Draagbalken dak rot, vervangen of verstevigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:15
Ik ben begonnen met mijn badkamer renovatie.
Het dakraam van de scheve kap gaat er uit en er wordt van binnen uit geïsoleerd.
Het dakraam zit er inmiddels 40j en heeft heel lang gelekt.
Het hout van de draagbalk dak en horizontale balk is doorweekt en bij de aansluiting voelt hij rot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0zQzNTUkaI4ZZ5HtAhFhd0FqPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qceBmQyc7GAO45cVo4dd26CB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat alles vervangen het beste is, maar dat behelst nogal wat. Ik zit te denk aan met balken van 5x10 oid te verstevigen zoals onder aangegeven. Ik wil de horizontale balken dan over de hele breedte pakken en die aan de gording worden geschroefd een 1 a 1.5m lang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sS-x8UAv6kwIQutqDf_m7TQZdqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwarHvZ1yxbeIT8uZ7wr5VA5.jpg?f=fotoalbum_large

Zal dat goed genoeg zijn?
Andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:57
Ik zou er een dagje een 2 ervaren timmermannen op zetten en dan dat stukje dak netjes maken.

Gezien de rotheid van de balk zullen je panlatten ook niet erg vast meer zitten, er moeten zo en zo nog panlatten komen op de plek waar nu het dakraam zit.

Wat let je nog om die balk niet ff mee te pakken? tis maar een klein stukje pannen er af balk vervangen en de panlatten moeten toch nog hersteld worden gezien er geen dakraam meer in komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:34
Alles wat rot is moet eruit. Kan niet precies zien hoe de constructie in elkaar zit. Het lijkt erop dat de sporen van de kap eindigen op een muurplaat (de horizontale rotte balk). Die brengt wellicht de spatkrachten uit de kap naar de bouwmuren. Dan heeft de horizontale balk een belangrijke constructieve functie. Na herstel moet er dan wel weer een echte balk zijn.
Voor de sporen ben ik niet zo bang, bij de oplegging zit geen buiging meer, dus heb je veel minder doorsnede nodifg dan in het midden van de overspanning.
De rest van het hout heeft zo te zien wel lekker veel beluchting gekregen.