De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.675 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
twain4me schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:19:
@reneeke1970 ik was net op mijn greenchoice en kreeg de melding dat 5 euro maand bedrag teveel was :7 en of ik mijn termijn bedrag wilde verlagen. Het voorstel was een negatief bedrag, ik heb hem nu dus negatief staan, ben wel benieuwd of het echt gaat werken. O+
Echt waar..... Ik ga gelijk kijken haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:29:
[...]

exact hoe ik het vertel:D

ingelogd

daarna bij pijltje klikken en negatief voorstel accepteren

[Afbeelding]

maar bevestiging ontbreekt nog, komt wellicht morgen :+

wat jij verteld had ik tot nu toe ook altijd, ik heb wel "net" een jaarafrekening gehad, ik denk dat ze de reken module eens hebben leren omgaan met terugleveren :+
Oh dan moet ik nog twee weken wachten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:49:
[...]

Oh dan moet ik nog twee weken wachten....
hmm, dus bij jou ook niet? lekker vaag weer GC Ik ben wel benieuwd wat er morgen gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:53:
[...]

hmm, dus bij jou ook niet? lekker vaag weer GC Ik ben wel benieuwd wat er morgen gaat gebeuren.
Wat er nu gebeurt is best vreemd. Op één januari hebben ze als het goed is de standen genomen voor de rekening. Alleen die zie ik nog niet.
Ik zie wel dat automatisch mijn voorschot naar 62 is gezet dus ik vermoed dat de rekening opgemaakt word.
Maar tegelijk zegt ie dat ik teveel betaal, wilt u het advies van -82 overnemen.....
Ik heb maar ja gezegd dus nu wachten op bevestiging. Anders word het weer bellen om die 62 weer naar 5 te zetten zoals ieder jaar pfff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
Andrehj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Bij mij is het voorstel 59 euro.... En lager dan 6 euro selecteren gaat dus niet. Snap er niets van.
Als je nog een gasaansluiting hebt kom je niet zo laag bij GreenChoice. Is dat het?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
busscherski schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:41:
Als je nog een gasaansluiting hebt kom je niet zo laag bij GreenChoice. Is dat het?
Nee, we wonen sinds augustus 2020 in een gasloze nieuwbouwwoning. Dus geen gas.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:16
Andrehj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:44:
[...]

Nee, we wonen sinds augustus 2020 in een gasloze nieuwbouwwoning. Dus geen gas.
Ik vind het helemaal geen gekke gedachte van je leverancier. 0,0 historie, en wat is je netto verbruik van oktober tm december?

Mijn ervaring is dat een chat berichtje naar de leverancier voldoende is met uitleg hoeveel pv je hebt liggen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Grolsch Ik zal ze binnenkort wel eens bellen.
Overigens is er inmiddels best wel wat historie. Stroomcontract staat al sinds 20 mei op onze naam en vanaf 2 juni wordt er flink teruggeleverd (juni en juni ca 1400 kWh)
In oktober leverden we netto nog 76 kWh terug.
In november kwamen we 77 kWh tekort, en in december was het terugleveren helemaal over, toen hadden we maar liefst 523 kWh nodig van de leverancier.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:16
Andrehj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:26:
@Grolsch Ik zal ze binnenkort wel eens bellen.
Overigens is er inmiddels best wel wat historie. Stroomcontract staat al sinds 20 mei op onze naam en vanaf 2 juni wordt er flink teruggeleverd (juni en juni ca 1400 kWh)
In oktober leverden we netto nog 76 kWh terug.
In november kwamen we 77 kWh tekort, en in december was het terugleveren helemaal over, toen hadden we maar liefst 523 kWh nodig van de leverancier.
Zo denk jij erover, maar volgens de leveranciers heb je 0 historie, want je hebt nog geen jaar vol gemaakt.

Er is ook echt geen hond die er naar kijkt, maar een vol automatisch systeem.

Je zult ze ff jouw situatie uit moeten leggen.

Ik betaal elke maand 20 euro en krijg elk jaar zo'n 300 terug.

Bij @reneeke1970 Zit het anders, die voorziet al jaren de hele wijk van stroom en nog snappen ze het niet :+

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2021 22:55 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:53:
[...]

Zo denk jij erover, maar volgens de leveranciers heb je 0 historie, want je hebt nog geen jaar vol gemaakt.

Er is ook echt geen hond die er naar kijkt, maar een vol automatisch systeem.

Je zult ze ff jouw situatie uit moeten leggen.

Ik betaal elke maand 20 euro en krijg elk jaar zo'n 300 terug.

Bij @reneeke1970 Zit het anders, die voorziet al jaren de hele wijk van stroom en nog snappen ze het niet :+
|:(

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 14:40

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Hebben jullie een advies voor goede betrouwbare en niet te dure RV & CO2 meter? Ik heb niet echt ervaring met deze apparaten.

Het liefst geen zelfbouw, graag geschikt voor domotica.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

dunklefaser schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Misschien kunnen ze niet goed met het einde van het schrikkeljaar 2020 (366 dagen!) omgaan?
Mijn DAB+ wekker was gecrashed snachts op 1 jan (hoe laat weet ik niet..), zou dat het zijn? het is wel Philips .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

imdos schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:38:
Hebben jullie een advies voor goede betrouwbare en niet te dure RV & CO2 meter? Ik heb niet echt ervaring met deze apparaten.

Het liefst geen zelfbouw, graag geschikt voor domotica.
Kijk eens naar Netatmo. Die heeft een weerstation waarbij de binnenunit ook RV en CO2 meet. Die kan je met een eenvoudige API weer eenvoudig uitlezen .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

ingelogd

[Afbeelding]

wat jij verteld had ik tot nu toe ook altijd, ik heb wel "net" een jaarafrekening gehad, ik denk dat ze de reken module eens hebben leren omgaan met terugleveren :+
@reneeke1970

Recente ervaring van mij bij Greenchoice: Je krijgt nooit een bevestiging. Navraag bij klantenservice leert dat ze niet onder de € 5,- per maand gaan. Ondanks al jaren terugleveren.

Dus je zult moeten sparen bij Greenchoice en hopen dat ze niet failliet raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:04:
[...]

@reneeke1970

Recente ervaring van mij bij Greenchoice: Je krijgt nooit een bevestiging. Navraag bij klantenservice leert dat ze niet onder de € 5,- per maand gaan. Ondanks al jaren terugleveren.

Dus je zult moeten sparen bij Greenchoice en hopen dat ze niet failliet raken.
Ja zo ben ik het ook al jaren gewend. Maar het is nu wel voor het eerst dat de website het aan geeft.
Maar inderdaad nog geen bevestiging gekregen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Ik ga nog niet zo ver met voorspellingen. Ik gebruik de gemiddelde temperatuur voor het bepalen van het aantal graaddagen. Dan kan ik zien of mijn verbruik, gecorrigeerd voor graaddagen stijgt of daalt.
De KNMI dag data is nu bijgewerkt, nu ook 31 december 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Bij de buren worden nu zonnepanelen gemonteerd. Rijtjeshuis en een schuin dak. Ik verbaas mij erover dat men geen veiligheidslijn gebruikt, geen stijger, geen hekwerk, niets. Beetje cowboy ziet het er uit.

Zijn hier geen regels voor?

Ik vind wel veel artikelen over de brandveiligheid en een artikel over een aantal doden per jaar tijdens de montage van zonnepanelen maar verder niet veel over regelgeving. Is dit wat dat betreft nog zo'n jonge markt?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Lees net dat Plugwise failliet is verklaard.

https://portal.klantalert.nl/insolventie/28113218/plugwise
In december 2020 is er naar de particulieren en zakelijke klanten van Plugwise gecommuniceerd dat de rechter op 24 november 2020 het faillissement van Plugwise (Sudotec B.V.) heeft uitgesproken. Als je de Plugwise producten niet via Plugwise zelf verkregen hebt, dan heb je dit bericht wellicht gemist.

Na de uitspraak van het faillissement is met de curator onderhandeld over een doorstart van Plugwise. Inmiddels is de doorstart een feit. Dit betekent dat een nieuwe entiteit (B.V.) onder diezelfde naam verder gaat met de onderneming Plugwise.

Bij de overname van oude entiteit zijn de volgende producten niet meegenomen;
- Smile P1 (V1 & V2)
- CoolDing
- Stretch, met bijbehorende producten Circle(+), Stealths, Scan/Switch/Sense, Stick
- Source, met bijbehorende producten Circle(+), Stealths, Scan/Switch/Sense, Stick

Deze producten werden door de oude entiteit ook al voor langer periode niet meer ondersteund.

Vanaf 1 januari 2021 is de portal, waarin de software voor de Smile v1&2 en de Stretch draaide, stopgezet. Hetgeen resulteert in dat de data van de Smile v1,2 en Stretch niet meer verwerkt wordt. Hier kunnen wij (als nieuw entiteit) helaas niets aan doen.

[ Voor 85% gewijzigd door mkleinman op 06-01-2021 16:24 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyt_
  • Laatst online: 23:42
kraades schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:10:
Bij de buren worden nu zonnepanelen gemonteerd. Rijtjeshuis en een schuin dak. Ik verbaas mij erover dat men geen veiligheidslijn gebruikt, geen stijger, geen hekwerk, niets. Beetje cowboy ziet het er uit.

Ik vind wel veel artikelen over de brandveiligheid en een artikel over een aantal doden per jaar tijdens de montage van zonnepanelen maar verder niet veel over regelgeving. Is dit wat dat betreft nog zo'n jonge markt?
Lijkt mij wel dat er regels voor zijn maar volgens mij volgen ze die vaak niet.
De mensen die op een dak werken, dakdekkers etc, zullen ook valbeugels e.d. steiger moeten zetten.
Maar vaak doen ze meerdere adressen op een dag, dus halve dag panelen leggen en weg.

Hier aan de overkant gingen ze met de trap aan de zijkant omhoog, vervolgens liepen ze door de goot naar de andere kant met de zonnepanelen in de nek. ( panelen lagen op 2 dakzijdes) echt levensgevaarlijk.

Ze doen dit volgens mij puur voor tijdswinst.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat wordt gewoon afgedekt door de arbowet ("werken op hoogte")
https://www.arboportaal.n...wet-over-werken-op-hoogte

Een goed bedrijf heeft overigens ook een VCA bedrijfscertificaat en het personeel een VCA of VCA-VOL certificaat.

Er is niet zozeer handhaving op de praktijk, maar als het mis gaat ('bedrijfsongeval") heb je echt gezeik met de arbodienst en krijg je te maken met strafrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Verbaasd mij eigenlijk niets. Toen ze op de markt kwamen was het een leuke nieuwigheid (ik heb op kantoor nog een koffer met een lading pluggen liggen), maar de geslotenheid en gebruiksonvriendelijke software was al een deal-breaker.

Volgens mij zijn ze toen naar een 13 in dozijn domotica dozenschuiver gegaan. En domotica is nog steeds een niche markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
[...]

ingelogd

[Afbeelding]

Nice, ik heb ook even gecheckt en mag naar -28 euro. Dat zijn bedragen, vorig jaar kon ik echt niet onder de 5 euro.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:18:
[...]

Nice, ik heb ook even gecheckt en mag naar -28 euro. Dat zijn bedragen, vorig jaar kon ik echt niet onder de 5 euro.
Word niet geaccepteerd..... Zet ik hem op 5 dan gelijk bevestiging mail

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

daar lijkt het idd op, jammer hoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
reneeke1970 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:48:
[...]

Word niet geaccepteerd..... Zet ik hem op 5 dan gelijk bevestiging mail
O dat had ik nog niet geprobeerd, ik sta nu op 0 euro per maand, dat is al prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
GroenLinksers die vóór windenergie zijn willen de windturbines elders hebben dan in hun eigen buurt, in Nederland houdt dat doorgaans in: bij anderen in hun buurt.

Ze zijn voorstanders van windmolens. Maar toch niet zo dicht bij hun Amsterdamse woonwijk IJburg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
@Megalodon_67 Er zijn ook VVD'ers die voor windenergie zijn natuurlijk en ook geen windmolens op 400 meter afstand van hun huis willen :) . Dat is dan ook wel héél dichtbij, zeker als 1,5km geadviseerd wordt.

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:22:
GroenLinksers De meeste mensen die vóór windenergie zijn willen de windturbines elders hebben dan in hun eigen buurt, in Nederland houdt dat doorgaans in: bij anderen in hun buurt. op Zee
FTFY

[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 07-01-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 09:10
DeWâl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:33:
@Megalodon_67 Er zijn ook VVD'ers die voor windenergie zijn natuurlijk en ook geen windmolens op 400 meter afstand van hun huis willen :) . Dat is dan ook wel héél dichtbij, zeker als 1,5km geadviseerd wordt.
Geadviseerd door wie?
Volgensmij is regelgeving gewoon leidend.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Het artikel beschrijft GroenLinksers, schrijf je eigen teksten en leg mij geen woorden in de mond via de quote-functie numnuts.
DeWâl schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:33:
VVD is tegenwoordig ongeveer hetzelfde als D66 en GroenLinks, zelfs Klaver zei dat de VVD hun links inhaalde. De hoofdreden dat ik al jaren geen VVD meer stem.

[ Voor 49% gewijzigd door Megalodon_67 op 07-01-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Megalodon_67 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Het artikel beschrijft GroenLinksers, schrijf je eigen teksten en leg mij geen woorden in de mond via de quote-functie numnuts.
:') _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Never mind.

[ Voor 96% gewijzigd door Megalodon_67 op 07-01-2021 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Zo werkt het natuurlijk niet. Het is niet zo dat men op zee tientallen plekken voor windmolens vrij houdt omdat die al op het land komen. De Noordzee wordt al in rap tempo volgebouwd, dat staat los van wat er elders gebeurt. Er moeten overal (waar dat redelijkerwijs mogelijk is) windmolens gebouwd worden als we de klimaatdoelen serieus nemen.

Dat gezegd hebbende, 400m vanaf een woonwijk gaat naar mijn mening óók wel een beetje (te) ver. We moeten wel redelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ik zou er wel tussen willen wonen (windmolens) als dat betekend dat ik gratis van de grond gebruik mag maken, en n oogje in het zeil houd. ik woon nu onder n drukke aanvliegroute van schiphol, en woonde dicht aan het spoor. ik heb er wel eens naar geïnformeerd, maar dat was toen niet mogelijk. volgens mij wen ik er vrij vlot aan, met de treinen sliep ik er ook binnen n week aan gewend

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
@Andre1973 Dan hoop ik voor je dat je niet gevoelig bent voor laagfrequent geluid. Ik woon een paar km van een groot industrieel complex en hoor al jaren met name bij het slapen gaan een zeer lage, fluctuerende bromtoon. Met kerst hoorde ik helemaal niks, hoogstwaarschijnlijk was er onderhoud in die periode aan de installatie(s). Zoals ik begrepen heb produceren windturbines ook laagfrequent geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
mcDavid schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:18:
Er moeten overal windmolens gebouwd worden als we de klimaatdoelen serieus nemen.
Meen je dat echt?
Weet je dus dat dat gaat helpen?
Heb je de berekening voor mij, wellicht dat ik dan ook ga "geloven".

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

NielsTn schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:03:
Vandaag de brievenbus aangepakt. Van de standaard klep en borstel, via de Ecoflap nu door naar de HomeBox.

Verslagje : https://www.renewable-ene...brievenbus-geinstalleerd/
Deze heb ik ook geinstalleerd. Mooie brievenbus en ziet er werkelijk heel goed uit. Nu nog een valdorpel en mijn voordeur is helemaal perfect.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Vuiltje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Meen je dat echt?
Weet je dus dat dat gaat helpen?
Heb je de berekening voor mij, wellicht dat ik dan ook ga "geloven".
Beetje flauwe rectie. Iedere kwh die wordt opgewekt door zon, wind, getijden of waterkracht is er een, en die telt mee.
Dus helpt het: jazeker het helpt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik hoopte op een berekening met zoveel stoten we nu uit, we zijn bijna een jaar in lockdown: zoveel % van de benodigde besparing is gerealiseerd, van wat nodig zou zijn om de aarde nog te redden.
Helemaal niets flauws aan.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 19:49
ericplan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:09:
Snap helemaal niets van dat algoritme van Greenchoice om je nieuwe maandbedrag te berekenen.

Krijg je, op basis van je verbruik, vijf en een halve maand voorschot terugbetaald, en gaat het maandbedrag met 230% omhoog!

Ik betaal nu €10,- per maand. Krijg van de jaarnota €55,- terug en het nieuwe maandbedrag wordt €33,- 8)7
Ik ook, had eerst 25 euro maar moest naar 80 euro (niet gedaan) en krijg jaarlijks 900 euro terugbetaald!
Rara...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Volgens de berekening van Greenchoice ga ik dit jaar 6284 kWh afnemen, na teruglevering, op basis van het maandgebruikt van December. Dat lijkt me niet helemaal realistisch.

De berekening zal niet genoeg rekening houden met het gebruik van een warmtepomp cq zonnepanelen.

Moet ook nog even zorgen dat ik een goede afrekening krijg, aangezien ze de afrekening te vroeg hebben gestuurd. Op 1 december in plaats van einde contract datum. Mocht ik volgend jaar overstappen dan heb ik 3 weken zonder productie maar wel fors stroomgebruik. Dat is niet zoals het hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ep Woody schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:44:
Volgens de berekening van Greenchoice ga ik dit jaar 6284 kWh afnemen, na teruglevering, op basis van het maandgebruikt van December. Dat lijkt me niet helemaal realistisch.

De berekening zal niet genoeg rekening houden met het gebruik van een warmtepomp cq zonnepanelen.

Moet ook nog even zorgen dat ik een goede afrekening krijg, aangezien ze de afrekening te vroeg hebben gestuurd. Op 1 december in plaats van einde contract datum. Mocht ik volgend jaar overstappen dan heb ik 3 weken zonder productie maar wel fors stroomgebruik. Dat is niet zoals het hoort...
Dit jaar was ik 2 weken te laat overgestapt. Greenchoice heeft mooi een "jaar"rekening gestuurd van 1 jaar en 2 weken.
Maar de volgende keer weer gewoon op tijd overstappen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 19:49

Inderdaad gewoon door ARBO wet en VCA, maar ik heb ze hier ook gehad een heel team zonder valharnas of gootbescherming. En dan met ladders PV panelen van 27 kilo op de schouder mee nemen. Dan ook vergeten om de QR codes van de optimizers te noteren dus hopen dat er niets uitvalt want dan ben ik de sjaak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

interessant achtergrondartikel op http://www.hoogspanningsnet.com/

Gisteren zakte de netfrequentie in NL ( Gehele Entsoe-E gebied ) van 50Hz buiten specificaties naar 49,74Hz

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 09-01-2021 12:36 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mkleinman schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:20:

Gisteren zakte de netfrequentie in NL ( Gehele Entsoe-E gebied ) van 50Hz buiten specificaties naar 48,74Hz
Geen 48,74 maar 49,74 Hz. Nogal een verschil.

Het is ook iets na 14:05 uur gebeurd, want in de logging van 20 flinke PV omvormers zie ik het pas terug in de meetwaarden van 14:10 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpeIl99GoDzQgokdv-1NCeD7Dj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/czbINEA9I7zDcvcVwqTJWjf9.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

antonboonstra schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Geen 48,74 maar 49,74 Hz. Nogal een verschil.

Het is ook iets na 14:05 uur gebeurd, want in de logging van 20 flinke PV omvormers zie ik het pas terug in de meetwaarden van 14:10 uur.
[Afbeelding]
Oei, serieuze typo. 260mHz verlaging idd naar 49,74.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Inderdaad, ook in mijn omvormermonitoring zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSIcApRurmq1sRGpHQ9iJ9Fh4nw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8I9muMrepaQqGQm6u7kNqDm.png?f=fotoalbum_large

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 12:46
Hier ook goed zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrJXne21JqBK2xEkoz3GHyRYBlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2UzNxVOGy8ZmepHViOHftdx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mogelijk is het effect van uitschakelende omvormers beperkt gebleven doordat er maar weinig zonnestroom in het net aanwezig was en/of doordat ze niet allemaal uitvielen.
Dit zou niet moeten kunnen. Volgens de Netcode elektriciteit hoeven alle PV omvormers (zelfs de kleine beneden de 800W) pas beneden de 47,5 Hz en dan pas na 2 seconden af te schakelen.

Bij de grotere aansluitingen (vanaf 1 MW, type A) moeten ze zelfs doordraaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZCnl1SCN6l9CjQBsHFHx9AoUNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wCE1V0RkhdwRjVu390RLzJdk.png?f=fotoalbum_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag
Een Tweaker had tenminste een foto van het typeplaatje erbij gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ik denk geen, want een tweaker zou op zijn minst even de moeite hebben genomen om iets van specs van de panelen op te schrijven.
Bovendien is 65 euro voor iets wat tweedehands is en waarbij je dus geen idee hebt wat je krijgt wel erg hoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind die ZB panelen op de muur wel een leuk idee, kennelijk werkt dat daar :+
Niks vertellen over de zonnepanelen is idd wel apart, misschien omdat ze maar 200Wp zijn?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

busscherski schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Dit jaar was ik 2 weken te laat overgestapt. Greenchoice heeft mooi een "jaar"rekening gestuurd van 1 jaar en 2 weken.
Maar de volgende keer weer gewoon op tijd overstappen.
Als je zonnepanelen hebt dan ligt het beste overstapmoment qua salderen enzo in april vziw :)

Gisteren zakte de netfrequentie in NL ( Gehele Entsoe-E gebied ) van 50Hz buiten specificaties naar 49,74Hz
Leuk stuk om te lezen. Ben benieuwd of de definitieve oorzaak gevonden wordt. Wel een goed argument voor accupacks, dan wel in gigapacks als huis-tuin-en keuken formaat, die kunnen dit soort geintjes in millisecondes opvangen(zie Australië).

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 14:21:
Ik vind die ZB panelen op de muur wel een leuk idee, kennelijk werkt dat daar :+
Niks vertellen over de zonnepanelen is idd wel apart, misschien omdat ze maar 200Wp zijn?
Beetje kenner herkent ze zo...... En weet ook de waarde @Andrehj ......
Wat dat betreft onderschatten jullie mp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Dat is lekker geknutseld. Volgens mij staat er ook nog een warmtepomp op het dak. Het lijkt alsof ik geïsoleerde koudemiddel-leidingen zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s3o1fjMxYeZquFhEv7IZ9wVrec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1ZWj7wxKeG7yoyz7GqR0KQm.png?f=fotoalbum_large

De verkoper zal ongetwijfeld geen Tweaker zijn, anders had ie wel wat specificaties vermeld van de zonnepanelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

tjemig, wat een chaos op dat dak, en tegen die muur. :X

En stiekem had ik dat ook gewild alleen is de WAF hiervoor negatief :)

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 09-01-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vind de hoeveelheid panelen wel tweaker-waardig. Maar idd geen specs erbij en dan voor een prijs waarvoor je al bijna gloednieuwe panelen kunt kopen... Ik zou deze advertentie lekker overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
antonboonstra schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Dat is lekker geknutseld. Volgens mij staat er ook nog een warmtepomp op het dak. Het lijkt alsof ik geïsoleerde koudemiddel-leidingen zie
[Afbeelding]

De verkoper zal ongetwijfeld geen Tweaker zijn, anders had ie wel wat specificaties vermeld van de zonnepanelen...
Het is nog leuker. Hij heeft/had een bedrijf waar hij die dingen verkoopt/verkocht. Vandaar dat er geen specs bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ep Woody schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:26:
[...]

Het is nog leuker. Hij heeft/had een bedrijf waar hij die dingen verkoopt/verkocht. Vandaar dat er geen specs bij staan.
Die panelen zijn van SunEarth vermoed ik. (hoewel ik geen egaal zwarte daarvan kan vinden)
Leuk he, dat zondagochtend gegoogle. :+

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2021 08:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Vuiltje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:03:
Ik hoopte op een berekening met zoveel stoten we nu uit, we zijn bijna een jaar in lockdown: zoveel % van de benodigde besparing is gerealiseerd, van wat nodig zou zijn om de aarde nog te redden.
Helemaal niets flauws aan.
Ik heb het voor je uitgerekend als we alles met windmolens gaan doen, huizen, industrie en vervoer alles op stroom.
73000 molens van elk 1 MW
of 200 M2 paneel per huishouden
En dan ook nog even de buffering en distributie oplossen.

ter vergelijk hoeveel windmolens hebben we dan nodig
2.190 mwh per molen van 1mw bij 2200 vollasturen per jaar
2190000 kwh
14611,87215 molens voor de electrische auto's
57808,21918 molens voor de rest
--------------------+
72420 molens van 1mw

2200 staan er nu.
32,91822333 maal zoveel als nu moeten er komen

18250 m2 paneel per windmolen

1321666667 m2 paneel

195 m2 per huishouden
1368166667 m2 totaal klopt

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Dank voor je werk, maar dat is niet wat er gevraagd werd.
Verder kan je niet uitgaan van zoveel of zoveel windmolens.
Er zijn weken dat het niet voldoende waait en dan heb je zo een 200.000 meer molens nodig dan er nu al staan.
Met alleen wind gaan we het NOOIT redden.
Met zon ook niet en ook niet in combinatie.

hoeveel CO2 wordt er nu uitgestoten?
Hoeveel moeten we verminderen
hoeveel is te realiseren door wat te doen?
:)

[ Voor 84% gewijzigd door Vuiltje op 10-01-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Hier kan je zien hoeveel wind en zon er is aan opwek.
Linksboven kan je met de pijltjes terug en evt vooruit bladeren.
Kan je zien dat het nooit gaat werken.
(even uitgaan van een gebruik van 16GW)

https://energieopwek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

martijn v o schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:08:
[...]

of 200 M2 paneel per huishouden
48* 1,66 => 80m2

Nog iets meer dan 120m2 te gaan, ik zal de waf vast inlichten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Eerst de buren, dat ik grond ga gebruiken, we hebben maar 100m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online

System split:
https://www.entsoe.eu/new...pe-incident-now-resolved/

Oorzaak nog onbekend maar lijkt op een trippende internationale hoogspanningslijn te zijn geweest.

Heeft o.a. geleid tot stroomuitval in Roemenië. Mogelijk ligt daar ook de oorzaak.
https://translate.google.....html&prev=search&pto=aue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:08:
Ik heb het voor je uitgerekend als we alles met windmolens gaan doen, huizen, industrie en vervoer alles op stroom.
Maar waarom wil je de opwek dan alleen bij huishoudens doen? Dan moet je ook (het dakvlak van) de industrie, bushokjes, stations etc meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Uiteraard, maar even voor het beeld hoeveel het per huishouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:39
Onze voorzijde van de woning (1912) wordt aangepakt door de oude kozijnen met enkel glas te vervangen door kunststof met hr++ glas. Nu is de muur een enkellaags bakstenen muur waar een voorzetwand (gips) met glaswol isolatie (vermoedelijk, klinkt hol dus mogelijk al allemaal gezakt). Als de kozijnen er uit gaan willen we direct de hele muur goed aanpakken. Iemand suggesties over het soort isolatie?

Tot nu toe ben ik twee opties tegengekomen:

1. Glas- of steenwol met richelwerk en damp open/dampremmende folie aan beide kanten van de isolatie en ventilatielatten
2. PIR platen bevestigd aan ventilatielatten

Beiden afgewerkt met underlayment en daarover gipsplaten, waarbij de voorkeur nu uit gaat naar PIR ivm Rd waarde gezien de dikte vergeleken met wol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Beiden is een optie, je kunt gewoon een afweging maken wat je wilt qua prijs, isolatiewaarde en hoeveel ruimte het mag kosten.

Zorg dat je de afwerkmuur goed aansluit op je kozijnen.

Heb je trouwens overwogen om aan de buitenkant te isoleren? Dat geeft vaak betere resultaten maar is wel wat prijziger. Groot voordeel is dat het je geen binnenruimte kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
mountaink schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:46:
Iemand suggesties over het soort isolatie?
Een tip van mij met een enkelsteens huis uit 1865.
Maak je muren en plafonds en dak en vloer overgangen MUIS-dicht, anders gaan die in je isolatie huishouden.
Dan ben je meteen je folie kwijt en is je werk grotendeels voor niets geweest. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
mountaink schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:46:
Onze voorzijde van de woning (1912) wordt aangepakt door de oude kozijnen met enkel glas te vervangen door kunststof met hr++ glas. Nu is de muur een enkellaags bakstenen muur waar een voorzetwand (gips) met glaswol isolatie (vermoedelijk, klinkt hol dus mogelijk al allemaal gezakt). Als de kozijnen er uit gaan willen we direct de hele muur goed aanpakken. Iemand suggesties over het soort isolatie?

Tot nu toe ben ik twee opties tegengekomen:

1. Glas- of steenwol met richelwerk en damp open/dampremmende folie aan beide kanten van de isolatie en ventilatielatten
2. PIR platen bevestigd aan ventilatielatten

Beiden afgewerkt met underlayment en daarover gipsplaten, waarbij de voorkeur nu uit gaat naar PIR ivm Rd waarde gezien de dikte vergeleken met wol.
Zoek eens op Faay wall in one. Superhandig, isolatie en afwerken ineen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Zo, ik heb mijn eerste duurzame dagkalender met Weer Records gemaakt voor de Android telefoon/tablet. Kost even wat moeite, maar dan heb je ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Even voor de mede Greenchoicers. Ik heb meer verbruik dan teruglevering op m'n daltarief, maar Greenchoice vraagt ook 11 ct op het verbruik van m'n daltarief. Dat is niet correct lijkt mij? Volgens mij zouden ze dat gewoon moeten afrekenen op basis van het daltarief en niet het teruglevertarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
Ep Woody schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:46:
Even voor de mede Greenchoicers. Ik heb meer verbruik dan teruglevering op m'n daltarief, maar Greenchoice vraagt ook 11 ct op het verbruik van m'n daltarief. Dat is niet correct lijkt mij? Volgens mij zouden ze dat gewoon moeten afrekenen op basis van het daltarief en niet het teruglevertarief?
Ik snap denk ik niet helemaal wat je bedoeld. Lever je op normaaltarief meer terug dan je verbruikt? Word de rest dan niet gesaldeerd tegen je dalverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Heronimo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:36:
[...]

Ik snap denk ik niet helemaal wat je bedoeld. Lever je op normaaltarief meer terug dan je verbruikt? Word de rest dan niet gesaldeerd tegen je dalverbruik?
Ik lever 1000 kWh terug op normaal tarief en gebruik 700 kWh op daltarief. In mijn ogen zou ik dan 1000*0.11 terug moeten krijgen en 700*0.06 moeten betalen voor het dal tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:40:
[...]

Ik lever 1000 kWh terug op normaal tarief en gebruik 700 kWh op daltarief. In mijn ogen zou ik dan 1000*0.11 terug moeten krijgen en 700*0.06 moeten betalen voor het dal tarief.
Oh ja, niet gewoon 300 terug leveren?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
reneeke1970 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Oh ja, niet gewoon 300 terug leveren?
Nu lever ik inderdaad netto 300 terug tegen 0.11, maar dan is het hele effect van een dubbel tarief meter weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Nu lever ik inderdaad netto 300 terug tegen 0.11, maar dan is het hele effect van een dubbel tarief meter weg.
Dat is met panelen ook zinloos, eerst tegen normaal en blijft er nog wat over dan gaat dat bij dal tarief eraf. Kom je altijd in de min dan snel naar enkel tarief gaan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]
Nope, eerst moet alles gesaldeerd worden en daarna pas afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dat is en blijft een verwarrende rekening en eigenlijk onjuist, maar de uitkomst klopt. ze zetten levering en terugleveren op 11 cent en zo salderen ze.

wat ze dus doen is

X*11 cent - Y*11 cent

ipv

(X*21 cent - X*21 cent ) - (Y-X) * 11 cent

edit:
X = levering
Y = terugleveren

21 cent ter illustratie van levering (kan en zal een ander getal zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 14-01-2021 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zou hij hier op Tweakers zitten ;)? Hij zou iig niet misstaan, hehe.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Termy schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:43:
Zou hij hier op Tweakers zitten ;)? Hij zou iig niet misstaan, hehe.
Niet actief meer, @zonnigtype heet ie :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ah, cool :).

Ondertussen is er hier ook niet meer veel te winnen gok ik zo. Soms lijkt het een beetje alsof er hier een roedel hongerige hyena's op een nietsvermoedende tweaker springt zodra die hier het Z-woord noemt en niet meteen maximaal wil leggen ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Wellicht gewoon naar enkeltarief gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ep Woody Als je graag het daltarief over die 700 kWh verbruik wil betalen ipv salderen moet je niet vergeten dat je dan ook ODE, belasting etc moet betalen. Dan zou je dus 1000 * 11 cent terug krijgen en 700 * 21 cent (ofzoiets) moeten betalen. Dat is dan 37 euro betalen ipv 33 euro terug krijgen.

Wat Greenchoice doet lijkt me niet zo ongunstig als jij blijkbaar denkt dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik heb meer verbruik dan teruglevering op m'n daltarief
Ik lever 1000 kWh terug op normaal tarief en gebruik 700 kWh op daltarief.
Nu lever ik inderdaad netto 300 terug
Kwaliteit van de antwoorden is rechtevenredig met de kwaliteit van de vraag.
Geef in het vervolg een verduidelijking als:

op n 7000
af n 6000
op l 1000
af l 1700

geeft op 8000
geeft af 7700

teveel geleverd 300

Klaar!

Er is geen hoog/laag tarief wanneer je meer teruglevert dan je afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Vuiltje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:09:
[...]

Er is geen hoog/laag tarief wanneer je meer teruglevert dan je afneemt.
Dit is uiteindelijk de hele vraag. Waarom is er geen hoog/laag tarief als je meer teruglevert dan je afneemt.

Er is een gebruik op laag en een teruglevering op hoog.

In totaal is er een teruglevering, waardoor er geen ODE/energiebelasting betaald hoeft moeten worden, maar de afrekening bij de energiemaatschappij zou gewoon moeten gebeuren per telwerk. Budget energie doet het wel gewoon op basis van die gegevens.

Die 11 ct per kWh is gewoon een wassen neus op deze manier. Je betaalt effectief veel meer voor het gebruik van energie in daltarief dan dat je anders had betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ep Woody Wat jij nu wil is van twee walletjes eten.

Als je de ODE/belasting etc in zijn totaal wil salderen dan moet je het gebruik en teruglevering ook in zijn geheel salderen. Dat is wat Greenchoice nu doet.

Als je dag- en nachttarief apart wil salderen dan moet je de ODE/belasting ook per dag- en nachttarief apart betalen. In dat geval ben jij dus duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
JeroenE schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:40:
@Ep Woody Wat jij nu wil is van twee walletjes eten.

Als je de ODE/belasting etc in zijn totaal wil salderen dan moet je het gebruik en teruglevering ook in zijn geheel salderen. Dat is wat Greenchoice nu doet.

Als je dag- en nachttarief apart wil salderen dan moet je de ODE/belasting ook per dag- en nachttarief apart betalen. In dat geval ben jij dus duurder uit.
Ik snap dat het zo lijkt, maar in mijn ogen is dat niet het geval.

We hebben het over 3 verschillende partijen met wie ik moet afrekenen.

Greenchoice, de netbeheerder en de overheid.
  • Met Greenchoice reken ik mijn verbruik/teruglevering af tegen de tarieven die we daarvoor hebben afgesproken en een vergoeding voor de diensten per dag.
  • Met de netbeheerder betaal ik een vergoeding per dag voor de aansluiting/meter/etc.
  • Met de overheid reken ik de energiebelasting/ODE af (en de BTW).
Deze 3 partijen worden in 1 factuur afgerekend.
  • Voor Greenchoice reken ik het verbruik per telwerk af of dat nu gebruik of teruglevering is en een bedrag per dag.
  • Voor de netbeheerder betaal ik een bedrag per maand.
  • Voor de overheid een bedrag per gebruikte kWh (na verrekening van de teruggeleverde energie) en een teruggave per dag.
Wat Greenchoice nu doet is het bedrag dat betaald wordt voor een telwerk aanpassen omdat het verbruik op het andere telwerk negatief is. Dat is in mijn ogen niet correct. Ik zie ook niet in mijn contract dat dat afgesproken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nee, zo werkt salderen niet.

Ten eerste, waarom zou je maar 0.06 moeten betalen voor daltarief als je vindt dat je wat je teruglevert vergoed moet krijgen? Dan zou ik eerder zeggen: 1000 kWh terugleveren tegen 0.11 en 700 kWh afnemen voor 0.18
Per saldo dus 16 euro betalen.

Maar wat je teveel teruglevert op het ene telwerk wordt van het andere telwerk afgehaald. Dus 1000 kWh terug op normaal tarief en 700 kWh verbruik op laag tarief resulteert in netto 300 kWh terug op normaal tarief. Daar krijg je 0.11 voor dus 33 euro ontvangen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ep Woody Je moet de ODE/belasting etc betalen over iedere kWh die je afneemt bij je energieleverancier (tot bepaalde verbruiksgrenzen, maar daar zit jij nog lang niet aan).

Als jij dus vind dat Greenchoice jou 700 kWh in rekening moet brengen omdat je die op nachttarief hebt afgenomen moet je dus ook de ODE/belasting over die 700 kWh betalen. Dat zijn dan immers de kWh's die je hebt afgenomen bij je energieleverancier.

Wat jij wil is bij de ene partij salderen over het totaal en bij de andere partij enkel salderen binnen hetzelfde tarief. Dat gaat dus niet, er is maar 1 regel inzake het salderen dus die moet bij alle partijen op dezelfde manier werken.

Je mag er wat mij betreft over twisten of de saldering per tarief of over alles in zijn totaal moet gebeuren, maar in het eerste geval moet je 37 euro betalen en in het tweede geval krijg je 33 euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maasluip schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Nee, zo werkt salderen niet.

Ten eerste, waarom zou je maar 0.06 moeten betalen voor daltarief als je vindt dat je wat je teruglevert vergoed moet krijgen? Dan zou ik eerder zeggen: 1000 kWh terugleveren tegen 0.11 en 700 kWh afnemen voor 0.18
Per saldo dus 16 euro betalen.

Maar wat je teveel teruglevert op het ene telwerk wordt van het andere telwerk afgehaald. Dus 1000 kWh terug op normaal tarief en 700 kWh verbruik op laag tarief resulteert in netto 300 kWh terug op normaal tarief. Daar krijg je 0.11 voor dus 33 euro ontvangen.
Voor wie werkt salderen niet zo?

Voor de overheid? Totaal 4 MWh gebruikt ,4.3 MWh teruggeleverd = 0.3 MWh. Oftewel je hoeft niets te betalen aan ODE/energiebelasting.

Voor de energieleverancier? Daar zit de discussie. In mijn ogen is het niet correct om de tarieven voor laag aan te passen omdat er in totaal teveel is teruggeleverd. Dat geeft weinig vertrouwen in de correctheid van de administratie.

Nu zijn de verschillen maar klein, maar het voelt niet goed. Net zoals dat ze standaard een afrekening over een niet volledig jaar geven. Begindatum contract was de 21e en niet de 1e. Vooral omdat Greenchoice er niets mee te winnen heeft, maar de consument "veel" te verliezen als dat midden in het stookseizoen gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ep Woody schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:26:
[...]
1.Waarom is er geen hoog/laag tarief als je meer teruglevert dan je afneemt.
2.Budget energie doet het wel gewoon op basis van die gegevens.
8)7

1: dat zijn de voorwaarden van GC
2. waarom zit je daar dan niet?

Je denkt nu dat je 11 ct/kWh krijgt voor teveel geleverd op normaal tarief
zou bij jou 1000 kWh zijn
Maar je verwacht wel dat je dan MAAR alleen het kale levertarief van 6 ct zou moeten betalen voor wat je in laag tarief afneemt.700kWh

Je wilt wel de verschillende tarieven EN salderen.........

[ Voor 6% gewijzigd door Vuiltje op 15-01-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ep Woody schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:19:
[...]

Voor wie werkt salderen niet zo?

Voor de overheid? Totaal 4 MWh gebruikt ,4.3 MWh teruggeleverd = 0.3 MWh. Oftewel je hoeft niets te betalen aan ODE/energiebelasting.
Ja, klopt, want je neemt niets af. Daarom krijg je ook (maximaal) de kale energieprijs terug.
Voor de energieleverancier? Daar zit de discussie. In mijn ogen is het niet correct om de tarieven voor laag aan te passen omdat er in totaal teveel is teruggeleverd. Dat geeft weinig vertrouwen in de correctheid van de administratie.
Het is een hele simpele rekensom, ik weet niet hoe je daar problemen met de correctheid kunt krijgen.
Het is trouwens het tarief voor hoog dat aangepast wordt.

Het is heel simpel: teveel terugleveren op hoog? Dan wordt dat van het verbruik op laag afgetrokken en wat er overblijft wordt afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Vuiltje, kunnen we gewoon op een normale manier blijven communiceren alsjeblieft? nvm. je hebt het al aangepast.

Waar in de voorwaarden staat het dan dat op die manier verrekend wordt. Ik zie pas in de voorwaarden van juli 2020 een rekenvoorbeeld, maar in mijn contract staat daar niets over. https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf

@Maasluip, ik snap de berekening en hoe het gebeurt, maar in de voorwaarden zie ik het niet staan en het is niet hoe andere energieleveranciers de berekening maken.

Ik wacht het antwoord van Greenchoice wel even af.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 15-01-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ep Woody schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:30:

@Maasluip, ik snap de berekening en hoe het gebeurt, maar in de voorwaarden zie ik het niet staan en het is niet hoe andere energieleveranciers de berekening maken.
Oxxio doet het precies zo.

Voorwaarden van Greenchoice waar het staat: https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf

Rekenvoorbeeld 1:
In dit voorbeeld levert u meer terug in de normaalperiode dan u geleverd krijgt. Het overschot van 600 kilowattuur wordt verrekend met de aan u geleverde stroom in de dalperiode. Alle door u teruggeleverde stroom wordt zo verrekend met alle aan u geleverde stroom.Er is geen sprake van netto teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Maasluip schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Oxxio doet het precies zo.

Voorwaarden van Greenchoice waar het staat: https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf

Rekenvoorbeeld 1:

[...]
Klopt, per 2020-06. Maar mijn contract is op 2019-12 ingegaan.

Het lastige is dat ze niet netjes een scheiding maken tussen energieleverancier, netbeheerder en overheid. Als ze dat gewoon in 3-en zouden knippen is het duidelijk voor iedereen.

Nogmaals, ik wacht de reactie van Greenchoice wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ep Woody schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:30:

Waar in de voorwaarden staat het dan dat op die manier verrekend wordt. Ik zie pas in de voorwaarden van juli 2020 een rekenvoorbeeld, maar in mijn contract staat daar niets over.
Al in 2016 schreven ze het.
Als u meer teruglevering heeft dan verbruik ontvangt u eerst een reguliere nota waarop de teruglevering gelijk wordt getrokken aan het verbruik; er wordt een nulnota opgemaakt.
Vervolgens ontvangt u een aparte nota voor de teruglevering boven uw verbruik.

Het is dus niets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Vuiltje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:21:
[...]

Al in 2016 schreven ze het.
Als u meer teruglevering heeft dan verbruik ontvangt u eerst een reguliere nota waarop de teruglevering gelijk wordt getrokken aan het verbruik; er wordt een nulnota opgemaakt.
Vervolgens ontvangt u een aparte nota voor de teruglevering boven uw verbruik.

Het is dus niets nieuws.
Bron?
Pagina: 1 ... 6 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.