• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:19
Helemaal mee eens @JeroenH . Wat ik niet begrijp is dat talloze grijze bitumendaken van blokkendozen en parkeerterreinen van ziekenhuis en grote bedrijven niet via stok of de wortel panelen neerleggen. Daarmee kunnen mooie stadsgezichten prima van stroom voorzien worden.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:04
Dat kan zomaar te maken hebben met hoe die structuren gebouwd zijn. Wellicht kan het dak het extra gewicht niet aan.

OhSunnyDay

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het St. Antonius hier tegenover me in Utrecht ligt helemaal vol met zonnepanelen, dus het gebeurt zeker wel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:42
Nou ik moet zeggen dat ik ook altijd wat loop te mopperen op die stukken grasland die ze volplempen terwijl op het industrieterrein achter mij de daken nog leeg zijn...
Maar net even weer een vogelvlucht met maps gemaakt en er liggen al mooi wat daken vol op die grote bedrijven hier achter.
Valt me alles mee dat was een paar jaar terug wel echt anders.

Zomaar een paar plaatjes.
Het schiet leuk op, al zijn er ook nog wel een hoop lege daken.

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:21
Ronald.42 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:44:
Nou ik moet zeggen dat ik ook altijd wat loop te mopperen op die stukken grasland die ze volplempen terwijl op het industrieterrein achter mij de daken nog leeg zijn...
Maar net even weer een vogelvlucht met maps gemaakt en er liggen al mooi wat daken vol op die grote bedrijven hier achter.
Valt me alles mee dat was een paar jaar terug wel echt anders.

Zomaar een paar plaatjes.
Het schiet leuk op, al zijn er ook nog wel een hoop lege daken.
Een paar jaar geleden werkte ik in Heerenveen en sprak toen met iemand van de gemeente die betrokken was met het verduurzamen van gemeente gebouwen. Hij gaf toen aan dat het streven is om zoveel mogelijk daken van gemeente gebouwen te voorzien van zonnepanelen, maar dat het in de praktijk soms lastig uit te voeren is omdat de dak constructie dit niet altijd toelaat of dat de netaansluiting het niet toelaat. Dus motivatie lijkt er zeker te zijn, maar uitvoering heeft soms (begrijpelijke) haken en ogen.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 18:46
tsjoender schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Een paar jaar geleden werkte ik in Heerenveen en sprak toen met iemand van de gemeente die betrokken was met het verduurzamen van gemeente gebouwen. Hij gaf toen aan dat het streven is om zoveel mogelijk daken van gemeente gebouwen te voorzien van zonnepanelen, maar dat het in de praktijk soms lastig uit te voeren is omdat de dak constructie dit niet altijd toelaat of dat de netaansluiting het niet toelaat. Dus motivatie lijkt er zeker te zijn, maar uitvoering heeft soms (begrijpelijke) haken en ogen.
Ik hoor ook wel eens dat het verzekeringstechnisch niet mogelijk is.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:20
Ik kreeg gisteren mijn Greenchoice jaarnota, € 189 retour, helemaal niet gek :9 We betalen € 0 per maand, dus we zijn een dure voor Greenchoice.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Gramser
Het wil nog niet zo vlotten met dat voorjaar zeg. Vanmorgen ging de warmtepomp zelfs weer even aan. Zal wel komen omdat de boiler warmte onttrekt aan de vloer om SWW te verwarmen, en er dus in feite nog wat gekoeld wordt.

Het was maar 1,5kWh vanaf het net, maar voor mij had het niet gehoeven. Had ik de WP maar inactief moeten maken... en nu plukt de WPB er weer de vruchtjes van. Broekzak vestzak... :+

OhSunnyDay

"Maar 1,5 kWh van het net is ook maar hoe je het beziet.
Bij deze buitentemperaturen verbruikt onze SWW boiler bv. 1,5-1,8 kWh om op temperatuur te komen. Ik zou het dan toch zonde vinden dat die 1,8 kWh niet 100% van PV zou komen ipv eerst onnodig (?) te koelen, vervolgens die energie uit het net te onttrekken om vervolgens overproductie weer op het net te steken (wanneer je nog kan salderen ligt dat waarschijnlijk volledig anders).

Alhoewel WP CV en WP SWW op één A2W buitenunit zitten kan je hier (WP uit 2013 dan nog) gewoon CV en SWW onafhankelijk van elkaar bedienen. Het deel voor CV kan dus volledig uit (hier sinds 1/2) zonder de werking van het SWW te beïnvloeden (en omgekeerd).
Kan dat bij jou dan niet zo ingesteld worden?

[Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 11-05-2023 12:55]

• Ronald.42
JeroenH schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:56:
Ik kreeg gisteren mijn Greenchoice jaarnota, € 189 retour, helemaal niet gek :9 We betalen € 0 per maand, dus we zijn een dure voor Greenchoice.
Hier kregen we 521 terug met een tientje per maand voorschot.
En dan hebben we ook al 2 keer die wat was het 190 euro? Gehad.

Maar goed dat moet nog even zo doorgaan voor de investering terug is :9

Maar aan de andere kant als je het afzet tegen de 500 plus die sommigen per maand moesten betalen dan gaat het wel weer hard met terugverdienen...

Solar 8920 wp 16x zzw 10 graden 14xzzw 60 graden, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Hoezo ben je dan een dure voor je energieleverancier?
Vanwaar komt die 189 € dan?

Hier ook al jaar en dag terugbetaling van elektriciteit maar dat komt gewoon omdat de energieleverancier mijn teruglevering goedkoper inkoopt dan ze zelf kunnen produceren en een deel van het jaar duurder doorverkoopt aan andere consumenten. Win-win dus voor prosument en leverancier.

• JeroenH
IvoB2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:58:
Hoezo ben je dan een dure voor je energieleverancier?
Omdat ze ongetwijfeld liever een klant hebben die geld naar ze overmaakt, ipv een klant naar wie ze geld overmaken.

En ja, ze kunnen de energie die ik produceer vast wel doorverkopen, maar ik produceer natuurlijk wel vaak op momenten dat elektriciteit niet zoveel waard is....

Maar hey, zolang Greenchoice er niet over klaagt vind ik het best.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-06 20:25
JeroenH schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Omdat ze ongetwijfeld liever een klant hebben die geld naar ze overmaakt, ipv een klant naar wie ze geld overmaken.

En ja, ze kunnen de energie die ik produceer vast wel doorverkopen, maar ik produceer natuurlijk wel vaak op momenten dat elektriciteit niet zoveel waard is....

Jij brengt gewoon geld in het laadje. Die €189 is maar een klein deel van de vermidering energiebelasting die je van de overheid hebt gekregen (€1,64 per dag dit jaar en over vorig jaar zelfs € 2,04 per dag) Netto heb je dus zeker geld afgedragen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

JeroenH schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Zal wel weer iets typisch Nederlands (?) zijn waar ik niet aan uit geraak maar wanneer je 189 € terugkrijgt bij een nulvoorschot heb je toch geen geld afgedragen?

Dat ik energie produceer op een ogenblik dat hij niet zoveel waard is maakt voor de energieleverancier toch niet uit wanneer hij deze doorverkoopt aan een consument met een variabel contract?
Ik verkoop op dit eigenste ogenblik bv. mijn energie vast aan 11 cent/kWh (tussen 1/11 en 1/5 aan 20 cent) aan de leverancier (die voorheen zelf produceert aan 20 cent en nu aan 17 cent, excl. 3 cent winst bovenop de productiekost) welke deze nu doorverkoopt aan 16,84 cent/kWh aan andere consumenten.

Ik maak dus relatief goedkope stroom aan hen over (waar ze zelf weinig tot niets voor moeten doen) die zij op hun beurt kunnen overdragen (met winst) aan een consument die daar graag geld naar hen overdraagt.
Hadden ze niet de beschikking over mijn relatief goedkope overproductie moesten ze die zelf duurder produceren en aan dezelfde prijs (dus minder winst) doorverkopen aan een andere consument.
Vandaar win-win (ik moet niet zelf op zoek naar een individuele bieder voor mijn overprodcutie en geen fee afdragen indien ik een andere partij inschakel om te bemiddelen in peer-to-peer verkoop van mijn productie
- een 2 cent/kWh).

[Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 11-05-2023 14:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

duur is relatief ;)
Wat te denken van alle mensen met een Innovacontract die tienduizenden euro's terug krijgen aan het einde van deze zomer :P

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:24
ArjoK schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Jij brengt gewoon geld in het laadje. Die €189 is maar een klein deel van de vermidering energiebelasting die je van de overheid hebt gekregen (€1,64 per dag dit jaar en over vorig jaar zelfs € 2,04 per dag) Netto heb je dus zeker geld afgedragen.
Klopt, voor 2022 geldt dat dus vanaf €783,87 of méér retour.

@IvoB2 , hier wat nadere toelichting

• Gramser
IvoB2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:52:
"Maar 1,5 kWh van het net is ook maar hoe je het beziet.
Bij deze buitentemperaturen verbruikt onze SWW boiler bv. 1,5-1,8 kWh om op temperatuur te komen. Ik zou het dan toch zonde vinden dat die 1,8 kWh niet 100% van PV zou komen ipv eerst onnodig (?) te koelen, vervolgens die energie uit het net te onttrekken om vervolgens overproductie weer op het net te steken (wanneer je nog kan salderen ligt dat waarschijnlijk volledig anders).

Alhoewel WP CV en WP SWW op één A2W buitenunit zitten kan je hier (WP uit 2013 dan nog) gewoon CV en SWW onafhankelijk van elkaar bedienen. Het deel voor CV kan dus volledig uit (hier sinds 1/2) zonder de werking van het SWW te beïnvloeden (en omgekeerd).
Kan dat bij jou dan niet zo ingesteld worden?
Ik had eigenlijk al de WP gewoon uit kunnen zetten maar had niet verwacht dat de binnentemperatuur weer zo ver zou zakken dat-ie het nodig vond om aan te gaan. Ligt gewoon aan mezelf, en met dat korte runnetje ga ik dat echt niet merken.

De warmtepompboiler gaat pas een SWW-run doen als het licht is, en toen was de WP al weer klaar. Maar, de WPB haalt z'n warmte nu eenmaal uit de vloerverwarming, dus wat de WP erin stopt, heeft de WPB weer gebruikt. Maar het het idd zonde de WP gekund, en dan was dit inderdaad puur op zon geweest.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:32:
[...]

duur is relatief ;)
Wat te denken van alle mensen met een Innovacontract die tienduizenden euro's terug krijgen aan het einde van deze zomer :P
Ja, jij zult wel een feestje gaan vieren einde zomer :) ?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gramser schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:26:
[...]

Ja, jij zult wel een feestje gaan vieren einde zomer :) ?
ja. al blijft het fingers crossed tot het bedrag daadwerkelijk op de rekening staat..
Wel jammer dat we uitgerekend dit jaar tot nu toe weinig zonuren hebben.

[Voor 12% gewijzigd door de Peer op 11-05-2023 15:27]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
de Peer schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:27:
[...]

ja. al blijft het fingers crossed tot het bedrag daadwerkelijk op de rekening staat..
Toch lachen man. Wanneer kunnen we komen voor de BBQ om het samen te vieren :+ ?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
Deze hoogleraar pleit voor:
Iedereen dynamische prijzen
Iedereen batterijen
Behoud saldering
Op straat laden? Dynamische prijzen.

Hij wilt vooral niet dat we in eiland modus gaan... Ergens is hij er dus bang voor en is het een realistisch scenario.

Iemand die hier al 100% autarkie behaalt?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1Henk 'm!
GudZ schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:26:
Alleen maar de maanden februari tot en met november.
Uiteraard (nog) niet off grid noch eilandmodus want dan vervalt ook het inkomen van de teruglevering. :)
De teruglevering is hier ook de reden om (nog) niet voor dynamische prijzen te kiezen. Dynamische prijzen houdt immers ook in dat je tussen 11:00 en 15:00 (de uren dat er het meeste overproductie is) de laagste terugleververgoeding krijgt (als je al niet moet betalen om terug te leveren).
Behoudt van salderen is hier :)B trouwens al achterhaald.

[Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 12-05-2023 14:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenH
Iedereen batterijen
Behoud saldering
Behoud saldering past m.i. niet in dit rijtje, dat stimuleert nl niet verbruik op moment van hoge PV-opbrengst...
Hij wilt vooral niet dat we in eiland modus gaan... Ergens is hij er dus bang voor en is het een realistisch scenario.

Dat zul je in Nederland maar heel weinig zien. De zonne-instraliing fluctueert hier nu eenmaal flink tussen zomer en winter. Als je een grote kleine windturbine neer kunt zetten, en je woont in een windrijk gebied, dan wordt het beter mogelijk. Maar in een gewoon woonhuis, in de bebouwde kom kun je het vergeten.

En met het goede net wat we hebben, waarmee we tekorten en overschotten kunnen uitwisselen, waarom zou je ook?

Acties:
  • 0Henk 'm!
JeroenH schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:32:
En met het goede net wat we hebben, waarmee we tekorten en overschotten kunnen uitwisselen, waarom zou je ook?
Inderdaad! En zolang die netaansluiting me nog >> € 1000 per jaar opbrengt, inclusief een enorm hoge betrouwbaarheid, zonder dat ik daar veel moeite voor hoef te doen, waarom zou ik me dan druk maken met accu's, autarkie etc?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 08-06 08:46
[...]

Behoud saldering past m.i. niet in dit rijtje, dat stimuleert nl niet verbruik op moment van hoge PV-opbrengst...

[...]
Artikel wel gelezen? Ik vindt z’n argument dat het afschaffen van het salderen dynamische prijzen tegen houd wel sterk, ook z’n betoog om vooral in het grid, en niet lokaal geoptimaliseerd te denken snap ik wel. Ik stem voor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
[...]
Nou, een infrastructuur uit het verleden is uiteraard geen garantie voor de toekomst. :)
De eerste 'krakjes' in die goede infra zie je trouwens nu al opduiken.
En hoe meer mensen hun eigen verbruik gaan opwekken hoe duurder dat net wordt voor diegenen die dat niet kunnen. Dan kan je er als overheid/netbeheerder uiteraard ook voor kiezen de kost van dat net te verschuiven van verbruik in kWh naar een vaste kost of een kost op vermogen. En daar past een eigen accu dan weer wel mooi in. En om optimaal gebruik te kunnen maken van dynamische tarieven komt een accu ook wel van pas.
Met een energiezuinige woning en ietwat dak kom je met PV en zonder eigen windmolen ook een heel eind hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik zie vooral wel wat in variabele belasting. Het voelt idd nogal krom om gratis energie zo zwaar te belasten. Het enige dat ik niet zo goed snap is hoe salderen en dynamische tarieven precies samen moeten gaan. Gaat het hem dan puur om de belastingen? Ik zit nu dynamisch dus als het goed is saldeer ik alleen de belastingen nog en niet de kosten zelf. Met z'n betoog dat er geen vaste tarieven zouden moet zijn maak je idd impliciet alles dynamisch.

In het algemeen ben ik het er zeker mee eens dat als je echt verandering wilt, je er voor moet zorgen dat er een (stevige) financiele prikkel is. Dus als die kale 0 prijs in de middag ook echt 0 kost en de piek om 7 uur 's avonds extra belast wordt, dan ga je misschien niet moeilijk doen voor dat beetje verbruik van de inductieplaat, maar wel warmtepomp/auto laden/andere grootverbruiker anders sturen.

Verder vind ik het wel apart dat ook hier weer gesteld wordt dat de leveranciers zg geld verliezen op salderen doordat de groothandelprijs lager is dan hun vaste teruglevertarief, maar dat gaat uit van de situatie dat de leverancier alles van de day-ahead markt haalt. Dat is toch helemaal niet zo? Ik weet niet hoe de verhouding ligt maar afgelopen jaar heb ik verschillende keren berichten voorbij zien komen dat de tarieven van leverancier X dit of dat zijn omdat ze nu dure energie ingekocht hebben voor periode Y in de toekomst. Dat is dus per definitie niet de day-ahead.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Termy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:09:
Verder vind ik het wel apart dat ook hier weer gesteld wordt dat de leveranciers zg geld verliezen op salderen doordat de groothandelprijs lager is dan hun vaste teruglevertarief, maar dat gaat uit van de situatie dat de leverancier alles van de day-ahead markt haalt. Dat is toch helemaal niet zo? Ik weet niet hoe de verhouding ligt maar afgelopen jaar heb ik verschillende keren berichten voorbij zien komen dat de tarieven van leverancier X dit of dat zijn omdat ze nu dure energie ingekocht hebben voor periode Y in de toekomst. Dat is dus per definitie niet de day-ahead.
Uiteraard weet ik niet hoe andere leveranciers het doen maar voor mijn energieleverancier is het vrij eenvoudig en transparant:
50% van de prijs is zijn productiekost + 3 cent/kWh inkomen( werkingskosten, investeringen, eventueel uitkeren winst,...).
50% van de prijs is gebaseerd op de DA tarieven (gemiddelde maandprijs op de espotmarkt).
Maar dan gaat het uiteraard om de naakte energiecomponent.
Op de andere kosten zoals accijnzen, netkosten, BTW heeft de leverancier geen vat. En deze zijn momenteel bijna even hoog tot hoger dan de energiecomponent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Iedereen batterijen
Behoud saldering

Mooie vergezichten, persoonlijk ben ik (met dynamisch contract) vooral voor energiebelasting afhankelijk van de prijs. Nu word ik dmv de energiebelasting toch nog afgestraft als ik verbruik als er “teveel” energie is, terwijl ik van het gas af ben. Een tik op de bil als ik teruglever als er energie in overvloed is, is helemaal logisch.

Waar de hoogleraar wel een beetje de mist in gaat is de vergelijking tussen de explosie van het aantal geïnstalleerde zonnepanelen en opslag, met een auto notabene.
“ Nederland kan koploper worden in batterijopslag, als we de strategie van de zonnepanelen herhalen – maak het voor huishoudens aantrekkelijk om energie op te slaan.

Sorry, maar er liggen hopen zonnepanelen bij mensen zonder oprit, eigen oplader of een hoop geld op de bank. Dat gaat gewoonweg niet grootschalig gebeuren, wijkopslag door overheden/collectieven/energiebedrijven wel.
En seizoensopslag binnen bereik van een huishouden ? Da’s wel een heel erg vergezicht, natuurkundig onmogelijk ook voor de meeste huishoudens.
Als je opslag erbuiten houdt omdat het voor de meesten onmogelijk is, hoef je ook niet bang te zijn om de saldering af te schaffen dus.
Het zal zijn enthousiasme zijn, het zij vergeven.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-06 20:46
IvoB2 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:37:
[...]

Nou, een infrastructuur uit het verleden is uiteraard geen garantie voor de toekomst. :)
De eerste 'krakjes' in die goede infra zie je trouwens nu al opduiken.
En hoe meer mensen hun eigen verbruik gaan opwekken hoe duurder dat net wordt voor diegenen die dat niet kunnen. Dan kan je er als overheid/netbeheerder uiteraard ook voor kiezen de kost van dat net te verschuiven van verbruik in kWh naar een vaste kost of een kost op vermogen. En daar past een eigen accu dan weer wel mooi in. En om optimaal gebruik te kunnen maken van dynamische tarieven komt een accu ook wel van pas.
Met een energiezuinige woning en ietwat dak kom je met PV en zonder eigen windmolen ook een heel eind hoor.
Je komt een eind in de zomer als je het toch al niet nodig had. Winter zuigt. Ik heb nul op de meter met een energielabel a+++ maar als ik in december autarkisch wil zijn heb ik 300 zonnepanelen nodig ongeveer.
Als ik de stroom uit opslag had willen halen dan had ik die tenminste 2 maand op moeten slaan in iets van 40 teslas aan batterijvermogen.
Zou ik best willen maar dat kan ik weer niet betalen.
Of een gewoon een heeeeel klein stukje nodig van een windmolen in de noordzee zoals ik nu doe met mijn energiecontract
Lochnes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:40:
[...]
energielabel a+++ maar als ik in december autarkisch wil zijn heb ik 300 zonnepanelen nodig ongeveer.
Als ik de stroom uit opslag had willen halen dan had ik die tenminste 2 maand op moeten slaan in iets van 40 teslas aan batterijvermogen.
Of een gewoon een heeeeel klein stukje nodig van een windmolen in de noordzee zoals ik nu doe met mijn energiecontract
In de studie staat net dat men niet wil dat men autarkisch wordt.
Indien je autarkisch wil zijn en daarvoor 300 zonnepanelen nodig hebt komt dat gewoon omdat je een heel hoog elektrisch verbruik hebt.
In ben nu al voor 86% zelfvoorzienend (van februari tot en met november 100%, ik mag dan wel in België wonen waar de maanden februari nog tot de winter behoren en november tot de herfst en niet tot de zomer, maar bij mijn weten is dat in Nederland ook nog altijd het geval) met 20 panelen op het dak en een accu van 15,36 kWh opslag (wat ruim bemeten is voor mijn verbruikersprofiel).
Met 24 panelen (er kunnen er 26 op) van de nieuwste generatie (500 Wp ipv 280 Wp) is het geen enkel probleem om ook in december en januari zelfvoorzienend te zijn.
Dat laatste doe ik uiteraard louter om financiële redenen nog niet (wat iets anders is dan technisch niet mogelijk). Door een netaansluiting krijg ik immers nog jaren tot 2200 € terug ipv energie te betalen.
Moest ik volledig zelfvoorzienend zijn (door de huidige panelen te vervangen door nieuwe) zou me dat niet alleen geld kosten (wat op zich geen probleem is) maar zou ik de komende jaren in totaal een 22.000 € teruggave weggeven (en zo gek ben ik nu ook weer niet).
Het is een misvatting dat PV tijdens de volledige winterperiode niets meer opbrengt en je dus in de zomer de overproductie in een gigantische batterij voor in de winter zou moeten opslaan en/of een industriële PV installatie er op na zou moeten houden.
Ik heb trouwens geen idee welk energielabel er aan mijn woning zou moeten hangen. Isolatie, oriëntatie en persoonlijk verbruik is wat telt, niet één of ander theoretisch label dat mooi staat bij de verkoop.

Dat zelfvoorzienend zijn op HE niet voor iedereen is weggelegd is evident. Maar het is even grote onzin om te beweren dat je daar dan 300 panelen voor nodig hebt en/of de opslag van 20 Tesla's.
Uiteraard wie thuis een heel hoog elektrisch verbruik heeft zal nooit zelfvoorzienend kunnen zijn. Daar moet je dan ook als eerste stap mee beginnen.

[Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2023 09:16]

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:57
Lochnes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:40:
[...]

Je komt een eind in de zomer als je het toch al niet nodig had. Winter zuigt. Ik heb nul op de meter met een energielabel a+++ maar als ik in december autarkisch wil zijn heb ik 300 zonnepanelen nodig ongeveer.
Of een warmtebuffer voor 2 maanden.
Want de meeste stroom heb je wss nodig voor een warmtepomp.
Klopt dat?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Lochnes
@CvP_tweakers @IvoB2 Yep, warmtepomp. Panelen oost west. productie vandaag 54,2 kwh (en doet nu nog 3 dus zal wel 60 worden) Heel de maand december totaal 93 kwh. Dus anderhalve dagopbrengst van mei.
Geen houtkachel, gas of andere warmtebron.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:05
Lochnes schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:11:
@CvP_tweakers @IvoB2 Yep, warmtepomp. Panelen oost west. productie vandaag 54,2 kwh (en doet nu nog 3 dus zal wel 60 worden) Heel de maand december totaal 93 kwh. Dus anderhalve dagopbrengst van mei.
Geen houtkachel, gas of andere warmtebron.
De verhouding bij mij is toch iets anders, vandaag 62 kWh, in december 190 kWh. 11 kWh. November was 453, januari 247 kWh.

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:18:
[...]

Uiteraard weet ik niet hoe andere leveranciers het doen maar voor mijn energieleverancier is het vrij eenvoudig en transparant:
50% van de prijs is zijn productiekost + 3 cent/kWh inkomen( werkingskosten, investeringen, eventueel uitkeren winst,...).
50% van de prijs is gebaseerd op de DA tarieven (gemiddelde maandprijs op de espotmarkt).
Maar dan gaat het uiteraard om de naakte energiecomponent.
Op de andere kosten zoals accijnzen, netkosten, BTW heeft de leverancier geen vat. En deze zijn momenteel bijna even hoog tot hoger dan de energiecomponent.
Ah, dat is wel cool dat die verdeling daar gewoon transparant is (lijkt?). Zou mooi zijn om dat van leveranciers in NL ook te weten.

Niet electra, maar bij warmteleveranciers wordt hier nu zover ik begreep wel openbaring van de kosten geëist omdat die grappenmakers gewoon de max vragen terwijl het zg zoveel beter dan direct gas verbranden zou moeten zijn. Zo is de prijs bij ons nu 90,9 euro/GJ (wettelijke max) terwijl het zg uit een grotendeels biomassacentrale zou moeten komen. Gelukkig heb ik m'n verbruik drastisch weten te verlagen met dank aan o.a. de airco.

• Franciesco
  • Laatst online: 22:13
Ook even inhakend op autarkisch willen zijn in december en januari: in mijn geval zal dat vooral heel moeilijk zijn door zowel de warmtepomp als het elektrisch rijden (met 2 ev’s). De rest van mijn all electric huishouden verbruikt peanuts in vergelijking daarmee.

Om een beeld te geven: in december was het stroomverbruik t.b.v. het elektrisch rijden (het meeste zakelijk/werk gerelateerd) en de warmtepomp samen rond de 1000kWh. Ik heb een behoorlijk aantal zonnepanelen (53 stuks over meerdere dakvlakken met zeker in de winter ook de nodige schaduw), maar die leveren bij lange na niet genoeg op om dat verbruik te dekken: afgelopen december totaal iets van 170kWh.

Januari was iets gunstiger: verbruik ev’s en wp samen ongeveer 950kWh en PV opbrengst 235kWh. Maar nog steeds een gapend groot gat tussen die twee.

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Franciesco schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:24:
Ook even inhakend op autarkisch willen zijn in december en januari: in mijn geval zal dat vooral heel moeilijk zijn door zowel de warmtepomp als het elektrisch rijden (met 2 ev’s). De rest van mijn all electric huishouden verbruikt peanuts in vergelijking daarmee.

Om een beeld te geven: in december was het stroomverbruik t.b.v. het elektrisch rijden (het meeste zakelijk/werk gerelateerd) en de warmtepomp samen rond de 1000kWh. Ik heb een behoorlijk aantal zonnepanelen (53 stuks over meerdere dakvlakken met zeker in de winter ook de nodige schaduw), maar die leveren bij lange na niet genoeg op om dat verbruik te dekken: afgelopen december totaal iets van 170kWh.

Januari was iets gunstiger: verbruik ev’s en wp samen ongeveer 950kWh en PV opbrengst 235kWh. Maar nog steeds een gapend groot gat tussen die twee.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar klopt het dat jullie opbrengst in december betrekkelijk laag is tov het aantal panelen?

Wij hadden in december 86,2kWh opbrengst van 8 panelen. Uiteraard ook niet genoeg voor ons verbruik (zonder EV), maar het verschil leek me vrij groot. Overigens 29,6kWh daarvan nog teruggeleverd. Oa dat is iets wat we in de toekomst met een kleine thuisbatterij willen opvangen. Volledig zelfvoorzienend is hier geen doel.

Overigens vandaag 19,8kWh opbrengst.

• Ronald.42
Mijn opbrengst per maand over bijna een jaar met 30 panelen.
Deels op een steil dak en deels op een platdak.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 22:13
@Sjamo opbrengst vergelijken is altijd lastig want we wonen immers niet naast elkaar. En met b.v. een vrijwel Zuid ligging zonder enige schaduw zul ja al snel relatief veel opbrengst hebben. Geen idee of dat bij jou het geval is hoor.
Maar inderdaad: onze opbrengst afgelopen december en januari was laag. Er was ook weinig zon bij ons (er zijn zonnigere decembermaanden geweest) en zeker in de winter valt er behoorlijk wat schaduw op de panelen.

Vandaag ca 9396kWh opbrengst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lochnes
ik heb het idee dat mijn oost-west ligging achterblijft bij een zuid ligging in de winter.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
Dat klopt helaas ook.. (heb ook oost west)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Lochnes schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 22:12:
ik heb het idee dat mijn oost-west ligging achterblijft bij een zuid ligging in de winter.
Dat klopt, in de winter kun je je PV het best op een steil zuiddak hebben (of een zuidgevel, de zon komt immers toch niet hoog), terwijl in de zomer een oost-westdak (op bijvoorbeeld 45°) de hoogste opbrengst geeft en daarbij nog de mooiste verdeling over de dag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy

Termy

Andrehj schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Dat klopt, in de winter kun je je PV het best op een steil zuiddak hebben (of een zuidgevel, de zon komt immers toch niet hoog), terwijl in de zomer een oost-westdak (op bijvoorbeeld 45°) de hoogste opbrengst geeft en daarbij nog de mooiste verdeling over de dag.
Platter is echter beter voor de jaaropbrengst dus het lijkt me sterk dat 45 graden oost/west het beter doet dan 13 graden in de zomer. De zon komt dan in het noordoosten op en gaat in het noordwesten onder, dus daar pak je meer van mee met plattere panelen. De paar keer dat ik meekijk in het productietopic zie ik ook de hoogste scores voor platte systemen in de zomer.

Wat ik ergens wel interessant vind is dat steil op zuid beter scoort dan plat oost/west ondanks dat de winters in NL vaak maar 1 grote bewolkte bende zijn en je zou verwachten dat plat beter is ivm diffuus licht.
Maar ik kan me wel voorstellen dat een paar zonnige dagen waar je met steil zuid wel echt goed opwekt je al snel wint van een berg matige dagen waar platte sets slechts klein voordeel hebben (het totaal is tenslotte nog steeds ruk, ongeacht plat of steil).

Maar wie heeft hier nou echt keuze in? Alleen open veld-systemen lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
@Termy Je schrijft:

Maar ik kan me wel voorstellen dat een paar zonnige dagen waar je met steil zuid wel echt goed opwekt je al snel wint van een berg matige dagen waar platte sets slechts klein voordeel hebben (het totaal is tenslotte nog steeds ruk, ongeacht plat of steil).

-----

In het kader van de duurzame kroeg :)

Zou juist de opstelling waarbij je de opbrengst niet piekt, maar zoveel mogelijk uitsmeert over de dag en waarbij je zoveel mogelijk opbrengst krijgt ook bij dagen zonder zon en in de winter niet beter zijn voor duurzaam energiegebruik?

Wij proberen onze zonne-energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Dat betekent voor ons dat we gebaat zijn bij juist dat wat ik hiervoor beschreef, zo lang mogelijk op een dag, zoveel mogelijk bij minder zon en liefst ook in de winter nog een redelijke opbrengst. Daarmee kunnen we een groter deel van ons basisverbruik afdekken en ook van het actieve gebruik in de tussenseizoenen en zelfs iets in de winter.

Wij hebben onze keuzes hierin gemaakt met de tijd na salderen in gedachten, plus dat we denken dat meer eigen verbruik (zoveel mogelijk op de juiste fase) beter werkt tegen overbelasting van het elektriciteitsnetwerk.

Oa om die reden hebben we hier ook gekozen voor micro-omvormers (ondanks de hogere prijs), waarmee we in onze situatie (zuid, 33°) aftoppen op een goede 74%. Ik verwacht dat we bij de zonnepanelen die we binnenkort op onze schuur leggen (oost-west, hellingshoek denken we nog over) gaan aftoppen op 70%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy

Termy

@Sjamo Ik zou zeggen nee, want de opbrengst in de winter komt zoveel tekort dat maximaal opwekken beter is. Sowieso is er van verspreiden in de winter weinig sprake want de zon staat alleen maar in het zuiden en heel kort.

Als je de keuze zou hebben zou het vast beter zijn om alle zonnepanelen in NL optimaal te plaatsen voor de winter zodat we in de winter genoeg opbrengst hebben (met opslag sowieso, want <8 uur licht) want dan heb je zeker ook genoeg in de rest van het jaar. Helaas hebben we die keuze met onze daken niet :P.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Termy schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Ah, dat is wel cool dat die verdeling daar gewoon transparant is (lijkt?). Zou mooi zijn om dat van leveranciers in NL ook te weten.

Niet electra, maar bij warmteleveranciers wordt hier nu zover ik begreep wel openbaring van de kosten geëist omdat die grappenmakers gewoon de max vragen terwijl het zg zoveel beter dan direct gas verbranden zou moeten zijn. Zo is de prijs bij ons nu 90,9 euro/GJ (wettelijke max) terwijl het zg uit een grotendeels biomassacentrale zou moeten komen. Gelukkig heb ik m'n verbruik drastisch weten te verlagen met dank aan o.a. de airco.
Niet "lijkt" maar wel degelijk is.
Iedere maand (na vervallen termijn want het is een variabel contract en het deel dynamisch is pas gekend na afsluiten maand) wordt de tariefkaart met alle afzonderlijke onderdelen van de totale prijs (dus ook de netkosten, accijnzen, heffingen, BTW,...) gepubliceerd.
Iedere dag krijg je v voor wie kiest voor een dynamisch tarief - bovendien een opvolging van je verbruik en injectie en de som (verschil) in euro van je persoonlijk verbruik.
Het enige wat je zelf nog moet berekenen is het capaciteitstarief want dat is een individueel gegeven.
In mijn geval als prosument met meer netteruglevering dan netafname ook geen moeilijke want het min. tarief = max. tarief zodat het jaarlijks een vaste som is (het min. tarief) die ik voor de jaarlijkse afrekening dus al kan voorspellen.
Het voordeel is dat mijn leverancier ook zelf producent is (en zijn productiekost dus kent), de klanten ook aandeelhouder zijn (het doel is dus niet veel winsten aan de aandeelhouders uit te keren maar de consumentenprijs zo laag mogelijk te houden) en schommelingen tussen vraag en aanbod (meer of minder vraag/aanbod dan eigen productie) opvangt door 50% van de maandprijs af te stemmen op het gemiddelde van de espot DA-tarieven.
De leverancier zet ook alleen in op HE (zon, wind, geothermie, water, pellets) en is geen gasverdeler.

Dat is bij mijn leverancier zo. Dat is geen algemeen gegeven in België/Vlaanderen. Ook hier moet je bij sommige leveranciers een halve wiskundeknobbel hebben om aan de hand van hun tariefformules te kunnen berekenen wat je nu moet betalen en of hun eindrekening wel correct is.

[Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2023 10:59]

Acties:
  • +2Henk 'm!
Sjamo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:45:
[...]
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar klopt het dat jullie opbrengst in december betrekkelijk laag is tov het aantal panelen?
Opbrengst van panelen (in de winter) heeft niet alleen te maken met aantal panelen maar ook met oriëntatie en hellingshoek.
Wanneer je een zo groot mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad wil nastreven op basis van eigen productie moet je dus eerst al je verbruik zo laag mogelijk trachten te houden* (dat is immers altijd de goedkoopste actie) en de productie afstemmen op de winter en niet de zomer (in de winter heb je zoveel mogelijk productie nodig, in de zomer doet het er minder toe wegens sowieso overproductie). Dat houdt in dat je - indien mogelijk - de panelen zo zuidelijk mogelijk plaatst (aan O/W heb je door de lage zonnestand er in de winter minder aan en bij een batterij krijg je tijdens de middaguren de meeste productie binnen) en zo verticaal mogelijk (door de lage zonnestand renderen de panelen dan beter, in de zomer uiteraard minder maar dan heb je toch al overschot genoeg).

Streven naar zelfvoorzienigheid (met eigen opslag en een zo laag mogelijk netverbruik) houdt een andere vorm van installatie in dan een PV installatie zonder accu (met O/W verdeling om de productie te verspreiden over de dag en salderen om overproductie van de zomer over te hevelen naar verbruik in de winter).
Streven naar een hoge graad van zelfvoorzienigheid is iets anders dan streven naar een zo hoog mogelijke jaaropbrengst en deze virtueel over het jaar te verdelen door te salderen (en het net als een virtuele batterij te beschouwen).

* Twee EV's is uiteraard al geen goed uitgangspunt om een hoge graad van zelfvoorzienigheid te bereiken.
Wij hebben daarom bewust gekozen voor slechts één EV (waarmee we zelf maar een 3000 km per jaar afleggen en de rest van de tijd delen met drie andere gezinnen) en verplaatsen ons zoveel mogelijk te voet, per fiets en binnen een straal van 50 km met de e-bike met een range van min. 100 km. De e-bikes verbruiken maar een 800 Wh/100 km tegenover 17200 Wh/100 km. Op 2 voertuigen geeft dat een verhouding 1600/34400 Wh/100 km. Het is niet moeilijk te begrijpen dat een hoge graad van zelfvoorzienigheid gemakkelijker en goedkoper te bereiken is in het eerste scenario dan in het tweede.
Dat dit scenario niet voor iedereen mogelijk is weet ik ook wel. Ik geef alleen maar aan waar je rekening mee moet houden wanneer een hoge graad van zelfvoorziening het doel is.

[Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2023 11:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Opbrengst van panelen (in de winter) heeft niet alleen te maken met aantal panelen maar ook met oriëntatie en hellingshoek.
Wanneer je een zo groot mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad wil nastreven op basis van eigen productie moet je dus eerst al je verbruik zo laag mogelijk trachten te houden* (dat is immers altijd de goedkoopste actie) en de productie afstemmen op de winter en niet de zomer (in de winter heb je zoveel mogelijk productie nodig, in de zomer doet het er minder toe wegens sowieso overproductie). Dat houdt in dat je - indien mogelijk - de panelen zo zuidelijk mogelijk plaatst (aan O/W heb je door de lage zonnestand er in de winter minder aan en bij een batterij krijg je tijdens de middaguren de meeste productie binnen) en zo verticaal mogelijk (door de lage zonnestand renderen de panelen dan beter, in de zomer uiteraard minder maar dan heb je toch al overschot genoeg).

Streven naar zelfvoorzienigheid (met eigen opslag en een zo laag mogelijk netverbruik) houdt een andere vorm van installatie in dan een PV installatie zonder accu (met O/W verdeling om de productie te verspreiden over de dag en salderen om overproductie van de zomer over te hevelen naar verbruik in de winter).
Streven naar een hoge graad van zelfvoorzienigheid is iets anders dan streven naar een zo hoog mogelijke jaaropbrengst en deze virtueel over het jaar te verdelen door te salderen (en het net als een virtuele batterij te beschouwen).

* Twee EV's is uiteraard al geen goed uitgangspunt om een hoge graad van zelfvoorzienigheid te bereiken.
Wij hebben daarom bewust gekozen voor slechts één EV (waarmee we zelf maar een 3000 km per jaar afleggen en de rest van de tijd delen met drie andere gezinnen) en verplaatsen ons zoveel mogelijk te voet, per fiets en binnen een straal van 50 km met de e-bike met een range van min. 100 km. De e-bikes verbruiken maar een 800 Wh/100 km tegenover 17200 Wh/100 km. Op 2 voertuigen geeft dat een verhouding 1600/34400 Wh/100 km. Het is niet moeilijk te begrijpen dat een hoge graad van zelfvoorzienigheid gemakkelijker en goedkoper te bereiken is in het eerste scenario dan in het tweede.
Dat dit scenario niet voor iedereen mogelijk is weet ik ook wel. Ik geef alleen maar aan waar je rekening mee moet houden wanneer een hoge graad van zelfvoorziening het doel is.
Dank je voor je reactie. Dit is informatie waar ik veel aan heb :) Nu nog hopen dat ik het juist interpreteer :)

Wij zijn nog steeds actief bezig ons energieverbruik lager te krijgen en alles zo optimaal mogelijk te benutten met de beperkte middelen die we tot onze beschikking hebben.

Op dit moment hebben we een totaal verbruik van rond de 3300-3600kWh per jaar, met een zonnepaneel-installatie 3160Wp op zuid 33°. Deze installatie staat bij ons op dezelfde fase als airco en warmtepompboiler, en we proberen actief beide zoveel mogelijk rechtstreeks op zonne-energie te laten draaien.
In de toekomst verwachten we daar een kleine thuisbatterij bij te plaatsen (ongeveer 5kWh effectief om gemiddeld een gebruik te krijgen van 2 tot 3kWh per dag, het voor ons meest efficiente bereik).

Op dit moment zijn we bezig met het voorbereiden van een uitbreiding van de zonnepanelen op het "platte" dak van ons schuurtje. Met wat fantasie kunnen we daar 4 panelen kwijt, en deze willen we oost-west leggen om vroeger en later op de dag rechtstreeks zonne-energie te gebruiken. Deze installatie zetten we op de fase waar ook onze eboiler zit, om het laden daarvan ook liefst zoveel mogelijk rechtstreeks te doen en dus niet alleen via intern salderen van de meter. Hier komt geen batterij bij.

In zekere zin combineren we dus 2 van de systemen die je noemt. Natuurlijk salderen we nu, maar de beslissingen die we nemen zijn niet op salderen gebaseerd. We wonen in een kleine woning en hebben voorlopig geen opties om de zonnepanelen verder uit te breiden.

Het voornaamste waar we nu mee zaten was inderdaad de vraag hoe we de zonnepanelen oost-west het beste konden neerleggen. De meeste informatie die je daarover online kan vinden is vrij algemeen, en zegt weinig over wat specifiek voor ons het beste zou zijn.

Het dak waar de panelen komen te liggen is ongeveer 8° gekanteld richting zuid, we denken er nu over om die helling richting zuid aan te houden, en de panelen ongeveer op 15° oost en west te leggen. We hopen daarmee een systeem te creeeren dat nergens in uitblinkt, maar dat ons een beetje van alles zal geven :) Mochten de buren ondanks dat de panelen niet echt spiegelen toch last hebben van die hoek van 8° dan zullen we het natuurlijk terugbrengen naar plat.

Hiermee zouden we ons rechtstreeks eigen verbruik voorlopig toch weer een klein stukje omhoog moeten kunnen krijgen theoretisch gezien. Bovendien zullen we iets meer toekomstbestendig zijn denken/hopen we, door qua opbrengst wat boven ons verbruik te gaan zitten.

Hier overigens een oude (bj.2003) auto die zo weinig gebruikt wordt (<2000km/jr) dat we die nog aanhouden, in afwachting van wat er gaat gebeuren met EV's. Voor korte afstanden hier sinds kort over gegaan van een oude Thomos naar een kleine Segway electrische scooter en dat werkt fantastisch. Ideaal dat we in de situatie zijn dat we dat ding eigenlijk altijd op "eigen" stroom kunnen laden, ook zonder thuisbatterij.

[Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 14-05-2023 13:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy

Termy

Sjamo schreef op zondag 14 mei 2023 @ 13:28:

Het voornaamste waar we nu mee zaten was inderdaad de vraag hoe we de zonnepanelen oost-west het beste konden neerleggen. De meeste informatie die je daarover online kan vinden is vrij algemeen, en zegt weinig over wat specifiek voor ons het beste zou zijn.

Het dak waar de panelen komen te liggen is ongeveer 8° gekanteld richting zuid, we denken er nu over om die helling richting zuid aan te houden, en de panelen ongeveer op 15° oost en west te leggen. We hopen daarmee een systeem te creeeren dat nergens in uitblinkt, maar dat ons een beetje van alles zal geven :) Mochten de buren ondanks dat de panelen niet echt spiegelen toch last hebben van die hoek van 8° dan zullen we het natuurlijk terugbrengen naar plat.

Hiermee zouden we ons rechtstreeks eigen verbruik voorlopig toch weer een klein stukje omhoog moeten kunnen krijgen theoretisch gezien. Bovendien zullen we iets meer toekomstbestendig zijn denken/hopen we, door qua opbrengst wat boven ons verbruik te gaan zitten.
Hoeveel panelen (lees: Wp) zou je er kwijt kunnen als je ze plat legt? Dus gewoon mee met de 8 graden richting zuid. Zo plat boeit het nl geen moer ivm verspreiden over de dag en telt alleen maximale opbrengst. Zeker als je toch een batterij overweegt kun je beter zo veel mogelijk opwekken want verspreiden over de dag doe je met je accu.

Ik vermoed overigens dat plat zuid sowieso de beste optie is aangezien het met je geschatte 4 panelen niet klinkt alsof je oost/west meer kwijt kunt dan zuid, zeker niet als je ze gewoon plat legt als een soort schuindakinstallatie. Misschien dat waterdrainclipjes dan wel 'nodig' zijn maar dat is niet bepaald een kostenpost.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Nu het toch weer over zonnepanelen gaat, wij twijfelen heel erg over of we nog moeten uitbreiden of niet.
Heeft er iemand nog een glazen bol die kan voorspellen of zonnepanelen nog goedkoper gaan worden? I.v.m. met productie/minder vraag?
We hebben namelijk al overproductie, dus meer zonnepanelen is m.n. voor de winter periode.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Termy

Termy

Ze worden zeker goedkoper, dat worden ze nl al decennia. Kopen wanneer je kan, wachten op techniek is een valkuil waar je als tweaker niet in zou mogen trappen ;).

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:53
Tehh schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:01:
Nu het toch weer over zonnepanelen gaat, wij twijfelen heel erg over of we nog moeten uitbreiden of niet.
Heeft er iemand nog een glazen bol die kan voorspellen of zonnepanelen nog goedkoper gaan worden? I.v.m. met productie/minder vraag?
We hebben namelijk al overproductie, dus meer zonnepanelen is m.n. voor de winter periode.
Ik zie op mydealz.de en via een Duitse vriend dat de Duitsers ENORM meer belangstelling hebben voor panelen. Het is een groot land dus dit zal iets doen met de vraag/aanbod verhouding binnen Europa. In DE willen ze ook zonnepanelen meer gaan stimuleren voor de bevolking.
Hoe het in andere Europese landen is weet ik niet.

Ik heb geen glazen bol, maar denk dat na NLD, nu de consument in de rest van de EU massaal gaat starten met zonnepanelen.

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 20:36
Bonv schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:01:

Stroom (normaal): 1058 kWh
Stroom (dal): 1074 kWh
Zonnepanelen (bruto): 8750 kWh (9315 WP)
Zo, da's een rendement van 93%.
Kan kloppen hoor, maar ik zie toch vaak dat installateurs wel héél optimistisch zijn in hun opbrengstberekening.
Dan moeten je panelen wel zo'n beetje pal zuid liggen en geen schaduw hebben.
Hoe ben je tot deze opbrengst gekomen?

Daarnaast, da's ruim 4x zoveel aan stroomopbrengst als dat je normaal verbruikt.
Wat is je redenering daarachter?

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 23:53
KMvrtr schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Kan kloppen hoor, maar ik zie toch vaak dat installateurs wel héél optimistisch zijn in hun opbrengstberekening.

Daarnaast, da's ruim 4x zoveel aan stroomopbrengst als dat je normaal verbruikt.
Dat hij een heleboel gratis energie gaat leveren aan het net als de saldering regeling is afgeschaft (ik hoop het niet dat dit er door heen komt) ;)

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:07
mongkut schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:55:
[...]

Dat hij een heleboel gratis energie gaat leveren aan het net als de saldering regeling is afgeschaft (ik hoop het niet dat dit er door heen komt) ;)
Of tlv 80%

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
[...]

Of dat hij is voorbereid voor een Warmtepomp en EV O-)

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 23:53
Jojan265 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Of dat hij is voorbereid voor een Warmtepomp en EV O-)
Ik gebruik geen warmtepomp in de zomer en een ev is meestal overdag niet bij je huis (als je hem thuis kan laden)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:32
Tehh schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:01:
Installatie kosten zullen door inflatie stijgen, dus die stijgen
Ik heb in 2010, 2012en 2015 voor Eur 1/wp laten installeren. Dat lukt nu niet meer

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:32
mongkut schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Ik gebruik geen warmtepomp in de zomer en een ev is meestal overdag niet bij je huis (als je hem thuis kan laden)
Die warmtepomp draait toch in de zomer om de bron weer op te warmen.

• Termy

Termy

BarryH schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:56:
[...]

Installatie kosten zullen door inflatie stijgen, dus die stijgen
Ik heb in 2010, 2012en 2015 voor Eur 1/wp laten installeren. Dat lukt nu niet meer
Dat is alleen waar als je loon niet harder is gestegen. Een betere vergelijking is hoeveel uur je moet werken voor die panelen.

Daarnaast is er nu een enorme vraag nadat het aanbod enorm gedaald was (covid) dus dat het tijdelijk relatief duur is dat zal best, maar dat gaat de trend niet veranderen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

John245 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:09:
[...]

De bron is vaak buitenlucht. Vrij ambitieus om dat in de zomer op te warmen.

Jij bedoelt een WP met grondboring waarschijnlijk. Maar die komt minder voor in NL

• John245
de Peer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:25:
[...]

De bron is vaak buitenlucht. Vrij ambitieus om dat in de zomer op te warmen.

Jij bedoelt een WP met grondboring waarschijnlijk. Maar die komt minder voor in NL
Inderdaad was ervanuitgegaan wat we zelf hebben.

Krijgen we wel lekkere warme zomers en is wel goed voor onze bron.

[Voor 9% gewijzigd door John245 op 18-05-2023 13:40]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
Vergeet ook niet dat de PV branche steeds professioneler wordt met hoger opgeleid personeel. En vergeet de extra kosten niet die men kwijt is qua valbeveiligingen, de arbeidsinspectie zit ze bijna letterlijk op de nek.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Bonv
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:31
[...]

Opbrengst komt uit het SolarEdge Designer rapport. Klinkt idd optimistisch; we gaan het wel merken. Redenering: binnenkort overstappen naar EV, en vorige week 2 airco units geïnstalleerd.

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-06 17:04
John245 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:09:
[...]

Maar het verbruik is minimaal en valt waarschijnlijk niet eens op naast ander verbruik in de zomer. SWW-productie zal meer energie vergen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=101145 Nibe S1255PC-6 aan Solarfreezer 18 Sonnestromfabrik 325(9× 75az. 9x 255 az.42 gr)3x Trinasolar 380 75az. 10 gr, 4x Jasolar 280. 255az. 10 gr.

• John245
jurgen purgen schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Maar het verbruik is minimaal en valt waarschijnlijk niet eens op naast ander verbruik in de zomer. SWW-productie zal meer energie vergen.
SWW betekent?

• Ronald.42
Sanitair warm water

Acties:
  • +1Henk 'm!
Termy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:14:
Ze worden zeker goedkoper, dat worden ze nl al decennia.
De afgelopen jaren toch zeker niet. Begin 2020 kocht ik 320 Wp Jinko full black voor 120 euro incl BTW. Minder dan 100 euro excl BTW dus. Van die prijzen kun je nu alleen maar dromen.

En dan heb ik het nog niet eens over de enorm gestegen marges van de installateurs.

[Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2023 16:46]

Acties:
  • +2Henk 'm!
ds23man schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:54:
Vergeet ook niet dat de PV branche steeds professioneler wordt met hoger opgeleid personeel. En vergeet de extra kosten niet die men kwijt is qua valbeveiligingen, de arbeidsinspectie zit ze bijna letterlijk op de nek.
Is ook niet meer dan logisch, als zo’n iemand valt bij je, ben je als bewoner ook gewoon aansprakelijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Ronald.42
Andrehj schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:36:
[...]

De afgelopen jaren toch zeker niet. Begin 2020 kocht ik 320 Wp full black voor 120 euro incl BTW. Minder dan 100 euro excl BTW dus. Van die prijzen kun je nu alleen maar dromen.

En dan heb ik het nog niet eens over de enorm gestegen marges van de installateurs.
Die prijs red je nu ook wel voor 400wp+ moet je wel meteen een pallet vol kopen ;)

• Termy

Termy

Andrehj schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:36:
[...]

De afgelopen jaren toch zeker niet. Begin 2020 kocht ik 320 Wp Jinko full black voor 120 euro incl BTW. Minder dan 100 euro excl BTW dus. Van die prijzen kun je nu alleen maar dromen.

Toch doet dit niks op de langetermijntrend. Als je een dienst moet afnemen (installatie) dan is dat anders, maar dat was de vraag niet. Panelen volgen al decennia Wright's law dus geen reden om anders aan te nemen vanwege een paar jaar gekkigheid in de wereld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ds23man
  • Nu online
Termy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Toch doet dit niks op de langetermijntrend. Als je een dienst moet afnemen (installatie) dan is dat anders, maar dat was de vraag niet. Panelen volgen al decennia Wright's law dus geen reden om anders aan te nemen vanwege een paar jaar gekkigheid in de wereld.
Klopt, maar ze komen niet uit zichzelf op je dak liggen....

Simpel voorbeeldje:

Een ploeg van 2 man kon 2 kleine installaties per dag doen. Maar door de valbeveiliging waar je toch per installatie een uurtje zoet mee bent niet meer. In verhouding stijgen de installatiekosten harder dan de daling van kostprijs in materiaal momenteel.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 16:41
Ik denk niet dat het een heel topic benodigd
En wordt vanuit het verbouwen topic verwezen naar staat in duurzaamheid stuk

ik ga mijn vloer later dit jaar naisoleren met pir (er komt vloerverwarming)
nu ben ik nog bezig om de oude koperen(sanitaire koud en warm) en stalen (CV aan en af. en Gas) leidingen te vervangen met flexible buis (uponor en super pipe)

nu zit ik met de vraag; ga ik deze vast maken in de boog van mijn betonnen broodjes vloer (jaren 70woning)
en dat het dus straks kruipruimte - PIR - leidingen - vloer wordt (waardoor de leidingen minder afkoelen maar ook kans op condens op de PIR plaat
of dat ik ze aan de pir plaat bevestig dus kruipruimte - leidingen - PIR - vloer (meer verlies maar altijd bereikbaar en geen condens op de PIR plaat

Wat is de beste optie
(Geen koppelingen onder de vloer)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@xtrme je mag altijd een topic maken hoor :)
Waarom verwacht je dat het boven het pir nog onder het dauwpunt komt? Heb je het in Ubakus.de gemodelleerd?
De enige die eventueel condens zou kunnen opleveren is de koudwaterleiding. Met een beetje schuim er omheen (zo kun je de buis kopen) is dat te voorkomen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Termy

Termy

Hier ligt warmwater juist niet ingepakt in de isolatie, zover ik weet omdat het juist snel moet afkoelen na gebruik ivm legionella.

• Termy

Termy

ds23man schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:01:
[...]

Klopt, maar ze komen niet uit zichzelf op je dak liggen....

Simpel voorbeeldje:

Een ploeg van 2 man kon 2 kleine installaties per dag doen. Maar door de valbeveiliging waar je toch per installatie een uurtje zoet mee bent niet meer. In verhouding stijgen de installatiekosten harder dan de daling van kostprijs in materiaal momenteel.
Ik heb het zelf gelegd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lochnes
Termy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:22:
Hier ligt warmwater juist niet ingepakt in de isolatie, zover ik weet omdat het juist snel moet afkoelen na gebruik ivm legionella.
Dat. de koudwaterleiding isoleer je ivm condens omdat het vocht uit de lucht condenseert als die leiding ca 12 graden wordt. De warmwaterleiding geeft geen condens, maar moet snel afkoelen ivm legionella en daarom isoleer je die niet.

Er is vast iemand anders met meer verstand dan ik die er echt wat zinnigs van kan zeggen, ik heb alleen de gevolgen van een legionella infectie gezien en dat wil je echt niet (levenslang atbeidsongeschikt). Dar risico zou ik dus niet nemen ondanks de zeer beperkte kans dat je dat via je residentiele warm water installatie oploopt.

• Ronald.42
Termy schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:30:
[...]

Ik heb het zelf gelegd.
Ik doe ook nagenoeg alles zelf hier daar verdien je een hoop centen mee.
Ik ga nu 14x 260wp vervangen door 12x425wp en kom dan op een prijs inclusief omvormer van 40 cent per wattpiek inclusief de verzendkosten van het spul.

Dan moet ik nog op zoek naar materiaal om 8 van de oude panelen(10jaar dus inmiddels allang gratis) op de andere kant te monteren.
Dus ruwweg 20 meter rail en een zak vol panhaken en wat beugeltje rommel. Dat is trouwens wel slecht te verkrijgen allemaal.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
Ronald.42 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:41:
[...]

Ik doe ook nagenoeg alles zelf hier daar verdien je een hoop centen mee.
Ik ga nu 14x 260wp vervangen door 12x425wp en kom dan op een prijs inclusief omvormer van 40 cent per wattpiek inclusief de verzendkosten van het spul.

Dan moet ik nog op zoek naar materiaal om 8 van de oude panelen(10jaar dus inmiddels allang gratis) op de andere kant te monteren.
Dus ruwweg 20 meter rail en een zak vol panhaken en wat beugeltje rommel. Dat is trouwens wel slecht te verkrijgen allemaal.
Zit je op PV Output en in het tweakers team?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Ronald.42
GudZ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Zit je op PV Output en in het tweakers team?
Nee ik doe wel mijn opbrengst melden in het jou productie topic.
Maar ook pas weer sinds kort, de langen winter en voorjaars maanden was het de moeite niet.
Slechte start van het jaar wat de opbrengst betreft..

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ondanks dat de gemiddelde temperaturen de afgelopen 3 dagen
niet boven de 11°C uitkwamen bleef het met dank aan de zoninstraling
met minimaal 19°C in de ochtend warm genoeg in huis.

Met een paar ventilatoren de warme lucht (ca. 25°C) overdag van zuid
naar de kamers op noord laten circuleren helpt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
De variatie en enige voorspelling in prijzen van zonnepanelen is eigenlijk te verwaarlozen in vergelijking tot wat energieprijzen doen. Het enige verstandige is zo snel mogelijk zoveel mogelijk zonnepanelen aanschaffen en aanleggen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:38
dunklefaser schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 22:38:
Ondanks dat de gemiddelde temperaturen de afgelopen 3 dagen
niet boven de 11°C uitkwamen bleef het met dank aan de zoninstraling
met minimaal 19°C in de ochtend warm genoeg in huis.

Met een paar ventilatoren de warme lucht (ca. 25°C) overdag van zuid
naar de kamers op noord laten circuleren helpt.
Dit weer bevestigt mij inderdaad weer hoe moeilijk (en zonder voldoende info: zinloos) het is om gasverbruik van woningen te vergelijken.

Onze woning is een hoekwoning met vooral ramen op oost/west en op het noorden. De ochtend en avondzon doet bij ons zijn werk, maar heb de afgelopen dagen moeite gehad om het huis op temperatuur te houden (na de nacht van dinsdag op woensdag toch een beetje bij moeten verwarmen). het feit dat het een hoekwoning is (waar twee grote lanen elkaar kruizen) helpt bij wind niet.

Relatief vergelijken (m3/graaddag van jaar tot jaar) vind ik veel relevanter.

(gewoon kleine frustratie voor elke keer dat iemand een gasverbruik post dat veeeel lager is dan het mijne, ondanks dat ik voor mijn gevoel al het redelijke heb gedaan en dat wij daardoor maar 40% gebruiken van hetgeen de vorige bewoners deden)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 22:12
pietje63 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:07:
[...]

Dit weer bevestigt mij inderdaad weer hoe moeilijk (en zonder voldoende info: zinloos) het is om gasverbruik van woningen te vergelijken.

Onze woning is een hoekwoning met vooral ramen op oost/west en op het noorden. De ochtend en avondzon doet bij ons zijn werk, maar heb de afgelopen dagen moeite gehad om het huis op temperatuur te houden (na de nacht van dinsdag op woensdag toch een beetje bij moeten verwarmen). het feit dat het een hoekwoning is (waar twee grote lanen elkaar kruizen) helpt bij wind niet.

Relatief vergelijken (m3/graaddag van jaar tot jaar) vind ik veel relevanter.

(gewoon kleine frustratie voor elke keer dat iemand een gasverbruik post dat veeeel lager is dan het mijne, ondanks dat ik voor mijn gevoel al het redelijke heb gedaan en dat wij daardoor maar 40% gebruiken van hetgeen de vorige bewoners deden)
En hoe warm hebben mensen het binnen, dat scheelt ook. De 1 heeft het 22 graden binnen, de ander 18.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:38
Joris 407 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:10:
[...]

En hoe warm hebben mensen het binnen, dat scheelt ook. De 1 heeft het 22 graden binnen, de ander 18.
- en welke ruimtes verwarm je / overal zelfde temp
- en hoeveel uur verwarm je
- en hoe goed ventileer / ontlucht je
- en hoe groot is je woning
- en hoeveel mensen wonen er
etc

Ik ga het niet in een model vangen, maar er is meer dan isolatie

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
pietje63 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:16:
[...]

- en welke ruimtes verwarm je / overal zelfde temp
- en hoeveel uur verwarm je
- en hoe goed ventileer / ontlucht je
- en hoe groot is je woning
- en hoeveel mensen wonen er
etc

Ik ga het niet in een model vangen, maar er is meer dan isolatie
En heb je boven, naaste, of beneden buren ? Of allemaal tegelijk ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris 407
  • Laatst online: 22:12
joezzt schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:22:
[...]

En heb je boven, naaste, of beneden buren ? Of allemaal tegelijk ?
Klopt allemaal, heul lang geleden woonde ik in een flatje, 36m2, rondom buren, 5 dagen per week werken. Ik had maar 4 stookdagen per jaar :*)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

joezzt schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:27:
De variatie en enige voorspelling in prijzen van zonnepanelen is eigenlijk te verwaarlozen in vergelijking tot wat energieprijzen doen. Het enige verstandige is zo snel mogelijk zoveel mogelijk zonnepanelen aanschaffen en aanleggen.
de energieprijzen zijn toch juist aan het dalen/stabiliseren? En je hoort juist steeds meer berichten over duurzame stroom die heel goedkoop gaat worden (correspondent artikel).

Dus de afgelopen 10 jaar waren zonnepanelen absoluut een no-brainer, maar voor het eerst vraag ik me af of dat voor de komende jaren nog wel geldt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Termy

Termy

de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 08:53:
[...]

de energieprijzen zijn toch juist aan het dalen/stabiliseren? En je hoort juist steeds meer berichten over duurzame stroom die heel goedkoop gaat worden (correspondent artikel).

Dus de afgelopen 10 jaar waren zonnepanelen absoluut een no-brainer, maar voor het eerst vraag ik me af of dat voor de komende jaren nog wel geldt.
Eens. De naderende ongeveer nulprijs van stroom zal een grote verandering in het systeem (moeten) geven. Vast iets met betalen voor capaciteit ipv volume. Mogelijk dat je eigen panelen (+ accu) daar dan een kostenbesparing kunnen geven. Maar ja, dit is nogal speculeren. Hoe dan ook leidt de enorme schaalvergroting van zon/wind/batterijen tot goedkopere stroom en constantere prijzen, dus op een moment kan het niet meer renderen om zelf panelen te leggen tenzij er iets aan dat model verandert.

Wat de temperatuur in huis betreft: ik stook deze maand al niet meer en heb zelfs al gekoeld. Nu nog steeds boven de 20 graden in ons hoekhuis. Duidelijk een slecht/nutteloos vergelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@de Peer Ik verwacht niet dat we van een extreem naar het andere gaan tenminste wat de energieprijzen en specifiek de stroomprijzen betreft. Wat er wel sterk verandert is de prijsverhouding per kWh tussen fossiel en duurzaam opgewekte stroom en daarin heb je gelijk.
De CO2-prijs zal blijven stijgen en de productiekosten van duurzaam opgewekte stroom zullen voorlopig blijven dalen.
Vergeet niet dat voor groene H2 veel en goedkope stroom nodig is gelet op de diverse verliezen bij de productie.

P.S.: Tot dat (duurzame) stroom op grote schaal soms een negatieve prijs krijgt moeten we nog wel wat wachten. Maar ik schrijf me alvast voor een "buurtbatterij" in (als die er komt).

[Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 19-05-2023 09:34]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 16:41
@Proton_ @Termy @Lochnes
ik heb denk ik wel mijn antwoord

ik ga de cv/gas leidingen boven de PIR plaat(tussen vloer en PIR) vast maken en de Sanitaire leidingen onder platen (tussen PIR en kruipruimte)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
[...]

1 Straaljager over de Noordzee schiet je hele energievoorziening aan gort ;-)
Maar alle gekheid op een stokje, veel zonnepanelen stabiliseert je eigen energieprijs om dat je meer zelf verbruikt, dat is het enige wat zeker is en blijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

joezzt schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Maar alle gekheid op een stokje, veel zonnepanelen stabiliseert je eigen energieprijs om dat je meer zelf verbruikt, dat is het enige wat zeker is en blijft.
Uiteraard, maar het is de vraag hoeveel investering je daar nog voor over hebt en of die het waard is en blijft. De energiemarkt gaat wel veranderen.

Het interessante is dat mensen zonder zonnepanelen ook mee gaan profiteren. Dat zie je nu al met dynamische contracten.

Wie weet wordt het straks wel of of.
of je koopt panelen
of je gaat met dynamische tarieven aan de gang.

Je ziet nu al dat je hierin keuzes moet maken. Een dynamisch contract zit soms het terugverdienmodel van je PV in de weg.

[Voor 25% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 11:07]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Ronald.42
Het voordeel is natuurlijk wel dat die mensen die al 10jaar lopen te roepen dat zonnepanelen te duur zijn en niet uit kunnen en wachten tot ze goedkoper worden dat gewoon nog jaren vol kunnen houden.
Maar de mensen die ze al 10 jaar hebben liggen weten wel beter.

Is er natuurlijk wel een aanzienlijk verschil in investering als je het zelf wil en kunt aanleggen of dat er nog een club iets aan moet verdienen en garantie geven om die zooi op het dak te meubelen.

Dat maakt nog al eens een paar jaar uit op je tvt.

En voorlopig is die hele salderen toestand nog in de lucht maar zien waneer daar daadwerkelijk iets mee gedaan wordt behalve over praten.

[Voor 17% gewijzigd door Ronald.42 op 19-05-2023 11:12]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Termy

Termy

joezzt schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:57:
[...]

1 straaljager die duizenden windmolens en zonnepanelen gaat slopen? En dat is realistischer dan 1 straaljager die een fossiele centrale sloopt?

Daarnaast: daarom hebben we onze eigen straaljagers. Als een vijand ongestraft onze infra kan slopen dan hebben we een groter probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Zijn er eigenlijk getallen/ staatjes/ simulaties bekend in hoeverre minder/ gelijk aan/ meer opbrengst zonne-energie tov verbruik, bijdraagt aan het verhogen van direct verbruik?

Wij zijn voornemens een installatie op zuid van net iets minder dan ons verbruik uit te breiden met de helft daarvan op oost/west.

De voornaamste reden daarvoor is dat we verwachten in de toekomst, voor na salderen een kleine thuisbatterij te gaan gebruiken, waardoor we de hogere opbrengst hopenlijk efficient kunnen inzetten voor meer eigen verbruik.
Maar zonder batterij heb ik twijfel aan de efficientie hiervan.

De ontwikkeling van dynamische tarieven dat kan wat mij betreft alle kanten op, en we maken ons plan op, los daarvan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:00
Termy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:19:
Wat de temperatuur in huis betreft: ik stook deze maand al niet meer en heb zelfs al gekoeld. Nu nog steeds boven de 20 graden in ons hoekhuis. Duidelijk een slecht/nutteloos vergelijk.
Actieve koeling? Dat zou ik nu echt nog niet doen, dan zet ik wel een raam open of de ventilatie wat hoger 's nachts.

In de wetenschap dat het volgende week wat warmer weer wordt zou ik nu de verwarming ook niet meer aan zetten als het even wat kouder wordt in huis.

Laatste dag verwarmd was hier 3 mei en dat was eigenlijk onbedoeld, daarna het verwarmingsschema uitgeschakeld. Voorjaar/najaar regelen we de temperatuur in principe door meer of minder (nacht)ventilatie toe te passen. Tegen de tijd dat het 30+ graden wordt kan ik mijn actieve koeling eens voor de eerste keer gaan testen.

[Voor 22% gewijzigd door assje op 19-05-2023 11:34]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!
[...]
Uiteraard gaat dat nog altijd op. Je hebt immers ook nog de netbeheerder en de overheid die hun inkomsten willen garanderen.
Bij een lage netafname zijn de overheadkosten (netbeheerder/overheid) hier regelmatig al hoger dan de prijs van de energiecomponent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Termy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:15:
[...]

1 straaljager die duizenden windmolens en zonnepanelen gaat slopen? En dat is realistischer dan 1 straaljager die een fossiele centrale sloopt?

Daarnaast: daarom hebben we onze eigen straaljagers. Als een vijand ongestraft onze infra kan slopen dan hebben we een groter probleem.
Windmolens op de Noordzee, ik zie een game voor me, the Energy Wars >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:18:
Zijn er eigenlijk getallen/ staatjes/ simulaties bekend in hoeverre minder/ gelijk aan/ meer opbrengst zonne-energie tov verbruik, bijdraagt aan het verhogen van direct verbruik?

Wij zijn voornemens een installatie op zuid van net iets minder dan ons verbruik uit te breiden met de helft daarvan op oost/west.

De voornaamste reden daarvoor is dat we verwachten in de toekomst, voor na salderen een kleine thuisbatterij te gaan gebruiken, waardoor we de hogere opbrengst hopenlijk efficient kunnen inzetten voor meer eigen verbruik.
Maar zonder batterij heb ik twijfel aan de efficientie hiervan.

De ontwikkeling van dynamische tarieven dat kan wat mij betreft alle kanten op, en we maken ons plan op, los daarvan.
Verstand op nul, doen, dan lekker in het zonnetje gaan zitten. Resultaten in het verleden… etc.

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee