(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 56 Laatste
Acties:
  • 524.146 views

Onderwerpen

• MvanS
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:23
Ik weet niet precies het verschil met de Isover Xtrasafe, maar de Vario KM is in de aanbieding bij de Gamma.
2x15 meter (30 m²) van 153.00 voor 99.45 https://www.gamma.nl/asso...x15-meter-30-m2/p/B124587

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:28
MvanS schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:20:
Ik weet niet precies het verschil met de Isover Xtrasafe, maar de Vario KM is in de aanbieding bij de Gamma.
2x15 meter (30 m²) van 153.00 voor 99.45 https://www.gamma.nl/asso...x15-meter-30-m2/p/B124587
Het vochtregulerende bereik is een heel stuk kleiner dan de xtrasafe. Zie een paar pagina's terug.

6.8 kWp op zuid en west

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:29
Jah die kit is ook bij hornbach goed geprijst.
De kleefpatches had ik bij die locken gekocht. Ook prima webwinkel had het al 2 dagen later in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Wat kan het kwaad om de folie op het regelwerk te plaatsen ipv direct tegen de houtvezel? Heb nogal moeite om de platen geklemd alleen tussen de gordingen te plaatsen. Door het gewicht vallen ze er weer uit. Wil eigenlijk geen kepers plaatsen want 1: kost flink geld aan 28/39x195 balken en 2: plaatselijk minder isolatie.

Nu krijg ik het goed geklemd tussen de 5x7's en het dakbeschot, maar folie plaatsen tussen de gording en raggels wordt op die manier wel een probleem.

Heb het ook met een touw geprobeert, maar dat gaat natuurlijk ook hangen door het gewicht. En dan weet ik niet of alles helemaal correct dicht is (geen lucht lekken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b5oao_TaeCGV8Fw2zHZIPMOKFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRqmuWcwWbtrZ3IOBbcywcFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVA3NNxd_jsxxRjtDm3KYqc2Wc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEdTmMqeO0iwud2zrVUnfOUc.jpg?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ik zie redelijk vaak dat ze de folie op het regelwerk plaatsen en dan vervolgens gips. Dat maakt in mijn geval het monteren wel echt een heel stuk makkelijker

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:16
Gdzr schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:35:
Wat kan het kwaad om de folie op het regelwerk te plaatsen ipv direct tegen de houtvezel? Heb nogal moeite om de platen geklemd alleen tussen de gordingen te plaatsen. Door het gewicht vallen ze er weer uit. Wil eigenlijk geen kepers plaatsen want 1: kost flink geld aan 28/39x195 balken en 2: plaatselijk minder isolatie.

Nu krijg ik het goed geklemd tussen de 5x7's en het dakbeschot, maar folie plaatsen tussen de gording en raggels wordt op die manier wel een probleem.

Heb het ook met een touw geprobeert, maar dat gaat natuurlijk ook hangen door het gewicht. En dan weet ik niet of alles helemaal correct dicht is (geen lucht lekken)

[Afbeelding]

Ik denk dat je die vraag aan de fabrikant moet stellen wat voor invloed het heeft op de werking.
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
Die vraag staat ook al uit. Mocht het wel van invloed zijn, dan ga ik panlatten halen die ik wel onder de folie laat, die gebruik ik dan om de isolatie op zn plek te houden. Folie eroverheen en dan zonder luchtlaag over de lat en weer terug tegen de goeding. Dus vastnieten op zowel de gording als de lat. Daarna het regelwerk eroverheen voor de gipsplaten.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
@Gdzr wellicht werkt nylondraad of ijzerdraad of metaalband/bandijzer beter om het materiaal al dan niet tijdelijk te ondersteunen?

https://www.hornbach.nl/p...x0-7-mm-verzinkt/4117894/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Even een checkvraag;

Bij een uitbouw is er een kleine laag PIR toegepast op het dak (warm dak constructie). Dit is niet de dikste laag, omdat er over een jaar of 3 een verdieping bij op wordt gebouwd.

Ik wil dit nu zelf na isoleren dmv koud dak constructie. Zat te denken aan steenwol tussen de liggers en daar dan klimaatfolie overheen omdat het moet kunnen ademen.

Constructie wordt dan:

- pvc dakbedekking
- pir
- dakbeschot platen
- liggers met daartussen steenwol
- klimaatfolie

Klopt dat zo?
Of moet je bij combinatie warm en koud dak dampdicht afwerken aan de binnenkant?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ze zijn hier bij ons in de buurt een huis aan het verbouwen (voor en achterzijde een dakkapel erop).
Tussen de balken hebben ze geïsoleerd met iets wat ik niet kan zien vanaf de straat maar de eind laag is aluminium.
De balken steken nog een aantal centimeter onder de isolatie uit.

Dit lijkt mij een vrij aparte combinatie aangezien er EPDM op wordt gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@pentaw1nz in combinatie met een warm dak waarbij er reeds (sterk) dampremmende lagen zijn toegepast wordt over het algemeen een klimaatfolie aan de warme kant aangeraden. Inderdaad om de reden die je aangaf: de boel moet kunnen blijven ademen c.q. je wilt geen vocht opsluiten tussen dampdichte lagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Franciesco schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:30:
@Gdzr wellicht werkt nylondraad of ijzerdraad of metaalband/bandijzer beter om het materiaal al dan niet tijdelijk te ondersteunen?

Dit is een goede! Niet aan gedacht. Ziet er uit als een werkbare oplossing.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:23
Gdzr schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:35:
Wat kan het kwaad om de folie op het regelwerk te plaatsen ipv direct tegen de houtvezel?
Bij de klimaatfolies is doorgaans het advies om een luchtspouw aan te houden tussen folie en afwerking t.b.v. optimale werking.

Voor normale dampremmende folies maakt het bij mijn weten niet uit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-06 11:02
Misschien voor sommige mensen hier goed om te weten dat mijn ervaring is dat veel fabrikanten in deze branche heel goed telefonisch bereikbaar en bereid zijn om technische vragen te beantwoorden (zonder commerciele ondertoon). Voor mij toch een betere bron om advies van aan te nemen dan veel vd winkels/aannemers.
Sobrema gaat nu bijvoorbeeld alles voor me narekenen en een plan van aanpak terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
schalk84 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:07:
Misschien voor sommige mensen hier goed om te weten dat mijn ervaring is dat veel fabrikanten in deze branche heel goed telefonisch bereikbaar en bereid zijn om technische vragen te beantwoorden (zonder commerciele ondertoon). Voor mij toch een betere bron om advies van aan te nemen dan veel vd winkels/aannemers.
Sobrema gaat nu bijvoorbeeld alles voor me narekenen en een plan van aanpak terugsturen.
Heb Isover proberen te bellen vandaag, maar tot 3x toe geen gehoor. Misschien een vervroegde kerst?

Heb nu 5 rollen van die bandijzer gehaald. Daar mee moet ik de klus wel kunnen klaren en werkt een stuk makkelijker dan weer met houten latten een tweede regelwerk te moeten maken. Dan zit de folie alsnog strak tegen de isolatie met een luchtspouw.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
assje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:41:
[...]

Bij de klimaatfolies is doorgaans het advies om een luchtspouw aan te houden tussen folie en afwerking t.b.v. optimale werking.

Voor normale dampremmende folies maakt het bij mijn weten niet uit.
Ga het al maken met spouw, was ook het originele idee. Was gewoon benieuwd of er een rede is. Of dat het "aanpasbaar" effect komt door de vochtigheid in de luchtspouw. Zodat het beter werkt dan wanneer er meteen gipsplaat tegen de folie aan zit, wat het aanpasbaar effect teniet doet.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben ook wel benieuwd waarom er een luchtspouw moet zitten tussen folie en afwerking. Gips ademt namelijk gewoon, ongeacht of je er folie tegenaan hebt of niet. Kan mij hooguit voorstellen dat je vocht ophoping kan krijgen, maar dan moet het wel erg nat in je huis zijn. Maar die vochtophoping kan ook gevormd worden door de luchtspouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Eerder in dit topic konden we daar ook niet echt een onderbouwd antwoord op geven. Dus als dat nog komt van de leverancier, dan zou dat zeker interessant zijn om hier te plaatsen.

Wat wel een voordeel kan zijn van een luchtspouw tussen afwerklaag/gipsplaat en folie is dat bij doorboren van de afwerking (om wat op te hangen oid) de kans kleiner is dat de folie ook kapot gaat. Maar verder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gdzr
Franciesco schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:30:

Gouden tip! Werkt een stuk fijner zo.

Moet alsnog veel werk verrichten, want de gording afstand is groter dan de platen, dus moet veel op maat maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WT_spGBJV1ktQOB1IsquH5nN7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQfeuVhDGLDLEJfIZ6yp6dBI.jpg?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gdzr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:49:
[...]

Moet alsnog veel werk verrichten, want de gording afstand is groter dan de platen, dus moet veel op maat maken.

[Afbeelding]
vervangen door

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NR4N3NPMjP2/550x550.jpg

roest (vocht) is niet handig,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
vso schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:55:
[...]

vervangen door

[Afbeelding]

roest (vocht) is niet handig,
Spul is verzinkt toch, hoe moet dat gaan roesten? En stel het gaat wel roesten, dan zouden alle schroeven ook gaan roesten.

Mocht de sterkte na het roesten verzwakken is het niet erg. Komt dadelijk een regelwerk van 44x70 tegen aan. Dit is puur om de bevestiging te versimpelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Gdzr op 23-12-2023 14:06 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...]Gouden tip! Werkt een stuk fijner zo.
(y)
Moet alsnog veel werk verrichten.....
Ziet er op zich qua montage met die band OK uit. Ik zou zelf de isolatie meer klemmend maken door ca 1 cm isolatie dan nodig is af, dus die extra 1 cm. Op de foto lijkt het tussen de stukken toch het nodige te kieren, dat zou jammer zijn voor de beste werking ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
route99 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:37:
[...]
(y)
[...]
Ziet er op zich qua montage met die band OK uit. Ik zou zelf de isolatie meer klemmend maken door ca 1 cm isolatie dan nodig is af, dus die extra 1 cm. Op de foto lijkt het tussen de stukken toch het nodige te kieren, dat zou jammer zijn voor de beste werking ervan.
Het zit geklemd hoor. Hou bijna bij elke maat 1cm meer aan. Moet met moeite de stukken er tussen duwen. Alleen her en der hangt het alsnog een beetje. Die ruimte wordt straks gedicht wanneer de balken er tegen aan gaan.

Deze ruimte bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpnJpsz1ghLRQ_akthyppZL2Dy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGZFj2kz44HMKu0yftJ1SHTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Die komt puur door het hangen. Als ik alles met de hand aanduw op de plek waar het dadelijk komt, zijn alle kieren weg.

[ Voor 30% gewijzigd door Gdzr op 23-12-2023 14:49 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Gdzr Wrs geeft de schaduw ook deels een verkeerd beeld, das beter dan dat er echt een spleet zit... *O*

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 23-12-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
route99 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:07:
@Gdzr Wrs geeft de schaduw ook deels een verkeerd beeld, das beter dan dat er echt een spleet zit... *O*
Haha ja, ik doe mijn best om alles er zo strak als het kan in te krijgen. Merkt wel echt meteen een verschil in geluid joh. Alsof je in een muziek studio zit nu xD.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Gdzr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:14:
[...]

Haha ja, ik doe mijn best om alles er zo strak als het kan in te krijgen. Merkt wel echt meteen een verschil in geluid joh. Alsof je in een muziek studio zit nu xD.
Ik denk dat het na de gipsplaten wel weer weg zal zijn, echter zal het geluid van buiten wel gedempt worden :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gdzr
[...]

[Afbeelding]
En klaar met de eerste kamer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7m9OxsFyPGx-FpQpULI82BOlnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPQBNg47muxbPiLJXs715Osz.jpg?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:01
Bedankt voor het delen van de foto's. Ik heb het eerder met wat touw geprobeerd, maar dat werkt niet lekker. Ik doe het nu standaard met houten latten, maar dat kost je altijd cm's.

En wat elektriekert zegt: geniet nog maar even van je studio. Ik heb gisteren gipsplaten aangebracht, en dan is het echt weer een echoput. :D

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
inquestos schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:41:
Bedankt voor het delen van de foto's. Ik heb het eerder met wat touw geprobeerd, maar dat werkt niet lekker. Ik doe het nu standaard met houten latten, maar dat kost je altijd cm's.

En wat elektriekert zegt: geniet nog maar even van je studio. Ik heb gisteren gipsplaten aangebracht, en dan is het echt weer een echoput. :D
Dat wordt inderdaad het volgende klusje. Folie aanbrengen, regels en gips.

Over folie gesproken. Ik heb vergeten de isover kit in duitsland te halen. Heeft er iemand hier ervaring met Soudal Vapourseal? Die is in gewoon bij de hornbach NL te koop, en zou hetzelfde moeten doen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:46

Seafarer

XXX

Welke platen heb jij gebruikt?

Ik wil dezelfde eens in Ubakus zetten om met mijn eigen dak eens te vergelijken waar ik nu PIR in heb zitten.

Ik heb nog een dak boven te doen. :X

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Seafarer schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:53:
[...]

Welke platen heb jij gebruikt?

Ik wil dezelfde eens in Ubakus zetten om met mijn eigen dak eens te vergelijken waar ik nu PIR in heb zitten.

Ik heb nog een dak boven te doen. :X
Pavaflex plus 100mm, en dan twee laags dus in totaal 200mm. 200mm was niet leverbaar voor half januari, en moest toch een babykamer klaar gaan maken.

Dit is mijn opbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKxSPQ4XdXdvQuTgKcxZ7-vfPfc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFprvxwNZLoQUxlxrIN3jruV.png?f=fotoalbum_large

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gdzr schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:58:
[...]

Pavaflex plus 100mm, en dan twee laags dus in totaal 200mm. 200mm was niet leverbaar voor half januari, en moest toch een babykamer klaar gaan maken.

Dit is mijn opbouw:
[Afbeelding]
Dankje.

200mm is volgens mij best lastig te verwerken. Met 2 x 100 kon het wel eens makkelijker zijn vooral bij lastige hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:31
Ha mede-klussers,

We zijn bezig de zolder te isoleren en dat gaat eigenlijk prima maar we zitten nu met het stuk boven de trap.

Hopelijk zijn de foto's duidelijk genoeg, maar toch een omschrijving. Het gaat om de ruimte achter de rechtopstaande balk.

Boven de trap zit nu een gipsplaten plafond (mogelijk gemaakt door houten regelwerk). Daaroverheen zitten enkele leidingen (water, gas en elektra) en dan een lege ruimte tot het dak zelf.
Aangezien ik me niet heel comfortabel voel bij het boven de trap werken (en het budget ook niet toe laat anderen in te schakelen dit voor ons te doen), vraag ik me af hoe het beste deze ruimte te isoleren.

Heeft een van jullie suggesties?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WUibtrrABXasRLJJp3yZkiohx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvfrCZUdmH5sbEuKR9iYUZ1l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
gms007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:41:
Ha mede-klussers,

We zijn bezig de zolder te isoleren en dat gaat eigenlijk prima maar we zitten nu met het stuk boven de trap.

Hopelijk zijn de foto's duidelijk genoeg, maar toch een omschrijving. Het gaat om de ruimte achter de rechtopstaande balk.

Boven de trap zit nu een gipsplaten plafond (mogelijk gemaakt door houten regelwerk). Daaroverheen zitten enkele leidingen (water, gas en elektra) en dan een lege ruimte tot het dak zelf.
Aangezien ik me niet heel comfortabel voel bij het boven de trap werken (en het budget ook niet toe laat anderen in te schakelen dit voor ons te doen), vraag ik me af hoe het beste deze ruimte te isoleren.

Heeft een van jullie suggesties?[Afbeelding]
de ruimte gewoon isoleren zoals je de rest zou doen. Als je het niet veilig vindt, dan moet je gewoon een plaat underlayment op de balklaag leggen, zodat je iig veilig kan werken.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gdzr schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:32:
[...]

de ruimte gewoon isoleren zoals je de rest zou doen. Als je het niet veilig vindt, dan moet je gewoon een plaat underlayment op de balklaag leggen, zodat je iig veilig kan werken.
Balken over het trapgat leggen. Undelayment of een ouwe deur eroverheen.
Schroefjes erin. Zorg dat het niet kan schuiven met extra balkjes die de zaak klemmen.

Zorg wel eerst dat al je spullen op zolder zijn. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 15:01
Ik heb een rijtjeshuis uit 1935 en ik wil de zolder isoleren. Hier is al ooit +/- 10cm glaswol/steenwol aangebracht tussen de spanten. Er zit geen folie aan de buitenkant (tussen glaswol en pannen), noch aan de binnenkant. Aan de binnenkant zit er wel gipsplaat tegenaan. Als het een beetje waait, dan waait het op zolder ook.

Ik wil vooral deze tocht laten verdwijnen, maar als ik toch bezig ben, wat laaghangend fruit meepakken. Ik ga niet vanaf de buitenkant isoleren, want daar liggen zonnepanelen en dan wordt het een te grote klus. Ik verwacht hier nog maximaal 5 jaar te wonen. Tussen de gordingen zit alleen de gipsplaat, dus op zich is daar nog wel ruimte voor isolatie.

Ik heb het geheel in ubakus proberen te in te voeren, daar komt het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rD10mGvrQQRMUwz6zYdVR3t9igs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54RdTUc1sBmbCHq7My207f4x.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dit klopt, want ik weet niet of het programma de dakpannen alleen op panlatten legt, of dat die houtlaag tussen 5 en 6 massief is. Hetzelfde aan de onderkant, tegen de spanten zitten rachels, en daartegenaan gipsplaten. Tussen de spanten (3) zit geen hout, maar volgens ubakus wel. Dat komt waarschijnlijk omdat ik niet alleen een balk lijk te kunnen plaatsen, maar het wordt meteen een dubbele regel (dakspar & spar). Hoe los je dat op?

Ik zit zelf te denken om tussen de gordingen (staan niet op de tekening) aan de binnenkant, over de glaswol heen, PIR platen te schroeven die al afgewerkt zijn met gips. Zou dat een goede optie zijn? Om dit goed te kunnen bepalen probeer ik het geheel goed in ubakus krijgen, om in te kunnen schatten hoe het dan zit met dauwpunten en wat de verbetering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 11:12
Ik was van mening dat je met PIR kans hebt op een matige/slechte vochtregulering. Nu heb ik het voor mijn dak berekend in Ubakus en kwam erachter dat er (volgens Ubakus) geen vocht kan optreden.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0Frb9tm/dak-pir.png

Klopt dit wel of maak ik een fout?

[ Voor 3% gewijzigd door Hans446 op 25-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Hans446 Dat komt vrijwel zeker omdat je buiten dampopen folie/isolatiemateriaal gebruikt hebt. Dus je sluit het vocht in principe niet op (aannemende dat er geen constructiefouten zijn).
Waar komt jouw andere perceptie mogelijk vandaan?

PS: De PIR-naden en ook de kanten langs muur/balken etc zul je wel goed dampdicht moeten afwerken anders zou er toch een vocht probleem kunnen ontstaan.

[ Voor 48% gewijzigd door route99 op 25-12-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Hans446 schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:44:
Ik was van mening dat je met PIR kans hebt op een matige/slechte vochtregulering. Nu heb ik het voor mijn dak berekend in Ubakus en kwam erachter dat er (volgens Ubakus) geen vocht kan optreden.

[Afbeelding]

Klopt dit wel of maak ik een fout?
Waar zijn je dakbalken? Die laten echt wel vocht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 11:12
@route99 Dit is wat me een beetje is bijgebleven van de uitlegfilms op YouTube omtrent PIR. Maar nu je het zo zegt is het ook wel logisch als er een doorlatende folie ligt. De folie is tevens redelijk vergaan, dus niet overal ligt folie waardoor de vochtregulatie nog beter zal zijn.

@Seafarer Goed gezien! Was ik vergeten. De gipsplaten zitten eigenlijk tussen de balken, balken zijn 21cm dik. Dit lukte alleen niet in Ubakus.

Aangepast
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nRW8X2d/dak-pir2.png

[ Voor 11% gewijzigd door Hans446 op 25-12-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Hans446 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:15:

@Seafarer Goed gezien! Was ik vergeten. De gipsplaten zitten eigenlijk tussen de balken, balken zijn 21cm dik. Dit lukte alleen niet in Ubakus.

Aangepast
[Afbeelding]
Hogere balken zou toch moeten kunnen. Dacht ik.

Wat ik niet verwacht had is dat je droogreserve verbeterd is. Ik had verwacht dat het iets zou verslechteren omdat hout ook vocht kan transporteren.
Welke denk fout maak ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Hans446 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:15:
@route99 Dit is wat me een beetje is bijgebleven van de uitlegfilms op YouTube omtrent PIR. Maar nu je het zo zegt is het ook wel logisch als er een doorlatende folie ligt. De folie is tevens redelijk vergaan, dus niet overal ligt folie waardoor de vochtregulatie nog beter zal zijn.

Aangepast
[Afbeelding]
Dan moet je een dubbele laag maken, waarvan eentje met lucht is, en de andere met isolatie. Totale hoogte kun je dan 21cm maken. 10 met isolatie en een luchtlaag van 11cm

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gms007
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:31
Dank voor de tips! Gaan het eens proberen, constructie lijkt ook wat steviger te zijn dan gedacht.

De schuine kanten doen we met isover zolderisatie en dan is er dus nog dat plafond boven het trapgat, zou het nog zinvol zijn dat ook van isolatie te voorzien en welk materiaal? Ik dacht zelf steenwol en panlatten icm houten plaat erover maar wellicht geen handig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
goed bedoeld, maar mag niet

[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 26-12-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 26-12-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
. Foutje zie post hieronder.

[ Voor 104% gewijzigd door FitTiv op 27-12-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnovk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-06 19:23
@Franciesco @Samoht93 nog een vraagje, maakt het bij deze folie nog uit welke zijde er tegen de isolatie aanzit? Bij de km duples uv geeft isover aan dat dit niet uitmaakt, bij de xtrasafe zit wel echt een verschil tussen de 2 zijden.
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Jarnovk als het niet expliciet vermeld staat, dan doe ik de tekst bij klimaatfolies richting de warme kant zodat hij leesbaar is vanaf binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnovk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-06 19:23
Franciesco schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:53:
@Jarnovk als het niet expliciet vermeld staat, dan doe ik de tekst bij klimaatfolies richting de warme kant zodat hij leesbaar is vanaf binnen.
Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
Sinds een half jaartje een dakkapel staan, waar ik helaas te laat achter kwam dat het koud dak opbouw was.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Opbouw is EPDM - 2 componenten PIR tussen de balken -> dampdichte folie aan de onderkant. Koud dak dus.

Omdat het een hoge kapel betreft zit ik te kijken naar mogelijkheden om de dak isolatie nog iets te verbeteren vanbinnen. En als het kan ook de koud dak oplossing iets te veranderen zodat het vocht via de onderkant eruit kan, op deze manier krijgen we in ieder geval een heads-up mocht er een lekkage zijn.

Ik heb ca. 7-8cm aan de bovenkant dus ik zat te kijken naar het volgende:

- Rachelwerk aanbrengen op de huidige balken (door de folie heen?) 22x50mm
- Hier PIR verlijmde gipsplaten op schroeven (of zoiets zelf maken) https://www.sleiderink.nl/gipspir-ak?child_id=39385

Nu zit ik alleen met de vraag of het verstandig is om de blauwe folie te laten zitten, of om deze eraf te halen en bijv. voor een dampopen folie te gaan waardoor het dakkapel dak, mocht er vocht inkomen, toch kan ademen?
En eventueel andere manieren om de isolatie nog te verbeteren.

Het betreffende folie is https://pe-folie.eu/pe-dampfsperrbahn/ volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5fNrMUaMu236UGHdzjln-rIcuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEsKZj1OUc3kwJHMClmwypZA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUkTsQoJxi92GUfjRMVUTnuT8sI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM57nRrqIZSWIJrFhvHrDNhf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKR3XMGXQa14jLyosFf0QxlnB9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WQ2uf2Q5vqEQbiIuUQoEfDJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnSX07DL6Zv-qoN2XhSj4bGSnE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFsylkTHieABvv9DmSrODOcN.jpg?f=fotoalbum_tile

Ubakus narekening met Kingspan (gewoon als voorbeeldje) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C5xNbK3-qK8r8benMU1PzCmZtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vARXIGbT1KKuWVYMQZQ7RMWL.png?f=fotoalbum_large Kan ik nog problemen verwachten met deze constructie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
Byte_Me schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:04:
Ik heb een rijtjeshuis uit 1935 en ik wil de zolder isoleren. Hier is al ooit +/- 10cm glaswol/steenwol aangebracht tussen de spanten. Er zit geen folie aan de buitenkant (tussen glaswol en pannen), noch aan de binnenkant. Aan de binnenkant zit er wel gipsplaat tegenaan. Als het een beetje waait, dan waait het op zolder ook.

Ik wil vooral deze tocht laten verdwijnen, maar als ik toch bezig ben, wat laaghangend fruit meepakken. Ik ga niet vanaf de buitenkant isoleren, want daar liggen zonnepanelen en dan wordt het een te grote klus. Ik verwacht hier nog maximaal 5 jaar te wonen. Tussen de gordingen zit alleen de gipsplaat, dus op zich is daar nog wel ruimte voor isolatie.

Ik heb het geheel in ubakus proberen te in te voeren, daar komt het volgende uit:
[Afbeelding]
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dit klopt, want ik weet niet of het programma de dakpannen alleen op panlatten legt, of dat die houtlaag tussen 5 en 6 massief is. Hetzelfde aan de onderkant, tegen de spanten zitten rachels, en daartegenaan gipsplaten. Tussen de spanten (3) zit geen hout, maar volgens ubakus wel. Dat komt waarschijnlijk omdat ik niet alleen een balk lijk te kunnen plaatsen, maar het wordt meteen een dubbele regel (dakspar & spar). Hoe los je dat op?

Ik zit zelf te denken om tussen de gordingen (staan niet op de tekening) aan de binnenkant, over de glaswol heen, PIR platen te schroeven die al afgewerkt zijn met gips. Zou dat een goede optie zijn? Om dit goed te kunnen bepalen probeer ik het geheel goed in ubakus krijgen, om in te kunnen schatten hoe het dan zit met dauwpunten en wat de verbetering is.
Volgens mij mis je je dakbeschot nog? Je opbouw is denk ik zo?

Pannen, panlatten, tengels, dakbeschot, spanten, gordingen, regelwerk, gipsplaten?

Ik zou voor de tekening in ubakus gewoon de optie van de pannen gebruiken, waar je nu directe overgang naar de buitenlucht hebt. Dan heb je daarna alleen je dak beschot nog nodig en de rest van de opbouw. Als ik het goed heb is het zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66n0cenMudYuVmOJTw_ZlHxa_Wk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jq6erF2QUHDlZE4qOMKSYXQb.png?f=fotoalbum_large

Mocht er wat missen, laat maar weten. Laag 3 zijn de gordingen, laag 2 zijn de spanten. Het ziet er iig qua cijfertjes niet heel best uit zo zonder folie.

Ps: Het draaien van de balklaag kan wel, maar dan moet je betalen. Dan kun je wel je spanten 90 graden draaien tov de gordingen.

Edit: Zit naar een ander topic te kijken, en die heeft uberhaupt geen dakbeschot en kijkt na het verwijderen van de afwerking zo tegen de onderkant van de pannen aan (Topic hier). Is dat bij jou ook niet aanwezig? Dan zou je zo'n opbouw krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FJWPsi-7W3Ti87Ltmt-puXMG6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hxf5GcuIJOKeEyVGHi9X6h5d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Gdzr op 27-12-2023 18:42 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
FitTiv schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:31:
Sinds een half jaartje een dakkapel staan, waar ik helaas te laat achter kwam dat het koud dak opbouw was.

***members only***

Opbouw is EPDM - 2 componenten PIR tussen de balken -> dampdichte folie aan de onderkant. Koud dak dus.

Omdat het een hoge kapel betreft zit ik te kijken naar mogelijkheden om de dak isolatie nog iets te verbeteren vanbinnen. En als het kan ook de koud dak oplossing iets te veranderen zodat het vocht via de onderkant eruit kan, op deze manier krijgen we in ieder geval een heads-up mocht er een lekkage zijn.

Ik heb ca. 7-8cm aan de bovenkant dus ik zat te kijken naar het volgende:

- Rachelwerk aanbrengen op de huidige balken (door de folie heen?) 22x50mm
- Hier PIR verlijmde gipsplaten op schroeven (of zoiets zelf maken) https://www.sleiderink.nl/gipspir-ak?child_id=39385

Nu zit ik alleen met de vraag of het verstandig is om de blauwe folie te laten zitten, of om deze eraf te halen en bijv. voor een dampopen folie te gaan waardoor het dakkapel dak, mocht er vocht inkomen, toch kan ademen?
En eventueel andere manieren om de isolatie nog te verbeteren.

Het betreffende folie is https://pe-folie.eu/pe-dampfsperrbahn/ volgens mij.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ubakus narekening met [Afbeelding] Kan ik nog problemen verwachten met deze constructie?
Ik heb jouw topic verplaatst naar deze :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:01

timovd

Voorsprong door techniek

RobNemoo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:26:
Dat is met AK platen makkelijker dan met RK. RK blijf je altijd wel wat van zien bij strijklicht. AK, dan gaas erover en 2 keer afsmeren. Is makkelijker dan het lijkt, vond ik althans.
Hier wil ik binnenkort ook de zolder gaan isoleren. Hoeft niet superstrak gestuct te worden, dus AK-platen zijn prima hier.
Probleem is alleen dat de AK-platen bij de bouwmarkten alleen in 12,5mm is i.p.v. 9,5mm. Hoe hebben anderen dit gedaan? Het liefst heb ik - gewoon - 9,5mm.
Bij Bouwmaat hebben ze die wel van Knauf, maar die zijn 120cm breed. Dat wordt erg lastig bevestigen boven je hoofd.

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 27-12-2023 19:32 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@FitTiv ik denk niet dat het veel uitmaakt of je de bestaande folie wel of niet weghaalt als je ook voor de nieuwe isolatielaag met een dampdichte folie gaat werken. Maar je kunt het uiteraard zelf even simuleren in Ubakus.
Dat gezegd hebbende: meestal raden we in dit topic klimaatfolie en dampopen isolatiemateriaal aan icm een epdm (warm)dak. Omdat er altijd kans is dat vocht anders opgesloten raakt. Dat geldt eigenlijk ook voor het bestaande koude dak. Maar de dakkapel is waarschijnlijk in de fabriek in elkaar gezet zodat kans op vocht klein is*. De opbouw die je hebt is volgens mij ook niet ongebruikelijk voor dakkapellen want een warm dak constructie betekent extra hoogte.

Zeker als je de bestaande folie laat zitten: hoe ga je de extra PIR platen monteren? Lijmen aan de folie lijkt me niet handig. Misschien is dit een reden om de bestaande folie te verwijderen en dan 1 nieuwe dampremmer te plaatsen aan de warme kant. Dat lijkt me sowieso de meest elegante oplossing, maar wellicht zijn er mede-Tweakers met een ander inzicht.

* een nauwkeurige aansluiting van de dakkapelfolie op de woning blijft uiteraard ook belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@timovd zelf heb ik liever 12,5mm want 9,5mm gipskartonplaten vind ik te slap.

Maar als de afwerking niet erg kritisch is, kun je ipv AK ook voor RK platen gaan. Die zijn er in beide diktes en ook in 60cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: eventueel kun je ook een gipsplaatlift huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Franciesco schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:39:
@timovd zelf heb ik liever 12,5mm want 9,5mm gipskartonplaten vind ik te slap.

Maar als de afwerking niet erg kritisch is, kun je ipv AK ook voor RK platen gaan. Die zijn er in beide diktes en ook in 60cm breed.
Liever AK, omdat je die kunt opvullen (met gaasje) en meteen schilderen. Met RK wordt dat niet zo mooi.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
Jarnovk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:42:
@Franciesco @Samoht93 nog een vraagje, maakt het bij deze folie nog uit welke zijde er tegen de isolatie aanzit? Bij de km duples uv geeft isover aan dat dit niet uitmaakt, bij de xtrasafe zit wel echt een verschil tussen de 2 zijden.
Alvast bedankt
Of het uitmaakt weet ik eigenlijk niet. Maar de zijdes zijn natuurlijk erg verschillend doordat je de ene kant met klittenband kan vastmaken die kant is meer een soort van stof terwijl de andere kant meer een plastic zijde is. Dus met verwerken dwingt het je al om de ene zijde aan de binnenkant te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
Franciesco schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:36:
@FitTiv ik denk niet dat het veel uitmaakt of je de bestaande folie wel of niet weghaalt als je ook voor de nieuwe isolatielaag met een dampdichte folie gaat werken. Maar je kunt het uiteraard zelf even simuleren in Ubakus.
Dat gezegd hebbende: meestal raden we in dit topic klimaatfolie en dampopen isolatiemateriaal aan icm een epdm (warm)dak. Omdat er altijd kans is dat vocht anders opgesloten raakt. Dat geldt eigenlijk ook voor het bestaande koude dak. Maar de dakkapel is waarschijnlijk in de fabriek in elkaar gezet zodat kans op vocht klein is*. De opbouw die je hebt is volgens mij ook niet ongebruikelijk voor dakkapellen want een warm dak constructie betekent extra hoogte.

Zeker als je de bestaande folie laat zitten: hoe ga je de extra PIR platen monteren? Lijmen aan de folie lijkt me niet handig. Misschien is dit een reden om de bestaande folie te verwijderen en dan 1 nieuwe dampremmer te plaatsen aan de warme kant. Dat lijkt me sowieso de meest elegante oplossing, maar wellicht zijn er mede-Tweakers met een ander inzicht.

* een nauwkeurige aansluiting van de dakkapelfolie op de woning blijft uiteraard ook belangrijk
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik weet dat een warm dak beter is, helaas kwam ik er te laat achter (had me beter moeten inlezen) en heb nu een kapelletje met een koud dak. Tengels / rachels moeten sowieso door de folie heen geboord worden helaas, ook bij 'normale' afwerking. Lijmen gaat niet daar staat het te slap voor.
Folie verwijderen wil ik niet ivm garantie.

Dus ik denk danPIR tegen de folie aan, daar rachels tegen en deze door de PIR in de balken boren. Kwestie van goed aftekenen, goed meten, en recht boren...evt drukverdeelplaatjes.
Rest de vraag of tussen de kingspan en de rachels nog PE folie nodig is. Dubbel dampremmend jonge! 8)7 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4IUIk6UbJzgj-LC2TI75UsjYKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JiHBsJa7zwRJvJHnTMeVgS5.png?f=fotoalbum_large

EDIT: zoiets zou ook nog kunnen https://isolatienoord.nl/...0mm-12-5mm-rd-2-72-1-56-m

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
Ik ben voor onze zolder ook op zoek naar advies.

We hebben een schuin dak met pannen.
Onder deze pannen zitten een dunne laag pur islatie; ca 2 cm
Hierna komt het dakbeschot.

Ik wil van binnenuit gaan isoleren met PIF.
Dit omdat we op de zolder wonen en dit nagenoeg geen afval geeft.
MAW we kunnen er blijven wonen tijdens de klus.

Nu weet ik niet of er een een damp remmende folie is aangebracht aan de buitenzijde,
Ik vermoed van wel vanwege de PUR laag.

Ik ga de isolatie tussen de gordingen aanbrengen.
Hierna tape je de naden luchtdicht af.

Moet ik aan de warme kant dan nog een (klimaat)folie aanbrengen?
Of is dit aan de koude kant? (achter de pif tegen het dakbeschot)

Graag jullie advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:22
Als onder de pannen pir zit dan kan je toch niet zomaar PIF aan de binnenkant plakken, want dan sluit je het hout op. Gebruik steenwol/glaswol/houtwol. Je constructie moet ademen.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 28-12-2023 11:34 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

cable-one schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:36:
Ik ben voor onze zolder ook op zoek naar advies.

Ik wil van binnenuit gaan isoleren met PIF.
Dit omdat we op de zolder wonen en dit nagenoeg geen afval geeft.
MAW we kunnen er blijven wonen tijdens de klus.

Graag jullie advies
Whisfull thinking.

Je zult echt de halve zolder leeg moeten halen. Je moet het ook weer aftimmeren met gipsplaten en stucen en schuren. Stof anywhere. ;)

• cable-one
LED-Maniak schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:33:
Als onder de pannen pir zit dan kan je toch niet zomaar PIF aan de binnenkant plakken, want dan sluit je het hout op. Gebruik steenwol/glaswol/houtwol. Je constructie moet ademen.
Hmm dank je voor dit inzicht.

Ik had wat offertes opgevraagd bij diverse bedrijven voor PIF.
Dit had ik niet als argument gehoord waarom het niet mogelijk zou zijn.

Er is dus geen mogelijk om met PIF aan de binnenzijde te isoleren begrijp ik?

[ Voor 7% gewijzigd door cable-one op 28-12-2023 13:44 ]

• cable-one
Seafarer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:21:
[...]

Whisfull thinking.

Je zult echt de halve zolder leeg moeten halen. Je moet het ook weer aftimmeren met gipsplaten en stucen en schuren. Stof anywhere. ;)
Alleen kan ik het stapsgewijs doen. dan geeft toch wat minder zooi

• Seafarer

Seafarer

XXX

cable-one schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:42:
[...]

Je bent gewaarschuwd. ;)

Ik zou met een glas wijn eens nadenken en dit hele forum doorlezen om eens te bepalen wat echt verstandig is voor jouw situatie. Beetje met UBAKUS spelen?
Je leeft op zolder dus ook verwarmen en in de zomer proberen koel te houden. Iedere fractie dat die isolatie beter functioneert heb je lol van. De rommel of gedeelde rommel blijft ongeveer hetzelfde.

(rommel is natuurlijk relatief. Mocht je hier nog 20 jaar wonen heb je 20 jaar lol van die isolatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53

Osxy

Holy crap on a cracker

-

[ Voor 99% gewijzigd door Osxy op 28-12-2023 20:03 . Reden: Nieuwe informatie gevonden, niet meer relevant ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
cable-one schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:42:
[...]

Boek een week een hotel/B&B in de buurt...

Het geeft echt een bende.

mijn verbouwing... en ik heb 2 volle paardentrailers nodig gehad om alles af te voeren (qua afval wat uit het dak kwam).
ArcticWolf in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

[ Voor 30% gewijzigd door ArcticWolf op 28-12-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Laatst online: 13-06 15:01
Gdzr schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:31:
[...]

Volgens mij mis je je dakbeschot nog? Je opbouw is denk ik zo?

Pannen, panlatten, tengels, dakbeschot, spanten, gordingen, regelwerk, gipsplaten?

Ik zou voor de tekening in ubakus gewoon de optie van de pannen gebruiken, waar je nu directe overgang naar de buitenlucht hebt. Dan heb je daarna alleen je dak beschot nog nodig en de rest van de opbouw. Als ik het goed heb is het zoiets:

[Afbeelding]

Mocht er wat missen, laat maar weten. Laag 3 zijn de gordingen, laag 2 zijn de spanten. Het ziet er iig qua cijfertjes niet heel best uit zo zonder folie.

Ps: Het draaien van de balklaag kan wel, maar dan moet je betalen. Dan kun je wel je spanten 90 graden draaien tov de gordingen.

Edit: Zit naar een ander topic te kijken, en die heeft uberhaupt geen dakbeschot en kijkt na het verwijderen van de afwerking zo tegen de onderkant van de pannen aan (Topic hier). Is dat bij jou ook niet aanwezig? Dan zou je zo'n opbouw krijgen:
[Afbeelding]
Inderdaad, helaas klopt de onderste situatie, geen dakbeschot. Dank je voor je hulp met ubakus, ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 07:26
Hi, vraagje over vocht insluiting.
Na een jaar eindelijk weer begonnen met de laatste zolder kamer te isoleren. Oude schrootjes plafond er uit gehaald en toen viel me op hoe vochtig alles was. Condens slaat op het koude dak natuurlijk. Kan over de muur heen bij het deel dat al geïsoleerd is met 17cm glaswol en het vocht zit ook daar tussen.
Dak is niet lek maar doordat de klus een jaar stil heeft gelegen is er wel condens tussen het dakbeschot en de glaswol gekomen. Heb nu 2 dagen een bouwproces staan en de kamer is droog. (40%) Maar boven het nieuwe gedeelte droogt het niet echt. Door de weinige circulatie gaat dat ook niet droog worden.

Wat nu? Kan ik de laatste ruimte glaswollen en Dampremmende folie er op? Of sluit ik dan te veel vocht in.
Kom me voorstellen dat het van de zomer wel droog kookt en ergens gaten naar buiten vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykHPJH0plWrrWFjqeGW9TwxbIwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpoC81wtvjUgu2IEmYiRUjOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:55

ErikKo

Rippie

Asprine schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:09:

Wat nu? Kan ik de laatste ruimte glaswollen en Dampremmende folie er op? Of sluit ik dan te veel vocht in.
Klimaatfolie in plaats van Dampremmende folie. Deze is dampregulerend: ademt in de zomer, dampremmend in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
ErikKo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:40:
[...]

Klimaatfolie in plaats van Dampremmende folie. Deze is dampregulerend: ademt in de zomer, dampremmend in de winter.
Okay, klinkt als een oplossing. Heb ik nog twee vragen
Heb 17cm glaswol, komt het daar afdoende langs om door de klimaatfolie te komen?
Geeft het geen problemen als 60% van het dak Dampremmende folie is 40%. klimaatfolie? Die kunnen ongestraft gecombineerd worden?
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Asprine schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:13:
[...]

Okay, klinkt als een oplossing. Heb ik nog twee vragen
Heb 17cm glaswol, komt het daar afdoende langs om door de klimaatfolie te komen?
Geeft het geen problemen als 60% van het dak Dampremmende folie is 40%. klimaatfolie? Die kunnen ongestraft gecombineerd worden?
Thanks!
Opzich wel maar als je boven die 60 % ook een champignon kwekerij kan beginnen zou ik dat ook maar aanpassen. En de glaswol moet dampopen zijn, dus zonder alu folie.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 29-12-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07
Ik heb van een isolatieclub een offerte gekregen voor dak isolatie met PIF platen. Kosten 1910 inclusief de subsidie voor 100mm 39,6 m2, schuin dak met balken. Dat lijkt redelijk normaal geprijsd? Dat is met inspectie en alles, dus ga uit van kundig werk zonder vochtproblemen. Ze geven ook 15 jaar garantie, wat dat versterkt.
Inclusief afwerking zou het ~6k worden.

Zelf ben ik niet handig, heb net een boormachine in huis zeg maar. De 2K vind ik niet zo schokkend voor de winst in comfort, maar de 6k is wel wat fors. Is zoiets afwerken lastig? Dat het veel werk is vind ik niet zo'n ramp, wij slapen er niet dus het mag even duren, maar als het lastiger wordt dan gipsplaten op maat zagen en schroeven is het misschien handig als ik het laat doen :+ Is het dan makkelijker over de isolatie tussen de balken of er overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
twain4me schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:18:
[...]

Opzich wel maar als je boven die 60 % ook een champignon kwekerij kan beginnen zou ik dat ook maar aanpassen. En de glaswol moet dampopen zijn, dus zonder alu folie.
Heb geen alu variant gebruikt.
Denk dat het vocht er achter gekomen is doordat de klus een jaar lang heeft stil gestaan en het vocht via de schrootjes in deze laatste kamer in het dak terecht is gekomen.
Tussen de spanten zat maar een mini beetje glaswol, waaide er als een gek. Heb alles tocht dichtgemaakt voordat ik de glaswol er in deed. Dat gaat nu niet helpen.
Kan de binnenkant niet aftimmeren en van de zomer nog een keer openen het om laatste vocht er uit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-06 00:58

johnwoo

3S-GTE

Zebby schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:46:
Ik heb van een isolatieclub een offerte gekregen voor dak isolatie met PIF platen. Kosten 1910 inclusief de subsidie voor 100mm 39,6 m2, schuin dak met balken. Dat lijkt redelijk normaal geprijsd? Dat is met inspectie en alles, dus ga uit van kundig werk zonder vochtproblemen. Ze geven ook 15 jaar garantie, wat dat versterkt.
Inclusief afwerking zou het ~6k worden.

Zelf ben ik niet handig, heb net een boormachine in huis zeg maar. De 2K vind ik niet zo schokkend voor de winst in comfort, maar de 6k is wel wat fors. Is zoiets afwerken lastig? Dat het veel werk is vind ik niet zo'n ramp, wij slapen er niet dus het mag even duren, maar als het lastiger wordt dan gipsplaten op maat zagen en schroeven is het misschien handig als ik het laat doen :+ Is het dan makkelijker over de isolatie tussen de balken of er overheen?
Die platen hebben ze vrij snel aangebracht. In de afwerking gaat (veruit) de meeste tijd zitten; alles uitmeten, rachelen, op maat zagen, hoeken en randen afwerken...

Daarbij maakt het ook nogal uit hoe ze het precies afwerken; enkel de randjes tussen de gipsplaten dichten en dan gronden en latexen, of komt er een stuclaag over? Ook evt. elektra (inbouwspotjes oid) scheelt, en of er nog om dakramen heengewerkt moet worden.

Dus of het veel is, is zo lastig te zeggen zonder te weten wat de afwerking precies inhoudt. Als je handig zou zijn, zou zoiets zelf doen iig wel een perfecte kostenbesparing zijn ;)

Specs | Toyota MR2 Turbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-03 23:20
Ik ga binnenkort de zolder verbouwen, waaronder het schuine dak opnieuw isoleren. Ik heb bouwtekeningen van het dak via de gemeente. Situatie nu is betonnen dakpannen, panlatten en regels, en dan een “Schoenmakers bouw element” van 75mm. De enige info die ik kan vinden is een oude reclame waarin vermeld wordt dat het dakbeschot en isolatie in 1 is. R waarde van 1,55.
Voor zover ik het nu kan zien zit daar nu nog 6 cm glaswol met iets van triplex als afwerking. Geen folie oid, ook niet aan de buitenkant.
Ik zou mijn nieuwe plan met 12 cm Isover glaswol, rachel werk en gipsplaat, graag eens in Ubakus willen zetten om te kijken wat die zegt zonder folie.
Hoe zet ik dat Schoenmakers bouw element erin?
Of zeggen de kenners hier dat het met een Miofol 125s dampremmende folie voor de zekerheid ook wel goed moet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 16:07
johnwoo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:30:
[...]

Die platen hebben ze vrij snel aangebracht. In de afwerking gaat (veruit) de meeste tijd zitten; alles uitmeten, rachelen, op maat zagen, hoeken en randen afwerken...

Daarbij maakt het ook nogal uit hoe ze het precies afwerken; enkel de randjes tussen de gipsplaten dichten en dan gronden en latexen, of komt er een stuclaag over? Ook evt. elektra (inbouwspotjes oid) scheelt, en of er nog om dakramen heengewerkt moet worden.

Dus of het veel is, is zo lastig te zeggen zonder te weten wat de afwerking precies inhoudt. Als je handig zou zijn, zou zoiets zelf doen iig wel een perfecte kostenbesparing zijn ;)
Nou ja handig ben ik dus niet. Volgens mij zei hij dat het gipsplaten waren met stuc en verf voorbereid, hij zei dat het praktisch "af" zou zijn. Maar 1 dakraam, 1 lucht afvoer, geen elektra, verder niet heel veel bijzonders.
Zitten nu schotjes :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 17:34
@Zebby
Ieder zijn vak. Isoleren is een. Aftimmeren is al wat anders. Schilderen en kitten is een derde vak.
Hoeveel vrije tijd (vakantiedagen) wil je er zelf aan verliezen? En ben je dan beter af omdat je een perfectionist bent? Of is de vakman/zzper ( heb je goede mond-tot-mond reclame gehoord?) toch de beste keus?

De investering krijg je niet alleen financieel er uit, maar ook in quality time als jij lekker tijd voor je lief/hobby ervoor terug krijgt. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Barleone op 29-12-2023 22:15 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riepdiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 19:15
Mag ik hier om advies vragen?
Ik wil graag de zolder beter isoleren gezien het er altijd koud is.

Nu zou ik graag glaswol willen aanbrengen met klomaatfolie erover en afwerken met gips. Echter vraag ik me af of dat zomaar kan, is er iemand die dat kan beoordelen aan de hand van een foto?

Ik weet ook niet of hier al isolatie tussen zit, het lijkt al afgewerkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5gcCvtjhV-j82LgTC5e1NCjs0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zoo2diCjclkps7HYU2xdxgPb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzoKZ3jn9M6d_N6xRIMACndrFao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1eqYqfuO6yTEvzTbz1q4JDm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 14:42

AMDFreak

Intel is zo..

Onlangs is er een dakkapel geplaatst, met een warmdaksysteem.

Ik ben (rustig) bezig de boel netjes af te werken. Nu dacht ik, ik heb nog een holle ruimte onder de vensterbank, zou ik daar stukken PIR platen kunnen plaatsen zodat het nog beter isoleert. Want onder de vensterbank zit gewoon "kaal" vurenhoutenbalken.

hier onder een foto bij het praatje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fep2G0flOjHzlb2KQYapFXtZMyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A55yIJZrKHwWP7CgNP8Wej6v.jpg?f=fotoalbum_large

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-06 06:26
Goedenavond alleen
Ook hier is de dakkapel het laatste wat geïsoleerd kan worden

Het bouwjaar kan ik niet helemaal achterhalen maar de vorige bewoners hebben hier sinds 2000 gewoond dus de huidige isolatie waarde zal 2,5/3,5rd zijn ( in de zijwangen zit slechts 5cm glaswol)
Het is een warm dak want de isolatie ligt boven op het dakbeschot

In de trend van weer een klus in huis ,is het de moeite om het plafond open te gooien en de resterende 12cm tussen de balken te isoleren maar er wel een koud dak van te maken ?

Over isoleren kan ook natuurlijk de muren zullen bv nooit boven de 1,7 komen hier.

Er zal dan gebruik gemaakt gaan worden van de isover vario km sd 0,2-5 dit zegt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel.

Dit omdat deze in kleine rollen verkrijgbaar is (20m2 bij de karwei er is 9m2 nodig)

Er lijkt nu wel een soort van vershoudfolie onder de balken te zitten

Hoor graag jullie gedachten / ideeen
Mvg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdeGeo2XnERNmWRK1i74RcAPfl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usDWlhGbacSeD2G5VZWKquux.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3htliIUiQd4gujKhUTLDPjixKes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiVMNZUZ4U3m4P2J3WjxWEhq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
Hi, zit er een voor en achterzijde aan miofol s125? Zie dat ik een baan met de tekst naar buiten heb gedaan en 1 baan met de tekst leesbaar van binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
riepdiep schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:08:
Mag ik hier om advies vragen?
Ik wil graag de zolder beter isoleren gezien het er altijd koud is.

Nu zou ik graag glaswol willen aanbrengen met klomaatfolie erover en afwerken met gips. Echter vraag ik me af of dat zomaar kan, is er iemand die dat kan beoordelen aan de hand van een foto?

Ik weet ook niet of hier al isolatie tussen zit, het lijkt al afgewerkt. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je wat betere foto's kunnen maken?

Verder is het wel zaak dat je uitzoekt wat voor dakbeschot en dakbedekking je hebt (en alles wat er tussen zit). Met bovenstaande informatie kan je helemaal niks.

Die "afwerking" die je ziet is waarschijnlijk je dakbeschot die over de gordingen heen ligt, maar is niet duidelijk te zien. Als het wel afwerking is dan moet je wel nagaan wat daarachter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

ArcticWolf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:26:[...]Verder is het wel zaak dat je uitzoekt wat voor dakbeschot en dakbedekking je hebt (en alles wat er tussen zit). Met bovenstaande informatie kan je helemaal niks.
Het zou handig zijn als de vragensteller een simpele tekening/schets maakt, die de situatie goed weergeeft.
Alleen tekst is lang niet altijd voldoende om de lading te dekken.
Imho geldt dit ook voor de andere vragenstellers van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ReversdRainbow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:40:
Goedenavond alleen
Ook hier is de dakkapel het laatste wat geïsoleerd kan worden

Het bouwjaar kan ik niet helemaal achterhalen maar de vorige bewoners hebben hier sinds 2000 gewoond dus de huidige isolatie waarde zal 2,5/3,5rd zijn ( in de zijwangen zit slechts 5cm glaswol)
Het is een warm dak want de isolatie ligt boven op het dakbeschot

In de trend van weer een klus in huis ,is het de moeite om het plafond open te gooien en de resterende 12cm tussen de balken te isoleren maar er wel een koud dak van te maken ?

Over isoleren kan ook natuurlijk de muren zullen bv nooit boven de 1,7 komen hier.

Er zal dan gebruik gemaakt gaan worden van de isover vario km sd 0,2-5 dit zegt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel.

Dit omdat deze in kleine rollen verkrijgbaar is (20m2 bij de karwei er is 9m2 nodig)

Er lijkt nu wel een soort van vershoudfolie onder de balken te zitten

Hoor graag jullie gedachten / ideeen
Mvg [Afbeelding]

[Afbeelding]
De folie heeft geen enkele text of kleur, dus je weet niet wat het is en je weet niet of het verkeerd gemonteerd zit.

Daar zou ik nou pijn van in mijn buik krijgen.

Ik zou het eruit slopen (alles) en zeer kritisch zijn op condens vocht plekken. En dan eens bekijken wat verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:23
Wat vinden we hier van? Betreft een jaren 30 woning met plat dak. Van boven naar beneden: Grind, bitumen, dakbeschot, dakbalken, stuk geventileerde ruimte, plafondbalken, houten latjes. Op de houten latjes zat oorspronkelijk riet en stuc als afwerking. Het stuk tussen het plafond en dak is geventileerd door middel van twee roosters aan de voorkant van ~40*40 cm en drie roosters aan de achterkant, die momenteel overgeschilderd zijn maar vast in ere hersteld kunnen worden van 25*10cm per stuk.

Inmiddels steenwol binnen, tezamen besteld met klimaatfolie om deze tussen de dakbalken te plaatsen en af te werken met klimaatfolie. Ik wilde de kieren en gaten dichten met pur. Het bovenste plaatje.
Maar terwijl ik net weer aan de slag ging bedacht ik me, ik kan eigenlijk ook juist óp het plafond isoleren en de kieren en ventilatie juist behouden. De kieren met de buren aan de zijkanten wel afdichten met pur. Maar bedreft dit wel een "sterk geventileerde luchtlaag (buitenlucht)" ? Of betreft het hier een luchtspouw? En kan ik inderdaad beter voor optie 2 gaan?

Optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooecjZ9Ap0q-IhXLWqzLDvdInlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXgnbWggy3aJyKkDNEJzWCwn.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHhM0ttm4sgUf32Ee0d7XR_TdTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eZYNydui3Lr8KK3KtkWTFzd.jpg?f=fotoalbum_large

Nadeel van optie 2 is dat een stukje binnenmuur (dat doorloopt tot de dakbalken) niet geisoelerd is een koudebrug vormt. Ik kan het stuk binnenmuur tussen het plafond en dak isoleren met pir of steenwol natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Seafarer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:41:
[...]

De folie heeft geen enkele text of kleur, dus je weet niet wat het is en je weet niet of het verkeerd gemonteerd zit.

Daar zou ik nou pijn van in mijn buik krijgen.

Ik zou het eruit slopen (alles) en zeer kritisch zijn op condens vocht plekken. En dan eens bekijken wat verstandig is.
Goedenavond
Dankjewel voorbij bericht
Er staat idd niets op en het voelt ook niet als bouwfolie
Het zou me echt niet verbazen als het daadwerkelijk huishoudfolie zou zijn gezien wat we meer tegen gekomen zijn

Waar ik het dakbeschot kan zien is alles droog en ook nooit nat geweest zo te zien

Waar ik niet helemaal uitkom is de sd waarde van 0,2-5 dat komt op mij over alsof het zo goed als dampopen is en er dan misschien wel meer vocht inkomt dan nu het geval is
Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:07

Pizzalucht

Snotneus.

Asprine schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:07:
Hi, zit er een voor en achterzijde aan miofol s125? Zie dat ik een baan met de tekst naar buiten heb gedaan en 1 baan met de tekst leesbaar van binnen.
Zeker. De tekst moet leesbaar zijn aan de warme kant. Dus in jouw geval moet de tekst leesbaar van binnen zijn.

Van de MG website:
Het logo dient leesbaar vanaf de binnenzijde te zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Pizzalucht op 30-12-2023 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Barada schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:38:
Ik ga binnenkort de zolder verbouwen, waaronder het schuine dak opnieuw isoleren. Ik heb bouwtekeningen van het dak via de gemeente. Situatie nu is betonnen dakpannen, panlatten en regels, en dan een “Schoenmakers bouw element” van 75mm. De enige info die ik kan vinden is een oude reclame waarin vermeld wordt dat het dakbeschot en isolatie in 1 is. R waarde van 1,55.
Voor zover ik het nu kan zien zit daar nu nog 6 cm glaswol met iets van triplex als afwerking. Geen folie oid, ook niet aan de buitenkant.
Ik zou mijn nieuwe plan met 12 cm Isover glaswol, rachel werk en gipsplaat, graag eens in Ubakus willen zetten om te kijken wat die zegt zonder folie.
Hoe zet ik dat Schoenmakers bouw element erin?
Of zeggen de kenners hier dat het met een Miofol 125s dampremmende folie voor de zekerheid ook wel goed moet komen?
Een Schoenmakers bouw element zegt mij helaas niks. Bedoel je dat er naast de isolatie van het 75mm dikke bouw element er ook nog 6cm glaswol in het dak zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
AMDFreak schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:08:
Onlangs is er een dakkapel geplaatst, met een warmdaksysteem.

Ik ben (rustig) bezig de boel netjes af te werken. Nu dacht ik, ik heb nog een holle ruimte onder de vensterbank, zou ik daar stukken PIR platen kunnen plaatsen zodat het nog beter isoleert. Want onder de vensterbank zit gewoon "kaal" vurenhoutenbalken.

hier onder een foto bij het praatje.[Afbeelding]
Is het dak achter het knieschot geisoleerd en daarmee het knieschot ook geisoleerd? Zo ja, als dat knieschot onder de vensterbank zit, dan lijkt mij het extra isoleren van de vensterbank niet nodig. Er is dan immers geen verbinding tussen koude/ongeisoleerde lucht en de vensterbank. Maar wellicht begrijp ik de situatie verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@TereZz als er meerdere luchtroosters aan beide zijden zijn, dan zou ik het geventileerd noemen. Want de wind kan er dan door heen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ReversdRainbow schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:35:
[...]

Goedenavond
Dankjewel voorbij bericht
Er staat idd niets op en het voelt ook niet als bouwfolie
Het zou me echt niet verbazen als het daadwerkelijk huishoudfolie zou zijn gezien wat we meer tegen gekomen zijn

Waar ik het dakbeschot kan zien is alles droog en ook nooit nat geweest zo te zien
Doe ik dat goed als ik terug lees: dit zit al 10jaar zo? Of meer?
Waar ik niet helemaal uitkom is de sd waarde van 0,2-5 dat komt op mij over alsof het zo goed als dampopen is en er dan misschien wel meer vocht inkomt dan nu het geval is
Mvg
Huishoudfolie is natuurlijk heel erg dampdicht om je producten in de koelkast te beschermen. Blijkbaar heeft dat hier goed geholpen in je dak.
Omdat een dakkapel aan de dak buiten zijde dampdicht is door epdm of bitumen dan zou ik altijd klimaatfolie nemen. Ook om te voorkomen dat vocht van de zijkant binnen dringt en toch opgesloten raakt.
Ik kijk hier ook wat simpel tegenaan nu 500 euro "teveel" uitgeven of later voor 15.000 euro voor een dakkapel vervangen.

Als je die folie eraf haalt en over een schaaltje trekt, gedraagt het zich ook als huishoudfolie?

Ik blijf het bizar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Asprine schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:07:
Ja in principe met de tekst leesbaar aan de warme zijde, maar bij navraag bij MG maakt het helemaal niks uit qua werking als je het deels per ongeluk (zoals in mijn geval) omdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

In ons nieuwe huis (1985) wil ik de zolder isoleren. Tussen de gordingen is aan de ene kant ca. 140cm ruimte en aan de andere kant bijna 180cm ruimte. Hoe ga je die 180cm overbruggen voor het rachelwerk? Kan dat met 22x44mm? Ik kan er wel extra steunen op het de osb-plaat (van het dakbeschot) zetten (ongeveer halverwege, of wat goed uitkomt met de rollen isolatie, dit idee ongeveer: https://www.hdm.be/images...0verlagen%20afbld%202.png).
Eventueel dikkere latten/balken op die plekken waardoor het wol/de isolatie iets ingedrukt wordt.
Metal stud kwam ook nog in mij op. Dat werkt volgens mij een stuk sneller (en het juiste gereedschap heb ik ook al). Wat zijn de voor- en nadelen?

Edit: er komt 9,5mm gipskarton op zonder stuclaag

[ Voor 12% gewijzigd door timovd op 31-12-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 14:42

AMDFreak

Intel is zo..

Franciesco schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:10:
[...]

Is het dak achter het knieschot geisoleerd en daarmee het knieschot ook geisoleerd? Zo ja, als dat knieschot onder de vensterbank zit, dan lijkt mij het extra isoleren van de vensterbank niet nodig. Er is dan immers geen verbinding tussen koude/ongeisoleerde lucht en de vensterbank. Maar wellicht begrijp ik de situatie verkeerd.
Knieschot is idd geïsoleerd met 20cm glaswol.
Alleen net onder de vensterbank valt niet in t knieschot. Achter de houten balken zit de stootrand van de rolluiken. En t loodslab.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

CrutzZz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:29:
hallo mensen,

welke gipsplaten kan ik het beste gebruiken tegen het metal stud aan op de schuine zijden. (RK of AK)
ik wil ze eigenlijk niet helemaal gaan stucen.
gewoon verven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heb je de ligger (U-profiel) op de nok bevestigd zodat deze in de juiste hoek komt voor de staanders (C-profiel)?

https://www.gyproc.be/nl/...l-stud-profielen-afwerken
Stap 9 impliceert dat je dit gewoon op de nok kan schroeven zonder klosjes.

[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 31-12-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:23
Franciesco schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:01:
@TereZz als er meerdere luchtroosters aan beide zijden zijn, dan zou ik het geventileerd noemen. Want de wind kan er dan door heen blazen.
En zou ik juist folie of andere afwerking moeten toepassen op de bovenkant van de steenwol? Lijkt me dat de tocht/wind goed in de vezels gaat zitten of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Seafarer schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:41:
[...]
Doe ik dat goed als ik terug lees: dit zit al 10jaar zo? Of meer?

[...]

Huishoudfolie is natuurlijk heel erg dampdicht om je producten in de koelkast te beschermen. Blijkbaar heeft dat hier goed geholpen in je dak.
Omdat een dakkapel aan de dak buiten zijde dampdicht is door epdm of bitumen dan zou ik altijd klimaatfolie nemen. Ook om te voorkomen dat vocht van de zijkant binnen dringt en toch opgesloten raakt.
Ik kijk hier ook wat simpel tegenaan nu 500 euro "teveel" uitgeven of later voor 15.000 euro voor een dakkapel vervangen.

Als je die folie eraf haalt en over een schaaltje trekt, gedraagt het zich ook als huishoudfolie?

Ik blijf het bizar vinden.
Goedenmiddag
Bij deze een foto 1 stukje uit het plafond en 1 stuk van de huishoudfolie
Zoek de verschillen..

Het zit idd zoizo al 10jaar zonder een enkel vocht plekje te bespeuren “if it works”

Ik weet dat het gebruikelijk is om altijd klimaatfolie te gebruiken bij een dampdichte afwerking er boven

Waar ik dan wel “bang” voor ben is als ik de boel open gooi en de vario km isover gebruikt dat deze eigenlijk zo goed als dampopen is 0,2-5 sd

Voor het schuine dak heb ik de Miofol 125 s sd 40 gebruikt

In mijn gedachten schiet al het vocht er dan zo doorheen.. het kan er ook wel weer uit maar nu is er überhaupt nooit vocht doorgekomen

Hoop dat mijn verhaal/ gedachtengang een beetje begrijpelijk is
MvgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBjHaVoeAvyC4LCry6vgdq-MiOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3JAuMWHdWvTd7PYMgOohYs9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 17:34
@ReversdRainbow
Je zou die partij kunnen vragen welke folie dit is?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1 ... 54 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.