Dat is afhankelijk van het energiecontract c.q. de energiecontracten op beide aansluitingen. Als je op de eerste een lucratieve terugleververgoeding krijgt dan kan het rendabel zijn om de SAP te behouden. En/of als je een leverancier hebt op je SAP die per abuis de vermindering energiebelasting uitkeert. Dat laatste komt geregeld voor maar is sec genomen niet correct.djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:12:
Ik heb begin dit jaar een huis gekocht. De vorige eigenaar heeft een oplossing gerealiseerd die er grofweg als volgt uitziet:
- Slimme meter 1: regulier + alle zonnepanelen.
- Slimme meter 2: Zonneplan thuisaccu 20 kwh.
De tweede meter is dus puur om te handelen op de onbalansmarkt. De opwek van de zonnepanelen kan ik nu niet opslaan. Ik zit verder niet in deze materie, maar het lijkt mij een logische stap om ter voorbereiding op het afschaffen van de salderingsregeling, slimme meter 2 te laten vervallen en alles terug te brengen naar één meter, zodat ik ook de opwek van de zonnepanelen kan opslaan.
Zie ik iets over het hoofd? Zijn er scenario's waarin het zinvol is om beiden meters aan te houden?
Aansluiting 1 (regulier): vast contract via Budget Energie.
Aansluiting 2 (thuisaccu): dynamisch contract. Handelen op de onbalansmarkt met 20 kwh via Zonneplan, levert per saldo een paar tientjes op per maand.
Voor de volledigheid, ik heb geen gas aansluiting. Verder is er sprake van een warmtepomp. Voor wat betreft de zonnepanelen heb ik een opwek van ongeveer 5000 kwh per jaar.
Aansluiting 2 (thuisaccu): dynamisch contract. Handelen op de onbalansmarkt met 20 kwh via Zonneplan, levert per saldo een paar tientjes op per maand.
Voor de volledigheid, ik heb geen gas aansluiting. Verder is er sprake van een warmtepomp. Voor wat betreft de zonnepanelen heb ik een opwek van ongeveer 5000 kwh per jaar.
Een paar tientjes per maand en dat wil jij opdoeken,heb je geld teveel? Lekker laten zitten.djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:58:
Aansluiting 1 een zo goedkoop mogelijk abbo proberen te scoren,en anders naar dynamisch met je pv daarbij,maakt ook wel wat winst. Je kunt ook (deel)pv verplaatsen naar aansluiting 2 als dat meer opbrengt. Of nog een extra accu op 1 erbij plaatsen. Mogelijkheden genoeg. Sap opdoeken is het domste wat je kunt doen in mijn ogen
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij is de vraag vooral of die paar tientjes opwegen tegen de kosten van de SAP (is dat al niet ook een paar tientjes per maand?) én het niet kunnen gebruiken van de accu voor eigen gebruik.reneeke1970 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:14:
[...]
Een paar tientjes per maand en dat wil jij opdoeken,heb je geld teveel? Lekker laten zitten.
Aansluiting 1 een zo goedkoop mogelijk abbo proberen te scoren,en anders naar dynamisch met je pv daarbij,maakt ook wel wat winst. Je kunt ook (deel)pv verplaatsen naar aansluiting 2 als dat meer opbrengt. Of nog een extra accu op 1 erbij plaatsen. Mogelijkheden genoeg. Sap opdoeken is het domste wat je kunt doen in mijn ogen
En daar twijfel ik ook wel aan.
Maar ik zou het denk ik gaan zoeken in die accu wel ook in te kunnen zetten voor eigen gebruik, én om mee te kunnen handelen. Maar of dat dan rendabel is, geen idee (die accu gaat dan waarschijnlijk nog minder lang mee).
Oh en dynamisch, zonder verder het verbruik (en de opwek) te kunnen sturen, is denk ik ook niet voordelig (dus op aansluiting 1). Dan is een goed vast contract met een beetje TLV en een hoge bonus, misschien nog altijd het gunstigste, in 2027 (en wie weet komt er voor die tijd nog wat leuks).
[ Voor 13% gewijzigd door Truus01 op 17-08-2026 10:30 ]
Nee, hooguit een paar tientjes per jaar.Truus01 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:28:
[...]
Volgens mij is de vraag vooral of die paar tientjes opwegen tegen de kosten van de SAP (is dat al niet ook een paar tientjes per maand?)
Volgens mij wat meer. Misschien is de meterhuur maar enkele tientjes, maar een tweede energiecontract kost ook maandelijks een vast bedrag. Dat zul je ergens moeten terugverdienen.
Voor topic starter: een voordeel van twee meters kan zijn dat je energieverbruik voor een deel volgens een vast contract kan. Er zijn veel consumenten die niet voor variabel, model of dynamisch durven. Die slapen er niet van.
Een nog niet genoemde mogelijkheid is het installeren van een 1-0-1 relais. Zodat de accu ook op een andere meter kan komen.
Ik zou in dit geval gewoon een ruim half jaar wachten met de beslissing. Dan weten we of handelen op onbalans nog lonend is.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Dank je wel voor de reacties.
Het voelt voor mij heel tegenstrijdig om opwek die ik niet gebruik het net op te sturen (na 1-1 bedoel ik), terwijl ik een relatief grote thuisaccu heb staan. Ik heb tot nu dit jaar een verbruik van 743 kwh en 2760 kwh teruggeleverd aan het net. In de winter gaat het allemaal een stik harder met de warmtepomp en dan zal ik aan de opwek zeker niet genoeg hebben. Aan de andere kant zou ik dan juist op de goedkope momenten willen inkopen.
Aangezien de warmtepomp de grootste verbruiker is, denk ik dat een dynamisch niet zo zinvol is. Die pomp moet gewoon zijn cycli draaien en dat kun je niet sturen naar "alleen 's nachts of wanneer de zon schijnt".
Het voelt voor mij heel tegenstrijdig om opwek die ik niet gebruik het net op te sturen (na 1-1 bedoel ik), terwijl ik een relatief grote thuisaccu heb staan. Ik heb tot nu dit jaar een verbruik van 743 kwh en 2760 kwh teruggeleverd aan het net. In de winter gaat het allemaal een stik harder met de warmtepomp en dan zal ik aan de opwek zeker niet genoeg hebben. Aan de andere kant zou ik dan juist op de goedkope momenten willen inkopen.
Aangezien de warmtepomp de grootste verbruiker is, denk ik dat een dynamisch niet zo zinvol is. Die pomp moet gewoon zijn cycli draaien en dat kun je niet sturen naar "alleen 's nachts of wanneer de zon schijnt".
Je hoeft je wp ook niet te sturen,je moet de kosten dekken met de winst van je pv,dat is de dynamische truc. Als je je pv wilt opslaan heb je twee keuze,contact opnemen met zonneplan want daar hebben ze opties voor,of je zet er gewoon nog een accu bij,dat zou ik doen zolang onbalans winstgevend blijftdjoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:08:
1 PVoutput . Dongen NB
Wat mij betreft is je intuitie is juist met betrekking tot het SAP (of eigenlijk sinds afgelopen januari AAP, additioneel allocatie punt). Door de effecten van verdwijnen van salderen, en de dubbele energiebelasting die onstaat bij 'laden en ontladen van/naar het net' bij onbalanshandel, loont de setup die je aantreft niet echt meer. Er heerst hier in de groep altijd nog de hoop op een reddend energiecontract met een hoge terugleververgoeding, maar goed, dat is net zo waarschijnlijk als de terugkeer van de messias. Mensen vergeten dat tussen de glorietijd van de SAP en nu, er nogal wat veranderd is in de manier waarop leveranciers zelf worden afgerekend (allocatie), waardoor zij niet meer dit soort voordelen kunnen weggeven.djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:08:
Dat dynamisch niet loont bij je betwijfel ik ten zeerste. Juist door de thuisaccu kan de warmtepomp lekker door blijven draaien en z'n cycli halen, zonder dat je de dure uren elektriciteit uit het net hoeft te gebruiken. Als er veel zon is, dan laad je de accu vol met je zonnestroom, maar is er weinig dan soms ook met goedkope niet-piekuren stroom. Ook het dogma dat de warmtepomp perse 'gewoon zijn cycli' moet draaien klopt ook niet helemaal, je kan best geautomatiseerd spelen met wat kleine schommelingen qua temperatuur door de dag en zo ervoor zorgen dat meer voordelige duurzame energie wordt gebruikt. Dat is al helemaal zo voor de momenten dat het boilervat wordt opgewarmd. Zelf als je toch gewoon je cycli draait, kan zeker met een thuisaccu dynamisch goed lonen.
Bovendien; Beter nu al wennen aan dynamisch, dan straks (2029/2030) helemaal moet wennen aan tarieven die toch al dynamische worden door de tijdsafhankelijke nettarieven.
[ Voor 11% gewijzigd door ntram op 17-08-2026 12:36 ]
Mijn idee omtrent dynamisch is in de opzet zoals die nu is, dus als er geen sturing en geen accu op het aansluitpunt is (1), met accu lijkt me dynamisch wel een prima optie.ntram schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:29:
Dat dynamisch niet loont bij je betwijfel ik ten zeerste. Juist door de thuisaccu kan de warmtepomp lekker door blijven draaien en z'n cycli halen, zonder dat je de dure uren elektriciteit uit het net hoeft te gebruiken. Als er veel zon is, dan laad je de accu vol met je zonnestroom, maar is er weinig dan soms ook met goedkope niet-piekuren stroom. Ook het dogma dat de warmtepomp perse 'gewoon zijn cycli' moet draaien klopt ook niet helemaal, je kan best geautomatiseerd spelen met wat kleine schommelingen qua temperatuur door de dag en zo ervoor zorgen dat meer voordelige duurzame energie wordt gebruikt. Dat is al helemaal zo voor de momenten dat het boilervat wordt opgewarmd.
Beter nu als wennen aan dynamisch, dan straks (2029/2030) helemaal moet wetten aan tarieven die toch al dynamische worden door de tijdsafhankelijke nettarieven.
Precies zoals @djoelzz ook aangeeft om de inkoop naar goedkopere momenten te kunnen verplaatsen.
Maar dynamisch, puur met alleen het verbruik van een warmtepomp iets verplaatsen, dat betwijfel ik ook wel, of dat zinvol is. Maar ik heb eerlijk gezegd niet direct inzicht in hoeveel een warmtepomp verbruikt en hoeveel van dat verbruik te verplaatsen is (zonder accu).
2029/2030 zien we dan wel weer. Voor mij persoonlijk is dynamisch en een accu nog niet aan de orde. En het duurt nog wel even voor we zover zijn, wie weet wat er tegen die tijd is.
Klopt, om op de goedkope momenten in te kunnen kopen is natuurlijk wel noodzakelijk om een dynamisch contract te hebben. Ik heb een Zonneplan accu en die biedt in principe drie opties, die je zelf kunt instellen. Hoe goed het daadwerkelijk functioneert durf ik niet te zeggen.
Er spelen zoveel variabelen een rol, dat ik niet eens kan beargumenteren wat een juiste keuze zou zijn. Maar grofweg zie ik nu voor de korte termijn deze opties.
A) Niks doen.
B) Tweede meter later verwijderen, alles op één meter en daarbij een dynamisch contract van Zonneplan met modus "Slim Automatisch".
Er spelen zoveel variabelen een rol, dat ik niet eens kan beargumenteren wat een juiste keuze zou zijn. Maar grofweg zie ik nu voor de korte termijn deze opties.
A) Niks doen.
B) Tweede meter later verwijderen, alles op één meter en daarbij een dynamisch contract van Zonneplan met modus "Slim Automatisch".
@djoelzz Optie C) Alles samen achter een omschakelaar plaatsen en de SAP aanhouden om op gunstige momenten een mooi contract te scoren of om op de juiste momenten over te schakelen.
Wat anderen namelijk al aangaven geven veel energieleveranciers doodleuk nog een keer teruggave energiebelasting voor de SAP en kost deze incl. meterhuur en vaste kosten van de leverancier niets (het levert zelfs geld op). De laatste energieleverancier heb ik zelfs uitgelegd dat het om een SAP ging en dat was voor hun ook prima.
Actief verwijderen zou ik dus nooit doen, zelfs al gebruik je de aansluiting niet of weet je nog niet wat je er mee wilt doen. Als je het meeste van een SAP wilt profiteren moet je denken in de richting van automatisch omschakelen tussen de contracten afhankelijk van dynamische en vaste prijzen, en dan liefst PV en verbruikers nog apart. Dat is complex, waarbij het huis ook off-grid moet kunnen om om te schakelen, maar wel tweakers-waardig
Wat anderen namelijk al aangaven geven veel energieleveranciers doodleuk nog een keer teruggave energiebelasting voor de SAP en kost deze incl. meterhuur en vaste kosten van de leverancier niets (het levert zelfs geld op). De laatste energieleverancier heb ik zelfs uitgelegd dat het om een SAP ging en dat was voor hun ook prima.
Actief verwijderen zou ik dus nooit doen, zelfs al gebruik je de aansluiting niet of weet je nog niet wat je er mee wilt doen. Als je het meeste van een SAP wilt profiteren moet je denken in de richting van automatisch omschakelen tussen de contracten afhankelijk van dynamische en vaste prijzen, en dan liefst PV en verbruikers nog apart. Dat is complex, waarbij het huis ook off-grid moet kunnen om om te schakelen, maar wel tweakers-waardig
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Helemaal met je eens,je kunt er veel mee besparen door ermee te switchen,doe ik hier ook. En uh alle leveranciers betalen heffing korting,je krijgt namelijk maar 1 vraag van ze,bevind de aansluiting zich in een woonhuis. Dat is natuurlijk ja en daarmee houd het op. Als je er zelf een sap van wilt maken moet je echt zelf gaan bellen en het ze uitleggen,en dan kost het veel moeite om het administratief te regelen....Rimco schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:37:
@djoelzz Optie C) Alles samen achter een omschakelaar plaatsen en de SAP aanhouden om op gunstige momenten een mooi contract te scoren of om op de juiste momenten over te schakelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Sorry ik ben echt helemaal nieuw in deze materie. PAP/SAP; ik neem aan Primair en Secundair. Maar ik heb gewoon twee energiecontracten afgesloten, waarvan ik eentje bij Zonneplan moet afnemen ivm thuis accu. Ik heb nergens aangegeven of het primair of secundair is. Of speelt de netbeheerder (Enexis in mijn geval) daar nog een rol in?
je zult het EAN nummer moeten doorgeven aangezien er twee actief zijn op jouw adres. De ene is voor je primaire aansluiting en de ander voor de secundaire. Mocht je twijfelen welke de PAP is en welke de SAP dan kun je een foto posten.djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:03:
Sorry ik ben echt helemaal nieuw in deze materie. PAP/SAP; ik neem aan Primair en Secundair. Maar ik heb gewoon twee energiecontracten afgesloten, waarvan ik eentje bij Zonneplan moet afnemen ivm thuis accu. Ik heb nergens aangegeven of het primair of secundair is. Of speelt de netbeheerder (Enexis in mijn geval) daar nog een rol in?
Primair/Secundair AllocatiePuntdjoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:03:
Ze hebben allebei een EAN, die kun je ook hier opzoeken: https://eancodeboek.nl/ waarbij de EAN die onder een andere EAN hangt de secundaire is. In principe kun je op iedere EAN elk contract afsluiten. De EAN komt ook in het contract te staan en vind je op je nota's terug.
Krijg je nu ook op beide heffingskorting?djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:03:
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn ervaring is dat je dat terugverdient met de jaarlijkse bonus. Meestal zijn die bij vaste contracten iets van 50 euro meer dan de vaste leverkosten van het contract. Waarmee een 2e aansluiting effectief geen vaste lasten heeft.Gerardus1956 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:47:
[...]
Volgens mij wat meer. Misschien is de meterhuur maar enkele tientjes, maar een tweede energiecontract kost ook maandelijks een vast bedrag. Dat zul je ergens moeten terugverdienen.
@reneeke1970 de subsidie energiebelasting geldt alleen voor het SAP.
[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 17-08-2026 22:46 ]
Als ik mijn postcode/huisnummer opgeef, zie ik inderdaad twee meters. Maar ik zie verder geen verschil.ASW1 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:42:
[...]
Primair/Secundair AllocatiePunt
Ze hebben allebei een EAN, die kun je ook hier opzoeken: https://eancodeboek.nl/ waarbij de EAN die onder een andere EAN hangt de secundaire is. In principe kun je op iedere EAN elk contract afsluiten. De EAN komt ook in het contract te staan en vind je op je nota's terug.
Waar kan ik dat zien? Op de factuur van Zonneplan zie ik er niks over.reneeke1970 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:27:
[...]
Krijg je nu ook op beide heffingskorting?
[ Voor 12% gewijzigd door djoelzz op 18-08-2026 07:28 ]
De meeste energieleveranciers doen dit ook niet. Anders heeft die persoon een beetje geluk gehad.djoelzz schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:27:
[...]
Waar kan ik dat zien? Op de factuur van Zonneplan zie ik er niks over.
Selecteer een van de 2 EAN's en klik dan op details.djoelzz schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:27:
[...]
Als ik mijn postcode/huisnummer opgeef, zie ik inderdaad twee meters. Maar ik zie verder geen verschil.
Als het goed is zie je bij de 2e EAN (de SAP) ook "EAN Gekoppelde PAP" staan.
Inderdaad, je hebt gelijk ja, nu zie ik wat je bedoeld. De SAP is de meter waar enkel de Zonneplan accu aan is gekoppeld.ASW1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:01:
[...]
Selecteer een van de 2 EAN's en klik dan op details.
Als het goed is zie je bij de 2e EAN (de SAP) ook "EAN Gekoppelde PAP" staan.
Je moet bij het afsluiten van een contract goed opletten dat het op de juiste EAN terecht komt, dit gaat niet bij alle leveranciers even soepel.djoelzz schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:50:
[...]
Inderdaad, je hebt gelijk ja, nu zie ik wat je bedoeld. De SAP is de meter waar enkel de Zonneplan accu aan is gekoppeld.
Klopt, ik heb daar ellende mee gehad. Ik had contract aangevraagd via Independer, maar vanwege twee meters op één adres kwam die aanvraag niet door het geautomatiseerde proces heen. Heeft weken geduurd en is uiteindelijk niet gelukt, dus toen maar ergens anders rechtstreeks afgesloten.
Het beste is om zelf pro-actief de gewenste EAN te communiceren met de energieleverancier nadat het contract is afgesloten is mijn persoonlijke ervaring.
Ik moest het uitleggen omdat ze het niet eerder hadden gezien en dachten dat het een lantaarnpaal was of iets dergelijksreneeke1970 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:30:
[...]
Helemaal met je eens,je kunt er veel mee besparen door ermee te switchen,doe ik hier ook. En uh alle leveranciers betalen heffing korting,je krijgt namelijk maar 1 vraag van ze,bevind de aansluiting zich in een woonhuis. Dat is natuurlijk ja en daarmee houd het op. Als je er zelf een sap van wilt maken moet je echt zelf gaan bellen en het ze uitleggen,en dan kost het veel moeite om het administratief te regelen....
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
precies, zo deed ik het ook altijd.
ervaren medewerkers hebben het vaker gezien en weten precies wat te doen.
- idealiter kun je bij het afsluiten van het contract een EAN kiezen. Ik heb dat maar enkele keren meegemaakt. dat is het makkelijkst.
- second best is dat ze jou actief benaderen (meestal via mail) met de vraag: op welke EAN wil je het contract?
- Doen ze dat niet dan heb je het risico dat ze zelf een EAN kiezen of dat ze automatisch je PAP pakken.
- Om gedoe te voorkomen, kun je het beste direct na afsluiten contract contact met ze opnemen om afspraken te maken over de juiste EAN.
ervaren medewerkers hebben het vaker gezien en weten precies wat te doen.
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 18-08-2026 09:20 ]
Als het niet vermeld word dan krijg je het niet. Hoef je als het goed is ook geen netwerk kosten te betalendjoelzz schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:27:
[...]
Waar kan ik dat zien? Op de factuur van Zonneplan zie ik er niks over.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan heb ik al geluk met 6 leveranciers zeker...Whiskey48 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:52:
[...]
De meeste energieleveranciers doen dit ook niet. Anders heeft die persoon een beetje geluk gehad.
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je de namen van deze leveranciers toevallig?reneeke1970 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:38:
[...]
Dan heb ik al geluk met 6 leveranciers zeker...
Ik heb het pas 1x meegemaakt op 3 leveranciers.
[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 18-08-2026 09:41 ]
Oh, hier 4 gehad maar bij eentje was dit zo. ... bijzonder dat dit bij jou zo was uit mijn perspectief.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:38:
[...]
Dan heb ik al geluk met 6 leveranciers zeker...
Greenchoicescoobs schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:41:
[...]
Heb je de namen van deze leveranciers toevallig?
Delta
Innova
Budget energie
Eneco
Zonneplan
Essent
Zelfs met twee aansluitingen bij dezelfde leverancier kreeg ik het,dat was gc
1 PVoutput . Dongen NB
Telefonisch geregeld of automatisch online?Whiskey48 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Oh, hier 4 gehad maar bij eentje was dit zo. ... bijzonder dat dit bij jou zo was uit mijn perspectief.
1 PVoutput . Dongen NB
Hmm, dan heb je inderdaad geluk gehad. Greenchoice doet dat niet bij mij en budget energie weigerde zelfs op een SAP te leveren.
Weet je zéker dat je de energiebelasting terug hebt gekregen? Was allemaal online + nabellen waar nodig
Weet je zéker dat je de energiebelasting terug hebt gekregen? Was allemaal online + nabellen waar nodig
Ik heb het bij zowel Greenchoice als Tibber meegemaakt
Automatisch online.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:59:
[...]
Telefonisch geregeld of automatisch online?
Greenchoice, Tibber, Eneco en Zonneplan. Of direct niet, of eerst wel maar later gecorrigeerd.
[ Voor 28% gewijzigd door Whiskey48 op 18-08-2026 11:16 ]
Bij gc heb ik zelfs telefonisch discussie gevoerd,meneer mijn systeem zegt indien meter in woonhuis bevind dan heeft u recht punt.... Nou prima dan,heb later bij anderen ook nooit meer moeite gedaan. Als Belastingdienst het terug wil komen ze het maar vragen,moeten ze wel netwerk kosten ook terug geven...scoobs schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:42:
Hmm, dan heb je inderdaad geluk gehad. Greenchoice doet dat niet bij mij en budget energie weigerde zelfs op een SAP te leveren.
1 PVoutput . Dongen NB
Dus zp betaald jou geen heffing kosten? Ik ben half jaar klant en ik krijg het gewoon,hun systeem zag zelfs de twee ean al staan bij aanmeldingWhiskey48 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:14:
[...]
Automatisch online.
Greenchoice, Tibber, Eneco en Zonneplan. Of direct niet, of eerst wel maar later gecorrigeerd.
1 PVoutput . Dongen NB
Hier is het lijstje Groene Stroom Lokaal, Energie VanOns (later EnergyZero) en Energiek.scoobs schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:41:
[...]
Heb je de namen van deze leveranciers toevallig?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dank je wel voor je reactie. Samenvattend zou dat er voor mij dus op neer komen dat SAP vervalt en dat ik op de andere meter een dynamisch contract krijg. Dat kan ook niet anders, want zover ik begrepen heb zit ik vast aan Zonneplan (koppelverkoop?!) voor de aansturing van de thuisaccu. En zoals je schetst, kan ik dan zowel mijn zonnestroom opslaan alsmede op de goedkope uren inkopen. Ik ben echter wel afhankelijk van de software van Zonneplan hiervoor, dus hoe efficiënt dat echt verloopt, weet ik niet.ntram schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:29:
[...]
Wat mij betreft is je intuitie is juist met betrekking tot het SAP (of eigenlijk sinds afgelopen januari AAP, additioneel allocatie punt). Door de effecten van verdwijnen van salderen, en de dubbele energiebelasting die onstaat bij 'laden en ontladen van/naar het net' bij onbalanshandel, loont de setup die je aantreft niet echt meer. Er heerst hier in de groep altijd nog de hoop op een reddend energiecontract met een hoge terugleververgoeding, maar goed, dat is net zo waarschijnlijk als de terugkeer van de messias. Mensen vergeten dat tussen de glorietijd van de SAP en nu, er nogal wat veranderd is in de manier waarop leveranciers zelf worden afgerekend (allocatie), waardoor zij niet meer dit soort voordelen kunnen weggeven.
Dat dynamisch niet loont bij je betwijfel ik ten zeerste. Juist door de thuisaccu kan de warmtepomp lekker door blijven draaien en z'n cycli halen, zonder dat je de dure uren elektriciteit uit het net hoeft te gebruiken. Als er veel zon is, dan laad je de accu vol met je zonnestroom, maar is er weinig dan soms ook met goedkope niet-piekuren stroom. Ook het dogma dat de warmtepomp perse 'gewoon zijn cycli' moet draaien klopt ook niet helemaal, je kan best geautomatiseerd spelen met wat kleine schommelingen qua temperatuur door de dag en zo ervoor zorgen dat meer voordelige duurzame energie wordt gebruikt. Dat is al helemaal zo voor de momenten dat het boilervat wordt opgewarmd. Zelf als je toch gewoon je cycli draait, kan zeker met een thuisaccu dynamisch goed lonen.
Bovendien; Beter nu al wennen aan dynamisch, dan straks (2029/2030) helemaal moet wennen aan tarieven die toch al dynamische worden door de tijdsafhankelijke nettarieven.
Je mag het zelf weten, maar als je het helemaal niet zou gebruiken, dan kan je bijvoorbeeld een contract nemen bij Tibber. De kosten van de SAP zijn dan 5,99 p/m. Tja 71,88 p/j.djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:58:
Zelf denk dat het interessant is om een SAP te hebben. Zeker met de huidige omstandigheden in de energie markt.
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
@djoelzz Als je de vergoeding van Zonneplan wilt ontvangen zit je inderdaad aan ze vast, maar het staat je vrij om die omvormer en accu anders in te zetten, anders aan te sluiten etc. Je kan in principe dus prima een ander contract nemen op je SAP als dat nodig is en dan zelf de accu aansturen. Maar je kan ook simpelweg je verbruikers op de SAP aansluiten als je dat zou willen. Dan gebruik je je PAP voor een eventueel ander contract voor andere doelen (of gewoon even voor niks).
In principe zijn de voorwaarden van Zonneplan prima en je kan ook de accu instellen voor eigen gebruik.
In principe zijn de voorwaarden van Zonneplan prima en je kan ook de accu instellen voor eigen gebruik.
Zoals eerder aangegeven, is dit allemaal aangelegd voor de vorige bewoner van het pand en is dit niet zozeer mijn eigen hobby. Oftewel; leuk om mee te spelen, maar niet iets om dagelijks mee bezig te zijn. Stel ik zou van Zonneplan afstappen en zelf de batterij aansturen, hoe doen jullie dat? Volgens mij komt dat simpel weg neer op: alle overtollige opwek die niet meteen wordt verbruikt opslaan en verder batterij aanvullen op het goedkoopste moment. Als zoiets gemakkelijk met Home Assistant kan, is het een overweging.
@djoelzz Ik ga er even vanuit dat het de Nexus is, waarbij dat zou moeten kunnen, maar ik ken de details niet. Er is wel een topic voor waar dat vast in staat: Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2.
Dat handelen is sowieso vrijwel afgelopen vanaf 2027 wanneer je niet meer kunt salderen en energiebelasting en btw betaalt over iedere kWh die je uit het net trekt.djoelzz schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:25:
Zoals eerder aangegeven, is dit allemaal aangelegd voor de vorige bewoner van het pand en is dit niet zozeer mijn eigen hobby. Oftewel; leuk om mee te spelen, maar niet iets om dagelijks mee bezig te zijn. Stel ik zou van Zonneplan afstappen en zelf de batterij aansturen, hoe doen jullie dat? Volgens mij komt dat simpel weg neer op: alle overtollige opwek die niet meteen wordt verbruikt opslaan en verder batterij aanvullen op het goedkoopste moment. Als zoiets gemakkelijk met Home Assistant kan, is het een overweging.
Misschien is dat een mooi moment om te stoppen met de SAP. Je accu zet je daarna in voor eigengebruik. Alleen als je een dynamisch contract aanhoudt waarmee je je PV opbrengst kunt terugleveren op een tijdstip waarop het meer opbrengt heb je nog iets meer aan die accu (dan alleen voor eigengebruik).
Het is inderdaad een Nexus batterij, afgaande op de afbeeldingen die ik daarover kan vinden.
Net de Zonneplan integratie geïnstalleerd voor Home Assistant, dat geeft wat info. Maar aansturing is natuurlijk een ander verhaal. Ergens vind ik het tegenstrijdig want mijn belang (zo weinig mogelijk betalen) staat haaks op het belang van ZonnePlan, of welke maatschappij dan ook (zo veel mogelijk verdienen). Vanuit die gedachte is het fijner om zelf aan de knoppen te kunnen zitten. Maar in deze fase nog geen beeld van de complexiteit die daarbij komt kijken.
Net de Zonneplan integratie geïnstalleerd voor Home Assistant, dat geeft wat info. Maar aansturing is natuurlijk een ander verhaal. Ergens vind ik het tegenstrijdig want mijn belang (zo weinig mogelijk betalen) staat haaks op het belang van ZonnePlan, of welke maatschappij dan ook (zo veel mogelijk verdienen). Vanuit die gedachte is het fijner om zelf aan de knoppen te kunnen zitten. Maar in deze fase nog geen beeld van de complexiteit die daarbij komt kijken.
Dank je wel, daar ben ik nu inderdaad ook aan het mee lezenRimco schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:28:
@djoelzz Ik ga er even vanuit dat het de Nexus is, waarbij dat zou moeten kunnen, maar ik ken de details niet. Er is wel een topic voor waar dat vast in staat: Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2.
Misschien dan toch een idee om de opstelling zoals die nu is voorlopig ('n jaar) te behouden en te kijken wat zinvol is.djoelzz schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:11:
Vanuit die gedachte is het fijner om zelf aan de knoppen te kunnen zitten. Maar in deze fase nog geen beeld van de complexiteit die daarbij komt kijken.
Die SAP icm met Zonneplan en accu verdient zich in dat jaar wel terug. Op de PAP krijg je dan inzicht van je verbruik en opwek en kun je nagaan wat een accu werkelijk voor je kan betekenen. En dan kan je dan kijken of je de Nexus verplaatst en de SAP opzegd, of dat je een nieuwe accu aanschaft voor de PAP-aansluiting en de SAP behoudt icm Zonneplan.
Of dat je investereerd in de mogelijkheid om de accu te schakelen naar PAP en SAP.
SAP eenmaal weg zal het moeilijk zijn om die toch weer terug te krijgen, als je achteraf er toch wel voordelen in zou zien.
Ik gebruik mijn PAP met vast contract voor lastig te plannen verbruik zoals kookplaat, oven, warmtepomp. Vooral in de winter draait de warmtepomp bijna 24/7 en is mijn vaste contract het voordeligste, ook omdat ik die nog redelijk gunstig heb kunnen afsluiten voor 3 jaar vorig jaar, 18 cent per kWh all in.
Op de SAP heb ik Tibber en daar heb ik de zonnepanelen, auto en thuisaccu op. De accu handelt nu nog slaat zonnestroom op als het overdag niet heel veel waard is en levert het tijdens de pieken terug. Doordat ik 2 EV's met Tibber oplaad is dat nu nog volledig te salderen. De gridrewards zorgen voor een gemiddelde laadprijs van 13 cent per kWh.
Volgend jaar een beetje dynamischer maken. Ik kan de laadpaal en accu's/zonnepanelen al switchen van PAP naar SAP, iets meer gaan sturen op eigen gebruik voor zover mogelijk en niet terugleveren op vast contract.
De SAP verdien ik makkelijk terug op dagen waar het verbruik met de warmtepomp best heftig is (30-40 kWh per dag) en er bijna geen opwek is. Dan staat deze op het vaste contract. En in de zomer koelt hij overdag als de kWh prijs bij Tibber lekker laag is, en vanaf volgend jaar meer op eigen opwek.
Op de SAP heb ik Tibber en daar heb ik de zonnepanelen, auto en thuisaccu op. De accu handelt nu nog slaat zonnestroom op als het overdag niet heel veel waard is en levert het tijdens de pieken terug. Doordat ik 2 EV's met Tibber oplaad is dat nu nog volledig te salderen. De gridrewards zorgen voor een gemiddelde laadprijs van 13 cent per kWh.
Volgend jaar een beetje dynamischer maken. Ik kan de laadpaal en accu's/zonnepanelen al switchen van PAP naar SAP, iets meer gaan sturen op eigen gebruik voor zover mogelijk en niet terugleveren op vast contract.
De SAP verdien ik makkelijk terug op dagen waar het verbruik met de warmtepomp best heftig is (30-40 kWh per dag) en er bijna geen opwek is. Dan staat deze op het vaste contract. En in de zomer koelt hij overdag als de kWh prijs bij Tibber lekker laag is, en vanaf volgend jaar meer op eigen opwek.
Mis je niet het feit dat je per 1-1-2027 'dubbele energiebelasting' gaat betalen met deze technische opzet. Niet alleen over wat de Nexus uit het net trekt voor handel, maar zelfs wat uit hij uit jouw panelen haalt (van PAP naar AAP/SAP).Truus01 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:59:
[...]
Misschien dan toch een idee om de opstelling zoals die nu is voorlopig ('n jaar) te behouden en te kijken wat zinvol is.
Die SAP icm met Zonneplan en accu verdient zich in dat jaar wel terug. Op de PAP krijg je dan inzicht van je verbruik en opwek en kun je nagaan wat een accu werkelijk voor je kan betekenen. En dan kan je dan kijken of je de Nexus verplaatst en de SAP opzegd, of dat je een nieuwe accu aanschaft voor de PAP-aansluiting en de SAP behoudt icm Zonneplan.
Of dat je investereerd in de mogelijkheid om de accu te schakelen naar PAP en SAP.
SAP eenmaal weg zal het moeilijk zijn om die toch weer terug te krijgen, als je achteraf er toch wel voordelen in zou zien.
Wat mij betreft is de enige reden om dit aan te houden is indien je de verwachting hebt dat de Belastingdienst voor AAP/SAP je een vrijstelling van energiebelasting gaat geven indien je kan aantonen dat er geen 'vermenging' kan plaatsvinden (dus geen zonnepanelen erachter bijvoorbeeld). Als je de beantwoording van de Kamervragen daarover leest, dan kun je daar twijfels bij hebben of dat snel gaat geberen.
Ik denk zelf om in de 3 tot 4 wintermaanden een contract met vast relatief laag tarief te gebruiken (we hebben een warmtepomp) en de rest van het jaar dynamisch met PV en wellicht tegen die tijd een accu. De EV lader kan het hele jaar op dynamisch blijven zitten want ook in de winter hoeft de auto meestal maar 1 keertje per week opgeladen te worden.
En met 1 dynamisch contract is er altijd de mogelijkheid om een vast contract af te sluiten als er een superaanbieding voorbij komt, en dat is ook wat waard. Daardoor kan ik nu ook nog salderen zonder terugleverkosten tot eind dit jaar, en krijg ik nog 11,5 cent per KWh tot mijn PV overschot tot over een jaar. Zonder SAP had ik dat contract niet binnen kunnen hengelen.
En met 1 dynamisch contract is er altijd de mogelijkheid om een vast contract af te sluiten als er een superaanbieding voorbij komt, en dat is ook wat waard. Daardoor kan ik nu ook nog salderen zonder terugleverkosten tot eind dit jaar, en krijg ik nog 11,5 cent per KWh tot mijn PV overschot tot over een jaar. Zonder SAP had ik dat contract niet binnen kunnen hengelen.
Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.