Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Onze 2-onder-1 kap woning(1987) heeft een zgn woonzolder.
Omdat het hier in de wintermaanden relatief 'fris' is, wil ik hier aanvullend isoleren.

Momenteel is de dakopbouw als volgt:
  • Pannen.
  • Panlatten.
  • Dakplaat 18mm spaanplaat met 18mm purschuim.
  • Gordingen.
Mijn vriendin wil echter (deels) het karakter van de gordingen aanwezig laten.
Nu heb ik reeds e.e.a. gelezen en uitgezocht, en blijken de zgn. PIR platen(voorzien van 2st zijde alu) de hoogste isolatiewaarde te leveren bij een RC-waarde/materiaaldikte vergelijk.

Wat is nu de beste methode om deze aan mijn dakbeschot te bevestigen?
  • Tengels tegen het dakbeschot schroeven, en hierdoor een luchtspouw creeren. Hierna de PIR platen er tegenaanschroeven/lijmen en afwerken met GIPS.
of
  • PIR platen direct tegen het dakbeschot aanwerken, en hierdoor 2cm dikkere PIR-plaat toepassen(totale dikte gelijk aan bovenstaande optie).

• AcIDeR
  • Nu online
Aan de buitenzijde isoleren is niet helemaal wenselijk.

Dan zou ik eerder het gehele dak willen vervangen, echter zitten de buren bouwkundig aan ons vast, en levert dat dus geen mooi plaatje op.
Vandaar dat ik PIR wil plaatsen aan de binnenzijde.

@migjes:
Is een ventilatiepan onder je doorvoer leggen geen optie?
Dan heeft het mogelijk geen kans om te condenseren.

• AcIDeR
  • Nu online
De reden waarom ik mijn topic ben gestart, is om een zo hoog mogelijke isolatiewaarde te creëren op deze zolder.
Ik heb daarbij mijn materiaalkeus gedeeltelijk vast staan, en ook de gewenste methodiek om dit aan te brengen.

Ik heb momenteel geen vocht problemen, maar wil deze ook niet veroorzaken in de toekomst.
Derhalve de vraag hoe deze PIR platen te monteren.

Door het creëren van een luchtspouw creëer ik namelijk ruimte vanaf de buitenzijde gezien, om te 'ademen'.
Echter creëer ik aan de binnenzijde een damp en luchtdichte laag, waardoor ik zo min mogelijk warmte verlies door mijn dak?

• AcIDeR
  • Nu online
quote:
technopeuter schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:40:
Kijk ipv pir ook eens naar Resolplaten, is weer 10% beter isolerend. Ik heb trouwens dezelfden situatie als TS, wil ook gaan isoleren op zolder
Bedankt voor de tip!
Ik wil afhankelijk van welke methodiek het beste is, uiteindelijk de exacte materiaalkeuze kiezen.
Hoogste prijs/RC waarde kwaliteit.
Idee is om van de zomer aansluitend de garage wanden + plafond te isoleren.

• AcIDeR
  • Nu online
quote:
David schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 08:17:
[...]

Hier heb ik ons dak (jarendertighuis) aan de binnenkant geïsoleerd met 8cm dikke resolplaten (Kingspan Kooltherm). Dat isoleert beter en verwerkt fijner dan PIR. Het spul is wel prijzig maar vaak zijn op Marktplaats betaalbare restpartijen te vinden.

[afbeelding]

Binnen de gordingen heb ik een raamwerk gemaakt waar de isolatieplaten tussen pasten en waar ik de gipsplaten op kon schroeven. Het raamwerk is zo'n 3cm minder diep dan de dikte van de gordingen, zodat er na afwerken (folie, 1cm gipsvezelplaat etc) nog ongeveer een centimeter van de gordingen zichtbaar blijven. Totale dikte van de constructie is 9,5cm, waarvan 8cm isolatiemateriaal.

Die klimaatfolie van Isover kun je prima gebruiken met andere isolatiematerialen. PIR en resol zijn dampopen, tenzij er een dampdichte folielaag op zit natuurlijk.
Mag ik vragen hoe nu je dak doorsnede eruit ziet?

Resol heeft inderdaad nog een betere isolatiewaarde als PIR.

• AcIDeR
  • Nu online
Waarom heb je nog PE folie gebruikt?
Resol met aluminium is toch ook damp/vocht dicht?

En je hebt geen luchtspouw gehouden?
Bewust of wederom vanwege ruimte gebrek? Of vanwege kieren tussen je planken.

AcIDeR wijzigde deze reactie 17-02-2015 12:21 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AcIDeR
  • Nu online
quote:
Joris 407 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:26:
Dit lange weekend een start gemaakt.. Pff wat een klus, ik had gehoopt verder te komen..[afbeelding]
Ziet er goed uit!
Al wat meer foto's?

Benieuwd naar t eindplaatje

• AcIDeR
  • Nu online
Ziet er goed uit!!

Ik heb afgelopen zomer de garage-wanden opnieuw geïsoleerd om een beetje feeling met het materiaal te verkrijgen.
Dit is erg positief bevallen, en ben nu dan ook aan het afwerken.
Het isoleren hier was met name omwille van comfort. (garage is inpandig bereikbaar)

Komend voorjaar hoop ik starten met de zolder, na het bemachtigen van een nieuwe lading RESOL.

AcIDeR wijzigde deze reactie 22-09-2015 16:59 (16%)

• AcIDeR
  • Nu online
quote:
Anton Rongen schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 22:17:
Ik heb vandaag een offerte voor aanbrengen 56m2 schuindak ontvangen a €2450. 8cm PIR inclusief cachering.

Als ik rondlees is dit aan de bovenkant van marktconform. Hoe is jullie ervaring?
Ik ben half maart eindelijk begonnen en zit nu op 1045 euro aan kosten, voor 45m2.

Dat is volledig afgewerkt op basis van 10cm PIR, 2cm EPS(tussen tengels) en 9mm GIPS.

Stiekem is het behoorlijk bewerkelijk, en lijkt 1200 euro aan uurloon mij redelijk voordelig.
Bij een uurloon van 40 € is dat namelijk ook maar 30 uur.

Zelf doe je altijd alles wel 'netter', en daar gaat dan ook meteen veel tijd in.

AcIDeR wijzigde deze reactie 06-04-2017 20:57 (6%)

• AcIDeR
  • Nu online
Kun je t niet beter zelf doen dan? ;-)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True