computerjunky schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:11:
Tja ik vind het een beetje te optimistisch. Er ligt een ENORME focus op zonne energie. Iets dat maar voor 30-40% van het jaar waarde toevoegt. De rest van de tijd schijnt de zon simpelweg niet of niet fel genoeg. We zullen echt veel en veel meer focus op wind en andere bronnen moeten leggen willen we ooit van has en verbranding af. En laat er nou net veel weerstand ten die windenergie zijn.
Vind het dus maar een te optimistisch artikel met weinig realiteitszin. We zijn er nog LANG niet en gaan er zo niet kunnen ook als er aan alle kanten tegengewerkt wordt.
Uitgaande van 5kWh lokale opslag* zou ik, dankzij mijn zonnepanelen, van 14-11 tot 12-3 niet 'off-grid' hebben geleefd. Dat zijn 119/365 dagen. Dat is dus 67% van het jaar autonoom. In de winter verbruik ik de - toegegeven, niet enorme - opbrengst 100% zelf - voornamelijk voor de warmtepomp. Daarnaast is er in de winter meer windenergie beschikbaar. Een paar dagen per jaar moet er nog fossiel bijgesprongen worden. Natuurlijk kan niet iedereen eenvoudig zijn huishouden all-electric maken en is er niet altijd plek op t dak voor panelen. Maar het geeft wel aan dat het grootste deel van het jaar (zeker 2/3e) wél op alleen zonne-energie kan.
Wind en zon vullen elkaar perfect aan. Beiden moeten dus fors bijgebouwd blijven worden.Qua wind is wind-op-zee de weg van de minste weerstand. Weinig NYMBY namelijk. Niet voor niks zijn hier enorme projecten al gaande en liggen nog grotere plannen al klaar.
Het zal even duren voordat we van fossiel af zijn. Maar de techniek om het voor elkaar te krijgen bestaat al. Nu nog opschalen. En tot die tijd is elke groen opgewekte kWh meerdere fossiele kWh minder dankzij de hogere efficientie.
*) Omdat er nog kosteloos gesaldeerd mag worden is een accu geen logische keuze voor mij en heb ik deze nog niet in gebruik. Wel draai ik een model in mijn home automation waarin een gesimuleerde 5kWh accu deze resultaten geeft.