Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:33
Andrehj schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:05:
[...]

Timmerfrans (en de rest) is knettergek geworden. Klimaatplannen kosten alleen in NL al ca 1000 miljard
Ik heb even gezocht op klimaat plannen 1000 miljard...

Alle getallen die ik terugkrijg refereren aan oudere plannen en voor heel Europa. €2000 per persoon over 10 jaar is natuurlijk een koopje en dergelijke bedragen zijn prima bij de minder bedeelden weg te houden.

Jouw getal is heel anders, en het eerste stukje van de discussie die zeker gevoerd moet worden is dat JIJ met de onderbouwing op de proppen komt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:02
@--Erik-- geen bedrijf maar... Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Ik heb een bedrijf over de vloer gehad en een via email contact gehad aan de hand van bouwtekeningen. Beiden deden alleen een zeer grove schatting on te kijken of dat wat zou zijn.

Voor mij werd dat veels te duur en niet met de kwaliteit die ik wilde. Dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan. WTW in een bestaand huis is vaak "lastig" en voor bedrijven niet interessant.
Ik zou alles doorlezen, zelf een plan maken en feedback vragen in bovenstaand topic

[Voor 11% gewijzigd door rube op 16-07-2021 07:53]

Acties:
  • +12Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 25-07 16:55
[...]

Timmerfrans (en de rest) is knettergek geworden. Klimaatplannen kosten alleen in NL al ca 1000 miljard (over heel Europa dus nog een veelvoud daarvan), terwijl het niets gaat helpen, want landen als China en India (en heel Afrika, en de rest van ZO-Azië) doen nagenoeg niets en stoten jaarlijks steeds meer CO2 uit.
Het is veel verstandiger om ons voor een fractie van dat bedrag te wapenen tegen de zeespiegelstijging en klimaatextremen, door bijvoorbeeld een extra dijkkring aan te leggen.

Vooral ook het overhaaste zorgt ervoor dat het waanzinnig duur wordt. Dat willen ze dan (deels) betalen door een zgn klimaatfonds, maar dat betalen we met z'n allen, dus het is gewoon vestzak-broekzak, en het idiote is dat de nationale politici het nog vreten ook.
Terwijl je ook gewoon (bijv) je bestaande woningvoorraad in 100 jaar kunt afschrijven. Dat gebeurt vanzelf. Dan zijn over 100 jaar alle woningen van het gas af (uitgezonderd wat monumenten in binnensteden) en kost het je niets extra.
Iets soortgelijks geldt voor de mobiliteit. Hier kun je makkelijk beginnen met gelijke belastingen. Dus maak eerst de kerosine maar eens net zo duur als de benzine. Wordt er gelijk een stuk minder gevlogen en is een groot deel van de doelen al gehaald. Auto's worden steeds zuiniger en gaan langzaam meer over op stroom. De haast is nergens voor nodig.
Behalve dat de getallen uit je duim gezogen lijken... wat stel je dan voor? We doen gewoon niets want anderen doen het ook niet? Limburg en de polders verklaren we tot onbewoonbaar gebied en over 100 jaar zien we wel weer verder?

Dat is precies het beleid wat nu al zo'n 60 jaar gevoerd wordt... en wat er voor gezorgd heeft dat het probleem inmiddels aardig accuut begint te worden.

Verder is het wel ongelooflijk egocentrisch om de schuld af te schuiven naar China of India. Hier in het westen zijn we al ruim 100 jaar geindustrialiseerd. China en India komen pas een paar decennia mee, althans in sommige gebieden... De gemiddelde footprint per inwoner is daar nog steeds aanzienlijk lager dan hier. Wij hebben een groot deel van onze vervuilende industrie wegverhuids die kant op... En nu India en China langzaam aan het opkruipen zijn richting ons niveau van consumptie is de klimaatverandering hún schuld? Zo werkt het niet he...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:27
twain4me schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:36:
[...]
Waarom denk jij dat huizen nu niet in 100 jaar zijn afgeschreven? dat zijn ze wel (en nog wel veel eerder)
Verplicht slopen/vernieuwen etc wordt wel een dingentje met eigendomsrechten enzo de eerste de beste die dat recht wil verkrachten wordt op het malieveld opgeknoopt. eigendomsrecht is het meest omvattende recht wat je als burger hebt. en als ik je goed begrijp wil je dat even zonder pardon door de plee spoelen.
Ik denk dat je me niet goed begreep (of dat ik mijn mening niet duidelijk verwoord heb): Ook volgens mij zijn huizen na uiterlijk 100 jaar wel afgeschreven en verouderd. Die huizen worden dus vanzelf een keer gekocht als slooppand, waarna op die plek een nieuwe woning wordt gebouwd. Onteigenen is niet nodig en moeten we ook niet willen. In minder dan 100 jaar kun je dus (op wat monumenten na) je completen huizenbestand vernieuwen, zonder dat dat extra geld kost. Als je dus niet als een malle van fossiele brandstoffen af wil, maar daar gewoon wat langer de tijd voor neemt, gaat dat allemaal veel makkelijker en eindeloos veel goedkoper.
Dan kunnen we nu ons geld besteden aan veel dringender zaken, zoals bijvoorbeeld dijkversterkingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
mcDavid schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:57:
Behalve dat de getallen uit je duim gezogen lijken... wat stel je dan voor? We doen gewoon niets want anderen doen het ook niet? Limburg en de polders verklaren we tot onbewoonbaar gebied en over 100 jaar zien we wel weer verder?
Getallen zijn niet uit de duim gezogen. Timmerfrans rekent zelf al met 1000 miljard, en de Volkskrant noemde in dit artikel van vorig jaar al het bedrag van 480 miljard voor alleen Nederland. Sindsdien is het door nieuwe "afspraken" alleen maar duurder geworden. Ik zal er dus wellicht 100 miljard oid naast zitten, maar qua ordegrootte zit ik zeker goed.

En in 100 jaar al je woningen vervangen (door "natuurlijk" verloop) is zeker niet nietsdoen, en iets waar we al onze handen aan vol hebben (heb je al eens geprobeerd om een bouwvakker of installateur te vinden?)

Als we nu al ons geld investeren in vage plannen, hebben we geen resources meer over voor écht belangrijke zaken, zoals kustverdediging en ruimte voor rivieren etc.

• Andrehj
Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:38:
[...]
Ik heb even gezocht op klimaat plannen 1000 miljard...

Alle getallen die ik terugkrijg refereren aan oudere plannen en voor heel Europa. €2000 per persoon over 10 jaar is natuurlijk een koopje en dergelijke bedragen zijn prima bij de minder bedeelden weg te houden.
Dat bedrag van € 2000 pp slaat nergens op, en is veel te laag. Kijk maar naar je eigen woning. Je kunt er misschien net je PV van betalen.
Maar een WP, extra isolatie, elektrische auto etc, hoe wil je dat dat daarvan gaan betalen? Zelfs de Volkskrant heeft al over 480 miljard, oftewel ca € 28.000 pp. Dat lijkt al een stuk realistischer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 03:56
Andrehj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:57:
[...]

Ik denk dat je me niet goed begreep (of dat ik mijn mening niet duidelijk verwoord heb): Ook volgens mij zijn huizen na uiterlijk 100 jaar wel afgeschreven en verouderd. Die huizen worden dus vanzelf een keer gekocht als slooppand, waarna op die plek een nieuwe woning wordt gebouwd. Onteigenen is niet nodig en moeten we ook niet willen. In minder dan 100 jaar kun je dus (op wat monumenten na) je completen huizenbestand vernieuwen, zonder dat dat extra geld kost. Als je dus niet als een malle van fossiele brandstoffen af wil, maar daar gewoon wat langer de tijd voor neemt, gaat dat allemaal veel makkelijker en eindeloos veel goedkoper.
Dan kunnen we nu ons geld besteden aan veel dringender zaken, zoals bijvoorbeeld dijkversterkingen.
Wat is dat dan anders dan nu? de natuurlijke vervanging op zijn beloop laten.?
die natuurlijke vervanging die er nu niet is omdat het huis veel en veel te veel waard is in zijn "oude" toestand. Dit is met name omdat ze te hard nodig voor de woning voorraad. het laatste wat we nu moeten willen is huizen slopen. en vervangen.
Of we moeten een pagina nemen uit het boek van het Phoebus-kartel en en ontworpen einddatum inbouwen zoals een heipaal die breekt na 70 jaar :+

Wat goed was geweest was na 2008 dat woningcoorperaties verplicht waren gaan bouwen zodat waneer de crisis voorbij was (tekort aan woningen hadden we zelfs midden in de crisis) de bouwbedrijven niet alle cappasiteit kwijt waren en we het tekort waren ingelopen. na de crisis de oude meuk verkopen + een subsidie voor het duurzaam maken van het jaren 70 - 80 hok. Maargoed dat is een koe in de kont kijken (ookal riep ik dat toen ookal)

wat nu moet gebeuren

Een jaren 70 rijtjes woning is met het huidige glas gewoon meer dan fatsoenlijk te krijgen. er is in verlies oppervlak gewoon heel erg weinig over nadat je het dak en het glas hebt aangepakt. maarja de foccus ligt voor deze woningen op sloop + nieuwbouw of een heel nieuw jasje. en die foccus is wat mij betreft onjuist en onnodig duur. die huizen kunnen nog makkelijk een rondje mee mits je het glas maar aanpakt. de rest volgt vanzelf. minder gas verbruik of overstap naar wp what ever.. in iedergeval minder gebruik van energie
maar met het geld wat het kost om 1 straat een nieuw jasje te geven kan je een halve wijk nieuw glas geven. beetje geld erbij voor wat dak isolatie en klaar zijn we.. voor de gemiddelde jaren 70 nieuwbouw wijk.

niet perfect maar je pakt zoveel mogelijk het laag hangende fruit in waar het echt omgaat het verminderen van de energiervraag.

• Ronald
@Andrehj ik ben gestopt bij artikel 1 waar het die jouw benoemde getal niet in voor komt... Oh ja wel... Een factor 10 lager, tot 2050... Niet eens 2030.

En 28k per persoon? Met alle respect: de meesten stoppen vroeg in hun kinderjaren met duim zuigen.

Voor 28k is mijn jaren 70 hok echt wel klaar, en dan horen er toch echt meer dan alleen ik te wonen.
Dat spaar ik in 5 jaar bij elkaar ten opzichte van een vrije sector huur woning ... En dat kunnen mensen ook betalen.

Dus met alle respect: dat is doodgewoon onderhoud. Niks om je druk om te maken... Gewoon minder BMW rijden.

• Ronald
@twain4me a-men.

Ja ik heb mijn woning doorgerekend met de aanpassingen die je beschrijft... En getoetst met praktijk verbruik. Dat gaat met gemak op een standaard warmtepompje werken.

[Voor 10% gewijzigd door Ronald op 16-07-2021 18:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:33:
@twain4me a-men.

Ja ik heb mijn woning doorgerekend met de aanpassingen die je beschrijft... En getoetst met praktijk verbruik. Dat gaat met gemak op een standaard warmtepompje werken.
In de straat bij mijn schoonouders heeft bam de jaren 70 woningbouwwoningen in enkele weken van een nieuw jasje voorzien. zeer efficient gedaan gevel gemaakt van eps/pir + steenstrips. isolatie en epdm op het schuine dak en zonnepanelen erop wp nieuwe ventialtie etc.. helaas heb ik geen ingang, want ik zou graag willen weten wat deze huisjes hebben gekost nu. ze hebben het trouwens gedaan met de bewoners er nog in. wel een knap staaltje planning
En hoewel ik liever had gezien dat de hele wijk gewoon simpel nieuw glas had toch een stapje in de juiste richting,

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:02
twain4me schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:40:
[...]

In de straat bij mijn schoonouders heeft bam de jaren 70 woningbouwwoningen in enkele weken van een nieuw jasje voorzien. zeer efficient gedaan gevel gemaakt van eps/pir + steenstrips. isolatie en epdm op het schuine dak en zonnepanelen erop wp nieuwe ventialtie etc.. helaas heb ik geen ingang, want ik zou graag willen weten wat deze huisjes hebben gekost nu. ze hebben het trouwens gedaan met de bewoners er nog in. wel een knap staaltje planning
En hoewel ik liever had gezien dat de hele wijk gewoon simpel nieuw glas had toch een stapje in de juiste richting,
Dat was laatst op TV, ongeveer 80000 per woning met voorzet wanden en dat soort dingen

1 PVoutput . Dongen NB

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:22
Maar dat is niet perse nodig

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• twain4me
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:58:
[...]

Dat was laatst op TV, ongeveer 80000 per woning met voorzet wanden en dat soort dingen
mja dat was mijn gedachte ongeveer ook, wel erg veel geld voor iets waarvan je 90% van het millieu effect voor veel minder kan regelen. ikhoopte eigenlijk dat het nog wat goedkoper kon inmiddels.
komt alleen maar door die eis dat cooperaties moeten verduurzamen, nu is dat opzich geen slecht iets en mag zeker wel wat kosten, maar op deze manier het onderste uit de kan proberen te halen bij een paar woningen laat gewoon elders laag hangend fruit hangen.

nu stoten ze de woningen of af of gaan voor de homerun de totale voorraad woningen is gewoon veel beter af als ze alle woningen gewoon het glas doen en dat als voldoende wordt gezien door het "systeem" aghja... beste stuurlui zitten achter de laptop op tweakers :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:19:
[...]

mja dat was mijn gedachte ongeveer ook, wel erg veel geld voor iets waarvan je 90% van het millieu effect voor veel minder kan regelen. ikhoopte eigenlijk dat het nog wat goedkoper kon inmiddels.
komt alleen maar door die eis dat cooperaties moeten verduurzamen, nu is dat opzich geen slecht iets en mag zeker wel wat kosten, maar op deze manier het onderste uit de kan proberen te halen bij een paar woningen laat gewoon elders laag hangend fruit hangen.

nu stoten ze de woningen of af of gaan voor de homerun de totale voorraad woningen is gewoon veel beter af als ze alle woningen gewoon het glas doen en dat als voldoende wordt gezien door het "systeem" aghja... beste stuurlui zitten achter de laptop op tweakers :+
Het lijkt veel geld maar het is ook bijna nieuwe woning, nieuwe muren en deuren en ramen en nieuw dak. Dus iets meer dan alleen extra isolatie. Die voorzet muren komen ook onder de grond tot voor de fundering, best wat werk natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

• twain4me
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:36:
[...]

Het lijkt veel geld maar het is ook bijna nieuwe woning, nieuwe muren en deuren en ramen en nieuw dak. Dus iets meer dan alleen extra isolatie. Die voorzet muren komen ook onder de grond tot voor de fundering, best wat werk natuurlijk
ohw dat zal ik niet ontkennen :) ik ben met mijn eigen huis exact dat aan het doen, ik weet hoeveel werk het is :P
Mijn punt is dat je het zelfde geld ook kan verdelen en inzetten bij meerdere woningen. en je dan in het totaal een grotere stap maakt voor dezelfde kosten :Y maargoed de liever in 1 keer goed aanpak valt ook wat voor te zeggen.

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:42:
[...]

ohw dat zal ik niet ontkennen :) ik ben met mijn eigen huis exact dat aan het doen, ik weet hoeveel werk het is :P
Mijn punt is dat je het zelfde geld ook kan verdelen en inzetten bij meerdere woningen. en je dan in het totaal een grotere stap maakt voor dezelfde kosten :Y maargoed de liever in 1 keer goed aanpak valt ook wat voor te zeggen.
Hoezo grotere stap?
Isolatie is zo dik als je wilt en alle muren en kozijnen zijn nieuw voor 80000.
Als je een oud huis wilt slopen ben je ook al 50000 kwijt.
En nieuwbouw is tegenwoordig ook absurde prijzen.
Dus ja ik vind een nieuwe huls om een oud huis best goed idee, maar wel als kozijnen en dakpannen ook echt aan vervanging toe zijn natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

• Ronald
@twain4me dat zelfde is tegenover mijn gedaan met sociale huurwoningen. Ziet er nu fantastisch uit, dus op zich ben ik er blij mee... Maar het is inderdaad veel meer dan nodig om zonder gas verder te kunnen.

Aan de andere kant... Herbouw was nog duurder, en meer overlast voor mij en de bewoners. De woningen waren ook echt zwaar aan onderhoudt toe... Was weinig gebeurd de afgelopen 40 jaar

• twain4me
reneeke1970 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:59:
[...]

Hoezo grotere stap?
Isolatie is zo dik als je wilt en alle muren en kozijnen zijn nieuw voor 80000.
Als je een oud huis wilt slopen ben je ook al 50000 kwijt.
En nieuwbouw is tegenwoordig ook absurde prijzen.
Dus ja ik vind een nieuwe huls om een oud huis best goed idee, maar wel als kozijnen en dakpannen ook echt aan vervanging toe zijn natuurlijk.
Ik ook wel hoor, ben er zelfs mee bezig geweest tijdens mijn studie, ik heb het dan ook niet over slopen en nieuwbouw als alternatief.

Wat ik bedoel, de meeste woningbouw verenigen doen nu of een huls om het huis of de boel verkopen.
en daar zit het probleem. je verbeterd dan het totaal van de woningen minder dan dat je bij alle woningen gaat cherrie picken. (ofwel het glas en de dakisolatie)

• Andrehj
Ronald schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:30:
@Andrehj ik ben gestopt bij artikel 1 waar het die jouw benoemde getal niet in voor komt... Oh ja wel... Een factor 10 lager, tot 2050... Niet eens 2030.
En 28k per persoon? Met alle respect: de meesten stoppen vroeg in hun kinderjaren met duim zuigen.
Voor 28k is mijn jaren 70 hok echt wel klaar, en dan horen er toch echt meer dan alleen ik te wonen.
Kun je dat met cijfers en/of offertes aantonen? Alleen een WP-installatie zit al op 10k+. Daarbij komt nog extra isolatie, 3-voudig glas, luchtdicht maken van je woning, aanleg WTW, aanleg lage-temperatuurverwarmingssysteem etc.
Maar behalve de aanpassingen aan je woning vergeet je nog een heel aantal andere zaken die ook van die 28k pp betaald moeten worden:
1. Waar moet al die stroom vandaan komen voor jouw all-electric woning? Dat vergt nog gigantische investeringen in de elektrische infrastructuur.
2. We moeten met z'n allen elektrisch gaan rijden. Vergt eveneens enorme investeringen in de infrastructuur. Bovendien moet je die elektrische auto ook nog kopen. Die lijkt nu door de subsidie relatief goedkoop, maar op een brandstofauto zit veel BPM, die naar de schatkist vloeit. Zonder belastingmaatregelen is die elektrische auto (nog) veel duurder dan een brandstofauto.

Uiteindelijk moet dat allemaal door ons (wel of niet via de schatkist) betaald worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:17
--Erik-- schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 06:55:
[...]

Die komen niet bij je thuis...

[...]

Vraag 1: Heb je tijd en interesse om langs te komen?
Antwoord 1: Ja hoor moet lukken

Vraag 2: Fijn, wanneer kun je?
Antwoord 2: Moet op korte termijn lukken

Vraag 3: Fijn, kunnen we een datum prikken?
Antwoord 3: *stilte*

Vraag 4 (week na vraag 3): Is het mogelijk om een datum te prikken?
Antwoord 4: *stilte*

Dan is het voor mij klaar. Als een afspraak maken niet lukt, heb ik geen vertrouwen in een goed vervolg. Hoe goed werk er dan wellicht ook geleverd wordt.

Op deze manier filter ik altijd bedrijven, diegene die netjes communiceren kunnen een opdracht van me krijgen. Tot nu toe wordt vervolgens alles dan ook netjes volgens afspraak uitgevoerd.

Is een afspraak maken al te lastig en moet ik blijven vragen of je langs wil komen als bedrijf, dan sla ik over.

Ventilatieland heb ik overwogen, maar die berekenen de ruimte uit en op basis daarvan krijg je een aantal inblaaspunten per ruimte als advies, toch? Dat stuk zou ik zelf nog wel kunnen.
Ons huis heeft een vide met grote overloop. Daarnaast zijn alle ruimtes hoog. Het stuk advies zit niet alleen in het aantal inblaas- en afzuigpunten en op welke plekken, maar ook hoe de leidingen naar die plekken het beste kunnen lopen.
Ik vind het prettiger om met iemand met kennis van zaken door het huis te lopen en op die manier een plan te maken.
Dus mocht iemand hier interesse hebben of een bedrijf weten in regio Nijmegen? :)
De meeste bedrijven worden blijer als je even belt lijkt me. Dat is altijd sneller dan 4 mailtjes en dan zijn zowel het bedrijf als jij beide in 1 keer op de hoogte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:06
Andrehj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:37:
[...]

Kun je dat met cijfers en/of offertes aantonen? Alleen een WP-installatie zit al op 10k+. Daarbij komt nog extra isolatie, 3-voudig glas, luchtdicht maken van je woning, aanleg WTW, aanleg lage-temperatuurverwarmingssysteem etc.
Maar behalve de aanpassingen aan je woning vergeet je nog een heel aantal andere zaken die ook van die 28k pp betaald moeten worden:
1. Waar moet al die stroom vandaan komen voor jouw all-electric woning? Dat vergt nog gigantische investeringen in de elektrische infrastructuur.
2. We moeten met z'n allen elektrisch gaan rijden. Vergt eveneens enorme investeringen in de infrastructuur. Bovendien moet je die elektrische auto ook nog kopen. Die lijkt nu door de subsidie relatief goedkoop, maar op een brandstofauto zit veel BPM, die naar de schatkist vloeit. Zonder belastingmaatregelen is die elektrische auto (nog) veel duurder dan een brandstofauto.

Uiteindelijk moet dat allemaal door ons (wel of niet via de schatkist) betaald worden.
Natuurlijk heb ik het zelf gedaan dus het is geen eerlijk vergelijk maar ik zit op de volgende kosten met een zowat vrijstaande woning uit 2004.

Nadat we zonnepanelen hadden (meteen een dak vol dus eigenlijk iets teveel opbrengst) heb ik een warmtepomp boiler geplaatst. Een 270 liter model, na subsidie inclusief aansluitmateriaal iets van 700 euro. (ja exclusief manuren)

PV moet je niet meerekenen bij de investering, ook zonder PV is een warmtepomp goedkoper in het gebruik dan een CV ketel.

Toen de CV ketel kapot ging een monobloc warmtepomp 2500 euro plus nog een boel aansluitmateriaal en de optionele internetmodule zal samen ruim 3000 euro zijn geweest. Min 1700 euro subsidie maakt 1300 euro (de prijs van een nieuwe CV ketel laten hangen)

In totaal ben ik dus nog geen duizend euro meer kwijt en inderdaad een boel hobby uren dan wanneer ik gewoon een nieuw CV ketel had laten hangen.
Als je er, in tegenstelling tot ik, zelf geen motivatie voor hebt komen er natuurlijk een aantal man dagen en een boel overhead bij.
Daar wordt vooralsnog heel veel meer aan verdiend dan aan CV ketels. Ik denk dat dat langzaam minder wordt.

Al die isolatie kosten die je noemt hadden ook besparing opgeleverd als je huis gewoon een CV ketel had gehad. Als je nog enkelglas in huis hebt wordt het sowieso tijd dat dat vervangen wordt door double of triple glas.

Het effect van die isolatie is dat de warmtepomp een maatje kleiner kan en dat de aanvoertemperatuur omlaag kan.

3-voudig glas, luchtdicht maken van je woning, aanleg WTW, aanleg lage-temperatuurverwarmingssysteem is vaak niet nodig, dan is het goedkoper om de warmtepomp een maatje groter te kiezen.
Door de isolatie maatregelen die je wel neemt wordt je minimaal benodigde aanvoertemperatuur sowieso lager en al heel snel geschikt voor een warmtepomp.

Uiteraard moet de gebruiker niet zoals vroeger met de CV ketel 5 graden nachtverlaging toepassen, dat is gewoon niet handig.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
@Andrehj ik rijdt al elektrisch. Bevalt prima, mooie wagen... Altijd met chauffeur. Model wisselt nog wel eens, maar zelden minder dan 1600pk.

En de dief uit eigen portemonnee versie hoef ik alleen maar een 10kW warmtepomp erin te rammen.

Heb jij je getallen al op orde? Nee, tot die tijd verdien je geen serieuze reactie. Hij begint met de stelling, onderbouw hem, of ... Je weet wel.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:43:
[...]

De meeste bedrijven worden blijer als je even belt lijkt me. Dat is altijd sneller dan 4 mailtjes en dan zijn zowel het bedrijf als jij beide in 1 keer op de hoogte.
Ben ik mee gestopt nadat beloofd werd terug te bellen omdat ze op de klus bezig waren. Hoor je nooit meer iets van. Dan is mailen toch handiger, kunnen ze reageren als ze de handen vrij hebben.

Ik blijf erbij dat een bedrijf/vakman die zijn communicatie (bellen/mailen/postduif) op orde heeft en de basisafspraken na komt een opdracht verdient. Als een afspraak maken al niet lukt dan heb ik weinig vertrouwen in het vervolg.
Tot nu toe kloppen mijn ervaringen hierbij (zowel positief als negatief).

Dat er teveel werk is en een tekort aan mensen vind ik geen argument om genoegen te nemen met minder..

Mocht ik niemand kunnen vinden ga ik zelf maar aan de slag. Verpruts het liever zelf voor minder geld dan het duur laten verprutsen door een betaalde prutser ;).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:06:
[...]

Natuurlijk heb ik het zelf gedaan dus het is geen eerlijk vergelijk maar ik zit op de volgende kosten met een zowat vrijstaande woning uit 2004.

Nadat we zonnepanelen hadden (meteen een dak vol dus eigenlijk iets teveel opbrengst) heb ik een warmtepomp boiler geplaatst. Een 270 liter model, na subsidie inclusief aansluitmateriaal iets van 700 euro. (ja exclusief manuren)

PV moet je niet meerekenen bij de investering, ook zonder PV is een warmtepomp goedkoper in het gebruik dan een CV ketel.

Toen de CV ketel kapot ging een monobloc warmtepomp 2500 euro plus nog een boel aansluitmateriaal en de optionele internetmodule zal samen ruim 3000 euro zijn geweest. Min 1700 euro subsidie maakt 1300 euro (de prijs van een nieuwe CV ketel laten hangen)

In totaal ben ik dus nog geen duizend euro meer kwijt en inderdaad een boel hobby uren dan wanneer ik gewoon een nieuw CV ketel had laten hangen.
Als je er, in tegenstelling tot ik, zelf geen motivatie voor hebt komen er natuurlijk een aantal man dagen en een boel overhead bij.
Daar wordt vooralsnog heel veel meer aan verdiend dan aan CV ketels. Ik denk dat dat langzaam minder wordt.

Al die isolatie kosten die je noemt hadden ook besparing opgeleverd als je huis gewoon een CV ketel had gehad. Als je nog enkelglas in huis hebt wordt het sowieso tijd dat dat vervangen wordt door double of triple glas.

Het effect van die isolatie is dat de warmtepomp een maatje kleiner kan en dat de aanvoertemperatuur omlaag kan.

3-voudig glas, luchtdicht maken van je woning, aanleg WTW, aanleg lage-temperatuurverwarmingssysteem is vaak niet nodig, dan is het goedkoper om de warmtepomp een maatje groter te kiezen.
Door de isolatie maatregelen die je wel neemt wordt je minimaal benodigde aanvoertemperatuur sowieso lager en al heel snel geschikt voor een warmtepomp.

Uiteraard moet de gebruiker niet zoals vroeger met de CV ketel 5 graden nachtverlaging toepassen, dat is gewoon niet handig.
Bijna een kopie van mijn situatie, alleen ik heb mijn CV verkocht voor 700 euro, was twee jaar oud.
En inderdaad extra isolatie is niet nodig. Dat zorgt misschien voor een kleinere goedkopere wp die minder energie verbruikt op jaarbasis, maar voordat je dat terug verdient hebt.....
Ik verbruik misschien 1500 kWh meer dan een super vacuum huis, maar dat is maar 150 euro per jaar vanwege zonnepanelen, dus lekker boeie....
Ik lach ze gewoon uit die voor 5000 euro of meer aan isolatie aan laten leggen.
En ook lach ik om degene die voor 6000 euro een Nederlandse wp kopen omdat ze dan zogenaamd garantie hebben, terwijl die 100 km voorbij de Duitse grens slechts 2700 euro kost.
Dan bestel ik later online wel wat nieuwe onderdelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Andrehj
busscherski schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:06:
[...]

Is inderdaad geen eerlijk vergelijk. Die subsidie mag je sowieso niet meetellen, want het gaat om de maatschappelijke kosten. En die subsidie betalen we met z'n allen ook. Bovendien kan Jan-doorsnee zo'n WP boiler niet zelf installeren. Voor iemand die dat moet laten doen, zit je dus zo aan de € 3500.
Dit gaat over de kosten van de energietransitie / klimaatakkoord. Niet of je wel/niet een WP kan/moet installeren. Voor het halen van het klimaatakkoord is PV op elke woning wel degelijk nodig. Of wil jij soms alle weilanden vol plempen?
Hiervoor geldt hetzelfde als voor de WP-boiler: Subsidie moet ook door iemand worden betaald, en de gemiddelde Nederlander kan dit niet. In het L/W WP topic heb ik nog geen offertes voor een complete WP-installatie van onder de 10.000 euro gezien. Dus 1300 euro is een leuk bedrag voor een verjaardagsfeestje, maar verder niet relevant.
Het doel van de energietransitie is minder CO2 uitstoten. Dat bereik je niet door niet te isoleren en dan de WP maar "een maatje groter te kiezen". Zeker ook omdat die WP van een maatje groter dat extra vermogen vooral midden in de winter nodig heeft, als er nauwelijks PV-opbrengst is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 01:19:
@Andrehj ik rijdt al elektrisch. Bevalt prima, mooie wagen... Altijd met chauffeur. Model wisselt nog wel eens, maar zelden minder dan 1600pk.
Niet iedereen heeft de luxe dat ie naast een station woont en zijn bestemming bij een station ligt. Er wonen (gelukkig) ook mensen buiten de randstad. Bovendien: Het OV draait voor een (groot) deel op subsidie, terwijl de auto's via belasting en accijnzen veel geld opbrengen. Nog afgezien van het capaciteitsprobleem: Hoe denk jij dat die mooie elektrische trein van jou betaald moet worden als niemand meer autorijdt?
En de dief uit eigen portemonnee versie hoef ik alleen maar een 10kW warmtepomp erin te rammen.
Geen idee wat hier staat.
Heb jij je getallen al op orde? Nee, tot die tijd verdien je geen serieuze reactie. Hij begint met de stelling, onderbouw hem, of ... Je weet wel.
Ikke wel. Van jou heb ik nog geen getallen gezien. Dus begin even bij jezelf zou ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 02:22
https://twitter.com/JohVis/status/1416132178346483718
[...]

Timmerfrans (en de rest) is knettergek geworden. Klimaatplannen kosten alleen in NL al ca 1000 miljard (over heel Europa dus nog een veelvoud daarvan), terwijl het niets gaat helpen, want landen als China en India (en heel Afrika, en de rest van ZO-Azië) doen nagenoeg niets en stoten jaarlijks steeds meer CO2 uit.
Het is veel verstandiger om ons voor een fractie van dat bedrag te wapenen tegen de zeespiegelstijging en klimaatextremen, door bijvoorbeeld een extra dijkkring aan te leggen.

Vooral ook het overhaaste zorgt ervoor dat het waanzinnig duur wordt. Dat willen ze dan (deels) betalen door een zgn klimaatfonds, maar dat betalen we met z'n allen, dus het is gewoon vestzak-broekzak, en het idiote is dat de nationale politici het nog vreten ook.
Terwijl je ook gewoon (bijv) je bestaande woningvoorraad in 100 jaar kunt afschrijven. Dat gebeurt vanzelf. Dan zijn over 100 jaar alle woningen van het gas af (uitgezonderd wat monumenten in binnensteden) en kost het je niets extra.
Iets soortgelijks geldt voor de mobiliteit. Hier kun je makkelijk beginnen met gelijke belastingen. Dus maak eerst de kerosine maar eens net zo duur als de benzine. Wordt er gelijk een stuk minder gevlogen en is een groot deel van de doelen al gehaald. Auto's worden steeds zuiniger en gaan langzaam meer over op stroom. De haast is nergens voor nodig.

www.erikkroes.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
Andrehj schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Niet iedereen heeft de luxe dat ie naast een station woont en zijn bestemming bij een station ligt. Er wonen (gelukkig) ook mensen buiten de randstad. Bovendien: Het OV draait voor een (groot) deel op subsidie, terwijl de auto's via belasting en accijnzen veel geld opbrengen. Nog afgezien van het capaciteitsprobleem: Hoe denk jij dat die mooie elektrische trein van jou betaald moet worden als niemand meer autorijdt?
Ik woon in een dorp van 6K inwoners buiten de randstad. Bedankt voor de domme aanname.

Autogebruik heeft hogere maatschappelijke kosten dan uit de belastingopbrengsten terugkomt... Iets met verkeersongelukken (dat alleen al is 2% GDP volgens het CBS)), obesitas/welvaartziekten, klimaat... De lijst is nogal lang.
Geen idee wat hier staat.
En dat zegt meer over jouw kennis van verduurzaming dan iets anders.

Het absolute minimum wat moet gebeuren om een woning te verduurzamen is: Afgiftesysteem en Warmtepomp. Dus Vloerverwarming (€50 euro/m2) en / of LTV convectoren. €4.000 voor mijn woning, waarvan de helft al gedaan was bij aankoop.

7kWp PV: 7500 geïnstalleerd.

Warmtepomp... laten we voor de grap jouw idiote bedrag van 10K aanhouden, maar dan met een 10kW pomp... Dan kun je er tenminste niks tegenin brengen.

Hiermee is de woning energieneutraal gemiddeld over het jaar.

Elektrische douche... Kost niks, zoek maar fijn op Dimplex.

Keuken warm water Kokend waterkraan geinstalleerd: 1.100

€22500. Maar dit is een eengezinswoning, dus delen door 3 a 4? €7500 per persoon.

Hiermee liggen de verbruikskosten 1500kWh per jaar hoger dan met isolatie. Maar het is technisch duurzaam. Vanwege gebrek aan isolatie dus dief uit eigen portemonnee.

De kosten van verduurzaming van het elektriciteitsnet betaal je via de stroomprijs. Lang leve kapitalisme.
Ikke wel. Van jou heb ik nog geen getallen gezien. Dus begin even bij jezelf zou ik zeggen.
Ik denk dat je redeloos verloren bent op het gebied van verduurzaming. Gewoon de stervenshoge kosten van een warmtenet slikken, en dan ben ook jij gewoon klaar. Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:03:
Warmtepomp... laten we voor de grap jouw idiote bedrag van 10K aanhouden,
Kun je die ongefundeerde term "idiote" toelichten?
Toevallig heb ik in 2020 nieuw gebouwd, en ik hou elke cent bij die ik onze woning heb geïnvesteerd. Ondanks enorm veel eigen uren (die dus niet zijn meegerekend) staat de post warmtepomp (8 kW) momenteel op een bedrag van € 10406. En dat is echt alleen de warmtepomp + sww-vat inclusief de daarvoor benodigde infrastructuur en de aan de WP besteedde uren van de ingehuurde installateurs. Vloerverwarming e.d. zit er niet bij-in.

Als je het L/W WP topic gevolgd zou hebben zou je weten dat daarin geregeld offertes van installateurs voor warmtepompen langskomen. Die zitten zonder uitzondering tussen de 10 en 15k voor L/W warmtepompen. Voor W/W warmtepompen meestal rond de 20k.

Mijn in de eerdere post genoemde bedrag van 10k zit dus aan de onderkant van het spectrum.
Hiermee liggen de verbruikskosten 1500kWh per jaar hoger dan met isolatie. Maar het is technisch duurzaam. Vanwege gebrek aan isolatie dus dief uit eigen portemonnee.
Euhm, het hele idee van het klimaatakkoord is dat we minder CO2 uitstoten. Als jij je woning niet isoleert en daardoor extra veel stroom gaat verbruiken, waarvan de piek ook nog in de winter valt als PV nauwelijks wat doet, dan zorg je alleen maar voor meer CO2-uitstoot. Niet bepaald de bedoeling dus.
Ik denk dat je redeloos verloren bent op het gebied van verduurzaming. Gewoon de stervenshoge kosten van een warmtenet slikken, en dan ben ook jij gewoon klaar. Succes!
Dank voor je bezorgdheid. Maar dat is niet nodig. Onze woning wekt d.m.v. PV per jaar ca 12 MWh elektrische energie op, terwijl we inclusief WP zo'n 6 MWh verbruiken. Geen gasaansluiting of warmtenet nodig, en onze energierekening is dik negatief. Om ons hoef je je dus geen zorgen te maken. Maar ik ben wel realistisch genoeg om te zien dat deze luxe niet voor iedereen weggelegd is, omdat veel woningen er niet de ruimte voor hebben, en veel minder bedeelden er niet de financiële middelen voor kunnen opbrengen. Zou je eens over na kunnen denken.

[Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 18-07-2021 12:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
@Andrehj Je bedoeld W/W voor 20K? L/L = Airco.
Hou alsjeblieft op met fout op fout stapelen... En ik wacht nog steeds op je gefundeerde getallen... En dan graag zonder de naam van iemand in scheldwoord om te toveren...

Maar je weet dus donders goed dat het probleem niet in de prijs van de warmtepompen zit, maar bij de Nederlandse installateurs die blijkbaar compleet van de zotte bedragen kunnen rekenen... Ageer daar eens op, dat is het echte probleem.

Voor dat geld kan ik een Spanjaard met de warmtepomp mee bestellen en nog steeds op de helft uit komen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:28:
@Andrehj Je bedoeld W/W voor 20K? L/L = Airco.
Was typo. Is gefixed.
Hou alsjeblieft op met fout op fout stapelen... En ik wacht nog steeds op je gefundeerde getallen...
Die staan ruimschoots hierboven.
En dan graag zonder de naam van iemand in scheldwoord om te toveren...
Kun je dat uitleggen? Waar heb ik iemand uitgescholden?
Maar je weet dus donders goed dat het probleem niet in de prijs van de warmtepompen zit, maar bij de Nederlandse installateurs die blijkbaar compleet van de zotte bedragen kunnen rekenen... Ageer daar eens op, dat is het echte probleem.
Die bedragen zijn niet zot, maar realistisch. Ik heb mijn installateurs gewoon per uur betaald, zelf de onderdelen zo goedkoop mogelijk ingekocht en was er bij toen de werkzaamheden werden uitgevoerd. Er is niet aangelummeld, maar hard doorgewerkt. Dus ik kan uit eigen ervaring meedelen dat een fatsoenlijke WP-installatie dat gewoon kost.
Voor dat geld kan ik een Spanjaard met de warmtepomp mee bestellen en nog steeds op de helft uit komen...
Yeah. Right.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Denk dat jullie beide gelijk hebben. Mijn pana stond ook voor rond de 2k all-in.

@Andrehj zou je de kosten kunnen specificeren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:00
@Ronald de bedragen jij noemt red je niet met een split

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
bbbrumbrum schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:20:
Denk dat jullie beide gelijk hebben. Mijn pana stond ook voor rond de 2k all-in.

Vast een monobloc zelf geïnstalleerd, dat is geen juiste benchmark voor de gemiddelde Nederlander.

Gewoon een standaard Ecodan 7kW split all-in-one kost je zeker meer dan €10k inclusief installatie.

[Voor 13% gewijzigd door assje op 18-07-2021 13:25]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Vast een monobloc zelf geïnstalleerd, dat is geen juiste benchmark voor de gemiddelde Nederlander.

Gewoon een standaard Ecodan 7kW split all-in-one kost je zeker meer dan €10k inclusief installatie.
De wp kost 1200 euro, diverse aansluit zooi een 1000 euro en twee dagen monteur ook 1000 euro.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3Henk 'm!

• twain4me
Mooi man elke zoveel maanden in 5 verschillende topics dezelfde discussie.. ja je kan een wp plaatsen voor weinig en ja je kan er heel erg veel geld voor betalen..
Beide ver van een gemiddelde voor de kosten van een gemiddeld huis.. en 1 ding weten we altijd heel erg zeker een gemiddelde is nagenoeg nooit representatief voor een individueel geval. ;)

[Voor 36% gewijzigd door twain4me op 18-07-2021 13:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-07 14:14
2,5kw Panasonic split geïnstalleerd was 1800 euro Inc BTW 4 jaar geleden, Loria duo 6008 was 8000 inclusief installatie en inregelen drie jaar geleden. Ik heb het idee dat de waarheid in het midden ligt bij bovenstaande discussie.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:50

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Veel wegen naar rome inderdaad maar ook grote verschillen tussen de sleutels van je huis afgeven voor installatie of zelf wat "prutsen"

Zo heeft iedereen zijn verhaal voor zijn huis, een aantal hebben een pana uit buitenland met subsidie die toen nagenoeg gelijk was plus een warmtepomp boiler met een subsidie die toen zelfs hoger was, ja dan kost het weinig inderdaad alleen wat installatie materiaal.
Maar henk en ingrid die goed gespaard hebben en zelf niets kunnen bestellen een installateur die alles regelt en rekenen 18k af voor alles en halen daar 4k aan subsidie terug bij het rijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:08:
Veel wegen naar rome inderdaad maar ook grote verschillen tussen de sleutels van je huis afgeven voor installatie of zelf wat "prutsen"

Zo heeft iedereen zijn verhaal voor zijn huis, een aantal hebben een pana uit buitenland met subsidie die toen nagenoeg gelijk was plus een warmtepomp boiler met een subsidie die toen zelfs hoger was, ja dan kost het weinig inderdaad alleen wat installatie materiaal.
Maar henk en ingrid die goed gespaard hebben en zelf niets kunnen bestellen een installateur die alles regelt en rekenen 18k af voor alles en halen daar 4k aan subsidie terug bij het rijk.
de discussie ging ook helemaal hier niet over..
het ging erover wat de transitie per persoon kost. en of je wellicht beter laag hangend fruit kan pakken dan het onderste uit de kan proberen te halen bij een paar woningen. (het huidige beleid bij woningbouw verenigingen mede veroorzaakt door wettelijke verplichtingen)

maar om 1 of andere vage reden willen mensen graag uit het niets roepen hoe veel of weinig ze hebben betaald. :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
Milieucentraal:
Warmtepomp lucht 3 tot 12 kW
Kosten: € 6.500 tot € 14.000
Subsidie: € 1.300 tot € 2.500

Maar, volgens handige Tweakers met import uit Spanje begrijpen die er natuurlijk niets van.

Het is toch wel een volledig gebrek aan inlevingsvermogen om in deze discussie niet minimaal de verschillende casussen te kunnen bedenken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:28:
het ging erover wat de transitie per persoon kost.
En deze berekening kan sowieso alle kanten uit afhankelijk of je uit gaat van natuurlijke vervangingsmomenten of dat je bij het aanleggen van vloerverwarming ook de kosten van de nieuwe vloer rekent. En bij de nieuwe inductieve kookplaat ook de kosten van de nieuwe bijpassende keuken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
reneeke1970 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:29:
[...]

De wp kost 1200 euro, diverse aansluit zooi een 1000 euro en twee dagen monteur ook 1000 euro.
Ik bedoelde de SCR-M60V-200D, die kost dus €7.399

Welke Ecodan Split all-in-one bedoelde jij?

[Voor 5% gewijzigd door assje op 18-07-2021 14:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:32:
[...]

En deze berekening kan sowieso alle kanten uit afhankelijk of je uit gaat van natuurlijke vervangingsmomenten of dat je bij het aanleggen van vloerverwarming ook de kosten van de nieuwe vloer rekent. En bij de nieuwe inductieve kookplaat ook de kosten van de nieuwe bijpassende keuken.
zeker waar en dat is dan ook waar je het over kan/moet hebben.. over welke cijfers hebben we het, wat is erin meegenomen, is dat alleen voor het huis, of ook het bouwen van een nieuwe energie centrale het sluiten van mijnen, leggen van kabels etc (@Andrehj dropte hier wat cijfers als reden om het niet te doen en liever dijken hoger maakt, maar ik heb niet kunnen ontdekken waar die cijfers vandaan komen en wat er allemaal inzit, ik weet wel dat je dat getal niet gewoon door het aantal inwoners kan delen als budget voor je warmtepomp :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:38:
ik weet wel dat je dat getal niet gewoon door het aantal inwoners kan delen als budget voor je warmtepomp :9
Wat mij betreft is het ook helemaal niet relevant. We weten dat helaas de "gratis energie uit de grond" een impact heeft op de aarde. Iedere ton Co2 die we blijven uitstoten is een probleem waar we toekomstige generaties mee opzadelen.

We moeten er dus mee stoppen, we kunnen alleen discussieren over de optimale route.

"Het niet kunnen betalen" is als maatschappij dus ook geen argument. Dan wil het dus zeggen dat we onze huidge welvaart/consumptie niet kunnen betalen.

[Voor 12% gewijzigd door assje op 18-07-2021 14:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Panasonic warmtepomp en warmtepompboiler zelf geïnstalleerd voor <600 euro. De buren (Henk & Ingrid) hadden geen interesse. Heeft niks te maken met tienduizenden euro's investeren, maar gewoon 'het werkt nu ook, dus waarom zou ik het veranderen'. Niks doen is makkelijker dan wel wat doen.
Andrehj schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:55:
[...]

[...] Die subsidie mag je sowieso niet meetellen, want het gaat om de maatschappelijke kosten. En die subsidie betalen we met z'n allen ook.
[...]
Hier in de buurt heeft bijna niemand gebruik gemaakt van de ISDE subsidie. Ik wel. Ik vind het dus wel goed dat de maatschappij bijdraagt aan mijn warmtepomp ;). En zonder subsidie had ik de maatschappij niet geholpen met CO2 reductie. Andersom draag ik weer bij aan de huursubsidie, kindertoeslag en dergelijke.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Subsidie voor de aansluiting op stadsverwarming is € 3.325,-.
https://www.rvo.nl/subsid...sluiting-op-een-warmtenet

Ik vind het wel raar dat er zoveel subsidie zit op een systeem wat bedenkelijk is qua milieu en monopolie van de leverancier. https://www.stadsverarming.nl/

Kan ik met een warmtepomp en nog wat zonnecollecteren niet een warmteleverancier worden hier in de wijk ;) >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:28:
[...]

het ging erover wat de transitie per persoon kost. en of je wellicht beter laag hangend fruit kan pakken dan het onderste uit de kan proberen te halen bij een paar woningen. (het huidige beleid bij woningbouw verenigingen mede veroorzaakt door wettelijke verplichtingen)

maar om 1 of andere vage reden willen mensen graag uit het niets roepen hoe veel of weinig ze hebben betaald. :+
Indirect gaat het dus wel daar over omdat het een beeld geeft over de gemiddelde kosten per huishouden, per persoon is al een verkeerde berekening.

Wbv doen het ook allemaal op eigen manier, bij mijn ouders met een eind jaren 60 woning ging het over dak en kozijnen met glas, bij mij in de buurt met eind jaren 80 huizen kwakken ze er alleen pv op met maandelijkse kosten voor de huurder. Daar is de isolatie al een stuk beter t.o.v de jaren 60.
Warmtepompen op huurhuizen heb ik nog niet gezien in mijn omgeving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Vind dit ff niet gezellig genoeg om flink mee te praten.

Maar op dit puntje dan toch een kleine toevoeging:
Het absolute minimum wat moet gebeuren om een woning te verduurzamen is: Afgiftesysteem en Warmtepomp. Dus Vloerverwarming (€50 euro/m2) en / of LTV convectoren. €4.000 voor mijn woning, waarvan de helft al gedaan was bij aankoop.
Kan verkeren. Hier woning van eind jaren 70. Afgiftesysteem: geen probleem. De VVW is nog van net vóór ze met die te veel lucht doorlatende slangen in de weer gingen :).

Kon jammer genoeg geen statistiek vinden van hoeveel huizen in Nederland simpelweg al vloerverwarming hebben. Uniek is het uiteraard niet. Al zou ik gokken op slechts 5 - 10%.

Wellicht maak ik t.z.t. in één kamer nog een aanpassing, vermoedelijk door een kanaalverwarmer toe te voegen in de ventilatie. Die ene kamer is nl. degene die de aanvoertemperatuur bepaalt, maar ach met max 32 graden tijdens de vorst in februari is dat mijn fanatisme richting hoog rendement, absoluut geen noodzaak. (Ja, ik weet dat die kanaalverwarmer bij die temperatuur en luchtstroom ook maar zo'n 250W gaat leveren. Maakt waarschijnlijk net 't verschil.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:02:
Subsidie voor de aansluiting op stadsverwarming is € 3.325,-.
https://www.rvo.nl/subsid...sluiting-op-een-warmtenet

Ik vind het wel raar dat er zoveel subsidie zit op een systeem wat bedenkelijk is qua milieu en monopolie van de leverancier. https://www.stadsverarming.nl/

Kan ik met een warmtepomp en nog wat zonnecollecteren niet een warmteleverancier worden hier in de wijk ;) >:)
Dat is 1 jaar service kosten en dan ben je aan de beurt..........sigaar uit eigen doos heet dat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Indirect gaat het dus wel daar over omdat het een beeld geeft over de gemiddelde kosten per huishouden, per persoon is al een verkeerde berekening.

Wbv doen het ook allemaal op eigen manier, bij mijn ouders met een eind jaren 60 woning ging het over dak en kozijnen met glas, bij mij in de buurt met eind jaren 80 huizen kwakken ze er alleen pv op met maandelijkse kosten voor de huurder. Daar is de isolatie al een stuk beter t.o.v de jaren 60.
Warmtepompen op huurhuizen heb ik nog niet gezien in mijn omgeving.
kosten per persoon zijn natuurlijk een prima instrument om inzichtelijk te hebben wat het nu echt kost voor de samenleving. in het totaal voor alles bij elkaar.
Hoe een huishouden een beperkte deel van het vraagstuk inkleurd zegt niets over de juistheid van die cijfers. alleen over hun vindingrijkheid of status van hun woning voordat ze begonnen.

Ik snap wel dat voor veel mensen de belangrijkste vraag is: "wat gaat dat mij kosten in mijn situatie?" Maar eigenlijk is het voor het totaal helemaal niet relevant. wel voor draagkracht etc, maar daar heb ik het nu even niet over.
Gezien het voor mensen die liever een andere weg in zouden slaan en bv dijken willen verhogen de totaal kosten een heel erg belangrijkste argument is is dit imho ook 1 van de belangrijkere dingen om duidelijk te hebben.

Dus ik snap wel dat mensen graag willen weten: "wat kost mijn huis" en graag vertellen: "dit koste mij huis", maar voor de discusie hoe bereiken we zo snel mogelijk een zo goed mogelijk resultaat heeft het wat mij betreft weinig toegevoegde waarde. Het gaat in veel gevallen ook alleen maar over gasloos zijn, en hoewel het voordelen heeft is dat slechts een klein onderdeel van het vraagstuk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:20:
Eigenlijk hoort dat in het L/W wp topic, maar gezien de discussie hier toch maar geplaatst:
Members only: Kosten WP
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:24:
reneeke1970 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:29:
Waar kun jij een 7 kW Ecodan split kopen voor 1200 euro? Bovendien vergeet je het SWW-vat plus bijbehoren En ik zou ook graag een offerte zien van een installateur die voor 1000 euro dat geheel bij jou komt installeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Toch nog even een kleine reactie hier op :)
kosten per persoon zijn natuurlijk een prima instrument om inzichtelijk te hebben wat het nu echt kost voor de samenleving. in het totaal voor alles bij elkaar.
Hoe een huishouden een beperkte deel van het vraagstuk inkleurd zegt niets over de juistheid van die cijfers. alleen over hun vindingrijkheid of status van hun woning voordat ze begonnen.
Kosten per persoon zou dan belasting betalende persoon zijn, huishouden is 1 tot x personen
Ik snap wel dat voor veel mensen de belangrijkste vraag is: "wat gaat dat mij kosten in mijn situatie?" Maar eigenlijk is het voor het totaal helemaal niet relevant. wel voor draagkracht etc, maar daar heb ik het nu even niet over.
Nee jij niet maar dit bepaald wel de snelheid waarmee het gaat, veel of weinig subsidie maakt wel uit.
Gezien het voor mensen die liever een andere weg in zouden slaan en bv dijken willen verhogen de totaal kosten een heel erg belangrijkste argument is is dit imho ook 1 van de belangrijkere dingen om duidelijk te hebben.
Dat is ook een oplossing! Pleisters plakken noemen we dat in mijn branche, in dit geval al noodzaak vermoed ik omdat we niet kunnen wachten tot de transitie effect gaat hebben, dan zitten we misschien tot utrecht al in het water enz enz.
Dus ik snap wel dat mensen graag willen weten: "wat kost mijn huis" en graag vertellen: "dit koste mij huis", maar voor de discusie hoe bereiken we zo snel mogelijk een zo goed mogelijk resultaat heeft het wat mij betreft weinig toegevoegde waarde. Het gaat in veel gevallen ook alleen maar over gasloos zijn, en hoewel het voordelen heeft is dat slechts een klein onderdeel van het vraagstuk.
Gaat niet alleen over gasloos maar zoals met alles zo'n beetje de meeste "bang for buck" of kwaliteit, in dit geval gaat het dan weer meer over zekerheid. Hoe weten we of al deze ideeën ook echt effect gaan hebben, krijgen we andere problemen, enz enz.

Dus ik snap best dat mensen willen weten wat het hun gaat kosten individueel, toch niet raar? Direct ( eigen huis) of indirect (de maatschappij).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 18:43:
[...]
Dus ik snap best dat mensen willen weten wat het hun gaat kosten individueel, toch niet raar? Direct ( eigen huis) of indirect (de maatschappij).
Het is wel raar om in een discussie over het grote geheel te komen met een individuele oplossing als argument voor het totaal.
hoe kan je nu zulke grote cijfers weerleggen met "nee hoor, want mijn wp kost maar ....."
en ik ben het totaal niet eens met de voorgestelde oplossing(en) van @Andrehj maar de kostprijs van je eigen wptje als tegen argument gebruiken is echt hele dikke onzin.

Dus nogmaals ik snap dat mensen de kosten in hun eigen situatie willen weten, en die kosten ook graag willen delen, waarom dit moet in deze discussie snap ik dan weer niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@twain4me

Misschien omdat het grote geheel juist niet zo interessant is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:09:
@twain4me

Misschien omdat het grote geheel juist niet zo interessant is?
volgens mij is het grote geheel juist waar het om gaat ;)

Met alleen mijn wp redden we het niet :9

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:10:
[...]

volgens mij is het grote geheel juist waar het om gaat ;)

Met alleen mijn wp redden we het niet :9
Klopt, maar als mijn buurman pv laat leggen hoef ik er ook niet aan mee te betalen toch? Dan zeg jij, jawel, je betaald een deel van de subsidie (btw teruggave) die hij aanvraagt.

Klopt, dus is het zaak om hem te laten weten dat de eerste de beste pv boer om de hoek misschien geen goed idee is omdat die duur is, waar dan weer meer btw op zit die we met zijn allen betalen.

Dusssss, des te meer individueel goedkope oplossingen gaat in totaal alles minder kosten met het zelfde effect. :)
+
Alles wat de burger uit eigen zak betaald hoef jij niet aan mee te betalen, maar als henk en ingrid nog steeds denken dat het 40-50k kost om hun huis te verduurzamen doen ze niets, weten ze dat het 15k euro kost met wat subsidie is de kans groter.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:26:
[...]

Klopt, maar als mijn buurman pv laat leggen hoef ik er ook niet aan mee te betalen toch? Dan zeg jij, jawel, je betaald een deel van de subsidie (btw teruggave) die hij aanvraagt.
Waar zeg ik dat? of heb ik dat ooit geroepen? al is het zeker waar dat je maatschapelijke kosten er gewoon bij moet telen als je het over de totale kosten hebt.. Hoe zwaar je het mee laat wegen in je overwegingen is een ander verhaal het mooie van "subsidies" is dat een groot deel nagenoeg per omgaande terug gaat naar de staat.
Ik acht dat dan ook geen groot probleem het helpt de economie , de kunst is wel om dat geld zo veel mogelijk binnen nederland/ europa te houden, anders komt het dus niet meer terug bij de staat
Alles wat de burger uit eigen zak betaald hoef jij niet aan mee te betalen, maar als henk en ingrid nog steeds denken dat het 40-50k kost om hun huis te verduurzamen doen ze niets, weten ze dat het 15k euro kost met wat subsidie is de kans groter.
De discussie ging niet om wat ik betaal. en is totaal niet relevant
Dusssss, des te meer individueel goedkope oplossingen gaat in totaal alles minder kosten met het zelfde effect. :)
uiteraard dat was dan ook ongeveer mijn argument _O-

je kan ook beter meer woningen acceptabel aanpaken dan een paar volledig..

ofwel ipv 80k per woningbouw woning en de rest verkopen kan je beter 80k voor 2 of 3 doen en niets verkopen. dat helpt de totale woningstand en besparing meer.

Nu wordt er in een straatje 4 miljoen uitgegeven door een woningbouw vereniging om heel erg zuinige woningen te krijgen.. ze kunnen ook voor 4 miljoen de hele wijk voorzien van dubbelglas.
en dan vraag ik.. wat heeft meer zin. Er wordt teveel ingezet op zero energie en wp's en te weinig op gewoon ouderwets het gebruik terug dringen of wel isoleren.
je kan beter 5000kWh besparen bij 20 huisen dan 10000kWh bij 5
Van het gas afgaan is veel te veel een doel opzich, het zou mooier zijn als er meer wordt gestuurd dat het een logische gevolgstap is.

Dus als we het dan toch over subsidie hebben.. dan graag een verschuiving van subsidie van solar+wp naar isolatie. (en dat is niet omdat ik mijn huis nog moet isoleren en de wp en solar er al zijn , dat ben ik al veel langer van mening :+ )

Acties:
  • +6Henk 'm!

• assje
Gwaihir schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:27:
Kan verkeren. Hier woning van eind jaren 70. Afgiftesysteem: geen probleem. De VVW is nog van net vóór ze met die te veel lucht doorlatende slangen in de weer gingen :).

Kon jammer genoeg geen statistiek vinden van hoeveel huizen in Nederland simpelweg al vloerverwarming hebben. Uniek is het uiteraard niet. Al zou ik gokken op slechts 5 - 10%.
Mijn tussenwoning uit 1974 verwarm ik met (standaard) radiatoren op een aanvoertemperatuur van 38gr. Dit dus simpelweg door overcapaciteit als gevolg van verbeterde isolatie.

Ik kan dus zelfs zonder vloerverwarming (of LTV radiatoren) overstappen op een warmtepomp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• assje
twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:54:
Dus als we het dan toch over subsidie hebben.. dan graag een verschuiving van subsidie van solar+wp naar isolatie. (en dat is niet omdat ik mijn huis nog moet isoleren en de wp en solar er al zijn , dat ben ik al veel langer van mening :+ )
Ik zou graag zien:
Leennormen hypotheek krijgen een factor voor energielabel (meer geld aan energie kwijt dus minder besteedbaar aan hypotheek). Lagere max hypotheek voor slecht geisoleerde woningen resulteert in lagere prijzen voor slecht geisoleerde woningen.

Daarnaast zou ik dan graag "duurzaamheidsleningen" willen zien. Deze met vergelijkbare voorwaarden als een studielening (renteloos, lange aflostermijn). Deze lening zou aan de woning verbonden moeten zijn en dus verkocht/overgedragen moeten kunnen worden. Investeren in duurzaamheid vertaalt zich in waarde doordat toekomstige koper meer kan lenen voor de woning.

Het kan toch niet bestaan dat een gemiddelde woning in een paar jaar een ton in waarde stijgt (omdat geld gratis is) maar er "geen geld is" om onze woningen te verduurzamen?

[Voor 7% gewijzigd door assje op 18-07-2021 20:14]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:56:
Mijn tussenwoning uit 1974 verwarm ik met (standaard) radiatoren op een aanvoertemperatuur van 38gr. Dit dus simpelweg door overcapaciteit als gevolg van verbeterde isolatie.

Ik kan dus zelfs zonder vloerverwarming (of LTV radiatoren) overstappen op een warmtepomp.
En dat krijgt ook veel te weinig aandacht!

Want dát komt vermoedelijk echt véél voor. HR++ glas erin. Dak goed isoleren. En dan hoeft aan het afgiftesysteem van de verwarming al niet of nauwelijks nog iets te gebeuren.

Zit het CBS hier onderhand al bovenop? Het volstaat immers volstrekt niet (meer) om het over de kosten voor de woning te hebben. Dit moet hoognodig in flink wat verschillende woningen (20 of zo?) uiteen gerafeld worden!

Mijn indruk is dat deze bal naar de gemeentes is gegooid (in het kader van gasloos), maar die trekken het niet. En wellicht ook wel logisch: zulke info moet je op nationaal niveau verzamelen. Zoals 't gaat is het niet vreemd dat de gemeenten al heel snel roepen: "hoge temperatuur warmtenet" :(.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:01:
[...]

Ik zou graag zien:
Hypotheeknorm voor woningen met een slecht energielabel wordt strenger (meer geld aan energie kwijt dus minder besteedbaar aan hypotheek). Lagere max hypotheek voor slecht geisoleerde woningen resulteert in lagere prijzen voor slecht geisoleerde woningen.

Daarnaast zou ik dan graag "duurzaamheidsleningen" willen zien. Deze met vergelijkbare voorwaarden als een studielening (renteloos, lange aflostermijn). Deze lening zou aan de woning verbonden moeten zijn en dus verkocht/overgedragen moeten kunnen worden.

Het kan toch niet bestaan dat een gemiddelde woning in een paar jaar een ton in waarde stijgt (omdat geld gratis is) maar er "geen geld is" om onze woningen te verduurzamen?
goede punten.

Wellicht kunnen we banken verplichten om bij het oversluiten van een hypotheek waar een bouwdepot in wordt opgenomen voor een goed verduurzamingsplan de boete zover af te romen dat de maand kosten gelijk blijven. ik denk dat veel mensen daar ook al mee geholpen zijn.

Ik heb jaren lang woningen gerenoveerd gesplits etc voor investeerders eigenlijk zonder uitzondering zijn die woningen gestript en zonder verduurzaming weer in elkaar gezet. puur omdat het financieel geen kont uitmaakte, de wet het niet verplichte en ze konden niet meer huur vragen en ze konden er niet meer voor vragen bij verkoop (of althans ze kregen het niet) En dat is gewoon triest ik heb gedaan wat ik kon om toch minimaal een huis qua isolatie beter achter te laten dan we het hadden gevonden, maar financieel was het zelfmoord. gelukkig is door de aandacht van klimaat de koper critischer geworden en is daar een verschuiving te zien, maar helaas heeft die verschuiving in de huidige markt geen effect. een ongisoleerd hok is beter dan geen huis
simpel de hypotheek kopelen aan het energie label wat jij voorsteld maakt dat probleem al kleiner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@twain4me
Dan bedoelen we misschien toch het zelfde alleen begrijpen we mekaar verkeerd. >:)
assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:56:
[...]

En toch durf ik je op een briefje te geven dat het geen prettig klimaat wordt en niet heel goed werkt met een gewone warmtepomp, misschien wel met een ht versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:28:
En toch durf ik je op een briefje te geven dat het geen prettig klimaat wordt en niet heel goed werkt met een gewone warmtepomp, misschien wel met een ht versie.
Verklaar je nader? Wat is het verschil tussen verwarmen met 38gr aanvoer met een CV ketel of met een warmtepomp?

Iedere warmtepomp haalt 38 graden, het is niet optimaal voor het rendement maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:31:
[...]

Verklaar je nader? Wat is het verschil tussen verwarmen met 38gr aanvoer met een CV ketel of met een warmtepomp?

Iedere warmtepomp haalt 38 graden, het is niet optimaal voor het rendement maar niet onmogelijk.
Hoe heb je getest? Met welke temperatuur buiten?
Een cv heeft moeite om 38 graden laag te maken, de warmtepomp moeite om 38 graden hoog te maken als je veel defrosts hebt die een cv al niet heeft maar wel uit je systeem moet komen, een vloer van beton vangt dit prima op maar een radiator die gemaakt is voor 70 graden en nu 38 is niet. Ook het vermogen van die radiator is op 38 nog maar 1/3 van wat ie in W is op 70.

-10 en een raam of deur open ga je die warmte niet inhalen, met vvw buffer je op tijden dat het weinig warmtevraag heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:41:
De CV staat inmiddels al een jaar op 38gr, zie:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, probeer het maar houd wel backup plan b erbij. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Andrehj schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:55:
Is inderdaad geen eerlijk vergelijk. Die subsidie mag je sowieso niet meetellen, want het gaat om de maatschappelijke kosten. En die subsidie betalen we met z'n allen ook.
Ik was even kwijt dat het om de maatschappelijke kosten gaat. Maar goed, dat verschilt in mijn geval dan 3000 euro
Bovendien kan Jan-doorsnee zo'n WP boiler niet zelf installeren. Voor iemand die dat moet laten doen, zit je dus zo aan de € 3500.
Voordat ik hier op het forum kennis op heb gedaan was ik ook Jan-doorsnee. Ik wist van niets, had alleen basis algemene technische kennis en voldoende vrije tijd. (inmiddels wel met F-gassen certificering bezig, kijken of ik van mijn hobby mijn beroep kan maken)
Als ik het kan dan kunnen het er meer denk ik.
Maar goed, het klopt inderdaad dat een warmtepomp installatie al snel aangeboden wordt voor 10k
Dit gaat over de kosten van de energietransitie / klimaatakkoord. Niet of je wel/niet een WP kan/moet installeren. Voor het halen van het klimaatakkoord is PV op elke woning wel degelijk nodig. Of wil jij soms alle weilanden vol plempen?
Vanuit het perspectief van Jan-doorsnee: PV bespaart ook indien je nog een CV ketel hebt.

Gedacht vanuit de energietransitie:
Een paneel in een weiland is goedkoper maar ik ben er ook wel voorstander van om alle daken eerst vol te leggen. Maar goed, er zijn genoeg mensen die het gewoon niet willen en het werkt denk ik contraproductief om die te dwingen. Heel veel subsidie hoeft ook niet meer bij PV, vooral als je de maatschappelijke kosten van fossiele energieopwekking meerekent.
Hiervoor geldt hetzelfde als voor de WP-boiler: Subsidie moet ook door iemand worden betaald, en de gemiddelde Nederlander kan dit niet. In het L/W WP topic heb ik nog geen offertes voor een complete WP-installatie van onder de 10.000 euro gezien. Dus 1300 euro is een leuk bedrag voor een verjaardagsfeestje, maar verder niet relevant.
Ja ik weet dat er 10k voor wordt gevraagd en betaald.
Maar als ik het kan dan kunnen relatief veel anderen het denk ik ook voor 1300 euro en een boel vrije tijd.
Er staan talloze how-to's online tegenwoordig.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Het doel van de energietransitie is minder CO2 uitstoten. Dat bereik je niet door niet te isoleren en dan de WP maar "een maatje groter te kiezen". Zeker ook omdat die WP van een maatje groter dat extra vermogen vooral midden in de winter nodig heeft, als er nauwelijks PV-opbrengst is.
Klopt hier moeten nog flink wat stappen worden gezet. En in de winter op de koudste dagen ook nog eens het elektrische hulp element langdurig gebruiken is bijvoorbeeld best funest.
Maar dit is slechts indirect het probleem van Jan-doorsnee. (ik dacht dat we het daar over hadden)
Dat was bij mij niet nodig. Met de originele 2004 isolatie en bijgehorende kleine radiatoren heb ik op 20 uur na een aanvoertemperatuur lager dan 38 graden gehad in de horrorwinter van 2020/2021.
twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:43:
Mooi man elke zoveel maanden in 5 verschillende topics dezelfde discussie.. ja je kan een wp plaatsen voor weinig en ja je kan er heel erg veel geld voor betalen..
Beide ver van een gemiddelde voor de kosten van een gemiddeld huis.. en 1 ding weten we altijd heel erg zeker een gemiddelde is nagenoeg nooit representatief voor een individueel geval. ;)
Dat klopt ook. Ik denk dat iedereen wel een punt heeft op zijn eigen manier.
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Een cv heeft moeite om 38 graden laag te maken, de warmtepomp moeite om 38 graden hoog te maken als je veel defrosts hebt die een cv al niet heeft maar wel uit je systeem moet komen, een vloer van beton vangt dit prima op maar een radiator die gemaakt is voor 70 graden en nu 38 is niet. Ook het vermogen van die radiator is op 38 nog maar 1/3 van wat ie in W is op 70.

-10 en een raam of deur open ga je die warmte niet inhalen, met vvw buffer je op tijden dat het weinig warmtevraag heeft.
Afgelopen horror winter was de aanvoer hier 38 graden. (op de 20 uur na dat het back-up element aan stond)
Een HT versie van 5 kW had geen hogere aanvoertemperatuur gehaald. Een niet HT van 7 kW had wel een hogere aanvoertemperatuur gehaald, de meeste niet HT gaan tegenwoordig tot 55 graden aanvoer.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
Rol-Co schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:14:
[...]

het maar houd wel backup plan b erbij. ;)
oven schoteltje (cop1 + lekker eten)
door de belazerde isolatie wel nodig gehad afgelopen winter .. de L/L kreeg het niet meer warm, binnen een fatsoenlijke tijd, nadat door klussen de deur een tijd open had gestaan. met 3kw + wp + oven was het zo weer warm :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
[quote]
Gwaihir schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:04:
[...]

En dat krijgt ook veel te weinig aandacht!

Want dát komt vermoedelijk echt véél voor. HR++ glas erin. Dak goed isoleren. En dan hoeft aan het afgiftesysteem van de verwarming al niet of nauwelijks nog iets te gebeuren.
klopt als een bus.. kan gewoon prima op een wp. eventueel beetje wisselen met radiatoren en gaan.
en ook het jaarlijkse verbruik valt alles mee bij jaren 70 + HR++ (of beter) en dak isolatie. is echt een prima oplossing voor het grootste deel van de huizen. bij de eerste de beste nieuwe vloer meteen vvw eronder en je hebt prima comfort.
klein probleem is wel niet elke aannemer heeft radiatoren met een vork gedimensioneerd dus er zijn zeker wel huizen waar je e.e.a. zou moeten doen aan de afgifte. maarja een paar fancoils oid en het werkt allemaal prima.
Mijn indruk is dat deze bal naar de gemeentes is gegooid (in het kader van gasloos), maar die trekken het niet. En wellicht ook wel logisch: zulke info moet je op nationaal niveau verzamelen. Zoals 't gaat is het niet vreemd dat de gemeenten al heel snel roepen: "hoge temperatuur warmtenet" :(.
Ik heb zeker niet alle plannen van alle gemeentes gelezen maar wat ik gezien heb valt dat kiezen voor HT warmtenet erg mee. Gemeente zetten toch ook in op groen gas. dat wil dus zeggen dat ze gaan proberen om mensen van het gas af te halen en wat over blijft gooien ze op groengas.
maargoed wellicht heb ik de uitzondering(en) gezien.

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 18-07-2021 23:10]

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:49:
[...]

oven schoteltje (cop1 + lekker eten)
door de belazerde isolatie wel nodig gehad afgelopen winter .. de L/L kreeg het niet meer warm, binnen een fatsoenlijke tijd, nadat door klussen de deur een tijd open had gestaan. met 3kw + wp + oven was het zo weer warm :+
Waxine lichtjes werken ook :+

@busscherski

55? Vast niet voor cv met -10 buiten, dat gaat 2x zo hard naar beneden als het koud gaat worden, ook met goede afgifte ga je geen 55 halen.

[Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 19-07-2021 01:24]

• busscherski
Rol-Co schreef op maandag 19 juli 2021 @ 01:21:
[...]

Waxine lichtjes werken ook :+

@busscherski

55? Vast niet voor cv met -10 buiten, dat gaat 2x zo hard naar beneden als het koud gaat worden, ook met goede afgifte ga je geen 55 halen.
Ja klopt die van mij haalt dan geen 5 kW meer.
Mijn Panasonic 5 kW H-versie monobloc haalt bij A-10/W38 volgens zijn eigen logging nog maar ruim 4 kW.
Ik heb verschillende vermogenstabellen gezien maar het komt overeen met deze.
https://www.google.com/ur...Vaw1XHgIk3u-w3CYjl-EyeIUE
Dus A-7/W35=4.7 kW en A-7/W55 = 4.3 kW

De opvolger, de 5 kW J-versie heeft een veel grotere compressor. Bij andere Tweakers bleek die ook bij -10 C nog boven de 5 kW te produceren. En volgens het boekje inderdaad ook 5 kW bij A-7/W55
https://www.google.com/ur...Vaw21cIwZwUWYZnCJBWj6Gnio

Maar in het algemeen inderdaad uitgaan van wat in het boekje staat bij -7/W35 en niet van het nominale vermogen want typisch gaat dat flink onderuit bij lage temperaturen. Onder andere de Panasonic 5 kW J serie en HT zijn een uitzondering.

Met goede afgifte heb je geen 55 graden aanvoer nodig. Hier heb ik slechte afgifte maar toch is 40 graden voldoende als je geen nachtverlaging toepast of deuren langdurig tegen elkaar open zet.

• No Hands
busscherski schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:41:
[...]

in de horrorwinter van 2020/2021.

[...]

[...]

Afgelopen horror winter
Die anderhalve week dat er wat stuifsneeuw was?
1963 dat was een horrorwinter.

• assje
No Hands schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:39:
Verwarmingssysteem wordt doorgaans uitgelegd op een temperatuur van -10. Laagste daggemiddelde in mijn regio dit jaar was ongeveer -5 geloof ik.

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Dat hij 5kW haalt zegt nog niet veel over de Ta temp. Die zal iets omhoog moeten omdat je meer afkoeling hebt bij -10 , maar je hebt ook minder warmte door de kou buiten, dan alleen met standaard radiatoren is volgens mij wel een uitdaging.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:10:
@busscherski

maar je hebt ook minder warmte door de kou buiten
Dat is een uitdaging voor je L/W WP (en een goed argument voor een W/W), maar heeft niets met het afgiftesysteem te maken..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
No Hands schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:39:
[...]

Ik bedoel inderdaad 'horror'winter.
Het ging allemaal prima maar het zou vervelend zijn geweest als de stroom uit was gevallen.
assje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:52:
[...]
Verwarmingssysteem wordt doorgaans uitgelegd op een temperatuur van -10. Laagste daggemiddelde in mijn regio dit jaar was ongeveer -5 geloof ik.
Het hangt inderdaad af van de regio.
In Twente en de Achterhoek was het 5 dagen gemiddeld kouder dan -5 C.
https://www.buienradar.nl...ericht/weergrafieken/6290
Niet veel kouder dan -5 C, meestal lag het daggemiddelde rond -7 C.
Rol-Co schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:10:
@busscherski

Dat hij 5kW haalt zegt nog niet veel over de Ta temp. Die zal iets omhoog moeten omdat je meer afkoeling hebt bij -10 , maar je hebt ook minder warmte door de kou buiten, dan alleen met standaard radiatoren is volgens mij wel een uitdaging.
Ja hoe lager de buitentemperatuur hoe lastiger het wordt voor L/W en L/L.
Er loopt hier vast wel iemand rond die bij -7 C SWW heeft gemaakt met een Panasonic 5 kW J-versie en kan bevestigen of het vermelde vermogen (A-7/W55) in de brochure klopt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gwaihir schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:37:
[...]

maar heeft niets met het afgiftesysteem te maken..
Jawel! Een lucht/water heeft ook defrosts, wat omdraaien van je systeem is, een vloer heeft daar veel buffer, losse radiatoren niet.

En ja, gaat om lucht/water.

• twain4me
Rol-Co schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:38:
[...]

Jawel! Een lucht/water heeft ook defrosts, wat omdraaien van je systeem is, een vloer heeft daar veel buffer, losse radiatoren niet.

opzich kan dat natuurlijk ook met een buffervat

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:41:
[...]

opzich kan dat natuurlijk ook met een buffervat
Zeker beter inderdaad, daar het water als een raket rond laten circuleren en dan heb je wel kans dat je een hogere temperatuur kan verwarmen, mooiste is dan nog een temperatuur gestuurde klep bij het vat die bijv bij 50 water door de radiatoren stuurt en dan bij 40 weer dicht. Instelbaar.

• assje
Rol-Co schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:38:
[...]

Dit is voor mij dan wel een belangrijke overweging omdat eigenlijk mijn bedoeling was eerst over te gaan op warmtepomp en aanleg vloerverwarming nog even uit te stellen.

Als daardoor aanpassingen aan het systeem noodzakelijk zijn (buffervat) schiet dat natuurlijk niet op.

• reneeke1970
assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:18:
[...]

Dit is voor mij dan wel een belangrijke overweging omdat eigenlijk mijn bedoeling was eerst over te gaan op warmtepomp en aanleg vloerverwarming nog even uit te stellen.

Als daardoor aanpassingen aan het systeem noodzakelijk zijn (buffervat) schiet dat natuurlijk niet op.
Gewoon maatje groter nemen, die paar honderd euro....

Of met -5 een elektrische kachel erbij

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:18:
[...]

Daarom schreef ik ook zorg voor een plan b, dus als het -10 wordt en niet gaat er wel een oplossing is, of dat openhaard, pelletkachel of elektrisch kacheltje is laat ik aan jou over. Je systeem heeft het meestal het zwaarst rond 0, veel defrosten omdat het nog vochtig is.

• assje
Rol-Co schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Daarom schreef ik ook zorg voor een plan b, dus als het -10 wordt en niet gaat er wel een oplossing is, of dat openhaard, pelletkachel of elektrisch kacheltje is laat ik aan jou over. Je systeem heeft het meestal het zwaarst rond 0, veel defrosten omdat het nog vochtig is.
Ah juist; ik dacht dat je bedoelde dat defrosts an sich een probleem zouden zijn. Puur qua capaciteit maak ik me niet zo'n zorgen. Mijn bedoeling is te combineren met een flink fancoil in het trapgat t.b.v. condenserend koelen. In geval van nood zou ik die bij extreme omstandigheden ook mee kunnen laten verwarmen voor extra afgiftecapaciteit.

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Ah juist; ik dacht dat je bedoelde dat defrosts an sich een probleem zouden zijn. Puur qua capaciteit maak ik me niet zo'n zorgen. Mijn bedoeling is te combineren met een flink fancoil in het trapgat t.b.v. condenserend koelen. In geval van nood zou ik die bij extreme omstandigheden ook mee kunnen laten verwarmen voor extra afgiftecapaciteit.
De defrosts zijn ook je probleem, stel voor een mistige dag rond 4-5 graden, dan heb je met een warmtepomp die bijna continu op vol vermogen loopt bijna elk half uur of elke 45 min een defrost, bij een pana kan dat oplopen tot 10 min.
Dus in theorie en slechtste geval ben je elk 40 min 10 min aan het koelen 30 min aan het warmen....waarvan je eerst het koelen weer moet wegwerken/opwarmen, effectief blijft er weinig warmen meer over, gevolg koud huis.

Een vloer buffert dit probleem weg, een radiator systeem lukt dat niet en ga je echt koud water voelen. Tenzij er zoals boven beschreven is een buffertank plaatst, of warmte pakt uit een vat.
Een maatje groter warmtepomp kan ook iets helpen doordat die niet nagenoeg vol gas loopt en dat hopelijk iets minder defrost.

[Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 20-07-2021 14:53]

• Ronald
Ga je defrosts merken met een combinatie van LTV met amper water (Jaga tempo) + best wel dunne vloer? (Ik kan zonder problemen nachtverlagen i.c.m. CV op <45 graden - vloer is zo weer op temperatuur)

• Rol-Co

Rol-Co

Ronald schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:10:
Ga je defrosts merken met een combinatie van LTV met amper water (Jaga tempo) + best wel dunne vloer? (Ik kan zonder problemen nachtverlagen i.c.m. CV op <45 graden - vloer is zo weer op temperatuur)
Die vloer gaat je wel helpen ja, wat is het 50 m2 aan beton? Toch behoorlijk meer massa dan een gewoon radiatortje die ook nog eens een hele slechte flow route heeft.

• Ronald
Richting 50m² ja... Maar voor een vloer reageert hij dus retesnel (~5cm betonnen plaat op T balken + dekvloer/plavuizen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
Ronald schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:37:
Richting 50m² ja... Maar voor een vloer reageert hij dus retesnel (~5cm betonnen plaat op T balken + dekvloer/plavuizen)
nog steeds 2,5m3 beton ;)
Q = c * m * ΔT [Joule].

Q= 900 x (2400*2,5) * 1 =5400000 J => 1,5 kWh

dus per 1,5kWh die er uit wordt gehaald daalt je vloer 1 graad

• Ronald
@twain4me Lijkt bijna perfect te kloppen met de hoeveelheid gas die s'ochtends gebruikt wordt om hem weer op te warmen :-) (nou ja nu even niet dan) - kost in elk geval niet heel veel tijd - de piek duurt minder dan een uur en ik merk er niks van omdat de thermostaat (Vrij onbekende: Watts - via kennis van zwager) er heel goed mee om gaat.

(Had deze winter nog geen! isolatie onder de vloer...S'nachts uit (vanaf 10 uur) leek toch fractie zuiniger, al zal dat na het plakken van 14cm resol niet veel meer uit maken)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:48:
[...]

De defrosts zijn ook je probleem, stel voor een mistige dag rond 4-5 graden, dan heb je met een warmtepomp die bijna continu op vol vermogen loopt bijna elk half uur of elke 45 min een defrost, bij een pana kan dat oplopen tot 10 min.
Dus in theorie en slechtste geval ben je elk 40 min 10 min aan het koelen 30 min aan het warmen....waarvan je eerst het koelen weer moet wegwerken/opwarmen, effectief blijft er weinig warmen meer over, gevolg koud huis.

Een vloer buffert dit probleem weg, een radiator systeem lukt dat niet en ga je echt koud water voelen. Tenzij er zoals boven beschreven is een buffertank plaatst, of warmte pakt uit een vat.
Een maatje groter warmtepomp kan ook iets helpen doordat die niet nagenoeg vol gas loopt en dat hopelijk iets minder defrost.
Hier een Panasonic monobloc en een huis met radiatoren. Zonder CV buffer. 1 thermostaatradiatorkraan in de badkamer, voor de rest simpele kranen die open staan in de ruimtes die in gebruik zijn.

Ik ken iemand met een, denk ik, slecht afgestelde Nibe die in het slechtste geval 2 tot 3 defrosts per uur had. Ik heb veel contact met mensen met Panasonics en iemand met een 7 kW model die de monobloc tot het maximale belastte had 1 defrost per 45 minuten. Bij mijzelf was het max 1 defrost per uur.

Doordat ik radiatoren en wat hogere aanvoertemperatuur heb gaat een defrost bij mij gemakkelijker dan bij mensen met vloerverwarming. Door het warmere CV water benut de monobloc het elektrisch element minder bij een defrost.
Ook al duurt een defost langer dan 5 minuten, dat wil niet zeggen dat er dan ook 5 minuten lang voluit warmte uit het CV water wordt getrokken. Uiteraard worden de radiatoren eventjes tijdelijk kouder. Op een heel koude dag veroorzaakt een defrost een aanvoertemperatuur daling van +/- 35 graden naar heel even +/- 23 graden. Dat kun je alleen voelen als je de radiator aanraakt, dan voel je ook meteen dat een deel van de radiator dan koud wordt terwijl de rest nog warm is.
Als ik in bed lig en het heel stil is dan merk ik de defrost vaak wel aan even twee tikkende/krakende geluidjes vanwege de plotselinge temperatuurdaling van CV leiding / radiator. (hetzelfde wat je hoort bij het aanslaan van de CV ketel, maar dan 4x minder hard)
Het ruizen van de radiatoren heb ik ooit bij 1 radiator opgemerkt. Ondertussen heb ik de boel beter waterzijdig ingeregeld, ik vermoed dat dat nu weg is.

Mijn advies is dat ook bij een L/W warmtepomp en radiatoren een CV buffervat alleen nuttig is in geval je meer dan 20% van je radiatoren naregeld met thermostaatkranen. Keep it simple.

edit: nog even een screenshot dan. Hier zie je dat de Panasonic na de defrost het elektrisch element nog even aan laat staan. (heb ik zo ingesteld vanwege de extreme kou, afgelopen winter heeft dat elektrisch element in totaal 60 kWh verbruikt)

[Voor 10% gewijzigd door busscherski op 20-07-2021 23:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Ok, ja aan het element bij zetten had ik nog niet aan gedacht inderdaad, dat zou een groot deel af kunnen vangen, ik doe dat zelf niet omdat de vloer voldoende buffer heeft en een defrost slechts 2-3 min maximaal is.
Begrijp me niet verkeerd hier hoor maar ik waarschuw alleen @assje voor een backup plan b als het niet werkt, dat het bij jou werkt is natuurlijk ook weer geen garantie voor zijn systeem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
@Rol-Co
Bij Panasonic en vloerverwarming gaat het element elke keer aan tijdens een defrosts (tenzij je die niet aansluit maar dan krijg je vanzelf een keer storing). Omdat de unit de retourtemperatuur dan te laag vind om de defrosts snel uit te voeren. Al begrijp ik dat Panasonic juist vrij langzaam is.

Bij mij gaat het element tijdens extreem weer aan omdat het 5 kW H-model eigenlijk net te weinig capaciteit blijkt te hebben. Bij defrosts tijdens geen extreem weer vanaf een zekere retour temperatuur beslist de Pana dat het zonder het element kan. Kennelijk is er daar voldoende buffer voor met de radiatoren.

Edit:
Mijn plan B is het elektrisch element in de Panasonic.
Plan C is een elektrisch kacheltje (voor het laatst gebruikt toen we nog een CV ketel hadden en die kapot ging)

[Voor 12% gewijzigd door busscherski op 21-07-2021 00:39]

• No Hands
snip, dubbel en zelfs voor de kroeg offtopic ;)

[Voor 84% gewijzigd door teacher op 24-07-2021 10:48]

• JeroenH
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:39

Illusion is the ultimate weapon

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Vrijdag en zaterdag druk bezig geweest bij mijn ouders in Groningen. Totaal 3465Wp geinstalleerd. 6 panelen van 385Wp op pal zuid ( 31 graden helling ) en 3 panelen van 385Wp ( 31 graden ) op noord. Uiteraard op een omvormer met 2 MPP trackers.

Was iets meer werk dan verwacht. Ik had gehoopt het op 1 dag te redden. Dat werden uiteindelijk twee dagen van 9:30 tot ongeveer 17:30.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:41
Kunnen ze niet beter naast elk transformatorhuisje een batterij zetten. Dan hebben ze zelf de controle op laden/ontladen en het lijkt me veel kosten efficiënter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
WouterG schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:57:
[...]

Kunnen ze niet beter naast elk transformatorhuisje een batterij zetten. Dan hebben ze zelf de controle op laden/ontladen en het lijkt me veel kosten efficiënter.
Nee want dan kost het hun geld en onderhoud en dat willen ze juist bij jou in de schoenen schuiven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:41
reneeke1970 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Nee want dan kost het hun geld en onderhoud en dat willen ze juist bij jou in de schoenen schuiven
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Mogelijk zou daar dan vanuit de overheid een verplichting/subsidiëring aan vast moeten hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
WouterG schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:01:
[...]

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Mogelijk zou daar dan vanuit de overheid een verplichting/subsidiëring aan vast moeten hangen.
Zullen ze op zelfbouw vast niet doen, en aangezien je dan tien kWh voor een 2000 hebt, ga ik geen 7000 voor een Tesla accu betalen.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True