Dag iedereen,
ik weet niet goed of ik hier best een nieuwe topic start, of het bij in deze kan. Maar aangezien deze precies wel levendig is stel ik het even hier. Excuses moest dit niet passen:
Wij willen bekijken of het nuttig is om onze garage in onze bel-etage woning te isoleren, en indien ja , hoe we dit het best zelf aanpakken.
We wonen in een bel-etage (1982). Foto’s grondplan onderaan.
Gelijkvloers:- Garage (onder de living)
- Hal (onder 2e deel Living)
- Waskot (onder keuken)
- Hal + trap
1e:- Living (L vorm)
- Keuken
- Hal + trap
2e:- 4 kamers (onder dakkapel)
- Hal + trap
We lieten de ramen vervangen door HR++ glas, en het dak werd volledig ingepakt alsook de dakkapellen met 16cm PIR.
We verwarmen met een gascondensatieketel.
De spouwmuur is momenteel niet geïsoleerd, dit kan wel, we hebben dit laten bekijken, de spouw is dik genoeg en proper. Voorlopig niet gedaan, wegens zorgen om ventilatie, en vocht. We wonen in een vrij natte omgeving. Mogelijks moeten we dit nog bekijken in de toekomst.
⅔ van de living ligt dus boven de garage , die niet verwarmd wordt. Op een koude winterdag moet het daar niet veel warmer zijn dan 11/12°C denk ik. In de living verwarmen we tot 19/20°C.
Het idee leeft, om het plafond van de garage te isoleren. Heeft dit nut? Op zich kan er nog altijd koude via het "plafond" van de garage, langs de kanten, die grenzen met de buitenmuren?
Indien dit toch een positief effect kan hebben, hoe doen we dit best? Er zijn redelijk wat electriciteitskabels + CV leidingen in opbouw, alsook de garagepoort. (Zie foto's onderaan) Filmpjes die ik op youtube zie, zijn allemaal in volledig “naakte” plafonds. Vb:
Wat met een dampscherm? Als ik wat lees, best eerst tegen het plafond garage, dan pas de isolatie. Maar hoe doen we dit met al de leidingen? Kan bijna niet goed aangebracht worden?
Alvast bedankt voor jullie tijd!