De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.655 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

assje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:00:
[...]

Oh mijn fout, dat gaat idd alleen op voor elektra.

Maar, kosten voor 1.000m3 waren alsnog <600 euro all-in.

[...]

Klets toch niet zo, stop alsjeblieft met vanuit je eigen situatie en visie op andere projecteren. Veel succes met het vinden van een offerte voor 2k voor een wartepomp.

Jij gaat uit van zelf ophalen uit Spanje, prima maar zo werkt dat niet.
1000m3 gas kost mij € 965. Waarschijnlijk heb je dan je eigen aardgasveld in de tuin :) (of je vergeet teruggave EB elektra). Iets boven nul verbruik = negatieve energierekening. Geen zonnepaneel nodig voor een negatieve energierekening.

Mijn warmtepomp met installatiemateriaal kostte 600 euro. Uit Frankrijk. Spanje was te ver weg voor de transporteur. Jammer dat je zo dol graag een warmtepomp wilt maar dat die bij jou woning zo duur is (;))

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 03-12-2020 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
Dre schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:26:
[...]

1000m3 gas kost mij € 965. Waarschijnlijk heb je dan je eigen aardgasveld in de tuin :) (of je vergeet teruggave EB elektra). Iets boven nul verbruik = negatieve energierekening. Geen zonnepaneel nodig voor een negatieve energierekening.

Mijn warmtepomp met installatiemateriaal kostte 600 euro. Uit Frankrijk. Spanje was te ver weg. Jammer dat je zo dol graag een warmtepomp wilt maar dat die bij jou woning zo duur is (;))
Ach Dre, gelukkig zijn er nog heel veel mensen die graag de schatkist vullen, hoeven wij het niet meer te doen toch.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
En die warmtepompen doen ook SWW zodat je ook daadwerkelijk gasloos bent?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
assje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:00:

Maar, kosten voor 1.000m3 waren alsnog <600 euro all-in.
Klinkt ook al weer te mooi om waar te zijn.
630 kuub koste mij €600 in 2018

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Je hebt gelijk, ik had ex btw gekeken, ik had het wel over "destijds".

2012: 339 dagen / 1000m3 = €675 (incl BTW)

Toenmalig verbruik zou nu na korting op ongeveer €900 komen.
Vuiltje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:44:
Klinkt ook al weer te mooi om waar te zijn.
Zo hoor ik er hier ook wel een paar. Natuurlijk ik kan een nieuwe meterkast, voordeur, kozijnen en het aanleggen van vloerverwarming ook allemaal los zien en dan vallen de kosten van een warmtepomp wellicht mee.

Feit is dat er van alles moet gebeuren, er weer leidingen en elektra naar zolder moeten, koven en aftimmeren open etc.

Als ik daar al niet van alles zelf zou doen en alles meerekenen red ik het niets eens met het eerder genoemde bedrag.

[ Voor 65% gewijzigd door assje op 03-12-2020 18:03 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Natuurlijk kan het allemaal voor heel erg weinig @reneeke1970 maar ik denk dat je best kunt toegeven dat je geen gemiddelde situatie hebt. De meeste nederlanders in tussenwoningen installeren niet zelf op zaterdagmiddag hun in het buitenland gekochte warmtepompen, klimmen niet op een vrije dag op het dak om dat zelf vol te leggen met zonnepanelen, etc.
En die tussenwoningen die 1400m3 gas gebruiken kom ik regelmatig tegen, dat zijn gewoon woningen uit 1973 zonder enige isolatie en een gezin met 2 kinderen erin. En daar zijn er schrikbarend veel van in ons land. Als je die tekeningen met voorbeelden van MC bekijk dan zie je ook dat dat de situatie is, en dat de situatie waarbij er al een basisisolatie van 1985 aanwezig is het financiële plaatje al anders is.
Wat is het bouwjaar van jouw huis?

[ Voor 38% gewijzigd door No Hands op 03-12-2020 18:31 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:28:
Natuurlijk kan het allemaal voor heel erg weinig @reneeke1970 maar ik denk dat je best kunt toegeven dat je geen gemiddelde situatie hebt. De meeste nederlanders in tussenwoningen installeren niet zelf op zaterdagmiddag hun in het buitenland gekochte warmtepompen, klimmen niet op een vrije dag op het dak om dat zelf vol te leggen met zonnepanelen, etc.
En die tussenwoningen die 1400m3 gas gebruiken kom ik regelmatig tegen, dat zijn gewoon woningen uit 1973 zonder enige isolatie en een gezin met 2 kinderen erin. En daar zijn er schrikbarend veel van in ons land. Als je die tekeningen met voorbeelden van MC bekijk dan zie je ook dat dat de situatie is, en dat de situatie waarbij er al een basisisolatie van 1985 aanwezig is het financiële plaatje al anders is.
Wat is het bouwjaar van jouw huis?
Mijn bouwjaar is onbekend, op foto uit 1903 is het al bouwval.
Als een huis 1400 kuub gebruikt kunnen ze niet 1400 besparen met beetje isolatie.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41
mcDavid schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:38:
[...]

Isoleren ís ook gewoon een investering in wooncomfort. Je krijgt er meer voor terug dan alleen geld. Een warmtepomp of zonnepanelen geldt dat niet voor (een enkele enthousiaste early-adopter daargelaten misschien).
ben het met je eens, maar na isoleren heb een wp genomen en het is fijner warm in huis als op gas. Gewoon omdat ik nu met buitenregeling stook en dus continue

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tjemig, wat kunnen sommige mensen op deze aardkloot idioot reageren. Het is nu sinds 1 1/2 week eindelijk weer koud genoeg sinds december 2019 om met de warmtebeeldcamera op pad te gaan.

Stuur ik de eerste op de wachtlijst een mailtje dat het lang geleden is en of hij nog interesse heeft. Krijg ik een verwijt terug waar de honden geen brood van lusten. Zucht

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
@mkleinman welke regio zit je? Is dit een dienst die je tegen betaling aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
https://www.newscientist....033-say-climate-advisers/

Dus GB gaat ook uiteindelijk vabn de CV af. terwijl hier vaak het verhaal rondgonst dat onze buurlanden nu de cvketel geweldig vinden

[ Voor 39% gewijzigd door technopeuter op 09-12-2020 13:17 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mkleinman schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:44:
Tjemig, wat kunnen sommige mensen op deze aardkloot idioot reageren. Het is nu sinds 1 1/2 week eindelijk weer koud genoeg sinds december 2019 om met de warmtebeeldcamera op pad te gaan.

Stuur ik de eerste op de wachtlijst een mailtje dat het lang geleden is en of hij nog interesse heeft. Krijg ik een verwijt terug waar de honden geen brood van lusten. Zucht
:(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een leverancier en installateur voor zonnepanelen op een woning in de regio Bussum (nee zelf leggen is geen optie). GreenyBros zit helaas vol. Iemand ervaring met een goede lokale partij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Sahara-zand, voegelpoep, bladeren, zonnepaneeleigenaren worden er niet blij van. Maar deze heeft pas echt reden tot klagen.

Afbeeldingslocatie: https://www.1limburg.nl/sites/default/files/public/styles/media-paragraph/public/1027754.jpg?itok=KDx4XddH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

assje schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:57:
@mkleinman welke regio zit je? Is dit een dienst die je tegen betaling aanbiedt?
Ik woon zelf in het pittoreske Lelystad 8) . Het is idd iets wat ik tegen betaling doe.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• technopeuter
mkleinman schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:41:
[...]

Ik woon zelf in het pittoreske Lelystad 8) . Het is idd iets wat ik tegen betaling doe.
En ook leuk om mee te maken, Martin heeft mijn huis ook bekeken en dat was waardevolle info

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Megalodon_67 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:31:
Sahara-zand, voegelpoep, bladeren, zonnepaneeleigenaren worden er niet blij van. Maar deze heeft pas echt reden tot klagen.

[Afbeelding]
Lang leve verzekeringen. Krijgt hij weer eens nieuwe paneeltjes op z'n dak.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
assje schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:43:
En die warmtepompen doen ook SWW zodat je ook daadwerkelijk gasloos bent?
Ja via boilervat met spiraal.
Toch zou ik bij weinig SWW behoefte een elektrisch boilertje ophangen. Bij een gezin liver door warmtepomp. Of een warmtepomp boiler.

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 10-12-2020 12:06 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
@!null
Het gaat bij mij om een gezin met 4 personen in een tussenwoning uit 1976. De transitie naar gasloos ziet er voor mij als volgt uit:
  • Vloer naisoleren (gereed)
  • Dak naisoleren (gereed)
  • Muren naisoleren (gereed)
  • Glas upgraden (gereed)
  • Ventilatie type C upgrade naar vraaggestuurd & DC (gereed)
  • Meterkast aanpassen & naar 3-fase (gereed)
  • Zonwering plaatsen (gepland)
  • Elektra naar zolder + afwerking (pending)
  • Lage temperatuur verwarming installeren (pending)
  • Gas kookplaat vervangen voor inductie + elektra door kruipruimte (pending)
  • Warmtepomp + boilervat aanschaffen en laten installeren (pending)
Nu zijn een aantal van deze zaken wellicht optioneel (isolatie) en zijn er allerlei benaderingen mogelijk. Zelf kies ik voor wat relatief dure oplossingen, ik wil bijvoorbeeld graag mijn buitenunit op het schuine dak onder een mooie kap en ben voornemens te combineren met een LL warmtepomp. SWW gebruik valt mee maar met drie dames in huis is krap dimensioneren geen optie.

Hoe dan ook blijft een budget van €2.000,- all-in voor een gemiddeld gezin in een gemiddelde woning voor transitie naar gasloos naar mijn mening een compleet irrelevante benadering.
Zet er voor 2000 euro een warmtepomp in en je bent gas loos.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 10-12-2020 13:19 ]

assje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:35:
ik wil bijvoorbeeld graag mijn buitenunit op het schuine dak onder een mooie kap
Die keuze zou ik heroverwegen. Van het geluid van een brommende WP op je dak ga je niet blij worden. In het L/W WP topic zijn er al een paar ervaringen van zo'n "schoorsteen" langskomen en ze hebben allemaal geluidsoverlast...
Verder is die methode alleen geschikt voor erg kleine buitenunits, die van zichzelf (door de kleinere ventilator en het gebrek aan ruimte voor isolatie) al veel meer herrie maken.
En hoe wil je de unit daar gaan servicen bij een storing midden in de winter?
Ter vergelijking: Mijn Mitsu PUHZ-75YAA weegt 102 kg en is een meter breed en hoog. Moet er niet aan denken om die op mijn dak te hebben... Ben blij dat ie gewoon in de tuin staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Andrehj op 10-12-2020 13:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• assje
  • Nu online
@Andrehj
Ik verwacht op 5kW uit te komen. De keuzes zijn voor mij:
  • voortuin
  • achtergevel tegen slaapkamermuur
  • dak
Enige andere optie die ik kan bedenken is op het dak van de garage, echter staat die 5 meter vrij van het huis dus dat wordt wel een forse afstand. Voortuin zou ik nog kunnen overwegen, daar komt ook al een buitenunit voor de L/L dus dan kan dit er ook nog wel bij :X

Maar bedankt voor je feedback, dit is een keuze waar ik nog erg mee worstel.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 10-12-2020 14:01 ]

• Ep Woody
assje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:00:
@Andrehj
  • voortuin
  • dak
Enige andere optie die ik kan bedenken is op het dak van de garage, echter staat die 5 meter vrij van het huis dus dat wordt wel een forse afstand. Voortuin zou ik nog kunnen overwegen, daar komt ook al een buitenunit voor de L/L dus dan kan dit er ook nog wel bij :X

Een 5kW monoblock weegt ook ongeveer 100 kilo, dus daar win je het ook niet mee.

Ik heb hem in de voortuin staan, vol in het zicht.

• assje
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:05:
Een 5kW monoblock weegt ook ongeveer 100 kilo, dus daar win je het ook niet mee.

Ik heb hem in de voortuin staan, vol in het zicht.
In al mijn overwegingen ben ik altijd alleen maar uitgegaan van een split.

Ik zie het gewoon nog niet zo voor me om twee buitenunits (L/W & L/L) tegen de gevel en/of in mijn kleine voortuintje te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDlS8Y5-bAhgNjgNaL1Q70o-K3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yJLDewpheniYrloMavnQNu2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door assje op 10-12-2020 14:07 ]

• Ep Woody
assje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:05:
[...]

Ik zie het gewoon nog niet zo voor me om twee buitenunits (L/W & L/L) tegen de gevel en/of in mijn kleine voortuintje te plaatsen:
[Afbeelding]
Dat maakt het iets duurder, maar wel makkelijker te plaatsen op het dak. Een Panasonic 5kW split buitenunit weegt "maar" 39 kilo en is ongeveer 62*82*30 cm. Je hebt wel een stek monteur nodig en de aanschafprijs ligt 700 tot 1000 euro hoger.

Als wij praten over van gas af voor 2000 euro dan hebben we het over een monoblock.

• Ep Woody
assje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]
De buitenunit van een L/L warmtepomp tegen de buitenmuur aan is niet zo vreemd. Gebeurt veel meer en eventuele resonanties heb je toch weinig last van doordat je ook binnen een geluidsbron hebt hangen.

L/W warmtepomp zou ik wel op de grond monteren, en naast de voordeur is niet heel vreemd. Alleen een beetje koud als je daar voor staat.

• assje
  • Nu online
Ep Woody schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:16:
L/W warmtepomp zou ik wel op de grond monteren, en naast de voordeur is niet heel vreemd. Alleen een beetje koud als je daar voor staat.
Wel lelijk pontificaal voor mijn mooie nieuwe kozijn :9

Maar, ik ga dit toch nog eens serieus overwegen.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 10:36
assje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:00:
@Andrehj
  • voortuin
  • dak

Het beste is in de zon op het zuiden.
Tenminste als je 'm gebruikt voor verwarmen in de winter.
Dan kun je het hoogste rendement halen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• assje
  • Nu online
CvP_tweakers schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:23:
Met plaatsing op het dak was mijn bedoeling om mijn ventilatie type C onder de kap uit te laten blazen. Zonder het berekend te hebben lijkt het me dat >100m3/hr lucht van 20 graden bij -10 buiten wel verschil moet maken (al is het alleen met defrosts). De badkamer zit niet op mijn MV dus vochtige lucht niet zo'n issue.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 10-12-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
@CvP_tweakers @assje op 1,5m boven de grond is het volgens mij het warmste in de winter....
En als je vraaggestuurd ventileerd zal je vaak onder die 100m3 blijven (hier ca. 1 uur per dag niet op de laatste stand, bij co2 gestuurd ventileren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 09:39
CvP_tweakers schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:23:
[...]

Ik heb mijn buitenunit idd ook in de tuin op het zuiden staan. Hij staat 3meter van de woning af en ik heb totaal geen last van het geluid hierdoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g5-lrG9b3MD3C73Y1IQNK1jFqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygUlt0lLUUXwmYwHicSl6A2x.jpg?f=fotoalbum_large

: edit: het rotte tuinhuisje is gelukkig intussen vervangen door een nieuw exemplaar........ 8)7 8)7 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinC op 10-12-2020 14:36 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• assje
  • Nu online
Aan wat voor afmeting moet ik dan denken voor een 5kW split buitenunit?

Een WH-UD05HE5-1 een goed voorbeeld? 824x298x622 (LxBxH), dat valt nog aardig mee. Zou dan nog net passen in de breedte voor het paneel naast de voordeur zonder voor het glas uit te komen.

[ Voor 64% gewijzigd door assje op 10-12-2020 14:43 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kijk even je bestemmingsplan etc na. aan de voorgevel is in de meeste gemeentes vergunningsplichtig (en niet zelde afwijzend in de welstandsnota) in de voortuin is vergunningsvrij tot 1 meter hoog. (maar let op ook niet regelvrij, ook hier zal je straks aan de geluidsnormen moeten voldoen.)

Waarom heb je een L/L en een L/W unit nodig? (opzich snap kan het een prima overweging zijn, ik heb het ook ;) ) kan je de L/W unit niet gewoon in de achtertuin plaatsen die staat toch niet aan zodra je daar zit de L/L niet naast je terras willen hebben kan ik wel snappen en die zou ik dan naast dat muurtje rechts zetten ( dus niet naast de voordeur)

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 10-12-2020 14:49 ]

• assje
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:46:
kijk even je bestemmingsplan etc na. aan de voorgevel is in de meeste gemeentes vergunningsplichtig (en niet zelde afwijzend in de welstandsnota) in de voortuin is vergunningsvrij tot 1 meter hoog.
Er zijn bij mij geen speciale regels dus tot bepaalde afstand van de gevel (was het 40cm?) geen probleem.
waarom heb je een L/L en een L/W unit nodig? (opzich snap kan het een prima overweging zijn, ik heb het ook ;) ) kan je de L/W unit niet gewoon in de achtertuin plaatsen die staat toch niet aan zodra je daar zit de L/L niet naast je terras willen hebben kan ik wel snappen en die zou ik dan naast dat muurtje rechts zetten ( dus niet naast de voordeur)
Rechts naast het muurtje is dan alleen compleet de verkeerde kant van de woning, de warmtepomp komt tegen de linker binnenmuur op zolder (oude plek van de CV).

Qua keuze combi:
  • L/W: Verwarming vloerverwarming beneden, standaard radiatoren boven & SWW
  • L/L: Koeling en eventueel aanvullend beetje verwarming voor boven
Aan de achtergevel heb ik op de begane grond over de hele breedte een afdak. Op de bovenverdieping is de hele breedte slaapkamer, daar tegen de muur kan wel. Maar, opzich qua leidingen over de muur ook wel iets voor te zeggen alles aan 1 kant te hebben (voorgevel).

Alternatief zou nog zijn beide buitenunits boven elkaar tegen de achtergevel te plaatsen (rechts naast het raam op onderstaande foto). Dan zit je dus alleen dus wel met een L/L die mogelijk herrie maakt als je buiten zit.

Ik kan ook nog overwegen het gewoon eerst een jaartje zonder L/L te gaan proberen, binnenkort wordt de zonwering geplaatst dat moet al veel verschil gaan maken.

(oude foto met oude kozijnen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUvHidK7cFGspLu9UogMGAtLCeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiZkwWTD8iC0xJZDG2gBN7eL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 10-12-2020 15:06 ]

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:55
assje schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:52:
[...]

Er zijn bij mij geen speciale regels dus tot bepaalde afstand van de gevel (was het 40cm?) geen probleem.

[...]

Rechts naast het muurtje is dan alleen compleet de verkeerde kant van de woning, de warmtepomp komt tegen de linker binnenmuur op zolder (oude plek van de CV).

Qua keuze combi:
  • L/W: Verwarming vloerverwarming beneden, standaard radiatoren boven & SWW
  • L/L: Koeling en eventueel aanvullend beetje verwarming voor boven
Aan de achtergevel heb ik op de begane grond over de hele breedte een afdak. Op de bovenverdieping is de hele breedte slaapkamer, daar tegen de muur kan wel. Maar, opzich qua leidingen over de muur ook wel iets voor te zeggen alles aan 1 kant te hebben (voorgevel).

Alternatief zou nog zijn beide buitenunits boven elkaar tegen de achtergevel te plaatsen (rechts naast het raam op onderstaande foto). Dan zit je dus alleen dus wel met een L/L die mogelijk herrie maakt als je buiten zit.

Ik kan ook nog overwegen het gewoon eerst een jaartje zonder L/L te gaan proberen, binnenkort wordt de zonwering geplaatst dat moet al veel verschil gaan maken.

(oude foto met oude kozijnen)
[Afbeelding]
Je zou ook eventueel voor fancoils kunnen kiezen boven om zo actief te kunnen koelen met de L/W warmtepomp. Dan heb je maar een enkele unit nodig.

• assje
  • Nu online
Heronimo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:41:
Je zou ook eventueel voor fancoils kunnen kiezen boven om zo actief te kunnen koelen met de L/W warmtepomp. Dan heb je maar een enkele unit nodig.
Wil ik ook nog wel overwegen inderdaad, moet dan wel twee aparte circuits hebben voor condenserend/niet condenserend koelen.

Tot nu toe heb ik een installateur op bezoek gehad om offerte te maken en die zag hier nog niet zoveel in, verder nog niet echt de voor en nadelen overwogen.

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 21:25
Ik heb van de week een Flir tot mijn beschikking gehad en waar ik al bang voor was blijkt bevestigd te worden, de betonnen vloer van mijn woning (1955) loopt door van binnen naar buiten. Een flinke koudebrug dus. Ik kan er niet veel aan veranderen volgens mij. Het enige dat ik kan bedenken is het betonnen deel buiten bedekken met een laag isolatie met daarover een houten vlonder o.i.d. Zou dat zin hebben of is dat geneuzel in de marge?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKADfdgmQEDHnNsLRwg8BspOsKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqS1qFsJqiFEeCJKwUHHP2Mf.jpg?f=fotoalbum_large

• !null
Dat is wel hoe nieuwbouw het doet, piepschuim tegen het beton aan.

• BarryH
KoenVW76 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:29:
Ik heb van de week een Flir tot mijn beschikking gehad en waar ik al bang voor was blijkt bevestigd te worden, de betonnen vloer van mijn woning (1955) loopt door van binnen naar buiten. Een flinke koudebrug dus. Ik kan er niet veel aan veranderen volgens mij. Het enige dat ik kan bedenken is het betonnen deel buiten bedekken met een laag isolatie met daarover een houten vlonder o.i.d. Zou dat zin hebben of is dat geneuzel in de marge?

[Afbeelding]
Waarschijnlijk steunt de betonvloer dan ook op de fundering en straalt die fundering dan ook flink uit.
Wat wel gedaan wordt is de fundering isoleren (met piepschuim denk ik). Volgens mij heeft @mkleinman dat ook gedaan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
De kruipruimte is VVE gebied, daar worden plannen voor gemaakt maar mag ik niets aan doen. Zou het inpakken van de fundering vanaf de zijkant , en de bovenkant zoals hierboven op de foto te zien is effect hebben of gaat de warmte dan alsnog via de fundering weg? Ik had de posts van @mkleinman gezien, interessant ja!

• BarryH
de bovenste grondlaag koelt in de winter het snelste af. Dus als je tot 60-70cm diep de fundering isoleert van de naastliggende grond bereik je aardig wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@assje Waarom doe je eigenlijk niet alles met L/L warmtepomp? Ook de woonkamer.
Met een multisplit. Dat is wel de manier om het goedkoop voor elkaar te krijgen en hoef je geen LTV te installeren.
Uiteraard is een vloerverwarming lekkerder, maar ik ga in ons nieuwe huis ook geen vloerverwarming nemen. En met de juiste vloerbedekking is dat ook geen probleem. Alleen de koudere vloeren (tegels etc, gietvloer) kunnen koud aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Verwijderd Waarom zou je willen kiezen voor een L/L verwarming? Constante geluidsdruk, minder goede verdeling van de warmte, veel meer units nodig om op alle kamers te kunnen verwarmen. Ook voor een klein beetje warmte heb je een bron nodig.

Hoe ingewikkeld is het om een te kleine radiator te vervangen voor een grotere? Ja het is een investering, maar je kunt het gefaseerd doen. De warmtevraag op de slaapkamers is waarschijnlijk kleiner, dus die hoeven niet direct. In de woonkamer zul je wel meer warmteafgifte moeten realiseren om voldoende warmte kwijt te kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@Ep Woody Nou ja, ik bouw nu vanaf scratch, en dan is een L/L warmtepomp toch veel simpeler en ook veel goedkoper.
Ik zou ook de voorkeur geven aan vloerverwarming met L/W warmtepomp. Dit is wat ik had in ons vorige huis. Nu bouw ik met hout, is niet zo praktisch.

Echter de goedkoopste L/W warmtepomp uit Duitsland is 2600 euro en dan moet je installatie zelf doen. En allerlei bijkomende kosten voor leidingwerk e.d.
Een L/L is inclusief installatie al goedkoper.

En een nieuwe airco doet maar 20db binnen in stilste stand, of 25 in normale stand. 25db is net zoveel als mijn decentrale balansventilatie en is waarschijnlijk al stiller dan de koelkast.

Convectie verwarming zorgt trouwens ook voor luchtcirculatie.

De slaapkamers zijn bij ons klein en goed geisoleerd, daar volstaat een elektrisch kacheltje als booster, waarna vermoedelijk de temperatuur vanzelf goed blijft. En de slaapkamers kunnen meeliften op woonkamer, zoals in veel rijtjeshuizen gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Heeft iemand zich weleens verdiept in HR++ glas, triple glas versus vacuumglas:
https://www.agcnederland.nl/fineo-vacuumglas/

Heeft ook Uwaarde van 0,7 maar dan met 2 glasplaten en een hele dunne spouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ep Woody schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:07:
@Verwijderd Waarom zou je willen kiezen voor een L/L verwarming? Constante geluidsdruk, minder goede verdeling van de warmte, veel meer units nodig om op alle kamers te kunnen verwarmen. Ook voor een klein beetje warmte heb je een bron nodig.

Hoe ingewikkeld is het om een te kleine radiator te vervangen voor een grotere? Ja het is een investering, maar je kunt het gefaseerd doen. De warmtevraag op de slaapkamers is waarschijnlijk kleiner, dus die hoeven niet direct. In de woonkamer zul je wel meer warmteafgifte moeten realiseren om voldoende warmte kwijt te kunnen.
Misschien is dit het geval in een slecht/ matig geisoleerde jaren 70/80 woning, mijn ervaring is anders

Ik verwarm onze bj 2019 hoekwoning primair met één l/l 3.5kW warmtepomp, en dat bevalt uitstekend. Als je gewoon 24/7 verwarmt dan is de unit bijna onhoorbaar en met nieuwbouw isolatie blijft de ruimte egaal warm en ontstaan er bij ons geen koude zones.

Sterker nog.. afgelopen twee dagen heb ik de tussendeur naar boven opengehouden en op zolder is het nu gewoon 18c.

10/12: 7.3kWh verstookt _O-

@!null Ik weet niet wat de oppervlakte is van de ruimte die je gaat verwarmen maar de Mitsubishi SRK50ZSX-S, biedt een hoog vermogen in combinatie met een zeer laag modulatie bereik van 0.6kW.
https://mitsubishi-heavy-...echnical-manual-zsx-s.pdf

Helaas kwam de binnenunit hier niet door de WAF.

Het top vermogen heb ik niet zozeer nodig, de 3.5 doet het twee vingers in zijn neus en ik heb stads-vloerverwarming als back-up.

Echter is 200 watt lager vermogen is wel lekker in de tussen seizoenen om het pendelen te verminderen.

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 11-12-2020 18:49 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@revolution-nl Woonkamer is maar 27m2. Maar het is wel vrijstaand, met heel veel muuroppervlakte met veel glas en weinig thermische massa. Ondanks dat alles ook Rc 5.0 en beter is en triple glas net als ons vorige huis, merk ik wel dat dit totaal andere koek is dan een rijtjeshuis, dit is veel meer blootgesteld aan de elementen. En sommige dingen ook niet handig gedaan. De woonkamer unit heeft bijna geheel buitenwanden om zich heen, op 2 strekkende meter na, waar de gang is naar het andere deel met de slaapkamers. Dat is dus veel extra veel geveloppervlakte voor zo'n weinig huis.
In principe zou ik een 2.5kW het kunnen doen, maar ik denk dat ik toch een 3.5kw model neem, omdat verschil in laagste stand klein is (100W of zelfs geen verschil) en ik met de 3.5kw wat makkelijker nachtverlaging kan doen en dan sochtends (of ander moment) snel hem op temperatuur krijgen. Ik werk nu tijdelijk met elektrische kacheltjes (zitten nog midden in de bouw), en dat geeft veel info over hoeveel er nodig is. Al zal het uiteindelijk minder zijn, met de wand zowel aan binnen als buitenkant afgewerkt.
Het is in ieder geval duidelijk dat het allemaal meer warmte verliest dan verwacht (door het glas en weinig massa) maar dat het ook bijna niks kost om de boel op temperatuur te krijgen en te houden. Dus kWh verbruik al wel laag zijn met airco. Maar met puur elektrische verwarming factor 4 of 5 hoger niet acceptabel meer denk ik. En een airco is niet veel duurder dan direct elektrische verwarming.

[ Voor 29% gewijzigd door !null op 11-12-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:34:

Ik heb er naar gekeken. De Nederlands partijen zijn erg vaag over specs & prijzen en het lijkt of ze vooral tussenpartij willen zijn bij grote projecten en niet aan particulieren leveren. Ik zou graag willen weten of ik dit glas mag gebruiken in een monument, maar daar is nog erg weinig over te vinden (mede omdat de specs niet te vinden zijn).

Een oude buurman heeft vacuumglas laten importeren uit China. Ik zal hem eens vragen naar zijn ervaringen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:33
KabouterSuper schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 07:53:
[...]

Ik heb er naar gekeken. De Nederlands partijen zijn erg vaag over specs & prijzen en het lijkt of ze vooral tussenpartij willen zijn bij grote projecten en niet aan particulieren leveren. Ik zou graag willen weten of ik dit glas mag gebruiken in een monument, maar daar is nog erg weinig over te vinden (mede omdat de specs niet te vinden zijn).

Een oude buurman heeft vacuumglas laten importeren uit China. Ik zal hem eens vragen naar zijn ervaringen.
Ik heb ook eens wat navraag gedaan, het is heel veel duurder dan triple glas en daarmee niet rendabel voor een gewone woning en wordt juist gebruikt in bijvoorbeeld monumenten. Reken op het dubbele van triple glas inclusief kozijnen.
Stuur een dm voor een bedrijf wat het kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
BarryH schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:59:
de bovenste grondlaag koelt in de winter het snelste af. Dus als je tot 60-70cm diep de fundering isoleert van de naastliggende grond bereik je aardig wat.
Oke, dan wordt dat een leuk projectje binnenkort. Ik wil de bovenkant van de doorlopende betonnen vloer buiten dan ook isoleren. Is er eigenlijk een groot verschil tussen de warmteafgifte van beton aan lucht of omliggende grond? En weet iemand hoe je kan berekenen/inschatten wat voor besparing dit zou kunnen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
KoenVW76 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:13:
[...]

Oke, dan wordt dat een leuk projectje binnenkort. Ik wil de bovenkant van de doorlopende betonnen vloer buiten dan ook isoleren. Is er eigenlijk een groot verschil tussen de warmteafgifte van beton aan lucht of omliggende grond? En weet iemand hoe je kan berekenen/inschatten wat voor besparing dit zou kunnen opleveren?
Een besparing van niks, zelfs een waterleiding bevriest op die diepte niet met -20.
Iets met aard warmte van onderen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:16:
@revolution-nl Woonkamer is maar 27m2. Maar het is wel vrijstaand, met heel veel muuroppervlakte met veel glas en weinig thermische massa. Ondanks dat alles ook Rc 5.0 en beter is en triple glas net als ons vorige huis, merk ik wel dat dit totaal andere koek is dan een rijtjeshuis, dit is veel meer blootgesteld aan de elementen. En sommige dingen ook niet handig gedaan. De woonkamer unit heeft bijna geheel buitenwanden om zich heen, op 2 strekkende meter na, waar de gang is naar het andere deel met de slaapkamers. Dat is dus veel extra veel geveloppervlakte voor zo'n weinig huis.
In principe zou ik een 2.5kW het kunnen doen, maar ik denk dat ik toch een 3.5kw model neem, omdat verschil in laagste stand klein is (100W of zelfs geen verschil) en ik met de 3.5kw wat makkelijker nachtverlaging kan doen en dan sochtends (of ander moment) snel hem op temperatuur krijgen. Ik werk nu tijdelijk met elektrische kacheltjes (zitten nog midden in de bouw), en dat geeft veel info over hoeveel er nodig is. Al zal het uiteindelijk minder zijn, met de wand zowel aan binnen als buitenkant afgewerkt.
Het is in ieder geval duidelijk dat het allemaal meer warmte verliest dan verwacht (door het glas en weinig massa) maar dat het ook bijna niks kost om de boel op temperatuur te krijgen en te houden. Dus kWh verbruik al wel laag zijn met airco. Maar met puur elektrische verwarming factor 4 of 5 hoger niet acceptabel meer denk ik. En een airco is niet veel duurder dan direct elektrische verwarming.
Ik zou zeker voor een 3.5 gaan het minimum vermogen is vaak gelijk aan een 2.0 of 2.5, tenminste dit is bij de mitsubitshi het geval, zeker voor hartje winter is het fijn om wat vermogen achter de hand te hebben.

Wat zijn je ervaringen nu met de electrische kacheltjes en de afgelopen koudere periode?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@revolution-nl Dat het afkoelt snachts :+
Er is opzich heel weinig nodig om het op temperatuur te krijgen te houden. Zeg dat er maar 3kWh in hoeft om het van 13 graden naar tegen de 20 graden aan te krijgen. Maar gedurende de dag gaat er dan toch wel wat doorheen om het op temperatuur te houden. Zo nog 10kWh.

Toch moet ik het ook even aankijken. Gezien het nog niet af is merk ik met elke stap weer een verbetering. Dus het kan maar zo zijn dat als wanden af zijn, vloer+ondervloer erin, het reuze meevalt. Vooral als het veel van die dagen zijn dat het rond de 8 a 10 graden buiten temp is.

Duurt misschien nog een maand o.i.d., en het was al afgeweest als we geen Corona hadden gekregen. Nu weer hersteld en verder.
Dus ik denk toch nog heel even afwachten.

Ik ken iemand die echt een tiny house op goede manier (luchtdicht) heeft gebouwd en die zit jaarlijks op 300kWh met zijn elektrische kacheltje aan de muur. Ja dat rechtvaardigd natuurlijk geen enkele dure installatie. Maar ik ben nog niet overtuigd dat wij daar ook bij in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
We hebben een eerste tekening voor een vergunningsaanvraag nieuwbouw mogen ontvangen. Wat ons vooral opviel was de positie van de WTW in de bijkeuken. Volgens mij rekenen ze met een Zehnder Q450. Wij hadden een mooie kastenwand in gedachte van vier keer 60cm. Dat gaat niet lukken zoals dit nu getekend is. Nou heb ik weinig kaas gegeten van WTW, zien jullie nog alternatieve plekken of oplossingen? (Of valt er iets anders op?)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Andere opties hangen af van de route van de aan/afvoerkanalen. Ik kan me voorstellen dat op de huidige plaats je mooie aansluitingen hebt naar keuken, kamer en bijkeuken.
Als je de WTW unit naar de berging verplaatst heb je kanalen daar naar toe nodig.

Waar is de rest van de equipment (boiler, warmtepomp binnenunit...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
BarryH schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:35:
Andere opties hangen af van de route van de aan/afvoerkanalen. Ik kan me voorstellen dat op de huidige plaats je mooie aansluitingen hebt naar keuken, kamer en bijkeuken.
Als je de WTW unit naar de berging verplaatst heb je kanalen daar naar toe nodig.

Waar is de rest van de equipment (boiler, warmtepomp binnenunit...)?
Er is in de schuur/berging een flinke plek gereserveerd voor apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En hoe lopen de aan / af voer kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Dat is nog niet bepaald. Ik kan me voorstellen dat dat bepaald wordt aan de hand van de positie van de WTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is wel een gangbare werkwijze met WTW, meestal afzuigen in natte ruimtes en inblazen in de droge.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Karp de kanalen zijn volgens mij ca. 15cm diameter. En je hebt er minimaal 2. Dus ik denk dat je even duidelijk moet krijgen waar de aan en afvoer openingen in de verschillende vertrekken komen. Dit komt vrij nauw. (niet aan en afvoer direct naast elkaar, etc).
Vervolgens de kanalen plannen. En dan zie je snel genoeg wat een handige plek is. Voor echt goede centrale WTW moet je in elk vertrek komen. Alternatief is decentrale WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 23:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Iemand ervaring met landvanons.nl ?
klinkt als een heel goed initiatief, maar ben nieuwsgierig of er ervaringen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
BarryH schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:07:
Iemand ervaring met landvanons.nl ?
klinkt als een heel goed initiatief, maar ben nieuwsgierig of er ervaringen mee zijn.
Hoezo ervaringen? Je betaald 20 euro en 'bezit' een stukje land. Verder gebeurt er niks.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
precies, hoeveel niks gebeurt er dan?

• Vuiltje
No Hands schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:27:
[...]
Je betaald 20 euro en 'bezit' een stukje land.
Je koopd op papier een stuk landbouwgrond, meer niet.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BarryH schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:33:
precies, hoeveel niks gebeurt er dan?
Zo te lezen wordt de grond verpacht en wordt het (waarschijnlijk op hun voorwaarden) als landbouwgrond gebruikt. Je moet niet rekenen op rendement maar als er rendement is moeten de deelnemers beslissen wat daarmee gedaan wordt.
Dus wat betreft jou: er gebeurt niets, behalve dat je waarschijnlijk een keer per jaar wordt uitgenodigd voor een deelnemersvergadering.

Signatures zijn voor boomers.

• BarryH
ok, ik ga een paar maanden de nieuwsbrief lezen.
En ws dan na een half jaar er wat geld aan geven. ik zie het als een goed doel. iemand zal met biodiversiteit aan de gang moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
BarryH schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:32:
ok, ik ga een paar maanden de nieuwsbrief lezen.
En ws dan na een half jaar er wat geld aan geven. ik zie het als een goed doel. iemand zal met biodiversiteit aan de gang moeten.
Gisteren een online presentatie van https://www.herenboerenede.nl/ bijgewoond. Zij willen een coöperatieve boerderij op gaan zetten. Ze willen dat doen op een natuurinclusieve manier. Op verschillende plaatsen zijn er al Herenboerderijen.
Hier heb je een grotere betrokkenheid dan bij Land van ons. Je krijgt wekelijks een pakket voedsel van je eigen boerderij.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 01:11:
Hebben jullie trouwens enig idee of er een correctiefactor losgelaten moet worden op het dak? Overal lees ik dat dakisolatie een veel groter effect heeft en mijn onderbuik zegt ook dat, dat logisch is maar uit de transmissie berekening komt dat niet naar voren.

Het verminderde nut van vloerisolatie komt bijvoorbeeld wel goed naar voren doordat de delta T veel kleiner is.

Ik heb voor een standaard woning van 120m2 (met HR++ glas en alles RC 6) nu dit:
Vloer 14,84%
Gevel 32,58%
Dak 12,37%
Glas 40,22%

Dit strookt niet met mijn verwachtingen. Doe ik iets fout?

Gemiddeld huis van 120m2 2 lagen
vloer 60
dak 60
voorgevel 36
achtergevel 36
Zijgevel L 60
Zijgevel R 60
Glas 32
Onder maaiveld 19,2

Van de gevels heb ik voor de berekening de 32m2 glas nog afgetrokken van een gevel.
Even een crosspost. Iemand enig idee? Want uit de berekening komt nu niet naar voren dat het dak het grootste lek is. Iets wat in de praktijk wel zou zijn.

@!null Als je te veel verliest vanwege wind zou het helpen om bossage om je huis heen te zetten. Dat scheelt een hoop.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• BarryH
@icecreamfarmer
ik kan er alleen logisch over redeneren:
- warmte stijgt omhoog
- dus onder het dak is het het warmste
- daardoor op het dak een grotere delta T dan op de vloer (stel 2 graden verschil tussen vloer en dak, dan bij vriespunt: 20graden in huis, op vloer deltaT 20-2-0=18 en op dak deltaT 20+2-0 =22. Kortom bijna 20% verschil.

- bij vloerverwarming werkt dit natuurlijk anders.

Daarnaast nog logica over kosten: als dak op RC10 niet al te veel extra kost, waarom zou je dat dan niet doen?

Overigens bliijft bij jou nog steeds de gevel en glas dan het zwakke punt.

Als het nog gebouwd moet worden of gerenoveerd dan zou ik voor Triple glas gaan in geisoleerde kozijnen.
die meerprijs viel bij mij erg mee (+15% bij toch vervangen van de kozijnen)

Of b.v. een veranda/tuinoverkapping aan de achtergevel( bij ons met een glazen tuinoverkapping met deuren van enkel glas is het in de tuinoverkapping 6 graden bij 20 graden binnen en 0 graden buiten.)

• Herkz
  • Laatst online: 19-09 14:58
deejeebv schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:54:
[...]

Gisteren een online presentatie van https://www.herenboerenede.nl/ bijgewoond. Zij willen een coöperatieve boerderij op gaan zetten. Ze willen dat doen op een natuurinclusieve manier. Op verschillende plaatsen zijn er al Herenboerderijen.
Hier heb je een grotere betrokkenheid dan bij Land van ons. Je krijgt wekelijks een pakket voedsel van je eigen boerderij.
Zeer intressant, ik ga mij inlezen.

Gasloos sinds 2020.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

BarryH schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:09:
@icecreamfarmer
ik kan er alleen logisch over redeneren:
- warmte stijgt omhoog
- dus onder het dak is het het warmste
- daardoor op het dak een grotere delta T dan op de vloer (stel 2 graden verschil tussen vloer en dak, dan bij vriespunt: 20graden in huis, op vloer deltaT 20-2-0=18 en op dak deltaT 20+2-0 =22. Kortom bijna 20% verschil.

- bij vloerverwarming werkt dit natuurlijk anders.

Daarnaast nog logica over kosten: als dak op RC10 niet al te veel extra kost, waarom zou je dat dan niet doen?

Overigens bliijft bij jou nog steeds de gevel en glas dan het zwakke punt.

Als het nog gebouwd moet worden of gerenoveerd dan zou ik voor Triple glas gaan in geisoleerde kozijnen.
die meerprijs viel bij mij erg mee (+15% bij toch vervangen van de kozijnen)

Of b.v. een veranda/tuinoverkapping aan de achtergevel( bij ons met een glazen tuinoverkapping met deuren van enkel glas is het in de tuinoverkapping 6 graden bij 20 graden binnen en 0 graden buiten.)
Ik ben mij nog aan het oriënteren en heb nu een proefberekening gemaakt om te kijken of de formules kloppen. Ik heb dezelfde redenatie echter zie ik dit niet terug in de formule. Tussen vloer en andere bouwdelen wel want de Td is kleiner voor de vloer. Voor de gevel en het dak is die echter hetzelfde. Maar dan krijg ik er niet deze grafiek uit.
https://tweakers.net/camo...fiek02_bewerkt_1000px.jpg

Heb nu een jaren 70 huis en zit er aan te denken om de complete gevel en dak te strippen. Heb al wel HR+ glas maar de spouw lijkt geen isolatie te bevatten en het dak maar 2cm polystyreen. Wilde een berekening maken hoeveel het kost en of het de moeite is om het (bijna) passief te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:01:
[...]
Even een crosspost. Iemand enig idee? Want uit de berekening komt nu niet naar voren dat het dak het grootste lek is. Iets wat in de praktijk wel zou zijn.
Je past geen correctiefactor toe op het dak. Dat zou impliceren dat het bij het dak warmer is dan op de begane vloer en dat is veelal onjuist om twee redenen
- De verdiepingsvloeren beperken de luchtstroom, waardoor niet alle warmte zomaar naar de dakverdieping gaat
- Een woning wordt op alle verdiepingen verwarmd met als doel een gelijke temperatuur door de hele woning te krijgen. Sterker nog, een zolder wordt vaak minder verwarmd dan de andere verdiepingen.

Zeker met een Rc=6 woning mag je gewoon uit gaan dat het in de hele woning dezelfde temperatuur is, en de delta-T over een bouwelement (met uitzondering van de vloer) gelijk is.

In wat voor woning woon je? Bij hoek of vrijstaande woningen is je gevel al snel groter dan het dak. Voor rijtjeswoningen mag je verwachten dat het dak groter is dan de gevel.

[ Voor 3% gewijzigd door Skyaero op 17-12-2020 11:52 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Skyaero schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:43:
[...]

Je past geen correctiefactor toe op het dak. Dat zou impliceren dat het bij het dak warmer is dan op de begane vloer en dat is veelal onjuist om twee redenen
- De verdiepingsvloeren beperken de luchtstroom, waardoor niet alle warmte zomaar naar de dakverdieping gaat
- Een woning wordt op alle verdiepingen verwarmd met als doel een gelijke temperatuur door de hele woning te krijgen. Sterker nog, een zolder wordt vaak minder verwarmd dan de andere verdiepingen.
Als ik deze logica volg zou er juist minder warmte door het dak lekken omdat de Tdelta lager is dan van de gevel?
Ik heb vooralsnog alles hetzelfde gehouden behalve bij de vloer waarbij ik uitgegaan ben van een grondtemperatuur van 10 graden.
Zeker met een Rc=6 woning mag je gewoon uit gaan dat het in de hele woning dezelfde temperatuur is, en de delta-T over een bouwelement (met uitzondering van de vloer) gelijk is.

In wat voor woning woon je? Bij hoek of vrijstaande woningen is je gevel al snel groter dan het dak. Voor rijtjeswoningen mag je verwachten dat het dak groter is dan de gevel.
Dit is een proefberekening. Heb gewoon een vrijstaand huis (2 laags) van 120m² gepakt met gevels van 10m en 6m en verdiepingshoogte van 3m. Dit was om de formule te testen.

Aan mijn eigen huis moet ik nog gaan rekenen.

• Skyaero
  • Niet online
In oude woningen zou je rekening mee kunnen houden dat de zolder minder/niet verwarmd is. In de praktijk los je dit op door de gemiddelde woningtemperatuur iets lager te nemen. In moderne woningen (Rc > 2.5) mag je er gewoon van uit gaan dat de temperatuur door de hele woning gelijk is.

De hoeveelheid warmte die weglekt is afhankelijk van het oppervlak. Bij een vrijstaand huis heb je veel geveloppervlak (vier zijden) ten opzichte van een dak. Bij een rijtjes woning heb je bij hetzelfde dakoppervlak maar twee gevels (waarvan het merendeel vaak ook nog glas/kozijn is).

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Warme lucht stijgt wel omhoog, natuurlijk. Maar warmtetransport gaat natuurlijk niet enkel door luchtverplaatsing. Als je een pan maar voor de helft op een kookplaat zet wordt (uiteindelijk) toch de hele pan warm; warmte kan ook verplaatst worden door straling (denk aan IR-panelen of de zon) .

Tot zover mijn niet nuttige bijdrage O-)

• !null
icecreamfarmer schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:01:
@!null Als je te veel verliest vanwege wind zou het helpen om bossage om je huis heen te zetten. Dat scheelt een hoop.
Het is 1 van de redenen om luchtdicht te bouwen. Zodat de wind geen direct effect op je woning heeft.
Maar als gevelbekleding en binnenwandbekleding erop zit dan is het geen punt meer verwacht ik (in combinaties met de folies om luchtdicht te bouwen die we gebruiken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
!null schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:38:
[...]

Het is 1 van de redenen om luchtdicht te bouwen. Zodat de wind geen direct effect op je woning heeft.
Maar als gevelbekleding en binnenwandbekleding erop zit dan is het geen punt meer verwacht ik (in combinaties met de folies om luchtdicht te bouwen die we gebruiken)
Folies? Brrrr, gewoon volledig damp-open! 8)

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Herkz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:09:
[...]

Zeer intressant, ik ga mij inlezen.
Klopt, interessant (zei een herenboer himself)!
d:)b
En als je dat leuk vind, kan je zelf ook meehelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
BarryH schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:34:

zag laatst en andere fabrikant met 0,55 of 0,45... denk dat we over 10 jaar lachen dat we ooit driedubbelglas hadden

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
deejeebv schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:54:
[...]

mooi idee. jammer dat de boerderij van mijn vooriuders gesloopt is (staat nu het ziekenhuis in Ede) de klein-versie staat er nog wel

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@technopeuter Goed om zicht op te krijgen.

Wat ik zie is voor dat ugc ca. 300-500 p m2. Dat lijkt me on par met Triple glas met kozijn, dus nog een beetje duur.

Heel interessant, vaak gaan kozijnen met een beetje tijdig onderhoud heel lang mee en toch moet dubbel glas in flink volume vervangen gaan worden de komende jaren (enerzijds omdat ze soms gaan lekken na 30 jaar en anderzijds vanwege de energiebesparing).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
technopeuter schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:03:
[...]

zag laatst en andere fabrikant met 0,55 of 0,45... denk dat we over 10 jaar lachen dat we ooit driedubbelglas hadden
Ben wel benieuwd wat de levensduur is. Ervaring met vacuumpanelen als isolatie is dat het na een jaar of 15 toch lek begint te raken, terwijl HR++ of triple glas toch zeker 30 jaar meegaat.

Overigens heeft alleen een Russische maffiabaas driedubbelglas in zijn woning (driedubbel = 3 x 2 = 6 lagen). 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Skyaero nee hoor, heel veel goed geïsoleerde woningen hebben gewoon driedubbel glas.

Russische maffiabazen hebben wellicht gelamineerd glas. Of dat ook een beetje warmte isolerend is zou ik niet weten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
tja drievoudig is ook wel een uitermate moeilijk woord.
Driedubbel is toch echt 6.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zojuist de lichtkoepel in de badkamer voorzien van een plaat plexiglas met scharnier. Door het scharnier kan ik de plaat openen, zodat ook de lichtkoepel open kan. Een beetje extra ventilatie in de badkamer kan geen kwaad, maar deze lichtkoepel zorgde voor een onplezierige kou op je blote bast, Laat de winter maar komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI7b89PNMXAqY_2JHXKDm12-kW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXdvlxXHWlfTDt6sSWTSZMF7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kbmOXCFlhFyOPTs10yNwSPkiug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVTRgvqc9rDspqjenn1ZoUQ7.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Skyaero schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:58:
[...]

Ben wel benieuwd wat de levensduur is. Ervaring met vacuumpanelen als isolatie is dat het na een jaar of 15 toch lek begint te raken, terwijl HR++ of triple glas toch zeker 30 jaar meegaat.

Overigens heeft alleen een Russische maffiabaas driedubbelglas in zijn woning (driedubbel = 3 x 2 = 6 lagen). 8)
Het zijn zelfs 11 lagen... Glas, spouw, glas, spouw, glas, spouw, glas, spouw, glas, spouw, glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ericplan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:10:
Zojuist de lichtkoepel in de badkamer voorzien van een plaat plexiglas met scharnier. Door het scharnier kan ik de plaat openen, zodat ook de lichtkoepel open kan. Een beetje extra ventilatie in de badkamer kan geen kwaad, maar deze lichtkoepel zorgde voor een onplezierige kou op je blote bast, Laat de winter maar komen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Netjes, een mooie eenvoudige upgrade.

Wij zaten ook altijd te klooien met vocht in de badkamer, urenlang moest de ventilatie op standje turbo waardoor er door de hele woning een vervelende trek ontstond.

We hebben sinds een week een luchtontvochtiger in de badkamer en dat is ideaal. De ontvochtiger blaast in minder dan 2 uur de hele ruimte droog, dit hadden wij jaren eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

revolution-nl schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:35:

Wij zaten ook altijd te klooien met vocht in de badkamer, urenlang moest de ventilatie op standje turbo waardoor er door de hele woning een vervelende trek ontstond.

We hebben sinds een week een luchtontvochtiger in de badkamer en dat is ideaal. De ontvochtiger blaast in minder dan 2 uur de hele ruimte droog, dit hadden wij jaren eerder moeten doen.
Hoe dan? Onze badkamer heeft geen raam dat open kan dus moet het puur van de afzuiging hebben en het is nieuwbouw van dit jaar dus ook niet bepaald een doortocht woning.
De hygrosensor die ik recent geplaatst heb zorgt ervoor dat ie een tijdje wat harder afzuigt om de boel te drogen maar die heeft daar geen uren voor nodig. De spiegel beslaat amper en zelfs het raam verliest z'n condens vrij vlot.

Is er bij jou niet gewoon iets mis met de ventilatie?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 21:40
Een raam openen in de badkamer voor ventilatie is niet de juiste methode. Zeker niet als het buiten koud is.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:27:
[...]

Hoe dan? Onze badkamer heeft geen raam dat open kan dus moet het puur van de afzuiging hebben en het is nieuwbouw van dit jaar dus ook niet bepaald een doortocht woning.
De hygrosensor die ik recent geplaatst heb zorgt ervoor dat ie een tijdje wat harder afzuigt om de boel te drogen maar die heeft daar geen uren voor nodig. De spiegel beslaat amper en zelfs het raam verliest z'n condens vrij vlot.

Is er bij jou niet gewoon iets mis met de ventilatie?
Hier hetzelfde, tijdens douche hoogste stand, vijf min na draaien, en dan terug naar laagste stand. Nooit problemen. Wel continu vloer verwarming aan, geen verwarming is funest. Met als een raam open zetten, domste wat je kunt doen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

reneeke1970 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:47:
[...]

Hier hetzelfde, tijdens douche hoogste stand, vijf min na draaien, en dan terug naar laagste stand. Nooit problemen. Wel continu vloer verwarming aan, geen verwarming is funest. Met als een raam open zetten, domste wat je kunt doen
Ja daarom is dit blok ook zo gebouwd dat de badkamer het raam niet open kan zetten. Het oudere spiegelblok kan dat wel en daar werkte het dus slecht. Wij hebben ook de (vloer)verwarming aan staan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Vandaag de brievenbus aangepakt. Van de standaard klep en borstel, via de Ecoflap nu door naar de HomeBox.

Verslagje : https://www.renewable-ene...brievenbus-geinstalleerd/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:47:
[...]

Ik heb onlangs deze gekocht. https://www.ventilatielan...0-125mm-app-gestuurd.html wel duur voor een ventilator maar het mooie is wel dat je deze kunt programmeren b.v. nalooptijd of extra stille ventilatie uren. Of juist extra ventileren. Door gebruik van deze ventilator kan ik nu mijn balansventilatie ook aan laten slaan. Dus eerst pikt de badkamer ventilator hogere luchtvochtigheid op en daarna de balansventilatie en gaat dan extra hard afzuigen. Ideale combi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vuiltje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:05:
[...]

tja drievoudig is ook wel een uitermate moeilijk woord.
Driedubbel is toch echt 6.
Ik erger me als energieprofessional ook vreselijk aan, bijna iedereen neemt het over.
Gewoon -voudig gebruiken.

Waar ik me ook nog druk om maak is niet gebruik van SI-eenheden zoals kWh (ipv J) maar nog erger is foutief gebruik van kW en kWh |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bbbrumbrum schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:52:
[...]

Folies? Brrrr, gewoon volledig damp-open! 8)
Damp-open moet altijd de eerste oplossingrichting zijn, als het niet kan met bestaande constructie kun je (plaatselijk) voor damp-remmend kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Skyaero schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:43:
[...]

Uit mijn ervaring is het vaak zo dat het dak het minst goed geisoleerd is (dus ook grootste warmtelek) en vaak wordt VV op zolder met minder oppervlakte VV uitgerust. Hierdoor krijg je het op zolder minder goed warm (en in de zomer koud als je koelt). Als je dan ook nog eens naregeling hebt op basis van de woonkamer kan het zo zijn dat jouw woonkamer op temperatuur is maar de overige verdiepingen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
Vaevictis_ schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:52:
[...]

Ik heb onlangs deze gekocht. https://www.ventilatielan...0-125mm-app-gestuurd.html wel duur voor een ventilator maar het mooie is wel dat je deze kunt programmeren b.v. nalooptijd of extra stille ventilatie uren. Of juist extra ventileren. Door gebruik van deze ventilator kan ik nu mijn balansventilatie ook aan laten slaan. Dus eerst pikt de badkamer ventilator hogere luchtvochtigheid op en daarna de balansventilatie en gaat dan extra hard afzuigen. Ideale combi.
Kun je dit uitleggen, waarom een badkamerventilator in combinatie met balansventilatie, of heb je deze ventilator op het kanaal van je balansventilatie aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
deejeebv schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:29:
[...]

Kun je dit uitleggen, waarom een badkamerventilator in combinatie met balansventilatie, of heb je deze ventilator op het kanaal van je balansventilatie aangesloten?
Ja, ik heb retrofit balansventilatie in de badkamer dus alleen afvoer maar merkte dat WTW unit niet aansloeg dus dit is een hulpmiddel. Debiet in de badkamer is dus te laag.

Normaal zou een WTW zelf op basis van RV moeten aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Gisteren viel de consumentengids op de mat, met dit artikel erin: https://www.consumentenbo...ng-met-hybride-warmtepomp

Wat ik goed vind is dat ze een test hebben uitgevoerd met de instellingen op "standaard", want dat zullen heel veel mensen doen die zich niet hier op Tweakers begeven. Waar het artikel mee afsluit, en wat je niet meteen terugleest, is dat als je rond de 1000m3 verbruikt, je eigenlijk beter niet over moet gaan op een hybride warmtepomp omdat je terugverdientijd dan wel erg lang wordt. Eigenlijk wel weer jammer, want ik ga graag nog een stukje verder met de verduurzaming maar vraag me af of het nog wel loont op deze manier...

Gek eigenlijk, hoe meer je aan verduurzaming doet, hoe minder het loont om verder te verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Gramser schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:42:
Gisteren viel de consumentengids op de mat, met dit artikel erin: https://www.consumentenbo...ng-met-hybride-warmtepomp

Wat ik goed vind is dat ze een test hebben uitgevoerd met de instellingen op "standaard", want dat zullen heel veel mensen doen die zich niet hier op Tweakers begeven. Waar het artikel mee afsluit, en wat je niet meteen terugleest, is dat als je rond de 1000m3 verbruikt, je eigenlijk beter niet over moet gaan op een hybride warmtepomp omdat je terugverdientijd dan wel erg lang wordt. Eigenlijk wel weer jammer, want ik ga graag nog een stukje verder met de verduurzaming maar vraag me af of het nog wel loont op deze manier...

Gek eigenlijk, hoe meer je aan verduurzaming doet, hoe minder het loont om verder te verduurzamen.
Heb het artikel niet gelezen, maar het klopt denk ik wel aardig. Als je weinig gas gebruikt moet je zeker geen hybride warmtepomp pakken naar gelijk over naar een volwaardige warmtepomp. Dat kan makkelijk.

Ook het verder verduurzamen als er al het een en ander gedaan is, is gewoon niet rendabel. De kosten worden steeds hoger en de winst steeds kleiner. Oftewel, zit je goed dan is de stap naar een echte warmtepomp of zonnepanelen een hele goede investering, terwijl isoleren totaal niet meer rendabel is.
Pagina: 1 ... 4 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.