De Correspondent: energie wordt schoon en spotgoedkoop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-09 19:41
Prachtig artikel met goede bronvermeldingen. Een mooi tegengeluid voor alle doemscenario's.

Het aandeel groene energie stijgt steevast steeds harder dan de rekenmodellen van de wetenschappers en bestuurders. De prijs zakt in werkelijkheid ook harder dan de modellen.

https://decorrespondent.n...b2-04e4-3fdf-19fe9b85ad55

[ Voor 27% gewijzigd door MSXBas op 09-05-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@MSXBas supertof, maar zou je iets meer context kunnen geven... nu is het gewoon een linkdump, ipv een opening tot discussie. Of is het iets voor de duurzame kroeg?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@teacher

startpost iets aangepast.

Duurzame kroeg zou ook kunnen, al lijkt het me leesvoer voor iedereen die geïnteresseerd is in duurzame energie en installaties (en niet iedereen hier leest de duurzame kroeg mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titelfix

@MSXBas waar wil je over discussiëren?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:04
Inderdaad iets voor de kroeg, maar laat ik vast zeggen dat ik het een leuk artikel met een positieve insteek vind. Ik kan totaal niet aangeven of de auteur de plank misslaat, maar een beetje positivisme in de klimaatdiscussie kan helemaal geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De eerste ca. 80-90% van het artikel gaan over de opwekking en pas aan het einde wordt iets over de nodige opslag geroepen. Het woord "distributie" komt in het hele artikel niet voor.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
dunklefaser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:23:
De eerste ca. 80-90% van het artikel gaan over de opwekking en pas aan het einde wordt iets over de nodige opslag geroepen. Het woord "distributie" komt in het hele artikel niet voor.
Hahaha, ik wíst dat daar iemand over zou gaan vallen! Maar toegegeven, zo tegen het einde zat ik wel te wachten op het kopje "opslag".

Maar als je dit leest met de positieve insteek die de auteur voor ogen heeft, zou je wel kunnen interpreteren dat "distributie" wel aandacht krijgt - de auteur gaat tenslotte een aantal keer in op het net en het verbinden van -denk groot- continenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

Ik lees het artikel ook een beetje zoals @dunklefaser het leest, het is mooi dat schone/hernieuwbare energie (spot)goedkoper wordt, zonder opslag ben je nog altijd afhankelijk van de alsmaar duurder wordende smerige stroombronnen als de zon even niet schijnt en/of het nauwelijks blaast.

[ Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 09-05-2023 13:40 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Gramser Ik hou het daar op dat de auteur vooral optimisme aan de aanbodskant ziet
en dit meer als voldoende met plaatjes wil en kan? onderbouwen.
Het opslag, net- en distributie gedeelte is volgens mij wat onderbelicht.
Over de reden mag je speculeren, maar misschien komt er nog een vervolg met veel optimisme.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Helemaal waar hoor - maar misschien kunnen we met dit artikel in gedachten, wat positiever tegen dat gedeelte aankijken. Immers, we hebben blijkbaar de groei van het aandeel zonne-energie ook stevig onderschat.

Het komt goed, ofzo...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Het wordt dus spotgoedkoop ter plaatse op te wekken, dus het net hoeft geen extra belasting te krijgen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10
Dat renewable energie spotgoedkoop (kan) gaat worden, maar dan inclusief een goede onderbouwing over hoe we opslag en distributie moeten gaan regelen, dat is recent al beschreven in Tesla Master Plan Part 3:
https://www.tesla.com/en_eu/blog/master-plan-part-3

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 09-05-2023 14:02 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05-2023
Dit soort artikelen doen het heel erg goed vanwege ons brein die hier veel gelukshormoontjes van krijgt.

Doorgewinterde klimaatvolgers weten dat de technologie nooit het probleem is geweest. Maar de auteur negeert heel erg fijn het werk van James Hansen en de NL'er Leon Simons. Het past precies in de realiteit die zo fijn klinkt. We construeren uiteindelijk ook maar realiteit op basis van onze preconcepties.

Het echte probleem ligt veel meer ideologisch, sociologisch en politiek. @Verwijderd heeft hier al heel veel over geschreven in het klimaat-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:52
Kwa nucleaire energie neemt hij nog een aardig positief voorbeeld - slechts een kleine prijsverdubbeling & 3 jaar (prognose) vertraging. De recente OL3 in Finland doet daar met zo'n 300% prijsverhoging en 14 jaar vertraging toch een schepje bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MSXBas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:59:
Het wordt dus spotgoedkoop ter plaatse op te wekken, dus het net hoeft geen extra belasting te krijgen ;-)
Kernsplitsing op de keukentafel, koude kernfusie en dan de kilo watts in zakken afvullen en naar huis meenemen - o.i.d., idd. fantastische uitzichten.
Ik ben er iets minder optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21
Tja ik vind het een beetje te optimistisch. Er ligt een ENORME focus op zonne energie. Iets dat maar voor 30-40% van het jaar waarde toevoegt. De rest van de tijd schijnt de zon simpelweg niet of niet fel genoeg. We zullen echt veel en veel meer focus op wind en andere bronnen moeten leggen willen we ooit van has en verbranding af. En laat er nou net veel weerstand ten die windenergie zijn.

Vind het dus maar een te optimistisch artikel met weinig realiteitszin. We zijn er nog LANG niet en gaan er zo niet kunnen ook als er aan alle kanten tegengewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
computerjunky schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:11:
We zijn er nog LANG niet en gaan er zo niet kunnen ook als er aan alle kanten tegengewerkt wordt.
Dat zal allemaal best, maar zo help je niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Wat ik vooral uit het verhaal opmaak is dat het IPCC een behoorlijk aantal economische wetten buiten beschouwing heeft gelaten in hun modellen. Groene energie is booming en investeerders staan in rijen van 10 klaar met grote zakken geld die ze onttrekken uit investeringen in de fossiele industrie.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Gramser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:27:
[...]

Dat zal allemaal best, maar zo help je niet :+
Ik heb gedaan wat ik kan. Ik heb panelen en zou graag een windmolentje willen maar die is hier niet functioneel door nabij bos en het mag ook niet meer hier. Maar van mijn part plempen ze de polder vol met molens. Als ik een groter huis had hadden ze ook een accu mogen plaatsen maar daar heb ik de ruimte niet voor.

Als individu kan je weinig doen behalve actief zaken als molens tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Deze auteur zit in dezelfde richting als Tony Seba:

Leuk om te lezen/kijken, ik ben persoonlijk iets pessimistischer.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

Tja ik vind het een beetje te optimistisch. Er ligt een ENORME focus op zonne energie. Iets dat maar voor 30-40% van het jaar waarde toevoegt. De rest van de tijd schijnt de zon simpelweg niet of niet fel genoeg. We zullen echt veel en veel meer focus op wind en andere bronnen moeten leggen willen we ooit van has en verbranding af. En laat er nou net veel weerstand ten die windenergie zijn.

Vind het dus maar een te optimistisch artikel met weinig realiteitszin. We zijn er nog LANG niet en gaan er zo niet kunnen ook als er aan alle kanten tegengewerkt wordt.
Uitgaande van 5kWh lokale opslag* zou ik, dankzij mijn zonnepanelen, van 14-11 tot 12-3 niet 'off-grid' hebben geleefd. Dat zijn 119/365 dagen. Dat is dus 67% van het jaar autonoom. In de winter verbruik ik de - toegegeven, niet enorme - opbrengst 100% zelf - voornamelijk voor de warmtepomp. Daarnaast is er in de winter meer windenergie beschikbaar. Een paar dagen per jaar moet er nog fossiel bijgesprongen worden. Natuurlijk kan niet iedereen eenvoudig zijn huishouden all-electric maken en is er niet altijd plek op t dak voor panelen. Maar het geeft wel aan dat het grootste deel van het jaar (zeker 2/3e) wél op alleen zonne-energie kan.

Wind en zon vullen elkaar perfect aan. Beiden moeten dus fors bijgebouwd blijven worden.Qua wind is wind-op-zee de weg van de minste weerstand. Weinig NYMBY namelijk. Niet voor niks zijn hier enorme projecten al gaande en liggen nog grotere plannen al klaar.

Het zal even duren voordat we van fossiel af zijn. Maar de techniek om het voor elkaar te krijgen bestaat al. Nu nog opschalen. En tot die tijd is elke groen opgewekte kWh meerdere fossiele kWh minder dankzij de hogere efficientie.

*) Omdat er nog kosteloos gesaldeerd mag worden is een accu geen logische keuze voor mij en heb ik deze nog niet in gebruik. Wel draai ik een model in mijn home automation waarin een gesimuleerde 5kWh accu deze resultaten geeft.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
computerjunky schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:52:
Ik heb gedaan wat ik kan. Ik heb panelen en zou graag een windmolentje willen maar die is hier niet functioneel door nabij bos en het mag ook niet meer hier. Maar van mijn part plempen ze de polder vol met molens. Als ik een groter huis had hadden ze ook een accu mogen plaatsen maar daar heb ik de ruimte niet voor.

Windenergie op kleine schaal meestal zinloos en vaak zelfs contraproductief (zelfs energetisch).

In plaats van zelf investeren in een waardeloze kleine windmolen kan je beter kijken naar participatie/investering in een serieus windenergie project.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Cr3ator schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:53:

*) Omdat er nog kosteloos gesaldeerd mag worden is een accu geen logische keuze voor mij en heb ik deze nog niet in gebruik. Wel draai ik een model in mijn home automation waarin een gesimuleerde 5kWh accu deze resultaten geeft.
Energetisch en qua milieu impact ook (nog) geen logische keuze dus deze simulatie is een goede oplossing (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
computerjunky schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Het ging me in dit geval niet om je acties, maar om je pessimistische boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Cr3ator schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:53:
[...]

Uitgaande van 5kWh lokale opslag* zou ik, dankzij mijn zonnepanelen, van 14-11 tot 12-3 niet 'off-grid' hebben geleefd. Dat zijn 119/365 dagen. Dat is dus 67% van het jaar autonoom. In de winter verbruik ik de - toegegeven, niet enorme - opbrengst 100% zelf - voornamelijk voor de warmtepomp. Daarnaast is er in de winter meer windenergie beschikbaar. Een paar dagen per jaar moet er nog fossiel bijgesprongen worden. Natuurlijk kan niet iedereen eenvoudig zijn huishouden all-electric maken en is er niet altijd plek op t dak voor panelen. Maar het geeft wel aan dat het grootste deel van het jaar (zeker 2/3e) wél op alleen zonne-energie kan.

Wind en zon vullen elkaar perfect aan. Beiden moeten dus fors bijgebouwd blijven worden.Qua wind is wind-op-zee de weg van de minste weerstand. Weinig NYMBY namelijk. Niet voor niks zijn hier enorme projecten al gaande en liggen nog grotere plannen al klaar.

Het zal even duren voordat we van fossiel af zijn. Maar de techniek om het voor elkaar te krijgen bestaat al. Nu nog opschalen. En tot die tijd is elke groen opgewekte kWh meerdere fossiele kWh minder dankzij de hogere efficientie.

Tja dat is persoonlijk maar als landelijk of europees geheel is dat stuk veel en veel cokmplexer. en met een 5kWh accu heb ik denk ik alleeen april-half oct genoeg over. Maar een dag als vandaag betekend ook een lege accu. ik zit op nog geen 2.5 kWh vandaag terwijl er normaal genoeg voor 3 dagen af kan komen komt.

En ja wind op zee is de makkelijkste optie maar helaas ook de mest risicovolle (sabotage) en dure optie.

Maar goed we zien wel wanneer het protesteren tegen de benodigde wind energie op houd en we eindelijk sneller kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Gramser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Het ging me in dit geval niet om je acties, maar om je pessimistische boodschap.
De een zijn realistisch is de ander zijn pessimistisch.

Ik zeg altijd maar zo "a pessimist is never disapointed" Het kan alleen maar meevallen en dat kent geen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik denk dat veel mensen niet in de gaten hebben dat de ontwikkelingen razendsnel gaan. Tennet is momenteel bezig met een gigantisch HVDC netwerk op zee voor windmolenparken ( stopcontacten). Inmiddels zijn er overeenkomsten gesloten om dit netwerk te koppelen met Noorwegen, België, Engeland en Duitsland. Schijnt over een jaar of vijf klaar te moeten zijn. Ondertussen lopen ook grote projecten in de Eemshaven.

En ondertussen kunnen grote waterstofprojecten ook al uit:

https://solarmagazine.nl/...oene-waterstof-produceert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
computerjunky schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:00:
[...]

De een zijn realistisch is de ander zijn pessimistisch.

Ik zeg altijd maar zo "a pessimist is never disapointed" Het kan alleen maar meevallen en dat kent geen nadelen.
Getsie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
dreamscape schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:02:
Dat renewable energie spotgoedkoop (kan) gaat worden, maar dan inclusief een goede onderbouwing over hoe we opslag en distributie moeten gaan regelen, dat is recent al beschreven in Tesla Master Plan Part 3:
https://www.tesla.com/en_eu/blog/master-plan-part-3
Wel een beetje wij van Amerikaanse WC eend adviseren WC eend. Een beetje extra concentrated solar is ook leuk voor het verbruik in de nacht, je hoeft niet alles met Tesla accu's op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
dunklefaser schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:23:
Dat wordt ook geregeld. Energie hoeft niet altijd als stroom opgeslagen te worden... Een huis dat zijn warmte door de nacht vast houdt en overdag opwarmt met zonnestroom is een gigantische accu.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

warhamstr schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Dat wordt ook geregeld. Energie hoeft niet altijd als stroom opgeslagen te worden... Een huis dat zijn warmte door de nacht vast houdt en overdag opwarmt met zonnestroom is een gigantische accu.
Ja, ja - wordt geregeld (y) . Als je dit tussen zomer en winter kan regelen (effectief en efficiënt) doe ik mee :Y .
Overdag zou ik trouwens direct met de zon opwarmen (zonder omweg via zonnestroom), maar niet in de zomer, helaas lukt dit in de winter niet altijd, blijft alleen nog het voor- en najaar over. Dit is tenminste mijn ervaring.

P.S.: Er is wel een grootschalig? proefproject op zonnestroom (zomer/winter): Ecodorp Boekel

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 10-05-2023 09:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
De auteur (Jesse Frederik) besprak dit een aantal weken geleden al in zijn podcast met Rutger Bregman ( De Rudi & Freddie Show ).

Over het commentaar dat zon niet altijd en overal beschikbaar is. Als het bijna gratis wordt is het ook geen probleem er heel inefficient waterstof van te maken. En voor het scenario weinig zon: plaats overcapaciteit. In de praktijk natuurlijk allemaal wat minder makkelijk (en duurder) dan voorgesteld.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
dunklefaser schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:13:
[...]

Ja, ja - wordt geregeld (y) . Als je dit tussen zomer en winter kan regelen (effectief en efficiënt) doe ik mee :Y .
Overdag zou ik trouwens direct met de zon opwarmen (zonder omweg via zonnestroom), maar niet in de zomer, helaas lukt dit in de winter niet altijd, blijft alleen nog het voor- en najaar over. Dit is tenminste mijn ervaring.

P.S.: Er is wel een grootschalig? proefproject op zonnestroom (zomer/winter): Ecodorp Boekel
Je denkt te klein. Als er stroom in overvloed is (en COP1 verwarming dus helemaal niet meer zo inefficiënt is) kan er veel meer dan nu voor mogelijk wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
volgens mij zijn er ook elektriciteitscentrales in Denemarken en Duitsland die overschotten in stroom als warmte bufferen (Gamesa ETES).
De dikste kabels liggen vlak bij de elektriciteitscentrale, en warmteopslag is vaak makkelijker dan stroomopslag,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@warhamstr Inderdaad, ziedaar Jevon's paradox en die toenemende vraag heeft een dempend effect op de energieprijs.
Tenzij HVDC een grote vlucht neemt (overheidsingrijpen) zal de overgebleven industrie van West-Europa moeten verhuizen naar plekken met meer ruimte voor energieopwek.

Zie trouwens ook Hoe past kernenergie in de energiemix? voor wat andere bierviltjesberekeningen over de mix in de toekomst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

DEI -> AWM :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

inquestos schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:27:
De auteur (Jesse Frederik) besprak dit een aantal weken geleden al in zijn podcast met Rutger Bregman ( De Rudi & Freddie Show ).

Over het commentaar dat zon niet altijd en overal beschikbaar is. Als het bijna gratis wordt is het ook geen probleem er heel inefficient waterstof van te maken. En voor het scenario weinig zon: plaats overcapaciteit. In de praktijk natuurlijk allemaal wat minder makkelijk (en duurder) dan voorgesteld.
Net beluisterd, een aanrader! Zit veel meer informatie in dan in het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:55

Ad Hox

N/A

Ik heb het artikel in De Correspondent gelezen. Zeer interessant en goed gebruik gemaakt van bronnen en feiten. Wat ik wel mis in het stuk over zonnepanelen grootschalig plaatsen, is de beschikbaarheid van land/grond. Als je de aankoop of aanhuurprijs meerekent, is het sommetje denk ik wel wat minder positief ten opzichte van gas en kernenergie. Misschien ligt dat mondiaal anders, maar hier in NL is het natuurlijk een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Deze discussie is verder toch eigenlijk vrij nutteloos. De data laat zien dat wind, zon en batterijen exponentieel goedkoper worden (al decennia) en nu al goedkoper zijn dan de meeste fossiele opwekkers.

Geld is het enige dat echt telt dus over een paar jaar is het economisch niet meer rendabel om verder te gaan met gas/kolen/whatever en dan verdwijnt het vanzelf in rap tempo. Geen idee waarom je pessimistisch zou zijn want het gebeurt al (lang).

Een ander aspect is dat hoe meer er bv elektrisch verwarmd en gereden wordt, hoe minder tolerantie er zal zijn voor ouderwetse luidruchtige, stinkende auto's/ketels en hoe sneller die weggeduwd worden. Al dan niet met regels in de steden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 13:07
Termy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:46:
Deze discussie is verder toch eigenlijk vrij nutteloos. De data laat zien dat wind, zon en batterijen exponentieel goedkoper worden (al decennia) en nu al goedkoper zijn dan de meeste fossiele opwekkers.
De data laat ook zien dat we voor opslag tbv seizoenswisseling nog steeds vele orden van grootte verwijderd zijn van waar we moeten komen, en dat dit toch nog zonder haalbare oplossingen lijkt (chemische opslag is onwaarschijnlijk op die schaal, andere opslag eigenlijk ook). Maargoed, hierover (veel) meer in de reeds bestaande topics.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat ik ook uit het verhaal is dat China in 2025 zoveel capaciteit heeft om per jaar 1500 GW aan panelen te produceren. Momenteel ligt die hoeveelheid op dit moment wereldwijd geïnstalleerd! Daardoor zakken de prijzen nog verder waardoor het gewoon rendabel wordt om op grote schaal waterstof te gaan produceren voor seizoensopslag. Desnoods leg je Noord Afrika vol met panelen en elektrolizers en pomp je het naar Europa. Hebben ze daar ook werk en een toekomst. Maar dan moet je wel nu beginnen met plannen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Brent schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:58:
[...]

De data laat ook zien dat we voor opslag tbv seizoenswisseling nog steeds vele orden van grootte verwijderd zijn van waar we moeten komen, en dat dit toch nog zonder haalbare oplossingen lijkt (chemische opslag is onwaarschijnlijk op die schaal, andere opslag eigenlijk ook). Maargoed, hierover (veel) meer in de reeds bestaande topics.
Maar seizoensopslag is helemaal niet nodig. Kwestie van meer capaciteit en genoeg batterij voor hoogstens wat dagen. Dit is ook al doorgerekend.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

De zon schijnt zelfs in de wintermaanden afdoende, het probleem is eerder dat huidige generatie zonnecellen deze capaciteit simpelweg nog onvoldoende weet te benutten. Daarnaast, is er voor de energiemaatschappijen natuurlijk ook veel meer ruimte om groene energie op te wekken daar waar het de grootste toegevoegde waarde heeft. Netwerken voor transport bestaan tenslotte voor hun.

Dus in kuststreken met name veel inzet op wind, met name buiten de kust. In meer zuid Europese landen voorlopig meer zonneparken. Naarmate de efficiëntie hiervan verder toeneemt, wordt het zinniger om de parken ook meer richting het noorden op toenemende schaal te bouwen. Neemt natuurlijk niet weg dat anderszins verspilde ruimte op daken in landen als Nederland gevuld kunnen worden met panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
Ad Hox schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:34:
Ik heb het artikel in De Correspondent gelezen. Zeer interessant en goed gebruik gemaakt van bronnen en feiten. Wat ik wel mis in het stuk over zonnepanelen grootschalig plaatsen, is de beschikbaarheid van land/grond. Als je de aankoop of aanhuurprijs meerekent, is het sommetje denk ik wel wat minder positief ten opzichte van gas en kernenergie. Misschien ligt dat mondiaal anders, maar hier in NL is het natuurlijk een stuk lastiger.
Voor zonnepanelen moet je ook geen land gaan kopen, dan wek je vaak stroom op waar je het niet nodig hebt. (al is grootschalig in Spanje/ Portugal/ Marokko misschien wel handig. En tussen de windmolens op zee lijkt me ook handig) Op bestaande daken/ boven bestaande parkeerplaatsen PV plaatsen is veel nuttiger, want lokaal bij de gebruiker opwekken heeft het meeste nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
inquestos schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:27:
Over het commentaar dat zon niet altijd en overal beschikbaar is. Als het bijna gratis wordt is het ook geen probleem er heel inefficient waterstof van te maken.
Maar, je bent afhankelijk van commercieele partijen en welke commercieele partij gaat een waterstofproduktie-faciliteit opzetten die grote delen van de tijd maar, ik noem maar wat, 10% gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

vanaalten schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Maar, je bent afhankelijk van commercieele partijen en welke commercieele partij gaat een waterstofproduktie-faciliteit opzetten die grote delen van de tijd maar, ik noem maar wat, 10% gebruikt wordt?
Dat doet de Gasunie toch ook met gasopslagen hier in het noorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Laatst las ik een interessant artikel uit H2 uit de bodem halen. Onder o.a. Spanje en Mali liggen H2 bellen, waarin H2 in de aardkost gemaakt wordt.

En misschien moeten we het hele mestoverschot, euhmm, ik bedoel stikstofprobleem ook helemaal omzetten naar biogas en bio-mest-korrels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
vanaalten schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:43:
[...]

Dus zodra het voor commerciële partijen interessant word ben je op de goeie weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
In overleg terug naar DEI :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Termy schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Maar seizoensopslag is helemaal niet nodig. Kwestie van meer capaciteit en genoeg batterij voor hoogstens wat dagen. Dit is ook al doorgerekend.
Kom naar de andere topics. Dit is echt heel veel ingewikkelder als je het sommetje niet op bierviltjes moet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:40
Ad Hox schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:34:
Waar zowel in het artikel als in de podcast volkomen aan voorbij gegaan wordt is het feit dat de enorme prijsdaling van zonnepanelen veroorzaakt wordt doordat het in China geproduceerd wordt door (wss) Oeigoeren die gedwongen (slaven)arbeid verrichten.

De geprognotiseerde prijsdaling was wss o.b.v. een eerlijke marktwerking en eerlijke arbeid.

Hoe schoon zijn die zonnepanelen werkelijk??
(eerlijk is eerlijk, ik heb ze ook)

Maar voor een complete analyse van de energietransitie en de marktontwikkeling dienen deze zaken wel meegenomen te worden. Vooral ook omdat het maar de vraag is of het Wright effect hier zo wel eerlijk wordt weergegeven en het ook maar de vraag is of het bij een volgende ontwikkeling (weer) zo'n groot effect zal hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door CvP_tweakers op 10-05-2023 14:23 . Reden: Typo ]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
CvP_tweakers schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:21:
[...]

Waar zowel in het artikel als in de podcast volkomen aan voorbij gegaan wordt is het feit dat de enorme prijsdaling van zonnepanelen veroorzaakt wordt doordat het in China geproduceerd wordt door (wss) Oeigoeren die gedwongen (slaven)arbeid verrichten.

De geprognotiseerde prijsdaling was wss o.b.v. een eerlijke marktwerking en eerlijke arbeid.

Hoe schoon zijn die zonnepanelen werkelijk??
(eerlijk is eerlijk, ik heb ze ook)

Maar voor een complete analyse van de energietransitie en de marktontwikkeling dienen deze zaken wel meegenomen te worden. Vooral ook omdat het maar de vraag is of het Wright effect hier zo wel eerlijk wordt weergegeven en het ook maar de vraag is of het bij een volgende ontwikkeling (weer) zo'n groot effect zal hebben.
Op die schaal is loonkosten verwaarloosbaar.

Erg zat wat er in China gebeurd, maar de productie verplaatsten naar een ander werelddeel stopt de ontwikkeling en schaalvergroting niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

defiant schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:13:
[mbr]In overleg terug naar DEI :)[/mbr]
Lijkt wel een tenniswedstrijd zo.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Brent schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:15:
[...]

Kom naar de andere topics. Dit is echt heel veel ingewikkelder als je het sommetje niet op bierviltjes moet passen.
Welke topics zijn dat en moet ik hier uit opmaken dat iets als RethinkX maar prutsers zijn die niet kunnen rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Het zit wat verspreid, maar er zijn 5 topics in AWM die aan duurzaamheid, klimaat en energie, energieveiligheid, groene energie, kernenergie raken. Take your pick.
en moet ik hier uit opmaken dat iets als RethinkX maar prutsers zijn die niet kunnen rekenen?
Nooit van die club gehoord. Waarom zou ik iets van ze aan moeten nemen?

Neem in eerste aanname de energieopslag in gasvelden even. Waarom zou dat opeens geheel weg te denken zijn, en waarmee zou dat vervangen kunnen worden?

Pagina: 1