Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
V-8 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:16:
[...]

Mag dat evt ook haaks zijn? Er zitten buizen naast de meter nu aan 2 kanten. Mag het ook op de zijmuur van de meterkast?
In principe niet.

Ik ga mijn buizen naast PAP ook verplaatsen om plek te maken voor SAP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:26

V-8

bbbrumbrum schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:37:
[...]

In principe niet.

Ik ga mijn buizen naast PAP ook verplaatsen om plek te maken voor SAP.
Ai, dat is jammer.. Ik denk dat ik die buizen wat lastiger kan verplaatsen omdat de kabels dan waarschijnlijk te kort zijn.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• bbbrumbrum
  • Niet online
V-8 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:39:
[...]

Ai, dat is jammer.. Ik denk dat ik die buizen wat lastiger kan verplaatsen omdat de kabels dan waarschijnlijk te kort zijn.
Opnieuw trekken dan.

• V-8

V-8

Dat denk ik ook. Bedankt voor je reactie in ieder geval!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
V-8 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Ai, dat is wel kwalijk.. Gaven ze ook een reden?
Kun of ga je het combineren met overstap naar 3x25A?
Dat kwam via de klantenservice chat. Daar krijg je 1x per 24 uur reactie van een willekeurig iemand lijkt wel. Heb je weinig aan. Ik ben nog in afwachting van een aanbod via het officiele kanaal (mijnaansluiting.nl).
Wacht al bijna een maand of die offerte; duurt lang...... |:(

lol+lol=hihi

• V-8

V-8

.SnifraM schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:03:
[...]

Dat kwam via de klantenservice chat. Daar krijg je 1x per 24 uur reactie van een willekeurig iemand lijkt wel. Heb je weinig aan. Ik ben nog in afwachting van een aanbod via het officiele kanaal (mijnaansluiting.nl).
Wacht al bijna een maand of die offerte; duurt lang...... |:(
Ah okay, bedankt. Lijkt me ook raar dat een netbeheerder ineens besluit geen SAP's meer te plaatsen, iedereen heeft daar toch een soort van recht op / de netbeheerder heeft verplichtingen vanuit de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

reiker

dan jij!

V-8 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:07:
[...]

Ah okay, bedankt. Lijkt me ook raar dat een netbeheerder ineens besluit geen SAP's meer te plaatsen, iedereen heeft daar toch een soort van recht op / de netbeheerder heeft verplichtingen vanuit de overheid.
Ik zou even bellen, je kunt altijd doen of je neus bloedt.
En het is ook vakantietijd daar hè :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

lol+lol=hihi

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:57
Laten we hopen van niet... 2 extra meetpunten in bestelling haha _/-\o_

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-07 08:46
Dat lijkt te kloppen. Ach, er zullen vast nog wel wat leveranciers met een goede terugleververgoeding blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:32
Ep Woody schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:47:
Dat lijkt te kloppen. Ach, er zullen vast nog wel wat leveranciers met een goede terugleververgoeding blijven.
Misschien uiteindelijk toch BE met die 50%... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 10:46

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Srednier schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:55:
Komende winter ben ik van plan om de warmtepomp te voeden met via een SAP met hierop een uur-contract.
Zonnepanelen (ca 30 kWp) laat ik dan lopen via het 61ct TLV contract bij Eneco, De warmtepomp heeft een grote eterne buffer van 1000L, ik wil hem zoveel mogelijk laten draaien op de goedkope uren om die buffer te verwarmen.

Nu geeft mij netwerkbeheerder (Cogas) aan dat de SAP separaat gezekerd moet worden met 3x25A. Mij voorkeur is echter om 1 setje te hebben. Dan kan ik namelijk de opwek boven de 25A direct bij de andere meter afnemen zonder dat deze door de hoofdzekering loopt. - De goedkope uren zullen veelal gelijk liggen met hoge terugleverstroom. Wat is jullie ervaring met zekeringen bij de SAP?
Zoiets ga ik ook doen, alleen geen grote buffer. Overigens kun je in zon buffer niet zo heel veel energie kwijt ondanks het volume. Temperatuur die je ermee omhoog kunt is van zeg 35 naar 60 graden celcius. Wel kun je op lage tarief uren je SWW run doen, net als de salmonella run. Daarmee krijg je je gemiddelde leverprijs wel omlaag. En dan al je opbrengst terugleveren aan de hoogste tlv.

Warmtepomp komt eind oktober en dan ook gelijk gasloos.

EV zou ook mooi zijn om in lage tariefuren vol te kunnen douwen.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Eindelijk een datum voor mijn SAP. 9 september komen ze hem plaatsen. Nog net op tijd om het gebruik en de opwek te splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:23
Ep Woody schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:10:
Eindelijk een datum voor mijn SAP. 9 september komen ze hem plaatsen. Nog net op tijd om het gebruik en de opwek te splitsen.
Ah top. Bij welke aanbieder zit je? (stedin)?
En wanneer heb je deze aangevraagd? Heb je al een hoofdzekering-automaat, of heb je een gesloten kast (met ouderwetse smeltzekeringen)?

Ik heb 24 juni een SAP aangevraagd maar heb nog een oude gesloten kast, dus ben nog wachtende op de planning (complexe opdracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Waarom is bij een SAP een automaat zekering nodig ipv de bestaande smelt zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Whiskey48 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Ah top. Bij welke aanbieder zit je? (stedin)?
En wanneer heb je deze aangevraagd? Heb je al een hoofdzekering-automaat, of heb je een gesloten kast (met ouderwetse smeltzekeringen)?

Ik heb 24 juni een SAP aangevraagd maar heb nog een oude gesloten kast, dus ben nog wachtende op de planning (complexe opdracht).
Begin mei aangevraagd, begin juni offerte en nu net een datum gepland. Zit bij Enexis. Ze zullen hier als het goed is ook de zekeringen vervangen door automaten (en gelijk 3fase?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
jobr schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:52:
Waarom is bij een SAP een automaat zekering nodig ipv de bestaande smelt zekering?
Geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nieuwe installaties worden naar de nieuwe normen uitgevoerd. Zou het ook niet vreemd vinden als ze de gehele smeltzekeringen voor PAP ook saneren en 2 nieuwe meterborden icm automaten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Een vraag die wat aanschuurt tegen het TLV topic. Maar daar zitten niet de mensen met specifiek deze casus..

Wat als inderdaad Eneco onze mooie hoge TLV bruut gaat afkappen over twee weken. Ja, genoeg andere aanbieders met modelcontracten die meer dan een paar dubbeltjes bieden. Maar heeft iemand enig inzicht hoe het zit met de leveranciers zoals Frank die op uurtarieven afrekenen? In de winterperiode zal de stroom duur zijn dus TLV evenredig hoog. Durft iemand een gok te doen hoe hoog het zou kunnen zijn? :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-06 07:51
Klopt het dat dit echt zoveel oplevert :o

Opwek: 7100 kWh
Verbruik: 6000 kWh

Prijs per kWh: €0,20 (tot eind 2024 oOo )
Terugleververgoeding per kWh: €0,168

Huidige opbrengst: (7100-6000)x€0,168 = €184,80

Bij een tweede meetpunt met modelcontract Eneco:
Terugleververgoeding per kWh: €0,60
Extra kosten per maand ('leverancier'): €5,99 (=€71,88 p/j)
Extra kosten per jaar (netbeheerder): €33,82
Eenmalige kosten: €671,27 (aanbrengen en verwijderen extra meetpunt, extra groepenkastje)

Toekomstige opbrengst: 7100x€0,60 = €4260
Toekomstige kosten kWh: 6000x€0,20 = €1200
Toekomstige extra kosten per jaar: € 105,70

Toekomstige netto-opbrengst per jaar: € 2954,30

Dat betekent dus dat ik na twee jaar met aftrek van de eenmalige kosten een winst heb gemaakt van € 4867,73 (dus ruim €200 per maand) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@dennistd

En toen werd dennis wakker, badend in eigen zweet. :)

2 jaar zie ik niet gebeuren, en eneco gaat naar een whopping 9 cent.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
Rol-Co schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:13:
@dennistd

En toen werd dennis wakker, badend in eigen zweet. :)

2 jaar zie ik niet gebeuren, en eneco gaat naar een whopping 9 cent.
Nou ja, met een opbrengst van €0,26/kWh is het resultaat nog altijd positief als ik het goed berekend heb. Dat lijkt me toch geen hele gekke teruglevergoeding of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
dennistd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Nou ja, met een opbrengst van €0,26/kWh is het resultaat nog altijd positief als ik het goed berekend heb. Dat lijkt me toch geen hele gekke teruglevergoeding of wel?
Zelfs BudgetEnergie met hun 50% heeft die, dus ja, het kan nog zeker.
En vooral met dat lage levertarief van dat contract, lijkt het me nog altijd mogelijk er winst mee te maken.
Eer de prijzen weer op dat niveau zitten en ook de TLV overal op dat niveau of lager zitten, zijn we echt wel weer een tijdje verder.
(Maar eer dat jij die SAP hebt ook, begrijp ik uit de verhalen hier. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

dennistd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Waar haal je die 26 cent vandaan? Er zijn er vast nog met een hoog tl tarief maar voor hoe lang? Tlv voor kWh prijs is minimaal en redelijk maar "de boefjes" proberen te verdienen aan de pv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
reiker schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:04:
In de winterperiode zal de stroom duur zijn dus TLV evenredig hoog. Durft iemand een gok te doen hoe hoog het zou kunnen zijn? :)
Hier kun je ook de historische tarieven bekijken bij een vergelijkbare dynamische energie leverancier: https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
reiker schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:04:
Een vraag die wat aanschuurt tegen het TLV topic. Maar daar zitten niet de mensen met specifiek deze casus..

Wat als inderdaad Eneco onze mooie hoge TLV bruut gaat afkappen over twee weken. Ja, genoeg andere aanbieders met modelcontracten die meer dan een paar dubbeltjes bieden. Maar heeft iemand enig inzicht hoe het zit met de leveranciers zoals Frank die op uurtarieven afrekenen? In de winterperiode zal de stroom duur zijn dus TLV evenredig hoog. Durft iemand een gok te doen hoe hoog het zou kunnen zijn? :)
Door de weeks 1 euro en in het weekend 30 cent? Afhankelijk van de hoeveelheid zon... Hoe minder zo'n hoe hoger de terugleververgoeding of prijs.

Zeker als Gazprom onrust blijft stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Zijn er nog mensen die nat gaan met de nieuwe tlv van Eneco?

In ieder geval gauw (per 5 september) wegwezen daar, anders kost elke kWh ineens geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:03:
Zijn er nog mensen die nat gaan met de nieuwe tlv van Eneco?

In ieder geval gauw (per 5 september) wegwezen daar, anders kost elke kWh ineens geld.
Uit voorzorg vertrokken, aangezien 9 sept mijn SAP komt, ga ik per 11 sept naar Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Ep Woody schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Uit voorzorg vertrokken, aangezien 9 sept mijn SAP komt, ga ik per 11 sept naar Tibber.
O ja, met een SAP gaat dat goed als je alleen op Tibber teruglevert. Wat betalen ze gemiddeld netto per kWh?

Met panelen en 1 aansluiting lever je vooral terug bij laag tarief (veel pv productie) en neem je af bij hoog tarief. Tenzij je een batterij en/of EV hebt, dan kun je daar meer mee spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@ursusMaritimus, kijk gewoon even bij de aanbieders. De kale prijs is de terugleververgoeding. Zit nu op 50 cent van 1 tot 2, maar tussen 7 en 8 zit dat op 79 cent. Gemiddeld dus ergens daar tussenin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
ursusMaritimus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

O ja, met een SAP gaat dat goed als je alleen op Tibber teruglevert. Wat betalen ze gemiddeld netto per kWh?

Met panelen en 1 aansluiting lever je vooral terug bij laag tarief (veel pv productie) en neem je af bij hoog tarief. Tenzij je een batterij en/of EV hebt, dan kun je daar meer mee spelen.
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Zie hier de historische prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat wel een groot voordeel is, is dat je gewoon betaalt krijgt wat redelijk is. Als op 1 januari alles weer normaal wordt, dan krijg je ook weer een normale vergoeding.

Worden die prijzen onverhoopt weer normaal kun je ook alle stroom omleggen, saldeer je ook nog een deel van je energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Dank voor deze info. Beetje op zitten studeren, maar een beetje voorspelling maken valt nog niet mee :p
Het lijkt erop dat de trend nu aanwijst dat de stroom komende winter best veel duurder zal zijn dan afgelopen winters, en dat er dus ook een behoorlijke TLV uitgekeerd zal worden. Garanties zijn er uiteraard niet.

Gaan jullie, anderen met een SAP, allemaal naar United Consumers of Innova nadat het Eneco verhaal waarschijnlijk op 5-9 eindigt? Of toch een avontuur bij Tibber?

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik ga op avontuur met een gegarandeerde backup in de vorm van terugleveren op de PAP. Dus sowieso 33 cent daltarief of 39 cent normaal om te salderen. En dan de warmtepomp even overzetten naar de SAP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Aan de andere kant is het ook risicomijdend gedrag, iedere maand een afrekening van de teruglevering is wel een stuk beter dan duizenden euro's bij een club als Innova te stallen,zonder bankvergunning of een nette derden rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 11:46
Zou het ook mogelijk kunnen zijn om met een PAP en SAP te wisselen tussen twee energieleveranciers om geld te besparen? Op de PAP zet je dan een vast of variabel contract, waarvan het energietarief vaststaat. En op de SAP neem je een dynamisch contract waarvan het energietarief per uur wisselt. Op het moment dat het dynamische tarief laag is neem je energie af van de SAP, en anders gebruik je de PAP.

Hiervoor zou je denk ik een switch moeten installeren die je stroomgroepen in huis kan wisselen tussen de PAP en de SAP. Of zou dit niet mogelijk zijn, vanwege de voorwaarde die gesteld worden aan SAPs: “De installaties achter de meetpunten zijn/worden niet onderling met elkaar verbonden”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Mogelijk, zeker. Toegestaan? Beetje grijs gebied denk ik, de eis van niet onderling verbonden wordt zowel technisch als semantisch als je gaat redeneren over een schakelaar waar de draden wel aangesloten zijn maar die geen onderling contact toestaat…
Aan de andere kant; het gebruik van zo’n schakelaar is niks anders dan de makkelijke (veilige) versie van alle draden elke keer met de hand overzetten…

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetCool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 22:01
Ik heb sinds deze maand 11 zonnepanelen op west en laat er volgend jaar 5 a 7 op oost bijleggen. Ik ga ongeveer tussen de 3500-3900kWh opwekken en verbruik rond de 4200kWh. Ik heb nog een contract bij Essent voor 4 jaar en 3 maanden a 84ct gas en 23ct stroom. Ik zit in een Enexis gebied.

Is het nu verstandig om een sap te nemen ? Of wachten tot 1 januari als er nieuwe tarieven komen?

[ Voor 10% gewijzigd door VetCool op 28-08-2022 12:15 ]

oi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wie durft de vraag bij een netbeheerder te plaatsen, of je zoiets mag plaatsen na de meter: https://www.conrad.nl/nl/...tact-250-v-ac-628088.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
VetCool schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 11:42:
Ik heb sinds deze maand 11 zonnepanelen op west en laat er volgend jaar 5 a 7 op oost bijleggen. Ik ga ongeveer tussen de 3500-3900kWh opwekken en verbruik rond de 4200kWh. Ik heb nog een contract bij Essent voor 4 jaar en 3 maanden a 84ct gas en 23ct stroom. Ik zit in een Enexis gebied.

Is het nu verstandig om een sap te nemen ? Of wachten tot 1 januari als er nieuwe tarieven komen?
Ik zou zeggen, wachten, ook omdat met de nieuwe wet, wellicht de mogelijkheid komt om op 1 meter 2 leveranciers te hebben. Al is dan al je eigen verbruik 'weg'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Als je kansen ziet die binnen een jaar terug te verdienen, why not.

Nieuwe Energiewet schijnt dit jaar nog aan de Tweede Kamer aangeboden te worden, maar of die dan ook in 1x doorgaat is maar de vraag. Net als wanneer deze een keer effectief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Met zo’n goed contract voor stroom èn langlopend is het niet moeilijk om de kosten van een SAP snel terug te verdienen.
Enexis heeft als installatiekosten €512, verwijderen kost iets van €70. Als je een jaar lang een TLV voor die SAP kunt ritselen van minstens €0,37 per kWh dan heb je de kosten van installeren en verwijderen (stel het kan niet meer uit) al terugverdiend. Het lijkt me wel reeel dat dat lukt. Ik denk aan al die Innova contracten die pas werden afgesloten met €0,90 TLV ;) Stel dat je dat nog lukt wanneer het is geïnstalleerd, dan ben je na 1000kWh opwek al op datzelfde punt. Dat is ongeveer twee maanden de lente/zomer :)
Alles wat je na dat terugverdienen opwekt… pure winst.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

reiker schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:53:
[...]

Met zo’n goed contract voor stroom èn langlopend is het niet moeilijk om de kosten van een SAP snel terug te verdienen.
Enexis heeft als installatiekosten €512, verwijderen kost iets van €70. Als je een jaar lang een TLV voor die SAP kunt ritselen van minstens €0,37 per kWh dan heb je de kosten van installeren en verwijderen (stel het kan niet meer uit) al terugverdiend. Het lijkt me wel reeel dat dat lukt. Ik denk aan al die Innova contracten die pas werden afgesloten met €0,90 TLV ;) Stel dat je dat nog lukt wanneer het is geïnstalleerd, dan ben je na 1000kWh opwek al op datzelfde punt. Dat is ongeveer twee maanden de lente/zomer :)
Alles wat je na dat terugverdienen opwekt… pure winst.
Die 91 cent krijgt je dan voor AL je teruglevering en alles wat geleverd wordt betaal je je vaste lage tarief voor. Je saldeert dus niet, maar pakt ook daar nog eens flink marge op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Dit is wel een spannende opmerking uit de Netcode elektriciteit: 2.6 g.
tussen de locatie van het overdrachtspunt van de aansluiting en de locatie van de meetinrichtingen als bedoeld in onderdeel d, geen energie-uitwisseling plaatsvindt met een andere installatie;
Er mag dus geen energieuitwisseling plaats vinden tussen de twee meters, ook niet met een electromotor/generator. Ook een accu laden op aansluiting 1 en terugleveren op aansluiting 2 mag dus niet op basis van dit artikel.

https://wetten.overheid.n...z=2022-07-22&g=2022-07-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Ep Woody schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:34:

[...]

Er mag dus geen energieuitwisseling plaats vinden tussen de twee meters, ook niet met een electromotor/generator. Ook een accu laden op aansluiting 1 en terugleveren op aansluiting 2 mag dus niet op basis van dit artikel.

Dat is precies wat ik bedoelde met de techniek en semantiek… een schakelaar voorkomt juist dat ze onderling direct verbonden zijn. Als je ze onderling verbindt, dan heb je immers “kortsluiting” (niet echt natuurlijk). Met maar ze zitten wel beide met kabels vastgeschroefd aan dezelfde schakelaar, op die manier kun je argumenteren dat ze ook verbonden zijn…
Maar elektrisch verbonden zijn ze naar mijn idee toch echt niet.

Edit: ik las niet goed. Even goed: onderling verbinden met een generator en schakelaar ertussen is een grijs gebied denk ik :)
Eerst koffie.

[ Voor 6% gewijzigd door reiker op 30-08-2022 09:52 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
De andere keuze, om een dubbelpolige wisselschakelaar te plaatsen kan ik zo snel niet geen beperking tegen vinden.
elk allocatiepunt bij een afzonderlijke installatie behoort, die niet elektrisch gekoppeld is of kan worden met een andere installatie anders dan via de netzijde van de aansluiting;
Dit komt het dichtst in de buurt, en de installaties zijn niet elektrisch gekoppeld, dus zou het in mijn ogen moeten mogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
Ep Woody schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:34:

[...]

Dan zou je dus ook een probleem hebben met V2G: je mag niet de energie die je onderweg geladen hebt terugleveren bij je thuis, dat is immers een andere aansluiting 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
dennistd schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Dan zou je dus ook een probleem hebben met V2G: je mag niet de energie die je onderweg geladen hebt terugleveren bij je thuis, dat is immers een andere aansluiting 8)7
Dat is toch totaal iets anders?
Je gaat fysiek naar een andere locatie en ontkoppeld/koppelt de kabel in twee verschillende netwerken.
Dat mag dus gewoon.

Wat ook gewoon is toegestaan:
Met een SAP op de eerste aansluiting een auto vol laden.
En vervolgens de auto ontladen op de twee aansluiting.
Voorwaarde is het fysiek ontkoppelen/koppelen van de auto.

De vraag is wel of een benadeelde partij (eigenaar auto en/of betalende partij van van het laden) hiermee akkoord gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reiker schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Dank voor deze info. Beetje op zitten studeren, maar een beetje voorspelling maken valt nog niet mee :p
Het lijkt erop dat de trend nu aanwijst dat de stroom komende winter best veel duurder zal zijn dan afgelopen winters, en dat er dus ook een behoorlijke TLV uitgekeerd zal worden. Garanties zijn er uiteraard niet.

Gaan jullie, anderen met een SAP, allemaal naar United Consumers of Innova nadat het Eneco verhaal waarschijnlijk op 5-9 eindigt? Of toch een avontuur bij Tibber?
Hoi nog een vraag. Als je bij TIbber meer teruglevert dan verbruikt (met name bij een SAP)
Wat ik begrijp krijg je eerst de maandelijkse teruggave energiebelasting (€ 2,25 per dag (incl BTW, € 824 per jaar (incl BTW) ... maar dan bij de jaarafrekening moet je die terugbetalen??
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber

Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen; de overproductie van 500 kWh komt niet in aanmerking voor teruggave van de energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie en btw. We hebben die al wél uitbetaald op je maandelijkse facturen. Je ontvangt een factuur van ons voor de teveel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

Whiskey48 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Hoi nog een vraag. Als je bij TIbber meer teruglevert dan verbruikt (met name bij een SAP)
Wat ik begrijp krijg je eerst de maandelijkse teruggave energiebelasting (€ 2,25 per dag (incl BTW, € 824 per jaar (incl BTW) ... maar dan bij de jaarafrekening moet je die terugbetalen??

[...]
Niet helemaal, dit verhaal gaat over de BTW per kWh. Die krijg je eerst gewoon uitgekeerd, maandelijks, en dan bij de jaar- of eindafrekening krijg je een factuur voor die btw omdat TLV altijd zonder btw is. Hun manier om ermee om te gaan..
Dit gaat dus niet over de teruggave energiebelasting.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
reiker schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Niet helemaal, dit verhaal gaat over de BTW per kWh. Die krijg je eerst gewoon uitgekeerd, maandelijks, en dan bij de jaar- of eindafrekening krijg je een factuur voor die btw omdat TLV altijd zonder btw is. Hun manier om ermee om te gaan..
Dit gaat dus niet over de teruggave energiebelasting.
ahhhh ... ok laat maar, dank :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 21:18
Zo, confetti, net bericht vanuit Liander dat de werkvoorbereider met 2 weken contact opneemt om de aanvraag voor het SAP door te nemen. Dan starten de voorbereidingen (kan nooit lang duren toch... ;)) en vervolgens de daadwerkelijke installatie. Ben benieuwd. Hoog tijd om uit te gaan zoeken wat nou de voordeligste combinatie is qua energiecontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-07 11:46
Niek_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:17:
Zo, confetti, net bericht vanuit Liander dat de werkvoorbereider met 2 weken contact opneemt om de aanvraag voor het SAP door te nemen. Dan starten de voorbereidingen (kan nooit lang duren toch... ;)) en vervolgens de daadwerkelijke installatie. Ben benieuwd. Hoog tijd om uit te gaan zoeken wat nou de voordeligste combinatie is qua energiecontracten.
Gefeliciteerd! Hoe lang duurde het na je aanvraag bij mijnaansluiting.nl tot Liander contact opnam? En komen er nog extra kosten bij voor het plaatsen van de SAP naast de 260 euro die daar vermeld staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Niek_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:17:
Succes, verschillende leveranciers met hogere TLV nemen geen klanten meer aan met alleen elektra.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
mandroideka schreef op woensdag 7 september 2022 @ 07:21:
[...]

Gefeliciteerd! Hoe lang duurde het na je aanvraag bij mijnaansluiting.nl tot Liander contact opnam? En komen er nog extra kosten bij voor het plaatsen van de SAP naast de 260 euro die daar vermeld staat?
Februari de aanvraag ingediend. Ik verwacht geen extra kosten maar dat zal duidelijk worden zodra de werkvoorbereider aan de slag is geweest.
klump4u schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:09:
[...]

Succes, verschillende leveranciers met hogere TLV nemen geen klanten meer aan met alleen elektra.
Heb al een contract met een hoog tarief, zometeen op jacht naar een laag tarief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:12
Heb aanvraag 2e allocatiepunt (2e meter op zelfde kabel) maar krijg net te horen dat er geen extra hoofdzekering wordt bijgeplaatst. Dus het totaal aan capaciteit is nog steeds door 3x25A bepaald.
De man van Enexis zei dat extra set hoofdzekeringen plaatsen niet wordt gedaan. Als dat wel gedaan wordt is dat fout.
Iemand een tip om toch de extra zekeringen te krijgen?
Dit zou erbij komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRQEkksn1EC2R6zsrcDvkUYZ8Hs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8mIgcPmoTXWKPPSsfB1EkmPG.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door bmoorman op 09-09-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

bmoorman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:36:
Heb aanvraag 2e allocatiepunt (2e meter op zelfde kabel) maar krijg net te horen dat er geen extra hoofdzekering wordt bijgeplaatst. Dus het totaal aan capaciteit is nog steeds door 3x25A bepaald.
De man van Enexis zei dat extra set hoofdzekeringen plaatsen niet wordt gedaan. Als dat wel gedaan wordt is dat fout.
Wil je dat dan? Dan had je geen tweede allocatiepunt moeten aanvragen maar een extra aansluiting.

Het secundair allocatiepunt waar we hier over praten is slechts een extra meter op de bestaande aansluiting. Het is geen verzwaring of extra kabels of extra zekeringen.

Edit: wat je op je foto laat zien is exact wat er bij mij ook geplaatst is.

[ Voor 4% gewijzigd door reiker op 09-09-2022 10:49 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bmoorman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:36:
Waarom wil je dat?

Dat je aansluitcapaciteit niet verdubbeld word lijkt me logisch. Dan zou je ook de kabel naar je huis moeten vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-09-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Omdat 25A niet genoeg is voor de panelen, dus ik moet er nog 3x25A bij hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20

de Peer

under peer review

bmoorman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:50:
[...]

gewoon uit interesse, hoeveel panelen liggen er wel niet? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bmoorman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:50:
[...]

Zou dan zo'n 40-50kWp moeten zijn... Pfff... Je bent een jaar te laat!
Dus 3x35 of 3x50 aanvragen. Kost wel een beetje. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:58:
[...]

Zou dan zo'n 40-50kWp moeten zijn... Pfff... Je bent een jaar te laat!
Dus 3x35 of 3x50 aanvragen. Kost wel een beetje. >:)
Voor €886 krijg je een extra 1x35A of 3x25A aansluiting. Kom je wel een eindje mee toch? :)

Voor €268 of €408 oid kun je je huidige aansluiting verzwaren naar 3x50A of 3x80A maar dan heb je wel heel veel hogere netbeheerderskosten elk jaar.

Zie ook https://www.enexis.nl/-/m...citeit-vanaf-01082022.pdf voor andere tarieven van werkzaamheden.

[ Voor 13% gewijzigd door reiker op 09-09-2022 11:06 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
reiker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:04:
[...]

Voor €886 krijg je een extra 1x35A of 3x25A aansluiting. Kom je wel een eindje mee toch? :)

Voor €268 of €408 oid kun je je huidige aansluiting verzwaren naar 3x50A of 3x80A maar dan heb je wel heel veel hogere netbeheerderskosten elk jaar.

Zie ook https://www.enexis.nl/-/m...citeit-vanaf-01082022.pdf voor andere tarieven van werkzaamheden.
Maar je wil al je TLV op 1 meter hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiker

reiker

dan jij!

bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:08:
[...]

Maar je wil al je TLV op 1 meter hebben.
Uiteraard.
Ik ben er even te lui voor maar je kunt berekenen wat gunstiger is over de periode van een paar jaar, een zwaardere aansluiting met flink hogere jaarlijkse kosten plus daarop een secundair allocatiepunt, óf een complete extra aansluiting met beperkte extra jaarlijkse kosten die sowieso al met een eigen extra meter komt.

Edit:
Vooruit dan, berekening sigarenkistje stijl.
Optie 1:
zwaardere aansluiting. Eenmalige kosten voor verzwaren naar 3x50A is €268. Dan wil je nog een SAP: €512. Eenmalig dus €780 aftikken. CapTar is dan jaarlijks €1300 ipv €200 en de SAP kost jaarlijks €35.
Totaal: eenmalig €780, extra jaarlijks ten opzichte van huidige situatie €1135.

Optie 2:
Extra aansluiting erbij. 3x25A aanleggen kost €886. Geen SAP nodig want komt al met eigen meter. Jaarlijkse kosten: €240 (CapTar).

Misschien mis ik nog wat, maar een complete extra aansluiting lijkt mij veel voordeliger?

[ Voor 37% gewijzigd door reiker op 09-09-2022 11:19 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmoorman
Heb er meer dan 100, ben tel kwijt.
Beste is om je capaciteit volledig te benutten en dus constant 25A (kan wel ietsje meer) benutten. Echter piekmomenten doen je de das om.
In het grote TLV topic las ik dat er een paar mensen waren die zo'n tweede meter hadden MET nog eens 3X25A zekeringen. Maar dit kan niet volgens Enexis. Er stom aangezien ik 2de meterpunt had aangevraagd als een zuivere teruglevering. Volgens zij zijn hun voorwaarden nog niet in lijn met de energietransitie.

Dus het wordt idd of 2de kabel en meterkast
of huidige aansluiting verzwaren. (ik kan ook jaarlijks laten verzwaren en weer verlichten om de netbeheerderskosten omlaag te krijgen)
reiker schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:11:
[...]

Uiteraard.
Ik ben er even te lui voor maar je kunt berekenen wat gunstiger is over de periode van een paar jaar, een zwaardere aansluiting met flink hogere jaarlijkse kosten plus daarop een secundair allocatiepunt, óf een complete extra aansluiting met beperkte extra jaarlijkse kosten die sowieso al met een eigen extra meter komt.

Edit:
Vooruit dan, berekening sigarenkistje stijl.
Optie 1:
zwaardere aansluiting. Eenmalige kosten voor verzwaren naar 3x50A is €268. Dan wil je nog een SAP: €512. Eenmalig dus €780 aftikken. CapTar is dan jaarlijks €1300 ipv €200 en de SAP kost jaarlijks €35.
Totaal: eenmalig €780, extra jaarlijks ten opzichte van huidige situatie €1135.

Optie 2:
Extra aansluiting erbij. 3x25A aanleggen kost €886. Geen SAP nodig want komt al met eigen meter. Jaarlijkse kosten: €240 (CapTar).

Misschien mis ik nog wat, maar een complete extra aansluiting lijkt mij veel voordeliger?
Bedankt voor overzicht!

[ Voor 45% gewijzigd door bmoorman op 09-09-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Zuivere terugleveraansluiting is iets anders dan een SAP.

Constante teruglevering gaat alleen lukken als je de omvormers zwaaaaar onderdimensioneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
De ombouw is vanmorgen ook hier gebeurt. 2 nieuwe 3 fase meters. Nu nog netjes de belasting verdelen over de juiste aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Ep Woody schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:22:
De ombouw is vanmorgen ook hier gebeurt. 2 nieuwe 3 fase meters. Nu nog netjes de belasting verdelen over de juiste aansluiting.
Als eerste moet er een contract op anders mis je TLV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heb ook nog even een balletje opgegooid over de SFT440, maar volgens de monteur was het tot aan de hoofdzekeringen hun verantwoordelijkheid en alles wat je daarna doet moet je zelf weten. Oftewel hij zag geen bezwaar.

@bmoorman, dat doe je toch al voordat de meter geplaatst wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Ep Woody schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:19:
@bmoorman, dat doe je toch al voordat de meter geplaatst wordt?
Wist ik niet dat er dan al EAN code van was vrijgegeven voordat meter geplaatst is.
Je wil absoluut voorkomen dat TLV leverancier je contract op je eerste meter eraf haalt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
bmoorman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:38:
[...]

Wist ik niet dat er dan al EAN code van was vrijgegeven voordat meter geplaatst is.
Je wil absoluut voorkomen dat TLV leverancier je contract op je eerste meter eraf haalt!
Jahoor, die EAN code is al ruim beschikbaar voordat de meter geplaatst wordt. Sterker nog, in mijn opdrachtbevestiging stond de EAN code al, en ook op eancodeboek.nl staat de code ook al. Vandaar gewoon van te voren een contract aangevraagd en die in laten gaan per vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Let wel op, bij veel energieleveranciers kan je via de website niet de meter selecteren (engie bijvoorbeeld weer wel). Via eneco had die dropfeter aan de lijn bijna m'n pre-oekraine vaste contract van m'n eerste meter gebruikt. (Hij bleef er maar niks van snappen ... daar kon hij waarschijnlijk zelf ook weinig aan doen, arme vent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 06-07 14:39
klump4u schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:09:
[...]

Is dat ook zo als je geen gas aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:20

de Peer

under peer review

jerh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:41:
[...]

Is dat ook zo als je geen gas aansluiting hebt?
ja

• bmoorman
bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:47:
[...]

Dat je aansluitcapaciteit niet verdubbeld word lijkt me logisch. Dan zou je ook de kabel naar je huis moeten vervangen.
Even terugkomend hierop want het laat me niet zo snel los..

Dit is niet zo logisch zoal jij pretendeert. ;)
Als je naast je afname meter een meter laat plaatsen die alleen teruglevert en die laat afzekeren met nog eens 3x25A, dan doet dat niks met je totale aansluitcapaciteit.
Je hebt dan gewoon levering en teruglevering gescheiden over aparte meters, de stromen worden van elkaar afgeteld.
Ik heb Enexis deze 'logica' ook verwittigd en wacht nu op hun antwoord. Volgens mij mogen ze deze dit niet weigeren.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:02
Dubbele hoofdzekeringen geven je de mogelijkheid om ook 2 x 3 x 25A te gebruiken. Wie houd je tegen om dat te doen? Zou goedkoper zijn dan een tweede aansluiting aan te vragen. Daar trappen ze dus niet in.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• bbbrumbrum
  • Niet online
bmoorman schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:17:
[...]

Even terugkomend hierop want het laat me niet zo snel los..

Dit is niet zo logisch zoal jij pretendeert. ;)
Als je naast je afname meter een meter laat plaatsen die alleen teruglevert en die laat afzekeren met nog eens 3x25A, dan doet dat niks met je totale aansluitcapaciteit.
Je hebt dan gewoon levering en teruglevering gescheiden over aparte meters, de stromen worden van elkaar afgeteld.
Ik heb Enexis deze 'logica' ook verwittigd en wacht nu op hun antwoord. Volgens mij mogen ze deze dit niet weigeren.
Maar waarom apart afzekeren? Je kunt zelfs stellen dat dit ongunstiger is, je kunt nu bij wijze van 50A opwekken als je maar 25A in je huis verbruikt. Als alle opwek door eigen zekeringen loopt zal die alsnog trippen.

Maar even voor de duidelijkheid: hoe zie jij de zekeringen; beide vóor de meters en parallel aan elkaar? Want dan heb feitelijk wel een dubbele aansluitcapaciteit, er is niets dat je tegenhoudt om op de tweede meter óok af te nemen.

• bmoorman
@bbbrumbrum en @Gerardus1956 , de tweede meter en het EAN is wat men noemt een zuivere teruglevering, deze term al eens gehoord?
Je betaalt maar €77 per jaar vastrecht. Als je ook trekt van deze aansluiting krijg je de rekening.
We zullen moeten afwachten of Enexis dit toelaat, misschien zit er wel iemand die meedenkt met de energietransitie

• bbbrumbrum
  • Niet online
bmoorman schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:23:
@bbbrumbrum en @Gerardus1956 , de tweede meter en het EAN is wat men noemt een zuivere teruglevering, deze term al eens gehoord?
Je betaalt maar €77 per jaar vastrecht. Als je ook trekt van deze aansluiting krijg je de rekening.
We zullen moeten afwachten of Enexis dit toelaat, misschien zit er wel iemand die meedenkt met de energietransitie
Maar die heeft een eigen kabel nodig toch? Dat is gewoon een extra aansluiting.

Wat heb je nu exact aangevraagd? 8)7
SAP of zuivere teruglevering?
En kun je die laatste als consument uberhaubt aanvragen?

[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 10-09-2022 14:35 ]

• bmoorman
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:26:
[...]

Niet nodig aangezien de stroom ook niet boven de 25A uitkomt.

Heb de aanvraag ingeschoten als aansluiting voor zuivere teruglevering, heb er eerst voor gebeld hoe dit te doen aangezien dit niet te selecteren is op MIjnAansluiting.nl. Heb er wel bij vermeld dat het als aftakking op de huidige kabel moet.
Ik wacht het af.

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-07 17:11
bmoorman schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:23:
een omvormer gebruikt ook stroom als er niks opgewekt wordt. er zal dus altijd verbruik zijn. gaat nooit lukken

• bmoorman
sjampeter schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:51:
[...]

een omvormer gebruikt ook stroom als er niks opgewekt wordt. er zal dus altijd verbruik zijn. gaat nooit lukken
Zoek eens even op zuivere teruglevering en LEES

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-07 15:39
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:26:
[...]

SAP of zuivere teruglevering?
En kun je die laatste als consument uberhaubt aanvragen?
Het kan beide want is puur administratief,zuiver leveren is zonder vaste netwerk kosten,die betaal je wel als je ook afneemt.
En beide gevallen kunnen of gesplitst worden vanaf je bestaande hoofd aansluiting,ofwel je vraagt nieuwe aansluiting aan en dan krijg je een setje automaten erbij,is uiteraard wel stuk duurder.
Maar dit kun je op de website lezen van je netbeheerder

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:42:
[...]

Jahoor, die EAN code is al ruim beschikbaar voordat de meter geplaatst wordt. Sterker nog, in mijn opdrachtbevestiging stond de EAN code al, en ook op eancodeboek.nl staat de code ook al. Vandaar gewoon van te voren een contract aangevraagd en die in laten gaan per vandaag.
Nou ik kreeg hem anders van de enexis monteur,hij moest er zelfs voor bellen....
Hoe bevalt tibber?
Ik ben er ook mee bezig sinds één dag,maar over twee weken toch maar naar engie,na de gas prijs daling is stroom toch ineens niet meer zo duur momenteel....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
reneeke1970 schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:59:
[...]

Het kan beide want is puur administratief,zuiver leveren is zonder vaste netwerk kosten,die betaal je wel als je ook afneemt.
En beide gevallen kunnen of gesplitst worden vanaf je bestaande hoofd aansluiting,ofwel je vraagt nieuwe aansluiting aan en dan krijg je een setje automaten erbij,is uiteraard wel stuk duurder.
Maar dit kun je op de website lezen van je netbeheerder
Van Enexis Venlo is het antwoord nee, je kan geen extra set zekeringen erbij krijgen. Dus wat jij in het verleden hebt gekregen is nu in dit gebied niet meer mogelijk. Helaas. Voor mij wordt het dan een geheel nieuwe tweede aansluiting inclusief het graafwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bmoorman schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:16:
[...]

Van Enexis Venlo is het antwoord nee, je kan geen extra set zekeringen erbij krijgen. Dus wat jij in het verleden hebt gekregen is nu in dit gebied niet meer mogelijk. Helaas. Voor mij wordt het dan een geheel nieuwe tweede aansluiting inclusief het graafwerk.
Ik heb geen set zekeringen gekregen, heb ik nooit gezegd.
Als je die wilt moet je 250 extra betalen voor een compleet nieuwe aansluiting met nieuwe kabel.
Ik vond het dat destijds niet waard, heb zat aan 1×3×25

Dus wat jij als antwoord hebt gekregen weet ik al vier jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
reneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:27:
[...]

Ik heb geen set zekeringen gekregen, heb ik nooit gezegd.
Als je die wilt moet je 250 extra betalen voor een compleet nieuwe aansluiting met nieuwe kabel.
Ik vond het dat destijds niet waard, heb zat aan 1×3×25

Dus wat jij als antwoord hebt gekregen weet ik al vier jaar.
En toch hebben mensen in het TLV forum beweerd dat ze extra zekeringen erbij hebben laten zetten. En dat op het moment dat ze de tweede meter kwamen plaatsen in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bmoorman schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:16:
[...]

En toch hebben mensen in het TLV forum beweerd dat ze extra zekeringen erbij hebben laten zetten. En dat op het moment dat ze de tweede meter kwamen plaatsen in de meterkast.
Ik denk dat jij je vergist, kan alleen zijn van één fase naar drie fase, of de oude smelt zekering vervangen voor automaat.
Maar een extra set erbij heb ik niemand zien doen.
Wat er wel extra bij moet is een hoofd schakelaar, maar dat staat er los van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Nu.nl: De kosten worden geschat op 6 tot 10 miljard euro. Dat wordt deels betaald door een eerdere belastingkorting op de energienota voor volgend jaar te schrappen.

Naast je primaire meetpunt, ook dus voor je SAP dus geen belastingkorting meer.
Ik ben benieuwd wat de TLV doet, maar ik denk dat een SAP steeds minder interessant aan het worden is.
Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Whiskey48 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:12:
Nu.nl: De kosten worden geschat op 6 tot 10 miljard euro. Dat wordt deels betaald door een eerdere belastingkorting op de energienota voor volgend jaar te schrappen.

Ik ben benieuwd wat de TLV doet, maar ik denk dat een SAP steeds minder interessant aan het worden is.
Helaas.
Terug leveren is al zonder belasting, dus ik zie het verband niet?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-07 12:37
Whiskey48 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:12:

Helaas.
Er vanuit gaande dat dat plafond er komt, waarom niet 2500kWh afnemen op een sap tegen dat plafond? Stel dat het plafond 40cent wordt. Tegenover de TLV van 91cent bij Innova is dat dus 0,51 EURx2500kWh verdiend. Das meer subsidie als 1x die belastingkorting

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Srednier schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:02:
[...]

Er vanuit gaande dat dat plafond er komt, waarom niet 2500kWh afnemen op een sap tegen dat plafond? Stel dat het plafond 40cent wordt. Tegenover de TLV van 91cent bij Innova is dat dus 0,51 EURx2500kWh verdiend. Das meer subsidie als 1x die belastingkorting
Helaas het is 70 geworden, dus weinig winst

1 PVoutput . Dongen NB

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-07 13:22
Eerder in het topic zijn een aantal relais en schakelaars voorbijgekomen waarmee men zou kunnen schakelen tussen meters.

Ik ben met de gedachte aan het spelen deze route op te gaan.

Maar niet zomaar natuurlijk. Uiteraard zal de netbeheerder daar iets van vinden maar voor het gemak laten we dat even buiten beschouwing.

Mijn eerste vraag is vrij praktisch, ik heb namelijk nog geen relais gevonden met 2x 4 maakcontacten (kant van de meters). Wat voor type schakelaar/relais zoek ik? Goed om nu te vermelden is mijn ambitie om relatief frequent te schakelen tussen een contract met zo hoog mogelijke TLV en van tijd tot tijd hogere dynamische prijzen achter een dynamisch contract (oost-west panelen zouden ochtend en avond meer op kunnen leveren met dynamische prijzen). Dat zou dmv externe input / logica moeten gebeuren. Een handmatige schakelaar gaat hem dus niet worden.

Last but probably not least, een relais schakelt in ms. Maar hoe gaan de omvormers dat ervaren, heeft dat impact op hun sync met het net?

[ Voor 5% gewijzigd door dev-random op 21-09-2022 18:58 ]

• Whiskey48
dev-random schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:57:
Eerder in het topic zijn een aantal relais en schakelaars voorbijgekomen waarmee men zou kunnen schakelen tussen meters.

Ik ben met de gedachte aan het spelen deze route op te gaan.

Maar niet zomaar natuurlijk. Uiteraard zal de netbeheerder daar iets van vinden maar voor het gemak laten we dat even buiten beschouwing.

Mijn eerste vraag is vrij praktisch, ik heb namelijk nog geen relais gevonden met 2x 4 maakcontacten (kant van de meters). Wat voor type schakelaar/relais zoek ik? Goed om nu te vermelden is mijn ambitie om relatief frequent te schakelen tussen een contract met zo hoog mogelijke TLV en van tijd tot tijd hogere dynamische prijzen achter een dynamisch contract (oost-west panelen zouden ochtend en avond meer op kunnen leveren met dynamische prijzen). Dat zou dmv externe input / logica moeten gebeuren. Een handmatige schakelaar gaat hem dus niet worden.

Last but probably not least, een relais schakelt in ms. Maar hoe gaan de omvormers dat ervaren, heeft dat impact op hun sync met het net?
Doet deze ABB wisselschakelaar niet precies wat je beschrijft??

• bbbrumbrum
  • Niet online
Whiskey48 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:01:
[...]

Doet deze ABB wisselschakelaar niet precies wat je beschrijft??
Nee, hij vraagt om 4p.

De eerder genoemde Hager SFT440 transferswitch / omschakelaar past er meer bij.
Is wel een manuele.

Zelf zou ik niet zo happig zijn om dagelijks onder spanning te transferren.

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-07 13:22
Ik zoek inderdaad een schakelaar die geschikt is voor 3 fases.

@bbbrumbrum, gevoelsmatig deel ik je mening. Maar ik kan niet goed onderbouwen of en waarom het 2-4 x per dag schakelen een issue is. Dus tot die tijd zit ik met de vraag, why not? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
dev-random schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:11:

@bbbrumbrum, gevoelsmatig deel ik je mening. Maar ik kan niet goed onderbouwen of en waarom het 2-4 x per dag schakelen een issue is. Dus tot die tijd zit ik met de vraag, why not? >:)
Je kunt toch gewoon twee relais gebruiken, eerst de ene in, en daarna pas de andere uit.
In dat korte moment van beide ingeschakeld word toch gewoon het vermogen over twee meters verdeeld.
Uiteraard wel heel goed meten dat je de juiste fases pakt anders 400 volt....

1 PVoutput . Dongen NB

• Niek_
dev-random schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:11:

Denk dat er best wat apparatuur is die dit niet leuk gaat vinden.
Qua omvormer loop je (afhankelijk van merk/type) opbrengst mis. Duurt x minuten voordat de omvormer weer produceert.

• reiker

reiker

dan jij!

bbbrumbrum schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:06:
[...]

Nee, hij vraagt om 4p.

De eerder genoemde Hager SFT440 transferswitch / omschakelaar past er meer bij.
Is wel een manuele.

Zelf zou ik niet zo happig zijn om dagelijks onder spanning te transferren.
Die genoemde Hager heeft een “uit” stand tussen de twee standen. Dus van stand 1 naar stand uit naar stand 2. En andersom. Vanuit stand 1 eerst spanningsloos en dan naar 2.
Het werkt dus hetzelfde als een hoofdschakelaar. Een dubbele hoofdschakelaar zeg maar :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste

Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.