Ik heb een rijtjeshuis uit 1935 en ik wil de zolder isoleren. Hier is al ooit +/- 10cm glaswol/steenwol aangebracht tussen de spanten. Er zit geen folie aan de buitenkant (tussen glaswol en pannen), noch aan de binnenkant. Aan de binnenkant zit er wel gipsplaat tegenaan. Als het een beetje waait, dan waait het op zolder ook.
Ik wil vooral deze tocht laten verdwijnen, maar als ik toch bezig ben, wat laaghangend fruit meepakken. Ik ga niet vanaf de buitenkant isoleren, want daar liggen zonnepanelen en dan wordt het een te grote klus. Ik verwacht hier nog maximaal 5 jaar te wonen. Tussen de gordingen zit alleen de gipsplaat, dus op zich is daar nog wel ruimte voor isolatie.
Ik heb het geheel in ubakus proberen te in te voeren, daar komt het volgende uit:
:strip_exif()/f/image/54RdTUc1sBmbCHq7My207f4x.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat dit klopt, want ik weet niet of het programma de dakpannen alleen op panlatten legt, of dat die houtlaag tussen 5 en 6 massief is. Hetzelfde aan de onderkant, tegen de spanten zitten rachels, en daartegenaan gipsplaten. Tussen de spanten (3) zit geen hout, maar volgens ubakus wel. Dat komt waarschijnlijk omdat ik niet alleen een balk lijk te kunnen plaatsen, maar het wordt meteen een dubbele regel (dakspar & spar). Hoe los je dat op?
Ik zit zelf te denken om tussen de gordingen (staan niet op de tekening) aan de binnenkant, over de glaswol heen, PIR platen te schroeven die al afgewerkt zijn met gips. Zou dat een goede optie zijn? Om dit goed te kunnen bepalen probeer ik het geheel goed in ubakus krijgen, om in te kunnen schatten hoe het dan zit met dauwpunten en wat de verbetering is.