Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• AcIDeR
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:45
Onze 2-onder-1 kap woning(1987) heeft een zgn woonzolder.
Omdat het hier in de wintermaanden relatief 'fris' is, wil ik hier aanvullend isoleren.

Momenteel is de dakopbouw als volgt:
  • Pannen.
  • Panlatten.
  • Dakplaat 18mm spaanplaat met 18mm purschuim.
  • Gordingen.
Mijn vriendin wil echter (deels) het karakter van de gordingen aanwezig laten.
Nu heb ik reeds e.e.a. gelezen en uitgezocht, en blijken de zgn. PIR platen(voorzien van 2st zijde alu) de hoogste isolatiewaarde te leveren bij een RC-waarde/materiaaldikte vergelijk.

Wat is nu de beste methode om deze aan mijn dakbeschot te bevestigen?
  • Tengels tegen het dakbeschot schroeven, en hierdoor een luchtspouw creeren.
    Hierna de PIR platen er tegenaanschroeven/lijmen en afwerken met GIPS.
of
  • PIR platen direct tegen het dakbeschot aanwerken, en hierdoor 2cm dikkere PIR-plaat toepassen(totale dikte gelijk aan bovenstaande optie).

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Joris 407
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-06 20:46
Toch fijn om te zien dat al dat werk niet voor niets is:

12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; Govecs Go! S2.4 elektrische scooter

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

BetuweKees schreef op maandag 23 maart 2020 @ 17:44:
Maar, is dit alle tijd en moeite waard? Hoe kan ik berekenen of wbt verminderen van gasverbruik en verhogen van wooncomfort daadwerkelijk zinvol is?
Als deze kennis wat moeite mag kosten: je hele huis invoeren in de U-wert tool en aangeven hoeveel m2 je van wat hebt.

Die maakt dan een hele warmteverlies berekening van je huis met de verwachte kwh's aan warmte die je nodig hebt (delen door ~10 voor aantal kuub gas of delen door de SCOP van je warmtepomp voor elektrische kwh's).

En kan je heel mooi zien wat de zwakke schakels zijn en kun je ook een materiaal wat tweaken en zien wat de effecten zijn door wandopbouwen te veranderen.

Zo kwam ik er achter dat in een wand van 220mm dik deels een plaatje pir van 70mm te gebruiken ipv geheel cellulose van gelijke dikte (RC van 4,5 naar 5,8) een terugverdien tijd heeft van 98 jaar. Financieel, eigen klusuren nog niet eens mee gerekend 8)7

Ook zou het verhogen van mijn 30m2 dak van RC5,7 naar RC9 slechts 112 kwh aan warmte per jaar schelen. Met een warmte pomp met SCOP 4 en huidige kwh prijs is dat €6,86 per jaar besparing. Toch twijfel ik hier nog wel over.

[Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 23-03-2020 20:27]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:20
Ondertussen hier bezig met het verwerken van de PIR platen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:30
rube schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:15:
Zoiets, maar dan voor grote kinderen :+
@RichieB en @Wuursj

Het is dit geworden:

De balken bovenop scharnieren aan de achterzijde. Aan de voorzijde ga ik waarschijnlijk nog iets maken zodat ik het daar ook vast kan zetten om de isolatieplaat mooi te klemmen.
Aan de linkerkant loopt een balk die ik met lijmklemmen vast kan zetten op de gewenste maat. De zaag "loopt" mooi haaks t.o.v. de onderplaat.
Volgende week kan ik proberen of het een beetje werkt. Ik moet namelijk erg veel op maat maken.

Ik heb er ook nog een handzaag bijbesteld die goed zou moeten werken met pavaflex.

[Voor 4% gewijzigd door rube op 17-10-2020 18:40]

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14:30
Om nog even terug te komen op mijn "machine" @_Arthur en @Wuursj

Ik ben blij dat ik hier een halve dag aan heb besteed. Zagen van de platen gaat behoorlijk soepel en echt lekker recht en haaks zonder heel veel moeite.

Ik heb nu in 2.5 dag circa 40% van de zolder gedaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-06 20:40
Cees-JanH schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:38:
[Afbeelding]

Ik heb deze erop, om de 40 cm dubbele lat verticaal, daarop de panlatten. Ik beschouw dit als damdicht en kan daarom aan de binnenkant niet isoleren. Dan heb ik twee dampdichte lagen met vocht dat niet weg kan.

Ik zit er aan te denken om 60 mm PIR erop te legen, de dakplaten zogezegd.
Ik had een zelfde constructie, alleen dan met een ander isolatiemateriaal (glaswol)
Alles van buitenaf verwijderd en PIR platen ertussen gedrukt, daaroverheen weer nieuwe folie en panlatten.

Dit waren B keuze PIR platen met aan beide kanten aluminium folie.
Opbouw is nu als volgt van binnen naar buiten:

- 9mm gipsplaat
- 6mm (ongeveer) spaanplaat (voormalige afwerking binnenkant)
- 18mm spaanplaat
- PIR plaat met beide zijden aluminium
- Polytex Pro waterdichte extreem dampopen folie
- panlatten
- dakpannen

Volgens Isover was het mogelijk om aan de binnenzijde tussen de gordingen ook nog te isoleren met PIR
Maar dit heb ik eigenlijk nog niet berekend, dus binnen ook pir platen tegen het gips aan (of wol)

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• JvdW
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-06 20:40
Cees-JanH schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:24:
@JvdW Dat lijkt er inderdaad veel op, bij mij zal het wegnemen van het piepschuim wel lastiger zijn, het zit gelijmd op de houtplaten. Kan je eeninschatting maken van het aantal manuren voor verwijderen pannen en panlatten en het terugleggen daarvan?

Hoeveel vierkante meter dak is dit ongeveer?
Ja als je geluk hebt dan is de lijm na al die jaren al wat vergaan.
Bij mij was al het folie vergaan/verpulverd wat over het glaswol heen zat.
Zou dat gewoon even testen (na de winter), en anders eraf steken met bijv een vlakke stalen sneeuwschuiver.

Voor het verwijderen van de dakpannen heb ik aan de voorkant van de woning een ladderlift gehuurd.
Als je daar de ruimte voor hebt zou ik dat zeker doen.

Ons dak is per dakvlak 40m2, en dan met een helling van 50 graden (niet prettig werken)
De voorkant van de woning hebben we in 1 weekend gedaan.

- de vrijdag een ladderlift gehaald zodat deze klaar stond voor de zaterdag
- zaterdagochtend begonnen met 2 man, alle dakpannen verwijderen en de oude isolatie met de oude panlatten, ongeveer 3 uur werk (1 op het dak, 1 beneden de pannen verwerken)
- zaterdagmiddag begonnen met plaatsen en deels zagen van de isolatieplaten, 1 op het dak en 1 persoon deels beneden.
- tegelijkertijd moet je de folie en de panlatten plaatsen, zo werk je omhoog.
- om 18.00 uur lagen alle isolatieplaten, de waterdichte folie en de panlatten er weer op.
- de zaterdagavond en de hele zondag, tot en met zondagavond laat heb ik samen met mijn vrouw alle pannen teruggelegd, deels zonder pannenlift want die moest al eerder terug.

Zondagavond 22.30 was het dak weer dicht :P

Om 08.15 begonnen met verwijderen pannen en latten
Om 11.15 begonnen met leggen pir platen/folie/panlatten

Probleem is/was dat ná 1 hele dag op het dak je de volgende ochtend echt pijn hebt in je benen/voeten.
Puur door de hellingshoek van het dak. En na het plaatsen van nieuwe PIR platen en panlatten heb je minder ruimte om je voeten kwijt te kunnen. Glaswol deukt wel in en creëert extra voetruimte. De PIR platen werken niet mee, de enige ruimte waar je je voeten op kwijt kunt zijn de dikte van de panlatten. (dus her en der tijdelijk dubbele schroeven)

Dus als je met 2 man bent kun je het in een weekend (2 dagen) klaren (per dakvlak, 40m2)
Het achterste dakvlak heb ik geheel samen met mijn vrouw gedaan zonder gebruik te kunnen maken van de ladderlift (maar wel van het platdak van de garage) Hier hebben we gewoon meer tijd voor uit getrokken, volgens mij 5 dagen tijdens de vakantie, en het was bloedheet die week.

Grootste vervelende punt blijft de pijn in je voeten na 1 hele dag scheef staan.

Drie tips
1: bestel de platen in de juiste breedte, dan kunnen ze er zo tussen (scheelt tijd)
2: regel van te voren ruim voldoende reserve pannen als je al een redelijk oud dak hebt.
3: kijk hoe strak de pannen inelkaar liggen, leg 1 rij volledig uit bij het terugleggen, anders kom je niet uit.
PaT schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:24:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Bij mij is het (waarschijnlijk) PUR dat er als compleet element opgelegd is.

@JvdW ben je dikker gegaan qua isolatie wat je had of enkel beter? Als je namelijk dikker gaat heb je denk ik wel een probleem met de montage van je panlatten?
Aangezien het 1 dakvlak is met de buren ben ik op gelijke hoogte gebleven.
De isolatie is tot met de dikte van de tengels.
Uiteraard zou je die op kunnen dikken maar ik wou geen hoogteverschil met de buren.
Mijn plan is nog om aan de binnenzijde tussen de gordingen PIR platen te plaatsen, dus aan 2 zijden.

Reden voor deze 'snelle' vervanging was dat de folie over de glaswol vergaan was waardoor bij hevige regenval de glaswol soms dusdanig nat werd op enkele plaatsen dit aan de binnenkant lekkagesporen liet zien. En omdat er aan de voorkant zonnepanelen zouden worden geplaatst een paar weken later.

[Voor 3% gewijzigd door JvdW op 12-02-2021 21:22]

Acties:
  • +9Henk 'm!
  • Pinned

• Impry
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 24-06 23:01

Impry

Rallymedia.nl

Aangezien ik zoveel aan dit topic heb gehad hierbij ook even een terugblik op mijn isolatieklus.
Paar conclusies:

- Bij het berekenen van de dakoppervlakte wel op het eind even 'keer 2' doen. Tijdens de eerste dag isoleren gingen mijn platen er wel erg snel doorheen. :X Daardoor uiteindelijk een deel met 10cm en een deel met 14cm PIR geïsoleerd (had met voorraad bij Nisol te maken).
- PIR platen zagen met een T1013AWP decoupeerzaag is werkelijk geniaal (bijna geen stof/korrels), onder verstek werkt niet goed.
- PUR-pistool schoonmaken met pur-reiniger niet boven je wasbak doen...
- Na het doorspuiten met pur-reiniger na een paar minuten nog even spuiten. Dat had ik niet gedaan --> PUR pistool verstopt.
- Aftapen kost veel tijd
- HPX aluminium tape vond ik fijner dan de 3M-tape. Met name minder snel scheuren.
- Al met al kost het veel tijd. Zeker wel 4 á 5 dagen werk, waarvan 2 ochtenden met m'n vader. Maar geen vervelend werk om te doen (behalve de schuine kanten helemaal onderin).
Uiteindelijk dit kwijt geweest aan kosten:

Wat mij betreft een mooi resultaat als je het vergelijkt met de offerte van € 6000,- die er lag door een isolatiebedrijf.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True