It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Wat bedoel je hier concreet mee?IvoB2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:41:
[...]
Beste is, indien mogelijk, naisoleren langs de buitenkant. Isoleer je in één beweging ook alle koudebruggen.
Helemaal eens. In de praktijk kent isoleren langs de buitenzijde ook wel uitdagingen - om te beginnen bij een vergunning, om vervolgens uit te komen bij een toch wel wat hogere investering. Heb er ook naar gekeken en het was naast de verbouwing die ik toen al deed wel een erg grote extra kostenpost. Zeker als ik niet al teveel afbreuk wilde doen aan de uitstraling van de woning. Al heb ik sindsdien op dit forum wel erg mooie voorbeelden gezien met kant en klare bouwblokken met isolatie en afwerking in één.IvoB2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:41:
[...]
Beste is, indien mogelijk, naisoleren langs de buitenkant. Isoleer je in één beweging ook alle koudebruggen.
Naisoleren van de volledige buitenkant scheelde hier, bij gelijk comfort, in een reductie voor verwarmingsveraag van bijna 50%. Hou je het op eigen energieproductie en -opslag ook langer vol zonder net.
Je moet dan uiteraard wel de spouw van boven afsluiten. Zoniet heeft de isolatie tegen de buitenmuur weinig zin.
Ventileren van de woning doe je uiteraard beter niet via de spouwmuur.
een aftakas generator voor achter de trekker heb ik nog als alternatief op het oog voor een houtkachel die we vanwege de belachelijke prijzen maar even uitgesteld hebebn.TheFirepit schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:06:
Ik kon zo ook niet echt iets anders bedenken dan een houtkachel wanneer je geen gas meer hebt. Voor de alternatieven heb je over het algemeen wel stroom nodig.
Je kan een tuinheater in huis neerzetten, maar ik weet niet of dat zo'n goede oplossing is
Doen de wp, fornuis etc het allemaal en kun je ook je telefoon opladen.
Moet de dieselpomp wel stroom hebben.
Opties genoeg hier
Oja, straks levert de auto ook genoeg om het huis 's winters een week te draaien.
Dan moet er wel een werkende laadpaal binnen 100 km zijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kort door de bocht, heb je gelijk.Maasluip schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:29:
Als er geen stroom is heb ik met mijn gasketel ook geen verwarming, dus waarom zou dat voor mensen met een WP anders zijn?
Als er geen stroom is, doen beide niets.
Maar als je vaker langere stroomstoringen hebt, dan zullen er mijn inziens wel verschillen ontstaan. Met een gasketel kun je in verhouding tot een WP veel warmte maken in korte tijd, en kun je je huis weer snel op temperatuur brengen en evt bufferen. Een WP is hier minder geschikt voor. Ook verbruikt een gasketel weinig stroom, wat de stabiliteit van het elektriciteitsnet weer ten goede komt.
Ook zou je met relatief weinig stroom veel ssw kunnen maken. Tuurlijk kun met bv. een waterkoker snel heet water maken, maar dat geeft wel een hogere belasting aan het dan instabiele elektriciteitsnet. Wat dus een grotere kans geeft op een volgende uitval.
Het bufferen van warmte (en) of het installeren van een backup heater, is nu nog niet interessant. Maar als het elektriciteitsnet straks steeds vaker overbelast raakt door E.V., W.P., enz enz, moeten we met z'n allen toch naar een andere mogelijkheden en oplossingen gaan denken.
Ik kan mijn lucht/lucht warmtepomp aansluiten op mijn IONIQ 5, kan ik maximaal 50 uur verwarmen. En als de (snel)laadpalen het in de buurt wel doen, oneindig (met een korte onderbreking)TheFirepit schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:23:
Vraagje aan alle all-electrics hier: hebben jullie ook een secundaire warmtebron voor het geval er geen stroom is voor langere tijd (en dan voornamelijk in de koude periode natuurlijk)?
En zo ja; welke hebben jullie dan?
[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 21-03-2023 15:29 ]
En dit is dan ook weer de grote uitdaging om te voorkomen dat dit de lange veters worden waarover de werkelijke verduurzaming struikelt. Namelijk allerlei inefficiënte backups in bedrijf stellen/houden om een korte tijd met uitval om te kunnen gaan. Extra uitstoot als mensen houtkachels hiervoor aanhouden, elke dag je backup-heather gebruiken om je boiler op 95 graden te stoken, etc. Dieselaggegratoren.RemmyB83 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:33:
[...]
Het bufferen van warmte (en) of het installeren van een backup heater, is nu nog niet interessant. Maar als het elektriciteitsnet straks steeds vaker overbelast raakt door E.V., W.P., enz enz, moeten we met z'n allen toch naar een andere mogelijkheden en oplossingen gaan denken.
Verplicht EV/WP/BUH door netbeheerder laten uitschakelen op kritieke momenten is lastig utivoerbaar. Waar de één een paar kWh nodig heeft om naar een belangrijk iets te kunnen rijden, heeft de ander evenzoveel behoefte aan kWh voor het koken (is geen geringe belasting).
Ik denk dat uiteindelijk verplichte dynamische contracten voor EV/WP bezitters een belangrijke rol kunnen gaan spelen. Dan ontmoedig je verbruik op piekmomenten.
De vraag is wat er eerder is: dergelijke wetgeving, technische aansturing van het arsenaal geïnstalleerde EV/WP, of uiteindelijk toch netcapaciteit geüpgrade.
Eigenlijk gewoon een hele isolerende schil rond je huis. Aan de buitenkant dus. En dan een mooie afwerking. Reteduur in vergelijking met spoumuurisolatie en het mag niet altijd

Ik ben eigenlijk voornemens om gewoon een betonnen bak te gaan maken met een inhoud van iets meer dan 5000 liter. Ook om in de zomer in het zonnige warme Limburg de auto te wassen zonder al teveel schuldgevoel.
Kostprijs viel wel mee en een vergunning was hier niet nodig.Gramser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:11:
[...]
Helemaal eens. In de praktijk kent isoleren langs de buitenzijde ook wel uitdagingen - om te beginnen bij een vergunning, om vervolgens uit te komen bij een toch wel wat hogere investering. Heb er ook naar gekeken en het was naast de verbouwing die ik toen al deed wel een erg grote extra kostenpost. Zeker als ik niet al teveel afbreuk wilde doen aan de uitstraling van de woning. Al heb ik sindsdien op dit forum wel erg mooie voorbeelden gezien met kant en klare bouwblokken met isolatie en afwerking in één.
Esthetische uitstraling langs de buitenkant laat me eigenlijk koud (heb niet de gewoonte buiten te gaan zitten om dan naar de eigen woning te zitten kijken en wat anderen vinden van de uitstraling van mijn woning is hun probleem
Dat is hier gewoon verplicht (alleen openbare riolering voor grijs en zwart water en niet voor regenwater).Nico_GTR schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:43:
Zijn hier ook mensen die hun regenwater opvangen voor in de tuin? Wat voor tank hebben jullie gemaakt en hoe ziet dat er concreet een beetje uit?
Ik ben eigenlijk voornemens om gewoon een betonnen bak te gaan maken met een inhoud van iets meer dan 5000 liter. Ook om in de zomer in het zonnige warme Limburg de auto te wassen zonder al teveel schuldgevoel.
Gewoon een paar standaard betonnen ingegraven regenwaterputten, een paar bovengrondse in kunststof en de overloop van die vergaarbakken loopt over in oppervlaktewater (natuurvijver) van een paar miljoen liter. Uiteraard wordt voor de tuin het oppervlaktewater gebruikt en niet het zuivere regenwater in de kuipen.
Ik heb een tijdje een IBC gebruikt, maar daar beginnen algen in te groeien. Nu heb ik alleen een regenton.Nico_GTR schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:43:
Zijn hier ook mensen die hun regenwater opvangen voor in de tuin? Wat voor tank hebben jullie gemaakt en hoe ziet dat er concreet een beetje uit?
Mijn ouderlijk huis had een regenwater- en vuilwaterkelder, allebei iets van 3-4 kuub. Als je de ruimte hebt en er geen probleem mee hebt om 2 meter te gaan graven zou ik dat zeker doen.
In plaats van een betonnen bak (in situ storten?) zijn er ook kunststof bakken. Wel prijzig, paar honderd € per kuub.
Signatures zijn voor boomers.
jup:Nico_GTR schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:43:
LinuZZ in "Serieus water besparen"
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Met regenwaterpomp voor wc’s en wasmachine.
Overloop van de vaten gaat gewoon in de tuin, geen afvoer naar de riolering.
Betonnen bak; hou krijg je die waterdicht? wanden en bodem in één keer storten?, wat als er eens flinke vorst + veel wind is? of komt deze in de grond?Nico_GTR schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:43:
Zelf wil ik een grote vijver met vijverfolie maken (10-12 m³) die grotendeels overdekt zal worden en wil ik ingraven.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Da’s mooi natuurlijk maar zo werkt het in Nederland niet (overal). Daar zijn omgevingsvergunningen o.a. voor bedoeld. Als ik voor mezelf spreek, dan kijk ik vaak genoeg naar mijn woning, alleen al als ik aan kom fietsen. Dan kijk ik wel graag naar iets wat ik ook esthetisch mooi vind. En het is ook wel leuk voor de buren. Ik hou daar ook graag rekening mee.IvoB2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:01:
[...]
Kostprijs viel wel mee en een vergunning was hier niet nodig.
Esthetische uitstraling langs de buitenkant laat me eigenlijk koud (heb niet de gewoonte buiten te gaan zitten om dan naar de eigen woning te zitten kijken en wat anderen vinden van de uitstraling van mijn woning is hun probleemen isoleren had net de bedoeling de warmteuitstraling naar buiten te verminderen en dat lijkt gelukt.
[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 21-03-2023 17:59 ]
Je kent toch het gezegde "de gustibus non est disputandum"?
Voor hetzelfde geld kan je niet genoeg krijgen van het uiterlijk vertoon van de eigen woning en vinden je buren het spuuglelijk.
[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2023 18:26 ]
“Beetje rekening houden met…” noemen we dat ook wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 21-03-2023 18:27 ]
Ik zou er niet aan denken om me bij de buren te gaan melden met als reden dat ik het uiterlijk van hun woning niet te pruimen vind en omgekeerd ook niet.
Mijn woning is aan de buitenzijde gewoon een houten schuur (type scandinavisch langhuis) terwijl de rest van de woningen in de straat overwegend modernistische zwarte of witte betonnen kubusblokken zijn. Groter kan het verschil niet zijn en past dus waarschijnlijk niet in het geheel maar nog niemand heeft dat komen melden. Is hier ook niet de gewoonte in discussie te gaan over de smaak van een ander.
Maar het is wel Vlaanderen, daar respecteert men nogal de bouwvrijheid van ieder individu.
Ik ook niet, maar dat is dus te voorkomen door ons gewoon als Hollander te gedragen: “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”. En er zijn zijn dus allerhande welstandscommissies en weetikveel wat voor instanties die je kunt inschakelen of die uit zichzelf acteren als het de spuigaten uitloopt. Geen idee of dat soort instanties in België ook bestaat, maar van wat ik nu in gedachten voor me heb, gok ik van nietIvoB2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:31:
Rare buurt.
Ik zou er niet aan denken om me bij de buren te gaan melden met als reden dat ik het uiterlijk van hun woning niet te pruimen vind en omgekeerd ook niet.
Mijn woning is aan de buitenzijde gewoon een houten schuur (type scandinavisch langhuis) terwijl de rest van de woningen in de straat overwegend modernistische zwarte of witte betonnen kubusblokken zijn. Groter kan het verschil niet zijn en past dus waarschijnlijk niet in het geheel maar nog niemand heeft dat komen melden. Is hier ook niet de gewoonte in discussie te gaan over de smaak van een ander.
Maar het is wel Vlaanderen, daar respecteert men nogal de bouwvrijheid van ieder individu.
Maar, deze buurt is niet zo raar als je het je nu voorstelt, gok ik zomaar. Vooral de typische jaren ‘30 - ‘jaren ‘70 Hollandse woningen, met uitschieters naar de jaren ‘90. Aardige mix met niet al te grote verschillen. Verderop in de straat ligt er wel een bouwproject grotendeels stil… die hadden al wel te maken met wat er qua architectuur gepland was, en wat dus niet mocht omdat het teveel zou afwijken van de rest. En dan hebben we niet eens een beschermd dorpsgezicht. Geen idee wat er was gepland, overigens.
Nope, alleen praktische overwegingen.Gramser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:45:
[...]
Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ook jouw houten afwerking is gekozen vanuit een zeker esthetisch oogpunt.
Was de goedkoopste manier om de buitenisolatie aan het zicht te ontrekken, vraagt bij leven geen onderhoud meer, accumuleert in de zomer geen warmte zodat koeling in huis niet nodig is en bij eventuele verwijdering het best volledig te recycleren.
Om in kroegpraat te blijven: ik geloof er geen bal van 🤭. Als je al die eigenschappen in roze bolletjes wol had gevonden, om maar wat te noemen, had je het niet op die manier gedaan.IvoB2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:55:
[...]
Nope, alleen praktische overwegingen.
Was de goedkoopste manier om de buitenisolatie aan het zicht te ontrekken, vraagt bij leven geen onderhoud meer, accumuleert in de zomer geen warmte zodat koeling in huis niet nodig is en bij eventuele verwijdering het best volledig te recycleren.
Maar wat ik geloof of niet maakt natuurlijk geen zak uit en net als je buren hoef je mij niet te overtuigen. En zijn er in Vlaanderen geen instanties die op plannen voor huizen met roze bolletjes wol controleren?
Nee. Ik heb geen secundaire warmtebron. Mijn huis is goed geïsoleerd, dan maar tijdelijk een paar graden kouder.TheFirepit schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:23:
Vraagje aan alle all-electrics hier: hebben jullie ook een secundaire warmtebron voor het geval er geen stroom is voor langere tijd (en dan voornamelijk in de koude periode natuurlijk)?
En zo ja; welke hebben jullie dan?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Toch heb ik het in die week dat het vroor in december (wat was het, -7 a -8?) een aantal dagen zonder verwarming gezeten. Het was toen op een ochtend toch even 10 graden in de woonkamer. Ook iets wat je met dikkere kleding wel uit kunt houden, maar de houtkachel was toch best prettig toen!Termy schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:26:
Als de stroom lang genoeg is uitgevallen dat m'n huis significant zou afkoelen tot onder het comfortniveau met dikkere kleren heb ik grotere zorgen dan de verwarming.
Hopelijk is het dan niet zodanig goed geïsoleerd zodat je mechanisch moet ventileren want zonder elektriciteit doet die gestuurde ventilatie het dan uiteraard ook niet.TWCRay schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:23:
[...]
Nee. Ik heb geen secundaire warmtebron. Mijn huis is goed geïsoleerd, dan maar tijdelijk een paar graden kouder.
Wanneer je dan manueel moet gaan luchten koelt het alsnog sneller af dan in gesloten toestand.
Nu we met de airco verwarmen zakte de temp iets sneller maar met de vloerverwarming (stadsverwarming) daalde de temperatuur overnacht wanneer ik hem uitzette amper een graad dus ik denk dat dat wel zou loslopen in dat geval. Dit huis is dan ook wel aardig geventileerd.Gramser schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:34:
[...]
Toch heb ik het in die week dat het vroor in december (wat was het, -7 a -8?) een aantal dagen zonder verwarming gezeten. Het was toen op een ochtend toch even 10 graden in de woonkamer. Ook iets wat je met dikkere kleding wel uit kunt houden, maar de houtkachel was toch best prettig toen!
@IvoB2 Ik denk niet dat ventilatie echt boeiend is als alles dagen uitgevallen is. Ik vind het sowieso niet zo'n relevante gedachte want allerlei andere zaken zijn dan veel irritanter/problematischer dan de verwarming. Tenzij het echt Siberisch is of zo (Texas paar winters terug) maar dat gebeurt toch niet meer in NL.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zoals @Termy zegt, dan heb ik wel andere zorgen.IvoB2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:34:
[...]
Hopelijk is het dan niet zodanig goed geïsoleerd zodat je mechanisch moet ventileren want zonder elektriciteit doet die gestuurde ventilatie het dan uiteraard ook niet.
Wanneer je dan manueel moet gaan luchten koelt het alsnog sneller af dan in gesloten toestand.
De vraag was trouwens wie er all electric een bijverwarming heeft en welke dan, niet wie dat niet heeft omdat hij andere zorgen heeft.
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2023 19:45 ]
Nee maar een gas CV zou ook niet werken.TheFirepit schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:23:
In een luchtdicht huis is het niet kunnen ventileren net WTW wel een probleem. Er moet een raam open bij stroomstoring en dan wordt het wel koud.
In plaats van een houtkachel heb ik een 12v accu en omvormer nodig om de WTW ventilatie aan te houden.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Aardig geïsoleerd bedoel je?Termy schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:40:
[...]
Nu we met de airco verwarmen zakte de temp iets sneller maar met de vloerverwarming (stadsverwarming) daalde de temperatuur overnacht wanneer ik hem uitzette amper een graad dus ik denk dat dat wel zou loslopen in dat geval. Dit huis is dan ook wel aardig geventileerd.
@IvoB2 Ik denk niet dat ventilatie echt boeiend is als alles dagen uitgevallen is. Ik vind het sowieso niet zo'n relevante gedachte want allerlei andere zaken zijn dan veel irritanter/problematischer dan de verwarming. Tenzij het echt Siberisch is of zo (Texas paar winters terug) maar dat gebeurt toch niet meer in NL.
Edit: je bedoelt (ook) geventileerd zie ik nu
[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 21-03-2023 19:47 ]
Lol ja, deformatie door de post van Ivo
Daar moeten diegenen die zo gebouwd hebben en geen noodstroomvoorziening hebben en dus denken hun woning voor lange tijd op temperatuur te kunnen houden zonder een raam te openen en dus niet te ventileren een antwoord op vinden.Termy schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:44:
Hoe meer werkt hoe beter natuurlijk, maar hoe zorg je voor en goede isolatie en goede ventilatie zonder dat het mechanisch is? Dat klinkt nl als een contradictie.
Jij stelt dat je woning zo goed geïsoleerd is dat ze maar traag afkoelt. En zoals jezelf stelt gaat dat in normale omstandigheden samen met een gestuurde mechanische ventilatie, waarschijnlijk zelfs met WTW.
Maar zonder eigen energievoorziening die ook blijft werken bij een netuitval zijn die voorwaarden uiteraard niet meer vervuld. Je verwarming werkt niet meer EN en je ventilatie werkt niet meer. In een goed geïsoleerde gesloten bouw die ten alle tijde vertrouwd op een werkende mechanische ventilatie zal je dan al vlug de keuze moeten maken: warmte binnenhouden en onvoldoende geventileerd of manueel gaan ventileren en alsnog warmte verliezen.
Diegenen die wel in alle omstandigheden eigen energie opwekken en opslaan om het hele huis blijvend aan de praat te houden en een goedkope back up voor verwarming en SWW hebben geïnstalleerd hebben dat probleem uiteraard niet. Daar blijft verwarming, SWW en ventilatie gewoon doorwerken.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2023 20:00 ]
(Nee, ik maak me geen zorgen over ventilatie of verwarming bij langdurige stroomuitval. En als dat wel gebeurt dan zou voedsel een hogere prioriteit hebben dan een warm huis)
Daar krijg je om te beginnen al geen vergunning voor en moest het in dat formaat al bestaan bovendien onbetaalbaar. Dus geen haalbare optie.TWCRay schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:00:
Ik zat zelf te denken aan een mini kerncentrale onder de trampoline van mijn kinderen.
Uiteraard is dat ook een prioriteit.En als dat wel gebeurt dan zou voedsel een hogere prioriteit hebben dan een warm huis)
Maar in een woning met eigen doorlopende energievoorziening uiteraard geen probleem om gekoeld en diepgevroren voeding in voldoende voorraad op te slaan en warm te bereiden.
Zonder eigen opslag van voeding en/of teelt zal te elders op zoek moeten naar voeding en dan nog zien dat je het kan bereiden.
[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 21-03-2023 20:05 ]
Beter nog; maak er een membraanluchtpomp van, is de ventilatie gelijk geregeld.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Of je zou een rits kinderen moeten hebben die elkaar kunnen aflossen op je trampoline. Maar dan heb je een nog groter probleem want dat brengt een groter huis met weer meer energiekosten met zich mee.
Je moet ze dan in de kelder bewaren, Dutroux vloerverwarming.TWCRay schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:16:
Nee hoor, kinderen zijn best compact, ligt er ook aan hoe je ze houdt en welk beter leven keurmerk je wilt behalen. Daarbij met hun lichaamswarmte warmt het huis ook weer op.
Enige vorm van energie opslag voor meer dan een aantal uur voor alles is gewoon te duur afgezet tegen de betrouwbaarheid van het net hier.
Houtkachel voor de warmte of een gas of olie gestookt ding kan soelaas bieden.
Anders gewoon een generator en een kan benzine werkt altijd.
Mits je de benzine nu en dan ververst en de generator bij tijd en wijle eens even gebruikt.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Je geeft alleen geen antwoord op de vraag.IvoB2 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:50:
[...]
Daar moeten diegenen die zo gebouwd hebben en geen noodstroomvoorziening hebben en dus denken hun woning voor lange tijd op temperatuur te kunnen houden zonder een raam te openen en dus niet te ventileren een antwoord op vinden.
Jij stelt dat je woning zo goed geïsoleerd is dat ze maar traag afkoelt. En zoals jezelf stelt gaat dat in normale omstandigheden samen met een gestuurde mechanische ventilatie, waarschijnlijk zelfs met WTW.
Maar zonder eigen energievoorziening die ook blijft werken bij een netuitval zijn die voorwaarden uiteraard niet meer vervuld. Je verwarming werkt niet meer EN en je ventilatie werkt niet meer. In een goed geïsoleerde gesloten bouw die ten alle tijde vertrouwd op een werkende mechanische ventilatie zal je dan al vlug de keuze moeten maken: warmte binnenhouden en onvoldoende geventileerd of manueel gaan ventileren en alsnog warmte verliezen.
Diegenen die wel in alle omstandigheden eigen energie opwekken en opslaan om het hele huis blijvend aan de praat te houden en een goedkope back up voor verwarming en SWW hebben geïnstalleerd hebben dat probleem uiteraard niet. Daar blijft verwarming, SWW en ventilatie gewoon doorwerken.
- Je kan wat meer gaan samenhokken met vrienden/famillie.
- Je kan naar de noodopvang in de plaatselijke sporthal/parochiezaal.
Bij langdurige stroomuitval wil je je huis niet verlaten dus het is wel handig als je die mensen bij jezelf uitnodigtWozmro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:03:
Naast technische zijn er ook nog sociale oplossingen voor een eventuele wat langere en langduriger stroomuitval.
- Je kan naar de noodopvang in de plaatselijke sporthal/parochiezaal.

Als we nu een stroomstoring hebben waarvan het lijkt dat hij wel even gaat duren, doe ik het volgende: ik "start" de Prius, sluit de omvormer aan, leg een verlengsnoer naar binnen, en sluit wat kritische apparatuur aan, zoals de warmtewisselaar van de stadswarmte, de koelkast, misschien wat verlichting, opladers voor de telefoons enz.
De omvormer zal stroom trekken uit de 12V-accu. Als deze accu daardoor leger raakt, zal de Prius de 12V-accu bijladen uit de tractie-accu. Als de tractie-accu vol is, kan hij dat een paar uur volhouden, waardoor de auto dan stil en zonder uitlaatgassen stroom staat te leveren. Raakt de tractie-accu leeg, dan zal de auto de benzinemotor starten om de tractie-accu weer bij te laden, tot en bepaald minimum niveau. Dan stopt de motor, de tractie-accu zal weer iets ontladen worden, de benzinemotor start weer, enz. Afhankelijk van hoeveel brandstof er in de tank zit kan de auto dit dagen lang volhouden.
Overigens is het zeer inefficiënt; als de auto "aan" is verbruikt hij zelf al 300W (volgens informatie uit de OBD2-plug), dus zelfs als ik de volle 500W uit de omvormer zou pakken gaat alsnog bijna de helft van de energie uit de tractie-accu/benzine verloren in de systemen van de auto zelf, bij lagere vermogens nog veel meer. Dit is dus zeker geen vehicle-to-load voor dagelijks gebruik, het is een hack voor noodgevallen. Het zo lang stationair draaien zal ook niet bevorderlijk zijn voor bv de bougies.
Overigens is de keus voor een omvormer van 500W uit voorzichtigheid genomen. Het vermogen van de ingebouwde omvormer, waarmee de 12V-accu uit de tractie-accu wordt geladen, is niet publiek bekend maar wordt door "het internet" geschat op 100A ofwel 1200W. Diverse mensen sluiten een 1000W omvormer aan, een paar dappere zielen zelfs 2000W, maar zo'n gok wil ik met een dure auto niet nemen. Er zijn zelfs avonturiers die 5+kW omvormers direct op de tractie-accu aansluiten, maar dat gaat me allemaal veel te ver.
Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar voor weinig geld wilde ik dit wel bouwen. Je weet maar nooit. Dit zou overigens met elke (semi-)elektrische auto te doen moeten zijn, en sommige modellen hebben dit zelfs al ingebouwd.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 22-03-2023 09:56 ]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Het schijnt dat de levendige clubscene in Londen in de jaren 80 mede een gevolg was van het gebrek aan verwarmde huizen. Clubs waren dé plek om het warm te krijgen en houden.Wozmro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:03:
Naast technische zijn er ook nog sociale oplossingen voor een eventuele wat langere en langduriger stroomuitval.
Overigens ben ik benieuwd waarom specifiek alleen all-electric gebruikers een backup nodig zouden hebben. Een gasgestookte cv-ketel doet ook niets zonder elektra.
When life gives you lemons, start a battery factory
De vraag is ook of de 12V batterij van de auto geschikt is voor dergelijke toepassing?JeroenH schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:50:toon volledige bericht
Ik heb een plugin Prius en ik heb een noodstroomvoeding ingebouwd. Op de 12V-accu heb ik een dikke DC-kabel gemonteerd (met een inline 60A automaat) met een Anderson-plug er op, die naar de kofferruimte leidt. In een vak onder de kofferruimte heb ik een 500W pure-sinus omvormer liggen, ook met een Anderson-plug er aan.
Als we nu een stroomstoring hebben waarvan het lijkt dat hij wel even gaat duren, doe ik het volgende: ik "start" de Prius, sluit de omvormer aan, leg een verlengsnoer naar binnen, en sluit wat kritische apparatuur aan, zoals de warmtewisselaar van de stadswarmte, de koelkast, misschien wat verlichting, opladers voor de telefoons enz.
De omvormer zal stroom trekken uit de 12V-accu. Als deze accu daardoor leger raakt, zal de Prius de 12V-accu bijladen uit de tractie-accu. Als de tractie-accu vol is, kan hij dat een paar uur volhouden, waardoor de auto dan stil en zonder uitlaatgassen stroom staat te leveren. Raakt de tractie-accu leeg, dan zal de auto de benzinemotor starten om de tractie-accu weer bij te laden, tot en bepaald minimum niveau. Dan stopt de motor, de tractie-accu zal weer iets ontladen worden, de benzinemotor start weer, enz. Afhankelijk van hoeveel brandstof er in de tank zit kan de auto dit dagen lang volhouden.
Overigens is het zeer inefficiënt; als de auto "aan" is verbruikt hij zelf al 300W (volgens informatie uit de OBD2-plug), dus zelfs als ik de volle 500W uit de omvormer zou pakken gaat alsnog bijna de helft van de energie uit de tractie-accu/benzine verloren in de systemen van de auto zelf, bij lagere vermogens nog veel meer. Dit is dus zeker geen vehicle-to-load voor dagelijks gebruik, het is een hack voor noodgevallen. Het zo lang stationair draaien zal ook niet bevorderlijk zijn voor bv de bougies.
Overigens is de keus voor een omvormer van 500W uit voorzichtigheid genomen. Het vermogen van de ingebouwde omvormer, waarmee de 12V-accu uit de tractie-accu wordt geladen, is niet publiek bekend maar wordt door "het internet" geschat op 100A ofwel 1200W. Diverse mensen sluiten een 1000W omvormer aan, een paar dappere zielen zelfs 2000W, maar zo'n gok wil ik met een dure auto niet nemen. Er zijn zelfs avonturiers die 5+kW omvormers direct op de tractie-accu aansluiten, maar dat gaat me allemaal veel te ver.
Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar voor weinig geld wilde ik dit wel bouwen. Je weet maar nooit. Dit zou overigens met elke (semi-)elektrische auto te doen moeten zijn, en sommige modellen hebben dit zelfs al ingebouwd.
Die is specifiek ontworpen om kortstondig hoge stroom te leveren om een vebrandingsmotor te starten. Niet om langdurig stroom te leveren, zelfs al wordt die tegelijkertijd bijgeladen.
Eigenlijk is de oplossing voor de algemene vraag op op zich al contradictorisch:
Probleem: wat doen we als we geconfronteerd worden met stroomuitval = technologie die plots niet meer beschikbaar is.
Voorgestelde oplossing: nog wat meer technologie toevoegen. Daarmee vergroot je toch eerder de risico’s en afhankelijkheid van techniek?
In een Prius wordt de benzinemotor gestart door de tractie-accu, niet met de 12V-accu. De 12V-dient alleen als stroombron voor de boordelektronica, en om pieken op te vangen als zware verbruikers worden ingeschakeld.Wozmro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:50:
[...]
De vraag is ook of de 12V batterij van de auto geschikt is voor dergelijke toepassing?
Die is specifiek ontworpen om kortstondig hoge stroom te leveren om een vebrandingsmotor te starten.
Omdat de ingebouwde omvormer een dalende spanning van de 12V-accu direct opvangt belast dit gebruik de 12V-accu nauwelijks. Vanuit het perspectief van de 12V-accu is dit bijna als normaal gebruik te zien. Geen punt van zorg.
In een normale (ouderwetse?) auto is dit anders.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Gaat u maar rustig slapen: https://www.nctv.nl/onder...-uitval-van-elektriciteitWozmro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:50:
[...]
Probleem: wat doen we als we geconfronteerd worden met stroomuitval = technologie die plots niet meer beschikbaar is.
Voorgestelde oplossing: nog wat meer technologie toevoegen. Daarmee vergroot je toch eerder de risico’s en afhankelijkheid van techniek?
Je hebt mensen die het nut van zo'n verzekering inzien en mensen die een andere mening zijn toegedaan.
Kan je je ook de vraag stellen waarom mensen een gordel dragen in de auto of een brandverzekering afsluiten (of eender welke risico dekkende verzekering). De kans is immers ook heel klein dat je een ongeval krijgt of je woning in de fik gaat.
De initiële vraag was trouwens wat men voorziet als back up voor verwarming.
Niet alle redenen die men daarna is beginnen te verzinnen om het niet te doen door diegenen die er het nut niet van inzien.
Een houtkachel voor verwarming als back up lijkt me dan nog niet zo'n slecht idee want daar komt weinig techniek bij kijken buiten de kennis (maar die kan aangeleerd worden) hoe je met een zaag en kliefhamer moet omgaan. En afhankelijk zijn van eigen (aangeleerde) skills lijkt me nooit een slecht uitgangspunt. Al was het maar voor de fun om actief bezig te zijn in de natuur.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2023 12:08 ]
Het aspect samenwerking in een samenleving uit het oog verliezen zou wel eens een hele dure fout kunnen worden.
Ik schreef dat zelf energie opwekken goedkoper is dan dezelfde hoeveelheid energie afnemen van het net. Niet dat je 100% je eigen energie moet opwekken.
Je moet heus niet 100% eigen energie opwekken opdat het deel van de energie die jezelf opwekt goedkoper is dan energie afgenomen van het net.
Hier wordt trouwens al meer dan 10 jaar lokaal meer energie opgewekt dan zelf verbruikt en op jaarbasis zijn we al 87% zelfvoorzienend. En de resterende 13% komt van een coöperatie die alleen energie opwekt voor de eigen groepsleden aan een prijs doorgaans lager dan conventionele energieleveranciers. En dat laatste werkt in twee richtingen. Ik lever op jaarbasis meer energie aan de coöperatie (die deze doorverkoopt aan de leden met een tekort) dan ik er zelf van afneem. En dat levert jaar na jaar een positieve energierekening op. Te verstaan als geld van de leverancier terugkrijgen ipv te betalen.
Dat laatste mag je altijd eens proberen door 100% energie af te nemen van het net. Dan gaat de eindafrekening gewoon één richting uit en dat is niet de richting van de verbruiker.
In een (energie)coöperatie wordt er juist samengewerkt met één doel => samen investeren om zoveel mogelijk groene energie op te wekken en deze energie en de eventuele winst dan te herverdelen tussen de investeerders.
Bij een doorsnee energieproducent/leverancier is dat doel er niet. Daar is het doel één partij te laten betalen voor de winsten van de aandeelhouders. En de eenvoudigste wijze om dat te doen is door de verkoopprijzen, ongeacht de productiekost, hoog te houden.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2023 13:09 ]
De verklaring daarvoor is simpel: PV doet in de winter niet veel en accu's zijn nog duur. Als accu's een stuk goedkoper worden dan kan je met genoeg dak pak weg 9 maanden per jaar zelfvoorzienend zijn.Wozmro schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:24:
Vreemd, als eigen energieopwek zoveel goedkoper is. Waarom ben ik dan nog nooit een woning of bedrijf tegengekomen dat 100% op eigen energie werkt? (en ik ben al op heel veel plaatsen geweest voor mijn werk).
Het aspect samenwerking in een samenleving uit het oog verliezen zou wel eens een hele dure fout kunnen worden.
Voor de winter maanden heb je windturbines nodig. Er zijn natuurlijk wel een paar plekken waar particulieren open eigen grond windturbines hebben, voornamelijk boeren. Maar dan hou je nog steeds een opslag probleem over: in de winter komen ook periodes voor dat het niet waait.
De overheid wil met marktwerking vooral bedrijven met diepe zakken voorrang geven. Dus er zijn heel veel energiecooperaties in Nederland, maar die worden tot nu toe door de overheden niet serieus genomen.
Technisch gezien is het goed mogelijk om 9 maanden per jaar zelfvoorziendend te zijn, ook als energiecooperatie. Dat vereist genoeg ruimte op daken voor PV, en genoeg accu's om 's avonds en 's nachts stroom te hebben.
Windturbines op land zijn moeilijk omdat mensen die er in de buurt wonen ze niet willen. Hoewel dat beter gaat met een energiecooperatie. Windturbines op zee zijn moeilijk omdat de overheid maar mondjesmaat kavels vrijgeeft, en die gaan dan naar de grote energiebedrijven.
Technisch gezien hebben we nog geen voorbeelden waarbij windstille perioden overbrugd worden. Hoe groot die uitdaging wordt is moeilijk in te schatten.
Maar is die energiedekking op jaarbasis (zoals salderen), of op werkelijke beschikbaarheid?IvoB2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:02:toon volledige bericht
Omdat het één niet noodzakelijk is voor het ander?
Ik schreef dat zelf energie opwekken goedkoper is dan dezelfde hoeveelheid energie afnemen van het net. Niet dat je 100% je eigen energie moet opwekken.
Je moet heus niet 100% eigen energie opwekken opdat het deel van de energie die jezelf opwekt goedkoper is dan energie afgenomen van het net.
Hier wordt trouwens al meer dan 10 jaar lokaal meer energie opgewekt dan zelf verbruikt en op jaarbasis zijn we al 87% zelfvoorzienend. En de resterende 13% komt van een coöperatie die alleen energie opwekt voor de eigen groepsleden aan een prijs doorgaans lager dan conventionele energieleveranciers. En dat laatste werkt in twee richtingen. Ik lever op jaarbasis meer energie aan de coöperatie (die deze doorverkoopt aan de leden met een tekort) dan ik er zelf van afneem. En dat levert jaar na jaar een positieve energierekening op. Te verstaan als geld van de leverancier terugkrijgen ipv te betalen.
Dat laatste mag je altijd eens proberen door 100% energie af te nemen van het net. Dan gaat de eindafrekening gewoon één richting uit en dat is niet de richting van de verbruiker.
In een (energie)coöperatie wordt er juist samengewerkt met één doel => samen investeren om zoveel mogelijk groene energie op te wekken en deze energie en de eventuele winst dan te herverdelen tussen de investeerders.
Bij een doorsnee energieproducent/leverancier is dat doel er niet. Daar is het doel één partij te laten betalen voor de winsten van de aandeelhouders. En de eenvoudigste wijze om dat te doen is door de verkoopprijzen, ongeacht de productiekost, hoog te houden.
[...]
De verklaring daarvoor is simpel: PV doet in de winter niet veel en accu's zijn nog duur. Als accu's een stuk goedkoper worden dan kan je met genoeg dak pak weg 9 maanden per jaar zelfvoorzienend zijn. [quote]
Dat kan nu ook al. Met een monfase installatie van 5,6 kWp ben ik nu al voor 87% zelfvoorzienend.
Duur kan ik het ook niet echt noemen gezien PV zichzelf heeft terugbetaald en bovendien zoveel winsten genereert dat ik deze deels kon gebuiken om in een thuisatterij te investeren. Het een betaalt dus voor het ander. Die 87% eigen energieopwekking en opslag is dus wel degelijk gratis energie. Bovendien dekt de terugleververgoeding meer dan de kost van de overige 13% netafname.
Die 87% is dan nog eens gerekend over het volledige jaar. Gedurende 10 maanden zijn we al 100% zelfvoorzienend. En het dak is ook geen beperking meer. De productiviteit van PV is sinds de eerste plaatsing op dezelfde opp. nagenoeg verdubbeld. Dus geen kunst om, indien nodig, op hetzelfde dak de productie te verdubbelen en een nog hogere graad van zelfvoorzienigheid te bereiken.
Als energiecoöperatie zelfvoorzienend te zijn voor de aangesloten klanten is ook best mogelijk. Je kan dan immers naast PV van de deelnemende prosumenten ook eigen zonne-parken installeren en uitbaten (bv. op openbare gebouwen) en windmolenparken bouwen (op land en zee). Je moet er als coöperatie dan alleen op toezien dat het aantal leden van de coöperatie de eigen productiecapaciteit niet overstijgt.
Ik heb al een tijd geleden salderen vrijwillig opgegeven.Zwartoog schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:23:
[...]
Maar is die energiedekking op jaarbasis (zoals salderen), of op werkelijke beschikbaarheid?
Die 87% is dus gebaseerd op werkelijke beschikbaarheid (eigen productie en eigen opslag).
Toen ik nog saldeerde was de virtuele beschikbaarheid 100%. Ik wek op jaarbasis immers meer op dan ikzelf verbruik.
Wat ik meer opwek en niet direct vebruik noch zelf opsla voor later eigen gebruik verkoop ik dus (terugleveren) aan de coöperatie. De opbrengst van deze verkoop dekt ruimschoots de 13% afname van het net die ik momenteel nog heb. Ondanks dat ik niet meer saldeer is op jaarbasis, door meer te produceren dan direct te verbruiken, de energierekening nog altijd positief.
Vorig jaar had ik een afname van een 440 kWh van het net en daar zat dan nog een deel netafname voor de laadpaal bij. Tel je die luxe er niet bij is de nodige netafname voor huishoudelijk verbruik maar de helft meer.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2023 13:36 ]
Netjes! 87% is dan aanzienlijk. Hoewel, België is natuurlijk wat zuidelijker dan bij mij, dus meer licht en warmerIvoB2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:31:
[...]
Ik heb al een tijd geleden salderen vrijwillig opgegeven.
Die 87% is dus gebaseerd op werkelijke beschikbaarheid (eigen productie en eigen opslag).
Toen ik nog saldeerde was de virtuele beschikbaarheid 100%. Ik wek op jaarbasis immers meer op dan ikzelf verbruik.
Wat niet direct verbruikt kan worden gaat eerst naar een thuisaccu van 15,4 kWh.
Wat niet meer in de thuisaccu kan opgeslagen worden gaat naar de SWW tank (aan 55°C ipv 40°C).
Wat in de voorgaande niet kan opgeslagen worden gaat naar de accu van de EV.
En het resterende wordt via het net verkocht aan de coöperatie.
Als de energie langer dan een dag of twee uitvalt dan heb je grotere problemen dan het aanhouden van je koelkast. Je kan hem bijvoorbeeld niet meer vullen en mocht dat wel lukken hoop ik dat hij niet leeggeroofd wordt.IvoB2 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:03:
Tja, in je eigen energie kunnen voorzien is, buiten het punt dat het nog eens goedkoper is dan gebruik te maken van het net, gewoon een verzekering nemen voor iets dat je nooit nodig hoopt te hebben.
Daar ga ik persoonlijk dus geen rekening mee houden, maar wel leuk om over na te denken.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
Exact. Als de stroom twee dagen uitvalt is er allang een aggregaat of ontruiming van het gebied.silverball schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:55:
[...]
Als de energie langer dan een dag of twee uitvalt dan heb je grotere problemen dan het aanhouden van je koelkast. Je kan hem bijvoorbeeld niet meer vullen en mocht dat wel lukken hoop ik dat hij niet leeggeroofd wordt.
Daar ga ik persoonlijk dus geen rekening mee houden, maar wel leuk om over na te denken.
Persoonlijk zou ik liever ook niet in zo’n situatie zitten tenzij ik een paar grote herdershonden rond heb lopen
In zo'n geval boeit me mijn woning, apparatuur en bevroren voedsel geen donder.Wolly schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:00:
[...]
Exact. Als de stroom twee dagen uitvalt is er allang een aggregaat of ontruiming van het gebied.
Persoonlijk zou ik liever ook niet in zo’n situatie zitten tenzij ik een paar grote herdershonden rond heb lopen
De enige dingen die mij dan nog interessant zijn:
- Een goed geïnformeerde wederhelft;
- Onze hond;
- Vluchtrugzak;
- Voedsel geteld en verscholen;
- Fiets gesmeerd;
- Schuur vol gevaarlijk handgereedschap.
Maargoed, we gaan nu naar apocalypse zombiefilm modus.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Een grondkabel over zijn totale lengte in één keer HDD-boren? In IJburg kan het.
https://www.hoogspanningsnet.com/
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.