Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:03
Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:35:
@reiker legt het al prima uit.
Het percentage eigen verbruik zit meestal rond 20 procent,grotere installaties kunnen naar 35 gaan.
Dus als je huis 5000 verbruik,kan dertig procent daarvan direkt verbruik zijn,oftewel 1500 kWh,waarvan je de winst van inkoop verkoop dus mist.
1500Ɨ0.40=600 euro.
Best een sap waard
Dat is waar. Laat ik het dan zo zeggen, bij kleine verbruikers, is het het niet waard.
Ikzelf zat rond 1600 verbruik totaal. Dus...
;)

Hoe dan ook zou het mooi zijn, want dan kun je gebruik maken van het verdienmodel zonder 'het gedoe' van een SAP te moeten hebben.
Maakt het voor de 'gewone burger', kleine PV-houder al interessant om 2 contracten af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
klump4u schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:39:
[...]

Ben benieuwd waar jij nu nog 40 cent winst kunt maken?
Ik maak hoog laag 46/48 winst.
Ik doe met veel plezier 8000 kWh inkopen,en mijn PV niet salderen maar puur verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Ik maak hoog laag 46/48 winst.
Ik doe met veel plezier 8000 kWh inkopen,en mijn PV niet salderen maar puur verkopen
En nu een voorbeeld waar wij dat nu kunnen afsluiten? Volgens mij vind je niks meer onder de €0,40 of ik zoek niet goed.
Edit, goedkoopste wat ik vind is €0,61 bij Greenchoice

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 12-08-2022 19:51 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:42:
[...]

Dat is waar. Laat ik het dan zo zeggen, bij kleine verbruikers, is het het niet waard.
Ikzelf zat rond 1600 verbruik totaal. Dus...
;)

Hoe dan ook zou het mooi zijn, want dan kun je gebruik maken van het verdienmodel zonder 'het gedoe' van een SAP te moeten hebben.
Maakt het voor de 'gewone burger', kleine PV-houder al interessant om 2 contracten af te sluiten.
Ik weet niet of je met zon klein verbruik,en dus ook kleine winst,de vaste lasten van het tweede contract terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
klump4u schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

En nu een voorbeeld waar wij dat nu kunnen afsluiten? Volgens mij vind je niks meer onder de €0,40 of ik zoek niet goed.
Heb je de eerste opening post gelezen van dit forum,daarin word omschreven dat er al een bestaand langdurig goedkoop contract is.
Nu zoiets zoeken is onmogelijk,zelfs de uur prijzen komen niet verder dan een kort dalletje van dertig cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 23:57
Ik begrijp dat een sap als serieel of paralel aangesloten kan worden. Het eerste is voordeliger want de netbeheerder hoeft geen installatie wijziging uit te voeren.

Maar verdere details kan ik niet terugvinden. Iemand?

Edit. Gevonden op https://www.stedin.net/zakelijk/aansluiting/extra-meetpunt

[ Voor 16% gewijzigd door benme op 12-08-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Heb je de eerste opening post gelezen van dit forum,daarin word omschreven dat er al een bestaand langdurig goedkoop contract is.
Nu zoiets zoeken is onmogelijk,zelfs de uur prijzen komen niet verder dan een kort dalletje van dertig cent.
Jij adviseert dat je niet moet salderen en dus een SAP moet pakken, daar is dus nu helemaal geen business case meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
klump4u schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:57:
Jij adviseert dat je niet moet salderen en dus een SAP moet pakken, daar is dus nu helemaal geen business case meer voor.
Hoe zo niet? Als je genoeg opwekt (en eigenlijk ook verbruikt), kan zelfs een verschil van 5ct al rendabel zijn.
En er zijn nog altijd echt wel grotere verschillen. Het ligt vooral aan hoe groot het verschil is, icm hoe groot je verbruik en je opwek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:48:
Ik weet niet of je met zon klein verbruik,en dus ook kleine winst,de vaste lasten van het tweede contract terug verdient.
Dat is waar. Maar dat is tzt wel even door te rekenen. Het is er nu niet, dus het doet er nu ook niet toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keesvdzanden
klump4u schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Als je nu een contract bij greenchoice neemt zit je een cent of 5 onder de 61tlv.
Dus als jij 10000 kWh verbruikt en ook opwekt,kun je dus 500 euro per jaar verdienen.

Maar inderdaad,ik adviseer alleen,en dat doe ik al bijna een jaar,dat je een sap moet nemen,enkel als je een bestaand langdurig contract hebt.
Ik zit tot eind 2025 aan een goedkoop contract vast van origineel 22 cent,nu dus even tijdelijk 14.
Dus met een tlv van 30 cent of hoger,ben ik heel blij met deze markt werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Dat is waar. Maar dat is tzt wel even door te rekenen. Het is er nu niet, dus het doet er nu ook niet toe.
Ik zit ook even te twijfelen of hetgene wat jij gelezen hebt niet over Belgiƫ ging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Hoe zo niet? Als je genoeg opwekt (en eigenlijk ook verbruikt), kan zelfs een verschil van 5ct al rendabel zijn.
En er zijn nog altijd echt wel grotere verschillen. Het ligt vooral aan hoe groot het verschil is, icm hoe groot je verbruik en je opwek is.
Omdat je al helemaal niet weet hoe lang de prijzen zo blijven, het grootste verschil is €0,61 bij Eneco tlv en €0,575 bij Greenchoice voor enkeltarief is dus €0,035 x 8000kWh(mijn opwek per jaar) = €280,-.
SAP kost al dik €500,- bij Enexis plus mijn meterkast moet nog aangepast worden +/- €50,-
Dus binnen 2 jaar uit de kosten bij ongewijzigde tarieven en dan gaat waarschijnlijk de nieuwe wet in.
Ik laat het maar rustig zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:34

reiker

dan jij!

klump4u schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Omdat je al helemaal niet weet hoe lang de prijzen zo blijven, het grootste verschil is €0,61 bij Eneco tlv en €0,575 bij Greenchoice voor enkeltarief is dus €0,035 x 8000kWh(mijn opwek per jaar) = €280,-.
SAP kost al dik €500,- bij Enexis plus mijn meterkast moet nog aangepast worden +/- €50,-
Dus binnen 2 jaar uit de kosten bij ongewijzigde tarieven en dan gaat waarschijnlijk de nieuwe wet in.
Verbruik je dan precies alles wat je opwekt?
Als niet, dan is het veel gunstiger omdat je alles wat je teruglevert veel beter kan verkopen aan Eneco voor 61 cent dan aan Greenchoice voor 8 cent.
Als je verbruik even groot is als je opwek dan heb je een minder gunstig verhaal idd.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

reiker schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:40:
[...]

Verbruik je dan precies alles wat je opwekt?
Als niet, dan is het veel gunstiger omdat je alles wat je teruglevert veel beter kan verkopen aan Eneco voor 61 cent dan aan Greenchoice voor 8 cent.
Als je verbruik even groot is als je opwek dan heb je een minder gunstig verhaal idd.
Ja alles zal wel opgaan denk ik, in maart warmtepomp geplaatst en dochter en schoonzoon gaan beiden elektrisch rijden (wonen om de hoek en hebben geen oprit om een laadpaal te plaatsen) en laden dan onder andere hier ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:40
klump4u schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:48:
[...]

Edit, goedkoopste wat ik vind is €0,61 bij Greenchoice
Ik heb een SAP en zit met mijn verbruik bij Energie Van Ons. Hoog net geen €0,40. Laag net geen €0,34.
https://energie.vanons.or...erd-gas-Modelcontract.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Homer-Simpson op 13-08-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

klump4u schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:45:
[...]

Ook 2x vaste leveringskosten bij een sap? 2x teruggave energiebelasting? Of is die op adres?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Rol-Co schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:59:
[...]

Ook 2x vaste leveringskosten bij een sap? 2x teruggave energiebelasting? Of is die op adres?
Officieel hoef je maar 1 keer netbeheerskosten af te dragen aan de leverancier die op je primaire allocatiepunt levert. Dit is dan ook het hogere tarief (zeg €37 per jaar meer dan regulier). Daarnaast heb je bij diezelfde leverancier recht op de verminderde energiebelasting. Bij de leverancier op het SAP hoef je geen netbeheerkosten te betalen en heb je geen recht op de verminderde energiebelasting (1x per WOZ adres).

Dat is de theorie.

In de praktijk zijn er aanbieders waar het ā€˜mis’ gaat en die zowel de netbeheerkosten als de verminderde energiebelasting rekenen. Per saldo voor de gebruiker voordeliger, maar strikt formeel onjuist. Heb nog nergens gehoord van acties om dit te corrigeren dmv een naheffing oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Officieel hoef je maar 1 keer netbeheerskosten af te dragen aan de leverancier die op je primaire allocatiepunt levert. Dit is dan ook het hogere tarief (zeg €37 per jaar meer dan regulier). Daarnaast heb je bij diezelfde leverancier recht op de verminderde energiebelasting. Bij de leverancier op het SAP hoef je geen netbeheerkosten te betalen en heb je geen recht op de verminderde energiebelasting (1x per WOZ adres).

Dat is de theorie.

In de praktijk zijn er aanbieders waar het ā€˜mis’ gaat en die zowel de netbeheerkosten als de verminderde energiebelasting rekenen. Per saldo voor de gebruiker voordeliger, maar strikt formeel onjuist. Heb nog nergens gehoord van acties om dit te corrigeren dmv een naheffing oid.
Is niet perse zo simpel gezegd.
Word momenteel heel veel gebruikt voor aansluiting tweede woning of werkplaats op het erf. Of Tiny house.
Als er dan een huurder in komt heeft die net zoveel recht op heffing korting dan de verhuurder.
Vooral in gebieden waar geen plaats meer is op het net word dit veel toegepast.
Vandaar dat de leverancier ook maar ƩƩn simpele vraag stelt,is het pand bestemd voor bewoning of werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Keesvdzanden schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

Is niet perse zo simpel gezegd.
Word momenteel heel veel gebruikt voor aansluiting tweede woning of werkplaats op het erf. Of Tiny house.
Als er dan een huurder in komt heeft die net zoveel recht op heffing korting dan de verhuurder.
Vooral in gebieden waar geen plaats meer is op het net word dit veel toegepast.
Vandaar dat de leverancier ook maar ƩƩn simpele vraag stelt,is het pand bestemd voor bewoning of werk.
Een SAP mag niet gebruikt worden voor onderverhuur/bewoning en moet op het zelfde perceel gebruikt worden. Dus die truc gaat niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Ep Woody schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:31:
[...]

Een SAP mag niet gebruikt worden voor onderverhuur/bewoning en moet op het zelfde perceel gebruikt worden. Dus die truc gaat niet op ;)
Oh je hebt gelijk,alleen nog kantoren en werkplaatsen of laad palen.
Websites worden telkens aangepast,je leest ieder jaar andere uitleg

[ Voor 27% gewijzigd door Keesvdzanden op 13-08-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb een SAP en zit met mijn verbruik bij Energie Van Ons. Hoog net geen €0,40. Laag net geen €0,34.
Nemen geen klanten aan momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maandag maar weer eens een telefoontje wagen over de voortang van mijn aanvraag. Kan ik er rekening mee houden met de aanvraag van een tweede energiemaatschappij...

Zijn de twee installaties technisch losgekoppeld van elkaar als er een transferschakelaar tussen zit, zoals bij een boot? Nog los van of de apparaten die erachter zitten dat leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
klump4u schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Nemen geen klanten aan momenteel.
Ook niet voor een modelcontract? Volgens mij moeten ze iedereen die voor een modelcontract belt accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03:59
Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Ook niet voor een modelcontract? Volgens mij moeten ze iedereen die voor een modelcontract belt accepteren.
Klopt. Maar dat kunnen ze natuurlijk wel proberen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, door het niet via de website te doen en extra hoge tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Compuchip87 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Klopt. Maar dat kunnen ze natuurlijk wel proberen zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, door het niet via de website te doen en extra hoge tarieven.
Dat geldt voor het merendeel van de energieleveranciers met een gunstige propositie op het moment. Iemand die de moeite voor een SAP neemt zal de moeite wel kunnen opbrengen om te bellen voor een modelcontract.
Iemand hier zei dat er geen aanbieders onder de €0,40 per kWh waren en ik geef aan waar ik zit met mijn SAP. Eneco voor het terugleveren en Energie van Ons voor het verbruik. Beiden onlangs geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-05 21:00

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

Dat zijn wel heel interessante prijzen. Pak je 25 cent over alles wat je geleverd krijgt (en teruglevert op je SAP) plus uiteraard de 61,4 cent van Eneco op je overschot aan productie.

Dan heb je met 3000 kWh al je hele SAP eruit! Alleen voordat Eneco die geplaatste heeft produceer ik netto niet meer en de prijzen van 2023 moeten we maar even afwachten. In januari nog maar een kijken naar het verschil tussen de hoogste tlv en het laagste levertarief.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 06:02
Ik lees dit voor het eerst. Mijn contract loopt nog 4.5 jaar voor 16ct per kWh. Opbrengst panelen is 5000 kWh waarvan er 3500 terug gesaldeerd worden. 3 fasen in huis van 2016.
Lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik zal eens op aansluitingen.nl kijken (Liander). Hoe wordt een stroomaanbieder aan de tweede meter gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
johndoe_1975 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:25:
Ik lees dit voor het eerst. Mijn contract loopt nog 4.5 jaar voor 16ct per kWh. Opbrengst panelen is 5000 kWh waarvan er 3500 terug gesaldeerd worden. 3 fasen in huis van 2016.
Lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik zal eens op aansluitingen.nl kijken (Liander). Hoe wordt een stroomaanbieder aan de tweede meter gekoppeld?
Gewoon de juiste EAN code (krijg je van je netbeheerder en kun je opzoeken in het EAN codeboek) doorgeven aan de energieleverancier tijdens het afsluiten van je contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-05 06:02
Thanks Homer, duidelijk!
Ben inmiddels wat verder ingelezen en heb de aanvraag bij Liander lopen. Geschatte levertijd eind oktober, maar dat moet ik, geloof ik, met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Homer-Simpson schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Dat geldt voor het merendeel van de energieleveranciers met een gunstige propositie op het moment. Iemand die de moeite voor een SAP neemt zal de moeite wel kunnen opbrengen om te bellen voor een modelcontract.
Iemand hier zei dat er geen aanbieders onder de €0,40 per kWh waren en ik geef aan waar ik zit met mijn SAP. Eneco voor het terugleveren en Energie van Ons voor het verbruik. Beiden onlangs geregeld.
En eneco doet niet moeilijk als je alleen terug levert op het contract? Zegt niet iets van dat kan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Rol-Co schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

En eneco doet niet moeilijk als je alleen terug levert op het contract? Zegt niet iets van dat kan niet?
In ieder geval niet tegen mijn tijdens het aanmelden deze week. Heb wel eerlijk aangegeven dat ik mijn verbruik nog niet wist omdat het een nieuwbouwwoning betreft waar ik nog ga wonen maar wel netto verwacht terug te leveren ivm veel zonnepanelen. Daardoor kwam ik uit op het laagste maandbedrag.

Strikt formeel heeft een energieleverancier geen acceptatieplicht voor een SAP volgens het telefonische antwoord wat ik van de ACM kreeg toen ik die vraag stelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03:59
Rol-Co schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Zo wel, hang je er een nachtlampje aan dat een kWh per maand verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Compuchip87 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:35:
[...]

Zo wel, hang je er een nachtlampje aan dat een kWh per maand verbruikt?
De omvormer verbruikt ook wel wat dus dat is het probleem niet, alleen staat natuurlijk niet in verhouding tot het verbruik van een normaal huis/gezin maar levert wel 5000kWh (voorbeeld) terug.
Kan mij voorstellen dat er gemekker van komt, al zijn die bedrijven zo log dat ze het pas laat opmerken waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Sterker nog, bij Enexis mag zo’n SAP alleen gebruikt worden voor teruglevering als dat z’n doel is. Als in, je mag er dan niet nog gewone verbruiksgroepen uit je woning aan hangen. Ik zoek de documentatie nog even na. Eneco deed er ook niet moeilijk over toen ik zei dat mijn jaarverbruik ongeveer 10kWh zou zijn en opwekking 9000kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door reiker op 14-08-2022 10:51 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49
De beperkte houdbaarheid van deze prijsverschillen is toch wel een aandachtspunt, binnenkort komt Eneco ineens tot de conclusie dat ze in plaats van jouw zonnestroom op de markt op datzelfde tijdstip wel wat goedkoper uit zijn (ondanks de off season opbrengsten) en wordt de spread vanzelf groter. Ook alle aandacht van de switchers voor die extreem korte termijnen zal kosten technisch iemand wakker maken.

Daarnaast is het moreel ook wel twijfelachtig, we verwijten de energiemaatschappijen te hoge tarieven te rekenen met energie armoede tot gevolg en willen wel maximaal cashen voor onze gesubsidieerde panelen...

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MarcelGo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:46:
De beperkte houdbaarheid van deze prijsverschillen is toch wel een aandachtspunt, binnenkort komt Eneco ineens tot de conclusie dat ze in plaats van jouw zonnestroom op de markt op datzelfde tijdstip wel wat goedkoper uit zijn (ondanks de off season opbrengsten) en wordt de spread vanzelf groter. Ook alle aandacht van de switchers voor die extreem korte termijnen zal kosten technisch iemand wakker maken.

Daarnaast is het moreel ook wel twijfelachtig, we verwijten de energiemaatschappijen te hoge tarieven te rekenen met energie armoede tot gevolg en willen wel maximaal cashen voor onze gesubsidieerde panelen...
De prijsverschillen zijn er nu al (bijna) niet.
Of energiebedrijven hier echt van wekker schrikken en dan wakker zullen liggen, bv een Eneco, denk ik ook niet.

Het is juist een goed idee, vooral als de saldering verdwijnt, want zo kun je als het ware toch salderen, of zelfs winst maken. Juist op deze manier blijft het gelijktrekken van verbruik en opwek (een soort van) overeind.

Ik meen trouwens ook niet dat 'wij' energiemaatschappijen verwijten te hoge tarieven te hanteren. Dat is het gevolg van de status in de wereld. Wel geven we energiemaatschappijen de schuld van een lage TLV, daar willen we inderdaad op 'cashen'. De panelen zijn ook niet gesubsidieerd. Er is BTW-aftrek en saldering, maar geen subsidie.
De energiemaatschappijen kunnen (en zullen) niks doen aan de armoede, dat ligt bij de overheid.
En al die problemen liggen niet bij de zonnepaneelhouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Truus01

Prijsverschil is er wel hoor, mijn vader betaald 18 cent nog steeds voor een kWh, stel dat die een sap aan vraagt en daar een eneco abo met 61 cent terug leveren.
Oude kan blijven bestaan, er komt alleen wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Rol-Co schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:51:
Prijsverschil is er wel hoor, mijn vader betaald 18 cent nog steeds voor een kWh, stel dat die een sap aan vraagt en daar een eneco abo met 61 cent terug leveren.
Oude kan blijven bestaan, er komt alleen wat bij.
Oud contract?
Ik bedoel vooral dat als je nu zoekt voor een groot prijsverschil het er niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Truus01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:54:
[...]

Oud contract?
Ik bedoel vooral dat als je nu zoekt voor een groot prijsverschil het er niet is.
Ja precies, loopt al een 50 jaar of zo :) wel eneco dus de vlieger gaat niet helemaal op om dan een sap te nemen en beide dezelfde leverancier, het zou wel bijzonder zijn als dat kon.

En nee, nieuwe zie ik alleen maar 70 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Rol-Co schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:58:
Ja precies, loopt al een 50 jaar of zo :) wel eneco dus de vlieger gaat niet helemaal op om dan een sap te nemen en beide dezelfde leverancier, het zou wel bijzonder zijn als dat kon.
Ik heb geen verstand van hoe het werkt met een SAP, maar zou dat niet net zo goed kunnen, omdat het juist een aparte aansluiting is? Dus gewoon een nieuw contract met hoge TLV op dat nieuwe punt?
Uiteindelijk is het maar een administratief iets.
Anders Eneco eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ben daar ook wel benieuwd naar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49
Truus01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:01:
[...]

Ik heb geen verstand van hoe het werkt met een SAP, maar zou dat niet net zo goed kunnen, omdat het juist een aparte aansluiting is? Dus gewoon een nieuw contract met hoge TLV op dat nieuwe punt?
Uiteindelijk is het maar een administratief iets.
Anders Eneco eens bellen.
Als Eneco dat zou doen moeten ze naar een boekhouder en niet meer zelf rekenen 8)7

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MarcelGo schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Als Eneco dat zou doen moeten ze naar een boekhouder en niet meer zelf rekenen 8)7
Voor Eneco an sich lijk het niet slim, nee. Maar ik zie niet direct een reden waarom ze het niet doen.
Financieel is het al niet slim om al die terugleveraars aan te nemen, maar ook dat doen ze zonder boe of ba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03:16
Truus01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Voor Eneco an sich lijk het niet slim, nee. Maar ik zie niet direct een reden waarom ze het niet doen.
Financieel is het al niet slim om al die terugleveraars aan te nemen, maar ook dat doen ze zonder boe of ba.
Simpelweg, omdat een energieleverancier een modelcontract moet aanbieden en op dat contract kunnen ze geen klanten weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GioStyle schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:28:
Simpelweg, omdat een energieleverancier een modelcontract moet aanbieden en op dat contract kunnen ze geen klanten weigeren.
En geldt dat dan ook voor een tweede aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 03:16
Truus01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Lijkt mij wel.
Wat gebeurt er als een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) tijdelijk geen energieleverancier heeft?

Elk extra meetpunt (secundair allocatiepunt) moet voorzien zijn van een energieleverancier. Als dit niet het geval is, neemt de netbeheerder hierover contact op met de klant van de aansluiting (primaire allocatiepunt). Om afsluiting te voorkomen, moet de klant voor het extra meetpunt zo snel mogelijk een energieleverancier kiezen. De klant kan er ook voor kiezen om het extra meetpunt te laten verwijderen.
https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Truus01 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Ik heb hierover het contactformulier van de ACM ingevuld toen ik nadacht over het al dan niet nemen van mijn SAP. Ik ben teruggebeld door de ACM en de dame die ik sprak gaf aan dat er voor een SAP geen acceptatieplicht is.
Of dat in de praktijk tot problemen leidt? Voor zover mij bekend en ik het op tweakers heb kunnen terugvinden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Dus @Rol-Co , misschien toch een optie voor je vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Worden er nog speciale eisen gesteld aan de meterkast tav een SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Hermarcel schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:34:
Worden er nog speciale eisen gesteld aan de meterkast tav een SAP?
Definieer speciale? Wat heb je zelf al gevonden?
De circuits van je PAP en SAP moeten gescheiden blijven. En op het moment van plaatsen van het SAP dien je een hoofdschakelaar beschikbaar te hebben waar de netbeheerder op kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
  • Laatst online: 22-05 23:57
johndoe_1975 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:45:
Thanks Homer, duidelijk!
Ben inmiddels wat verder ingelezen en heb de aanvraag bij Liander lopen. Geschatte levertijd eind oktober, maar dat moet ik, geloof ik, met een korreltje zout nemen.
Same here. Zou aardig zijn als eind oktober lukt. Nog even een laat herfstzonnetje meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Anders dan een gebruikelijke meterkast
Wat heb je zelf al gevonden?
Niks, gewoon een vraag neergeplempt. Je hebt gelijk, sorry. :$
De circuits van je PAP en SAP moeten gescheiden blijven. En op het moment van plaatsen van het SAP dien je een hoofdschakelaar beschikbaar te hebben waar de netbeheerder op kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Laatst online: 23-05 20:38
Iemand al daadwerkelijk zo'n SAP gekregen bij Liander of (anders dan een automatisch antwoord) de bevestiging gekregen dat dit aangelegd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennart_83
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik ben onderzoek aan het doen naar het volgende; in mijn dorp heb ik als particulier zowel een woning als een bedrijfsunit.

Op de woning is plaatsing van zonnepanelen lastig ivm rieten kap.
Op de bedrijfsunit (75m2 dakoppervlak en 3x25a aansluiting) kan ik wel panelen leggen.

Dit is uiteraard niet hetzelfde als een SAP, maar de oplossing zou hetzelfde kunnen zijn. Twee meters, twee contracten en verschillende tarieven.

Wat denken jullie hier van?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom doen we hier nog zo moeilijk terwijl de nieuwe energiewet (2023?) hierin voorziet :?

https://www.internetconsultatie.nl/energiewet

Het terugleveren heet 'aggregatie' en staat toe om 2 leveranciers op 1 aansluiting te hebben.

Ik speelde zelf met dit idee omdat ik bij Gc na salderen vrij weinig ontvang voor mijn overschot en is er geen winst met salderen anders dan de btw e.d.
Straks kan ik Gc voor levering houden en een aggregatiecontract bij een ander afsluiten.
Dan maakt het ook niet uit waar ik de verbruikers aansluit en hoef ik niet te wachten op Liander :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 13:32
Speedy-Andre schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:19:
Waarom doen we hier nog zo moeilijk terwijl de nieuwe energiewet (2023?) hierin voorziet :?

https://www.internetconsultatie.nl/energiewet

Het terugleveren heet 'aggregatie' en staat toe om 2 leveranciers op 1 aansluiting te hebben.

Ik speelde zelf met dit idee omdat ik bij Gc na salderen vrij weinig ontvang voor mijn overschot en is er geen winst met salderen anders dan de btw e.d.
Straks kan ik Gc voor levering houden en een aggregatiecontract bij een ander afsluiten.
Dan maakt het ook niet uit waar ik de verbruikers aansluit en hoef ik niet te wachten op Liander :)
Goede vondst! Echter in dit geval heeft TS een leveringscontract van 23ct en evt terugleververgoeding van 61ct, waarbij dus ook over verbruik van zelf geproduceerde energie nog 38ct winst wordt gepakt. Prijsvergelijking deze situatie met aggregeren is als volgt (verbruik 4000kwh, opgewekt 6500kwh):

Bij aggregeren:
Verbruik zelf opgewekte stroom (+-2000kWh): 0 euro
Verbruik energienet (+-2000kWh): 23ct * 2000 = 460 euro
Levering (4500kWh): -61ct * 4500 = -2745 euro
Totaal variabele kosten aggregeren: -2285 euro

Bij SAP:
Verbruik (4000kWh): 23ct * 4000 = 920 euro
Levering (6500kWh): 61ct * 6500 = -3965 euro
Totaal variabele kosten SAP: -3045 euro

Dat scheelt dus per jaar 760 euro! Die kosten voor een SAP heb je vlot terugverdiend zo!

Wel is dat aggregeren duidelijk gunstiger dan vast zitten aan 1 energieleverancier die 10ct/kWh TLV heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Kevinns op 16-08-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
De vraag wordt met name wat dingen als energiebelasting, btw en energieprijzen gaan doen. Zeker als er straks geen hogere terugleververgoeding meer is dan verbruikstarief incl belastingen. Dan zul je zelf moeten zorgen voor een splitsing van verbruik en opwek tussen de contracten. Als de belastingen zo laag blijven als dit jaar, dan is een SAP nog wel interessant, maar als de belastingen weer hoger worden, dan is de kans ook kleiner dat er een combinatie van leveranciers te vinden is die een lagere totale prijs vragen dan de terugleververgoeding bij een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:39
Je kan/mag toch nog niet bij 1 aansluiting 2 verschillende "providers"hebben?

dan moet je toch naar SAP ?? of mis ik iets? :?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 22:53
Hansieo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:08:
Je kan/mag toch nog niet bij 1 aansluiting 2 verschillende "providers"hebben?

dan moet je toch naar SAP ?? of mis ik iets? :?
Als ik het goed begrijp gaat de nieuwe energiewet dat veranderen. Technisch is er geen noodzaak voor een SAP. Omdat import en export door de slimme meter prima uit elkaar gehouden worden, hoeft alleen de regelgeving te veranderen (nieuwe energiewet).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 13:32
cville schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

Als ik het goed begrijp gaat de nieuwe energiewet dat veranderen. Technisch is er geen noodzaak voor een SAP. Omdat import en export door de slimme meter prima uit elkaar gehouden worden, hoeft alleen de regelgeving te veranderen (nieuwe energiewet).
Dat klopt inderdaad. Het verschil tussen een SAP en 2 aanbieders op een enkele meter is dus dat je met 1 meter niet het opwekken en verbruiken strikt kan scheiden. Je eigen verbruik zal niet door de meter worden geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 22:53
Kevinns schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Dat klopt inderdaad. Het verschil tussen een SAP en 2 aanbieders op een enkele meter is dus dat je met 1 meter niet het opwekken en verbruiken strikt kan scheiden. Je eigen verbruik zal niet door de meter worden geregistreerd.
Je zelfverbruik (bij PV) wordt toch nooit door de meter geregistreerd? Of bedoel je iets anders?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
cville schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

Je zelfverbruik (bij PV) wordt toch nooit door de meter geregistreerd? Of bedoel je iets anders?
Bij ƩƩn meter puur voor verbruik wel. De PV komt daar niet, dat zit op de andere meter (zover ik het begrepen heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
cville schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:01:
[...]
Bij 1 meter niet inderdaad.
De opgewekte stroom gaat dan binnen de installatie naar de verbruiker en komt nooit langs de energiemeter.

Bij een SAP opstelling is het enige pad van de zonnepanelen naar de verbruikers naar buiten door de ene meter en weer naar binnen door de andere. Dan wordt het dus altijd geteld.

Maar dat gaat dus alleen op voor verbruik ten tijden van de opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Ik lees o pde website van Liander dat het verplicht is om een SAP van een energiecontract te voorzien. Stel dat deze constructie straks niet langer meer interessant is, dan zul je toch altijd er een energiecontract aan moeten koppelen. Zien jullie daar nog risico's? Hoe zouden jullie dat dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Maar mag /kan je nu dan een SAP nemen en alleen je PV daarop aansluiten?
Ik dacht hier gelezen te hebben van wel (zelfs aanbevolen door netwerkleverancier?)

Dit kan nu? /en na de nieuwe energiewet?

En hoe zit het dan met salderen?
dat gaat niet meer als je de SAP gebruikt voor alleen je PV en je dus niks hebt om te salderen...

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Hansieo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:48:
Ik dacht hier gelezen te hebben van wel (zelfs aanbevolen door netwerkleverancier?)

dat gaat niet meer als je de SAP gebruikt voor alleen je PV en je dus niks hebt om te salderen...
Je kan niet meer salderen, tenzij je de panelen verdeelt, zodat je een deel van je opbrengst op de ene meter hebt en een deel op de andere meter. Als het verschil tussen de terugleververgoeding en de prijs je die betaald voor de stroom incl belastingen relatief klein is kan dat zinvol zijn.

Stel je betaalt € 0.45 incl belastingen per kWh en hebt bij een andere leverancier een terugleververgoeding van € 0.41 dan zou je je eigen verbruik kunnen salderen en het overschot verkopen tegen € 0.41. Is de prijs die betaat lager dan € 0.41 per kWh, dan lever je alles terug om zo netto minder te betalen/meer te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
Hansieo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:48:

Wordt zelfs als scenario beschreven door Liander om een SAP aan te vragen.

Meer meetpunten op ƩƩn aansluiting
Het is mogelijk om meerdere meetpunten (secundaire allocatiepunten) op ƩƩn aansluiting te contracteren. Bijvoorbeeld als u uw verbruik en teruglevering apart wilt verrekenen of wanneer u uw aansluiting deelt met iemand anders.
Bron: https://www.liander.nl/co...everancier%20contracteren.

Vraag:
Ik lees daar ook dat je vervolgens verplicht bent om een energiecontract op de meter te zetten. Dat klinkt natuurlijk logisch omdat dit bij het PAP ook moet, maar stel dat het over een paar jaar niet meer interessant is, dan zit je met een meetpunt waarop een contract moet zitten.

Hoe denken jullie daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
t14wo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:49:
Ik lees o pde website van Liander dat het verplicht is om een SAP van een energiecontract te voorzien. Stel dat deze constructie straks niet langer meer interessant is, dan zul je toch altijd er een energiecontract aan moeten koppelen. Zien jullie daar nog risico's? Hoe zouden jullie dat dan doen?
Als het echt niet langer interessant is dan laat ik het SAP verwijderen voor minder dan €100 en sluit ik de zonnepanelen weer op het PAP aan.

Let wel: aangezien de installaties van het PAP en SAP gescheiden moeten zijn moet je ook je zonnepanelen aansluiting (laten) wijzigen als je niet langer gebruik wilt maken van je SAP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
t14wo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Wordt zelfs als scenario beschreven door Liander om een SAP aan te vragen.

Meer meetpunten op ƩƩn aansluiting
Het is mogelijk om meerdere meetpunten (secundaire allocatiepunten) op ƩƩn aansluiting te contracteren. Bijvoorbeeld als u uw verbruik en teruglevering apart wilt verrekenen of wanneer u uw aansluiting deelt met iemand anders.
Bron: https://www.liander.nl/co...everancier%20contracteren.

Vraag:
Ik lees daar ook dat je vervolgens verplicht bent om een energiecontract op de meter te zetten. Dat klinkt natuurlijk logisch omdat dit bij het PAP ook moet, maar stel dat het over een paar jaar niet meer interessant is, dan zit je met een meetpunt waarop een contract moet zitten.

Zie https://gathering.tweaker...message/72455418#72455418

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Ep Woody

Dank voor de input, maar ik denk meer in de richting van

Terugleveren aan diegene die VEEL betaald..

en " inkopen" bij diegene die een mooi laag tarief heeft..

bv betalen bij xxx 54ct
krijgen bij Eneco 61 ct...

Salderen is dan 0,00 en je volledige opwek gaat tegen hoge TLV

@Homer-Simpson
Dat is idd wat ik bedoel... maar blijft dit ook met de nieuwe energiewet?

@t14wo
Dan toch gewoon weer afkoppelen?

[ Voor 18% gewijzigd door Hansieo op 17-08-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
t14wo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:00:
[...]

Vraag:

Als je voldoende overschot hebt is een relatief klein verschil ook genoeg om geld mee te verdienen en anders laat je de meter weer verwijderen, hoewel je nog kan discussieren of er wel echt een energiecontract op moet zitten. Zie de discussie over de gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
Hansieo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:02:
…

@Homer-Simpson
Sorry daar heb ik me niet in verdiept. Maar ik kan me niet voorstellen dat de wet het gaat toestaan een aansluitpunt te hebben zonder contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Hansieo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:02:
@Ep Woody

Dank voor de input, maar ik denk meer in de richting van

Terugleveren aan diegene die VEEL betaald..

en " inkopen" bij diegene die een mooi laag tarief heeft..

bv betalen bij xxx 54ct
krijgen bij Eneco 61 ct...

Salderen is dan 0,00 en je volledige opwek gaat tegen hoge TLV

@Homer-Simpson

@t14wo
Dan toch gewoon weer afkoppelen?
Dat hangt er vanaf hoe de prijzen gaan lopen. Als je meer betaalt incl belasting dan de hoogste terugleververgoeding, dan saldeer je dat deel en lever je de rest terug via de SAP. Als je meer terug krijgt voor de opwek dan dat het gebruik je kost, ga je uiteraard alles via de SAP terugleveren en stroom inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Homer-Simpson schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:06:
[...]

Sorry daar heb ik me niet in verdiept. Maar ik kan me niet voorstellen dat de wet het gaat toestaan een aansluitpunt te hebben zonder contract.
De nieuwe wet schijnt erin te voorzien om juist twee contracten op 1 aansluitpunt te hebben.
Truus01 in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"
Speedy-Andre in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Eventueel kun je zoiets plaatsen: https://nl.aliexpress.com/item/1005002992447024.html

Dan kun je met een handeling, eerst beide schakelaars uit en dan de lijn waarlangs je wil terugleveren omzetten inschakelen terugleveren naar een van beide aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thys
Ep Woody schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:32:
Eventueel kun je zoiets plaatsen: https://nl.aliexpress.com/item/1005002992447024.html

Dan kun je met een handeling, eerst beide schakelaars uit en dan de lijn waarlangs je wil terugleveren omzetten inschakelen terugleveren naar een van beide aansluitingen.
En gratis mooi vuurwerk als er iets stuk gaat aan deze kwaliteitsschakelaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
En denk dat er weinig mensen in dit topic nog op 1 fase aansluitingen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
thys schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

En gratis mooi vuurwerk als er iets stuk gaat aan deze kwaliteitsschakelaar…
Ik kon zo snel geen nederlands voorbeeld vinden, afgezien van iets op Amazon: https://www.amazon.nl/Aut...-Electronic/dp/B07WF6DQ1D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ep Woody schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Ik kon zo snel geen nederlands voorbeeld vinden, afgezien van iets op Amazon: https://www.amazon.nl/Aut...-Electronic/dp/B07WF6DQ1D
haha, die ziet er nóg slechter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Ep Woody schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-63a-him406/

Maar ik zou dit alsnog niet zomaar ophangen. Is ook nog maar de vraag in hoeverre je dan nog voldoet aan de eis van gescheiden systemen voor de SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
https://new.abb.com/products/nl/1SCA104831R1001/ot16f4c
Of iets als dit heb je technisch gezien nodig. Ik zou dat echter nooit overwegen voor mijn huisinstallatie. Ik ben blij met mijn keuze voor een SAP en mocht dit in de toekomst niet meer rendabel zijn laat ik hem weghalen. Of als ik denk dat het slechts tijdelijk niet rendabel is laat ik het contract doorlopen en steek ik de zonnepanelen wel om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Oftewel, er zijn best wat producten die daarvoor bedacht zijn.

Je zou haast eens een balletje opgooien bij de netbeheerder, of dat qua regelgeving mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Domme opmerking stond hier :)

[ Voor 83% gewijzigd door reiker op 17-08-2022 11:14 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-05 20:16

V-8

.SnifraM schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Gister bericht van Stedin gekregen dat ze op 1x35A aansluitingen helemaal geen extra SAP meer aansluiten. :X
Ai, dat is wel kwalijk.. Gaven ze ook een reden?
Kun of ga je het combineren met overstap naar 3x25A?

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
.SnifraM schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Bedoel je hier de hoofdzekering mee (voor de meter)?

Gister bericht van Stedin gekregen dat ze op 1x35A aansluitingen helemaal geen extra SAP meer aansluiten. :X
Geen idee hoe ze het bij Enexis gaan regelen, maar de kans is aanwezig dat ik van 1x35A naar 3x25A ga. Mag ook wel voor de prijs die Enexis rekent: ruim 500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:19
Gisteren akkoord gegeven op de offerte voor de SAP aan Enexis. Nu in afwachting van definitieve datum dat hij geplaatst kan worden, dit zou spoedig het geval zijn volgens Enexis.

1 vraagje nog:
Kan de enexis monteur de panelen straks op die SAP aansluiten? Of dien ik zelf hiervoor nog een Electricien te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:28
Ep Woody schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

Geen idee hoe ze het bij Enexis gaan regelen, maar de kans is aanwezig dat ik van 1x35A naar 3x25A ga. Mag ook wel voor de prijs die Enexis rekent: ruim 500 euro.
Ouders hebben een offerte van €512,05 en zitten op dit moment nog op 1-fase. Is het aannemelijk dat ze dit direct op 3-fase aansluiten?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55ā€ B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
aGraPusher schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Ouders hebben een offerte van €512,05 en zitten op dit moment nog op 1-fase. Is het aannemelijk dat ze dit direct op 3-fase aansluiten?
In mijn offerte staat kWh-meter 3 fase. Meer informatie heb ik ook nog niet. Heb ook nog altijd geen contact gehad met de planning oid. Hoop dat ze volgende week (na de bouwvak) contact opnemen. Dan kan ik ook een nieuw contract gaan uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 12:42
BekSide schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:41:

1 vraagje nog:
Kan de enexis monteur de panelen straks op die SAP aansluiten? Of dien ik zelf hiervoor nog een Electricien te regelen?
Lukt dat niet zelf knutseltweakert? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

BekSide schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:41:
Gisteren akkoord gegeven op de offerte voor de SAP aan Enexis. Nu in afwachting van definitieve datum dat hij geplaatst kan worden, dit zou spoedig het geval zijn volgens Enexis.

1 vraagje nog:
Misschien dat je onderhands wat kan regelen als je zielig kijkt maar in principe levert de monteur alleen waar hij opdracht voor heeft. Het traject tot en met de meter is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, alles daarna is van jezelf.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
BekSide schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:29:
[...]

Heb er echt 0 ervaring mee. Is het zo simpel dan inderdaad?
En anders is er vast wel een tweaker in de buurt die even wil helpen? Het zijn uiteindelijk maar een paar aders die even verplaatst moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 03:15
Of maak de switch dan even automatisch aangestuurd met zoiets:
https://www.amazon.de/-/e...&pd_rd_i=B0018LDS86&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Uh nee!!! Je hebt de eerder genoemde transfer switches ook in geautomatiseerde variant.
Maar de use-case in dit geval is momenteel niet bestaand.
Een automatische transferswitch is meer iets om bij griduitval naar accu back-up om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
reiker schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Misschien dat je onderhands wat kan regelen als je zielig kijkt maar in principe levert de monteur alleen waar hij opdracht voor heeft. Het traject tot en met de meter is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, alles daarna is van jezelf.
En de hoofdschakelaar van je eigen gedeelte moet al aanwezig zijn. Die sluiten ze aan, in principe niets meer.
reiker schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:12:
[...]

Niet per sƩ, ik had die nog niet en ik kreeg gewoon vier afgedopte loshangende kabels :)
Blijkbaar niet altijd dus... Bij mij hebben ze de hoofdmeter ook lager en uit het midden gehangen, dat "kon" ook absoluut niet. Maar dit zou je dan nog als veiligheidsdingetje kunnen opvoeren. Bijzonder, maar voor jou fijn.

Komen ze eigenlijk voor een SAP ook schouwen vantevoren?

[ Voor 34% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-08-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

bbbrumbrum schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

En de hoofdschakelaar van je eigen gedeelte moet al aanwezig zijn. Die sluiten ze aan, in principe niets meer.
Niet per sƩ, ik had die nog niet en ik kreeg gewoon vier afgedopte loshangende kabels :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:14:
[...]

Uh nee!!! Je hebt de eerder genoemde transfer switches ook in geautomatiseerde variant.
Maar de use-case in dit geval is momenteel niet bestaand.
Een automatische transferswitch is meer iets om bij griduitval naar accu back-up om te schakelen.
De use case bestaat wel, maar of het handig is is vraag twee. Je zou bijvoorbeeld met Dayahead prijzen ervoor kunnen kiezen om juist terug te leveren op dayahead in plaats van een vaste hoge terugleververgoeding. Als de totaalprijs incl teruglevering voor die dag lager is dan als je zou terugleveren via een andere leverancier kan dat de moeite waard zijn. Moet je wel gaan voorspellen hoeveel kWh je gaat opwekken en op welke momenten. Of zelfs per uur switchen. En dan nog de vraag of het mag...

Of zou je twee omvormers op moeten hangen parallel aan dezelfde zonnepanelen die per uur/dag terugleveren via bepaalde leverancier. Of is dat ook een gekoppelde installatie? Hoewel twee zonnepaneelinstallaties natuurlijk ook van de zelfde bron gebruik maken en daarmee ook gekoppeld zijn... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

bbbrumbrum schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

[...]

Blijkbaar niet altijd dus... Bij mij hebben ze de hoofdmeter ook lager en uit het midden gehangen, dat "kon" ook absoluut niet. Maar dit zou je dan nog als veiligheidsdingetje kunnen opvoeren. Bijzonder, maar voor jou fijn.

Komen ze eigenlijk voor een SAP ook schouwen vantevoren?
Ja bij mij kwam van tevoren een monteur langs om te kijken en vooral op te meten of het zou passen, er moet 23cm ruimte pal naast de bestaande meter zijn en dat moest worden gecheckt.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Laatst online: 07-02 08:51
Ik heb op een zakelijk pand 123 zonnepanelen(opbrengst 24.000kwh) liggen. Dit wordt op dit moment verhuurd en de opgewekte energie verkoop ik aan de huurder. Zou het ook een optie zijn om een SAP aan te vragen en dit terug te leveren? Dit tweede contract komt dan op een andere naam te staan.
De huurder is een multinational en koopt zelf goedkoop in.

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Komende winter ben ik van plan om de warmtepomp te voeden met via een SAP met hierop een uur-contract.
Zonnepanelen (ca 30 kWp) laat ik dan lopen via het 61ct TLV contract bij Eneco, De warmtepomp heeft een grote eterne buffer van 1000L, ik wil hem zoveel mogelijk laten draaien op de goedkope uren om die buffer te verwarmen.

Nu geeft mij netwerkbeheerder (Cogas) aan dat de SAP separaat gezekerd moet worden met 3x25A. Mij voorkeur is echter om 1 setje te hebben. Dan kan ik namelijk de opwek boven de 25A direct bij de andere meter afnemen zonder dat deze door de hoofdzekering loopt. - De goedkope uren zullen veelal gelijk liggen met hoge terugleverstroom. Wat is jullie ervaring met zekeringen bij de SAP?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-05 20:16

V-8

reiker schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Ja bij mij kwam van tevoren een monteur langs om te kijken en vooral op te meten of het zou passen, er moet 23cm ruimte pal naast de bestaande meter zijn en dat moest worden gecheckt.
Mag dat evt ook haaks zijn? Er zitten buizen naast de meter nu aan 2 kanten. Mag het ook op de zijmuur van de meterkast?

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.