Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-04 18:32
Ik heb een vraag over de mogelijkheden om een secundair allocatiepunt (SAP) te gebruiken om geld te verdienen.

Ik heb momenteel zonnepanelen op het zuiden van ons huis liggen, die 4000kWh opleveren op jaarbasis. Op noord komt hier nog eens 2500kWh op jaarbasis bij. Ons verbruik is 3000kWh en hier komt nog 1000kWh bij (airco's).

Ik heb een energiecontract tot augustus 2024, waarbij ik 70 cent betaal voor een kuub gas en 23 cent voor een kWh.

Het is mij opgevallen dat Eneco momenteel 61,43 cent (!) terugleververgoeding geeft per kilowattuur. Dit heeft mij aan het denken gezet: wat als ik een secundair allocatiepunt neem?

1) Één energiemeter gebruik ik om goedkoop stroom af te nemen (4000 * 23 cent)
2) De tweede energiemeter (het secundair allocatiepunt) gebruik ik om stroom duur te verkopen (6500 * 61 cent).

Ben ik nou gek, of verdien ik dan met één handeling ineens 3000 euro op jaarbasis door twee energiecontracten af te kunnen sluiten?

Dit natuurlijk wel onder de randvoorwaarde dat mijn netleverancier (Stedin) een SAP kan plaatsen en de energieprijzen nog even blijven zoals ze zijn.

Als dit klopt, verdien ik mijn zonnepanelen op Noord in één jaar terug met de combinatieopbrengst van Zuid en Noord 8)7

Kan iemand bevestigen of dit werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Ja, zie het grote teruglevertopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
JWT schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:33:
Ja, zie het grote teruglevertopic.
Dat topic zat op slot (zonder echt een uitleg waarom, heel bijzonder). En Eneco keert in dit geval ook daadwerkelijk uit? Dat is... heel bijzonder. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
thatanas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Dat topic zat op slot (zonder echt een uitleg waarom, heel bijzonder). En Eneco keert in dit geval ook daadwerkelijk uit? Dat is... heel bijzonder. :o
kan je het nog steeds lezen toch ;)
En hoezo bijzonder, het is o.a. volgens stedin de reden om een 2e meetpunt te nemen. 1 contract kunnen afsluiten voor levering en 1 voor terugleveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:06

de Peer

under peer review

thatanas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Dat topic zat op slot (zonder echt een uitleg waarom, heel bijzonder).
Er staat duidelijk bij waarom hij op slot is: te veel off-topic post in een Zero-Tolerance topic. Zie de laatste post.
Hij is inmiddels weer geopend trouwens.

Maar idd je kunt een secundair allocatiepunt als verdienmodel gebruiken. Ze prijzen het zelfs zelf aan: verschillende contracten af kunnen sluiten op beide punten. En daar profiteer je van.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 07-08-2022 10:42 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thatanas
twain4me schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

kan je het nog steeds lezen toch ;)
En hoezo bijzonder, het is o.a. volgens stedin de reden om een 2e meetpunt te nemen. 1 contract kunnen afsluiten voor levering en 1 voor terugleveren
Het voelt tegenstrijdig. In dit geval verbruik ik de stroom (wegens tweede meter) volgens mij niet "zelf" (in ieder geval op papier) omdat dit achter de andere meter zit.

Stel: ik verbruik 2kW in een uur en ik produceer 3kW in een uur. Bij de eerste meter stijgt het verbruik met 2kWh. De tweede meter stijgt de productie ("teruggeleverd") met 3kWh.

Ik heb dus ineens nul incentive om mijn eigen stroom te gebruiken hierdoor, volgens mij. Klopt dat? Dat is toch totaal tegenstrijdig met alle berichten in de media nu over de overbelasting van het stroomnetwerk. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
thatanas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Het voelt tegenstrijdig. In dit geval verbruik ik de stroom (wegens tweede meter) volgens mij niet "zelf" (in ieder geval op papier) omdat dit achter de andere meter zit.

Stel: ik verbruik 2kW in een uur en ik produceer 3kW in een uur. Bij de eerste meter stijgt het verbruik met 2kWh. De tweede meter stijgt de productie ("teruggeleverd") met 3kWh.

Ik heb dus ineens nul incentive om mijn eigen stroom te gebruiken hierdoor, volgens mij. Klopt dat? Dat is toch totaal tegenstrijdig met alle berichten in de media nu over de overbelasting van het stroomnetwerk. :o
je wilt vooral zo min mogelijk stroom gebruiken, dat leverd het meeste op namelijk en daarnaast zo min mogelijk salderen

je kan gewoon je eigen stroom gebruiken het gaat alleen door 2 meters heen., feitenlijk verlaat het je huis niet.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 07-08-2022 10:47 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Maar daar heb je toch helemaal geen zonnepanelen voor nodig.

Een omvormer van het ene naar het andere netwerk zou dan toch ook werken ?

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

digifun schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:47:

maar is expliciet niet toegestaan.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:17

vliegnerd

Nintendo fan.

digifun schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:47:

Was ook mijn gedachte, maar dat is (vanzelfsprekend) verboden

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Die incentive is er toch sowieso niet? Ik krijg nu bij Eneco 61 cent per kWh voor mijn teruggeleverde stroom. Dus ik verbruik nu zo min mogelijk stroom en verkoop maximaal aan Eneco. Ik belast daarmee het net wel maximaal.

Overigens, niet overal zijn er netbelastingproblemen he waardoor de omvormers uitvallen. In mijn regio heb ik nergens last van. Ik heb 60 zonnepanelen en voltage is gewoon rond de 233-237V terwijl de omvormers pas uitvallen bij 252v.

Stroom is nu dus alsnog 'duur' voor me, omdat het zoveel waard is als ik het verkoop.

Administratief gebruik je de stoom niet zelf, maar 'fysiek' volgens mij wel als beide allocatiepunten op dezelfde fase zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 07-08-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:48
In jouw situatie, gelijk doen!

Vraag voor de kenners, stel in de toekomst wordt de situatie weer anders, andersom. (En dat is best waarschijnlijk.) Kun je dan dat tweede punt weer laten afkoppelen/stop zetten?
De jaarlijkse kosten van zo'n punt zijn toch best behoorlijk? (Althans, als het niet zo makkelijk terug te verdienen is zoals bij TS.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jaarlijkse kosten zijn.... 35 euro meetdienst.
https://www.liander.nl/si...uik_per_1-1-2019_V1.1.pdf

[ Voor 65% gewijzigd door teacher op 07-08-2022 11:02 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ah. Dat zijn de kosten niet.
Ik meen in andere topics andere bedragen gezien te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
Truus01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Ah. Dat zijn de kosten niet.
Ik meen in andere topics andere bedragen gezien te hebben.
De aansluitkosten zijn hoog, rond de 500 euro. Maar dat is echt peanuts, dat heb je er met één zomermaand uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je moet hem wel laten aanleggen (305 euro) , en er moet een extra meterkast met hoofdschakelaar en alamats (250?). Bij elkaar zeg 600 euro, dus 1000kWh terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
teacher schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:09:
Je moet hem wel laten aanleggen (305 euro) , en er moet een extra meterkast met hoofdschakelaar en alamats (250?). Bij elkaar zeg 600 euro, dus 1000kWh terugleveren.
In mijn geval ging er al een nieuwe meterkast in voor de overgang naar 3*25A. Ik denk dat ik de oude meterkast dus gebruik om twee zonnepanelengroepen op binnen te laten komen. Scheelt weer enigszins.

Maar echt, wow. Ben niet snel flabbergasted, maar dit is een lekkere aanvulling op het inkomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Als je die nog hebt liggen, zou ik die idd naast je bestaande ophangen.
Netbeheerder doet namelijk niets als er geen hoofdschakelaar is waarop ze kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

thatanas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:13:
[...]

In mijn geval ging er al een nieuwe meterkast in voor de overgang naar 3*25A. Ik denk dat ik de oude meterkast dus gebruik om twee zonnepanelengroepen op binnen te laten komen. Scheelt weer enigszins.

Maar echt, wow. Ben niet snel flabbergasted, maar dit is een lekkere aanvulling op het inkomen :D
Het kan volgens mij wel een aantal maanden duren voordat je aan de beurt bent. Lees maar even terug in het TLV topic, daar hebben enkele tweakers al zo'n punt aangevraagd, en ook gekregen geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

Gelukkig kan je je geweten sussen met natuurkunde: stroom kiest de kortste weg, en in plaats van dat het in je groepenkast weer in je huis verspreidt, gebeurt dat nu bij je hoofdzekering. Behalve als je niet thuis bent, dan vindt het zijn weg naar je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:16:
Het kan volgens mij wel een aantal maanden duren voordat je aan de beurt bent. Lees maar even terug in het TLV topic, daar hebben enkele tweakers al zo'n punt aangevraagd, en ook gekregen geloof ik.
Met die prijs tot augustus 2024, maken die paar maanden ook niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Is er animo om wat gestructureerder een overzicht te maken van de mogelijkheden en kosten, en misschien een excel om wat scenario's te kunnen doorrekenen? Veel vragen over in het tlv-topic, maar de info is verspreid, roept veel vragen op en verdient misschien zijn eigen topic.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Met die prijs tot augustus 2024, maken die paar maanden ook niet echt uit.
Dat is waar, maar de hoge TLV kan zomaar afgebouwd worden de komende maanden. Iets wat ik zelf ook niet hoop natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:34
marvel27 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:24:
Is er animo om wat gestructureerder een overzicht te maken van de mogelijkheden en kosten, en misschien een excel om wat scenario's te kunnen doorrekenen? Veel vragen over in het tlv-topic, maar de info is verspreid, roept veel vragen op en verdient misschien zijn eigen topic.
Ik ben voor een apart sap topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
marvel27 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:24:
Ik denk dat dat zeker niet verkeerd is. Helaas ben ik zelf nog te onbekend met de materie om hier een goede aanzet voor te doen. Wel heb ik alvast de aanvraag bij Stedin ingevoerd (eind september als richtdatum via Mijnaansluiting.nl nu, dat zou best oké zijn). We gaan het meemaken. :)

Overigens kom ik tot de conclusie, dat als deze 'loophole' (zo voelt het) gedicht wordt, ik "gewoon" mijn zonnepanelen weer kan koppelen aan de andere meterkast en kan gaan salderen. Tenzij die regeling ook afgebouwd wordt.

Maar zo traag die besluitvorming gaat, zal het mijn tijd wel duren :D

[ Voor 18% gewijzigd door thatanas op 07-08-2022 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
thatanas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Overigens kom ik tot de conclusie, dat als deze 'loophole' (zo voelt het) gedicht wordt, ik "gewoon" mijn zonnepanelen weer kan koppelen aan de andere meterkast en kan gaan salderen. Tenzij die regeling ook afgebouwd wordt.

Maar zo traag die besluitvorming gaat, zal het mijn tijd wel duren :D
Zou me niet zo zorgen maken om loophole die dichtgezet wordt.

Dat gebeurt vanzelf als je in aug24 een nieuw contract moet afsluiten. dan zullen lever en teruglever tarieven weer in lijn zijn met elkaar.

Dus je gaat voor een kleine 2 jaar voordeel hebben. Zou je baan maar niet opgeven ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
jeroenkb schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Zou me niet zo zorgen maken om loophole die dichtgezet wordt.

Dat gebeurt vanzelf als je in aug24 een nieuw contract moet afsluiten. dan zullen lever en teruglever tarieven weer in lijn zijn met elkaar.

Dus je gaat voor een kleine 2 jaar voordeel hebben. Zou je baan maar niet opgeven ;-)
Ben het met je eens, en ook weer niet (Cruijffiaans dit :+ ).

Het gigantische verschil dat er nu is, zal dan niet meer mogelijk zijn. Wel heb ik nu heel vaak een energiecontract uitgekozen op de laagst mogelijke levertarieven gas/stroom. Dit ging vaak gepaard met tevens een heel laag TLV.

Ik vermoed dat het nu in 2024 net even anders gaat worden: één contract afsluiten op de hoogst mogelijke TLV en een ander contract afsluiten op de laagst mogelijke levertarieven.

Overigens ga ik in die twee jaar ook inzetten op minder gebruik van gas, door met airco's te gaan verwarmen. De airco's komen er primair om te verkoelen gedurende de echt warme dagen die we steeds vaker hebben, maar met een COP-waarde van 5+ is verwarmen ook veel interessanter dan verwarmen met gas.

Blijft enkel nog het gebruik van warm water nog over op de CV. Is daar nog iets aan te doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:20
Een particulier krijgt in ieder geval binnen Liander gebied niet zomaar een secundair allocatiepunt. Wat precies de lijst met voorwaarden is doen ze schimmig over maar ik ken alleen maar mensen met afwijzingen op de aanvraag.
Een pure teruglever aansluiting kan wel maar daar krijg je geen particulier contract op.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volta
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-08-2022
Lardman schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:30:
Een particulier krijgt in ieder geval binnen Liander gebied niet zomaar een secundair allocatiepunt. Wat precies de lijst met voorwaarden is doen ze schimmig over maar ik ken alleen maar mensen met afwijzingen op de aanvraag.
Een pure teruglever aansluiting kan wel maar daar krijg je geen particulier contract op.
Dat zou toch wel erg vreemd zijn, als de andere aanbieders zoals Enexis en Stedin hier geen probleem mee hebben, en Liander wel? Zou toch een landelijk dingetje moeten zijn lijkt me.

Iemand specifiek dergelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:20
Het is vooral omdat 3*35 duurder is dan 2*3*25. Het kost ze dus geld

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volta
mmja, ik was eerst ook in de veronderstelling dat je een extra 3x25A kreeg, maar dat blijkt niet zo te zijn; je hebt je oorspronkelijke 3x25 A welke naar je huidige meter gaan, en boven deze smeltveilgheden wordt er een aftakking gemaakt naar je 2e allocatiepunt. Je houdt dus de 1x 3x25A.

helaas... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thatanas
volta schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:48:
mmja, ik was eerst ook in de veronderstelling dat je een extra 3x25A kreeg, maar dat blijkt niet zo te zijn; je hebt je oorspronkelijke 3x25 A welke naar je huidige meter gaan, en boven deze smeltveilgheden wordt er een aftakking gemaakt naar je 2e allocatiepunt. Je houdt dus de 1x 3x25A.

helaas... :)
Een extra 3*25A is ook niet nodig in mijn geval hoor! Dus dat is verder oké.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
Lardman schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:30:
Ik zit in Stedingebied. En moet zeggen: ben altijd erg content met de organisatie Stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Reactie van Stedin op mijn vraag wat de kosten zijn voor het plaatsen van een extra slimme meter t.b.v. terugleveren op een ander energiecontract:
We kunnen niet een extra slimme meter plaatsen voor enkel de zonnepanelen. Wat er wel gebeurt is dat er een bruto productie meter wordt geplaats, dit is i.v.m de subsidie die een klant krijgt.

Met de bruto productie meter kan je precies zien wat er wordt opgewekt, dat is dan ook de enige meter die wij kunnen plaatsen.

Je hebt op dit moment al een slimme meter als je door het menu scrolt zie je ook wat je terug levering is.
8)7 ze promoten het zelf op hun website :?

edit: had hiervoor ook nog een SAP aanvraag via mijnaansluiting.nl gedaan en die staat nog op pending. Dus we wachten het rustig af

[ Voor 9% gewijzigd door .SnifraM op 08-08-2022 16:22 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:51
.SnifraM schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:18:
Reactie van Stedin op mijn vraag wat de kosten zijn voor het plaatsen van een extra slimme meter t.b.v. terugleveren op een ander energiecontract:

[...]

8)7 ze promoten het zelf op hun website :?

edit: had hiervoor ook nog een SAP aanvraag via mijnaansluiting.nl gedaan en die staat nog op pending. Dus we wachten het rustig af
Ja de doorlooptijd voor een Secundair Allocatie Punt is inderdaad wat langer.
Ook je nog een schroefzekering hebt ipv de 3 zichtbare automaatzekering, dan komt er nog ca €315 bij voor het vervangen van het meterbord (eigen ervaring) en wordt het een complexe opdracht. Dan komt er nog een paar maanden bij in de planning.

In totaal ben je dus wel € 1.000 kwijt voor een extra allocatiepunt incl aparte groepenkast (+inhoud) en elektricien kosten ect als je niet reeds zo'n nieuwe meterkast hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 08-08-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-05 22:03
Zijn er ook ervaringen met een secundaire allocatiepunt op deze mannier?

Meter 1: modelcontract eneco
Meter 2: uur/dagprijzen via bijvoorbeeld Tibber

Maximale prijs voor zonneenergie terugleveren en mogelijkheid tot lage prijzen voor afgenomen energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:13

reiker

dan jij!

IwanvA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:11:
Zijn er ook ervaringen met een secundaire allocatiepunt op deze mannier?

Meter 1: modelcontract eneco
Meter 2: uur/dagprijzen via bijvoorbeeld Tibber

Maximale prijs voor zonneenergie terugleveren en mogelijkheid tot lage prijzen voor afgenomen energie.
Wat voor ervaring wil je lezen vraag ik me dan af?
Iedereen die een SAP heeft zal op zijn “verbruiksmeter” een contract hebben met lagere tarieven dan op de “teruglevermeter”. Anders heeft het geen zin.

Dus wat wil je weten? :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
reiker schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Wat voor ervaring wil je lezen vraag ik me dan af?
Iedereen die een SAP heeft zal op zijn “verbruiksmeter” een contract hebben met lagere tarieven dan op de “teruglevermeter”. Anders heeft het geen zin.

Dus wat wil je weten? :)
Het is voor mij een relatief nieuw fenomeen.

Ik heb bijvoorbeeld een accu staan van +- 10 kwh, ik kan deze dus frequent opladen en ontladen. In theorie kan ik dus laden tegen uursprijzen via meter 2 en dit weer verkopen aan Eneco via meter 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:49

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En wat als je meter en groepenkast 8 meter uit elkaar ligt op eigen terrein.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IwanvA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld een accu staan van +- 10 kwh, ik kan deze dus frequent opladen en ontladen. In theorie kan ik dus laden tegen uursprijzen via meter 2 en dit weer verkopen aan Eneco via meter 1?
Plus: je draagt bij aan netstabiliteit door af te nemen op tijdstippen van weinig vraag, en levert bij schaarste.

Min: Je bent eigenlijk de boel aan het flessen, en met de data uit de slimme meters moet dit voor de netbeheerders wel te detecteren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
bbbrumbrum schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Plus: je draagt bij aan netstabiliteit door af te nemen op tijdstippen van weinig vraag, en levert bij schaarste.

Min: Je bent eigenlijk de boel aan het flessen, en met de data uit de slimme meters moet dit voor de netbeheerders wel te detecteren zijn.
Wat maakt het de netbeheerder uit? Ik maak hun apparatuur niet kapot en netto belast ik het net minder.

De afzonderlijke energie maatschappijen zien alleen "hun" meter toch?

Voor de duidelijkheid ik probeer niet de boel te flessen, maar binnen de geldende regels zo min mogelijk te betalen. Ik bedoel het net te stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
IwanvA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Je krijgt wel een flink omzet verlies, Twintig procent ofzo,dus moet wel groot prijs verschil zijn.
En je weet dat dit niet mag?

[ Voor 3% gewijzigd door Keesvdzanden op 08-08-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volta
Keesvdzanden schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Je krijgt wel een flink omzet verlies, Twintig procent ofzo,dus moet wel groot prijs verschil zijn.
En je weet dat dit niet mag?
Interessant; waarom zou dit niet mogen?
Wanneer de accu op meter 1 geladen wordt en met een relais wordt omgeschakeld naar meter 2 en gaat terugleveren, zijn de installaties niet fysiek met elkaar in verbinding; ik zie de onwettigheid niet?

Het fysiek met een relais ontkoppelen is hier uiteraard wel een voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-04 21:48

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Zou een sap ook werken als je geen gunstig vast contract hebt?

Ik produceer 6000 kWh en gebruik straks met warmtepomp 3500 kWh.

Beetje tricky om 600 euro te investeren als die 0,614 van Eneco op termijn niet zeker is. en leveren via Frank enzo is ook tricky als alle tarieven maar blijven stijgen.

Op die 3500 kWh zou ik 6 cent verschil moeten maken in een jaar, toch. Plus 2e keer levertarief enzo.

Zijn meer die dit overwegen of al een keuze hebben gemaakt?

Top dat er nu een los topic voor sap is!

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
volta schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:42:
[...]

Interessant; waarom zou dit niet mogen?
Wanneer de accu op meter 1 geladen wordt en met een relais wordt omgeschakeld naar meter 2 en gaat terugleveren, zijn de installaties niet fysiek met elkaar in verbinding; ik zie de onwettigheid niet?

Het fysiek met een relais ontkoppelen is hier uiteraard wel een voorwaarde.
Tja ik weet niet of je het dan los kunt zien,ik denk toch eigenlijk van niet.
Maar mijn zegen heb je,leef je eigen uit zou ik zeggen.
Ik zie het sowieso als inkopen en verkopen,niks anders dan dat winkeliers ook doen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Interessant, ik zal de voorwaarden nog een opzoeken. Gisteren kon ik het zo snel niet vinden.

Beide meters staan natuurlijk al met elkaar in verbinding, alleen voor de meters en niet er achter.
Zelfs als je de accu gelijktijdig gaat laden en ontladen geeft dit hetzelfde beeld als bijvoorbeeld een hele hoop zonnepanelen en gelijktijdig het laden van een elektrische auto.

Even hypothetisch:
Voor vanmiddag zit het prijsverschil op ongeveer 30 cent/kWh.
1,2 kWh kopen voor €0,36 maakt 1,0 kWh voor de verkoop a €0,61.
Dus €0,25 winst, als ik dat doe met 3,7 kW afname (zelfde als 1 fase laden van wijn auto) geeft dat ongeveer € 0,77 per uur "winst".
Ongeveer 12 uur lang gaan deze prijzen op, dat maakt €9,24 op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Wat een bijzonder gehocuspocus. Ik vraag me af of dit niet gekke onvoorspelde teruglevering op het net zal opleveren tov de verwachte teruglevering en je netbeheerder zal gaan onderzoeken wat er aan de hand is met het stroomnet rondom je woning.

Dit zal ongetwijfeld snel in de voorwaarden komen als contractontbindend iets, dat terugleveren alleen uit eigen (indirecte) opwekking mag komen of enkel terugleveren op dalmomenten uit eigen net.

[ Voor 29% gewijzigd door Whiskey48 op 09-08-2022 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Whiskey48 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:29:
Wat een bijzonder gehocuspocus. Ik vraag me af of dit niet gekke onvoorspelde teruglevering op het net zal opleveren tov de verwachte teruglevering en je netbeheerder zal gaan onderzoeken wat er aan de hand is met het stroomnet rondom je woning.

Dit zal ongetwijfeld snel in de voorwaarden komen als contractontbindend iets, dat terugleveren alleen uit eigen (indirecte) opwekking mag komen of enkel terugleveren op dalmomenten uit eigen net.
Dit kunnen ze niet verbieden want een energie leverancier doet hetzelde,die koopt goedkoop in en verkoopt duur. En dit is precies wat straks de thuis batterijen massaal moeten gaan doen,overdag vol laden en s'nachts weer opmaken en eventueel weer injecteren in het net.
Onbalans in het net is er niet,het gaat niet extra naar buiten toe ,word alleen administratief over twee leveranciers verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:41

Illusion

(the art of)

….
Dat staat het al. Zie bijv greenchoice:
https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juli-2022.pdf

Bij nettoteruglevering gaat het om de teruglevering van door u opgewekte stroom na saldering met door u verbruikte stroom.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:16
IwanvA schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:17:
Interessant, ik zal de voorwaarden nog een opzoeken. Gisteren kon ik het zo snel niet vinden.
Het staat letterlijk op de pagina van Stedin over SAP:
De installaties achter de meetpunten zijn/worden niet onderling met elkaar verbonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
Whiskey48 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Ja de doorlooptijd voor een Secundair Allocatie Punt is inderdaad wat langer.
Ook je nog een schroefzekering hebt ipv de 3 zichtbare automaatzekering, dan komt er nog ca €315 bij voor het vervangen van het meterbord (eigen ervaring) en wordt het een complexe opdracht. Dan komt er nog een paar maanden bij in de planning.

In totaal ben je dus wel € 1.000 kwijt voor een extra allocatiepunt incl aparte groepenkast (+inhoud) en elektricien kosten ect als je niet reeds zo'n nieuwe meterkast hebt.
Enexis gaf bij mij aan dat het vervangen van de hoofdzekeringen voor rekening van Enexis zou zijn. Ben benieuwd aangezien ik nog altijd niets gehoord heb...

Heb ook in mijn offerte een 3 fase kWh meter staan terwijl ik, nu 1 fase heb... Dat wordt ook nog leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Ep Woody op 09-08-2022 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Compuchip87 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:09:
[...]

[...]
Iedere dag sleuteltje tien pakken,de accu los koppelen van meter 1,en vervolgens vast maken aan meter 2.
Zijn ze niet verbonden.
Of je zet hem op steekwagen en rijd ermee naar de buurman die hem snachts leeg maakt bij zijn Eneco haha

Wat zou dat per uur verdienen die arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Ep Woody schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:35:
[...]

Enexis gaf bij mij aan dat het vervangen van de hoofdzekeringen voor rekening van Enexis zou zijn. Ben benieuwd aangezien ik nog altijd niets gehoord heb...

Heb ook in mijn offerte een 3 fase kWh meter staan terwijl ik, nu 1 fase heb... Dat wordt ook nog leuk.
Enexis heeft geen één fase meters meer,krijgt altijd drie fase. En automaten zitten standaard op het meter bordje,dus het is een all in prijs. Iets wat blijkbaar bij de twee andere netbeheerder niet is,dus dat maakt enexis de goedkoopste met dacht ik 540 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
Keesvdzanden schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Iedere dag sleuteltje tien pakken,de accu los koppelen van meter 1,en vervolgens vast maken aan meter 2.
Zijn ze niet verbonden.
Of je zet hem op steekwagen en rijd ermee naar de buurman die hem snachts leeg maakt bij zijn Eneco haha

Te weinig...

15 kWh / 0.80 (efficientie lader) * € 0.40 = € 7.50
15 kWh * 0.90 (efficientie omvormer) * € 0.614 = € 8.28

Oftewel, je wilt er 78 cent mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Compuchip87 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:09:
[...]

[...]
Ik had iets vergelijkbaars gelezen op de site van Enexis, kan het alleen in de voorwaarden niet terug vinden. Vanavond maar eens naar kijken.

Het aan elkaar verbinden is ook nog wel een ruim begrip.
Stel je vraagt aan een elektricien, kan ik fase 1 en 2 met elkaar verbinden achter de meter?
Die zal resoluut nee zeggen. Dit geeft direct sluiting.
Ik kan stroom achter meter 1 van fase 1 prima terugleveren op meter 2 fase 2.
In hoever is het dan aan elkaar verbonden?
Het accu gedeelte kan je dan zelfs nog buiten beschouwing laten, daar zie ik geen probleem in. En zal voor de netbeheerder alleen maar fijne stabilisatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
IwanvA schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Ik had iets vergelijkbaars gelezen op de site van Enexis, kan het alleen in de voorwaarden niet terug vinden. Vanavond maar eens naar kijken.

Het aan elkaar verbinden is ook nog wel een ruim begrip.
Stel je vraagt aan een elektricien, kan ik fase 1 en 2 met elkaar verbinden achter de meter?
Die zal resoluut nee zeggen. Dit geeft direct sluiting.
Ik kan stroom achter meter 1 van fase 1 prima terugleveren op meter 2 fase 2.
In hoever is het dan aan elkaar verbonden?
Het accu gedeelte kan je dan zelfs nog buiten beschouwing laten, daar zie ik geen probleem in. En zal voor de netbeheerder alleen maar fijne stabilisatie zijn.
Het gaat dan wel echt naar buiten hè,houd je rekening met belasting van je automaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Keesvdzanden schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:11:
[...]

Het gaat dan wel echt naar buiten hè,houd je rekening met belasting van je automaten....
Dit is precies waar ik op doel. Wat zijn precies de voorwaarden, dat heb ik nog niet gevonden.
Als er enkel staat niet aan elkaar verbonden, dan durf ik het wel aan.
De term "naar buiten" komt waarschijnlijk niet uit de voorwaarden.

Voor de automaten is het geen probleem indien goed ontworpen.

(off topic, het gaat mij er om of het binnen de regels mogelijk is. Moreel vindt ik het verwerpelijk om energie te verspillen door het van de ene meter 2 maal om te zetten met verlies en het dan weer door de ander meter te laten gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52
thatanas schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:05:
[...]Blijft enkel nog het gebruik van warm water nog over op de CV. Is daar nog iets aan te doen? :P
Warmtepompboiler, kan de vaste kost voor gas ook bij de besparing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
In mei bij stedin offerte aangevraagd. Kon voor oplevering eind juli kiezen. Begin juli offerte voor 375 incl btw ontvangen. Akkoord gegaan en 2 dagen later versprong oplevering naar eind oktober. Zitten rekenen en dacht dat ik er maar liever vanaf zag. Lever ong 16000kWh terug en verbruik 10000-11000kWh. Nu TLV van 46c bij eneco. Kan dit door laten lopen tot maart 2023 en nieuw eneco aansluiting nemen voor teruglevering van 61c. Het levert mij dus 15c op. Echter tussen oktober en maart draai ik qua salderen op 0. Ik kwam er ong op uit dat het mij tot maart niets zou opleveren, maar moet sel de meterkast omgooien. En vanaf maart weer onduidelijk of het zal lonen. Dit trucje van extra SAP loont bij grote verschillen en vond het te onzeker of grote verschillen blijven.

Echter, toen ik stedin belde om om te annuleren vanwege plots langere levertijd kon het ineens toch eind aug/begin september. Maar toch laten zitten omdat ik het toch teveel gedoe vind wat betreft meterkast ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

padoempats schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:45:
In mei bij stedin offerte aangevraagd. Kon voor oplevering eind juli kiezen. Begin juli offerte voor 375 incl btw ontvangen. Akkoord gegaan en 2 dagen later versprong oplevering naar eind oktober. Zitten rekenen en dacht dat ik er maar liever vanaf zag. Lever ong 16000kWh terug en verbruik 10000-11000kWh. Nu TLV van 46c bij eneco. Kan dit door laten lopen tot maart 2023 en nieuw eneco aansluiting nemen voor teruglevering van 61c. Het levert mij dus 15c op. Echter tussen oktober en maart draai ik qua salderen op 0. Ik kwam er ong op uit dat het mij tot maart niets zou opleveren, maar moet sel de meterkast omgooien. En vanaf maart weer onduidelijk of het zal lonen. Dit trucje van extra SAP loont bij grote verschillen en vond het te onzeker of grote verschillen blijven.

Echter, toen ik stedin belde om om te annuleren vanwege plots langere levertijd kon het ineens toch eind aug/begin september. Maar toch laten zitten omdat ik het toch teveel gedoe vind wat betreft meterkast ombouwen.
Je kunt ook prima de meter laten plaatsen en verder niks hè… je bent alleen verplicht er een contract op af te sluiten en de netbeheerderskosten van enkele tientjes te betalen.
Dat contract gaat je dus niks kosten omdat je geen verbruik en teruglevering hebt, maar je bent wel vast klaar voor het moment dat je er wel zin in hebt.

Als de netbeheerder volgend jaar de kosten verdubbelt vanwege alle aanvragen sla je je voor je kop dat je het niet toch gedaan hebt.

En dat het je niks oplevert is natuurlijk niet waar; “gewoon” de hoogste TLV op je secundaire meter afsluiten en de laagste kostprijs op je primaire. Het verschil is je winst. Als dit verschil groot genoeg is om je extra kosten te dekken (die paar tientjes per jaar) dan is het al voordeliger dan salderen wat je nu doet.

[ Voor 8% gewijzigd door reiker op 09-08-2022 11:32 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 17:10

KrL

Foto foto..

Ik zit ook over een SAP na te denken en heb voor mezelf het volgende overzicht gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0apDwewDo1KCIT5dbo3A4jqEoKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nyAomErV8mQkmfaeknjIaiGX.png?f=fotoalbum_large
Ik heb hierin (korting op) energiebelasting etc niet meegenomen omdat deze voor beide situaties gelijk is.

Op basis van deze berekening zou ik de kosten voor een SAP binnen een jaar hebben terugverdiend maar dit is uiteraard op basis van de huidige tarieven (Eneco modecontract met TLV €0,61 en een dynamisch energiecontract voor afname van de ANWB met een gemiddelde van €0,35, https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven), ik verwacht dat de dynamische prijzen deze winter wel zullen stijgen en de TLV vanaf volgend jaar zal dalen. Voordeel is wel dat je met de dynamische prijzen kunt spelen door slim te gebruiken, laden (auto) en eventueel te bufferen (batterij en/of boiler).

[ Voor 8% gewijzigd door KrL op 09-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:16
Keesvdzanden schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Zijn ze niet verbonden.

Ja of gewoon een grote rode schakelaar ertussen. Dat is toch ook een fysieke scheiding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 23:32
Met de huidige spread in energietarieven en een flink seizoenseffect (veel zonnepanelen i.c.m. hoog verbruik warmtepomp in de winter) lijkt een SAP voor mij ook interessant.

Maar het voelt tegelijk als gebruikmaken van een glitch, waarmee ik het energiesysteem geen dienst bewijs. Ik blijf enorme pieken veroorzaken in verbruik/teruglevering en probeer daar maximaal van te profiteren.

Het lijkt mij wat vriendelijker om te investeren in een accu waarmee ik de grootste pieken afvlak. En dit terug verdienen met de spread in dynamische tarieven bij de ANWB (feitelijk EnergyZero) of een andere partij. Maar het is enorm lastig om hiervoor een betrouwbare business case op te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 17:10

KrL

Foto foto..

Roekeloos schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:09:
Het lijkt mij wat vriendelijker om te investeren in een accu waarmee ik de grootste pieken afvlak. En dit terug verdienen met de spread in dynamische tarieven bij de ANWB (feitelijk EnergyZero) of een andere partij. Maar het is enorm lastig om hiervoor een betrouwbare business case op te stellen.
Het een sluit het ander niet uit: je kunt met een SAP nog steeds op je primaire meter een accu plaatsen waarmee je (je eigen opgewekte) energie opslaat als de energie goedkoop is en deze terugleveren (of verbruiken) als de energie duur is. Ondanks dat je 2 meters hebt sla je nog steeds je eigen energie op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
reiker schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

Je kunt ook prima de meter laten plaatsen en verder niks hè… je bent alleen verplicht er een contract op af te sluiten en de netbeheerderskosten van enkele tientjes te betalen.
Dat contract gaat je dus niks kosten omdat je geen verbruik en teruglevering hebt, maar je bent wel vast klaar voor het moment dat je er wel zin in hebt.

Als de netbeheerder volgend jaar de kosten verdubbelt vanwege alle aanvragen sla je je voor je kop dat je het niet toch gedaan hebt.

En dat het je niks oplevert is natuurlijk niet waar; “gewoon” de hoogste TLV op je secundaire meter afsluiten en de laagste kostprijs op je primaire. Het verschil is je winst. Als dit verschil groot genoeg is om je extra kosten te dekken (die paar tientjes per jaar) dan is het al voordeliger dan salderen wat je nu doet.
En de aansluitkosten, hoofdschakelaar en wat materiaal. Daarbij extra meterkast in de schuur die nu over laadpaal+pv gaan die ik dan moet scheiden.
En als het volgend jaar weer loont kan het altijd nog, alleen had ik berekend dat ik praktisch niet uitkom vanwege hoge gebruik wat ik nu ga doen tm maart. Het is niet nu of nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

padoempats schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

En de aansluitkosten, hoofdschakelaar en wat materiaal. Daarbij extra meterkast in de schuur die nu over laadpaal+pv gaan die ik dan moet scheiden.
En als het volgend jaar weer loont kan het altijd nog, alleen had ik berekend dat ik praktisch niet uitkom vanwege hoge gebruik wat ik nu ga doen tm maart. Het is niet nu of nooit
Absoluut, dat is het niet. Alleen weet je nu wat het kost en oplevert, volgend jaar kan dat heel anders zijn.
En als je de komende maanden weinig produceert, is dat toch geen reden om het niet nu te doen? Met weinig productie saldeer je ook weinig. Zoals ik het zie levert salderen hoe dan ook minder op dan een hoge TLV.
Het niet op nul uitkomen is iets waar je juist geen last van hebt met een SAP, het is een andere manier van denken en rekenen… als je saldeert levert het je maximaal je tarief op wat je betaalt, als je teruglevert via een SAP levert het je een hoge TLV op. Je weet zelf wat meer is denk ik :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
ursusMaritimus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:25:
Zou een sap ook werken als je geen gunstig vast contract hebt?

Ik produceer 6000 kWh en gebruik straks met warmtepomp 3500 kWh.

Beetje tricky om 600 euro te investeren als die 0,614 van Eneco op termijn niet zeker is. en leveren via Frank enzo is ook tricky als alle tarieven maar blijven stijgen.

Op die 3500 kWh zou ik 6 cent verschil moeten maken in een jaar, toch. Plus 2e keer levertarief enzo.

Zijn meer die dit overwegen of al een keuze hebben gemaakt?

Top dat er nu een los topic voor sap is!
Ik heb die glazen bol ook niet, maar ik verwacht dat de TLV's en de levertarieven wel weer dichter naar mekaar zullen gaan. En dat de TLV uiteindelijk (overal) lager zal zijn dan het levertarief. Het is niet voor niks dat men wil verplichten dat het 80% en met een max. moet worden.
Maar als je tot die tijd de investering eruit kunt halen en er winst mee kunt maken. Doen.
Mij gaat dat niet lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:18
Je hebt nu de kans met de huidige prijzen om flink geld te verdienen. Maar dat is in de situatie die we het laatste half jaar hebben. Grote verschillen tussen TLV van 5 tot 61 cent. 10 jaar voor deze periode was dit zeker niet mogelijk, omdat er nooit meer dan 10 cent werd geboden. De tijd dat goedkoopste leverancier een lagere prijs heet dan de TLV van de duurste leverancier zou zo maar over kunnen zijn. Persoonlijk verwacht is dat ook.
Voor degene die nu nog een SAP aan moeten vragen. Het terugleverseizoen is bijna over. Vanaf nu iedere week en maand minder opbrengst van de panelen.
Degene die nu nog kiezen voor een SAP zijn in mijn ogen zwaar aan het gokken.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Gerardus1956 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:49:
Je hebt nu de kans met de huidige prijzen om flink geld te verdienen. Maar dat is in de situatie die we het laatste half jaar hebben. Grote verschillen tussen TLV van 5 tot 61 cent. 10 jaar voor deze periode was dit zeker niet mogelijk, omdat er nooit meer dan 10 cent werd geboden. De tijd dat goedkoopste leverancier een lagere prijs heet dan de TLV van de duurste leverancier zou zo maar over kunnen zijn. Persoonlijk verwacht is dat ook.
Voor degene die nu nog een SAP aan moeten vragen. Het terugleverseizoen is bijna over. Vanaf nu iedere week en maand minder opbrengst van de panelen.
Degene die nu nog kiezen voor een SAP zijn in mijn ogen zwaar aan het gokken.
Zwaar gokken met paar honderd euro?

En ze verwachten dat de komende jaren de prijzen hoog blijven. wel lager dan nu maar wel hoog. Wat logisch is want lng is niet goedkoop. En kolen ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Keesvdzanden schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Zwaar gokken met paar honderd euro?

En ze verwachten dat de komende jaren de prijzen hoog blijven. wel lager dan nu maar wel hoog. Wat logisch is want lng is niet goedkoop. En kolen ook niet.
Het gaat niet om hoog, maar om ergens een hogere TLV te hebben dan je ergens andets betaalt voor je verbruik. Grote verschillen maakt het interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
reiker schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Absoluut, dat is het niet. Alleen weet je nu wat het kost en oplevert, volgend jaar kan dat heel anders zijn.
En als je de komende maanden weinig produceert, is dat toch geen reden om het niet nu te doen? Met weinig productie saldeer je ook weinig. Zoals ik het zie levert salderen hoe dan ook minder op dan een hoge TLV.
Het niet op nul uitkomen is iets waar je juist geen last van hebt met een SAP, het is een andere manier van denken en rekenen… als je saldeert levert het je maximaal je tarief op wat je betaalt, als je teruglevert via een SAP levert het je een hoge TLV op. Je weet zelf wat meer is denk ik :)
Klopt, salderen (of eigenlijk gewoon gebruik) kost me nu 46 cent per kWh. Vanaf half sep nu tot 1 jan 2023 zou ik nog 2000-2200 kWh opleveren. Met 61c tlv zou dat 15c meer opleveren, ong 315 euro, terwijl het mij aanzienlijk meer kost 375 voor aansluiting en dan nog hoofdschakelaar en overige kabels etc). Als januari de tlv inkakt lever ik er alleen maar op in. Ik kijk het dus nog even aan, het kan altijd nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
padoempats schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:54:
[...]

Klopt, salderen (of eigenlijk gewoon gebruik) kost me nu 46 cent per kWh. Vanaf half sep nu tot 1 jan 2023 zou ik nog 2000-2200 kWh opleveren. Met 61c tlv zou dat 15c meer opleveren, ong 315 euro, terwijl het mij aanzienlijk meer kost 375 voor aansluiting en dan nog hoofdschakelaar en overige kabels etc). Als januari de tlv inkakt lever ik er alleen maar op in. Ik kijk het dus nog even aan, het kan altijd nog
Toen een half jaar geleden het sap gebeuren werd aangewakkerd,was ook al de conclusie dat het eigenlijk alleen interessant is als je een bestaand,langdurig en goedkoop contract erbij hebt. Eentje van één / twee jaar geleden voor 20 cent ofzo voor vijf jaar.

Je kunt nu wel leveranciers vinden onder de 60 cent,maar dat verschil is dusdanig klein dat je daar geen 1000 euro mee verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volta

Het zou toch heel raar worden als energiebedrijven jou gaan verbieden om hun te helpen het net te stabiliseren?

Ik denk dat het het nieuwe normaal wordt. Beetje rivella; beetje vreemd maar wel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:16
Ik heb ook een sap voor een laadpaal en zo kan ik terugleveren op mij eerste aansluiting en laden op mijn tweede aansluiting. Daarnaast nog een thuisbatterij die ik ook op sap wil aansluiten om zo bij negatieve prijzen te laden en hoge prijzen te ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
padoempats schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

Hou er ook rekening mee dat slimme meters slecht / niet leverbaar zijn. Ook doorlooptijd tot Installatie kan zo maar een half jaar duren. Reken op 700 euro kosten incl. Installatie en extra kastje met hoofdschakelaar en automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 23:32
KrL schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:41:
[...]

Het een sluit het ander niet uit: je kunt met een SAP nog steeds op je primaire meter een accu plaatsen waarmee je (je eigen opgewekte) energie opslaat als de energie goedkoop is en deze terugleveren (of verbruiken) als de energie duur is. Ondanks dat je 2 meters hebt sla je nog steeds je eigen energie op..
Ik zou dan een contract met een hoge terugleververgoeding afsluiten op de "teruglever aansluiting" en met dynamische tarieven op de "verbruik aansluiting" met de accu. Als er veel overschot is (en de dynamische tarieven dus laag of negatief), ga ik mijn accu opladen (waarbij de stroom via de twee meters loopt). Op de "teruglever aansluiting" krijg ik de hoge terugleververgoeding; op de "verbruik aansluiting" krijg ik op dat moment misschien zelfs geld toe. En ik cash nog een keer als de dynamische tarieven hoog zijn door de accu te ontladen. Dat klinkt op zich niet verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Roekeloos schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:46:
[...]

Ik zou dan een contract met een hoge terugleververgoeding afsluiten op de "teruglever aansluiting" en met dynamische tarieven op de "verbruik aansluiting" met de accu. Als er veel overschot is (en de dynamische tarieven dus laag of negatief), ga ik mijn accu opladen (waarbij de stroom via de twee meters loopt). Op de "teruglever aansluiting" krijg ik de hoge terugleververgoeding; op de "verbruik aansluiting" krijg ik op dat moment misschien zelfs geld toe. En ik cash nog een keer als de dynamische tarieven hoog zijn door de accu te ontladen. Dat klinkt op zich niet verkeerd...
Ik vraag me dan alleen af hoe jij de stroom vanuit de accu weer terug het net op krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Vaevictis_ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:05:
[...]

Hou er ook rekening mee dat slimme meters slecht / niet leverbaar zijn. Ook doorlooptijd tot Installatie kan zo maar een half jaar duren. Reken op 700 euro kosten incl. Installatie en extra kastje met hoofdschakelaar en automaat.
375 voor plaatsen. Hoofdschakelaar kost 30 euro? En in juli akkoord en konen eind aug/begin september plaatsen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
padoempats schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

375 voor plaatsen. Hoofdschakelaar kost 30 euro? En in juli akkoord en konen eind aug/begin september plaatsen…
Jij hebt al een zekeringskast met 3 schakelautomaten? (ipv een gesloten kast met 3 ouderwetsere smeltzekeringen)

Als dit niet nodig is heb je een normale opdracht, die is binnen enkele maanden in te plannen.
Als de ze het meterbord cq de aansluitkast willen vervangen valt dit onder een complexe opdracht, kost dit ca €315 extra en duurt de opdracht een paar maanden langer.

Ik heb zelf de aanvraag in juni gedaan / betaald, maar ben nog niet gebeld om in te plannen. (bij een verzwaring van een huidige aansluiting werd ik in 2 dagen gebeld).
Voor nu is de schatting dat ik eind september, begin oktober het SAP krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Whiskey48 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:39:
[...]

Jij hebt al een zekeringskast met 3 schakelautomaten? (ipv een gesloten kast met 3 ouderwetsere smeltzekeringen)

Als dit niet nodig is heb je een normale opdracht, die is binnen enkele maanden in te plannen.
Als de ze het meterbord cq de aansluitkast willen vervangen valt dit onder een complexe opdracht, kost dit ca €315 extra en duurt de opdracht een paar maanden langer.

Ik heb zelf de aanvraag in juni gedaan / betaald, maar ben nog niet gebeld om in te plannen. (bij een verzwaring van een huidige aansluiting werd ik in 2 dagen gebeld).
Voor nu is de schatting dat ik eind september, begin oktober het SAP krijg.
Ja hier heel eenvoudig, nieuwbouw. Kon dus ook snel, maar had geanticipeerd op lage kwh prijzen met hoge tlv dienik nu heb, maar is niet en is niet interessant genoeg voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:39:
[...]

Bedoel je hier de hoofdzekering mee (voor de meter)?

Gister bericht van Stedin gekregen dat ze op 1x35A aansluitingen helemaal geen extra SAP meer aansluiten. :X

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
padoempats schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:34:
[...]

Heb je mazzel qua doorlooptijd en kosten. Heb zelf alles 3f dus dat is iets duurder. Hoofdschakelaar is inderdaad goedkoopste onderdeel.

• Keesvdzanden
Deze meneer denkt net als ik,dat ons verdien model nog wel even blijft.

https://www.metronieuws.n...s-nieuwe-normaal-energie/

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Waar lees jij dat dan?
Ik lees alleen maar dat deze meneer denkt dat de energieprijzen hoog blijven.
Maar daar direct de conclusie uit trekken dat de terugleververgoeding ook hoog blijft, dat haal ik er niet uit.

Of bedoel je met ons eigenlijk zijn verdienmodel, dan begrijp ik hem ineens wel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
martijn v o schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:12:
Waar lees jij dat dan?
Ik lees alleen maar dat deze meneer denkt dat de energieprijzen hoog blijven.
Maar daar direct de conclusie uit trekken dat de terugleververgoeding ook hoog blijft, dat haal ik er niet uit.

Of bedoel je met ons eigenlijk zijn verdienmodel, dan begrijp ik hem ineens wel.
Dat is voor mij inderdaad een logische conclusie

• marvel27
  • Nu online
Sommige bedrijven kiezen ervoor om de tlv te koppelen aan het kale levertarief. Een hoge stroomprijs betekent dan automatisch ook een hoge TLV.

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

• Keesvdzanden
marvel27 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:06:
Sommige bedrijven kiezen ervoor om de tlv te koppelen aan het kale levertarief. Een hoge stroomprijs betekent dan automatisch ook een hoge TLV.
Precies dat.
En stroomprijs één euro met tlv 0.1 euro lijkt mij onmogelijk

• Whiskey48
Keesvdzanden schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Precies dat.
En stroomprijs één euro met tlv 0.1 euro lijkt mij onmogelijk
Dat zal in geen enkele vergelijk site naar voren komen als goede keus :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Keesvdzanden schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:39:
Deze meneer denkt net als ik,dat ons verdien model nog wel even blijft.

https://www.metronieuws.n...s-nieuwe-normaal-energie/
Het verdienmodel is er alleen als de verschillen groot zijn en je dus ergens een hogere TLV kunt krijgen dan dat je met een ander contract betaalt per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
padoempats schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:12:
[...]

Het verdienmodel is er alleen als de verschillen groot zijn en je dus ergens een hogere TLV kunt krijgen dan dat je met een ander contract betaalt per kWh
En voor degene die langlopende goedkope contracten hebben is dat geen enkel probleem.
Kans is erg groot dat tlv boven 15/20 cent blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 07:21:
[...]

En voor degene die langlopende goedkope contracten hebben is dat geen enkel probleem.
Kans is erg groot dat tlv boven 15/20 cent blijft.
Ja dat zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
phicoh in "re: Nieuw voorstel aanpassen salderingsregeling"
phicoh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:08:
Een van de interessante plannen die de overheid heeft in het kader van de nieuwe energiewet is om het mogelijk te maken om op 1 meter twee energieleveranciers te hebben: een voor het leveren van energie en een voor teruglevering.

Dat maakt het mogelijk om terug te leveren via day-ahead prijzen (voor vandaag is de minimum prijs 31 cent, dus dat verdient lekker). Of kleine bedrijfjes kunnen stroom inkopen en dat bundelen.
Ik drop dit even hier, want als dit zo is, is dat wel prettig. Heb je geen SAP meer nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Truus01 op 12-08-2022 12:55 . Reden: Link was fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:18:
https://gathering.tweaker.../quote_message/72410178/0

[...]

Ik drop dit even hier, want als dit zo is, is dat wel prettig. Heb je geen SAP meer nodig.
Echt wel,anders kun je de stroom die je zelf verbruikt niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stroom die je zelf verbruikt (hebt) kun je sowieso niet (meer) verkopen.
Maar je bedoelt dat de meter intern al saldeert denk ik?

Ga de aanvraag ook maar inzetten. Dit maakt het hele aflopen van salderen ook niet meer belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:38:
Stroom die je zelf verbruikt (hebt) kun je sowieso niet (meer) verkopen.
Maar je bedoelt dat de meter intern al saldeert denk ik?

Ga de aanvraag ook maar inzetten. Dit maakt het hele aflopen van salderen ook niet meer belangrijk.
Correct,de interne saldering,daarvan ben je dan de winst kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:51:
Echt wel,anders kun je de stroom die je zelf verbruikt niet verkopen.
Ik heb nog geen slimme meter, maar heeft die niet sowieso een getal/teller met verbruik en een getal/teller met teruglevering?
Of is het zo dat die op momenten dat je aan het opwekken bent, het verbruik direct niet ziet? En is dat bij een SAP anders? Die ziet wel al je (directe) verbruik, ook al wek je op?
Kan in dat geval nooit om heel veel gaan, lijkt me. Heb je de kosten van een SAP denk ik niet er mee uit. (Als je het dus vergelijkt met de mogelijkheid van het kunnen hebben van twee leveranciers op je slimme meter, tov SAP).

Maar ik kan het dus geheel verkeerd zien.
En ook echt geen idee of wat @phicoh schrijft waar is/waarheid zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Ik heb nog geen slimme meter, maar heeft die niet sowieso een getal/teller met verbruik en een getal/teller met teruglevering?
Of is het zo dat die op momenten dat je aan het opwekken bent, het verbruik direct niet ziet? En is dat bij een SAP anders? Die ziet wel al je (directe) verbruik, ook al wek je op?
Kan in dat geval nooit om heel veel gaan, lijkt me. Heb je de kosten van een SAP denk ik niet er mee uit. (Als je het dus vergelijkt met de mogelijkheid van het kunnen hebben van twee leveranciers op je slimme meter, tov SAP).

Stroom kiest de kortste weg. Heb je maar een meter, dan haalt het deel van je opwek wat je zelf verbruikt de meter niet en wordt niet geregistreerd. Je ziet dan dus ook een wat lagere opbrengst op je meter.
Heb je een tweede meter voor teruglevering, dan gaat al je opwek via die meter. Als je verbruik hebt krijg je het met een extra bochtje dus alsnog terug maar het staat wel op beide meters geregistreerd.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

@reiker legt het al prima uit.
Het percentage eigen verbruik zit meestal rond 20 procent,grotere installaties kunnen naar 35 gaan.
Dus als je huis 5000 verbruik,kan dertig procent daarvan direkt verbruik zijn,oftewel 1500 kWh,waarvan je de winst van inkoop verkoop dus mist.
1500×0.40=600 euro.
Best een sap waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:35:
[...]

@reiker legt het al prima uit.
Het percentage eigen verbruik zit meestal rond 20 procent,grotere installaties kunnen naar 35 gaan.
Dus als je huis 5000 verbruik,kan dertig procent daarvan direkt verbruik zijn,oftewel 1500 kWh,waarvan je de winst van inkoop verkoop dus mist.
1500×0.40=600 euro.
Best een sap waard
Ben benieuwd waar jij nu nog 40 cent winst kunt maken?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benme
  • Laatst online: 06-04 15:03
M'n panelen dus op de sap meter aansluiten. Met een hoofdschakelaar ertussen.
De rest van de groepenkast blijft op de oude hoofdschakelaar en meter.

Is dat de constructie? Dan verkoop ik *al* m'n zonnestroom voor 0.61 en koop in voor 0.25.
Pagina: 1 2 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.