De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.664 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05
Ik moet nog één ding goed laten bekijken hier: spouwmuurisolatie. Voor de vochthuishouding is het overigens ook het beste als ik de voegen op diverse plekken laat herstellen.

Mindergas.nl laat zien dat ik afsteven op een verbruik van minder dan 1100m3. Zonnepanelen heb ik al op het garagedak, en nu ik afgelopen zomer mijn dak heb laten renoveren durf ik daar ook weer zonnepanelen op te leggen. Even twee jaar wachten, dan mag ik de BTW ook weer aftrekken. En dan durf ik na te gaan denken over een lucht/water-WP.

Vind het wel goed dat de consumentengids serieus aandacht besteed aan deze oplossing. En ze durven er ook geen oordeel aan te hangen omdat het van zóveel factoren afhankelijk is hoe zo'n ding presteert - niet in de laatste plaats door gedrag en voorkeur van bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Gramser als je twee rechterhanden hebt is het installeren van een monoblock warmtepomp goed te doen. Het is alleen wat water en elektra.

De Panasonic is hier niet voor niets zo populair, goedkoop, makkelijk te verkrijgen net over de grens en eenvoudig te installeren. Is zelf installeren net een brug te ver dan zijn er ook voldoende installateurs die dat best even willen/kunnen doen in een dagje.

Qua gasverbruik zit je al veilig voor een warmtepomp, dan blijft je afgiftesysteem over. Dat kun je prima op basis van rekenmodellen controleren op geschiktheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik denk ook dat ik aan alleen een warmtepomp voldoende zou hebben: ik gebruik nu reeds vloerverwarming en één radiator in de badkamer, met een aanvoertemperatuur van rond de 40-45 graden. Dat maakt de badkamer fris, maar goed te doen. Helaas is de winter nou niet écht winters, dan was het een betere test geweest...

Dat panasonictopic volg ik met grote interesse, hoewel de kennis die daarin tentoon wordt gespreid echt wel boven mijn pet gaat. Ik zou 'm dan ook echt laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 23 december 2020 @ 08:42:
Gek eigenlijk, hoe meer je aan verduurzaming doet, hoe minder het loont om verder te verduurzamen.
Dat is natuurlijk niet zo vreemd, je begint met het laaghangend fruit, kierdichting, isolatie etc. De vraag is ook of het investeren in een hybride warmtepomp ook voor mensen met een hoger gasverbruik de meest efficiënte investering is. Kijk eerst of je beter kunt isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Gramser schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:13:
Ik denk ook dat ik aan alleen een warmtepomp voldoende zou hebben: ik gebruik nu reeds vloerverwarming en één radiator in de badkamer, met een aanvoertemperatuur van rond de 40-45 graden. Dat maakt de badkamer fris, maar goed te doen. Helaas is de winter nou niet écht winters, dan was het een betere test geweest...
Klopt, maar met vloerverwarming zit je sowieso wel safe. Je badkamer is een risico, maar in het ergste geval moet je daar een grotere radiator ophangen.
Dat panasonictopic volg ik met grote interesse, hoewel de kennis die daarin tentoon wordt gespreid echt wel boven mijn pet gaat. Ik zou 'm dan ook echt laten installeren.
Dat begrijp ik, zeker omdat daar alles al een poosje draait. Vandaar het tweede topic waar veel meer basisinformatie is uitgeschreven: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Alsnog voldoende uitzoekwerk, maar goed te overzien als je het leuk vind om het zelf te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
deejeebv schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:59:
[...]

Dat is natuurlijk niet zo vreemd, je begint met het laaghangend fruit, kierdichting, isolatie etc. De vraag is ook of het investeren in een hybride warmtepomp ook voor mensen met een hoger gasverbruik de meest efficiënte investering is. Kijk eerst of je beter kunt isoleren.
Dat hangt heel erg af van je startpunt, de investering en de kans op besparing.

Zie bijvoorbeeld dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.milieucentraal.nl/media/1jyh1skx/infographic-energie-besparen-hoekhuis-2020.png

De besparing bij geen isolatie is groot, bij matige isolatie is de winst zeer klein. De cijfers moet je met een korrel zout nemen, maar in de basis klopt dit redelijk.

Investeren in een warmtepomp en zonnepanelen levert veel meer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ep Woody schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:13:
[...]

Investeren in een warmtepomp en zonnepanelen levert veel meer op.
Mee eens als je al isolatie hebt, maar zet geen warmtepomp in een label D of lager huis zonder eerst de isolatie op orde te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
deejeebv schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:59:
[...]

Helemaal waar natuurlijk. In ons geval hebben wij het dak van buitenaf laten isoleren, we waren serieus aan het renoveren en de pannen waren ook aan vervanging toe. Bij de verbouwing die erna kwam, hebben we de vloer volledig geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. En in de tussentijd overal HR++ glas geplaatst...

Rest nog de spouw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gramser schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:32:
[...]
En in de tussentijd overal HR++ glas geplaatst...
Dat is een gemiste kans, want HR++ was in de jaren 90 van de vorige eeuw misschien heel wat, maar is inmiddels echt achterhaald.
Tripel glas is tegenwoordig een no-brainer (als het in je kozijn past).
Omdat je kozijnen (incl glas) verreweg je grootste warmtelek van je huis zijn, is daar de potentiële winst ook het grootst.
Muren hebben (bij nieuwbouw) immers hoge Rc waardes (minimaal 4.5, maar 6 komt ook steeds vaker voor), maar een kozijn met HR++ glas haalt vaak de Rc 1 nog niet eens.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Voor sommigen is het nooit goed, zullen we maar zeggen :)

Ik redeneer vanuit het startpunt - anderen vanuit het maximum te halen doel (dat bij mijn woning niet realistisch is zonder de muren te herbouwen :+ )

[ Voor 59% gewijzigd door Gramser op 23-12-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:46:
[...]

Dat is een gemiste kans, want HR++ was in de jaren 90 van de vorige eeuw misschien heel wat, maar is inmiddels echt achterhaald.
Tripel glas is tegenwoordig een no-brainer (als het in je kozijn past).
HR++ is nog altijd de standaard bij renovatie en nieuwbouw. Dat triple glas wenselijk zou zijn ben ik het helemaal met je eens, maar dat betekent niet dat dat in de praktijk ook gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Skyaero schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:50:
[...]

HR++ is nog altijd de standaard bij renovatie en nieuwbouw. Dat triple glas wenselijk zou zijn ben ik het helemaal met je eens, maar dat betekent niet dat dat in de praktijk ook gebeurd.
Kijk naar het prijs verschil en de isolatie waarde, dan kom je snel tot conclusie dat het weg gegooid extra geld is.
Alleen voor geluid zou ik dat glas nemen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Vuiltje schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:05:
[...]

tja drievoudig is ook wel een uitermate moeilijk woord.
Driedubbel is toch echt 6.
Driedubbel lijkt me 8. 2^3=8.

Voor het inzicht in energieverbruik zou het een stuk praktischer zijn als alles wat betreft energie gerekend wordt in dezelfde eenheid. Ipv kuub gas, kWh elektra en GJ stadsverwarming, gewoon alles in (G)J. Overigens is kWh nog prima SI te noemen aangezien dat allemaal direct te herleiden is van SI zonder wazige omrekenfactor. Niet te vergelijken met US Custom of zo (hoewel dat ook gewoon SI is, maar dan met wazige omrekenfactor).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik vind kWh erg prettig omdat het makkelijk heen en weer rekent van geleverd vermogen (kW) maal tijd (h).

Het mooiste vind ik nog als je alles in kWh gaat rekenen, hoe duidelijk het wordt waar veel energie in gaat zitten. Voor een gemiddeld huishouden zal dan blijken dat meeste energie in verwarming en transport zit.

Hoe je het berekent verandert natuurlijk niks aan de situatie, maar het wordt er duidelijker van. Mensen die vinden dat warmtepompen en elektrische auto's "veel stroom" verbruiken, hebben meestal geen flauw benul van hoeveel meer energie er doorheen gaat nog met gas of benzine.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:04:
[...]

Kijk naar het prijs verschil en de isolatie waarde, dan kom je snel tot conclusie dat het weg gegooid extra geld is.
En comfort. Je hebt veel minder koudeval en koudestraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:22:
[...]
Voor het inzicht in energieverbruik zou het een stuk praktischer zijn als alles wat betreft energie gerekend wordt in dezelfde eenheid. Ipv kuub gas, kWh elektra en GJ stadsverwarming, gewoon alles in (G)J. Overigens is kWh nog prima SI te noemen aangezien dat allemaal direct te herleiden is van SI zonder wazige omrekenfactor. Niet te vergelijken met US Custom of zo (hoewel dat ook gewoon SI is, maar dan met wazige omrekenfactor).
Een EPC-berekening (NEN7120) doet alles in MJ. In de aankomende BENG (NTA8800) wordt het wat ingewikkelder, want daar wordt MJ en kWh door elkaar gegooid, mede omdat 1 van de eisen in kWh/m2 wordt uitgedrukt. En dat heeft weer een historische oorsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:04:
[...]

Hangt er vanaf wat je doet. Bij het vervangen van mijn kozijnen was het 7% meer, dan is het stom om het niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
deejeebv schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:27:
[...]

Mee eens als je al isolatie hebt, maar zet geen warmtepomp in een label D of lager huis zonder eerst de isolatie op orde te brengen.
Labels zeggen niets. Maar als je warmtevraag bij -10 tussen de 5 en 9 kW is, dan boeit het toch niet dat je weinig isolatie hebt. Tuurlijk is het dan interessant om te isoleren, maar de terugverdientijd is gewoon erg lang. Doe je het zelf is het wel te doen, maar als je het laat doen verdien je het qua energie besparing niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:03:
[...]

Hangt er vanaf wat je doet. Bij het vervangen van mijn kozijnen was het 7% meer, dan is het stom om het niet te doen...
Zijn jou hr++ vast te duur berekend, op deze site kun je zien dat de extra kosten van dik 5000 euro een extra besparing geven van 130 euro per jaar.
https://www.verbeterjehuis.nl/verbeteropties/isolatieglas/

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:25:
[...]

Zijn jou hr++ vast te duur berekend, op deze site kun je zien dat de extra kosten van dik 5000 euro een extra besparing geven van 130 euro per jaar.
Vast, maar het was gewoon dom om bij de plaatsing van de kunststof kozijnen geen triple glas te nemen. Hoop extra rust, minder koudeval etc. Of het qua energiebesparing (grotendeels) terugverdiend wordt, dat zien we wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]

Je moet beter kijken wat je met elkaar vergelijkt. Je vergelijkt nu nieuw glas in bestaande kozijnen met nieuw glas in nieuwe kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:40:
[...]

Je moet beter kijken wat je met elkaar vergelijkt. Je vergelijkt nu nieuw glas in bestaande kozijnen met nieuw glas in nieuwe kozijnen.
AH ja, jij gelijk....
Maar er staat ook dat het tov nieuwe kozijnen 1500 extra kost en 90 per jaar bezuinigd.
En berekend met dure plof ketel op gas van 83 cent.
Wp gebruik is zeker helft lager dus bespaart nog maar 45 per jaar.
Er hebben al zat mensen aan gerekend en financieel komt triple gewoon niet uit.
Dus alleen langs drukke weg heeft het nut voor het geluid, of onder de rook van Schiphol...
Maar dan ging ik verhuizen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:49:
[...]

AH ja, jij gelijk....
Maar er staat ook dat het tov nieuwe kozijnen 1500 extra kost en 90 per jaar bezuinigd.
En berekend met dure plof ketel op gas van 83 cent.
Wp gebruik is zeker helft lager dus bespaart nog maar 45 per jaar.
Er hebben al zat mensen aan gerekend en financieel komt triple gewoon niet uit.
Dus alleen langs drukke weg heeft het nut voor het geluid, of onder de rook van Schiphol...
Maar dan ging ik verhuizen
Tsjah, ik heb de keuze gemaakt om nieuwe kozijnen en deuren te laten plaatsen, dat is het enige moment waarop je de keuze kan maken tussen HR++ of HR+++. De extra investering terugverdienen qua warmteverlies, dat red je waarschijnlijk niet, maar het scheelt ook in warmtetoetreding in de woning in de zomer, het scheelt geluid, etc.

Dus terugverdienen over een redelijke termijn, nee. Maar een goede investering, wat mij betreft wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:07:
[...]

Tsjah, ik heb de keuze gemaakt om nieuwe kozijnen en deuren te laten plaatsen, dat is het enige moment waarop je de keuze kan maken tussen HR++ of HR+++. De extra investering terugverdienen qua warmteverlies, dat red je waarschijnlijk niet, maar het scheelt ook in warmtetoetreding in de woning in de zomer, het scheelt geluid, etc.

Dus terugverdienen over een redelijke termijn, nee. Maar een goede investering, wat mij betreft wel.
Dat mag voor jezelf, alleen moet je het dan niet aan anderen adviseren zijnde een goede investering

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:09:
[...]

Dat mag voor jezelf, alleen moet je het dan niet aan anderen adviseren zijnde een goede investering
Dat doe ik ook niet, maar adviseer jij dan ook niet dat mensen het niet moeten doen omdat het weggegooid geld is?

Mijn advies bestaat zoveel mogelijk uit den opsomming van de voor en nadelen. Mijn advies is in principe nooit een specifieke oplossing, maar altijd een (of meerdere) oplossing(en) met de voor en tegens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:02
[...]

Bij het nieuwbouw huis van een kennis (34 kozijnen waarvan veel grote ramen en 1200 m3 inhoud). Was de meerprijs van 1.1 W/m2K HR++ naar trippelglas 0.6 W/m2K 2650 euro. Vind ik meevallen maar heb er verder niet aan gerekend.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
In de kosten van een nieuwbouwhuis valkt dat bij wijze van spreke in het niet. Maar als je een bestaande woning aan het renoveren bent, kun je dát geld ook steken in spouwmuurisolatie bijvoorbeeld. Dan ben je alweer een heel eind!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
busscherski schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:39:
[...]

Bij het nieuwbouw huis van een kennis (34 kozijnen waarvan veel grote ramen en 1200 m3 inhoud). Was de meerprijs van 1.1 W/m2K HR++ naar trippelglas 0.6 W/m2K 2650 euro. Vind ik meevallen maar heb er verder niet aan gerekend.
Laten we zeggen dat hij tien procent uitspaart op stook kosten, geen 3000 maar 2700 kWh per jaar, dat is besparing van 300×0.20=60 euro per jaar.
Dus na veertig jaar terug verdient. Dus ik vind weg gegooid geld tenzij nodig voor geluid.
Voor energie besparing kun je dat geld beter ergens anders in steken.
Zeker als na salderen de wp overdag draait op stroom van 8 cent, dan verdien je dat glas nooit terug

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:02
@reneeke1970
Ja ongeveer 40 jaar tvt, je sommetje is denk ik wel zo'n beetje correct.
Tenzij energie in de toekomst duurder wordt en dat verwacht ik wel.
In de winter op eigen PV stroom een warmtepomp draaien lukt eigenlijk alleen op zonnige dagen als vandaag een paar uurtjes. En natuurlijk in voor en najaar.

En dan nog, een standaard warmtepomp installatie met thermostaat of WAR gaat niet zomaar harder draaien bij zon en snachts lager.

Zo goedkoop als nu kan energie denk ik niet blijven als er geen kolen/gas of kernenergie meer is. Tenzij de energiebelasting flink omlaag gaat natuurlijk.

Ze zitten 60 meter van een vrij drukke doorgaande weg, daar mag je 60 kmh maar savonds gaan veel mensen daar 80-100 kmh.

Maar goed, of het nu 25 of 50 jaar wordt, geld verdienen ze er niet mee nee. Wel gratis minder geluid, beter gevoel en iets minder warmte in de zomer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Grootste effect zal zitten in de benodigde capaciteit bij -10

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Ik heb sinds van de week 8 Solar LED spots in de tuin: https://www.bol.com/nl/p/...flANw.1_4.12.ProductTitle

Bij ontvangst ON gezet (volle baterij) en had uiteraard zeer mooi en aardig wat volume licht. Kan 6-8u branden. Dus in de loop van de nacht uitgegaan en vervolgens (zeer bewolkte/slechte dag) kunnen laden tot 17u maar sinds het ontvangst van de spots heb ik niks meer zien branden.

Komt dat simpelweg door te weinig lichtval op de Solar paneeltjes of is hier meer aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Gelukkig weer iemand die nu zelf ontdekt dat heel NL volleggen met zonnepanelen niet de oplossing is. :)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

DonZjon schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:19:
Ik heb sinds van de week 8 Solar LED spots in de tuin: https://www.bol.com/nl/p/...flANw.1_4.12.ProductTitle

Bij ontvangst ON gezet (volle baterij) en had uiteraard zeer mooi en aardig wat volume licht. Kan 6-8u branden. Dus in de loop van de nacht uitgegaan en vervolgens (zeer bewolkte/slechte dag) kunnen laden tot 17u maar sinds het ontvangst van de spots heb ik niks meer zien branden.

Komt dat simpelweg door te weinig lichtval op de Solar paneeltjes of is hier meer aan de hand?
Lijkt me normaal, mijn 28 zonnepanelen hebben ook maar 1 kWh opgewekt gisteren (in de zomer soms 50 kWh). Het is de donkerste periode van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
DonZjon schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 15:19:

Je linkje doet het niet. Maar als het van die lampjes met een cel ter grootte van een postzegel zijn: ja die zijn gewoon waardeloos en zullen harder leeglopen dan ze opladen als er geen volle voorjaarszon op staat. Laat staan dat ze op een bewolkte dag 3 dagen na de winter-zonnewende wat gaan doen.

Leuk voor op de camping, verder niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Kap eens met dat tvt verhaal, doe je alleen bij isolatie maatregelen. Maar nooit bij andere goederen... Als je bank voor het raam staat merk je hoe fijn triple glas is en HR++ maar net voldoende

diskeltische lurker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

reneeke1970 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 12:40:
[...]

Laten we zeggen dat hij tien procent uitspaart op stook kosten, geen 3000 maar 2700 kWh per jaar, dat is besparing van 300×0.20=60 euro per jaar.
Dus na veertig jaar terug verdient. Dus ik vind weg gegooid geld tenzij nodig voor geluid.
Voor energie besparing kun je dat geld beter ergens anders in steken.
Zeker als na salderen de wp overdag draait op stroom van 8 cent, dan verdien je dat glas nooit terug
Maar het comfort van triple glas is zo hoog. Ik zat er tegen aan te hikken ben blij dat ik het op een aantal kozijnen heb gedaan en spijt dat ik het eerder niet op andere kozijnen heb gedaan. Sommige dingen doe je niet om geld te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:45
niki_lauda schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:23:
[...]
Sommige dingen doe je niet om geld te besparen.
Tsja, als men iets aanschaft zijn er een aantal factoren die bepalend kunnen zijn:
1) wat verdien ik er mee, cq wat is de terugverdientijd
2) duurzaamheid, cq doe ik het voor "moeder aarde"
3) hoeveel plezier, gemak en/of comfort verkrijg ik er mee

En voor een bank / keuken / vakantiereis etc geldt (1) niet. Maar áls je (2) noemt als reden, dan wordt vaak meteen (1) van belang gezien...

Gelukkig kan je als je (1) voorop stelt, toch voor steeds meer investeringen ook nog (2) dienen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
TCroezing schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:58:
[...]

Tsja, als men iets aanschaft zijn er een aantal factoren die bepalend kunnen zijn:
1) wat verdien ik er mee, cq wat is de terugverdientijd
2) duurzaamheid, cq doe ik het voor "moeder aarde"
3) hoeveel plezier, gemak en/of comfort verkrijg ik er mee

En voor een bank / keuken / vakantiereis etc geldt (1) niet. Maar áls je (2) noemt als reden, dan wordt vaak meteen (1) van belang gezien...

Gelukkig kan je als je (1) voorop stelt, toch voor steeds meer investeringen ook nog (2) dienen.
Maar mensen geven zonder blikken of blozen 17.000 euro uit aan een keuken waar je dagelijks anderhalf uur bent om eten te maken. Maar de begane grondvloer vervangen, isoleren en voorzien van vloerverwarming, zodat je vanaf dan altijd behaaglijk en comfortabel warm zit dat is teveel geld als het hetzelfde bedrag is.
Dan is 1 ineens erg belangrijk, terwijl bij de keuken alleen 3 belangrijk is. Ik zie dat echt andersom, eerst die lekkere warme vloer, een prima knappe keuken kan ik ook tweedehands van MP halen voor een appel en een ei.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

No Hands schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:22:
[...]

Maar mensen geven ander blikken of blozen 17.000 euro uit aan een keuken waar je dagelijks anderhalf uur bent om eten te maken. Maar de begane grondvloer vervangen, isoleren en voorzien van vloerverwarming, zodat je vanaf dan altijd behaaglijk en comfortabel warm zit dat is teveel geld als het hetzelfde bedrag is.
Dan is 1 ineens erg belangrijk, terwijl bij de keuken alleen 3 belangrijk is. Ik zie dat echt andersom, eerst die lekkere warme vloer, een prima knappe keuken kan ik ook tweedehands van MP halen voor een appel en een ei.
Ben het wel met je eens maar als iedereen zo denk dan komen er geen goeie, mooie en goedkope keukens meer op MP😉
Het nadeel van tegenwoordig is dat het merendeel ‘erbij’ wil horen en echt geen eigen mening of richting heeft, mijn dochter van 22 heeft een huis uit 1952 gekocht bij mij achter grenzend aan de tuin, dit moet helemaal tussen de klinken van de voor en achterdeur opgeknapt worden met budget van rond de €40.000,- . Een hele uitdaging en ik ben al blij dat ze tevreden is met een nieuwe keuken van €3.000,- incl. apparatuur. We gaan het zien hoe het eindigt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
@klump4u, dat is een hele slechte investering. Je kunt gewoon een paar planken tegen elkaar aanschroeven, daar een dubbele inductiekookplaat op leggen. Die 3000 euro verdien je nooit terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ep Woody schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:03:
@klump4u, dat is een hele slechte investering. Je kunt gewoon een paar planken tegen elkaar aanschroeven, daar een dubbele inductiekookplaat op leggen. Die 3000 euro verdien je nooit terug.
Ik hoef die ook niet terug te verdienen maar zoals hierboven geschreven €17.000,- voor een keuken vind ik ook overdreven, mijn dochter heeft dadelijk ook een mooie complete nieuwe keuken en €14.000,- over voor andere dingen.😉

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
klump4u schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:32:
[...]

Ik hoef die ook niet terug te verdienen maar zoals hierboven geschreven €17.000,- voor een keuken vind ik ook overdreven, mijn dochter heeft dadelijk ook een mooie complete nieuwe keuken en €14.000,- over voor andere dingen.😉
Ze geeft groot gelijk! Ik heb in mijn vorige woning iets vergelijkbaars gedaan. Deels tweedehands en een deel nieuw. Was meer sarcastisch naar aanleiding van het gesprek hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Ik zit nu de ventilatie verliezen door te rekenen maar daar komen onwerkelijke hoeveelheden uit.
De formule klopt maar voor mijn gevoel gaat het fout met de omrekening van kosten per jaar.
Voor een woning van 120m² met op de BG een ventilatievoud van 2 en op de verdieping van 1 maal en een Ti van 20 en een Te van 0 kom ik uit op Q=3376 w/h.

Ga ik uit van isso met 212 stookdagen en een gemiddelde Te van 5 dan kom ik op een jaarverbruik uit van 16.452 kWh. Sla ik dat om naar de gasprijs dan zou dat inhouden dat je alleen al €1300 aan gas kwijt bent per jaar om je ventilatie verliezen op te vangen. Waar gaat het hier fout?
Want als dat het geval zou zijn dan verdient zo'n beetje elke wtw zich in 2 jaar terug.

In de kwestie glas zit ik in de trippel glas club. Ik heb nu HR++ (eind jaren 90) met roosters en bijna heel mijn voorgevel is van glas maar het is gewoon fris als je er zit en de thermometer op 21 graden staat.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@icecreamfarmer kan je de complete formule en som even posten?

zoiezo is het slim om te kijken naar vraaggestuurd ventileren.

en dat HR++ van jou, welke Uwaarde heeft dat? Mijn HR++ heeft 1,1 bij 15mm spouw.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Niemand ventileert met een ventilatievoud van 2, tenzij je in de winter de ramen open hebt.

De ventilatievoud zal eerder rond de 0.4 liggen. Een woning van 120 m2 is ongeveer 300 m3 groot. Je ventileert dan 300 x 0.4 = 120 m3/h.

Lucht heeft een dichtheid van 1,2 kg/m3 en een specifieke warmtecapaciteit van 1000 J/kg/K. Met 3600 seconden in een uur geeft dat

120 x 1,2 x 1000 / 3600 = 40 W/K.

212 dagen bij een deltaT van 15 K geeft dan
212 x 86400 x 15 x 40 / 1e6 = 11.000 MJ.

En dat is zon 312 m3 aardgas per jaar, systeemrendement niet meegenomen.

[ Voor 74% gewijzigd door Skyaero op 27-12-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

icecreamfarmer schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:56:
[...]

In de kwestie glas zit ik in de trippel glas club. Ik heb nu HR++ (eind jaren 90) met roosters en bijna heel mijn voorgevel is van glas maar het is gewoon fris als je er zit en de thermometer op 21 graden staat.
Dan redeneer je vanuit comfort. Ik heb ook 7m2 glas in mijn voorgevel zitten, en ik heb getekend voor HR++-glas. Natuurlijk is het dan wat frisser ten opzichte van HR+++-glas, maar de meerprijs (waarbij de kozijnen of vervangen moesten worden, of significant worden aangepast) had ik daar niet voor over.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja of je vervangt wel de kozijnen dat je ook van die roosters af bent, en ventilatie wtw hebt.
In ons vorige nieuwbouw huis hadden we trople glas schuifpui met rooster, kon het alsnog tochten op de bank bij de pui. We hadden hem in de praktijk vaak dichtnu triple glas met balansventilatie per ruimte. Ventilatievoud wordt geregeld door vraaggestuurd te ventileren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Roosters zijn sowieso ancient technology. :P Alle ramen die ik vervang, komen geen roosters meer in. Tijdelijk gaan de ramen op de kier, op termijn komt er WTW in.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Krisp schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:22:
Roosters zijn sowieso ancient technology. :P Alle ramen die ik vervang, komen geen roosters meer in. Tijdelijk gaan de ramen op de kier, op termijn komt er WTW in.
Het merendeel van de nieuwbouw wordt anders nog opgeleverd met die "ancient technology". Bij nieuwbouw is het mijn inziens wel een kapitale misser dit niet meteen goed te doen.

Bij renovatie is dit vaak echter wel even wat complexer dan simpelweg het rooster laten vervallen bij vervanging kozijnen. Ik heb op de begane grond net alle kozijnen vervangen voor triple glas maar wel gewoon met roosters, aanleggen balansventilatie was mij te ingrijpend.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

assje schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:27:
[...]

Het merendeel van de nieuwbouw wordt anders nog opgeleverd met die "ancient technology". Bij nieuwbouw is het mijn inziens wel een kapitale misser dit niet meteen goed te doen.
Dat dus. ;)
Bij renovatie is dit vaak echter wel even wat complexer dan simpelweg het rooster laten vervallen bij vervanging kozijnen. Ik heb op de begane grond met alle kozijnen vervangen voor triple glas maar wel gewoon met roosters, aanleggen balansventilatie was mij te ingrijpend.
En dat snap ik ook. :) Ik heb het geluk dat het bij mij relatief eenvoudig kan. Daar komt bij dat de centrale afzuiging (die ik wel heb) evenmin goed functioneert in mijn huis. Ik moet dus sowieso iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Krisp schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:34:
En dat snap ik ook. :) Ik heb het geluk dat het bij mij relatief eenvoudig kan. Daar komt bij dat de centrale afzuiging (die ik wel heb) evenmin goed functioneert in mijn huis. Ik moet dus sowieso iets doen.
Andersom is bij mij het "probleem" dat het zonder ook al best prima gaat. Ik verwacht op een gasverbruik in de richting van 700m3/jaar uit te komen en im de toekomst uit te kunnen met een 5kw warmtepomp (incl. SWW).

Verdere besparingen doen qua TVT dan dus echt niet zoveel meer, wellicht ook niet energetisch.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Warmtetarieven dalen in 2021, nieuwe warmteaansluiting wel fors duurder
https://energeia.nl/energ...sluiting-wel-fors-duurder (paywall)
Net als afgelopen jaar dalen in 2021 de variabele, verbruiksafhankelijke kosten. Het maximumtarief voor warmtelevering stelt de ACM vast op €21,08 per GJ exclusief BTW, waar dat in 2020 nog €21,54 per GJ was. De maximale vaste kosten voor warmte die direct geschikt is voor ruimteverwarming en warm tapwater zijn in 2021 €395,54 exclusief BTW. Dit is iets hoger dan in 2020, toen dit maximumtarief op €387,74 stond.
Ook het maximumtarief voor de eenmalige aansluitbijdrage voor een nieuwe aansluiting (tot 100 kW en met een maximale lengte van 25 meter) is hoger vastgesteld, op €4.031,44. In 2020 was dat €3.727,88. Bij nieuwe aansluitingen waarvoor een aansluitleiding langer dan 25 meter nodig is, geldt een meerprijs. Ook die stijgt: de meerprijs voor elke extra meter is volgend jaar €181,55 exclusief BTW, tegen €149,37 dit jaar.
Het basistarief voor de huur van de afleversets stelt de ACM vast op €103,27 voor ruimteverwarming en tapwater. Als er ook een warmtewisselaar nodig is voor de ruimteverwarming kan daar een opslag van maximaal €25,89 bovenop komen, of een eenmalige bijdrage van maximaal €313,18. Deze tarieven liggen iets lager dan in 2020. Het maximum meettarief blijft ten slotte vrijwel gelijk, van €22,01 dit jaar naar €22,17 komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Krisp schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:44:
[...]

Dan redeneer je vanuit comfort. Ik heb ook 7m2 glas in mijn voorgevel zitten, en ik heb getekend voor HR++-glas. Natuurlijk is het dan wat frisser ten opzichte van HR+++-glas, maar de meerprijs (waarbij de kozijnen of vervangen moesten worden, of significant worden aangepast) had ik daar niet voor over.
Wij hebben het over verschillende hoeveelheden met ditto problemen.
Alleen in mijn zithoek heb ik al 8,3 m2 aan glas in de voorgevel zitten.
Pak ik de slaapkamers boven mee dan komt daar nog eens 7,9m2 bij.

En dan is mijn achtergevel een soort serre constructie die bijna helemaal van glas is.
Daar zit meer glas in dan een gemiddelde woning totaal heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

BarryH schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:00:
@icecreamfarmer kan je de complete formule en som even posten?

zoiezo is het slim om te kijken naar vraaggestuurd ventileren.

en dat HR++ van jou, welke Uwaarde heeft dat? Mijn HR++ heeft 1,1 bij 15mm spouw.
De formule die hieronder gebruikt wordt.

U waarde weet ik niet het is overigens HR glas zie ik nu.
06.07.98 Isolar m17 Neutralux lucht (K 74821) HR Glas 001 1396 1723 12/00 63084.
Geen idee welke u waarde dat heeft.
Skyaero schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:25:
Niemand ventileert met een ventilatievoud van 2, tenzij je in de winter de ramen open hebt.

De ventilatievoud zal eerder rond de 0.4 liggen. Een woning van 120 m2 is ongeveer 300 m3 groot. Je ventileert dan 300 x 0.4 = 120 m3/h.

Lucht heeft een dichtheid van 1,2 kg/m3 en een specifieke warmtecapaciteit van 1000 J/kg/K. Met 3600 seconden in een uur geeft dat

120 x 1,2 x 1000 / 3600 = 40 W/K.

212 dagen bij een deltaT van 15 K geeft dan
212 x 86400 x 15 x 40 / 1e6 = 11.000 MJ.

En dat is zon 312 m3 aardgas per jaar, systeemrendement niet meegenomen.
Ik wilde uit rekenen wat het verschil zou zijn tussen een wtw of roosters.

Overigens de ventilatievoud haal ik uit het bouwbesluit. Al leek het mij ook veel nochtans wordt minimaal 25m3 pp aangeraden dus met 4 personen is dat zo'n 100m3.

Maar dan zijn we er denk ik uit. Kom nu op 361 m3 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:29:
Ik wilde uit rekenen wat het verschil zou zijn tussen een wtw of roosters.
Rendement iets van 80%, dus 80% van 325 m3 / 11.000 MJ.
Overigens de ventilatievoud haal ik uit het bouwbesluit. Al leek het mij ook veel nochtans wordt minimaal 25m3 pp aangeraden dus met 4 personen is dat zo'n 100m3.
Dat betwijfel ik, omdat het bouwbesluit spreekt over dm3/s per m2, afhankelijk van type ruimte. En dat gaat om beschikbare capaciteit, niet of daadwerkelijk gebruik.

Plat gezegd. Een typische rijtjeswoning (zo'n 300 m3) heeft een ventilatiesysteem die max 350 m3/h aan kan. In de praktijk doet zo'n systeem 100-150 m3/h (Mix van standje 1 en 2 en alleen 3 bij douchen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Skyaero schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:54:
[...]

Rendement iets van 80%, dus 80% van 325 m3 / 11.000 MJ.

[...]

Dat betwijfel ik, omdat het bouwbesluit spreekt over dm3/s per m2, afhankelijk van type ruimte. En dat gaat om beschikbare capaciteit, niet of daadwerkelijk gebruik.

Plat gezegd. Een typische rijtjeswoning (zo'n 300 m3) heeft een ventilatiesysteem die max 350 m3/h aan kan. In de praktijk doet zo'n systeem 100-150 m3/h (Mix van standje 1 en 2 en alleen 3 bij douchen)
Ik had het vereenvoudigd idd. Maar als je bij utiliteit kijkt dan zie je wel hoeveelheden per persoon staan.
Bouwbesluit zal die minima wel geven voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

assje schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:45:
[...]

Andersom is bij mij het "probleem" dat het zonder ook al best prima gaat. Ik verwacht op een gasverbruik in de richting van 700m3/jaar uit te komen en im de toekomst uit te kunnen met een 5kw warmtepomp (incl. SWW).

Verdere besparingen doen qua TVT dan dus echt niet zoveel meer, wellicht ook niet energetisch.
Dingen die ik nu nog doe, doe ik vooral vanwege comfort:
- WTW: betere luchtkwaliteit, minder koudeval in huis doordat de ventilatie uit kan
- hr++-glas om de koudeval wederom te verminderen
- vloerisolatie om de (nog aan te leggen) vloerverwarming niet te veel de kruipruimte te laten verwarmen

Verder nemen we isolatie mee waar nodig/relevant.
icecreamfarmer schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:20:
[...]

Wij hebben het over verschillende hoeveelheden met ditto problemen.
Alleen in mijn zithoek heb ik al 8,3 m2 aan glas in de voorgevel zitten.
Pak ik de slaapkamers boven mee dan komt daar nog eens 7,9m2 bij.

En dan is mijn achtergevel een soort serre constructie die bijna helemaal van glas is.
Daar zit meer glas in dan een gemiddelde woning totaal heeft.
Hier nog 1, want die 7m2 is ook alleen beneden voor. ;) Maar verder maakt iedereen z’n eigen afweging, en dat is prima. Over 25 jaar is er vast veel beter glas, dat we er dan in zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Met al die aandacht voor relatieve meetwaarden zoals s(cop) en energielabels vergeet men soms waar het echt om gaat. Dat ging weer eens door me heen toen ik hier gisteravond aan het lezen was. Een stel dat met z’n tweeën een jaarverbruik heeft waar wij jarenlang van kunnen verwarmen en in een goed verlicht huis zitten. Duurzaamheid is meer dan alleen een warmtepomp installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 31-12-2020 21:50 . Reden: link ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
Ik gooi hem er maar gewoon in.
Voor onverwarmde ruimtes en het glas in de voordeur overweeg ik raamfolie te plaatsen.
Ben echter nog niet overtuigd van de werking. De verkoopsites staan vol mooie verhalen en loze besparingspercentages, maar technische details vind ik nergens.

Iemand goede/slechte ervaringen en welke merken zijn aan te raden?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
mk1992 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:08:
Voor onverwarmde ruimtes en het glas in de voordeur overweeg ik raamfolie te plaatsen.
Ben echter nog niet overtuigd van de werking. De verkoopsites staan vol mooie verhalen en loze besparingspercentages, maar technische details vind ik nergens.

Ik gebruik het in de keuken-raam, daar stond vaak vocht aan de binnenkant. Dat is nu over. Wel is het zo dat het iets mat eruit ziet wanneer je erdoorheen kijkt (dus niet 100% doorzichtig). Ook slaapkamers gedaan (geen verwarming) en op de badkamer (alleen straalkachel). Het helpt wel en zitten er nu 2 jaar op. Volgens mij zit er niet veel verschil in de merken, het is allemaal krimp folie.

Zie ook deze blog, welke ik gebruikt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een aantal gemeenten geven 90 Euro subsidie op energiebesparende middelen via Woonwijzershop. Alleen voor huiseigenaren en een select aantal gemeenten.
https://www.woonwijzerwinkel.nl/gemeente/schiedam/

Zoek onder "uw gemeente"

Wij hebben een dubbele ventilator unit besteld en vandaag ontvangen voor montage onder een radiator. Inclusief netvoeding en thermostaat. Zelf gemeten energieverbuik van 2 units van elk 3 vents is 1,12W. Morgen ga ik ze plaatsen op mijn werkkamer. Geluid is verwaarloosbaar.
Het spul, bij een subsidie van 90 E, kostte mij rond de 15E.
Doen dus, denk ik dan.
Doe er je voordeel mee. ;)

Edit: dit is incl. verzendkosten.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:41:
Een aantal gemeenten geven 90 Euro subsidie op energiebesparende middelen via Woonwijzershop. Alleen voor huiseigenaren en een select aantal gemeenten.
https://www.woonwijzerwinkel.nl/gemeente/schiedam/

Zoek onder "uw gemeente"
Is een landelijke regel, is in veel meer gemeentes beschikbaar dan alleen de gemeentes waar de woonijzerwinkel voor werkt.
Kijk bijvoorbeeld ook op www.duurzaambouwloket.nl of www.regionaalenergieloket.nl

Of gewoon op de website van je eigen gemeente dan wordt je ook doorgelicht naar de juiste website.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dynamische chart eigenlijk goed werkend. Ik kan nu kiezen welke sensoren ik wil zien in de chart. Daarbij zorgt een stukje javascript ook automatisch dat er voor een nieuwe sensor met andere eenheid een nieuwe Y-As wordt toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scSPlzcF53RGKR_50CUShMMkrYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fta6u2laublYnS4yRg5t3f77.png?f=fotoalbum_large

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mk1992 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:08:

Wij hebben vroeger wel eens zo'n folie voor ons enkel glas gespannen, dat plakte je erop en trok strak door verwarming met fohn. Was wel een aardig resultaat. En naar ons idee hielp het wel. Maar je wint al snel wst met die oude houten enkel glas kozijnen in dat oude huurappartement.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Zou die folie ook helpen voor mijn huis; of moet ik meer ventileren of iets anders doen?

Even een situatie schets:
Ik heb sinds oktober een nieuw huis (bouwjaar 1974) wel overal dubbel glas hr++; we hebben van boven tot onder laten stuccen en ook heeft de achterpui er meer dan een maand uitgelegen ivm de uitbouw.

Al met al is er dus aardig wat water het huis ingebracht en op de muren e.d. aangebracht. Daarnaast heeft de kou ook wel toegeslagen.

Elke ochtend staat er een laagje condens (tot zelfs een klein plasje water) aan de onderkant van diverse ruiten (aan de binnenkant), de binnenmuren voelen ook erg koud aan trouwens. Beneden ligt overal vloerverwarming (ook in de aanbouw).
Als ik de ventilatieroosters wel openzet (dat vergeet ik wel regelmatig om te doen 's avonds), dan staat het vocht op de roosters zelf.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

imdos schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:55:
Zou die folie ook helpen voor mijn huis; of moet ik meer ventileren of iets anders doen?

Even een situatie schets:
Ik heb sinds oktober een nieuw huis (bouwjaar 1974) wel overal dubbel glas hr++; we hebben van boven tot onder laten stuccen en ook heeft de achterpui er meer dan een maand uitgelegen ivm de uitbouw.

Al met al is er dus aardig wat water het huis ingebracht en op de muren e.d. aangebracht. Daarnaast heeft de kou ook wel toegeslagen.

Elke ochtend staat er een laagje condens (tot zelfs een klein plasje water) aan de onderkant van diverse ruiten (aan de binnenkant), de binnenmuren voelen ook erg koud aan trouwens. Beneden ligt overal vloerverwarming (ook in de aanbouw).
Als ik de ventilatieroosters wel openzet (dat vergeet ik wel regelmatig om te doen 's avonds), dan staat het vocht op de roosters zelf.
Zeker geen mechanische ventilatie?

1 PVoutput . Dongen NB

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Nee; inderdaad. Die zit alleen in de badkamer en in de WC. Dat is ook niet zo eenvoudig aan te brengen.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

imdos schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:10:
Nee; inderdaad. Die zit alleen in de badkamer en in de WC. Dat is ook niet zo eenvoudig aan te brengen.
Daar zou ik toch maar moeite voor gaan doen, ik had hier hetzelde en ook schimmel in badkamer. Nu overal mv ,woonkamer slaapkamer en badkamer, is continu aan, en rooster in woonkamer en keuken continu open, en sinsdien alles opgelost, ik heb zelfs een lucht bevochtiger vanwege onder 40 procent rv

1 PVoutput . Dongen NB

• BarryH
  • Nu online
@imdos goed je rv gaan meten en veel roosters open, of af en toe doorluchten.
En uitzoeken of decentrale WtW ventilatie je wat lijkt

imdos schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:10:
Als je huis zodanig vochtig is dat je zelfs condens op je HR++ krijgt, dan is dat echt niet goed en een teken van (veel) te weinig ventilatie.
Hoe zit het met je CO2 ppm? Dat hoort max zo'n 1000 te zijn. En CO2 meter is over het algemeen een goede indicatie voor de ventilatiebehoefte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Skyaero schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:00:
Warmtetarieven dalen in 2021, nieuwe warmteaansluiting wel fors duurder
https://energeia.nl/energ...sluiting-wel-fors-duurder (paywall)

[...]
De warmtetarieven zijn nog steeds belachelijk. Daarnaast hebben gesloten HT warmtenetten door de hoge transportverliezen en het lage rendement over het algemeen weinig met duurzaamheid te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 31-12-2020 16:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Wacht maar tot de nieuwe warmtewet. Dan wordt het 'niet meer dan anders' principe met de aardgasreferentie losgelaten en zullen de tarieven per gebied (waarschijnlijk) anders zijn.

Tarieven zijn sowieso belachelijk omdat zij uitgaan van 8% (!) rendement voor het warmtebedrijf.

• BarryH
  • Nu online
@Skyaero is dat rendement op omzet of op assets?

• Skyaero
  • Niet online
IRR, dus investering + exploitatie exclusief rentelasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Geschoten tijdens een fietstochtje door Berkel en Rodenrijs. Gewoon het dak vol... :)
Klein wijkje waar alle huizen van panelen zijn voorzien Stiekem wel een beetje jaloers. :9
Goede architect geweest om dit zo te realiseren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9kEy2rhl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ITBOMLIl.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Gasschuif op 02-01-2021 19:53 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/09a3b6d781fa384e83f44e67cca76dc9923fe857/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2F9kEy2rhl.jpg

Ben ik de enige die zich afvraagt, wie er 1 paneel minder heeft dan de buurman? :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AUijtdehaag schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:23:
[Afbeelding]

Ben ik de enige die zich afvraagt, wie er 1 paneel minder heeft dan de buurman? :+
Inderdaad. Geen goede architect. Heeft zo'n belachelijk groot overstek van het dak gemaakt om een oneven aantal panelen in de breedte neer te kunnen leggen. :/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]

Hier in de wijk staan hele blokken waarvan ik niet kan bedenken hoe de panelen verdeeld zijn....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:41
mkleinman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:08:
Dynamische chart eigenlijk goed werkend. Ik kan nu kiezen welke sensoren ik wil zien in de chart. Daarbij zorgt een stukje javascript ook automatisch dat er voor een nieuwe sensor met andere eenheid een nieuwe Y-As wordt toegevoegd.

[Afbeelding]
Ben je al bekend met Grafana? Mooie tool om data te visualiseren. Maar zelf iets bouwen geeft natuurlijk wel meer voldoening:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ThinkPadd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:05:
[...]

Ben je al bekend met Grafana? Mooie tool om data te visualiseren. Maar zelf iets bouwen geeft natuurlijk wel meer voldoening:)
Yes ik ken grafana samen met InfluxDB als timeseries database. Heb er al meer mee gewerkt. Stiekem is zelfbouw ook leuk :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

Zitten er geen panelen op de andere kant van het dak dan?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb al jaren een scriptje lopen om https://projects.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi voor Lelystad te scrapen. Alleen sinds 31-12 is de informatie niet meer beschikbaar.

Dat geldt trouwens voor alle weerstations vanaf dat moment. Gevalletje storing bij KNMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:04:
Ik heb al jaren een scriptje lopen om https://projects.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/index.cgi voor Lelystad te scrapen. Alleen sinds 31-12 is de informatie niet meer beschikbaar.

Dat geldt trouwens voor alle weerstations vanaf dat moment. Gevalletje storing bij KNMI
Goed dat je het zegt...Ik krijg ook geen temperaturen van 2021 ook meer door. Of zou het komen doordat de 1e een vrije dag was en de 2e/3e een weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

mkleinman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:04:

Misschien kunnen ze niet goed met het einde van het schrikkeljaar 2020 (366 dagen!) omgaan?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

dunklefaser schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Misschien kunnen ze niet goed met het einde van het schrikkeljaar 2020 (366 dagen!) omgaan?
Die is heel scherp. Dat zou zo maar kunnen.

Het zal mij niets verbazen als het morgen of overmorgen in de loop van de dag wordt opgelost. ( hoop ik ).

Ik ben van die data afhankelijk voor heel wat berekeningen of ik nu wel/niet zuiniger heb gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:00
Plugwise smile doet het sinds 1 januari ook niet meer. Kan zijn dat ze verstoring hebben of dat ze de oude servers sinds het faillissement niet meer laten werken.
Ik ben er klaar mee en heb een Youless besteld, kijken wat dat doet.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Het zal mij niets verbazen als het morgen of overmorgen in de loop van de dag wordt opgelost. ( hoop ik ).

Ik ben van die data afhankelijk voor heel wat berekeningen of ik nu wel/niet zuiniger heb gestookt.
Was me ook al opgevallen, ik ben een "Weer Records Nederland 2021" Android app aan het maken, waarbij je per dag kunt zien wat de recordjaren zijn met minimum/maximum temperaturen en hoeveelheid neerslag. Een soort digitale scheurkalender, is wel duurzamer dan papier >:)

Ik kon alleen de data downloaden tot en met 30 december 2020 :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mkleinman Ik gebruik trouwens een lokaal weerstation op 800 m afstand met betrouwbare data, o.a. met gegevens over de lokale insolation. Via Wunderground.com kan je makkelijk passende weerstations in jouw omgeving vinden. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@reneeke1970 ik was net op mijn greenchoice en kreeg de melding dat 5 euro maand bedrag teveel was :7 en of ik mijn termijn bedrag wilde verlagen. Het voorstel was een negatief bedrag, ik heb hem nu dus negatief staan, ben wel benieuwd of het echt gaat werken. O+

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 03-01-2021 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
twain4me schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:19:
@reneeke1970 ik was net op mijn greenchoice en kreeg de melding dat 5 euro maand bedrag teveel was :7 en of ik mijn termijn bedrag wilde verlagen. Het voorstel was een negatief bedrag, ik heb hem nu dus negatief staan, ben wel benieuwd of het echt gaat werken. O+
Oh wauw! Ik heb toen ik nog Greenchoice klant was (jaar of 3 geleden) een keer gevraagd of het voorschot naar 0 mocht, maar daar wouden ze niet aan. 5 euro was het minimum.

Overigens had ik geen teruglevering, maar een extreem laag verbruik icm welkomstkorting en belastingkorting toch een (net aan) negatieve jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:41
@dunklefaser Wunderground is niet altijd even betrouwbaar hoor. Ligt wel aan welk station je kiest natuurlijk. Heb jarenlang de data van een lokaal weerstation naar binnen getrokken via de API. Toch wel periodes gehad dat het weerstation haperde en ik verkeerde info doorkreeg (ondanks dat het station op Wunderground een goede reputatiescore had staan). In mijn geval ging het om een bedrijf wat een weerstation op het dak had staan. Mailtje gestuurd naar het bedrijf en vrij snel daarna weer correcte info.

Voor PVOutput gebruik ik nu OpenWeatherMap, aangezien Wunderground betaald is geworden qua API. Waar de data van OpenWeatherMap vandaan komt weet ik niet precies.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2021 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:27:
[...]

Oh wauw! Ik heb toen ik nog Greenchoice klant was (jaar of 3 geleden) een keer gevraagd of het voorschot naar 0 mocht, maar daar wouden ze niet aan. 5 euro was het minimum.
Ik vraag het elke keer als ik ze aan de telefoon heb, de laatste keer was nog geen maand geleden :P
Toen wilde ze ons op 120 euro per maand zetten :+

Wij leveren wel flink terug en ik hou er niet van om voor bank te spelen, ik heb nog geen bevestiging, dus het is nog even afwachten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ThinkPad Mee eens - Wat er via Wunderground of via OpenWeatherMap aan weerstations wordt aangeboden moet je altijd kritisch evalueren. Ik heb ondertussen met de beheerder van meteowijchen regelmatig contact en ken zijn weerstation enigszins. (Weet wie wat meet) - Just my 2cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:47:
[...]

Ik ook, maar ik kan data gelukkig met terugwerkende kracht verwerken. Gebruik jij ook weersvoorspellingen om je verbruik te voorspellen? Ik schat het verbruik tot het einde van de maand met een eigen model. Ik kan hiermee patronen vrij snel zien, bijv vakanties of thuiswerkende kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

KabouterSuper schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:40:
[...]

Ik ook, maar ik kan data gelukkig met terugwerkende kracht verwerken. Gebruik jij ook weersvoorspellingen om je verbruik te voorspellen? Ik schat het verbruik tot het einde van de maand met een eigen model. Ik kan hiermee patronen vrij snel zien, bijv vakanties of thuiswerkende kinderen.
Ik ga nog niet zo ver met voorspellingen. Ik gebruik de gemiddelde temperatuur voor het bepalen van het aantal graaddagen. Dan kan ik zien of mijn verbruik, gecorrigeerd voor graaddagen stijgt of daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:19:
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :? Wij leveren netto ook zeer fors terug (geschat verbruik 5500 kWh, opwek 11 MWh), maar bij mij klaagt ie elke keer dat ik inlog op mijn greenchoice dat het maandbedrag (van 6 euro) te laag is en of ik dat wil verhogen.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:23:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :? Wij leveren netto ook zeer fors terug (geschat verbruik 5500 kWh, opwek 11 MWh), maar bij mij klaagt ie elke keer dat ik inlog op mijn greenchoice dat het maandbedrag (van 6 euro) te laag is en of ik dat wil verhogen.... |:(
exact hoe ik het vertel:D

ingelogd

daarna bij pijltje klikken en negatief voorstel accepteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T0NNvXT31KIJQ7okaj0cssYWeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nBMla6hFA31tzYaQPGaRrPPC.jpg?f=user_large

maar bevestiging ontbreekt nog, komt wellicht morgen :+

wat jij verteld had ik tot nu toe ook altijd, ik heb wel "net" een jaarafrekening gehad, ik denk dat ze de reken module eens hebben leren omgaan met terugleveren :+

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 03-01-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:29:
[...]
exact hoe ik het vertel:D
ingelogd
daarna bij pijltje klikken en negatief voorstel accepteren
[Afbeelding]
maar bevestiging ontbreekt nog, komt wellicht morgen :+
Bij mij is het voorstel 59 euro.... En lager dan 6 euro selecteren gaat dus niet. Snap er niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Bij mij is het voorstel 59 euro.... En lager dan 6 euro selecteren gaat dus niet. Snap er niets van.
ik snap er ook geen hol van :+ ik heb maar snel geklikt voordat ze zich bedenken. zoals ik net nog in de edit aangaf ik heb wel "net" een jaar afrekening gehad mijn jaar loopt van 1 dec tot 1 dec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Hier ligt die site er weer eens uit, want ook ik wil wel elke maand door GC betaald worden, ipv wachten tot er 1 jaar voorbij is en alles is opgelopen tot €300
Tot vorig jaar wilden ze niets betalen en beweerden dat €3 het minimum was voor auto incasso.........
Ik zie ook dat ik geen contract meer heb...... O-)
Die krijgen het druk maandag. 8)7

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Pagina: 1 ... 5 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.