dragonhaertt schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:28:
Ik ga straks in mijn garage isoleren. Het gaat om een halfsteens of steense muur zonder spouw, met steunberen.
De garage is een betonplaat op zand en ik wil het dak ook gaan isoleren.
Het doel van de isolatie is vooral geluidsisolatie. Tevens wil ik zo min mogelijk ruimte verliezen, dus isoleer ik zo dicht mogelijk op de steunberen:
[Afbeelding]
De garage deelt een muur met het huis, heeft een groot deel muur die grenst aan de carport, een deel grenst aan de garage van de buren en alléén de muur in het noorden is blootgesteld aan regen:
[Afbeelding]
Vanwege de wens om zo veel mogelijk geluid te dempen wil ik een houtskelet frame bouwen die los staat van de muur (+/- 2 cm). Dit wil ik doen door balken van 100x50 of 75x45 vast te schroeven op een lat boven en onder, die in de vloer en aan het plafond verankerd worden.
Ik zat te denken aan de volgende opbouw:
[Afbeelding]
Nu lees ik nogal vaak dat het verstandig is om een dampremmend folie aan de buitenkant te plaatsen met een kleine luchtspouw tussen het folie en de muur, maar in Ubakus levert dat alleen maar slechtere waardes op.
Heeft iemand anders nog opmerkingen of ideeën hoe ik dit beter aan zou kunnen pakken?
Ik heb gekozen voor houtskelet vanwege de stevigheid van het geheel, ik wil flink wat kasten aan de muur kunnen hangen.
Wat betreft het plafond wil ik graag gipsplaten.
Ik verwacht dus balken - steenwol - klimaatfolie - 2x12mm gisplaat te plaatsen.
Het dak is zo te zien direct gelegd op een soort cementgebonden vezelplaat van zo'n 10 cm dik
Is er iemand bekend met een dergelijke opbouw van een plat dak?
De platen lijken direct op de muur/balken te steunen.
Ik wil graag aan de onderzijde van deze platen isoleren. Ik weet alleen niet goed hoe ik de voorztwand aan de plafondisolatie ga monteren.
Voorzetwand eerst plaatsen, van vloer tot plafond, en daarna dak isoleren?
Eerst volledige dak isoleren en daarna de voorzetwand van vloer tot dakisolatie plaatsen?
Als iemand nog ideeën of adviezen heeft hoor ik dat graag.
Het hoofddoel is om geluidsoverlast voor de buren en buurt te beperken. Als tweede thermisch isoleren zodat ik een warme werkplaats heb, en als derde geluidsoverlast in het eigen huis beperken.
Dat alles wil ik graag bereiken met zo min mogelijk verloren ruimte

Van de week ben ik begonnen met het dak, aangezien me dat het makkelijkst leek om eerst te doen (nu ik nog wat ruimte had)
Helaas nog niet af gekregen, rachels en gipsplaten moeten er nog op, maar ik ben al een heel eind
Het leegruimen van de garage, oude meuk van de muren verwijderen en monteren van extra balken aan de muur kostte me nog het meeste tijd.
Aangezien de lampen ooit aan het plafond hingen, is de verlichting nu wat slecht, excuses voor de slechte foto's.
Zoals ik zei, volgende stap zijn de rachels, elektra-buizen, gipsplaten en led-strips.
Daarna kan ik verder met de lange muur en de achtermuur.
Ik heb nog wel een vraag over de ventilatieroosters op de achtermuur. Deze muur is een halfsteens muur, met zo'n 10cm gipsblokken ertegenaan welke gestuct is.
Er zijn 2 ventilatieroosters die in directe verbinding met de buitenmuur staan.
Heeft iemand een goed advies wat ik moet doen met deze ventilatiegaten? Ik kan ze natuurlijk dichtstoppen en erover heen isoleren met mijn voorzetwand, maar dan is er praktisch geen ventilatie meer aanwezig in de garage.
Ik kan ook misschien mijn mechanisch ventilatie doortrekken naar de garage, en daar ietsjes afzuigen voor wat geforceerde ventilatie.
Als laatste wil ik in de toekomst een airco voor verwarming, misschien is het handig om één van deze ventilatieroosters te gebruiken als doorvoer?
Advies wordt gewaardeerd!
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.