(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 56 Laatste
Acties:
  • 521.591 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Vervolg van de vorige pagina:
Bij verschillende kamer-T's krijg je dat ongeveer deze temperaturen:
T-plafond van de BG uiteraard..
Er zijn aannames gedaan m.b.t. de temperatuur op de 1e verdieping.
Ben van de Rc~0,3, situatie bij ons uit gegaan, vandaag is het buiten 13 graden hier, dus dan is het boven warmer dan aangegeven. Tis maar dat je het weet hoe er gerekend is. Beter kan vast, maar dan moeten die data er wel zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y23ihknxXKBMQzN4nrZuuKvXklg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0yBWkWafA7g9XvqQEvVnZjVE.png?f=user_large

Bij kamer-T is 20ºC zijn de warmteverliezen uiteraard groter: ca 150m3 gas bij 50m2 BG-plafond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdAzuNnKXqYgBswGb9xvoueIVIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ICLFNt6kgnWsJ5ZEwkv09wFW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door route99 op 20-11-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Samengevat: Er is een poging gedaan om het effect van het compartimenteren door het kamer plafond te isoleren, bij 17,5 en 20ºC kamer-T uit te rekenen. Wat een geschatte gas besparing van resp. ca 100 en resp. ca 150 m3 gas per jaar op zou leveren. Zonder extra isolatie heeft het plafond Rc~0,3, met isoleren is de Rc~1.

Bij dit compartimenteren van de woonkamer zijn aannames gedaan van de T-1e verdieping.

Opmerking: Als er boven toch op 1 kamer bijvoorbeeld gestudeerd wordt en men daar warmer zit, dan gaat dat uiteraard weer van "deze winst" af. Eea hangt dan af hoe warm de persoon daar wil zitten.

Die gebruikte Rc is 2,5 cm isolatiemateriaal met een lambda van 0,032 dan komt de Rc in Ubakus nl op 1 (1,03 om precies te zijn) .
Stel dat er nog 9 mm gips bij komt zou er 3,4 cm van de hoogte van de kamer af gaan.
De praktijk zal vast weerbarstiger zijn om exact die maten aan te houden, het is een soort van minimum dikte die nodig is. Stel het isolatiemateriaal is 3 cm dik dan wordt het hoogte verlies in de kamer 3,9 cm

Bronnen voor inspiratie, het wordt nl al gedaan:
https://www.google.com/se...+compartimenteren+energie

[ Voor 50% gewijzigd door route99 op 19-11-2023 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11-2024
Heeft iemand een idee welke isolatieplaat hier gebruikt is? Woning uit 2002, helaas geen tekeningen en details beschikbaar (woning is geruime tijd in bezit geweest van een investeringsmaatschappij).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CktUSy5dcwry0UCvVspNlDWyxL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgWj157bZSmkzXE7ZR43ia79.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de binnenzijde is het afgewerkt met een soort hardboard voorzien van een witte afwerklaag. Isolatie lijkt op PIR (geel van kleur?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
TweakedTea schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:06:
Heeft iemand een idee welke isolatieplaat hier gebruikt is? Woning uit 2002, helaas geen tekeningen en details beschikbaar (woning is geruime tijd in bezit geweest van een investeringsmaatschappij).

[Afbeelding]

Aan de binnenzijde is het afgewerkt met een soort hardboard voorzien van een witte afwerklaag. Isolatie lijkt op PIR (geel van kleur?).
Waarschijnlijk PIR idd gelet op het bouwjaar. Maar bouwtekeningen kun je ongetwijfeld via de gemeente krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-11-2024
TwingyTwingy schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:27:
[...]

Waarschijnlijk PIR idd gelet op het bouwjaar. Maar bouwtekeningen kun je ongetwijfeld via de gemeente krijgen.
Nu wil ik dit in de toekomst gaan na isoleren, er is +-14 centimeter beschikbaar (uitgaande van de gordingen), kan ik dan op de bestaande hardboard nieuwe PIR platen plaatsen en het geheel afwerken met gipsplaten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
TweakedTea schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:29:
[...]

Nu wil ik dit in de toekomst gaan na isoleren, er is +-14 centimeter beschikbaar (uitgaande van de gordingen), kan ik dan op de bestaande hardboard nieuwe PIR platen plaatsen en het geheel afwerken met gipsplaten?
Nee, want dan ga je vocht opsluiten in je dakbeschot. Je kunt het beste dampopen-materiaal gebruiken zoals steenwol of glaswol en afwerken met klimaatfolie en daarop je gipsplaten. Handigste is ook om even door te rekenen via Ubakus.

Ik zelf werk aan de binnenzijde altijd bij voorkeur met dampopen materiaal. Zowel glaswol als steenwol zijn brandwerend. Gebruik je dat in combinatie met gipsplaten (bijna altijd A2 qua veiligheid), dan zit je ook op dat vlak altijd safe.

Pak bijvoorbeeld een 032 glaswol en je haalt met 14 centimeter een RD van 4.4. PIR doet het een stukje beter, maar vergeet niet een huis uit 2002 is al goed geiosoleerd. Met bestaande isolatie + glaswol ga je al zeer fors over de nieuwbouwnorm heen, en is goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:38

dragonhaertt

@_'.'

Ik ga straks in mijn garage isoleren. Het gaat om een halfsteens of steense muur zonder spouw, met steunberen.
De garage is een betonplaat op zand en ik wil het dak ook gaan isoleren.

Het doel van de isolatie is vooral geluidsisolatie. Tevens wil ik zo min mogelijk ruimte verliezen, dus isoleer ik zo dicht mogelijk op de steunberen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n82T7kQ8IoSAZfC1jnMLVM5H2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/25sdDVMoj4DBWMZiX5MMWrZb.png?f=fotoalbum_large

De garage deelt een muur met het huis, heeft een groot deel muur die grenst aan de carport, een deel grenst aan de garage van de buren en alléén de muur in het noorden is blootgesteld aan regen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mdu0aaPCkCf9juJn8rKgeeeDno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B0F70cTAp07Bcf5i5mg8bCMo.png?f=fotoalbum_large
Vanwege de wens om zo veel mogelijk geluid te dempen wil ik een houtskelet frame bouwen die los staat van de muur (+/- 2 cm). Dit wil ik doen door balken van 100x50 of 75x45 vast te schroeven op een lat boven en onder, die in de vloer en aan het plafond verankerd worden.

Ik zat te denken aan de volgende opbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aL0UxH5G6j-8652GEtdbfUrVYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yRR9XJ7CaooWlNZgz5MsP4cx.png?f=fotoalbum_large

Nu lees ik nogal vaak dat het verstandig is om een dampremmend folie aan de buitenkant te plaatsen met een kleine luchtspouw tussen het folie en de muur, maar in Ubakus levert dat alleen maar slechtere waardes op.

Heeft iemand anders nog opmerkingen of ideeën hoe ik dit beter aan zou kunnen pakken?
Ik heb gekozen voor houtskelet vanwege de stevigheid van het geheel, ik wil flink wat kasten aan de muur kunnen hangen.

Wat betreft het plafond wil ik graag gipsplaten.
Ik verwacht dus balken - steenwol - klimaatfolie - 2x12mm gisplaat te plaatsen.

Het dak is zo te zien direct gelegd op een soort cementgebonden vezelplaat van zo'n 10 cm dik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWSJKM_grUPX_ilU65I1bM8ZFZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGPWtADKh8ekr0LuaAj8gp3E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItfnOcqF_idghL0UB_a5aktBEuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8U1cboBYZ4ftDp0H07ShwzbM.jpg?f=fotoalbum_tile

Is er iemand bekend met een dergelijke opbouw van een plat dak?
De platen lijken direct op de muur/balken te steunen.
Ik wil graag aan de onderzijde van deze platen isoleren. Ik weet alleen niet goed hoe ik de voorztwand aan de plafondisolatie ga monteren.

Voorzetwand eerst plaatsen, van vloer tot plafond, en daarna dak isoleren?
Eerst volledige dak isoleren en daarna de voorzetwand van vloer tot dakisolatie plaatsen?

Als iemand nog ideeën of adviezen heeft hoor ik dat graag.

Het hoofddoel is om geluidsoverlast voor de buren en buurt te beperken. Als tweede thermisch isoleren zodat ik een warme werkplaats heb, en als derde geluidsoverlast in het eigen huis beperken.
Dat alles wil ik graag bereiken met zo min mogelijk verloren ruimte O-)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
assje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:00:
Er zit 3cm tussen het dakbeschot en het staalprofiel; daar wil ik een plaatje van 3cm PIR tussen steken. Steenwol isolatie vult de ruimte tussen het staalprofiel; dampremmend folie komt direct over het staalprofiel aan de binnenzijde (onderkant staal = onderkant rachel).
Dit weekend bezig geweest met isoleren, kost allemaal wat meer tijd dan gedacht dus is nog niet af. Stalen profiel zo goed mogelijk ingepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMjre4S1IaNYxhPI9l5i_cI6KXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zgl3AU8giniPMLQqhgYtyeN.jpg?f=fotoalbum_large

De rachels heb ik direct over de gordingen geschroefd en overspannen dus ongeveer 110cm. Ik ben daarom gegaan voor vurenhout geschaafd 28x70mm die ik HoH 30cm plaats. Schroef dus eerst een lat om de 60, dan isolatie plaatsen en dan nog een lat ertussen.

Dampremmend folie komt over de rachels, dat is in deze manier van werken wel echt het makkelijkst. Zou met toepassing van een klimaatfolie niet wenselijk zijn geloof ik.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• wanda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-05 15:01
Ik wil ook beginnen met het isoleren van mijn vlieringdak. Hier zit nog geen isolatie in.

Ik wil gaan voor de 16cm Ursa glaswol met rd5, daarover dampdichtfolie (ivm houten vlieringvloer waaronder de badkamer en slaapkamers zijn) en daarover latjes om het allemaal vast te maken. Afwerking is niet nodig verder want word toch alleen voor opslag gebruikt.

Na inspectie gister viel het me op dat de spouwmuur open is aan de bovenkant. Deze word in december ook gevuld met glaswol.

Ik weet niet hoe ik de aansluiting moet maken in de dakranden:

- Moet ik de bovenkant van de spouwmuur dichtmaken?
- Of gewoon de latten vastmaken aan de onderste gording en de spouw openlaten, aangezien die toch gevuld word?
- balk voor de spouw plaatsen en daar de latten aan vastmaken?

Iemand ook deze situatie gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66D9huqkiATBg_nkIZ1bEhhAFBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WamSWOTQlx3MFn3zYdA50vUY.jpg?f=fotoalbum_large

• assje
  • Nu online
route99 schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:04:
Heb deze week van Isover een Multimax 30 proefmonster mogen ontvangen. Kwam er nog niet aan toe, nu een korte beschrijving met foto's. Ben ook nog voor bij komend weekend druk met allerlei andere zaken, dus wat vertraging in antwoorden als er vragen zijn.

Samengevat:
Ik ben echt onder de indruk van dit materiaal. Wat een consistentie, mooie lagen opbouw en afwerking met als resultaat de hoge isolatiewaarde. De verwerking zal erg goed zijn van grote platen van dit materiaal. Heb er mijn (bouw)technisch ervaren collega v/d kringloop ook naar laten kijken en hij heeft er met een scherp keukenmes ook nog in gesneden (zie foto).
Interessante referentie. De Knauf Naturoll 032 200mm waarmee ik geisoleerd heb viel de consistentie me wel tegen. Veel losse plukken bij het aanbrengen, bij een groot aandeel wat uiteenvallen van lagen en bij een stuk of 4 platen ontbrak er zelfs een deel direct uit de verpakking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/070kv6ew29OfyQIOgy9tRSIRA9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diteuwMwTRQbxQdCOdVZWMgO.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@assje Oef das vervelend, ik zou daar zelf met de leverancier overleggen, ik kan me niet voorstellen dat Knauf zelf zoiets zo af zou willen leveren. Met de juiste bewoordingen tegen leverancier/fabrikant is mijn ervaring vaak dat het opgelost wordt.

Ik zie vaak wel dat die platen voor de gevel, niet alleen de Multimax 30, maar ook anderen, die ik dan deels alleen via YouTube ken, veel vormvaster zijn/ een veel consistentie hebben.

Tis wel een toeval, ben net een mail aan het schrijven naar een van de fabrikanten om van hun materiaal ook een monster te mogen ontvangen. Als er nieuws is dan meld ik dat wel weer.

Bijna alle plaatvormige isolatiematerialen obv glas-/steenwol zijn duurder dan de rol versies en hebben altijd een iets of veel hogere lambda. Je kunt dan alleen naar de prijs kijken, maar als het met platen gemonteerde materiaal vervolgens veel beter performt dan de rollen omdat blijkbaar lang niet altijd zo netjes gemonteerd kan worden (wat ik zelf ook gezien heb bij diverse merken) en je telt al het werk, dan kijk ik niet alleen maar meer naar de prijs maar ook wat ik er aan kwaliteit/comfort aan terug krijg.
Aan iedereen zelf om uit te maken of bruin het kan trekken of dat je het er voor over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
route99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:32:
@assje Oef das vervelend, ik zou daar zelf met de leverancier overleggen, ik kan me niet voorstellen dat Knauf zelf zoiets zo af zou willen leveren. Met de juiste bewoordingen tegen leverancier/fabrikant is mijn ervaring vaak dat het opgelost wordt.
Ik heb iets meer moeten passen en meten maar is uiteindelijk wel gewoon prima gelukt. Ik ga nog wel een mail sturen naar de leverancier, iets van tegemoetkoming op een volgende bestelling (die ik komende maanden toch nog nodig ga hebben) lijkt me minimaal redelijk.

• assje
  • Nu online
route99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:32:
Bijna alle plaatvormige isolatiematerialen obv glas-/steenwol zijn duurder dan de rol versies en hebben altijd een iets of veel hogere lambda. Je kunt dan alleen naar de prijs kijken, maar als het met platen gemonteerde materiaal vervolgens veel beter performt dan de rollen omdat blijkbaar lang niet altijd zo netjes gemonteerd kan worden (wat ik zelf ook gezien heb bij diverse merken) en je telt al het werk, dan kijk ik niet alleen maar meer naar de prijs maar ook wat ik er aan kwaliteit/comfort aan terug krijg.
Aan iedereen zelf om uit te maken of bruin het kan trekken of dat je het er voor over hebt.
Het lijkt wel een vrij extreem verschil te zijn, bij de leverancier waar ik gekocht heb:
  • Knauf Naturoll 032 Glaswol 2000x580x200mm (Rd 6,3) €15,22/m2 = €2,42/"Rd"
  • Isover Multimax 30 Glaswol 1350x600x135mm (Rd 4,5) €59,75/m2 = €13,28/"Rd"
Niet dezelfde dikte maar degene die ik heb gebruikt versus grootste dikte van de Multimax van jouw sample.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 23-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@assje Dat is al diverse keren bijna een paar jaar geleden (iig > 1 j) al voorbij gekomen, tis zelfs nog duurder geworden, een factor 2x sinds 2019!
Daar mee is het meer en meer voor nieuwbouw waar enkele cm's extra breder bouwen wrs veel duurder is dan dit verschil (of het gaat ten koste vd binnenruimte).

En tis altijd zo: Als je ruimte zat hebt, jij hebt zelf 200mm dan is het logisch om een 0032 type te pakken, zo wordt het ook in de markt gezet. Als je geen grote dikte kwijt kunt maar wel de hoge Rd wilt, dan zul je naar dunnere maar duurdere materialen moeten gaan om een goede isolatie te krijgen. Das geen ontkomen aan dan.

Kijk eens hier: Iets meer dan 33 euro/m2 nog steeds niet goedkoop maar wel echt heel veel betaalbaarder.
https://www.bouwkampioen.be/nl/isover-multimax-30-135.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3b8nNPdFke_CfvDbAu4IxDDby0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e6i1cZbIqDtzCkPafacLXEzU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 23-11-2023 14:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik deel maar even mijn prijsvergelijk, wellicht interessant voor anderen als richting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRrv1k55sVnR2i857xD2-yNikjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMOTNE3p4jYRt7CJQIMepcfO.jpg?f=fotoalbum_large
*geel gearceerde kolommen zijn op basis afname hele pallet

Uiteindelijk gekozen voor de Knauff Naturoll 032 200mm dus voor de hoogste Rd waarde die qua value for money o.b.v. isolatiewaarde ook goed uitkwam. I.v.m. aanbrengen tussen de gordigen HoH 110cm was de Multifit met een breedte van 1200mm eigenlijk handiger geweest. Ik kon het alleen niet over mijn hart verkrijgen om méér te betalen voor een lagere Rd waarde.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 23-11-2023 19:05 ]

• route99

route99

@assje Als je het goed wilt doen en je hebt de ruimte dan is jouw 032 type de keuze.

Wat dus nu duur? Dat hangt ook van de context af!
Soms kan aerogel 1 cm R=0.89 van ca €95/m2 een goede keuze zijn voor bepaalde situaties... ben dat nu aan het uitwerken.
Daar stond ik eerst niet bij stil omdat het aerogel zo duur is, maar als ik die 2 deuren compleet moet vervangen ben ik heel veel meer kwijt (*).... het ligt nu in de "bezink-/ overwegingenbakje"..... kijken of er nog een worst case scenario opdoemt.... denk het niet, maar zeg nooit nooit...

(*) deze aanpassing met zo een te verwachten resultaat lijkt me ook nog een behoorlijk duurzame oplossing ipv een kort door de bocht alutherm af fabriek geïsoleerde deur te bestellen/laten plaatsen....

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 23-11-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dag allen,

Ik heb een offerte opgevraagd bij een klusbedrijf voor het isoleren van het dak van een jaren 70 woning. Dit moet vanuit de buiten kant gebeuren. Ik heb een summiere offerte gekregen waarin staat dat er 80mm isolatie wordt aangebracht met minimale rc van 3,6 vanwege subsidie. Geldt die subsidie ook voor als je alleen het dak doet?

Ik ga er van uit dat dit een plaat isolatie is PIR?
Is dat voldoende? Ik begrijp dat dikker beter is natuurlijk maar wat is een beetje de standaard bij renovatie van bestaande bouw? Volgens mij zit er al 60mm glaswoldeken in het bestaand dak en dat zou moeten blijven zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door CPM op 24-11-2023 09:02 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@CPM https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/isde-wat-wijzigt-er-vanaf-2023#nu-ook-subsidie-voor-één-isolatiemaatregel
15% bij 1 maatregel, lees altijd zelf de regels goed door....

[ Voor 43% gewijzigd door route99 op 24-11-2023 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:34

Wuursj

want worst is al bezet

CPM schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:52:
Is dat voldoende? Ik begrijp dat dikker beter is natuurlijk maar wat is een beetje de standaard bij renovatie van bestaande bouw? Volgens mij zit er al 60mm glaswoldeken in het bestaand dak en dat zou moeten blijven zitten.
Ik zou direct een dikkere laag doen en richting nieuwbouw waarden gaan. Of je er nu 80mm of 140mm pir op legt: de arbeid is even groot en qua materiaal kosten scheelt het maar zo'n 8 euro per vierkante meter. Heel veel extra zou het dus niet mogen kosten. Deze kans krijg je niet snel meer.

Eventueel zou ik de dakopstand als beperkende maat zien, als je dat niet hoeft aan te passen bij 80mm en wel bij dikker, zou het wel in de papieren kunnen gaan lopen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
Deels onjuist. De subsidies bestaan uit een vaste prijs (€) per m2. Het percentage gaat hard omlaag naarmate je duurder materiaal neemt. Het is correct dat 1 maatregel maar 50% van het subsidiebedrag/m2 is.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Barleone Juist en daarom moet je zelf de regels lezen, tis voor helpers geen doen om dat telkens op maatwerk te herschrijven....want dan moeten we elk detail van de vragen steller checken en dat mogen ze zelf doen. En maken we daar een vergissing in... dan krijg je het als helper ook te horen...

Snap je, anders kunnen we veel minder mensen helpen en kom ik ook niet meer aan klussen toe.
Lijkt me een redelijk compromis.

De essentie is en blijft : Het is 1 maatregel subsidie. De zelf rest opzoeken.

PS: Er zijn ook mensen hier die schrijven dat ze uit eigen beweging de helpdesk van het RVO gebeld hebben, dat zouden we ook alleen kunnen adviseren, maar dan vind ik bovenstaande regel nog steeds een redelijk compromis.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 24-11-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-05 21:06
Vandaag eerste stuk van het dak geisoleerd, begonnen met een paar wat simpelere stukken om in te komen.
Gebruik de Vario Xtrasafe spullen, folie werkt prettig ook de klittenband patches zijn handig als je de folie in je eentje moet palatsen. Voor de afdichting naar de muur gebruik ik de bijhorende kit wel erg afhankelijk van de ondergrond hoe lekker dat werkt. Op bepaalde ondergronden lijkt het niet heel lekker te werken dus alsnog een laag tape gebruikt op sommige vlakken. Paar andere stukken morgen even bekijken en indien nodig ook aftappen.

Ga morgen verder met een stukje achterknieschotten onder een raam en zit even te puzzelen wat de beste manier is om daar de folie af te werken. Missschien dat jullie nog tips hebben.

Op het dak zelf liggen opstalen platen met daaroverheen een folie, deze folie klapt onder het raam bij een gording naar beneden. Dan zit er nog een soort van pocket met aan balk onder het raam. En vervolgens een dun houten wandje naar de slaapkamer.
schets van situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYj4dqsjCF5qUgaJ2IaW2Eh9aWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jm4HKR5LvI8U1zDlbB3KuGRH.jpg?f=fotoalbum_large

optie 1 is direct tegen hout van slaapkamer onder het raam aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWSdMaPp4bk5SC8EcZqc0Mlp_kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYO03ZrEywCT23Qpfj2fS3Dm.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2:
In een vouw naar boven leggen en weer naar beneden zodat er een soort van dampscherm zit tussen de slaapkamer en die pocket met glaswol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj-OxH4lHxC4hWhBs1FEXgmMvio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoCEJSnQg1WnDhkyzJhAscHd.jpg?f=fotoalbum_large

En een foto van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTY410WEsTCsml54IY4wbpDx508=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dD1rYJK2dJX6a2AEsazjxU97.jpg?f=fotoalbum_large

Is op die plek lekker krap dus dat wordt morgen nog kruipen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:23
Ik heb achter de knieschotten van mijn jaren 70 woning lekkage gehad. De lekkage is opgelost alleen heb ik meerdere houten platen die zacht zijn geworden van het langdurig nat zijn.

Denk dat het een houtvezel plaat betreft. Nu wil ik de platen onder het knieschot gaan vervangen. Het lijkt mij goed om de bestaande glaswol ook te vervangen aangezien deze ook nat is geweest.

Kan ik deze glaswol ook vervangen door iets anders / beters? Zonder de isolatie in de rest van het dak te vervangen of is dat vragen om problemen?

En als ik nieuwe glaswol plaats is het dan erg als deze een hogere isolatiewaarde heeft dan de oude als ik niet alles vervang?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T7fjhe4s30YRUBeuzMMEeIw4t0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5jR5YQHWC5wbfds3hQ9u7Fn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1grEuNHp9KPw2mh5z8OrrLHPeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zh2huiS9QwxrWX3uomcHzTm4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door jvanderkroon op 27-11-2023 12:34 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinxx
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-04 21:04
Samoht93 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:05:
Vandaag eerste stuk van het dak geisoleerd, begonnen met een paar wat simpelere stukken om in te komen.
Gebruik de Vario Xtrasafe spullen, folie werkt prettig ook de klittenband patches zijn handig als je de folie in je eentje moet palatsen. Voor de afdichting naar de muur gebruik ik de bijhorende kit wel erg afhankelijk van de ondergrond hoe lekker dat werkt. Op bepaalde ondergronden lijkt het niet heel lekker te werken dus alsnog een laag tape gebruikt op sommige vlakken. Paar andere stukken morgen even bekijken en indien nodig ook aftappen.
Herkenbaar! Folie met klittenband enorm makkelijk. De kit is gedoe om af te werken. Hier alleen op hout hoeven aan te brengen, anders geklootzak in hoekjes zeg.. Ook meer benodigd dan vooraf gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Ja vandaag ook alleen de tape gebruikt voor de afwerking naar de muren, was veel te krap om bij te komen met de kitspuit. Scheelt dat de xtratape daar ook voor geschikt is, daardoor wel veel meer tape gebruikt dus net nog een paar rollen bijbesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-05 22:11
Ik ga binnenkort een schuin dak van binnenuit isoleren.
Dezelfde ruimte heeft ook een buitenmuur (gevel) welke weliswaar een spouw heeft maar deze is te klein om te vullen.
Dus ik denk er over om hier een voorzetwand voor te plaatsen.

Schuin dak: minerale wol of natuurlijk materiaal, afgewerkt met gipsplaat.

Voorzetwand: PIR met gips.

Wat is handig qua overgang wand <> dak?

1. voorzetwand door laten lopen tot het dakbeschot?
2. dakisolatie tot de binnenmuur van de gevel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
Zelf doe ik de dakisolatie totaan de binnenmuur van de gevel. Redenatie hierachter was dat dan het hele dak tenminste afgewerkt is met klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

jvanderkroon schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:29:Ik heb achter de knieschotten van mijn jaren 70 woning lekkage gehad. ..............Kan ik deze glaswol ook vervangen door iets anders / beters?............En als ik nieuwe glaswol plaats ..........
Heb je meerdere foto's van details zodat mensen er hier ook beeld bij krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:23
@route99 ik heb de post even bijgewerkt met 2 foto's. Hoop dat jullie er zo een beter beeld bij hebben.

Je ziet de platen ook goed bol staan.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:05
jvanderkroon schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:29:
Ik heb achter de knieschotten van mijn jaren 70 woning lekkage gehad. De lekkage is opgelost alleen heb ik meerdere houten platen die zacht zijn geworden van het langdurig nat zijn.

Denk dat het een houtvezel plaat betreft. Nu wil ik de platen onder het knieschot gaan vervangen. Het lijkt mij goed om de bestaande glaswol ook te vervangen aangezien deze ook nat is geweest.

Kan ik deze glaswol ook vervangen door iets anders / beters? Zonder de isolatie in de rest van het dak te vervangen of is dat vragen om problemen?

En als ik nieuwe glaswol plaats is het dan erg als deze een hogere isolatiewaarde heeft dan de oude als ik niet alles vervang?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Flinke lekkage gehad, die flessen zitten helemaal vol! :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Update ter vermaak.
assje schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:29:
Dit weekend bezig geweest met isoleren, kost allemaal wat meer tijd dan gedacht dus is nog niet af. Stalen profiel zo goed mogelijk ingepakt:
[Afbeelding]

De rachels heb ik direct over de gordingen geschroefd en overspannen dus ongeveer 110cm. Ik ben daarom gegaan voor vurenhout geschaafd 28x70mm die ik HoH 30cm plaats. Schroef dus eerst een lat om de 60, dan isolatie plaatsen en dan nog een lat ertussen.

Dampremmend folie komt over de rachels, dat is in deze manier van werken wel echt het makkelijkst. Zou met toepassing van een klimaatfolie niet wenselijk zijn geloof ik.
Aanbrengen isolatie en folie afgerond :) Nog een nieuwe ventilatiepan geplaatst, hier een manchet bij besteld om hem makkelijk af te kunnen werken op het folie.

Nu verder met wand/elektra etc. (offtopic :P ) Enige andere dak dat ik nog moet isoleren is het platte dak van de garage. Hier kan ik wat minder dikte kwijt en zal ik moeten werken met klimaatfolie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xM8vCXX1ESvvIEBNSHwJFbfjkV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpvuFgZ5Y2dTmpKCtM7pGZw7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
assje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:05:
Ik ga nog wel een mail sturen naar de leverancier, iets van tegemoetkoming op een volgende bestelling (die ik komende maanden toch nog nodig ga hebben) lijkt me minimaal redelijk.
Ik werd dezelfde dag nog gebeld door de leverancier. Zij gaven aan dat dit absoluut niet normaal/acceptabel was en ik werd vriendelijk bedankt voor de duidelijke beschrijving en foto's.

Hij vroeg mij wat ik redelijk/reëel vond, aangezien ik nog meer ga moeten bestellen heb ik een 10% kortingscode voor mijn volgende bestelling gekregen. Prima opgelost wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

assje schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:50:
[...]

Interessante referentie. De Knauf Naturoll 032 200mm waarmee ik geisoleerd heb viel de consistentie me wel tegen. Veel losse plukken bij het aanbrengen, bij een groot aandeel wat uiteenvallen van lagen en bij een stuk of 4 platen ontbrak er zelfs een deel direct uit de verpakking:
[Afbeelding]
Die losse stukken heb ik ook wel, maar bij meten waren de vaste stukken wel gewoon conform bestelde maat. De losse stukken gebruik ik om kieren/voegen te dichten.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

wanda schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:17:
Ik wil ook beginnen met het isoleren van mijn vlieringdak. Hier zit nog geen isolatie in.

Ik wil gaan voor de 16cm Ursa glaswol met rd5, daarover dampdichtfolie (ivm houten vlieringvloer waaronder de badkamer en slaapkamers zijn) en daarover latjes om het allemaal vast te maken. Afwerking is niet nodig verder want word toch alleen voor opslag gebruikt.

Na inspectie gister viel het me op dat de spouwmuur open is aan de bovenkant. Deze word in december ook gevuld met glaswol.

Ik weet niet hoe ik de aansluiting moet maken in de dakranden:

- Moet ik de bovenkant van de spouwmuur dichtmaken?
- Of gewoon de latten vastmaken aan de onderste gording en de spouw openlaten, aangezien die toch gevuld word?
- balk voor de spouw plaatsen en daar de latten aan vastmaken?

Iemand ook deze situatie gehad?

[Afbeelding]
Denk dat deze website je wel kan helpen:
https://www.buildwise.be/nl/bouwdetails/1436/

Plaatje 4.

Volgens mij kan je de spouw ook dichtpurren / lijmen met hout met een paar ventilatie gaten erin naar de dakisolatie.

Je kan de wol in principe gewoon aan sluiten op de spouwisolatie (beste oplossing lijkt mij, geeft het plaatje ook aan).

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005

Osxy

Holy crap on a cracker

Spinxx schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:00:
[...]

Herkenbaar! Folie met klittenband enorm makkelijk. De kit is gedoe om af te werken. Hier alleen op hout hoeven aan te brengen, anders geklootzak in hoekjes zeg.. Ook meer benodigd dan vooraf gedacht.
Wat ik jou ervaring kwa verbruik van de kit? Ik kan nergens iets van info vinden over wat je kwa verbruik kan verwachten en dat is wel dingetje voor iets wat ik uit duitsland moet gaan halen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:31
CPM schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:52:
Dag allen,

Ik heb een offerte opgevraagd bij een klusbedrijf voor het isoleren van het dak van een jaren 70 woning. Dit moet vanuit de buiten kant gebeuren. Ik heb een summiere offerte gekregen waarin staat dat er 80mm isolatie wordt aangebracht met minimale rc van 3,6 vanwege subsidie. Geldt die subsidie ook voor als je alleen het dak doet?

Offertes die niet duidelijk zijn moet je niet op ingaan. Jij betaald, dan moet je op zijn minst goed weten wat er gebeuren gaat. Als je dat niet weet heb je achteraf nooit een poot om op te staan of een stok om mee te slaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05:29
Bij een zolderverbouwing heb ik ons schuine dak laten na-isoleren met PIR+gips (Rd boven de 4). We hebben een eindwoning uit 1981, met overal dubbelglas en op sommige plekken wat beter. Spouwmuur weet ik niet (dus zal niet best zijn) en de benedenvloer is geïsoleerd. Ik had (bij deze koude dagen) misschien meer verwacht qua wooncomfort van de toegevoegde dakisolatie. We verwarmen bijna altijd alleen de beneden etage, maar omdat altijd gezegd wordt dat de meeste warmte je huis via het dak verlaat had ik toch gehoopt het wat warmer te houden. Is dat terecht? Wat zijn jullie ervaringen qua comfort na isoleren van het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@CarpeVentum Geen ervaring, maar dit kun je over het isoleren lezen van een niet- verwarmde zolder op Milieu Centraal.
Plat dak of zoldervloer
Heb je een zolder die je niet verwarmt en kunt afsluiten met een luik of deur? Dan kan je ook de zoldervloer isoleren: dat scheelt kosten en bespaart net zo veel.
Of een dak veel of minder energiebesparing geeft kun je een betere inschatting maken als je huis in kaart brengt hoeveel elke onderdeel daar aan bijdraagt. Dat wordt met een zgn warmteverliesberekening een stuk nauwkeurige ingeschat.
De plaatjes op het internet zijn indicatieve plaatjes, maar het mag nu duidelijk zijn dat je daar niet echt vanuit mag gaan als jouw te verwachten besparing.

Naast warmteverliesberekening zie je ook wel warmtetransmissie berekeningen, Google er zelf verder op als je nog meer wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
Osxy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:49:
[...]

Wat ik jou ervaring kwa verbruik van de kit? Ik kan nergens iets van info vinden over wat je kwa verbruik kan verwachten en dat is wel dingetje voor iets wat ik uit duitsland moet gaan halen.
Meen dat isover 6meter kit rand per tube als inschatting aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinxx
Osxy schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:49:
[...]

Ik kom wel redelijk uit wat @Samoht93 ook aangeeft. +-6m per tube. Qua droogtijd is het ook minstens 36uur merk ik hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ben in ubakus maar aan rekenen geweest en lijkt erop dat ik weg kan komen met normale dampremmende folie.

Scheelt aardig in de kosten plus gedoe met materialen uit Duitsland halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GcpELLGceHnW4pU6w-t0Nd9CMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HGIvw0JEYBRhIsE5eTALolfj.png?f=fotoalbum_large

Dit is dan obv de Miofoil 100s/125s, ik zou eventueel nog kunnen "upgraden" naar de Active. Maar weet niet of dit de moeite en kosten waard is aangezien de berekening zegt dat er geen vocht problemen zullen ontstaan.

(Het gaat om een bergzolder overigens, dus er zal op de onderste 60cm OSB tegen aankomen maar verder geen afwerking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-05 18:38

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik ga er even vanuit dat ik geen folie op mijn dak heb (en volgens mij kan die Xtrasafe folie sowieso geen kwaad, of er nu folie op het dak ligt of niet? Toch?), heb verder ook geen dakisolatie. Wil het dak als volgt gaan opbouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TelH2lQd2nVpG5v8RJ93Ja4ul7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xV4aJuNcrkR3hLOvwKWfYcC4.png?f=fotoalbum_large
Komen nog latjes 60cm h.o.h. over de folie, ik vind het lastig dat in Ubakus weer te geven. Ik ben vooralsnog niet van plan daar gips tegenaan te doen, aangezien het een bergzolder is.

Wat ik me nu afvraag... De zolderverdieping is van hout, en daar zit 10cm glaswol in van een onbekend type (ik ga uit van goedkoop Gamma spul met een relatief slechte isolatiewaarde). Zou ik toch met latjes gaan werken zodat ik 20cm glaswol in het dak krijg of heeft dat gezien het feit dat de zolder puur voor opslag is? Of kan ik beter die vloer eruit halen en dan de 17-18cm ruimte vullen met Naturol 032?

Ik ga er een beetje vanuit dat als ik van een Rd van niks in mijn dak naar 5 ga, dat dit de temperatuur op zolder zodanig positief beinvloed dat die 7-8cm extra isolatie in de zolderverdieping niet veel meer zou uitmaken. In ieder geval niet de moeite waard (vloer eruit halen, oud spul vervangen en dan underlayment moeten leggen) kostentechnisch gezien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-04 10:53
Hoe werken jullie de Electra dozen af? Er zit klimaatfolie op en komt 18mm underlayement voor, erachter Knauff. Ik kan groter gat maken in de klimaatfolie of juist de doos ertegenaan drukken, wat is wenselijker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wpAxIFTKvCFn21cnP6qVnYzIaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jJXWj4xQtLcyQKpEQfXj3ZB4.jpg?f=user_large

Welke tape kan ik het beste gebruiken tegen deze wand zodat de aansluiting luchtdicht wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpaBlEva24HtyjtGU88dq4cr8T4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/csmNgtxHWBnKhXfOzbkSfFRm.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@Osxy
Lees altijd het productblad (van de fabrikant). Ik heb me ooit mogen verbazen over letterlijk een ongeschikte toepassing, waarbij de leverancier zegt: nooit problemen mee gehad. Oftewel ik was de lastige klant…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:26
Kuusj schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:44:
Ik ga er even vanuit dat ik geen folie op mijn dak heb (en volgens mij kan die Xtrasafe folie sowieso geen kwaad, of er nu folie op het dak ligt of niet? Toch?), heb verder ook geen dakisolatie. Wil het dak als volgt gaan opbouwen:
[Afbeelding]
Komen nog latjes 60cm h.o.h. over de folie, ik vind het lastig dat in Ubakus weer te geven. Ik ben vooralsnog niet van plan daar gips tegenaan te doen, aangezien het een bergzolder is.

Wat ik me nu afvraag... De zolderverdieping is van hout, en daar zit 10cm glaswol in van een onbekend type (ik ga uit van goedkoop Gamma spul met een relatief slechte isolatiewaarde). Zou ik toch met latjes gaan werken zodat ik 20cm glaswol in het dak krijg of heeft dat gezien het feit dat de zolder puur voor opslag is? Of kan ik beter die vloer eruit halen en dan de 17-18cm ruimte vullen met Naturol 032?

Ik ga er een beetje vanuit dat als ik van een Rd van niks in mijn dak naar 5 ga, dat dit de temperatuur op zolder zodanig positief beinvloed dat die 7-8cm extra isolatie in de zolderverdieping niet veel meer zou uitmaken. In ieder geval niet de moeite waard (vloer eruit halen, oud spul vervangen en dan underlayment moeten leggen) kostentechnisch gezien.
Je kan jouw situatie ook simuleren in ubakus door de rest van je zolder ook toe te voegen als laag om te kijken wat het doet met de temperatuur en luchtvochtigheid op zolder. Voeg dan nog een luchtlaag toe van 2 meter, en je 10 cm glaswol.

Ik denk dat je prima zit met je voorstel. Je dak is natuurlijk wel een groter oppervlak dan je zoldervloer dus meer warmteverlies. Je verwarmt ook deels je zolder. Maar ook voor opslag is het vaak wel fijn dat het niet al te koud en vochtig wordt.

@jhveldhuis : spinvliestape. Die elektradoos weet ik niet als je maar niet door je klimaatfolie gaat 8)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Barleone schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:47:
@Osxy
Lees altijd het productblad (van de fabrikant). Ik heb me ooit mogen verbazen over letterlijk een ongeschikte toepassing, waarbij de leverancier zegt: nooit problemen mee gehad. Oftewel ik was de lastige klant…
Volgens de website van fabrikant (en de berekening dus) zou dit prima moeten werken. Dak is dampopen dus dampremmend aan warme kant zou in theorie voldoende moeten zijn.

Een goede klimaatfolie is luxe versie die eigenlijk alle eventuele potentiële vocht volledig voorkomt.

Kost in ons geval wel ruim 20% extra op de totaalkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinxx
jhveldhuis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:40:

Welke tape kan ik het beste gebruiken tegen deze wand zodat de aansluiting luchtdicht wordt?
Isover raadt hun eigen kit aan. Miofol raadt Butyltape aan. Ik heb de kit gebruikt.
Ik heb andere afsluiting zoals elektra gedaan met TYVEK® Flexwrap tape 60 mm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
@Osxy
Ik heb je miofol niet onderzocht en ben er ook niet in geïnteresseerd ofzo. Ik geef je alleen een sidenote mee. Als jij het productblad daadwerkelijk leest kom je niet voor verrassingen te staan zoals ik ooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:26
Spinxx schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:31:
[...]

Isover raadt hun eigen kit aan. Miofol raadt Butyltape aan. Ik heb de kit gebruikt.
Ik heb andere afsluiting zoals elektra gedaan met TYVEK® Flexwrap tape 60 mm..
Ik zie inderdaad dat het ook wordt aangeraden maar in mijn ervaring blijft butyltape niet super goed plakken (ook niet met hechtprimer). Gebruik het wel voor onder het klimaatfolie bij de balken zodat de plekken waar erdoorheen wordt geschroefd luchtdicht blijven.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• jhveldhuis
  • Laatst online: 03-04 10:53
Ok dank, doe de stukken met kit waar dit mogelijk is (smalle kieren) en butyltape als er een grotere kier is.

Iemand nog advies over hollewanddoos? Moet hoe dan ook door klimaatfolie heen, de vraag is alleen hoe groot je het gat gaat maken. Met een kleiner gat waar alleen de 16mm buis doorheen loopt druk je het isolatiepakket meer in.

Verder wilde ik de underlayement platen afwerken met ultramatte parketlak. Is dit een beperking m.b.t. diffusie van het vocht, maakt je het dan dampdicht? Gaat om deze: trae-lyx-parketlak. Is olie dan wenselijker?

[ Voor 5% gewijzigd door jhveldhuis op 30-11-2023 13:03 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 17:31
jhveldhuis schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:40:
Hoe werken jullie de Electra dozen af? Er zit klimaatfolie op en komt 18mm underlayement voor, erachter Knauff. Ik kan groter gat maken in de klimaatfolie of juist de doos ertegenaan drukken, wat is wenselijker?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zou erachter acrykit /polykit gebruiken, die van Isover plakt nog beter maar is duurder. erop zou ik luchtdichttape voor alle materialen gebruiken, die tape van isover kan ook prima. evt schuur je de muur wat op zodat je een glad plakopp krijgt.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoht93
Bij een ruwe muur zou ik geen risico nemen en gewoon de isoleren kit gebruiken. Zelf heb ik na de kit het randje van de folie ook nog dicht geplakt met tape wat ik over de lengte door midden geknipt heb.

Anoniem: 1221402

Hoe is dit niet verrot? Binnenkort komt er een dik pakket glaswol op zolder, wilde ook gelijk de dakkapellen meepakken. Er zit nog 14cm loze ruimte aan de warme kant (op het dak rc2.5 aan pir). Ik dacht ik open ook gelijk de wangen nu ik toch bezig ben, alles mooi als geheel afwerken achteraf. Zit er steenwol achter zonder folie. De planken zijn helemaal nat.

Maar het lijkt er op dat er geen schade is, ondanks de dakkapellen al sinds eind jaren 90 staan. Kan ik het steenwol nog ff laten zitten, of beter van niet? 10 januari wordt het dak geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHYhUOti3plLbv3qKg7NC8UB6zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seWkOuy9rzfeVfVvxKkFYapP.jpg?f=fotoalbum_large

• route99

route99

@Anoniem: 1221402 Mbt die natte isolatie & planken.
Mss heb je mazzel gehad?
Paar opties:
  1. Planken kierden en de tocht zorgde ervoor dat het door het jaar heen nog kon drogen?
  2. Jouw buitenkant is niet wind- en regendicht bij gebrek aan folie? Ook daar: de tocht zorgde ervoor dat het door het jaar heen nog kon drogen?
Ubakus geeft iig aan dat het zeker nat wordt bij de eerste optie...

Ergo ik zou alle 2 opties goed na lopen. Mss toch de minerale wol maar niet op de planken?
Zo'n dakkapel heeft met zulke houten wanden wel heel veel van een houtbouwskelet, dus behandel het dan ook als zodanig, info zat online . Let op: De spouw wordt bij HSB niet... geïsoleerd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OihKgJf6wcCL6Yloz82gpN2C68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wbqa8FQCcd4hEL5gqg4Au6sM.png?f=fotoalbum_large

route99 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:39:
@Anoniem: 1221402 Mbt die natte isolatie & planken.
Mss heb je mazzel gehad?
Paar opties:
  1. Planken kierden en de tocht zorgde ervoor dat het door het jaar heen nog kon drogen?
  2. Jouw buitenkant is niet wind- en regendicht bij gebrek aan folie? Ook daar: de tocht zorgde ervoor dat het door het jaar heen nog kon drogen?
Ubakus geeft iig aan dat het zeker nat wordt bij de eerste optie...

Ergo ik zou alle 2 opties goed na lopen. Mss toch de minerale wol maar niet op de planken?
Zo'n dakkapel heeft met zulke houten wanden wel heel veel van een houtbouwskelet, dus behandel het dan ook als zodanig, info zat online . Let op: De spouw wordt bij HSB niet... geïsoleerd....

[Afbeelding]
Uiteindelijk komt er glaswol met klimaatfolie. De vraag nu is vooral of ik dit kan laten zo voor de komende 6 weken. Het gaat blijkbaar al zo'n 25 jaar goed, maar zo'n nat stuk voelt niet zo lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Anoniem: 1221402 Als het belangrijk is dat de constructie over 6 weken droog is, zou ik maatregelen nemen.
Kun je relatief snel de wol eruit halen en smalle 2-3 cm dikke latten op de planken zetten en dan de wol erop, evt met klimaatfolie?
Dan heb je een spouw net als bij HSB.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 30-11-2023 18:28 ]

route99 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:27:
@Anoniem: 1221402 Als het belangrijk is dat de constructie over 6 weken droog is, zou ik maatregelen nemen.
Kun je relatief snel de wol eruit halen en smalle 2-3 cm dikke latten op de planken zetten en dan de wol erop, evt met klimaatfolie?
Dan heb je een spouw net als bij HSB.
De diepte van de zijwangen is maar 7cm, dus die wil ik voor de volle 7cm gevuld hebbem met glaswol. Maar dat moet dan dus droog zijn, dus is het dan beter om het nu leeg te halen en op te laten drogen? Uiteindelijk is het maar 4m2 oppervlakte wat dan even ongeïsoleerd is. Geen idee hoelang zoiets nosig heeft om te drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Anoniem: 1221402 Hoelang het duurt? Op afstand is het niet te beoordelen of er constructie fouten in de kapel zitten en dat het water ook nog van elders kan komen.... tis net als bloed... het kruipt waar het eigenlijk niet heen kan gaan...
Dus je zult op onderzoek uit moeten gaan of er elders een lek zit of dat het alleen condensatie water is.

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 30-11-2023 19:27 . Reden: wat=water ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@route99 voor zover zichtbaar lijkt het wel echt op condensatie. Er zit niets op de plaatsen rondom waar geen isolatie heeft gezeten.

• MWDKing
  • Laatst online: 09:16
CarpeVentum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:03:
Bij een zolderverbouwing heb ik ons schuine dak laten na-isoleren met PIR+gips (Rd boven de 4). We hebben een eindwoning uit 1981, met overal dubbelglas en op sommige plekken wat beter. Spouwmuur weet ik niet (dus zal niet best zijn) en de benedenvloer is geïsoleerd. Ik had (bij deze koude dagen) misschien meer verwacht qua wooncomfort van de toegevoegde dakisolatie. We verwarmen bijna altijd alleen de beneden etage, maar omdat altijd gezegd wordt dat de meeste warmte je huis via het dak verlaat had ik toch gehoopt het wat warmer te houden. Is dat terecht? Wat zijn jullie ervaringen qua comfort na isoleren van het dak?
Ik heb 160mm PIR en heb een beetje dezelfde ervaring. Het koelt nog best snel af op zolder.
Als je vanuit binnen isoleert hou je alsnog koudebruggen bij de aansluiting van je muren en het dakbeschot. Bij een typisch zadeldak is dat toch best een behoorlijk oppervlak, dus daar gaat toch wat warmte verloren.

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:06
Nou dat zijn dan geen goede berichten voor iemand die na lang aarzelen ook in December 1 kamertje wilde gaan aanpakken.
Het betreft een kamer die qua afkoelen duidelijk sneller gaat dan de rest op de bovenste verdieping.

Dank !

_/-\o_

Gekheid ....

Maar ik monitor flink alle ruimtes en ik heb niet echt het gevoel dat er heel veel warmte uberhaupt van de begane grond en/of 1e verdieping naar de 2e verdieping gaat.
Dus twijfel ontzettend om die toch behoorlijke uitgave te doen.

Ben er ook niet zeker van of het het dak is of de ramen/buitenmuur.
Aan weerstkanten van het raam zit een muurtje+glaswol met golfplaat. Dit is dus sowieso ook al weer een stuk minder qua isolatie.
Maar de overloop heeft dezelfde raampartij. Ik vind het beeld wat ik zie niet helder eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plr-uq-0TpQk6z1Pjk2W9MHmTrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a9XpAcmI7DWdy34j5XKdRqM6.png?f=fotoalbum_large

Je kan zien dat de kleine slaapkamer tov de rest harder afkoelt.
De badkamer grenst niet aan de buitenkant qua muren en is dus een behoorlijke referentie.

Vind het moeilijk in te schatten of ik er profijt van zal hebben.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CarpeVentum schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:03:
in de meeste huizen is het niet 1 grote open verbinding naar boven en krijg je ipv een schoorsteen effect dus een soort gelaagdheid in temperatuur waarbij elke laag een miniscul verschil heeft met de laag er boven juist doordat die lagen onderling een klein verschil hebben is de temperatuursoverdracht niet groot (delta T) waardoor het verlies van die laag dus ook beperkt blijft het duurt dus gewoon lang voordat de warmte boven is.

Als je gaat isoleren op zolder zorg je ervoor dat het verlies naar buiten verkleind. je hoeft dus minder nieuwe warmte aan te voeren voor het zelfde resultaat. dus als het goed is heb je nu nagnoeg het zelfde comfort maar kost het je minder stook uren (de verwarming slaat minder aan) zou je dezelfde hoeveelheid energie als eerst het huis in brengen wordt het wel degelijk warmer op zolder. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
twain4me schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:22:
[...]

in de meeste huizen is het niet 1 grote open verbinding naar boven en krijg je ipv een schoorsteen effect dus een soort gelaagdheid in temperatuur waarbij elke laag een miniscul verschil heeft met de laag er boven juist doordat die lagen onderling een klein verschil hebben is de temperatuursoverdracht niet groot (delta T) waardoor het verlies van die laag dus ook beperkt blijft het duurt dus gewoon lang voordat de warmte boven is.

Als je gaat isoleren op zolder zorg je ervoor dat het verlies naar buiten verkleind. je hoeft dus minder nieuwe warmte aan te voeren voor het zelfde resultaat. dus als het goed is heb je nu nagnoeg het zelfde comfort maar kost het je minder stook uren (de verwarming slaat minder aan) zou je dezelfde hoeveelheid energie als eerst het huis in brengen wordt het wel degelijk warmer op zolder. ;)
Dat is misschien wel waar, maar dan zou het aantal m3 per gewogen graaddag ook minder moeten zijn maar daar lijkt het tot op heden nog niet heel erg op en het comfortniveau thuis is t zelfde als vorig jaar. Maar ik houd t in de gaten!

De kamers op zolder zelf hebben airco voor verwarming dus dat scheelt al tov de vorige situatie!

Des te meer reden hebben we om als hoekwoning volgend jaar de spouwmuur maar eens aan te gaan pakken…

[ Voor 3% gewijzigd door CarpeVentum op 30-11-2023 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CarpeVentum schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:52:
[...]

Dat is misschien wel waar, maar dan zou het aantal m3 per gewogen graaddag ook minder moeten zijn maar daar lijkt het tot op heden nog niet heel erg op en het comfortniveau thuis is t zelfde als vorig jaar. Maar ik houd t in de gaten!

De kamers op zolder zelf hebben airco voor verwarming dus dat scheelt al tov de vorige situatie!

Des te meer reden hebben we om als hoekwoning volgend jaar de spouwmuur maar eens aan te gaan pakken…
Voordat je de krant gaat bellen omdat de natuurkunde wetten niet gelden in jouw huis zou ik toch nog eens je waarnemingen (meetmethodes) onder de loep nemen als je geen besparing hebt en geen verhoging van temperatuur :+

zolang andere variabele zoals ventilatie etc gelijk zijn kan het immers niet anders dan dat of de besparing of de temperatuur omhoog moet gaan. ookal zal een hogere temperatuur ook een hoger verlies geven (want delta T is hoger) zal dat elkaar nooit wegstrepen.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 30-11-2023 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
CarpeVentum schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:52:
[...]

Ik heb een warmteverliesberekening (van onze hoekwoning) gemaakt met en zonder spouwmuur isolatie.
(Dak geïsoleerd met 14cm PIR, overal HR++, kruipruimte geïsoleerd met Tonzon.

Het gaat om 88m2 spouwmuur .
Gerekend met binnen 20 en buiten -8 graden ( https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening )

Zonder spouwmuurisolatie: 19,8kW
Met spouwmuur isolatie( 6cm EPS parels): 8,54kW
Dit is wel theoretisch natuurlijk

Dit was meteen de grootste isolatie slag met de laagste uitgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
elektriekert schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:57:
[...]

Ik heb een warmteverliesberekening (van onze hoekwoning) gemaakt met en zonder spouwmuur isolatie.
(Dak geïsoleerd met 14cm PIR, overal HR++, kruipruimte geïsoleerd met Tonzon.

Het gaat om 88m2 spouwmuur .
Gerekend met binnen 20 en buiten -8 graden ( https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening )

Zonder spouwmuurisolatie: 19,8kW
Met spouwmuur isolatie( 6cm EPS parels): 8,54kW
Dit is wel theoretisch natuurlijk

Dit was meteen de grootste isolatie slag met de laagste uitgave.
Ha, super! Ik had al even zitten rondklikken bij die berekeningen, maar ik heb niet alle info helemaal voorhanden. Ik zal toch nog eens gaan knutselen, want onze situaties klinken best vergelijkbaar. Het berekenen van de spouwmuuroppervlak moet ik al maar eens tijd voor maken. :9 Maar laten we dit maar niet laten ontsporen in een spouwmuurtopic, want daar is ook voldoende over te vertellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

inquestos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:44:
[...]

Je kan jouw situatie ook simuleren in ubakus door de rest van je zolder ook toe te voegen als laag om te kijken wat het doet met de temperatuur en luchtvochtigheid op zolder. Voeg dan nog een luchtlaag toe van 2 meter, en je 10 cm glaswol.

Ik denk dat je prima zit met je voorstel. Je dak is natuurlijk wel een groter oppervlak dan je zoldervloer dus meer warmteverlies. Je verwarmt ook deels je zolder. Maar ook voor opslag is het vaak wel fijn dat het niet al te koud en vochtig wordt.

@jhveldhuis : spinvliestape. Die elektradoos weet ik niet als je maar niet door je klimaatfolie gaat 8)
Heb eens een poging gewaagd. Gemiddeld zal er ongeveer 1.5m ruimte zijn (nok is 2 meter). Het is puur een bergzolder dus wat dat betreft zou ik natuurlijk een geweldige isolatiewaarde halen in mijn leefruimte, R van 7.8. Nu maak ik me (uiteraard) druk over dat beetje condenswater...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK-fnqGCao-B6_RmxRsiPNZNU08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6ZQ2F2ABmYURHbWhcmFyE1gu.png?f=fotoalbum_large

Maar dacht dus van, oh wacht, ik kan natuurlijk ook gewoon kijken hoe het nu zou moeten zijn volgens Ubakus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgkyP43QsTXZ8VvhHhtzUcTHIr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1BOimCfhjmpHyMekR0XTquy7.png?f=fotoalbum_large
Dus euh.. Ik kan het alleen maar beter maken zo te zien 8)7
Maar als ik de huidige omstandigheden invul (binnen op zolder 9 graden en 78% luchtvochtigheid en buiten 0 graden en 80%, is het nog 1.1kg/m2 aan condenswater, echter het voelt wel relatief vochtig op zolder maar als ik een plank wegtrek zie ik echt geen condenswater.

Overigens om mijn eigen gedachtengang ook eens uit te laten spelen (10cm glaswol in de verdiepingsvloer vervangen door 17cm), dan haal ik een R van 9.2 :P Beetje overdreven lijkt me.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 01-12-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-05 17:26
Ook van mij een checkvraag. Ik hoop dat ik goed zit, want ben inmiddels al een eindje onderweg :)

Ik ben mijn zolderdak aan het isoleren. het dak is nu opgebouwd uit dakbeschot-->purplaat uit de jaren 80, panlatten en dakpannen. Voor de isolatie werk ik met PIR-platen met aan 2 zeiden aluminium, daarna (naar binnen toe) een rachelwerk en gipsplaten.

Ik heb dit geprobeerd te simuleren in Ubakus. Als ik dat systeem goed begrijp zit ik wel goed, alleen is de droogreserve erg slecht. Maar, ben benieuwd hoe jullie dit lezen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_1lE6uINDpwoCIopx-8D0UsOZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIzPJ617mJEbbCIoFbOjghdd.png?f=fotoalbum_large

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:13
@Kuusj betrek bij je overwegingen dak versus zoldervloer isolatie ook de mogelijke lastig te isoleren plekken. B.v. in de zoldervloer verlichtingspunten/centraaldozen en ventilatiepunten (zeker als je een centraal wtw systeem hebt of overweegt) van de onderliggende verdieping. Maar ook heb je wellicht 1 of meerdere trapluiken naar de bergzolder. Vooral die laatste zijn erg lastig of gewoon niet fatsoenlijk te isoleren waardoor je een lek van misschien wel 0,5m2 per trapluik hebt.

In het dak zullen er vast ook lastige plekken zijn (dakdoorvoeren tbv rookgasafvoer, rioolbeluchting, ventilatie etc). Mijn punt is vooral dat als je het van te voren in kaart brengt, het de keuze mogelijk sterk kan beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:26:
@Kuusj betrek bij je overwegingen dak versus zoldervloer isolatie ook de mogelijke lastig te isoleren plekken. B.v. in de zoldervloer verlichtingspunten/centraaldozen en ventilatiepunten (zeker als je een centraal wtw systeem hebt of overweegt) van de onderliggende verdieping. Maar ook heb je wellicht 1 of meerdere trapluiken naar de bergzolder. Vooral die laatste zijn erg lastig of gewoon niet fatsoenlijk te isoleren waardoor je een lek van misschien wel 0,5m2 per trapluik hebt.

In het dak zullen er vast ook lastige plekken zijn (dakdoorvoeren tbv rookgasafvoer, rioolbeluchting, ventilatie etc). Mijn punt is vooral dat als je het van te voren in kaart brengt, het de keuze mogelijk sterk kan beinvloeden.
Tja, mijn dak is eigenlijk heel simpel. Heb geen dakdoorvoeren, alles is makkelijk toegankelijk en schoon, en ik heb 1 luik. Heb inmiddels bij de Hornbach in DE de klimaatfolie gehaald (60m2 Isover Xtrasafe, 176€!).

Wat ik me afvraag… nu is het bijvoorbeeld 9 graden en 78% luchtvochtigheid op zolder. Volgens de simulatie zou ik veel last van condenswater moeten hebben. Er is nergens vocht te bekennen en er is nergens schimmel. maar ik voel wel dat de lucht best vochtig is. Met de nieuwe isolatie en klimaatfolie zou dit allemaal opgelost zijn. Is het verstandig te wachten tot het buiten weer warm en droog is of kan dit ook gewoon nu? Ik ben bang dat ik het vocht dan opsluit op zolder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Unigo over het algemeen wordt in combinatie met een bestaande PUR laag een dampopen isolatiemateriaal met klimaatfolie aanbevolen. Dat is PIR met een alulaag aan beide kanten niet.
Dit wil niet perse zeggen dat het fout zal gaan in jouw situatie, maar bedenk dat je met de alulaag achterliggend vocht op kan sluiten. Nu is 3cm PUR niet dampdicht, dus kan het nog wel enigszins naar buiten toe.
Zorg in ieder geval voor een nauwkeurige aansluiting van de folie en de onderlinge PIR platen. Deze laatste moet je eigenlijk over de volledige dikte van de plaat opvullen met PUR wat niet gemakkelijk te bepalen en te doen is.
En start met een zo droog mogelijke situatie.

De doorgreserve is volgens Ubakus idd niet goed. Dat komt doordat de constructie erg weinig vocht op kan nemen en weer vrij kan geven. Dat heb je al snel met PIR en alu.
Of dit een probleem gaan zijn is moeilijk te beoordelen, maar een lage droogreserve is wel iets wat je in dit topic vaker tegenkomt.

Voeg sowieso aan Ubakus ook de gordingen met de juiste onderlingen afstand toe. Dat krijg je een realistischer beeld van onder meer de te verwachten isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kuusj met klimaatfolie en een dampopen isolatiemateriaal sluit je geen vocht op.
De vochtproblemen die je in Ubakus ziet: heb je dan ook de huidige buitentemperatuur ingevuld?
Ventilatie speelt ook een rol bij condensatie. Misschien heb je (al dan niet onbedoeld) natuurlijke ventilatie wat voor vermindering van vocht/condensatie zorgt?

Ook goed om te realiseren: 78% luchtvochtigheid bij 9 graden is veel minder “water” dan 78% bij b.v. 15 graden. Warme lucht kan immers veel meer vocht bevatten dan koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:59:
@Kuusj met klimaatfolie en een dampopen isolatiemateriaal sluit je geen vocht op.
De vochtproblemen die je in Ubakus ziet: heb je dan ook de huidige buitentemperatuur ingevuld?
Ventilatie speelt ook een rol bij condensatie. Misschien heb je (al dan niet onbedoeld) natuurlijke ventilatie wat voor vermindering van vocht/condensatie zorgt?

Ook goed om te realiseren: 78% luchtvochtigheid bij 9 graden is veel minder “water” dan 78% bij b.v. 15 graden. Warme lucht kan immers veel meer vocht bevatten dan koude lucht.
Ja, 1.1kg/m2 in de huidige omstandigheden. En ja, het zal onbedoelde ventilatie zijn, er ligt voor zover ik weet geen folie op het dak. In ieder geval goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-05 17:26
Franciesco schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:47:
@Unigo over het algemeen wordt in combinatie met een bestaande PUR laag een dampopen isolatiemateriaal met klimaatfolie aanbevolen. Dat is PIR met een alulaag aan beide kanten niet.
Dit wil niet perse zeggen dat het fout zal gaan in jouw situatie, maar bedenk dat je met de alulaag achterliggend vocht op kan sluiten. Nu is 3cm PUR niet dampdicht, dus kan het nog wel enigszins naar buiten toe.
Zorg in ieder geval voor een nauwkeurige aansluiting van de folie en de onderlinge PIR platen. Deze laatste moet je eigenlijk over de volledige dikte van de plaat opvullen met PUR wat niet gemakkelijk te bepalen en te doen is.
En start met een zo droog mogelijke situatie.

De doorgreserve is volgens Ubakus idd niet goed. Dat komt doordat de constructie erg weinig vocht op kan nemen en weer vrij kan geven. Dat heb je al snel met PIR en alu.
Of dit een probleem gaan zijn is moeilijk te beoordelen, maar een lage droogreserve is wel iets wat je in dit topic vaker tegenkomt.

Voeg sowieso aan Ubakus ook de gordingen met de juiste onderlingen afstand toe. Dat krijg je een realistischer beeld van onder meer de te verwachten isolatiewaarde.
Dank! Geen idee hoe ik later kan controleren of er idd geen vochtprobleem ontstaat, alles zit immers dicht. Voor tips houd ik me aanbevolen :)

Een adviseur tipte me over PIR, omdat in zijn redenatie de PUR platen aan de buitenkant ook al zo'n 50 jaar oud zijn. Daar gok ik nu dan op, dat die platen van 3cm en een aardige leeftijd dampopen genoeg zijn, zeker t.o.v. de 12cm die aan de binnenkant komt.

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-05 09:22
Goedenavond allen
na redenlijk wat stappen te hebben gemaakt in huis kwa isolatie is het grootste pijnpunt nog de gang..
Na wat onderzoek gedaan te hebben met de endoscoop blijkt nu dus dat de wind die onder de luifel waait dus via ventilatie gaten doordringt tot eigenlijk heel het plafond in de gang zoizo

Na wat spotjes verwijdert te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het iig een koud dak constructie is
De foto met het ronde gat is genomen in de wc en hieronder zit nog een metaal schrootjes plafond dat werd dus gekoeld met buitenlucht..zeer onaangenaam zoals jullie begrijpen ,hierin zit nu een prop glaswol wat al een aanzienlijk scheelt.

Opbouw
Bitumen-18mm hout-dampdicht vinylachtig meteriaal-regelwerk-pir zonder alu 50mm-4,5-7 regels-gipsplaten
Bouwjaar 1973
Het pir zou dus beschouwd zijn als dampopen aangezien de dampdichtelaag hoger/verkeerd zit

De hamvraag is nu dus kan ik het xps? Bij de voordeur isoleren met glaswol(dampopen) om de ventilatie/doorwaai te stoppen en de gang weer iets te verbeteren maar niet het houtwerk te verstikken Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JR7oKSnmBN6SPneB-SqU2IPH7mY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZ1xYFZhYjlltJEzsZdndp5P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i7mM1RvXMsH0gdCj8Bf6IpgB0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54SFjpZ0CY6jprSbmSKzAlib.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95smHR-R0aeZqAOzWafQgyoloZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nb0N7XBRxTW7vU6ElDlcfJt0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DW8KbPq-GMbH8mA1oGrxVzO7kV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4UYGjUgXqkgsnw5r4FiFxVX.jpg?f=fotoalbum_large
Mocht er meer informatie/foto s nodig zijn hoor ik het graag
Bvd en met vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luthorx
  • Laatst online: 08-01 20:58
Hi allen,

Recent hebben wij ons dak (huis 1965) vanaf de buitenkant laten isoleren middels Unidek Reno Dekfolie dakplaten. Deze zijn rechtstreeks op het bestaande dakbeschot geplaatst. Zie foto; het is nog niet afgewerkt dus je ziet de lagen mooi zitten.

Met deze koude dagen voel ik echter tocht achterin bij de dakvoetaansluiting (waar het dak de vloer raakt). Logisch, want de isolatie is bovenop aangebracht. De houten balk die ik in de hoek zie, is vermoed ik ook degene die ik vanaf buiten kan zien.

Ik was benieuwd wat jullie de eenvoudigste manier van isoleren van dit laatste stukje zolder zouden vinden? Ik dacht aan PUR, maar dat is misschien niet goed voor de houten plaat die de spouwmuur afdekt?
Of de hoek zo goed mogelijk met wol opvullen en eventueel met een extra plankje wegwerken?
Er een isolatieplaat tegenaan maken leek me niet handig gezien de inkepingen in het dakbeschot, waarmee ik de tocht alleen maar 'verplaats'.

Wat is jullie tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBa0I2u-XywwM_j0wNYxP5nbAWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jq2BCS9zU274sLQVKcgVbCaX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7bPm8uGzsQLvXKIkUM1fNQoYVk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pmkt6QWmNeuUO8ANci4Sshqz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenB
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-12-2023
Wij hebben hier isover Xtrasafe toegepast. Nu willen we de klimaatfolie rondom hechten met isover doublefit kit. Maar moet ik deze wel rondom gebruiken op muur vloer en gordingen of is alleen de muur voldoende. Moet ik vervolgens een plooi van 3cm aanhouden en moet deze dan ook rondom toepassen? Hoe hebben jullie het in de hoeken opgelost?

[ Voor 9% gewijzigd door EllenB op 03-12-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinxx
EllenB schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:57:
Wij hebben hier isover Xtrasafe toegepast. Nu willen we de klimaatfolie rondom hechten met isover doublefit kit. Maar moet ik deze wel rondom gebruiken op muur vloer en gordingen of is alleen de muur voldoende. Moet ik vervolgens een plooi van 3cm aanhouden en moet deze dan ook rondom toepassen? Hoe hebben jullie het in de hoeken opgelost?
Het belangrijkste is dat het luchtdicht is. Als het goed is op de muur dan voldoende. Op de gordingen zit klitteband neem ik aan? Ik heb op de hoeken zowel tape als kit gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ReversdRainbow glaswol is niet erg winddicht. Dus dit gebruiken om luchtstromingen tegen te houden is niet ideaal.

Persoonlijk denk ik dat het beter is om de onderkant van dat luifel met een (dampopen) folie te bekleden en dan af te werken met materiaal naar keuze. Met die folie kun je de boel goed winddicht maken wanneer het goed overal aansluit. Als het dampopen moet blijven, dan zal dat uiteraard de keuze in afwerkingsmateriaal beinvloeden.
De holle ruimte opvullen met glaswol om de koudebrug naar binnen te verminderen.

Het is me niet helemaal duidelijk of je het plafond binnen ook extra wilt isoleren. Maar zo ja, dampopen/dampdicht gaat uiteindelijk om de hele opbouw. Aangezien bitumen als dampdicht beschouwd moet worden, kun je mijn inziens dat ook het beste voor glaswol of een ander dampopen isolatiemateriaal gecombineerd met een klimaatfolie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EllenB
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-12-2023
Spinxx schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:05:
[...]

Het belangrijkste is dat het luchtdicht is. Als het goed is op de muur dan voldoende. Op de gordingen zit klitteband neem ik aan? Ik heb op de hoeken zowel tape als kit gebruikt..
Ik heb geen klitteband gebruikt. Folie is geniet en afgeplakt met tape.
Ik vind de hoeken een drama. Helemaal de hoek onderin. Dakhelling van 35graden en last van CV leidingen.
Maar moet ik een plooi van 3cm toepassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Luthorx voor zover ik weet wordt de overgang dakbeschot/muurplaat tegenwoordig vaak afgedicht met pur. Maar ik weet eigenlijk niet of dat ook bij een houten dakbeschot gedaan wordt, anderen kunnen daar wellicht meer over zeggen. En zelf gebruik ik alleen pur als er echt geen beter alternatief is, want eigenlijk is het gewoon troep.

In jouw geval lijken het alleen kieren doordat het dakbeschot als schrootjes is uitgevoerd en om en om wel en geen kier hebben. Correct?
Voor zover ik kan inschatten zou ik het denk ik opvullen met glas- of steenwol. Zoals ik hierboven aangaf is dat normaal gesproken niet goed winddicht. Maar als je het flink aandrukt in die kieren, dan denk ik dat het voldoende tegen houdt en toch relatief dampopen blijft.
Eventueel kun je daarna de resterende ruimte nog opvullen met glaswol die je dan normaal aanbrengt/niet overmatig aandrukt. Op de foto lijkt er namelijk in de diepte van muurplaat tot “plank buiten” ook nog ruimte. Klopt dat?

PS: een dwarsdoorsnede verduidelijkt de situatie denk ik.

Edit: naam gecorrigeerd naar de juiste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:19
Hier toch ook maar weer aan het rekenen geslagen en wat verschillende opties in Ubakus gezet.

Deels ter warmte isolatie maar toch ook zeker voor geluidsisolatie.
Ter info, bestaand dak is 99.9% zeker zelfdragende unidek dakpanelen bestaande uit EPS tussen spaanplaat met een Rc van 2.5. Deze liggen op gordingen van 70x220.
De bedoeling is om enkel de slaapkamer aan te pakken, de zolderverdieping erboven met hetzelfde dak wordt (voorlopig) niet na-geisoleerd.

Omdat ik met enkel steenwol en gips niet echt hele grote sprongen maak qua Rc (en nog steeds condensatie in de isolatielagen heb) zat ik te kijken naar een combinatie met resol of PIR.
(t/m laag 7 is bestaand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIlC8YIh6nkY5Oyr5poZbPzTEpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlW3kQVjHKutjYtd2m51SbVV.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de resol kom ik echter nog meer vochtproblemen tegen, behalve met de Kooltherm K15 plaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCLqTRGlwgoety5ciNKRFU-hwmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5wvjJIruG0J1T5nubFJWvgL.jpg?f=fotoalbum_large

Met Enertherm ALU lijkt vocht ook wel OK maar daar is de droogreserve weer onvoldoende....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcGWM0toZOVlEQhwycHs9mkq3Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jduhwg9zYZDoVhGl5TBbktB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vrees echter dat ik de term droogreserve niet genoeg begrijp om hier een goed geinformeerde beslissing in te nemen. De uitleg op ubakus helpt maar ten dele.
Is er iemand dat dit in Jip en Janneke taal kan uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Franciesco schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:10:
@ReversdRainbow glaswol is niet erg winddicht. Dus dit gebruiken om luchtstromingen tegen te houden is niet ideaal.

Persoonlijk denk ik dat het beter is om de onderkant van dat luifel met een (dampopen) folie te bekleden en dan af te werken met materiaal naar keuze. Met die folie kun je de boel goed winddicht maken wanneer het goed overal aansluit. Als het dampopen moet blijven, dan zal dat uiteraard de keuze in afwerkingsmateriaal beinvloeden.
De holle ruimte opvullen met glaswol om de koudebrug naar binnen te verminderen.

Het is me niet helemaal duidelijk of je het plafond binnen ook extra wilt isoleren. Maar zo ja, dampopen/dampdicht gaat uiteindelijk om de hele opbouw. Aangezien bitumen als dampdicht beschouwd moet worden, kun je mijn inziens dat ook het beste voor glaswol of een ander dampopen isolatiemateriaal gecombineerd met een klimaatfolie gaan.
Goedenavond franciesco dankjewel voor je reactie

Binnen word er niets na-geïsoleerd dat is op dit moment teveel hak en breekwerk

Miofol 125s heb ik nog liggen van het dak dit i.c.m glaswol terplaatsen van de ventilatie gaten zou het geheel idd dampopen moeten zijn maar dan komt mijn hekelpunt de stevige ventilatie is weg , wat fijn is uiteraard maar in hoeverre kan dit kwaad?

Evt is het gemakkelijk terug te draaien maar dat is niet de insteek

Hoor graag van u/anderen wat wijsheid is
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@MzKzM73 de condensatie van de eerste optie met wol is minimaal en zit ruim binnen de marges.
Probeer ook eens de Isover Xtrasafe i.p.v de Duplex folie.
Daarnaast: er is ook glaswol met een lambda van 0,032 (bv Knauf Naturoll) en zelfs 0.030 (isover Multimax 30). Ook kun je overwegen (mocht je dat nog niet gedaan hebben) om de gordingen op te dikken zodat je een dikkere isolatielaag kwijt kunt. In dit topic zijn er diverse methodes besproken hoe je dat zou kunnen doen: met latten, afstandsschroeven etc.

De harde platen dempen geluid slecht, dus die moet je niet hebben als dat ook belangrijk is.

De droogreserve geeft als het ware de mogelijkheid van de constructie weer om vocht op te nemen en weer af te geven. Materiaal wat niet tot nauwelijks vocht kan opnemen en bovendien (sterk) dampremmend is, zal hier dus over het algemeen niet goed in presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinxx
EllenB schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:20:
[...]

Ik heb geen klitteband gebruikt. Folie is geniet en afgeplakt met tape.
Ik vind de hoeken een drama. Helemaal de hoek onderin. Dakhelling van 35graden en last van CV leidingen.
Maar moet ik een plooi van 3cm toepassen?
Ik heb geen plooi toegepast. Alleen zo'n 'heuveltje' met de kit gemaakt. Zie rond 1.24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:14
Ik heb vandaag een ritje naar de Hornbach DE gedaan, om Isover vario xtrasafe te halen, was vanaf Veldhoven goed te doen. Nu ga ik in de kerstvakantie beginnen om de eerste kamer te isoleren.

Ik heb al reeds wat tekeningen gedeeld hoe ik het ga maken.
Pannen
Dakbeschot
Isolatie tussen gordingen
Latten
folie
Fermacell platen 10mm

Nu heb ik nog 1 vraag voor @route99 of andere isolatie specialist. De afstand tussen de gordingen is 120cm. Wat kan ik nu het beste doen qua rachelwerk. Het liefst plaats ik latten van 28mm x 70mm van boven naar beneden over de gordingen. Maar is deze lat dik genoeg zodat ie niet gaat doorhangen? Het voelt nogal zwaar om 5x7's tegen de gordingen aan te zetten.

Is het bijvoorbeeld ook een optie om na het plaatsen van de isolatie, 20cm schroeven door de lat in het dakbeschot te monteren? Zodat de lat tussendoor ook nog draagkracht heeft van het dakbeschot?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:38:
@MzKzM73 ..............De droogreserve geeft als het ware de mogelijkheid van de constructie weer om vocht op te nemen en weer af te geven. Materiaal wat niet tot nauwelijks vocht kan opnemen en bovendien (sterk) dampremmend is, zal hier dus over het algemeen niet goed in presteren.
Je kunt bij het droogreserve getal op een soort meer info klikken:
https://www.ubakus.de/trocknungsreserve-nach-din-68800-2/
Bij vertaling levert dat:
https://www-ubakus-de.tra...&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=en#

Wat mij vaak zorgen baat: Ubakus beschrijft de ideale situatie, maar de werkelijkheid kan weerbarstiger zijn, ergo, er zit vooraf meer vocht in de te isoleren plek dan Ubakus vanuit gaat. Of we zien een constructiefoutje over het hoofd en kan er water/vocht binnen die constructie komen. En als dat vocht zich verder in de constructie kan komen, wat is daar de worst case scenaria waar je nog wel even serieus over na mag denken?
Het ontbreekt me aan bouwkundige ervaring om daar enig inzicht er van te kunnen schetsen.
@Franciesco Hoe kijk jij daar tegen aan? Of input van anderen. En kunnen we daar mee een betere risico inschatting van maken? Mijn default reactie zonder verdere info zou in principe zijn, sluit het vocht nooit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-04 18:02
Gdzr schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:54:
Ik heb vandaag een ritje naar de Hornbach DE gedaan, om Isover vario xtrasafe te halen, was vanaf Veldhoven goed te doen. Nu ga ik in de kerstvakantie beginnen om de eerste kamer te isoleren.

Ik heb al reeds wat tekeningen gedeeld hoe ik het ga maken.
Pannen
Dakbeschot
Isolatie tussen gordingen
Latten
folie
Fermacell platen 10mm

Nu heb ik nog 1 vraag voor @route99 of andere isolatie specialist. De afstand tussen de gordingen is 120cm. Wat kan ik nu het beste doen qua rachelwerk. Het liefst plaats ik latten van 28mm x 70mm van boven naar beneden over de gordingen. Maar is deze lat dik genoeg zodat ie niet gaat doorhangen? Het voelt nogal zwaar om 5x7's tegen de gordingen aan te zetten.

Is het bijvoorbeeld ook een optie om na het plaatsen van de isolatie, 20cm schroeven door de lat in het dakbeschot te monteren? Zodat de lat tussendoor ook nog draagkracht heeft van het dakbeschot?
Ik ben benieuwd ik loop tegen hetzelfde aan dat ik twijfel over doorhangen van de latjes ik heb in tegenstelling tot jij ca 98cm tussen de gordingen mijn plan was om de latjes met pocketholeverbinding vast te maken tussen de gordingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ib8zgrj73xlDyDPLdXJHysHdg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAZ9XMS8UnCqkQq1ZzBAWyfV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 21:32

Seafarer

XXX

McDennis schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:12:
[...]

Ik ben benieuwd ik loop tegen hetzelfde aan dat ik twijfel over doorhangen van de latjes ik heb in tegenstelling tot jij ca 98cm tussen de gordingen mijn plan was om de latjes met pocketholeverbinding vast te maken tussen de gordingen
[Afbeelding]
Ik zou nooit tussen de gordingen gaan. Gewoon erover heen lijkt me stukken steviger.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:14
McDennis schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:12:
[...]

[Afbeelding]
Hmm, dat lijkt me een stuk minder stevig dan plat op de gording met een schroef er dwars doorheen. Dan is het veel slimmer om eem metalstud frame te maken tussen elke gording in, dat is namelijk wel sterk.

Morgen komt er een timmerman langs, voor een andere offerte, zal hem eens vragen wat hij zou doen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McDennis
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-04 18:02
Sorry ik had je verhaal niet goed gelezen ik dacht dat je ook tussen de gordingen de latten moest plaatsen, absoluut is over de gordingen de stevigere optie maar dat is bij mij niet de keuze vanwege de gordingen die in het zicht blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:33
Ola,

Ik ga hier ook aan het isoleren, dit is meer een sanity check. Na veel lezen en ubakus is de conclusie die ik trek is dat het niet mogelijk gaat zijn voor mij om vochtproblemen te zien voordat ze echt een probleem zijn, als ik van binnenuit isoleer. Reden is dat er bij mij een laag pur van c.a. 3 cm op het dak ligt (eind jaren 70 woning) met een soort cachering die vermoedelijk hier en daar wel aan het vergaan is.

Het is een hellend gordingen dak.

Opbouw is nu:

Betonnen dakpan - panlatten - pur laag (met cachering ?) - spaanplaat - bubbelfolie - raggelwerk - gording- gipsplaat.

Vorige bewoners hebben gepoogd de zolder beter te isoleren met bubbelfolie wat gewoon vastgeniet is op raggels zonder folie oid. Ik wil dit verbeteren.

Ik heb zo een 17 cm aan gording die ik kan vullen. Mijn keuze is gevallen op steenwol simpelweg omdat (in mijn hoofd) dat het handigst werkt met de elektra die ik ook aan wil pakken.

Ik heb een paar berekeningen gedaan in ukabus ( ook met hulp van een maat die er wat beter in thuis is) maar de conclusie is dat hoe ik het ook doe, ik kom uit op het dampdicht maken vanaf de leefkant want anders condenseert vocht van binnen tegen de spaanplaat aan, helaas. Heb ook nog klimaatfolie in de mix gegooid maar geen soelaas, condensatie... Ik kan niet direct de eventuele cachering vinden in ubakus maar dit zou m.i. niet uit moeten maken (?)

Dus de opbouw zou dan zijn Dakpannen - panlatten - pur (gecacheerd?) - spaanplaat - steenwol - raggels - dampdichte folie - gipsplaat. (Of eerst folie en dan raggels, maakt niet uit m.i)

Mijn vraagstelling is dus vooral: klopt het dat het voor mij kiezen tussen twee "kwaden" is? Of van binnen dampdicht isoleren met geen zicht meer op eventuele dak lekkage of (als ik het dus beter wil doen maar wat veel kostelijker is) een complete dakrenovatie (wat op dit moment geen optie is)? Wellicht dat er inmiddels nieuwe inzichten zijn, heb ik het geheel in ieder geval vanuit 2 bronnen vernomen.

Voor de volledigheid even wat pics. Foto spaanplaat + pur en cachering is bij de dakgoot, die heeft het slecht gehad zo nu en dan zoals te zien is. Maar ik wilde even een foto hebben van hoe mijn dak is opgebouwd, nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArxC6XWD9n2eSN8yRY94SnfFV_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3lhLeRKcTEz5hEvZxmUP7I96.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyqlzUrZVtv1Sbokpk8OEnvD-jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4w5bPzWCGyuRI7PySP4mplM9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxUigOB4rV9tXNmooSXv36y9W-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfEkAT0Htx108nsFbrCE8Gkz.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks alvast voor de moeite.

[ Voor 1% gewijzigd door Jelle Brolnir op 05-12-2023 18:17 . Reden: bouwjaar klopte niet. ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jelle Brolnir schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:56:
Ola,

Ik ga hier ook aan het isoleren, dit is meer een sanity check. Na veel lezen en ubakus is de conclusie die ik trek is dat het niet mogelijk gaat zijn voor mij om vochtproblemen te zien voordat ze echt een probleem zijn, als ik van binnenuit isoleer. Reden is dat er bij mij een laag pur van c.a. 3 cm op het dak ligt (eind jaren 80 woning) met een soort cachering die vermoedelijk hier en daar wel aan het vergaan is.

Het is een hellend gordingen dak.

Opbouw is nu:

Betonnen dakpan - panlatten - pur laag (met cachering ?) - spaanplaat - bubbelfolie - raggelwerk - gording- gipsplaat.

Vorige bewoners hebben gepoogd de zolder beter te isoleren met bubbelfolie wat gewoon vastgeniet is op raggels zonder folie oid. Ik wil dit verbeteren.

Ik heb zo een 17 cm aan gording die ik kan vullen. Mijn keuze is gevallen op steenwol simpelweg omdat (in mijn hoofd) dat het handigst werkt met de elektra die ik ook aan wil pakken.

Ik heb een paar berekeningen gedaan in ukabus ( ook met hulp van een maat die er wat beter in thuis is) maar de conclusie is dat hoe ik het ook doe, ik kom uit op het dampdicht maken vanaf de leefkant want anders condenseert vocht van binnen tegen de spaanplaat aan, helaas. Heb ook nog klimaatfolie in de mix gegooid maar geen soelaas, condensatie... Ik kan niet direct de eventuele cachering vinden in ubakus maar dit zou m.i. niet uit moeten maken (?)

Dus de opbouw zou dan zijn Dakpannen - panlatten - pur (gecacheerd?) - spaanplaat - steenwol - raggels - dampdichte folie - gipsplaat.

Mijn vraagstelling is dus vooral: klopt het dat het voor mij kiezen tussen twee "kwaden" is? Of van binnen dampdicht isoleren met geen zicht meer op eventuele dak lekkage of (als ik het dus beter wil doen maar wat veel kostelijker is) een complete dakrenovatie (wat op dit moment geen optie is)? Wellicht dat er inmiddels nieuwe inzichten zijn, heb ik het geheel in ieder geval vanuit 2 bronnen vernomen.

Voor de volledigheid even wat pics. Foto spaanplaat + pur en cachering is bij de dakgoot, die heeft het slecht gehad zo nu en dan zoals te zien is. Maar ik wilde even een foto hebben van hoe mijn dak is opgebouwd, nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks alvast voor de moeite.
Die laatste foto is het einde van de dakplaat. Dat zwarte is teer om het einde af te werken.
Gouda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:33
Seafarer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:00:
[...]

Die laatste foto is het einde van de dakplaat. Dat zwarte is teer om het einde af te werken.
Gouda?
Nee, dat zwarte zit overal. Zit op de pur platen, is de vermoedelijke cachering. Alkmaar. Deze foto is gemaakt bij een ventilatiepan voor het riool.

Edit: jij bedoeld wellicht het rest zwart op de spaanplaat, dat zal idd wel teer zijn. Zit ook aan binnenkant huis bij de dakrand, als je dat bedoeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nuBfGwNIhJO6-PDmKE5hd7xXLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbMtA9ZyRdjOrErxW7WLVZCJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jelle Brolnir op 05-12-2023 17:18 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jelle Brolnir schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:16:
[...]

Nee, dat zwarte zit overal. Zit op de pur platen, is de vermoedelijke cachering. Alkmaar. Deze foto is gemaakt bij een ventilatiepan voor het riool.

Edit: jij bedoeld wellicht het rest zwart op de spaanplaat, dat zal idd wel teer zijn. Zit ook aan binnenkant huis bij de dakrand, als je dat bedoeld.
[Afbeelding]
Ik zie het. Wel cachering.
Bij ons waren de uiteinden van de dakplaten geteerd om de spaanplaat te beschermen. Maar dat doet niet zoveel meer na 35 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
route99 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:54:
[...]
Je kunt bij het droogreserve getal op een soort meer info klikken:
https://www.ubakus.de/trocknungsreserve-nach-din-68800-2/
Bij vertaling levert dat:
https://www-ubakus-de.tra...&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=en#

Wat mij vaak zorgen baat: Ubakus beschrijft de ideale situatie, maar de werkelijkheid kan weerbarstiger zijn, ergo, er zit vooraf meer vocht in de te isoleren plek dan Ubakus vanuit gaat. Of we zien een constructiefoutje over het hoofd en kan er water/vocht binnen die constructie komen. En als dat vocht zich verder in de constructie kan komen, wat is daar de worst case scenaria waar je nog wel even serieus over na mag denken?
Het ontbreekt me aan bouwkundige ervaring om daar enig inzicht er van te kunnen schetsen.
@Franciesco Hoe kijk jij daar tegen aan? Of input van anderen. En kunnen we daar mee een betere risico inschatting van maken? Mijn default reactie zonder verdere info zou in principe zijn, sluit het vocht nooit in.
Persoonlijk zie ik die droogreserve met name als marge/ beperking van het veiligheidsrisico. Dus precies wat je aangeeft: er is altijd kans dat er een fout of slordigheid in de opbouw gaat zitten. Of een niet te voorkomen suboptimale montage vanwege een bouwtechnische beperking o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:12:
[...]Persoonlijk zie ik die droogreserve met name als marge/ beperking van het veiligheidsrisico.
Mee eens, maar er komt nog bij dat we op afstand beoordelen en dan blijf ik liever aan de veilige kant, zoals ik al aangaf ben ik geen bouwdeskundige maar de vragensteller vast ook niet. Dus hoe moeten de helpers hier mee omgaan? Ik hoop iig dat de vragenstellers dan nog eens kritisch naar hun situatie kijken en/of er een lokale persoon bij halen die meer inzicht heeft en dan het advies de informatie kan goedkeuren of toch bijstellen
Dus precies wat je aangeeft: er is altijd kans dat er een fout of slordigheid in de opbouw gaat zitten. Of een niet te voorkomen suboptimale montage vanwege een bouwtechnische beperking o.i.d.
Van de bouwkundige waar ik mee communiceer (nu op afstand, ze zijn op reis), begreep ik dat afwijkingen van het bouwbestek wel vaker voorkomen en die horen via het werkoverleg vastgelegd te worden. Mocht er van zo een andere montage (bijvoorbeeld) problemen komen, is daar dan helaas geen track record van.

Imho: Op afstand blijven een aantal zaken toch lastig.
Ik ben daarom een voorstander van maximale transparantie van alle beschikbare info, de oploswegen waar langs gedacht wordt, etc. Daarmee is het de hoop dat een vragensteller een maximaal mogelijk inzicht in zijn/haar situatie kan krijgen en hopelijk uitkomt bij een zo correct mogelijke oplosroute, die werkt en het liefst ook nog betaalbaar is.
Zo'n transparante info-route kan mensen ook helpen om betere keuzes te maken als ze bijv het isoleren laten doen. Ze worden een veel betere gesprekspartner dan zonder de kennis. Bij heel veel inkoop acties doen de lokale kennisdragers van energie groepen (op stad/dorp/wijk niveau) vaak veel voorwerk/kennen vaker die omgeving/de huizen/reeds bekende problemen v/e type huis en bespreken dat met de bewoners wat voor hen zou passen. Als daarna de bedrijven ten tonele komen is hopelijk het kaf al van het koren gescheiden.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 05-12-2023 22:44 . Reden: [s]het advies[/s] wordt "de informatie " ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad. Alle online hulp (in dit topic of elders) kan geen volledige vervanging zijn van een specialist ter plaatse en/of verder gedegen zelfonderzoek etc. Maar wat mij betreft is dat de verantwoordelijkheid van de hulpzoekende. Ondanks dat we hier met zijn allen ons best doen om op basis van kennis en ervaring zo goed mogelijk hulp te bieden.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik verwacht dat het gros van de bezoekers van dit topic dat ook zo zien. En dus ook realiseren dat er altijd een marge (daar hebben we het woord weer) genomen moet worden in de hulp die hier geboden kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
ReversdRainbow schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:45:
Goedenavond allen
na redenlijk wat stappen te hebben gemaakt in huis kwa isolatie is het grootste pijnpunt nog de gang..
Na wat onderzoek gedaan te hebben met de endoscoop blijkt nu dus dat de wind die onder de luifel waait dus via ventilatie gaten doordringt tot eigenlijk heel het plafond in de gang zoizo

Na wat spotjes verwijdert te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het iig een koud dak constructie is
De foto met het ronde gat is genomen in de wc en hieronder zit nog een metaal schrootjes plafond dat werd dus gekoeld met buitenlucht..zeer onaangenaam zoals jullie begrijpen ,hierin zit nu een prop glaswol wat al een aanzienlijk scheelt.

Opbouw
Bitumen-18mm hout-dampdicht vinylachtig meteriaal-regelwerk-pir zonder alu 50mm-4,5-7 regels-gipsplaten
Bouwjaar 1973
Het pir zou dus beschouwd zijn als dampopen aangezien de dampdichtelaag hoger/verkeerd zit

De hamvraag is nu dus kan ik het xps? Bij de voordeur isoleren met glaswol(dampopen) om de ventilatie/doorwaai te stoppen en de gang weer iets te verbeteren maar niet het houtwerk te verstikken [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mocht er meer informatie/foto s nodig zijn hoor ik het graag
Bvd en met vriendelijke groet
Iemand een goed idee of is het handiger om hier een losse vraag van te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Gdzr schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:54:
Persoonlijk denk ik dat 28mm wat aan de krappe kant is om 120cm te overbruggen met de relatief zware Fermacell platen. En ik neem aan dat je Fermacell gekozen hebt omdat je er nog dingen aan wilt hangen?

Er zijn ook latten van 33mm dik te krijgen. Is wellicht een goede/veilige optie als je op zekerheid wilt spelen?
Bijvoorbeeld:
https://www.hornbach.nl/p...-69-x-ca-2700-mm/5185882/

PS: als je input van een timmerman hier over hebt, dan is dat altijd interessant om te lezen.
Pagina: 1 ... 52 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.