(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:
  • 521.078 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Anoniem: 1221402On topic :
Wil je wat extra "vochtruimte" dan toch maar die xtrasafe? Wat houd je tegen?

[ Voor 62% gewijzigd door route99 op 10-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:25
@Anoniem: 1221402 kun je het hele reguliere resultaatscherm van Ubakus ook eens tonen? Dus met de hoeveelheid condenswater etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@route99
Als het niet nodig is dan laat ik het liever staan. Een rol xtrasafe kopen is ook nog weer een aardig bedragje extra.
@Franciesco
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R00Wv23Jz3aFjuRP9c9P_x4AdmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCwpzzpFLweJS03YqnAEk6Ue.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 10-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Anoniem: 1221402 (y)

[ Voor 93% gewijzigd door route99 op 10-01-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oeps, foutje gemaakt.

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 10-01-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan1908
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-02 13:08
Franciesco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:53:
@Arjan1908 ben je wel voornemens om op relatief korte termijn (in de loop van dit jaar) een dakbeschot incl dampopen maar waterkerende folie aan de koude kant (onder de pannen) te maken voor de bijkeuken? Want dat lijkt mij toch wel het beste, zeker als je wilt gaan isoleren.

Als je bovenstaande van plan bent, dan de boel voor nu provisorisch dichtmaken. Ik denk dan aan (indien nodig) nieuw regelwerk en gipsplaten die je alleen vastschroeft en niet verder afwerkt. Dan zijn ze later (als je wilt gaan naisoleren+dakbeschot maken) gemakkelijk weer te verwijderen en opnieuw te plaatsen. Bovenop het regelwerk, om de gipsplaten+regelwerk zo goed mogelijk te beschermen tegen onverhoopt binnendringen van water, de dampopen folie leggen die je later naar de koude kant van het dakbeschot verplaatst.
Op Marktplaats kun je kijken of er in de buurt gratis of goedkoop (gebruikt) isolatiemateriaal te krijgen valt. Als dat glas- of steenwol is, dan bovenop het regelwerk leggen en de genoemde folie aan de koude kant er bovenop. Bij dit laatste zul je misschien wat creatief moeten zijn om de folie bovenop de isolatie te kunnen leggen. Misschien spannen met enkele latten ofzo en dan de isolatie er onder doen.

Bovenstaande is echt bedoeld als tijdelijke oplossing want ik verwacht hiermee geen vochtissues voor de constructie als je dit voor nu (in de winter) enkele maanden laat zitten en daarna weer weghaalt. Het dak is nu immers dampopen (en waarschijnlijk zelfs geventileerd met buitenlucht).
Voor langere tijd zou ik dit zeker niet doen, maar gedegen aan de slag gaan met alles wat hier al vaker besproken is: volledige constructie in kaart brengen, Ubakus simulatie doen etc.

PS1: mocht er t.z.t. de mogelijkheid zijn om het dak van de bijkeuken te voorzien van een warmdak constructie, dan is dat uiteraard het mooiste.
Bedankt voor de reactie. Ik weet dat het plaatsen van dakbeschot de beste oplossing is maar daar is dit jaar geen tijd voor. Plan is over een paar jaar de dakpannen te vervangen en dit dan goed op te lossen maar dat duurt nog wel even. Ik zou graag een oplossing willen hebben om die tijd te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Anoniem: 1221402 het constructietype staat nog op gevel. Mede op basis daarvan stelt Ubakus de marges in. Dus graag dat goed instellen en de volledige opbouw afbeelden incl klimaatinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Franciesco oeps, heb het aangepast. Welke klimaatinstellingen bedoel je?

Na wat rondneuzen in ubakus zag ik ergens staan dat 5% vocht in hout oke is. Ik zou uitkomen op 1.4%, wat lijkt te betekenen dat het inderdaad veilig is? Ik heb gerekend met geen zonnig plat dak als extra marge, eentje heeft alleen ochtendzon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whBfHb-tyCMM8sWfsKe2pgx6cGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QVcgREAyLDPxIpRen9Xu61jT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Anoniem: 1221402 de klimaatinstellingen voor buiten: dus de buitentemperatuur en luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
PS: ik zie een binnentemperatuur van 18 graden, heb jij het in de winter niet warmer in de ruimte waar je de simulatie voor doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een nieuw jaar, een nieuwe TS en dus een nieuw topic :)

Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.