Dat is afhankelijk van het energiecontract c.q. de energiecontracten op beide aansluitingen. Als je op de eerste een lucratieve terugleververgoeding krijgt dan kan het rendabel zijn om de SAP te behouden. En/of als je een leverancier hebt op je SAP die per abuis de vermindering energiebelasting uitkeert. Dat laatste komt geregeld voor maar is sec genomen niet correct.djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:12:
Ik heb begin dit jaar een huis gekocht. De vorige eigenaar heeft een oplossing gerealiseerd die er grofweg als volgt uitziet:
- Slimme meter 1: regulier + alle zonnepanelen.
- Slimme meter 2: Zonneplan thuisaccu 20 kwh.
De tweede meter is dus puur om te handelen op de onbalansmarkt. De opwek van de zonnepanelen kan ik nu niet opslaan. Ik zit verder niet in deze materie, maar het lijkt mij een logische stap om ter voorbereiding op het afschaffen van de salderingsregeling, slimme meter 2 te laten vervallen en alles terug te brengen naar één meter, zodat ik ook de opwek van de zonnepanelen kan opslaan.
Zie ik iets over het hoofd? Zijn er scenario's waarin het zinvol is om beiden meters aan te houden?
Aansluiting 1 (regulier): vast contract via Budget Energie.
Aansluiting 2 (thuisaccu): dynamisch contract. Handelen op de onbalansmarkt met 20 kwh via Zonneplan, levert per saldo een paar tientjes op per maand.
Voor de volledigheid, ik heb geen gas aansluiting. Verder is er sprake van een warmtepomp. Voor wat betreft de zonnepanelen heb ik een opwek van ongeveer 5000 kwh per jaar.
Aansluiting 2 (thuisaccu): dynamisch contract. Handelen op de onbalansmarkt met 20 kwh via Zonneplan, levert per saldo een paar tientjes op per maand.
Voor de volledigheid, ik heb geen gas aansluiting. Verder is er sprake van een warmtepomp. Voor wat betreft de zonnepanelen heb ik een opwek van ongeveer 5000 kwh per jaar.
Een paar tientjes per maand en dat wil jij opdoeken,heb je geld teveel? Lekker laten zitten.djoelzz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:58:
Aansluiting 1 (regulier): vast contract via Budget Energie.
Aansluiting 1 een zo goedkoop mogelijk abbo proberen te scoren,en anders naar dynamisch met je pv daarbij,maakt ook wel wat winst. Je kunt ook (deel)pv verplaatsen naar aansluiting 2 als dat meer opbrengt. Of nog een extra accu op 1 erbij plaatsen. Mogelijkheden genoeg. Sap opdoeken is het domste wat je kunt doen in mijn ogen
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij is de vraag vooral of die paar tientjes opwegen tegen de kosten van de SAP (is dat al niet ook een paar tientjes per maand?) én het niet kunnen gebruiken van de accu voor eigen gebruik.reneeke1970 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:14:
[...]
Een paar tientjes per maand en dat wil jij opdoeken,heb je geld teveel? Lekker laten zitten.
Aansluiting 1 een zo goedkoop mogelijk abbo proberen te scoren,en anders naar dynamisch met je pv daarbij,maakt ook wel wat winst. Je kunt ook (deel)pv verplaatsen naar aansluiting 2 als dat meer opbrengt. Of nog een extra accu op 1 erbij plaatsen. Mogelijkheden genoeg. Sap opdoeken is het domste wat je kunt doen in mijn ogen
En daar twijfel ik ook wel aan.
Maar ik zou het denk ik gaan zoeken in die accu wel ook in te kunnen zetten voor eigen gebruik, én om mee te kunnen handelen. Maar of dat dan rendabel is, geen idee (die accu gaat dan waarschijnlijk nog minder lang mee).
Oh en dynamisch, zonder verder het verbruik (en de opwek) te kunnen sturen, is denk ik ook niet voordelig (dus op aansluiting 1). Dan is een goed vast contract met een beetje TLV en een hoge bonus, misschien nog altijd het gunstigste, in 2027 (en wie weet komt er voor die tijd nog wat leuks).
[ Voor 13% gewijzigd door Truus01 op 17-08-2026 10:30 ]
Let op:
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.
1) Dit topic is niet voor het op enig manier koppelen van SAP en PAP. Dat is bij wet verboden en niet zonder gevaren
2) In principe wordt het vanaf 2025 mogelijk om een los contract voor teruglevering af te sluiten. Dus de SAP is eigenlijk alleen voor 2023-2024.