 graden en 32650 ohm matcht met 0 graden, dan is dit een passende vervanging met B waarde 3988.
Jouw Amazon linkje heeft B3950 en zal bij 0 graden dus iets minder meten (ca 31500 ohm?). Of dat verschil significant is weet ik niet :)
Beide zijn '10k' ntc's maar of de originele ook een 10k ntc is zal je dus moeten testen.

Er is ook een kans dat de collector een andere sensor dan de zak gebruikt. Meten is weten.
Dank je voor je uitleg.
Er is dus wel wat meer dan ff een sensortje ruilen. Ik zal er even voor bellen met SF om te vragen welke sensoren ze gebruiken. Het nr vd monteur staat nog in mijn telefoon. Alleen fingers crossed dat hij het wel weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gentics
@jurgen purgen & @Proton_, dank voor jullie hulp.

Het lijkt inderdaad een simpele PTC of NTC te zijn. Qua form&fit factor lijkt de sensor op de link die je stuurde.

SolarFreezer wilde zelf niet veel kwijt over type. Ik heb nog wel een setje weerstanden liggen. Hopelijk dit weekend wat tijd om te experimenteren, of anders wordt het een kerstvakantie projectje. Ik zal de resultaten van de meting hier delen.

Handmatige aansturing van de kleppen naar PVTs/bufferzak kan op deze wijze:
- Met portscanner gezocht naar IP van SolarFreezer controller (is een Arduino unit)
- Deze heeft een webinterface, gewoon op port 80
- De 'manual override' knoppen zijn hidden via CSS
- Met Chrome developer console eenvoudig om 'display' property aan te passen naar 'inline' :
code:
1
2
#dout1, #dout2, #dout3, #dout4, #dout5, #dout6, #dout7, #dout8 {position: absolute;display: inline;}
#relay1, #relay2, #relay3, #relay4, #relay5, #relay6 {position: absolute;display: inline;}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
gentics schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:41:
@jurgen purgen & @Proton_, dank voor jullie hulp.

Het lijkt inderdaad een simpele PTC of NTC te zijn. Qua form&fit factor lijkt de sensor op de link die je stuurde.

SolarFreezer wilde zelf niet veel kwijt over type. Ik heb nog wel een setje weerstanden liggen. Hopelijk dit weekend wat tijd om te experimenteren, of anders wordt het een kerstvakantie projectje. Ik zal de resultaten van de meting hier delen.
goed te horen dat je er e3n beetje mee kan experimenteren, al moet het toch gewoon mogelijk zijn e3n vraag te stellen aan zo'n bedrijf. Zeker als er zoveel klachten zijn en te weinig mensen om het op te lossen. Jammer, echt een gemiste kans.
Handmatige aansturing van de kleppen naar PVTs/bufferzak kan op deze wijze:
- Met portscanner gezocht naar IP van SolarFreezer controller (is een Arduino unit)
- Deze heeft een webinterface, gewoon op port 80
- De 'manual override' knoppen zijn hidden via CSS
- Met Chrome developer console eenvoudig om 'display' property aan te passen naar 'inline' :
code:
1
2
#dout1, #dout2, #dout3, #dout4, #dout5, #dout6, #dout7, #dout8 {position: absolute;display: inline;}
#relay1, #relay2, #relay3, #relay4, #relay5, #relay6 {position: absolute;display: inline;}
van het laatste heb ik echt geen verstand. Ik kan ff op zoek in de vriendenkring naar iemand die het wel snapt. Ik heb toevallig een app gevonden die eigenlijk bedoeld is voor de monteur. Daarmee kan ik ook kleppen sluiten en openen naar mijn inzicht. Had r sws bij oplevering bij moeten zitten. Anders ben je maar opgeleverd aan de software die onjuiste data heeft om mee te werken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gentics
Vandaag tijd gehad om de boel door te meten. Gelukkig zat er wat overlengte op de kabel richting de sensor, dus die heb ik via het gat de kruipruimte uit kunnen leiden. Ik had geen potmeter meer liggen, maar wel een grijpvoorraad aan weerstanden. Steeds een andere weerstand aangesloten en daarbij de temperatuur op de Solarfreezer uitgelezen.

De meetresultaten zijn niet perfect:
  • Er zat een behoorlijke ruis op de temperatuurmeting, vooral bij hogere weerstanden (= lagere temperaturen).
  • Ik heb een goedkope multi-meter gebruikt, die een afwijking naar beneden lijkt te hebben van 1~2%
De resultaten van de meting (oranje) heb ik geplot ten opzichte van twee NTC curves met R25 = 10kOhm en respectievelijk een B3950 (grijs) en B3435 (blauw). De B3435-curve is - rekening houdend met de meetfout - een perfecte match.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IpHmUF_Z2Z2UUM4aYE9lL_ozV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Ylgdv9vUOoBJ7BdCVM3MDhQ.png?f=fotoalbum_large

SolarFreezer hoeft niet meer langs te komen, ik ga voor een paar euro een nieuwe 10k B3435 NTC bestellen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
gentics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:45:
Vandaag tijd gehad om de boel door te meten. Gelukkig zat er wat overlengte op de kabel richting de sensor, dus die heb ik via het gat de kruipruimte uit kunnen leiden. Ik had geen potmeter meer liggen, maar wel een grijpvoorraad aan weerstanden. Steeds een andere weerstand aangesloten en daarbij de temperatuur op de Solarfreezer uitgelezen.

De meetresultaten zijn niet perfect:
  • Er zat een behoorlijke ruis op de temperatuurmeting, vooral bij hogere weerstanden (= lagere temperaturen).
  • Ik heb een goedkope multi-meter gebruikt, die een afwijking naar beneden lijkt te hebben van 1~2%
De resultaten van de meting (oranje) heb ik geplot ten opzichte van een R25 = 10kOhm met zowel een B3950 (grijs) en B3435 (blauw) curve. De B3435-curve is - rekening houdend met de meetfout - een perfecte match.

[Afbeelding]

SolarFreezer hoeft niet meer langs te komen, ik ga voor een paar euro een nieuwe 10k B3435 NTC bestellen :*)
lekker bezig man .. goed om te weten en thnx voor het delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
gentics schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:45:

@gentics

Ff vraagje over de bovengenoemde temperatuursensor..

Werkt het een beetje naar verwachting?

De reden dat ik t hier nu vraag is dat er wss weer een sensor kapot is. De temperatuur in de kruipruimte stijgt plots naar bijna 16°C zonder echte reden. Zoals je ziet is er wel warmte uit de pvt toegevoegd aan de bufferzak waardoor deze idd opwarmt, maar niet zoveel om ook zo snel de kruipruimte in dit tempo op te warmen. Ik hoop echt dat ik t fout heb, maar dit gedrag heb ik nu al twee keer meegemaakt met deze sensoren en zou daarom graag een voorraad thuis hebben liggen om zelf de sensoren te vervangen wanneer nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O47MNTEQjP9yAJ_fscuGGCUXlzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1d6tYeeHwd8jrkI909AnodsY.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ik de sensor die jij hierboven genoemde heb gewoon op Amazon kunnen kopen of heb jij een andere partij waar ik zeker weet dat de waarden uit de sensor beter te vertrouwen zijn. Of zou t van Amazon goed genoeg zijn.

Ik heb geen zin meer om nu weer maanden te wachten op SolarFreezer. De sensor die nu faalt is om de temperatuur in de kruipruimte te registreren en is dus niet super belangrijk voor de werking van het systeem dus ik verwacht ook niet dat ze ervoor langs gaan komen.

Alvast dank voor de tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Tijdens het doorzoeken van mn spambox naar emails, kwam ik een aanbod voor een onderhoudscontract tegen vanuit Solarfreezer.

Ik heb nu 4 stookseizoen en drie zomers passief kunnen koelen. Het systeem heeft eigenlijk zonder problemen gewerkt, deels door mijn eigen aansturing.

Op zich ben ik voor zo'n contract maar die hoeft van mij niet jaarlijks.
Zelf denk ik dat er nu pas, na 3,5 jaar, het gunstig kan zijn voor het systeem om er even naar te laten kijken door iemand die zou moeten weten wat ie aan het doen is. Maar ik ben er niet perse van overtuigd dat het nodig is. Het zou dan echt meer preventief zijn.

Er wordt in het aanbod gesproken over een bepaald tarief voor als ze al in de buurt zijn. Er zal dan tijdig contact opgenomen worden zodat zij langs kunnen komen. Tijden die op aanvraag vanuit de klant worden ingeroosterd zullen een ander tarief hebben, aangezien er speciaal voor deze opdracht de afstand afgelegd moet worden vanuit Hengelo.

Nu waren ze begin december langs gekomen om een sensor te vervangen en toen zou het handig zijn als men dit idee al bedacht had. Maar aan de andere kant is het net een APK voor de wagen. Nu ziet het er goed uit en 2 km vanaf de garage valt er een lampje van richtingaanwijzers uit. ten tijde van de controle was alles ok. en dat is waar ik een beetje angst voor heb. Eind januari is een andere sensor ermee gekapt. Dan had ik in december graag betaald voor onderhoud en had ik een maand later toch weer een kapotte sensor om mee te werken.

Wel jammer dat dit niet vanuit de installateur kan gaan die het systeem heeft helpen aanleggen. Die zitten in mijn geval om een half uurtje rijden.

Als ik de lijst met werkzaamheden doorneem zijn het over het algemeen controles die wss visueel zullen worden uitgevoerd. Ik ben nu al toe aan mijn 3e sensor die ermee is gestopt. Je zou bijna denken dat er gewoon elke drie jaar preventief alle sensoren vervangen zouden moeten worden. Daar zou ik wel voor betalen. Mits het een eerlijke prijs zou zijn, want ik heb pas voor €16,- 10 sensoren gekocht op Amazon.

ik zal ze wel bellen over de email te vragen of ik een grotere interval kan hebben mbt onderhoud en hoe ze handelen bij kapotte sensoren na een controle.

Hebben jullie deze mail ook ontvangen van Solarfreezer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud Welling
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-05 17:19
Hallo,
Ik heb mijn ervaring met 4 jaar Solarfreezer hier op Tweekers geplaatst.

https://gathering.tweaker...d/poster/2108394/messages

Er is eigenlijk nooit op gereageerd dus ik weet ook niet of die gelezen wordt of te lezen is. Mocht iemand het willen dan stuur ik wel een PDF kopie op.

Wat betreft de Solarfreezer service moet ik er op wijzen dat Nibe slechts een 2 jaar garantie op hun warmtepomp geeft (dus ik geloof niet dat Solarfreezer de 5 jaar garantie kan waarmaken). Bij mij is na 3 + jaar de inverter kappot gegaan (de unit die de frequentie van de WP compressor regelt) en dat koste me €2.450 om te vervangen.
Het onderhoud van de Nibe warmtepomp is minimaal en wat er moet gebeuren weet elke Nibe installateur (Kijk op hun site).
In dit forum wordt gesproken over de sensors. Bij mij is er ook een (de dak sensor) al meer dan een jaar kappot. Als je ze inderdaad bij Amazone per 10 kan kopen dan lijkt me dat een betere oplossing dan te wachten op solarfreezer. Ik weet echter niet waar precies de daksensor zit (buiten op dak achter de PVT panelen en hoie je die vervangt?)

Op het ogenblik kan ik de stand van de kleppen niet meer regelen. Is de oplossing van @Gen hier boven een goede?

Zelf ben ik op zoek naar een ander regel systeem waarmee ik controle heb over de glycol stromingen tussen PVT en Bufferzak en PVT en warmtepomp en Bufferzak en Warmtepomp. Dit platje geeft ongeveer aan wat ik wil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jc75h_A2YNnYZV8YNinOlmVY_rU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Cgf8pZCWYFTKR6WWWjblCav.png?f=fotoalbum_large

Thermogen had zo'n schakel systeem maar dat bedrijf is nu niet meer actief. Om dit aan te sturen is een Domotica systeem nodig. Advies welke en hoe?

Hoop nu op meer communicatie.
Gr Ruud Welling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Heb je enig idee wat is de COP van dit hele SolarFreezer systeem?
En hoe vergelijkt zich dat qua investering met een moderne R290/propaan monoblock warmtepomp qua aanschaf, prijs en complexiteit?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Ruud Welling schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:12:
Hallo,

Wat betreft de Solarfreezer service moet ik er op wijzen dat Nibe slechts een 2 jaar garantie op hun warmtepomp geeft (dus ik geloof niet dat Solarfreezer de 5 jaar garantie kan waarmaken). Bij mij is na 3 + jaar de inverter kappot gegaan (de unit die de frequentie van de WP compressor regelt) en dat koste me €2.450 om te vervangen.
bedankt voor het delen van deze info
Het onderhoud van de Nibe warmtepomp is minimaal en wat er moet gebeuren weet elke Nibe installateur (Kijk op hun site).
Ik heb na 4 stookseizoen niet het idee dat er ergens bijzonder onderhoud zou moeten plaatsvinden aan de wp. echter als ik het zo hoor van de inverter moet ik wel gaan zorgen voor communicatie tussen de vloerverwarmingsverdelers en de wp. Nu heb ik bij eenaanvoer temperatuur hoger dan 28 gr C vervelend gedrag van de gemotoriseerde verdeler. het zorgt ook voor ongewenst gedrag van de compressor (en wat meer??) van de wpAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hKFDlZbDbrLlYjhJ1ELmGA-Gq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YvJ1DV1dS7py80fwsFpBgVFy.png?f=fotoalbum_large
De gele lijn door het midden is de read van een sensor die een verkeerde waarde aangeeft. Ik had dit eerder met de sensor voor de retour van het dak. Een jaar later had ik dit met de sensor vd bufferzak en nu heb ik het dus met de omgevingssensor uit de kruipruimte. Die logde de temperatuur vd kruipruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0GVM12DS70H-BAcSEgS1b7ZZ_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzrQnprpjoFx9UmwWCxoP3EY.png?f=fotoalbum_large je ziet goed hoe de temperatuur van de aan en afvoer "stuitert"
In dit forum wordt gesproken over de sensors. Bij mij is er ook een (de dak sensor) al meer dan een jaar kappot. Als je ze inderdaad bij Amazone per 10 kan kopen dan lijkt me dat een betere oplossing dan te wachten op solarfreezer. Ik weet echter niet waar precies de daksensor zit (buiten op dak achter de PVT panelen en hoie je die vervangt?)
Ik heb ooit een keertje de optimizers van mijn installatie moeten vervangen en heb toen een blik geworpen naar hoe de PVT geplaatst was en om te kijken of alles er nog goed uitzag. Volgens mij zat de sensor bij mij in de buurt van het punt waar de leidingen het dak uit komen. K kan mij niet meer herinneren of dat met een dompelbuis geregeld was of dat het met snelbinders vast zat op een leiding.
Op het ogenblik kan ik de stand van de kleppen niet meer regelen. Is de oplossing van @Gen hier boven een goede?
Ik heb hier geen kennis genoeg van om het zo te hebben geprobeerd. Is de regeling wel te vinden via de app, of komt die regeling ook niet tevoorschijn als je de app herstart. De installateur van Solarfreezer zelf was hier in december en hun app verbond meteen met mijn regeling. Dus de app zou hem moeten kunnen vinden. Via de app kan je veranderde netwerken opnieuw ingeven daarna verbind de regeling weer met de webbased cloud oplossing. Dat is hoe ik het bij mij eens heb opgelost.
Zelf ben ik op zoek naar een ander regel systeem waarmee ik controle heb over de glycol stromingen tussen PVT en Bufferzak en PVT en warmtepomp en Bufferzak en Warmtepomp. Dit platje geeft ongeveer aan wat ik wil.

[Afbeelding]

Thermogen had zo'n schakel systeem maar dat bedrijf is nu niet meer actief. Om dit aan te sturen is een Domotica systeem nodig. Advies welke en hoe?
ik weet dat bv Home Assistent een erg goede oplossing hiervoor kan zijn. Er zijn ook verschillende manieren om het op te bouwen. Er is zo een mogelijkheid om een Home assisten Green of Yellow te kopen en vanuit daar verder te werken. Je kan het zo moeilijk/makkelijk maken als je zelf wil. Die kan bv naast dit kleppensysteem te automatiseren ook de rest vd woning automatiseren. Of in ieder geval loggen en erg mooie grafieken kan produceren. Er zijn een hele hoop topics waar Tweakers hun creaties bespreken met anderen. Er zijn op de site van Home Assistent en bv ook YouTube ook zat tutorials om met HA om te leren gaan. Het zou tof zijn als je contact bij Thermogen je hiermee kan helpen.

Of het nu specifiek voor Solarfreezer/Thermogen kant en klaar te downloaden zal waarschijnlijk niet gaan. Het zal een zelfbouw project worden met een stijle leercurve. Met de kleppen van Thermogen zou je inderdaad een evolutionaire stap maken als deze klep twee stromen zou kunnen mengen.
. Ikzelf heb daar nu niet direct de behoefte aan maar voor systemen die niet gebruikt worden om passief mee te koelen zou het voor de winters idd een COP-verhoger kunnen zijn. Je hebt dan minder output uit de bufferzak omdat een deel van de energie van het dak gehaald wordt. Bij mijn installatie probeer ik in de winter juist zoveel mogelijk energie uit de bufferzak te onttrekken om in de zomer te kunnen koelen. Het kan een groot deel van het jaar goed tot zijn recht zal komen maar de optie zal tijdens het gebruik vast andere ideeën over hoe het toegepast zou kunnen worden aanwakkeren bij de gebruiker.

Ik hoop dat andere Solarfreezer gebruiker hier je kunnen helpen met hun ervaringen. Er waren een paar die hier gereageerd hebben, maar ik weet niet of zij dit topic nog volgen. Ik heb hier eerder ook een paar vragen gesteld aan @gentics over zijn ervaring met de sensoren maar heb daar geen reactie op mogen ontvangen. Laten we hopen dat er meer SF's komen die dit topic zullen volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Tijgerkracht schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:31:
En hoe vergelijkt zich dat qua investering met een moderne R290/propaan monoblock warmtepomp qua aanschaf, prijs en complexiteit?
Als eerste wil ik zeggen dat elke installatie gebruiker+woning specifiek is. Ik zou een huis kunnen kopen met een wp-installatie en ik zou hem anders kunnen gebruiken dan de vorige bewoner. Bv simpele zaken als de stooklijn aanpassen zorgen voor ander energieverbruik onderling.

Dat gezegd hebbende heb ik over '24 een SCOP van 4,02 tegenover een SCOP van 4,12 uit '23. Een A-label woning met een temp in de woning van 22 gr C. Dit zijn cijfers voor cv en SWW. Voor de cv was de SCOP dit jaar 4,55 tegenover 4,82 in '23. SWW in '24 had een SCOP van 3,70 tegenover 3,88 in '23. De grootste reden voor het verschil was voornamelijk de lage aanvoer temp uit de bufferzak omdat ik dus niet regenereer in de winter. In het stookseizoen van '22 regenereerde ik de bufferzak wel via PVT en had toen een SCOP voor cv van 7,07 en een SCOP voor SWW van 4,36. De temp uit de buffer was ruim boven 0 en werkt dus positief uit op de SCOP.
Echter, zo werd mijn buffer voor de zomer al te warm om passief mee te koelen. Ik gebruik het systeem dus eigelijk alleen in de tussenseizoenen niet voor verwarming of koeling. In de winter en zomer is de wp respectievelijk aan het verwarmen of koelen en dat dan ook 24/7. Dan worden er andere eisen aan de buffer gesteld.

Dit systeem is eigenlijk niet te vergelijken met een l/w als het om het financiële gaat.

Ik wilde oa geen buitenunit en had meer behoefte aan koelen dan verwarmen. Ik kan nu dus warmte uit de zomer in de winter gebruiken en koude uit de winter koelt mijn huis in de zomer. Passief koelen is zuiniger dan actief koelen. Dus er waren een paar bijzondere eisen waardoor ik bij dit systeem terecht kwam. Als een buitenunit dus niet uitmaakt ( want je kijkt naar een monoblock) dan zou ik, als er geen rare eisen, zijn gewoon kiezen voor de monoblock. Met een monoblock kan je in de zomer ook actief koelen en daar heb je langer profijt door de zomer heen dan dat bv ik kan met mijn bufferzak heb. Ik zelf zou zo weer voor dit systeem kiezen, met wat aanpassingen links en rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud Welling
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-05 17:19

Zie de bijgaande plots. De rode lijn zijn de Nibe cijfers. Mijn is lager omdat hier de bron pomp en de verwarmings pompen worden mee genomen.
Hoe kouder het wordt hoe hoger de afgifte temperatuur moet zijn. Doordat de bufferzak bevriest wordt de opvoer temperatuur extra hoog. Dus een lage COP
De tweede grafiek laat ook zien dat in de zomer de COP laag is omdat de meeste stroom voor tapwater wordt gebruikt.
Net als Jurgen wilde ik geen buiten unit. Eem propaan unit kan naar hogere temperatruren gaan Dus als je geen vloerverwarming hebt (net zoals ik) is dat een goede oplossing. Kost schattingen kun je in mijn paper vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EerUSExou9q2ASoFFm5rbOGRrDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GYUApzqdpB9jSfTZ5L0A4CaC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RikbhJVBRgG2LJPIbpXsQvX-NYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTyW2vPluMzrvdOh0nGbKH4l.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1