Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Chris_82
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 25-07 14:48
BarryH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:46:
Zijn er cijfers over de COP van een warmtenet met aardwarmte en de verschillende LT/MT/HT varianten? versus WW WP en LW WP?

In de wijk er een plan met warmtenetjes per blok van 6 huizen en ik zit me af te vragen wat de COP van de verschillende oplossingen zou zijn.
Hoe meer die uit elkaar ligt, hoemeer externe energie er aangevoerd zal moeten worden.
Precies, daar zou ik ook wel eens een vinger achter willen krijgen.

Bijvoorbeeld Mijnwater BV die hebben enorme pompinstallaties en warmtepompen staan. Ondanks de lagere stroomprijzen dan voor consumenten zal er vast niet op een COP van 5 ontworpen zijn, installatiekosten zijn niet misselijk verwacht ik.
Bij verschillende gebouwen en gedragspatronen, werkt dat allemaal goed met 30-35 graden? Na hoeveel afstand moet er naverwarmd worden?

Of de vaak genoemde Deense warmtenetjes, is die businesscase hier toe te passen en is het in alle opzichten beter dan elk huis z'n eigen warmtepomp?

8.5kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric.

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:22
@Chris_82 Ja, precies
L/W WP kunnen we in het topic zien: SCOP (incl. pompen) 4.5
W/W WP meen iets van 5 maar weet daar geen goede bron van
ZB: SCOP ca 200, maar gevoelig voor niet gebruiken alle warmte in de zomer als ze op een dak liggen (muur is beter)

Bij WP is de COP ca 15% slechter als de TA 10 graden toeneemt.

Dus als je in een warmtenet 10 graden verliest heb je al 15% COP verlies.

als je naar MT of Ht warmtenet gaat wordt het nog erger, dus des te belangrijker dat je dan een bron op wat hogere temperatuur hebt.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Schinnen-groen
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17-07 16:22

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een vraag aan de experts op dit forum.

Ik heb al tig-malen gelezen dat je een electrische auto kunt gebruiken als een powerwall. Maar nog nooit heb ik gelezen, een schema gezien (of een filmpje gezien op jouwbuis) hoe je dit met verkrijgbare apparatuur kunt verwezenlijken.

De vraag is nu: heeft iemand een werkend schema hoe zoiets in de praktijk kan worden gebouwd, heeft iemand voorbeelden van dit soort scenario's in de praktijk, zijn daar ook filmpjes van, is er iemand in Nederland die zoiets werkend heeft draaien en daar een linkje van?

Zoniet, dan kan ik die discussies de komende tijd even overslaan 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@Schinnen-groen Je moet een auto met Chademo aansluiting hebben en een laadpaal met een Chademo aansluiting die ook teruglevering aan kan. Dat laatste is het probleem. Chademo laadpalen zijn sowieso al heel erg duur, en de modellen die je in Nederlandse winkels kan krijgen kunnen alleen laden en dus niet ontladen (in ieder geval de laatste keer dat ik eens keek). Je kan ze natuurlijk wel rechtstreeks in China kopen. Telt dat als verkrijgbaar?

Tegenwoordig hebben de meeste EVs een CCS aansluiting en voor dat systeem bestaat de mogelijkheid van terugleveren nog niet. Ze zijn er wel mee bezig, maar dat is allemaal nog niet af. Het is ook niet duidelijk of je bij bestaande EVs dit dan zou kunnen krijgen met enkel een software upgrade of dat er ook andere hardware in je auto moet komen te zitten.

Als je Over V2G; laden en ontladen door leest kom je alle handige links wel tegen, denk ik.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 01:09:

Ik heb al tig-malen gelezen dat je een electrische auto kunt gebruiken als een powerwall. Maar nog nooit heb ik gelezen, een schema gezien (of een filmpje gezien op jouwbuis) hoe je dit met verkrijgbare apparatuur kunt verwezenlijken.
Hier is een filmpje op jouw buis:

Echter je kunt maar max 1.7 kW vermogen trekken (afhankelijk van je EV, deze even opzoeken in je specs). De mijne: LDC Max. Output (kW)1.7).

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 25-07 18:43
@Schinnen-groen Je moet even goed bedenken hoe je het dan gaat gebruiken.
Ik heb er veel naar gekeken, maar uiteindelijk is het gewoon een verbruiker. Een vebruiker die je slim kunt schakelen, dus laden wat je aan zonne-energie overschot hebt. Dat soort laadpalen kun je al kopen.

Je kunt er wel energie uit gebruiken maar dat is meestal niet ideaal. Het lijkt logisch, maar om te bepalen wanneer je dat doet is niet logisch en vanzelfsprekend.

Tijdelijk veel vermogen nodig hebben is een use case die voor de particulier meestal niet van toepassing is.

Ik bouw een (semi) offgrid installatie, en na hier veel over nagedacht te hebben, gebruik ik de elektrische auto gewoon als dumpload, dus bij overschot energie.
Wanneer heb ik die buffer echt nodig? In de winter. Wat is dan de use case? De elektrische auto steeds leger en leger trekken en er komt niks bij? Dan moet je elders laden (voor eennl dure kWh prijs)

Voor bedrijven of complete woonwijken is het anders. Dan kun je vermogen regelen, zeer nuttig.

[Voor 29% gewijzigd door !null op 21-11-2020 10:08]

Ampera-e (60kWh)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bedankt voor bovenstaande reacties.

Het blijft dus nog even wachten op verdere ontwikkelingen.
Voorlopig blijf ik knutselen met mijn accu's-zonnepanelen-Steca oplossing.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• !null
@Schinnen-groen Ik ben van mening dat het voor de particulier nooit nuttig zal worden. En dat ligt dus helemaal niet aan de techniek.
Je kan het nu al bouwen met veel geknutsel, maar dat zou het nog niet nuttig maken.
Enige nuttige actie is het grid versterken waar een vergoeding tegenover staat. Maar voor je eigen huis is het niet nuttig, ook al klinkt het logisch om te doen.

Ik zie het gewoon als een 60kwh dumpload.

Ampera-e (60kWh)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:17
Schinnen-groen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 01:09:

De vraag is nu: heeft iemand een werkend schema hoe zoiets in de praktijk kan worden gebouwd, heeft iemand voorbeelden van dit soort scenario's in de praktijk, zijn daar ook filmpjes van, is er iemand in Nederland die zoiets werkend heeft draaien en daar een linkje van?

Zoniet, dan kan ik die discussies de komende tijd even overslaan 8)
Vehicle to grid heet het (V2G), als je dat nog niet gevonden had. Daar kun je leuk op Google. Nissan liep er flink mee voorop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• !null
Juist, en er zijn voor zover ik weet 2 manieren. Je kan een EV op 2 manieren laden, met wisselstroom thuis of aan de snellader met een hoop gelijkstroom.
Nou kan het zijn dat de AC/DC lader ook weer van DC naar AC kan laden. Of dat, bijvoorbeeld bij Chademo, hij toestaat het contact open te zetten en je dus rechtreeks toegang hebt tot de accu, en je een slimme paal moet hebben die van hoog voltage DC AC maakt. En die zijn moeilijk te vinden.
Uberhaupt dat soort inverters, die op hoog voltage DC werken.
Kan gerealiseerd worden maar is de moeite niet waard.

Het slim laden van je auto op zonne energie overschot kan wel een stuk makkelijker met een bestaand product. Dat wat anders het net op gaat, gaat dan in je auto.
Daarin kun je dan instellen dat hij sowieso tot een bepaald niveau moet laden en de rest als er over is. Moet je hem wel even omzetten als je hem een keer echt 100% vol wil hebben met lange rit voor de boeg.

[Voor 12% gewijzigd door !null op 21-11-2020 20:33]

Ampera-e (60kWh)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:29:
Juist, en er zijn voor zover ik weet 2 manieren. Je kan een EV op 2 manieren laden, met wisselstroom thuis of aan de snellader met een hoop gelijkstroom.
Nou kan het zijn dat de AC/DC lader ook weer van DC naar AC kan laden. Of dat, bijvoorbeeld bij Chademo, hij toestaat het contact open te zetten en je dus rechtreeks toegang hebt tot de accu, en je een slimme paal moet hebben die van hoog voltage DC AC maakt. En die zijn moeilijk te vinden.

Het slim laden van je auto op zonne energie overschot kan wel een stuk makkelijker met een bestaand product. Dat wat anders het net op gaat, gaat dan in je auto.
Daarin kun je dan instellen dat hij sowieso tot een bepaald niveau moet laden en de rest als er over is. Moet je hem wel even omzetten als je hem een keer echt 100% vol wil hebben met lange rit voor de boeg.
Ik vraag mij wel eens af hoe de wereld eruit zou hebben gezien als de DC lobby het gewonnen zou hebben van de AC lobby in de vorige eeuw.....

• !null
Dan had de band AC/DC anders geheten en hadden we duurdere groepenkasten, verder weet ik het ook niet.

Ampera-e (60kWh)

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:00:
[...]

Ik vraag mij wel eens af hoe de wereld eruit zou hebben gezien als de DC lobby het gewonnen zou hebben van de AC lobby in de vorige eeuw.....
Met de technologische kennis van 100 jaar geleden, was DC gewoon geen optie. Met name het transformeren van/naar hogere spanningen was met DC een stuk lastiger.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Iemand een idee waar je de nieuwe tarieven netbeheer van Liander kan vinden?
Onder https://www.liander.nl/uwtarieven
worden de tarieven wel met grote letters aangekondigd:
Nieuwe tarieven 2021 voor consumenten en MKB
maar de link onder "Bekijk wat u in 2021 betaalt" verwijst nog naar de tarieven van 2020.
De tarieven voor elektra stijgen natuurlijk flink door de hogere inkoopprijzen bij Tennet.

Het tariefvoorstel van 8 oktober is blijkbaar door de ACM goedgekeurd
helaas uit de spreadsheets kan ik mijn nieuwe netbeheerkosten voor gas en elektra niet direct afleiden.

[Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 22-11-2020 11:08]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 25-07 16:55

Eh, een miljoen Nederlanders hebben zo'n ding al in huis hangen hoor.

Alleen de implementatie om terug te voeden met je auto accu ontbreekt nog. Ben wel met je eens dat het praktisch nut dusdanig beperkt is dat het waarschijnlijk nooit van de grond zal komen. Maar voorlopig valt er ook al heel veel winst te halen door de laadsnelheid slimmer te regelen.

• !null
mcDavid schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:56:
[...]

Eh, een miljoen Nederlanders hebben zo'n ding al in huis hangen hoor.

Alleen de implementatie om terug te voeden met je auto accu ontbreekt nog. Ben wel met je eens dat het praktisch nut dusdanig beperkt is dat het waarschijnlijk nooit van de grond zal komen. Maar voorlopig valt er ook al heel veel winst te halen door de laadsnelheid slimmer te regelen.
Ja het is eigenlijk een current controlled versie van een zonne omvormer. En ook juist stand-alone kunnen werken. Het lijkt er heel erg op, en je hebt het nu ook van SMA en van Growatt bijvoorbeeld op hoog voltage. Maar dan moet je nog de auto zover krijgen om de DC poort open te zetten, en dan moet je wel goed je huiswerk hebben gedaan, want dat is niet zo vergevingsgezind als de beveiligingen in je groepenkast.
Daarbij zijn de genoemde inverters vaak met proprietary koppelingen om de status van de accu te kunnen leveren, niet echt een open standaard volgens mij.

Hier is een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=FRQjDi5aXTg&t=1125s

Maar het is praktischer om zo'n Zappi (of concurrent) te kopen met nog een add-on, dan doet hij het allemaal zelf, het overschot in je auto stoppen.

[Voor 5% gewijzigd door !null op 22-11-2020 13:05]

Ampera-e (60kWh)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:56

Erasmo

Laadpaaljager

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:41:
[...]

Hier is een filmpje op jouw buis:

[YouTube: How To Power Your House In an Emergency From Your Electric Car]

Echter je kunt maar max 1.7 kW vermogen trekken (afhankelijk van je EV, deze even opzoeken in je specs). De mijne: LDC Max. Output (kW)1.7).
Ik heb het een paar keer moeten doen toen ik op Curaçao woonde. Prima om de koelkast draaiende te houden als de stroom er weer eens uit ligt maar geen permanente oplossing.

Wat wel significant scheelt is een Zappi gebruiken, dan kun je primair laden met het overschot van je zonnepanelen.
Schinnen-groen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:43:
Bedankt voor bovenstaande reacties.

Het blijft dus nog even wachten op verdere ontwikkelingen.
Voorlopig blijf ik knutselen met mijn accu's-zonnepanelen-Steca oplossing.
Enig idee wat het rendement ervan is?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 07:11
Maar dit is eigenlijk een financiële optimalisatie, niet noodzakelijk een duurzame. Of je de energie het net oplevert of niet zou eigenlijk afhankelijk moeten zijn van landelijke/Europese energiebehoefte/(duurzame) opwek op dat moment. Dat jij op dat moment geen behoefte aan energie hebt wil niet zeggen dat hetzelfde voor je buurman geldt.

Zou natuurlijk nog mooier zijn als financiële incentives in lijn komen met energetische/duurzame optimum (door variable beprijzing bijvoorbeeld). Dat is ook het moment dat opslag mogelijk interessant gaat worden.

[Voor 11% gewijzigd door assje op 23-11-2020 09:55]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• !null
@assje Dat klopt meestal.

Maar, als jij autarkisch wil, dus off-grid of realistischer met een beperkte accu/investering semi-offgrid (laten we zeggen 3 seizoenen), dan is het wel erg handig, zoniet noodzakelijk.
Maar als jij een druk werkleven hebt en overdag bijna altijd weg ben met de auto wil het natuurlijk niet echt.
Wij gebruiken de auto zeker niet iedere dag en hij heeft ook nog eens een grotere range dan we nodig hebben, wat buffer geeft als hij er een dag niet is etc.
Dus dan zou het voor ons kunnen werken. En heb ik ook minder cycles op mijn accu.

Als bonus weet je zeker dat je auto op zonnestroom rijdt :+

[Voor 49% gewijzigd door !null op 23-11-2020 10:49]

Ampera-e (60kWh)

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23-07 12:27
Ik weet niet helemaal zeker waar ik deze vraag moet stellen en vind het zonde om er een geheel topic voor te openen.
Gister was er een programma op TV (Green Home of iets, ben de naam kwijt) waarbij TonZon aanwezig was voor de kruipruimte.
Nu kwam deze man ook met het idee om de zilvere TonZon folie ook onder de oven te doen zodat de oven geleidelijk warm wordt boven en onderin.

Mis ik daar iets bij of is dat een beetje vreemd?

5120Wp Oost/West - PV Output

• assje
!null schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:45:
Maar, als jij autarkisch wil, dus off-grid of realistischer met een beperkte accu/investering semi-offgrid (laten we zeggen 3 seizoenen), dan is het wel erg handig, zoniet noodzakelijk.

Als bonus weet je zeker dat je auto op zonnestroom rijdt :+
Maar dan blijft staan dat off-grid niet perse de duurzame keuze is. Sterker nog, je auto opladen op je eigen zonnestroom is niet eens perse de meest duurzame keuze.

Even een voorbeeld voor afgelopen vrijdag vanaf https://energieopwek.nl/

Hier zien we dat een dal in windopwek wordt gevuld door zonopwek. Iedere kWh energie van je zonnestroom die jij hier in je auto stopt wordt misschien wel geïmporteerd uit een kolencentrale uit Duitsland om het gat te dichten.

Om het duurzaam te doen moeten we opladen maximaliseren op het moment van pieken en minimaliseren op moment van dalen maar dan wel op grid-schaal, niet individueel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• No Hands
JustinoFTW schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:00:
Ik weet niet helemaal zeker waar ik deze vraag moet stellen en vind het zonde om er een geheel topic voor te openen.
Gister was er een programma op TV (Green Home of iets, ben de naam kwijt) waarbij TonZon aanwezig was voor de kruipruimte.
Nu kwam deze man ook met het idee om de zilvere TonZon folie ook onder de oven te doen zodat de oven geleidelijk warm wordt boven en onderin.

Mis ik daar iets bij of is dat een beetje vreemd?
Die show is wekelijks en TonZon zit er meer dan vuistdiep in.
Alles wat warmte afgeeft kun je met folie inwikkelen en de warmte zal er minder uitkomen en er dus beter inblijven. Dat hoeft niet alleen de begane grond vloer te zijn, maar dat kunnen ook convectorputten, cv leidingen en ovens zijn.
Hoeveel zin het heeft dat laat ik even buiten beschouwing want ik durf er niet eens op te gokken.

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06-02 08:14
Zijn er regelaars die een accu zo laden dat je 0,0 ampère het net opstuurt (en gebruikt) zolang de accu niet vol is?
Ik heb al de easy solar van Victron bekeken, maar die kan geen 14 panelen aan, die ingangsspanning gaat maar tot 250V DC.
De multiplus kan je per parameter-instelling begrenzen (in de functie accu laden. met een afzonderlijke PV regelaar), dus dat is ook niet echt flexibel.
Zou fijn zijn als de regelaar ook 230 kan maken uit de accu als het net uitvalt en als de panelen geen stroom geven. (dus met netrelais, voor de nacht)

(nog even buiten beschouwing gelaten dat je de installatie nooit gaat terugverdienen want 32 jaar houdt geen enkele accu vol)

Alleen ter oriëntatie dus, mijn regelaar 3 kW is al 9 jaar en als die vervangen moet worden is het handiger als je weet wat er op de markt is.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• !null
Kijk naar SMA storage en ook Growatt. Zul je in de manuals moeten duiken om te kijken of het kan, maar denk dat de kans aardig groot is.

Ampera-e (60kWh)

• BarryH
Ik wil mn calenta ZB temp sensor dichter bij de uitgang van de ZB plaatsen (zit nu op de leiding van de ZB naar de CV ketel op ca. 1.2m van de zonneboiler. Ik wil de kabel bij de sensor verlengen.

Kan ik dat gewoon met een stuk elektriciteitssnoer en kroonsteentjes doen? of is een ntc sensor poolgevoelig en sensitief voor de weerstand van de draad?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• !null
assje schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:04:
[...]

Maar dan blijft staan dat off-grid niet perse de duurzame keuze is. Sterker nog, je auto opladen op je eigen zonnestroom is niet eens perse de meest duurzame keuze.

Even een voorbeeld voor afgelopen vrijdag vanaf https://energieopwek.nl/

[Afbeelding]

Hier zien we dat een dal in windopwek wordt gevuld door zonopwek. Iedere kWh energie van je zonnestroom die jij hier in je auto stopt wordt misschien wel geïmporteerd uit een kolencentrale uit Duitsland om het gat te dichten.

Om het duurzaam te doen moeten we opladen maximaliseren op het moment van pieken en minimaliseren op moment van dalen maar dan wel op grid-schaal, niet individueel.
Ja mee eens maar de wens voor autarkie is niet persee hetzelfde als zo duurzaam mogelijk.
Meestal is het wel dezelfde drijfveer en dan heb je een punt.

Hoe dan ook, het is wederom een goed voorbeeld dat het jammer is dat saldering wordt afgebouwd.

Ampera-e (60kWh)

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
JeroenE schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:05:
[...]
Misschien is het niet voor de legionella, maar voor de hydrofoor? Ik weet niet of die ook echt iedere dag moeten draaien, maar dit is bij wijze van spreken hetzelfde als een CV pomp die je ook regelmatig moet laten draaien anders gaan ze ook vast zitten.
Geen idee, hoe weinig je ook verbruikt, drinkwater lijkt me toch altijd een stuk schoner dan CV water dat door roestige radiatoren moet.
Misschien doet de hydrofoor alleen de vierde etage en gaat de derde etage zonder, ik sluit niets uit.
De vierde etage van deze vleugel staat al meer dan tien jaar leeg overigens.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• !null
Het verschil tussen drinkwater en CV water is dat CV water doorgaans goed ontlucht is, en drinkwater altijd een beetje lucht in zit.
Hierdoor kun je bijvoorbeeld een spiraal in een boilervat die bedoeld is voor CV water niet inzetten voor tapwater, omdat hij niet van RVS of koper is en uiteindelijk zal roesten.

Ampera-e (60kWh)

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06:57
Elke dag is ook niet nodig voor legionella. Het gaat om koud water.
En als het elke dag een andere kraan is en er zijn 5 kranen, dan is 15 min. inderdaad wat overdreven.

Bedenk ook dat er op een kantoor vaak niet al te duurzaam om wordt gegaan met middelen.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Waarde van olie- en gasreserve met 95% afgenomen sinds 2013 (Bron CBS)
Maar ook de gasprijs is sinds 2013 met 37% gedaald. - Wer hätte das gedacht?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Voor de gein eens ingevuld wat wij hadden betaald per maand als wij niets hadden gedaan en niet waren overgestapt naar Greenchoice ( 1550m3 en 5500kWh ). Dan hadden we nu bij Vattenfall ( zaten bij Nuon toen wij begonnen ) 208,56 euro per maand betaald.

Werkelijkheid is nu 59,- euro per maand.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:38

ericplan

5180 Wp PV

Krijg weer eens zo'n half geadresseerde brief (aan de bewoners van) van netbeheerder Liander dat ze zien dat ik teruglever en of ik me maar even wil melden op energieleveren.nl.

Wat een kansloze toko is dat toch. Waarom regelen ze dat niet via je energieleverancier? Daar heb je tenminste met enige regelmaat contact mee. Nu moet je, voor iets dat je waarschijnlijk nooit meer doet, een account aanmaken, wachtwoord bedenken en je panelen registreren.

De kans dat je over 10 jaar, bij je nieuwe set panelen je gebruikersnaam en wachtwoord nog weet is nihil. Dit soort databases heeft alles in zich om hopeloos te verouderen.

offtopic:
Had vrijdag contact met Liander waarom onze VvE nog geen slimme meter had. Ze konden bij deze onbemande meter 8)7 (11 appartementen) geen contactpersoon vinden. We krijgen wel elke maand een rekening van ze.

ZonPHP PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:19:
Voor de gein eens ingevuld wat wij hadden betaald per maand als wij niets hadden gedaan en niet waren overgestapt naar Greenchoice ( 1550m3 en 5500kWh ). Dan hadden we nu bij Vattenfall ( zaten bij Nuon toen wij begonnen ) 208,56 euro per maand betaald.

Werkelijkheid is nu 59,- euro per maand.
Toe we dit huis kochten in 2005, betaalden we het eerste jaar €285,- per maand voor gas en elektra. Dat is 15 jaar geleden!
Nu krijgen we met een voorschot van €110,- per maand, gemiddeld ca. €250,- per jaar retour.

Maar echt kicken is natuurlijk een aflossing van de hypotheek van €0,07 per maand :P

• !null
@Schinnen-groen Je bedoelt dat je een gigantische aflossingsvrije hypotheek hebt? :+

Ik heb ook geen hypotheek meer, heel fijn.

Ampera-e (60kWh)

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Schinnen-groen schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:18:
[...]

Toe we dit huis kochten in 2005, betaalden we het eerste jaar €285,- per maand voor gas en elektra. Dat is 15 jaar geleden!
Nu krijgen we met een voorschot van €110,- per maand, gemiddeld ca. €250,- per jaar retour.

Maar echt kicken is natuurlijk een aflossing van de hypotheek van €0,07 per maand :P
Extra afgelost tussendoor neem ik aan?
Hier ook wel eens aan gedacht maar toch niet gedaan, Betaal €278,- p/m en over 8 jaar blijft er nog € 25.000,- aflossingsvrij staan, zien we dan wel weer.
Huis gekocht in 1998 met 1950M3 gasverbruik p/j en 4500kWh elec. p/j
Met bijna ieder jaar een klein stapje verduurzamen is het nu 700M3 en 500Kwh overschot,
Kost nog €40,- p/m
De zorgverzekering voor ons tweeen is duurder dan het huis+energiekosten :)

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:20:
@Schinnen-groen Je bedoelt dat je een gigantische aflossingsvrije hypotheek hebt? :+

Ik heb ook geen hypotheek meer, heel fijn.
Gasloos en hypotheekvrij en vrijwel Nul op de Rekening hier. Met €50,- energiekosten per jaar zou je me wel een scheefwoner mogen noemen.

ZonPHP PVOutput

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

ericplan schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:58:
[...]

Gasloos en hypotheekvrij en vrijwel Nul op de Rekening hier. Met €50,- energiekosten per jaar zou je me wel een scheefwoner mogen noemen.
Waar gaat jou geld dan aan op met nul op de rekening ;)
Mooi gedaan.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 06:27
klump4u schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:13:
[...]

Hier ook wel eens aan gedacht maar toch niet gedaan, Betaal €278,- p/m en over 8 jaar blijft er nog € 25.000,- aflossingsvrij staan, zien we dan wel weer.
Met bijna ieder jaar een klein stapje verduurzamen is het nu 700M3 en 500Kwh overschot,
Kost nog €40,- p/m
Inderdaad de zorg premie is de grootste last.
Hier geen gas meer, hypotheek van 60 euro dus ik los niks af want levert niks op. Stroom rekening is per maand -175 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• rvk
  • Laatst online: 25-07 15:30
[...]
Kost nog €40,- p/m
Kun je met die 500 kWh overschot niet iets doen om die 700 m3 naar beneden te krijgen? Voor die kWh krijg je maar ~€30 terug terwijl de m3 ~€420 kosten.

Of is er geen efficiënte manier om dat te doen?
(Ben hier net begonnen met solar waar ik volgend jaar overschot op heb)

• Signor Doekie
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 01:09
Hier vijf jaar geleden de hypotheek afgelost. Wat een lekker gevoel was dat. Van deze centen ieder jaar wat meer panelen op diverse dakvlakken gegooid en nu een Panasonic 5j aan het monteren. Binnenkort dus van het gas af. De laatste 10 jaar eigenlijk al gratis gestookt met stophout via mijn werkgever. Als alles meezit ga ik van alle centen die ik hiermee over hou volgend jaar minder werken.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

rvk schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:48:
[...]

Kun je met die 500 kWh overschot niet iets doen om die 700 m3 naar beneden te krijgen? Voor die kWh krijg je maar ~€30 terug terwijl de m3 ~€420 kosten.

Of is er geen efficiënte manier om dat te doen?
(Ben hier net begonnen met solar waar ik volgend jaar overschot op heb)
Zou misschien kunnen maar die 700 m3 is alleen nog verwarming en die 500Kwh heb ik dit jaar in een jacuzzi gestopt.
Misschien nog eens een warmtepomp maar ik vind het wel goed zo voor nu, komende 2 jaar samen met mijn dochter een kluswoning verbouwen/opknappen waar eigenlijk alles wat tussen de klinken van de voordeur en achterdeur op de muren en dak na vervangen moet worden, dus daar liggen ook heel veel duurzame uitdagingen te wachten.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

klump4u schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:01:
[...]

Waar gaat jou geld dan aan op met nul op de rekening ;)
Mooi gedaan.
Ben eerder gestopt met werken. Dat kost ook geld, maar het bevalt prima.

ZonPHP PVOutput

• rvk
klump4u schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:19:
[...]
... en die 500Kwh heb ik dit jaar in een jacuzzi gestopt.
Dat is natuurlijk ook heel nuttig 8)
Dan zijn ze in ieder geval niet waardeloos ingewisseld voor €0,07.
Ik zal volgend jaar kijken naar een aircootje voor de 2 hittegolven die elk jaar standaard lijken te worden.

• Karp
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Lees ik nu de duurzame kroeg of is dit financiele onafhankelijkheid? :D

www.erikkroes.nl

• Signor Doekie
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 01:09
Financieel onafhankelijk door duurzaamheid. Win, win. :-)

• assje
Maar terugleveren kWh waardeloos noemen past daar natuurkijk niet bij.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Kost nog €40,- p/m
Inderdaad! Maar wel nog een paar Euro laten staan als hypo. Als er ooit een grotere aanpassing/verbouwing moet komen, dan is het afsluiten van een tweede hypo een stuk goedkoper. Ook hier is de zorgverzekering (en de jaarlijks bijkomende kosten...) de grootste kostenpost.

• rvk
Nou ja... Ik bedoelde dat 7 cent terugkrijgen voor iets waar je 's-nachts 22 cent voor betaald eigenlijk waardeloos. Niet de 7 cent zelf.

En als je die 7 cent kWh afzet tegen 60 cent m3 dan kun je die kWh volgens mij wel beter besteden.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Karp schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:18:
Lees ik nu de duurzame kroeg of is dit financiele onafhankelijkheid? :D
Nee hoor, maar al vroeg met duurzaamheid aan de slag gaan, levert heel vaa een grote positieve nevenschade op ;)

Dit natuurlijk in combinatie met je eigen uitgaven- en levenspatroon.
.

• BarryH
Tja, dan maar even een zelfquote:
weet iemand hier een antwoord op?
bedankt
BarryH schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:54:
Ik wil mn calenta ZB temp sensor dichter bij de uitgang van de ZB plaatsen (zit nu op de leiding van de ZB naar de CV ketel op ca. 1.2m van de zonneboiler. Ik wil de kabel bij de sensor verlengen.

Kan ik dat gewoon met een stuk elektriciteitssnoer en kroonsteentjes doen? of is een ntc sensor poolgevoelig en sensitief voor de weerstand van de draad?

• reneeke1970
BarryH schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:35:
Tja, dan maar even een zelfquote:
weet iemand hier een antwoord op?
bedankt

[...]
Gewoon elektra of luidspreker snoer

1 PVoutput . Dongen NB

• BarryH
ok. ga ik doen. gaat hopelijk in de zomermaanden de cv ketel niet meer kort aan.

• reneeke1970
BarryH schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:16:
ok. ga ik doen. gaat hopelijk in de zomermaanden de cv ketel niet meer kort aan.
Moet ik je toch teleurstellen, de extra print met sensor was voor mij weggegooid geld.
Misschien dat start vertraging van paar sec wel helpt, maar anders gaat hij eerst aan, en dan kijken naar temp sensor, en dan conclusie trekken oh ik kan weer uit....

1 PVoutput . Dongen NB

• BarryH
Chips
@reneeke1970 En een andere oplossing gevonden?
ik denk eraan om de ZB controller uitgang voor aansturing electrisch element te misbruiken, maar dan moet ik op een ingang van de Calenta een SWW blokkade aan/uit kunnen creeren. Staat niet heel duidelijk in de handleiding hoe dat zou kunnen.
en met stroom erop / eraf de Calenta in zn geheel te schakelen lijkt me ook niet goed met een gasgestookt toestel.

• reneeke1970
BarryH schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:57:
Chips
ik denk eraan om de ZB controller uitgang voor aansturing electrisch element te misbruiken, maar dan moet ik op een ingang van de Calenta een SWW blokkade aan/uit kunnen creeren. Staat niet heel duidelijk in de handleiding hoe dat zou kunnen.
en met stroom erop / eraf de Calenta in zn geheel te schakelen lijkt me ook niet goed met een gasgestookt toestel.
Heb mijne inmiddels verkocht, heb geen gas meer.
Zoals ik zei misschien helpt software matige start vertraging, moet je even in menu duiken.
Op ander forum had iemand met ander merk ketel, een relais tussen de stroming schakelaar gezet, zonder water stroming geen brander nodig....

1 PVoutput . Dongen NB

• klump4u
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

BarryH schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:57:
Chips
Ik heb een Intergas hreco ketel en daar heb ik een kabel van de stromingssensor onderbroken en daar een aan/uit schakelaar tussen gezet, stroomt er water door het sww circuit en de schakelaar staat uit dan springt de ketel niet aan, staat hij aan dan springt d3 ketel ook aan, ik moet de Wpb er nog doorheen leiden.
Je kunt er dan ook een temperatuur schakeling van maken.

• BarryH
reneeke1970 schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:18:
[...]

Heb mijne inmiddels verkocht, heb geen gas meer.
Zoals ik zei misschien helpt software matige start vertraging, moet je even in menu duiken.
Op ander forum had iemand met ander merk ketel, een relais tussen de stroming schakelaar gezet, zonder water stroming geen brander nodig....
Die vertraging heb ik er al op maximaal staan.

Wellicht kan ik iets met:

Als ik het goed lees: als de ZB voldoende warm is: contact op vrijgave ingang doorverbinden: dan is WW niet aan.
Alternatief: als ZB voldoende warm verbinding blokkerende ingang verbreken

[Voor 49% gewijzigd door BarryH op 29-11-2020 20:47]

• reneeke1970
BarryH schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:19:
[...]

Die vertraging heb ik er al op maximaal staan.

Wellicht kan ik iets met:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als ik het goed lees: als de ZB voldoende warm is: contact op vrijgave ingang doorverbinden: dan is WW niet aan.
Dat klinkt logisch. Zover had ik het nog niet bekeken

1 PVoutput . Dongen NB

• Gramser
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 25-07 19:26
De energietransitie wordt -in concept- concreter gemaakt door mijn gemeente. Aardig om te zien wat er zoal voor ogen is voor de verschillende wijken in Zeist: https://www.zeist.nl/ener...een-aardgasvrije-gemeente (Link direct naar het document: https://www.zeist.nl/file...tievisie_Warmte_Zeist.pdf)

Gas is nog niet uitgespeeld. Aardgas duidelijk wel.

[Voor 21% gewijzigd door Gramser op 30-11-2020 14:25]

OhSunnyDay

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Als ik zoek voor een nieuwe energie leverancier, moet ik voor elektra "verbruik" en "teruglevering" invullen.
Is de teruglevering incl. of excl. het gesaldeerde gedeelte?

We wonen hier nog geen jaar en de panelen liggen nog maar een paar maanden, maar ik ga even uit van deze voorzichtig inschatting:
Jaar verbruik: 4000 kWh
Jaaropbrengst panelen: 10500 kWh
Direct gebruik: 2000 kWh (?)

Moet ik dan bij verbruik 4000 (echt gebruik)-2000 (direct gebruik tijdens opwek) = 2000 kWh (afname van het net) invullen?
En teruglevering 10500-2000=8500 kWh?

Zodat ik de 2000 kWh verbruik mag salderen met de 8500 kWh teruglevering en per saldo een terugleververgoeding krijg voor de 6500 kWh?

• reneeke1970
rube schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:59:
Als ik zoek voor een nieuwe energie leverancier, moet ik voor elektra "verbruik" en "teruglevering" invullen.
Is de teruglevering incl. of excl. het gesaldeerde gedeelte?

We wonen hier nog geen jaar en de panelen liggen nog maar een paar maanden, maar ik ga even uit van deze voorzichtig inschatting:
Jaar verbruik: 4000 kWh
Jaaropbrengst panelen: 10500 kWh
Direct gebruik: 2000 kWh (?)

Moet ik dan bij verbruik 4000 (echt gebruik)-2000 (direct gebruik tijdens opwek) = 2000 kWh (afname van het net) invullen?
En teruglevering 10500-2000=8500 kWh?

Zodat ik de 2000 kWh verbruik mag salderen met de 8500 kWh teruglevering en per saldo een terugleververgoeding krijg voor de 6500 kWh?
Maakt niet uit wat je invult, als het netto maar -6500 kWh is. Want dat krijg je vergoed uiteindelijk.
Dus 1 verbruik en 6501 terug leveren is hetzelfde als 5000 verbruik en 11500 terug leveren.

1 PVoutput . Dongen NB

• rube
Ah, ja op zich logisch natuurlijk zolang we nog 100% kunnen salderen. Bedank @reneeke1970!
Bij vrijwel alle getallen (scenario's) die ik invoer komt Powerpeers er als goedkoopste uit.
Plan is om nog wel een wamtepomp te installeren om minder terug te leveren en geen gas meer te hebben, maar focus is nu eerst nog even om te isoleren en andere verbouwingen uit te voeren.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Uit Solar Magazine:

Geschillencommissie: consument moet na ingebruikname zonnepanelen betalen voor afsluiten gas

>>> Minister Wiebes wil verwijderkosten tijdelijk verrekenen

Het verzegelen van een gasmeter is niet veilig genoeg en een consument moet daarom de netbeheerder gewoon betalen voor het afsluiten van de gasaansluiting. Die uitspraak heeft De Geschillencommissie gedaan. Een consument die zonnepanelen en een warmtepomp in gebruik heeft genomen, maakt geen gebruik meer van zijn gasaansluiting. Daar wilde de consument de gasmeter laten verzegelen, maar volgens de netbeheerder aan wie de consument opdracht had gegeven, kan dit vanwege veiligheidsredenen niet. De gasmeter kan alleen verwijderd worden à 732,05 euro. Dit wordt onderbouwd door de stelling van KIWA dat er mogelijk problemen kunnen ontstaan als de leiding vanaf de hoofdleiding in de straat niet wordt opgegraven.

• BarryH
Nou, als een zegel niet veilig is , dan vraag ik me af hoe dat dan werkt

• reneeke1970
Schinnen-groen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:57:
Uit Solar Magazine:

Geschillencommissie: consument moet na ingebruikname zonnepanelen betalen voor afsluiten gas

Het verzegelen van een gasmeter is niet veilig genoeg en een consument moet daarom de netbeheerder gewoon betalen voor het afsluiten van de gasaansluiting. Die uitspraak heeft De Geschillencommissie gedaan. Een consument die zonnepanelen en een warmtepomp in gebruik heeft genomen, maakt geen gebruik meer van zijn gasaansluiting. Daar wilde de consument de gasmeter laten verzegelen, maar volgens de netbeheerder aan wie de consument opdracht had gegeven, kan dit vanwege veiligheidsredenen niet. De gasmeter kan alleen verwijderd worden à 732,05 euro. Dit wordt onderbouwd door de stelling van KIWA dat er mogelijk problemen kunnen ontstaan als de leiding vanaf de hoofdleiding in de straat niet wordt opgegraven.
Dit nieuws is oud en achterhaald. De netbeheerders hebben de rechtzaken verloren.
Kosten zijn niet voor de afsluiters maar voor degene die blijven gebruiken.
De veiligheid was een excuus om kosten erdoor te kunnen drukken.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
rube schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:10:
Ah, ja op zich logisch natuurlijk zolang we nog 100% kunnen salderen. Bedank @reneeke1970!
Bij vrijwel alle getallen (scenario's) die ik invoer komt Powerpeers er als goedkoopste uit.
Plan is om nog wel een wamtepomp te installeren om minder terug te leveren en geen gas meer te hebben, maar focus is nu eerst nog even om te isoleren en andere verbouwingen uit te voeren.
Een warmtepomp brengt meer op dan isoleren, ik zou het omdraaien.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:50:
[...]

Dit nieuws is oud en achterhaald. De netbeheerders hebben de rechtzaken verloren.
Kosten zijn niet voor de afsluiters maar voor degene die blijven gebruiken.
De veiligheid was een excuus om kosten erdoor te kunnen drukken.
Don't shoot the messenger, dit bericht zat vanmorgen in mijn mail. Ik dacht dus dat dit actueel was :)

• Krilo_89
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:56
Schinnen-groen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:57:
Uit Solar Magazine:

Apart. Er is net een hele discussie geweest en besloten dat het verwijderen van gasmeters betaald gaat worden door mensen die nog gas blijven gebruiken. Dit zou na 1 maart 2021 gratis zijn?
-edit-
Zie ook: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:51:
[...]

Een warmtepomp brengt meer op dan isoleren, ik zou het omdraaien.....
Ehm, zonder isolatie heb je ook weinig aan een warmtepomp of niet?

[Voor 63% gewijzigd door Krilo_89 op 02-12-2020 09:08]

• reneeke1970
@Krilo_89 hoezo, heb je zonder isolatie ook niks aan een CV ketel?
Een beetje extra stroom verbruik kost minder dan duizenden investeren in isolatie, zeker niet als je het opvangt met extra zonnepanelen. Energie opwekken is goedkoper dan proberen te besparen

1 PVoutput . Dongen NB

• KabouterSuper
  • Registratie: september 2005
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:52:
[...]

Don't shoot the messenger, dit bericht zat vanmorgen in mijn mail. Ik dacht dus dat dit actueel was :)
Het is recent gepubliceerd, maar het is een oude uitspraak.

• rube
@reneeke1970 Warmtepomp komt wel, maar kost ook tijd om me in te verdiepen welke/hoe/waar etc. en die tijd is nu bewust eerst gestoken in het klaarmaken van de zolder en andere verbouwingen dat er voor deze volgorde is gekozen.
Daarnaast na isoleren (en andere zaken) weet ik beter wat het gasverbruik is en welke vermogen pomp ik nodig heb?

• reneeke1970
rube schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:50:
@reneeke1970 Warmtepomp komt wel, maar kost ook tijd om me in te verdiepen welke/hoe/waar etc. en die tijd is nu bewust eerst gestoken in het klaarmaken van de zolder en andere verbouwingen dat er voor deze volgorde is gekozen.
Daarnaast na isoleren (en andere zaken) weet ik beter wat het gasverbruik is en welke vermogen pomp ik nodig heb?
Dat wel maar dan ben je wel een winter verder.
Als je nu bv minder dan 1300 kuub gas gebruikt kom je toch sowieso op een 5 kW uit.
Maar misschien heb jij wel grote villa.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Vuiltje
Krilo_89 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:02:
. Dit zou na 1 maart 2021 gratis zijn?
dat is het nu ook al, maar zwicht niet voor bedreigingen en intimidatie van de netbeheerders, geef geen opdracht. Dan is er geen reden om te betalen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Krilo_89
reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:32:
Een beetje extra stroom verbruik kost minder dan duizenden investeren in isolatie, zeker niet als je het opvangt met extra zonnepanelen. Energie opwekken is goedkoper dan proberen te besparen
Als je het zo stelt wel ja..

Wanneer er een erg koude winter is, is een goed geisoleerd huis toch wel lekker, maar met wat extra kachels kun je het ook behaaglijk krijgen. En isoleren doe je tegenwoordig ook grotendeels voor de zomer, om je huis koel te houden. Of heb je daarvoor dan weer een paar airco's hangen?

Je huis niet isoleren kun je dus alleen compenseren door heel veel stroom te gebruiken en als je geen gigantisch zonnedak perfect op het zuiden/westen/oosten hebt liggen, dan zijn er toch aardig wat momenten door een jaar heen dat je veel stroom moet gaan gebruiken. Je kachel staat namelijk altijd aan en de airco wellicht ook snachts/savonds.

• rube
reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:04:
[...]
Dat wel maar dan ben je wel een winter verder.
Als je nu bv minder dan 1300 kuub gas gebruikt kom je toch sowieso op een 5 kW uit.
Maar misschien heb jij wel grote villa.....
Rijtjeswoning, maar wel 180 m2 excl. inpandige garage (met stalen deur brrrr). Mbv mindergas.nl staat de prognose nu op 1290 m3 voor een heel jaar, maar we zitten er nog (net) geen jaar en dit was een warme winter (blijft misschien zo). Maar 5 kW is wellicht net wat te klein?

In eerste instantie was planning ook om WP te hebben voor deze winter, maar ik kan simpelweg niet alles tegelijk - uitzoeken, voorbereiden (laten) plaatsen etc. En als je niet zelf alles uitzoekt maar een willekeurige installateur kan vinden die wel tijd heeft, ben je zo vele duizenden euro's meer kwijt (zo heb ik begrepen/gelezen). Dus nog 1 winter een CV ketel zodat ik me er beter in kan verdiepen en de juiste keuze kan maken in type/vermogen/wel niet ook kunnen koelen/waar de buitenunit plaatsen.

• reneeke1970
Krilo_89 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:12:
[...]

Als je het zo stelt wel ja..

Wanneer er een erg koude winter is, is een goed geisoleerd huis toch wel lekker, maar met wat extra kachels kun je het ook behaaglijk krijgen. En isoleren doe je tegenwoordig ook grotendeels voor de zomer, om je huis koel te houden. Of heb je daarvoor dan weer een paar airco's hangen?

Je huis niet isoleren kun je dus alleen compenseren door heel veel stroom te gebruiken en als je geen gigantisch zonnedak perfect op het zuiden/westen/oosten hebt liggen, dan zijn er toch aardig wat momenten door een jaar heen dat je veel stroom moet gaan gebruiken. Je kachel staat namelijk altijd aan en de airco wellicht ook snachts/savonds.
Met weinig isolatie gebruik ik nu al maar 2600 kWh, dus wat moet ik besparen? 100 euro per jaar misschien, dus daar isoleer ik niet voor.
Omdat mijn huis veel kieren heeft en weinig isolatie heb ik juist geen airco nodig, en ik heb gelukkig geen grote glazen pui op het zuiden

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
rube schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:25:
[...]

Rijtjeswoning, maar wel 180 m2 excl. inpandige garage (met stalen deur brrrr). Mbv mindergas.nl staat de prognose nu op 1290 m3 voor een heel jaar, maar we zitten er nog (net) geen jaar en dit was een warme winter (blijft misschien zo). Maar 5 kW is wellicht net wat te klein?

In eerste instantie was planning ook om WP te hebben voor deze winter, maar ik kan simpelweg niet alles tegelijk - uitzoeken, voorbereiden (laten) plaatsen etc. En als je niet zelf alles uitzoekt maar een willekeurige installateur kan vinden die wel tijd heeft, ben je zo vele duizenden euro's meer kwijt (zo heb ik begrepen/gelezen). Dus nog 1 winter een CV ketel zodat ik me er beter in kan verdiepen en de juiste keuze kan maken in type/vermogen/wel niet ook kunnen koelen/waar de buitenunit plaatsen.
Ja als je er net woont kun je net zo goed een seizoen wachten. Je kunt ter test je CV ketel op 35/40 graden zetten?

1 PVoutput . Dongen NB

• Krilo_89
reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:41:
[...]

Met weinig isolatie gebruik ik nu al maar 2600 kWh, dus wat moet ik besparen? 100 euro per jaar misschien, dus daar isoleer ik niet voor.
Omdat mijn huis veel kieren heeft en weinig isolatie heb ik juist geen airco nodig, en ik heb gelukkig geen grote glazen pui op het zuiden
Dat is inderdaad bar weinig. Jij hebt ook een warmtepomp staan toch? En kook je bijv. nog op gas?

• rube
reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:45:
[...]
Ja als je er net woont kun je net zo goed een seizoen wachten. Je kunt ter test je CV ketel op 35/40 graden zetten?
CV ketel op 50 graden heb ik gedaan en dat is okay voor de vloerverwarming. Ik heb dit nog niet op 35-40 graden getest, maar volgens de thermometer op de verdeler was het water dat er in gaat 40 graden. Dus dat zou ook nog moeten werken. Er komt echt ook nog een andere vloer, maar nog niet bekend wat. Vraag is, gaan we oude vloerverwarming (met dunne buizen, grote hoh afstand) laten voor wat het is, of pakken we dat ook meteen aan. Dan kunnen we ook makkelijker koelen in de toekomst.

op de 1ste verdieping werkt het niet, kamers worden niet warm en we hebben 2 tieners + werken thuis. Boven moeten dus ook andere radiatoren of IR/Electrisch bijverwarnem of wellicht is het (net) voldoende na isolatie (en mogelijk WTW-balansventilatie). Dat zijn dus zaken die ik nog wil/moet uitzoeken.

• reneeke1970
Krilo_89 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:52:
[...]

Dat is inderdaad bar weinig. Jij hebt ook een warmtepomp staan toch? En kook je bijv. nog op gas?
Nee heb inductie en een warmtepomp boiler voor sww. De boiler zit inbegrepen in die 2600 ,hij gebruikt zelf ongeveer 550/600 kWh

Na tweede seizoen heb ik de CV verkocht, werd al snel duidelijk dat mijn pana 6 kw het alleen wel red

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03:56
rube schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:25:
[...]

Dan neem je toch voor een paar euro meer een 7KW terug moduleren is het zelfde dus daar hoef je het niet voor te laten. het bespaarde vastrecht van een jaar eerder gasloos is opzich al genoeg om het prijs verschil te verantwoorden.

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 25-07 18:35
rube schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:52:
[...]

CV ketel op 50 graden heb ik gedaan en dat is okay voor de vloerverwarming. Ik heb dit nog niet op 35-40 graden getest, maar volgens de thermometer op de verdeler was het water dat er in gaat 40 graden. Dus dat zou ook nog moeten werken. Er komt echt ook nog een andere vloer, maar nog niet bekend wat. Vraag is, gaan we oude vloerverwarming (met dunne buizen, grote hoh afstand) laten voor wat het is, of pakken we dat ook meteen aan. Dan kunnen we ook makkelijker koelen in de toekomst.

op de 1ste verdieping werkt het niet, kamers worden niet warm en we hebben 2 tieners + werken thuis. Boven moeten dus ook andere radiatoren of IR/Electrisch bijverwarnem of wellicht is het (net) voldoende na isolatie (en mogelijk WTW-balansventilatie). Dat zijn dus zaken die ik nog wil/moet uitzoeken.
Een grotere radiator is relatief eenvoudig geplaatst. Eventueel op de werkplek een klein verwarmingsmatje voor warme voeten.

• rube
Bedankt voor het meedenken en ja, 7KW of 5 KW of een nieuwe radiator plaatsen is ook het probleem allemaal niet. Wel de tijd in combinatie met diverse andere verbouwingen, werk, kinderen en een vrouw WAF :-).
Warmtepomp komt dus wel, evenals een nieuwe radiator waar nodig, maar niet in de komende maanden.

• No Hands
reneeke1970 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:32:
Wat je niet verbruikt hoeft je ook niet op te wekken, eerst besparen dan pas opwekken.
Ik snap je redenatie wel maar dit is geen handig advies op de lange termijn.
Nu we nog salderen kunnen kan het in de praktijk zo prima maar als salderen anders wordt dan wil je toch gewoon een geisoleerd huis.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23-07 12:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tasmanië claimt nu 100% op hernieuwbare energie te draaien
The Tasmania government has declared that it has become the first Australian state, and one of just a handful of jurisdictions worldwide, to be powered entirely by renewable electricity.

In a statement released on Friday, Tasmanian energy minister Guy Barnett said that state had effectively become entirely self-sufficient for supplies of renewable electricity, supplied by the state’s wind and hydroelectricity projects.

[...]

“When the final two turbines are commissioned at Granville Harbour, Tasmania will have access to 10,741 GWh of renewable generating capacity – well above our average annual electricity demand of 10,500 GWh,” Barnett added.
En ze willen wet vastleggen dat ze in 2040 200% van het gebruik kunnen dekken met hernieuwbare energie (waar de overcapaciteit met een onderzeese verbinding naar het vasteland van Australie getransporteerd moet worden).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Ep Woody
No Hands schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:48:
[...]

Wat je niet verbruikt hoeft je ook niet op te wekken, eerst besparen dan pas opwekken.
Ik snap je redenatie wel maar dit is geen handig advies op de lange termijn.
Nu we nog salderen kunnen kan het in de praktijk zo prima maar als salderen anders wordt dan wil je toch gewoon een geisoleerd huis.
Dan nog is het advies beter om eerst op te wekken en vervolgens met de winst te isoleren. Behalve als je het dak wil doen en daarvoor de panelen eraf moeten. Door nu op te wekken pak je in een paar jaar tijd een hoop geld terug, die je met isoleren niet had bespaard. Door ze in die volgorde te doen pak je het beste van beide werelden. Een forse kostenbesparing en een lager verbruik op de lange termijn.

• No Hands
Ep Woody schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:24:
[...]

Dan nog is het advies beter om eerst op te wekken en vervolgens met de winst te isoleren. Behalve als je het dak wil doen en daarvoor de panelen eraf moeten. Door nu op te wekken pak je in een paar jaar tijd een hoop geld terug, die je met isoleren niet had bespaard. Door ze in die volgorde te doen pak je het beste van beide werelden. Een forse kostenbesparing en een lager verbruik op de lange termijn.
Dat ben ik niet met je eens. Als je niet isoleert en wel een warmtepomp plaatst dan heb je meestal een zwaardere warmtepomp nodig en dat kost meer dan een lichtere variant. Dan heb je dus ook meer stroom nodig en dus meer zonnepanelen en dat kost meer dan minder zonnepanelen voor een lager verbruik.
Als je isoleert heb ook direct een besparing op je gasverbruik.
https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/

Tussenwoning, kosten voor isolatie €9.400,- levert jaarlijks een besparing van €1.400,- op. Zelfde terugverdientijd als zonnepanelen.

• Ep Woody
@No Hands Volgens milieucentraal is mijn woning nog niet klaar. "Je huis is nog niet (helemaal) klaar voor aardgasvrij wonen"

Mijn dak zou iets beter geisoleerd kunnen worden: Kosten 4300, winst per jaar: 170 euro. TVT 25 jaar
Mijn vloer zou iets beter geisoleerd kunnen worden: Kosten 1500, winst per jaar 90 euro. TVT 16 jaar

Oftewel in mijn businesscase totaal niet rendabel.

Mijn warmtevraag van de woning is ongeveer 4.2 kW bij -10 op basis van mijn historisch gasverbruik.

• No Hands
@Ep Woody als je al wat isolatie hebt dan is het financieel vaak minder interessant om dat te verbeteren. Dat geeft MC ook duidelijk aan op hun website ja.

[Voor 3% gewijzigd door No Hands op 03-12-2020 09:53]

• Ep Woody
@No Hands Klopt, gelukkig is de wereld in kleur en niet zwart wit ;)

Als je laaghangend fruit hebt qua isolatie, lees een ongeisoleerde zolder die verbouwt mag worden en helemaal als je het zelf kan/wil doen, dan is dat altijd slim om te doen. Is de boel een beetje acceptabel geïsoleerd dan is een warmtepomp, zeker in combinatie met zonnepanelen veel interessanter dan te proberen de boel beter te isoleren.

Ik heb afgelopen jaar bijna alle kozijnen laten vervangen door kunststof met HR+++ glas. Dat is een investering die ik qua isolatiewaarde/besparing op de energienota nooit terug ga verdienen. Gelukkig levert het ook een hoop comfort op.

• Ep Woody
Overigens heb ik nog een stukje in huis wat ik wil isoleren. Er zit een koof boven de trap naar zolder waar ik al iets te vaak mijn hoofd aan gestoten heb. Daar zitten nog 3 overbodige lucht/ventilatie buizen in die weg moet en waarna ik direct de laatste 4 m2 van m'n zolderdak kan isoleren.

• reneeke1970
No Hands schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:42:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. Als je niet isoleert en wel een warmtepomp plaatst dan heb je meestal een zwaardere warmtepomp nodig en dat kost meer dan een lichtere variant. Dan heb je dus ook meer stroom nodig en dus meer zonnepanelen en dat kost meer dan minder zonnepanelen voor een lager verbruik.
Als je isoleert heb ook direct een besparing op je gasverbruik.
https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/

Tussenwoning, kosten voor isolatie €9.400,- levert jaarlijks een besparing van €1.400,- op. Zelfde terugverdientijd als zonnepanelen.
Mc heeft nergens geen verstand van.
En hoe kan een tussen woning nou 1400 euro aan gas besparen als ze zoveel überhaupt niet eens gebruiken op jaar basis?
Als je geluk hebt sparen ze 300 kuub uit oftewel 200 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• assje
In onze woning rijtjeswoning uit 1975 hadden we toen er kwamen wonen een verbruik van 1.000m3 gas, 1.000kWh hoog en 1.000kWh laag. Daarmee een energierekening van zo'n 600 euro per jaar.

Nu moet ik zeggen dat ons energieverbruik daarna ook wel veranderd is en zonder isolatie waarschijnlijk gestegen zou zijn (kinderen, meer thuis etc). Alsnog, van de directe besparing op energielasten valt het niet mee om investeringen in de woning recht te rekenen.

Maar, ik zie het ook gewoon als investering in de woning, in mijn optiek is een woning die afhankelijk is van een gasaansluiting binnen 20 jaar gewoon zwaar verouderd. Je hebt dus geen keuze OF je investeert, alleen WANNEER je investeert.

• reneeke1970
assje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:27:
In onze woning rijtjeswoning uit 1975 hadden we toen er kwamen wonen een verbruik van 1.000m3 gas, 1.000kWh hoog en 1.000kWh laag. Daarmee een energierekening van zo'n 600 euro per jaar.

Nu moet ik zeggen dat ons energieverbruik daarna ook wel veranderd is en zonder isolatie waarschijnlijk gestegen zou zijn (kinderen, meer thuis etc). Alsnog, van de directe besparing op energielasten valt het niet mee om investeringen in de woning recht te rekenen.

Maar, ik zie het ook gewoon als investering in de woning, in mijn optiek is een woning die afhankelijk is van een gasaansluiting binnen 20 jaar gewoon zwaar verouderd. Je hebt dus geen keuze OF je investeert, alleen WANNEER je investeert.
Zet er voor 2000 euro een warmtepomp in en je bent gas loos.
Gas kost je nu 900 met vast recht erbij gok ik.
Daar komt max 2500 kWh aan stroom voor bij, kost je 500 euro. Besparing is dus 400 per jaar.
Hoe simpel kan het zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 25-07 16:55
assje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:27:

Isoleren ís ook gewoon een investering in wooncomfort. Je krijgt er meer voor terug dan alleen geld. Een warmtepomp of zonnepanelen geldt dat niet voor (een enkele enthousiaste early-adopter daargelaten misschien).

• reneeke1970
mcDavid schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:38:
[...]

Isoleren ís ook gewoon een investering in wooncomfort. Je krijgt er meer voor terug dan alleen geld. Een warmtepomp of zonnepanelen geldt dat niet voor (een enkele enthousiaste early-adopter daargelaten misschien).
Echt wel, de panelen beschermen het dak dus geen 32 graden meer op zolder. En 24/7 met een warmtepomp op 21 graden is heerlijk comfort.
Al dat gepiel met s'nachts de CV graadje lager is voorbij

1 PVoutput . Dongen NB

• assje
reneeke1970 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:34:
[...]

Zet er voor 2000 euro een warmtepomp in en je bent gas loos.
Gas kost je nu 900 met vast recht erbij gok ik.
Daar komt max 2500 kWh aan stroom voor bij, kost je 500 euro. Besparing is dus 400 per jaar.
Hoe simpel kan het zijn
Nou niet zo simpel, zal toch minimaal vloerverwarming aangelegd moeten worden. Daarnaast reken je wel heel simpel zonder installatiekosten of wat dan ook (ik ga het dus niet meer zelf doen).

Inmiddels draai ik zonder vloerverwarming wel op 38graden aanvoer nu maar dat kan alleen door de >15k die ik in isolatie/woningverbetering gestoken heb. Ik ga er vanuit dat voor vloerverwarming, warmtepomp inclusief SWW alles bij elkaar nog eens 15k zal kosten.

Het gas kostte trouwens dus echt geen 900, eerder 500 (na korting en korting energiebelasting)

[Voor 5% gewijzigd door assje op 03-12-2020 16:53]

• reneeke1970
assje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:47:
[...]

Nou niet zo simpel, zal toch minimaal vloerverwarming aangelegd moeten worden. Daarnaast reken je wel heel simpel zonder installatiekosten of wat dan ook (ik ga het dus niet meer zelf doen).

Inmiddels draai ik zonder vloerverwarming wel op 38graden aanvoer nu maar dat kan alleen door de >15k die ik in isolatie/woningverbetering gestoken heb. Ik ga er vanuit dat voor vloerverwarming, warmtepomp inclusief SWW alles bij elkaar nog eens 15k zal kosten.

Het gas kostte trouwens dus echt geen 900, eerder 500 (na korting en korting energiebelasting)
Je zit er op alle fronten ver naast. Ik geef het maar op en laat jou gewoon 30000 euro verspillen. Succes

1 PVoutput . Dongen NB

• Vuiltje
assje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:47:
Bij wie krijg je korting energiebelasting OP GAS?

• assje
Vuiltje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:57:
[...]

Bij wie krijg je korting energiebelasting OP GAS?
Oh mijn fout, dat gaat idd alleen op voor elektra.

Maar, kosten voor 1.000m3 waren alsnog <600 euro all-in.
reneeke1970 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:56:
[...]

Je zit er op alle fronten ver naast. Ik geef het maar op en laat jou gewoon 30000 euro verspillen. Succes
Klets toch niet zo, stop alsjeblieft met vanuit je eigen situatie en visie op andere projecteren. Veel succes met het vinden van een offerte voor 2k voor een wartepomp.

Jij gaat uit van zelf ophalen uit Spanje, prima maar zo werkt dat niet.

[Voor 45% gewijzigd door assje op 03-12-2020 17:01]

Pagina: 1 2 3 ... 19 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True