(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 56 Laatste
Acties:
  • 526.068 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Ziet er goed uit!
Geen scheur is altijd goed natuurlijk :7

Werkt dat een beetje zo’n IR ondervloer?
Weet je toevallig wat ie aan stroom verbruikt als je hem X uur aan laat staan?
Qua geluid werkt het wel ja, was er best bang voor dat het een herrie werd zo op een houtenvloer maar valt heel erg mee. Qua temperatuur geen idee, zit ook nog 15cm glaswol in de vloer :P

Wat stroom verbruikt? Die plafondfan? Het stroomverbruik is bijna verwaarloosbaar }:O

Het is deze:
https://plafondventilator...0954_eco-neo-III-132.html

met LED unit:
https://plafondventilator.nl/contents/nl/p10905_en5z.html

In de zomer draait die eigenlijk bijna constant op een laag tempo, werkt echt heel fijn. Ding is ook echt stil, tot 50% vermogen hoor je gewoon helemaal niks, daarna begin je wat windruis te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
woutervt schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Wat is precies de reden dat het een drama wordt hier? Vanwege het dak wat waarschijnlijk niet recht is? Veel zaagwerk?
Ja, waardoor je heel veel moet lijmen/purren en plakken, ook lastig goed te krijgen dan qua uniforme isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:15
ArcticWolf schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Qua geluid werkt het wel ja, was er best bang voor dat het een herrie werd zo op een houtenvloer maar valt heel erg mee. Qua temperatuur geen idee, zit ook nog 15cm glaswol in de vloer :P

Wat stroom verbruikt? Die plafondfan? Het stroomverbruik is bijna verwaarloosbaar }:O

Het is deze:
https://plafondventilator...0954_eco-neo-III-132.html

met LED unit:
https://plafondventilator.nl/contents/nl/p10905_en5z.html

In de zomer draait die eigenlijk bijna constant op een laag tempo, werkt echt heel fijn. Ding is ook echt stil, tot 50% vermogen hoor je gewoon helemaal niks, daarna begin je wat windruis te horen.
Haha, ik doelde nog steeds op het verbruik van de IR vloer.
In de badkamer heb ik 3m2 (600Watt) aan elektrische vloerverwarming gelegd.
Half uurtje opwarmtijd maar zodra die uit gaat is de warmte ook weer vrij snel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

Haha, ik doelde nog steeds op het verbruik van de IR vloer.
In de badkamer heb ik 3m2 (600Watt) aan elektrische vloerverwarming gelegd.
Half uurtje opwarmtijd maar zodra die uit gaat is de warmte ook weer vrij snel weg.
Ohh, ik snapte hem al niet.. maar het is een gewone ondervloer hoor.

https://www.karwei.nl/ass...loer-3-mm-10-m2/p/B619459

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:54:
[...]

Ohh, ik snapte hem al niet.. maar het is een gewone ondervloer hoor.

https://www.karwei.nl/ass...loer-3-mm-10-m2/p/B619459
Ow…. _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arek
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-11-2023
hier is een beschrijving van de schijnbare aspecten van de dakstructuur:

Houten Panelen: Het plafond bestaat voornamelijk uit houten panelen die de helling van het dak volgen. Deze panelen hebben een natuurlijke houtnerf uiterlijk.

Dakraam: Er is een dakraam geïnstalleerd binnen de helling van het dak. Dakramen kunnen natuurlijk licht en mogelijk ventilatie binnenbrengen. Een goede afdichting en isolatie rondom zijn cruciaal om energieverlies en mogelijke lekkages te voorkomen.

Zichtbare Balken: Er zijn blootgestelde houten balken of liggers die loodrecht op de helling van het dak lopen, waarschijnlijk voor structurele ondersteuning. Deze balken creëren ruimtes ertussen, wat holtes zijn die mogelijk nuttig zijn voor isolatie.

Externe Tegels: De externe afbeelding toont wat betonnen dakpannen lijken te zijn. Op basis van de afbeelding kun je zien dat er geen isolatie aan de buitenkant zit en dat het hout van de planken direct zichtbaar is en dat je ook gaten in de voegen van de planken kunt zien.

Wat is het advies voor het isoleren van dit dak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpeUzZi2c4_xdBlH7vg3RBYDgcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04FliTzRgWBFVm8CUjByKUan.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jY5lIPsTDt53VW7sEhgj40KSIPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZKDPhf10Tuwgdv4RNEUDqkz.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bSBkVL5Z497OnZpglApHPwDf7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kErtQUtHOTwvqcbpGAWVmZBV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:11
@Arek de foto van de dakpannen is maar een klein gedeelte van het dak, maar ze zien er m.i. slecht uit. Is de staat van de pannen inderdaad slecht en zijn ze aan vervanging toe? Zo ja, dan is isoleren vanaf buiten misschien wel de slimste optie.
Tenzij dit niet kan/wenselijk is vanwege hoogteverschil wat dan wellicht met de buren ontstaat. Geen idee of de woning vrijstaand is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Ik wil de zolder van binnenuit isoleren tussen de balken, buiten ligt plastic dus zal mij verdiepen welke klimaatfolie aan de warme kant ik het beste kan toepassen. Maar ik heb 170mm ruimte en kan kiezen tussen Knauf 032 en 037.

032 = Rd 5.3 = 11EUR ex. m2
037 = Rd 4.55 = 5.33EUR ex. m2

Aangezien de isolatie (koudebruggen etc) niet top of de bill is, is deze meerprijs de moeite waard?! Uiteindelijk wil ik mijn hele dak van het vrijstaande huis gaan doen, dus kom zo op 100-150m2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLXimZSQ3803oApd2G3AN2V5WcQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TgEbiBvOD16Fg3k7iM54R5t4.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door jhveldhuis op 24-10-2023 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:06
jhveldhuis schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:55:
Ik wil de zolder van binnenuit isoleren tussen de balken, buiten ligt plastic dus zal mij verdiepen welke klimaatfolie aan de warme kant ik het beste kan toepassen. Maar ik heb 170mm ruimte en kan kiezen tussen Knauf 032 en 037.

Aangezien de isolatie (koudebruggen etc) niet top of de bill is, is deze meerprijs de moeite waard?! Uiteindelijk wil ik mijn hele dak van het vrijstaande huis gaan doen, dus kom zo op 100-150m2.

[Afbeelding]
Je gaat het maar 1 keer doen toch. Dan zou ik het meteen zo goed mogelijk proberen te doen en voor de 032 gaan.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@jhveldhuis Ben het met @Gdzr eens. Al dat werk en dan is 037 nemen ipv 032 toch op de lange termijn gezien een beetje penny wise pound foolish. Wel goed dat je het vraagt, er bestaan geen domme vragen! Dom is dat het juist niet gevraagd wordt.

Zet eens nog meer detail foto's van de binnen en buitenkant v/h dak hier neer, incl van het plastic. Hier zitten veel ogen, dat geeft extra kansen....

Succes met de klus.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 24-10-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDQ1GjmjFt8uhSOfo7VMMb6lBEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sdn5kC6cafM96cJdkKqVNGGT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uymOTb--euGMjsJuG-Ih41G6ysU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VPbmxfoC97N1hTSuU5XtSx1e.jpg?f=user_large

Pannen, tengels, plastic, dakbeschot op gordingen van 17cm.

Voorzetwand boven moet ik ook nog maken, er is dus discussie hier op het forum of een afgesloten "nieuwe" spouw zinvol is (t.h.v. huidige binnenmuur). De gordingen liggen op de binnenmuur, spouwmuur gevuld met UF schuim. Geen vocht/schimmel nu.

Voorzetwanden moet ik beneden ook nog maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkm0mvJNP5pVLF-bjCY7tUpd10s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Slm3q5rcTknrJJSDIaXs4naL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aedDFcKMhRzCI_BpfwhOMKqNUDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZN0u2mYp7FTAd9cepGAhJwTX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jhveldhuis schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pannen, tengels, plastic, dakbeschot op gordingen van 17cm.

Voorzetwand boven moet ik ook nog maken, er is dus discussie hier op het forum of een afgesloten "nieuwe" spouw zinvol is (t.h.v. huidige binnenmuur). De gordingen liggen op de binnenmuur, spouwmuur gevuld met UF schuim. Geen vocht/schimmel nu.

Voorzetwanden moet ik beneden ook nog maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat dampdichte folie? Welk bouwjaar is de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
ja dampdicht, 1965

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Dat is wel een probleem voor isoleren, als je nu gaat isoleren dan kan vocht geen kant op. Heb weinig ervaring met dit type dak, maar je kan 2 dingen doen:
1: gaten in de huidige folie maken (of helemaal verwijderen), glaswol tegen het dakbeschot en dan afwerken met klimaatfolie/dampremmende folie.
2: huidige folie handhaven en volledig dampdichte folie monteren aan de warme zijde.

Je wilt in ieder geval voorkomen dat er vocht in je dakbeschot gaat zitten want dan is het snel einde dak...

Misschien even mailen met Isover? Zij hebben mij destijds ook goed geholpen met advies.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 24-10-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:56
Arek schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:27:
hier is een beschrijving van de schijnbare aspecten van de dakstructuur:

Houten Panelen: Het plafond bestaat voornamelijk uit houten panelen die de helling van het dak volgen. Deze panelen hebben een natuurlijke houtnerf uiterlijk.

Dakraam: Er is een dakraam geïnstalleerd binnen de helling van het dak. Dakramen kunnen natuurlijk licht en mogelijk ventilatie binnenbrengen. Een goede afdichting en isolatie rondom zijn cruciaal om energieverlies en mogelijke lekkages te voorkomen.

Zichtbare Balken: Er zijn blootgestelde houten balken of liggers die loodrecht op de helling van het dak lopen, waarschijnlijk voor structurele ondersteuning. Deze balken creëren ruimtes ertussen, wat holtes zijn die mogelijk nuttig zijn voor isolatie.

Externe Tegels: De externe afbeelding toont wat betonnen dakpannen lijken te zijn. Op basis van de afbeelding kun je zien dat er geen isolatie aan de buitenkant zit en dat het hout van de planken direct zichtbaar is en dat je ook gaten in de voegen van de planken kunt zien.

Wat is het advies voor het isoleren van dit dak?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
weet je zeker dat er geen folie aan de buitenkant zit ?
als ik de eerste foto met de voegen tussen de planken uit vergroot lijkt er volgens mij toch een soort van folie zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik zou het toch even nagaan als ik jou was... meeste adviezen zijn namelijk op basis van daken zonder dampdichte daken/foliën.
Dat je een dampremmende/klimaat folie aan de warme zijde wilt is altijd een goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartk99
  • Laatst online: 30-05-2024
Goedenavond forumleden,

Ik heb een vraag over het na-isoleren van mijn gebroken kap van mijn woning uit 1912. Wij hebben deze woning een paar dagen geleden gekocht en gaan de woning nu compleet renoveren. We willen beginnen met het na-isoleren van het dak. De kap is aan de buitenkant al 4 cm geïsoleerd met de platen zoals op de foto te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5bomEkLy_XyHuEHlul2RNjs4xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUKNkmfl0ELTzum0vguk8r03.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXy8iy0QVRnrNRZkSXLoSw4TXfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QSs7nSq0VTyKUm2DBUVOPw9.jpg?f=fotoalbum_large

Het dakhout is een beetje nat vanwege een lekkage bij het dakraam. De rest van het dakhout is helemaal droog en nog erg goed van kwaliteit. We hebben de hele kap kaal gehaald en nergens rot geconstateerd

Nu wil ik graag weten welke platen dit zijn en weten of deze dampopen zijn. In dat geval is na-isoleren redelijk makkelijk heb ik gehoord.

Ik hoor graag van jullie of jullie weten welke platen dit zijn of dat jullie weten of deze dampopen zijn.

Met vriendelijke groet,

Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UraniumFever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-07 16:36
Bartk99 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:06:
Nu wil ik graag weten welke platen dit zijn en weten of deze dampopen zijn. In dat geval is na-isoleren redelijk makkelijk heb ik gehoord.
Het ziet eruit als een soort PUR of PIR, met daaronder een zwarte laag, bitumen(?) of een soort folie. Ik zou er voor je eigen gemoedsrust vanuit gaat dat het (grotendeels) dampdicht is en gaan voor een dampopen isolatiemateriaal i.c.m. een klimaatfolie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jhveldhuis
ArcticWolf schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Ik zou het toch even nagaan als ik jou was... meeste adviezen zijn namelijk op basis van daken zonder dampdichte daken/foliën.
Dat je een dampremmende/klimaat folie aan de warme zijde wilt is altijd een goed idee ;)
Er staat onder bij de site:

Kan ik mijn hellend dak aan de binnenzijde isoleren als de buitenzijde is voorzien van dampdichte afwerking, zoals bijvoorbeeld bitumen?
Ja, maar dit is alleen mogelijk als u gebruik maakt van Isover Vario® KM Duplex UV klimaatfolie. Door de zelfregulerende functie van deze folie sluit u het vocht daarbij niet op.

Ik zag mijn plan instorten, maar dit is dus wel mogelijk. Dit doet natuurlijk wel wat met je ventilatie/vocht klimaat. Ik ga mij verder hierin verdiepen omdat ik ook nog voorzetwanden moet maken beneden en een ventilatie systeem moet aanleggen. Alles is vaak gebaseerd op luchtdicht, maar dan kan bij mij dus niet helemaal. Dat plastic is mogelijk niet overal meer 100% water en luchtdicht.

[ Voor 25% gewijzigd door jhveldhuis op 25-10-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arek
Franciesco schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:43:
@Arek de foto van de dakpannen is maar een klein gedeelte van het dak, maar ze zien er m.i. slecht uit. Is de staat van de pannen inderdaad slecht en zijn ze aan vervanging toe? Zo ja, dan is isoleren vanaf buiten misschien wel de slimste optie.
Tenzij dit niet kan/wenselijk is vanwege hoogteverschil wat dan wellicht met de buren ontstaat. Geen idee of de woning vrijstaand is of niet.
Bedankt voor je advies

Op dit moment ben ik niet van plan de dakpannen te vervangen, ik heb de beschadigde tegels gerepareerd en er is geen sprake van lekkage, en de woning is een tussenwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arek
Louwm schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:13:
[...]

weet je zeker dat er geen folie aan de buitenkant zit ?
als ik de eerste foto met de voegen tussen de planken uit vergroot lijkt er volgens mij toch een soort van folie zichtbaar
Ik weet zeker dat die er niet is, die folie die je ziet is van het dakraam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Arek schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Ik weet zeker dat die er niet is, die folie die je ziet is van het dakraam
In principe heb je dan een paar opties:

1: dampopen (Miofol 125G) tegen het dakbeschot, glaswol (of PIR) en daarna afplakken met dampremmend folie (Miofol 125S) aan de binnenzijde.

of
2: de kieren/gaten dicht maken met kit, glaswol (of PIR) tegen het dakbeschot en afplakken met dampremmende folie (Miofol 125S) aan de binnenzijde.

Denk dat met jouw dak optie 2 prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Optie 1 geeft je wel een veel betere garantie om het echt tocht-/winddicht te maken, dat zou mijn voorkeur zijn. Met type 032 glaswol platen (zonder alu folie) of zelfs type 030 (Isover Multimax) kun je door max 1 cm af te snijden, de platen glaswol naadloos tegen elkaar en tegen de gording zetten. Met harde platen als PUR / PIR en resol lukt je dat nooit, moet er heel veel met de PUR spuit gewerkt worden (wat ik geregeld lees), veel meer werk en geknoei. Lees het topic er op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Bartk99 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:06:
Goedenavond forumleden,

Ik heb een vraag over het na-isoleren van mijn gebroken kap van mijn woning uit 1912. Wij hebben deze woning een paar dagen geleden gekocht en gaan de woning nu compleet renoveren. We willen beginnen met het na-isoleren van het dak. De kap is aan de buitenkant al 4 cm geïsoleerd met de platen zoals op de foto te zien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het dakhout is een beetje nat vanwege een lekkage bij het dakraam. De rest van het dakhout is helemaal droog en nog erg goed van kwaliteit. We hebben de hele kap kaal gehaald en nergens rot geconstateerd

Ik hoor graag van jullie of jullie weten welke platen dit zijn of dat jullie weten of deze dampopen zijn.

Met vriendelijke groet,

Bart
Bij PIR altijd vanuit gaan dat het dampdichtis. Er zit ook een harde zwarte cachering op je plaat zo te zien?
Dus van binnen dampopen isoleren en afwerken met klimaatfolie

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:26
Ik vraag mij toch af of isolatie bedrijven denken dat zegoud in handen hebben. Krijg offertes binnen varierend van 1500-1900 arbeids loon voor 33m2 dakoppervlak. Alles is recht toe recht aan.

Twee ventilatie latten tegen dak beschot schroeven en dan een rij PIRplaten die allen ongeveer 4cm afgezaagd moeten worden (116cm tussen gordingen) plaatsen.
Dat 4x voor de zolder en dan nog 4 stroken naast dakkapellen van ongeveer 60cm breed.
Beetje de kieren napurren en wat alu tape op de naden. Verder geen afwerking.

Dat zou ik zelf in denk ik 4-5 uur kunnen als alles klaar ligt.

Isolatie bedrijven komen vaak met 2 man. Zeg 3 uur bezig met uitladen spullen en inladen.

Nu snap ik dat er afschrijving gereedschap, bedrijfsbus en beetje marge in de prijs zit. Maar dat is alsnog minimaal €250,- per uur.

Enige reden dat ik het wil laten doen is combi ISDE subsidie met vervangen van kozijnen en glas beneden waardoor het met subsidie nog beetje te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Kadett je kunt ook vragen of een aannemer het wil doen. Isolatiewerk is immers ook iets wat door hen regelmatig gedaan zal worden bij renovatie van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
Kadett schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:17:
Ik vraag mij toch af of isolatie bedrijven denken dat zegoud in handen hebben. Krijg offertes binnen varierend van 1500-1900 arbeids loon voor 33m2 dakoppervlak. Alles is recht toe recht aan.

Twee ventilatie latten tegen dak beschot schroeven en dan een rij PIRplaten die allen ongeveer 4cm afgezaagd moeten worden (116cm tussen gordingen) plaatsen.
Dat 4x voor de zolder en dan nog 4 stroken naast dakkapellen van ongeveer 60cm breed.
Beetje de kieren napurren en wat alu tape op de naden. Verder geen afwerking.

Dat zou ik zelf in denk ik 4-5 uur kunnen als alles klaar ligt.

Isolatie bedrijven komen vaak met 2 man. Zeg 3 uur bezig met uitladen spullen en inladen.

Nu snap ik dat er afschrijving gereedschap, bedrijfsbus en beetje marge in de prijs zit. Maar dat is alsnog minimaal €250,- per uur.

Enige reden dat ik het wil laten doen is combi ISDE subsidie met vervangen van kozijnen en glas beneden waardoor het met subsidie nog beetje te doen is.
komt door de grote vraag en al die subsidie regelingen (verhogen de prijs gewoon want mensen krijgen toch subsidie ) uiteindelijk betaal je net zoveel als dat er geen subsidie regeling zou zijn deze verdijnt in de zak van de bedrijven , kijk over de grens warmtepomp , hrr glas enz veel goedkoper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:05
jhveldhuis schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:55:

[Afbeelding]
Hier 180mm 032 gebruikt. Erg stug om mee te werken. 1cm teveel kan je nog wel indrukken dus als je keuze hebt tussen 160mm of 180mm dikte, kies dan de laatste.

Ik hen destijds een outletpartij gekocht van rolbreedte 1200mm. Was ideaal voor de gordingen afstand.

Pro tip: plaats eerst om de 60cm het lattenwerk en trek vervolgens de glaswol erachter langs zodat dit vast klemt. Anders valt het er weer uit door de zwaarte.
Daarna kan je de klimaatfolie er op tackeren en extra latten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:26
Louwm schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

komt door de grote vraag en al die subsidie regelingen (verhogen de prijs gewoon want mensen krijgen toch subsidie ) uiteindelijk betaal je net zoveel als dat er geen subsidie regeling zou zijn deze verdijnt in de zak van de bedrijven , kijk over de grens warmtepomp , hrr glas enz veel goedkoper
Dat idee had ik ook al. Scheelt wel dat ik mij in 1.5 week een beetje ingelezen heb of fora en zelf zoekwerk. De eerste paar bedrijven was ik echt 'nieuw' in de isolatie meuk.

Gister middag een bedrijf over de vloer gehad en straight to point gezegd wat ik allemaal zelf uitgezocht had, die vertegenwoordiger kon het arbeidsloon gedeelte in ieder geval al halveren met die van concullegas. Komen er nog 2 langs en dan ga ik kiezen.

Zo ook eergisteren deal gesloten met kozijn boer, hij was nr 5 die langskwam, direct kaarten op tafel gegooid en gevraagd wat kan hij kan betekenen. En waren na 10min al eens. Scheelt tussen de 1000-2500 met andere aanbieders die ervoor geweest zijn.

Warmtepomp ga ik sowieso (nog) niet doen. CV ketel is van 2020 en kreeg afgelopen winter het gasverbruik in slecht geisoleerde woning onder de 500m2.

Budget verdampt ook wel snel. Over 2 jaar budget om tuin aan te pakken. Grotere schuur plaatsen met ruimte voor dan 20 panelen. Dan wel kijken naar evt warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arek
ArcticWolf schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

In principe heb je dan een paar opties:

1: dampopen (Miofol 125G) tegen het dakbeschot, glaswol (of PIR) en daarna afplakken met dampremmend folie (Miofol 125S) aan de binnenzijde.

of
2: de kieren/gaten dicht maken met kit, glaswol (of PIR) tegen het dakbeschot en afplakken met dampremmende folie (Miofol 125S) aan de binnenzijde.

Denk dat met jouw dak optie 2 prima is.
Bedoelt u bij optie 1 dat u Miofol 125G van buitenaf tegen het dakbeschot aanbrengt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Arek schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Bedoelt u bij optie 1 dat u Miofol 125G van buitenaf tegen het dakbeschot aanbrengt?
Nee tegen het dakbeschot aan (binnenzijde):

Dus dakbeschot > Miofol 125G > isolatie materiaal > Miofol 125S > rachels/afwerking.

Je creëert dan een nagenoeg lucht dicht (stilstaande lucht) pakket isolatie (= beste). Terwijl je het vocht zoveel mogelijk eruit houdt en alsnog kan ventileren.

Het hoeft niet, de isolatie wordt wat beter, hoeveel... geen idee.

Beide opties met of zonder folie kunnen, het kan in principe geen kwaad met of zonder. Denk alleen dat het (veel) extra werk kost (en wat extra geld) terwijl je huidige dakbeschot prima is.

Je hebt namelijk een dicht/gesloten dakbeschot, 125G gebruik je naar mijn mening enkel als je geen of een ventilerend dakbeschot hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Kadett ik herken het probleem, m'n CV installatie is in 2021 geïnstalleerd en zit nu op 800m3 (komende vanaf 1600m3).
Volgend jaar nog wat extra glas vervangen en de kamers afwerken en dan is m'n budget er ook weer doorheen. Maar verwacht dan wel tegen de 600m3 aan te zitten.

Heb even gekeken naar een WP, maar onder de 600/700m3 is zo'n investering helemaal niet interessant. Ja misschien met 100% salderen, maar dat gaat er uiteindelijk ook wel vanaf.
Ik moet al m'n leidingen om gaan leggen, m'n huidige stooklijnen beginnen op zolder, met een WP moeten deze beneden gaan beginnen, of ik moet overal vloerverwarming aan gaan leggen.

Vloerverwarming aanleggen kost zo'n 4000 euro per verdieping (opbreken huidige vloer, vloerverwarming erin en nieuwe vloer erin)... en heb er 3 incl. begane grond. Dan nog de WP; 4000 euro excl. subsidie, 15 a 20 meter leiding van buiten naar binnen (1500 euro?) en een warmtepompboiler (2500 euro incl. leidingen en installatie) = 20.000 euro.

WP en WPB op de bestaande stooklijnen aansluiten en de huidige radiatoren gebruiken is misschien goedkoper, maar de leidingen worden wel minstens 35 meter... geen idee hoe goed/slecht dat is qua rendament.

En nog 3000WP aan PV = ca. 4000 euro...

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 29-10-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:35:
@Kadett.

Vloerverwarming aanleggen kost zo'n 4000 euro per verdieping
Ligt er ook nog aan hoe je het wil doen denk ik, met een renovatie broodjesvloer eronder (of iets anders van deugdelijke isolatie)
Mijn schoonouders hebben vvw aan laten leggen, de cementdekvloer hebben wij eraf gebikt maar de betonnenvloer eronder bleef liggen. Huis uit 1987, in die tijd was een Rc waarde van 1,3m2K/W goed.
Dus de regenwormen eronder zullen het ook aangenaam hebben :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
elektriekert schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Ligt er ook nog aan hoe je het wil doen denk ik, met een renovatie broodjesvloer eronder (of iets anders van deugdelijke isolatie)
Mijn schoonouders hebben vvw aan laten leggen, de cementdekvloer hebben wij eraf gebikt maar de betonnenvloer eronder bleef liggen. Huis uit 1987, in die tijd was een Rc waarde van 1,3m2K/W goed.
Dus de regenwormen eronder zullen het ook aangenaam hebben :9
Ja niet iedere situatie is hetzelfde, heb je gelijk in :)

M'n huis is uit 1968; begane grond en 1e zijn volledig gewapend holsteens, de begane grond heeft een renovatie vloer nodig (dekvloer is 2cm beton/mortel en niet overal even goed, moet minstens 5mm bij) en m'n 1e verdieping is wel 4cm beton/mortel, zolder is hout.

De begane grond en 1e zijn ca. 45m2 en dan heb je dus 90m2 aan reparatie werk aan de dekvloer, nog 35m2 zolder, dan heb je dus 90m2 freeswerk en nog 35m2 op de zolder, zones indelen, dan moet alles aangesloten worden en daarna moeten er nog een vloer overheen.

De zoldervloer (35m2) kostte al in al 1100 euro (en die heb ik zelf gelegd = 9mm OSB ondervloer, laminaat ondervloer en nog laminaat), de beneden verdieping heb ik laten leggen was inclusief (deels) reparatie werk 3200 euro (egaliseren en plak PVC, heb ik laten doen).

Linksom of rechtsom het kost gewoon serieus veel geld.

En het leidingwerk moet eruit, moet ook weer afgewerkt worden.

edit:
Ben nu weer met de 1e verdieping bezig nadat dat project even stil heeft gelegen... zat er wel even over na te denken om daar VVW aan te leggen, probleem is dat ik nagenoeg nooit de radiators in de slaapkamers gebruik, waarom 2000 euro investeren in iets wat je toch bijna nooit gebruikt.

Inpandige kast eruit gehaald (was de scheiding tussen 2 slaapkamers), nu alles door isoleren en dan nieuw muurtje ertussen. Heb wel besloten om alle elektra maar te vernieuwen ook al is het niet echt nodig.
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/32r8P3J.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/la8898q.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ftoVnZc.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mGl84mm.png

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 29-10-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-07 01:52
Hi allen,

Een tijd terug in dit topic al wat vragen gesteld en inmiddels is de zolder al een tijdje gestript en heb ik nu eindelijk tijd gevonden om de boel weer op te gaan bouwen.

In principe is mijn ubakus vrij rechtoe rechtaan. Het idee achter de steenwol tov glaswol is de extra geluidsisolatie.

De folie tussen het dakbeschot en de isolatie is om voor de luchtdichtheid te zorgen (jaren 30 woning). Dit hoeft volgens mij niet per se klimaatfolie te zijn, toch?

Is er iemand die wellicht uit ervaring of expertise iets kan zeggen over de keuze voor 16cm glas- of steenwol? De ene heeft wat meer geluidsisolatie en de ander wat meer qua warmte isolatie. Ik twijfel nog over wat hier de beste keuze is. Heb ook nog gedacht aan een laag pir van 80mm en dan een laag steenwol. Maar ben dus nog niet uit over wat de beste keuze is. Alle input is welkom. :)

Daarnaast ben ik wel benieuwd naar adressen waar ik de specifieke lagen kan bestellen en eventueel andere opmerkingen of input.

Zo heb ik het nu opgebouwd in ubakus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n8I6WhI0NDv88pSC73WiFhQIXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfSHWQvZjXznCvnb5wSgIO2d.png?f=fotoalbum_large

En dezelfde opbouw maar dan met glaswol:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xje-DFEfgMDQc80meDq0iU7dFqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xTmYgr8OqtmFzeTPK0TPbt93.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door GerbenBK op 29-10-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
ArcticWolf schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:40:
[...]

Ja niet iedere situatie is hetzelfde, heb je gelijk in :)

M'n huis is uit 1968; begane grond en 1e zijn volledig gewapend holsteens, de begane grond heeft een renovatie vloer nodig (dekvloer is 2cm beton/mortel en niet overal even goed, moet minstens 5mm bij) en m'n 1e verdieping is wel 4cm beton/mortel, zolder is hout.

De begane grond en 1e zijn ca. 45m2 en dan heb je dus 90m2 aan reparatie werk aan de dekvloer, nog 35m2 zolder, dan heb je dus 90m2 freeswerk en nog 35m2 op de zolder, zones indelen, dan moet alles aangesloten worden en daarna moeten er nog een vloer overheen.

De zoldervloer (35m2) kostte al in al 1100 euro (en die heb ik zelf gelegd = 9mm OSB ondervloer, laminaat ondervloer en nog laminaat), de beneden verdieping heb ik laten leggen was inclusief (deels) reparatie werk 3200 euro (egaliseren en plak PVC, heb ik laten doen).

Linksom of rechtsom het kost gewoon serieus veel geld.

En het leidingwerk moet eruit, moet ook weer afgewerkt worden.

edit:
Ben nu weer met de 1e verdieping bezig nadat dat project even stil heeft gelegen... zat er wel even over na te denken om daar VVW aan te leggen, probleem is dat ik nagenoeg nooit de radiators in de slaapkamers gebruik, waarom 2000 euro investeren in iets wat je toch bijna nooit gebruikt.

Inpandige kast eruit gehaald (was de scheiding tussen 2 slaapkamers), nu alles door isoleren en dan nieuw muurtje ertussen. Heb wel besloten om alle elektra maar te vernieuwen ook al is het niet echt nodig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon in elke hoek dubbele stopcontacten inploffen, daarna nooit meer het gehannes (of minder vaak) dat je met verlengdozen moet werken.

Goed bezig daaro!
Ik kan me nog herinneren dat ik de zooi overal tegen aan had staan.
Dat is nu alleen op de zoldervloer nog zo :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@GerbenBK Voor tegen het huidige dakbeschot hoef je geen klimaatfolie te gebruiken inderdaad. Neem daar een dampopen (waterkerende) folie.

Misschien hebben we het eerder besproken, maar als geluidsisolatie belangrijk is, dan kun je ook ecologisch isolatiemateriaal overwegen. B.v. metisse, houtvezel en vlas. Dat gaat dan wel iets ten koste van de Rc waarde.

De isolatiewaarde vind ik persoonlijk met zowel glas- als steenwol wat mager. Daarom lijkt mij glaswol de betere optie al kan ik moeilijk inschatten voor jou hoe belangrijk geluidsisolatie is. Of kun je dikker isoleren waardoor ook met steenwol een wat hogere Rc waarde bereikt kan worden? Zo niet, dan kun je ook nog de Isover Multimax 30 (glaswol) overwegen: wel wat duurder, maar met een lambdawaarde van 0,30 W/m.K isoleert deze een stukje beter dan de glaswol die je nu gekozen hebt.

Als klimaatfolie zou ik trouwens niet de Duplex nemen, maar de XtraSafe of ProClima Intello (Plus). Deze geven allebei door het grotere bereik in dampweerstand betere resultaten wat betreft de vochthuishouding.

PS: voor de netheid kun je in Ubakus onder de pannen nog een sterk ventilerende luchtlaag van buiten toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Franciesco schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:24:
@GerbenBK Voor tegen het huidige dakbeschot hoef je geen klimaatfolie te gebruiken inderdaad. Neem daar een dampopen (waterkerende) folie.

Misschien hebben we het eerder besproken, maar als geluidsisolatie belangrijk is, dan kun je ook ecologisch isolatiemateriaal overwegen. B.v. metisse, houtvezel en vlas. Dat gaat dan wel iets ten koste van de Rc waarde.

De isolatiewaarde vind ik persoonlijk met zowel glas- als steenwol wat mager. Daarom lijkt mij glaswol de betere optie al kan ik moeilijk inschatten voor jou hoe belangrijk geluidsisolatie is. Of kun je dikker isoleren waardoor ook met steenwol een wat hogere Rc waarde bereikt kan worden? Zo niet, dan kun je ook nog de Isover Multimax 30 (glaswol) overwegen: wel wat duurder, maar met een lambdawaarde van 0,30 W/m.K isoleert deze een stukje beter dan de glaswol die je nu gekozen hebt.

Als klimaatfolie zou ik trouwens niet de Duplex nemen, maar de XtraSafe of ProClima Intello (Plus). Deze geven allebei door het grotere bereik in dampweerstand betere resultaten wat betreft de vochthuishouding.

PS: voor de netheid kun je in Ubakus onder de pannen nog een sterk ventilerende luchtlaag van buiten toevoegen.
Dank voor de tips! Ik ga er eens mee spelen in Ubakus. Omdat er nu helemaal geen isolatie zit, kan ik lastig beoordelen of de voordelen van steenwol opwegen tegen het nadeel dat het wat minder isoleert.

Opdikken van de gordingen is niet echt een optie, dat gaat ten koste van de toch al niet grote zolder binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:07
Ik ben bezig om een dakkapel te laten plaatsen en ontvang graag feedback op de opbouw. Ik heb deze in Ubakus gezet, zoals hier altijd wordt aangeraden. Enkele details zijn nog een inschatting/aanname, maar de grote lijnen zullen zeker kloppen.

De opbouw is als volgt:
- EPDM dakbedekking
- 8cm PIR
- Ik gok dat er dan iets van een dampdoorlatende folie zal zitten, die vraag staat nog open
- Spaanplaat
- Balklaag van 150x50 hoh 600, tussen de balken zou nog 15cm glaswol moeten zitten
- Dampremmende folie. Ik gok de Miofol 125 S
- Spaanplaat
- Dan nog wat rachels voor het plafond, en
- Gipskartonplaten

Alle waardes zien er wat mij betreft heel erg netjes uit. Echter zitten die druppeltjes me wel wat dwars ;-p.

Hoe erg is een droogtijd van 84 dagen en een droogreserve van 6 g/m2a en is hier nog wat aan te doen?
Klopt mijn modellering of maak ik ergens een fout(je)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rG9O0bP0b3dbavozGXzMFYN-bg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/821roWgfd75RlideZ1FY6oxh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
_kilian_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:53:
Ik ben bezig om een dakkapel te laten plaatsen en ontvang graag feedback op de opbouw. Ik heb deze in Ubakus gezet, zoals hier altijd wordt aangeraden. Enkele details zijn nog een inschatting/aanname, maar de grote lijnen zullen zeker kloppen.

De opbouw is als volgt:
- EPDM dakbedekking
- 8cm PIR
- Ik gok dat er dan iets van een dampdoorlatende folie zal zitten, die vraag staat nog open
- Spaanplaat
- Balklaag van 150x50 hoh 600, tussen de balken zou nog 15cm glaswol moeten zitten
- Spaanplaat
- Gipskartonplaten

Alle waardes zien er wat mij betreft heel erg netjes uit. Echter zitten die druppeltjes me wel wat dwars ;-p.

Hoe erg is een droogtijd van 84 dagen en een droogreserve van 6 g/m2a en is hier nog wat aan te doen?

[Afbeelding]
EPDM is dampdicht, wellicht de pir ook als er alucachering op zit en er wordt dampremmende folie aan de andere zijde gebruikt waar nog houten balken in zitten en spaanplaat.
Mijns inziens kan dan beter gebruik worden gemaakt van een klimaatfolie aan de warme zijde.
Ik zou dat er eens in zetten en kijken wat het met de droogtijd doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 23:29
ik lees iemand die ventilatielatten achter de pir gaat plaatsen? NOOIT een spouw maken aan de koude kant, ivm gegarandeerd vochtproblemen.

Voor de mensen die twijfelen aan de isolatiesoort: er komen er alleen maar bij! en deze zijn bijzonder omdat ze vele malen milieuvriendelijker zijn dan steen/glaswol (in NL word heel veel ammoniak uitgestoten om dit te maken) of aardolie-isolatie: PIR/PUR/EPS/XPS
Deze bio-based isolatiematerialen zijn echt heel nieuw en men begint net met dit programma om lokaal isolatie te kweken, oogsten, verwerken en toe te passen. Daarvoor heb je een bouwboekje nodig. In dit pdf-je staan mooie na-isolatietekeningen.

Voordeel bio-based materialen:

-Doordat je dikker moet isoleren voor dezelfde r-waarde heb je minder koudebruggen of detaillering-issues.
-Faseverschuiving: dus een koeler huis in de zomer
-Je isoleert co2-positief: je slaat namelijk co2 op in je huis!

mi is dit de toekomst van bouwen in NL; biobased passiefhuisbouw welke CO2 positief is

lees verder: https://buildingbalance.e...aken-Building_Balance.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door technopeuter op 01-11-2023 12:52 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:07
elektriekert schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:47:
[...]

EPDM is dampdicht, wellicht de pir ook als er alucachering op zit en er wordt dampremmende folie aan de andere zijde gebruikt waar nog houten balken in zitten en spaanplaat.
Mijns inziens kan dan beter gebruik worden gemaakt van een klimaatfolie aan de warme zijde.
Ik zou dat er eens in zetten en kijken wat het met de droogtijd doet.
Hieronder een overzichtje met verschillende folies. ISOVER Vario XtraSafe lijkt dus de beste resultaten te geven. De vraag blijft nog wel of het überhaupt iets is om me zorgen over te maken. Iemand nog suggesties voor een folie die het wellicht nog beter doet dan die van ISOVER?

FolieDroogtijd (dagen) Droogreserve (g/m²a)
standaard dampremmende folie met een sd=10855
pro clima INTELLO® PLUS7126
ISOVER Vario XtraSafe2876

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
_kilian_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:42:
[...]

Hieronder een overzichtje met verschillende folies. ISOVER Vario XtraSafe lijkt dus de beste resultaten te geven. De vraag blijft nog wel of het überhaupt iets is om me zorgen over te maken. Iemand nog suggesties voor een folie die het wellicht nog beter doet dan die van ISOVER?

FolieDroogtijd (dagen) Droogreserve (g/m²a)
standaard dampremmende folie met een sd=10855
pro clima INTELLO® PLUS7126
ISOVER Vario XtraSafe2876
In dit geval zou ik voor die Isover gaan.
Het zal ook niet om heel veel m2 gaan denk ik, en nu eventuele vochtproblemen voorkomen is beter dan over X jaar met tot hout zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:46

j4y

technopeuter schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:51:
ik lees iemand die ventilatielatten achter de pir gaat plaatsen? NOOIT een spouw maken aan de koude kant, ivm gegarandeerd vochtproblemen.
Ik was nou juist van plan om met pir platen mn halfsteens garage te isoleren a la https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten

En daar gebruiken ze wel ventilatielatten. Dus die stap overslaan en de platen gelijk tegen de muur zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

j4y schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:06:
[...]

Ik was nou juist van plan om met pir platen mn halfsteens garage te isoleren a la https://www.isolatiemater...enplan-pir-isolatieplaten

En daar gebruiken ze wel ventilatielatten. Dus die stap overslaan en de platen gelijk tegen de muur zetten?
Volgens mij is enige nuance hier wel op zijn plaats. In het geval van een eensteensmuur van een garage, zou ik altijd een ventilatielat plaatsen en hier en daar zelfs een voeg openmaken zodat opgehoopt vocht eventueel weg kan.

Ik heb zelf ook ventilatielatten geplaatst achter pir-platen tijdens het isoleren van het dak in mijn jaren 30 huis. Ubakus gaf aan dat het prima kon.

Zelf zou ik adviseren je eigen situatie in Ubakus te zetten en daarvanuit gaan. ;)

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 23:29
ik heb het over daken, niet over enkelsteensmuren met grote kans op vochtdoorslag. ik zou het daar ook niet snel toepassen maar dit topic gaat over daken

Het idee bij het dak is om het dakbeschot deel te laten zijn van de isolatie, met ventilatielatten leg je het koudste punt erachter op de isolatieplaat, daar zal het dus gaan condenseren en heb je vocht welke zich op een plek kan verzamelen. dus vocht binnen je constructie is wat je niet wil. Daarnaast kennen we in NL geen goede manier om pirplaten luchtdicht te plaatsen tegen de balken waardoor de balken vrij liggen en dus in direct contact staan met de buitenlucht door die spouw.
In Engeland heeft men speciale foamtape die je rondom de pirplaat zet waardoor de plaat altijd aan alle kanten klemt. Je ziet hier dat men de plaat dan afpurt maar dat is altijd een gok (pur je teveel/weinig/in de spouw?) daarnaast beweegt je dak en breekt pur waardoor je balk toch weer vrij komt en geen deel meer uitmaakt van je isolatielaag. aftappen aan de binnenzijde is mooi maar dan loopt een spouw zo door tot aan die tape!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:08
technopeuter schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:26:

Het idee bij het dak is om het dakbeschot deel te laten zijn van de isolatie, met ventilatielatten leg je het koudste punt erachter op de isolatieplaat, daar zal het dus gaan condenseren en heb je vocht welke zich op een plek kan verzamelen. dus vocht binnen je constructie is wat je niet wil.
Dat begrijp ik niet. Condenseren gebeurt met warme lucht op een koud oppervlak. Zowel het dakbeschot als het aluminium van PIR zit aan de koude kant van de isolatie. Welke warme lucht kan dan condenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:29
Ruidasilva schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:03:
[...]

Volgens mij is enige nuance hier wel op zijn plaats. In het geval van een eensteensmuur van een garage, zou ik altijd een ventilatielat plaatsen en hier en daar zelfs een voeg openmaken zodat opgehoopt vocht eventueel weg kan.

Ik heb zelf ook ventilatielatten geplaatst achter pir-platen tijdens het isoleren van het dak in mijn jaren 30 huis. Ubakus gaf aan dat het prima kon.

Zelf zou ik adviseren je eigen situatie in Ubakus te zetten en daarvanuit gaan. ;)
Precies. Is niet zomaar zo te stellen lijkt me. Als je dak dampdicht is bijvoorbeeld (kleine laag PUR buitenzijde met bitumen/epdm), als je PIR een resolplaat is die van nature dampopen is, etc. Ik heb toentertijd met Kingspan contact opgenomen, zij raadden me expliciet aan het met een spouw te doen. Alle situaties zijn anders, de bestaande opbouw, het type isolatie (open/dichte cellen, gecacheerd of niet), soort afwerking (folie en welk folie, aftapen), etc.

Dat heb ik hier toentertijd al eens uitgeschreven: Aardwolf in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
Overigens toen daarna niet meer mee gestart wegens langdurige ziekte. Maar ik ga dit zeker zo doen in nabije toekomst. Kingspan zal het dan toch wel weten lijkt me.
.
.
.
13-11-2023 reflectie op voorgaand:
Enkele dagen na plaatsen van deze post realiseerde ik me dat ik het advies heb overgenomen van Kingspan en dat zit te verdedigen vwb schuindak isolatie met spouw. Het zal absoluut zo zijn dat bij hun product in mijn situatie het beste een spouw kan worden toegepast, maar of dat bij PIR dan ook is, is de vraag. Dat is mijn aanname geweest. Terwijl resol een ander product is dan PIR qua dampdichting, ook al zijn het beide hardschuimen. Het kan dus betekenen dat de verwerking anders moet zijn, mede afhankelijk van de situatie.

Mbt het doorgestreepte: ik was sterk overtuigd om resol te gaan gebruiken, maar ben er na het lezen van meerdere oudere posts niet meer zeker van. Ik las dat velen in afgelopen 4 jaar na mijn oorspronkelijke uitzoekwerk toch voor een minerale wol zijn gegaan bij een situatie die lijken op die van mij. Daarom zal ik mijn oorspronkelijke keuze heroverwegen in de toekomst. Wat dat betreft is het modelleren van meerdere opties in Ubakus verstandig. Wel alleen als je exact weet wat je nu hebt* en hoe deze oude troep kan worden ingevuld met een naam die mogelijk niet in Ubakus voorkomt. Dat was ook het probleem bij mijn situatie. Optioneel één of twee isolatiewinkels vragen die allerlei producten verkopen van verschillende fabrikanten (dus onpartijdiger) en ook tig situaties adviseren. Wellicht beter dan dit topic waar mensen zitten met een favoriet materiaal uit eigen ervaring of die ze altijd adviseren (dat zou kunnen en kan ook verschuiven in de tijd), die zich niet over alles hebben laten informeren (zoals ik deed, mijn excuses) of een fabrikant die alleen hun product wil verkopen.

*Het niet exact weten welke folie aan de buitenzijde zat voor de modellering in Ubakus was voor mij aanleiding in 2019 contact te zoeken met een hardschuimfabrikant. In de hoop dat ze mij duidelijkheid konden verschaffen daarover gezien de aanwezige PUR met onbekende laag. Dampdicht of dampopen is tenslotte nogal belangrijk bij modelleren, maar ook zeker in praktijk. Ik heb me onvoldoende beseft dat dit contact en advies (hoewel eigenlijk totaal logisch) in de richting heeft geduwd van hun eigen product, namelijk de resolplaat icm een spouw, in plaats van een algemeen advies. Het zou daarom bij nader inzien best kunnen dat wol of een biobased materiaal alsnog verstandiger is dan resol of PIR in bepaalde situatie of daar waar twijfel is (zoals bij mij). Het zou daarnaast kunnen dat alles buiten resol geen spouw nodig heeft of niet zodra de buitenkant dampopen is. Modelleer dit dus.

Ik sta er daarom nu minder stellig in dan met de oorspronkelijke post en wilde daar toch enige correctie op geven. Ik vond het vervelend iemand te hebben overtuigd tot resol of PIR door mijn oorspronkelijke post die toch niet volledig correct was. Niet dat het iemand nog terugleest waarschijnlijk, maar wanneer wel neem het dan mee. :)
technopeuter schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:26:
ik heb het over daken, niet over enkelsteensmuren met grote kans op vochtdoorslag. ik zou het daar ook niet snel toepassen maar dit topic gaat over daken

Het idee bij het dak is om het dakbeschot deel te laten zijn van de isolatie, met ventilatielatten leg je het koudste punt erachter op de isolatieplaat, daar zal het dus gaan condenseren en heb je vocht welke zich op een plek kan verzamelen. dus vocht binnen je constructie is wat je niet wil. Daarnaast kennen we in NL geen goede manier om pirplaten luchtdicht te plaatsen tegen de balken waardoor de balken vrij liggen en dus in direct contact staan met de buitenlucht door die spouw.
In Engeland heeft men speciale foamtape die je rondom de pirplaat zet waardoor de plaat altijd aan alle kanten klemt. Je ziet hier dat men de plaat dan afpurt maar dat is altijd een gok (pur je teveel/weinig/in de spouw?) daarnaast beweegt je dak en breekt pur waardoor je balk toch weer vrij komt en geen deel meer uitmaakt van je isolatielaag. aftappen aan de binnenzijde is mooi maar dan loopt een spouw zo door tot aan die tape!
Verder het punt over afpurren gebruiken we hopelijk flexpur en geen gewone? En hoe duurzaam is die foam, want bouwschuimbanden houden vaak ook niet eeuwig volgens mij.
Het verhaal over aftapen lijkt me dubieus wanneer de kier gevuld wordt met PUR + tape. Eerder gelijk als je dat purren niet doet, alleen wie gaat de kieren niet eerst purren dan?

Ik had je post overigens geliked voor het resterende, want die bio materialen is voor nieuwbouw en circulair bouwen wel interessant. Voor renovaties al snel veel te dik wil je nog een acceptabele weerstand halen en relatief duur voorlopig nog. Heb er ook al meermaals naar gekeken.

[ Voor 41% gewijzigd door Aardwolf op 13-11-2023 03:21 . Reden: toevoeging nuancering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
_kilian_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:53:

De opbouw is als volgt:
- EPDM dakbedekking
- 8cm PIR
- Spaanplaat
- Spaanplaat
- Gipskartonplaten

[Afbeelding]
onder de pir op het dakbeschot zit waarschijnlijk een dampdichte folie zet deze eens in ubakus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Ben met jullie tips weer verder gegaan in Ubakus en toch ook maar eens gekeken naar een opbouw met PIR en glas- of steenwol.

Qua isolatiewaarde is dat een stuk beter. Wel nog wat vragen:
- Moet ik me zorgen maken om die droogreserve?
- Kan de PIR dan direct op het dakbeschot gelijmd worden of is daartussen ook nog een folie aan te raden om het luchtdicht te krijgen? Of in dat geval beter gewoon eventuele kieren in het dakbeschot kitten.

De combinatie van PIR en steenwol spreekt me wel aan. Soort van profiteren van beide eigenschappen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7LjNsopaNAL3ZnnCYHNAxpIEfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XpgnCjuBIXrNngzBp45FSjEq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 01-11-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinxx
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-04 21:04
Hier al één stap verder dan @_kilian_, afgelopen mei is er een (casco) dakkapel geplaatst.
Nu met de wind van vandaag is de afdichting qua wind niet overal perfect. Lijkt erop dat de PUR niet overal voldoende is aangebracht en spinvliesfolie van het bestaande dak op een aantal stukken is gescheurd en niet goed is aangehecht op de dakkapel.

Aantal vraagjes:

1: Waar is per m2 of strekkende meter spinvliesfolie te verkrijgen? (mogelijk omgeving Delft) Aantal online aanbieders die veel verzendkosten vragen voor 2m2.. Inmiddels online besteld:)

2: Op de multiplex zijkanten staat groot geschreven aan beide zijde ' dampdichte folie' . Wordt er verwacht dat er nog dampdichte folie wordt geplaatst en daarover dan de gipsplaten?

3: Ik ben van plan om de binnenzijde van het dak met glaswol te bekleden. Is daar dampremmende folie (zoals Miofol 125S) voldoende, of dient dit ook dampdichte folie te zijn (zoals Miofol 125AV)?
Als op de zijkanten dampdichte folie benodigd is, kan het kwaad om dan na glaswol ook dampdicht te doen? Zeker i.v.m. aanschaf rol van 1,5x 25m..

Aanvullende info (volgens offerte):

Dak:
Tweelaags APP dakbedekking
Isolatie PIR alu 100mm dik
Dampdichte folie
Vloerplaat (spaanplaat)
Balklaag 40 x 90mm hart op hart 400mm

Zijwangen
Keraliet,
Tengels
Dampdoorlatende folie
Dampdichte follie
Multiplex

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewSi76TMxPUgBstDqQTD5XOMcPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fGX2E2yk2RYeGHRpcNXC2jeu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Spinxx op 03-11-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:28

Seafarer

XXX

Spinxx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:27:
Hier al één stap verder dan @_kilian_, afgelopen mei is er een (casco) dakkapel geplaatst.
Nu met de wind van vandaag is de afdichting qua wind niet overal perfect. Lijkt erop dat de PUR niet overal voldoende is aangebracht en spinvliesfolie van het bestaande dak op een aantal stukken is gescheurd en niet goed is aangehecht op de dakkapel.

Aantal vraagjes:

1: Waar is per m2 of strekkende meter spinvliesfolie te verkrijgen? (mogelijk omgeving Delft) Aantal online aanbieders die veel verzendkosten vragen voor 2m2..

2: Op de multiplex zijkanten staat groot geschreven aan beide zijde ' dampdichte folie' . Wordt er verwacht dat er nog dampdichte folie wordt geplaatst en daarover dan de gipsplaten?

3: Ik ben van plan om de binnenzijde van het dak met glaswol te bekleden. Is daar dampremmende folie (zoals Miofol 125S) voldoende, of dient dit ook dampdichte folie te zijn (zoals Miofol 125AV)?
Als op de zijkanten dampdichte folie benodigd is, kan het kwaad om dan na glaswol ook dampdicht te doen? Zeker i.v.m. aanschaf rol van 1,5x 25m..

Aanvullende info (volgens offerte):

Dak:
Tweelaags APP dakbedekking
Dampdichte folie
Vloerplaat (spaanplaat)
Balklaag 40 x 90mm hart op hart 400mm

Zijwangen
Keraliet,
Tengels
Dampdoorlatende folie
Dampdichte follie
Multiplex

[Afbeelding]
Misschien zie ik wat over het hoofd, maar je hebt het over ALU PIR maar in Ubakus stop je PIR zonder ALU?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-06 21:38
ArcticWolf schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Nee tegen het dakbeschot aan (binnenzijde):

Dus dakbeschot > Miofol 125G > isolatie materiaal > Miofol 125S > rachels/afwerking.
Eind deze maand krijgen wij de sleutels van onze 1970 woning. Hierin gaat ook één nog ongeïsoleerde dak geïsoleerd worden. Deze maand ben ik dus nog druk bezig met al het voorbereidend werk.

Over bovenstaande volgorde heb ik één vraag: Wat is beter? om de Miofol 125G "verknipt" alleen tegen het dakbeschot te plaatsen (en dus niet tegen de balken) of om de balken heen werken (balken zijn vrij dik 20cm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinxx
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-04 21:04
Seafarer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:15:
[...]

Misschien zie ik wat over het hoofd, maar je hebt het over ALU PIR maar in Ubakus stop je PIR zonder ALU?
Thnx! Aangepast, al doende leert men ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

W.Wonderland schreef op donderdag 2 november 2023 @ 23:44:
[...]: Wat is beter? om de Miofol 125G "verknipt" alleen tegen het dakbeschot te plaatsen (en dus niet tegen de balken) of om de balken heen werken (balken zijn vrij dik 20cm)?
Je vermeldt geen doel, maar als je het gaat gebruiken waar het normaliter voor bedoeld is, aansluitend bij de rest hier, als waterkerende, dampdoorlatende folie, dan zou ik in een U-vorm op het dakbeschot monteren.

De "pootjes van de U-vorm" worden dan goed op de gordingen vastgezet zodat je zeker weet dat er geen tocht meer lang heen kan komen. In het verwerkingsvoorschrift/aangevuld met de tips hier kun je vast de correcte montage vinden en hoever ook de folie over de gordingen en de muren gedaan moet worden.
Op deze manier verdwijnt deze folie ook compleet achter de isolatie en doet het werk waar het voor bedoeld is.

Over de gordingen heen is overkill, totaal niet nodig, die zijn zelf hopelijk toch wel tochtdicht anders zou de kwaliteit v/d gordingen wel zorgen baren... |:(

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 03-11-2023 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
LET OP miofol 125G is een dampopenfolie (niet waterdicht klasse w2 ) die niet op of tegen een harde ondergrond moet worden aangebracht of geduwd ,hij moet altijd ongeveer 2 cm vrij hiervan aangebracht worden zodat er een onder en boven beluchting ontstaat , aangebracht tegen een harde ondergrond verander de eigenschap en zou het wel eens veel minder dampopen kunnen zijn dan benodigd , beter gebruik je hier een dampopen spinvliesfolie die op harde ondergrond kan worden gemonteerd .
de miofol is een geperforeerde plastic folie als het ware staan de zijkanten van de perforatie omhoog als een soort bergjes wanneer je hier druk op uit oefen druk je deze als het ware weer plat en dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-06 21:38
route99 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:15:
[...]
Je vermeldt geen doel, maar als je het gaat gebruiken waar het normaliter voor bedoeld is, aansluitend bij de rest hier, als waterkerende, dampdoorlatende folie, dan zou ik in een U-vorm op het dakbeschot monteren.

De "pootjes van de U-vorm" worden dan goed op de gordingen vastgezet zodat je zeker weet dat er geen tocht meer lang heen kan komen. In het verwerkingsvoorschrift/aangevuld met de tips hier kun je vast de correcte montage vinden en hoever ook de folie over de gordingen en de muren gedaan moet worden.
Op deze manier verdwijnt deze folie ook compleet achter de isolatie en doet het werk waar het voor bedoeld is.

Over de gordingen heen is overkill, totaal niet nodig, die zijn zelf hopelijk toch wel tochtdicht anders zou de kwaliteit v/d gordingen wel zorgen baren... |:(
Als ik het zo las had ik hetzelfde soort dat als waar jij de reactie bij plaatste dus zou mijn situatie ook vergelijkbaar zijn.
Hieronder een foto welke ik tijdens mij bezichtiging had gemaakt (helaas niet de maat van de balk opgemeten). Als ik de 2 balken in zijn geheel moest meenemen achter de folie had ik alleen iets meer folie nodig.
Belangrijkste is volgens mij nu om er eerst te kijken of en wat voor folie er eventueel aan de buitenzijde onder de pannen ligt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHRHg1gbSNU-wc-mZYtagSV4Eoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JE8IKC4Shs938n6uIcSVk5bT.jpg?f=fotoalbum_large
Doel is om minimaal de waarden te halen van een nieuwbouwwoning. Als dat lukt met 20cm steenwol en de bijbehorende folies prima als dat niet lukt kijk ik verder naar PIR (of eventueel een combinatie).
Situatie heb ik gedeeltelijk in Ubakus gezet maar maten kan ik pas einde van de maand opmeten.
Op de muren komen waarschijnlijk combinatieplaten (10cm)(PIR+OSB/gips). Muur is nu een ongeïsoleerde spouwmuur
@Louwm ik zal even naar het type folie kijken, zal dus wel een dampopen spinvliesfolie worden welke direct tegen het dakbeschot aan mag worden geplaatst (of bv de Vario KM Duplex UV folie welke ik eerder hier voorbij zag komen)

[ Voor 4% gewijzigd door W.Wonderland op 03-11-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
W.Wonderland schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:12:
[...]

Als ik het zo las had ik hetzelfde soort dat als waar jij de reactie bij plaatste dus zou mijn situatie ook vergelijkbaar zijn.
Hieronder een foto welke ik tijdens mij bezichtiging had gemaakt (helaas niet de maat van de balk opgemeten). Als ik de 2 balken in zijn geheel moest meenemen achter de folie had ik alleen iets meer folie nodig.
Belangrijkste is volgens mij nu om er eerst te kijken of en wat voor folie er eventueel aan de buitenzijde onder de pannen ligt.
[Afbeelding]
Doel is om minimaal de waarden te halen van een nieuwbouwwoning. Als dat lukt met 20cm steenwol en de bijbehorende folies prima als dat niet lukt kijk ik verder naar PIR (of eventueel een combinatie).
Situatie heb ik gedeeltelijk in Ubakus gezet maar maten kan ik pas einde van de maand opmeten.
Op de muren komen waarschijnlijk combinatieplaten (10cm)(PIR+OSB/gips). Muur is nu een ongeïsoleerde spouwmuur
@Louwm ik zal even naar het type folie kijken, zal dus wel een dampopen spinvliesfolie worden welke direct tegen het dakbeschot aan mag worden geplaatst (of bv de Vario KM Duplex UV folie welke ik eerder hier voorbij zag komen)
Ik zou sowieso geen folie voor dat type dak beschot gebruiken maar dat is mijn mening, eventueel gaten even dichten met kit of houten plaatjes en dan gewoon de isolatie koud tegen het dakbeschot aan. Vocht komt nagenoeg niet voor tenzij de pannen niet goed liggen en bij mes en groef verbindingen is het vaak al lucht "stil". Het geheel kan dan nog goed ademen zonder dat je eventueel problemen krijgt met vocht omdat de folie toch niet goed werkt, wat @Louwm omschrijft. En het scheelt je ook nog eens een hoop werk voor een onbekend percentage wat je aan isolatie wint.

Binnenzijde klimaatfolie Vario KM of Miofol 125S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@ArcticWolf Tis een afweging.
Als er wel een spleet over het hoofd gezien wordt of een constructiefout waarbij je de spleet niet rechtstreeks kunt zien omdat ie "om het hoekje van de plank" zit... dan kan die lucht veel vocht in de isolatie of zelfs in het hout transporteren. Dat was eerder totaal geen probleem want via dat spleetje werd de zolder bij droog weer ook doorgeblazen en was er bijna altijd tijd zat dat het hout weer droog kon worden en/of er geen schimmel kon ontstaan.
Doordat er isolatie over die spleet geplaatst wordt, kan dat vocht nog steeds naar binnen maar is er geen doortochten op de zolder meer om het goed op te drogen.
Daar zit hem de nuance in t.o.v. jouw verhaal, imho met een essentieel punt van verschil over oorzaak en gevolg .

De winst m.b.t. isolatie is weliswaar mooi meegenomen, maar de hoofdzaak lijkt me dat het doel een ander punt is, die nu nog een keer toegelicht is, ben niet de enige, anderen hebben dit ook al ongeveer zo beschreven.
Als de dakconstructie niet duidelijk is wat voor effecten het isoleren da zou hebben, dan zou ik helemaal niet isoleren of via diverse kanalen, niet de leverancier vd/ folie/isolatie, onafhankelijk laten adviseren.

Als we de dampopen folie niet meer op kwaliteit mogen vertrouwen??? dan hebben heel veel huizen al daardoor al een probleem, het wordt zeer veel toegepast. Ben het er niet mee eens, tis totaal niet onderbouwd en de lezers kunnen er imho niks mee, behalve dat er twijfel komt, heb ik het dan wel goed gedaan, want ik heb die damp open folie ook geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@route99 ik snap wel wat je bedoeld, maar bij na-isolatie is het nooit optimaal. Je monteert altijd iets "suboptimaal" tegen je bestaande dak aan.
In bj. 1968 was bij mijn dakbeschot type (spaanplaat met gaten en 2cm polystyreen als isolatie) het nog normaal om alles te ventileren. Tegenwoordig is dat heel anders en ja alles lucht dicht is het beste, maar je weet niet wat het gaat doen met je dakbeschot.

Als er nu een gat zit in je dakbeschot en het wordt vochtig, dan ventileert dat vanzelf wel weer zonder isolatie. Stel je monteert er een dampopen folie tegenaan, wat gaat het dan doen? Kan maar zo zijn dat het vocht langer blijft zitten omdat het langer onder je dakbeschot blijft zitten.
Monteer je glas/steenwol rechtstreeks tegen je dakbeschot aan, dan kan het nog enigszins van buitenaf ventileren. Kan wel zijn dat je isolatie wat nat wordt, maar dat ventileert toch wel...

Ik heb ook niet het perfecte antwoord, maar denk dat een dampopenfolie alleen noodzakelijk is als je zeer open of geen dekkend dakbeschot hebt. De meningen zijn daar inderdaad over verdeeld, maar met een mes en groef of spaanplaat dakbeschot lijkt het mij niet handig om (en het waard) om daar een folie tegenaan te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Ik wil graag klimaatfolie bestellen over de KNAUFF, zijn er nog inhoudelijke verschillen? Mijn vaste leverancier verkoopt Miofol® Active voor 170EUR.

Tweede vraag:

ik overweeg een voorzetwandje te maken op zolder. Momenteel liggen er vellingdelen met veer/schroef op de vloerbalken (die weer op de binnenmuur steunen). Een bewerkelijke optie is de voorzetwand ook beneden uit te voeren en dan enkele vellingdelen tegen de binnenmuur te verwijderen. Zo krijg je een geheel, maar levert dit echt wat op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgnhsVDzuMVP0AeOaAln5yHIhKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AJvVOrN78ES8LUHlRPSby4a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door jhveldhuis op 06-11-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:44
Mooi topic, ik loop hier zelf toevallig ook tegenaan. Ben daarom opzoek naar de beste oplossing voor mijn situatie: geen risico op vocht + zo hoog mogelijke isolatiewaarde.

We hebben hier bestaande bouw met een dakkapel. Van boven naar beneden:
- EPDM
- Spaanplaat (zo'n groene, vochtwerend)
- ????
- Plafondplaten

Hierbij is ???? een ruimte van 16-22cm (de spaanplaten liggen op balken van zo'n 12cm, en daaronder heb ik de boel nog 4cm tot 10cm cm extra verlaagd om het helemaal recht te krijgen, mijn dakkapel staat namelijk beetje scheef...)

Dacht zelf eraan om gewoon ???? op te vullen met een flinke laag rockwool, welke aan de onderkant/plafondplaatkant, tegen de plafondplaat, de standaard folie heeft.

Dan kom ik geloof ik in de tool op dit uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdKNrPeQiw8OFH3Heb-ETmCLvwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PqRrabLj2sqIn17a6abIEups.png?f=fotoalbum_large
Die droogtijd is erg lang, waarom is dat, en hoe maak ik dat beter?
Het word alleen maar erger als ik netjes de balkjes er tussen teken.

Zijn er betere/slimmere oplossingen? 1 materiaal in de 12cm, en een ander materiaal in de resterende cm's?
Bijvoorbeeld rockwool (met folie aan de onderkant) van 12cm en dan daaronder PIR platen ofzoiets? Of kan je dat dan weer beter andersom doen?

Gaat om een oppervlakte van zo'n 20m2 (vrij groot dakkapel) dus goeie isolatie zal zeker helpen voor de gehele woning.

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 06-11-2023 15:16 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ArcticWolf schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:26:
@route99 ik snap wel wat je bedoeld, maar bij na-isolatie is het nooit optimaal. Je monteert altijd iets "suboptimaal" tegen je bestaande dak aan. ..........
Mee eens, dat maakt het soms ook lastig.
Als er nu een gat zit in je dakbeschot en het wordt vochtig, dan ventileert dat vanzelf wel weer zonder isolatie. Stel je monteert er een dampopen folie tegenaan, wat gaat het dan doen? Kan maar zo zijn dat het vocht langer blijft zitten omdat het langer onder je dakbeschot blijft zitten.
Monteer je glas/steenwol rechtstreeks tegen je dakbeschot aan, dan kan het nog enigszins van buitenaf ventileren. Kan wel zijn dat je isolatie wat nat wordt, maar dat ventileert toch wel...
Dat lijkt het enige verschil, maar er is meer al je een dampopen folie plaatst.
Als er geen folie zit kan het echt inregenen, dus de isolatie en het hout kunnen agv een spleet echt drijfnat worden. Plaatst men een dampopen folie, dan kan die folie al die wind en regen tegen houden. Wat er nog doorheen kan komen is alleen wat waterdamp, immers dampopen folie, maar qua hoeveelheid water is dat imho dus veel minder zijn dan zonder folie. De regen zelf kan wer immers niet meer als druppels doorheen, das een essentieel verschil..
Deze extra toevoeging had ik eerder wrs niet voldoende toegelicht.
Ik heb ook niet het perfecte antwoord, maar denk dat een dampopenfolie alleen noodzakelijk is als je zeer open of geen dekkend dakbeschot hebt. De meningen zijn daar inderdaad over verdeeld, maar met een mes en groef of spaanplaat dakbeschot lijkt het mij niet handig om (en het waard) om daar een folie tegenaan te monteren.
Het blijft zo wie zo maatwerk. Dus is het alleen ter plekke te beoordelen of het nodig is of niet. We zijn hier nl nogal afhankelijk van wat een vragensteller als antwoord naar eer en geweten geeft, maar aangezien de vraag toch hier komt toch bepaald niet zeker om zelf de situatie te beoordelen. Ik zou hem aanraden om ter plekke een 2nd opinion proberen te krijgen, geen leverancier maar bijv een lokaal iemand die bjv bij een lokale energie werkgroep zijn/haar sporen verdiend heeft met dit soort thema's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
route99 schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:24:
@ArcticWolf Tis een afweging.
Als er wel een spleet over het hoofd gezien wordt of een constructiefout waarbij je de spleet niet rechtstreeks kunt zien omdat ie "om het hoekje van de plank" zit... dan kan die lucht veel vocht in de isolatie of zelfs in het hout transporteren. Dat was eerder totaal geen probleem want via dat spleetje werd de zolder bij droog weer ook doorgeblazen en was er bijna altijd tijd zat dat het hout weer droog kon worden en/of er geen schimmel kon ontstaan.
Doordat er isolatie over die spleet geplaatst wordt, kan dat vocht nog steeds naar binnen maar is er geen doortochten op de zolder meer om het goed op te drogen.
Daar zit hem de nuance in t.o.v. jouw verhaal, imho met een essentieel punt van verschil over oorzaak en gevolg .

De winst m.b.t. isolatie is weliswaar mooi meegenomen, maar de hoofdzaak lijkt me dat het doel een ander punt is, die nu nog een keer toegelicht is, ben niet de enige, anderen hebben dit ook al ongeveer zo beschreven.
Als de dakconstructie niet duidelijk is wat voor effecten het isoleren da zou hebben, dan zou ik helemaal niet isoleren of via diverse kanalen, niet de leverancier vd/ folie/isolatie, onafhankelijk laten adviseren.

Als we de dampopen folie niet meer op kwaliteit mogen vertrouwen??? dan hebben heel veel huizen al daardoor al een probleem, het wordt zeer veel toegepast. Ben het er niet mee eens, tis totaal niet onderbouwd en de lezers kunnen er imho niks mee, behalve dat er twijfel komt, heb ik het dan wel goed gedaan, want ik heb die damp open folie ook geplaatst.
de miofol 125 dampopen folie is betrouwbaar en een goede kwaliteit alleen je moet hem wel gebruiken zoals in de gebruiksaanwijzing staat niet direct tegen of op een harde ondergrond , waarom zou je risico nemen als je het ook kan oplossen met een dampopen spinvlies folie ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben recent begonnen aan het verbouwen van de bijkeuken, die zich (samen met de keuken) in een aanbouw bevindt met een plat dak.

Nu was deze aan de binnenkant geisoleerd met wat los liggende plakken piepschuim van 6 cm dik, dus dat stelt weinig voor. Mijn eerste idee was om er glaswol + klimaatfolie in te stoppen, maar na me wat meer in te hebben gelezen lijkt het me beter om er een echt warm dak van te maken, ook omdat de huidige bitumen dakbedekking uit 2001 stamt.

Ik ben normaliter wel van het zelf doen, maar het complete dak vervangen en isoleren zal ik toch uitbesteden. Als ze dit gaan doen (op termijn), gaat dit allemaal van buitenaf toch? Met andere woorden, kan ik nu wel gewoon binnen in de bijkeuken elektra aanleggen en het plafond afwerken met gipsplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
Even een snelle check; ik ben voornemens mijn woning uit 1976 vanuit binnen te isoleren met glaswol. Foto van het gat van de schoorsteen die ik vorige week verwijderd heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAfGACAWpIYV5_Dz4E7pPIab63U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrTrn6eQaL6YCgwl01ftmyAb.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de bouw ligt er dus wol aan de buitenzijde ONDER de tengels/panlatten (dus daar samengedrukt). Het is wol met een soort papierlaagje, lijkt mij een vrij zeldzame werkwijze.

Zelfs als het intact zou zijn (wat het niet is) lijkt dit me sowieso dampopen? Keuze voor simpele dampremmende folie (Miofol 125S) aan de binnenzijde zou hier dus moeten volstaan?

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 08-11-2023 11:46 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@assje Even kort: Heb je al een idee/plan hoe je die staalconstructie gaat isoleren, das wel een flinke koudebrug als je dat niet op de juiste manier doet. Stel je dus een dampdichte folie binnen nemen, passend bij jouw damp open beschrijven nu, dan kan het vocht bij dat staal nog steeds van buiten komen en in de isolatie condenseren? Ik heb het beeld niet nu direct compleet, maar zoek dat goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES6KjLnZJalPdAnSl1PPuI9vv8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/71gtB6zTaOhgJGUQlsZPi8XQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 08-11-2023 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
route99 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:25:
@assje Even kort: Heb je al een idee/plan hoe je die staalconstructie gaat isoleren, das wel een flinke koudebrug als je dat niet op de juiste manier doet. Stel je dus een dampdichte folie binnen nemen, passend bij jouw damp open beschrijven nu, dan kan het vocht bij dat staal nog steeds van buiten komen en in de isolatie condenseren? Ik heb het beeld niet nu direct compleet, maar zoek dat goed uit.
[Afbeelding]
Er zit 3cm tussen het dakbeschot en het staalprofiel; daar wil ik een plaatje van 3cm PIR tussen steken. Steenwol isolatie vult de ruimte tussen het staalprofiel; dampremmend folie komt direct over het staalprofiel aan de binnenzijde (onderkant staal = onderkant rachel).

Op dit moment niet het plan maar eventueel zou ik nog kunnen kijken naar isolatie aan de onderkant van het staalprofiel. Onder dat profiel komt een wand te staan; die zou ik extra dik kunnen maken om ruimte voor isolatie te creeeren.

Ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJaJt9ynDlEjI6WO3tfpQpVtdxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnLfKxVH4wuGJlUrz2kPVV19.jpg?f=fotoalbum_large

En ter vermaak hoe het was:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB9XyDZVz73bz1aID2hzfwl6Zp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOsmkJ3Y7BPBjW73PamAjmyK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 08-11-2023 13:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:57
Welke dikte glaswol zouden jullie adviseren?
Ik ga de ruimte tussen de gordingen helemaal vullen, deze zijn 165-175mm diep.
Dan de rachels en dan de klimaatfolie. Klimaatfolie moet zo dicht mogelijk tegen het glaswol aanzitten.
Zat qua glaswol te kijken naar de Naturol 035 van 170mm of 185mmm dik.
Zal de 170mm de goridngen goed genoeg vullen waar de diepte 175mm is?
Of beter voor de 185 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Samoht93 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:32:Welke dikte glaswol zouden jullie adviseren?
Ik ga de ruimte tussen de gordingen helemaal vullen, deze zijn 165-175mm diep.
Ik zou deze combi nemen dan kom je wel op 175 mm uit en 10 mm compressie (waar het 165 mm is) mag. Qua lambda waarde kom je op ca gemiddeld 0,035 uit. Bijvangst: Twee lagen zijn beter zonder hard te duwen, met onregelmatige vullin als risico te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKPmmCf_LMRUWkFMjT09GPFvGlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XS13O0hNqRJTrkI1NgLQmDZu.png?f=fotoalbum_large
Of beter voor de 185 gaan?
Das dan 20 mm compressie bij 165mm gording, dat wordt afgeraden.

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 08-11-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
assje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:43:
Even een snelle check; ik ben voornemens mijn woning uit 1976 vanuit binnen te isoleren met glaswol. Foto van het gat van de schoorsteen die ik vorige week verwijderd heb:
[Afbeelding]

Vanuit de bouw ligt er dus wol aan de buitenzijde ONDER de tengels/panlatten (dus daar samengedrukt). Het is wol met een soort papierlaagje, lijkt mij een vrij zeldzame werkwijze.

Zelfs als het intact zou zijn (wat het niet is) lijkt dit me sowieso dampopen? Keuze voor simpele dampremmende folie (Miofol 125S) aan de binnenzijde zou hier dus moeten volstaan?
Wat een bijzondere constructie en mooie constructie :o mooi om te zien hoe ze toen dachten.

Inderdaad gewoon glas/steenwol tegen je dakbeschot en afwerken met 125S (of andere klimaatfolie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
GerbenBK schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:23:
Ben met jullie tips weer verder gegaan in Ubakus en toch ook maar eens gekeken naar een opbouw met PIR en glas- of steenwol.

Qua isolatiewaarde is dat een stuk beter. Wel nog wat vragen:
- Moet ik me zorgen maken om die droogreserve?
- Kan de PIR dan direct op het dakbeschot gelijmd worden of is daartussen ook nog een folie aan te raden om het luchtdicht te krijgen? Of in dat geval beter gewoon eventuele kieren in het dakbeschot kitten.

De combinatie van PIR en steenwol spreekt me wel aan. Soort van profiteren van beide eigenschappen. :)

[Afbeelding]
@twain4me Ik zag dat jij eerder in het topic hebt aangegeven deze opbouw ook thuis te hebben. Is dit dan de juiste volgorde? Moet ik nog letten op wel geen alu cachering en aan welke kant? Als de ALU kant aan de kant van het dakbeschot zit neem ik aan dat ik daar niet ook nog folie hoef te doen om het luchtdicht te maken?

Vervolgens dan steenwol + klimaatfolie en afwerken met gipsplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:57
route99 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:25:
[...]
Ik zou deze combi nemen dan kom je wel op 175 mm uit en 10 mm compressie (waar het 165 mm is) mag. Qua lambda waarde kom je op ca gemiddeld 0,035 uit. Bijvangst: Twee lagen zijn beter zonder hard te duwen, met onregelmatige vullin als risico te plaatsen.
[Afbeelding]

[...]
Das dan 20 mm compressie bij 165mm gording, dat wordt afgeraden.
Dankje, 20mm is idd al wel wat veel van het goede. Heb het nogmaals nagemeten en de meesten zitten rond de 168mm en bij 2 gordingen is het maar 175mm. Dus ga dan vooral de 170mm bestellen en 1rol van de 185mm voor het dikkere stuk.

Folie (Isover vario xtrasafe) afgelopen week bij de Hornbach in duitsland gehaalt na een tip in dit topic. Ben helaas 70m2 nodig en komt per rol van 60m2... Maar die laatste 50m2 raak ik vast wel kwijt op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
[quote]jhveldhuis schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:54:
Ik wil graag klimaatfolie bestellen over de KNAUFF, zijn er nog inhoudelijke verschillen? Mijn vaste leverancier verkoopt Miofol® Active voor 170EUR.

N.a.v. dit forum overweeg ik Isover vario extrasafe. Tip was Hornbach Duitsland voor 176EUR, maar deze leveren alleen in Duitsland, of zie ik iets over het hoofd? Dichtstbijzijnde vestiging is nogal ver weg, maar online zie ik alleen 217EUR bij amazon.be

PS heb meer dan 50m2 nodig ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jhveldhuis op 10-11-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18

Superbeagle

Always smile

route99 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:46:
@Louwm Das een heel goed punt, brandpreventie, bij de grote brand in Arnhem was de overslag naar de buren recent een van de grote problemen, plus oa het compleet gesloten zonnepanelen systeem, er kwam geen water doorheen.

Tip: Zet je quotes eens goed, jouw antwoord zit binnen de quotes van Ellen's bericht.
Ietwat offtopic, maar hierbij een link naar het rapport over de oorzaken van de brand.

TL;DR Er is geen eenduidige oorzaak aan te wijzen, maar eerder een opeenstapeling van oorzaken.

Bijvoorbeeld de prefab gevelisolatie aan de buitenkant. Hier is een verslechtering van de brandklasse geweest van de oorspronkelijk onbrandbare baksteen naar spaanplaat en PS (polystyreen).

Ook kon het brand gemakkelijk overslaan door allerlei openingen.

Voor wat het waard is, de prefab dakisolatie aan de buitenkant bestond grotendeels uit glaswol, maar ook uit EPDM.

[ Voor 6% gewijzigd door Superbeagle op 10-11-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:44
Ik vorder gestaag met mijn zolderisolatie, maar nog even een vraag:

Ik had eerst voorzien dat ik na de verticale latten osb plaat zou plaatsen en daarna gipsplaat. Nu neig ik echter toch naar het achterwege laten van osb. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2llaHFyCtoLvleNKMgZfo8bOw80=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OI8pebHrt7zHtmoMVMSk6ZcM.jpg?f=fotoalbum_medium

Zien jullie nog voordelen door eerst osb te gebruiken? Bevordert dat nog mijn isolatie (significant)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 20:08
Dennis schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:52:
Zien jullie nog voordelen door eerst osb te gebruiken? Bevordert dat nog mijn isolatie (significant)?
OSB heb je alleen nodig als je wat zwaarders aan je plafond wilt hangen. Die paar mm OSB maken niet het verschil in vergelijking met je PIR platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:05
jhveldhuis schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:30:
[quote]jhveldhuis schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:54:

N.a.v. dit forum overweeg ik Isover vario extrasafe. Tip was Hornbach Duitsland voor 176EUR, maar deze leveren alleen in Duitsland, of zie ik iets over het hoofd? Dichtstbijzijnde vestiging is nogal ver weg, maar online zie ik alleen 217EUR bij amazon.be

PS heb meer dan 50m2 nodig ;)
Ik heb deze https://www.amazon.nl/Int...+clima%2Caps%2C123&sr=1-2

Kwam bij mij beter uit omdat ik dan geen 2 rollen van 50 hoefde te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Superbeagle schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:37:[...]
Ietwat offtopic, maar hierbij een link naar het rapport over de oorzaken van de brand.
Ken de problematiek/het rapport. Mee eens dat het een meerzijdige oorzaak had (die overigens niet keihard opgeschreven konden worden!) , de consequentie was dat het makkelijk kon overslaan en de brandweer het totaal niet goed kon bestrijden. Er is imho teveel naar de bouw economische kant vd isolatie/renovatie gekeken en te weinig naar de veiligheidsaspecten van de elementen in die combi zich toch erg vervelend gingen gedragen bij die brand. Naar ik me herinner zat er bijv EPS in de gevel als isolatie en als er dan een gevel is die doorloopt naar de buren en nog een aantal zaken, dan kun je een groot probleem hebben als het dak ook nog helemaal met zonnepanelen afgesloten is en er geen water tussen de panelen kan komen.
Hopelijk heeft dit, toch wel een drama, heel veel kennis op geleverd om die aspecten t.a.v. isoleren & veiligheid
zo hoog als mogelijk is te krijgen (en toch betaalbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rB0blELXy44Cac5vW9_F98EuTeo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q9OkbNbPqhsD1TMGq9NYtV51.png?f=user_large

Eens kijken of we dit kunnen handhaven na het isoleren van een stuk woonkamer (3.5 X 6.0) met 160mm PIR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGXn0UcpnFKUgNvJyoRHTphrcNA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Optk4lTexwrXAkcjTG7cRIgc.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-07 23:36

dof

Dennis schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:52:
Ik vorder gestaag met mijn zolderisolatie, maar nog even een vraag:

Ik had eerst voorzien dat ik na de verticale latten osb plaat zou plaatsen en daarna gipsplaat. Nu neig ik echter toch naar het achterwege laten van osb. Zie foto.

[Afbeelding]

Ik heb wel OSB gebruikt bij isolatie met 18cm Steicoflex 036, klimaatfolie en kleine luchtspouw. ook puur om er later wat makkelijker wat op te kunnen bevestigen en het werkt dan mat makkelijker met de gipsplaten er op. In de Ubakus berekening maakt het weinig verschil met en zonder OSB.

Ik heb daarvoor trouwens OSB van 12 mm gebruikt (Bauhaus) want 9mm zwabbert me teveel en de 18 mm is loeizwaar.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobergher123
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-02-2024
Kort vraagje. Ik ben momenteel in de afrondende fase van mijn schuin dak isoleren.

Klimaatfolie pro clima intello plus aangebracht, alleen ik worstel even hoe ik deze tegen de muur luchtdicht moet verwerken met de Orcon f kit.

De handleiding zegt dat er een kit rups van 5mm aangebracht moet worden en dan de folie met een uitzettingslus moet aanbrengen.

Ik begrijp niet precies hoe ik nu doe uitzettingslus maak met de folie. Iemand toevallig voorbeeldfoto of schets bij de hand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cobergher123 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:38:
Kort vraagje. Ik ben momenteel in de afrondende fase van mijn schuin dak isoleren.

Klimaatfolie pro clima intello plus aangebracht, alleen ik worstel even hoe ik deze tegen de muur luchtdicht moet verwerken met de Orcon f kit.

De handleiding zegt dat er een kit rups van 5mm aangebracht moet worden en dan de folie met een uitzettingslus moet aanbrengen.

Ik begrijp niet precies hoe ik nu doe uitzettingslus maak met de folie. Iemand toevallig voorbeeldfoto of schets bij de hand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDJvO4wYU0SSv6fxg3Sgq8DlRmo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HuEFdvVhDyOfv4Q2MFZokrFY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobergher123
  • Laatst online: 20-02-2024
Dank je, ff kijken hoe ik dat precies doe mijn mijn buitenste tengels zitten op de muur aangezien de gordingen in van die stalen zadels zitten. Maar idee is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 11:12
Seafarer schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:13:
[Afbeelding]

Eens kijken of we dit kunnen handhaven na het isoleren van een stuk woonkamer (3.5 X 6.0) met 160mm PIR.

[Afbeelding]
Ga je het nog afwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wat denk je? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FiRVfuhYzf9DjRhuqRA9Dy2zyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qUsTqYL1NbBbXL6Td3e1InPY.png?f=user_large

Stucadoor is inmiddels geweest en ben nu de raam bakken aan het betimmeren en schilderen.

Ik zit nog steeds te twijfelen of ik die dak ramen wil vervangen. Het is HR glas van 26 jaar oud. Maar de ramen kijken naar West. Ik heb dus zonne winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:31
Seafarer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:38:

Ik zit nog steeds te twijfelen of ik die dak ramen wil vervangen. Het is HR glas van 26 jaar oud. Maar de ramen kijken naar West. Ik heb dus zonne winst.
Ik zou eerst kijken iig wat dit voor effect heeft ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Wolfram55 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:55:
[...]

Ik zou eerst kijken iig wat dit voor effect heeft ....
Mindergas laat met gemak 10% zien. Ik ben van 25mm vezel plaat met 25mm PUR erop naar 160mm PIR gegaan. In een woonkamer tikt dat natuurlijk hard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Seafarer Hoeveel m2 HR-glas heb je waar je over schreef?
Vergeet niet, tis 26 jaar oud. Wat was... de Ug en wat zal het nu zijn?
En het glas ligt schuin, dus de koude zakt erop en ook de regen valt erop, de wind er overheen, allemaal factoren waar ik me van af vraag of en hoeveel ze in een standaard Ug meting verwerkt zitten.
Heb wel naar ASTM testen gezocht, maar die zitten vnl achter een betaalmuur.
In de literatuur zie je lab-testen en in-situ testen (lijken me praktijk testen).

Voorbeelden:
Rana et al : Thermal performance of double and triple glazed windows: Experimental results from lab and in-situ measurements
Publication date 2018/4 Conference
1st International Conference on New Horizons in Green Civil Engineering (NHICE-01

Simões et al :Review of the Experimental Methods for Evaluation of Windows’ Thermal Transmittance: From Standardized Tests to New Possibilities
Buildings 2023, 13(3), 703; https://doi.org/10.3390/buildings13030703

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Seafarer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:38:
[...]

Wat denk je? ;)

[Afbeelding]

Stucadoor is inmiddels geweest en ben nu de raam bakken aan het betimmeren en schilderen.

vervangen voor wat? triple of vacuum geeft net zo goed zonwinst. dat is de hele reden dat nieuwbouw woningen overhitten. en sinds de beng ook rekening met koeling/ zonwering gehouden wordt. een zonnepaneel ipv een raam geeft uiteraard ook zonnewinst >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

route99 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:59:
En het glas ligt schuin, dus de koude zakt erop en ook de regen valt erop, de wind er overheen, allemaal factoren waar ik me van af vraag of en hoeveel ze in een standaard Ug meting verwerkt zitten.
In de literatuur zie je lab-testen en in-situ testen (lijken me praktijk testen).

Voorbeelden:
Rana et al : Thermal performance of double and triple glazed windows: Experimental results from lab and in-situ measurements
1st International Conference on New Horizons in Green Civil Engineering (NHICE-01

Simões et al :Review of the Experimental Methods for Evaluation of Windows’ Thermal Transmittance: From Standardized Tests to New Possibilities
Ik zal me er eens verder in verdiepen.

Die U waarde zal ik eens proberen op te zoeken.

Ik moet wel vermelden als het stookseizoen begint dan gaan hier op de beneden verdieping alle roosters dicht. 1 Velux staat continue op ventilatie stand dus bij dat dakraam is het gewoon koel. Het andere raam staat op een kiertje. En daar is het ook niet warm. Dus dat scheelt al warmte overdracht.
Ramen condenseren nog steeds aan de buitenkant. s'morgens meestal drijfnat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

twain4me schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:36:
[...]

vervangen voor wat? triple of vacuum geeft net zo goed zonwinst. dat is de hele reden dat nieuwbouw woningen overhitten. en sinds de beng ook rekening met koeling/ zonwering gehouden wordt. een zonnepaneel ipv een raam geeft uiteraard ook zonnewinst >:)
Vervangen voor triple is het idee. Maar dan wil ik alles eruit hebben de hele bak vervangen niet enkel het raam of glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Seafarer schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:55:
[...]

Vervangen voor triple is het idee. Maar dan wil ik alles eruit hebben de hele bak vervangen niet enkel het raam of glas.
dan zal je qua zon intreding niet veel op achteruit gaan wel iets omdat in triple 2x een coating zit. en iets minder zon doorlaat. maar als je ook het frame vervangt kan je direct een geisoleerd "frame" plaatsen dat is ook weer een extra bonus. hoewel velux het al lang verkoopt werdt het niet vaak geplaatst.

(nr 3 op de tekening)

https://informatie.velux....n-en-installatieproducten

vergeet niet dat een liggend vlak veel meer last heeft van nachtelijke uitstraling + dat de binnenste glasplaat warmer is doordat warmte opstijgt en omdat het doorgaans warmer is in de woonkamer dan op zolder. in jouw geval zal het het stukje glas zijn wat het meest zal profiteren van beter glas. (nog even los van comfort ivm koude val)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

2 m²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Voorbeelden:

Gevonden. :)

2 X 1 m² glas uit 1999 HR+

Schiet me te binnen dat iedereen me voor gek verklaarde dat ik destijds 35% meer betaalde voor dat plusje. :Y

En met een gasverbruik van 6 a 700m³ ALLEEN voor verwarmen en daar gaat nog 10% vanaf voor deze dak isolatie actie. Wat zou ik dan nog besparen met nieuwe ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ok, je kunt nu verder gaan met en na je eigen afwegingen (y)
Edit korte toevoeging: Soms kan het voor het comfort toch helpen om zo'n relatief klein oppervlak het glas toch te vervangen. Stel dat je dan ter plekke minder vallende tocht hebt, ergo beter comfort.

[ Voor 62% gewijzigd door route99 op 19-11-2023 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Franciesco schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:55:
@route99 (& andere geinteresseerden): inmiddels heb ik antwoord ontvangen van Isover. De Multimax 30 heeft een warmteopslagcapaciteit van 1030 J/kg.K.
Heb deze week van Isover een Multimax 30 proefmonster mogen ontvangen. Kwam er nog niet aan toe, nu een korte beschrijving met foto's. Ben ook nog voor bij komend weekend druk met allerlei andere zaken, dus wat vertraging in antwoorden als er vragen zijn.

Samengevat:
Ik ben echt onder de indruk van dit materiaal. Wat een consistentie, mooie lagen opbouw en afwerking met als resultaat de hoge isolatiewaarde. De verwerking zal erg goed zijn van grote platen van dit materiaal. Heb er mijn (bouw)technisch ervaren collega v/d kringloop ook naar laten kijken en hij heeft er met een scherp keukenmes ook nog in gesneden (zie foto).

In bullets:
  • Zeer stevig, vrij homogeen (regelmatig) opgebouwd gelaagd materiaal
  • Als plaat zal dit zeer stevig te verwerken zijn
  • Zeer goed te snijden, geen loslatende pluizen gezien bij het snijden.
  • Geen enkele stof te zien in het verzenddoosje
  • Testje op een radiator van ~46ºC -> max ~25ºC op de isolatie
  • Er is een nadeel die al eerder voorbij kwam (*): Het is niet goedkoop, in BE is de prijs zoals al vaker besproken werd echt een stuk lager.
(*) Sinds 2019 is het 2x zo duur geworden! Voor bepaalde situaties kan het toch een keuze zijn, met zo'n hanteerbaarheid en de laagste lambda voor glaswol, is er blijkbaar toch een markt voor. Bij nieuwbouw is een spouw een aantal cm's breder maken wrs veel duurder dan deze keuze om aan het bouwbesluit te voldoen!

Met dank aan Isover voor hun monster. Ik probeer ter vergelijking van andere fabrikanten ook een monster te krijgen.

Na het snijden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_lBLP0gbos026tcgJ5J6azfV3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/77e0qHRYGaoHmrtI8Rs1eqi2.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGQtSFX5rJAks_hJLOig4jGMUow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgsCDOilOcGrc53p7bYlCEqT.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oa11giDgRBtwFOn4H6Gb3CUm_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcokZTP6iieEWjr4eVfScc80.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOeVf_0egDMsXt_TAGNAqkYfDmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tgqv8bA7ykf9A84zxxhjnJ9E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Rukapul schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:16:
In aanvulling op hierboven: je verliest energie evenredig met het temperatuurverschil (met buiten, tussen verdiepingen, etc.) en omgekeerd evenredig met U-waarde (isolatie).

Als je dan uitgaat van zolder 16, verdieping 18 en woonkamer 20 en buiten 8 dan kun je al vrij snel zien dat je alsnog als een dolle energie verliest ondanks dat je niet stookt boven: de praktisch ongeisoleerde vloeren/deuren zorgen voor een flink energietransport richting zolder waar het naar buiten verdwijnt.

Je ziet hier ook meteen waarom het eerste beetje (na)isolatie zo effectief is.
Dit staat nog steeds als een huis.
in het topic een stuk naar boven zie je dat de betonvloer (20 cm dik) van de 1e verdieping maar een Rc heeft <0,3 !
Met compartimenteren zou er dan voor gekozen kunnen worden om het plafond v/d BG te isoleren !
Stel dat men zou gaan voor maar een Rc van 1, om zo min mogelijk hoogte van de woonkamer te verliezen, dan gaat het warmteverlies met circa een faktor 3 omlaag!
Bij een houten plafond is dat makkelijk te halen en zelfs nog meer, tussen de balken isoleren.
Voor een betonnen plafond is er een rachelwerk noodzakelijk en een afwerking met gipsplaten.

Zie plaatje van Excel sheet waar de warmteverlies stromen berekend zijn in Watt, die je naar m3 gas kunt omrekenen. Tuurlijk het is grof, geen graaddagen maar het verschil tussen de BG en 1e verdieping ligt wel in die orde, naar buiten toe op zolder zijn de T-verschillen groter daar zal het iets verder afkoelen.
Er is ook een aanname gedaan dat het 120 dagen is (nov t/m feb) wat weer aan de magere kant is, je er zijn voor en na die maanden vast nog wel verliezen maar imho heel veel lager dan in die 4 maanden.
Met deze simplificatie zou het verlies van warmte van BG naar 1e verdieping ca 100 m3 gas zijn. Het verlies via vloer, binnendeuren & -muren en ramen en toch niet meegerekend! (de tocht, de binnenmuren en de binnendeuren horen er eigenlijk wel bij qua energie verlies, dus het is imho minimaal dan 78m3 gas)

Imho geeft het iig enig inzicht.
Heeft iemand nauwkeurigere tools, ben ook geen Excel expert om er even de graaddagen in te stoppen (ben nu ook teveel bezig met data beheer, hardware renovatie, vernieuwen van de oude remote access (2011) via webdav voor iemand...(een ZZP-documentaire maker) .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NtJyhVzc3QKy2SDUEo7rZJpVRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/czqj3R5V2K7NpLfy4xXppKv5.png?f=fotoalbum_large

Wordt hier vervolgd

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 20-11-2023 11:28 ]

Pagina: 1 ... 51 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.