De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 119 Laatste
Acties:
  • 523.435 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 09:50
Weet iemand of het zin heeft om voorzetramen te maken bij standaard dubbel glas uit 2013? Ik zit met een VVE dus ik kan niet zomaar het glas vervangen voor HR++ . Ik kom per raam uit op ongeveer 30-35 euro aan plexiglas. Er zou dan een luchtspouw ontstaan van ongeveer een CM. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel effect dat heeft, en wat voor terugverdien termijn ik dan aan moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 11:10
ericplan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:09:

Ik betaal nu €10,- per maand. Krijg van de jaarnota €55,- terug en het nieuwe maandbedrag wordt €33,- 8)7
Ze blijven het gewoon proberen. Bij mij ook precies hetzelfde en dat is niet alleen Greenchoice hoor ;) . Ik woon nu nog niet in het huis wat ik aan het verbouwen ben en waar Greenchoice stroom levert, maar daar liggen wel al een paar maandjes zonnepanelen over mijn gehele dak heen.
Die gaan zich straks een hoedje schrikken als er 3000 kWh terug geleverd is en bijna niets verbruikt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ronaldbommel schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:45:
Goedemiddag medetweakers, ik heb de volgende vraag aan jullie.
Voordat ik verder ga met Isoleren zou ik graag eerst met een warmtebeeldcamera wat foto's willen laten maken. Weet 1 van jullie toevallig iemand in mijn buurt, Zaltbommel, die zo'n camera heeft of 1 link naar een bedrijf die dat voor normale prijs zou kunnen doen. Alvast bedankt voor jullie reaktie.
Ik woon zelf in Lelystad, dat is nog wel te doen voor mij mocht je interesse hebben. Misschien handigste om dat via DM te doen denk ik :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
KoenVW76 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:16:
Weet iemand of het zin heeft om voorzetramen te maken bij standaard dubbel glas uit 2013? Ik zit met een VVE dus ik kan niet zomaar het glas vervangen voor HR++ . Ik kom per raam uit op ongeveer 30-35 euro aan plexiglas. Er zou dan een luchtspouw ontstaan van ongeveer een CM. Ik heb alleen geen flauw idee hoeveel effect dat heeft, en wat voor terugverdien termijn ik dan aan moet denken.
Je kunt ook kozijnfolie gebruiken.
Kozijnfolie is de makkelijkste isolerende folie voor het venster. Je hebt dit in enkele maanden terugverdiend. Je kunt het eenvoudig zelf met dubbelzijdig plakband op het kozijn vastplakken en het plastic vervolgens met een föhn strak spannen.
en terugverdientijd:
Kozijnfolie kost ongeveer € 2,50 per m2.

Kozijnfolie bij dubbel glas heeft een warmte doorlating van 2.0 en bespaart ongeveer € 3,10 of 4 m3 gas per jaar per m2 kozijnfolie.
Bij ons zit het kozijnfolie erop sinds begin 2017

[ Voor 11% gewijzigd door ZuinigeRijder op 04-11-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Bedankt voor de info! Ik heb inderdaad ook wat zitten experimenteren met die raamfolie. Ik vond het alleen een nadeel dat het zicht naar buiten wel wat waziger wordt, en het raam ook niet echt meer schoon te maken is. Ik neem aan dat de besparing met plexiglas of folie hetzelfde zal zijn, met een m2 kosten van 30 euro voor plexiglas zit je dan toch aan een terugverdientijd van zo'n 10 jaar. Ik ga er even over nadenken!

[ Voor 6% gewijzigd door KoenVW76 op 04-11-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

twain4me schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:04:
[...]

En de koelkast die het bleef doen als je de hoofdschakelaar uitzetten, als de buren de hoofdschakelaar omzetten ging hij wel uit :+
dat lijkt me een juist gunstige functie, behalve als bij jou de meter bleef lopen.

Maar hier ook in huis, 2 groepen in 1 doos, 2 draden uit een centraaldoos, de rest zat in een andere doos die op de onbereikbare zolder omhoog gemonteerd stond zonder deksel. ook een las maken met 5 draden was wel erg veel werk, dus 2 en 3 en ie tegen elkaar aan in een dop. opbouw WCD's met een kroonsteentje aan de draden in de muur. losse stukjes flex zonder sok tegen n andere buis aan.

En de voedende kant van de CV aan de onderkant van de radiatoren aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 05-11-2020 00:20 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
KoenVW76 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:16:
standaard dubbelglas uit 2013? De standaard in 2013 was hr++ :+

Weet je het zeker dat je "gewoon" dubbelglas hebt?, als het gebouw ook uit 2013 komt kan je er bijna vanuit gaan dat het HR++ is. meestal kan je het in de spouw van het glas lezen.

In het geval dat dit het resultaat is van een renovatie hebben ze wel lekker zitten slapen bij de VVE -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andre1973 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 00:19:
[...]

dat lijkt me een juist gunstige functie, behalve als bij jou de meter bleef lopen.
was iets minder handig tijdens sloop werkzaamheden :+ maar financieel gunstig zal het vast geweest zijn.

eigenlijk had er zoon mooie sticker op moeten zitten

"pas op, delen kunnen na afschakelen onder spanning blijven staan"

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 05-11-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
twain4me schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:51:
[...]

Weet je het zeker dat je "gewoon" dubbelglas hebt?, als het gebouw ook uit 2013 komt kan je er bijna vanuit gaan dat het HR++ is. meestal kan je het in de spouw van het glas lezen.

In het geval dat dit het resultaat is van een renovatie hebben ze wel lekker zitten slapen bij de VVE -O-
Het gaat om een portiekflat uit 1959 waar kunststof kozijnen in zijn gezet. Ik kan geen gegevens vinden als ik de code's in google opzoek. Er is pas een onderzoek gedaan door de VVE over verduurzaming en daar stond wel in dat alles standaard dubbelglas is. Het ziet er naar uit dat er met de renovatie voor de goedkoopste optie is gegaan 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KoenVW76 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:35:
[...]

Het gaat om een portiekflat uit 1959 waar kunststof kozijnen in zijn gezet. Ik kan geen gegevens vinden als ik de code's in google opzoek. Er is pas een onderzoek gedaan door de VVE over verduurzaming en daar stond wel in dat alles standaard dubbelglas is. Het ziet er naar uit dat er met de renovatie voor de goedkoopste optie is gegaan 8)7
Je kan nog even de aanstekertest doen
HR dubbel glas heeft een vrijwel onzichtbare metaalcoating aan de binnenzijde van één van de glasbladen. Met behulp van deze coating kunt u bepalen of u HR glas heeft. Pak een aansteker of gebruik de ledlamp van uw smartphone. Houd de vlam of lamp op ongeveer 5 cm. van het glas. U ziet nu in de weerspiegeling van de ruit 4 vlammetjes. In het geval van HR glas heeft de tweede of derde vlam een iets afwijkende kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-04 17:04
@KoenVW76 Even een vlam voor het raam houden en kijken of je kleurverschil ziet tussen de vlammetjes.

Edit: Twain was sneller en vollediger ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Ep Woody op 05-11-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Heb ik gedaan, geen verkleuring dus het gaat echt om standaard dubbel glas.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KoenVW76 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:50:
Heb ik gedaan, geen verkleuring dus het gaat echt om standaard dubbel glas.....
WTF, 2013, en dan de standaard uit de jaren 80 plaatsen. die ramen moeten nog wel even mee :( man man man. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
twain4me schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:51:
[...]

In 2013 was HR++ toch standaard dubbelglas? Zelfs glasboeren noemen HR++ glas nu nog dubbel glas. En dat is het feitelijk ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:03:
[...]

In 2013 was HR++ toch standaard dubbelglas?
nee dat niet, de standaard was wel HR++ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
KoenVW76 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:35:
[...]

Met 'code' bedoel je wat er in het metaal tussen de twee glasplaten staat? Zou je de code hier kunnen posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-04 16:11
Grrr.... krijg net een brief van Stedin, over dat de communicatie van mijn slimme meters niet goed verloopt. Geeft de dagstanden niet meer door, blijkbaar. Hoop niet dat dat weer betekent dat de meter wordt vervangen, geeft altijd gedoe met de standen. Was net lekker bezig met bijhouden van meterstanden, zowel elektra als gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
Skyaero schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:09:
[...]

Met 'code' bedoel je wat er in het metaal tussen de twee glasplaten staat? Zou je de code hier kunnen posten?
Het wisselt een beetje door het huis heen, deze heb ik gevonden:

05.12.13 1056105/13 hero-glas k 7234/ce hero-glas 56185 073

Ibes glas 2/85

Thermo verre 2/85

10 853105 1 9964 72 85604-22 van noordenne groep 01-12-05

Het blijkt dus een allegaartje te zijn :/

Edit: ik heb hero-glas en van noordenne groep gemaild met de vraag of ze informatie kunnen geven. Van die andere 2 kan ik wel uit gaan dat het standaard dubbelglas is uit 1985?

[ Voor 14% gewijzigd door KoenVW76 op 05-11-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Snap helemaal niets van dat algoritme van Greenchoice om je nieuwe maandbedrag te berekenen.

Krijg je, op basis van je verbruik, vijf en een halve maand voorschot terugbetaald, en gaat het maandbedrag met 230% omhoog!

Ik betaal nu €10,- per maand. Krijg van de jaarnota €55,- terug en het nieuwe maandbedrag wordt €33,- 8)7
Hier juist het tegenovergestelde. Ik betaal normaal 65 als voorschot, ik moest iets bijbetalen dit jaar en mijn voorschot is verlaagd naar 59,- euro.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
De 'k' bij hero-glas staat waarschijnlijk voor 'krypton'. En is dus mogelijk wel HR++ glas.
Let wel: de 'vlamproef' werkt bij modern glas veel minder goed, omdat de coating tegenwoordig anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
mkleinman schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:48:
[...]

Hier juist het tegenovergestelde. Ik betaal normaal 65 als voorschot, ik moest iets bijbetalen dit jaar en mijn voorschot is verlaagd naar 59,- euro.
Logisch, voorschot is gebaseerd op oude heffing korting

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KoenVW76 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:48:
[...]

Het blijkt dus een allegaartje te zijn :/
dat verklaard het mogelijk wel. HR glas naast "normaal" dubbelglas ziet er heel raar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

Termy schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:18:
[...]

Dat verwacht ik inderdaad. De apparatuur die constant sluimerverbruik geeft is nl vrijwel identiek en de MV verbruikt minder dan de balansventilatie van het appartement. De pomp is ook hetzelfde, of vrijwel hetzelfde, behalve dat het appartement er maar 1 had. Saillant detail: in het appartement zat er een sensor op de verdeler getiewrapd a la vraaggestuurde pompschakelaar. Ik verwacht daarom vooral daar verschil. Dat appartement was huur waar we nooit lang wilden wonen (krap 1,5 jaar daar gewoond) dus nooit heel scherp naar gekeken. Wel nieuwbouw overigens, van eind 2018.

Ik ga de nieuwe bewoners van het appartement nog vragen een foto te maken maar in mijn herinnering is het exact dezelfde pomp, mogelijk een net ander type.
Ik heb ondertussen de nieuwe bewoners gevraagd en het is inderdaad een ander type. Het is de UPM3 Hybrid 25-70 130 ACJ en dat is waar de sensor op aangesloten is. Zo'n configuratie is helaas niet mogelijk met mijn huidige pomp. Het verklaart wel waarom ons verbruik serieus hoger is met 2 van die pompen die altijd aan staan tov een vraaggestuurde variant. Het lijkt ook niet echt mogelijk/makkelijk om die te vervangen door deze hybridversie, althans, onze situatie (een enkel woonhuis) wordt niet als 1 van de use cases omschreven bij die hybrid. Het zou wel een geschatte 45 euro per jaar kunnen schelen als de pomp niet meer voor niks draait.

Iemand die zo'n UPM3 Hybrid in huis heeft (met stadsverwarming)?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 11:22
Is het nog handig om mijn ~5 jaar oude energielabel B voor een paar euro te verlengen voor 1 januari 2021? Of heeft het nieuwe energielabel nog voordelen? (geschatte kosten tussen €100-200)

Nieuw energielabel woningen vanaf 1 januari 2021
https://www.rvo.nl/onderw...ngen-vanaf-1-januari-2021

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@twain4me
Die motie is terzijde geschoven door Ollongren.
https://www.vastgoedactue...-voor-nieuw-energielabel/

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Als je zonnepanelen hebt, ben je met het nieuwe label aanzienlijk slechter af. Maar goed, niet dat het label uberhaupt waarde heeft, dus ik zou je de 5 euro besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@kraades Als je denkt dat je over meer dan 5 jaar gaat verhuizen zou ik het wel doen. Ik heb het wel gedaan, maar het huis had nog geen definitief label, alleen het voorlopige label. Het kost 1 of 2 euro (en wat tijd om dingen op te zoeken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Thanks. Ik doe wel een nieuw label. Dan ben ik voor een paar euro de komende 10 jaar klaar. Wie weet wat ze in de toekomst allemaal gaan verzinnen. Het zal er niet goedkoper op worden is mijn verwachting.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06
Ik ga nog contact opnemen met het waterschap maar alvast een vraag hier. Heeft iemand ervaring met het lozen van een IBA op een regenwateropvangtank om de tuin mee te besproeien?

Ik ga wonen op een plek waar een IBA verplicht is, maar ik dacht eerder "gewoon" het water te kunnen laten infiltreren. Dit blijkt tegenwoordig niet de voorkeur te hebben. Als het wel via een wateropvang mag, wordt die optie nog interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:34

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Termy schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:23:
[...]

Ik heb ondertussen de nieuwe bewoners gevraagd en het is inderdaad een ander type. Het is de UPM3 Hybrid 25-70 130 ACJ en dat is waar de sensor op aangesloten is. Zo'n configuratie is helaas niet mogelijk met mijn huidige pomp. Het verklaart wel waarom ons verbruik serieus hoger is met 2 van die pompen die altijd aan staan tov een vraaggestuurde variant. Het lijkt ook niet echt mogelijk/makkelijk om die te vervangen door deze hybridversie, althans, onze situatie (een enkel woonhuis) wordt niet als 1 van de use cases omschreven bij die hybrid. Het zou wel een geschatte 45 euro per jaar kunnen schelen als de pomp niet meer voor niks draait.

Iemand die zo'n UPM3 Hybrid in huis heeft (met stadsverwarming)?
Heb er hier 2 (niet met stadsverwarming of vloerverwarming), maar in principe is de hybrid de meest uitgebreide variant. Deze heeft alle verschillende regelmodi van de andere varianten en ondersteunt ook PWM.

Ik heb dan wel de ACA variant (https://www.pumpendiscoun...Grundfos-UPM3-HYBRID.html) en niet de ACJ. Kan je eens zien of je alle modi hebt zoals op pagina 9 van https://net.grundfos.com/...fosliterature-5439492.pdf?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Rimco schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:25:
[...]

Heb er hier 2 (niet met stadsverwarming of vloerverwarming), maar in principe is de hybrid de meest uitgebreide variant. Deze heeft alle verschillende regelmodi van de andere varianten en ondersteunt ook PWM.

Ik heb dan wel de ACA variant (https://www.pumpendiscoun...Grundfos-UPM3-HYBRID.html) en niet de ACJ. Kan je eens zien of je alle modi hebt zoals op pagina 9 van https://net.grundfos.com/...fosliterature-5439492.pdf?
Ik heb dus de Auto, niet de hybrid. Hij staat nu ingesteld op groen + linker lampje. Misschien dat hij minder verbruikt op een lagere druk. De grote vraag voor mij is dus eigenlijk of ik een Hybrid zou kunnen kopen en die dan vraaggestuurd aansluiten, werkende in dit systeem (met stadsverwarming dus).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Karp schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:55:
Ik ga nog contact opnemen met het waterschap maar alvast een vraag hier. Heeft iemand ervaring met het lozen van een IBA op een regenwateropvangtank om de tuin mee te besproeien?

Ik ga wonen op een plek waar een IBA verplicht is, maar ik dacht eerder "gewoon" het water te kunnen laten infiltreren. Dit blijkt tegenwoordig niet de voorkeur te hebben. Als het wel via een wateropvang mag, wordt die optie nog interessanter.
Ik heb er zelf geen directe ervaring mee, maar wel op ingelezen.
De IBA moet dan wel erg goed zijn, wil je aan zoiets beginnen. Ik denk klasse 3b IBA het liefst, maar misschien kan het met minder ook wel.

Want als er nog veel troep zit, gaat dat natuurlijk fantastisch groeien en broeien in de tank.
Waar regenwater zelf relatief schoon is, en bijvoorbeeld al geen legionella kan ontstaan, tenzij het weer veel natuurlijk materiaal meeneemt (zoals regenwater van een sedumdak)

De plantjes waar je het overheen gooit zou ik me niet zo snel zorgen om maken.

En gebruik je een droogtoilet of een spoeltoilet? Bij een spoeltoilet moet het wel echt goed werken.
BIj een droogtoilet gaat het alleen nog om urine, wat geen probleem is, en kan ook je IBA veel kleiner zijn.

Verder zou je het nog kunnen scheiden. Dat als je dingen in je eigen tuin teelt (zoals daar vast ook de bedoeling is :+ ) je misschien puur regenwater pakt, en voor het niet eetbare, de rest van je tuin, hetgeen van de IBA.

Andere vraag is, wat doe je met overtollig regenwater?

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 09-11-2020 15:01 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ook wel interessant om even te kijken: YouTube: Nederland gasvrij | Zondag met Lubach (S12)

Lubach over "van aardgas af".

Spoiler: ga isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:56
Gramser schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:12:
Ook wel interessant om even te kijken: YouTube: Nederland gasvrij | Zondag met Lubach (S12)

Hij was wel makkelijk met het afserveren van individuele warmtepompen. Die draaien inderdaad uiteindelijk veelal op gas, maar dan wel de helft van de CV ketel.
Maar isoleren, isoleren, isoleren is wel terecht. Alleen niet zo interessant of sexy als allerlei dure stadswarmtesystemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Zijn punt vind ik, voor het besef, wel goed: ook met een warmtepomp ben je nog niet écht van het gas af, als je je elektra uit de muur moet halen. Of je moet wel een serieuze batterij aan zonnepanelen hebben die ook in de winter voldoende opwekken om het verbruik af te dekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:22
tja, maar de E kan ook van een windmolen komen. En aardgas kan dat nooit.
Bovendien heb je bij een gascentrale ca . 60% rendement en een WP heeft SCOP 4, dus 240% rendement -10% voor verliezen in net? = 215% rendement. Dat is 2 keer het rendement van een gasketel die goed HR werkt :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 00:15
Mijn favourite site heeft er ook een update aangewijd:
Zondag met Lubach besprak in een item over het aardgasvrij maken van de Nederlandse woningen op 8 november 2020 onder meer de warmtepomp. De warmtepomp is inderdaad een prijzig apparaat maar hij kan wel een mooi kunstje: een warmtepomp ‘tovert’ 1 kilowattuur elektriciteit om in 3 tot 6 keer zoveel warmte. De warmtepomp is op zijn simpelst gesteld daadwerkelijk een pomp. Een pomp die gratis omgevingswarmte uit de buitenlucht naar binnen pompt. Daarom bespaart een warmtepomp aardgas, óók als de elektriciteit die de warmtepomp verbruikt geproduceerd is in een gascentrale op aardgas. Jammer dat dit vrij cruciale aspect niet is ingekopt in de uitzending.
https://www.wattisduurzaa...hoe-een-warmtepomp-werkt/

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 09-11-2020 15:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:51
Waar hij ook volledig aan voorbij gaat is de demografie. Voor veel mensen is zo'n warmtepomp gewoon een manier om geld wat ze toch al willen investeren, in hun eigen huis én in het milieu te investeren.

Natuurlijk moeten we de huizen met energielabel F niet overslaan, maar het gros daarvan is waarschijnlijk sociale huur of monumentale bouw. Dat is simpelweg niet het laaghanged fruit wat het op het eerste gezicht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06
!null schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:58:
[...]

Ik heb er zelf geen directe ervaring mee, maar wel op ingelezen.
De IBA moet dan wel erg goed zijn, wil je aan zoiets beginnen. Ik denk klasse 3b IBA het liefst, maar misschien kan het met minder ook wel.

Want als er nog veel troep zit, gaat dat natuurlijk fantastisch groeien en broeien in de tank.
Waar regenwater zelf relatief schoon is, en bijvoorbeeld al geen legionella kan ontstaan, tenzij het weer veel natuurlijk materiaal meeneemt (zoals regenwater van een sedumdak)

De plantjes waar je het overheen gooit zou ik me niet zo snel zorgen om maken.

En gebruik je een droogtoilet of een spoeltoilet? Bij een spoeltoilet moet het wel echt goed werken.
BIj een droogtoilet gaat het alleen nog om urine, wat geen probleem is, en kan ook je IBA veel kleiner zijn.

Verder zou je het nog kunnen scheiden. Dat als je dingen in je eigen tuin teelt (zoals daar vast ook de bedoeling is :+ ) je misschien puur regenwater pakt, en voor het niet eetbare, de rest van je tuin, hetgeen van de IBA.

Andere vraag is, wat doe je met overtollig regenwater?
IBA 3b is het plan inderdaad. Ik weet niet eens of minder mag/kan tegenwoordig. In combinatie met een "gewoon" spoeltoilet. Het idee is dat al het afvalwater naar de IBA gaat. De vraag is wat we daarna doen.

Ik weet niet hoe veel regenwater er daarna nog overblijft, maar ik ben gecharmeerd van WADIs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21
mcDavid schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:17:
Waar hij ook volledig aan voorbij gaat is de demografie. Voor veel mensen is zo'n warmtepomp gewoon een manier om geld wat ze toch al willen investeren, in hun eigen huis én in het milieu te investeren.

Natuurlijk moeten we de huizen met energielabel F niet overslaan, maar het gros daarvan is waarschijnlijk sociale huur of monumentale bouw. Dat is simpelweg niet het laaghanged fruit wat het op het eerste gezicht lijkt.
De boodschap ' we moeten isoleren' lijkt me duidelijk, verder snijd hij heel wat bochten af.

Maar isoleren is reductie van de energievraag en dat is dan weer een alternatieve energievorm.
Eigenlijk de beste energievorm die er is om van het gas af te gaan.

Enorm jammer dat hij de warmtenetten niet verder aanpakt.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Skyaero schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:19:
Als je zonnepanelen hebt, ben je met het nieuwe label aanzienlijk slechter realistischer af. Maar goed, niet dat het label uberhaupt waarde heeft, dus ik zou je de 5 euro besparen.
Zonnepanelen besparen geen energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:37:
[...]
Zonnepanelen besparen geen energie.
Misschien dat je je eens beter gaat verdiepen in de labelrekenmethodiek in plaats van dit soort onzinnige one-liners te plaatsen?

Een label kijkt verder dan alleen naar besparing. Labels worden afgegeven op basis van de energie-index, een kengetal die aangeeft wat het primair energiegebruik is ten opzichte van een referentiegebruik, zoals vastgelegd in de NEN7120 (dezelfde rekenmethodiek wordt ook gebruikt om de EPC te bepalen voor nieuwbouw). Eigen opwekking zorgt dat het extern benodigde primair energiegebruik afneemt en heeft daarmee een gunstig effect op de label.

In de nieuwe norm (NTA8800) is het elektrisch rendement veel hoger (d.w.z. een kWh elektriciteit heeft een lagere primaire energie). Dat is gunstig voor elektrisch gebruik door bijv een warmtepomp, maar is ongunstig voor eigen opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
Snap helemaal niets van dat algoritme van Greenchoice om je nieuwe maandbedrag te berekenen.

Krijg je, op basis van je verbruik, vijf en een halve maand voorschot terugbetaald, en gaat het maandbedrag met 230% omhoog!

iets snappen van heel die knoop die energie rekening heet doet niemand (die niet een normaal stel hersens heeft). >:)

maar er is iets aan het veranderen in energie land, alleen nog niet iedere leverancier doet het nu op de zelfde manier en nog niet iedereen is al met de veranderende regels in aanraking gekomen. ;)

vroeger (toen je dat nog met een lange oe schreef):
betaalde je per jaar, en betaalde je daar 12 voorschotten voor.
(kan ook 11 zijn, maar dan heb je een verrekening.)
alles werd verrekend op de jaar nota, leverancier betaalde de maandelijkse netbeheerder kosten, dus daar had je niks mee te maken.

nu:
betaal je per maand de netbeheerder kosten + leveranciers kosten, grofweg 235€ + 30€ = 265€ /12 = +/-25€ per maand. en dit betaal je dus altijd, ongeacht je gebruik.
per maand betaal je dan ook een voorschot voor je gebruik.
laten we uit gaan van 0 of 1kWh gebruik per jaar (omdat je zonnepanelen hebt).
dit kost je 0 - 0,22€ per jaar of vrijwel 0€ per maand.
maar op dit bedrag word dus de heffingskorting of belasting vermindering in rekening gebracht per jaar.
dus daar krijg je per jaar +/-512€ korting op.

je mag nu dus 12x25€=300€ betalen, om op het einde van het jaar weer een 512€ terug te krijgen. 8)7
dit is of gaat het nieuwe nu worden, ben ik bang.
(ik zie het op steeds meer plaatsen gebeuren.)

het word misschien weer tijd om rechtstreeks aan de netbeheerder te gaan betalen.
en dan elke maand een negatief voorschot te eisen van de leverancier(ex de belastingvermindering, die blijft per jaar), zodat die niet in de problemen komt na een jaar. >:)
ik ben niet blij met deze ontwikkeling, het word zo wel erg burgertje pesten die toch al weinig in te brengen heeft tegen de grote jongens.

oplossingen zijn:
1. belasting vermindering ook per maand gaan doen, dan betaal je daar het voorschot mee/netbeheerder.
2. de leverancier neemt de maand bedragen van de netbeheerder voor zijn rekening en verdiend dan wel het terug per jaar.
3. burger neemt zijn eigen heft in hand, en betaald gewoon buiten de leverancier om aan de netbeheerder.
4. weer alles per jaar gaan betalen, dus ook netbeheerder.

maar geen van deze opties word over na gedacht, of heeft men zin in. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 10-11-2020 11:38 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gramser schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:12:

Wel grappig, mijn huis is van G naar A zonder ook maar 1 isolatiemaatregel. Ik geloof niet dat hij dat bedoeld, maar opzich beweerd hij wel dat dit nu een goed geisoleerd huis is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
technopeuter schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 03:53:
[...]
De boodschap ' we moeten isoleren' lijkt me duidelijk, verder snijd hij heel wat bochten af.
Bij de warmtepomp had ie wellicht kunnen vermelden dat hier door de rendementsverhoging sowieso een winst van een factor 2 zit, die nog op kan lopen naarmate meer energie duurzaam wordt opgewekt. Maar dat moet dan vooral van de windmolens komen, PV brengt in de winter niet veel op.
Enorm jammer dat hij de warmtenetten niet verder aanpakt.
Die werden aardig afgezeken. Hij had er ook nog bij kunnen vermelden dat die door de grote overhead en zeer dure aanleg enorm duur zijn, en dat daarbij nog een groot deel van de warmte in de bodem verdwijnt.
Je woning direct met d.m.v. een cv-ketel met gas verwarmen is veel efficiënter en goedkoper dan via zo'n stom net.

Verder had ie een goed verhaal, hij heeft de beperkte tijd goed gebruikt om aan te tonen waar de grootste winst te behalen is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
De nieuwe spaarwinner in aantocht?

https://www.duurzaambedri...n=Daily+Focus+13+November

Warmte uit rioolwater in je huis.
Kost eur 3000 (na ISDE)
TVT 5-7 jaar
-> Gaat er bij ons eur 430 besparingspotentieel zijn?

Onze keukenboiler: ca.. 500kWh /jaar
SWW normaal gesproken 300m3? -> 2400 kWh
totaal 2900 kWh
Dit terugwinnen met een COP van 5 (best een prestatie)
dus 80%x2900 = 2400kWh bespaart = eur 480.-
Maar de warmte wordt in een boiler opgeslagen, dus ook nog stilstandsverlies (50watt?)-> - 440 kWh / eur 92,-
Dus eur 390,-

Ok, zou kunnen werken...
maar de installatie moet dan natuurlijk wel de piek ook aankunnen (dus bij douchen instant de warmte uit het riool kunnen halen), dus met een WPje van 2kW ben je er niet....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BarryH schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:07:

Kost eur 3000 (na ISDE)
TVT 5-7 jaar

totaal 2900 kWh
Maar de warmte wordt in een boiler opgeslagen, dus ook nog stilstandsverlies (50watt?)-> - 440 kWh / eur 92,-
Dus eur 390,-

Ok, zou kunnen werken...
maar de installatie moet dan natuurlijk wel de piek ook aankunnen (dus bij douchen instant de warmte uit het riool kunnen halen), dus met een WPje van 2kW ben je er niet....
Je maakt in kruipruimte een opvangbak voor douche water en wasmachine, een water water warmtepomp voor boiler te verwarmen en klaar is Kees

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Graag nog wel de afvoerfunctie van het riool behouden :)
Je wil niet elke 2 jaar die bak gaan schoonmaken....

Kijk ze koelen naar 2 graden terug:
https://www.dewarmte.nl/product
dus zelf de wc doorspoelen levert warmte op....

jaarverbruik 125m3 water, komt er met 12 graden in en gaat er met 2 uit.
50% van het jaar de warmte niet nodig
dus 62,5m3x10graden = 625.000 graadliters extra

[ Voor 61% gewijzigd door BarryH op 13-11-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tjsa daar gaat het al mis, Kom jij graven ;)

Ik vraag mij sterk af wat de winst is tov de douche wtw. die kan (even uit het hoofd) ongeveer 1200kWh besparen en dat zonder slijtage gevoelige techniek en zonder koelgassen.
en wat is die extra besparing nog waard op het moment dat het grootste deel van het jaar je een overschot hebt aan pv energie.
Ik ga die investering in iedergeval echt niet terug verdienen binnen een termijn welke binnen de levensduur van een wp valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In het kader van "Lubach et al." en als follow-up? van het lokale LoketDuurzaamWonen plus (LDW+)
een soort pleidooi voor (L/L-)warmtepompen & een repliek op Lubach's foutje met de schatting van de CO2-uitstoot. - MAAR in de gelinkte podcast werden door die huiseigenaar weer een aantal uitspraken gedaan welke zo niet kloppen, maar door de "adviseur" ook niet gecorrigeerd werden.
Ik schrijf dit toe aan de kennis & ervaring van de betreffende adviseur.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Energieleverancier Essent: "Gas is duurder dan stroom" *O* :)F (../stroom_gas/de-prijs-van-energie)
Allemaal als de wiedeweerga van het gas af en een elektrische cv-ketel ophangen, of zoiets
- waarom stoken de mensen überhaupt nog met gas??

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tja, en dat is dan een “trusted brand”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:44
dunklefaser schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:32:
Energieleverancier Essent: "Gas is duurder dan stroom" *O* :)F (../stroom_gas/de-prijs-van-energie)
Allemaal als de wiedeweerga van het gas af en een elektrische cv-ketel ophangen, of zoiets
OMG inderdaad Essent lijkt te redeneren dat een m3 gas 0.75 euro kost en een kWh 0.22 kWh...

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
BarryH schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:07:

Kost eur 3000 (na ISDE)
TVT 5-7 jaar

totaal 2900 kWh
Dus eur 390,-

Ok, zou kunnen werken...
ik kijk naar mijn gasgebruik pre (hybride)warmtepomp.
dan kom ik geen enkele zomer maand boven de 13m3 per maand.
12 maanden 13m3 maakt mij een 156m3 per jaar.
maar dit is niet alleen SWW, maar ook koken.
en dan heb ik nog best een water verslindende douche kop en geen WTW. ;)

(nu met warmtepomp die voor verwarmt water levert voor de gasketel.
dan kom ik geen enkele zomer maand boven de 9m3 per maand.
12 maanden 9m3 maakt mij een 108m3 per jaar.
maar dit is niet alleen SWW, maar ook koken.)

hoeveel zou ik gebruiken per jaar voor koken, ik gok een 20m3 per jaar. :?

laten we zeggen geen 300m3 maar 150m3?
oei dat is wel iets minder.

maar water wat ik gebruik voor de wc, die komt op 11 graden binnen, en als ik het doorspoel is het vast wel opgewarmd naar een 18 of 20 graden. (de wc ruimte is natuurlijk die temperatuur, dus het water zal dit ook vrij snel zijn.)
hier spoel ik per dat toch een aardige hoop naar buiten en is best wel wat warmte uit te halen. ;)
er gaat een 16m3 water het huis in in de wintermaanden als ik stook.
(een 80m3 per jaar, maar een hoop gaat de tuin in.)

uit gaand riool water kun je wel afkoelen tot 2 graden, lager gaat ben ik bang niet, ijs spoelt zo slecht weg. >:)
dus daar is nog wel een hoop te halen.

als je dan een 1m3 opslag van riool water maakt, dan heb je geen 2kW warmtepomp nodig.
een 300W zo als ik nu al gebruik (en ook een 600m3 bespaart) kun je er veel uit trekken.

migjes denk, mmmm, zou dit wel kunnen, betwijfelbaar.
maar zeggen dat het niet kan, is zo dom en kortzichtig. ;)
er zijn best mogelijkheden dat het wel eens aardig kan werken.
het zou best mijn laatste 234m3 gas uit het huis kunnen werken.
alleen in mijn huis moet alles wel door een kruipruimteluik passen. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Leuk dat je tot 2 graden eruit kan halen, maar in veel gevallen is de buitenlucht warmer. Dus het helpt maar een paar dagen, en dan is het vermogen waarschijnlijk niet genoeg.
Dus tja, je kan die 3K beter investeren in een lucht/water of lucht/lucht warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
dunklefaser schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:32:
Lol, also essent:
- verkoopt gas voor 0.0354 €/MJ
- verkoopt elektriciteit voor 0.0597 €/MJ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Discussie-break:

Met het oog op het naderende Sinterklaas feest, wisten jullie dat er ooit NEN-normen zijn opgesteld m.b.t. dit feest?

https://www.standaard.be/extra/pdf/sintniklaasnorm.pdf

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-04 12:54

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:08
Goedenmorgen medetweakers, ik heb volgende vraag. Het dak van mijn uitbouw moet aangepakt worden is 6x2,5. Nu ben ik erachter gekomen dat er 7 cm eps platen als isolatie ligt. Is dat slim, en comfortverhogend in huiskamer, als ik dat vervang voor 8cm pir platen en kunstofdakbedekking. Meer hoogte heb ik niet. Graag lees ik jullie reaktie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:51
ronaldbommel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 06:46:
Goedenmorgen medetweakers, ik heb volgende vraag. Het dak van mijn uitbouw moet aangepakt worden is 6x2,5. Nu ben ik erachter gekomen dat er 7 cm eps platen als isolatie ligt. Is dat slim, en comfortverhogend in huiskamer, als ik dat vervang voor 8cm pir platen en kunstofdakbedekking. Meer hoogte heb ik niet. Graag lees ik jullie reaktie.
PIR heeft een betere isolatiewaarde dan EPS, dus denk ik dat het zeker zin heeft. Met 7cm EPS kom je op een Rd waarde van 2 uit, met 8 cm EPS op 3.48.

Bron: https://www.isolatiemater...c-waarde-en-lambdawaarde/

In de zomer minder warm in de winter minder koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:52
ronaldbommel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 06:46:
Wellicht past je vraag hier beter:
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 07-04 12:54

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

Bah bah, onbegrijpelijk dat de minister dan toch zulke wetsvoorstellen kan doen, die er misschien/waarschijnlijk alsnog doorheen gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
WoodyWindoW schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:42:
[...]
Bah bah, onbegrijpelijk dat de minister dan toch zulke wetsvoorstellen kan doen, die er misschien/waarschijnlijk alsnog doorheen gaan komen.
Omdat "overstimulering" het excuus is, niet het argument. Het argument is lagere inkomsten van de energiebelasting en een lobby van netbeheerders dat zij het allemaal niet meer trekken.

PWC is nu niet echt een partij die onafhankelijkheid nastreeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik snap wel dat het voor ons financieel prettig zou zijn als saldering door gaat maar is het niet daadwerkelijk een probleem dat die regel stimuleert tot maximaal opwekken qua kWh en niet qua zelfgebruik? Is het niet daadwerkelijk problematisch dat er overproductie in de middag is door al die zuidpanelen wat ver boven de vraag van het huis komt?

Nu snap ik ook wel dat je met schuin dak het niet voor het kiezen hebt, maar zolang je mag salderen is er niet echt een reden om overcapaciteit te voorkomen of om een thuisbatterij te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:00:
Ik snap wel dat het voor ons financieel prettig zou zijn als saldering door gaat maar is het niet daadwerkelijk een probleem dat die regel stimuleert tot maximaal opwekken qua kWh en niet qua zelfgebruik? Is het niet daadwerkelijk problematisch dat er overproductie in de middag is door al die zuidpanelen wat ver boven de vraag van het huis komt?

Nu snap ik ook wel dat je met schuin dak het niet voor het kiezen hebt, maar zolang je mag salderen is er niet echt een reden om overcapaciteit te voorkomen of om een thuisbatterij te kopen.
Opzich kan je je afvragen of je als samenleving thuis accu's wel wilt stimuleren.
De huidige regeling schiet hier en daar zijn doel idd flink voorbij en heeft zelfs een negatief neveneffect. de Vraag moet wel zijn of hij daarom geheel moet worden afgeschaft, dat is wel een beetje het kind met het badwater weg mieteren imho.

Ik lever hier een bak stroom terug die gewoon door een paar bedrijven aan het einde van de straat wordt gebruikt. mijn panelen belasten het net echt niet extra. in sommige gevallen kan dat anders zijn, maar dan hebben we het vaak over nieuwbouw wijken, NIEUWbouw dus prima te voorspellen. problemen hierin zo omschrijven dat de salderingsregeling ineens niet deugd zou ik dan ook willen omschrijven als framing.
"We" gaan als huizenkopers hierin dus ook niet vrijuit. die willen immers niet in zoon gemengde wijk wonen zoals waar ik woon omdat men bang is voor overlast, maar wel in een volgebouwd weiland met 0,0 gebruikers tussen 9:00 en 17:00 beter bekend als de vinex wijk.

Opzich is het dus beter als opbrengst en verbruiker dichter bij elkaar komen. dus het is helemaal niet zo gek om minder te stimuleren op huizen, maar dan moet je als samenleving wel inzetten op de bedrijfs daken.

Ik ben al een paar jaar tegenstander van de huidige salderingsregeling, die is echt veel te gunstig voor mijn situatie, dat is echt niet ok. maar dat is ook op te lossen door een maximum in te stellen of de regeling te vervangen voor een terugleververgoeding, of wellicht een omvormer tax. (of een combinatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
Termy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:00:

ook geheel met @twain4me eens. d:)b

maar er is ook wel iets aan het veranderen.
neem dit paneel als voorbeeld:
die kost je 72€ als je de BTW hebt terug gevraagd (ik laat even het forfait bedragje er buiten.)
die neem je 10 stuks, dus 720€.
dit hang je op een 3kW omvormer, van 360€
https://www.winkelman-zon...00-s-1-fase-omvormer.html
met dit bevestiging spul 245€:
2x: https://www.winkelman-zon...t-1-rij-va-113785823.html

dan zit je op: 1325€ ex BTW en hier komt dan nog 80€ forfait bedrag op, en dan komt er nog 100€ kabel+ groep bij van de bouwmarkt, grof weg 1500€.
leg dit zelf op dak, mooi zuid en het levert je een ruime 3000kWh op.
3000kWh met salderen is 0,22x3000=660€ per jaar.
een TVT van 2 jaar en waarschijnlijk 2 maanden en met een beetje leuke locatie in Nederland zelfs minder als 2 jaar.

dit is wel heel erg rap terug verdienen, dat is geld maken.
subsidie in de vorm van salderen = goed.
maar over subsidiëren, is gevaarlijk, kunnen vreemde situaties door ontstaan.
dus ja de regeling moet wel aangepast worden.

en eigenlijk is er helemaal geen over productie in de middag, juist in de middag word de meeste elektra gebruikt.
maar dit word vooral gedaan door bedrijven, en die betalen geen 0,22€/kWh, maar een flink lager bedrag.
soms zelfs lager als 0,08€/kWh. :?
daar kun je geen salderen mee in de lucht houden.
dat is geen houdbare zaak.

(probleem is niet overproductie of salderen, maar de te lage bedragen die bedrijven betalen voor jouw gesaldeerde kWh's.
salderen afschaffen,nop het zou niet hoeven als we de bedragen die bedrijven betalen een beetje meer gelijk trekken met wat consumenten betalen.
maar ga dat verhaal maar eens aan de VVD vertellen. succes. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
twain4me schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:42:
[...]
Ik lever hier een bak stroom terug die gewoon door een paar bedrijven aan het einde van de straat wordt gebruikt. mijn panelen belasten het net echt niet extra.
Een beetje afhankelijk van hoe groot die bedrijven zijn, maar goede kans dat zij een eigen feeder hebben. Moet jouw zonnestroom alsnog langs een netstation of verdeelstation. En daar zit nu net de zwakste schakel.

En al zou je op dezelfde kabel zitten. Wat doe je op een zonnige zondag? Zet je dan je panelen uit?
"We" gaan als huizenkopers hierin dus ook niet vrijuit. die willen immers niet in zoon gemengde wijk wonen zoals waar ik woon omdat men bang is voor overlast, maar wel in een volgebouwd weiland met 0,0 gebruikers tussen 9:00 en 17:00 beter bekend als de vinex wijk.
Je gaat hier even veel te makkelijk voorbij aan hoe distributienetten op dit moment worden ontworpen.
Opzich is het dus beter als opbrengst en verbruiker dichter bij elkaar komen. dus het is helemaal niet zo gek om minder te stimuleren op huizen, maar dan moet je als samenleving wel inzetten op de bedrijfs daken.
Bedrijfsdaken hebben hetzelfde probleem als woningen. Het probleemstuk heeft namelijk met seizoensvariatie te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Skyaero schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:14:
[...]

Een beetje afhankelijk van hoe groot die bedrijven zijn, maar goede kans dat zij een eigen feeder hebben. Moet jouw zonnestroom alsnog langs een netstation of verdeelstation. En daar zit nu net de zwakste schakel.

En al zou je op dezelfde kabel zitten. Wat doe je op een zonnige zondag? Zet je dan je panelen uit?
Dan moeten het wel héél grote bedrijven zijn. Als ze zo groot zijn hoef je ook geen zorgen meer te maken dat de stroomrichting zelfs op de zonnigste dag van het jaar, teruguit zou zijn dankzij één zonnedakje ;).

Overigens zijn wijktrafo's inderdaad de zwakste schakel. Het geluk bij een ongeluk is echter dat die ook relatief eenvoudig te upgraden zijn. Zolang de spanning in het middenspanningsnet geen limieten overschrijdt, is er eigenlijk vrij weinig aan de hand.
Bedrijfsdaken hebben hetzelfde probleem als woningen. Het probleemstuk heeft namelijk met seizoensvariatie te maken
Mwah, dat valt wel mee. Momenteel is de zwaarste belasting van ons net toch echt in de winteravonden. Daar veranderen zonnepanelen niets aan. In de zomer helpt zonnestroom juist ontzettend om de "dagelijkse gang" af te vlakken.

Capaciteitsproblemen door zonnestroom zijn echt lokale problemen, die in de meeste gevallen ook echt lokaal op te lossen zijn. Ik geloof dat alleen in het noorden van het land waar niet echt een tussenspanningsnet is, het nog wel eens een probleem is dat de capaciteit van het middenspanningsnet ontoereikend is. Dat is natuurlijk lastig, maar zou niet het beleid voor heel Nederland moeten bepalen IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:53:
[...]

Dan moeten het wel héél grote bedrijven zijn. Als ze zo groot zijn hoef je ook geen zorgen meer te maken dat de stroomrichting zelfs op de zonnigste dag van het jaar, teruguit zou zijn dankzij één zonnedakje ;).
Als je een aansluiting groter dan 3 x 80 hebt, heb je sowieso een eigen feeder. Daarnaast kan het zijn de er twee feeders zijn die elk een kant van de straat inkomen.

Overigens zijn wijktrafo's inderdaad de zwakste schakel. Het geluk bij een ongeluk is echter dat die ook relatief eenvoudig te upgraden zijn. Zolang de spanning in het middenspanningsnet geen limieten overschrijdt, is er eigenlijk vrij weinig aan de hand.
Mwah, dat valt wel mee. Momenteel is de zwaarste belasting van ons net toch echt in de winteravonden. Daar veranderen zonnepanelen niets aan. In de zomer helpt zonnestroom juist ontzettend om de "dagelijkse gang" af te vlakken.
Woningen tot begin 2000 zijn ontworpen voor een gelijktijdigheid van ongeveer 1,2 kVA. Dat betekent dat het net- of verdeelstation wordt gedimensioneerd op aantal woningen x 1,2 kVA plus een marge voor toekomstige groei.

Tegenwoordig worden in nieuwe wijken (met CV ketel) eigenlijk al op ongeveer 1,8 kVA ontworpen.
PV heeft een gelijktijdigheid van (bijna) 100%. Dat betekent dat als op elke woning 2 kWp ligt, je de netcapaciteit al overschrijd. Let wel, de elektriciteitsvraag van woningen tijdens de PV piek is niet zo heel hoog: de meeste mensen zijn er dan niet.

PV is op dit moment een groter issue dan bijvoorbeeld warmtepompen of elektrisch vervoer in termen van netcapaciteit.
Capaciteitsproblemen door zonnestroom zijn echt lokale problemen, die in de meeste gevallen ook echt lokaal op te lossen zijn.
De "lokale" oplossing werkt echter door: Meer laagspanningsstations betekent ook dat er op een gegeven moment meer middenspanningscapaciteit moet komen. En als die wordt uitgebreid moet er ook meer hoogspanningscapaciteit komen.
Ik geloof dat alleen in het noorden van het land waar niet echt een tussenspanningsnet is, het nog wel eens een probleem is dat de capaciteit van het middenspanningsnet ontoereikend is. Dat is natuurlijk lastig, maar zou niet het beleid voor heel Nederland moeten bepalen IMO.
Er ligt al enige tijd een nieuw net in het Noorden.

Hebben we het overigens nog niet eens over de ontwikkelingen van zonneparken gehad. Ben ik toevallig nu mee bezig. Dat gaat over 10-100 MW per park.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:11
Schinnen-groen schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:01:
Discussie-break:

Met het oog op het naderende Sinterklaas feest, wisten jullie dat er ooit NEN-normen zijn opgesteld m.b.t. dit feest?

https://www.standaard.be/extra/pdf/sintniklaasnorm.pdf
Er staat me iets bij dat deze norm als aprilgrap is gemaakt.
(Vroeger heb ik zelf ook in een normcommissie gezeten, volgens mij was het in die tijd).

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jaari schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:41:
[...]

Er staat me iets bij dat deze norm als aprilgrap is gemaakt.
(Vroeger heb ik zelf ook in een normcommissie gezeten, volgens mij was het in die tijd).
De NEN maakt geen grappen <+:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
migjes schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:13:
[...]

die kost je 72€ als je de BTW hebt terug gevraagd (ik laat even het forfait bedragje er buiten.)
die neem je 10 stuks, dus 720€.
dit hang je op een 3kW omvormer, van 360€
https://www.winkelman-zon...00-s-1-fase-omvormer.html
met dit bevestiging spul 245€:
2x: https://www.winkelman-zon...t-1-rij-va-113785823.html

dan zit je op: 1325€ ex BTW en hier komt dan nog 80€ forfait bedrag op, en dan komt er nog 100€ kabel+ groep bij van de bouwmarkt, grof weg 1500€.
leg dit zelf op dak, mooi zuid en het levert je een ruime 3000kWh op.
3000kWh met salderen is 0,22x3000=660€ per jaar.
een TVT van 2 jaar en waarschijnlijk 2 maanden en met een beetje leuke locatie in Nederland zelfs minder als 2 jaar.

en eigenlijk is er helemaal geen over productie in de middag, juist in de middag word de meeste elektra gebruikt.
maar dit word vooral gedaan door bedrijven, en die betalen geen 0,22€/kWh, maar een flink lager bedrag.
soms zelfs lager als 0,08€/kWh. :?
daar kun je geen salderen mee in de lucht houden.
dat is geen houdbare zaak.

(probleem is niet overproductie of salderen, maar de te lage bedragen die bedrijven betalen voor jouw gesaldeerde kWh's.
salderen afschaffen,nop het zou niet hoeven als we de bedragen die bedrijven betalen een beetje meer gelijk trekken met wat consumenten betalen.
maar ga dat verhaal maar eens aan de VVD vertellen. succes. ;) )
Maar dit is totaal niet realistisch. Het merendeel van de zonnepanelen aanschaffende mensen gaan niet zelf panelen en kabels bijelkaar zoeken op internet en het dan op een zaterdagochtend zelf monteren. Die laten dit gewoon doen door een bedrijf met alle kosten die erbij horen en hebben dus een TVT van 7 a 8 jaar. Nog steeds prachtig, maar 2 jaar is geen realistische benadering.

• !null
[...]

die kost je 72€ als je de BTW hebt terug gevraagd
Ik zie geen link? Welk paneel?

• BarryH
@!null een paneel van eur 92 incl btw ofzo. ca. 310wp

• migjes
No Hands schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:47:
[...]

Maar dit is totaal niet realistisch. Het merendeel van de zonnepanelen aanschaffende mensen gaan niet zelf panelen en kabels bijelkaar zoeken op internet en het dan op een zaterdagochtend zelf monteren. Die laten dit gewoon doen door een bedrijf met alle kosten die erbij horen en hebben dus een TVT van 7 a 8 jaar. Nog steeds prachtig, maar 2 jaar is geen realistische benadering.
oke, dan hebben we nu 1405€ materiaal. (- de meterkast kosten.)
daar komt dan € 966,12 aan installatie kosten bij op.(dit is inc meterkast kosten.)
https://www.winkelman-zon...n-inclusief-meterkas.html

dit maakt € 2372.
€ 2372 / 660 = 3,6 jaar TVT.
in plaats van hier over te mouwen, zoek het eens op bij installatie bedrijven.
dit kan nog veel beter, is ook wel onder de 3 jaar te krijgen.
zelfs met de "variabele" van het afschaffen van salderen, blijft het 4 jaar. ;)

en dit is nog niet het einde, ik verwacht nog meer prijs dalingen.
niet dat de prijs van de panelen omlaag gaat, maar dat je voor het zelfde geld gewoon meer Wp krijgt. ;)
!null schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:10:
[...]

Ik zie geen link? Welk paneel?
sorrie, even vergeten.
deze is een voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...rame-halve-cellen-33.html
dit is maar een random voorbeeld, dit kan nog goedkoper. ;)
BarryH schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:57:
@!null een paneel van eur 92 incl btw ofzo. ca. 310wp
ca 330Wp.
maar als je gaat zoeken en wat beter rekent dan krijg je nog wel een betere prijs voor elkaar.
(je kunt ook nog 30% onder dimensioneren als voorbeeld, of misschien zijn de 340Wp net een leukere prijs.
ik ben er niet al te diep ingedoken, ik hou niet zo van die centen neukers, leg toch gewoon iets leuks en kijk minder naar de centen. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
migjes schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:46:
[...]

daar komt dan € 966,12 aan installatie kosten bij op.(dit is inc meterkast kosten.)

dit maakt € 2372.
€ 2372 / 660 = 3,6 jaar TVT.
in plaats van hier over te mouwen, zoek het eens op bij installatie bedrijven.
dit kan nog veel beter, is ook wel onder de 3 jaar te krijgen.
zelfs met de "variabele" van het afschaffen van salderen, blijft het 4 jaar. ;)

en dit is nog niet het einde, ik verwacht nog meer prijs dalingen.
niet dat de prijs van de panelen omlaag gaat, maar dat je voor het zelfde geld gewoon meer Wp krijgt. ;)

[...]

sorrie, even vergeten.
deze is een voorbeeld:
https://www.winkelman-zon...rame-halve-cellen-33.html
dit is maar een random voorbeeld, dit kan nog goedkoper. ;)

[...]

ca 330Wp.
maar als je gaat zoeken en wat beter rekent dan krijg je nog wel een betere prijs voor elkaar.
(je kunt ook nog 30% onder dimensioneren als voorbeeld, of misschien zijn de 340Wp net een leukere prijs.
ik ben er niet al te diep ingedoken, ik hou niet zo van die centen neukers, leg toch gewoon iets leuks en kijk minder naar de centen. ;) )
Ik doe niet mouwen, ik heb andere informatie dan jij.

Ik zie op mijn werk heel veel zonnepanelen offertes van hee veel aanbieders langskomen en gemiddeld zit 10 panelen/3200Wp rond de 3000 euro ex btw. Dat levert jaarlijks een kleine 600 euro aan stroom op. Dan zit je tvt al op 5 jaar.
In realiteit wordt veel mensen zinloos SolarEdge aangesmeerd en allerlei bijverkoop van vogelwering, monitoringsabonnementen en andere lulkoek waardoor er vaker prijzen zijn van rond de 3700 euro. je tvt gaat dan al naar 6 jaar.

• twain4me

twain4me

[...]

Over vreemde situaties gesproken: Juist door het spreken over afschaffen ben ik hier ben begonnen met 3x jaarverbruik op het dak te leggen.
Ergo in mijn geval heeft alleen het spreken over afschaffen van de regeling er voor gezorgt dat mijn piek tot 3x zo hoog is. Nu heb ik ze braaf in 2 richtingen liggen dus de piek is iets minder extreem. maar toch is dit op een gemiddelde goede dag het effect. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfG3t-yDw48ohG-2oYw4z8-EyKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ppYzPKUFOzzsgy0vrPlzLaE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

No Hands schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:00:
[...]

Ik zie op mijn werk heel veel zonnepanelen offertes van hee veel aanbieders langskomen en gemiddeld zit 10 panelen/3200Wp rond de 3000 euro ex btw. Dat levert jaarlijks een kleine 600 euro aan stroom op. Dan zit je tvt al op 5 jaar.
In realiteit wordt veel mensen zinloos SolarEdge aangesmeerd en allerlei bijverkoop van vogelwering, monitoringsabonnementen en andere lulkoek waardoor er vaker prijzen zijn van rond de 3700 euro. je tvt gaat dan al naar 6 jaar.
Als de salderingsregeling minder gunstig zou zijn wordt er ook meer op centjes gelet, en kijken mensen wel uit wat ze voor lulkoek of SE betalen. Ik zat toevallig laatst weer eens naast een verkoop gesprek en hoewel ik de truckjes eigenlijk allemaal nog herkende van toen er verkopers in mijn huis aan tafel zaten, was er 1 nieuwe. Ze benoemden nog even uitgebreid dat ze onder de 7 jaar tvt zitten en dat het daarom toch een prima aanbieding is. Ze gebruiken dus gewoon de getallen die de overheid in onze hersens heeft geprent als boven grens en als verkoop argument.
Hier op het forum zag je het probleem ook van dingen versimpelen tot een soort vuistregel. De 1 euro per WP prijs is lang blijven hangen, zo lang dat mensen dachten dat ze een goede aanbieding hadden terwijl het toch eigenlijk te prijzig was.

• migjes
No Hands schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:00:
[...]

ik heb zeker(misschien) meer info als jij, kan ook inloggen bij groothandels, en daar door weet ik hoeveel winst winkelman maakt. (die is erg netjes, niet te veel niet te weinig, hangt een beetje af van de hoeveelheid die ze kunnen afzetten en de massa korting die ze krijgen.. ;) )
en dan nog geef ik je de winkelman prijs terwijl ik weet dat er nog wel wat afkan.
gewoon om het "realistisch" te houden.

maar nog ik nog jij is verantwoordelijk voor de domme beslissingen van mensen om iets te duurs te kopen.
als je in die marketing onzin van solaredge(eigenlijk is het de installateur, solaredge zelf valt wel mee.) trapt, dat is hun probleem. ;)
vogelwering monitoring etc etc. de dommigheid van henk en ingrid is bekend, maar niet mijn probleem, dat is hun probleem.

waarheid blijft. € 2372 / (10x330Wp) = 0,72€/Wp ex BTW all in, geen probleem.
uitgaand van een 1000kWh/kWp per jaar (wat eigenlijk in vrijwel heel nederland te doen is met deze set.)
heb je gewoon 3300kWh x 0,22 = 726€
€ 2372 / 726 = 3,3 jaar.

maak ik een set van 12 panelen opeen 3kW omvormer, en neem ik 335Wp's (iets duurder)
kom ik op € 2.784,30 + 100€ forfait = 2884,30 / (12x335Wp) = 0,72€/Wp.
het leuke is je hebt nu een 4kWp en dit doet in meer als 50% van nederland een 1000kWh/kWp.
en dan heb je 880€ per jaar.
2884,30 / 880 = 3,2 jaar.
maar misschien val je niet in de 50% van Nederland en is je opbrengst wat lager. maar dan nog 4 jaar is heel realistisch en 5 jaar te veel. ;)

misschien is mouwen niet het goede woord, maar je cijfers eens bijstellen na de nieuwe getallen is niet onverstandig. ;)
twain4me schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:01:
[...]
Over vreemde situaties gesproken: Juist door het spreken over afschaffen ben ik hier ben begonnen met 3x jaarverbruik op het dak te leggen.
Ergo in mijn geval heeft alleen het spreken over afschaffen van de regeling er voor gezorgt dat mijn piek tot 3x zo hoog is. Nu heb ik ze braaf in 2 richtingen liggen dus de piek is iets minder extreem. maar toch is dit op een gemiddelde goede dag het effect. :+
[Afbeelding]
jep, ik ben zo ook bezig.
volgend jaar de panasonics al weer terug verdiend. (je weet wel die veel te dure panelen, lol. tvt van niks)
dat werk goed genoeg en het oost dak doet nu aardig wat meer zelfs bij slecht weer. (dunne film op mono effect, doet het beter bij bewolking, maar ook de plattere panelen helpen mee.)
dan ga ik eens kijken hoe ik het met west ga doen.
380Wp of optimizers+een paar panelen extra op oost er bij.
ben ik nog niet helemaal uit, maar dat zie ik dan wel.

dan ben ik voor 2023 al klaar voor een hybride omvormer, met een accu.
niet omdat het moet, maar omdat het kan. (om maar een random reclame quote te gebruiken. sorry. >:) )

ik ben nu bezig met een 200l boiler, die 2 verwarmings-elementen heeft. (en gehotfild word door een al terugverdiende warmtepomp. sorry)
een nood verwarmings-element van 2kW, en een 1kW 3fase element die mee gestuurd word met de omvormer.
1kW 3fase, is daar erg tof voor, die kan gewoon op 1fase, maar dan heb je 3 stappen van 333W. ;)
en ja nu met bewolking en druilerig weer in november, ik haal nog met gemak 333W.
het 2kW element gaat straks op 55 graden staan, en de 1kW op 65graden.
waarschijnlijk ga ik voor 90% de boiler dus vullen met mijn eigen stroom.
de eerste stap naar een soort van 1 kant opgaande thermische accu. 8)
(eerst zoveel mogenlijk goed gebruiken, dan pas opslaan in een accu, is het idee.)

dit ben ik wel allemaal gaan doen door het einde van salderen.
(maar misschien had ik dit ook gedaan zonder, ben niet zo een centen neuker interesseert mij een stuk minder, het zijn andere die dat zo graag wel willen horen, ach dan krijgen ze dat van mij. ;) )

heb nog geen te grote overschot (ongeveer 300kWh), maar als ik de hybride omvormer aanschaf, gaat gaat de grote omvormer naar de schuur, met daar een extra set er bij.
altijd lekker een extra set te beginnen met al een terugverdiende omvormer. ;)
(ben alleen bang door al het thuis werken, ik dit jaar geen overschot ga hebben, we zullen zien.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dus die 1€/Wp is ook al geen veilige vuistregel meer?

Waar gaat het heen...

• assje
migjes schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:46:
gaat gaat de grote omvormer naar de schuur, met daar een extra set er bij.
Ik speel met een vergelijkbare overweging. Al een aantal jaar heb ik 12x265Wp=3.180Wp pal op zuid liggen, dit is inmiddels ook redelijk terugverdiend. We hebben inmiddels beide auto's elektrisch en hopen binnen twee jaar over te stappen op elektrisch verwarmen, ons verbruik is dus fors hoger dan onze opwekking.

Nu heb ik destijds voor 12 panelen gekozen omdat ik op een onderverdeler op de wasmachinegroep zit. Nu moet ik toch aan de slag om elektra naar boven te krijgen i.v.m. warmtepomp dus zou ik hiermee aan de slag kunnen.

Ik zou dus kunnen overwegen huidige 12 panelen oost-west op mijn garage te leggen en dan 15 nieuwe panelen (met hogere capaciteit) op mijn woning. Maar, mijn garage staat ten noorden van mijn woning, zou het zin hebben die panelen daar oost-west neer te leggen? Levert dat nog iets op? Materiaal kan ik financieel wel als afgeschreven zien maar er moet wel weer wat werk gedaan worden en een onderverdeler oid in de schuur.

Schuur staat 5 meter van de woning, in de zomer komt de zon de hele dag wel over het dak heen maar vind het moeilijk in te schatten wat dit in de rest van het jaar nog op zou leveren. Volgens de tabelletjes hellingshoek/orientatie zou het alsnog >70% zijn, gaat dat ook op als er een huis voor staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLmDXkW63rGKsmoHK9ZIymLdlZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bzorcl0Pcc4hTWlXb0HeU5RT.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 19-11-2020 12:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• reneeke1970
Redelijk terug verdient, is dus netjes gezegd niks verdient......
Wel goed voor economie....

1 PVoutput . Dongen NB

• assje
reneeke1970 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:13:
Redelijk terug verdient, is dus netjes gezegd niks verdient......
Wel goed voor economie....
Het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit, als ik het idee heb dat het energetisch positief is sta ik er wel achter op zich. Uiteraard wil ik ook weer niet zinloos geld over de balk smijten, dan kan ik beter in een lokale windmolen investeren bijvoorbeeld.

Panelen liggen er nu 4 jaar trouwens, investering was net iets minder dan 4k (inclusief installatie na teruggave BTW).

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 19-11-2020 14:38 ]

• BarryH
Volgens mij hebben de pv installateurs het gewoon te druk. Dus ze prijzen rond of boven eur 1/wp en dan krijgen ze nog genoeg opdrachten...

• !null
Hier heb ik de keuze 2x5 zonnepanelen onder hoekvan 28 graden of 3x5 zonnepanelen gelijk met het dak, 8 graden. Eerst leek mij die 2x5 onder een hoek logischer, maar uiteindelijk levert (ook in de winter!) 3x5 zonnepanelen onder een veel mindere hoek,toch meer op. En dan keek ik naar winter.
Het overschot in de zomer ga ik in de auto stoppen. En dan liefst niet het net als accu gebruiken, gewoon de auto laden wanneer er overschot is.

Met dit soort prijzen van panelen voor 100 euro vind ik het ook erg makkelijk kiezen..

• migjes
@Gramser
de 1€/Wp is nooit een veilige regels geweest.
je hebt gewoon gevallen waar je meer kabel nodig hebt of duurder bevestiging spul.
(denk aan mensen die niet snappen dat je op een plat dak beter oost-west met lage hoek kunt doen en perse een schans willen. ik noem dit dommigheid maar is ook een flink stuk onbekendheid.)
dus nog steeds is soms de 1€/Wp geen gek bedrag.

maar we hebben nu nog de restjes van china, hier in europa worden de mindere panelen nu nog gedumpt.
die beginnen nu langzaam aan op te raken, en de nieuwe betere panelen gaan waarschijnlijk het zelfde kosten.
dus ja waar gaat het heen, geen idee, mijn kristallenbol is erg wazig.
of in beweging de toekomst hij is.
we gaan het zien wat hij brengt. ;)

@assje
redelijk terugverdiend = niet slim.
ik bereken tot op de cent(met 4 cijfers achter de € zoals dat hoort in elektra land) wat ik er aan verdien.
dit doe ik geheel geautomatiseerd (wat weer inhoud, heb het uitgelegd aan de vrouw en die houd alle standen bij en de financiële kant. betrek de vrouw bij het project en je mag veel meer doen. goed voor de WAF.)
doe dit dus eerst, is gewoon verstandiger. ;)

maar er is zeker iets te verzinnen, en kan nog leuker ook. ;)
je hebt nu dus 12x265Wp op zuid en een 3kW omvormer met 3000kWh opbrengst, als ik je goed begrijp?

die 12x265Wp kun je gewoon naar je noord dak verplaatsen, en dan 12x3??Wp op je zuid hangen.
dit nog steeds met de zelfde omvormer.
is geen perfectie, maar erg goedkoop om te doen. (als het kan.)
je omvormer heeft dan wel een ruime 7kWp, maar hij kan het wel aan.
je zult dan wel aardig aftoppen, maar dat boeit niet je blijft flink meer kWh hebben.
elke dag met bewolking gaat je 2x zoveel opleveren.
ik gok dat je dan een 4500kWh hebt. (waarschijnlijk wel meer. ik doe met 6,4kWp op 4kW omvormer ook een 5500kWh.)

nu weet ik wel veel te weinig wat je hebt, dus niet naar de winkel rennen en kopen.
dan dank ik aan LG (gewoon omdat het kan, niet omdat het moet, iets echt leuks dus.) neon 2 full black. (dit kan wel eens comptabel zijn met je oude panelen, maar weet niet zeker.)
12x340Wp kost +/-2500€ laten we er 200 bij doen voor forfait en wat kabels maakt 2700€.
met een terug verdiende set, maar dit weer een TVT van 3 jaar.
dan doe je er lux en toch een erg korte TVT.
(wel zelf het dak op kruipen, dat laten doen is gewoon nog duur en trekt veel van je budget.)

maar eigenlijk heb ik er veel meer gegevens voor nodig, en die dure LG is misschien ook niet nodig.
en vast meer oplossingen mogenlijk is maar voorbeeld.

mijn schuurdak:
dat is noord (oke maar 15graden, dus vrij plat.)
laag (schaduw van kerk en schaduw van huis.)
4x190Wp (op maar een 500W steca. panelen al terugverdiend van het huis, en omvormer van andere tweaker en al terugverdiend met ander project. maar 740Wp is eigenlijk wel te veel voor de omvormer. )
boom op het zuiden.
niet een te beste set eigenlijk, maar heb toch over de 700kWh/kWp gescoord, net iets meer als 500kWh per jaar.
dus ja ook noord kan voor een zelfbouwer. :P
kosten was 110€ materiaal, winst per jaar 110€ 1 jaar TVT. (maar dit is niet eerlijk, had al veel spul terugverdiend ;) .)

@!null
gewoon lekker hybride gaan, en je restant gewoon verkopen als de accu vol is. (natuurlijk eerst de autoladen, dan pas je huis accu. de juiste prio gebruiken.)
met <100€ panelen begint dit voor zelf bouwers gewoon een best leuke alternatief te worden.
maar vooral, rustig aan doen, zonnepanelen hoe kort de TVT ook is, blijven gewoon tijd nodig hebben.
dus doe geen gekke dingen, bouw rustig uit en verder eerst wat TVTen dan uitbreiden.

• !null
@migjes Bedoel je met hybride de auto of huis installatie?
Want ik heb al een elektrische auto, en omdat die niet iedere dag rijdt maar wel 3 a 400km kan, is het makkelijk om steeds met overschot te laden.
Accu heeft bepaalde prioriteit maar als die halfvol zit liever de auto om cycles op de accu te voorkomen.

• assje
migjes schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:23:
@assje
redelijk terugverdiend = niet slim.
Ach ik investeer ook in mijn woning om gasloos te gaan terwijl ik een energierekening van 600/jaar heb, dat ga ik ook nooit terug verdienen. Het is ook een beetje kwestie van principes, financieel terugverdienen is secundair.
je hebt nu dus 12x265Wp op zuid en een 3kW omvormer met 3000kWh opbrengst, als ik je goed begrijp?
12x265 op een 3kW omvormer inderdaad, opbrengst YTD is 3.569kWh en zit tot nu toe ieder jaar (ruim) boven de 3.500kWh geloof ik (best fors voor 3.180Wp?)
die 12x265Wp kun je gewoon naar je noord dak verplaatsen, en dan 12x3??Wp op je zuid hangen.
dit nog steeds met de zelfde omvormer.
In mijn noord-dak zitten twee grote dakramen (en straks een buitenunit van de warmtepomp), dat wordt dus wel een legpuzzel en daar ben ik geen fan van.
nu weet ik wel veel te weinig wat je hebt, dus niet naar de winkel rennen en kopen.
dan dank ik aan LG (gewoon omdat het kan, niet omdat het moet, iets echt leuks dus.) neon 2 full black. (dit kan wel eens comptabel zijn met je oude panelen, maar weet niet zeker.)
12x340Wp kost +/-2500€ laten we er 200 bij doen voor forfait en wat kabels maakt 2700€.
met een terug verdiende set, maar dit weer een TVT van 3 jaar.
dan doe je er lux en toch een erg korte TVT.
(wel zelf het dak op kruipen, dat laten doen is gewoon nog duur en trekt veel van je budget.)
Op het zuiddak zouden 15 panelen passen (1 rij extra), dan kom ik dus op 15x340Wp en dus totaal 5.100kWp (een 60% verbetering tov huidig). Ik zou dan dus kunnen overwegen daarvoor de huidige 3kW omvormer te handhaven en voor het set op de schuur een goedkope te scoren met lager vermogen, dat zou wellicht ook een idee zijn...

Sowieso ga ik het niet zelf doen, daar ben ik mee gestopt. Wat de oplossing ook wordt het zal door iemand uitgevoerd moeten worden.

Dit is trouwens wat ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37FrOsKkKe3LEwBgo0RDUw0lGpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhKEipvWWvI68xwYySSLPtWg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 19-11-2020 14:40 ]

• migjes
@!null
hybride met huis accu + elektra auto.
eerst rechtstreeks gebruiken wat je nodig hebt.
dan auto accu vullen(liefst tot 80%, maar dat verschilt per techniek), dan pas huis accu.
en overschot gewoon verkopen (zorgen voor veel overschot, dan krijg je de accu's vaker vol heel het jaar door. Wp is goedkoper als accu opslag.).
niet de auto accu gebruiken voor het huis, dat is zonde en het niet waard.
dat ding gebruik je voor de auto en wil je gewoon in conditie houden voor rijden, gewoon extra centen uitgeven voor een thuis accu.

dit is nu gewoon het beste om nu naar toe te bouwen.
los gaan van het net is gewoon weg zonde, gewoon omdat je overschotten hebt in de zomer die je op een gegeven moment niet meer ergens in een accu kunt krijgen auto of huis is in de zomer gewoon 100% vol.
die kun je beter maar verkopen al is het maar 0,08€/kWh beter als er niks voor krijgen. ;)
(de aansluiting hebben, dat levert gewoon weg geld op met de korting die je hebt.)

@assje
ach als je het nog niet hebt terugverdiend, gewoon een jaartje (of misschien 2) wachten.
dit is geen schande hoor, mag gerust. doe ik ook.
zonnepanelen hebben gewoon weg tijd nodig, de TVT hoe kort dan ook hij blijft. ;)

rustig eens rond kijken wat kan is zeker niet fout, maar neem beslissingen altijd met wat rust.
haastige spoed is zelden goed. (komt i weer met zoon oude wijsheid, irritant hé. :+ )

• assje
migjes schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:41:
@assje
ach als je het nog niet hebt terugverdiend, gewoon een jaartje (of misschien 2) wachten.
dit is geen schande hoor, mag gerust. doe ik ook.
zonnepanelen hebben gewoon weg tijd nodig, de TVT hoe kort dan ook hij blijft. ;)

rustig eens rond kijken wat kan is zeker niet fout, maar neem beslissingen altijd met wat rust.
haastige spoed is zelden goed. (komt i weer met zoon oude wijsheid, irritant hé. :+ )
Even terug gekeken;
  • Kosten waren €3.800 netto voor 3.180Wp mei 2016 (€1,19/Wp)
  • Opbrengst >3.600kWh/jaar dus totaal tot nu toe 16.200kWh (weet niet precies)
  • Bij €0,21/kWh (weet ik ook niet precies) nu dus bijna 90% terug verdiend
Op basis van die uitgangspunten kom ik op 5 jaar terugverdientijd, stuk beter dan verwacht. Opgave van de leverancier was een opbrengst van 2.750kWh/jaar.

Als ik nu een nieuwe set kan leggen die zichzelf terug verdient vind ik het helemaal prima die laatste 10% op de oude set in de komende 10 jaar oid terug te verdienen. Wachten tot het terugverdiend is verandert voor mij niet zoveel. Ik vind het belangrijker dat het energetisch ook nog enigzins logisch is, misschien kan ik voor het milieu die set wel beter verkopen aan iemand die hem op zuid kan leggen bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 19-11-2020 14:51 ]

• Laros88
  • Laatst online: 16-04 11:32
Vraag over de SEEH subsidie: de bedragen genoemd per m2 (bijv 30 EUR voor dakisolatie). Is dat wat je altijd ontvangt per m2? Of is het bijv 30% van de werkelijke kosten tot een max van 30 EUR per m2?

Want als ik een aannemer vind die het voor 30 EUR of minder aanlegt "verdien" ik met deze subsidie, en dat klinkt "too good to be true"?

• twain4me

twain4me

migjes schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:46:
[...]

ik heb zeker(misschien) meer info als jij, kan ook inloggen bij groothandels, en daar door weet ik hoeveel winst winkelman maakt. (die is erg netjes, niet te veel niet te weinig, hangt een beetje af van de hoeveelheid die ze kunnen afzetten en de massa korting die ze krijgen.. ;) )
en dan nog geef ik je de winkelman prijs terwijl ik weet dat er nog wel wat afkan.
gewoon om het "realistisch" te houden.

maar nog ik nog jij is verantwoordelijk voor de domme beslissingen van mensen om iets te duurs te kopen.
als je in die marketing onzin van solaredge(eigenlijk is het de installateur, solaredge zelf valt wel mee.) trapt, dat is hun probleem. ;)
vogelwering monitoring etc etc. de dommigheid van henk en ingrid is bekend, maar niet mijn probleem, dat is hun probleem.

waarheid blijft. € 2372 / (10x330Wp) = 0,72€/Wp ex BTW all in, geen probleem.
uitgaand van een 1000kWh/kWp per jaar (wat eigenlijk in vrijwel heel nederland te doen is met deze set.)
heb je gewoon 3300kWh x 0,22 = 726€
€ 2372 / 726 = 3,3 jaar.

maak ik een set van 12 panelen opeen 3kW omvormer, en neem ik 335Wp's (iets duurder)
kom ik op € 2.784,30 + 100€ forfait = 2884,30 / (12x335Wp) = 0,72€/Wp.
het leuke is je hebt nu een 4kWp en dit doet in meer als 50% van nederland een 1000kWh/kWp.
en dan heb je 880€ per jaar.
2884,30 / 880 = 3,2 jaar.
maar misschien val je niet in de 50% van Nederland en is je opbrengst wat lager. maar dan nog 4 jaar is heel realistisch en 5 jaar te veel. ;)

misschien is mouwen niet het goede woord, maar je cijfers eens bijstellen na de nieuwe getallen is niet onverstandig. ;)

[...]

jep, ik ben zo ook bezig.
volgend jaar de panasonics al weer terug verdiend. (je weet wel die veel te dure panelen, lol. tvt van niks)
dat werk goed genoeg en het oost dak doet nu aardig wat meer zelfs bij slecht weer. (dunne film op mono effect, doet het beter bij bewolking, maar ook de plattere panelen helpen mee.)
dan ga ik eens kijken hoe ik het met west ga doen.
380Wp of optimizers+een paar panelen extra op oost er bij.
ben ik nog niet helemaal uit, maar dat zie ik dan wel.

dan ben ik voor 2023 al klaar voor een hybride omvormer, met een accu.
niet omdat het moet, maar omdat het kan. (om maar een random reclame quote te gebruiken. sorry. >:) )

ik ben nu bezig met een 200l boiler, die 2 verwarmings-elementen heeft. (en gehotfild word door een al terugverdiende warmtepomp. sorry)
een nood verwarmings-element van 2kW, en een 1kW 3fase element die mee gestuurd word met de omvormer.
1kW 3fase, is daar erg tof voor, die kan gewoon op 1fase, maar dan heb je 3 stappen van 333W. ;)
en ja nu met bewolking en druilerig weer in november, ik haal nog met gemak 333W.
het 2kW element gaat straks op 55 graden staan, en de 1kW op 65graden.
waarschijnlijk ga ik voor 90% de boiler dus vullen met mijn eigen stroom.
de eerste stap naar een soort van 1 kant opgaande thermische accu. 8)
(eerst zoveel mogenlijk goed gebruiken, dan pas opslaan in een accu, is het idee.)

dit ben ik wel allemaal gaan doen door het einde van salderen.
(maar misschien had ik dit ook gedaan zonder, ben niet zo een centen neuker interesseert mij een stuk minder, het zijn andere die dat zo graag wel willen horen, ach dan krijgen ze dat van mij. ;) )

heb nog geen te grote overschot (ongeveer 300kWh), maar als ik de hybride omvormer aanschaf, gaat gaat de grote omvormer naar de schuur, met daar een extra set er bij.
altijd lekker een extra set te beginnen met al een terugverdiende omvormer. ;)
(ben alleen bang door al het thuis werken, ik dit jaar geen overschot ga hebben, we zullen zien.)
Op het moment dat geld het belangrijkste gaat worden krijg je rare situaties. dan had ik 2 5kW pana's en zoon w/w WPB op de retour met meer subsidie dan kosten(gelukkig is dat laatste min of meer aangepakt) qua duurzaamheid gaat dat eigenlijk nergens meer over. ik heb dus nu 1 wp en een lowtech SWW vat. financieel de slechtste keuze, maar wel heel blij mee :9

Het is allemaal ook gewoon best wel leuk. omdat ik hier door de verbouwinge een tijdje vast zou zitten aan cop1 SWW verwarming wilde ik dat heel graag op een leuke manier doen. ik heb toen eddi door de WAF weten te krijgen om het met overschot (surplus) te doen en ze is er nog steeds blij mee :9 douchen op 100% zonne-energie is ook gewoon leuker

Eddi heeft trouwens 1 leuk bijkomstig effect wat ik niet had verwacht en dat is inzicht voor andere. mijn neefje en nichtjes gaan het hele huis door op een druilerige dag op zoek naar lampen etc die uit kunnen omdat eddi anders niet blij blijft kijken :+
Ook bij het opwarmen van de soep werdt gekeken welke stand we konden gebruiken, dan duurde het maar iets langer. Die display is ook handig om aan mensen die zonnepanelen niet snappen te laten zien wat er nu eigenlijk gebeurd met de stroom en meteen de termische batterij uit te leggen die mijn sww vat kan zijn.
En als ik eerlijk ben is dat het grootste voordeel van salderen afschaffen, bewustwoording

Afbeeldingslocatie: https://myenergi.com/wp-content/uploads/2020/07/eddi-display-diagram.png
migjes schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:23:

maar vooral, rustig aan doen, zonnepanelen hoe kort de TVT ook is, blijven gewoon tijd nodig hebben.
dus doe geen gekke dingen, bouw rustig uit en verder eerst wat TVTen dan uitbreiden.
Aan alles zit een grens, ook aan rustig aan doen. ik had 1,5 jaar geleden een prijs per wp vergelijkbaar met wat nu meer de standaard is door juist wel groot uit te pakken. goedkopere omvormer per wp goedkopere panelen door korting vanwegen het aantal. 1 keer vervoerskosten etc. in mijn geval niet helemaal ideaal uitgepakt doordat een deel van de pannelen door omstandigheden iets te lang in de schuur zijn blijven liggen, maar de go big or go home opzet was hier zeker de juiste.
zolang er nog dak vrij is blijft het toch kriebelen, hoeveel er ook op het dak ligt _O-

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 11:10
Laros88 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:52:
Vraag over de SEEH subsidie: de bedragen genoemd per m2 (bijv 30 EUR voor dakisolatie). Is dat wat je altijd ontvangt per m2? Of is het bijv 30% van de werkelijke kosten tot een max van 30 EUR per m2?

Want als ik een aannemer vind die het voor 30 EUR of minder aanlegt "verdien" ik met deze subsidie, en dat klinkt "too good to be true"?
Volgens mij gaat het gewoon om een bedrag per m2, dus ja je kunt verdienen.

• Skyaero
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:46:
[...]

En wat krijg ik dan? Er staat nergens dat dit 'standaard' 300 Wp panelen zijn?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:44
@twain4me
Op het moment dat geld het belangrijkste gaat worden krijg je rare situaties. dan had ik 2 5kW pana's en zoon w/w WPB op de retour met meer subsidie dan kosten(gelukkig is dat laatste min of meer aangepakt) qua duurzaamheid gaat dat eigenlijk nergens meer over. ik heb dus nu 1 wp en een lowtech SWW vat. financieel de slechtste keuze, maar wel heel blij mee :9
2 van die 5 kW Pana's hebben wellicht wel een betere COP dan wat je nu hebt staan.

Maar even een ander onderwerp.
Ik werk in een kantoorgebouw van 4 etages en de bovenste etage van deze vleugel staat leeg. Op elke etage is bij het trappenhuis een toiletblok.
Dinsdag ging ik koffie halen en hoorde boven een enorm geluid van stromend water, ik dacht laat ik maar even kijken, misschien is het wel een enorme lekkage oid (het ketelhuis is nog weer boven de 4e etage).
Bleek dat de schoonmaakster er achter zat. Ze moet tegenwoordig elke dag een kraan op die verdieping 15 minuten open zetten. Het was overigens geen kinderachtig straaltje, volgens mij zijn er druk ophoog pompen geinstalleerd voor leidingwater.

Volgens mij pakt ze trouwens elke keer de kraan van de wasbak van het herentoilet, dus dan blijft er nog net zoveel legionella in de kraan van het damestoilet.

Ik heb er maar verder niets van gezegd, het is immers maar de schoonmaakster, die doet ook alleen maar wat haar gezegd wordt.

Zelf lijkt me alle kranen tegelijk 1 minuut open beter werken en voldoende, en dat eens per week.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:30:
Ik heb er maar verder niets van gezegd, het is immers maar de schoonmaakster, die doet ook alleen maar wat haar gezegd wordt.
Misschien is het niet voor de legionella, maar voor de hydrofoor? Ik weet niet of die ook echt iedere dag moeten draaien, maar dit is bij wijze van spreken hetzelfde als een CV pomp die je ook regelmatig moet laten draaien anders gaan ze ook vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Zijn er cijfers over de COP van een warmtenet met aardwarmte en de verschillende LT/MT/HT varianten? versus WW WP en LW WP?

In de wijk er een plan met warmtenetjes per blok van 6 huizen en ik zit me af te vragen wat de COP van de verschillende oplossingen zou zijn.
Hoe meer die uit elkaar ligt, hoemeer externe energie er aangevoerd zal moeten worden.

Pagina: 1 2 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.