Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:21

Zolderdak is helemaal dicht nu (moest nog op de overloop een paar hoekjes boven de trap en CV en op de kamer zat nog een rookgasafvoer van een houtkachel. Die is sinds afgelopen vrijdag verwijderd. Ook is het tochtige enkelglas raam vervangen door een met dubbel HR glas.

Merk wel dat het boven nu best prima is qua temperatuur, ondanks dat de verwarming er uit staat. Alleen zie ik het bij mindergas nog niet terug (op een maand gemeten 3,3% minder gas). Laatste dagen alleen maar meer m3 per graaddag.

Die relatie tussen graaddagen en kuubs is me nog niet helemaal duidelijk, ik dacht hoe kouder hoe meer graaddagen en kuubs. Maar dat dat met elkaar ongeveer gelijk blijft. Dus 10 graaddagen 5 kuub = 0.5 kuub per graaddag en dag later 15 graaddagen en 7.5 kuub = 0.5 kuub per graaddag. Helaas werkt dat hier niet zo :+

De wijzen komen uit het Oosten!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:10

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Over wat voor termijn vergelijk je het nu? Als dat maar over een paar dagen is dan is dat erg onnauwkeurig natuurlijk. Verder was het de afgelopen dagen ook best wel slecht weer, erg koud en harde wind. De temperatuur wordt bij de graaddagen rekening mee gehouden, maar andere zaken zoals zon en wind niet voor zover ik weet.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• NoepZor
ThinkPad schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:01:
Over wat voor termijn vergelijk je het nu? Als dat maar over een paar dagen is dan is dat erg onnauwkeurig natuurlijk. Verder was het de afgelopen dagen ook best wel slecht weer, erg koud en harde wind. De temperatuur wordt bij de graaddagen rekening mee gehouden, maar andere zaken zoals zon en wind niet voor zover ik weet.
Paar dagen inderdaad, maar het valt me sowieso op dat het aantal m3 per graaddag in januari of februari hoger is dan in november of maart.Ik heb een open trapgat (wenteltrappen), dus ik verwacht wel e.e.a. van de isolatie :)

• fx500
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:19
NoepZor schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:48:
[Afbeelding]

Zolderdak is helemaal dicht nu (moest nog op de overloop een paar hoekjes boven de trap en CV en op de kamer zat nog een rookgasafvoer van een houtkachel. Die is sinds afgelopen vrijdag verwijderd. Ook is het tochtige enkelglas raam vervangen door een met dubbel HR glas.

Merk wel dat het boven nu best prima is qua temperatuur, ondanks dat de verwarming er uit staat. Alleen zie ik het bij mindergas nog niet terug (op een maand gemeten 3,3% minder gas). Laatste dagen alleen maar meer m3 per graaddag.

Die relatie tussen graaddagen en kuubs is me nog niet helemaal duidelijk, ik dacht hoe kouder hoe meer graaddagen en kuubs. Maar dat dat met elkaar ongeveer gelijk blijft. Dus 10 graaddagen 5 kuub = 0.5 kuub per graaddag en dag later 15 graaddagen en 7.5 kuub = 0.5 kuub per graaddag. Helaas werkt dat hier niet zo :+
Vraagje. Zat net even terug te lezen wat je nu precies hebt gedaan.
Als ik het goed berijp heb je PIR plaat direct tegen het dakbeschot geplakt? Of zit er nog iets van een lucht spouw tussen?

Wil ongeveer hetzelfde gaan uitvoeren.

• NoepZor
Ik heb het er tegen aan gezet, je leest hele wisselende verhalen dus weet slecht wat ik moet geloven (dit is tevens een disclaimer ;) )

• CrutzZz
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 08-05 14:57
NoepZor schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:16:
Ik heb het er tegen aan gezet, je leest hele wisselende verhalen dus weet slecht wat ik moet geloven (dit is tevens een disclaimer ;) )
Hoe heb je het onderin gemaakt. Helemaal in de hoek. Ik krijg mijn PIR platen donderdag. En ga het afwerken met metalstud

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:48

timovd

Voorsprong door techniek

@NoepZor, Welke maat latten heb je gebruikt? Een wilde gok: 16mm dik. Ben je niet bang dat het gaat doorzakken over die afstand?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• NoepZor
Latten zijn 22 mm dik, overspannen ong. 125 cm en ik heb ze 30 h.o.h. geplaatst voor wat extra stevigheid.
CrutzZz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Hoe heb je het onderin gemaakt. Helemaal in de hoek. Ik krijg mijn PIR platen donderdag. En ga het afwerken met metalstud
Ik heb wat kromme platen gehad die "van nature" al afgeschuind waren. Ik heb PUR in de hoek gespoken en daar de plaat in gezet. Met rechte platen kun je er natuurlijk een hoek aan zagen welke overeenkomt met de hoek tussen dak en vloer.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17:21
@CrutzZz

Omdat veel daken rond de 45 graden zijn worden mastiekstroken op de grond nog wel eens gebruikt om tegen aan te werken hier kan je dan ook bv je C 27 profiel van metalstud op monteren

https://www.bouwcenterkoo...-hout-mastiekstroken_612/

• CrutzZz
twain4me schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:54:
@CrutzZz

Omdat veel daken rond de 45 graden zijn worden mastiekstroken op de grond nog wel eens gebruikt om tegen aan te werken hier kan je dan ook bv je C 27 profiel van metalstud op monteren

https://www.bouwcenterkoo...-hout-mastiekstroken_612/
Bedankt voor de info.

Kan ik die vastlijmen met hightech kit op de grond?

• NoepZor
Daar heb ik geen last van, ene kant komt een schuifwand en aan de andere kant een knieschot (zat er al, geraamte gebruik ik weer).

• StephanO1990
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:01
Sinds mijn laatste post zijn we op een laag pitje bezig met het isoleren en het afwerken. Het isoleren was snel gedaan, maar de folie en tape doe ik stukje bij beetje. Deadline is begin maart, want dan komt er een lading gips voor de zolder en bijkeuken.

Het isoleren was in een paar uurtjes gedaan. Met het op maat maken van de Pavaflex was het even zoeken naar de beste manier om dit te doen. Uiteindelijk bleek het met een handzaag 't beste te gaan.
Alleen met een klein stukje eraf bleef het flink behelpen. Dan raffelde de isolatie toch behoorlijk.

Het aanbrengen is verder een simpel klusje. Het geeft behoorlijk wat stof af, maar daarentegen jeukt het niet. De kleine stukjes die overbleven kon ik vaak in een hoekje drukken, dus het was behoorlijk efficiënt werken met nagenoeg geen restafval. Hooguit wat stofjes :)

Daarna hebben we tegen de verstevigde gordingen het lattenframe geschroefd. Lekker simpel en snel klaar!

De dampdichte folie aanbrengen was soms even lastig. Met name om balken heen is het toch even goed kijken hoe je de folie moet snijden om later ook niet al teveel tape te hoeven aanbrengen.

De overlap tussen folie is minimaal 20cm. De naden en plekken van de nietjes worden netjes met alutape beplakt. De naden langs de muren en vloer worden met daarvoor bestemde kit geplakt.

Mogelijk doe ik nog een laatste post ter afwerking van de folie en algehele isolatie. Daarna ga ik beginnen met de voorbereiding elektra, wanden, cv en mogelijke luchtafzuiging. Hiervoor zal ik de voortgang posten in Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic

• fx500
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:19
StephanO1990 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:47:
Sinds mijn laatste post zijn we op een laag pitje bezig met het isoleren en het afwerken. Het isoleren was snel gedaan, maar de folie en tape doe ik stukje bij beetje. Deadline is begin maart, want dan komt er een lading gips voor de zolder en bijkeuken.

Het isoleren was in een paar uurtjes gedaan. Met het op maat maken van de Pavaflex was het even zoeken naar de beste manier om dit te doen. Uiteindelijk bleek het met een handzaag 't beste te gaan.
Alleen met een klein stukje eraf bleef het flink behelpen. Dan raffelde de isolatie toch behoorlijk.

Het aanbrengen is verder een simpel klusje. Het geeft behoorlijk wat stof af, maar daarentegen jeukt het niet. De kleine stukjes die overbleven kon ik vaak in een hoekje drukken, dus het was behoorlijk efficiënt werken met nagenoeg geen restafval. Hooguit wat stofjes :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Daarna hebben we tegen de verstevigde gordingen het lattenframe geschroefd. Lekker simpel en snel klaar!

De dampdichte folie aanbrengen was soms even lastig. Met name om balken heen is het toch even goed kijken hoe je de folie moet snijden om later ook niet al teveel tape te hoeven aanbrengen.

De overlap tussen folie is minimaal 20cm. De naden en plekken van de nietjes worden netjes met alutape beplakt. De naden langs de muren en vloer worden met daarvoor bestemde kit geplakt.

[Afbeelding][Afbeelding]

Mogelijk doe ik nog een laatste post ter afwerking van de folie en algehele isolatie. Daarna ga ik beginnen met de voorbereiding elektra, wanden, cv en mogelijke luchtafzuiging. Hiervoor zal ik de voortgang posten in Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic
Geweldig! Dit lijkt als 2 druppels op ons dak.

Misschien is dit al tersprake geweest maar kon het zo snel niet vinden. Waarom heb je voor Pavaflex gekozen en bijvoorbeeld niet voor PIR oid?
Had er trouwens nog niet eerder van gehoord. :P

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 17:02

Wuursj

want worst is al bezet

fx500 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:59:
[...]
Misschien is dit al tersprake geweest maar kon het zo snel niet vinden. Waarom heb je voor Pavaflex gekozen en bijvoorbeeld niet voor PIR oid?
Voor mezelf sprekend: ik heb voor Pavaflex gekozen vanwege de betere weerstand tegen warmte in de zomer. Ondanks dat je het deze week niet zou zeggen, wordt oververhiting steeds belangrijker en daar is iets als Pavaflex beter in dan Pir. Ik heb het gecombineerd met een laagje pir zodat ik toch op Rc5,7 uit kom.
Zie ook deze post.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001

Wuursj

want worst is al bezet

StephanO1990 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:47:

Ja mooi he. Ik heb nu best nog een stapeltje over omdat ik teveel heb geteld voor afval dat in de praktijk nagenoeg 0 is...
Stop je het ook onder je dakkapel onder het platte dak? Dat vind ik nog een beetje spannend vanwege mogelijke condensatie.

[Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 10-02-2021 20:48]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• StephanO1990
fx500 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 19:59:
[...]

Geweldig! Dit lijkt als 2 druppels op ons dak.

Kijk eens aan, leuk om te lezen! Heb jij hier ook eerder foto's gepost? Ik zal zo nog even terug kijken.
Wat @Wuursj ook zegt: Pavatex (Pavaflex) kent een hoge faseverschuiving, waardoor het in de zomer langer duurt voor de warmte van buiten, binnen voelbaar is. Dit was de voornaamste reden om hiervoor te kiezen. Verder is het een isolatiemateriaal wat minder belastend voor het milieu is. Dat is ook een fijne gedachte :)

Ik had eerst cellulose (inblazen) en Isovlas op het oog, maar Pavatex heeft iets gunstigere waardes, prijstechnisch prima en goed verkrijgbaar.
Wuursj schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Ja mooi he. Ik heb nu best nog een stapeltje over omdat ik teveel heb geteld voor afval dat in de praktijk nagenoeg 0 is...
Stop je het ook onder je dakkapel onder het platte dak? Dat vind ik nog een beetje spannend vanwege mogelijke condensatie.
Ja precies, ik had hetzelfde. Ik heb nog 3 pakken over. Ik ga nu een iets dikkere tussenwand maken. Ben ik de isolatie ook meteen weer kwijt. Het houdt geluid ook goed tegen, dus achteraf toch niet zo verkeerd om iets meer te bestellen.

Nee, de dakkapel is van buiten geïsoleerd, dus ik ga absoluut de binnenkant niet isoleren. De kans op opsluitend vocht is veel te groot.

Daarbij staat mijn dakkapel op het noorden gericht, dus de noodzaak is er ook niet :)

• pekelveld
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10-05 12:43
StephanO1990 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:30:
Kijk eens aan, leuk om te lezen! Heb jij hier ook eerder foto's gepost? Ik zal zo nog even terug kijken.
Wat @Wuursj ook zegt: Pavatex (Pavaflex) kent een hoge faseverschuiving, waardoor het in de zomer langer duurt voor de warmte van buiten, binnen voelbaar is. Dit was de voornaamste reden om hiervoor te kiezen. Verder is het een isolatiemateriaal wat minder belastend voor het milieu is. Dat is ook een fijne gedachte :)
Ik heb het net even ingevoerd bij mijn dakconstructie, en vind de faseverschuiving wel meevallen. De demping in temperatuur is ook niet > 1 graad. Wellicht is dat bij andere diktes natuurlijk anders, ik heb het hier met 160mm gemodelleerd. De droogreserve scheelt wel flink!

StephanO1990 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:30:
Ik had eerst cellulose (inblazen) en Isovlas op het oog, maar Pavatex heeft iets gunstigere waardes, prijstechnisch prima en goed verkrijgbaar.
Een stuk goeedkoper dan Isovlas inderdaad! Ook B-keus PIR is (bij gelijke dikte) niet zo heel erg veel goedkoper zie ik.

Heb je het idee dat Pavaflex zo stevig is, dat het ook blijft hangen als je het op de "korte" zijde inklemt? Of komt het dan naar beneden vallen? Ik heb hier de balken op 110cm uit elkaar, en maak natuurlijk liever geen extra balklaag. PIR zal wel blijven zitten, maar bij Pavaflex heb ik mijn twijfels.

• StephanO1990
pekelveld schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Ik heb het net even ingevoerd bij mijn dakconstructie, en vind de faseverschuiving wel meevallen. De demping in temperatuur is ook niet > 1 graad. Wellicht is dat bij andere diktes natuurlijk anders, ik heb het hier met 160mm gemodelleerd. De droogreserve scheelt wel flink!

[Afbeelding]
Dat valt me inderdaad nog wel mee (of tegen) Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Pir kent een iets hogere piek in temp. Desalniettemin ben ik blij met onze keuze. Makkelijk product om mee te werken en dempt geluid fantastisch. De echte beproeving zullen we aankomende zomer doen als de zon weer flink zijn best doet :+
[...]

Heb je het idee dat Pavaflex zo stevig is, dat het ook blijft hangen als je het op de "korte" zijde inklemt? Of komt het dan naar beneden vallen? Ik heb hier de balken op 110cm uit elkaar, en maak natuurlijk liever geen extra balklaag. PIR zal wel blijven zitten, maar bij Pavaflex heb ik mijn twijfels.
Mits het goed inklemt kan het prima blijven zitten. De vormvastheid is best oke. Ik sneed alles 1 a 1,5 cm groter dan nodig. Hiermee was het af en toe al flink doorduwen om het op zijn plek te krijgen.

De stukjes die wel weer naar beneden kwamen, waren te klein gesneden delen die ik had opgevuld met losse stukjes. Zolang je alles goed snijdt, voorzie ik geen issues! Met de 160 mm die jij voor ogen hebt zal het nog steviger zijn.

• CrutzZz
Mijn bestelling is ook binnen.
Nu nog wachten op de metal stud.
En als laatste de gipsplaten.

• Cees-JanH
  • Laatst online: 16:36
NoepZor schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:19:
Wat is het effect van deels isoleren? Ik heb het oppervlak van mij dak voor zeker 80% geïsoleerd nu (moet nog wat lastige stukjes). mindergas.nl geeft een besparing van rond de 5% vergeleken met vorig jaar en zelfs 5% meer verbruik ten opzichte van 2018. Afgelopen weekend in ieder geval een nieuw dakraam geplaatst. Oude tochtige dakraam met enkelglas is er uit en vervangen door een moderne met HR glas. Het is qua gevoel wel minder kil op zolder dan voorheen. Het lijkt trouwens wel dat mijn huis bij een lagere temp buiten meer m3 per graaddag doet. Dat zou volgens mij toch gelijk moeten blijven, gezien de graaddagen compenseren voor het verschil in temperatuur en dus meerverbruik?

Er zit trouwens geen heel dampdichte laag op mijn dak. Er zit een laag van 2cm piepschuim op het dak, zonder folie of whatsoever. Dit ligt min of meer tussen de panlatten, met rondom overal openingen of tussenruimtes tussen latten waar geen piepschuim zit.
Piepschuim is toch dampdicht?

• NoepZor
Cees-JanH schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:30:
[...]

Piepschuim is toch dampdicht?
Ja dat klopt, maar niet als dit een onderbroken laag is lijkt me, dus er zitten overal kieren tussen, of 2 latten vlak langs elkaar zonder piepschuim er tussen.

• Cees-JanH

Ik heb deze erop, om de 40 cm dubbele lat verticaal, daarop de panlatten. Ik beschouw dit als damdicht en kan daarom aan de binnenkant niet isoleren. Dan heb ik twee dampdichte lagen met vocht dat niet weg kan.

Ik zit er aan te denken om 60 mm PIR erop te legen, de dakplaten zogezegd.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-05 21:03
Cees-JanH schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:38:
[Afbeelding]

Ik heb deze erop, om de 40 cm dubbele lat verticaal, daarop de panlatten. Ik beschouw dit als damdicht en kan daarom aan de binnenkant niet isoleren. Dan heb ik twee dampdichte lagen met vocht dat niet weg kan.

Ik zit er aan te denken om 60 mm PIR erop te legen, de dakplaten zogezegd.
Ik had een zelfde constructie, alleen dan met een ander isolatiemateriaal (glaswol)
Alles van buitenaf verwijderd en PIR platen ertussen gedrukt, daaroverheen weer nieuwe folie en panlatten.

Dit waren B keuze PIR platen met aan beide kanten aluminium folie.
Opbouw is nu als volgt van binnen naar buiten:

- 9mm gipsplaat
- 6mm (ongeveer) spaanplaat (voormalige afwerking binnenkant)
- 18mm spaanplaat
- PIR plaat met beide zijden aluminium
- Polytex Pro waterdichte extreem dampopen folie
- panlatten
- dakpannen

Volgens Isover was het mogelijk om aan de binnenzijde tussen de gordingen ook nog te isoleren met PIR
Maar dit heb ik eigenlijk nog niet berekend, dus binnen ook pir platen tegen het gips aan (of wol)

• Cees-JanH
@JvdW Dat lijkt er inderdaad veel op, bij mij zal het wegnemen van het piepschuim wel lastiger zijn, het zit gelijmd op de houtplaten. Kan je eeninschatting maken van het aantal manuren voor verwijderen pannen en panlatten en het terugleggen daarvan?

Hoeveel vierkante meter dak is dit ongeveer?

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Cees-JanH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:24:
@JvdW Dat lijkt er inderdaad veel op, bij mij zal het wegnemen van het piepschuim wel lastiger zijn, het zit gelijmd op de houtplaten. Kan je eeninschatting maken van het aantal manuren voor verwijderen pannen en panlatten en het terugleggen daarvan?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Bij mij is het (waarschijnlijk) PUR dat er als compleet element opgelegd is.

@JvdW ben je dikker gegaan qua isolatie wat je had of enkel beter? Als je namelijk dikker gaat heb je denk ik wel een probleem met de montage van je panlatten?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-05 21:03
Cees-JanH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:24:

Ja als je geluk hebt dan is de lijm na al die jaren al wat vergaan.
Bij mij was al het folie vergaan/verpulverd wat over het glaswol heen zat.
Zou dat gewoon even testen (na de winter), en anders eraf steken met bijv een vlakke stalen sneeuwschuiver.

Voor het verwijderen van de dakpannen heb ik aan de voorkant van de woning een ladderlift gehuurd.
Als je daar de ruimte voor hebt zou ik dat zeker doen.

Ons dak is per dakvlak 40m2, en dan met een helling van 50 graden (niet prettig werken)
De voorkant van de woning hebben we in 1 weekend gedaan.

- de vrijdag een ladderlift gehaald zodat deze klaar stond voor de zaterdag
- zaterdagochtend begonnen met 2 man, alle dakpannen verwijderen en de oude isolatie met de oude panlatten, ongeveer 3 uur werk (1 op het dak, 1 beneden de pannen verwerken)
- zaterdagmiddag begonnen met plaatsen en deels zagen van de isolatieplaten, 1 op het dak en 1 persoon deels beneden.
- tegelijkertijd moet je de folie en de panlatten plaatsen, zo werk je omhoog.
- om 18.00 uur lagen alle isolatieplaten, de waterdichte folie en de panlatten er weer op.
- de zaterdagavond en de hele zondag, tot en met zondagavond laat heb ik samen met mijn vrouw alle pannen teruggelegd, deels zonder pannenlift want die moest al eerder terug.

Zondagavond 22.30 was het dak weer dicht :P

Om 08.15 begonnen met verwijderen pannen en latten
Om 11.15 begonnen met leggen pir platen/folie/panlatten

Probleem is/was dat ná 1 hele dag op het dak je de volgende ochtend echt pijn hebt in je benen/voeten.
Puur door de hellingshoek van het dak. En na het plaatsen van nieuwe PIR platen en panlatten heb je minder ruimte om je voeten kwijt te kunnen. Glaswol deukt wel in en creëert extra voetruimte. De PIR platen werken niet mee, de enige ruimte waar je je voeten op kwijt kunt zijn de dikte van de panlatten. (dus her en der tijdelijk dubbele schroeven)

Dus als je met 2 man bent kun je het in een weekend (2 dagen) klaren (per dakvlak, 40m2)
Het achterste dakvlak heb ik geheel samen met mijn vrouw gedaan zonder gebruik te kunnen maken van de ladderlift (maar wel van het platdak van de garage) Hier hebben we gewoon meer tijd voor uit getrokken, volgens mij 5 dagen tijdens de vakantie, en het was bloedheet die week.

Grootste vervelende punt blijft de pijn in je voeten na 1 hele dag scheef staan.

Drie tips
1: bestel de platen in de juiste breedte, dan kunnen ze er zo tussen (scheelt tijd)
2: regel van te voren ruim voldoende reserve pannen als je al een redelijk oud dak hebt.
3: kijk hoe strak de pannen inelkaar liggen, leg 1 rij volledig uit bij het terugleggen, anders kom je niet uit.
PaT schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Bij mij is het (waarschijnlijk) PUR dat er als compleet element opgelegd is.

@JvdW ben je dikker gegaan qua isolatie wat je had of enkel beter? Als je namelijk dikker gaat heb je denk ik wel een probleem met de montage van je panlatten?
Aangezien het 1 dakvlak is met de buren ben ik op gelijke hoogte gebleven.
De isolatie is tot met de dikte van de tengels.
Uiteraard zou je die op kunnen dikken maar ik wou geen hoogteverschil met de buren.
Mijn plan is nog om aan de binnenzijde tussen de gordingen PIR platen te plaatsen, dus aan 2 zijden.

Reden voor deze 'snelle' vervanging was dat de folie over de glaswol vergaan was waardoor bij hevige regenval de glaswol soms dusdanig nat werd op enkele plaatsen dit aan de binnenkant lekkagesporen liet zien. En omdat er aan de voorkant zonnepanelen zouden worden geplaatst een paar weken later.

[Voor 3% gewijzigd door JvdW op 12-02-2021 21:22]

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:33:
Ja dat klopt, maar niet als dit een onderbroken laag is lijkt me, dus er zitten overal kieren tussen, of 2 latten vlak langs elkaar zonder piepschuim er tussen.
Hier zit ik ook mee. Piepschuim van een paar cm ligt hier onder de dakpannen sinds 1978. Overal zijn randen en kieren dus het is niet bepaald dicht. Het lijkt moeilijk een sluitend advies te krijgen of die nu als dampdicht of open gezien moet worden. Het tocht in elk geval bizar hard dus echt dicht is het niet :+

Tot heden heb ik het dak van het huis niet aangedurfd in verband met een eventueel vochtprobleem. Wel heb ik vorige week onze garage (zelfde opbouw) van binnenuit met glaswol geïsoleerd en dampdichte folie aan binnenzijde. Dat geeft zo’n enorm verschil qua warmte dat ik eigenlijk ook de zolder wil gaan doen.

• Cees-JanH
Leuk, er komen steeds meer lotgenoten, een buitenlands (waardeloos) geïsoleerd dak.

Meest veilig is om piepschuim (of glaswol en vlies) af te steken en dit te vervangen door PIR, eventueel kan je erboven op nog renovatieplannen schroeven in de gordingen.

Het ook aan de binnenkant isoleren is dan overbodig.

Zoals @JvdW schreef is het ongeveer 10 M2 per persoon per dag, wel met twee man werken en een lift erbij.Is dat ook niet sneller,goedkoper en eenvoudiger dan je complete binnenafwerking vervangen?

Daarbij is van buitenaf 100% luchtdicht wel te doen, van binnenuit is dat veel moeilijker.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@JvdW Hmm, ik snap het hoor dat je op gelijke hoogte blijft, ik heb hier ook een twee onder 1 kapper. Verhogen brengt ook weer uitdagingen bij de aansluitingen van de nok of de goot.

Helaas is de Rd van 6cm PUR niet veel lager dan van 6cm PIR, dus daar schiet ik niet veel mee op.
En van binnen isoleren vind ik toch best spannend. Zeker nu ik gezien heb dat mijn dak niet 100% waterdicht is. Het stuifsneeuw had mooi een weg naar binnen gevonden. Niet zo vreemd ook aangezien er hier volgens mij geen onderdakfolie op ligt.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Bij mij is de binnenkant erg lelijk afgewerkt en zitten er diverse sporen van oude lekkages. Daarom staat een nieuwe afwerking aan de binnenkant sowieso op de planning. Het dak ligt ook vol met zonnepanelen dus aan de buitenkant isoleren wordt wel erg complex.

Goed punt overigens van @PaT. Ook hier problemen met stuifsneeuw. Dat maakt het nog een stuk meer risicovol. Een veiliger alternatief is om de zolder vloer te isoleren maar daarmee offer ik feitelijk wel de zolder op. En het lijkt mij complexer om de vloer te isoleren dan wat glaswol tegen het dak.

• MisterEagle
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14:26
XeNeRgY schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:43:
Bij mij is de binnenkant erg lelijk afgewerkt en zitten er diverse sporen van oude lekkages. Daarom staat een nieuwe afwerking aan de binnenkant sowieso op de planning. Het dak ligt ook vol met zonnepanelen dus aan de buitenkant isoleren wordt wel erg complex.

Goed punt overigens van @PaT. Ook hier problemen met stuifsneeuw. Dat maakt het nog een stuk meer risicovol. Een veiliger alternatief is om de zolder vloer te isoleren maar daarmee offer ik feitelijk wel de zolder op. En het lijkt mij complexer om de vloer te isoleren dan wat glaswol tegen het dak.
Ga je dan wel met iets van klimaatfolie werken?
hier vergelijkbaar verhaal dus (staat al paar pagina's terug) piepschuim dakplaten verlijmd met 3mm hardboard aan beide zijden. Buiten pannenlatten er rechtstreeks op.. Maar aan de zijkanten wel kieren waardoor ik van binnen tegen de pannen aan kijk. Hoewel dat piepschuim dus geldt als dampdicht durf ik er toch na enkele berekeningen niets mee aan de binnenkant.

Daarnaast dakkapel opengetrokken (bj 88) zit zonder folie 4cm glaswol in het plafond. Wangen zit alleen maar trespa plaatje naar buiten zonder isolatie. maar met gemak past er 10cm in, zowel op de wangen als 't plafond. Ga dat maar eerst eens doen. Mocht het fout gaan binnen een paar jaar qua vocht en hout kost een dakkapel minder dan een heel dak :+

• pekelveld
StephanO1990 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:59:
[...]

Dat valt me inderdaad nog wel mee (of tegen) Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Pir kent een iets hogere piek in temp. Desalniettemin ben ik blij met onze keuze. Makkelijk product om mee te werken en dempt geluid fantastisch. De echte beproeving zullen we aankomende zomer doen als de zon weer flink zijn best doet :+
Ik heb e.e.a. eens onder elkaar proberen te zetten. Daar waar ik eerst aan PIR dacht, heb ik met die recente sneeuwval toch her en der wat druppels waargenomen. Niet schokkend, maar voor mij wel een reden om toch weer over alternatieven na te denken met isolatie die wat 'vochtvriendelijk' is, in combinatie met een klimaatfolie. Dan blijkt:
  • Qua isolatiepakket ga ik van steenwol (knauf) à Rd=4,85, naar pavaflex à 4,95 naar glaswol à 5,15. PIR zit natuurlijk flink hoger, isovlas weer wat lager. Steenwol, glaswol en pavaflex maken elkaar niet enorm veel;
  • pavaflex zorgt "veruit" voor de meeste warmtevertraging (hoogste warmtecapaciteit)
  • pavaflex lijkt het fijnst te verwerken, glaswol irriteert het meest. Steenwol hangt er tussenin
  • steenwol en pavaflex dempen het geluid het beste.
  • pavaflex scoort véél slechter qua brandbaarheid: brandklasse E, ten opzichte van A1 voor steenwol en glaswol.
  • puur qua isolatiemateriaal is glaswol met 700 EUR het goedkoopst, is steenwol met 1.000 EUR al wat duurder en is pavaflex echt het duurst met 1.300 EUR. Dit alles op basis van 1 grote webshop in Zevenaar ;).
Ik heb best wel wat geld over voor een ecologisch verantwoord product (pavaflex), maar 600 EUR verschil is wel echt een flinke bak geld. Ik zie veel voordelen aan het product, maar - naast de EUR's - ook 1 nadeel: de brandbaarheid (brandklasse E). Dat wordt in de foldertjes relatief simpel terzijde geschoven.

Wat is jullie mening qua relevantie brandbaarheid, en andere overwegingen die ik wellicht vergeten ben?

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 17:12

DropjesLover

Dit dus ->

Heeft iemand hier ervaring met het na-isoleren van een prefab klap-dak?
Ik heb geen idee wat de interne constructie is, en of we de vezelplaten die aan de binnenkant zitten eigenlijk wel kunnen verwijderen...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• scoobinoobi
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09-05 23:17
Hier zit de isolatie erin, nu heb ik nog een paar bussen(6 uit mijn hoofd) flex pur over fm330 illbruck. Iemand interesse? 20 euro omdat ik zoveel aan dit topic heb gehad. Hier nog wat foto's van de, toch wel mega, klus.

12,5mm gips over 9mm osb over 100mm pir over 80mm Pavaflex plus.
Ik heb voor deze combi gekozen vooral tegen geluid en ook warmte. Wat geluid betreft, ik kan niet anders zeggen dat het ontzettend goed isoleerd.

[Voor 4% gewijzigd door scoobinoobi op 17-02-2021 10:42]

• pascoa341
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:26
scoobinoobi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:40:
Hier zit de isolatie erin, nu heb ik nog een paar bussen(6 uit mijn hoofd) flex pur over fm330 illbruck. Iemand interesse? 20 euro omdat ik zoveel aan dit topic heb gehad. Hier nog wat foto's van de, toch wel mega, klus.

12,5mm gips over 9mm osb over 100mm pir over 80mm Pavaflex plus.
Ik heb voor deze combi gekozen vooral tegen geluid en ook warmte. Wat geluid betreft, ik kan niet anders zeggen dat het ontzettend goed isoleerd.
Super om te zien! Ik zit zelf ook aan deze combinatie te denken. Zelf zat ik te denken om dit met Metalstud te doen, maar ik zie dat jij de pavaflex en de Pir gewoon rechtstreeks in het dakbeschot hebt geschroefd (met een extra houten lat tegen je gording aan).

Is het niet nadelig om in je dakbeschot te schroeven? Of maakt dat niet zo gek veel uit? En wat was de reden van die extra lat tegen je gording?

En kun je nog een foto plaatsen van hoe je dat met de OSB en de gipsplaat hebt gedaan? Alvast bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door pascoa341 op 17-02-2021 11:33]

• CrutzZz
Ik ben ook al bezig met isoleren.
Fijn om onderin te werken 😅😂

• scoobinoobi
pascoa341 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Super om te zien! Ik zit zelf ook aan deze combinatie te denken. Zelf zat ik te denken om dit met Metalstud te doen, maar ik zie dat jij de pavaflex en de Pir gewoon rechtstreeks in het dakbeschot hebt geschroefd (met een extra houten lat tegen je gording aan).

Is het niet nadelig om in je dakbeschot te schroeven? Of maakt dat niet zo gek veel uit? En wat was de reden van die extra lat tegen je gording?

En kun je nog een foto plaatsen van hoe je dat met de OSB en de gipsplaat hebt gedaan? Alvast bedankt!
Wat je ziet zijn geen latten maar steigerdelen die tegen de (doorhangen de) gordingen geschroefd en gelijmd zitten.

Ik heb de Pavaflex in het midden voorzien van 1 schroef met drukverdeelplaatje. De randen zitten geklemd tussen de gordinge. De pir platen zitten daar overheen met isolatie schroeven. Die met een parapluutje van kunstof tegen koudebrug. Dus door de Pavaflex in het dakbeschot.

• pascoa341
  • Laatst online: 17:26
scoobinoobi schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:21:
[...]

Wat je ziet zijn geen latten maar steigerdelen die tegen de (doorhangen de) gordingen geschroefd en gelijmd zitten.

Ik heb de Pavaflex in het midden voorzien van 1 schroef met drukverdeelplaatje. De randen zitten geklemd tussen de gordinge. De pir platen zitten daar overheen met isolatie schroeven. Die met een parapluutje van kunstof tegen koudebrug. Dus door de Pavaflex in het dakbeschot.
Ah, dank! Het is dus niet schadelijk voor je dak om daar met isolatieschroeven in te gaan? En doe je dan de gipsplaat ook met isolatieschroeven?

• scoobinoobi
pascoa341 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Ah, dank! Het is dus niet schadelijk voor je dak om daar met isolatieschroeven in te gaan? En doe je dan de gipsplaat ook met isolatieschroeven?
Schadelijk? Nee, wel koudebruggen maar dat heb ik dus opgelost met die kunstof dingen.

De osb en gips hangen aan Rachels, die weer op de gordingen zitten geschroefd. Wel voldoende dik nemen naargelang de afstand tussen de gordingen.

• Knappel
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 12:23
Is er reden om dampdichte folie niet direct tegen het dakbeschot te doen? In ubakus maakt het niet uit. Is niet wat ik overal als advies lees, maar maakt gepruts in hoekjes om de folie goed aan te laten sluiten een stuk minder lastig hier.
Opbouw: pannen dakbeschot dd folie danwel pir met alu, rachelwerk gips/agnes

• RVMarion
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:50
Momenteel heb ik het dak geïsoleerd zoals @CrutzZz met 12cm PIR tussen de gordingen verder zijn de spouwmuren en kruipruimte al na geïsoleerd en de ramen vervangen voor HR++ glas.

Wat opviel tijdens het isoleren van de binnenzijde van het dak waren de dakplaten (soort spaanplaat van +-3cm) die op sommige plaatsen wel aardig naar binnen doorgebogen waren, het betreft een tussenwoning uit 1968 dus het zit er al een tijdje op, langs de dakgoten is het ook al aardig aangetast/afgebrokkeld.
Er zit verder geen isolatie of folie aan de buitenkant tussen het dakbeschot en de betonpannen.

Nu vraag ik me af of het verstandig is het beschot te vervangen voordat ik zonnepanelen ga installeren vanwege de extra belasting en achteraf met meer werk zit als het alsnog vervangen moet worden.

En zo ja welk dakbeschot, ik wil het liefst niet/zo min mogelijk omhoog met het dak aangezien ik dan zit met de aansluiting met de buren en de dakkappelen aan beide zijden, met nieuw dakbeschot kan ik ook gelijk de aansluiting tussen de buitenmuur en dak goed afdichten, heb het vermoeden dat hier nog wel wat te verbeteren is.

Zelf kwam ik al Isolair houtvezel platen tegen al kon ik achterhalen of deze platen zich lenen voor gordingdaken i.v.m. de overspanning van +-130cm tussen de balken, misschien dat iemand hier al ervaring mee heeft?

• LED-Maniak
  • Laatst online: 17:13

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Knappel schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:27:
Is er reden om dampdichte folie niet direct tegen het dakbeschot te doen? In ubakus maakt het niet uit. Is niet wat ik overal als advies lees, maar maakt gepruts in hoekjes om de folie goed aan te laten sluiten een stuk minder lastig hier.
Opbouw: pannen dakbeschot dd folie danwel pir met alu, rachelwerk gips/agnes
Wellicht maakt het in ubakus niet uit omdat je al pir met alu hebt? Dat is al een dampdichte laag.

Appeltaart is lekker!

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:11
RVMarion schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:05:
Wat opviel tijdens het isoleren van de binnenzijde van het dak waren de dakplaten (soort spaanplaat van +-3cm) die op sommige plaatsen wel aardig naar binnen doorgebogen waren, het betreft een tussenwoning uit 1968 dus het zit er al een tijdje op, langs de dakgoten is het ook al aardig aangetast/afgebrokkeld.
Er zit verder geen isolatie of folie aan de buitenkant tussen het dakbeschot en de betonpannen.

Nu vraag ik me af of het verstandig is het beschot te vervangen voordat ik zonnepanelen ga installeren vanwege de extra belasting en achteraf met meer werk zit als het alsnog vervangen moet worden.
Mijn inschatting, zonder foto's en verdere details van de platen waar je het over hebt: nieuwe dakbeschot (puur de platen) zal waarschijnlijk weinig sterkte toevoegen in de richting (doorbuiging) waar jij het over hebt, die sterkte komt uit de balken (gordingen). Als je sterkte wilt toevoegen, moet je de "hoogte" in gaan, dus dikkere balken (maken).
De vraag is of dit nodig is, er zijn genoeg huizen waar de daken duidelijk zichtbaar doorbuigen, zonder een probleem.

14.200 Wp totaal - 9940 Wp zuid & 4260 Wp noord

• Knappel
LED-Maniak schreef op maandag 22 februari 2021 @ 11:07:
[...]

Wellicht maakt het in ubakus niet uit omdat je al pir met alu hebt? Dat is al een dampdichte laag.
Ah zo simpel is het soms. Doe het folie toch maar aan de warme kant, zou vervelend zijn als er toch vochtige lucht tussen pir en folie zou komen. Net vandaag weer een lastig hoekje dichtgemaakt, het gaat al wat sneller. Is wel een paar manweken werk met zo’n grote zolder...

• ron321
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 16:45
Knappel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:37:
[...]

Ah zo simpel is het soms. Doe het folie toch maar aan de warme kant, zou vervelend zijn als er toch vochtige lucht tussen pir en folie zou komen. Net vandaag weer een lastig hoekje dichtgemaakt, het gaat al wat sneller. Is wel een paar manweken werk met zo’n grote zolder...
Welke folie gebruik je?
Ik sta voor dezelfde klus.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°

• LED-Maniak

LED-Maniak

Knappel schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:37:
[...]

Maar, waarom folie over de pir?

Appeltaart is lekker!

• Knappel
LED-Maniak schreef op maandag 22 februari 2021 @ 19:10:
[...]

Maar, waarom folie over de pir?
Om het zeker zeker zeker weten dicht te hebben. Lekker hysterisch nu beter dan huilen als het toch lek blijkt 🤓

@ron321
https://isolatienoord.nl/...20folie%2050x1,5m%20(=75m²)

• funkeey
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15:38
Ik heb dit topic doorgespit maar nog steeds advies nodig over het volgende:

Ik wil graag mijn zonder isoleren. De huisige isolatie is 4cm piepschuim en is niet voldoende om boven als fijne plek te verblijven, zeker als het kouder is.

Nu heb ik een inbouwkast die tot het plafond reikt. Idealiter blijft die zitten, maar ik vraag me af of dat verstandig is. Ik vermoed dat de huidige isolatie er wel boven zit, gezien de kast 10 jaar geleden geplaatst is.

Heeft er iemand advies? Weegt het verlies op tegen het demonteren van de kast (aardig karwei gezien de hoogte)?

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• Impry
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17:28

Impry

Rallymedia.nl

Aangezien ik zoveel aan dit topic heb gehad hierbij ook even een terugblik op mijn isolatieklus.
Paar conclusies:

- Bij het berekenen van de dakoppervlakte wel op het eind even 'keer 2' doen. Tijdens de eerste dag isoleren gingen mijn platen er wel erg snel doorheen. :X Daardoor uiteindelijk een deel met 10cm en een deel met 14cm PIR geïsoleerd (had met voorraad bij Nisol te maken).
- PIR platen zagen met een T1013AWP decoupeerzaag is werkelijk geniaal (bijna geen stof/korrels), onder verstek werkt niet goed.
- PUR-pistool schoonmaken met pur-reiniger niet boven je wasbak doen...
- Na het doorspuiten met pur-reiniger na een paar minuten nog even spuiten. Dat had ik niet gedaan --> PUR pistool verstopt.
- Aftapen kost veel tijd
- HPX aluminium tape vond ik fijner dan de 3M-tape. Met name minder snel scheuren.
- Al met al kost het veel tijd. Zeker wel 4 á 5 dagen werk, waarvan 2 ochtenden met m'n vader. Maar geen vervelend werk om te doen (behalve de schuine kanten helemaal onderin).
Uiteindelijk dit kwijt geweest aan kosten:

Wat mij betreft een mooi resultaat als je het vergelijkt met de offerte van € 6000,- die er lag door een isolatiebedrijf.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
@Impry

Ziet er goed uit!

Hoe kom jij aan 58m2 pir voor €400,00? Ik heb zo'n 70 m2 nodig, maar heb dat nog nergens gevonden onder de €1000,00. En dan heb je gewoon B-keus, minimaal rd 4,5.

En hoe heb je die OSB platen tegen de pir aangezet? Eerst nog een rachelwerk gemaakt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

PIR heb ik gehaald bij Nisol in Rijswijk, Gelderland.
Geluk gehad met de tweede partij (14cm voor de prijs van 10cm). Maar sowieso enorm goedkoop. Ga je nergens online vinden.
Hij heeft direct contact met de Recticel-fabriek en pikt daar B-keus partijen op.
PIR platen zelf gehaald met de aanhanger, maar hij kan ook bezorgen.

Om te weten wat hij heeft liggen even mailen of appen.

OSB platen heb ik alleen gebruikt voor het aftimmeren van het deel wat eerst achter knieschotten zat.
https://tweakers.net/i/jt...3wc.jpg?f=fotoalbum_large (rode gedeelte)
PIR platen zitten direct tegen het dakbeschot.

[Voor 27% gewijzigd door Impry op 05-03-2021 15:13]

• Knappel
Impry schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien ik zoveel aan dit topic heb gehad hierbij ook even een terugblik op mijn isolatieklus.
Paar conclusies:

- Bij het berekenen van de dakoppervlakte wel op het eind even 'keer 2' doen. Tijdens de eerste dag isoleren gingen mijn platen er wel erg snel doorheen. :X Daardoor uiteindelijk een deel met 10cm en een deel met 14cm PIR geïsoleerd (had met voorraad bij Nisol te maken).
- PIR platen zagen met een T1013AWP decoupeerzaag is werkelijk geniaal (bijna geen stof/korrels), onder verstek werkt niet goed.
- Na het doorspuiten met pur-reiniger na een paar minuten nog even spuiten. Dat had ik niet gedaan --> PUR pistool verstopt.
- Aftapen kost veel tijd
- HPX aluminium tape vond ik fijner dan de 3M-tape. Met name minder snel scheuren.
- Al met al kost het veel tijd. Zeker wel 4 á 5 dagen werk, waarvan 2 ochtenden met m'n vader. Maar geen vervelend werk om te doen (behalve de schuine kanten helemaal onderin).

[Afbeelding]

Wat mij betreft een mooi resultaat als je het vergelijkt met de offerte van € 6000,- die er lag door een isolatiebedrijf.
Bedankt! Ik heb die zaagjes ook even besteld, heb nog niet de optimale vorm gevonden tussen rommel vermijden en wel makkelijk snijden van de pir, hopelijk nu wel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ja, dit werkte echt fijn. Misschien voor jou wat laat, maar ik heb er nog 2 liggen. Voor een tientje op te pikken in Sprang-Capelle (NB).
Heb ook nog 50 van die schotels en wat schroeven (12cm en 18cm).

[Voor 76% gewijzigd door Impry op 05-03-2021 15:41]

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Impry Ik heb je een bericht gestuurd :)

"Thuis": 16kWp PV + 8kWp ZB + 32kW DVM S L/W+L/L | "Ook thuis": 6,4kWp PV + 5kW Pana | Vakantiewoning: 6kWp PV

• CrutzZz
Impry schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Paar conclusies:

- Aftapen kost veel tijd

[Afbeelding]

Netjes.

Zijn je PIR platen niet erg goedkoop dan als het maar €400,- was.

Ik kom met alles op €2500,- met afwerking van gips

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Erg goedkoop is toch niet erg? :D
Zijn gewoon Recticel platen, een gerenommeerd merk. De eerste partij had wat beschadigde hoeken, tweede partij was puntgaaf.

Bij alle andere onderdelen heb ik ook elke keer de beste prijs/kwaliteit gezocht (incl verzendkosten). Dus ook bij meerdere webshops besteld.
Schroeven heb ik bijv. wel voor torx gekozen, achteraf erg blij mee omdat je nogal eens onder gekke hoeken aan het schroeven bent.

• Ierlandfan
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:42
Wij hebben hier dakpannen, daaronder gelijmde laag zilverparels (Die niet zo dicht is) +- 7cm,dakbeschot,vuren denk Ik (Huis uit 1947) gordingen en dergelijke standaard verder. Er zitten aardig wat kieren en naden in het dakbeschot. Ubakus geeft zonder isolatie, dus huidige situatie, al direct vochtdruppels dus ik ben wat voorzichtig over de folie. Dampopen of dam dicht tegen het dakbeschot? Daarna minerale isolatie en dan? Nog folie en dan gips?

Wat adviseren jullie. Het stukje EPS parels maakt het wat verwarrend.

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-05 08:44
Wij hebben recent een nokverhoging geplaatst, waardoor de ruimte enorm is toegenomen op zolder. De afwerking aan de binnenzijde pakken we zelf aan. Aan weerszijden van de nokverhoging zitten dus nog schuine zijden van het dak en die moeten we isoleren. We willen graag de isolatie van de schuine zijden gelijk trekken aan de isolatiewaarde van de nokverhoging (rd 5,35 met Knauf Naturoll 032 – dikte 170 mm).

We krijgen echter geen sluitende adviezen hoe dit te isoleren zonder (latere) vochtissues.

Het dak is als volgt opgebouwd (van buitenaf):

dakpannen
panlatten
isolatielaag/schuim van 3 cm dik
spaanplaat

De volgende foto laat de opbouw zien (daar waar de zaag doorheen gegaan is voor plaatsing nokverhoging):

Ik heb me laten vertellen dat met bovenstaande het als dampdicht wordt geclassificeerd. :?

Het idee qua isolatie was om knauf naturoll vlaswol 032 tegen de spaanplaat aan te plaatsen en daar dan nog een klimaatfolie of dampfolie tegen aan. Dan zou eventueel vocht weg kunnen. Daar tegenaan zou dan de afwerking met gipsplaat plaatsvinden. Is dat verstandig of zou ik juist op een andere manier dit dak moeten isoleren?

Krijg tegenstrijdige adviezen dus ik weet even niet meer wat nu te doen.

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:06

Anton Rongen

Failure is no option!

Impry schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:17:
Erg goedkoop is toch niet erg? :D
Zijn gewoon Recticel platen, een gerenommeerd merk. De eerste partij had wat beschadigde hoeken, tweede partij was puntgaaf.

Bij alle andere onderdelen heb ik ook elke keer de beste prijs/kwaliteit gezocht (incl verzendkosten). Dus ook bij meerdere webshops besteld.
Schroeven heb ik bijv. wel voor torx gekozen, achteraf erg blij mee omdat je nogal eens onder gekke hoeken aan het schroeven bent.
Geen parapluutje van kunstof tegen koudebrug gebruikt bij de schroeven?

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Niet aan gedacht om eerlijk te zijn. Veel isolatieshops verkopen deze ‘parapluutjes’ standaard bij de lange schroeven en daarom niet verder gezocht.
Weet ook niet hoe groot het nadelig effect is.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Impry schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:59:
Niet aan gedacht om eerlijk te zijn. Veel isolatieshops verkopen deze ‘parapluutjes’ standaard bij de lange schroeven en daarom niet verder gezocht.
Weet ook niet hoe groot het nadelig effect is.
Ik heb ook schroeven van 18cm direct door gips en de isolatie(14cm) het dakbeschot in.

Tijdens de extreem koude dagen eens met de warmtebeeldcamera gekeken.. hij zag de schroeven wel, maar het verschil met de omgeving was 0.1 graad.

Oftewel, je merkt er waarschijnlijk niets van.

Een deel van de schroeven is er alweer uit nadat de pur was uitgehard en dat gaatje heb ik dan weer gevuld met pur.

Appeltaart is lekker!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Kijk, daar hebben we wat aan, minimaal effect zal het dus zijn.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NoepZor
Ik had niet zulke nette platen als @Impry maar qua prijs wel vergelijkbaar (12cm voor 7,50 per m2). Het isoleert er niet minder om:

Rookkanaal (valbrenta kap) is verwijderd, nieuw dakraam met isolatieglas (dubbel) en dak geïsoleerd met 12cm PIR. Momenteel bezig met de afwerking (gipsplaten).

• bvsteyn
  • Laatst online: 10-05 08:44
bvsteyn schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 20:16:
Wij hebben recent een nokverhoging geplaatst, waardoor de ruimte enorm is toegenomen op zolder. De afwerking aan de binnenzijde pakken we zelf aan. Aan weerszijden van de nokverhoging zitten dus nog schuine zijden van het dak en die moeten we isoleren. We willen graag de isolatie van de schuine zijden gelijk trekken aan de isolatiewaarde van de nokverhoging (rd 5,35 met Knauf Naturoll 032 – dikte 170 mm).

We krijgen echter geen sluitende adviezen hoe dit te isoleren zonder (latere) vochtissues.

Het dak is als volgt opgebouwd (van buitenaf):

dakpannen
panlatten
isolatielaag/schuim van 3 cm dik
spaanplaat

De volgende foto laat de opbouw zien (daar waar de zaag doorheen gegaan is voor plaatsing nokverhoging):

[Afbeelding]

Ik heb me laten vertellen dat met bovenstaande het als dampdicht wordt geclassificeerd. :?

Het idee qua isolatie was om knauf naturoll vlaswol 032 tegen de spaanplaat aan te plaatsen en daar dan nog een klimaatfolie of dampfolie tegen aan. Dan zou eventueel vocht weg kunnen. Daar tegenaan zou dan de afwerking met gipsplaat plaatsvinden. Is dat verstandig of zou ik juist op een andere manier dit dak moeten isoleren?

Krijg tegenstrijdige adviezen dus ik weet even niet meer wat nu te doen.
Niemand tips hoe deze klus aan te pakken? :?

• CrutzZz
Mensen even een vraag.
Is het nog nodig om om de PIR platen heen ALUtape erop te plakken ( waar de PUR nu zit). Of is dat niet nodig alleen tussen de PIR platen.

Bedankt alvast.

• rube
Ik tape waar pir/pur aan de warme kant (binnen) zichtbaar is en/of waar eventueel, als de pur/aansluiting "lek" is, warme lucht door heen zou kunnen gaan.

Als ik het vergelijk met jouw foto, heb ik (ook) tape tpv de overgang pir-plaat en de balk gedaan.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:53
Wij zitten met de volgende situatie. Wij hebben een niet geïsoleerd dak in ons vrijstaande jaren 30 huis. We willen graag een deel van de oude balken in het zicht houden en daar tussen gaan isoleren met PIR. Nu is er de mogelijkheid om dat te doen met PIR plaatsen met daarop al folie en gips of te kiezen voor PIR platen zonder folie en gips en dan daarna er alsnog zelf op te zetten. Volgens een bekende zou je hierdoor de kieren beter kunnen dichten en het is iets goedkoper (wel meer werk). Klopt het dat je de kieren dan beter kunt dichten? Of zouden jullie voor gemak gaan en gewoon voor kant en klare platen gaan?

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:17
CrutzZz schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:25:
Mensen even een vraag.
Is het nog nodig om om de PIR platen heen ALUtape erop te plakken ( waar de PUR nu zit). Of is dat niet nodig alleen tussen de PIR platen.

Bedankt alvast.

[Afbeelding]
Alles dichttapen, je wil echt alleen maar aluminium plaat of tape zien... klein gaatje is genoeg voor veel ellende. tip: werk heel schoon en netjes, beter 3x proberen voor een goede lijn tape dan 3 tapes over elkaar geprutst is mijn ervaring

diskeltische lurker

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:37
@technopeuter veel ellende, is dat wel echt zo? Uiteindelijk gaat het toch om de geïsoleerde oppervlakte? Of bedoel je dat je vocht problemen kan krijgen ter plekke van de kier?

Daarnaast, uiteindelijk ben je op andere plekken gewoon aan het ventileren? (mits geen wtw)

[Voor 15% gewijzigd door cannonpie op 03-04-2021 07:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:17
cannonpie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 07:51:
@technopeuter veel ellende, is dat wel echt zo? Uiteindelijk gaat het toch om de geïsoleerde oppervlakte? Of bedoel je dat je vocht problemen kan krijgen ter plekke van de kier?

Daarnaast, uiteindelijk ben je op andere plekken gewoon aan het ventileren? (mits geen wtw)
kieren horen gewoon niet, je maakt het dicht tegen condensatievocht, dat perst zich overal door (denk aan stoom) Dus hoort je hele bouwsel luchtdicht te zijn.

wtw is een ander verhaal

diskeltische lurker

Acties:
  • +3Henk 'm!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Ik ben onderhand toch wel benieuwd naar ervaringen met foto's bij mensen waar het isoleren met PIR platen fout is gegaan. Er wordt veel gezegd -met goede onderbouwing-, maar tot op heden heb ik nog nergens een blog of wat dan ook gevonden met plaatjes waar het echt fout is gegaan omdat tapen niet goed is gegaan of omdat er en enkel gaatje in de PIR plaat zit.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het tapen en afsluiten in elk huis perfect gedaan wordt, ook niet door de professionals. Er zullen altijd wel ergens gaatjes of kiertjes ontstaan of vergeten worden.

Daarnaast, hoeveel vocht trekt er door een gaatje bij een normaal geventileerd/gereguleerd huis? Aan het dak of tegen de muur zal er altijd wat ventilatie zijn door middel van spouw of damp open laag. Dan mag er constant behoorlijk veel vocht naar buiten gaan wil dat rot veroorzaken en geen enkel mogelijke manier voor het water om te verdampen na x dagen.

Als ik zie hoe slecht het hier geisoleerd was(4cm piepschuim) met overal kieren en weggezakt glaswol, dan had ik al wel wat vochtplekken verwacht na 15 jaar(dit jaar alles gestript en vervangen).

[Voor 54% gewijzigd door LED-Maniak op 03-04-2021 11:15]

Appeltaart is lekker!

• rube
Ik denk ook dat een klein gaatje in de tape oid niet meteen tot een probleem zal leiden. Maar ik heb ook wel een plek gehad waar ik het best wel voelde tochten, voor het purren en tapen. Ik kan me voorstellen dat ik daar in de winter wel condensatie zou krijgen als ik dat niet goed had afgewerkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 14:37
Ik heb een paar jaar een stuk glaswol zonder folie tegen het dakbeschot gezet. Na één winter stond de schimmel op het hout van het dakbeschot; verder nooit vocht problemen gehad in huis.

De hoeveelheid vocht die je verzameld achter een stuk onafgedekte isolatie is best fors. De truc is om te zorgen dat het vocht transport vanaf je dakbeschot naar buiten sneller gaat dan vanuit je huis naar je dakbeschot.

Één gaatje zal niet direct je hele dak doen wegrotten, maar als je gat groot genoeg is wel lokaal voor schimmel en rot zorgen. In je dakbeschot niet direct een probleem, dakbeschot is vaak toch al niet waterdicht, maar als je draagbalken langzaam verdwijnen is dat na 10-20 jaar toch wel een dingetje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
technopeuter schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:04:
[...]

kieren horen gewoon niet, je maakt het dicht tegen condensatievocht, dat perst zich overal door (denk aan stoom) Dus hoort je hele bouwsel luchtdicht te zijn.

wtw is een ander verhaal
luchtdicht ≠ dampdicht

• LED-Maniak

LED-Maniak

Gebanned schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:55:
Ik heb een paar jaar een stuk glaswol zonder folie tegen het dakbeschot gezet. Na één winter stond de schimmel op het hout van het dakbeschot; verder nooit vocht problemen gehad in huis.

De hoeveelheid vocht die je verzameld achter een stuk onafgedekte isolatie is best fors. De truc is om te zorgen dat het vocht transport vanaf je dakbeschot naar buiten sneller gaat dan vanuit je huis naar je dakbeschot.

Één gaatje zal niet direct je hele dak doen wegrotten, maar als je gat groot genoeg is wel lokaal voor schimmel en rot zorgen. In je dakbeschot niet direct een probleem, dakbeschot is vaak toch al niet waterdicht, maar als je draagbalken langzaam verdwijnen is dat na 10-20 jaar toch wel een dingetje.
Met het verschil dat er water in glaswol en steenwol kan zitten terwijl die bij PIR niet kan. Dan is het alsof je een spons tegen het hout hebt zitten. Als er bij de PIR platen condens ontstaat dan loopt dit er af.

Maar inderdaad, de truc is de balans.

Appeltaart is lekker!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
LED-Maniak schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:08:
Ik ben onderhand toch wel benieuwd naar ervaringen met foto's bij mensen waar het isoleren met PIR platen fout is gegaan. Er wordt veel gezegd -met goede onderbouwing-, maar tot op heden heb ik nog nergens een blog of wat dan ook gevonden met plaatjes waar het echt fout is gegaan omdat tapen niet goed is gegaan of omdat er en enkel gaatje in de PIR plaat zit.

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het tapen en afsluiten in elk huis perfect gedaan wordt, ook niet door de professionals. Er zullen altijd wel ergens gaatjes of kiertjes ontstaan of vergeten worden.
perfect damp dicht maken kan ook gewoon niet, dat is echt een utopie.

De enige materialen die dampdicht zijn zijn glas en metaal. zodra er ook andere materialen bij komen (lijm van tape, gordingen , balken, muren etc is het gewoon onmogelijk.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed genoeg bestand tegen het dampverschil kan zijn.

Mensen vergeten ook vaak dat gips/osb en de verf ook een dampwerende en daarnaast damp regulerende functie hebben en dat in een gemiddeld nederlands huis de RV extreem laag is in de winter. in de standaard berekeningen neem je doorgaans waardes die hoger liggen. de berekeningen die gedaan worden zijn min of meer worst case.

Uiteindelijk gaat het erom dat de droogtijd niet uit de klauw loopt. dat vocht komt echt wel de constructie in is het niet door een damp verschil, dan wel door stuifsneeuw of een ouderwetse lekkage.
als je daarom de vuistregel aanhoud steeds minder dampdicht van binnen naar buiten, dan kan het eigenlijk nooit fout gaan.

pir kom ik nog niet vaak (eigenlijk nooit) tegen in projecten (renovatie/vernieuwbouw) maar mocht ik het tegen komen zal ik een foto maken :)

[Voor 4% gewijzigd door twain4me op 03-04-2021 13:37]

• LED-Maniak

LED-Maniak

twain4me schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:35:
[...]

pir kom ik nog niet vaak (eigenlijk nooit) tegen in projecten (renovatie/vernieuwbouw) maar mocht ik het tegen komen zal ik een foto maken :)
Ik denk dat het nog wel een jaar of 5 of 10 duurt voordat je het veel tegen gaat komen.

Voor mijn gevoel is het relatief recent pas echt mainstream geworden gezien de prijs hoger was dan de alternatieven en er in het verleden(zeker bij woningbouw corporaties) absoluut geen reden was PIR te kiezen daar de isolatienormen nog niet zo hoog waren.

Appeltaart is lekker!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Maar bijv in dit filmpje vanaf 2:16:
YouTube: Gyproc plafond plaatsen | Wanden en plafonds | How to met GAMMA

Wordt dat dan 1 grote ramp? Of kan het op deze manier wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Impry schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:31:
Maar bijv in dit filmpje vanaf 2:16:
YouTube: Gyproc plafond plaatsen | Wanden en plafonds | How to met GAMMA

Wordt dat dan 1 grote ramp? Of kan het op deze manier wel?
ze doen denk ik net alsof het een geventileerd dak is ofzo, trouwens nog nooit dakbalken op 1 hoogte en waterpas gezien bij oudbouw. tegenwordig kan het wel, nu hebben we isolatie onder afschot.
het alternatief is dat het woning scheidend is maarja dan zou je eigenlijk dubbel gipsen en aandacht hebben voor brandwerendheid, misschien zit er nog wel een zolder ofzo boven. Het is ook niet helemaal van deze tijd om 5 (?) cm isolatie te gebruiken in je schil terwijl er 17(?) cm ruimte is

lang verhaal kort volg de details van de fabrikant. ;)

[Voor 9% gewijzigd door twain4me op 03-04-2021 22:44]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

LED-Maniak schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:08:

Daarnaast, hoeveel vocht trekt er door een gaatje bij een normaal geventileerd/gereguleerd huis? Aan het dak of tegen de muur zal er altijd wat ventilatie zijn door middel van spouw of damp open laag. Dan mag er constant behoorlijk veel vocht naar buiten gaan wil dat rot veroorzaken en geen enkel mogelijke manier voor het water om te verdampen na x dagen.

Als ik zie hoe slecht het hier geisoleerd was(4cm piepschuim) met overal kieren en weggezakt glaswol, dan had ik al wel wat vochtplekken verwacht na 15 jaar(dit jaar alles gestript en vervangen).
Dat ben ik met je eens. Je leest zelden over wegrottende daken door slechte na-isolatie, maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat we simpelweg nog niet lang genoeg ervaring hebben opgedaan.

Zeker na-isoleren met PIR is voor mijn gevoel iets van de laatste paar jaar. Als schimmel en rot een jaar of 15 nodig hebben, dan gaat het nog wel even duren voordat we die berichten te zien krijgen.

Ik zit er steeds meer aan te denken om het echt rigoureus te doen over een aantal jaar. Het hele dak eraf, nieuw dak met goede isolatie er op en dan gelijk een in-dak pv systeem erop. Geen idee wat dat zou kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14:26
PaT schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:00:
[...]

Dat ben ik met je eens. Je leest zelden over wegrottende daken door slechte na-isolatie, maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat we simpelweg nog niet lang genoeg ervaring hebben opgedaan.

Zeker na-isoleren met PIR is voor mijn gevoel iets van de laatste paar jaar. Als schimmel en rot een jaar of 15 nodig hebben, dan gaat het nog wel even duren voordat we die berichten te zien krijgen.

Ik zit er steeds meer aan te denken om het echt rigoureus te doen over een aantal jaar. Het hele dak eraf, nieuw dak met goede isolatie er op en dan gelijk een in-dak pv systeem erop. Geen idee wat dat zou kosten.
Met sneldekpannen en isolatie conform huidige nieuwbouw eisen ongeveer rond de 325 tot 450 euro per vierkante meter. (Offertes van 3 dakdekkers binnen deze range)
Offertes wel ruim jaar oud, dus wellicht inmiddels weer duurder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MisterEagle schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:08:
[...]

Met sneldekpannen en isolatie conform huidige nieuwbouw eisen ongeveer rond de 325 tot 450 euro per vierkante meter. (Offertes van 3 dakdekkers binnen deze range)
Offertes wel ruim jaar oud, dus wellicht inmiddels weer duurder.
Hmm, dat valt mij eigenlijk nog mee. Heb ik voor 30 a 35k een compleet nieuw dak dat niet lekt bij sneeuw, wel de warmte binnen houdt en gelijk een nette pan erop.
Nu nog uitvogelen wat zo'n in-dak pv systeem dat op mijn pyramidedak kan kost...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Ik zat wat rond te loeren voor het isoleren van mijn dak aan de binnenzijde, nadat dit weekend mijn complete dak gerenoveerd is.

Enkel zit ik met ronde juffers die totaal niet gelijke dik zijn, niet echt veel informatie op te vinden hoe dit het beste te isoleren.

Persoonlijk dacht ik aan pir platen tussen de juffers in en dan alles rondom de juffers purren. Dan zit je met 9cm gelijk op r4.

En aan de andere kant zit ik te kijken naar 18cm dikke spijkerflens rollen glaswol, waarbij ik dan op de juffers afgevlakte latten plaats, zodat als ik de isolatie ertussen heb hier gelijk mijn afwerking op kan zetten. Dan is er echter kans op lucht rondom de juffers en als isolatie niet sluitend is heeft het niet zoveel zin.

Iemand nog andere ideeën?

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 10-05 21:35
PaT schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:00:
[...]

Bij mijn huis heb ik het dak afgelopen zomer vervangen. Er was door de vorige bewoner rond '99/'00 van binnenuit geïsoleerd met steenwol en afgetimmerd met gipsplaten. Geen dampscherm aan de binnenkant maar wel van dat dakleer-achtige spul bovenop het grenen dakbeschot. Toen ik begin vorig jaar het gips eraf haalde voor inspectie, trof ik zwam/rot aan. Het zal ook niet hebben meegeholpen dat er heel veel vogels onder de dakpannen nestelden en rottende vegetatie hebben meegesleept.

Ik denk dat het zonder de vogelnesten nog wel een tijd goed was gegaan maar zodra er een schimmelspoor binnenkomt zit je met een vochtige, ongeventileerde voedingsbodem en is je dak vrij kansloos als je er niet bijtijds achterkomt.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@GodDamage Ja, dat snap ik heel goed. Maar het aantal gevallen waar dit soort zaken gebeuren lijken ogenschijnlijk heel beperkt.

• koentjuh
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15:12
PaT schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:37:
@GodDamage Ja, dat snap ik heel goed. Maar het aantal gevallen waar dit soort zaken gebeuren lijken ogenschijnlijk heel beperkt.
Misschien omdat het meestal oude huizen zijn die geventileerd worden, waarbij er toch altijd wel soort van natuurlijke ventilatie zit in het oude, kierende dakbeschot? Echt luchtdicht bouwen wordt nog niet zo lang gedaan.

• GodDamage
koentjuh schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:42:
[...]

Misschien omdat het meestal oude huizen zijn die geventileerd worden, waarbij er toch altijd wel soort van natuurlijke ventilatie zit in het oude, kierende dakbeschot? Echt luchtdicht bouwen wordt nog niet zo lang gedaan.
Precies, zolang het maar kan doorluchten is er niks aan de hand. Maar zodra je het gaat aftimmeren met gips waarbij de naden met kit worden dichtgesmeerd, is het grotendeels gedaan met de ventilatie. Het is maar wat je wil natuurlijk; voor het geld dat het nieuwe dak me heeft gekost, kan ik ook twintig jaar 1000 m3 gas per jaar extra verbruiken en hiermee het gebrek aan isolatie compenseren. Zelfs met de huidige gasprijs. Comfort is dan wel ver te zoeken...

Je kon duidelijk zien in welke zolderkamer is geslapen. Daar was het dakbeschot flink zwart gekleurd door het vocht en je zag op elke gording ook de vochtkringen. Daardoor denk ik dat er de komende jaren nog wel wat gevallen van rottende daken zullen opdoemen, veroorzaakt door een verkeerde manier van isoleren.

• bbbrumbrum
  • Niet online
PaT schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:14:
[...]

Hmm, dat valt mij eigenlijk nog mee. Heb ik voor 30 a 35k een compleet nieuw dak dat niet lekt bij sneeuw, wel de warmte binnen houdt en gelijk een nette pan erop.
Nu nog uitvogelen wat zo'n in-dak pv systeem dat op mijn pyramidedak kan kost...
Waarom in-dak? Moeilijk, duur, gevoeliger voor lekkages en geen BTW terug. Gewoon simpel waterdicht onderdak (damwand/sandwich bvb), standaard inlegrail erop, randen en nok ophogen zodat het in-dak oogt.

• LED-Maniak

LED-Maniak

GodDamage schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:25:
[...]

Precies, zolang het maar kan doorluchten is er niks aan de hand. Maar zodra je het gaat aftimmeren met gips waarbij de naden met kit worden dichtgesmeerd, is het grotendeels gedaan met de ventilatie. Het is maar wat je wil natuurlijk; voor het geld dat het nieuwe dak me heeft gekost, kan ik ook twintig jaar 1000 m3 gas per jaar extra verbruiken en hiermee het gebrek aan isolatie compenseren. Zelfs met de huidige gasprijs. Comfort is dan wel ver te zoeken...

Je kon duidelijk zien in welke zolderkamer is geslapen. Daar was het dakbeschot flink zwart gekleurd door het vocht en je zag op elke gording ook de vochtkringen. Daardoor denk ik dat er de komende jaren nog wel wat gevallen van rottende daken zullen opdoemen, veroorzaakt door een verkeerde manier van isoleren.
De situatie die je schetst is alleen totaal anders dan waar we het eerst over hadden en een heel andere zaak dan het zo-goed-als-mogelijk luchtdicht isoleren(met hier en daar een foutje) zoals ze dat tegenwoordig doen.

Steenwol zonder dampscherm zijn we ons denk ik allemaal van bewust dat dit een slecht idee is, ook gezien de vele ubakus berekeningen die er voorbij komen die dit aantonen. Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat het vocht door het steenwol heen gaat en condenseert op je dak. Daar kan het geen kant op.

Dat is wel een totaal andere hoeveelheid vocht dan PIR met alufolie en tape/afpurren.

Appeltaart is lekker!

• GodDamage
LED-Maniak schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:37:
[...]

De situatie die je schetst is alleen totaal anders dan waar we het eerst over hadden en een heel andere zaak dan het zo-goed-als-mogelijk luchtdicht isoleren(met hier en daar een foutje) zoals ze dat tegenwoordig doen.

Steenwol zonder dampscherm zijn we ons denk ik allemaal van bewust dat dit een slecht idee is, ook gezien de vele ubaka berekeningen die er voorbij komen die dit aantonen. Ik kan mij inderdaad goed voorstellen dat het vocht door het steenwol heen gaat en condenseert op je dak. Daar kan het geen kant op.

Dat is wel een totaal andere hoeveelheid vocht dan PIR met alufolie en tape/afpurren.
Er werd ook over glaswol gesproken en daar reageerde ik eigenlijk op. Maar dan nog; als ik van binnen zou gaan isoleren met pir dan zou ik nog steeds een dampopen bovenkant van het dakbeschot willen hebben. Het vocht moet wel uit de constructie kunnen komen.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:38

Rukapul

Moderator General Chat
GodDamage schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:14:
[...]

Er werd ook over glaswol gesproken en daar reageerde ik eigenlijk op. Maar dan nog; als ik van binnen zou gaan isoleren met pir dan zou ik nog steeds een dampopen bovenkant van het dakbeschot willen hebben. Het vocht moet wel uit de constructie kunnen komen.
Het is juist andersom: op basis van de bestaande opbouw kies je de methode voor na-isolatie.

Bij een dampdichte buitenschil valt PIR en aanverwante materialen vrijwel zeker af. Juist dan kom je uit op dampopen materialen als steenwol met klimaatfolie, etc., maar altijd pas na zorgvuldige selectie.

• GodDamage
Rukapul schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:22:
[...]

Het is juist andersom: op basis van de bestaande opbouw kies je de methode voor na-isolatie.

Bij een dampdichte buitenschil valt PIR en aanverwante materialen vrijwel zeker af. Juist dan kom je uit op dampopen materialen als steenwol met klimaatfolie, etc., maar altijd pas na zorgvuldige selectie.
Ehm wat is daar andersom aan? Ik zei; als ik pir aan de binnenkant zou doen (tegen dakbeschot) dan wil ik de andere kant (dus buitenkant dak) van het dakbeschot dampopen hebben. Hetzelfde dus als aan de buitenkant pir en dan niks tegen het dakbeschot aan de binnenkant. Met klimaatfolie moet ik ook nog zien hoe zich dat na jaren ontwikkelt. Als er al isolatie aan de buitenkant ligt, dan had ik het binnen maar zo gelaten denk ik.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bbbrumbrum schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:51:
[...]

Waarom in-dak? Moeilijk, duur, gevoeliger voor lekkages en geen BTW terug. Gewoon simpel waterdicht onderdak (damwand/sandwich bvb), standaard inlegrail erop, randen en nok ophogen zodat het in-dak oogt.
Ik heb een piramidedak. Die dakvorm doet het esthetisch niet zo lekker met standaard zonnepanelen. Dat kan sommigen geen reedt schelen, maar mij wel. Ik kijk zelf niet zoveel naar mijn dak, maar mijn buren wel.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Indak werkt ook gewoon met standaard panelen, enkel met vulplaten op de "moeilijke" posities. Maar of het daar mooi van word.... Met jou eisen zijn PV-pannen de beste oplossing, maar je betaald dan >3x (?) zoveel voor de helf (?) van de opbrengst.
PaT schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:09:
[...]

Nope, Exasun heeft panelen van 80x50 die (naar rato) bijna hetzelfde opleveren als een normaal paneel. Ben alleen benieuwd wat die kosten. Maar goed. We gaan teveel offtopic nu.
I know, een kwartpaneel.. Maar inderdaad verouderde techniek die veel te duur word verkocht en voor je schuine hoeken heb je nog steeds vuplaten nodig.

[Voor 47% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-04-2021 11:05]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

bbbrumbrum schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:13:
Indak werkt ook gewoon met standaard panelen, enkel met vulplaten op de "moeilijke" posities. Maar of het daar mooi van word.... Met jou eisen zijn PV-pannen de beste oplossing, maar je betaald dan >3x (?) zoveel voor de helf (?) van de opbrengst.
Nope, Exasun heeft panelen van 80x50 die (naar rato) bijna hetzelfde opleveren als een normaal paneel. Ben alleen benieuwd wat die kosten. Maar goed. We gaan teveel offtopic nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 23-04 09:12
CrutzZz schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:25:
Mensen even een vraag.

Bedankt alvast.

[Afbeelding]
Ik heb zowel de aansluiting tussen PIR platen als de aansluiting met de gordingen getaped. Vanaf binnen kijk je dan uiteindelijk tegen 1 onafgebroken lagen aluminium aan. De gehele gordingen heb ik mee getaped.

• cannonpie
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:37
Nou ik heb een gat in m'n stenen knieschot gemaakt om eens te kijken wat daarachter zit. Er zitten aan weerszijde van de dakkapel een loodslap, en daar is het dakbeschot weggehaald, en een enkel latje tegenaan gezet. Daardoor zit er dus een opening van een paar cm. Wat zal ik daarmee doen?

Ik wil het uiteindelijk met pir isoleren maar zal ik dit bv met een extra latje en pur dicht zetten?

• Varienaja
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wij hebben een zolder die al wel wat geïsoleerd is (8cm isolatiemateriaal), ons huis is van 1990. Het ziet er zo uit:

Hoe zou ik de isolatie kunnen verbeteren? Mijn lekenverstand zegt: de ruimtes tussen de verticale draagbalken opvullen, en dan een nieuwe laag schrootjes eroverheen. Maar wat zou ik er tussen moeten drukken? Er is ruimte voor 14cm dik materiaal. En moet daar dan nog weer een dampwerende laag overheen? Bedankt voor het meedenken!

[Voor 3% gewijzigd door Varienaja op 19-04-2021 18:18]

Gras groeit niet door eraan te trekken.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:48

timovd

Voorsprong door techniek

@Varienaja PIR-platen. Persoonlijk zou ik de houten balken zichtbaar houden en tussen die balken afwerken. Maar aan de andere kant; je schroeft zo gipsplaten op die balken en heb je het snel afgewerkt.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• pekelveld
Twee vragen:
  1. Ik ga Gutex Thermoflex bestellen en deze zouden een breedte van 57,5 cm moeten hebben. Aangezien op Gutex een levertijd zit van een paar weken, maar het hout voor het regelwerk hier wel binnen een week kan zijn, wil ik alle regels wellicht alvast gaan monteren. Maar: dan moet die Gutex wel maatvast zijn, anders kan ik daarna weer opnieuw beginnen. Wat is jullie ervaring met de maatvastheid van houtvezelplaten?
  2. Het productblad spreekt van een klemmaat > 1% in de breedte van het vak. Aangezien ik in twee lagen ga verwerken, en de laag van 10cm dikte ga inklemmen, kan ik volgens de klemtabel platen van volledige breedte inklemmen. Als ik een tussenruimte van 56,9 cm aanhoud (< 99% van 57,5cm), dan zou dat (dus) goed moeten gaan?
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True